Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook inderdaad, net wat je voorkeur is.

Beide kunnen hele leuke dingen regelen die je nooit voor elkaar krijgt met standaard doosjes. Je kan het helemaal afstemmen op je eigen behoeften, eisen, en inzichten. Zoals ze bij de Groene nerds zeiden; revanche of the nerds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Ja, en terwijl ik nog iets aan het uitzoeken was voor het berekenen hoeveel kilowattuur het huis nog nodig heeft. (Nog niet in mijn flow, nog even hard er in gezet) Kwam ik een leuk trucje tegen waarmee de verlichting de zelfde graden Kelvin als buiten aanneemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SE43RxRIvDh4kXKYm2H5sVC4EsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bj5QDkt59MlQD0HkmpU4r93U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4rdzZ5h4Vl-OIbzjcyVIw7p08M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EQeXOiF7HmKmaQGmRGZDVRbx.png?f=fotoalbum_large
Je bedoelt dit

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:39
Batterijen staan gewoon in NOM mode. Toevallig beide geen vermogen omdat de zon er even doorbreekt en het huis op 0 houdt nu. Maar zo'n hoge spread heb ik nog niet eerder gezien? Iemand anders wel? Batterijen zijn verder stroingsvrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giprx9fVPQBZT_RfxXOFsHRat_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AELv0lUtwD5IhZSSRTuMOReQ.png?f=user_large

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:09:
Batterijen staan gewoon in NOM mode. Toevallig beide geen vermogen omdat de zon er even doorbreekt en het huis op 0 houdt nu. Maar zo'n hoge spread heb ik nog niet eerder gezien? Iemand anders wel? Batterijen zijn verder stroingsvrij.

[Afbeelding]
Hoe kan beide batterijen dezelfde stroom hebben. Als ik het vermogen terug reken naar de stroom dan is de stroomsterkte een factor tien te hoog. Of maak ik een denkfout

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Hoe kan beide batterijen dezelfde stroom hebben. Als ik het vermogen terug reken naar de stroom dan is de stroomsterkte een factor tien te hoog. Of maak ik een denkfout
Dat had ik ook al eens gedacht. Zeggen nu 1.8a bij 226v wat dus 406 watt zou moeten zijn maar het is volgens de sensor 397. Ik denk dat de sensoren niet zo heel erg accuraat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Begin vorige week. Hoogste tarief was bijna 77 ct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-FwQVR7sFcqcuCc6l-mRHxLAGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eyR3lHTU2KpzqDCXPKD50eh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 06-07-2025 21:23 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Devke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Begin vorige week. Hoogste tarief was bijna 77 ct.

[Afbeelding]
Ja klopt dat waren de prijzen. Ik bedoel meer de spread tussen beide batterijen hun percentage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Ja klopt dat waren de prijzen. Ik bedoel meer de spread tussen beide batterijen hun percentage ;)
My bad. Normaal zit er een 25% tussen. Deze is idd wel groter. Als je eens switched naar standby en daarna weer nom, pakt de andere batterij met 99% het dan niet op?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Dat had ik ook al eens gedacht. Zeggen nu 1.8a bij 226v wat dus 406 watt zou moeten zijn maar het is volgens de sensor 397. Ik denk dat de sensoren niet zo heel erg accuraat zijn.
Is er ergens een comma fout gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Devke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:30:
[...]

My bad. Normaal zit er een 25% tussen. Deze is idd wel groter. Als je eens switched naar standby en daarna weer nom, pakt de andere batterij met 99% het dan niet op?
Die op 99% heeft na het togglen van de modes heel even meegedaan maar staat nu weer te niksen terwijl de andere op nu op 50% zit. Ik laat ze wel even met rust. De P1 meter zou dit moeten beheren dus ben benieuwd hoe ver hij ze laat gaan nu.

Edit: net even wat grootverbruikers aangezet om vraag boven 800w te truggeren en de 2e accu gaat nu wel netjes mee doen. Ze delen nu de last exact.

[ Voor 12% gewijzigd door AtlAntA op 06-07-2025 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 18:59

ONM

Verwijderd schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Homewizard batterijen en Homey computertje. Meer heb je niet nodig. :*)
Nou……toch ook een “beetje” verstand van het maken van flows e.d. Ik kijk met veel bewondering hoe de homey experts hier mee aan de slag gaan. Ik wil graag homey pro aanschaffen maar als ik naar alle prachtige plaatjes kijk met de flows die zijn gemaakt zakt de moed in de schoenen 🥾
Misschien als ik met pensioen ben 😜
Jullie kunnen wel raden op welk knopje ik heb gedrukt op de enquete die Devke heeft gemaakt 😁

[ Voor 10% gewijzigd door ONM op 06-07-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:56:
[...]

Nou……toch ook een “beetje” verstand van het maken van flows e.d. Ik kijk met grote ogen hoe de homey experts hier mee aan de slag gaan. Ik wil graag homey pro aanschaffen maar als ik naar alle prachtige plaatjes kijk met de flows die zijn gemaakt zakt de moed in de schoenen 🥾
Misschien als ik met pensioen ben 😜
Bij Homey kun je beginnen met simpel een lamp op een bepaald tijdstip aan of uit zetten.
Verder zijn er veel apps die veel rekenwerk voor je doet.
Door veel ermee te spelen of uitproberen kun je veel ervaring op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:03:
[...]

Bij Homey kun je beginnen met simpel een lamp op een bepaald tijdstip aan of uit zetten.
Verder zijn er veel apps die veel rekenwerk voor je doet.
Door veel ermee te spelen of uitproberen kun je veel ervaring op doen.
Dank voor de bemoedigende woorden 😀 Het blijft ook kriebelen hoor 😉
Al mijn lampen in en rond het huis zijn van Hue. Werkt prima met de app van Hue.
Verder mask ik gebruik van 13 Sockets om energie verbruik te meten en veel stand-by apparaten uit te schakelen in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ONM schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:08:
[...]

Al mijn lampen in en rond het huis zijn van Hue. Werkt prima met de app van Hue.
Verder mask ik gebruik van 13 Sockets om energie verbruik te meten en veel stand-by apparaten uit te schakelen in de nacht.
Als je een airco hebt die gekoppeld is met homey dan kun je met een externe sensor de temperatuur in de huiskamer regelen.
En zo zijn nog veel meer voorbeelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ja ik zie een spread van 40% ook wel eens, en dat is soms irritant als de laagste bv op 20% staat en de hoogste op 60%. Als je naar het gemiddelde kijkt (40% in dit geval) dan denk je dat je nog wel een vaatwasser aan kunt zetten, omdat met 40% die pieken wel gedekt kunnen worden voor de looptijd van de vaatwasser.

Maar al gauw gaat die van 20% minder vermogen bijdragen en zit je je af te vragen waarom er stroom van het net wordt afgenomen.

Het zal wel nodig zijn in het kader van batterij management, maar het is iets waarop ik nu goed let, omdat ik me er een paar keer doorheen laten doppen.

Wat ook nog zo is: in die grafieken van HW wordt bovenstaande verhuld, alleen als je de batterijen in bv HA afzonderlijk kunt zien, zie je dit gebeuren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ONM schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:08:
[...]

Ik lees het al, bestellen zo'n ding. Beging rustig met de Hue lampjes. En voor je het weet loopt je klimaat systeem, verlichting, batterij, omvormer.... er overheen.

Ik begon ooit met het sturen van de verwarming omdat ik niks aan een weekklokthermostaat heb.

Een tip, neem ook een back-up abonnement. Voor het geld hoef je het niet te laten. En je wordt er zeker niet vrolijk van als je alles opnieuw moet doen. Sommige flows zijn dagen werk. (aan bedenken, testen, enz.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, net mijn verlichting flows zitten ombouwen. Dat werkt heel leuk. Naadloos van dag naar avond verlichting. (koud naar warm)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ONM

ONM

Verwijderd schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Ik lees het al, bestellen zo'n ding. Beging rustig met de Hue lampjes. En voor je het weet loopt je klimaat systeem, verlichting, batterij, omvormer.... er overheen.

