• fbenniks
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:45
Mijn batterij is zojuist omgeruild, mijn batterij gaf E118 en E422 aan. Via support is direct geregeld dat batterij word omgeruild. Prima service.

Ben alleen wel benieuwd waar E118 en E422 voor staan, iemand een idee?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Flodder325 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:24:
Zeker als ik kijk naar de toekomst waarbij de energie boeren per fase gaan belasten is het belangrijk om (en duurzaam) om de batterijen opdezelfde fase als de panelen te houden.
Waar haal je deze onzin vandaan?

Het wordt al intern in de meter verrekend, die informatie is helemaal niet beschikbaar voor de leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het zou ook rechtsongelijkheid in het leven roepen denk ik. Ik zie niet in hoe een 3*25A echt wezenlijk anders is dan een 1*40A aansluiting. Terwijl de eerste dus echt wel anders belast zou worden. Denk niet dat daar een goede rechtsgrond voor zou zijn.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
wie er welke slimme meter data kan uitlezen is offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 13-02-2025 10:06 ]

wie er welke slimme meter data kan uitlezen is offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 13-02-2025 10:06 ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:07
Edit : reactie op gemodde reactie.

[ Voor 95% gewijzigd door asing op 13-02-2025 10:50 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:09
Hier 2 batterijen, 8 Cycles gehad, RTE op het totaal tot nu toe 79,6%

in gebruik sinds 28-01

Ik zit te wachten tot er meer duidelijk is bij de "concurrenten" (zendure, marstek eva-power en alle rebrands daarvan)
En dan bedoel ik vooral het NOM gebruik i.v.m. de P1 meter(s)
Nu alleen duidelijk dat ze nog wat stappen te zetten hebben in vergelijking met Homewizard

Dan weet ik pas waar ik de volgende 5 a 6 Kwh opslag ga bestellen.

Mogelijk een combi met Zendure of Marstek vanwege de mogelijkheid tot fors laden 2000 / 2500 Watt toch?) zodat ik die via HA kan laten inschakelen zodra de HW accu's max aan het laden zijn.

Of zou dat via de app van Zendure /Marstek kunnen? Ik wil HW de accu's met prio laten laten en deze zware jongens alleen als er echt meer zon schijnt.

Toevallig al iemand met ervaring met 2 verschillende merken / types tegelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Interessante situatie:

Volgens de HW-app zijn mijn watermeter en batterij online. De P1-dongle is volgens dezelfde app offline, terwijl ik in mijn router zie dat hij goed verbonden is met 100% wifi-signaal en hij stuurt ook nog steeds netjes lokaal data door naar Home Assistant.

Nu boeit het mij totaal niet wat de mening van de HW-app is over mijn P1-dongle, maar in deze situatie kan ik er toch gewoon vanuit gaan dat de P1 en batterij lokaal nog met elkaar praten en alles gewoon werkt? Vanwege gebrek aan zon kan ik niet echt testen of de batterij nog steeds wil laden a.d.h.v. P1-data :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:32

fxs81

Julianadorp

31 juli 16:06 besteld dus ik ga uit van eind april :)
Heb er geen problemen mee trouwens dat het wat langer duurt dan verwacht, als hij pas in mei komt vind ik het ook prima. Ik kom vanzelf aan de beurt.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:54
fxs81 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:33:
31 juli 16:06 besteld dus ik ga uit van eind april :)
Heb er geen problemen mee trouwens dat het wat langer duurt dan verwacht, als hij pas in mei komt vind ik het ook prima. Ik kom vanzelf aan de beurt.
En het voordeel dat de kinderziektes al zijn verholpen.
Ik wacht ook rustig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

(RSH) schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:08:

Mogelijk een combi met Zendure of Marstek vanwege de mogelijkheid tot fors laden 2000 / 2500 Watt toch?) zodat ik die via HA kan laten inschakelen zodra de HW accu's max aan het laden zijn.
Hoe meer Homewizard accu's je neer zet hoe meer laad en ontlaad vermogen je hebt. En dat regelt zelf wat het doet. Waarom dan moeilijk lopen doen met meerdere systemen? Zeker als wij al gezien hebben dat de omvormers van Homewizard en hoe deze ingezet worden efficiënter werken dan die van de buren.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Verwijderd op termijn kan het natuurlijk zijn dat andere producten meer functionaliteiten bieden of een betere prijs/kwaliteitverhouding bieden voor sommige mensen. Dan kan het best interessant zijn om te weten hoe je de boel kunt aansturen en prioritering kunt aanbrengen, als je batterijen van verschillende merken combineert.

@RSH aan de kant van de HW-batterij kun je niets/weinig instellen. Denk dat je het beter kunt vragen in de betreffende topics van Zendure/Marstek omdat je als consument veel meer kunt tweaken bij die producten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 13-02-2025 12:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• nekton80
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-09 07:27
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Hoe meer Homewizard accu's je neer zet hoe meer laad en ontlaad vermogen je hebt. En dat regelt zelf wat het doet. Waarom dan moeilijk lopen doen met meerdere systemen? Zeker als wij al gezien hebben dat de omvormers van Homewizard en hoe deze ingezet worden efficiënter werken dan die van de buren.
meerdere accu's van HW betekend wel dat je meer vermogen uiteindelijk hebt, maar de piek is toch met ontladen 800w?

• asing
nekton80 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:13:
[...]

meerdere accu's van HW betekend wel dat je meer vermogen uiteindelijk hebt, maar de piek is toch met ontladen 800w?
Er zit een unlock functie op. Dat is wel op eigen risico en is alleen toegestaan als je een aparte groep voor je batterijen laat aanleggen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 21:32
dotternetta schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:57:
[...]

Boiler met externe WP waarschijnlijk wel. 150 liter?
Nee dat past nooit. Deze 80L boiler is nauwelijks groter dan een indirect gestookte boiler.
(RSH) schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:08:
Hier 2 batterijen, 8 Cycles gehad, RTE op het totaal tot nu toe 79,6%

in gebruik sinds 28-01

Ik zit te wachten tot er meer duidelijk is bij de "concurrenten" (zendure, marstek eva-power en alle rebrands daarvan)
En dan bedoel ik vooral het NOM gebruik i.v.m. de P1 meter(s)
Nu alleen duidelijk dat ze nog wat stappen te zetten hebben in vergelijking met Homewizard

Of zou dat via de app van Zendure /Marstek kunnen? Ik wil HW de accu's met prio laten laten en deze zware jongens alleen als er echt meer zon schijnt.

Toevallig al iemand met ervaring met 2 verschillende merken / types tegelijk?
Dat gaat de betere kant op. Mooi. Kun je iets meer vertellen? In welke omgevingstemperatuur de batterij bv staat, of je veel op volle bak ontlaad?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Mikage
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-09 20:50
quote: peterbier
Een onderverdeling (PV verdeler) als deze goed is zou dit gewoon mogen.
Misschien hier een foto plaatsen.
Hier de foto van de pv verdeler. Is door installateur aangelegd.

De wasmachine(2000W ?) en warmtepompdroger (A+) zitten op een eigen WCD aan het eind vd kabel vanuit de pv verdeler op de wasmachine groep. Hierop is ook de cv aangesloten. Het geheel heeft nog nooit in 20 jaar problemen wgs overbelasting opgeleverd. Wel is er in het verleden een aardlek probleem met de zonnepanelen geweest. Deze panelen zijn onder garantie vervangen (snailtrails). Het probleem is hiermee opgelost. Er is toen ook een extra aardlek in de pv verdeler geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4e0uNVHyJtO3120U7jalYQcTfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F187qnMGhi52FjJ4hDlBvIe5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mikage op 13-02-2025 12:56 ]

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17
Mikage schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:49:
[...]

