Hier draaien ook 3 batterijen volledig naar wens. Enkel een 4e batterij gooit roet in het eten (geen "E"-foutmeldingen), maar dit probleem is momenteel in behandeling. Meer volgt dus.
Ik ben dik tevreden met de accu. Het is een nieuw product, dus ik loop een risico op problemen. Die neem ik op de koop toe, risico dat ik bewust neem. De tijd zal het leren of het de juiste was/is.
/f/image/WApBiP7oGNJbagY9sVAeVVfk.png?f=fotoalbum_large)
Ondanks weinig zon de beide batterijen goed vol gekregen.
Rendement van de batterijen 71,2 % en 72,85%
Het laden en ontladen wordt nu met advance flow gecontroleerd.
De methode van @crryp wordt hier gehanteerd.
Ik heb de Yam script omgezet naar advance flow. De meldingen hiervan komen op de mobiel binnen.
Ik hoef niet meer regelmatig te controleren of het fout gaat. Mooier was het geweest dat de api een simpeler foutmelding had.
[ Voor 28% gewijzigd door GL007 op 06-07-2025 07:39 ]
Nou, het is gelukt. 3 PiB's leegtrekken in 1 nacht. Kennelijk is 1 vaatwasser, 2x wasmachine en 1 droger voldoende om ze allemaal om 5:40u leeg te hebben samen met het nachtverbruik. Heb ik nou toch een 4e nodig?
Verder heel tevreden. Twijfel nog een beetje of ik ze alledrie aan laat staan tijdens onze vakantie vanaf woensdag, of dat ik er 2 uitzet. Ik weet dat HW zegt gewoon aan laten, maar ja dat geeft ook weer wat extra verbruik en voor 4 weken telt dat wel op.....
Verder heel tevreden. Twijfel nog een beetje of ik ze alledrie aan laat staan tijdens onze vakantie vanaf woensdag, of dat ik er 2 uitzet. Ik weet dat HW zegt gewoon aan laten, maar ja dat geeft ook weer wat extra verbruik en voor 4 weken telt dat wel op.....
Laat ze nu door draaien. Het draait toch op de zonne energie. En het is beter voor de batterij.aip schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:02:
Nou, het is gelukt. 3 PiB's leegtrekken in 1 nacht. Kennelijk is 1 vaatwasser, 2x wasmachine en 1 droger voldoende om ze allemaal om 5:40u leeg te hebben samen met het nachtverbruik. Heb ik nou toch een 4e nodig?
Had gister avond helaas weer een melding en klopte weer! Dus dat is dan weer goed nieuws.GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:33:
[Afbeelding]
Ondanks weinig zon de beide batterijen goed vol gekregen.
Rendement van de batterijen 71,2 % en 72,85%
Het laden en ontladen wordt nu met advance flow gecontroleerd.
De methode van @crryp wordt hier gehanteerd.
Ik heb de Yam script omgezet naar advance flow. De meldingen hiervan komen op de mobiel binnen.
Ik hoef niet meer regelmatig te controleren of het fout gaat. Mooier was het geweest dat de api een simpeler foutmelding had.
Er was een voorwaarde die ik in de flow in 2 delen moest doen. > -1 en <1crryp schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:00:
[...]
Had gister avond helaas weer een melding en klopte weer! Dus dat is dan weer goed nieuws.
Heb ik ookGL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:04:
[...]
Er was een voorwaarde die ik in de flow in 2 delen moest doen. > -1 en <1
Dat zag iik. Het is een geneste and voorwaarde. Wat mij wel lastig lijk dat je de token van het device elke keer moet invullen. Kun je die selecteren oid of moet je eerst in de lijst opzoeken en kopiëren.crryp schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:09:
[...]
Heb ik ookvoor vermogen van de accu. Maar dat kan in ha in een blok
Hoe debug je deze code.
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 06-07-2025 09:17 ]
Die vult die zelf in uit een dropdown kies je gewoon het device.GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:16:
[...]
Dat zag iik. Het is een geneste and voorwaarde. Wat mij wel lastig lijk dat je de token van het device elke keer moet invullen. Kun je die selecteren oid of moet je eerst in de lijst opzoeken en kopiëren.
O dat is mooi. Dus dat is het zelfde als bij Homey.crryp schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:17:
[...]
Die vult die zelf in uit een dropdown kies je gewoon het device.
Zelf heb ik geen HA ervaring. Maar de yam code begin ik te snappen.
[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 06-07-2025 09:56 ]
Batterij 1 en 2 controle iets aan gepast. Afzonderlijke tijdslijn notatie van gemaak voor laden en ontladen.
Dat lijkt me handiger.
Dat lijkt me handiger.
[ Voor 10% gewijzigd door GL007 op 06-07-2025 10:23 ]
That's what it's all about !ivo1969 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:31:
[...]
Alleen dan verkeerde grafiek? Ik zie nu zonverbruik
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
Koop een wasrek...aip schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:02:
Serieus: die wasdroger vreet elektriciteit, al die andere apparaten stellen weinig voor.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Snelste winst is natuurlijk de machines op startuitstel aan zetten zodat ze draaien tijdens de zonuren. Dat is even wenen omdat er jaren is gepromoot om in de nacht de was te draaien. Maar dat jij aan het slapen of werken bent maakt de wasmachine niet uit.aip schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:02:
Ja, maar als de oudste zoon na twee diensten binnen 24 uur door zijn koksbuizen heen is en op zondag weer de ontbijtdienst moet draaien houdt 't een beetje op. Dan moet de (warmtepomp!) droger toch echt aan. Als kok in een strandtent is het soms even achter elkaar doorbuffelen. (en voor die ouwe dus doorwassen)Apenkooi schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:28:
[...]
Snelste winst is natuurlijk de machines op startuitstel aan zetten zodat ze draaien tijdens de zonuren. Dat is even wenen omdat er jaren is gepromoot om in de nacht de was te draaien. Maar dat jij aan het slapen of werken bent maakt de wasmachine niet uit.
Paar extra buizen is goedkoper dan een vierde batterij. Ook efficiënter om een aantal tegelijk te wassen.aip schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Ja, maar als de oudste zoon na twee diensten binnen 24 uur door zijn koksbuizen heen is en op zondag weer de ontbijtdienst moet draaien houdt 't een beetje op. Dan moet de (warmtepomp!) droger toch echt aan. Als kok in een strandtent is het soms even achter elkaar doorbuffelen. (en voor die ouwe dus doorwassen)
Hij is 18. Ga jij m even uitleggen dat zijn investering beter is voor het milieu dan mijn bijdrage aan Eneco?Apenkooi schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:40:
[...]
Paar extra buizen is goedkoper dan een vierde batterij. Ook efficiënter om een aantal tegelijk te wassen.
Nou, vandaag is totaal geen zon te verwachten, en met slechts < 500w uit de PV, en meerdere wassen te draaien (plus iedereen thuis dus televisie en computers aan), gaat de PiB niet vol raken natuurlijk. Eén van de twee is ook al onder de 10% Soc, dus die gaat ook niet meer echt helpen om pieken te onderdrukken. 
Dus mijn "winterstrategie" maar eens handmatig uitproberen dan. Accu volladen op netstroom voor 17ct, als hij vol is op standby, en dan vanavond vanavond vanaf 17:00 voor 28-32 ct weer op NOM.
