Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:44
BlueTooth76 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:42:
[...]

In de HomeWizard app, bij apparaten en dan de batterij kiezen kan je de naam aanpassen.

Als hij 2 cycles heeft zou ik hooguit verwachten dat hij geprobeerd is en teruggestuurd, hij zal niet ergens weken gebruikt zijn.

Of er gaat iets heel erg mis in het datacenter van HW waardoor je batterij een random naam krijgt toegekend door iemand anders.

Andere optie: misschien staat die batterij zelfs nog in de app van die iemand anders, weet niet of het mogelijk is dat een batterij in 2 apps aangemeld is (leuk om te testen, iemand?).

In beide gevallen niet helemaal zoals het hoort.
Ik heb de naam van mijn tweede batterij (heel origineel) ‘Plug-In Battery 2’ genoemd. Maar toch vermeldt de HW-app, overigens alleen bij deze updatemelding, de naam ‘Goudsmid’.
Heel vreemd, want bij mijn andere HW-stekkers en -meters staan bij het updaten wel de juiste door mij gekozen namen vermeld. Een bug in de software van de PiB’s misschien? @HomeWizard_NL

Of staat bij jullie wel de juiste toegekende naam van de PiB vermeld bij deze updatemelding?
Dan moet het een specifieke fout van mijn tweede ‘nieuwe’ PiB zijn.

Edit: ik zie overigens dat mijn eerste PiB helemaal geen naam heeft bij de updatemelding. Hoewel ik die natuurlijk heel origineel ‘Plug-In Battery 1’ heb genoemd. :) Zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRMITJIGJyBDWNU35Mjeg-1BKTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvyBjNxh1i14lw1gN2q8iRaF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Fred B op 14-07-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
phYzar schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Dus mensen die via Wifi uitschakelen hun batterijen pauzeren zullen over moeten op API-sturing.
Als je via WiFI bedoelt, gebruik maken van HA integratie om de batterij op Idle of NOM te zetten, dan klopt dat.
As je dan in app kijkt,staat staat het in Open modus (API).

Dit blijft zo zolang je via HA en ik denk ook met andere lokale aansturing (Homey, Domoticz), het veranderen van modus blijft doen.
Op het moment dat je op NOM of handmatig opladen met de app zet, dan verdwijnt in de app de Open modus (API) weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Aardedraadje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Aanmeldingen worden niet direct verwerkt, wordt volgens mij met de hand gedaan.
Ik meende een tijdje geleden hier gelezen te hebben dat ze geen nieuwe betatesters meer toevoegen. Weliicht geldt dat dan ook voor het toevoegen van extra apparatuur als je al tester bent. Ah, gevonden:
AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:55:
We are temporarily not accepting new beta testers. Please reach out to support via https://helpdesk.homewizard.com if you have any question.

Vandaar dat mijn accu's er niet bij mogen... De p1 meter zit er al bij. Wou zo graag uitgesteld laden een beetje automatiseren in home assistant. Dan maar rustig afwachten tot de reguliere firmware de opties krijgt die ik wil.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het AI systeem bij HW werkt niet erg handig. Hoe kan ik nu de tweede batterij aanmelden voor betatester.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
henkzelf schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Heftiger nog dan jij. Bij mij na eerdere 10 a 15% drops nu na lange tijd geen correctie te hebben gehad, ineens van 59% naar 0%.
Hoort erbij denk ik. Accu komt dagelijks vol en is 's morgens eigenlijk nooit leeg maar zo'n 30 a 40% resterend totdat het opladen weer begint.
[Afbeelding]
hanev001 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:31:
[...]

Ik heb 4 batterijen en die waren al bijna 2 maanden niet helemaal leeg geweest.

Gisteren moest ik mijn auto opladen en omdat er niet veel zon was kwam dat dus voornamelijk uit de batterijen. Voor alle 4 de batterijen had ik een drop van ca 30% toen ze richting leeg gingen en een SOC correctie begonnen uit te voeren.

Ik denk dat het drop effect dus groter wordt naar gelang er lange tijd geen SOC correctie is geweest.
Opmerkelijk was daarbij dat, omdat het niet voor alle batterijen tegelijk gebeurde, de batterij die met de SOC bezig was gevoed werd van uit de andere batterijen die bleven ontladen tot ze ook tegen de SOC aanliepen.
Dus dit betekent dat de 100% vol geen 100% geweest is. Er zit wel een 'controle' aan de onderkant bij 0% maar niet bij de 100% of vol ook vol is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fikkie123 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:47:
Dus dit betekent dat de 100% vol geen 100% geweest is. Er zit wel een 'controle' aan de onderkant bij 0% maar niet bij de 100% of vol ook vol is?
Zo simpel is het nu ook weer niet.

Ik heb gezien dat als ze op 100% staan wel een paar keer kort hebben bijgeladen.
Maar de bescherming tegen te diep ontladen kan alleen maar gebeuren als de batterij leeg raakt en dat trekt zich niets aan van wat het SOC percentage zegt maar gaat naar nul en laden om op zijn minimum waarde te komen.

Ik zie het als een goede bescherming van de levensduur van de batterij cellen en aanvaard dat als gevolg daarvan soms de SOC niet helemaal is wat het percentage zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:46:
Het AI systeem bij HW werkt niet erg handig. Hoe kan ik nu de tweede batterij aanmelden voor betatester.
Aanmelden beta-tester

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 12:49

He who laughs last.. Thinks slowest

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Aanmeldingen worden niet direct verwerkt, wordt volgens mij met de hand gedaan.
Is inmiddels opgelost

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ik gedaan maar nergens kon ik het id invullen. Ik heb @DCSBL benaderd. En het is opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 18:59

ONM

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Hoe creatief Zonneplan aan het rekenen is weet ik niet. Maar was daar ook geen addertje onder het gras? Ketel klets had er laatst een clipje over. Iets met marketing praat.

Ik heb laatst bij Frank (waar ik zit) een gevraagd hoe steekt één en ander nú precies in elkaar? (Wat ik eerder poste) huis vanwege dit gegoochel met cijfers.
Als je ziet hoeveel reclame Zonneplan ertegen aan gooit dan zitten er vast meer addertjes onder het gras. Reclame zoals zij dat uiten kost mi tonnen. En ergens moet toch ook geld worden verdiend. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilmaas schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Mooie uiteenzetting ;)

Ik schaal hier nu ook af met de panelen, lever terug wat ik bepaal.

Heb vast tarief met staffels. Aan de ene kant op de schaal bijna 5 cent vergoeding, aan de andere kant van de grens 0 vergoeding, dit is nu te sturen.

Mijn buurman mag zijn EV overigens gratis van mij laden hoor, alleen waarom de energie cowboy er aan moet verdienen?

Dat mag van mij dan weer niet :P
Nah ja, er is meer aanbod dan vraag. Daarom gaat de prijs negatief. Iedereen die het kan gebruiken wrijf in de handjes. Kom maar op, en nog geld toe ook. Dat geld komt ergens vandaan, en dat is niet uit de zak van de energieboer. Maar die van jou en mij. Vandaar teruglevering boetes. Want ook met een vast contract betaal je dus een negatief tarief. Waardoor het onder de streep nog maar €0,0025 waard is.

Ga je het doen zoals vanmorgen behandeld dan kan je er toch nog best leuk aan verdienen. Maar het vraagt wat slimme automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:00:
Firmware versie 1.0213 batterij beschikbaar voor beta testen.
[Afbeelding]

Ga hem in de TS toevoegen.

Edit : Je batterij(en) gaan na de update opnieuw synchroniseren met het stroomnet.
Ah, toch een dingetje in de firmware. 🛜 (maar ik laat mijn netwerk mooi zoals het nu draait, die 3 Watt voor de AirPort extra zin mij wel gebakken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

ONM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Als je ziet hoeveel reclame Zonneplan ertegen aan gooit dan zitten er vast meer addertjes onder het gras. Reclame zoals zij dat uiten kost mi tonnen. En ergens moet toch ook geld worden verdiend. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat......
Ze zijn er niet om jouw bankrekening te sponsoren. Maar die van de toko zelf.

