Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 18:59

ONM

chippie777 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:12:
[...]

Dat dilemma heb ik ook. Extra S-Sense rookmelder bij de batterij. Zou graag homey aanschaffen maar om dan alle rookmelders te vervangen…
Deze draaien bij mij. In de kruipruimte staat de waterontharder en drukverhoger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0vZGw1YxMVY6cyCr7L4CD8nJjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuxP7Y9WzfmtCmli2eYyA2mR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTjVSxZUrCh2JXDUUHaSgMpm6Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSw5vCD7KcEiGkITOTTZcIi8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door ONM op 10-07-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 20:49
GL007 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:55:
[...]

Nou wat let je. Testen die hap
Wat moet ik testen dan? Ik heb al jaren via DMZ een eigen router achter het KPN modem aangesloten. Want het KPN modem gebruikt ik niet, alleen voor verbinding met het glasvezelnet van KPN. Verder gaat alles via een Sophos router. Dat is proffesioneel spul, dus wel duur, maar enorm veilig.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

ONM schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Deze draaien bij mij. In de kruipruimte staat de waterontharder en drukverhoger. Excuses, teveel off topic
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:34
ivo1969 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:51:
[...]

Ik betaal altijd meer voor een perfect product
Heb je wel ethernet kabels liggen bij de gewenste plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:28
rtunru schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:15:
[...]

Heb je wel ethernet kabels liggen bij de gewenste plaatsen?
Jazeker, dat hadden de vorige bewoners zeer netjes gedaan ,alle slaapkamers incl de zolder

Man man , nog een keer , wat heb ik jou verkeerd gedaan?!!

Reageren is geen verplichting. Graag hier even niet meer op elkaar reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 11-07-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:34
ivo1969 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:29:
[...]

Jazeker, dat hadden de vorige bewoners zeer netjes gedaan ,alle slaapkamers incl de zolder

Man man , nog een keer , wat heb ik jou verkeerd gedaan?!!
Ik denk gewoon met je mee.
Dat kan jou teleurstellingen besparen.

Off topic:
Sessy heeft zowel voor P1 als de battery, dongels met ethernet.
Verder 5 kWh aan opslag.

Reageren is geen verplichting. Graag hier even niet meer op elkaar reageren.

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 11-07-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:28
rtunru schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:48:
[...]

Ik denk gewoon met je mee.
Dat kan jou teleurstellingen besparen.

Off topic:
Sessy heeft zowel voor P1 als de battery, dongels met ethernet.
Verder 5 kWh aan opslag.
Om teleurstelling te voorkomen ga ik toch eerder voor Solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:11
GL007 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:20:
[...]

Klikaan klikuit heeft prima zigbee rooksensoren. Ze zijn niet duur en werken prima. En ze geven een pest herrie bij het afgaan.
Voor Apple gebruikers als je al een HomePod hebt (ook mini product: Apple HomePod Mini) op dezelfde verdieping als je rookmelder, die heeft functie om meteen op al je apparaten melding af te laten gaan remote als rookmelder in huis afgaat. (Pikt ook CO melder geluid op als CO alarm afgaat, stoken nog met CV hier)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

@Taro er is in de DSMR-standaard geen mogelijkheid voor heen en weer praten opgenomen en dus geen noodzaak om communicatie actief te beïnvloeden. Er is een Request Data lijn die zonder probleem door meerdere modules tegelijk aangestuurd kan worden. Die hoeft alleen maar hoog gemaakt te worden (5V) om data te krijgen.

De datalijn is een open-collector lijn die tot 30 mA kan sinken, vanuit elke P1-module mag maximaal 5mA komen, dus zonder maatregelen kunnen tot 6 modules op één P1-poort aangesloten worden, puur naar de communicatie gekeken.

Ik heb de Zonneplan-splitter even opengemaakt. Daar wordt de voeding direct doorverbonden en communicatie ook gewoon direct doorgelust. Er zitten wel wat diodes in om de boel te beschermen. Er zit geen buffer tussen die de data actief verdeelt over de poorten. Gewoon verbindingen tussen de connectoren en wat passieve elektronica.

Ik gok voor de HW Splitter dat de ledjes reageren op de status van Request Data van elke module. En het zou best kunnen dat elke module data negeert als zijn Data Request niet actief is. Maar ik denk dat de splitter in ieder geval niet actief de boel vertraagt. Volgens mij is daar geen reden voor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afgelopen 30 dagen 404 kWh verbruik, 730 kWh opwek, in totaal 9 kWh import.

I like it :D

(wel 43 kWh aan omvormerverlies van de batterijen)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3INGq1-nv87O-ypIV8B1QDmwiaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37HrXaSvjur7XYuzpyrkaWpd.jpg?f=fotoalbum_large
Rendement van de batterijen lopen naar elkaar toe

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fout

[ Voor 101% gewijzigd door GL007 op 11-07-2025 08:29 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 05:54:
@Taro er is in de DSMR-standaard geen mogelijkheid voor heen en weer praten opgenomen en dus geen noodzaak om communicatie actief te beïnvloeden. Er is een Request Data lijn die zonder probleem door meerdere modules tegelijk aangestuurd kan worden. Die hoeft alleen maar hoog gemaakt te worden (5V) om data te krijgen.

De datalijn is een open-collector lijn die tot 30 mA kan sinken, vanuit elke P1-module mag maximaal 5mA komen, dus zonder maatregelen kunnen tot 6 modules op één P1-poort aangesloten worden, puur naar de communicatie gekeken.

Ik heb de Zonneplan-splitter even opengemaakt. Daar wordt de voeding direct doorverbonden en communicatie ook gewoon direct doorgelust. Er zitten wel wat diodes in om de boel te beschermen. Er zit geen buffer tussen die de data actief verdeelt over de poorten. Gewoon verbindingen tussen de connectoren en wat passieve elektronica.

Ik gok voor de HW Splitter dat de ledjes reageren op de status van Request Data van elke module. En het zou best kunnen dat elke module data negeert als zijn Data Request niet actief is. Maar ik denk dat de splitter in ieder geval niet actief de boel vertraagt. Volgens mij is daar geen reden voor.
Bedankt voor je reactie, maar dat is geen antwoord op mijn vraag :)

Wat ik concreet wil weten, zonder aannames, is: Voegen 2 HomeWizard Actieve Splitters, in serie, (extra) vertraging toe voor een P1-meter die op de 2e HW Actieve Splitter zit aangesloten.

