hanev001 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Je vergeet naar mijn mening een factor: vermogen.
Dat is de reden dat ik na lang nadenken uiteindelijk 4 stuks besteld heb.
Ik heb een serie simulatie berekeningen gemaakt voor mijn situatie en die mijn besparing kwam veel lager uit dan ik verwachte. Toen ik eens dieper in mijn data dook kwam ik tot de ontdekking dat ik gebruik in 2 groepen kon indelen
Het "basis" gebruik, zoals radio, tv, pc, verlichting enz. Allemaal apparaten met een relatief laag vermogen vraag en ik zou die makkelijk met 1 batterij hebben kunnen afdekken.
De echte grote vraag kwam van zaken als wasmachine, warmtepomp (in de voor/najaar maanden) en als klap op de vuurpeil mijn EV. Dit zijn hoog vermogen gebruikers en om daaraan te voldoen had ik zeker 3 en om echt alles te dekken 4 batterijen nodig
jup, dat is zeker zo, mijn gedachte is echter (zeker tijdens de gunstige periode voor de batterij is dat ik dergelijke grootverbruikers eigenlijk juist op een tijd laat lopen waar ik zo wie zo een overdaad aan zonnestroom heb en deze normaal gezien toch al het net opgaat. Dus die periode met de groene pijl (nu ben ik me bewust dat ik de mogelijkheid heb om deze apparatuur ook dan te laten draaien, dat zal dus bij iedereen zo zijn).
Het aspect EV is echter een andere, ik heb daar mogelijk ook een andere zienwijze over, in mijn ogen heeft het toepassen van een thuis-batterij die ook nog met een beperkte 800Wh kan leveren terwijl een redelijk stadaard 3-fase thuislader op 11 kWh zit (dat is dus 7%) weinig toegevoegde waarde, zelfs bij 4 batterijen zit je nog steeds op nog geen 30% (vrijgeschakeld). waarbij deze dus slechts 8 kWh kunnen laden. Daar kom je dus slechts circa 40 km mee ver, enkele afstand van nog geen 20 km! volgens mij zijn dit gewoon dure km's.
ik zou dus op basis van een EV op dit moment geen dure batterij gaan kopen.
om dat te verduidelijken hier een grafiek van mijn verbruik/opwek op 10-7-2024.
:strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large)
je ziet dat ik op die dag, en ik neem voor het gemak nu het nacht en avond verbruik op die dag bijelkaar, ook omdat de dag ervoor en de dag erna redelijk het zelfde beeld geven.
dus nacht verbruik was hier 3,5 kWh, dat is dus 175% van een batterij, dus ik krijg dus geen volledige 2 batterijen hierop leeg (dit was ook een van de betere dagen, het aantal dagen waar ik en een overmaat van zonnestroom had en meer dan 4 kWh verbruik had lag veelal tijdens de lente en herfst, in de zomer kwam dit echter vrijwel niet voor.
Op die manier trek ik de batterijen snel leeg en als het gebruik weer naar "basis" zakt worden ze weer bijgevuld waardoor ik verwacht een beduidend hoger eigen gebruik te halen.
Bedenk wel dit is een benadering op basis van mijn persoonlijke situatie, dit kan dit voor iedereen anders liggen.