Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
scorpionv schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Een slimme energiemeter registreert je energieverbruik per kwartier, maar je energieleverancier krijgt deze gedetailleerde gegevens niet automatisch. Je energieleverancier krijgt normaliter de meterstanden dagelijks van de netbeheerder, die de meterstanden eenmaal per dag uitleest. Wil je meer gedetailleerd inzicht in je verbruik, zoals per kwartier, dan moet je daarvoor expliciet toestemming geven aan je energieleverancier.

Als bovenstaande klopt (dank AI), dan ziet de energieleverancier gegoochel tussen minuut 0 en minuut 15 toch niet? Als ik in minuut 1 heel de minuut 100W afneem, en in minuut 2 heel de minuut 100W teruglever, dan ziet de energieleverancier NOM.

Tenzij, en dat weet ik niet, die kwartierupdate een complete dataset van 15x60 seconden doorstuurt.
Lijkt mij erg sterk. Hier is de afname en teruglevering nagenoeg gelijk aan wat de energy app toont bij power total. Het gaat niet per seconde maar per kwartier lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Winkiller schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Ik heb het eens geprobeerd (getest) voor onze situatie maar het werkt helaas niet optimaal, bedraad accesspoint op beneden verdieping geeft connectie problemen met de PiB op 1ste verdieping. Bedraad accesspoint op de 1ste verdieping geeft connectie problemen met de P1, Watermeter & kWH meter beneden in de meterkast. Alles van HomeWizard op 1 accesspoint kan prima mits het allemaal redelijk bij elkaar staat en het WiFi signaal groter is dan 50% bij de HW apparaten. :)
Hier staat alles beneden, en nog redelijk dicht bij elkaar ook. Betreffende AP (Airport) zit boven in de meterkast. Batterijen aan de andere kant van de muur. Het geeft echter wel aan dat de WiFi wel degelijk van invloed is. Op het AP (Omada) in de woonkamer (die hemelsbreed anderhalve meter verder zit aan de andere kant van een muur) ervaarde ik problemen. Dus dan moeten we het toch zoeken in de WiFi hardware. De Omada kan van alles tegelijk, en misschien is dat wel het probleem. De Airport is al veel beperkter, en staat nu op één taak. Zonder dat er ander dataverkeer is met verschillende snelheden waar tussendoor gemanoeuvreerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:43:
[...]

Hier staat alles beneden, en nog redelijk dicht bij elkaar ook. Betreffende AP (Airport) zit boven in de meterkast. Batterijen aan de andere kant van de muur. Het geeft echter wel aan dat de WiFi wel degelijk van invloed is. Op het AP (Omada) in de woonkamer (die hemelsbreed anderhalve meter verder zit aan de andere kant van een muur) ervaarde ik problemen. Dus dan moeten we het toch zoeken in de WiFi hardware. De Omada kan van alles tegelijk, en misschien is dat wel het probleem. De Airport is al veel beperkter, en staat nu op één taak. Zonder dat er ander dataverkeer is met verschillende snelheden waar tussendoor gemanoeuvreerd moet worden.
Zet alle computers , iPads en mobiel op 5 GHz netwerk
Dat scheelt een hoop ellende

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
scorpionv schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Een slimme energiemeter registreert je energieverbruik per kwartier, maar je energieleverancier krijgt deze gedetailleerde gegevens niet automatisch. Je energieleverancier krijgt normaliter de meterstanden dagelijks van de netbeheerder, die de meterstanden eenmaal per dag uitleest. Wil je meer gedetailleerd inzicht in je verbruik, zoals per kwartier, dan moet je daarvoor expliciet toestemming geven aan je energieleverancier.

Als bovenstaande klopt (dank AI), dan ziet de energieleverancier gegoochel tussen minuut 0 en minuut 15 toch niet? Als ik in minuut 1 heel de minuut 100W afneem, en in minuut 2 heel de minuut 100W teruglever, dan ziet de energieleverancier NOM.

Tenzij, en dat weet ik niet, die kwartierupdate een complete dataset van 15x60 seconden doorstuurt.
Nee volkomen fout. De leverancier ziet dat je 100W gebruikt hebt en 100W teruggeleverd. Dat kwartier is alleen het doorgeven van tussenstanden van beide tellers afzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

hanev001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Nee volkomen fout. De leverancier ziet dat je 100W gebruikt hebt en 100W teruggeleverd. Dat kwartier is alleen het doorgeven van tussenstanden van beide tellers afzonderlijk.
Buiten dat je eenheden niet kloppen (W voor vermogen, Wh voor energie) klopt het wat je zegt.

@scorpionv Je meter heeft telwerken die continue bijgewerkt worden. Eenvoudig te zien dat er een telwerk is voor leveren en een telwerk voor terugleveren. Beide lopen uitsluitend op en worden niet binnen een minuut, kwartier of welke tijdseenheid dan ook verrekend met elkaar.

Het is wel zo dat de gegevens per uur, kwartier of welke tijdseenheid dan ook kan worden uitgelezen. Maar als je eerst 100 Wh importeert en vervolgens 100 Wh exporteert, staan beide telwerken (import en export) nu dus 100 Wh hoger dan daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:26
[...]

Dat is wel gek.
Want wat mijn batterij teruglevert 'aan het net' wordt niet geregistreerd als aparte teruglevering op de meter.
M'n verbruiksmeter staat dan ook 'stil'.

Stel ik heb een verbruik van 800W en de batterij levert 800W terug aan het net (doordat de batterij op een andere fase zit aangesloten), dan wordt dit niet gezien (op de meter) als teruglevering en wordt m'n verbruiksmeter ook niet hoger.

Dus het lijkt wel degelijk dat er een tijdslimiet zit waarop verbruik en teruglevering tegen elkaar worden afgeschreven en er dus een momentopname plaats vind na die afschrijving.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

joco schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:33:
[...]

dat lijkt me sterk
beide tellers draaien toch gewoon? die 15 minuten is toch gewoon een snapshot waar die tellers op die 15 minuten interval precies opstaan?

dus als jij 1 minuut 100W af neem telt je afname teller en als je dan 1 minuut 100W teruglevert telt je terug lever meter
Als je dat een paar keer doet in een kwartier dan zal de meter uit eindelijk een eenheid zijn opgeschoven .. Het zou natuurlijk kunnen dat de eenheid nog niet niet is "getikt" maar dat gebeurd dan wel samen met iets anders in het volgende kwartier.
Sjamo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Lijkt mij erg sterk. Hier is de afname en teruglevering nagenoeg gelijk aan wat de energy app toont bij power total. Het gaat niet per seconde maar per kwartier lijkt me erg onwaarschijnlijk.
[...]

Aha dat de 2 aparte tellerstanden (afname - teruglevering) worden doorgegeven wist ik niet. Ik dacht dat er gewoon 1 tellerstand terugging, wat tot een aantal jaar geleden ook logisch was met vooral vaste tarieven en salderen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

LongTimeAgo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is wel gek.
Want wat mijn batterij teruglevert 'aan het net' wordt niet geregistreerd als aparte teruglevering op de meter.

Stel ik heb een verbruik van 800W en de batterij levert 800W terug aan het net (doordat de batterij op een andere groep zit aangesloten), dan wordt dit niet gezien (op de meter) als teruglevering en wordt m'n verbruiksmeter ook niet hoger.