Overigens had ik bij het via HA bedienen van de PiB eergisteren een foutmelding. Ik weet hem niet exact meer, maar het was iets met "connection error" en ik kon de modus van de PiB niet veranderen. Ik zag zo gauw even niet hoe ik de integratie kon herstarten, dat scherm hebben ze veranderd, dus vanuit de HA app HA geheel geherstart, en toen werkte het weer. Dat moet ik even in de gaten houden, en als het vaker voorkomt een notificatie opzetten, want als dat een tijd niet werkt en ik heb niet door, gooit dat mooi mijn strategie in de war.
-edit-
Voor 101% duidelijkheid: een foutmelding in Home Assistant dus, niet in de PiB's of P1-meter.
Dus mijn "winterstrategie" maar eens handmatig uitproberen dan. Accu volladen op netstroom voor 17ct, als hij vol is op standby, en dan vanavond vanavond vanaf 17:00 voor 28-32 ct weer op NOM.
Overigens had ik bij het via HA bedienen van de PiB eergisteren een foutmelding. Ik weet hem niet exact meer, maar het was iets met "connection error" en ik kon de modus van de PiB niet veranderen. Ik zag zo gauw even niet hoe ik de integratie kon herstarten, dat scherm hebben ze veranderd, dus vanuit de HA app HA geheel geherstart, en toen werkte het weer. Dat moet ik even in de gaten houden, en als het vaker voorkomt een notificatie opzetten, want als dat een tijd niet werkt en ik heb niet door, gooit dat mooi mijn strategie in de war.
-edit-
Voor 101% duidelijkheid: een foutmelding in Home Assistant dus, niet in de PiB's of P1-meter.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 06-07-2025 11:58 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Tegen je 18e wordt het toch wel tijd om te leren hoe de wereld in elkaar steekt? Verhoging van kostgeld vanwege gestegen kosten. Als hij werkkleding van de baas heeft gekregen wordt het tijd om een buisje extra te vragen als de baas wil dat hij met schone kleding de zelfde diensten blijft draaien. Maar goed we wijken af.aip schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:42:
[...]
Hij is 18. Ga jij m even uitleggen dat zijn investering beter is voor het milieu dan mijn bijdrage aan Eneco?
Twee broeken, twee buizen, en 1 paar werkklompen. Dat was t, als je meer wil, mag je t zelf betalen. Ik weet nog toen ik als student in de keuken werkte, dat ik 35 ct (gulden weliswaar) per dag aan waskosten kreeg. Maar ja, das war einmal.Apenkooi schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:56:
[...]
Tegen je 18e wordt het toch wel tijd om te leren hoe de wereld in elkaar steekt? Verhoging van kostgeld vanwege gestegen kosten. Als hij werkkleding van de baas heeft gekregen wordt het tijd om een buisje extra te vragen als de baas wil dat hij met schone kleding de zelfde diensten blijft draaien. Maar goed we wijken af.
Enfin, de PiB's werken prima, en de wasmachine draait alweer, maar nu op de zon. 700 watt van het dak, maar de PiB's staan weer op 23%, dus die ondersteunen bij het opwarmen van t water. Precies waar ik ze voor gekocht heb.
Bij mij hier zwaar bewolkt en het regent. Alphen aan den Rijn. Gisteren ook bewolkt en toen zijn de batterijen maar tot 75% vol gekomen, dus vanochtend was er 1 helemaal leeg en 1 stond op 2%. Die met 2% heeft vandaag iets op geladen, maar staat nu te ontladen en heeft nog 1%. Dus het is straks snel over. Zonnepanelen leveren 129 watt (9stuks). Heb geen dynamisch contract, maar variabel, dus vandaag en waarschijnlijk ook morgen geen stroom meer in de 2 batterijen.
Het is wat het is.
Het is wat het is.
Ja slecht weer hier in Alphen-aan-den-rijn, batterij vanmorgen ook al leeg. Nu maar auto laden met stroom.
De HW app op de iPhone en iPad doet het niet in de nu weergave. In alle grafieken draaien rondjes.
Heeft iemand anders dit ook? In Homey staat wel alles goed.
Yup, hier ook. Zal wel een servertje in zondagsrust staan.Olie_B_Bommel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:23:
OK, dan kennelijk storing bij HW.
Ik heb geen batterijen meer, maar als ik kijk bij de grafieken nu dan werken de stroomtotaal ,overvoltage, watermeter, en de engery socket hier wel
Ter info, op android werkt de nu weergave wel.Olie_B_Bommel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:21:
De HW app op de iPhone en iPad doet het niet in de nu weergave. In alle grafieken draaien rondjes.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x
Omdat ze allemaal door de cloud wordt gelezenivo1969 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:52:
Ik heb geen batterijen meer, maar als ik kijk bij de grafieken nu dan werken de stroomtotaal ,overvoltage, watermeter, en de engery socket hier wel
Dit was bij mij februari 2024 t/m januari 2025:
:strip_exif()/f/image/vde654IAVo3jikvjStfBZem2.jpg?f=fotoalbum_large)
ZONDER PiB eigen verbruik zonopwek: 1230 kWh.
En dit is februari 2025 tot nu:
:strip_exif()/f/image/6aCD1tpFziO3QZqNLXwsZR7g.jpg?f=fotoalbum_large)
MET PiB eigen verbruik zonopwek in die periode al 1112 kWh.
De PiB staat hier nog geen 4,5 maand in huis maar eigen verbruik is nu al bijna net zo hoog als een volledig jaar zonder PIB.
En als je het per maand bekijkt ziet dat er tot nu toe zo uit:
:strip_exif()/f/image/487Vto7SEfDp7haqOAVkHvTe.jpg?f=fotoalbum_large)
PiB dus (eind) februari 2025 geïnstalleerd, duidelijk te zien in de cijfertjes en helemaal probleemloos tot nu toe.
Aanzienlijk meer opwek dit huidige jaar dan bv zelfde periode 2023 maar tegelijkertijd ook aanzienlijk minder teruggeleverd. En Direct Verbruik (alles vanaf het dak) gaat nu ook door het dak.
Afgelopen maand was wat dat betreft ook gelijk weer een record met hoogste zelfverbruik zonopwek per maand ooit hier in huis.
Ik blijf het mooi vinden hoe 1 zo'n relatief klein apparaat (zowel in capaciteit als daadwerkelijke afmetingen) zo'n verschil maakt.
Sinds ingebruikname heeft dat ene ding inmiddels al 450 kWh afgevangen die anders het net op waren gegaan.
Ik heb met die van mij dus gelukkig ook nog geen enkele storing gehad. Ik ken persoonlijk slechts 1 ander iemand met een PiB en die doet het ook prima verder. Is niet echt bepaald een grote dataset zo maar toch: 2 uit 2 doen het in ieder geval perfect
:strip_exif()/f/image/vde654IAVo3jikvjStfBZem2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6aCD1tpFziO3QZqNLXwsZR7g.jpg?f=fotoalbum_large)
De PiB staat hier nog geen 4,5 maand in huis maar eigen verbruik is nu al bijna net zo hoog als een volledig jaar zonder PIB.
:strip_exif()/f/image/487Vto7SEfDp7haqOAVkHvTe.jpg?f=fotoalbum_large)
PiB dus (eind) februari 2025 geïnstalleerd, duidelijk te zien in de cijfertjes en helemaal probleemloos tot nu toe.
Aanzienlijk meer opwek dit huidige jaar dan bv zelfde periode 2023 maar tegelijkertijd ook aanzienlijk minder teruggeleverd. En Direct Verbruik (alles vanaf het dak) gaat nu ook door het dak.
Afgelopen maand was wat dat betreft ook gelijk weer een record met hoogste zelfverbruik zonopwek per maand ooit hier in huis.
Ik blijf het mooi vinden hoe 1 zo'n relatief klein apparaat (zowel in capaciteit als daadwerkelijke afmetingen) zo'n verschil maakt.
