Acties:
  • +4 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:37:
Daarom heel belangrijk om LFP accu's regelmatig, maar niet per se dagelijks naar 100% te laden zodat alle cellen kunnen kalibreren/balanceren en je zo accuraat mogelijke SoC waardes te zien krijgt.
Is wellicht ook een argument om 's winters, wanneer er in de meeste gevallen te weinig zon zal zijn om de batterij regelmatig op zonne-energie vol te laden, regelmatig handmatig volledig tot 100% vol te laden.

Als je dat (op een dynamisch contract) op goedkope tijden doet, en op dure tijden ontlaad, valt daarmee financieel nog iets te besparen ook (bij voldoende spread).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:00

ONM

JeroenH schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:53:
[...]

Is wellicht ook een argument om 's winters, wanneer er in de meeste gevallen te weinig zon zal zijn om de batterij regelmatig op zonne-energie vol te laden, regelmatig handmatig volledig tot 100% vol te laden.

Als je dat (op een dynamisch contract) op goedkope tijden doet, en op dure tijden ontlaad, valt daarmee financieel nog iets te besparen ook (bij voldoende spread).
Dat is trouwens een ander “advies” dan die HW geeft. Zij geven aan de batterij(en) gewoon met rust te laten in de winter periode

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Mogelijk een SOC correctie. Die vindt op 800W plaats normaal maar als je dicht tegen de 100% aan zit werkt de omvormer slecht op 120W.
Ik vind 3 uur SoC correctie wel wat lang. Zo heb ik hem nog niet gezien. Wel de bekende SoC drift.
@Dipsausje komt de batterij iedere dag wel vol en leeg?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:36:
Kan iemand mijn helpen.

Ben op vakantie en ik zie dat me batterijen in opslagmodus 60% zijn gegaan.

Hoe kan ik deze op afstand eruit halen? Want ze werken nu niet en er wordt aangegeven in de app dat ze aan en uit moeten zetten
Kun je in de app eens proberen een andere modus te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuoQtAJjgbdDRmCMzkIr41Mns-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F7a2Vr8qPKdzPPDJU9DnVcK.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dipsausje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Afgelopen dagen heeft ie zowel de 0 als de 100% wel al vaker aangetikt, maar staat hier nog geen week. Betekend het 0,3kWh extra laden vandaag dat het BMS er de afgelopen dagen veel naast zat (als in 100% was geen 100%)? Of kost het balanceren/kalibreren zelf zoveel?
Ik zou het een paar dagen aankijken en zorgen dat de batterij even vol komt en ook ontladen wordt. 120 Watt op het einde is normaal. Dit is ter bescherming vd cellen. Als dat steeds 3 uur duurt is het wel lang. Kwartiertje a 20 min is wel max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:24:
[...]

Ik vind 3 uur SoC correctie wel wat lang. Zo heb ik hem nog niet gezien. Wel de bekende SoC drift.
@Dipsausje komt de batterij iedere dag wel vol en leeg?
Denk hier eens over na.

In de meeste gevallen vindt de SOC correctie plaats als de batterij bijna leeg is. Als dat dan met 800W voor ca 30 minuten gebeurd dan gaat er dus 400Wh in. 3 uur lang op 120W is dus nog niet eens dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:07
Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]
Dat heb ik geprobeerd, dat werkt helaas niet. Het rare is de 2 batterijen zijn uit zich zelf in opslagmodus gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:39:
[...]

Denk hier eens over na.

In de meeste gevallen vindt de SOC correctie plaats als de batterij bijna leeg is. Als dat dan met 800W voor ca 30 minuten gebeurd dan gaat er dus 400Wh in. 3 uur lang op 120W is dus nog niet eens dat.
Te diep ontladen daar herken ik hem wel. Los daarvan heb ik dit op het einde zo lang nog nooit gezien. Ook niet in hey topic. Vandaar ook het "advies" houd het even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Dat heb ik geprobeerd, dat werkt helaas niet. Het rare is de 2 batterijen zijn uit zich zelf in opslagmodus gegaan
Kun je op de melding klikken dat hij in opslag staat binnen de app? Geeft je dat een mogelijlheid?

Daarnaast kun je op command niveau van windows bijvoorbeeld deze opdracht geven, echter moet je dan wel beschikken over het IP adres van je PIB en de Bearer token. Ook moet je wel op het wifi netwerk zitten.

[code=yam]curl https://<IP ADDRESS>/api/batteries \
--insecure \
-X PUT \
-H "Authorization: Bearer <TOKEN>" \
-H "X-Api-Version: 2" \
-d '{"mode": "to_zero"}'
[/code]

Als je niet thuis bent, iemand even in de gelegenheid om de batterij even uit en aan te zetten. Wacht even 90 seconden tussen uit en weer aan.

Edit : Ik heb het even voor je geprobeerd. Helaas moet je er fysiek een actie voor uitvoeren. Ik zie dat je er 2 hebt, denk aan de veiligheidsrestricitie opheffen weer als je dat voorheen ook al had. Die reset zichzelf namelijk bij aan en uitschakelen vd PIB.

[ Voor 57% gewijzigd door Devke op 13-07-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:51:
[...]

Kun je op de melding klikken dat hij in opslag staat binnen de app? Geeft je dat een mogelijlheid?

Daarnaast kun je op command niveau van windows bijvoorbeeld deze opdracht geven, echter moet je dan wel beschikken over het IP adres van je PIB en de Bearer token. Ook moet je wel op het wifi netwerk zitten.

[code=yam]curl https://<IP ADDRESS>/api/batteries \
--insecure \
-X PUT \
-H "Authorization: Bearer <TOKEN>" \
-H "X-Api-Version: 2" \
-d '{"mode": "to_zero"}'
[/code]

Als je niet thuis bent, iemand even in de gelegenheid om de batterij even uit en aan te zetten. Wacht even 90 seconden tussen uit en weer aan.

Edit : Ik heb het even voor je geprobeerd. Helaas moet je er fysiek een actie voor uitvoeren. Ik zie dat je er 2 hebt, denk aan de veiligheidsrestricitie opheffen weer als je dat voorheen ook al had. Die reset zichzelf namelijk bij aan en uitschakelen vd PIB.
Dank je wel voor het uitzoeken/proberen dat wordt dan wachten tot we thuis zijn. Heel jammer dat hij uit zichzelf in deze modus is gegaan. Scheelt toch een hele hoop nom dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mromelis
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:52
Taro schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Dat is de Zonneplan App.
Ow, bedankt voor het reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:09
Hieperdepiep schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:37:

Dank je wel voor het uitzoeken/proberen dat wordt dan wachten tot we thuis zijn. Heel jammer dat hij uit zichzelf in deze modus is gegaan. Scheelt toch een hele hoop nom dagen
Niemand die voor de post/bloemen/planten zorgt en/of sleutel heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:56
Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:27:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb in mijn app geen API modus.
Welke versie heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rtunru schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Welke versie heb jij?
Photoshop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 04:18

Remco2001

Ehm, ok...

[...]

Welke versie heb jij?
Deze optie verschijnt enkel als je extern de batterijen hebt aangestuurd. Deze verdwijnt ook weer als je Nul-modus of Handmatige oplaadmodus selecteert.

[ Voor 4% gewijzigd door Remco2001 op 13-07-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:39
Al vaker voorbij gekomen maar de oplossing zou een herstart knop zijn in de app van Homewizard. Kan ook via een work-around door een energysocket er tussen te zetten wanneer je langdurig weg bent.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Welke versie heb jij?
App 1.25.7 (122)
P1 meter 6.0203
Batterij v 1.1018

Ik gebruik HA. Jij niet denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gielz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:59:
Al vaker voorbij gekomen maar de oplossing zou een herstart knop zijn in de app van Homewizard. Kan ook via een work-around door een energysocket er tussen te zetten wanneer je langdurig weg bent.
Oplossing waarvoor?