Zijn dus alle RJ12 verbindingen "live" doorgelust naar de Slimme meter, of vraagt de 1e actieve splitter de waardes op bij de slimme meter, vraagt daarna de 2e actieve splitter de waarde op bij de 1e actieve splitter en vraagt dan de P1-meter de waarde op bij de 2e actieve splitter?

Bij een passieve splitter is dit "live" en lees je altijd direct de slimme meter uit, maar als ik de ledjes goed volg krijg ik het idee dat de waardes iedere 1 seconde een stapje verder in de keten zetten ipv dat alles direct live de slimme meter waarde kan lezen.

Dus iemand die daar zonder aannames of theorie uitsluitsel over kan geven?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:19:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar dat is geen antwoord op mijn vraag :)

Wat ik concreet wil weten, zonder aannames, is: Voegen 2 HomeWizard Actieve Splitters, in serie, (extra) vertraging toe voor een P1-meter die op de 2e HW Actieve Splitter zit aangesloten.

Zijn dus alle RJ12 verbindingen "live" doorgelust naar de Slimme meter, of vraagt de 1e actieve splitter de waardes op bij de slimme meter, vraagt daarna de 2e actieve splitter de waarde op bij de 1e actieve splitter en vraagt dan de P1-meter de waarde op bij de 2e actieve splitter?

Bij een passieve splitter is dit "live" en lees je altijd direct de slimme meter uit, maar als ik de ledjes goed volg krijg ik het idee dat de waardes iedere 1 seconde een stapje verder in de keten zetten ipv dat alles direct live de slimme meter waarde kan lezen.

Dus iemand die daar zonder aannames of theorie uitsluitsel over kan geven?
Dan heb ik je vraag niet goed begrepen, excuus :)

Mocht je zin hebben om de splitter open te maken, kan ik op basis van een goede foto van de voor- en achterkant van de PCB wel een degelijke 'educated guess' wagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Aardedraadje op 11-07-2025 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:21:
[...]

Dan heb ik je vraag niet goed begrepen, excuus :)

Mocht je zin hebben om de splitter open te maken, kan ik op basis van een goede foto van de voor- en achterkant van de PCB wel een degelijke 'educated guess' wagen.
Daar wordt ook al door anderen naar gekeken inderdaad, heb 2 foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auTwN3v9yxs79YdSq11HblS7Qus=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9JH8jejyKtyN9Tgi1cYw9h9w.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdjiesU_60sAIYqsAftTg5-9HP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6ziqmAxbO6Q3IkFXV4qUHzC.jpg?f=fotoalbum_large

Vermoeden is dat er wél vertraging optreedt.

Overigens zullen er vast mensen zijn die denken: Joh, al die moeite voor 1 seconde? Mocht blijken dat er inderdaad 2-3 secondes extra vertraging optreden, dan heeft dat invloed op nul op de meter, die willen we allemaal zo netjes mogelijk toch? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Taro schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens zullen er vast mensen zijn die denken: Joh, al die moeite voor 1 seconde? Mocht blijken dat er inderdaad 2-3 secondes extra vertraging optreden, dan heeft dat invloed op nul op de meter, die willen we allemaal zo netjes mogelijk toch? :)
Gezien condensatoren aan beide kanten en typische footprint van U1 denk ik dat dit een spanningsregelaartje is. Ik kan het niet heel goed zien maar er gaan zo te zien spoortjes van nabij elke connector naar U2. Grote kans dat dit een microcontroller is en dat hij actief datagrammen buffert en doorstuurt per poort. De microcontroller bepaalt dan waarschijnlijk ook de timing in plaats van een simpele passieve splitter dus ik denk dat je hiermee inderdaad extra delays gaat introduceren.

Maar het blijft een gok, hangt allemaal af van wat de firmware doet dan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 11-07-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat het een microchip controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-09 19:46
ONM schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Afgelopen week van Ziggo nieuw modem gekregen en daar gaf de monteur als tip alle apparaten van Chinese makelij op het Gastnetwerk te zetten . Zou een stuk veiliger zijn
Dat wilde ik ook met mn ziggo-modem maar in die versie van het ding praten de clients onderling niet met elkaar. Is dat bij jouw modem wél mogelijk? Anders vind de P1 meter de accu niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thunder68 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Dat wilde ik ook met mn ziggo-modem maar in die versie van het ding praten de clients onderling niet met elkaar. Is dat bij jouw modem wél mogelijk? Anders vind de P1 meter de accu niet
Om die reden heb ik een router genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat voor nummer staat op Chip U2. Dit lijkt mij een controller. Aan die zijde zit ook de USB voeding aansluiting en programmeer poort voor die chip. Het nummer kun je het best met een blauwe led licht bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 11-07-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier aanhakend, maar dan niet de vraag over twee splitters aan elkaar maar met één splitter: is het dan qua delay ook beter om de P1-meter rechtstreeks in de poort te doen ten opzichte van in een splitter?

Hij zit hier in een splitter, maar die heb ik inmiddels niet (meer) nodig. Alleen de HW P1-meter hangt er nog actief aan. Zou de splitter er zo tussenuit kunnen halen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:43
JanHenk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:28:
Hier aanhakend, maar dan niet de vraag over twee splitters aan elkaar maar met één splitter: is het dan qua delay ook beter om de P1-meter rechtstreeks in de poort te doen ten opzichte van in een splitter?

Hij zit hier in een splitter, maar die heb ik inmiddels niet (meer) nodig. Alleen de HW P1-meter hangt er nog actief aan. Zou de splitter er zo tussenuit kunnen halen.
Als het een actieve is zou ik hem er uit halen, dan heb je weer wat minder sluipverbruik. ;)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
gielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:54:
[...]