Sinds ingebruikname heeft dat ene ding inmiddels al 450 kWh afgevangen die anders het net op waren gegaan.
Ik heb met die van mij dus gelukkig ook nog geen enkele storing gehad. Ik ken persoonlijk slechts 1 ander iemand met een PiB en die doet het ook prima verder. Is niet echt bepaald een grote dataset zo maar toch: 2 uit 2 doen het in ieder geval perfect
Met wat laad je hem normaal dan? 😊Ral23087 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:20:
Ja slecht weer hier in Alphen-aan-den-rijn, batterij vanmorgen ook al leeg. Nu maar auto laden met stroom.
Sorry wellicht een beetje off-topic, maar waar komt die variabele "#-Belasting (fase 1)" vandaan ? Kan hem niet vinden.GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 07:42:
[Afbeelding]
Advance flow voor generen Foutmelding voor een batterij. Flow afgeleid van het idee van @crryp .
Flow is zodanig ontwikkeld op een IPad zodat het op een scherm past en het maken een scherm kopie simpel kan gebeuren.
klopt die kolom teruggeleverd 2025 wel? het verschil van 'direct verbruik' wat meer is in 2025 zou ik minder verwachten in de kolom teruggeleverd.Knurt schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:09:
Dit was bij mij februari 2024 t/m januari 2025:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aanzienlijk meer opwek dit huidige jaar dan bv zelfde periode 2023 maar tegelijkertijd ook aanzienlijk minder teruggeleverd. En Direct Verbruik (alles vanaf het dak) gaat nu ook door het dak.![]()
Ik heb met die van mij dus gelukkig ook nog geen enkele storing gehad. Ik ken persoonlijk slechts 1 ander iemand met een PiB en die doet het ook prima verder. Is niet echt bepaald een grote dataset zo maar toch: 2 uit 2 doen het in ieder geval perfect![]()
Jij levert tot nu toe in 2025 dus meer terug dan 2024 , terwijl je de pib hebt....
meer zonopbrengst misschien? aandeel eigen gebruik van die meeropbrengst is veel hoger, lijkt me, dankzij de PIBHE1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:23:
[...]
klopt die kolom teruggeleverd 2025 wel? het verschil van 'direct verbruik' wat meer is in 2025 zou ik minder verwachten in de kolom teruggeleverd.
Jij levert tot nu toe in 2025 dus meer terug dan 2024 , terwijl je de pib hebt....
afname van het net is ook lager
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV
Goedemiddag,
Op voorhand excuses voor het feit dat ik een vraag stel waar het antwoord simpel is of al eerder besproken is. Heb de zoekfunctie uitgeplozen maar kon het niet (direct) vinden.
De situatie is als volgt. Sinds januari hebben we een EV met een Zappi laadpaal. Die wordt, veelal en zoveel als mogelijk, met eco+ mode gebruikt. D.w.z. dat de auto volledig op zonnestroom laadt.
Dat geeft best een goed resultaat, vind ik zelf:
:strip_exif()/f/image/SxAorD3a86UmMYwbXOx5UZkI.png?f=user_large)
Hoe lossen we echter op dat, met name je er niet steeds mee bezig hoeft te zijn, dat de EV de batterij(en) leegtrekt?
Ik lees dat er een bèta versie is waarbij je zonnetaken kunt koppelen aan de PiB: HW kwh meter voor auto boven 1400w = batterijen op standby. Het is niet moeilijker dan dat. Bestaat dit al? Komt dit nog? Of moet ik met de laadpaal gaan spelen met CT klemmen zodat die weet dat er een batterij in het netwerk is?
Off topic: Zappi, merk van Myenergi, ook Europees, heeft Libbi als thuisaccu. Kost per kWh vrijwel hetzelfde als HW, maar lees er te weinig over. Uiteraard kan die rekening houden met de EV lader, maar die installatie is wat minder laagdrempelig. Dat zou een alternatief zijn, maar ben daar wat minder enthousiast over.
Alvast bedankt!
Op voorhand excuses voor het feit dat ik een vraag stel waar het antwoord simpel is of al eerder besproken is. Heb de zoekfunctie uitgeplozen maar kon het niet (direct) vinden.
De situatie is als volgt. Sinds januari hebben we een EV met een Zappi laadpaal. Die wordt, veelal en zoveel als mogelijk, met eco+ mode gebruikt. D.w.z. dat de auto volledig op zonnestroom laadt.
:strip_exif()/f/image/SxAorD3a86UmMYwbXOx5UZkI.png?f=user_large)
Hoe lossen we echter op dat, met name je er niet steeds mee bezig hoeft te zijn, dat de EV de batterij(en) leegtrekt?
Ik lees dat er een bèta versie is waarbij je zonnetaken kunt koppelen aan de PiB: HW kwh meter voor auto boven 1400w = batterijen op standby. Het is niet moeilijker dan dat. Bestaat dit al? Komt dit nog? Of moet ik met de laadpaal gaan spelen met CT klemmen zodat die weet dat er een batterij in het netwerk is?
Off topic: Zappi, merk van Myenergi, ook Europees, heeft Libbi als thuisaccu. Kost per kWh vrijwel hetzelfde als HW, maar lees er te weinig over. Uiteraard kan die rekening houden met de EV lader, maar die installatie is wat minder laagdrempelig. Dat zou een alternatief zijn, maar ben daar wat minder enthousiast over.
Alvast bedankt!
[ Voor 14% gewijzigd door Piet19882 op 06-07-2025 14:47 ]
Je kunt de regie weer in eigen hand nemen via de HW app.JeroenH schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:56:
Nou, vandaag is totaal geen zon te verwachten, en met slechts < 500w uit de PV, en meerdere wassen te draaien (plus iedereen thuis dus televisie en computers aan), gaat de PiB niet vol raken natuurlijk. Eén van de twee is ook al onder de 10% Soc, dus die gaat ook niet meer echt helpen om pieken te onderdrukken.
-edit-
Zie hieronder:
:strip_exif()/f/image/axkpoVUZZASksJEhWpkpwvuU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/98AL5h2XPJr23Yn9xgLdJi9j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OhbEl3RGGsUVzhJ0ct0rFYBk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HmKy2MeFtLznNGAqgI3m0Rs9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben zeer tevreden over mijn eerste batterij. 1 klein probleempje gehad met temperatuur die te hoog zou zijn die ik mocht negeren van HW. Tevens ook zeer tevreden over mijn marstek venus.Devke schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Tevreden klanten hoor je vaak ook niet. Zeker leuk om te lezen maar ook een kritische klant heeft een beleving bij een product. Daar leert een bedrijf van maar ook wij hier met zn alle. Hier draait de batterij gewoon stabiel. De volledig open API had ik ook graag gezien maar die heeft nu geen prioriteit / gaat niet komen. Net als laden zou ontladen een mooie toevoeging zijn op net support.
Ik heb van de week de netbeheerder gesproken. Daar kwam ook het eventueel terug leveren op dure uren aan bod. Net als het laden op de goedkopere uren. Dan is het goed om te horen dat ze dat zien als net support en niet als verstoring. Het is maar een druppel op de gloeiende plaat maar vele druppels ...........
Wat ik zie is dat de netto kosten verder gedaald zijn voor de batterij. Ik zit nu op 42 ct netto kosten op 41 cycli gedurende de testperiode. Dan is de batterij nog vol. De besparing en wellicht een verspringing van een cyclus komen daar nog bij. Voor het laden vanmorgen zat ik op totaal 7 ct op 41 cycli. Dat betekend dat de netto kosten die per cyclus op variabel contract van 6 ct gezakt zijn naar minder dan 1 ct op dynamisch contract. Hier is de afschrijving in meegenomen. Break even point komt eraan..