Hier had ik het probleem dat de batterijen de verbinding met de P1 meter kwijt raakte. De laatste tijd kon ik er op wachten. Toeval of niet, dit was sinds de firmware update. Uiteindelijk is mijn conclusie wel dat het probleem aan het WiFi netwerk lag.

Al het Homewizard spul draait nu op een eigen AP via een oude Apple AirPort Express. (In de basis ook een Nederlandse vinding) Sindsdien geen probleem meer gezien of gemerkt. Steen solide zoals de Amerikanen dat zeggen.

Dus mijn tip als je problemen ervaart. Haal je oude WiFi doosje van zolder, of scoor er één bij de kringloop. Zet het ding op alleen 2,4GHz, N mode, WPA2. Hang al je Homewizard spul hieraan en verder niks. De beste verbinding na een LAN poortje. Het snort als een poesje 😸

Vandaag “stresstest” met vaatwasser en wasmachine. Laden, ontladen, even niks doen, niet op z’n kant te krijgen. Ik reken het goed. 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tz_Q-Kd9vBT_RRRMfAExoDIbI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FshwcmZJQQAORbiOZ2BCfWrf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw4wrmmbgvKcNsNSo_YxoyQwgIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xxCtt5OGCFhOuNIXw9834FgY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7Wjf-GyyJ-Z513yUHV7fbGci7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VkpJg9lWkJkUAX2uT3lFPsXN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMmB_Ue4FtUOvDBrv2374InMDw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6Svj2Zp0HdKeVjVqF5fu5I6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kt3R2xsiLRKMTgFaxXyEKIPT_J0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0iuEGU10iG0Q6Us3JjeFFiF7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:36
Wie heeft er net als ik een nachtelijke baseload van 400 Watt en kan mij inzage geven over zijn RTE, aantal PIB's en hoe deze zijn geschakeld.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
Knowbody schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:47:
Wie heeft er net als ik een nachtelijke baseload van 400 Watt en kan mij inzage geven over zijn RTE, aantal PIB's en hoe deze zijn geschakeld.
In de TS staat een stukje over soc drift. Dat betekend dat de batterij op elk willekeurig moment begint te laden, dit kan van korte duur zijn.
Maar is het elke dag? En gaan de batterijen elke dag vol en leeg?

[ Voor 7% gewijzigd door mike123 op 13-07-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:16
mike123 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:51:
[...]

In de TS staat een stukje over soc drift. Dat betekend dat de batterij op elk willekeurig moment begint te laden, dit kan van korte duur zijn.
Mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de batterij voor langere tijd niet tot 100 procent is geladen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:36
mike123 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Maar ja dat is mijn vraag niet 😄

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
RTE april 77,37. RTE mei 77,33. RTE juni 77,30.
Half maart binnengekomen en maar 1 keer een probleem door uitvallen aardlek dat de pib daarna niet vanzelf verder wilde.
PIB wordt wel zwaar belast en is voor 22:00 meestal leeg en dit komt door de game pc van mijn zoon.
Ik wacht wat 2027 brengt voor ik meer geld steek in een duurzaam produkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Oplossing waarvoor?

Hier had ik het probleem dat de batterijen de verbinding met de P1 meter kwijt raakte. De laatste tijd kon ik er op wachten. Toeval of niet, dit was sinds de firmware update. Uiteindelijk is mijn conclusie wel dat het probleem aan het WiFi netwerk lag.

Al het Homewizard spul draait nu op een eigen AP via een oude Apple AirPort Express. (In de basis ook een Nederlandse vinding) Sindsdien geen probleem meer gezien of gemerkt. Steen solide zoals de Amerikanen dat zeggen.

Dus mijn tip als je problemen ervaart. Haal je oude WiFi doosje van zolder, of scoor er één bij de kringloop. Zet het ding op alleen 2,4GHz, N mode, WPA2. Hang al je Homewizard spul hieraan en verder niks. De beste verbinding na een LAN poortje. Het snort als een poesje 😸

Vandaag “stresstest” met vaatwasser en wasmachine. Laden, ontladen, even niks doen, niet op z’n kant te krijgen. Ik reken het goed. 👍

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben je het zo aan het maken dat de batterij en alle aparatuur ook reageren op een voorspelde zonopwek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
Vandaag hier flink bewolkt, panelen leveren maximaal 2 kW, dus met alle standaard (sommige flinke) verbruikers, zoals wasmachine, droger en WP (boiler) is het twijfelachtig of de batterijen vol komen met alleen zon.
Maar . . . dynamisch contract, groot deel van de dag netto 1 cent, bruto 15 cent, dus om 11 uur toen de batterij nog maar 15% was (na helemaal leeg te zijn gegaan vannacht) handmatig geladen.
Vlekkeloos, na 3 uur vol, 2400W laden en daarna netjes NOM, met af en toe wat terugleveren.

2400W laden gedurende enkele uren komt hier regelmatig voor, dus leek me goed dit eens te meten.
Ik heb met mijn IR camera de kabel naar de meterkast (3 maal 2.5 mm2) en de 4-voudige WCD gemeten. Zie de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OQ9Gt-flOO49UbqM654lw1sjvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRJMNxSPJO6lCW8xHMmvgmCq.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel is na 3 uur laden op 2400W (dus ruim 10A door de kabel) ruim 31 graden. Zeer geruststellend lijkt me.
En elke stekker, waar 800W, ca. 3.5A doorheen gaat is langs de rand/aansluiting met de WCD rond 27-28 graden. De behuizing van de WCD is nauwelijks warmer dan de garage.
Ook niets om bezorgd over te zijn lijkt.
De uitgang van de batterijen wordt nu 42-44 graden, de garage is 22 graden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:41:
[...]

Ben je het zo aan het maken dat de batterij en alle aparatuur ook reageren op een voorspelde zonopwek?
Ik heb het nu zo gemaakt dat er berekend wordt wat er vandaag tijdens de zon uren nodig is aan kilowattuur. Is de verwachtte opbrengst hoger dan wat nodig is dan gaan de batterijen stand-by zolang de marktprijs positief is, of tot de marktprijs het laagste is voor de tijd die de batterijen nodig hebben om te laden. Mocht dat elkaar kruisen zit er als vangnet de resterende verwachting in. En als het 14:00 moet er toch echt weer NOM gedraaid worden. Tot op heden werkt dan prima. Het is wachten op een slechte dag om het geforceerd laden deel uit te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
Knowbody schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:47:
Mijn verbruik is ‘s nachts gemiddeld 500-550W. Opgebouwd uit een 250-300W van een groot aantal kleine en middelgrote verbruikers (van 1W tot 70W, koelvries combinatie die 30% van de tijd aanstaat) plus een flinke airco, 1000W, die elk uur 3-4 maal 4-5 minuten aanslaat, dus gemiddeld 200-300W verbruik.
Ik heb 3 HW PiB, ontgrendeld en kan dus 2400W terugleveren, en standaard 2400W laden. Alles op een aparte groep aangesloten.
De batterijen staan in de garage, daar is het 20-26 graden, normaliter.
Ik heb recent een overzicht van het NOM gedrag hier gepost.
Mijn RTE is voor elk van de 3 batterijen 74,5-75%. Op dit moment, als de batterij rond 19-20 uur vol is red ik de nacht met een rest SoC van 2-5% rond 0800 uur. Mooier kan het volgens mij niet, elke dag vol, desnoods handmatig als de spread in kWh prijzen voldoende is, en ‘s nachts vrijwel geheel ontladen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb het nu zo gemaakt dat er berekend wordt wat er vandaag tijdens de zon uren nodig is aan kilowattuur. Is de verwachtte opbrengst hoger dan wat nodig is dan gaan de batterijen stand-by zolang de marktprijs positief is, of tot de marktprijs het laagste is voor de tijd die de batterijen nodig hebben om te laden. Mocht dat elkaar kruisen zit er als vangnet de resterende verwachting in. En als het 14:00 moet er toch echt weer NOM gedraaid worden. Tot op heden werkt dan prima. Het is wachten op een slechte dag om het geforceerd laden deel uit te testen.
Zo te lezen heb je dan ook een dynamisch contract?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Zo te lezen heb je dan ook een dynamisch contract?
Ja, iets anders is diefstal. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Ja, iets anders is diefstal. :X
Eens.😄

Ik probeer even je gedachten dan te doorgronden. Je doet het e.a. met inschatten van opwek en daar e.a. op af te stemmen. Ik probeer even te snappen waarom.