Dus het lijkt wel degelijk dat er een tijdslimiet zit waarop verbruik en teruglevering tegen elkaar worden afgeschreven en er dus een momentopname plaats vind na die afschrijving.
Dat is weer wat anders. Jij hebt blijkbaar een meerfasesysteem. Die worden intern gesaldeerd ja. Maar als je op ándere momenten netto (over je fases gezien) levert en afneemt, wordt dat niet over een bepaald tijdsbestek ook nog gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
er zijn 4 meters bij mij (en ik denk bij verder iedereen die geen ferrarismeter heeft)

Import 1
import 2
export 1
export 2

1 is nachttarief, 2 is dagtarief.

elk wattuur dat ik importeer wordt bij de import opgeteld, elk wattuur dat ik exporteer bij de export.

of je nu per kwartier, per dag of per jaar update de uiteindelijke getallen zijn hetzelfde. Er wordt niks tegen elkaar weggestreept. Alleen wat achter de meter gebeurd wordt intern opgelost. Maar alle import en export wordt gewoon gemeten.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Aardedraadje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Dat is weer wat anders. Jij hebt blijkbaar een meerfasesysteem. Die worden intern gesaldeerd ja. Maar als je op ándere momenten netto (over je fases gezien) levert en afneemt, wordt dat niet over een bepaald tijdsbestek ook nog gesaldeerd.
Stel mijn zonnepanelen leveren 3000W (op een mooie dag) op Fase 3.
En m'n Thuisaccu snoept 800W van fase 1.
Dan lever ik 'actief' nog steeds maar 2100W terug volgens de slimme meter (laten we even 100W als sluipverbruik incalculeren voor de mooi) en heb ik 0 verbruik volgens de slimme meter.

Zit er dan ook geen interne tijdsmeting van de slimme meter om dit tegen elkaar af te strepen bij fluctuaties (waar electra uiteraard nogal aan onverhevig is in een huishouden of bewolking)? Want hij meet geen actieve levering/teruglevering elke seconde, hij corrigeert/streept het dus wel tegen elkaar af. Wat is het tijdsbestek in deze?

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 17-07-2025 13:39 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is wel gek.

Stel ik heb een verbruik van 800W en de batterij levert 800W terug aan het net (doordat de batterij op een andere fase zit aangesloten), dan wordt dit niet gezien (op de meter) als teruglevering en wordt m'n verbruiksmeter ook niet hoger.

Nu haal je 2 dingen door elkaar. Als de batterij levert dan wordt dat aan je huis geleverd niet aan het net.

Bij 3 fasen werkt het iets ander. De tellers registeren de som van de fasen omdat daarvoor interne verrekening plaatsvindt. Heeft dus niet met tijd te maken maar de wijze waarop de 3 fasen methode werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
hanev001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Nu haal je 2 dingen door elkaar. Als de batterij levert dan wordt dat aan je huis geleverd niet aan het net.
Ik heb mij laten vertellen dat als mijn verbruik op Fase 1 zit en m'n batteri op fase 2 (ik noem maar wat), dat de batterij in feite niét direct aan het huis teruglevert maar terug het net op en dat wordt inderdaad verrekend binnen de meter.
Bij 3 fasen werkt het iets ander. De tellers registeren de som van de fasen omdat daarvoor interne verrekening plaatsvindt. Heeft dus niet met tijd te maken maar de wijze waarop de 3 fasen methode werkt.
Nee dat snap ik, maar ook bij fluctuaties zie ik niet direct dat ik heb teruggeleverd of heb afgenomen via de gegevens van de slimme meter. De NOM (+teruglevering) is bijna 24 uur als ik bijv niet thuis ben. Ik heb dan geen seconde verbruikt, ook tijdens slechte dagen waarop de batterij vaak moet wisselen (maar nog wel het sluipverbruik kan opvangen).
Dat zegt mij dat er ook nog een interne tijdscorrectie zit in de slimme meter zelf over hoeveel die tegen elkaar afstreept.

Maar wellicht gaat het te ver off-topic, ik zal ophouden en even googlen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpionv schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:27:
[...]

[...]

[...]

Aha dat de 2 aparte tellerstanden (afname - teruglevering) worden doorgegeven wist ik niet. Ik dacht dat er gewoon 1 tellerstand terugging, wat tot een aantal jaar geleden ook logisch was met vooral vaste tarieven en salderen.
Dit is al jaren zo geweest

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Ik heb mij laten vertellen dat als mijn verbruik op Fase 1 zit en m'n batteri op fase 2 (ik noem maar wat), dat de batterij in feite niét direct aan het huis teruglevert maar terug het net op en dat wordt inderdaad verrekend binnen de meter.

[...]

Nee dat snap ik, maar ook bij fluctuaties zie ik niet direct dat ik heb teruggeleverd of heb afgenomen via de gegevens van de slimme meter. De NOM (+teruglevering) is bijna 24 uur als ik bijv niet thuis ben. Ik heb dan geen seconde verbruikt, ook tijdens slechte dagen waarop de batterij vaak moet wisselen (maar nog wel het sluipverbruik kan opvangen).
Dat zegt mij dat er ook nog een interne tijdscorrectie zit in de slimme meter zelf over hoeveel die tegen elkaar afstreept.

Maar wellicht gaat het te ver off-topic, ik zal ophouden en even googlen. ;)
Je kan zoeken wat je wil maar dat bestaat absoluut niet. Elke watt die netto over de fasen wordt afgenomen of teruggeleverd komt zonder enige verdere correctie op de teller te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:49:
[...]

Je kan zoeken wat je wil maar dat bestaat absoluut niet. Elke watt die netto over de fasen wordt afgenomen of teruggeleverd komt zonder enige verdere correctie op de teller te staan.
Zodra mijn wasmachine veel stroom vraagt, springt PiB bij. Maar PiB weet absoluut niet waar de wasmachine is aangesloten. Dus hoe weet PiB de weg naar de wasmachine?

Een technicus, mijn collega, zegt gewoon dat stroom gewoon aan het netwerk geleverd wordt en gelijktijdig komt stroom van het netwerk binnen naar de wasmachine.

Tja, als er niks intern wordt verrekend, dan is dat in ons nadeel toch? Ook al is nu netto geen verlies, maar vanaf 2027 wordt geen saldering toegepast. Dus nadelig voor ons. Immers alles wat het net opgaat, wordt dan niet meer vergoedt. En wat binnenkomt, moeten we ook voor betalen. Dubbele kosten voor "hetzelfde stroom.

Hoe zit het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Vandaag op Home Energy België Push notification dat de plugin batterij bestelbaar is.
(en dus gehomologeerd?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nevil schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Zodra mijn wasmachine veel stroom vraagt, springt PiB bij. Maar PiB weet absoluut niet waar de wasmachine is aangesloten. Dus hoe weet PiB de weg naar de wasmachine?

Een technicus, mijn collega, zegt gewoon dat stroom gewoon aan het netwerk geleverd wordt en gelijktijdig komt stroom van het netwerk binnen naar de wasmachine.

Tja, als er niks intern wordt verrekend, dan is dat in ons nadeel toch? Ook al is nu netto geen verlies, maar vanaf 2027 wordt geen saldering toegepast. Dus nadelig voor ons. Immers alles wat het net opgaat, wordt dan niet meer vergoedt. En wat binnenkomt, moeten we ook voor betalen. Dubbele kosten voor "hetzelfde stroom.

Hoe zit het dan?
Wat @Aardedraadje al aangaf. Dat wordt door de meter al gesaldeerd. Wasmachine verbruikt 2000 W. PIB levert er 800 W (ook al is dat op een andere fase). Netto 1200 W nodig en die moet je aftikken. We kennen (nog) geen fasebelasting / verrekening in Nederland.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joindry schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:49:
Vandaag op Home Energy België Push notification dat de plugin batterij bestelbaar is.
(en dus gehomologeerd?)
Ik kon dit berichtje vinden Homewizard PIB België

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Wat @Aardedraadje al aangaf. Dat wordt door de meter al gesaldeerd. Wasmachine verbruikt 2000 W. PIB levert er 800 W (ook al is dat op een andere fase). Netto 1200 W nodig en die moet je aftikken. We kennen (nog) geen fasebelasting / verrekening in Nederland.
Aha, helemaal duidelijk. Dank! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:00
sterker nog dat staat volgens mij gewoon in de wet dat dat intern salderen een verplichting is..
Want de overheid wou toen niet mensen met dit probleem op zadelen.