Als het een actieve is zou ik hem er uit halen, dan heb je weer wat minder sluipverbruik. ;)
Ja de splitter van HomeWizard zelf. Helder..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM

ONM

thunder68 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Dat durf ik je (nog) niet te zeggen. Nu staan alle apparaten op het "reguliere" netwerk. Nu probeer ik Chinese apparatuur buitens huis te houden. Neem niet weg dat in alle apparaten er wel iets chinees inzit. Ik ga dat binnenkort eens proberen. Ik heb nog wel ergens een camera liggen die uit China komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-09 19:46
ONM schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Dat durf ik je (nog) niet te zeggen. Nu staan alle apparaten op het "reguliere" netwerk. Nu probeer ik Chinese apparatuur buitens huis te houden. Neem niet weg dat in alle apparaten er wel iets chinees inzit. Ik ga dat binnenkort eens proberen. Ik heb nog wel ergens een camera liggen die uit China komt
we horen het graag, welk modem heb jij? Hier heb ik een Sagemcom F3896LG, vrij nieuw volgens mij.
En daarbij nog 2 smartwifipods Sgemcom F266V2LG.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:43
Gaat wel een beetje offtopic zo. Wellicht een topic maken over dat de Chinezen, Amerikanen en Russen mee kijken bij ons thuis.

Paar collega's die het daar constant over hebben en dan wel insta, tiktok en facebook helemaal uitgespeeld hebben en op weg naar de supermarkt door 50 deurbel camera's gevolgd zijn.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gielz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:12:
Gaat wel een beetje offtopic zo. Wellicht een topic maken over dat de Chinezen, Amerikanen en Russen mee kijken bij ons thuis.

Paar collega's die het daar constant over hebben en dan wel insta, tiktok en facebook helemaal uitgespeeld hebben en op weg naar de supermarkt door 50 deurbel camera's gevolgd zijn.
And the big Chinese Watch you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j_cr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 15:23
Zijn er meer mensen die merken dat er gedurende de nacht nog stiekem wat pieken stroom van het net worden gesnoept.
Ik heb het idee dat sinds de laatste FW update waarin "De besturingslogica is aangepast om het snelle schakelen tussen opladen en ontladen te verminderen.", juist contraproductief is.

Ik heb 2 PiB's en die hebben in deze zomerperiode 's nachts nog voldoende capaciteit om pieken van 100 watt op te vangen. Ik zou liever zien dat er net iets teveel wordt teruggeleverd, dan kom je tenminste echt op nul op de meter uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY2PZ7LBz0TDCRh8qa8F5dhZqfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gX6blZztqhIrsVcEc5TRkMNe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Je komt pas echt op nul op de meter uit als je de hoofdschakelaar omdraait.,😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JanHenk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:28:

Los van het sluipverbruik dus mogelijk ook minder/geen vertraging, dus idd direct aansluiten op de slimme meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
j_cr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:52:
Zijn er meer mensen die merken dat er gedurende de nacht nog stiekem wat pieken stroom van het net worden gesnoept.
Ik heb het idee dat sinds de laatste FW update waarin "De besturingslogica is aangepast om het snelle schakelen tussen opladen en ontladen te verminderen.", juist contraproductief is.

Ik heb 2 PiB's en die hebben in deze zomerperiode nog voldoende capaciteit om pieken van 100 watt op te vangen. Ik zou liever zien dat er net iets teveel wordt teruggeleverd, dan kom je tenminste echt op nul op de meter uit.

[Afbeelding]
Ja dat heb ik ook en ik heb dat ook aan HW laten weten. Zie mijn eerdere post in dit topic waarin ik schreef:

“Ik kreeg vandaag een antwoord op mijn e-mail aan HW inzake mijn melding dat er vrijwel geen 0 op de meter in de nu weergave meer is, maar vrijwel altijd een net afname en soms een net teruggaaf.
Hun antwoord “Ons team heeft` inderdaad dit probleem ook gezien op tweakers en zijn dit verder aan het onderzoeken. Ze hopen dit op te kunnen lossen in een toekomstige update. Bedankt voor de melding!”
Dat wilde ik jullie even laten weten.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:37
j_cr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:52:
zijn dat dan beta firmware updates?
het stond toch niet als release notes omschreven? ik dacht dat ik het mezelf verbeelde.

wat mij opvalt is dat de batterij verbruik beter opvangt - een boiler die aangaat met 800watt, Dan de zon die plots achter de wolken verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpcatcher schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:14:
[...]

zijn dat dan beta firmware updates?
het stond toch niet als release notes omschreven? ik dacht dat ik het mezelf verbeelde.

wat mij opvalt is dat de batterij verbruik beter opvangt - een boiler die aangaat met 800watt, Dan de zon die plots achter de wolken verdwijnt.
Dat was een onderdeel van de update die recent voor de P1-meter in productie is genomen. En die is inderdaad slechter in de aansturing vooral als je snel wisselend vermogen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNNrR-EaV1W4ixei0vy6kCyb66Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRzqbuX3PjH3eObcnnquNhP6.png?f=fotoalbum_large
Het regelt hier mooi strak. Piekjes van max 29w. Waar klagen we over

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of je echt lekker NOM draait is denk ik echt pas goed te zien als je verbruik wat stabieler is. Dan gaat er een vriezer aan, lampje, tv, wordt er gekookt etc. Op de huidige NOM let ik eigenlijk niet zo strak. Waarom niet?

Ik kijk wat de energieleverancier me aan input geeft. De rustige uren zijn de avond en nacht uurtjes zeg maar. Het gaat om een enkele Wh. De bekende druppel op de gloeiende plaat.

1e plaatje van gister(avond). 2e van de nacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZIOFQmYDx7xWwTbkW6p63cltV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQeQU0vJz7gOv6B9GDu3UhyM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP1PIx5ar9sdGAr5js31V9JJCN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MR0jpWqUOcYgCVOonT7bAhf.jpg?f=fotoalbum_large

Overdag is het wat moeilijker te bepalen maar ik vind dit het zout in de pap niet waard. Ja het was iets strakker in de nacht ook maar mag geen naam hebben. Mijn mening.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 11-07-2025 12:10 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
Devke schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:08:
Of je echt lekker NOM draait is denk ik echt pas goed te zien als je verbruik wat stabieler is. Dan gaat er een vriezer aan, lampje, tv, wordt er gekookt etc. Op de huidige NOM let ik eigenlijk niet zo strak. Waarom niet?

Ik kijk wat de energieleverancier me aan input geeft. De rustige uren zijn de avond en nacht uurtjes zeg maar. Het gaat om een enkele Wh. De bekende druppel op de gloeiende plaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overdag is het wat moeilijker te bepalen maar ik vind dit het zout in de pap niet waard. Ja het was iets strakker in de nacht ook maar mag geen naam hebben. Mijn mening.
Eens met @devke.
Hier een overzicht van mijn verbruik afgelopen nacht, 3 PiB’s, ontgrendeld, dus kunnen pieken van 2400W opvangen (die er ‘s nachts overigens iha niet zijn). Gemiddelde sluipverbruik (vermogen) ca. 500W, waarvan 200W een airco die een ruimte tot 12 graden koelt en 100W van een vriezer en koelvriescombinatie samen.