Pakken we toch even ketel klets er bij.
Even door spoelen naar 8:23
YouTube: Energiemarketing 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Ah, toch een dingetje in de firmware. 🛜 (maar ik laat mijn netwerk mooi zoals het nu draait, die 3 Watt voor de AirPort extra zin mij wel gebakken)
Snap ik. Hopelijk gooit de nieuwe firmware dat nu niet overhoop >:)
Geintje...... als het goed is horen we die uitdagingen minder. Heb net hier wel 2x de p1 meter moeten resetten. Via de API laden had hij even geen zin in. Ik zag een bekende foutmelding. Ik ga er maar even vanuit dat ik zelf iets niet goed doe ff. Anders gaan we het melden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Ze zijn er niet om jouw bankrekening te sponsoren. Maar die van de toko zelf.

Pakken we toch even ketel klets er bij.
Even door spoelen naar 8:23
YouTube: Energiemarketing 2025
Mooi item van Ketel Klets.
Gelukkig gaat de zon nog steeds voor niets op :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ONM schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Mooi item van Ketel Klets.
Gelukkig gaat de zon nog steeds voor niets op :-)
Dit is een poging van de energie maatschappijen om de aanschaf van de batterij te ontmoedigen.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 14-07-2025 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Dit is een poging van de energie maatschappijen om de aanschaf van de batterij te ontmoedigen.
We hebben gelukkig de onze al.
Kunnen wij aan tweaken en genieten van deze hobby.
Wellicht zelfs wat tientjes "verdienen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:45
HomeWizard_NL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Dit is een bekende bug, je account weet wel al dat je minder batterijen hebt, maar je p1 meter nog niet, kan geen kwaad, even de P1 rebooten lost het probleem op.
1600 is idd nu goed na p1 reset de push bij update blijft battery 3 maar heb er maar 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDsM7mjdn-5KkgtkZHAGGdQf08w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxmKCxUABjAxh4lfyxzxT7Ba.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Te laat. ⏰

Eigenlijk is het simpel. Heb je panelen? Hang er een batterijtje aan!

Bij nieuwe installaties zou je dat al standaard moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:43
BlueTooth76 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:06:
[...]

Ik zou éérst een automatische herstart van de batterij (of iig de WiFi module) als de WiFi wegvalt logischer vinden, zo'n 90% kans dat de batterij de WiFi dan weer oppakt en het weer werkt.

Je zou wel een maximum aantal keren opstarten (20 minuten tussen opstart ofzo) kunnen instellen, als het na 3x niet lukt dan opgeven. En melding vanuit de app dat de batterij niet meer reageert en mogelijk met vakantie is.

Maar goed, ik ben geen engineer dus ik laat me niet hinderen door enige kennis van zaken ;)
We hadden hier laatst omgeving Den Bosch een stroomstoring van 2:40 uur en dus daardoor ook geen wifi. Nu kwam alles, ook de accu, weer keurig en zonder ingrijpen online.
In de toekomst de accu dus niet bij meer dan 3 uur? Zeker iets met 3x800=2,4kWh? Ben ik wel mooi de sjaak als ik dan weer op vakantie ben. Want de planten-water-geefster gaat hem niet herstarten.
Bouw dan svp een soft herstart knopje in de app. Of gaat die socket uit/aan zetten hiervoor helpen?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Snap ik. Hopelijk gooit de nieuwe firmware dat nu niet overhoop >:)
Geintje...... als het goed is horen we die uitdagingen minder. Heb net hier wel 2x de p1 meter moeten resetten. Via de API laden had hij even geen zin in. Ik zag een bekende foutmelding. Ik ga er maar even vanuit dat ik zelf iets niet goed doe ff. Anders gaan we het melden.
Maakt verder niet uit. Mooi dat er twee kanten naar gekeken is, dat maakt het systeem nog beter en betrouwbaarder. Toch een beetje medelijden met onze zuiderburen. Die missen alle opwinding. Die zetten straks een doosje neer , en het werkt gewoon. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkzelf schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:11:
[...]

We hadden hier laatst omgeving Den Bosch een stroomstoring van 2:40 uur en dus daardoor ook geen wifi. Nu kwam alles, ook de accu, weer keurig en zonder ingrijpen online.
In de toekomst de accu dus niet bij meer dan 3 uur? Zeker iets met 3x800=2,4kWh? Ben ik wel mooi de sjaak als ik dan weer op vakantie ben. Want de planten-water-geefster gaat hem niet herstarten.
Bouw dan svp een soft herstart knopje in de app. Of gaat die socket uit/aan zetten hiervoor helpen?
Hoe vaak valt de stroom uit in Nederland? Beetje problemen zoeken die er nagenoeg niet zijn.

De 18e gaat de prik er hier even af. Maar daar heeft Liander keurig een briefje over gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Te laat. ⏰

Eigenlijk is het simpel. Heb je panelen? Hang er een batterijtje aan!

Bij nieuwe installaties zou je dat al standaard moeten doen.
Ik heb 9 panelen samen 3,1kW en 2 batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Hier 8 panelen op west en 8 panelen op oost van 275 Wp. Ik heb ze alweer 11 jaar dus 275 was toen de max. Tijd gaat snel en Papa wordt oud ;-) Verder nog 2 panelen op de schuur van ieder 425 Wp die direct op stopcontact zijn aangesloten.
En nu 3 Batterijen om overtollig energie op te slaan :-) Vandaag niet zo zonnig, 3 maal wasmachine en droger en toch nog voor 65% vol. Airco op zolder draait alweer een poosje dus ga morgenochtend NOM niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:25:
[...]

Hier ook 9, maar dan 2,5kWp. Daaromheen met 400mW het grootste windpark op land van Nederland. En er staat hier ook nog een schattig 7,5mW dingetje. (Dat was de grootste van Europa, maar er staat nu een test turbine bij Rotterdam) En dan liggen de daken nog vol met panelen bij bijna alle agrarische bedrijven. (De kleine turbines gaan weg) Dus of je wil of niet. Hier komt groene stroom uit de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:48:
[...]

Hier ook 9, maar dan 2,5kWp. Daaromheen met 400mW het grootste windpark op land van Nederland. En er staat hier ook nog een schattig 7,5mW dingetje. (Dat was de grootste van Europa, maar er staat nu een test turbine bij Rotterdam) En dan liggen de daken nog vol met panelen bij bijna alle agrarische bedrijven. (De kleine turbines gaan weg) Dus of je wil of niet. Hier komt groene stroom uit de muur.
Zeewolde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

Hmmm vandaag een dubieuze 'first'. Batterij die om 8:35 vanmorgen opeens besloten heeft om niet meer te laden of te ontladen, blijft stabiel op 32%. Geen fouten, alleen inactiviteit. Een spanningsreset (net) lost het op.

Wat kan dat zijn? Iemand ervaring mee? Is dit waarom @GL007 een EnergySocket voor zijn PiB heeft?

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

scorpionv schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:14:
Hmmm vandaag een dubieuze 'first'. Batterij die om 8:35 vanmorgen opeens besloten heeft om niet meer te laden of te ontladen, blijft stabiel op 32%. Geen fouten, alleen inactiviteit. Een spanningsreset (net) lost het op.

Wat kan dat zijn? Iemand ervaring mee? Is dit waarom @GL007 een EnergySocket voor zijn PiB heeft?
De batterij die hier 78% op "inactief" bleef hangen kreeg later een E448 melding, die wordt donderdag omgeruild.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:48:
[...]

Dat moeten wel heel kleine molentjes zijn dan, als ze milliwatts produceren.

:+ }:O

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

BlueTooth76 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Dat moeten wel heel kleine molentjes zijn dan, als ze milliwatts produceren.