Maar goed dat soort dingen kan natuurlijk altijd als een blad aan de boom vervangen. Maar als dat zou gebeuren zou dit voor veel mensen wel een probleem worden, want dan is het veel lastiger om NOM te draaien..

ik zit in mijn huis ook "out of sync" op de fases, dit komt doordat ik eerst gewoon 1 fase had en later is dat dus 3 geworden, maar ik heb niet mijn hele meterkast lopen verbouwen, dus alleen de nieuwe groepen (3 fase) zit op de andere 2 fases (of alle fases) maar het grootste gedeelte van mijn huis zit nog op de orginele

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:25:
[...]

sterker nog dat staat volgens mij gewoon in de wet dat dat intern salderen een verplichting is..
Want de overheid wou toen niet mensen met dit probleem op zadelen.

Maar goed dat soort dingen kan natuurlijk altijd als een blad aan de boom vervangen. Maar als dat zou gebeuren zou dit voor veel mensen wel een probleem worden, want dan is het veel lastiger om NOM te draaien..

ik zit in mijn huis ook "out of sync" op de fases, dit komt doordat ik eerst gewoon 1 fase had en later is dat dus 3 geworden, maar ik heb niet mijn hele meterkast lopen verbouwen, dus alleen de nieuwe groepen (3 fase) zit op de andere 2 fases (of alle fases) maar het grootste gedeelte van mijn huis zit nog op de orginele
Ik heb er al rekening mee proberen te houden. Meterkast moest naar 3 fase. De PIB gelijk op de fase laten zetten waar de opwek overheen fietst. De groot verbruikers verdeeld over de fasen. Moest er toch aan, dan maar gelijk daar over nadenken. Alles compleet tegenhouden ga je toch niet redden denk ik. Je komt een eind maar overal NOM? Utopie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Ik heb er al rekening mee proberen te houden. Meterkast moest naar 3 fase. De PIB gelijk op de fase laten zetten waar de opwek overheen fietst. De groot verbruikers verdeeld over de fasen. Moest er toch aan, dan maar gelijk daar over nadenken. Alles compleet tegenhouden ga je toch niet redden denk ik. Je komt een eind maar overal NOM? Utopie denk ik.
Zoals jij no alles beredeneerd zou elke fase afzonderlijke tellers hebben voor infase stromen en in tegenfase stromen. Maar zo zit een 3 fase meetsysteem niet in elkaar. Je hebt onderliggende verbanden en dat is een complex systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 17-07-2025 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Zet alle computers , iPads en mobiel op 5 GHz netwerk
Dat scheelt een hoop ellende
Alles waar een kabel in kan zit met een kabel. En waar echt veel data heen en weer moet (iMac <-> NAS) zit op de zelfde sub switch. iPhones en iPads pakken automatisch 5GHz. Maar dan pruttelt er nog genoeg spul wat alleen op 2,4GHz kan werken. (Weegschaal, luchtfilter, horloges, fietscomputers, speaker, Homewizard spul, ventilator, enz.)

Eigen WiFi 🛜 voor Homewizard draait tot op heden zonder storing. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Alles waar een kabel in kan zit met een kabel. En waar echt veel data heen en weer moet (iMac <-> NAS) zit op de zelfde sub switch. iPhones en iPads pakken automatisch 5GHz. Maar dan pruttelt er nog genoeg spul wat alleen op 2,4GHz kan werken. (Weegschaal, luchtfilter, horloges, fietscomputers, speaker, Homewizard spul, ventilator, enz.)

Eigen WiFi 🛜 voor Homewizard draait tot op heden zonder storing. :)F
Dat is domweg het beste wat je kunt doen. Prima oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Zoals jij no alles beredeneerd zou elke fase afzonderlijke tellers hebben voor infase stromen en in tegenfase stromen. Maar zo zit een 3 fase meetsysteem niet inelkaar. Je hebt onderliggende verbanden en dat is een complex systeem.
Je kunt maar beter voorbereid zijn toch? Ik zie het nog wel gebeuren dat ze weer iets vinden om je een poot uit te trekken. Daar is de BV Nederland goed in. De techniek staat voor niets.

Edit : Daarnaast is het misschien wel netjes naar de netbeheerder om het een beetje in balans allemaal aan te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 17-07-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Je kunt maar beter voorbereid zijn toch? Ik zie het nog wel gebeuren dat ze weer iets vinden om je een poot uit te trekken. Daar is de BV Nederland goed in. De techniek staat voor niets.
Met de kWh meter gaan ze echt niet rotzooien. Dat geeft internationaal een erg groot probleem.
Alleen al de registratie van zo’n ontwerp. Je kijkt wel uit omdat zomaar te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:26
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Dat zou mooi zijn echter ik heb hem even geschreven op basis van mijn HA versie. Ik heb daar nooit de nieuwste. Ben daar even iets voorzichtiger mee. Al een x helemaal onderuit gegaan 🤣.

Volgens mij wilde @rtunru ook sturen op goedkoopste uren. Nu je het zegt kan ik me een post van @JanHenk herinneren waarbij hij laat zien hoe je de boel integreerd in die HA versie. Dan is het voor @rtunru ook meer de vraag welke versie hij heeft.

Edit : Link naar post toegevoegd Hoe kan de batterij besturing binnen HA integreren met de Homewizard integratie?
@Devke Ik ga het uitproberen. Ik heb versie 2025.7.2

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Edit : Daarnaast is het misschien wel netjes naar de netbeheerder om het een beetje in balans allemaal aan te sluiten.
Je maakt je druk om iets dat in realiteit niet kan zonder dat alle aansluitingen op 3 fasen overgezet worden aangezien er anders ongelijke behandeling ontstaat. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit in de afzienbare toekomst gaat gebeuren omdat dit zou inhouden dat heel veel huizen hun meterkast om moeten laten bouwen

Een kostbare zaak waar weinig animo voor zal zijn als dat betekend dat dit tot een hogere energierekening leidt. Daar zou dan dus dwang wetgeving aan te pas moeten komen en zeker als je bedenkt dat men nu nog steeds bezig is oude draaitellers te vervangen wat ten opzichte daarvan relatief simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

Transmission voor de deur, defecte PIB is meegenomen.

Nog niet de vervangende PIB ontvangen, zoals het nu lijkt komt deze morgen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:22:
[...]

@Devke Ik ga het uitproberen. Ik heb versie 2025.7.2
Nice. Hoor graag of het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:56
Knurt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Ja, fair enough.
Dat hele kleine beetje tijdens schakelmomenten is natuurlijk altijd een gegeven, maar ik heb voor mijzelf besloten dat als dat echt minimaal blijft ik het gewoon ga tellen als 0 ;)
Ik niet. Toen ik de eerste PIB kocht was het hartsikke goed NOM. Toen na ieder firmware update werd dat minder. Inmiddels vrijwel nooit helemaal 0 op de meter, maar vrijwel altijd een net afname. Het is natuurlijk niet veel, maar ik ben hier niet blij mee. Met iedere firmware update wordt het slechter! @Homewizard doe daar wat aan! :(

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Je maakt je druk om iets dat in realiteit niet kan zonder dat alle aansluitingen op 3 fasen overgezet worden aangezien er anders ongelijke behandeling ontstaat. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit in de afzienbare toekomst gaat gebeuren omdat dit zou inhouden dat heel veel huizen hun meterkast om moeten laten bouwen

Een kostbare zaak waar weinig animo voor zal zijn als dat betekend dat dit tot een hogere energierekening leidt. Daar zou dan dus dwang wetgeving aan te pas moeten komen en zeker als je bedenkt dat men nu nog steeds bezig is oude draaitellers te vervangen wat ten opzichte daarvan relatief simpel.
Ik maak me nergens druk om. Geen idee waar je dat vandaan haalt?

Ongelijke behandeling zien we bij mensen met zonnepanelen toch al. De boete. Het zou niet eerlijk zijn t.o.v. mensen zonder panelen. Ff heel cruw gezegd. Als ik investeer in panelen, waarom moet mijn buurman daar de voordelen van hebben dan zonder panelen. Als hij hard spaart op zijn bankrekening en daar rente over krijgt dan krijg ik daar toch ook geen deel van mee omdat ik niet harder sparen kan.