Zelf werk ik eigenlijk in 3 blokken op een dag. Op de goedkoopste uren wordt de batterij geladen. Zon of geen zon. In die goedkoopste uren gaat ook een vaatwasser aan, wasje en vanaf volgende week de auto laden. Zijn die uurtjes voorbij dan lever ik terug. Tarieven lopen dan ook op. Pas in de avond ergens als er niet voldoende opwek is en de tarieven hoger zijn gaat NOM erop. Tot een uurje of 8 in de ochtend. Dan gaat NOM eraf en begint terug leveren weer.

Ben zelf nog niet tevreden daar e.a. wat meer automatisch moet nog. Soms zijn de goedkoopste uren er 3. Vandaag een stuk of 6. Dus ik zoek even naar jouw beweegredenen het net even iets anders te doen. Vlgs mij zit het financiële gewin in deze strategie (als je het daarvoor doet).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 04:18

Remco2001

Ehm, ok...

Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Eens.😄

Ik probeer even je gedachten dan te doorgronden. Je doet het e.a. met inschatten van opwek en daar e.a. op af te stemmen. Ik probeer even te snappen waarom.

Zelf werk ik eigenlijk in 3 blokken op een dag. Op de goedkoopste uren wordt de batterij geladen. Zon of geen zon. In die goedkoopste uren gaat ook een vaatwasser aan, wasje en vanaf volgende week de auto laden. Zijn die uurtjes voorbij dan lever ik terug. Tarieven lopen dan ook op. Pas in de avond ergens als er niet voldoende opwek is en de tarieven hoger zijn gaat NOM erop. Tot een uurje of 8 in de ochtend. Dan gaat NOM eraf en begint terug leveren weer.

Ben zelf nog niet tevreden daar e.a. wat meer automatisch moet nog. Soms zijn de goedkoopste uren er 3. Vandaag een stuk of 6. Dus ik zoek even naar jouw beweegredenen het net even iets anders te doen. Vlgs mij zit het financiële gewin in deze strategie (als je het daarvoor doet).
Maar daarvoor is die batterij toch niet op de markt gebracht? :p ;) ;) ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:16

BlueTooth76

Let the sun shine!

Remco2001 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Ach ja, een telefoon is om te bellen en in de praktijk is dat nu net wat je amper nog doet met zo'n ding :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:44:
[...]

Ach ja, een telefoon is om te bellen en in de praktijk is dat nu net wat je amper nog doet met zo'n ding :P
Telefoon = Communiciator

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:52
GL007 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:09:
[...]

Telefoon = Communiciator
Nokia Communicator uit 2004? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:19:
[...]

App 1.25.7 (122)
P1 meter 6.0203
Batterij v 1.1018

Ik gebruik HA. Jij niet denk ik?
Ik gebruik wel HA, maar heb die API modus echt niet.in Battery group mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Een auto wordt toch ook niet als aanhangwagen op de markt gebracht? Moet je eens langs een stort rijden. Tot aan de nok gevuld maar geen aanhanger te bekennen.

[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 13-07-2025 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:39:
[...]

Ik gebruik wel HA, maar heb die API modus echt niet.in Battery group mode.
Middels HA zou je het e.a. moeten hebben. Wellicht kun je hier al mee uit de voeten Hoe stuur ik de batterij zelf deels aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Middels HA zou je het e.a. moeten hebben. Wellicht kun je hier al mee uit de voeten Hoe stuur ik de batterij zelf deels aan?
@Remco2001 heeft uitgelegd waarom ik het nog niet heb:

Deze optie verschijnt enkel als je extern de batterijen hebt aangestuurd. Deze verdwijnt ook weer als je Nul-modus of Handmatige oplaadmodus selecteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rtunru schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:03:
[...]

@Remco2001 heeft uitgelegd waarom ik het nog niet heb:

Dat klopt. Als je daarna weer de aansturing overneemt in HA dan is de optie er in de app ook weer. Mocht je aansturen zelf dus leuk vinden dan heb je hierbij dus alvast de link. In de TS staan zo meer toepassingen bedacht door andere tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uitslag van de vorige week gehouden poll:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc-IwnZtJJJfPfWTJdApM-zU2Oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0lI6FeIB0CsJErr3txTIkFW.png?f=fotoalbum_large

Doe je met de volgende poll ook weer mee?

Nieuwe Poll

Acties:
  • +2 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 13-07-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Eens.😄

De gedachte,

De batterijen staan er in eerste instantie om hun trucje te doen zoals bedacht door Homewizard. Dat werkt op zich helemaal prima. (Mist je wifi goed werkt 😆)

Echter op een mooie dag zijn de batterijen vol tegen de tijd dat teruglevering niet zoveel meer oplevert. Of nog erger, dat je moet betalen om van je energie af te komen. Op deze dagen is het dus zinvoller om het laden even uit te stellen zodat je een scheet en drie knikkers krijgt voor je teruglevering in plaats van twee of zelfs kwijt raakt.

Geen dag is echter qua weer en verbruik het zelfde. (Vaste tijden hebben niet zoveel nut) De voorspellingen van Solcast worden gebruikt als voorwaarde. Wordt er voldoende verwacht? Dan wordt het laden uitgesteld. Zo niet? Dan gaat elke Watt die over is de batterij in. Ik wil immers voor de avond en nacht een volle batterij hebben.

Op de dagen dat de marktprijs negatief gaat (en er dus ook een hoge verwachting is) zal dus het laden al opgeschoven worden naar het goedkoopste moment. Alleen is 1600 Watt onvoldoende om een PV installatie van 2500 Wattpiek op te vangen. Op die momenten zal de PV omvormer geknepen worden naar verbruik in huis. (Inclusief laden batterijen) Dat moet ik op het moment nog handmatig doen omdat het wachten is op de nieuwe Solis app die Homey aan het maken is.

Tegen de tijd dat de batterijen vol zijn is de prijs meestal weer positief, en dus kan de PV installatie weer op vol vermogen om nog wat muntjes uit de ton te schrapen. De batterij kan terug naar NOM, want doet toch niks zolang er nog voldoende productie van de PV is.

Batterij capaciteit is zo gekozen naar wat ik nodig heb en dat ik dat op de mooiere dagen in de winter nog vol krijg. Mocht dat nu niet lukken volgens de verwachting? Dan wordt via de Power by the hour app op Homey het beste moment om te laden bepaald waarbij dat financieel gezien ook nut heeft.

Het uitgestelde laden deel van mijn flow werkt toch al goed. Hier en daar wat tweaks gemaakt. Het geforceerd laden deel moet nog getest worden. Maar zou in principe moeten werken. (Je ziet altijd iets over het hoofd, of reageert anders dan verwacht)

Dus ja, financiële drijfveer. Waarbij ik denk ik niet heel erg afwijk van de Homewizard gedachte om meer rendement uit je zonnepanelen te halen. Dat ding staat hier om de energie rekening te verlagen. De eerste winst is wat ik niet hoef uit te geven. (Inkoop, of negatief tarief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:34:
[...]