:+ }:O
Als je er bovenop staat lijkt alles klein. :P Maar vooruit MW, je zal verdomme de verkeerde bestellen op Ali. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, Wieringermeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 20:00

Meld het wel even in de chat bij Homewizard. Als iedereen een reset doet zonder het te melden, en het loopt wel weer dan kan HW het ook niet oplossen.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harri schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:40:
[...]

Meld het wel even in de chat bij Homewizard. Als iedereen een reset doet zonder het te melden, en het loopt wel weer dan kan HW het ook niet oplossen.
Even voor de duidelijkheid in de batterij zat de allereerste versie vol met fouten. En gelukkig kon ik de batterij op afstand resetten. In de app was geen foutcode te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp-IhH1-OGNXaYPFhZI0d1hSl00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kcPIcKYyGBSEeqH9LLa0vU04.png?f=fotoalbum_large

Het draait hier als een zonnetje. Helemaal perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Even voor de duidelijkheid in de batterij zat de allereerste versie vol met fouten. En gelukkig kon ik de batterij op afstand resetten. In de app was geen foutcode te zien.
Daarom dus melden bij HW, als er in de app al niets zichtbaar is zullen zij het ook niet kunnen weten dat er iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Fred B schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:40:
Maar toen ik zojuist keek of er een firmware-update was voor mijn beide PiB’s zag ik iets vreemds voor een nieuwe batterij.
Mijn tweede ‘nieuwe’ batterij heeft blijkbaar de naam ‘Goudsmid’ gekregen en dat is niet mijn achternaam.
Is dit dus wel een nieuwe PiB, @HomeWizard_NL ?
Mijn renewed PiB heet in de “Controleer op updates” pop-up “Francien en Theo”. @HomeWizard_NL geven jullie alle PiB’s een nickname of blijft er, lokaal of juist op de HW server, een naam van de vorige eigenaar hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Dipsausje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:59:
[...]

Mijn renewed PiB heet in de “Controleer op updates” pop-up “Francien en Theo”. @HomeWizard_NL geven jullie alle PiB’s een nickname of blijft er, lokaal of juist op de HW server, een naam van de vorige eigenaar hangen?
Mijn renewed heet in het kadertje “update” ook nog “Plug In Batterij Top”, ondanks dat ik bij installatie de naam had aangepast.
Sterker nog nadat in de renewed batterij had geïnstalleerd heb ik de op locatie gebaseerde naam van een van de originele twee aangepast, maar hoewel die in de app wel de nieuwe naam heeft heet die in hetzelfde update schermpje nog steeds zoals ik die bij de aanvankelijke installatie had gegeven.
Kortom, de bij de allereerste installatie gegeven naam kun je in de app wel veranderen, maar blijft in het update scherm onveranderd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:52:
[...]

Mijn renewed heet in het kadertje “update” ook nog “Plug In Batterij Top”, ondanks dat ik bij installatie de naam had aangepast.
Sterker nog nadat in de renewed batterij had geïnstalleerd heb ik de op locatie gebaseerde naam van een van de originele twee aangepast, maar hoewel die in de app wel de nieuwe naam heeft heet die in hetzelfde update schermpje nog steeds zoals ik die bij de aanvankelijke installatie had gegeven.
Kortom, de bij de allereerste installatie gegeven naam kun je in de app wel veranderen, maar blijft in het update scherm onveranderd.
Mm wordt de naam bij de eerste installatie in de nov ram gebrand. Wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:38:
Maar vooruit MW, je zal verdomme de verkeerde bestellen op Ali. -O-
_O- _O-

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 11:30
mijn batterij van Marktplaats had ook een andere naam, maar ik zag ook de volledige historie van die batterij, blijkbaar staan die gegevens gekoppeld op de server. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpcatcher schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:12:
mijn batterij van Marktplaats had ook een andere naam, maar ik zag ook de volledige historie van die batterij, blijkbaar staan die gegevens gekoppeld op de server. (?)
En je kunt niet de Naam laten aanpassen als je het id van de batterij opgeeft. Want dan is de batterij niet helemaal renewed .

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 15-07-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn renewed de naam wasmachine gegeven. Omdat hij op een plank daarboven staat. Ook in het updatescherm wordt hij 'wasmachine' genoemd.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
uh. ? misschien dat ik je niet begrijp.

bij de eigenschappen van de apparaten (in de HomeWizard Energy App) kan ik elk apparaat (ook de Plugin-Batterij) een andere naam geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nog even een reminder waarom afhankelijkheid van (de cloud van) de leverancier problematisch is:

nieuws: Wemo-smarthomeproducten van Belkin zijn vanaf volgend jaar niet meer ...

Twee jaar oude producten gewoon niet meer bruikbaar, in veel gevallen e-waste. Houdt in gedachten dat we met onze mooie HW-batterijen potentieel in precies dezelfde situatie zitten. Kan heel lang goed gaan. Of niet.

(En ja, ik weet dat de PiB's in eerste instantie blijven werken zonder cloud/internet, maar opnieuw koppelen, ander wifi, ontgrendelen van ontladen met > 800w kan dan allemaal niet meer, m.a.w.: onbruikbaar geworden)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 13:10
JeroenH schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:25:
Nog even een reminder waarom afhankelijkheid van (de cloud van) de leverancier problematisch is:

nieuws: Wemo-smarthomeproducten van Belkin zijn vanaf volgend jaar niet meer ...

Twee jaar oude producten gewoon niet meer bruikbaar, in veel gevallen e-waste. Houdt in gedachten dat we met onze mooie HW-batterijen potentieel in precies dezelfde situatie zitten. Kan heel lang goed gaan. Of niet.

(En ja, ik weet dat de PiB's in eerste instantie blijven werken zonder cloud/internet, maar opnieuw koppelen, ander wifi, ontgrendelen van ontladen met > 800w kan dan allemaal niet meer, m.a.w.: onbruikbaar geworden)
Dit vind ik echt een issue. Had dit met de laadpaal ook, daarom gekozen voor Zappi van MyEnergi. Die app die er bij zit is super maar op geen enkel moment een verplichting. Ook bij de installatie niet. Geen cloud, directe verbinding middels CT in de meterkast en een schermpje met hardware knoppen op de paal. Kan natuurlijk altijd een PCB stuk gaan intern, maar in ieder geval geen server die er mee kapt. Ja kan, maar dan moet ik naar de paal lopen om instellingen te wijzigen, in plaats vanaf elke locatie nu.

Dat vind ik ook een voordeel van die Libbi accu, maar vind ik nu nog iets (lees: veel) te duur.

Bij HW loop je dit risico ook, heb 4 kWh meters in de meterkast, diverse sockets, 2 displays, watermeter... het kán potentieel ''dood'' gaan als HW failliet gaat. Of besluit er mee te kappen.

[ Voor 5% gewijzigd door Piet19882 op 15-07-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vannacht heeft KPN (vermoed ik) een update gedaan aan de Router/Modem. Wifi lag er een minuutje uit en daarna kwam alles weer online. Batterijen verbonden weer met Home Assistant en zo ook de P1 meter.

Alleen waren ze elkaar kwijt en hebben de batterijen voor het eerst sinds maart, hier langdurig niks staan doen terwijl ze moesten NOM'en.

Toen heb ik de P1 even gepest (cloud-verbinding in- en weer uitschakelen via Home Assistant) en begonnen de batterijen meteen weer te NOM'en.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:41
Dipsausje schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:59:
[...]

Er lijkt soms iets mis te gaan met het ophalen van de batterij naam bij de servers. We gaan onderzoeken hoe dit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet19882 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:36:
het kán potentieel ''dood'' gaan als HW failliet gaat. Of besluit er mee te kappen.
Dat dus. Neem het bij aanschaf mee als (reëel) risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Dat dus. Neem het bij aanschaf mee als (reëel) risico.
Daar ben ik niet zo bang voor ik ken Homewizard al vanaf 2010 en het is een stabiel bedrijf met mooie producten. Homewizard was mijn eerste domatica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kabPW_t-qmVAo51e9EoAQd56DfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vbbRca0rO54yojvO3Ljbv1IZ.png?f=fotoalbum_large

Het regelt weer geweldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:44:
[...]