Maar de 2e batterij geeft sinds levering al problemen. Ik snap nu ook de frustratie van mensen die 4 batterijen hebben. Dan begin je tegen limitatie van de p1 dongle aan te lopen.
de P1 dongle moet bij mij redelijk wat connecties afhandelen, De marstek gaat via HA wat weer een connectie scheelt.
1. Home Assistant
2. HW batterij 1
3. HW batterij 2
4. Smart EVSE Laadpaal controller
Het werkte allemaal perfect tot het aanzetten van de 2e HW batterij toen ging het mis. Of de laadpaal geeft de geest of een van de batterijen blijft stand-by terwijl hij iets zou moeten gaan doen. Als dit langer gaat duren voordat er een oplossing komt voor 4 devices ga ik HA direct een P1-USB kabel geven en niet meer via HW. Ik ben niet geheel ontevreden maar qua software kan het nog wel iets beter. Sterker nog ik denk dat marstek minder software problemen/omruil heeft dan HW op dit moment.
Ik heb deze week exact hetzelfde probleem (geprobeerd) op te lossen en vooralsnog denk ik dat dat wel gelukt is. Maar hiervoor heb ik wel Home Assistant moeten gebruiken. Ik heb de automation wel heel erg ingewikkeld gemaakt. Kort gezegd komt het erop neer dat de zappi op 1 fase wordt geforceerd met eco+ laden. Buiten dat om laat ik de zappi zelf zijn werk doen via de CT klemmen. Mocht ik meer opwekken dan de 5.2kw die de zappi op 1 fase trekt dan gaan de batterijen in zero mode of charge mode afhankelijk van de prijzen en de daadwerkelijke export op dat moment. Ook worden alle slimme stekkers uitgelezen zodat ik het volledige huisverbruik redelijk in beeld heb en wordt de omvormer uitgelezen. De automation houdt hier allemaal rekening mee om ervoor te zorgen dat de batterijen niet de auto gaan laden en dat er zo weinig mogelijk export het net op is.Piet19882 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:39:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Her en der nog wat hysteresis ingebouwd om onnodig schakelgedrag te voorkomen. Ik heb nog maar 1 keer kunnen testen maar het lijkt erg goed te werken. Dankzij de manier waarop de API van goodwe werkt kan ik die jammer genoeg niet meer in de HW app uitlezen voor leuke zonverbruik grafiekjes maar ik heb van de 45kwh opwek over de gehele dag een 37kwh helemaal zelf kunnen gebruiken met minimaal aan export. En dat vond ik zelf best wel stoer
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Gebruikt je laadpaal API v2 dan? Binnenkort komt hier een laadpaal die ook load balancing via de p1 meter van HW gaat doen. Ik heb begrepen dat die via API v1 nog gaat, dus een lagere belasting.Chris96 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:04:
[...]
Ik ben zeer tevreden over mijn eerste batterij. 1 klein probleempje gehad met temperatuur die te hoog zou zijn die ik mocht negeren van HW. Tevens ook zeer tevreden over mijn marstek venus.
Maar de 2e batterij geeft sinds levering al problemen. Ik snap nu ook de frustratie van mensen die 4 batterijen hebben. Dan begin je tegen limitatie van de p1 dongle aan te lopen.
de P1 dongle moet bij mij redelijk wat connecties afhandelen, De marstek gaat via HA wat weer een connectie scheelt.
1. Home Assistant
2. HW batterij 1
3. HW batterij 2
Het werkte allemaal perfect tot het aanzetten van de 2e HW batterij toen ging het mis. Of de laadpaal geeft de geest of een van de batterijen blijft stand-by terwijl hij iets zou moeten gaan doen. Als dit langer gaat duren voordat er een oplossing komt voor 4 devices ga ik HA direct een P1-USB kabel geven en niet meer via HW. Ik ben niet geheel ontevreden maar qua software kan het nog wel iets beter. Sterker nog ik denk dat marstek minder software problemen/omruil heeft dan HW op dit moment.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh.
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releasesDevke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:13:
[...]
Gebruikt je laadpaal API v2 dan? Binnenkort komt hier een laadpaal die ook load balancing via de p1 meter van HW gaat doen. Ik heb begrepen dat die via API v1 nog gaat, dus een lagere belasting.
ik kan het niet terug vinden, Maar ik zag net dat ik ook nog niet de laatste versie erop heb staan.
Dus zal straks nog even een update doen. Gebruik dat ding al 5 jaar en werkt altijd goed, laatste 3 maand dus via HW P1.
Ik heb 4 batterijen en helemaal geen problemen Maar ik heb ook niet allerlei zaken erom heen zitten zoals HA of Homey. Ik denk dat het probleem dus meer aan de gebruikers kant zit omdat men meer wil dan het Plug en Play gebruik waarvoor de batterijen zijn ontworpen.Chris96 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:04:
[...]
Ik ben zeer tevreden over mijn eerste batterij. 1 klein probleempje gehad met temperatuur die te hoog zou zijn die ik mocht negeren van HW. Tevens ook zeer tevreden over mijn marstek venus.
1. Home Assistant
2. HW batterij 1
3. HW batterij 2
@JeroenHJeroenH schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:56:
-edit-
Wat jij winterstrategie noemt gebruik ik nu ook al veelvuldig.
Door een hoog airco gebruik en beide EV’s komen de batterijen, afgezien van de enkele superdagen in de afgelopen maand, overdag vaak niet vol met overschot PV alleen.
En de airco draait ook ‘s nachts flink, met tot wel 4 kWh van 20 tot 08 uur. Dus als het verschil tussen laag (12-17 uur meestal) en hoog tussen 18 en 22 uur voldoende is (ik let niet op de afschrijving, dat is water under the bridge), dan laad ik handmatig. Werkt super en met de 3 batterijen hier heb ik dan ca. 6.5 kWh die ook krek tussen 19-20 uur en 05 tot 06 uur opgaan. Helaas kan ik de ochtend spits met de huidige buiten temperaturen nog niet afdekken, daarvoor de is de airco te dorstig.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
De laatste firmware zou stabieler moeten zijn. Kan dat hier sws niet testen want ik haal 4 connecties (nog) niet.Chris96 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:18:
[...]
https://github.com/dingo35/SmartEVSE-3.5/releases
ik kan het niet terug vinden, Maar ik zag net dat ik ook nog niet de laatste versie erop heb staan.
Dus zal straks nog even een update doen. Gebruik dat ding al 5 jaar en werkt altijd goed, laatste 3 maand dus via HW P1.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh.
Ik ben (nog) niet thuis in Home Assistant of andere platforms. En ergens wil ik het zo onafhankelijk mogelijk laten werken. Natuurlijk ben ik afhankelijk van Homewizard, wat al balen is als zij failliet gaan. Myenergi heeft dat met Libbi en Zappi goed geregeld: lokale bediening met knoppen en lokale meting met CT klemmen etc. Server is puur voor de app. Dus als die club failliet gaat, werkt het nog zoals het moet werken.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:06:
[...]