De wasmachine(2000W ?) en warmtepompdroger (A+) zitten op een eigen WCD aan het eind vd kabel vanuit de pv verdeler op de wasmachine groep. Hierop is ook de cv aangesloten. Het geheel heeft nog nooit in 20 jaar problemen wgs overbelasting opgeleverd. Wel is er in het verleden een aardlek probleem met de zonnepanelen geweest. Deze panelen zijn onder garantie vervangen (snailtrails). Het probleem is hiermee opgelost. Er is toen ook een extra aardlek in de pv verdeler geplaatst.

[Afbeelding]
Als ik dit zo bekijk is het al fout.
Er zit een aardlekschakelaar (max belasting 25 Ampère) in i.p.v. een aardlekautomaat.
Die b16 zal wel naar de wasmachine gaan ook hier moet een aardlekautomaat b16 toegepast worden.
De wcd voor de eventuele HomeWizard batterij zal ik ook een aardlekautomaat b10 of b16 toepassen.
Enige wat klopt van dat kastje is de hoofdschakelaar.
En hierbij ook nog maar gissen hoe het zit aangesloten.
En dat het jaren goed is gegaan hoeft niet te betekenen dat het veilig is.
Bij bijvoorbeeld een aardlek door een defect van je wasmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Standaard is inderdaad 800W laden/ontladen. Echter als je de batterijen net als de omvormer van de zonnepanelen een eigen groep geeft. (waar dus verder niks bij zit) Kan je het systeem ontgrendelen dat ze allemaal tegelijk kunnen laden/ontladen. Bij 4 batterijen kan het systeem dan maximaal 3200W laden/ontladen. En heb je een capaciteit van 10,8kWh. De software van Homewizard bedenkt zelf hoe dit zo efficiënt mogelijk in te zetten na gelang het aanbond/vraag.

Heb je meer dat die 10,8kWh 3200W nodig? Dat wordt het toch wel eens tijd om naar een grote mensen systeem te kijken zoals bijvoorbeeld GivEnergy.

De meeste huishoudens komen prima weg met 1 of 2 batterijen. Eerste winst haal je natuurlijk al door je standby verbruik te verminderen. (mooie grafiek in Energy+) En tijdens voldoende zon productie de energie direct te gebruiken. Zoals wasmachine, vaatwasser, laden auto, enz. (startuitstel is daarbij handig)

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Mikage schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:49:
[...]

[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat er behalve het stopcontact in het kastje van de PV verdeler nog twee stopcontacten zijn bij geplaatst op de zelfde groep?
Dat is niet de bedoeling van een PV verdeler.
Een wasmachine stopcontact zit op een groep waar alleen de wasmachine aangesloten hoort te worden. en niets anders.
Vervolgens kan hier een PV verdeler op worden aangesloten waarbij het stopcontact van de PV verdeler dient als stopcontact voor de wasmachine, met de juiste zekeringen en aardlek schakelaars/automaat zoals door @peterbier aangegeven in de vorige post.

Verwijderd

Is het niet beter om even een schema te delen? Dat is het duidelijk hoe correct aan te sluiten.

• peterbier
Voorbeeldje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQrgHFAaoPtc2nLbJcehi9VAjC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghrmFO5dCP3A60mTO400biq7.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Schema van de bedrading. Foto van de buitenkant zegt nog niks. Dus wie heeft er een mooi tekenpakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:18
draw.io

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:58:
Schema van de bedrading. Foto van de buitenkant zegt nog niks. Dus wie heeft er een mooi tekenpakket?
Dit is mijn PV verdeler.🤪
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XKqB1G_WpiqUdMOcyYCKU8255U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeBT7ZvWo1KuiwPQzyjgeZqG.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Ik zit alleen maar in systeem kasten van machines te prutsen. Maar moet je vanwege de selectiviteit in je hoofd groepenkast (waar de PV verdeler op zit) dan ook niet even keurig een 20A automaat op de hoofdrail zetten? (i.p.v. 16A) Als er dan toch verbouwd moet worden beter helemaal goed doen.

Beste is uiteraard de batterij op een eigen groep in de hoofdkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:11:
Ik zit alleen maar in systeem kasten van machines te prutsen. Maar moet je vanwege de selectiviteit in je hoofd groepenkast (waar de PV verdeler op zit) dan ook niet even keurig een 20A automaat op de hoofdrail zetten? (i.p.v. 16A) Als er dan toch verbouwd moet worden beter helemaal goed doen.

Beste is uiteraard de batterij op een eigen groep in de hoofdkast.
Klopt en van de week vervangen.
Een aardlekschakelaar en automaat b16 vervangen door een b20 aardlekautomaat F20.
Wel even een kabel berekening doen lengte dikte.
Moet nog wat andere dingen gaan aanpassen in deze kast o.a. beltrafo.
En afdekstroken (dichte kast met deur trouwens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7o0goejWfXGtljz-z4hHALt_B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vsWgsY7hCkyMlnCKF7eeMYd.jpg?f=fotoalbum_large

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 18:09
peterbier schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Als ik dit zo bekijk is het al fout.
Er zit een aardlekschakelaar (max belasting 25 Ampère) in i.p.v. een aardlekautomaat.
Die b16 zal wel naar de wasmachine gaan ook hier moet een aardlekautomaat b16 toegepast worden.
De wcd voor de eventuele HomeWizard batterij zal ik ook een aardlekautomaat b10 of b16 toepassen.
Enige wat klopt van dat kastje is de hoofdschakelaar.
En hierbij ook nog maar gissen hoe het zit aangesloten.
En dat het jaren goed is gegaan hoeft niet te betekenen dat het veilig is.
Bij bijvoorbeeld een aardlek door een defect van je wasmachine.
Je weet toch niet hoe het in de meterkast is aangesloten. Dus misschien is die b16 wel voldoende. De aardlekschakelaar 25 ampere is denk ik wel te zwaar.

• peterbier
josseg schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Je weet toch niet hoe het in de meterkast is aangesloten. Dus misschien is die b16 wel voldoende. De aardlekschakelaar 25 ampere is denk ik wel te zwaar.
Ho ho
Dit is geen 25 Ampère (aardlekautomaat) maar een gewone aardlekschakelaar die niet meer stroom mag hebben dan 25 Ampère.
Ikke er van uit gaande dat hier de zonnepanelen omvormer op zit aan het lezen van de berichten in dit forum.

• iichel
  • Laatst online: 12-09 21:21

iichel

Gazoooo

De aardlekschakelaar mag maximaal 25A door zich hebben, niet meer. Hij schakelt niet zelf af >25A. Dat doet een automaat, smeltzekering of een aardlekautomaat.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Om te checken of een pv-onderverdeler correct is kun je hier goed terecht: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Het heeft niets specifieks met de HW plugin-batterij te maken :)

• peterbier
Gizz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:34:
Om te checken of een pv-onderverdeler correct is kun je hier goed terecht: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Het heeft niets specifieks met de HW plugin-batterij te maken :)
Goed punt.👍
Maar een onderverdeling of ook wel PV verdeler genoemd is zeker een heel belangrijk punt.
En dan doel ik om de thuisbatterij.
Bijvoorbeeld meerder HomeWizard batterijen op eigen groep of verdeeld over 3 fase.
Het is dan wel een belangrijk onderwerp in het HomeWizard batterij topic.
Maar inderdaad niet van toepassing bij een batterij die je blindelings in een wcd prikt.