Ik begon ooit met het sturen van de verwarming omdat ik niks aan een weekklokthermostaat heb.

Een tip, neem ook een back-up abonnement. Voor het geld hoef je het niet te laten. En je wordt er zeker niet vrolijk van als je alles opnieuw moet doen. Sommige flows zijn dagen werk. (aan bedenken, testen, enz.)
Als mijn vrouw dit leest 🤣🤣 ( vooral dat “ dagen werk “)
Dan kan ik op zolder gaan wonen bij m’n 3 batterijen 😁
Maar de Homey pro gaat er wel komen. Zal vast jullie hulp nodig hebben maar dat zal vast goedkomen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

ONM schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Als mijn vrouw dit leest 🤣🤣 ( vooral dat “ dagen werk “)
Dan kan ik op zolder gaan wonen bij m’n 3 batterijen 😁
Maar de Homey pro gaat er wel komen. Zal vast jullie hulp nodig hebben maar dat zal vast goedkomen
Een lampje aanzetten als je thuis komt is als beginner te doen. Klaar voor je vrouw de koffie klaar heeft. :P

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_KKxmvKhwjLzeswFI3VEES75Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ACibNdnv4n2szzF4eKf1R8mI.png?f=fotoalbum_large

Met het openen of sluiten van je badkamerraampje kan je iets langer bezig zijn. :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jX7V-uDuqql0UkL9reDNDz6w-KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MgnO7iW0nf22znQJ5tbX2dpu.png?f=fotoalbum_large

Hulp en inspiratie vind je op het Homey forum.
https://community.homey.app

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2025 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:48:
[...]

Een lampje aanzetten als je thuis komt is als beginner te doen. Klaar voor je vrouw de koffie klaar heeft. :P

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Met het openen of sluiten van je badkamerraampje kan je iets langer bezig zijn. :X
[Afbeelding]

Hulp en inspiratie vind je op het Homey forum.
https://community.homey.app
Na jaren "prutsen" met Blockly in Domoticz en databases repareren na een stroomuitval is zo'n Homey Pro wel een verademing.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag voor de gevorderde. Ik wil voor mijn flow berekenen hoeveel kilowattuur het huis nog nodig heeft voordat de zonnepanelen te weinig opwekken/niks meer doen. Op zich simpel. Sluipverbruik * aantal uur. Maar de panelen doen voor zonsondergang al weinig tot niks meer. Kan je een standaard tijd nemen van bijvoorbeeld 3 uur voor zonsondergang eer de panelen te weinig doen? Wat ik dus probeer te bepalen is hoe laat stopt productie PV. Zit natuurlijk een factor natte vinger in wat weer ed. Maar je snapt hem denk ik. iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om mijn eigen vraag te beantwoorden. Ik hou even het goudenuur aan. Kijken hoe dat loopt. Ik gebruik het voor een voorspelling, dus daar zit toch al een enorme foutmarge in. 8)7 (zie uitgesteld laden flow die ik eerder poste)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTVW2m7_lRe2oFoWP1a4NXZdXBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tP7kHEIbRzpndTEmsGBK7br.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:27
Volgens mij gaat het hier nu gewoon over homey dan over batterij zelf, mijn gedachte was om het hier te blijven volgen hoe ontwikkeling mbt batterij zelf zou verlopen , maar dat pakt toch totaal anders uit voor een plug en play batterij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Precies de nacht doorgekomen, nog 2% over nu. Maar het is buiten wel erg donker en grijs :D

Gisteren om 13:00 zaten ze beide vol. Maar daarna was het (bijna) alleen nog maar verbruik.

Ik was een beetje huiverig voor de aankoop van de tweede. Maar zeker met dit wisselvallige weer is het echt een uitkomst. Sinds de tweede batterij op 11 juni minder dan 8 kWh geïmporteerd. En dan met name door echte grootverbruikers als inductie, infraroodsauna, waterkoker etc. Die boven het vermogen van zon+batterijen komen. Vandaag is pas de tweede keer dat ze volledig leeg raken.

/edit: hier verder probleemloos. Ik zag de poll over hoe de batterij gebruikt wordt. Misschien ook eens een poll over of je een probleemloos gebruik hebt of (veel) issues.

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-07-2025 07:09 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:00
ArthurMorgan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:08:
Misschien ook eens een poll over of je een probleemloos gebruik hebt of (veel) issues.
Dat kan natuurlijk een vertekend beeld geven. Zoals al eerder door andere personen aangegeven zou het mij ook niks verbazen als sommige problemen “lokaal” veroorzaakt worden door bv API’s, HA, Homey, veel data, weet-ik-veel-wat. In elk geval niet iets wat specifiek door de batterij wordt veroorzaakt. Maar door deze “exotische netwerken” (en dus problemen) kan de batterij wel in een slecht daglicht worden geplaatst, terwijl het doel waarvoor hij in de markt is gezet verder prima werkt.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASByHUmA4Tt4NduASxkveYxsJhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/558vNOPlKZL51Hojf8mBVYhh.png?f=fotoalbum_large

De batterijen werken hier excellent.

Ik ben zeer tevreden.

Het is een prima product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
@Devke , jij hebt automations draaien in combinatie met the cheapest moment.
Werkt dat goed met jouw dynamische contract?
Wil je die dan met ons delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Piet19882 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Naja als HW een logica verzint op het niet aanspreken van batterij inhoud met (wat mij betreft) hun eigen kwh meter, dan zijn we er. Dat je dat laadvermogen als het ware kan uitsluiten van de meting voor de batterij. Nu ziet de batterij de auto als een verbruiker die hij wil helpen.

Kan Myenergi met de Libbi en Zappi natuurlijk wel, want dezelfde fabrikant, maar HW kan élke lader dit laten doen áls die gekoppeld is aan hun eigen kwh meter.
Het probleem zit hem aan de zappi kant, om eerlijk te zijn. Zij hebben geen motivatie om batterijen of andere NOM-apparaten (denk ook aan slimme boilers etc.) mee te nemen in hun eigen 'overschotregeling' laat staan deze apparaten aansturen (pauzeren). Immers hebben ze zelf ook een batterij in de aanbieding. Die verkopen ze natuurlijk liever. Een compleet ecosysteem is waar bedrijven op inzetten.

HomeWizard is daar imo wel een uitzondering in. Ze zijn voorstander van lokale aansturing en open API's. Hun meters kunnen worden uitgelezen door ontzettend veel andere apparaten. Bij mij werkt de batterij ook goed samen met de laadpaal.

Maar oké, laten we jouw situatie pakken. Laten we ervan uitgaan dat je een vast contract (prijs) hebt met terugleverkosten. En vanuit die optiek zoveel mogelijk eigen gebruik van zonnestroom wil bereiken. Je hebt op een dag alle zonnestroom opgeslokt in de HW batterij én in de auto.

Maar, nu heb je in de nacht nog wat extra nodig in de auto, dus ga je hem nog wat meer bijladen zodat je in de ochtend genoeg range hebt. Maakt het dan uit dat je auto wordt geladen (deels) uit de batterij? Die batterij staat gewoon lekker met 800 watt te ontladen indien nodig, of dat nu naar de auto gaat of naar je vaatwasser... Zal mij persoonlijk een zorg zijn, financieel maakt het ook niet uit. Als de batterij maar leeg komt.

Belangrijkste is dat beide zoveel mogelijk gevuld worden door zonnestroom. Oftewel de HW batterij met zero-mode en een zappi op ECO+ stand. Als er overschot is zal de HW batterij dat waarschijnlijk als eerste inpikken uit hoofde van de reactiesnelheid. Als er nog meer is, gaat ook de zappi mee doen. Of als de HW batterij vol raakt, komt er ook meer overschot beschikbaar voor de laadpaal.

Zolang de laadpaal niet alert is van de batterij, kan hij dat overschot niet pakken. Maar beide keren gaat je eigen PV-opwek naar 'een' batterij.