Ik heb deze week exact hetzelfde probleem (geprobeerd) op te lossen en vooralsnog denk ik dat dat wel gelukt is. Maar hiervoor heb ik wel Home Assistant moeten gebruiken. Ik heb de automation wel heel erg ingewikkeld gemaakt. Kort gezegd komt het erop neer dat de zappi op 1 fase wordt geforceerd met eco+ laden. Buiten dat om laat ik de zappi zelf zijn werk doen via de CT klemmen. Mocht ik meer opwekken dan de 5.2kw die de zappi op 1 fase trekt dan gaan de batterijen in zero mode of charge mode afhankelijk van de prijzen en de daadwerkelijke export op dat moment. Ook worden alle slimme stekkers uitgelezen zodat ik het volledige huisverbruik redelijk in beeld heb en wordt de omvormer uitgelezen. De automation houdt hier allemaal rekening mee om ervoor te zorgen dat de batterijen niet de auto gaan laden en dat er zo weinig mogelijk export het net op is.
Her en der nog wat hysteresis ingebouwd om onnodig schakelgedrag te voorkomen. Ik heb nog maar 1 keer kunnen testen maar het lijkt erg goed te werken. Dankzij de manier waarop de API van goodwe werkt kan ik die jammer genoeg niet meer in de HW app uitlezen voor leuke zonverbruik grafiekjes maar ik heb van de 45kwh opwek over de gehele dag een 37kwh helemaal zelf kunnen gebruiken met minimaal aan export. En dat vond ik zelf best wel stoer
Ik wil dus eigenlijk gewoon een simpele oplossing zonder te programmeren. Zoals ze met de Sockets hebben: als dat dan dat. En dat dan met de batterij. Weet iemand of dat op de rol staat? Iemand met Beta software waar dit werkt?
@Piet19882Piet19882 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:38:
[...]
Ik ben (nog) niet thuis in Home Assistant of andere platforms. En ergens wil ik het zo onafhankelijk mogelijk laten werken. Natuurlijk ben ik afhankelijk van Homewizard, wat al balen is als zij failliet gaan. Myenergi heeft dat met Libbi en Zappi goed geregeld: lokale bediening met knoppen en lokale meting met CT klemmen etc. Server is puur voor de app. Dus als die club failliet gaat, werkt het nog zoals het moet werken.
Ik wil dus eigenlijk gewoon een simpele oplossing zonder te programmeren. Zoals ze met de Sockets hebben: als dat dan dat. En dat dan met de batterij. Weet iemand of dat op de rol staat? Iemand met Beta software waar dit werkt?
Ik heb een Zaptec lader, maar zelfde issues. Dus die vraag heb ik in de begin periode al gesteld: batterijen standby als de Zaptec levert. En dan via de app, niet HA op Homey alleen.
Staat in de “requests overview” die @Devke aan HW gestuurd heeft. Zover ik weet kan het nu met wat kunst en vliegwerk alleen via de API.
Geduld vrees ik, maar toezegging van HW omtrent wel/niet en wanneer ken ik niet.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dat ben ik niet helemaal met je eens.hanev001 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 15:21:
[...]
Ik heb 4 batterijen en helemaal geen problemen Maar ik heb ook niet allerlei zaken erom heen zitten zoals HA of Homey. Ik denk dat het probleem dus meer aan de gebruikers kant zit omdat men meer wil dan het Plug en Play gebruik waarvoor de batterijen zijn ontworpen.
Tevens heeft HW al bevestigd bezig te zijn met mensen die 4 batterijen vq 4 connecties hebben en soms problemen ervaren.
Een zonnetaak voor de batterij kan niet. De enige manier die ik nu kan bedenken is een automatisering maken die bij een overschot van 1400 W de batterij in stand-by modus zet. Dan zal je iets met HA of Homey moeten maken. Of deze mogelijkheid in de app komt (zonnetaak) dat weet alleen HW maar. Op dit moment is er niets over bekend.Piet19882 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:39:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Dat is toch al gedaan. Ze hebben verteld dat ze het geheugen gebruik in de P1-meter hebben verbeterd en dat is met de laatste update in produktie gekomen.Chris96 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:10:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Tevens heeft HW al bevestigd bezig te zijn met mensen die 4 batterijen vq 4 connecties hebben en soms problemen ervaren.
Daarnaast vermoet ik dat met de meer recente updates voor de batterij op dat gebied ook wat gedaan is omdat ik voor die tijd 2 keer de verbinding met de P1-meter verloor maar dat dit probleem nu ook weg is.
Ja, die cijfertjes kloppen wel hoor:HE1 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:23:
[...]
klopt die kolom teruggeleverd 2025 wel? het verschil van 'direct verbruik' wat meer is in 2025 zou ik minder verwachten in de kolom teruggeleverd.
480 kWh meer opwek dit jaar dan zelfde periode in 2024. En slechts 25 kWh meer teruggeleverd.
Dat verschil is dus grotendeels de PiB ingegaan.
Precies dat dus inderdaadWilmaas schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:30:
[...]
meer zonopbrengst misschien? aandeel eigen gebruik van die meeropbrengst is veel hoger, lijkt me, dankzij de PIB
afname van het net is ook lager
Gisteren en vandaag niet zoveel productie van de PV installatie. Dus toch maar eens aan de knutsel met Homey om geforceerd te laden.
Geen garantie dat het werkt. Maar laatste versie van mij PIB flow zie hier:
https://community.homey.a...ij/139216/2?u=johan_bruyn
Zit nog te broeden op hoe ik beter kan berekenen wat ik nog aan energie nodig heb in huis voordat er onvoldoende vermogen is van de zon. Nu heb ik 2 kWh boven op de maximale capaciteit van de batterij gezet.
Geen garantie dat het werkt. Maar laatste versie van mij PIB flow zie hier:
https://community.homey.a...ij/139216/2?u=johan_bruyn
Zit nog te broeden op hoe ik beter kan berekenen wat ik nog aan energie nodig heb in huis voordat er onvoldoende vermogen is van de zon. Nu heb ik 2 kWh boven op de maximale capaciteit van de batterij gezet.
Edit. Poll aangepast. Foutje in.
[ Voor 82% gewijzigd door Devke op 06-07-2025 19:06 ]
Ik gebruik de batterij voor NOM icm dynamische tarieven. Die 2 vullen elkaar juist heel goed aan. Kan geen 2 opties kiezen dus een no vote van mijDevke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:48:
Misschien eens tijd voor een poll:
Hoe gebruik jij de PIB?
Try again 😜AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:50:
[...]
Ik gebruik de batterij voor NOM icm dynamische tarieven. Die 2 vullen elkaar juist heel goed aan. Kan geen 2 opties kiezen dus een no vote van mij
Nope dat is te suggestief. Daarmee suggereer je dat ik de PiB niet zou gebruiken zoals hij in de markt is gezet. Ik gebruik hem binnen de kaders van wat wordt toegelaten door HomeWizard hun software/firmware en dus daarmee gebruik ik hem zoals hij nu in de markt staat. Jammer dit hoor.
Zou het kunnen zijn dat ik een foutje in de poll heb gemaakt.... btw hij is niet in de markt gezet als Dynamische PIB 😊AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:01:
[...]
Nope dat is te suggestief. Daarmee suggereer je dat ik de PiB niet zou gebruiken zoals hij in de markt is gezet. Ik gebruik hem binnen de kaders van wat wordt toegelaten door HomeWizard hun software/firmware en dus daarmee gebruik ik hem zoals hij nu in de markt staat. Jammer dit hoor.
Ik heb de poll even gereset. Er zat een foutje in. Ik zag dat er al gestemd was. Bij deze de goede link nog een x.
Hoe gebruik jij de PIB?
Hoe gebruik jij de PIB?
Hoe werkt dat?AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:50:
[...]
Ik gebruik de batterij voor NOM icm dynamische tarieven. Die 2 vullen elkaar juist heel goed aan. Kan geen 2 opties kiezen dus een no vote van mij
Ik versta onder NOM aanzetten en niet meer aankomen.