De gedachte,

De batterijen staan er in eerste instantie om hun trucje te doen zoals bedacht door Homewizard. Dat werkt op zich helemaal prima. (Mist je wifi goed werkt 😆)

Echter op een mooie dag zijn de batterijen vol tegen de tijd dat teruglevering niet zoveel meer oplevert. Of nog erger, dat je moet betalen om van je energie af te komen. Op deze dagen is het dus zinvoller om het laden even uit te stellen zodat je een scheet en drie knikkers krijgt voor je teruglevering in plaats van twee of zelfs kwijt raakt.

Geen dag is echter qua weer en verbruik het zelfde. (Vaste tijden hebben niet zoveel nut) De voorspellingen van Solcast worden gebruikt als voorwaarde. Wordt er voldoende verwacht? Dan wordt het laden uitgesteld. Zo niet? Dan gaat elke Watt die over is de batterij in. Ik wil immers voor de avond en nacht een volle batterij hebben.

Op de dagen dat de marktprijs negatief gaat (en er dus ook een hoge verwachting is) zal dus het laden al opgeschoven worden naar het goedkoopste moment. Alleen is 1600 Watt onvoldoende om een PV installatie van 2500 Wattpiek op te vangen. Op die momenten zal de PV omvormer geknepen worden naar verbruik in huis. (Inclusief laden batterijen) Dat moet ik op het moment nog handmatig doen omdat het wachten is op de nieuwe Solis app die Homey aan het maken is.

Tegen de tijd dat de batterijen vol zijn is de prijs meestal weer positief, en dus kan de PV installatie weer op vol vermogen om nog wat muntjes uit de ton te schrapen. De batterij kan terug naar NOM, want doet toch niks zolang er nog voldoende productie van de PV is.

Batterij capaciteit is zo gekozen naar wat ik nodig heb en dat ik dat op de mooiere dagen in de winter nog vol krijg. Mocht dat nu niet lukken volgens de verwachting? Dan wordt via de Power by the hour app op Homey het beste moment om te laden bepaald waarbij dat financieel gezien ook nut heeft.

Het uitgestelde laden deel van mijn flow werkt toch al goed. Hier en daar wat tweaks gemaakt. Het geforceerd laden deel moet nog getest worden. Maar zou in principe moeten werken. (Je ziet altijd iets over het hoofd, of reageert anders dan verwacht)

Dus ja, financiële drijfveer. Waarbij ik denk ik niet heel erg afwijk van de Homewizard gedachte om meer rendement uit je zonnepanelen te halen. Dat ding staat hier om de energie rekening te verlagen. De eerste winst is wat ik niet hoef uit te geven. (Inkoop, of negatief tarief)
Dat je laaduistel gebruikt snap ik. Ik zie ook de financiële prikkel die je hebt. Dan roept het hier toch de vraag op hoezo betalen voor teruglevering (mogelijkheid). Ben je een netto verbruiker? Dan kun je nog gewoon salderen. Of je bent een netto terug leveraar? Dan snap ik dat je negatieve prijzen liever niet hebt en je omvormer gaat terug schroeven.

Al is het niet de initiële gedachte die gevolgd wordt mbt de batterij. Ik zie het meer als een andere inzet van een product dan het had bij introductie. Voor HW zelfs een kans om ook dynamische klanten te bedienen met de batterij.

Een auto gebruiken we ook niet als vervoermiddel voor mensen alleen toch? Is ook in te zetten als rijdende vuilniswagen voor spullen naar de stort brengen. Dus waarom zou een PIB niet anders in te zetten mogen zijn 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Dat je laaduistel gebruikt snap ik. Ik zie ook de financiële prikkel die je hebt. Dan roept het hier toch de vraag op hoezo betalen voor teruglevering (mogelijkheid). Ben je een netto verbruiker? Dan kun je nog gewoon salderen. Of je bent een netto terug leveraar? Dan snap ik dat je negatieve prijzen liever niet hebt en je omvormer gaat terug schroeven.

Al is het niet de initiële gedachte die gevolgd wordt mbt de batterij. Ik zie het meer als een andere inzet van een product dan het had bij introductie. Voor HW zelfs een kans om ook dynamische klanten te bedienen met de batterij.

Een auto gebruiken we ook niet als vervoermiddel voor mensen alleen toch? Is ook in te zetten als rijdende vuilniswagen voor spullen naar de stort brengen. Dus waarom zou een PIB niet anders in te zetten mogen zijn 😊
Je hebt je er in verdiept hoe een dynamisch contract werkt? Je saldeert dus niet zoals bij een vast contract waarbij alles eens per jaar op de grote hoop gegooid wordt en gekeken wat er onder de streep overblijft.

Bij een dynamisch contract geld dat alleen voor de energiebelasting. Voor de energie betaal je de geldende marktprijs per uur. Is de marktprijs €-0,123? Dan betaal je dus €0,123/kWh die je terug levert. Is de marktprijs positief? Dan ontvang je dat bedrag per kilowattuur die je levert.

https://www.frankenergie....namische-contracten?gad=1

Het sommetje is als volgt: Marktprijs + 21% btw - inkoopvergoeding teruglevering. (Bij Frank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Je hebt je er in verdiept hoe een dynamisch contract werkt? Je saldeert dus niet zoals bij een vast contract waarbij alles eens per jaar op de grote hoop gegooid wordt en gekeken wat er onder de streep overblijft.

Bij een dynamisch contract geld dat alleen voor de energiebelasting. Voor de energie betaal je de geldende marktprijs per uur. Is de marktprijs €-0,123? Dan betaal je dus €0,123/kWh die je terug levert. Is de marktprijs positief? Dan ontvang je dat bedrag per kilowattuur die je levert.

https://www.frankenergie....namische-contracten?gad=1

Het sommetje is als volgt: Marktprijs + 21% btw - inkoopvergoeding teruglevering. (Bij Frank)
Klopt. Weet ik. EB saldeer je per jaar. Uurprijs is direct aftikken. Heb een dynamisch contract. Is me niet onbekend dus. Met salderen bedoelde ik ook de EB. Daar jij ook dynamisch hebt dacht ik dat niet te moeten benoemen en dit bij beide wel bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Iemand eerder dit meegemaakt?
fikkie123 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:34:
Vannacht sinds zeer lange tijd weer een SoC drift. Heb het in het verleden al vaker gehad dus vindt het geen bijzonderheid. Wat ik wel bijzonder vondt was de correctie van haast 25% totale accucapaciteit. Twee batterijen aanwezig en één heeft er een SoC drift gehad.

Betekent dit nu een afwijking van haast 50% bij de betreffende batterij?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:28:
[...]

Klopt. Weet ik. EB saldeer je per jaar. Uurprijs is direct aftikken. Heb een dynamisch contract. Is me niet onbekend dus. Met salderen bedoelde ik ook de EB. Daar jij ook dynamisch hebt dacht ik dat niet te moeten benoemen en dit bij beide wel bekend is.
En dus moet je betalen om van je energie af te komen bij een negatieve prijs. (Marktprijs + 21% btw - inkoopvergoeding teruglevering) Ik heb dus twee tarieven draaien in Homey, één voor inkoop, één voor teruglevering. Gaat die voor export negatief? Dan gaat het vermogen naar verbruik in de woning. Omvormer uitzetten klinkt leuk, want dan krijg je geld, maar je moet nog wel steeds energiebelasting daarover betalen. Dus dan moet je prijs minstens de energiebelasting + inkoopvergoeding negatief gaan wil je er iet op "verdienen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 04:27:
[...]