Zelf zie ik het nut niet zo van de batterij op pauze zetten bij het opladen van de EV. Ik kan het sinds kort wel, maar of het echt zinvol is bij vaste tarieven en terugleverkosten... Zit echt tussen de oren :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 23:01
In jouw voorbeeld is er nog niet echt een probleem. Je laad zowel de batterij als de EV op met overtollige zonnestroom waarbij je de batterij niet helemaal leeg krijgt gedurende de nacht. Het probleem is er als zowel de EV als de batterij niet vol te krijgen zijn met zonnestroom omdat je van de ene batterij doorlaad naar de andere en daarmee rendementsverlies meeneemt. Als je op zo'n moment alle zonnestroom in 1 van beide kunt stoppen en de ander tijdelijk stil kunt leggen dan heb je dat verlies niet.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf8fybLULlA9ZH3ljyj73iC9HnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEBjTr4WPLu4Orkwzl3M5WP8.jpg?f=fotoalbum_large

Het schakelen van de batterijen zoals het nu werkt is erg goed zie bovenstaande plaatjes.
Ook het overnemen van de ene batterij naar de andere batterij gebeurt ordelijk.
De software in P1 en de batterijen doen het prima. Vooral bij deze bewolkte dagen.
Het rendement stijgt iets of blijft redelijk stabiel
Batterij standen 1= stand-by, 2 = laden en 3 = ontladen
Tijden het laden zie je de meeste schakelingen. De relais hoor je pas bij langere tijd in stabiel
Verder zie je stroom afnemen in de energy socket welke ik voor ieder batterij gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door GL007 op 07-07-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
TeCuMSeH schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:03:
In jouw voorbeeld is er nog niet echt een probleem. Je laad zowel de batterij als de EV op met overtollige zonnestroom waarbij je de batterij niet helemaal leeg krijgt gedurende de nacht. Het probleem is er als zowel de EV als de batterij niet vol te krijgen zijn met zonnestroom omdat je van de ene batterij doorlaad naar de andere en daarmee rendementsverlies meeneemt. Als je op zo'n moment alle zonnestroom in 1 van beide kunt stoppen en de ander tijdelijk stil kunt leggen dan heb je dat verlies niet.
Uiteindelijk gaat het erom dat alle zonnestroom wordt opgeslagen en niet terug het net op gaat. Dat gaat wel lukken.

Maar je hebt een punt dat het soms beter is om de EV voorrang te geven op de batterij in verband met mogelijk dubbele omzettingsverliezen (dan hebben we het over de fase van laden, dus als de zon schijnt). Maar daar hoef je de batterij niet voor te pauzeren. Dat doe ik zelf althans niet.

Het enige dat daarvoor nodig is, is dat de laadpaal bewust is van het vermogen dat de thuisbatterij in gaat. Dat kan ie dan meenemen in z'n berekening van het 'werkelijke' overschot. Bij het eerstvolgende interval wordt het vermogen dan opgehoogd met wat de batterij in gaat.

Omdat de batterij op de zero-modus staat, zal de HomeWizard batterij vanzelf naar nul gaan. Zonder 'stand-by' regeling. Voordeel is dat, mocht de zon even wegvallen onder het minimum (1.400 watt), dan kan de batterij ook even meehelpen. Dan heb je weliswaar dubbel omzettingsverlies, maar minder netafname. En weer ruimte om zonnestroom op te slaan.

Met één HomeWizard-batterij is dit allemaal trouwens nog niet zo heel relevant vanwege de verhouding tot de omvang van de autobatterijen.

Zelf gebruik ik externe software (even mijn eerdere posts opzoeken in dit topic) die de laadpaal aanstuurt. Ik kan ook een percentage aangeven waarbij de laadpaal voorrang heeft c.q. waaronder de batterij voorrang heeft om wat te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ivo1969 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 04:26:
Volgens mij gaat het hier nu gewoon over homey dan over batterij zelf, mijn gedachte was om het hier te blijven volgen hoe ontwikkeling mbt batterij zelf zou verlopen , maar dat pakt toch totaal anders uit voor een plug en play batterij
Ach, het is weer eens wat anders dan brand en welke WCD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

ArthurMorgan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:08:
Ik was een beetje huiverig voor de aankoop van de tweede. Maar zeker met dit wisselvallige weer is het echt een uitkomst. Sinds de tweede batterij op 11 juni minder dan 8 kWh geïmporteerd. En dan met name door echte grootverbruikers als inductie, infraroodsauna, waterkoker etc. Die boven het vermogen van zon+batterijen komen. Vandaag is pas de tweede keer dat ze volledig leeg raken.
Heel herkenbaar! Hier ook sinds toevoegen 2e batterij zijn ze nog geen dag helemaal leeg geweest (8% was minimum), daarvoor was de enkele batterij bijna dagelijks leeg.
Dus mooi om nog wat extra procent eigen energie te gebruiken :)

Sinds 25 juni pas 4,23 kWh van het net afgenomen :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Het probleem zit hem aan de zappi kant, om eerlijk te zijn. Zij hebben geen motivatie om batterijen of andere NOM-apparaten (denk ook aan slimme boilers etc.) mee te nemen in hun eigen 'overschotregeling' laat staan deze apparaten aansturen (pauzeren). Immers hebben ze zelf ook een batterij in de aanbieding. Die verkopen ze natuurlijk liever. Een compleet ecosysteem is waar bedrijven op inzetten.

HomeWizard is daar imo wel een uitzondering in. Ze zijn voorstander van lokale aansturing en open API's. Hun meters kunnen worden uitgelezen door ontzettend veel andere apparaten. Bij mij werkt de batterij ook goed samen met de laadpaal.

Maar oké, laten we jouw situatie pakken. Laten we ervan uitgaan dat je een vast contract (prijs) hebt met terugleverkosten. En vanuit die optiek zoveel mogelijk eigen gebruik van zonnestroom wil bereiken. Je hebt op een dag alle zonnestroom opgeslokt in de HW batterij én in de auto.

Maar, nu heb je in de nacht nog wat extra nodig in de auto, dus ga je hem nog wat meer bijladen zodat je in de ochtend genoeg range hebt. Maakt het dan uit dat je auto wordt geladen (deels) uit de batterij? Die batterij staat gewoon lekker met 800 watt te ontladen indien nodig, of dat nu naar de auto gaat of naar je vaatwasser... Zal mij persoonlijk een zorg zijn, financieel maakt het ook niet uit. Als de batterij maar leeg komt.

Belangrijkste is dat beide zoveel mogelijk gevuld worden door zonnestroom. Oftewel de HW batterij met zero-mode en een zappi op ECO+ stand. Als er overschot is zal de HW batterij dat waarschijnlijk als eerste inpikken uit hoofde van de reactiesnelheid. Als er nog meer is, gaat ook de zappi mee doen. Of als de HW batterij vol raakt, komt er ook meer overschot beschikbaar voor de laadpaal.

Zolang de laadpaal niet alert is van de batterij, kan hij dat overschot niet pakken. Maar beide keren gaat je eigen PV-opwek naar 'een' batterij.

Zelf zie ik het nut niet zo van de batterij op pauze zetten bij het opladen van de EV. Ik kan het sinds kort wel, maar of het echt zinvol is bij vaste tarieven en terugleverkosten... Zit echt tussen de oren :+
Misschien maak ik een denkfout hoor. Ik roep het maar van te voren.

Dat je de auto wilt laden uit de batterij is toch een extra slag verlies? Als je vanuit de batterij gaat naar de vaatwasser heb je DC-> AC. Als je vanuit de batterij naar de auto gaat heb je van DC -> AC en de auto zet het weer om naar DC.

Edit : Ik zie je reactie al staan ter bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het probleem met zogenaamde slimme apparaten. Ze kunnen maar één trucje, of iets binnen een eco systeem. Geen enkel benul wat er in de rest van je huis gebeurt. Juist een platform als Home Assistant of Homey is daar uitermate geschikt voor. kan je van alles door elkaar gebruiken zolang je via Home Assistant of Homey maar kan vertellen wat het apparaat moet doen. Probleem is dan alleen weer dat het geen kant en klare oplossing is die door elke leek te gebruiken is. Je moet toch wat programmeren. Dat betreft zou een standaard integratie / app waar je in aanklikt wie wat is en welke strategie je wil draaien handig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:10:
[...]