Daar ben ik. Niet zo bang voor ik ken Homewizard al vanaf 2010 en het is een stabiel bedrijf met mooie producten. Homewizard was mijn eerste domatica systeem.
Tsja, tot ze worden overgenomen, of de explosieve groei n.a.v. de PiB toch uit de hand loopt en het fout gaat. Maar goed, mijn punt is dat je het als serieus risico van een product (élk product) mee moet nemen in je overwegingen. Ik heb het risico heel bewust genomen, maar ik zie dat veel mensen er schouderophalend overheen stappen - of er helemaal niet over (willen?) nadenken. Dan kan het op een nare verrassing uitdraaien.

Dat was het risico-educatie momentje van vandaag weer. Nu koffie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
GL007 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:44:
[...]

Daar ben ik niet zo bang voor ik ken Homewizard al vanaf 2010 en het is een stabiel bedrijf met mooie producten. Homewizard was mijn eerste domatica systeem.
nou ja de oude HomeWizard-bridge voor 433 MHz-apparaten was toch wel een flinke afzwaaier… :X }:O
heel netjes ging dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat het je stokpaardje is. Maar Homewizard draait ook zonder cloud verbinding. Het appje heb je wellicht niks meer aan. Maar via een platform als Homey blijft het gewoon data geven.

Maar op zich heb je een punt. Het is goed om te kijken wat als… Helaas is de tijd dat je een stoommachine kocht en het 100 jaar later (mits goed onderhouden) nog doet voorbij. Toch vragen we er ook zelf om. Het mag niks kosten dus zoveel mogelijk techniek wordt er uit gestript.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:12:
[...]
Ik weet dat het je stokpaardje is. Maar Homewizard draait ook zonder cloud verbinding.
stel dat over 5 jaar HW ermee gekapt is en ik een tweedehands PiB koop. Die krijg ik nooit meer werkend. Het setup- en koppelproces loopt via de cloud. Dat is denk ik vooralsnog het grootste risico.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:12:
[...]
Toch vragen we er ook zelf om. Het mag niks kosten dus zoveel mogelijk techniek wordt er uit gestript.
Lokaal kan bijna niet duurder zijn dan via de cloud. Dat laatste vraagt namelijk juist meer infrastructuur, onderhoud, ontwikkelwerk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online

Dit is inderdaad een risico.
Alhoewel ik het een nog reëler risico acht dat (bij tegenvallende financiële resultaten) een gebruiker moet gaan betalen voor de diensten van HW ofzo...
Dus je wil eigenlijk niet de connectiviteit-dienst, maar als je dat "abonnement" niet afneemt werkt het product maar half of niet.
Mocht HW zelf ooit in de problemen komen dan zou een potentiële overname-partij dat soort mogelijkheden van revenue vast ook gaan onderzoeken.

Dat soort grappen zie je toch immers ook overal: abonnementje voor dit, abonnementje voor dat... maar de vraag die ik dan stel is: abonnement voor wat?!

Het zou inderdaad wel fijn zijn als HW de boel zo bouwt dat het ALTIJD lokaal zou kunnen blijven doen wat het hoort te doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1234Rob5678
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18:03
Als een kWh of een socket onbruikbaar wordt is dat een beperkt verlies. Heb je er 10 wordt het alweer een ander verhaal en bij de PIB helemaal. Ik vind het slecht dat je afhankelijk bent van cloud diensten, waarbij de leverancier naar willekeur je producten onbruikbaar kan maken.

Eigenlijk zou er een wet moeten komen die leveranciers dit verbied of een wet waarbij, indien het product niet wordt doorgezet de broncode openbaar moet wordt gemaakt. Er zijn altijd wel tweakers die daar raad mee weten en het voor de community bruikbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1234Rob5678 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:29:
Als een kWh of een socket onbruikbaar wordt is dat een beperkt verlies. Heb je er 10 wordt het alweer een ander verhaal en bij de PIB helemaal. Ik vind het slecht dat je afhankelijk bent van cloud diensten, waarbij de leverancier naar willekeur je producten onbruikbaar kan maken.

Eigenlijk zou er een wet moeten komen die leveranciers dit verbied of een wet waarbij, indien het product niet wordt doorgezet de broncode openbaar moet wordt gemaakt. Er zijn altijd wel tweakers die daar raad mee weten en het voor de community bruikbaar maken.
In de producten zitten esp processoren. En als je door reverse enginering de hardware bepaald dan is het goed om te zetten naar eigen code en lokaal bedienings scherm.
Bij homey heb je homeydino app voor esp processoren in het arduino platform. En daar heb ik al diverse aanraak schermen van aan het draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 15-07-2025 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Dit is inderdaad een risico.
Alhoewel ik het een nog reëler risico acht dat (bij tegenvallende financiële resultaten) een gebruiker moet gaan betalen voor de diensten van HW ofzo...
Dus je wil eigenlijk niet de connectiviteit-dienst, maar als je dat "abonnement" niet afneemt werkt het product maar half of niet.
Mocht HW zelf ooit in de problemen komen dan zou een potentiële overname-partij dat soort mogelijkheden van revenue vast ook gaan onderzoeken.

Dat soort grappen zie je toch immers ook overal: abonnementje voor dit, abonnementje voor dat... maar de vraag die ik dan stel is: abonnement voor wat?!

Het zou inderdaad wel fijn zijn als HW de boel zo bouwt dat het ALTIJD lokaal zou kunnen blijven doen wat het hoort te doen...
Tikkeltje offtopic:
Dat dus. Bouw het zo dat het product altijd werkbaar blijft ook als je als bedrijf het niet mocht redden. Lees omkiept.
Ik zie het bij mijn EV. 1e jaar kun je via de app zien hoeveel je range nog is, je SoC etc. Na een jaar verviel dit. Wil je weer een jaar dan bijna 200 euro aftikken. Dikke doei. De auto blijft dan gewoon rijden. Wat ik dan wel weer mooi vind is dat er een handigheidje is die het mogelijk maakt om de gegevens wel gewoon in te zien, alleen op HA. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:39
Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:00:
Firmware versie 1.0213 batterij beschikbaar voor beta testen.
[Afbeelding]

Ga hem in de TS toevoegen.

Edit : Je batterij(en) gaan na de update opnieuw synchroniseren met het stroomnet.
2 van de 3 accu's zitten in het beta programma bij mij. Ben benieuwd of ik praktische verschillen ga merken. Ik heb eigenlijk nooit connectie problemen gehad met de accu's of de P1 meter dus verwacht eerlijk gezegd geen verschil.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
@gielz , op 5-5-2025 schreef jij:

Zelf ben ik nu het volgende aan het testen om SOC drift te voorkomen en uitgesteld te laden om de RTE te verbeteren bij laden. Zodra de beta is afgerond zal ik het delen (is wel voor HA gebruikers)

Batterijen gaan in Standby als ze bijna leeg zijn
Als het laadpercentage van de batterijen onder de 6% zakt, worden ze in "Standby" gezet.
Dit gebeurt alleen als het nacht is (dus na zonsondergang en vóór zonsopkomst).
Daarnaast gaan ze ook in Standby 15 minuten na zonsopkomst, ongeacht hun laadpercentage.
De batterijmodus blijft alleen veranderen als het nog niet Standby is
Er wordt eerst gecontroleerd of de huidige batterijmodus niet al op "Standby" staat voordat de automatisering wordt uitgevoerd.
Batterijen worden weer actief als er genoeg stroom terugkomt
Zodra het stroomverbruik daalt onder -700 watt, schakelt de batterijmodus na maximaal 1 uur en 45 minuten terug naar "Nul op de meter." Hierdoor voorkom je dat ze bij een bewolkte dag in standby blijven staan