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
@HomeWizard_NL Hoe staat het ervoor met eventueel een instelling waarmee je kan aangeven vanaf hoeveel watt teruglevering de accu mag gaan laden.

Ik zit nog steeds met een ruziënde RSsolar boiler en de HW accu op dit moment.

Ik wil namelijk middels die instelling de boiler voorrang geven in de winter maanden om gas te besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@peterbier mijn doel was niet om te zeggen dat een pv-onderdeler niet gebruikt wordt bij een HW-batterij :) Mijn punt is dat de inrichting van je elektrische installatie niet specifiek is voor een HW-batterij.

In plaats van dat in elk thuisbatterij-topic een discussie ontstaat over een pv-verdeler is het handiger als dat gewoon in hét topic voor elektra huisinstallaties gebeurd. Dan kun je daar ook makkelijk posts in vinden met de juiste trefwoorden.

[...]

Tip. Lees de Topic Starter eens. Daar staat best al wel de nodige info over de batterij. Wellicht helpt je dat al een heel stuk. Kom je er niet uit vraag dan gerust.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 11:09
Devke schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Dat gaat de betere kant op. Mooi. Kun je iets meer vertellen? In welke omgevingstemperatuur de batterij bv staat, of je veel op volle bak ontlaad?
De batterijen staan allebei in +- 15-17 graden omgevings temperatuur. 1 in een technische ruimte / washok. De andere staat in een bijkeuken.
Beide batterijen zitten op verschillende fases (3x25A hier)
Ontladen staat op volle bak (1600W) , maar springt soms terug naar 800W, dit is gemeld bij HW en het komt niet alleen maar voor bij een update van de batterijen (zit nu op 1.0016)

ruim 13,5 Kw op de daken, verdeelt over Oost, Zuid en West. 3x 1 fase Solaredge omvormers. Nu met de langdurige bewolking komt er max 2kw uit de omvormers totaal, waarvan bij de huidige temperaturen (op dit moment nog steeds -1,0 in Noord-oost Brabant) er direct 1200 W naar de warmtepompen en dergelijke gaat ivm thuiswerken enzo.

Zodra er enige vorm van zon is laad ik direct met 1600w en pieken de omvormers samen makkelijk tussen de 3000 en 6000W.
Vandaar dat ik er nog bijvoorbeeld een 5,12 Kwh Marstek bij zou willen, die kunnen laden met 2500W.

Huidige overschot / teruglevering +- 8 tot 9 Kwh per jaar en dus sinds Juli 2024 +- 950-1050 euro TL boete per jaar met een variabel Essent contract.

Dus kort gezegd, tot nu toe vaak volle bak laden, en savonds de helft van de tijd 800W ontladen met pieken door inductiekoken en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:02

Bravo

Second Best

Flodder325 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:50:
@HomeWizard_NL Hoe staat het ervoor met eventueel een instelling waarmee je kan aangeven vanaf hoeveel watt teruglevering de accu mag gaan laden.

Ik wil namelijk middels die instelling de boiler voorrang geven in de winter maanden om gas te besparen.
Wat voor een instelling zou dat moeten zijn?
Altijd een reservering van 600W overhouden zodat de RSsolar zijn werk kan doen? (XOM instelling) Ook als de RSsolar al klaar is?
Of een teruglevertaak op de betreffende socket die prioriteit krijgt als er >600W de HW batterij in gaat?
Hier zal toch een Energy Management Systeem oid de verdeling moeten gaan bepalen en de apparatuur aansturen, puur op de p1-meter data gaat dat niet lukken.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• blackmore87
  • Laatst online: 09:57
Devke schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Tip. Lees de Topic Starter eens. Daar staat best al wel de nodige info over de batterij. Wellicht helpt je dat al een heel stuk. Kom je er niet uit vraag dan gerust.
Misschien is het ook al eerder wel ergens beantwoord, maar stel je koopt 2 batterijen, 1 zet je in huis en de andere in de garage. Beide zitten op een andere groep. Kun je dan activeren dat het ontladen met 1600w gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik heb inderdaad vandeweek ook de "klaar om uit te pakken?" mail gehad. Ben er nog niet echt klaar voor, M'n DoktorVolt ligt nog in Polen 😋 Maar geen haast, ik heb tot eind mei nog een contract zonder TLB.

Dat gezegd hebbende, het lijkt er van buiten op dat het lekker loopt bij @HomeWizard_NL. Vroeg me af hoe jullie dat zien, zijn er nog noemenswaardigheden, dingen die meevallen, tegenvallen, of andere quirks die jullie zijn tegengekomen m.b.t. de batterijen die tot nu toe uitgeleverd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blackmore87 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:08:
[...]

Misschien is het ook al eerder wel ergens beantwoord, maar stel je koopt 2 batterijen, 1 zet je in huis en de andere in de garage. Beide zitten op een andere groep. Kun je dan activeren dat het ontladen met 1600w gaat?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Als ze op beiden op een aparte groep zitten zou het kunnen. Mits je natuurlijk wel aan het maximum van de groep houdt. Wil je ze op dezelfde groep dan zou ik eerder gaan voor een aparte groep met alleen de batterijen.

• koos
  • Laatst online: 12-08 09:38
Erick12345678 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Ik heb in huis eigenlijk maar twee grootverbruikers de wasmachine en de vaatwasser omdat deze een water verwarmingselement hebben van 2100W. Deze wil ik gaan knijpen met een gelijkrichter-diode zodat element halve sinus krijgt en dan maar 1050W trekt. Dan heb ik zo goed als voldoende aan 800W uit de HW batterijen en hoef ik niet te ontgrendelen. Met 13 zonnepanelen zit ik al gauw in het groen ook als het donker/bewolkt is overdag.

Misschien wel een idee voor meerdere tweakers hier :)
Zit ik ook al tijden aan te denken. Gezocht op Tweakers hierover, maar nog niets gevonden.
Dan alleen het element knijpen.. duurt het wel 2x zolang voor het water is opgewarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:32
Heb weinig gelezen over uitleveringen deze week ben benieuwd of de half februari belofte gehaald zal worden. Dan zal ik toch komende week de langggg verwachte mail moeten ontvangen.

Heb ook zon besteld maar die laat nog op zich wachten😛

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crryp
[...]

Kan zeker de reden dat ze dit niet aanraden is dat je hier snel “fouten” mee zou kunnen maken. Vooral bij mensen die geen idee hebben hoe hun electra in hun huis geregeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Flodder325 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:50:

Ik heb inmiddels mijn Unifi in HomeAssistant weten te krijgen. Dat was niet zo moeilijk. Ik gebruik liever Domoticz maar dat lukt nog niet. In het ergste geval hang ik de Tesla aan HomeAssistant en dan wordt het simpel : als Tesla thuis staat en laadt, druk dan de batterijen van de Wifi.

Het kan denk ik ook simpeler. Je kan bijvoorbeeld een los access point maken met een eigen Wifi SSID. Die moet wel in hetzelfde netwerk zitten als je P1 meter anders zien ze elkaar niet. Ik denk ook dat je je telefoon even op dat SSID moet zetten om de batterij op de juiste wifi te krijgen.

Daarna kan je met een HomeWizard Energy Socket dat access point stroomloos maken en dan is het klaar met de kift.

• crryp
asing schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb inmiddels mijn Unifi in HomeAssistant weten te krijgen. Dat was niet zo moeilijk. Ik gebruik liever Domoticz maar dat lukt nog niet. In het ergste geval hang ik de Tesla aan HomeAssistant en dan wordt het simpel : als Tesla thuis staat en laadt, druk dan de batterijen van de Wifi.

