JanHenk schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:43:
[...]
Het probleem zit hem aan de zappi kant, om eerlijk te zijn. Zij hebben geen motivatie om batterijen of andere NOM-apparaten (denk ook aan slimme boilers etc.) mee te nemen in hun eigen 'overschotregeling' laat staan deze apparaten aansturen (pauzeren). Immers hebben ze zelf ook een batterij in de aanbieding. Die verkopen ze natuurlijk liever. Een compleet ecosysteem is waar bedrijven op inzetten.
HomeWizard is daar imo wel een uitzondering in. Ze zijn voorstander van lokale aansturing en open API's. Hun meters kunnen worden uitgelezen door ontzettend veel andere apparaten. Bij mij werkt de batterij ook goed samen met de laadpaal.
Maar oké, laten we jouw situatie pakken. Laten we ervan uitgaan dat je een vast contract (prijs) hebt met terugleverkosten. En vanuit die optiek zoveel mogelijk eigen gebruik van zonnestroom wil bereiken. Je hebt op een dag alle zonnestroom opgeslokt in de HW batterij én in de auto.
Maar, nu heb je in de nacht nog wat extra nodig in de auto, dus ga je hem nog wat meer bijladen zodat je in de ochtend genoeg range hebt. Maakt het dan uit dat je auto wordt geladen (deels) uit de batterij? Die batterij staat gewoon lekker met 800 watt te ontladen indien nodig, of dat nu naar de auto gaat of naar je vaatwasser... Zal mij persoonlijk een zorg zijn, financieel maakt het ook niet uit. Als de batterij maar leeg komt.
Belangrijkste is dat beide zoveel mogelijk gevuld worden door zonnestroom. Oftewel de HW batterij met zero-mode en een zappi op ECO+ stand. Als er overschot is zal de HW batterij dat waarschijnlijk als eerste inpikken uit hoofde van de reactiesnelheid. Als er nog meer is, gaat ook de zappi mee doen. Of als de HW batterij vol raakt, komt er ook meer overschot beschikbaar voor de laadpaal.
Zolang de laadpaal niet alert is van de batterij, kan hij dat overschot niet pakken. Maar beide keren gaat je eigen PV-opwek naar 'een' batterij.
Zelf zie ik het nut niet zo van de batterij op pauze zetten bij het opladen van de EV. Ik kan het sinds kort wel, maar of het echt zinvol is bij vaste tarieven en terugleverkosten... Zit echt tussen de oren

Dank voor jouw reactie! Ik denk dat hier zeker wat voor te zeggen is, echter wil ik geen extra rendement verliezen + zorgen voor onnodig en extra cycli, zoals hier al wordt aangegeven door @
TeCuMSeH en @
Devke. Zoals @Verwijderd aangeeft is Homewizard super bezig met lokale werking etc. Nu durf ik wel te zeggen dat ik geen leek ben op het gebied van dit soort zaken, maar ik kan niet programmeren in Home Assistant oid. Ik heb daar simpelweg geen kennis voor. Ja, dat kan ik vergaren, maar dat duurt even. Ik wil gewoon een simpele oplossing als ik 5-6k uitgeef aan batterijen.
Bij 1 batterij is dit niet zo'n issue. Totdat je auto vol zit (of dat je zoals ik er wel 4 nodig hebt) en je batterij niet op het moment dat de zon onder gaat. Dan heb je niets aan de batterij omdat die als doel heeft de nacht door te gaan. Zappi denkt simpel: stroom achter de meter = duurzame stroom, dus die pak ik. Ze gaan elkaar dus gegarandeerd verstreken omdat de batterij grijze stroom probeert te voorkomen. Dus Zappi denkt: oei, meer groen, dus doe meer, batterij gaat volgen. Dat is niet handig.
En een EV start pas bij 1400w op 1 fase (6A), dus daaronder is juist een PiB handig. Maar dan moet hij wel zijn mond houden op het moment dat de 1400w gehaald wordt, dan moet de auto het overnemen en de PiB houden wat hij heeft. Idem voor als de zon onder gaat, juist op komt of er een wolkje voor komt.
Zoals gezegd: HW moet simpel een integratie in hun eigen app bouwen met hun eigen kWh meter. Ik snap dat zij hier wellicht geen belang hebben, ze kunnen zo echter wel meer kWh meters slijten
Wat @Verwijderd nog aangeeft is juist: beste is om, zeker als je 1 PiB hebt, hem te pauzeren als de auto laadt. Echter moet dat dan handwerk zijn (als je geen HA kennis hebt) en dat vind ik jammer.
[
Voor 3% gewijzigd door
Piet19882 op 07-07-2025 11:26
]