Kleine piekjes die waarschijnlijk van de in en uit schakelende airco en vriezer komen en minder dan een minuut duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3sZPhkhxga5vRa7nmMO2GlyXtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmgp4QiahTXyCfZl1vRZtWT6.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 10:04

HPX

Na gisteren de Renewed besteld te hebben, deze zojuist al afgeleverd.
Netjes binnen het aangegeven tijdsvenster van Transmission.

Uiteraard gelijk aangesloten, en hij staat nu al lekker te laden.

48% vol geleverd, en deze had 27 cyclussen gedraaid.

Vraagje voor degenen met meer verstand ervan.
Er is een 2e onderweg.
Als ik deze op een andere groep aansluit, kan ik toch ook gewoon de 800 W beveiliging eraf halen?
(geen grootverbruikers op de groepen waar de batterijen op zitten dan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HPX schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:57:
Na gisteren de Renewed besteld te hebben, deze zojuist al afgeleverd.
Netjes binnen het aangegeven tijdsvenster van Transmission.

Uiteraard gelijk aangesloten, en hij staat nu al lekker te laden.

48% vol geleverd, en deze had 27 cyclussen gedraaid.

Vraagje voor degenen met meer verstand ervan.
Er is een 2e onderweg.
Als ik deze op een andere groep aansluit, kan ik toch ook gewoon de 800 W beveiliging eraf halen?
(geen grootverbruikers op de groepen waar de batterijen op zitten dan)
Ja, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-09 13:10
Sure? Dan zou je 1600W output hebben, is al heel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Piet19882 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Op één eigen groep (waar dus alleen de batterijen op zitten), of twee verschillende groepen geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 08:25
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Op één eigen groep (waar dus alleen de batterijen op zitten), of twee verschillende groepen geen probleem.
Heb tevens 2 pibs op verschillende groepen met output 1600 en geen problemen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Piet19882 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Nogmaals geen probleem. Ik heb zelf 4 batterijen in 2 sets van 2 per groep wat ook kan als je er maar voor zorgt dat je binnen de veilige grens van de zekering en bekabeling blijft met dus een totaal vermogen van 3200W.

Maar 1 batterij per groep is helemaal binnen de adviezen van HW zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je denkt wat is die donker rode gloed dan is het te veel. 🤡

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:25
Update: ik heb vanaf maart 2025 meteen vier PiB’s in gebruik. Dat gaf maandenlang veel connectieproblemen. Die zijn helemaal opgelost met de software-updates van een maand geleden.
Eindelijk geen wandeltochten naar de P1-meter of de batterijen om ze te resetten. Geen enkele uitval van de verbindingen, top.

Met de nodige schroom wegens mogelijke terugkerende verbindingsproblemen heb ik twee dagen geleden de euvele moed gehad om de HomeWizard app binnen Homey te installeren. Ik heb de P1-meter binnen het ecosysteem van Homey gebracht en ik heb op mijn iPhone drie simpele flowkaarten gemaakt. Nu stuur ik de batterijen: ‘als 8 uur zet P1 op stand-by‘, ‘als 12 uur zet P1 op volledig laden’ en ‘als 18 uur zet P1 op NOM’.

En warempel het werkt én er komen nog steeds geen verbindingsproblemen!

Dank @DCSBL en @Tebbie🎩

[ Voor 14% gewijzigd door shthpnz op 11-07-2025 17:28 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR4FF6mrwHIGVak8osR8p6SntNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiXIjtZyJKeHUfqaaIqs3zpd.png?f=fotoalbum_large

Hier werkt het als een zonnetje
Batterijen zijn in flows voor zien Laad storing en ontlaad storing notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
@GL007 vraagje: jij gebruikt ter aansturing ook Homey en je gebruikt, als ik het goed heb, daarvoor ‘ advanced flows’ . Die tref ik niet aan. Komt dat omdat daar een abonnement voor nodig is?

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

shthpnz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:46:
@GL007 vraagje: jij gebruikt ter aansturing ook Homey en je gebruikt, als ik het goed heb, daarvoor ‘ advanced flows’ . Die tref ik niet aan. Komt dat omdat daar een abonnement voor nodig is?
Je kan "Advanced Flows" niet in de telefoon app maken of bewerken.

Wel via een PC browser op https://my.homey.app/
Misschien is er nog een manier die ik gemist heb maar zo doe ik het.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

thunder68 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:09:
[...]

we horen het graag, welk modem heb jij? Hier heb ik een Sagemcom F3896LG, vrij nieuw volgens mij.
En daarbij nog 2 smartwifipods Sgemcom F266V2LG.
Hier ook de Sagemcom F3896LG met TP-Link M4R

Sorry Gielz _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
@BlueTooth76 gevonden, dank👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat gaat via de web die moet je met je internet browser uitvoeren.
Ik gebruik hier safari voor (Apple)
Welke versie van Homey heb je
Op de IPad die ik nu hebt kan ik advance flows aanmaken. Er zitten een paar hikken in maar als je dat gewent ben dan lukt het wel.

[ Voor 15% gewijzigd door GL007 op 11-07-2025 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Als je een Homey 2023 hebt, dan zit daar advanced flow in, maar als je een Homey 2019 of eerder hebt, dan moet advanced flow voor € 25 aankopen. Dat is het overigens wel waard!
En ook zo voor dashboards. Dat moet je voor een Homey 2019 of eerder ook apart aankopen. Is het ook echt waard. Ik heb een Homey 2019 en ben voorlopig niet van plan om te updaten naar Homey 2023, want ik vind de Homey 2023 te veel missen. Zoals speaker en ledring animatie.
Daarbij weet ik het niet met de overname van LG (wel off topic)
Ze zeggen wel alles blijft bij het oude, maar daar geloof ik geen snars van. Als LG de overige 20% van de aandelen heeft overgenomen, dan vrees ik dat Athom BV verdwijnt. Kijk naar ander overnamen in het verleden! Altijd werd gezegd er veranderd niets, maar uiteindelijk veranderde alles! :(

[ Voor 44% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 11-07-2025 19:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding is inmiddels binnen, maar ligt ongebruikt op tafel. 24 uur verder draait het nog steeds prima via de WiFi van de Airport. Dus ik laat het even zo. Kijken of het zo blijft, want dan kunnen wij dus de conclusie trekken dat de verbindingsproblemen tussen P1 meter en batterijen veroorzaakt werden door brakke WiFi. 🛜

Vandaag draaide het top met Homey aan het roer. Laaduitstel op basis van hoeveel de batterijen geladen moeten worden, het verbruik in huis, en de verwachte kilowattuur opbrengst van de PV installatie van Solcast. Waarbij er ook nog rekening mee gehouden wordt of de vaatwasser op startuitstel aan gaat.