Energiemaatschappijen zitten er ook voor de winst. Boete is 1e stap. Er volgen er meer in andere vormen. Kijk naar België. Capaciteitstarief. Maar goed nu krijgen we weer een hele offtopic verhaal. Niet om jou maar ik laat het hier wel bij. Tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Ik niet. Toen ik de eerste PIB kocht was het hartsikke goed NOM. Toen na ieder firmware update werd dat minder. Inmiddels vrijwel nooit helemaal 0 op de meter, maar vrijwel altijd een net afname. Het is natuurlijk niet veel, maar ik ben hier niet blij mee. Met iedere firmware update wordt het slechter! @Homewizard doe daar wat aan! :(
Heb je eens gekeken bij je energieleverancier hoeveel er het net opfiets of ongewenst af komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:51:
[...]

Heb je eens gekeken bij je energieleverancier hoeveel er het net opfiets of ongewenst af komt?
Nee, dat heb ik niet en kon ik ook niet, omdat mijn meter in storing stond, zodat ze de meter niet uit konden lezen en daardoor van 2 maanden geen opgaven gekregen. Inmiddels wel een nieuwe meter gekregen, dus zal daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Nee, dat heb ik niet en kon ik ook niet, omdat mijn meter in storing stond, zodat ze de meter niet uit konden lezen en daardoor van 2 maanden geen opgaven gekregen. Inmiddels wel een nieuwe meter gekregen, dus zal daar eens naar kijken.
Dat is vervelend. Ben benieuwd. Ik denk dat je nog positief verrast wordt.

Ik heb even gekeken. Ik heb afgelopen nacht (0:00 uur - 6 uur) precies 0 Wh netafname gehad en 29 Wh teruglevering. Kan daar mee leven 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Ik heb even gekeken. Ik heb afgelopen nacht (0:00 uur - 6 uur) precies 0 Wh netafname gehad en 29 Wh teruglevering. Kan daar mee leven 😊
Dat is toch ruis die kleine veranderingen rondom de NOM. In de regeltechniek zou men zeggen zonder regel ruis heb je geen regeling

[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 17-07-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:09:
[...]

Dat is toch ruis die kleine veranderingen rondom de NOM
Precies. Voor hier niets spannends aan. Ik kan daar prima mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:36
Winkiller schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Ik heb het eens geprobeerd (getest) voor onze situatie maar het werkt helaas niet optimaal, bedraad accesspoint op beneden verdieping geeft connectie problemen met de PiB op 1ste verdieping. Bedraad accesspoint op de 1ste verdieping geeft connectie problemen met de P1, Watermeter & kWH meter beneden in de meterkast. Alles van HomeWizard op 1 accesspoint kan prima mits het allemaal redelijk bij elkaar staat en het WiFi signaal groter is dan 50% bij de HW apparaten. :)
Mijn P1 meter is verbonden met de router in de meterkast en mijn PiB is op de eerste verdieping verbonden met een accesspoint die daar staat. Beiden hebben ook nog een eigen ssid.
Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Laatst online: 19-09 18:59

ONM

Vandaag om 13:00 uur de drie batterijen vol. Nu, 19:20 8,5 kWh alweer terug geleverd aan het net. Dan twijfel je toch weer om een 4e batterij aan te schaffen. Zeker omdat hier vanaf een uur of 19:00 uur de airco aangaat. Dus NOM haal ik eigenlijk nooit. Maar ja, hoeveel van deze dagen hebben we per jaar om batterij 4 nog een beetje rendabel te maken.

Zo net even naar zolder om de batterijen te bewonderen staat batterij 1 rood te knipperen ! Onvoldoende wifi signaal terwijl ik al een paar weken constant 100% dekking heb voor 3 batterijen. Ik probeer altijd zoveel mogelijk te begrijpen maar betreft wifi te haak ik nu af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:47
Ik lees hier veel positieve berichten als; Neem een dynamisch contract.

Ik heb zelf helemaal niets met verdienen/handelen door terug te leveren, voor mij geldt puur het eigen gebruik tegen zo weinig mogelijke inkoopkosten.
Vanaf maart tot en met september gaat dat feilloos en houden we "over" ( gaan we aan werken).
Oktober en februari zijn voor ons rondom om "nul". Ik heb dan wel de opslag om het verschil over meerdere dgen te kunnen verwerken,

November, December en Januari moet ik dan (totaal) 900kWh in kopen.
Bij mijn huidig vast contact, a € 0,30 is dat ca € 275,-- op jaar basis (na 2026).

Lijkt/is het reeel dat je in die drie wintermaanden, met een dynamisch contract, gemiddeld minder € 0,30 per kWh gaat betalen na 2026?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Ik monitor ook met het HW display en daar staat vrijwel nooit 0, maar meestal altijd een net afname tussen 8 en 30 watt, met soms een terug levering, wat toen ik de PIB kocht nooit was, maar heel vaak gewoon op 0 stond, dus er is wel degelijk in de firmware iets verandert t.a.v. de nom regeling. Ik heb dat ook aan HW gemaild en die hebben aangegeven dat zij dat op Tweakers hadden gelezen dat meerdere mensen hier over klaagden. Het software team zou hier naar kijken en mogelijlk met een firmware update hier iets aan doen. Afwachten dus.

Edit: ben overigens best blij met de PIB’s, want ik heb verder geen enkel problem, ook met de wifi niet. Werkt heel stabiel. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 17-07-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:10:
Ik lees hier veel positieve berichten als; Neem een dynamisch contract.

Ik heb zelf helemaal niets met verdienen/handelen door terug te leveren, voor mij geldt puur het eigen gebruik tegen zo weinig mogelijke inkoopkosten.
Vanaf maart tot en met september gaat dat feilloos en houden we "over" ( gaan we aan werken).
Oktober en februari zijn voor ons rondom om "nul". Ik heb dan wel de opslag om het verschil over meerdere dgen te kunnen verwerken,

November, December en Januari moet ik dan (totaal) 900kWh in kopen.
Bij mijn huidig vast contact, a € 0,30 is dat ca € 275,-- op jaar basis (na 2026).

Lijkt/is het reeel dat je in die drie wintermaanden, met een dynamisch contract, gemiddeld minder € 0,30 per kWh gaat betalen na 2026?
DM gedaan daar deze vraag eigenlijk in een ander topic thuis hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44

Winkiller

De Mopperpot

mike123 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Mijn P1 meter is verbonden met de router in de meterkast en mijn PiB is op de eerste verdieping verbonden met een accesspoint die daar staat. Beiden hebben ook nog een eigen ssid.
Werkt prima.
Mmm dat is niet wat er geadviseerd wordt, ik gebruik een mesh netwerk van Linksys, werkt prima.
Tot nu toe 1x dat de PiB zijn verbinding met de P1 meter kwijt was, PiB uit en weer aan, fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Winkiller schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Mmm dat is niet wat er geadviseerd wordt, ik gebruik een mesh netwerk van Linksys, werkt prima.
Tot nu toe 1x dat de PiB zijn verbinding met de P1 meter kwijt was, PiB uit en weer aan, fixed.
Zolang dat accesspoint boven ook met een kabel is aangesloten op het modem beneden, dan zal dat geen problemen geven.

Je kan natuurlijk in het algemeen WiFi problemen hebben maar dat komt niet perse uit die constructie zoals hij heeft.

Als het een repeater of mesh-netwerk is, is de kans op storingen een stuk groter.

Ieder WiFi accesspoint bedraad uitvoeren is vaak de beste oplossing.

Maar er zijn zoveel verschillende apparaten in de omloop dat er natuurlijk geen garantie is dat het perfect samenwerkt met een HW P1 of PIB.

Daarnaast heb je nog lokale factoren, zoals mobiele zendmasten, WiFi van de buren, andere apparatuur die op de 2.4GHz band zit (denk aan Zigbee of oudere / goedkopere draadloze camerasystemen van voor het IP-tijdperk).