Ben je zover om dit met ons te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom wil je niet onder de 6%? Ik had ondertussen begrepen dat je LFP’s tot 0 leeg mag trekken. En tot 100% mag/moet laden om de cellen te balanceren. Of eigenlijk, laat het BMS zijn werk doen en vooral niet mee bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:35:
@gielz , op 5-5-2025 schreef jij:

Zelf ben ik nu het volgende aan het testen om SOC drift te voorkomen en uitgesteld te laden om de RTE te verbeteren bij laden. Zodra de beta is afgerond zal ik het delen (is wel voor HA gebruikers)

Batterijen gaan in Standby als ze bijna leeg zijn
Als het laadpercentage van de batterijen onder de 6% zakt, worden ze in "Standby" gezet.
Dit gebeurt alleen als het nacht is (dus na zonsondergang en vóór zonsopkomst).
Daarnaast gaan ze ook in Standby 15 minuten na zonsopkomst, ongeacht hun laadpercentage.
De batterijmodus blijft alleen veranderen als het nog niet Standby is
Er wordt eerst gecontroleerd of de huidige batterijmodus niet al op "Standby" staat voordat de automatisering wordt uitgevoerd.
Batterijen worden weer actief als er genoeg stroom terugkomt
Zodra het stroomverbruik daalt onder -700 watt, schakelt de batterijmodus na maximaal 1 uur en 45 minuten terug naar "Nul op de meter." Hierdoor voorkom je dat ze bij een bewolkte dag in standby blijven staan

Ben je zover om dit met ons te delen?
Zover ik weet heeft HW het werk bereik van de batterij beperkt van 5% tot 95% dus die 6% is in werkelijkheid een andere waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:40:
En waarom wil je niet onder de 6%? Ik had ondertussen begrepen dat je LFP’s tot 0 leeg mag trekken. En tot 100% mag/moet laden om de cellen te balanceren. Of eigenlijk, laat het BMS zijn werk doen en vooral niet mee bemoeien.
Dit wordt inderdaad vaak vergeten. De BMS is ervoor om de cellen te beschermen. En te balanceren etcetera.
De 0 of 100% die wordt aangegeven in de app zal dan ook nooit echt 0 of 100% zijn. En tenzij je zelf het voltage per cel kan uitlezen zul je daar ook niet zelf achter kunnen komen wat het percentage daadwerkelijk is.

Mits accu's een goede BMS hebben zou ik inderdaad gewoon vol laden en ontladen en verder niet naar omkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AtlAntA schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Dit wordt inderdaad vaak vergeten. De BMS is ervoor om de cellen te beschermen. En te balanceren etcetera.
De 0 of 100% die wordt aangegeven in de app zal dan ook nooit echt 0 of 100% zijn. En tenzij je zelf het voltage per cel kan uitlezen zul je daar ook niet zelf achter kunnen komen wat het percentage daadwerkelijk is.

Mits accu's een goede BMS hebben zou ik inderdaad gewoon vol laden en ontladen en verder niet naar omkijken.
Dat dus. De fabrikant heeft er al over nagedacht. Laat maar lekker gaan.

Dankzij Tesla is iedereen ook angstvallig z’n EV aan het laden tot 80% Moderne generatie gewoon vol blaffen en rijden met dat ding. In mijn Peugeot kan ik het niet eens instellen. Daar is een rede voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:34:
[...]

2 van de 3 accu's zitten in het beta programma bij mij. Ben benieuwd of ik praktische verschillen ga merken. Ik heb eigenlijk nooit connectie problemen gehad met de accu's of de P1 meter dus verwacht eerlijk gezegd geen verschil.
Ik kon gister na de update de batterij pas besturen weer na een reset van de p1 meter. Gemeld. Wordt onderzocht.

Wat me opviel is dat de batterij iets sneller ontlaad. Het is maar de bekende druppel maar..... van 800 naar 808 continue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpw2M3B2yNwtykw-5qN_3UdSFFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUDnZvQy8symFz1Yg1lbkzMO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Zover ik weet heeft HW het werk bereik van de batterij beperkt van 5% tot 95% dus die 6% is in werkelijkheid een andere waarde.
8% is gereserveerd. 92% van de brutocapaciteit kun je dus laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Ik kon gister na de update de batterij pas besturen weer na een reset van de p1 meter. Gemeld. Wordt onderzocht.

Wat me opviel is dat de batterij iets sneller ontlaad. Het is maar de bekende druppel maar..... van 800 naar 808 continue.

[Afbeelding]
Misschien niet sneller ontladen maar een meer exacte weergave van wat er gebeurd, namelijk 800W naar buiten en 8 W intern eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Misschien niet sneller ontladen maar een meer exacte weergave van wat er gebeurd, namelijk 800W naar buiten en 8 W intern eigen gebruik.
Geen idee. Normaal was dit 800W laten zien en gaf de energysocket 793W aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Hier is Transmission net geweest met de Renewed accu die ik gisteren heb besteld. Keurig op tijd, 10 minuten te vroeg zelfs. Vorige keer waren ze ook netjes binnen het vak. Zelf moeten tekenen, ze bezorgen er op dit moment wat minder vertelde hij maar hij heeft er erg veel afgeleverd, retouren heeft hij weinig gehad en ook dat word minder. Accu werd geleverd met 62 cycli, import 189 kWh en export 140 kWh, RTE dus zo'n 74%, dat is zo'n beetje hetzelfde als mijn 1e accu heeft, ik ben wel benieuwd of dit nu gaat veranderen, zodra de boel gesynced is met het stroomnet gaan ze op 1600 Watt laden/ontladen. ZIt verder niets noemenswaardig op deze groep, enkel wat led verlichting. Ze staan nu nog in de woonkamer maar gaan binnenkort naar de zolder toe, ook daar zit een dubbele wcd met enkel wat kleinverbruikers op de groep. Ik kom nooit boven de 2500 Watt uit op die groep en dat is dan met de pibs erbij geteld op vol vermogen. Nu de boel toevoegen in HA en dan wachten tot de beta-tester aanvraag is goedgekeurd.
Ik had trouwens geen vage naam van de accu bij het toevoegen en kon hem dus gewoon Plug-In Battery 2 noemen tijdens het installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIGpUaLeSMcnm_nB2jbCM_NEBLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/upzGyDJ6gKi06lna0RGh7ADq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door fxs81 op 15-07-2025 11:37 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fxs81 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:35:
Hier is Transmission net geweest met de Renewed accu die ik gisteren heb besteld. Keurig op tijd, 10 minuten te vroeg zelfs. Vorige keer waren ze ook netjes binnen het vak. Zelf moeten tekenen, ze bezorgen er op dit moment wat minder vertelde hij maar hij heeft er erg veel afgeleverd, retouren heeft hij weinig gehad en ook dat word minder. Accu werd geleverd met 62 cycli, import 189 kWh en export 140 kWh, RTE dus zo'n 74%, dat is zo'n beetje hetzelfde als mijn 1e accu heeft, ik ben wel benieuwd of dit nu gaat veranderen, zodra de boel gesynced is met het stroomnet gaan ze op 1600 Watt laden/ontladen. ZIt verder niets noemenswaardig op deze groep, enkel wat led verlichting. Ze staan nu nog in de woonkamer maar gaan binnenkort naar de zolder toe, ook daar zit een dubbele wcd met enkel wat kleinverbruikers op de groep. Ik kom nooit boven de 2500 Watt uit op die groep en dat is dan met de pibs erbij geteld op vol vermogen. Nu de boel toevoegen in HA en dan wachten tot de beta-tester aanvraag is goedgekeurd.
Ik had trouwens geen vage naam van de accu bij het toevoegen en kon hem dus gewoon Plug-In Battery 2 noemen tijdens het installeren.