Dat je de auto wilt laden uit de batterij is toch een extra slag verlies? Als je vanuit de batterij gaat naar de vaatwasser heb je DC-> AC. Als je vanuit de batterij naar de auto gaat heb je van DC -> AC en de auto zet het weer om naar DC.

Je zou eigenlijk de zonnepanelen moeten koppelen aan je auto. Alleen je krijgt dan wel een complexe aansluiting. In dat geval is een batterij zoals SolarEdge het doet veel beter. De zonne panelen zijn direct gekoppeld aan de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn mening is de Homewizzard batterij leuk om je huis op te draaien. En kan je bij het laden van de auto de batterij beter even standby zetten. Die 2.7kWh merkt de auto niet eens. (50kWh tegen 2.7kWh, iets met een deuk en een pakje boter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:10
[...]

Dank voor jouw reactie! Ik denk dat hier zeker wat voor te zeggen is, echter wil ik geen extra rendement verliezen + zorgen voor onnodig en extra cycli, zoals hier al wordt aangegeven door @TeCuMSeH en @Devke. Zoals @Verwijderd aangeeft is Homewizard super bezig met lokale werking etc. Nu durf ik wel te zeggen dat ik geen leek ben op het gebied van dit soort zaken, maar ik kan niet programmeren in Home Assistant oid. Ik heb daar simpelweg geen kennis voor. Ja, dat kan ik vergaren, maar dat duurt even. Ik wil gewoon een simpele oplossing als ik 5-6k uitgeef aan batterijen. ;)

Bij 1 batterij is dit niet zo'n issue. Totdat je auto vol zit (of dat je zoals ik er wel 4 nodig hebt) en je batterij niet op het moment dat de zon onder gaat. Dan heb je niets aan de batterij omdat die als doel heeft de nacht door te gaan. Zappi denkt simpel: stroom achter de meter = duurzame stroom, dus die pak ik. Ze gaan elkaar dus gegarandeerd verstreken omdat de batterij grijze stroom probeert te voorkomen. Dus Zappi denkt: oei, meer groen, dus doe meer, batterij gaat volgen. Dat is niet handig.

En een EV start pas bij 1400w op 1 fase (6A), dus daaronder is juist een PiB handig. Maar dan moet hij wel zijn mond houden op het moment dat de 1400w gehaald wordt, dan moet de auto het overnemen en de PiB houden wat hij heeft. Idem voor als de zon onder gaat, juist op komt of er een wolkje voor komt.

Zoals gezegd: HW moet simpel een integratie in hun eigen app bouwen met hun eigen kWh meter. Ik snap dat zij hier wellicht geen belang hebben, ze kunnen zo echter wel meer kWh meters slijten 8)

Wat @Verwijderd nog aangeeft is juist: beste is om, zeker als je 1 PiB hebt, hem te pauzeren als de auto laadt. Echter moet dat dan handwerk zijn (als je geen HA kennis hebt) en dat vind ik jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet19882 op 07-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:20:
Naar mijn mening is de Homewizzard batterij leuk om je huis op te draaien. En kan je bij het laden van de auto de batterij beter even standby zetten. Die 2.7kWh merkt de auto niet eens. (50kWh tegen 2.7kWh, iets met een deuk en een pakje boter)
Ja als je auto energie afneemt dan kun je vanuit Homey of HA de batterijen in de stand-by mode zetten.
Dit zou zelf kunnen in de Homewizard app. En een extra kWh meter van Homewizard.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 07-07-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Hoe je het gebruikt hangt van je doelstelling af.

Wil je zo min mogelijk laad/ontlaad verlies dan is het verstandig om te proberen te voorkomen dat er van de batterij naar de EV geladen wordt.

Echter als het doel is om zoveel mogelijk opwekking in eigen huis te houden dan is het geen probleem als er van de batterij naar EV geladen wordt als dat er voor zorgt dat in totaliteit het aantal kwh dat je naar het net exporteert zo laag mogelijk is.

Ik zelf heb de voorkeur voor optie twee en het heeft als bijkomend voordeel dat je er geen enkele extra actie voor hoeft te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:19

fxs81

Julianadorp

Voor de liefhebbers, er zijn weer renewed accu's.
https://www.homewizard.com/nl/renewed/

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Ja als je auto energie afneemt dan kun je vanuit Homey of HA de batterijen in de stand-by mode zetten.
@Piet19882

Ik poste hem al twee keer eerder, maar vooruit, nog een keer. O-) Is met Homey, wat toch wel te doen moet zijn voor iemand die zo'n ding net uit de doos heeft.

Wat heb je nodig?

Een P1 meter. (die heb je dus al)
Een Batterij. (staat er ook al)
Kilowattuurmeter of laadpaal waar je data uit kan halen. (aanschaffen, of staat er al)
En een Homey Pro.

Middagje instaleren en flow maken. Klaar. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYMUFSXDADCwJYM4g6sdunTYd0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEwVLAIFdGt9j7bTzvAmZDjC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

De denkfout die je maakt is dat de batterij gewoon ontladen gaat worden. Je wil toch zoveel mogelijk zonnestroom opslaan (en gebruiken)?

Wat maakt het nu uit dat je auto aan het opladen bent, of de vaatwasser aan het draaien bent, etc? De batterij gaat leeg (mooi!). En tegen een hoger vermogen ook nog (RTE!)

Ik zie het probleem echt niet. Dubbele omzetting heb je ook als je de vaatwasser er mee gaat draaien zeg maar. De batterij moet gewoon ontladen worden. Dat verhoogd z'n benutting en geeft ruimte om er de volgende dag weer iets in op te laden.

Waarom is het opeens anders als je de auto in de nacht aan het opladen bent (blijkbaar is dat nodig, anders doe je het sowieso ook niet).

Wat @hanev001 ook zegt dus.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 07-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet19882
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:32:
[...]

De denkfout die je maakt is dat de batterij gewoon ontladen gaat worden. Je wil toch zoveel mogelijk zonnestroom opslaan (en gebruiken)?

Wat maakt het nu uit dat je auto aan het opladen bent, of de vaatwasser aan het draaien bent, etc? De batterij gaat leeg (mooi!). En tegen een hoger vermogen ook nog (RTE!)

Ik zie het probleem echt niet. Dubbele omzetting heb je ook als je de vaatwasser er mee gaat draaien zeg maar. De batterij moet gewoon ontladen worden. Dat verhoogd z'n benutting en geeft ruimte om er de volgende dag weer iets in op te laden.

Waarom is het opeens anders als je de auto in de nacht aan het opladen bent (blijkbaar is dat nodig, anders doe je het sowieso ook niet).

Ik snap je gedachte, maar deel de mening niet :9 Mag dat? haha
Ik wil bij <1400w overschot --> PiB laden
Bij meer dan 1400 mag de auto het overnemen.
Dat is meest efficiënt + PiB houd je voor de nacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Piet19882 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Totdat je auto vol zit (of dat je zoals ik er wel 4 nodig hebt) en je batterij niet op het moment dat de zon onder gaat. Dan heb je niets aan de batterij omdat die als doel heeft de nacht door te gaan. Zappi denkt simpel: stroom achter de meter = duurzame stroom, dus die pak ik. Ze gaan elkaar dus gegarandeerd verstreken omdat de batterij grijze stroom probeert te voorkomen. Dus Zappi denkt: oei, meer groen, dus doe meer, batterij gaat volgen. Dat is niet handig.
De batterij heeft bij mij niet als doel 'om de nacht door te komen'. Ik wil juist zoveel mogelijk zonnestroom opslaan als ik kan gebruiken. Bekijk het eens vanuit een ander gezichtspunt.

Maar waar jij op doelt is (denk ik) dat je bang bent dat er een zelfversterkend effect gaat plaatsvinden (in de nacht, dus zonder PV-opwek) waarbij de batterijen uiteindelijk je EV aan het opladen zijn? Omdat ze allebei NOM proberen te houden, maar waarbij de laadpaal steeds iets meer pakt en de batterijen dit gaan leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Ik zet de accu's op pauze omdat ik probeer de auto's op de goedkoopste uurtjes vol te laden ivm dynamisch contract. Dan wil ik de accu's niet leeg gezogen hebben want die zijn er om de duurdere uurtjes te overbruggen.