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-07-2025 21:05 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Zolang dat accesspoint boven ook met een kabel is aangesloten op het modem beneden, dan is zal dat geen problemen geven.

Je kan natuurlijk in het algemeen WiFi problemen hebben maar dat komt niet perse uit die constructie zoals hij heeft.

Als het een repeater of mesh-netwerk is, is de kans op storingen een stuk groter.
Wifi storingen komen alleen voor bij compacte systemen zoals bij IOT dus Homewizard devices en andere units zoals airco ect. Normale computers met krachtige processoren daar maakt het niet uit of je een of twee retries hebt

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 18-07-2025 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Yup die Wi-Fi repeater dingen zijn ook niet mijn keuze maar mesh werkt hier prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Winkiller schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Yup die Wi-Fi repeater dingen zijn ook niet mijn keuze maar mesh werkt hier prima.
Bij mesh is het grootste risico dat een device gaat "hoppen", vooral als er keuze is uit 2 redelijk gelijke toegangspunten qua signaal. Dat zou dan vaak "seamless" moeten werken maar de praktijk is met bepaalde devices dat ze de verbinding verliezen.

"Band steering" is vaak ook een probleem, de router gooit je dan vanwege drukte even naar een andere frequentieband en ook dat valt soms ook niet zo goed in de smaak.
GL007 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Wifi storingen komen alleen voor bij compacte systemen zoals bij IOT dus Homewizard devices en andere units zoals airco ect. Normale computers met krachtige processoren daar maakt het niet uit of je een of twee retoriek hebt
Je ziet inderdaad wel vaak dat PC's, laptops, smartphones en tablets nog prima werken en die kleine devices ineens de verbinding kwijt zijn. Dat is lastig troubleshooten als de rest werkt.

Als het wel werkt: niet meer aankomen }:O :+

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-07-2025 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

BlueTooth76 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:15:
[...]
Bij mesh is het grootste risico dat een device gaat "hoppen", vooral als er keuze is uit 2 redelijk gelijke toegangspunten qua signaal. Dat zou dan vaak "seamless" moeten werken maar de praktijk is met bepaalde devices dat ze de verbinding verliezen.
Dat is iets wat ik eens wil uit proberen, precies tussen 2 torentjes in zetten, dit is nu niet aan de orde.
Maar ik had begrepen dat HW iets gaat doen om Mesh netwerken beter te laten werken met hun hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ter voorbereiding op een extra P1 dongeltje van een energieboer met een plan net de P1 splitter geplaatst. Wordt wel oppassen voor een disco alarm zo met al die lichtjes in de meterkast. (Slimme meter, P1 splitter, P1 meter, kilowattuurmeter, switch, AP, Hue, Honeywell)

Maar voor wie zich zorgen maakt over vertraging en NOM draaien. Het systeem houd het keurig NOM. Alleen als er iets aan of af schakelt zie je het even zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeufEXhf_vJe0EG1WsU8KUtfU3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ywkh8m2VlATLIEIFcP62pueA.png?f=fotoalbum_large

Eerder lazen wij al in dit topic dat het met een P1 splitter en vier batterijen stabiel draait. Dus met twee zie ik het zonnig in. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:36
[...]

Zolang dat accesspoint boven ook met een kabel is aangesloten op het modem beneden, dan zal dat geen problemen geven.
Het is inderdaad een Asus router, geconfigureerd als AP.
Op zolder staat er ook nog 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w6HPzcZnvXsIRtFB4VvXCukWoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZD1dXXFV0woITz5VzRY9TgW.png?f=fotoalbum_large
Het regelt hier bijzonder goed. Ik ben dik tevreden. Het rendement van de batterijen lopen naar elkaar toe en zal in de buurt van 70,9% kommen.
Je kunt aan de grafieken zien hoe keurig het regelt. Dit is helemaal perfect. Software werkt goed afblijven dus.

[ Voor 10% gewijzigd door GL007 op 18-07-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Dat is iets wat ik eens wil uit proberen, precies tussen 2 torentjes in zetten, dit is nu niet aan de orde.
Maar ik had begrepen dat HW iets gaat doen om Mesh netwerken beter te laten werken met hun hardware.
Daar zijn de processoren in de batterij te klein voor. Het zijn esp processoren en daar zitten grenzen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
En gisteravond/vandaag is het weer gebeurd..
Dit is wel wat vervelend, ik had dus een goed werkend systeem voor zeker 1 week, maar 1 batterij is dus omgewisseld op dinsdag, en nu vanaf die dag al 2x dat het systeem niet goed werkt. op woensdag dus het probleem dat 1 batterij (niet de nieuwe) gewoon niet ging laden, ik moest hem 2x resettten, geen foutmelding voor de rest niks alleen de melding dat ie aan het laden was om diepe ontlading te voorkomen,.

En dan gisteravond deze weer (die heb dik 1.5 week ook al een keer gehad, en toen heb ik dus 1 batterij 1 nacht helemaal uitgezet waarna het daarna perfect ging werken)
Maar dit is gisteravond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm3lsl9-GXMvloMTCIN5oXBcI4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGZUlIdhgkxNSY8kq9cM8xhb.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat rond 22:00 nog flink wat stroom wordt gegeven, dat is een airco die even de hitte uit de slaapkamer haald. En ik gok op het moment dat die wordt uitgezet (22:20) en de vraag dus zakt, stoppen de beide batterijen er totaal mee, en wordt er plotseling dus gewoon van het net afgetrokken,
Dit zie je dus ook door de nacht heen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNccDJwbGjWCBRctvbMOeuKr0HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtqocKfddZ60FNX4ZpNeNv5A.jpg?f=fotoalbum_large

De hele nacht doen de batterijen niks en wordt er constant zo rond de 200w getrokken, en dan als er weer zon is gaan ze wel weer gewoon laden...

ik ga even niks doen en ben benieuwd hoe ze straks weer met vraag omgaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 01:28:
Ter voorbereiding op een extra P1 dongeltje van een energieboer met een plan net de P1 splitter geplaatst. Wordt wel oppassen voor een disco alarm zo met al die lichtjes in de meterkast. (Slimme meter, P1 splitter, P1 meter, kilowattuurmeter, switch, AP, Hue, Honeywell)

Maar voor wie zich zorgen maakt over vertraging en NOM draaien. Het systeem houd het keurig NOM. Alleen als er iets aan of af schakelt zie je het even zoeken.

[Afbeelding]

Eerder lazen wij al in dit topic dat het met een P1 splitter en vier batterijen stabiel draait. Dus met twee zie ik het zonnig in. O-)
Als de 3e PIB vandaag terugkomt, is het viertal compleet en kan ik binnenkort ook melden of dat stabiel draait met P1-splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:22:
En gisteravond/vandaag is het weer gebeurd..
Dit is wel wat vervelend, ik had dus een goed werkend systeem voor zeker 1 week, maar 1 batterij is dus omgewisseld op dinsdag, en nu vanaf die dag al 2x dat het systeem niet goed werkt. op woensdag dus het probleem dat 1 batterij (niet de nieuwe) gewoon niet ging laden, ik moest hem 2x resettten, geen foutmelding voor de rest niks alleen de melding dat ie aan het laden was om diepe ontlading te voorkomen,.