[Afbeelding]
Veel plezier ermee...... ik had even het gevoel dat je ze op de kant had gelegd 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:59
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Er lijkt soms iets mis te gaan met het ophalen van de batterij naam bij de servers. We gaan onderzoeken hoe dit komt.
@DCSBL Hier ook dezelfde observatie. Wellicht geeft het richting aan je analyse: opvallend genoeg komt alleen bij een pas vervangen en als nieuw gelabelde PiB een mij onbekende naam in beeld. (Bij aankomst 15 cycli)

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Devke schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Veel plezier ermee...... ik had even het gevoel dat je ze op de kant had gelegd 🙈
Ja, 3x geprobeerd, daarna hernoemd naar png bestand, toen stond hij wel goed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik had trouwens een paar dagen terug een test met Home Assistant gedraaid (uitgeprobeerd via virtualisatie op de Mac), en toen ook de PiB gekoppeld. Die Home Assistant installatie is weer weg na het testje, maar nu blijft de PiB eeuwig alle LED's blauw knipperen. Verder lijkt alles te werken en in de app ook niks geks te zien, maar zou wel fijn zijn als ook de LEDs weer zinnige info tonen.

Iemand een oplossing daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
<knip>zodra de boel gesynced is met het stroomnet gaan ze op 1600 Watt laden/ontladen. ZIt verder niets noemenswaardig op deze groep, enkel wat led verlichting. Ze staan nu nog in de woonkamer maar gaan binnenkort naar de zolder toe, ook daar zit een dubbele wcd met enkel wat kleinverbruikers op de groep. Ik kom nooit boven de 2500 Watt uit op die groep en dat is dan met de pibs erbij geteld op vol vermogen.
<knip>

[Afbeelding]
Persoonlijk vindt ik het begrip “wat klein verbruikers” met 900W toch een wat opgerekt begrip. Om hier dan tegen het advies van HW toch twee batterijen op te ontgrendelen zou ik niet doen, maar goed ik ben dan ook geen expert mbt elektrotechniek en volg dan liever de instructies van de fabrikant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
zodra de boel gesynced is met het stroomnet gaan ze op 1600 Watt laden/ontladen. ZIt verder niets noemenswaardig op deze groep, enkel wat led verlichting.
Begrijp je wel dat die regel over max. 800 W productie op een bestaande groep niets te maken heeft met wat er onder normale omstandigheden gebeurt? Al heb je een bouwheater van 3680 w (16A) op die groep, zolang er niets fout gaat zal dat gewoon werken.

Die limiet van 800 w is er voor als het fout gaat. Stel situatie met één PiB, max 800 w ontladen dus. Dat is een stroom van ongeveer 3,3 A.. Als een verbruiker op die groep een partiële kortsluiting heeft (hoeft geen zware verbruiker te zijn), waardoor het apparaat 19,3A probeert te verbruiken, en de PiB staat net met 800 w / 3,3 A te ontladen, dan zou er 19,3 A over die groep kunnen lopen zonder dat de automaat de groep uitschakelt. Schakelmateriaal wordt geacht voldoende marge te hebben om die extra 3,3 A aan te kunnen zonder gevaar op oververhitting/brand enz.

Echter, die 3,3 A is de grens. Daarboven nemen de risico's kennelijk snel toe, en daarom mag je dus een apparaat wat meer dan 800 W / 3,3 A kan leveren niet op een bestaande groep zetten.

En de kans dat het grandioos fout gaat is klein, het stippellijntje moet door best wat plakjes Zwitserse kaas heen om tot een ramp te leiden:

* Meer dan 800 w productie op een bestaande groep - precies op het moment van de partiële kortsluiting in de verbruiker.
* Verbruiker die een partiële kortsluiting heeft, waardoor er genoeg stroom loopt voor schade, maar te weinig om de automaat te trippen.
* Zwak schakelmateriaal wat te heet wordt door de extra stroom
* Dat zwakke schakelmateriaal zit op een plek waar het schade kan veroorzaken (bv in een buis achter een gordijn)

Maar toch.... dit soort regels zijn vaak "in bloed geschreven".

Ik raad je aan om de twee PiB's elk op een aparte groep te zetten, of een aparte groep naar je meterkast te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buxol
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 11:45
... Ze staan nu nog in de woonkamer maar gaan binnenkort naar de zolder toe, ook daar zit een dubbele wcd met enkel wat kleinverbruikers op de groep. Ik kom nooit boven de 2500 Watt uit op die groep en dat is dan met de pibs erbij geteld op vol vermogen.
...
Als je zeker weet dat de groep verder geen beschikbare WCD's heeft (waar iemand per ongeluk een stofzuiger op kunnen gebruiken), dan zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen voor hele kleine waarden van de variabele "goed". Lees mijn post hierboven. Je neemt een risico door het niet volgens de voorschriften van de fabrikant aan te sluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Goede punten, ik heb nog een vrije groep in de meterkast en een loze buis naar zolder.
Zal op zolder een eigen wcd maken voor de pibs, even niet gedacht aan een stofzuiger of fohn/krultang van dochterlief. Kleine moeite en better safe than sorry.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ze staan nu nog in de woonkamer maar gaan binnenkort naar de zolder toe, ook daar zit een dubbele wcd met enkel wat kleinverbruikers op de groep. Ik kom nooit boven de 2500 Watt uit op die groep en dat is dan met de pibs erbij geteld op vol vermogen.
Dan heb je het duidelijk niet begrepen. Een aparte groep voor de PiBs is ook echt een aparte groep voor de PiBs, waar je nieteens één klein ledlampje aan moet hangen. Leuk dat je 'nooit boven de 2500 Watt' uit komt. Maar dat is het punt helemaal niet.

Het gaat namelijk niet over het vermogen wat er door je zekering gaat, maar juist wat er NIET doorheen gaat.

Stel, je hebt 4 ontgrendelde PiB's op samen op dezelfde 230V/16A groep en daarnaast zit er één ledlampje in die groep. Als alle PiB's maximaal gaan laden dan stroomt er 3200 W door die groep. De groep kan 3680 W hebben, dus je hebt nog 480 W 'over'. Knappe led lamp die daarboven komt, toch? Dus nee, dat is niet de reden van die regel.

Neem nu dezelfde situatie maar dan met 4 volle accu's die aan het maximaal aan het ontladen zijn. Er stroomt dan 3200 W door de groep naar buiten. Nu zet je de lichtschakelaar om van dat led-lampje en helaas, dat ding blijkt op een of andere manier kortsluiting te maken. In een normale situatie merkt je zekering dat snel op en smelt door / schakelt uit zodra je de 3680W aantikt. Maar met de batterijen die vol aan het ontladen zijn, zal de zekering pas triggeren bij 3680 + 3200 = 6880 W, bijna 30 A! Dat ledlampje kan met die kortsluiting bijna twee keer zoveel stroom trekken als is toegestaan. En met die hogere stroom komt ook warmte/hitte; de aders warmen letterlijk op als er teveel stroom doorheen gaat.

Heb je te maken met een utopische ideale kortsluiting zonder interne weerstand dan krijg je een oneindig hoge stroom door je draden heen en schakelt elke zekering wel af. Maar we leven niet in een utopie. Als de kortsluiting er bijvoorbeeld voor zorgt dat er 'maar' 27 A getrokken wordt, schakelt de zekering niet af, maar vliegt je ledlampje gewoon in de hens. Door de stroom zal zo'n hitte worden opgewekt die het lampje nergens naar kan afvoeren dat het gewoon in de fik vliegt. En daar heeft het minder dan een halve minuut voor nodig.

Het gevolg is dat je huis in de fik gaat omdat jij zo graag je batterijen wilt ontgrendelen. En dan moet je ook bedenken dat de batterijen praktisch niet te blussen zijn. Dus is dat risico je echt waard?