Toch mooi de opbrengst mee pakken als de marktprijs “hoog” is, maar normaal bedrijf bij onvoldoende verwachte opbrengst van de PV. De hele zooi wordt steeds dynamisch aangepast.

Top systemen zo. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iegNKCgjEOHEWSZui-tsqTtQNWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mP9Um5IMfrnNQOsLCVTtWx4H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:36
Onze fijne accu met nu al weer 94 storingsvrije cycli (45 bij ons sinds 1 mei; tweedehands gekocht) schrok gisteren toch even wakker toen we van vakantie terug kwamen. Iets van oh shit, ik moet weer werken. Terwijl het sukkeltje die drie weken hard aan de NOM gewerkt had met in totaal 3 kWh import.

Het screenshot toont een heel forse SOC duik/correctie en lading daarna. Heb ze wel eens gezien van 10 of 15% maar dat was ook al weer even geleden. De 24 uurs getallen kloppen overigens perfect met die van de er voor geplaatste socket.

Het wilde dagpatroon komt door de vele vakantiewasjes.

Over de RTE zullen we maar even niet nadenken.
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwAgFPXCU_uCI9bCIFf08OnLI44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws753Z7pQlJ6vXs1j0lgF0jL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door henkzelf op 11-07-2025 21:24 ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DCSBL De laatste aanpassingen in de batterij software heeft wel bewezen dat hier een prima stuk werk is geleverd.
Ik heb nog een verzoek. Kan de Homewizard app een notificatie sturen als er iets fout gaat in de batterij.
Dit heb ik vaker om gevraagd omdat de foutmelding alleen in de app verschijnt als je er in kijkt.
Bij een notificatie kan ik direct ingrijpen waar ik ook ben.
Voor de rest ben ik zeer tevreden met de batterijen.

De batterijen compenseren samen met de zonnepanelen 820 kWh aan sluipgebruik en 800 kWh aan energie nodig voor de verwarming en koeling. Voorlopige schattingen. De praktijk zal het leren.
Voor energie kosten betekend dit dat we 8 maanden alleen de Netwerk kosten hebben. De 4 wintermaanden daar profiteren we als er voldoende zonnige dagen zijn. Energie verbruik in de wintermaanden zijn ongeveer 700kWh.

[ Voor 31% gewijzigd door GL007 op 12-07-2025 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:30:
@DCSBL De laatste aanpassingen in de batterij software heeft wel bewezen dat hier een prima stuk werk is geleverd.
Ik heb nog een verzoek. Kan de Homewizard app een notificatie sturen als er iets fout gaat in de batterij.
Dit heb ik vaker om gevraagd omdat de foutmelding alleen in de app verschijnt als je er in kijkt.
Bij een notificatie kan ik direct ingrijpen waar ik ook ben.
Voor de rest ben ik zeer tevreden met de batterijen.
Heb voor nu deze per batterij toegevoegd aan de Homey Pro.

Ik start per batterij de 1e keer handmatig het "afgelopen" deel van de flow.
Hij zet dan de huidige SOC (state of charge) in een variabele.

Vervolgens controleert hij dan ieder uur of de SOC veranderd is.
Als de SOC veranderd is, zet hij het nieuwe percentage in de variabele en herstart hij de timer weer voor de volle 12 uren.
Als de SOC te lang niet verandert (wss door een storing), zal de timer dus aflopen en een melding sturen.
Hij staat nu op 12 uren maar dat kan ook iets hoger ingesteld worden als je overdag geen wijzigingen verwacht in de SOC.

Het stuurt dus niet direct een melding bij een storing, de timer moet eerst afgelopen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CYIlKh6.png

Voor Home Assistant moet ook wel zoiets te maken zijn maar daar weet ik te weinig vanaf.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-07-2025 09:46 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Als de SOC veranderd is, zet hij het nieuwe percentage in de variabele en herstart hij de timer weer voor de volle 12 uren.
Als de SOC te lang niet verandert (wss door een storing), zal de timer dus aflopen en een melding sturen.
Hij staat nu op 12 uren maar dat kan ook iets hoger ingesteld worden als je overdag geen wijzigingen verwacht in de SOC.

Het stuurt dus niet direct een melding bij een storing, de timer moet eerst afgelopen zijn.

[Afbeelding]

Voor Home Assistant moet ook wel zoiets te maken zijn maar daar weet ik te weinig vanaf.
Hoe werkt dat als de batteri wel werkt maar van 0% via een waarde weer terug is bij 0% of 100% via een waarde weer bij 100%? Dan krijg je toch valse meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een leuke oplossing. Ik zal even moeten kijken hoe dat gaat als er voldoende zonne energie is en de batterij automatisch gaat laden. Daar moet ik even een model voor opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Review Homewizard Plug-In Battery

Er staat ook een stukje in m.b.t. data en google. Wellicht interessant.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

hanev001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Hoe werkt dat als de batteri wel werkt maar van 0% via een waarde weer terug is bij 0% of 100% via een waarde weer bij 100%? Dan krijg je toch valse meldingen.
Klopt, maar dan zou hij wel 12 uren lang, ieder uur op die waarde moeten staan bij toeval.
Je kan de interval van 1 uur ook naar 15 minuten verkorten, dan is de kans alweer kleiner dat dat gebeurt.

Het is niet perfect maar ik heb liever een keer een "false positive" dan geen melding.

De PIB 3 (die vanwege de E448 foutmelding al een paar dagen niet is aangesloten) geeft nog steeds "online" aan in de app onder "Mijn HomeWizard-apparaten". Dat is ook wel slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Je kunt onthouden dat de soc is veranderd , lager is dan 100% en zet hiermee een vlag op dan kun je de timer wel gebruiken. Bij het uit timen reset je de vlag voor de volgende periode.