En dan gisteravond deze weer (die heb dik 1.5 week ook al een keer gehad, en toen heb ik dus 1 batterij 1 nacht helemaal uitgezet waarna het daarna perfect ging werken)
Maar dit is gisteravond:

[Afbeelding]

Hier zie je dat rond 22:00 nog flink wat stroom wordt gegeven, dat is een airco die even de hitte uit de slaapkamer haald. En ik gok op het moment dat die wordt uitgezet (22:20) en de vraag dus zakt, stoppen de beide batterijen er totaal mee, en wordt er plotseling dus gewoon van het net afgetrokken,
Dit zie je dus ook door de nacht heen:

[Afbeelding]

De hele nacht doen de batterijen niks en wordt er constant zo rond de 200w getrokken, en dan als er weer zon is gaan ze wel weer gewoon laden...

ik ga even niks doen en ben benieuwd hoe ze straks weer met vraag omgaan..
Gingen de batterijen naar de stand-by stand. Welke led kleur zag je en zijn alle updates uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
GL007 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Gingen de batterijen naar de stand-by stand. Welke led kleur zag je en zijn alle updates uitgevoerd
alles zit op de laatste firmware's (p1 en de 2 batterijen)

Ik weet niet precies de kleur want ik zag dit dus pas later, maar ik neem echt aan dat hij in het "wit" stond.
In de app was het volgens mij echt gewoon "standby"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
joco schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:14:
[...]

alles zit op de laatste firmware's (p1 en de 2 batterijen)

Ik weet niet precies de kleur want ik zag dit dus pas later, maar ik neem echt aan dat hij in het "wit" stond.
In de app was het volgens mij echt gewoon "standby"
Voor de 100% zekerheid. Wat is je wifi sterkte nu en tijdens de storing? Bij de p1 meter en de pib’s.
In deze thread komt dit gedrag vaak door slechte wifi ontvangst.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 18-07-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 01:28:
Ik heb bij het bestellen van mijn P1-meter direct de splitter en HW netvoeding erbij besteld, dit om problemen te voorkomen, en bij onverhoopte problemen naar HW te kunnen communiceren "al het spul komt bij jullie vandaan". De splitter had ik nodig omdat HA een directe verbinding naar de slimme meter heeft, en die wilde ik niet uitfaseren.

Mijn twee PiB's draaien met die setup ook probleemloos, en in de DSMR-integratie van HA zie ik ook geen gekkigheden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-09 07:21
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Ik monitor ook met het HW display en daar staat vrijwel nooit 0, maar meestal altijd een net afname tussen 8 en 30 watt, met soms een terug levering, wat toen ik de PIB kocht nooit was, maar heel vaak gewoon op 0 stond, dus er is wel degelijk in de firmware iets verandert t.a.v. de nom regeling. Ik heb dat ook aan HW gemaild en die hebben aangegeven dat zij dat op Tweakers hadden gelezen dat meerdere mensen hier over klaagden. Het software team zou hier naar kijken en mogelijlk met een firmware update hier iets aan doen. Afwachten dus.

Edit: ben overigens best blij met de PIB’s, want ik heb verder geen enkel problem, ook met de wifi niet. Werkt heel stabiel. :*)
Ik zie dit ook met 3 PIB's, maar kon de vinger er niet op leggen en ook niet echt feitelijk onderbouwen, het was meer een gevoel. Blij te lezen dat meer mensen dit ervaren. Ik ben nu op vakantie, de batterijen staan gewoon aan en zijn elke dag vol. 's Ochtends rond de 60%. Er is dus voldoende stroom beschikbaar, maar toch zie ik vanaf maandag t/m nu een net afname van 0,6 kWh. Het is niet veel, maar zou niet nodig hoeven zijn. Met meer verbruikers snap ik dat het schakelen wat sneller moet en er dan wel eens wat vertraging zit waardoor er wat netafname kan zijn. Maar nu ik niet thuis ben is er verder geen stroomverbruik dan alleen de koelkast, vriezer, modem enz. Hopelijk kan Homewizard hier iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier 2 batterijen in het beta programma.

Eergisteren 69 Wattuur import, gisteren 98 Wattuur, en vandaag tot nu toe 17
Ik merk wel meer export 's nachts na de laatste update, plusminus 70 Wattuur export, waar ik eerder ongeveer 30 Wattuur per nacht importeerde. (voor mij een verbetering.)

Wat het verschil is tussen mijn situatie en bovenstaande reacties, geen idee.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM

ONM

GeoWilly86 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Ik zie dit ook met 3 PIB's, maar kon de vinger er niet op leggen en ook niet echt feitelijk onderbouwen, het was meer een gevoel. Blij te lezen dat meer mensen dit ervaren. Ik ben nu op vakantie, de batterijen staan gewoon aan en zijn elke dag vol. 's Ochtends rond de 60%. Er is dus voldoende stroom beschikbaar, maar toch zie ik vanaf maandag t/m nu een net afname van 0,6 kWh. Het is niet veel, maar zou niet nodig hoeven zijn. Met meer verbruikers snap ik dat het schakelen wat sneller moet en er dan wel eens wat vertraging zit waardoor er wat netafname kan zijn. Maar nu ik niet thuis ben is er verder geen stroomverbruik dan alleen de koelkast, vriezer, modem enz. Hopelijk kan Homewizard hier iets mee.
Bij mij varieert de afname van het net tussen de 0 en 10 watt bij actief batterijen waarbij de stroomvraag < 800 watt bedraagt. Dus NOM lukt niet helemaal. Het gaat natuurlijk om niets maar wel om het principe ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlueTooth76 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Als de 3e PIB vandaag terugkomt, is het viertal compleet en kan ik binnenkort ook melden of dat stabiel draait met P1-splitter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FA3m9vd.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
internet4me schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Voor de 100% zekerheid. Wat is je wifi sterkte nu en tijdens de storing? Bij de p1 meter en de pib’s.
In deze thread komt dit gedrag vaak door slechte wifi ontvangst.
dat lijkt me sterk, ik weet natuurlijk niet wat het toen was maar de P1 meter en 1 batterij is bv nu 100% en de andere batterij is 80% op dit moment

Maar het rare is gewoon dat op het moment de grote vraag weg valt (dus airco gaat uit) dat het exact dan gebeurd. En dit is volgens mij niet de eerste keer, 1.5 week geleden toen het precies rond middernacht gebeurde denk ik ook dat op dat moment de airco weer uit gaat.
Tot nu toe gaat het weer prima, ze laden weer op tot 100% en ze hebben zelfs even bij gesprongen toen de vaatwasser wat meer vroeg dan de zon leverde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Daar zijn de processoren in de batterij te klein voor. Het zijn esp processoren en daar zitten grenzen aan.
Dus ? Wi-Fi mesh toren hoppen gaat niet werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:06
Winkiller schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Ik heb onlangs email ontvangen van HW, na de blijvend herhaaldelijke P1 vs PIB connectieverliezen, en men zei dat er waarschijnlijk eind deze maand een update voor de PIB's komt die het hopelijk weer beter zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Dus ? Wi-Fi mesh toren hoppen gaat niet werken ?
Dat zul je moeten testen en kijken of het goed gaat.
Als het niet goed gaat zul je correcties missen van P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:53:
[...]

Dat zul je moeten testen en kijken of het goed gaat.
Als het niet goed gaat zul je correcties missen van P1
Waarom dan je reactie "Daar zijn de processoren in de batterij te klein voor. Het zijn esp processoren en daar zitten grenzen aan." daar ging het om, toren hoppen en volgens jou gaat dat dus niet omdat de esp processoren te klein zijn.

---
Yihaaa schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Ik heb onlangs email ontvangen van HW, na de blijvend herhaaldelijke P1 vs PIB connectieverliezen, en men zei dat er waarschijnlijk eind deze maand een update voor de PIB's komt die het hopelijk weer beter zal maken.
Even voor de goede orde, ik heb geen problemen met mijn Wi-Fi mesh systeem en de HW hardware.

[ Voor 32% gewijzigd door Winkiller op 18-07-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Waarom dan je reactie "Daar zijn de processoren in de batterij te klein voor. Het zijn esp processoren en daar zitten grenzen aan." daar ging het om, toren hoppen en volgens jou gaat dat dus niet omdat de esp processoren te klein zijn.

---

[...]

