Acties:
  • +1 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Dat heeft nog een tweaker gehad en naar ik meen is die batterij omgeruild. Ik zou het dus melden bij HW. :>
Haha. Hij is al van gedachte veranderd....

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ondertussen is Home Assistant 2025.7 live met ondersteuning voor API V2!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Waarom te laat? Zolang ze werken kijk ik er niet naar om. Pas als er zich een probleem voordoet ga ik eens in de App kijken of er iets mis is.

Ik denk dat dit een basis verschil is in gebruik. Jij en diversen anderen hier zitten lijkt het constant naar die dingen te kijken. Mijn benadering is standaard Plug en Play gebruik volgens het originele ontwerp en zolang ze dicht in de buurt van NOM blijven vind ik het verder best.

Maar laat niemand zich weerhouden van hun eigen visie hierop, ik wil alleen zeggen dat wat sommige mensen belangrijk vinden voor anderen geen waarde heeft.
Even voor de duidelijkheid. Ik zit niet constant te kijken en wil gewoon een notificatie als er iets mis is. Dit gebeurt niet via de Homewizard app maar ik krijg wel een notificatie als de temperatuur te hoog wordt. In principe moet de batterijen gewoon werken. Totdat iets fout gaat.
De schermen die ik heb gemaak daar kijk ik alleen naar als er iets mis is.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Aardedraadje schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:28:
Ondertussen is Home Assistant 2025.7 live met ondersteuning voor API V2!
Werkt goed. Net update gedaan, battery group mode enabled en op een dashboard gezet. Kreeg na de update melding om nieuwe P1 auth methode aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:02:
De grapjas....... beetje koud. Batterij heeft zelfs humor. 😜

[Afbeelding]
Ik zou hem harder laten werken dan komt hij weer op temperatuur Hi Hi
Dit is een verdomd vage foutmelding tijden deze dagen. Of werkt een temperatuur sensor ineens andersom???

[ Voor 10% gewijzigd door GL007 op 02-07-2025 20:43 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:47
Energie steken in actieve koeling, in plaats van natuurlijke ventilatie, lijkt me nu niet echt energiezuinig.

Hoeveel stof de Pibs in de loop van de tijd verzamelen hangt natuurlijk af van de omgeving.
Tegen de tijd dat dat nodig zou zijn, is er altijd nog een compressor om de boel even schoon te blazen.

Bij de weg:
Is er toevallig de laatste dagen weer een update geweest?

Voorheen konden de Pib's en het Vicron systeem het best behoorlijk goed met elkaar overweg.
Na de recente update waren ze in de ochtend vooral enige tijd heel druk met elkaar op te gaan laden, maar de laatste dagen zie ik dat effect vrijwel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Ik zou hem harder laten werken dan komt hij weer op temperatuur Hi Hi
Dit is een verdomd vage foutmelding tijden deze dagen. Of werkt een temperatuur sensor ineens andersom???
oh ik ga uit van een bugje in de software. Te warm, te koud.... resultaat is dat vermogen omlaag gaat.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Klopt. Gisteren heeft @crryp een automatisering gedeeld voor in HA. Dan krijg je een melding. Moest nog wel getest worden. Heb je geen HA dan helaas even niets.

Ik heb een tijd terug een Feature Request gemaakt en aan tweakers gevraagd wat ze graag aan extra functionaliteiten van de PIB zouden zien. Daar was meldingen krijgen m.b.t. (ver)storingen er 1 van.

Edit : Ik zie in HA nu ook dat de batterij zijn vermogen wat gedempt heeft. Heeft het warm. SoC 60%. Ik laat hem rustig door hobbelen. Tarieven zijn nog laag.
Die is wel voor als die echt niks meer doet. Zn afknijpmelding geeft die niet. Maar die vind ik ook niet zo erg dat trekt die wel weer goed als t koeler weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:08
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:02:
De grapjas....... beetje koud. Batterij heeft zelfs humor. 😜

[Afbeelding]
Ik heb die melding toen bij HW gedaan, met de vraag wat dat te betekenen had bij een temperatuur van 22 graden binnen en de andere batterij alles ok vond ?
Ik kreeg toen bericht terug dat probleem bekend was en de mijne werd omgeruild.
De rest is helaas geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:31
elparia schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:39:
[...]Net update gedaan, battery group mode enabled en op een dashboard gezet. Kreeg na de update melding om nieuwe P1 auth methode aan te zetten.
Wat houdt de 'Battery Group Mode' in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Ik heb die melding toen bij HW gedaan, met de vraag wat dat te betekenen had bij een temperatuur van 22 graden binnen en de andere batterij alles ok vond ?
Ik kreeg toen bericht terug dat probleem bekend was en de mijne werd omgeruild.
De rest is helaas geschiedenis.
Oh okey. Ik zal ze even contacten. Wizzi geeft een batterij wissel aan maar dat lijkt me wat rigoreus 😜. We wachten wel af. Batterij ging ook gewoon ontladen. Full speed.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 02-07-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elparia
  • Niet online
eovermeer schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:28:
[...]

Dat je de batterij in standby mode kan zetten, dan heb je meer controle over wanneer hij gaat laden of ontladen. Sinds de nieuwe firmware kan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eovermeer schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:28:
[...]