[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 12-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:06:
Review Homewizard Plug-In Battery

Er staat ook een stukje in m.b.t. data en google. Wellicht interessant.
Een goed commercieel verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas batterij alarm temperatuur uitlaat ventilator 49 graden. Dit gemeten met externe sensor in de ventilator uitgang opening.
Ze moeten gewoon in de api de interne gemiddelde temperatuur weergeven. @HomeWizard_NL doe hier iets aan.
Op dit moment heb ik de airco gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Vannacht sinds zeer lange tijd weer een SoC drift. Heb het in het verleden al vaker gehad dus vindt het geen bijzonderheid. Wat ik wel bijzonder vondt was de correctie van haast 25% totale accucapaciteit. Twee batterijen aanwezig en één heeft er een SoC drift gehad.

Betekent dit nu een afwijking van haast 50% bij de betreffende batterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uceGh9jhPPK_X6fwmkY9RiZQZRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WrU8ErH259W0uwhDhlxGeUye.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxnTKol-Y8_qem6YxtqorBXKecE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iE6jQ0xViTWU1pdZWXpAOv9J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRoGYatGqYOHNXAmxFivzs6MrWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YImr50fqvRJad702Y7kr56r3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOmIS29-jFEJkoUNtsBNB44oVn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRETPLGaFpTjM9eIngU7hIy1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7bLn3DTX8WY6y2LReBvnutTMn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9vXklMXCLhPzi0pvT84IotSC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:25:
Helaas batterij alarm temperatuur uitlaat ventilator 49 graden. Dit gemeten met externe sensor in de ventilator uitgang opening.
Ze moeten gewoon in de api de interne gemiddelde temperatuur weergeven. @HomeWizard_NL doe hier iets aan.
Wat wil je hier mee zeggen?

Ik begrijp dat je zelf via een externe sensor de uitvoertemperatuur van de batterij meet en dat deze een zelf ingestelde melding geeft dat deze temperatuur te hoog is? Klopt dat?

Geeft de batterij ook een foutmelding in de energy app?

Wat verwacht je hier precies van HW en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:25:
Ze moeten helemaal niets. Je kan het vriendelijk vragen.

Daarnaast geeft de batterij zelf aan dat hij het te warm heeft of is het alleen je eigen metingen die jouw reactie veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Wat wil je hier mee zeggen?

Ik begrijp dat je zelf via een externe sensor de uitvoertemperatuur van de batterij meet en dat deze een zelf ingestelde melding geeft dat deze temperatuur te hoog is? Klopt dat?

Geeft de batterij ook een foutmelding in de energy app?

Wat verwacht je hier precies van HW en waarom?
Hij geeft in de app aan dat de temperatuur aan de hoge kant is en blijkbaar later iets terug regelt.
Maar waarom geen temperatuur waarde in de api??? Ik vind dit vaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Hij geeft in de app aan dat de temperatuur aan de hoge kant is en blijkbaar later iets terug regelt.
Maar waarom geen temperatuur waarde in de api???
Waarom wel?

Blijkbaar kloppen de door hw en door jouw gemeten gegevens netjes met elkaar, en past hw automatisch het gebruik aan voor een veilige werking.
Dat is toch prima?

Aanvulling
Mocht je heel graag een temperatuurwaarschuwing willen, dan weet je nu dat je eigen waarneming en die van de batterij (min of meer) kloppen. Dan koppel je toch een waarschuwing aan je eigen temperatuursensor?

Ik hou hier in huis de temperatuur geregeld in de gaten en pas daar waar ik het nodig vind de temperatuur aan. Je zou kunnen zeggen dat ik hier de ha ben :) Maar anders is dat toch eenvoudig te automatiseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n0Fv5nOzhgAFOmhZkxmYl6IveQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ0wRC9komQEvAb4FUXmgpSY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Sjamo op 12-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Waarom wel?

Blijkbaar kloppen de door hw en door jouw gemeten gegevens netjes met elkaar, en past hw automatisch het gebruik aan voor een veilige werking.
Dat is toch prima?
Ik heb de grenswaarden met 2 graden verhoogd naar 50 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Ze moeten helemaal niets. Je kan het vriendelijk vragen.

Daarnaast geeft de batterij zelf aan dat hij het te warm heeft of is het alleen je eigen metingen die jouw reactie veroorzaken.
Vanuit mijn metingen krijg ik een notificatie. Vanuit de Homewizard app niet. En dat mis ik of ze zouden de temperatuur kunnen melden in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:55:
[...]

Vanuit mijn metingen krijg ik een notificatie. Vanuit de Homewizard app niet. En dat mis ik of ze zouden de temperatuur kunnen melden ik de app.
Of je kan de batterij gewoon zelf zijn zaakjes laten regelen en je er niet zo druk om maken. Het is paniek om niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Of je kan de batterij gewoon zelf zijn zaakjes laten regelen en je er niet zo druk om maken. Het is paniek om niets.
Temp verschil de laatst geleverde batterij geeft bij 800 w laadvermogen een temp stijging van 13 graden de eerste batterij een temperatuur stijging van 23 graden. Dit lijkt op een ventilatie probleem.
We wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Temp verschil de laatst geleverde batterij geeft bij 800 w laadvermogen een temp stijging van 13 graden de eerste batterij een temperatuur stijging van 23 graden. Dit lijkt op een ventilatie probleem.
We wachten af.
Hoe kom je tot de conclusie dat het een probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fikkie123 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Hoe kom je tot de conclusie dat het een probleem is?
Het grote temperatuur verschil tussen beide batterijen bij hetzelfde vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXbgrIdB-ekLu-hohGml2C86Umw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4O0IUHhNPRZpYIL8FwVxwp1H.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is toch duidelijk genoeg.
Kijkt naar de nacht uren.
Ik heb het idee dat een ventilator bij batterij 1 niet werkt.

[ Voor 64% gewijzigd door GL007 op 12-07-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:16:
[...]

We wachten af.
Ook dan zal de batterij verwacht ik gewoon terug schakelen daar er minder gekoeld kan worden. Maak het jezelf makkelijk met een automatisering die een melding geeft. We zitten hier op tweakers he 😊

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De PIB's hebben sinds gisteren écht een compleet eigen groep.

Helaas bleek dat er toch een paar stopcontacten op de groep zaten waarvan ik dacht dat het niet zo was.
Meten is weten blijkt dan maar weer ;)

Vorige week heb ik een extra stopcontact aangelegd en gisteren is dat door de installateur netjes in de meterkast aangesloten met een eigen automaat.