Even voor de goede orde, ik heb geen problemen met mijn Wi-Fi mesh systeem en de HW hardware.
Omdat het frequentie hoppen een aardige IP stank vereist. Ik weet niet zeker of de IP stank van de esp precessoren dit aankan. Je moet het testen en bekijken hoe de kwaliteit van de verbinding veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Omdat het frequentie hoppen een aardige IP stank vereist. Ik weet niet zeker of de IP stank van de esp precessoren dit aankan. Je moet het testen en bekijken hoe de kwaliteit van de verbinding veranderd.
Okay dan zijn we weer bij de start van deze discussie....ga ik nu niet doen, misschien van de winter. Ik moet daarvoor de PiBs op een warmere plek zetten, tel daar bij op dat ik nu geen problemen heb en we zijn klaar.
BlueTooth76 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:15:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Winkiller schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:15:
[...]

Okay dan zijn we weer bij de start van deze discussie....ga ik nu niet doen, misschien van de winter. Ik moet daarvoor de PiBs op een warmere plek zetten, tel daar bij op dat ik nu geen problemen heb en we zijn klaar.

[...]

De ervaring die ik heb met esp processoren is heel simpel. Ik heb 3 touch screens met esp processoren en als de verbindingen gingen veranderen van ip adressen zoals het ziggo modem het elke 2 dagen doet dan moet ik alle esp projecten opnieuw opstarten. De software van de IP stack in arduino project ontwikkel systeem was hier niet in voorzien. Nadat ik een separate wifi router hebt en de adressen een vaste waarde heb gegeven was dit probleem verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dipsausje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:47:
De PiB is hier van mening dat ie 3 uur lang met 120w geladen heeft om van 99 naar 100% te gaan, iets in de grafiek klopt niet. Of is het stiekem een exemplaar met extra capaciteit?

[Afbeelding]
Vandaag weer 2 uur lang op 120W terwijl de PiB al 100% vol was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91XOhEwMFQ_QJpCutkpI7f4ZYRU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aLwxkVyaA3GscI8JGlzl1szU.png?f=user_large

Dinsdag ook meerdere uren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nk_3baD18Q-y2trvatkGx2PWJn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y4xOXeNIzyVRi8lk5iFSS98Q.png?f=fotoalbum_large

Alle andere dagen zie je 'm vanaf pak 'm beet 94% rustig afnemen in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het voor je “getest” zodat jij het niet hoeft te doen. (Werkzaamheden in de straat)

Als de batterij in API mode staat als de stroom uitvalt blijft deze daar in staan als de stroom weer ingeschakeld wordt. Je zal het dus even handmatig weer op nul mode moeten zetten als je automatisering het niet oppakt.

(Mijn router start traag op, dus Homey heeft geen op IP adres gekregen. Homewizard werkt na een uur opeens wel weer. Dus die blijft er blijkbaar om de zoveel tijd om vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weten we dat of denken we dat?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Weten we dat of denken we dat?
P1 is een esp , De energy socket = esp
Dan ga ik ervan uit dat de batterij ook een esp is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

GL007 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:29:
[...]

P1 is een esp , De energy socket = esp
Dan ga ik ervan uit dat de batterij ook een esp is
Vast domme vraag. Maar wat is esp ? Ik ken het wel vanuit de auto industrie ( electronic stability program)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
ONM schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:53:
[...]

Vast domme vraag. Maar wat is esp ? Ik ken het wel vanuit de auto industrie ( electronic stability program)
Veel gebruikte chip voor kleine apparaten.

https://www.espressif.com/en/products/socs

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Beta Versie 1.0215 uitgerold naar beta testers. Onderstaande release note.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3r8xZyX-XpB3WAAo5m4YCtcuJ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n6rWONvK35UMyUy9rVQyXcE8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Met dank 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 20:51
hanev001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Die ongelijkheid is er nu ook.
Er zijn mensen met een analoge meter en zonnepanelen. Hier draait de meter gewoon terug bij terug levering. Die betalen dus geen boete.
Natuurlijk zullen ook deze mensen aan een digitale meter moeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Longtree schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Er zijn mensen met een analoge meter en zonnepanelen. Hier draait de meter gewoon terug bij terug levering. Die betalen dus geen boete.
Ongelijkheid is er altijd. Maar in voorgenoemde gevallen gaat het om wettelijke regelingen. De meters moeten voor de nieuwe energiewet vervangen worden omdat er miv de nieuwe wet onderscheid is voor wettelijke kosten etc tussen een terugdraaimeter en een andere meter. Door salderen is dat er nu niet. Met een verandering in de regeling van de fasen zou dat ook zo zijn.

Bovendien, maar dat is slechts invulling van mijn kant, denk ik dat het iets is waar ze goed over nadenken voor ze het doen, omdat je mogelijk meer riskante situaties oproept. Mensen die nu 3fasen gebruiken omdat het evenveel kost zullen mogelijk teruggaan naar 1fase vanwege toegenomen kosten, ook wanneer dat mogelijk niet de beste optie zou zijn. Ik weet dat wij die optie zeker zouden overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Longtree schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Er is een duidelijk verschil. Het onderwerp was netwerk kosten welke nu voor iedereen gelijk zijn.

De terugleverheffing is iets van de leveranciers. Deze kunnen hun eigen prijzen vaststellen en hebben de optie om voor mensen die nog een oude meter hebben een ander tarief of vaste kosten in rekening te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Er is een duidelijk verschil. Het onderwerp was netwerk kosten welke nu voor iedereen gelijk zijn.

De terugleverheffing is iets van de leveranciers. Deze kunnen hun eigen prijzen vaststellen en hebben de optie om voor mensen die nog een oude meter hebben een ander tarief of vaste kosten in rekening te brengen.
Bij zonnepanelen is het al verplicht een digitale meter te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
Mijn 2e batt. (van de 3) heeft E447 en staat klaar om gewisseld te worden, maar ze hebben nog geen voorraad.
Omdat mijn batt. nog niet gewisseld is ivm E447 dacht ik laat ik hem eens update naar 1.0215. En dat lukt gewoon.
Maar nog wel steeds de E447 melding.
Dus nu toch maar weer wachten op de wissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljTXWVdcyPUZe6bilEHHlQ8UUEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4srfcRr7bM2TIlpsAsXcXdli.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCA-jjc6EiaY3ZxfrQdPDyEMM3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFR1XTtvhSPlHMEX429bzoSm.png?f=fotoalbum_large
Je kunt nu zien hoe mooi de regeling werkt
Bijzonder gaaf
@DCSBL kijkt hier maar naar. De software van de batterijen en P1 werken perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 19-07-2025 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
GL007 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:58:
Bij zonnepanelen is het al verplicht een digitale meter te hebben.
Niet in Nederland. Ken verschillende mensen met zonnepanelen en een draaischijf meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 06:29:
[...]

Niet in Nederland. Ken verschillende mensen met zonnepanelen en een draaischijf meter.
De netwerkbeheerders gedogen behoorlijk. Hier bij enexis wordt zonder meer de meter vervangen.
Het besluit is al in 2021 genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:29:
[...]

De netwerkbeheerders gedogen behoorlijk. Hier bij enexis wordt zonder meer de meter vervangen.
Nee, niet juist.De verplichting voor een meter met gescheiden tellers is pas recent opgenomen in de nieuwste versie van de Energiewet en die wordt geloof ik per 01-01-2026 ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
hanev001 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Nee. Volgens mij was het onderwerp de interne saldering van de meter bij een 3-fasen aansluiting, en dat daardoor geen extra kosten in rekening worden gebracht per fase En het gesprek ging er daarna over of dat in de (nabije) toekomst misschien veranderd zou worden, en de impact die dat mogelijk zou hebben op welke batterij op welke fase geplaatst kan/moet worden.

Daar werden terugleverkosten voor zonnestroom bijgehaald als teken van: kijk, het kan zomaar veranderen, onbetrouwbare overheid, dus hou er maar vast rekening mee dat ze intern salderen in de toekomst ook makkelijk kunnen stoppen.