Het kan denk ik ook simpeler. Je kan bijvoorbeeld een los access point maken met een eigen Wifi SSID. Die moet wel in hetzelfde netwerk zitten als je P1 meter anders zien ze elkaar niet. Ik denk ook dat je je telefoon even op dat SSID moet zetten om de batterij op de juiste wifi te krijgen.

Daarna kan je met een HomeWizard Energy Socket dat access point stroomloos maken en dan is het klaar met de kift.
Maak een automation die dit doet op basis of je tesla thuis is. Kan op gps of op verbonden aan de wifi :)

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:11
Met de thuisbatterij heb je ook een P1 meter van HW die in HA geintegreerd kan worden. Daarmee kan je eenvoudig ook inkomend vermogen zien en daar op automatiseren (>4kw uitschakelen wiif batterij)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Kijk eens wat ik op YouTube gevonden heb, een review van de HW thuis-batterij.

YouTube: 🔋 Does the HomeWizard Plug-In Battery Really Work? Unboxing & First ...

[ Voor 58% gewijzigd door MacD007 op 13-02-2025 20:18 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• asing
rvee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:03:
Met de thuisbatterij heb je ook een P1 meter van HW die in HA geintegreerd kan worden. Daarmee kan je eenvoudig ook inkomend vermogen zien en daar op automatiseren (>4kw uitschakelen wiif batterij)
Ik weet dat het kan. Ik probeer home assistant af en toe maar het is de leercurve en de hoeveelheid tijd die ik erin moet stoppen die mij niet trekt. Ik heb nu de buienradar plugin erin zitten en een grafiek van de temperatuur is er al niet.

Dus als het niet perse moet blijf ik eraf.

• crryp
Dies hier al gepost van de week dacht ik. Geinig filmpje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
crryp schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:29:
[...]

Dies hier al gepost van de week dacht ik. Geinig filmpje :)
Oké, sorry dan voor de dubbele post. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 09:27
Ik had hem al gezien. Wel grappig dat hij klaagt over het gewicht gezien wat je bij de concurrentie mee moet slepen :P

Het lijkt allemaal gewoon te gemakkelijk in gebruik. Ik ga bijna twijfelen of ik niet beter iets anders moet kopen waar meer aan te troubleshooten is :+

• Brampie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 21:22
Een vraagje;
De 3 fase omvormer van de zonnepanelen gaat met 4 kwadraad naar de meterkast. De omvormer is een 9 kw.
Voor de omvormer zit een werkschakelaar.
Ik kan hier op de drie fasen drie stopkontacten aansluiten waarbij ik de nul gemeenschappelijk gebruik net als de massa.
Kan ik hier drie HW accu’s op aandluiten?

• crryp
Brampie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:21:
Een vraagje;
De 3 fase omvormer van de zonnepanelen gaat met 4 kwadraad naar de meterkast. De omvormer is een 9 kw.
Ik kan hier op de drie fasen drie stopkontacten aansluiten waarbij ik de nul gemeenschappelijk gebruik net als de massa.
Klinkt dat je dan achter dezelfde aardlekautomaat komt als je pv? Dat lijkt me geen goed plan.

Normaal gezien mag dit al niet op een kabel zonder een verdeelkast aan het einde met weer 3 losse groepen + aardlek. Laat staan als je er ook nog een pv systeem aan hebt hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door crryp op 13-02-2025 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

die is van HA engineer @Frenck maar die heeft nog nooit gepost hier in dit topic....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 18:45

Frenck

Home Assistant

HE1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:44:
[...]

die is van HA engineer @Frenck maar die heeft nog nooit gepost hier in dit topic....
Post! ;)

Ben er wel hoor, lees fanatiek mee. Maar om m'n eigen YT review te plaatsen vond ik een beetje spammy :P

Thanks voor het delen!

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crryp
Frenck schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:04:
[...]

Post! ;)

Ben er wel hoor, lees fanatiek mee. Maar om m'n eigen YT review te plaatsen vond ik een beetje spammy :P

Thanks voor het delen!
Leuk filmpje! Vooral t deel met het gouden advies het verleng snoer😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

Frenck schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:04:
[...]

Post! ;)

Thanks voor het delen!
_/-\o_
Brampie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:21:
Een vraagje;
Nee, op een groep van een pv-omvormer mag gewoon geen (enkele) verbruiker op zijn aangesloten, en helaas is een batterij ook gewoon een verbruiker (ook al is dat alleen tijdens het laden).
overigens is die werkschakelaar een eis (ook al zijn daar door sommige enige diskussie over) om de AC kant van de omvormer spanningvrij te kunnen schakelen. maar van je je groepenkast en de zekering (LS of alamat of schroefzekering), leiding richting omvormer mag nergens anders op worden aangesloten.
wil je dat zul je dus een pv-verdeler met alle daarbij behoorende zekeringen (beveiligingen incl hoofdschakelaar) er tussen zetten zodat je een nieuwe omvormer groep genereerd wordt en daar kun je ook weer met zijn eigen beveiliging een groep (of meerdere) voor je batterij.
bedenk dat veelal een normale pv-verdeler veelal te weinig plaatst heeft om hier alles in kwijt te kunnen, dus vaak krijg je dan een meer full size groepenkast.
hier een voorbeeld van een 3-fase enphase pv verdeling met slechts nog 2 din plaatsen over, vaak te weinig voor een 3-fase batterij opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tey0mrxIcoZ3PbH7wLF4OHj9Plg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xysnt5jutTzXeS6QNgrE2rCI.webp?f=fotoalbum_large
EMAT pv-verdeler type C met Enphase relais 3-fase (bron: www.elektramat.nl), puur als voorbeeld. deze mist ook nog de verplichte hoofdschakelaar als deze niet direct in je bestaande groepenkast is geplaatst, die normaal gezien vaak al 4-din plaatsen benodigd.
Wil je hier ook nog dan 3 batterijen 3 stuks op elke fase gaan plaatsen heb je ook nog 3 LS plus aardlek (3-fase) cq alamats nodig. 3 alamats is hierbij de betere keuze. ( dus minimaal nog 6 din plaatsen extra nodig).

[ Voor 57% gewijzigd door MacD007 op 13-02-2025 22:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ik zie herhaaldelijk vragen terugkomen over aansluitingen in meterkasten. Wetgeving en regelgeving wordt daarbïj ook herhaaldelijk genoemd. Mag iets wel? Is het beter om? Etc.

Binnen tweakers is daar ook een topic voor. De batterij sneeuwt onder. Homewizard leest mee maar ik kan me voorstellen dat ze meer hebben aan onze ervaringen, wensen etc. Het is al een paar x binnen het topic gevraagd om deze discussie elders te voeren. Ik ben zo vrij geweest de link op te zoeken. Bij deze. Graag daar voortzetten.

Het grote topic voor Elektra Huis installaties Deel 3

De link is ook in de TS opgenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 14-02-2025 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 01:13:
Ik zie herhaaldelijk vragen terugkomen over aansluitingen in meterkasten. Wetgeving en regelgeving wordt daarbïj ook herhaaldelijk genoemd. Mag iets wel? Is het beter om? Etc.

Binnen tweakers is daar ook een topic voor. De batterij sneeuwt onder. Homewizard leest mee maar ik kan me voorstellen dat ze meer hebben aan onze ervaringen, wensen etc. Het is al een paar x binnen het topic gevraagd om deze discussie elders te voeren. Ik ben zo vrij geweest de link op te zoeken. Bij deze. Graag daar voortzetten.