M'n Brother labelprinter was ook mee, dus als finishing touch nog even een label er op, deze keer in opvallend oranjegeel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hJSxX1S.jpeg

Hopelijk vanaf de 17e weer 3 batterijen ingeplugd ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i4oHyTX.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-07-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

Ik vraag me af of er een lineair verschil is. Zitten in warmte overdracht / opwarmingsformules geen kwadratische of grotere macht verwerkt? Het vermogen van de ene batterij zit rond de 600 en de andere rond de 800.

Bijvoorbeeld luchtweerstand van je auto is ook niet lineair met de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Ook dan zal de batterij verwacht ik gewoon terug schakelen daar er minder gekoeld kan worden. Maak het jezelf makkelijk met een automatisering die een melding geeft. We zitten hier op tweakers he 😊
De airco wordt automatisch ingeschakeld bij Temperatuur van 48 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fikkie123 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Ik vraag me af of er een lineair verschil is. Zitten in warmte overdracht / opwarmingsformules geen kwadratische of grotere macht verwerkt? Het vermogen van de ene batterij zit rond de 600 en de andere rond de 800.

Bijvoorbeeld luchtweerstand van je auto is ook niet lineair met de snelheid.
Kijk naar het nacht en sluip verbruik dan zie je het verschil.
Bij gelijke ontlading zie ik een behoorlijke afwijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:35

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

Ik hou ook wel van statistieken en vind het ook leuk om meer details te weten van een product, maar eerlijk gezegd is dit spijkers op laag water zoeken. Je probeert problemen te zien die er eigenlijk (naar mijn mening) niet zijn. De ene batterij geeft een ca. 4 á 5 graden hogere temperatuur aan…

Dus…?

Laat het los! :)

Daarbij, Homewizard heeft er blijkbaar zoveel beveiligingen in aangebracht, hij zal heus niet zomaar wegsmelten/afbranden ofzo. Daarbij heb je je garantieperiodes en mocht er dus iets kapot gaan, kan je daar aanspraak op maken. En uit vele ervaringen heb je daar bij het bedrijf Homewizard een hele goede aan!
;)

Dus geniet van je statistieken en doe er je voordeel mee, maar maak er dus geen probleem van.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco2001 op 12-07-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Ik hou ook wel van statistieken en vind het ook leuk om meer details te weten van een product, maar eerlijk gezegd is dit spijkers op laag water zoeken. Je probeert problemen te zien die er eigenlijk (naar mijn en mening) niet zijn. De ene batterij geeft een ca. 4 á 5 graden hogere temperatuur aan…

Dus…?

Laat het los! :)

Daarbij, Homewizard heeft er blijkbaar zoveel beveiligingen in aangebracht, hij zal heus niet zomaar wegsmelten/afbranden ofzo. Daarbij heb je je garantieperiodes en mocht er dus iets kapot gaan, kan je daar aanspraak op maken. En uit vele ervaringen heb je daar bij het bedrijf Homewizard een hele goede aan!
;)

Dus geniet van je statistieken en doe je er voordeel mee, maar maak er dus geen probleem van.
Helemaal mee eens maar een temperatuur verschil van 48-39 = 9 graden vind ik erg veel..
Er zit in van uit Homey nu bewaking op en bij 50 graden wordt de airco ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:15:
[...]

De airco wordt automatisch ingeschakeld bij Temperatuur van 48 graden
Oef.... die paar Watt die ze minder laden even en dan een airco er tegenaan gooien...... of je moet zelf natuurlijk bij de batterijen zitten (kamer), dan doe je het voor je eigen woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:29:
[...]

Oef.... die paar Watt die ze minder laden even en dan een airco er tegenaan gooien...... of je moet zelf natuurlijk bij de batterijen zitten (kamer), dan doe je het voor je eigen woongenot.
Klopt er zit een voorwaarde in dat de zonnecellen meer dan 1000W leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Helemaal mee eens maar een temperatuur verschil van 48-39 = 9 graden vind ik erg veel..
Er zit in van uit Homey nu bewaking op en bij 50 graden wordt de airco ingeschakeld.
Bij gelijk vermogen zie ik maar 5 graden verschil (nacht). Overdag vraagt de ene batterij wel 200 Watt meer dan de andere, dus wellicht logischer dat ie warmer wordt, maar naar mijn idee nog steeds geen waardes om je zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Klopt er zit een voorwaarde in dat de zonnecellen meer dan 1000W leveren
@Devke vroeg vooral of je batterijen in de kamer staan waar jij ook bent normaal gesproken. Het is namelijk anders vooral dat je de airco aanzet enkel voor de batterijen. Dat staat niet in verhouding tot het (beperkte) voordeel dat je wellicht behaald van je batterijen.

[ Voor 11% gewijzigd door Remco2001 op 12-07-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:35:
[...]