En dus moet je betalen om van je energie af te komen bij een negatieve prijs. (Marktprijs + 21% btw - inkoopvergoeding teruglevering) Ik heb dus twee tarieven draaien in Homey, één voor inkoop, één voor teruglevering. Gaat die voor export negatief? Dan gaat het vermogen naar verbruik in de woning. Omvormer uitzetten klinkt leuk, want dan krijg je geld, maar je moet nog wel steeds energiebelasting daarover betalen. Dus dan moet je prijs minstens de energiebelasting + inkoopvergoeding negatief gaan wil je er iet op "verdienen"
Als ik dit leest dan vind ik dat een kromme opzet voor de batterij die oorspronkelijk zonne energie opslaat en dan NOM draait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96G7WA-04U60XfaO-ccvd9R77uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAWXCxxoAPyr11j0UfeujsF8.jpg?f=fotoalbum_large
Zie hier de getallen van het NOM gebruik van de batterij
Wat je ook zie dat het rendement van beide batterijen naar elkaar toe trekken

[ Voor 24% gewijzigd door GL007 op 14-07-2025 07:20 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:12:
[...]

Als ik dit leest dan vind ik dat een kromme opzet voor de batterij die oorspronkelijk zonne energie opslaat en dan NOM draait.

[Afbeelding]
Zie hier de getallen van het NOM gebruik van de batterij
Wat je ook zie dat het rendement van beide batterijen naar elkaar toe trekken
Dat doet de batterij nog steeds. Het moment van laden is alleen opgeschoven. Op dagen met veel zon is het dan eerst nog wat “verdienen” aan de teruglevering, en dan de batterij vol laden. In plaats van eerst batterij vol laden en dan niks meer krijgen voor wat je terug levert. Niks kroms aan, gezonde Hollandse handelsgeest. 😁

Het terug regelen van de omvormer is dus alleen bij negatief tarief over wat er meer geproduceerd wordt dan dat de batterij kan opslaan omdat deze reeds vol is, of omdat er niet met meer vermogen geladen kan worden. (Batterij max 1600 Watt, PV 2500Wattpiek)

Op de dagen met onvoldoende zon is er niks mis mee om de batterij geforceerd te laden. (Mits het financieel ook de moeite is) Het ding staat er toch al en is betaald. Alleen om die rede een batterij neer zetten is nog niet de moeite.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 04:27:
[...]

Klopt idd. Onder de ik dacht rond de 14 de 15 ct negatief heeft dat pas zin. Pas 1x meegemaakt in 3 maanden dynamisch. Leuk dat je omvormer al kunt knijpen. Dat zal in 2027 een beetje de standaard worden denk ik. Opslaan. Huisverbruik. Niks naar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:29:
[...]

Klopt idd. Onder de ik dacht rond de 14 de 15 ct negatief heeft dat pas zin.
Hangt denk ik van je situatie af?

Als je meer kWh produceert dan je verbruikt, dan heb je een overschot waarvan je de energiebelasting niet kan salderen.

Dus dan zou het, afhankelijk van je energieleverancier en de grootte van je overschot, al nuttig zijn om bij ongeveer €0,00 per kWh de omvormer uit te zetten.

Bij Zonneplan krijg je €0,02 per kWh extra bovenop de marktprijs, ook als de prijs negatief is, dus bij -€0,02 zou je hem in dat geval uit moeten zetten.

Of doe ik nu een verkeerde aanname?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-07-2025 09:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:59:
[...]

Hangt denk ik van je situatie af?

Als je meer kWh produceert dan je verbruikt, dan heb je een overschot waarvan je de energiebelasting niet kan salderen.

Dus dan zou het, afhankelijk van je energieleverancier en de grootte van je overschot, al nuttig zijn om bij ongeveer €0,00 per kWh de omvormer uit te zetten.

Bij Zonneplan krijg je €0,02 per kWh "extra" bovenop de marktprijs, ook als de prijs negatief is, dus bij -€0,02 zou je hem in dat geval uit moeten zetten.

Of doe ik nu een verkeerde aanname?
Dat was dus ook de reden dat ik eerder vroeg of iemand een netto afnemer is of netto terugleveraar. Ik ben een netto afnemer straks met het laden van de EV. Bij netto terugleveren is het leuk dat je de EB terug krijgt maar die kun je dus niet weg strepen tegen verbruikte EB. Even hardop denkend zou dat dus het geval zijn. Ik denk dat je met 2 ct bedoeld de inkoopvergoeding die wegvalt tegen de terugleververgoeding voor hun? Per saldo blijft die dan ook 0. Bij terugleveren krijg je die 2 ct terug alleen ik weet even niet of daar ook een salderingsvorm aan zit. Goede vraag. @Verwijderd jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fikkie123 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:34:

[...]
Ik heb 4 batterijen en die waren al bijna 2 maanden niet helemaal leeg geweest.

Gisteren moest ik mijn auto opladen en omdat er niet veel zon was kwam dat dus voornamelijk uit de batterijen. Voor alle 4 de batterijen had ik een drop van ca 30% toen ze richting leeg gingen en een SOC correctie begonnen uit te voeren.

Ik denk dat het drop effect dus groter wordt naar gelang er lange tijd geen SOC correctie is geweest.
Opmerkelijk was daarbij dat, omdat het niet voor alle batterijen tegelijk gebeurde, de batterij die met de SOC bezig was gevoed werd van uit de andere batterijen die bleven ontladen tot ze ook tegen de SOC aanliepen.

[ Voor 15% gewijzigd door hanev001 op 14-07-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:29:
[...]

Klopt idd. Onder de ik dacht rond de 14 de 15 ct negatief heeft dat pas zin. Pas 1x meegemaakt in 3 maanden dynamisch. Leuk dat je omvormer al kunt knijpen. Dat zal in 2027 een beetje de standaard worden denk ik. Opslaan. Huisverbruik. Niks naar net.
Krijgen de tarieven een vast patroon in tijd gezien of zitten de handelaren ook nog ermee te schuiven.
In hoeverre heeft het rendement van 70% van de batterij effect op de mogelijke winst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Dat was dus ook de reden dat ik eerder vroeg of iemand een netto afnemer is of netto terugleveraar. Ik ben een netto afnemer straks met het laden van de EV. Bij netto terugleveren is het leuk dat je de EB terug krijgt maar die kun je dus niet weg strepen tegen verbruikte EB. Even hardop denkend zou dat dus het geval zijn. Ik denk dat je met 2 ct bedoeld de inkoopvergoeding die wegvalt tegen de terugleververgoeding voor hun? Per saldo blijft die dan ook 0. Bij terugleveren krijg je die 2 ct terug alleen ik weet even niet of daar ook een salderingsvorm aan zit. Goede vraag. @Verwijderd jij?
Compleet afschakelen bij een negatief tarief? In mijn visie niet handig. De PV produceert dan immers niks, terwijl je in huis wel verbruik hebt. (Al is het alleen maar sluipverbruik) Over dat verbruik moet je ondanks dat de marktprijs negatief is wel nog steeds belasting betalen. Daarnaast laad je batterij dan niet op omdat er dus ook geen export is.

Beter is dus om je regeling zo in te richten dat de omvormer terug geregeld wordt naar het verbruik in huis inclusief laden batterij. Dus stel je standaard verbruik is 100W plus 1 batterij. Dan bij negatief tarief het vermogen terug schroeven naar 900W.

Neem je meer af dan dat je teruglieverd zoals @Devke kan je nu nog creatief gaan rekenen met de energiebelasting. (€0,1229) Dan kan het best nog de moeite zijn om toch terug te leveren zolang de prijs hoger is dan €-0,1229. (Onder de streep toch nog mooi korting)

Ik mijn geval lever ik meer kilowattuur terug dan ik afneem. En helaas bestaat er niet zoiets als negatieve belasting. 😆 Voor mij is het dus interessanter om te gaan knijpen bij negatief tarief. Op dit moment staat de balans bij mij op 168kWh meer teruggeleverd dat afgenomen.

Tot 2027 (minder dan anderhalf jaar) gebruik ik om te testen. Hoe werkt en reageert het? Wat is het resultaat? Desnoods bijstellen. Zodat het 2027 prima draait.