Het grote topic voor Elektra Huis installaties Deel 3

De link is ook in de TS opgenomen.
Discussie over meer algemene aspecten is denkt ik bij deze genoemde topic een prima plek om deze daar te voeren.
Echter directe vragen en antwoorden hierop over hoe je in bepaalde situaties een of meerdere HW thuis-batterijen wel cq niet zou moeten aansluiten lijkt mij juist hier zeker op zijn plaats.
Tenslotte is het in het belang van de gebruiker van een dergelijke batterij om deze op de juiste manier te gebruiken, een juiste cq foute aansluiting is hierbij van wezenlijk belang.
Dus aub niet onnodig het discussieplatform beperken en dingen off-topic benoemen, zeker niet als het aspect veiligheid een belangrijke rol hierin heeft.
De primaire aansluitmogelijkheid ivan de HW thuis-batterij is natuurlijk de directe aansluiting via een willekeurig e WCD (stopcontact).
Echter juist bij tweakers wil men ook graag juist mogelijke en soms ook onmogelijke cq niet standaard cq onbedoelde aansluitmogelijkheden proberen, ik denk ook dat juist dat ons van bv een topic van Facebook onderscheid en ook zaken discussieert die buiten de platgetrapte wegen leid.

En ja, dus ook directe vragen of een bij iemand specifieke vraag kan cq mag moeten we hier niet uit de weg willen gaan, net zo min over vragen van een veilige opstelling of functies van instellingen van de HW app.

Discussie over NEN1010 die geen directe aanleiding met de HW thuis-batterij hebben kunnen beter in het genoemde andere topic een plaats vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 14-02-2025 02:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 02:03:
[...]

Discussie over meer algemene aspecten is denkt ik bij deze genoemde topic een prima plek om deze daar te voeren.
Echter directe vragen en antwoorden hierop over hoe je in bepaalde situaties een of meerdere HW thuis-batterijen wel cq niet zou moeten aansluiten lijkt mij juist hier zeker op zijn plaats.
Tenslotte is het in het belang van de gebruiker van een dergelijke batterij om deze op de juiste manier te gebruiken, een juiste cq foute aansluiting is hierbij van wezenlijk belang.
Dus aub niet onnodig het discussieplatform beperken en dingen off-topic benoemen, zeker niet als het aspect veiligheid een belangrijke rol hierin heeft.
De primaire aansluitmogelijkheid ivan de HW thuis-batterij is natuurlijk de directe aansluiting via een willekeurig e WCD (stopcontact).
Echter juist bij tweakers wil men ook graag juist mogelijke en soms ook onmogelijke cq niet standaard cq onbedoelde aansluitmogelijkheden proberen, ik denk ook dat juist dat ons van bv een topic van Facebook onderscheid en ook zaken discussieert die buiten de platgetrapte wegen leid.

En ja, dus ook directe vragen of een bij iemand specifieke vraag kan cq mag moeten we hier niet uit de weg willen gaan, net zo min over vragen van een veilige opstelling of functies van instellingen van de HW app.

Discussie over NEN1010 die geen directe aanleiding met de HW thuis-batterij hebben kunnen beter in het genoemde andere topic een plaats vinden.
We zijn al pagina's aan het herhalen. Even zoeken is soms ook een oplossing. Daarnaast is er een topic voor. Dat je graag schrijft is wel duidelijk.

Als het met een stukje op te nemen is in een TS vind ik het prima. Het is zo uitgebreid dat het prima past in het gegeven andere topic.

Daarnaast heeft de moderator al een paar x aangegeven ontopic verder te gaan. Zo moeilijk kan het niet zijn. Dus ontopic verder nu graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 14-02-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren de handmatige oplaadknop even gebruikt. Ik wilde wat testen met hoog vermogen opladen en hoog vermogen ontladen inzake RTE. Helaas........ de batterij niet ver genoeg opgeladen.

Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om op 800 Watt op te laden tot 15%. Daarna te ontladen en evt weer te switchen naar laden als blijkt dat er onvoldoende lading in de batterij zit voor de test. Hij zal dus altijd eerst op NOM zichzelf volledig ontladen. Ik wilde wat testen en dan de grafieken van @gielz gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:00:
Gisteren de handmatige oplaadknop even gebruikt. Ik wilde wat testen met hoog vermogen opladen en hoog vermogen ontladen inzake RTE. Helaas........ de batterij niet ver genoeg opgeladen.

Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om op 800 Watt op te laden tot 15%. Daarna te ontladen en evt weer te switchen naar laden als blijkt dat er onvoldoende lading in de batterij zit voor de test. Hij zal dus altijd eerst op NOM zichzelf volledig ontladen. Ik wilde wat testen en dan de grafieken van @gielz gebruiken.
Ik denk dat we moeten wachten op fatsoenlijk weer met voldoende zon. Behalve een paar dagen begin deze maand is het al tijden drama. Als de batterij eenmaal in full swing is door genoeg zon dan kan je ook een goede RTE bepalen door te kijken wat er per maand in en uit gaat. Door een beetje te laden en dan weer NOM te draaien krijg je denk ik geen goed beeld van de RTE. Zeker niet als het BMS ook nog kleine hapjes stroom neemt om de batterij op een minimaal niveau te houden.

En laten we wel wezen, de batterij is niet ontworpen voor weken zonder zon. Ik moet bekennen dat ik dat ook niet ben dus we passen wel bij elkaar :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:31:
[...]

Ik denk dat we moeten wachten op fatsoenlijk weer met voldoende zon. Behalve een paar dagen begin deze maand is het al tijden drama. Als de batterij eenmaal in full swing is door genoeg zon dan kan je ook een goede RTE bepalen door te kijken wat er per maand in en uit gaat. Door een beetje te laden en dan weer NOM te draaien krijg je denk ik geen goed beeld van de RTE. Zeker niet als het BMS ook nog kleine hapjes stroom neemt om de batterij op een minimaal niveau te houden.

En laten we wel wezen, de batterij is niet ontworpen voor weken zonder zon. Ik moet bekennen dat ik dat ook niet ben dus we passen wel bij elkaar :P .
Ik probeer erachter te komen waar een fairpunt zou kunnen liggen met de RTE. Doel dat ik in gedachte had was even op max 800 laden en dan max 800 ontladen voor dezelfde tijd. Vrouw ging koken dus 800 watt afname was gegarandeerd ff. De interne kWh standen dan noteren en de grafieken van @gielz doen ook mooi werk. Dan had er best iets nuttigs uit kunnen komen denk ik echter ontladen starte net boven de 600 Watt. Even niet gedacht aan het afschalen in stapjes.

Is ook 1 van de weinig mogelijke testen hoor zolang je niet zelf kunt spelen met laad en ontlaadvermogen. En ja.... de zon..... kan je daarin helemaal vinden 😊

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 14-02-2025 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
asing schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:31:
Wat aangeeft dat voor de meeste mensen één batterij waarschijnlijk goed genoeg is: in de winter krijg je hem niet efficient gevuld en in de zomer bijna niet leeg...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Wat aangeeft dat voor de meeste mensen één batterij waarschijnlijk goed genoeg is: in de winter krijg je hem niet efficient gevuld en in de zomer bijna niet leeg...
Ah joh. Ik heb sinds vorige week woensdag 1.36 kWh op de batterij weten te zetten en wel 680 Wh minder hoeven importeren. Hier doe ik het voor hoor :D :D

/edit: gisteren 130Wh de batterij op, 0 eraf. Maar ik heb dan ook nog geen echte netoplading gehad die je hier ook langs ziet komen.