@Devke vroeg vooral of je batterijen in de kamer staan waar jij ook bent normaal gesproken. Het is namelijk anders vooral dat je de airco aanzet enkel voor de batterijen.
Op dit moment bij deze tropische temperaturen schakelt homey de airco in bij 24 graden en uit bij 22 graden.
Het dag verbruik is 0,5kWh per tropische temperaturen dag. De energie wordt door de zonnepanelen geleverd.
In het voorjaar en najaar wordt de opwarming van de woonkamer deels door de batterijen gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 12-07-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Heb je ze op elkaar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Op dit moment bij deze tropische temperaturen schakelt homey de airco in bij 24 graden en uit bij 22 graden.
Het dag verbruik is 0,5kWh per tropische temperaturen dag. De energie wordt door de zonnepanelen geleverd.
In het voorjaar en najaar wordt de opwarming van de woonkamer deels door de batterijen gedaan.
Ik heb zelf de (4) batterijen in de garage staan. Daar stook ik het bij koud weer hooguit tot ca. 12-15 graden. Warm zat voor de garage. Ben benieuwd wat het scheelt aan verwarming komende winter, maar verwacht eerlijk gezegd niet veel. Vooral daar puur op zonne-energie de batterijen minder werk hebben (want weinig opwek), tenzij ik meer doe met (dagelijks vollladen bij) dynamische lage tarieven. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Heb je ze op elkaar staan?
Nee ze staan naast elkaar met een tussen ruimte van 15 cm.
De hete lucht uitgang van beide batterijen blazen vrij de kamer in.
De inlaat opening staat 15 cm vanaf de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Hier een weekoverzicht van de temperatuur van batterij 1. Staat op zolder naar wasmachine en droger . De temperatuur meter hangt aan de uitgang van de batterij. Ondanks dat de temperatuur onder de 30 graden blijft geeft alleen deze batterij iedere dag wel het bekende driehoekje.
Batterij 2 en 3 zijn opgestapeld en staan achter batterij 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BFqcwpGDIsFskApFXZQ7ANb31I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BrpNQVn0QO0ByqesIwR84s80.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:14:
Hier een weekoverzicht van de temperatuur van batterij 1. Staat op zolder naar wasmachine en droger . De temperatuur meter hangt aan de uitgang van de batterij. Ondanks dat de temperatuur onder de 30 graden blijft geeft alleen deze batterij iedere dag wel het bekende driehoekje.
Batterij 2 en 3 zijn opgestapeld en staan achter batterij 1
[Afbeelding]
Wat voor foutmelding zie je in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De PiB is hier van mening dat ie 3 uur lang met 120w geladen heeft om van 99 naar 100% te gaan, iets in de grafiek klopt niet. Of is het stiekem een exemplaar met extra capaciteit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzds-mePhN2qA1C477EWI1Y0oFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B4RrKihuRqZj7vsxr8B7leJi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dipsausje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:47:
De PiB is hier van mening dat ie 3 uur lang met 120w geladen heeft om van 99 naar 100% te gaan, iets in de grafiek klopt niet. Of is het stiekem een exemplaar met extra capaciteit?

[Afbeelding]
Mogelijk een SOC correctie. Die vindt op 800W plaats normaal maar als je dicht tegen de 100% aan zit werkt de omvormer slecht op 120W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dipsausje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:47:

[Afbeelding]
Tussen 99 en 100% vindt het balanceren en kalibreren plaats. Bij een LFP accu kan dat ook vrij lang duren als je lang de 100% niet hebt aangetikt. Tik je dagelijks de 100% aan, dan kost het minder tijd.

Eigenlijk worden op dat moment alle cellen met elkaar in balans gebracht en tot een bepaald voltage geladen.

Zie het als een parkeerplaats: 100 vrije plekken met 10 nieuwe auto's per minuut: Gaat prima. Nog 1-2 vrije plekken met 1 of 2 nieuwe auto's: De rem erop, totdat die 100% vol is en dan mag er dus geen niet geparkeerde auto resteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:01:
[...]

Tussen 99 en 100% vindt het balanceren en kalibreren plaats. Bij een LFP accu kan dat ook vrij lang duren als je lang de 100% niet hebt aangetikt. Tik je dagelijks de 100% aan, dan kost het minder tijd.

Eigenlijk worden op dat moment alle cellen met elkaar in balans gebracht en tot een bepaald voltage geladen.

Zie het als een parkeerplaats: 100 vrije plekken met 10 nieuwe auto's per minuut: Gaat prima. Nog 1-2 vrije plekken met 1 of 2 nieuwe auto's: De rem erop, totdat die 100% vol is en dan mag er dus geen niet geparkeerde auto resteren.
Dat zie ik mij ook een SOC correctie die maximaal 20 Min duurt bij beide batterijen. Dit kan ik dankzij de sockets uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mromelis
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:06
Devke schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat zijn hele mooie grafieken. Ik probeer ook al een tijdje dag, week, maand weergave in 1 grafiek te krijgen. Eigenlijk zoals jij dat hebt. Wil je de code misschien delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mromelis schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Dat zijn hele mooie grafieken. Ik probeer ook al een tijdje dag, week, maand weergave in 1 grafiek te krijgen. Eigenlijk zoals jij dat hebt. Wil je de code misschien delen?
Dat is de Zonneplan App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:01:
[...]

Afgelopen dagen heeft ie zowel de 0 als de 100% wel al vaker aangetikt, maar staat hier nog geen week. Betekend het 0,3kWh extra laden vandaag dat het BMS er de afgelopen dagen veel naast zat (als in 100% was geen 100%)? Of kost het balanceren/kalibreren zelf zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

GL007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:38:
[...]

Wat voor foutmelding zie je in de app
Letterlijke tekst weet ik niet precies maar dat de batterij wat minder functioneert maar dat dit normaal is om de veiligheid en levensduur van de batterij te vergroten.
Eigenlijk niets spannends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:14
Kan iemand mijn helpen.

Ben op vakantie en ik zie dat me batterijen in opslagmodus 60% zijn gegaan.

Hoe kan ik deze op afstand eruit halen? Want ze werken nu niet en er wordt aangegeven in de app dat ze aan en uit moeten zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dipsausje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:23:
[...]

Afgelopen dagen heeft ie zowel de 0 als de 100% wel al vaker aangetikt, maar staat hier nog geen week. Betekend het 0,3kWh extra laden vandaag dat het BMS er de afgelopen dagen veel naast zat (als in 100% was geen 100%)? Of kost het balanceren/kalibreren zelf zoveel?
100% is altijd 100%, maar 99% is niet altijd hetzelfde als 99%.

Bij een LFP accu is de enige zekerheid 100%, alles daaronder kan iets afwijken en gaandeweg steeds meer.

Ik had een LFP accu van 4 kWh bij iemand geplaatst, maandenlang alleen naar 80% geladen. Toen ik even meekeek besloot ik hem eens naar 100% te laden. Raad eens? Er ging 3.84 kWh in een 4 kWh accu van 80->100%.

Die 80% was dus al lang geen 80% meer, maar +-3-5%..... Eigenlijk was ie dus ongemerkt bijna helemaal leeg.

Daarom heel belangrijk om LFP accu's regelmatig, maar niet per se dagelijks naar 100% te laden zodat alle cellen kunnen kalibreren/balanceren en je zo accuraat mogelijke SoC waardes te zien krijgt. Kort door de bocht gezegd gokt een BMS van een LFP thuisaccu de SoC, vaak dmv een shunt die ingaand en uitgaand vermogen meet en dus de SoC probeert te berekenen, of zonder shunt zoals de HW PiB en dan is het gewoon een gok. Naar mijn weten heeft bijv. de Sessy wel een shunt, maar ook die zit er regelmatig naast met SoC.

Pagina: 1 ... 164 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.