Vanaf 2027 mag er best nog terug geleverd worden. Zolang de prijs maar positief is. En dat zie ik eigenlijk wel rooskleurig in. Want hoe meer batterijen en EPM’s er draaien hoe minder overschot er komt.

Voor nu ga ik in ieder geval niet de buurman betalen voor het “gratis” laden van zijn auto. 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
fikkie123 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:34:

[...]
Heftiger nog dan jij. Bij mij na eerdere 10 a 15% drops nu na lange tijd geen correctie te hebben gehad, ineens van 59% naar 0%.
Hoort erbij denk ik. Accu komt dagelijks vol en is 's morgens eigenlijk nooit leeg maar zo'n 30 a 40% resterend totdat het opladen weer begint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwAgFPXCU_uCI9bCIFf08OnLI44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws753Z7pQlJ6vXs1j0lgF0jL.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Krijgen de tarieven een vast patroon in tijd gezien of zitten de handelaren ook nog ermee te schuiven.
In hoeverre heeft het rendement van 70% van de batterij effect op de mogelijke winst
Na 13:00 weet je de prijzen voor morgen en die van vandaag stonden gisteren om 13:00 al vast:

https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen

Het rendement van de batterij heeft zoveel effect dat je dat in het prijsverschil moet overbruggen.

Daarnaast heb je nog je afschrijving van de PIB.

Als je uitgaat van 6.000 cycles, een aanschafprijs van €1.395 en een capaciteit van 2,7kWh dan is je afschrijving al (€1.395 / 6.000) / 2,7 = €0,08611 per kWh.

Stel dat ik een "kale" kWh in kan kopen voor €0,05, met BTW €0,0605, met het omzetverlies kost hij me €0,0829 en de afschrijving kost ook nog eens €0,08611 dan moet de kale stroomprijs al minimaal €0,169 zijn voor je rendement maakt op je goedkoop ingekochte kWh. *

* ik sta niet in voor rekenfouten, gaat om het idee ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-07-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Na 13:00 weet je de prijzen voor morgen en die van vandaag stonden gisteren om 13:00 al vast:

https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen

Het rendement van de batterij heeft zoveel effect dat je dat in het prijsverschil moet overbruggen.

Daarnaast heb je nog je afschrijving van de PIB.

Als je uitgaat van 6.000 cycles, een aanschafprijs van €1.395 en een capaciteit van 2,7kWh dan is je afschrijving al (€1.395 / 6.000) / 2,7 = €0,08611 per kWh.

Stel dat ik een "kale" kWh in kan kopen voor €0,05, met BTW €0,0605, met het omzetverlies kost hij me €0,0829 en de afschrijving kost ook nog eens €0,08611 dan moet de kale stroomprijs al minimaal €0,169 zijn voor je rendement maakt op je goedkoop ingekochte kWh. *

* ik sta niet in voor rekenfouten, gaat om het idee ;)
Maar nu gecombineerd met de zonnepanelen die we hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Maar nu gecombineerd met de zonnepanelen die we hebben.
Ik weet niet wat je zonnepanelen gekost hebben, hoeveel kWp er ligt, wat de jaaropbrengst en levensduur is, etc ;)

De berekening ging puur om de dynamische stroom goedkoop inkopen en verbruiken als het duur is en het effect van het rendement (en afschrijving) daar op.

Maar het rendement en de afschrijving van de PIB zal ongeveer gelijk zijn voor iedereen, dus een deel van de cijfers heb je al.

[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-07-2025 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ter info m.b.t. de beta en kWh meter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBkzWAwO1a6YdPSNzTNrV-Nfb70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0SHoU24pJiIVBy4ElX3SlX2.jpg?f=fotoalbum_large

Bekend gemaakt door @DCSBL zojuist op github.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 14-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Compleet afschakelen bij een negatief tarief? In mijn visie niet handig. De PV produceert dan immers niks, terwijl je in huis wel verbruik hebt. (Al is het alleen maar sluipverbruik) Over dat verbruik moet je ondanks dat de marktprijs negatief is wel nog steeds belasting betalen. Daarnaast laad je batterij dan niet op omdat er dus ook geen export is.

Beter is dus om je regeling zo in te richten dat de omvormer terug geregeld wordt naar het verbruik in huis inclusief laden batterij. Dus stel je standaard verbruik is 100W plus 1 batterij. Dan bij negatief tarief het vermogen terug schroeven naar 900W.

Neem je meer af dan dat je teruglieverd zoals @Devke kan je nu nog creatief gaan rekenen met de energiebelasting. (€0,1229) Dan kan het best nog de moeite zijn om toch terug te leveren zolang de prijs hoger is dan €-0,1229. (Onder de streep toch nog mooi korting)

Ik mijn geval lever ik meer kilowattuur terug dan ik afneem. En helaas bestaat er niet zoiets als negatieve belasting. 😆 Voor mij is het dus interessanter om te gaan knijpen bij negatief tarief. Op dit moment staat de balans bij mij op 168kWh meer teruggeleverd dat afgenomen.

Tot 2027 (minder dan anderhalf jaar) gebruik ik om te testen. Hoe werkt en reageert het? Wat is het resultaat? Desnoods bijstellen. Zodat het 2027 prima draait.

Vanaf 2027 mag er best nog terug geleverd worden. Zolang de prijs maar positief is. En dat zie ik eigenlijk wel rooskleurig in. Want hoe meer batterijen en EPM’s er draaien hoe minder overschot er komt.

Voor nu ga ik in ieder geval niet de buurman betalen voor het “gratis” laden van zijn auto. 😋
Volledig te begrijpen. Ik denk dat @BlueTooth76 bedoeld wat ga je doen als je een netto terug leveraar bent en niets krijgt. Kijkend naar de inkoop en verkoopvergoedingen. Die streep je vlgs mij tegen elkaar weg maar het is niet zo vlgs mij dat als je netto terugleverd, zeg 100 kWh, dat je dan 100 x 2 ct erbij krijgt. Het "salderen" dus op inkoop en verkoop vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Dat is de grote hamvraag. Wat als er meer achter de meter gehouden wordt? Hebben de energie maatschappijen dan voldoende geïnvesteerd om dit op te vangen? Verbruik zal alleen maar toenemen.

Voor nu zie je verschillen per dag in steeds nagenoeg dezelfde patronen.

De RTE doet hier zeker een duit in het potje. Des te efficiënter je systeem des te kleiner kan de spread zijn. Ook een belangrijke is de aankoopprijs. Voor nu zeker, in 2027 is iedere kWh winst als verkoop (terugleveren) niets meer zou opbrengen. Al denk ik zelf dat dit niet naar 0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Volledig te begrijpen. Ik denk dat @BlueTooth76 bedoeld wat ga je doen als je een netto terug leveraar bent en niets krijgt. Kijkend naar de inkoop en verkoopvergoedingen. Die streep je vlgs mij tegen elkaar weg maar het is niet zo vlgs mij dat als je netto terugleverd, zeg 100 kWh, dat je dan 100 x 2 ct erbij krijgt. Het "salderen" dus op inkoop en verkoop vergoeding.
Wat ik bedoel is dat m'n moeder bij Zonneplan sowieso 2 cent per kWh krijgt, ongeacht de marktprijs.
En als de kWh prijs dan positief is, ook nog eens een "10% zonnebonus" over het gehele positieve bedrag.

Als de prijs -€0,02 is dan zou ze met 2 cent vergoeding op €0 uitkomen en kan ze de omvormer beter uitzetten.
De PIB's geforceerd vullen kan dan natuurlijk nog wel maar die zullen op dat soort dagen sowieso wel al vol zitten vanwege overschotten uit de omvormer.

De Homey Pro automatiseert dat proces verder.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Dat is de grote hamvraag. Wat als er meer achter de meter gehouden wordt? Hebben de energie maatschappijen dan voldoende geïnvesteerd om dit op te vangen? Verbruik zal alleen maar toenemen.