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-02-2025 10:05 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ooit komt er een einde aan de herfst van 2024... Ik hoop dat dat moment samenvalt met de levering van mijn accu :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Ik wordt net wakker en zie hier 2kw vermogen op de panelen. Had de batterij graag gelust maar helaas ze staan er nog niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Als ik naar mijn eigen sutuatie kijk dan had ik in 2023 alleen in mei en juni genoeg aan 2.7kWh. Alle andere maanden gingen daar overheen. Het verschil met 2023 is dat ik nu airco heb. Dus als het bloedheet weer is staat dat ding ook de hele nacht te pruttelen. :)

Bijna 6kWh komt hier wel op :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
asing schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Als ik naar mijn eigen sutuatie kijk dan had ik in 2023 alleen in mei en juni genoeg aan 2.7kWh. Alle andere maanden gingen daar overheen. Het verschil met 2023 is dat ik nu airco heb. Dus als het bloedheet weer is staat dat ding ook de hele nacht te pruttelen. :)

Mijn ervaring met Sessy is dat ik van April t/m Oktober profijt ervan hebt en in de winter maanden nagenoeg niet. Zeker niet nadat ik een warmtepomp had laten installeren in November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

ja, daar heb je helemaal gelijk. Helaas hebben nog steeds heel veel lui niet door :N dat bepalend voor het aantal van de benodigde batterijen niet de hoeveelheid pv stroom wat per week cq maand of jaar aan het net wordt terug geleverd, maar dat je je alleen naar 2 andere dingen moet kijken. :Y
ten eerste hoeveel stroom heb ik in de donkere tijden (en die is juist in de tijd dat er veel stroom beschikbaar is juist relatief klein qua tijdsduur) beschikbaar ?
Daarom zie je bij simulaties (zie maar deel 1) dat de werkelijk beschikbare aantal dagen per jaar geen 365 dagen is maar dat er tussen 220 en 250 dagen wordt gerekend. e.e.a. ook afhankelijk van je locatie.

ten tweede de hoeveelheid stroom per dag die beschikbaar is om de batterij te vullen (en dat is juist in tijden dat je redelijk veel, vaak meer dan één batterij, in de donkere tijden, die dan vaak ook zelfs overdag optreden, veel zal optreden). Dit met gevolg dat mensen klagen en dan maar op knopjes gaan drukken om dan maar iets te forceren.

Dit soort type batterijen zullen gewoon in dit jaargetijde gewoon hun winterslaap houden en je mag blij zijn dat ze nog net zo veel energie krijg om hun gezond te houden.
Gewoon even geduld hebben, en ja nu kun je er dus nog niet zo veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:07:
[...]

ja dat kan, dat zal dus bij een ieder weer anders zijn, nu vind ik voor de tijdspanne van rond 22:00 - 7:00 (circa) die 6 kWh wel erg veel, want ik verwacht dat je in je slaapkamer dat ding niet op vol vermogen laat lopen, het verbruik overdag zal denk ik eerder direct door je zonnestroom worden geleverd.
En om je verbruik op twee a 3 weken te baseren lijkt me een dure hobby te worden waarbij je met zekerheid kunt zeggen dat het dan water naar de zee aan het dragen bent. Niet alles wat technisch mogelijk lijkt is ook technisch slim om te doen. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Verplaatst naar: The - DDD in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic in HA Deel 1"

[ Voor 110% gewijzigd door The - DDD op 14-02-2025 11:29 . Reden: Verplaatst naar juiste topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:49:
[...]

ja dat kan, dat zal dus bij een ieder weer anders zijn, nu vind ik voor de tijdspanne van rond 22:00 - 7:00 (circa) die 6 kWh wel erg veel, want ik verwacht dat je in je slaapkamer dat ding niet op vol vermogen laat lopen, het verbruik overdag zal denk ik eerder direct door je zonnestroom worden geleverd.
En om je verbruik op twee a 3 weken te baseren lijkt me een dure hobby te worden waarbij je met zekerheid kunt zeggen dat het dan water naar de zee aan het dragen bent. Niet alles wat technisch mogelijk lijkt is ook technisch slim om te doen. :?
Laat ik eens wat data delen. Dit gaat om 2023, en ik heb het overschot aan PV (teruggeleverd dus) en de stroom die ik nodig had van het net verzameld. De vraag was in hoeverre ik de rest van de dag kon afdekken met wat ik overdag terugleverde. De panelen kwamen in februari en domoticz integratie van de panelen in maart. De eerste maand in de data is dan ook maart. Ik heb de dagen uitgefilterd waarin de Tesla stond te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JstOf5lTM9Qp6fWWCQrh6H3rOkM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dgNb9l2wRPv5bArlE0XBKmzJ.png?f=user_large

Zo kom ik aan 2 batterijen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Hallo, volg dit met veel interesse.
Alles van HW hier aanwezig.
Op de batterij is het wachten tot april om te bestellen in België.
Ik heb een 1 fase aansluiting 40A.

Vroeg me het volgende af:
Stel ik heb 4 batterijen en sluit deze alle 4 op een aparte groep op een stopcontact, mag deze dan ook unlocked worden?

En als ze toch worden aangesloten rechtstreeks in de meterkast, is afzekering 16A dan voldoende?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 14-09 18:46
rabero1985 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:57:
Hallo, volg dit met veel interesse.
Alles van HW hier aanwezig.
Op de batterij is het wachten tot april om te bestellen in België.
Ik heb een 1 fase aansluiting 40A.

Vroeg me het volgende af:
Stel ik heb 4 batterijen en sluit deze alle 4 op een aparte groep op een stopcontact, mag deze dan ook unlocked worden?

En als ze toch worden aangesloten rechtstreeks in de meterkast, is afzekering 16A dan voldoende?

Alvast bedankt!
Volgens mij voldoe je dan aan alle voorwaarden.
Vast aansluiten op een eigen groep van 16A x 230V = 3680 Watt
De 4 accu's leveren 4 x 800Watt = 3200 Watt
Wel een vaste aansluiting maken volgens HW.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
"De meeste mensen".."heel veel lui hier"..."je moet naar andere dingen kijken" "je ziet bij simulaties"

Theoretisch geneuzel om je eigen mening recht te rekenen, zonder een watt aan praktijkervaring. Ik heb er twee, laad met deze dagen regelmatig boven de 50% (gisteren 76%) zonder handmatig ingrijpen, en dat is voor middernacht allemaal weer op. Er is voor elke persoon/huishouden een tegengesteld persoon/huishouden te vinden, voor elke dagindeling een tegengestelde, voor elk budget, voor elke dag/zonuren/weersomstandigheden van het jaar. Met 1 zou ik nu stroom laten liggen, met 3 zou er 1 staan te idlen. Minstens zo belangrijk als de dubbele opslag-capaciteit is de dubbele laad- en ontlaadsnelheid.

"Ja maar over een paar maanden...!", "ja, maar in de winter...!", "Ja, maar met een EV/airco..!"

Ja, er zijn heel veel kanttekeningen en persoonlijke scenario's, dus laten we wegblijven van "de meeste mensen..." of "je hebt het niet begrepen wanneer je..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:36:
[...]

ja, daar heb je helemaal gelijk. Helaas hebben nog steeds heel veel lui niet door :N dat bepalend voor het aantal van de benodigde batterijen niet de hoeveelheid pv stroom wat per week cq maand of jaar aan het net wordt terug geleverd, maar dat je je alleen naar 2 andere dingen moet kijken. :Y
ten eerste hoeveel stroom heb ik in de donkere tijden (en die is juist in de tijd dat er veel stroom beschikbaar is juist relatief klein qua tijdsduur) beschikbaar ?
Daarom zie je bij simulaties (zie maar deel 1) dat de werkelijk beschikbare aantal dagen per jaar geen 365 dagen is maar dat er tussen 220 en 250 dagen wordt gerekend. e.e.a. ook afhankelijk van je locatie.

ten tweede de hoeveelheid stroom per dag die beschikbaar is om de batterij te vullen (en dat is juist in tijden dat je redelijk veel, vaak meer dan één batterij, in de donkere tijden, die dan vaak ook zelfs overdag optreden, veel zal optreden). Dit met gevolg dat mensen klagen en dan maar op knopjes gaan drukken om dan maar iets te forceren.