Maar als je hem in combinatie met Dynamisch gebruikt dan moet je toch enig extern stuur werk doen om van de verschillende tarief momenten gebruik te maken en dat is niet zoals hij in de markt is gezet.
Graag gedaan. En alhoewel het niet 1 2 3 klaar is om voor HomeWizard rekening te houden met externe factoren. Lijkt me dit toch wel een beetje een oversight. Als je als gebruiker je omvormer en je P1 meter gekoppeld hebt dan lijkt het in eerste instantie niet zo moeilijk om het laden van een auto te detecteren. Mits je gewoon op 3 fases laadt dan.Piet19882 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:47:
Dank @EVfan, @AtlAntA en @Devke voor jullie reacties. Ik vrees dan dat het teveel gaat conflicteren hier zonder gebruik van Home Assistant, dus schuif ik de aanschaf even vooruit. Blijf het wel volgen, uiteraard!
De grootste uitdaging zit hem in de eco+ mode die zappi heeft. Die kan (met de v2.1 alleen geloof ik? ) terug schakelen naar 1 fase laden als je niet al te hoge opwek hebt. Dus hij kan terug schalen naar 1400w. Daar is geen algoritme tegen te bouwen.
Nee hoor NOM vult dynamisch heel mooi aan en vice versa. Vandaag weinig zon en de accu's niet vol te krjgen dus de accu's even handmatig geladen tijdens de goedkoopste uurtjes. Spread in prijzen is groot genoeg aangezien je rekening moet houden met het omvorm verlies van ongeveer 28% en zo'n 3-6 cent per cycle.hanev001 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:13:
[...]
Hoe werkt dat?
Ik versta onder NOM aanzetten en niet meer aankomen.
Maar als je hem in combinatie met Dynamisch gebruikt dan moet je toch enig extern stuur werk doen om van de verschillende tarief momenten gebruik te maken en dat is niet zoals hij in de markt is gezet.
Dit kan gewoon allemaal via de app zonder externe aansturing. Dus het is exact zoals hij sinds de laatste FW update in de markt is gezet. Mocht HomeWizard niet willen dat de accu's zo gebruikt worden dan moeten ze de optie niet aanbieden.
Dat jij en @Devke blijven herhalen dat hij niet zo in de markt is gezet zal wel waar zijn maar zo staat hij nu wel in de markt en op basis hiervan heb ik mijn aankoopbeslissing gemaakt. Anders had ik wel een zendure of marstek gekocht.
Netbelasting bij homey energy dongelcounter12 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:22:
[...]
Sorry wellicht een beetje off-topic, maar waar komt die variabele "#-Belasting (fase 1)" vandaan ? Kan hem niet vinden.
Daarom kon ik 'm niet vinden.heb geen homey dongle.
Ok bedankt voor de uitleg maar dat maakt de poll wat onbetrouwbaar. Jij gebruik de optie in de app maar zoals ik anderen hier heb zien beschrijven doen ze dat via HA en dat is zeker geen standaard gebruik.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:21:
[...]
Nee hoor NOM vult dynamisch heel mooi aan en vice versa. Vandaag weinig zon en de accu's niet vol te krjgen dus de accu's even handmatig geladen tijdens de goedkoopste uurtjes. Spread in prijzen is groot genoeg aangezien je rekening moet houden met het omvorm verlies van ongeveer 28% en zo'n 3-6 cent per cycle.
Dit kan gewoon allemaal via de app zonder externe aansturing. Dus het is exact zoals hij sinds de laatste FW update in de markt is gezet. Mocht HomeWizard niet willen dat de accu's zo gebruikt worden dan moeten ze de optie niet aanbieden.
Dat jij en @Devke blijven herhalen dat hij niet zo in de markt is gezet zal wel waar zijn maar zo staat hij nu wel in de markt en op basis hiervan heb ik mijn aankoopbeslissing gemaakt. Anders had ik wel een zendure of marstek gekocht.
P1 wordt minimaal belast door Homey en daar gebruik ik de Home energy dongle voor.counter12 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:27:
[...]
Ik zeg niet dat ik het doe via de app. Het kan via de app. Homewizard bied ook de optie aan om dit via Home Assistant of Homey te doen. Dat zijn precies dezelfde commando's die de app stuurt maar dan vanuit een andere bron. Ik stuur mijn batterijen via HA aan. Ik heb hier eerder vandaag nog een uitgebreide automation beschreven.hanev001 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Ok bedankt voor de uitleg maar dat maakt de poll wat onbetrouwbaar. Jij gebruik de optie in de app maar zoals ik anderen hier heb zien beschrijven doen ze dat via HA en dat is zeker geen standaard gebruik.
Ik denk echt dat je je narratief een beetje moet aanpassen hierin. Ik heb je nu meermaals horen zien
Het woordje "oorspronkelijk"toegevoegd. De PIB is op de markt gekomen als laden via overschot zonnestroom. Dynamisch is pas later geïntroduceerd. Zie TS m.b.t. HW daarover. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81402868. Dit o.a.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:21:
[...]
Nee hoor NOM vult dynamisch heel mooi aan en vice versa. Vandaag weinig zon en de accu's niet vol te krjgen dus de accu's even handmatig geladen tijdens de goedkoopste uurtjes. Spread in prijzen is groot genoeg aangezien je rekening moet houden met het omvorm verlies van ongeveer 28% en zo'n 3-6 cent per cycle.
Ik ga @hanev001 wel even bij vallen. De PIB is geïntroduceerd als NOM batterij. Laden op overschot en ontladen als de woning erom vraagt. Zo heb ik hem gekocht als early adopter en meerdere met mij. Er ontstond al heel snel een wens om te kunnen laden (handmatig). De reden hierachter was heel simpel. Midden in de winter een batterij krijgen die werkt op basis van alleen opwek. Voor de meeste een speeltje die nog niet echt te gebruiken was. Vandaar dat HW in de app al snel de mogelijkheid bood om voor test doeleinden de PIB te kunnen laden. Het staat nu zelfs nog in de beschrijving bij handmatig laden in de app. "Ideaal voor testdoeleinden".AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:35:
[...]
Ik zeg niet dat ik het doe via de app. Het kan via de app. Homewizard bied ook de optie aan om dit via Home Assistant of Homey te doen. Dat zijn precies dezelfde commando's die de app stuurt maar dan vanuit een andere bron. Ik stuur mijn batterijen via HA aan. Ik heb hier eerder vandaag nog een uitgebreide automation beschreven.
Ik denk echt dat je je narratief een beetje moet aanpassen hierin. Ik heb je nu meermaals horen zienzeggen dat deze accu hier niet voor bedoelt is. Zolang HomeWizard de optie aan biedt dan zijn ze hier dus wel voor bedoelt. En de ontwikkelaars zullen wel het beste weten waar die voor bedoelt is toch?
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:35:
[...]
Ik zeg niet dat ik het doe via de app. Het kan via de app. Homewizard bied ook de optie aan om dit via Home Assistant of Homey te doen. Dat zijn precies dezelfde commando's die de app stuurt maar dan vanuit een andere bron. Ik stuur mijn batterijen via HA aan. Ik heb hier eerder vandaag nog een uitgebreide automation beschreven.
Ik denk echt dat je je narratief een beetje moet aanpassen hierin. Ik heb je nu meermaals horen zienzeggen dat deze accu hier niet voor bedoelt is. Zolang HomeWizard de optie aan biedt dan zijn ze hier dus wel voor bedoelt. En de ontwikkelaars zullen wel het beste weten waar die voor bedoelt is toch?