Er zijn gewoon regels opgesteld om te zorgen dat de elektrische installaties in woonhuizen zo veilig mogelijk zijn. Zo mogen (in NL) de groepen worden afgezekerd met 16A. En om die 16A stroom in goede banen te leiden moeten de aders een 16A groep een diameter 2,5 mm2 hebben; dunnere aders worden simpelweg te heet als je er 16A doorheen jast. En in die regels (die overigens zijn opgesteld voor de tijd van zonnepanelen, EV's en thuisbatterijen), is een veiligheidsmarge opgenomen waardoor je een batterij van 800W (laden of ontladen) veilig op die groep kunt gebruiken. Maar met twee van die batterijen kom je daar echt buiten. Ter vergelijking, met die 5280 W kun je een gemiddeld elektrisch fornuis van stroom voorzien. En die moeten standaard al afgezekerd zijn met 2x 16A dubbele bedrading...

Persoonlijk zou ik dat risico niet nemen, zeker niet omdat het zo gemakkelijk anders (en veiliger) kan:
  • Als je in de meterkast plek hebt voor die batterijen is een extra groep zo aangelegd. Maar zorg er in dat geval wel voor dat je rookmelders in orde zijn en je een alternatieve route hebt om het huis te verlaten. Zeker als de meterkast zich in dezelfde ruimte bevind als de trap. Wanneer er iets mis gaat in de batterijen grijpt de brand snel om zich heen en de (giftige) rook zal door het trappenhuis naar boven gaan.
  • Heb je op zolder toevallig de (aansluitingen voor de) wasmachine en droger? Dan kun je overwegen om die (tegen de regels in) samen op één groep te zetten en de andere groep voor de batterijen te gebruiken. Let wel, dergelijke grootverbruikers moeten volgens de regels op een eigen groep, maar het overtreden van die regel levert enkel ongemak op. En ook dat is achterhaald; de moderne wasmachine en drogers verbruiken stukken minder dan vroeger.
  • Heb je ergens een groep waarvan er maar één stopcontact in gebruik is en waar plek is voor de batterijen? Dan kun je die groep ook laten verzwaren en voorzien van een eigen verdeelkast. Laat dat dan wel door een gediplomeerd electricien doen, want hij zal zaken moeten doorrekenen. Waar het in het kort op neer komt is dat de zekering in de meterkast een slagje groter wordt, de draden in de buis een dikkere diameter krijgen en dat de verdeeldoos twee zekeringen krijgt; een voor de oorspronkelijke verbruiker en een voor de batterijen.
Wat je ook doet, denk er alsjeblieft goed over na. Want de schade die je lijdt als je huis af fikt valt in het niet bij de besparingen die je met je batterijen weet te realiseren. En al helemaal als er slachtoffers vallen. Er is een reden dat de teruglevering beperkt is tot 800W. Er is een reden dat je dat speciaal (en na elke stroomuitval weer) moet ontgrendelen. Die regels zijn er voor ieders veiligheid, ook die van jouw en je gezin. Denk gewoon na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fxs81 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:29:
Goede punten, ik heb nog een vrije groep in de meterkast en een loze buis naar zolder.
Zo hoort het. :)
Zal op zolder een eigen wcd maken voor de pibs, even niet gedacht aan een stofzuiger of fohn/krultang van dochterlief. Kleine moeite en better safe than sorry.
Begrijp je dat het daar helemaal niet om gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

RiDo78 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:56:
[...]

Dan heb je het duidelijk niet begrepen. Een aparte groep voor de PiBs is ook echt een aparte groep voor de PiBs, waar je nieteens één klein ledlampje aan moet hangen. Leuk dat je 'nooit boven de 2500 Watt' uit komt. Maar dat is het punt helemaal niet.

Het gaat namelijk niet over het vermogen wat er door je zekering gaat, maar juist wat er NIET doorheen gaat.

Stel, je hebt 4 ontgrendelde PiB's op samen op dezelfde 230V/16A groep en daarnaast zit er één ledlampje in die groep. Als alle PiB's maximaal gaan laden dan stroomt er 3200 W door die groep. De groep kan 3680 W hebben, dus je hebt nog 480 W 'over'. Knappe led lamp die daarboven komt, toch? Dus nee, dat is niet de reden van die regel.

Neem nu dezelfde situatie maar dan met 4 volle accu's die aan het maximaal aan het ontladen zijn. Er stroomt dan 3200 W door de groep naar buiten. Nu zet je de lichtschakelaar om van dat led-lampje en helaas, dat ding blijkt op een of andere manier kortsluiting te maken. In een normale situatie merkt je zekering dat snel op en smelt door / schakelt uit zodra je de 3680W aantikt. Maar met de batterijen die vol aan het ontladen zijn, zal de zekering pas triggeren bij 3680 + 3200 = 6880 W, bijna 30 A! Dat ledlampje kan met die kortsluiting bijna twee keer zoveel stroom trekken als is toegestaan. En met die hogere stroom komt ook warmte/hitte; de aders warmen letterlijk op als er teveel stroom doorheen gaat.

Heb je te maken met een utopische ideale kortsluiting zonder interne weerstand dan krijg je een oneindig hoge stroom door je draden heen en schakelt elke zekering wel af. Maar we leven niet in een utopie. Als de kortsluiting er bijvoorbeeld voor zorgt dat er 'maar' 27 A getrokken wordt, schakelt de zekering niet af, maar vliegt je ledlampje gewoon in de hens. Door de stroom zal zo'n hitte worden opgewekt die het lampje nergens naar kan afvoeren dat het gewoon in de fik vliegt. En daar heeft het minder dan een halve minuut voor nodig.

Het gevolg is dat je huis in de fik gaat omdat jij zo graag je batterijen wilt ontgrendelen. En dan moet je ook bedenken dat de batterijen praktisch niet te blussen zijn. Dus is dat risico je echt waard?

Er zijn gewoon regels opgesteld om te zorgen dat de elektrische installaties in woonhuizen zo veilig mogelijk zijn. Zo mogen (in NL) de groepen worden afgezekerd met 16A. En om die 16A stroom in goede banen te leiden moeten de aders een 16A groep een diameter 2,5 mm2 hebben; dunnere aders worden simpelweg te heet als je er 16A doorheen jast. En in die regels (die overigens zijn opgesteld voor de tijd van zonnepanelen, EV's en thuisbatterijen), is een veiligheidsmarge opgenomen waardoor je een batterij van 800W (laden of ontladen) veilig op die groep kunt gebruiken. Maar met twee van die batterijen kom je daar echt buiten. Ter vergelijking, met die 5280 W kun je een gemiddeld elektrisch fornuis van stroom voorzien. En die moeten standaard al afgezekerd zijn met 2x 16A dubbele bedrading...

Persoonlijk zou ik dat risico niet nemen, zeker niet omdat het zo gemakkelijk anders (en veiliger) kan:
  • Als je in de meterkast plek hebt voor die batterijen is een extra groep zo aangelegd. Maar zorg er in dat geval wel voor dat je rookmelders in orde zijn en je een alternatieve route hebt om het huis te verlaten. Zeker als de meterkast zich in dezelfde ruimte bevind als de trap. Wanneer er iets mis gaat in de batterijen grijpt de brand snel om zich heen en de (giftige) rook zal door het trappenhuis naar boven gaan.
  • Heb je op zolder toevallig de (aansluitingen voor de) wasmachine en droger? Dan kun je overwegen om die (tegen de regels in) samen op één groep te zetten en de andere groep voor de batterijen te gebruiken. Let wel, dergelijke grootverbruikers moeten volgens de regels op een eigen groep, maar het overtreden van die regel levert enkel ongemak op. En ook dat is achterhaald; de moderne wasmachine en drogers verbruiken stukken minder dan vroeger.
  • Heb je ergens een groep waarvan er maar één stopcontact in gebruik is en waar plek is voor de batterijen? Dan kun je die groep ook laten verzwaren en voorzien van een eigen verdeelkast. Laat dat dan wel door een gediplomeerd electricien doen, want hij zal zaken moeten doorrekenen. Waar het in het kort op neer komt is dat de zekering in de meterkast een slagje groter wordt, de draden in de buis een dikkere diameter krijgen en dat de verdeeldoos twee zekeringen krijgt; een voor de oorspronkelijke verbruiker en een voor de batterijen.
Wat je ook doet, denk er alsjeblieft goed over na. Want de schade die je lijdt als je huis af fikt valt in het niet bij de besparingen die je met je batterijen weet te realiseren. En al helemaal als er slachtoffers vallen. Er is een reden dat de teruglevering beperkt is tot 800W. Er is een reden dat je dat speciaal (en na elke stroomuitval weer) moet ontgrendelen. Die regels zijn er voor ieders veiligheid, ook die van jouw en je gezin. Denk gewoon na...
Je had ook gewoon mijn vorige post kunnen lezen maar evengoed ook bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

JeroenH schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:04:
[...]