Dit soort type batterijen zullen gewoon in dit jaargetijde gewoon hun winterslaap houden en je mag blij zijn dat ze nog net zo veel energie krijg om hun gezond te houden.
Gewoon even geduld hebben, en ja nu kun je er dus nog niet zo veel mee.
Je vergeet naar mijn mening een factor: vermogen.

Dat is de reden dat ik na lang nadenken uiteindelijk 4 stuks besteld heb.

Ik heb een serie simulatie berekeningen gemaakt voor mijn situatie en die mijn besparing kwam veel lager uit dan ik verwachte. Toen ik eens dieper in mijn data dook kwam ik tot de ontdekking dat ik gebruik in 2 groepen kon indelen
Het "basis" gebruik, zoals radio, tv, pc, verlichting enz. Allemaal apparaten met een relatief laag vermogen vraag en ik zou die makkelijk met 1 batterij hebben kunnen afdekken.

De echte grote vraag kwam van zaken als wasmachine, warmtepomp (in de voor/najaar maanden) en als klap op de vuurpeil mijn EV. Dit zijn hoog vermogen gebruikers en om daaraan te voldoen had ik zeker 3 en om echt alles te dekken 4 batterijen nodig

Op die manier trek ik de batterijen snel leeg en als het gebruik weer naar "basis" zakt worden ze weer bijgevuld waardoor ik verwacht een beduidend hoger eigen gebruik te halen.

Bedenk wel dit is een benadering op basis van mijn persoonlijke situatie, dit kan dit voor iedereen anders liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 01:31
phYzar schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:03:
"De meeste mensen".."heel veel lui hier"..."je moet naar andere dingen kijken" "je ziet bij simulaties"

Theoretisch geneuzel om je eigen mening recht te rekenen, zonder een watt aan praktijkervaring. Ik heb er twee, laad met deze dagen regelmatig boven de 50% (gisteren 76%) zonder handmatig ingrijpen, en dat is voor middernacht allemaal weer op. Er is voor elke persoon/huishouden een tegengesteld persoon/huishouden te vinden, voor elke dagindeling een tegengestelde, voor elk budget, voor elke dag/zonuren/weersomstandigheden van het jaar. Met 1 zou ik nu stroom laten liggen, met 3 zou er 1 staan te idlen. Minstens zo belangrijk als de dubbele opslag-capaciteit is de dubbele laad- en ontlaadsnelheid.

"Ja maar over een paar maanden...!", "ja, maar in de winter...!", "Ja, maar met een EV/airco..!"

Ja, er zijn heel veel kanttekeningen en persoonlijke scenario's, dus laten we wegblijven van "de meeste mensen..." of "je hebt het niet begrepen wanneer je..."
Het grootste verschil is dat de zonuren per dag steeds langer worden, wat vooral invloed heeft op hoe laat de batterij leeg raakt. In de zomer heb je gemiddeld 17 uur zonlicht per dag (juni), terwijl dat in de winter maar 8 uur is (december). Je batterijen beginnen dus pas veel later op de avond te werken, omdat je overdag nog direct verbruikt uit de zonnepanelen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 14-02-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:36:
[...]

ja, daar heb je helemaal gelijk. Helaas hebben nog steeds heel veel lui niet door :N dat bepalend voor het aantal van de benodigde batterijen niet de hoeveelheid pv stroom wat per week cq maand of jaar aan het net wordt terug geleverd,
Ik heb voor de maanden met overproductie gekeken wat er per dag dan nog van het net gehaald wordt. Dit zit tussen de 3 tot 5 kWh. De export is veel groter. Dat tikt op een goede dag 13kWh aan. In de wintermaanden zal je een mooie dag moeten hebben. Begin deze maand waren er dagen dat 8kWh export gehaald werd. Dus daar krijg je 2 accu’s nog wel mee vol. d:)b In mijn geval heeft het dus geen nut om meer dan 2 neer te zetten omdat je het dan inderdaad niet leeg, of in de winter vol krijgt. Verder op mooie zonnige dagen wasjes draaien. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:07:
Het grootste verschil is dat de zonuren per dag steeds langer worden, en dat dit het meest doet voor hoe ''laat'' de batterij leeg is. in de zomer heb je gemiddeld 17 uren zonlicht per dag (juni), waar het in de winter maar 8 zijn (december). Je batterijen starten dus veel later op de avond pas, omdat je dan nog direct verbruikt uit de zonnepanelen.
Maar zonnepanelen staan niet aan of uit. De zon moet nog wel flink hoger voor mijn oost-west opstelling genoeg directe opbrengst heeft om 's avonds de inductieplaat, keukenboiler, waterkoker, tv-hoek en computer van stroom te voorzien zonder niet al aan de accu te gaan slurpen, en dan daarna weer bijvullen voor de nacht en het vroege ochtendritueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter02
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 21:02
Hier is mijn thuisbatterij nu een week up and running. Staat op zolder, via Unifi vlan connectie met P1 meter.
Geen problemen tot nu toe, ook geen foutmeldingen. Helaas nog niet 1x volgekregen met 14 panelen. Maar is kwestie van geduld hebben. Na de zomer kijk ik of er nog een tweede bij komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:37
Net eindelijk de betaallink gehad (besteld 25/6 13:24 batch 1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:04:
[...]

Je vergeet naar mijn mening een factor: vermogen.

Dat is de reden dat ik na lang nadenken uiteindelijk 4 stuks besteld heb.

Ik heb een serie simulatie berekeningen gemaakt voor mijn situatie en die mijn besparing kwam veel lager uit dan ik verwachte. Toen ik eens dieper in mijn data dook kwam ik tot de ontdekking dat ik gebruik in 2 groepen kon indelen
Het "basis" gebruik, zoals radio, tv, pc, verlichting enz. Allemaal apparaten met een relatief laag vermogen vraag en ik zou die makkelijk met 1 batterij hebben kunnen afdekken.

De echte grote vraag kwam van zaken als wasmachine, warmtepomp (in de voor/najaar maanden) en als klap op de vuurpeil mijn EV. Dit zijn hoog vermogen gebruikers en om daaraan te voldoen had ik zeker 3 en om echt alles te dekken 4 batterijen nodig
jup, dat is zeker zo, mijn gedachte is echter (zeker tijdens de gunstige periode voor de batterij is dat ik dergelijke grootverbruikers eigenlijk juist op een tijd laat lopen waar ik zo wie zo een overdaad aan zonnestroom heb en deze normaal gezien toch al het net opgaat. Dus die periode met de groene pijl (nu ben ik me bewust dat ik de mogelijkheid heb om deze apparatuur ook dan te laten draaien, dat zal dus bij iedereen zo zijn).
Het aspect EV is echter een andere, ik heb daar mogelijk ook een andere zienwijze over, in mijn ogen heeft het toepassen van een thuis-batterij die ook nog met een beperkte 800Wh kan leveren terwijl een redelijk stadaard 3-fase thuislader op 11 kWh zit (dat is dus 7%) weinig toegevoegde waarde, zelfs bij 4 batterijen zit je nog steeds op nog geen 30% (vrijgeschakeld). waarbij deze dus slechts 8 kWh kunnen laden. Daar kom je dus slechts circa 40 km mee ver, enkele afstand van nog geen 20 km! volgens mij zijn dit gewoon dure km's.
ik zou dus op basis van een EV op dit moment geen dure batterij gaan kopen.
om dat te verduidelijken hier een grafiek van mijn verbruik/opwek op 10-7-2024.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fbssxunR9sRLBRXz5l3vqPNUJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large
je ziet dat ik op die dag, en ik neem voor het gemak nu het nacht en avond verbruik op die dag bijelkaar, ook omdat de dag ervoor en de dag erna redelijk het zelfde beeld geven.
dus nacht verbruik was hier 3,5 kWh, dat is dus 175% van een batterij, dus ik krijg dus geen volledige 2 batterijen hierop leeg (dit was ook een van de betere dagen, het aantal dagen waar ik en een overmaat van zonnestroom had en meer dan 4 kWh verbruik had lag veelal tijdens de lente en herfst, in de zomer kwam dit echter vrijwel niet voor.
Op die manier trek ik de batterijen snel leeg en als het gebruik weer naar "basis" zakt worden ze weer bijgevuld waardoor ik verwacht een beduidend hoger eigen gebruik te halen.