Voor nu zie je verschillen per dag in steeds nagenoeg dezelfde patronen.

De RTE doet hier zeker een duit in het potje. Des te efficiënter je systeem des te kleiner kan de spread zijn. Ook een belangrijke is de aankoopprijs. Voor nu zeker, in 2027 is iedere kWh winst als verkoop (terugleveren) niets meer zou opbrengen. Al denk ik zelf dat dit niet naar 0 gaat.
Ik krijg van Essent 0,15 euro per kWh. De saldering geldt tot 2027 maar na saldering blijft dit bedrag hetzelfde
Ik heb contract tot april 2028

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Hoe creatief Zonneplan aan het rekenen is weet ik niet. Maar was daar ook geen addertje onder het gras? Ketel klets had er laatst een clipje over. Iets met marketing praat.

Ik heb laatst bij Frank (waar ik zit) een gevraagd hoe steekt één en ander nú precies in elkaar? (Wat ik eerder poste) huis vanwege dit gegoochel met cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Wat ik bedoel is dat m'n moeder bij Zonneplan sowieso 2 cent per kWh krijgt, ongeacht de marktprijs.
En als de kWh prijs dan positief is, ook nog eens een "10% zonnebonus" over het gehele positieve bedrag.

Als de prijs -€0,02 is dan zou ik met 2 cent vergoeding op €0 uitkomen en kan ik de omvormer beter uitzetten.
De PIB's geforceerd vullen kan dan natuurlijk nog wel maar die zullen op dat soort dagen sowieso wel al vol zitten vanwege overschotten uit de omvormer.
Kijk maar eens op de factuur van je moeder. Die 2 ct hebben ze erbij gehaald maar die zat er al op. Op mijn factuur staat alleen de Zonnebonus..... al zie ik wat gegoochel met de prijs in de app en de factuur. Netafname klopt iedere x perfect (ct bedrag dat onder je afname staat). Terugleveren zit net altijd iets verschil in. Krijg dan een kul verhaal over kosten en achteraf goed bekijken en dat de app niet altijd goed zit..... apart dat hij bij netafname dan wel goed zit. To be continued.

Bonus klopt. Die is te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Kijk maar eens op de factuur van je moeder. Die 2 ct hebben ze erbij gehaald maar die zat er al op. Op mijn factuur staat alleen de Zonnebonus..... al zie ik wat gegoochel met de prijs in de app en de factuur. Netafname klopt iedere x perfect (ct bedrag dat onder je afname staat). Terugleveren zit net altijd iets verschil in. Krijg dan een kul verhaal over kosten en achteraf goed bekijken en dat de app niet altijd goed zit..... apart dat hij bij netafname dan wel goed zit. To be continued.

Haar dynamische contract is afgelopen vrijdag ingegaan, dus een factuur heb ik nog niet.
Zal wel eens vragen over een maand, mss kan ik ook wel toegang tot de app krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Dit soort gebazel zie ik gelukkig bij Essent niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:04

fxs81

Julianadorp

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:41:
[...]
Maar was daar ook geen addertje onder het gras?
Niet echt een addertje maar (uiteraard) wel voorwaarden:
Info website Zonneplan:

De bonus geldt alleen overdag, van zonsopkomst tot zonsondergang.
Je ontvangt de bonus alleen wanneer de marktprijs + € 0,02, een positief bedrag is.

Ik heb tot 1 november nog een vast contract, ben al wel af en toe aan het kijken naar andere vormen. Wellicht ook eens richting dynamisch gaan. Zodra er weer renewed beschikbaar zijn komt er een 2e pib bij hier. Centjes staan er klaar voor. Nu nog verder stoeien met HA om e.e.a. aan te sturen, dank aan iedereen die hier zijn HA dingetjes deelt, heel leerzaam voor deze HA noob.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Bij Frank ook niet. En men is bezig om in hun app ook de prijs voor teruglevering toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het scheelt dat je met het dynamisch contract zo kan overstappen, dus als het niet klopt kan ze zo weer weg ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]

Gebazel is een goed woord. * Hier zijn topicreports voor :)
Voor dit onderwerp zijn aparte threads.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Gebazel is een goed woord. Ik snap niet wat deze hele discussie met de HW batterij te maken heeft.

Voor dit onderwerp zijn aparte threads.
OK maar het rendement en de terug verdien kosten zijn wel mede bepalend voor de batterij keuze.
In de eerste instantie ging ik uit van terugverdientijd van 10 jaar. Maar als de energie tarieven gaan stijgen dan kan het terug lopen naar 6 jaar. Althans in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:12

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:00:
[...]

Mooie uiteenzetting ;)

Ik schaal hier nu ook af met de panelen, lever terug wat ik bepaal.

Heb vast tarief met staffels. Aan de ene kant op de schaal bijna 5 cent vergoeding, aan de andere kant van de grens 0 vergoeding, dit is nu te sturen.

Mijn buurman mag zijn EV overigens gratis van mij laden hoor, alleen waarom de energie cowboy er aan moet verdienen?

Dat mag van mij dan weer niet :P

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Ik krijg van Essent 0,15 euro per kWh. De saldering geldt tot 2027 maar na saldering blijft dit bedrag hetzelfde
Ik heb contract tot april 2028
Dit is vlgs mij een veel gemaakte fout. Zie dat ook regelmatig voorbij komen in een topic over dynamische tarieven. De regeling gaat eraf. Dus gaan ze het uit eigen zalkken bijleggen? Gun het je van harte hoor..... don't shoot the messenger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:04

fxs81

Julianadorp

Ze zijn er weer. Min 1 dan ;)
https://www.homewizard.com/nl/renewed/

[ Voor 47% gewijzigd door fxs81 op 14-07-2025 11:09 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Hoe creatief Zonneplan aan het rekenen is weet ik niet. Maar was daar ook geen addertje onder het gras? Ketel klets had er laatst een clipje over. Iets met marketing praat.

Ik heb laatst bij Frank (waar ik zit) een gevraagd hoe steekt één en ander nú precies in elkaar? (Wat ik eerder poste) huis vanwege dit gegoochel met cijfers.
1 ding moet je zonneplan nageven. Een hele goede marketing afdeling. Nexus...... 1 grote blackbox. Daarom alleen stroomafname en levering. Als iets al niet meer transparant si of ze kunnen het niet goed uitleggen dan ben ik weg 😊. Het is niet schokkend hoor. Gerommel in de marge. Raar vind ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Als het gerommel in de marge is en ik bespaar daar met de EV dadelijk de nodige centen mee, dan wil ik best een x een mail sturen voor tekst en uitleg >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aruit
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 08:50
Waar vind ik de release notes van de Battery firmware update 1.0213?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aruit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:51:
Niet want deze firmware is er niet. Ik zie ook nergens dat er een beta versie van zou moeten zijn. 1.0108 is de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:14
ZIjn er meer mensen met een accu die vervangen is dat de app nu onderwater denkt dat je 3 batterijen hebt?

Mijn ontlaadvermogen bijv staat op 2400 terwijl dat eigenlijk 1600 is. Ook als ik op controleer updates druk staat er in de popup plugin battery 3 terwijl dit nu de tweede is.

Voor de omwissel heb ik netjes het oude apparaat uit mijn account verwijderd deze staat er dus ook niet meer in.

Is dit een bug @HomeWizard_NL die bekend is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:58
aruit schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:51:
Ha, die heb je snel ontdekt! De software is een half uur geleden beschikbaar gesteld en ik was nog bezig met het schrijven van de release notes. Bij deze: https://github.com/homewizard/beta/discussions/13

[ Voor 26% gewijzigd door DCSBL op 14-07-2025 12:00 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Firmware versie 1.0213 batterij beschikbaar voor beta testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li_j_u5DyfKSv6f_tChhleQ3hjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x3GeBv6V8JTUPNhaoycYSSNM.png?f=fotoalbum_large

Ga hem in de TS toevoegen.