Als basis gebruik en zoals de batterij in de markt is gezet is het een systeem waar je niets aan hoeft te doen.
Het gebruik van HA of Homey mag dan mogelijk zijn maar is geen basis gebruik omdat je een externe applicatie moet inzetten en dat is meer het hobby nivo. Niks mis mee maar zeker niet standaard.
Ik zie nergens op de website van homewizard 'standaard gebruik' gedefinieerd. De eerste die ik bestelde was om te kijken hoe het zou werken. De andere 2 puur omdat ik ze kan integreren in HA. Homewizard bied de optie aan (binnen hun eigen app notabene) dus het is standaard gebruik.hanev001 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.
Als basis gebruik en zoals de batterij in de markt is gezet is het een systeem waar je niets aan hoeft te doen.
Het gebruik van HA of Homey mag dan mogelijk zijn maar is geen basis gebruik omdat je een externe applicatie moet inzetten en dat is meer het hobby nivo. Niks mis mee maar zeker niet standaard.
Over langs elkaar heen praten gesproken..

Nee, dit laatste klopt niet. Waar je nu van gebruikt maakt valt onder de API2 versie en die wordt niet via de App genoemd. Alleen de API1 versie heeft dat en deze is nooit voor de batterijen gemaakt. HW heeft bovendien aangegeven dat op termijn API1 helemaal zal verdwijnen en dus ook uit de App.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:53:
[...]
Ik zie nergens op de website van homewizard 'standaard gebruik' gedefinieerd. De eerste die ik bestelde was om te kijken hoe het zou werken. De andere 2 puur omdat ik ze kan integreren in HA. Homewizard bied de optie aan (binnen hun eigen app notabene) dus het is standaard gebruik.
Over langs elkaar heen praten gesproken..
Ik denk dat 90% van de mensen niet eens weten dat zo iets bestaat laat staan dat ze een idee hebben wat ze er mee zouden kunnen doen.
Jij kan je accu's niet handmatig opladen vanuit de app? Als dat niet zo is dan heb ik heel wat woorden terug te nemen maar volgens mij heeft gewoon iedereen die optie?hanev001 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:07:
[...]
Nee, dit laatste klopt niet. Waar je nu van gebruikt maakt valt onder de API2 versie en die wordt niet via de App genoemd. Alleen de API1 versie heeft dat en deze is nooit voor de batterijen gemaakt. HW heeft bovendien aangegeven dat op termijn API1 helemaal zal verdwijnen en dus ook uit de App.
Ik denk dat 90% van de mensen niet eens weten dat zo iets bestaat laat staan dat ze een idee hebben wat ze er mee zouden kunnen doen.
Klopt, maar die optie is pas later gekomen.
Jullie praten elk vanuit een ander referentiekader.
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
Dit dus. Er is dus geen sprake van wel of geen 'standaard gebruik'. Ik laat het hier verder bij. Ik ga nog wat mooiers maken in HA zodat ik de accu's ook in de winter optimaal kan benuttenHvM schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:14:
Klopt, maar die optie is pas later gekomen.

Ik weet niet of enkel de v2.1 dat kan, volgens mij is het vanaf het begin van Zappi al een USP.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:16:
[...]
Graag gedaan. En alhoewel het niet 1 2 3 klaar is om voor HomeWizard rekening te houden met externe factoren. Lijkt me dit toch wel een beetje een oversight. Als je als gebruiker je omvormer en je P1 meter gekoppeld hebt dan lijkt het in eerste instantie niet zo moeilijk om het laden van een auto te detecteren. Mits je gewoon op 3 fases laadt dan.
De grootste uitdaging zit hem in de eco+ mode die zappi heeft. Die kan (met de v2.1 alleen geloof ik? ) terug schakelen naar 1 fase laden als je niet al te hoge opwek hebt. Dus hij kan terug schalen naar 1400w. Daar is geen algoritme tegen te bouwen.
Ik heb aan de Zappi een kwh meter van HW zitten. Dus die kan meten en die meet in dezelfde app als de batterij. Het moet mogelijk zijn voor HW die te linken aan elkaar, het zijn beide producten van hen... Maar goed, wellicht in de toekomst.
Iedereen met een EV en zonder extra kennis van Home Assistant of andere platforms gaat aan deze batterij weinig hebben denk ik. 2.7 kwh is voor een auto natuurlijk peanuts, die slokt dat zo weg.
Ik vind dit een vreemde benadering. Basis is NOM. Wat ik mis is een foutmelding per batterij.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:21:
[...]
Even niet aan gedachtcounter12 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:27:
[...]
EV en Homewizard batterij dat is vloeken in de kerkPiet19882 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:21:
[...]
Ik weet niet of enkel de v2.1 dat kan, volgens mij is het vanaf het begin van Zappi al een USP.
Ik heb aan de Zappi een kwh meter van HW zitten. Dus die kan meten en die meet in dezelfde app als de batterij. Het moet mogelijk zijn voor HW die te linken aan elkaar, het zijn beide producten van hen... Maar goed, wellicht in de toekomst.
Iedereen met een EV en zonder extra kennis van Home Assistant of andere platforms gaat aan deze batterij weinig hebben denk ik. 2.7 kwh is voor een auto natuurlijk peanuts, die slokt dat zo weg.
@AtlAntA , deel alsjeblieft al dat moois wat je gemaakt heb met ons.AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:16:
[...]
Dit dus. Er is dus geen sprake van wel of geen 'standaard gebruik'. Ik laat het hier verder bij. Ik ga nog wat mooiers maken in HA zodat ik de accu's ook in de winter optimaal kan benutten
Hopelijk mag het hier, anders via PB of dat andere forum
Vlgs mij valt dat wel mee. Als je doelt op in standby zien te krijgen dan heb je met de app nog wel een uitdaging nu. Al kan ik me voorstellen dat laaduitstel ook in de app komt.GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:24:
[...]
EV en Homewizard batterij dat is vloeken in de kerk
Dat mag gewoon hier. No problem. Zolang er een relatie met de PIB blijft.rtunru schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:25:
[...]
@AtlAntA , deel alsjeblieft al dat moois wat je gemaakt heb met ons.
Dat is waar ik achter kom vandaag ja, helaas. Super product voor de rest. Alleen hiermee niet heel handig.GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:24:
[...]
Naja als HW een logica verzint op het niet aanspreken van batterij inhoud met (wat mij betreft) hun eigen kwh meter, dan zijn we er. Dat je dat laadvermogen als het ware kan uitsluiten van de meting voor de batterij. Nu ziet de batterij de auto als een verbruiker die hij wil helpen.Devke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:28:
[...]
Vlgs mij valt dat wel mee. Als je doelt op in standby zien te krijgen dan heb je met de app nog wel een uitdaging nu. Al kan ik me voorstellen dat laaduitstel ook in de app komt.
Kan Myenergi met de Libbi en Zappi natuurlijk wel, want dezelfde fabrikant, maar HW kan élke lader dit laten doen áls die gekoppeld is aan hun eigen kwh meter.
Eh,GL007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:24:
[...]
/f/image/tEwVLAIFdGt9j7bTzvAmZDjC.png?f=fotoalbum_large)
Werkt prima.
Ik denk dat de crux ook al wel zit in wat je benoemd. De 1 wilt dat de batterij gaat helpen met laden en een ander wilt dat juist weer niet. Een optie laaduitstel lijkt mij dan persoonlijk het handigst. Dan kan ieder zijn eigen keus maken. Laaduitstel uit, batterij helpt. Laaduitstel aan... batterij doet niets.Piet19882 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:34:
[...]