Bedenk wel dit is een benadering op basis van mijn persoonlijke situatie, dit kan dit voor iedereen anders liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:10:
Interessante situatie:

Volgens de HW-app zijn mijn watermeter en batterij online. De P1-dongle is volgens dezelfde app offline, terwijl ik in mijn router zie dat hij goed verbonden is met 100% wifi-signaal en hij stuurt ook nog steeds netjes lokaal data door naar Home Assistant.

Nu boeit het mij totaal niet wat de mening van de HW-app is over mijn P1-dongle, maar in deze situatie kan ik er toch gewoon vanuit gaan dat de P1 en batterij lokaal nog met elkaar praten en alles gewoon werkt?
Even op mijzelf reageren: vandaag met zon kan ik bevestigen dat mijn batterij netjes laadt, terwijl mijn P1-meter volgens de HW-app nog steeds offline is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
wfvanputten schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:33:
Net eindelijk de betaallink gehad (besteld 25/6 13:24 batch 1).
12:38 besteld, ook hier de link. Wel in de spam.

@ivo1969 : tjid om je mailbox te F5en want hij is onderweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:50
Een mooie dag hier voor onze Homewizard batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VVIQdPAQ26Lapq-eTRENX3ug0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYZPTnj8SYLZ2dijse7A1P68.jpg?f=fotoalbum_large

Erg tevreden mee tot nu toe. Ee hebben hem in de woonkamer gehad maar gaan hem dit weekend naar boven brengen naar zijn vaste plek.

Het regelgedrag vind ik tot nu toe erg snel en goed (meestal).
Het stand by verbruik is echt laag vind ik.
Op wat getik (soms) na hoor ik hem eigenlijk zelden.
Het samenwerken met onze andere batterij gaat helaas minder goed overdag. In de nacht gaat het prima. We hebben de andere batterij nu al een tijdje uitgeschakeld staan omdat de Homewizard veel beter bij nom blijft, hier althans.

Wat we daar mee gaan doen zien we nog wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Sjamo op 14-02-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phYzar schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:03:

laat maar bv via een HW grafiek zien, en mogelijk ben je zelf wel de uitzondering. en sorry, ik heb mijn beweringen gewoon met echte data gestaaft.
en als jij blij bent met je batterij, prima toch.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 01:31
Hallo!

Zojuist is iedereen uit de november batch een mail gestuurd voor levering. Mocht je geen mail hebben gezien, check dan even je spam :+

[ Voor 32% gewijzigd door HomeWizard_NL op 14-02-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:37
Hier net betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 14:59
Hier ook net betaald. Benieuwd naar de levering binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Hier ook betaald👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 12:49
Hier schijn ook zonnetje nog
mooi gelijktijdig laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMEOLBDdbf-8lvl9Xja03zYV8M8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YfkEBJSYyaon4tp77hSD7LVi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:37:
[...]
jup, dat is zeker zo, mijn gedachte is echter (zeker tijdens de gunstige periode voor de batterij is dat ik dergelijke grootverbruikers eigenlijk juist op een tijd laat lopen waar ik zo wie zo een overdaad aan zonnestroom heb en deze normaal gezien toch al het net opgaat. Dus die periode met de groene pijl (nu ben ik me bewust dat ik de mogelijkheid heb om deze apparatuur ook dan te laten draaien, dat zal dus bij iedereen zo zijn).
Het aspect EV is echter een andere, ik heb daar mogelijk ook een andere zienwijze over, in mijn ogen heeft het toepassen van een thuis-batterij die ook nog met een beperkte 800Wh kan leveren terwijl een redelijk stadaard 3-fase thuislader op 11 kWh zit (dat is dus 7%) weinig toegevoegde waarde, zelfs bij 4 batterijen zit je nog steeds op nog geen 30% (vrijgeschakeld). waarbij deze dus slechts 8 kWh kunnen laden. Daar kom je dus slechts circa 40 km mee ver, enkele afstand van nog geen 20 km! volgens mij zijn dit gewoon dure km's.
ik zou dus op basis van een EV op dit moment geen dure batterij gaan kopen.
om dat te verduidelijken hier een grafiek van mijn verbruik/opwek op 10-7-2024.
[Afbeelding]
je ziet dat ik op die dag, en ik neem voor het gemak nu het nacht en avond verbruik op die dag bijelkaar, ook omdat de dag ervoor en de dag erna redelijk het zelfde beeld geven.
dus nacht verbruik was hier 3,5 kWh, dat is dus 175% van een batterij, dus ik krijg dus geen volledige 2 batterijen hierop leeg (dit was ook een van de betere dagen, het aantal dagen waar ik en een overmaat van zonnestroom had en meer dan 4 kWh verbruik had lag veelal tijdens de lente en herfst, in de zomer kwam dit echter vrijwel niet voor.

[...]
Ah dat had ik moeten vermelden. Ik gebruik voor het laden van de EV een 10A granny lader en dat is het vermogen van 3 batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Ah dat had ik moeten vermelden. Ik gebruik voor het laden van de EV een 10A granny lader en dat is het vermogen van 3 batterijen.
oke, dat maakt natuurlijk wel uit, dat klopt. en zo zie je weet, het is gewoon vrij lastig om iets algemeen te zeggen want elke toepassing en voorwaarden zijn weer anders.
Wat ik zonder nu iemand op zijn tenen te trappen wilde aangegeven is om goed naar je eigen situatie te kijken en op basis daarvan een slimme en doordachte afweging te maken.
Daarbij ook niet vergeten dat bepaalde mensen ook nog heel andere dan uitsluitend financiele aspecten hierin mee laten wegen, bv de zorg voor ons milieu, en dat verdient natuurlijk net zo goed een erkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik1987
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 11:48
Hier ook net betaald. nu wachten op levermoment. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
hanev001 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Dat doe ik ook, de Sessy kwam net tekort, vandaar een HW bijbesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:52:
Hier schijn ook zonnetje nog
mooi gelijktijdig laden
[Afbeelding]
top d:)b , hier bij mij thuis echter nul teruglevering en slechts 1,1 kWh opwek die echter direct door wat HW "stand-by verbruik" noemd is opgepeuzeld, dus voor een thuis-batterij geen enkele kans om ook maar één Watt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Nu online
Hoe worden de batterijen weergegeven in de app? Voor elke batterij een grafiek of word dit 'gebundeld' in 1 grafiek ?
Pagina: 1 ... 16 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.