Zonet mijn 3e accu binnen gekregen. Slechts 26 cycli erop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
AtlAntA schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Ik zet de accu's op pauze omdat ik probeer de auto's op de goedkoopste uurtjes vol te laden ivm dynamisch contract. Dan wil ik de accu's niet leeg gezogen hebben want die zijn er om de duurdere uurtjes te overbruggen.

Zonet mijn 3e accu binnen gekregen. Slechts 26 cycli erop.
Ik zei al, bij een vast contract (zonnestroom benutten). De wereld ziet er bij dynamisch heel anders uit. Dan moet je gaan kijken tarieven en helemaal niet meer naar NOM. Nu verzet je de doelpalen, ik reageerde op iemand anders die een andere insteek had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Piet19882 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Ik snap je gedachte, maar deel de mening niet :9 Mag dat? haha
Ik wil bij <1400w overschot --> PiB laden
Bij meer dan 1400 mag de auto het overnemen.
Dat is meest efficiënt + PiB houd je voor de nacht ;)
Dat gebeurt bij mij in de praktijk en daarvoor hoeft de ene niet van de ander te weten, gaat vanzelf wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GL007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Je zou eigenlijk de zonnepanelen moeten koppelen aan je auto. Alleen je krijgt dan wel een complexe aansluiting. In dat geval is een batterij zoals SolarEdge het doet veel beter. De zonne panelen zijn direct gekoppeld aan de batterij.
De natte droom is natuurlijk alles op een DC-interlink. (PV - Batterij - EV)

Maar ook dan heb je omzettingsverliezen, want de ene DC-spanning is de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Ik zei al, bij een vast contract (zonnestroom benutten). De wereld ziet er bij dynamisch heel anders uit. Dan moet je gaan kijken tarieven en helemaal niet meer naar NOM. Nu verzet je de doelpalen, ik reageerde op iemand anders die een andere insteek had.
oh overheen gelezen dan denk ik.

Bij vast contract zou ik er inderdaad niet naar om kijken. Er moet zonnestroom in en dat moet weer gebruikt worden. De extra omvormslag is er wel. Want de batterij gaat van AC DC en weer naar AC. Als je de stroom voor de EV uit het net of van het dak afhaalt dan heb je die omvormslag niet.

Het zou efficiënter zijn als je ze volgas kan ontladen want dan zie ik een efficiency van ~80% ipv 72%. Maar je hebt nog steeds die 20% verlies. wat je niet zou hebben als de stroom vanaf het dak of vanuit het net zou komen.

Nu kan je je af vragen of het uberhaupt de moeite waard is om er mee bezig te zijn bij zulke relatief lage volume's aan opslag. Maar ik heb er nu 3 wat dus ongeveer 7.5kwh netto zou betekenen. En ik vind het leuk om zo efficient mogelijk met dit spul om te gaan. :twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Omdat ze allebei NOM proberen te houden, maar waarbij de laadpaal steeds iets meer pakt en de batterijen dit gaan leveren?
Dit inderdaad. Zappi trekt die accu leeg, als ik opwek heb. Wat er in de nacht of zonder opwek gebeurt weet ik niet, maar dan doet de auto sowieso niets omdat die niet boven de 1400w overschot zit.

Ik wil het zeker van jouw kant bekijken en doe dat ook. Ik snap ook wat je bedoelt. Alleen omdat wij veel km maken, is het veel interessanter om de auto op de zon te laden dan vanuit de (kleine) PiB. Daarnaast wil ik geen onnodige cycli. Die PiB gaat het bij ons zwaar krijgen en vaker leeg zijn dan vol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@rtunru Ik ga er even vanuit dat je de cheapest hour integratie hebt draaien.

Onderstaande yaml zorgt er hier voor dat op de 3 goedkoopste uren de batterij gaat laden. Die 3 uur stel je in in de cheapest hour integratie.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- alias: Thuisaccu's goedkoop laden
  description: ""
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: "00"
      seconds: "01"
  condition:
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.goedkoopste_uren_vandaag
      state: "on"
  action:
    - service: input_select.select_option
      target:
        entity_id: input_select.batteries_mode
      data:
        option: Volledig opladen
  mode: single

Iedere avond gaat om 20:00 uur de batterij naar NOM. Dan beginnen meestal de duurdere uren. Hier loop ik nog wel aan de uitdaging aan dat je niet wilt laden op de duurdere uren. HW is daar al bezig met de zero_discharge_only modus. Dan voorkom je dat als het goed is. Tot die tijd doe ik het hiermee.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Zet batterij op Zero om 20:00
  description: Zet de batterijmodus elke avond om 20:00 op Zero en stuur een melding.
  trigger:
    - platform: time
      at: '20:00:00'
  action:
      target:
      data:
        option: Nul op de meter
    - service: notify.notify
      data:

Iedere morgen moet de batterij hier om 8 uur weer naar standby. Dan lever ik liever nog even terug aan het net.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- alias: Zet batterij op Standby om 08:00
  description: Zet de batterijmodus elke ochtend om 08:00 op Standby en stuur een melding.
  trigger:
    - platform: time
      at: '08:00:00'
  action:
      target:
      data:
        option: Standby
    - service: notify.notify
      data:

Deze code heb je vlgs mij ook nog bij nodig om de batterij modus aan te passen (tis ff geleden, ;-P):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- alias: Pas batteries mode aan
  description: ""
  triggers:
    - entity_id: input_select.batteries_mode
      trigger: state
  actions:
    - choose:
        - conditions:
              state: Nul op de meter
          sequence:
            - action: rest_command.mode_zero
              data: {}
        - conditions:
              state: Standby
          sequence:
            - action: rest_command.mode_standby
        - conditions:
              state: Volledig opladen
          sequence:
            - action: rest_command.mode_to_full

In je config.yaml opnemen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rest_command:
  mode_zero:
    url: https://192.168.2.20/api/batteries
    method: PUT
    headers:
      authorization: Bearer xxx
      accept: "application/json"
    payload: '{"mode": "zero"}'
    verify_ssl: false
    content_type: 'application/json'
  mode_to_full:
    headers:
    payload: '{"mode": "to_full"}'
  mode_standby:
    headers:
    payload: '{"mode": "standby"}'

Token nog wel invullen. Heb daar xxx neergezet waar het token moet staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 07-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
[...]

@JanHenk
Je kijk op dit issue is correct, voor een vast contract.
Als je een dynamisch contract hebt wil je de auto en de batterij beide laden op de dal momenten, en de accu dan gebruiken om de pieken te schaven.
Dus de auto vullen met de batterij als de tarieven laag zijn en dan later (iha ‘s nachts) dure stroom van het net halen is niet de bedoeling.
Vandaar dat een optie om de batterij in stand-by te kunnen zetten als de autolader aangaat welkom is, desnoods een modus die je handmatig moet activeren (tenslotte zet ik de lader ook bewust handmatig aan omdat grid laden van Tibber me niet erg bevalt).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Denk dat die oplossing veel te duur is. De bestaande omvormer doet het nog goed. Maar ik snap wat je bedoeld. Je mist 1 slag omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Hoe je het gebruikt hangt van je doelstelling af.

Wil je zo min mogelijk laad/ontlaad verlies dan is het verstandig om te proberen te voorkomen dat er van de batterij naar de EV geladen wordt.

Echter als het doel is om zoveel mogelijk opwekking in eigen huis te houden dan is het geen probleem als er van de batterij naar EV geladen wordt als dat er voor zorgt dat in totaliteit het aantal kwh dat je naar het net exporteert zo laag mogelijk is.