Edit : Je batterij(en) gaan na de update opnieuw synchroniseren met het stroomnet.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 14-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
crryp schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:56:
ZIjn er meer mensen met een accu die vervangen is dat de app nu onderwater denkt dat je 3 batterijen hebt?

Mijn ontlaadvermogen bijv staat op 2400 terwijl dat eigenlijk 1600 is. Ook als ik op controleer updates druk staat er in de popup plugin battery 3 terwijl dit nu de tweede is.

Voor de omwissel heb ik netjes het oude apparaat uit mijn account verwijderd deze staat er dus ook niet meer in.

Is een bugje in de P1-meter. Maak hem even helemaal stroomloos en dan wordt dat reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
hanev001 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:02:
[...]

Is een bugje in de P1-meter. Maak hem even helemaal stroomloos en dan wordt dat reset.
Ohh oke dat doe ik dan zodra ik thuis ben. Dan geeft hij ook weer aan dat het battery 2 is ipv 3? Dat zou fijn zijn voor mijn autistische it brein xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:38
crryp schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:56:

Dit is een bekende bug, je account weet wel al dat je minder batterijen hebt, maar je p1 meter nog niet, kan geen kwaad, even de P1 rebooten lost het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
HomeWizard_NL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Dit is een bekende bug, je account weet wel al dat je minder batterijen hebt, maar je p1 meter nog niet, kan geen kwaad, even de P1 rebooten lost het probleem op.
Helder bedankt voor de snelle terugkoppeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:00:
Firmware versie 1.0213 beschikbaar voor beta testen.
[Afbeelding]

Ga hem in de TS toevoegen.

Edit : Je batterij(en) gaan na de update opnieuw synchroniseren met het stroomnet.
Ook de stappen om upgrade uit te voeren omdat automatische upgrade uitgeschakeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:58
rtunru schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Ook de stappen om upgrade uit te voeren omdat automatische upgrade uitgeschakeld is?
https://helpdesk.homewiza...p-mijn-homewizard-product

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Dit heb ik gedaan, zonder succes.
Waarschijnlijk omdat ik geen beta tester ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:19:
[...]

Dit heb ik gedaan, zonder succes.
Waarschijnlijk omdat ik geen beta tester ben?
Je moet idd wel beta tester zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24
Battery now shuts down after 3 hours without Wi-Fi to avoid falling into a deep cell charge it can’t recover from. Just power cycle it to bring it back.
Dus mensen die via Wifi uitschakelen hun batterijen pauzeren zullen over moeten op API-sturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

phYzar schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Dus mensen die via Wifi uitschakelen hun batterijen pauzeren zullen over moeten op API-sturing.
Ik zou éérst een automatische herstart van de batterij (of iig de WiFi module) als de WiFi wegvalt logischer vinden, zo'n 90% kans dat de batterij de WiFi dan weer oppakt en het weer werkt.

Je zou wel een maximum aantal keren opstarten (20 minuten tussen opstart ofzo) kunnen instellen, als het na 3x niet lukt dan opgeven. En melding vanuit de app dat de batterij niet meer reageert en mogelijk met vakantie is.

Maar goed, ik ben geen engineer dus ik laat me niet hinderen door enige kennis van zaken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-07-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:06
Is er eigenlijk nog nieuws voor België? Of word er gewacht tot hier ook de P1 word goedgekeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:01
Iemand van het forum toevallig?

Op vrijdag 6 juli jl. heb ik mijn 2e nieuwe PiB mogen ontvangen (bestelling 11 maart).
Deze had netjes 48% lading, maar wel 2 cycli en stroomimport 8,04 kWh en stroomexport 7,32 kWh.
‘So far so good’, dacht ik, hoewel de vorige nieuwe 0 cycli en minder im- en export had.

Maar toen ik zojuist keek of er een firmware-update was voor mijn beide PiB’s zag ik iets vreemds voor een nieuwe batterij.
Mijn tweede ‘nieuwe’ batterij heeft blijkbaar de naam ‘Goudsmid’ gekregen en dat is niet mijn achternaam.
Is dit dus wel een nieuwe PiB, @HomeWizard_NL ?

Iemand op dit forum aanwezig, die toevallig ‘Goudsmid’ heet?
Of zou dit de naam van een tester van HomeWizard zijn?
En hoe krijg ik deze naam, die niet van mij is, verwijderd? Ik wil immers liever niet met een PiB met andermans (eigendoms)naam zitten. Zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buOzjb79FI4QsUNsHvP0vdhqd_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6AMnEfCk2AADNtSO36zY8HB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Fred B schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:40:
Iemand van het forum toevallig?

Op vrijdag 6 juli jl. heb ik mijn 2e nieuwe PiB mogen ontvangen (bestelling 11 maart).
Deze had netjes 48% lading, maar wel 2 cycli en stroomimport 8,04 kWh en stroomexport 7,32 kWh.
‘So far so good’, dacht ik, hoewel de vorige nieuwe 0 cycli en minder im- en export had.

Maar toen ik zojuist keek of er een firmware-update was voor mijn beide PiB’s zag ik iets vreemds voor een nieuwe batterij.
Mijn tweede ‘nieuwe’ batterij heeft blijkbaar de naam ‘Goudsmid’ gekregen en dat is niet mijn achternaam.
Is dit dus wel een nieuwe PiB, @HomeWizard_NL ?

Iemand op dit forum aanwezig, die toevallig ‘Goudsmid’ heet?
Of zou dit de naam van een tester van HomeWizard zijn?
En hoe krijg ik deze naam, die niet van mij is, verwijderd? Ik wil immers liever niet met een PiB met andermans (eigendoms)naam zitten. Zie foto hieronder.

[Afbeelding]
In de HomeWizard app, bij apparaten en dan de batterij kiezen kan je de naam aanpassen.

Als hij 2 cycles heeft zou ik hooguit verwachten dat hij geprobeerd is en teruggestuurd, hij zal niet ergens weken gebruikt zijn.

Of er gaat iets heel erg mis in het datacenter van HW waardoor je batterij een random naam krijgt toegekend door iemand anders.

Andere optie: misschien staat die batterij zelfs nog in de app van die iemand anders, weet niet of het mogelijk is dat een batterij in 2 apps aangemeld is (leuk om te testen, iemand?).

In beide gevallen niet helemaal zoals het hoort.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-07-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCSBL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Ha, die heb je snel ontdekt! De software is een half uur geleden beschikbaar gesteld en ik was nog bezig met het schrijven van de release notes. Bij deze: https://github.com/homewizard/beta/discussions/13
1 batterij toevoegen aan beta update werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:06:
[...]

Dit is vlgs mij een veel gemaakte fout. Zie dat ook regelmatig voorbij komen in een topic over dynamische tarieven. De regeling gaat eraf. Dus gaan ze het uit eigen zalkken bijleggen? Gun het je van harte hoor..... don't shoot the messenger.
Ik heb het zwart op wit in mijn contract. Ik vond het ook raar maar het staat er letterlijk in
Ik zal het contract even na lezen of ik iets over het hoofd heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCSBL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:58:
[...]

Ik kan maar 1 van de twee batterijen updaten. Ik heb de aanvraag ingediend maar ik zie geen invulvak om het id van de tweede batterij in te vullen. Ik heb een mail naar indo@homewizard.nl gestuurd met het id nummer er in.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 14-07-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:20

Aardedraadje

Met kabelschoen

GL007 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:49:
[...]

1 batterij toevoegen aan beta update werkt niet
Aanmeldingen worden niet direct verwerkt, wordt volgens mij met de hand gedaan.
Pagina: 1 ... 165 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.