Een tussenstand:
De batterij draait hier nu een 3,5 week. Het systeem doet zijn ding. Laden van overschot en ontladen bij een tekort in de woning. Er zijn geen storingen geweest. Het doet het dus waarvoor het gemaakt is.
Intussen bezig om HA weer in te richten. De update naar de nieuwe Core ging heel even mis op de NAS (HA in docker). Dit even terzijde.
Testen van het systeem is lastiger. Een compliment naar Homewizard want dat betekend dat het systeem goed opslot staat dus voor de mensen met een hobby hier 😜. Natuurlijk hoop ik wel dat hier verandering in gaat komen (op korte) termijn. Ik denk dat het ontladen straks op lage vermogens hier in de nacht wel eens een tik aan de RTE kan gaan geven. Ik vraag me ook wel eens af of er in het BMS instellingen zitten die dit nog zouden kunnen verbeteren.
Nu na een 3.5 week staan de import en export van de batterij op:
Dit is niet gemeten door de Energy Socket maar door de batterij zelf. De bijbehorende RTE is :
Nog steeds aan de onderkant van de afgegeven bandbreedte van 75-88%. We blijven stug doormeten. Wat gaat de batterij doen straks als het wat warmer wordt? Bij een EV zien we dan ook verbetering. Ik ga ervanuit hier ook.
Terug kijkend.
De plussen:
- Installatie is zeer simpel.
- De service van Homewizard is goed.
- De batterij werkt goed en doet wat het moet doen.
De verbeterpunten:
- De RTE moet beter. Bijna 25% stroomverlies vind ik persoonlijk te fors gezien de bandbreedte.
- Voor niet iedereen zal dit gelden maar het tweakgehalte mag van mij wat omhoog. Ik snap dat het veilig moet kunnen en niet iedereen die behoefte heeft.
Een mooie balans dus met mogelijke verbeteringen, nogmaals zoals ik erna kijk. Die mening behoeft niet iedereen te hebben.
De hamvraag is zou ik een 2e kopen? Voor nu niet. Ik wil het einde salderen eerst afwachten. Daarnaast hoe gaat de software ontwikkeling. Komen er leuke features bij zoals zelf veilig aansturen?
Tot zover de ervaring na 3.5 week.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.