Ik zelf heb de voorkeur voor optie twee en het heeft als bijkomend voordeel dat je er geen enkele extra actie voor hoeft te doen.
Optie 1. Zo min mogelijk stroom verliezen. Ik moet nog eens zien of dat hanteerbaar is straks met een laadpaal. Ik heb een kWh meter laten plaatsen van HW voor de auto. Ik kan altijd met die entiteiten in HA ervoorzorgen dat als daar een x vermogen gemeten wordt dat de batterij of standby moet of in de to_full optie moet blijven. Dynamisch contract kijk je er net even anders tegenaan, Soms is opwek terugleveren voordeliger. Ten minst nu. Dat kan op 1-1-2027 een hele andere koek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Piet19882 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Dit inderdaad. Zappi trekt die accu leeg, als ik opwek heb. Wat er in de nacht of zonder opwek gebeurt weet ik niet, maar dan doet de auto sowieso niets omdat die niet boven de 1400w overschot zit.
Zoals ik zei, in de praktijk trekt de laadpaal de PiB niet of nauwelijks leeg, ook niet als beide niet van elkaar weten. De batterij is simpelweg sneller met reageren en kan op lage vermogens al laden. Dus die gaat eerst / voor.

Als er meer zonne-opwek is dan de batterij kan opnemen, dan gaat pas de laadpaal aan de slag.

Als er minder dan 1.400 watt netto overschot is (dus opwek minus huisverbruik), dan gaat de laadpaal (nog even) door en levert de batterij vaak het verschil. Op zich niet erg, want een moment later kan die weer opladen (wederom omdat ie sneller reageert). Dat is het enige moment dat de ene de andere gaat laden.

Ik zou zeggen. Probeer het eens. Eerst met één. Volgens mij schrijf je het te snel af... :)

Sterker nog, ik ben van mening dat de batterij en de laadpaal juist best wel complementair aan elkaar zijn. Juist omdat de batterij al snel kan starten en het verschil tussen 0 en 1400 watt teruglevering overbrugt, voordat de laadpaal inschakelt. Zowel in de ochtend / begin middag als tussendoor.

(Disclaimer: wederom met de insteek; vaste tarieven, terugleverkosten c.q. zoveel mogelijk zonnestroom 'binnenboord' houden.)

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 07-07-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zie mijn reactie hiervoor. Ik denk dat de contractvorm ook medebepalend is. Ik zal op de goedkoopste uren altijd proberen verbruik te hebben. Auto laden, vaatwasser, wasmachine en ja ook het laden van de PIB.

Edit: Gelezen dat je het over vast hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
EVfan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:51:
[...]

@JanHenk
Je kijk op dit issue is correct, voor een vast contract.
Als je een dynamisch contract hebt wil je de auto en de batterij beide laden op de dal momenten, en de accu dan gebruiken om de pieken te schaven.
Dus de auto vullen met de batterij als de tarieven laag zijn en dan later (iha ‘s nachts) dure stroom van het net halen is niet de bedoeling.
Vandaar dat een optie om de batterij in stand-by te kunnen zetten als de autolader aangaat welkom is, desnoods een modus die je handmatig moet activeren (tenslotte zet ik de lader ook bewust handmatig aan omdat grid laden van Tibber me niet erg bevalt).
Je hebt gelijk. Ik ben ook blij met de aansturingsmogelijkheden die er nu zijn. Al gebruik ik ze - nu nog - nauwelijks. Nog mooier was een optie om maximaal te ontladen (hopelijk komt dan nog).

Dan ben ik voorbereid op vaste tarieven én dynamische tarieven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Canis Lupus schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:08:
[...]
Heel herkenbaar! Hier ook sinds toevoegen 2e batterij zijn ze nog geen dag helemaal leeg geweest (8% was minimum), daarvoor was de enkele batterij bijna dagelijks leeg.
Dus mooi om nog wat extra procent eigen energie te gebruiken :)

Sinds 25 juni pas 4,23 kWh van het net afgenomen :)
@Canis Lupus @ArthurMorgan
Mooi om dit zo te zien bij jullie.
Ik had twee batterijen en redde het in april, begin mei bijna een nacht. Toen het warmer werd kwam ik gaandeweg steeds meer tekort (de koeler van de wijnopslag gebruikt als het boven de 25 graden is tot wel 8 kWh per dag, dus 4-5 kWh tussen zon onder en zon weer op).
Dus een derde (renewed) batterij erbij. Draait ook goed, heb dus na zonsondergang 6,6 kWh ter beschikking. Daarmee red ik het tot 0500-0600 uur momenteel. Als het weer warmer wordt kom ik niet verder dan 0300 uur. Een vierde erbij (heb de bestelling met levering september nog open staan), maar lijkt me dat ik de andere 9-10 maanden van het jaar dan geen nuttig gebruik van kan maken. Tja misschien de winter eens aanzien (dan veel handmatig laden met dynamische contract voordelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet19882
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Zoals ik zei, in de praktijk trekt de laadpaal de PiB niet of nauwelijks leeg, ook niet als beide niet van elkaar weten. De batterij is simpelweg sneller met reageren en kan op lage vermogens al laden. Dus die gaat eerst / voor.

Als er meer zonne-opwek is dan de batterij kan opnemen, dan gaat pas de laadpaal aan de slag.

Als er minder dan 1.400 watt netto overschot is (dus opwek minus huisverbruik), dan gaat de laadpaal (nog even) door en levert de batterij vaak het verschil. Op zich niet erg, want een moment later kan die weer opladen (wederom omdat ie sneller reageert). Dat is het enige moment dat de ene de andere gaat laden.

Ik zou zeggen. Probeer het eens. Eerst met één. Volgens mij schrijf je het te snel af... :)

Sterker nog, ik ben van mening dat de batterij en de laadpaal juist best wel complementair aan elkaar zijn. Juist omdat de batterij al snel kan starten en het verschil tussen 0 en 1400 watt teruglevering overbrugt, voordat de laadpaal inschakelt. Zowel in de ochtend / begin middag als tussendoor.

(Disclaimer: wederom met de insteek; vaste tarieven, terugleverkosten c.q. zoveel mogelijk zonnestroom 'binnenboord' houden.)
Wederom dank voor je reactie. Het zal ook per laadpaal verschillen. Het mooist zou zijn dat er iemand is met een HW accu én een Zappi (@AtlAntA volgens mij) maar dan zonder HA / Homey intergratie.
Dank voor @Verwijderd ook voor zijn visie, ik kan inderdaad een Homey kopen. Is nu echter nog niet de planning, ben nog zoekende naar de juiste oplossing maar houd het in het achterhoofd.

Ik wil ook niet een batterij bestellen, bijvoorbeeld renewed, 14 dagen proberen en retourneren... Tegen gevoel in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Piet19882 Ik heb een ander idee. Iets dat ook nog wel regelmatig toegepast wordt als 'truc' bij gebrek aan een centrale aansturing :)

Zappi werkt met CT-klemmen om de 'grid' oftewel je huisaansluiting te meten. Je kunt dan ook de HW batterij(en) op een aparte groep zetten. Dan kun je je meterkast namelijk zo inrichten dat je de groep van de batterijen buiten de meting gaat houden, maar de rest wel aan het meten bent.

Zo weet je laadpaal dus altijd je 'werkelijke' overschot. Dan zitten ze elkaar (veel) minder in de weg. En is de eindstand precies wat je wil: tot 1400 teruglevering de batterijen, daarboven schakelt de zappi altijd in.

Kan ook altijd nog als je ervaart dat de samenwerking niet helemaal is zoals je hoopte. Probeer het eerst eens 'as is' en anders kun je dit alsnog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
Begrijp ik het goed, al die dingen met code die hier voorbij vliegen zijn eigenlijk alleen maar voor beta-tester van HomeWizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
ManS-H schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:28:
Begrijp ik het goed, al die dingen met code die hier voorbij vliegen zijn eigenlijk alleen maar voor beta-tester van HomeWizard?
Nee dat begrijp je niet helemaal goed. Er zijn zat mensen geweest die niet in het beta programma zitten die ook error codes hebben gekregen.