Ik gaf aan dat het over 2 verschillende soorten kosten gaat omdat het ene wettelijk geregeld is (interne saldering slimme meter) en terugleverkosten niet. Waarbij ik als voorbeeld gaf dat de komende tijd terugdraaimeters vervangen gaan worden voor slimme meters ivm een op handen zijnde wettelijke verandering voor energie (einde salderen), juist om ongelijkheid zoveel mogelijk te voorkomen. Terwijl terugleverkosten (voorlopig)los staat van wettelijke regelingen.

Het is om verschillende redenen niet zo eenvoudig die interne saldering in de slimme meter te stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjamo op 19-07-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Nee, niet juist.De verplichting voor een meter met gescheiden tellers is pas recent opgenomen in de nieuwste versie van de Energiewet en die wordt geloof ik per 01-01-2026 ingevoerd.
Bij enexis is het beleid dat vanaf 1995 al digitale meter worden geplaatst met afzonderlijke tellers.
In 2006 zijn ze overgegaan naar energie meters met GPRS koppeling

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 19-07-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
GL007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:29:
[...]

Ik heb sinds 2013 zonnepanelen en mijn Ferrarismeter is pas in januari 2025 vervangen omdat de serie was afgekeurd. Anders had hij van mij nog mogen blijven, ideale situatie. Afrekenen in de meterkast en geen geouwehoer met de nu bijkomende kosten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Bij enexis is het beleid dat vanaf 1995 al digitale meter worden geplaatst met afzonderlijke tellers.
In 2006 zijn ze overgegaan naar energie meters met GPRS koppeling
Er is een verschil tussen wat de netwerkbeheerder wil en wat je als gebruiker moet accepteren. Tot dat de wettelijke verplichting in gaat kan je dus Nee zeggen tegen de netwerkbeheerder en de oude teller behouden tenzij de teller op de officiele lijst van afgekeurde tellers staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:52:
[...]

Er is een verschil tussen wat de netwerkbeheerder wil en wat je als gebruiker moet accepteren. Tot dat de wettelijke verplichting in gaat kan je dus Nee zeggen tegen de netwerkbeheerder en de oude teller behouden tenzij de teller op de officiele lijst van afgekeurde tellers staat.
Eigenlijk zijn bij dubbeltarief systeem al energiemeters omgezet. Waarom ook niet je had er voordeel bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:58:
[...]

Eigenlijk zijn bij dubbeltarief systeem al energiemeters omgezet. Waarom ook niet je had er voordeel bij.
Ook dit klopt niet. Het stuur signaal voor hoog/laag tarief is enige tijd geleden uitgeschakeld met als gevolg dat oude tellers alleen nog op enkel tarief werkten. Maar daarvoor zijn geen tellers vervangen tenzij je daar zelf om vroeg omdat je toch hoog/laag wilde kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:33
Devke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:39:
[...]

DM gedaan daar deze vraag eigenlijk in een ander topic thuis hoort.
Devke ik ben eigenlijk ook wel benieuwd en heeft een link met PIB mijn inziens. Wat doet dat als je PIB “uit de doos NOM” gebruikt en wat doet doet zoals jij hem aanstuurt?
Juist die wintermaanden zijn straks lastig / mogelijk nutteloos met PIB en welk effect heeft dat dan met of zonder aansturen van de PIB?

Als ik hem zo verwoord is het denk ik on topic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De moderator is een weekendje weg? :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:54
GL007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 02:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt nu zien hoe mooi de regeling werkt
Bijzonder gaaf
@DCSBL kijkt hier maar naar. De software van de batterijen en P1 werken perfect.
Je toont al geruime tijd dit prachtige Homey Dashboard maar eerlijk gezegd weet ik niet waar ik nu kan zien waarom de regeling zo mooi werkt. Kan je dat deel specifieke deel van het dashboard er eens uitlichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Longtree schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:50:
Mijn 2e batt. (van de 3) heeft E447 en staat klaar om gewisseld te worden, maar ze hebben nog geen voorraad.
Omdat mijn batt. nog niet gewisseld is ivm E447 dacht ik laat ik hem eens update naar 1.0215. En dat lukt gewoon.
Maar nog wel steeds de E447 melding.
Dus nu toch maar weer wachten op de wissel.
@Longtree
Heb je al geprobeerd je batterij langer van de stroom af te halen, zeg een half uur, en dan weer te starten en opnieuw te verbinden?
Ik heb eenmaal een E447 melding gehad, en deze procedure hielp. De melding niet meer gezien.
Succes.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arie. schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Devke ik ben eigenlijk ook wel benieuwd en heeft een link met PIB mijn inziens. Wat doet dat als je PIB “uit de doos NOM” gebruikt en wat doet doet zoals jij hem aanstuurt?
Juist die wintermaanden zijn straks lastig / mogelijk nutteloos met PIB en welk effect heeft dat dan met of zonder aansturen van de PIB?

Als ik hem zo verwoord is het denk ik on topic?
Ik kan je mijn vergelijk geven. Ik had een variabel contract met een terugleverboete. Ik heb een tijdje NOM gedraaid en gekeken of dit mij een terugverdientijd zou geven. Wel in het achterhoofd houdend dat dit nog een moeilijk ding is bij een thuisbatterij al zie ik de markt veranderen.

Met mijn variabele contract icm met de PIB koste mij 1 cyclus 6 ct nog. Rekening houdend met boetebesparing. Nu met een dynamisch contract kom ik steeds dichter tegen 0 aan. Als ik straks thuis ben dan kan ik je precies zeggen hoeveel dit nog is. Ik zal deze post dan editten. Ik verwacht rond de 1 ct.

Ik houd er dan wel een strategie op na. Laden op de goedkoopste uren. Nommen op de duurste uren, avond en nacht.

Wintermaanden ervaring heb ik nog niet. Van andere dynamisch contract gebruikers hoorde ik dat de goedkoopste uren dan vaak in de nacht liggen. Kun je hier al wat mee?

Edit : 1,6 ct per cyclus. Dit na 50 cycli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Ik kan je mijn vergelijk geven. Ik had een variabel contract met een terugleverboete. Ik heb een tijdje NOM gedraaid en gekeken of dit mij een terugverdientijd zou geven. Wel in het achterhoofd houdend dat dit nog een moeilijk ding is bij een thuisbatterij al zie ik de markt veranderen.

Met mijn variabele contract icm met de PIB koste mij 1 cyclus 6 ct nog. Rekening houdend met boetebesparing. Nu met een dynamisch contract kom ik steeds dichter tegen 0 aan. Als ik straks thuis ben dan kan ik je precies zeggen hoeveel dit nog is. Ik zal deze post dan editten. Ik verwacht rond de 1 ct.

Ik houd er dan wel een strategie op na. Laden op de goedkoopste uren. Nommen op de duurste uren, avond en nacht.

Wintermaanden ervaring heb ik nog niet. Van andere dynamisch contract gebruikers hoorde ik dat de goedkoopste uren dan vaak in de nacht liggen. Kun je hier al wat mee?
Aanvullend hierop:
Als je door de historische dynamische prijzen wil bladeren en een idee wil krijgen hoe de tarieven kunnen zijn door de maanden / dagen dan is de site van ANWB wel handig.

De kale marktprijs bij ANWB wordt incl. BTW weergegeven dus dat wijkt iets af van Zonneplan, die ze zonder BTW weergeeft.

https://www.anwb.nl/energie/actuele-tarieven

https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longtree
EVfan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:51:
[...]

@Longtree
Heb je al geprobeerd je batterij langer van de stroom af te halen, zeg een half uur, en dan weer te starten en opnieuw te verbinden?
Ik heb eenmaal een E447 melding gehad, en deze procedure hielp. De melding niet meer gezien.
Succes.
Zit te wachten op een om wissel, en staat dus al een dag af. Schakellaar uitgezet, stekker eruit en schakellaar weer aangezet.
Gisteren (een dag later dus) weer aangezet om te proberen te updaten naar 1.0215, en dat lukte. Dus is een hele dag spanningsloos geweest, maar heeft niet mogen baten. Bedankt voor je reactie.
Pagina: 1 ... 168 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.