Begrijp je dat het daar helemaal niet om gaat?
Jazeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
fxs81 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Je had ook gewoon mijn vorige post hier net boven kunnen lezen maar evengoed ook bedankt voor de input.
Ik weet niet hoe snel jij een bericht uit je mouw schudt, maar toen ik begon met schrijven had jouw post het daglicht nog niet gezien. Evenals de soortgelijke post van JeroenH.

Tóch laat ik hem staan, mensen moeten er goed van doordrongen zijn dat je heel eenvoudig een levensgevaarlijke situatie creëert met thuisbatterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Mijn post 13.29, jouw post 13.56
Je hoeft hem voor mij ook niet weg te halen, prima informatie maar eerst lezen en dan reageren scheelt je toch weer een heel epistel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
fxs81 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:10:
Mijn post 13.29, jouw post 13.56
Je hoeft hem voor mij ook niet weg te halen, prima informatie maar eerst lezen en dan reageren scheelt je toch weer een heel epistel.
Misschien heeft ie wel 1,5 uur gedaan over het typen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 10:22
De Belgen kunnen vanaf deze namiddag reserveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Tsja, tot ze worden overgenomen, of de explosieve groei n.a.v. de PiB toch uit de hand loopt en het fout gaat. Maar goed, mijn punt is dat je het als serieus risico van een product (élk product) mee moet nemen in je overwegingen. Ik heb het risico heel bewust genomen, maar ik zie dat veel mensen er schouderophalend overheen stappen - of er helemaal niet over (willen?) nadenken. Dan kan het op een nare verrassing uitdraaien.

Dat was het risico-educatie momentje van vandaag weer. Nu koffie :)
Daarom neem ik maar 2 batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 09:30
Daarstraks verscheen dit in mijn mailbox:
Het is zover.
Goed nieuws: onze Plug-In Battery komt binnenkort op de lijst van in België toegelaten thuisbatterijen. De aansturing door onze P1 Meter zal naar verwachting in oktober worden goedgekeurd door Synergrid. Dit valt perfect samen met de huidige levertijd van de Plug-In Battery. Reserveer 'm nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:15
Yep kreeg deze mail ook. Toch gewacht op de P1 goedkeuring dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:15
En in oktober schuift de regelgeving weer op....😅🫣

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Ik waardeer deze post wel. Het is een erg goede geheugensteun gestaafd met feiten. :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@RiDo78 bedankt voor je uitgebreide veiligheidspost. Leuk deze hobby maar laten we veiligheid inderdaad als 1e prioriteit zien. Voor je naasten maar zeer zeker ook voor jezelf en je omgeving. Ik heb een link naar je berichtje opgenomen in de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Misschien heeft ie wel 1,5 uur gedaan over het typen :)
Klopt, ik schrijf soms in etappes; het werk gaat altijd voor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Uitslag van de poll : "Denk je dat jouw batterij zichzelf ooit echt terugverdient?"
Omdat we hier allemaal graag met meterkastknutsel, teruglevergrafieken en kWh-bingo bezig zijn, leek het me leuk om eens te peilen: denken we eigenlijk dat onze thuisbatterij zichzelf ooit terugverdient?

De resultaten zeggen veel en misschien nog wel meer over hoe we als tweakers naar techniek, geld en toekomst kijken. Hieronder de uitslag (89 stemmen) en een korte duiding.

Thuisbatterij: hobby, hoop of toekomstig verdienmodel?

In de poll "Denk je dat jouw batterij zichzelf ooit echt terugverdient?" kwamen 89 stemmen binnen. De reacties geven een mooi inkijkje in hoe de community naar hun investering kijkt – of het nou met een calculator is, of met een grijns bij het horen van de relais klikken.
De uitslag:
- Misschien als energieprijzen blijven schommelen of saldering stopt (42,7%). De grootste groep.

- Nee, maar ik vind het technisch gewoon vet (33,7%). Hier zitten de tweakers pur sang denk ik. Niet gekocht om de euro’s, maar omdat het gewoon gaaf is om je eigen energie op te slaan en te sturen. Misschien is de 1-voud wel een goed argument geweest of zaken als mileu en netbelasting helpen voorkomen.

- Ja, zeker – ik heb het doorgerekend (12,4%). De berekenaars. Waarschijnlijk met dynamisch energiecontract, slimme sturing en een goed gevoel voor piek- en dalprijzen.

- Ik heb werkelijk geen idee (5,6%). Geen schande. De energiemarkt verandert snel – en wat vandaag niet rendabel lijkt, kan dat over een jaar zomaar wel zijn.

- Ik sta nog aan de zijlijn, met popcorn en wacht de tijd af (5,6%). De geïnteresseerde toeschouwers. Volgen het spel, wachten op het moment dat de cijfers overtuigend worden.

De meerderheid ziet mogelijk rendement, maar rekent er nog niet op. Voor veel mensen is de batterij nu nog vooral een hobby of een investering in onafhankelijkheid. Maar: zodra saldering verdwijnt of prijzen blijven pieken, kantelt de balans.

Mooi om te zien hoe divers de motivaties zijn. Of je nou rekent, rommelt of rondkijkt. De energietransitie wordt niet bepaald door één scenario. Blijf vooral delen hoe jouw batterij het doet, welke keuzes je maakt, en of je inmiddels wél popcorn of rendement aan het oogsten bent.

Disclaimer : Luchtig bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNtljTSXRCreYt33xHTviJ1cISk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WwR8NZl45jEn8LjXJM87tFzj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-09 15:26
[...]

Bedankt voor dit! Ik dacht dat ik het al snaptte, maar dat was blijkbaar totaal niet het geval.
Voorlopig ga ik voor 1 PIB die op een groep gaat samen met de diepvriezer. Stel dat ik er een 2e zou bijnemen, dan gaat de vriezer samen met het wasmachine op 1 groep en is de andere groep dedicated voor de 2 PIB's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36

Waarom zou je de batterijen gaan blussen wanneer een ledlamp affikt? "ja duh, je hele huis fikt af dus ook je batterijen!" Waarom maak je je specifiek zorgen om brandende batterijen als je hele huis affikt?

Goed om af en toe de veiligheid aan te stippen, maar laten we het niet onnodig aandikken en gewoon realistisch houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb me proberen in te houden maar kan het toch niet laten.

Het scenario dat wordt geschilderd over een kortsluiting die zich beperkt tot een sterkte waardoor de zekering niet springt is op het bizare af.

Want als dat het geval is dan kan het zelfde ook gebeuren als je een aparte groep hebt waar uitsluitend de batterijen op zitten. Een daarvan kan dan defect gaan en stroom gaan trekken en de andere gaan dan omdat de P1-meter het merkt leveren en ook dan kan het leveren in combinatie met de zekering doorgaan tot boven de kabel waarde.

Op die basis zou dus elke batterij op een eigen groep moeten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• josvl_52
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:36
Ik was me aan het verdiepen in dynamische contracten en kwam het volgende tegen.

YouTube: Verkoopboete

Was totaal nieuw voor me
Pagina: 1 ... 166 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.