Dat gezegd hebbende is het de laatste tijd relatief rustig met meldingen hier over E codes dus misschien heeft HW er een grip op gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:00
Ik denk dat ManS-H de codes voor HA en dergelijke bedoeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Harri op 07-07-2025 12:45 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
Harri schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:44:
Die bedoelde ik ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 08:36
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:14:
@Piet19882 Ik heb een ander idee. Iets dat ook nog wel regelmatig toegepast wordt als 'truc' bij gebrek aan een centrale aansturing :)
Je kan ook een extra CT plaatsen bij de batterij (eventueel met Harvi) en Zappi vertellen dat dit een batterij-CT is. Dat heeft hetzelfde effect, maar met correcte informatie in de Zappi app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Harri schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:44:
ohh die code. Sorry het is maandag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
AtlAntA schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:51:
[...]

ohh die code. Sorry het is maandag. :)
Ik vergeef je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet19882
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:14:

Zappi werkt met CT-klemmen om de 'grid' oftewel je huisaansluiting te meten. Je kunt dan ook de HW batterij(en) op een aparte groep zetten. Dan kun je je meterkast namelijk zo inrichten dat je de groep van de batterijen buiten de meting gaat houden, maar de rest wel aan het meten bent.

Zo weet je laadpaal dus altijd je 'werkelijke' overschot. Dan zitten ze elkaar (veel) minder in de weg. En is de eindstand precies wat je wil: tot 1400 teruglevering de batterijen, daarboven schakelt de zappi altijd in.

Kan ook altijd nog als je ervaart dat de samenwerking niet helemaal is zoals je hoopte. Probeer het eerst eens 'as is' en anders kun je dit alsnog doen.
Hele goede tip inderdaad, ga ik naar kijken!

@KikkerMario , ik heb al 3 CT's hangen aan de zappi (zonder Harvi). Lukt dat dan volgens jou? Anders moet ik dat bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:55
Rijden jullie wel eens met die EV’s, zo te lezen staan ze alleen maar aan de laadpaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Leuk dat je denkt een hogere RTE te halen (die fixatie begrijp ik dan weer niet) Maar de “winst” die je haalt door de PIB te ontladen op het hoogste vermogen ben je weer kwijt bij het laden van de auto…. (DC naar AC, AC naar DC)

Auto direct van de PV of Net, Huis uit PV & Batterij. Als de auto staat te laden is het verbruik in huis daarmee te verwaarlozen. Beetje laadpaal geeft 7kWh tegen 100W van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zalmjam schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:25:
Rijden jullie wel eens met die EV’s, zo te lezen staan ze alleen maar aan de laadpaal. :)
Ja, als die niet aan de lader hangt. Sterker nog, ik stap zo in en ga in het bos spelen. 🚴‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
KikkerMario schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:46:
[...]

Je kan ook een extra CT plaatsen bij de batterij (eventueel met Harvi) en Zappi vertellen dat dit een batterij-CT is. Dat heeft hetzelfde effect, maar met correcte informatie in de Zappi app.
Ik wist niet dat dit kon, maar dat is natuurlijk precies wat je nodig hebt.

@Piet19882 De harvi is volgens mij een soort draadloze hub. Die kun je overal hangen. Dus ofwel de CT vanaf de kabel van de batterij, direct naar de zappi. Ofwel de CT naar de harvi en deze draadloos met je zappi verbinden.

Volgens dit artikel kun je (zie AC coupled) dit gebruiken om de zappi alert te maken op een HW PiB (systeem). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:36:
[...]

Leuk dat je denkt een hogere RTE te halen (die fixatie begrijp ik dan weer niet) Maar de “winst” die je haalt door de PIB te ontladen op het hoogste vermogen ben je weer kwijt bij het laden van de auto…. (DC naar AC, AC naar DC)

Auto direct van de PV of Net, Huis uit PV & Batterij. Als de auto staat te laden is het verbruik in huis daarmee te verwaarlozen. Beetje laadpaal geeft 7kWh tegen 100W van je huis.
Ik weet prima hoe het werkt.

Ik snap dus die scheiding tussen EV en huis niet. Wat maakt het uit? Die batterij gaat gewoon ontladen en raakt leeg. Als ie dat met 800 watt doet, of nog meer als je meer batterijen hebt. Of met minder. Hij moet leeg, zodat ik weer ruimte heb om zonnestroom op te slaan.

Aan het einde van de nacht maakt het op de meter ook niet uit. Als ik 20 kWh van het net heb afgenomen weet "het net" ook niet of dat in mijn huis of in mijn auto is gegaan. En als de batterij 2,7 kWh heeft ontladen weet de batterij ook niet aan wie of wat.

De eindstand is dus hetzelfde.

Tenzij je de batterij dus op stand-by gaat zetten. Dan loop je het risico dat hij aan het einde van de nacht niet leeg is. En dan heb je per saldo juist méér van het net afgenomen.... En vervolgens ook nog eens minder ruimte om daarna zonnestroom op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mm stilte na de storm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Harvi, Zappi,CT.....? Ik ben Tweaker in de dop zal ik maar zeggen :-)

Vraagje, Ik heb nu 3 batterijen maar in de HW app zie ik maar 1 grafiek waar het opladen/verbruik wordt opgeteld. Ik zou ze graag alle drie apart willen zien. Nu ga ik binnen kort de Homey Pro aanschaffen. Kan ik daar de 3 batterijen apart monitoren of heb ik daar alsnog 3 sockets voor nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Ik weet prima hoe het werkt.

Ik snap dus die scheiding tussen EV en huis niet. Wat maakt het uit? Die batterij gaat gewoon ontladen en raakt leeg. Als ie dat met 800 watt doet, of nog meer als je meer batterijen hebt. Of met minder. Hij moet leeg, zodat ik weer ruimte heb om zonnestroom op te slaan.

Aan het einde van de nacht maakt het op de meter ook niet uit. Als ik 20 kWh van het net heb afgenomen weet "het net" ook niet of dat in mijn huis of in mijn auto is gegaan. En als de batterij 2,7 kWh heeft ontladen weet de batterij ook niet aan wie of wat.

De eindstand is dus hetzelfde.

Tenzij je de batterij dus op stand-by gaat zetten. Dan loop je het risico dat hij aan het einde van de nacht niet leeg is. En dan heb je per saldo juist méér van het net afgenomen.... En vervolgens ook nog eens minder ruimte om daarna zonnestroom op te slaan.
Persoonlijk laad ik in de zomer mijn EV als de zon schijnt
Daarnaast zet ik mijn batterij in NOM zodat het mijn panelen kan bijstaan als er minder zon is.
Op die manier zorg ik ervoor dat ik niets van het net afneemt om mijn EV op te laden.
Dan neem ik het voor lief dat stroom uit mijn batterij minder efficient is dan stroom uit mijn zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ONM schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:44:

Vraagje, Ik heb nu 3 batterijen maar in de HW app zie ik maar 1 grafiek waar het opladen/verbruik wordt opgeteld. Ik zou ze graag alle drie apart willen zien. Nu ga ik binnen kort de Homey Pro aanschaffen. Kan ik daar de 3 batterijen apart monitoren of heb ik daar alsnog 3 sockets voor nodig ?
De informatie kun je via de app uit homey halen. Ik heb de extra socket ervoor zitten zodat ik wanneer ik van huis ben de batterij op afstand kan resetten. Je moet het niet te vaak doen. Zelf heb ik het een keer gehad dat ik moest resetten in de begingperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 21:56
ONM schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:44:

In Homey kun je de batterijen apart monitoren. Daar heb je geen sockets voor nodig. Kan natuurlijk wel. Er zit tussen de sockets en de batterijen een klein verschil. Ik heb wel sockets, maar die sockets heb ik niet aan de Homey gekoppeld, omdat Homey dan zowel de batterijen als de sockets in de energie app optellen. Dus de energie weergave in de Homey klopt dan niet. Dat kun je wel weer met een virtueel device corrigeren, maar ik monitor die sockets dus alleen in de HW app.
Overigens zie je in Homey de batterijen apart en kun je niet zoals in de HW app als een geheel zien. Dat is ook wel weer mogelijk, maar dan moet je daar een aparte flow voor maken. Ik vind het echter veel fijner om de batterijen apart te zien. Ook de RTE laat ik door Homey per batterij berekenen en laat Homey een totaal RTE berekenen. De RTE wordt iedere dag ‘s-ochtends om 7.00 uur berekend.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
GL007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb de extra socket ervoor zitten zodat ik wanneer ik van huis ben de batterij op afstand kan resetten. Je moet het niet te vaak doen. Zelf heb ik het een keer gehad dat ik moest resetten in de begingperiode.
Vraagje hierover, heb je dan ook een extra socket over de P1 meter zitten? Ik wil voor de komende vakanties risico's uitsluiten. Heb al 2x gehad dat hij rood knipperde en voeding eraf was dan de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:28:
Nee niet alleen voor beta testers. Wel voor HA gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Versie 5.0006 van kWh meter is vrijgegeven.(beta)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClV76Oehg4z9f5uLubpw4EnslQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vnvMYEi85OghzBgchjHPMHbz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Zalmjam schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:25:
Ja maar realiseer je dat een 1 fase model met een verbruik van 15 kWh per 100 km (wat heel zuinig is) op een 3 fase aansluiting ladend met 16A, 3,5 kW, dus voor elke 100km rijden meer dan 4 uur moet laden. :)
En op granny laders tot wel 6 uur.
Als je het maximale laadvermogen van de 1-fase benut, 7,2 kW, dan nog is het twee uur laden voor een uur 100km/uur rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door EVfan op 07-07-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Vraagje hierover, heb je dan ook een extra socket over de P1 meter zitten? Ik wil voor de komende vakanties risico's uitsluiten. Heb al 2x gehad dat hij rood knipperde en voeding eraf was dan de oplossing.
Dat was hier niet nodig. Met P1 oude versie geen enkel probleem gehad. Zelfs niet met de nieuwste update
Ik werk hier met Splitter achter de meter waaraan P1 en de Homey dongle zit. De splitter van HW wordt wel gevoed. Door een ruis vrije usb voeding. (Getest met oscilloscope)

[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 07-07-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:37:
Versie 5.0006 van kWh meter is vrijgegeven.
[Afbeelding]
Is dit alleen voor kWh meters die batterijen meten en aansturen, of algemeen?
Mijn kWh meter, zit voor de Warmtepomp, geeft aan “geen updates”, en firmware is 4.06

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Mijn kWh meter, zit voor de Warmtepomp, geeft aan “geen updates”, en firmware is 4.06
Volgens mij moet je aangeven dat deze kWh wordt gebruikt voor de batterijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Deze is voor het aansturen van de batterijen. Via de kWh meter. Heb je bijvoorbeeld geen p1 dan zou het moeten kunnen ook via de HW kWh meter. Zelf neem ik niet deel aan dit beta programma. Er was een eerdere versie maar daar zijn enkele wijzigingen op gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Laatst online: 23:19

fxs81

Julianadorp

[...]

Ja, die is specifiek voor het aansturen van de batterij als je geen p1 meter hebt. Ik heb een kWh van HW voor mijn airco zitten en die zit ook op 4.06

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 08:13

simonmdejong

Blaat

Hier de update van de kWh meters net gedaan, maar zie nu wel ander gedrag in de grafiek. eerst werd die iedere seconde bijgewerkt en lijkt nu om de 5 seconden te gaan:

1 Fase meter voor de zonnepanelen, om de 5 seconden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ef8-jsGMp_ShQMipemrpffSg7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/El6BhDAKsXbYJ9IO4m6ZexVD.png?f=fotoalbum_large

3 Fase meter voor B&B, gewoon iedere seconde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Of-nY1yz_rYWqzrKdCKPGBfSiEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sau0rnRrroPDkmWaPI6raMn8.png?f=fotoalbum_large

beide draaien op 5.0006

[ Voor 31% gewijzigd door simonmdejong op 07-07-2025 16:22 ]

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Hier ook een kWh meter met de update voor de laatste bèta versie. Draait nu enkele uren. Het gedrag is idd anders. Ik weet nog niet of ik positief ben. Hij schakelt wel rapper lijkt het. Ik kijk het nog even aan.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 07-07-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong

simonmdejong

Blaat

bij mij wordt de batterij aangestuurd door de P1 meter, dus merk daar geen verschil in, die wordt keurig iedere seconde bijgewerkt.

De meter die ik gebruik voor de zonnepanelen is wel al 1 van de oudere series, met Eastron er nog op van april 2021, maar neem aan dat dat geen probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
simonmdejong schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:40:
bij mij wordt de batterij aangestuurd door de P1 meter, dus merk daar geen verschil in, die wordt keurig iedere seconde bijgewerkt.

De meter die ik gebruik voor de zonnepanelen is wel al 1 van de oudere series, met Eastron er nog op van april 2021, maar neem aan dat dat geen probleem zou moeten zijn.
Dan ga jij niks merken van de update. De update is specifiek voor kWh meters die PiB’s aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong

simonmdejong

Blaat

internet4me schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Dan ga jij niks merken van de update. De update is specifiek voor kWh meters die PiB’s aansturen.
Dan toch vreemd dat de grafiek nu om de 5 seconden wordt bijgewerkt voor deze meter en dat dit voor de update niet het geval was, ook niet met 5.0005. de meter heeft nooit de batterij aangestuurd net als de andere kWh meter en allemaal konden geupdate worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
simonmdejong schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:50:
[...]

Dan toch vreemd dat de grafiek nu om de 5 seconden wordt bijgewerkt voor deze meter en dat dit voor de update niet het geval was, ook niet met 5.0005. de meter heeft nooit de batterij aangestuurd net als de andere kWh meter en allemaal konden geupdate worden.
Bij mij netjes om de 1 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong

simonmdejong

Blaat

internet4me schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Bij mij netjes om de 1 seconden.
Heel vreemd, maar hij begint hier nu ook weer iedere seconde bij te werken in de app. het is voor de meter ook
maandag zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
internet4me schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:36:
Hier ook een kWh meter met de update voor de laatste bèta versie. Draait nu enkele uren. Het gedrag is idd anders. Ik weet nog niet of ik positief ben. Hij schakelt wel rapper lijkt het. Ik kijk het nog even aan.
Ik ben eruit. Het is een achteruitgang.
Zie printscreen. Hierbij leverde de batterij aan het. (Dus nu nog salderen)
Verder schakelde de batterij een 20/30 seconden niet. Maar stond stand-by met 2x5-6 watt. Zie printscreen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gY6iInKLzn6QwWfpGlJsUDONnjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvzWfyt2wgqdDLe643vK9sKW.jpg?f=fotoalbum_large

Andersom gaat het ook fout. Tentijde van deze meting was de batterij aan het opladen. Met meer dan 200 watt. Duidelijk ook vanaf het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW_a_OYIWk7ND9QcROT9O5vzUw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKxGZytIRq7HPK7TsUSopL1W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door internet4me op 07-07-2025 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet19882
JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Ik wist niet dat dit kon, maar dat is natuurlijk precies wat je nodig hebt.

@Piet19882 De harvi is volgens mij een soort draadloze hub. Die kun je overal hangen. Dus ofwel de CT vanaf de kabel van de batterij, direct naar de zappi. Ofwel de CT naar de harvi en deze draadloos met je zappi verbinden.

Volgens dit artikel kun je (zie AC coupled) dit gebruiken om de zappi alert te maken op een HW PiB (systeem). :)
Top! Ook dit is een goed alternatief inderdaad.
Ik denk dat de eerstgenoemde de voorkeur heeft, omdat ik sowieso al een groep moet aanleggen voor de HW batterijen en dan meteen de CT's kan aanpassen. Een extra CT (4e dus, want heb 3 fase meterkast), zou een extra Harvi vereisen want de Zappi kan er maar 3 hebben. Dus dan is de eerste gemakkelijker.
Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 23:15

Antonio di

a mi me dijeron que si

GL007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Dat was hier niet nodig. Met P1 oude versie geen enkel probleem gehad. Zelfs niet met de nieuwste update
Ik werk hier met Splitter achter de meter waaraan P1 en de Homey dongle zit. De splitter van HW wordt wel gevoed. Door een ruis vrije usb voeding. (Getest met oscilloscope)
Welk merk Splitter en ruis vrije USB-voeding??

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Pagina: 1 ... 160 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.