Dat is waar ik achter kom vandaag ja, helaas. Super product voor de rest. Alleen hiermee niet heel handig.
[...]
Naja als HW een logica verzint op het niet aanspreken van batterij inhoud met (wat mij betreft) hun eigen kwh meter, dan zijn we er. Dat je dat laadvermogen als het ware kan uitsluiten van de meting voor de batterij. Nu ziet de batterij de auto als een verbruiker die hij wil helpen.
Kan Myenergi met de Libbi en Zappi natuurlijk wel, want dezelfde fabrikant, maar HW kan élke lader dit laten doen áls die gekoppeld is aan hun eigen kwh meter.
Ik regel zelf het e.a. via HA. Ik snap dat je de app zo gebruikersvriendelijk mogelijk wilt houden.
Er is wel een specifiek HA automation topic. Ik geloof zelfs meerdere. Ik heb het meeste gemaakt samen met Claude.AI van anthropic. Had afgelopen week vrij dus had erg veel tijd om te leren hoe ik mijn prompts in moet richten en hoe ik rond de non persistent memory heen moet werken.rtunru schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:25:
[...]
@AtlAntA , deel alsjeblieft al dat moois wat je gemaakt heb met ons.
Het voordeel hiervan is dat je heel snel leert wat er gebeurt en dat je ook erg snel leert de code te lezen. Ik zou het meeste nog niet niet zelf kunnen schrijven maar al doende leren is het mooiste wat er is
Als voorbeeld hieronder:
De batterijen gaan automatisch op standby als de zappi volgas aan het laden is. Ik heb nog een toggle aangemaakt waarbij ik dit kan overrullen als ik (vanwege een lage prijs bijvoorbeeld) de auto en de batterijen wil laden. Hiervoor moet je dan wel weer wat toevoegen in je configuration.yaml zodat je de boolean krijgt.
Als je goed leest zie je dat als het interne vermogen van de zappi onder de 100w dan wordt de zappi gestopt (blijft wel eens op boosting of Fast staan als je hem afkoppelt) en gaan de batterijen naar zero (=nom).
Relatief simpel om in elkaar te knutselen met Claude maar zal toch altijd enkele praktijktesten moeten hebben voordat het helemaal werkt zoals je wilt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| alias: Zappi - Vol Gas Laden Controller description: Batterijen automatisch op standby/zero op basis van Zappi vermogen triggers: - entity_id: sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load trigger: state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: >- {{ states("sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load") | float(0) > 100 and not is_state("select.p1_meter_battery_group_mode", "standby") and not is_state("input_boolean.allow_simultaneous_charging", "on") }} sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode data: option: standby - action: notify.persistent_notification data: title: 🔋 Batterijen naar Standby message: >- Auto laadt ({{ states('sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load') }}W) - Batterijen op standby - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load below: 100 - condition: not conditions: - condition: state entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode state: zero sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.myenergi_zappi_charge_mode data: option: Stopped - action: select.select_option target: entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode data: option: zero - action: notify.persistent_notification data: title: 🔌 Vol Gas Laden Gestopt message: >- Geen vermogen ({{ states('sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load') }}W) - Batterijen terug naar zero mode mode: single |
Edit: haha zie dat @Apenkooi iets heel erg vergelijkbaars heeft gemaakt
Mooi gedaan, heel leerzaam!AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:44:
[...]
Er is wel een specifiek HA automation topic. Ik geloof zelfs meerdere. Ik heb het meeste gemaakt samen met Claude.AI van anthropic. Had afgelopen week vrij dus had erg veel tijd om te leren hoe ik mijn prompts in moet richten en hoe ik rond de non persistent memory heen moet werken.
Het voordeel hiervan is dat je heel snel leert wat er gebeurt en dat je ook erg snel leert de code te lezen. Ik zou het meeste nog niet niet zelf kunnen schrijven maar al doende leren is het mooiste wat er is
Als voorbeeld hieronder:
De batterijen gaan automatisch op standby als de zappi volgas aan het laden is. Ik heb nog een toggle aangemaakt waarbij ik dit kan overrullen als ik (vanwege een lage prijs bijvoorbeeld) de auto en de batterijen wil laden. Hiervoor moet je dan wel weer wat toevoegen in je configuration.yaml zodat je de boolean krijgt.
Als je goed leest zie je dat als het interne vermogen van de zappi onder de 100w dan wordt de zappi gestopt (blijft wel eens op boosting of Fast staan als je hem afkoppelt) en gaan de batterijen naar zero (=nom).
Relatief simpel om in elkaar te knutselen met Claude maar zal toch altijd enkele praktijktesten moeten hebben voordat het helemaal werkt zoals je wilt.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 alias: Zappi - Vol Gas Laden Controller description: Batterijen automatisch op standby/zero op basis van Zappi vermogen triggers: - entity_id: sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load trigger: state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: >- {{ states("sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load") | float(0) > 100 and not is_state("select.p1_meter_battery_group_mode", "standby") and not is_state("input_boolean.allow_simultaneous_charging", "on") }} sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode data: option: standby - action: notify.persistent_notification data: title: 🔋 Batterijen naar Standby message: >- Auto laadt ({{ states('sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load') }}W) - Batterijen op standby - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load below: 100 - condition: not conditions: - condition: state entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode state: zero sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.myenergi_zappi_charge_mode data: option: Stopped - action: select.select_option target: entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode data: option: zero - action: notify.persistent_notification data: title: 🔌 Vol Gas Laden Gestopt message: >- Geen vermogen ({{ states('sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load') }}W) - Batterijen terug naar zero mode mode: single
Homewizard batterijen en Homey computertje. Meer heb je niet nodig.
Of HomeAssistant ;-)Apenkooi schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:53:
[...]
Homewizard batterijen en Homey computertje. Meer heb je niet nodig.
Precies wat ik nodig heb ter inspiratieAtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:44:
[...]
Er is wel een specifiek HA automation topic. Ik geloof zelfs meerdere. Ik heb het meeste gemaakt samen met Claude.AI van anthropic. Had afgelopen week vrij dus had erg veel tijd om te leren hoe ik mijn prompts in moet richten en hoe ik rond de non persistent memory heen moet werken.
Als voorbeeld hieronder:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 alias: Zappi - Vol Gas Laden Controller description: Batterijen automatisch op standby/zero op basis van Zappi vermogen triggers: - entity_id: sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load trigger: state conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: template value_template: >- {{ states("sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load") | float(0) > 100 and not is_state("select.p1_meter_battery_group_mode", "standby") and not is_state("input_boolean.allow_simultaneous_charging", "on") }} sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode data: option: standby - action: notify.persistent_notification data: title: 🔋 Batterijen naar Standby message: >- Auto laadt ({{ states('sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load') }}W) - Batterijen op standby - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load below: 100 - condition: not conditions: - condition: state entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode state: zero sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.myenergi_zappi_charge_mode data: option: Stopped - action: select.select_option target: entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode data: option: zero - action: notify.persistent_notification data: title: 🔌 Vol Gas Laden Gestopt message: >- Geen vermogen ({{ states('sensor.myenergi_zappi_power_ct_internal_load') }}W) - Batterijen terug naar zero mode mode: single
Hier staat tekst
Zonder AI 😁AtlAntA schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:44:
[...]
Ja, en terwijl ik nog iets aan het uitzoeken was voor het berekenen hoeveel kilowattuur het huis nog nodig heeft. (Nog niet in mijn flow, nog even hard er in gezet) Kwam ik een leuk trucje tegen waarmee de verlichting de zelfde graden Kelvin als buiten aanneemt.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.