Batterij groep mode geldt per P1
Als je meerdere P1 heb in meerdere huizen dan heb je ook meerdere Baterijgroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:54

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Morgenavond komt als het goed is Home Assistant 2025.7 uit, en als ik het goed heb zitten in de Homewizard integratie dan standaard wat mogelijkheden om de PiB aan te sturen (pauzeren, geforceerd opladen). Daar kijk ik erg naar uit.

Release Party live stream hier, maar daar moet je zin in hebben ;)
Ik krijg de melding:

Update authentication method
Your P1 meter now supports a more secure and feature-rich communication method. To take advantage of this, you need to reconfigure the integration.

Moet ik dit dan ook toevoegen ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elparia
  • Niet online
PeteSplit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:12:
[...]

Ik krijg de melding:

Your P1 meter now supports a more secure and feature-rich communication method. To take advantage of this, you need to reconfigure the integration.

Heb ik doorlopen, op de knop drukken wanneer hij dat vraagt en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:54

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

elparia schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Heb ik doorlopen, op de knop drukken wanneer hij dat vraagt en klaar.
Press the button on the HomeWizard Energy device for two seconds, then select the button below.

Failed to authorize, make sure to press the button of the device within 30 seconds

Het lukt mij niet, PiB of P1meter, na allebei ingedrukt te hebben, dezelfde melding. 8)7

EDIT

Moet eerst de P1meter updaten, van 112 naar 203 !!
Twee seconden indrukken van de P1meter geeft resultaat.
Batterij groep mode is toegevoegd (keuze NOM / Standby / Handmatig opladen)

NOM en Handmatig opladen was al mogelijk via de HW app.
Nieuw via HA is dan, dat je de PiB op Standby kunt zetten
en dit allemaal via HA kunt automatiseren :+

[ Voor 27% gewijzigd door PeteSplit op 02-07-2025 22:52 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:55
PeteSplit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:24:
[...]

Press the button on the HomeWizard Energy device for two seconds, then select the button below.

Failed to authorize, make sure to press the button of the device within 30 seconds

Het lukt mij niet, PiB of P1meter, na allebei ingedrukt te hebben, dezelfde melding. 8)7

EDIT

Moet eerst de P1meter updaten, van 112 naar 203 !!
Twee seconden indrukken van de P1meter geeft resultaat.
Batterij groep mode is toegevoegd (keuze NOM / Standby / Handmatig opladen)
Had hetzelfde hier, via de HA app op de telefoon, bij de P1 meter in de meterkast gestaan, knop drukken en direct op submit drukken heeft hier dit issue opgelost. Heb nu de extra informatie/instellingen beschikbaar. Ga hier morgen mee aan de slag, icm een dynamisch tarief is het handiger om tijdens de goedkopere uren te laden dan tijdens de dure uren in de ochtend.

- NAC Breda -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunerose
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-08 23:07
Sinds eind april heb ik een Homewizard Plug-In batterij. De installatie procedure was zeer eenvoudig. De batterij staat op zolder en heeft daar een Wi-Fi bereik van 74%. De verbinding batterij – P1 meter is stabiel. Rond 30 mei waren er even problemen met de verbinding, maar na een software update van Homewizard was dat weer snel opgelost. De app geeft aan dat er 47 cycli hebben plaatsgevonden, waarbij 151.784 kWh de batterij inging en er 107.466 kWh weer uitkwam. Een Real Time Efficiency (RTE) van 70,8 %. Dat is wat lager dan ik van tevoren had verwacht. Het aandeel van de zonnepanelen (12 stuks) in het totale energieverbruik steeg na plaatsing van de batterij eind april van ongeveer 50% naar 90% (zie grafiek). Dus in de zomermaanden is nog maar 10% afkomstig van Essent (bijna nul-op-de-meter). Die 10% van Essent is vooral ‘s middags nodig voor de inductie kookplaat en de oven. De zonnepanelen (op het oosten) plus batterij leveren dan niet genoeg stroom.
In de grafiek kun je zien dat vóór de plaatsing van de batterij de zonnepanelen in oktober ongeveer 20% en in december minder dan 10% van het verbruik leverden. Daarna liep de bijdrage van de zonnepanelen geleidelijk op naar 50% eind april. Ons totale elektrische energieverbruik varieert van ongeveer 4 kWh per dag in de zomer tot 7 kWh per dag in de winter.
Ik verwacht dat tot eind september de zonnepanelen plus de batterij het grootste deel van ons verbruik zullen kunnen leveren. In de donkere maanden zal dat wel wat minder worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOd3meoHOXRyVbm-zoU7aoHmYNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WknkgfLchAA3tH7qbZjUr8go.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
ArthurMorgan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:24:
Die derde gaat er hier alleen komen als ik hem ooit zou moeten gaan gebruiken om in de winter goedkoop te importeren voor de dure uren 's avonds. Maar ik denk eigenlijk dat ook dan 5kWh en 1600 Watt genoeg is.
Dat gezegd hebbende, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar jullie verhouding van aantal PiB’s en het gemiddeld dagelijkse kWh verbruik…

(Tweakers kent geen “Poll functionaliteit”, toch? Is het hier geoorloofd om een “third party poll” te linken? Geen idee eigenlijk…)

Ik vraag dit omdat ik met onze gemiddelde van 12,5 kWh verbruik per dag (dat is dan nog excl. de EV die vaak thuislaadt) en met 2 PiB in de kelder, ik me afvraag om ik de 3e PiB (die nu nieuw in de gang staat te wachten na een omruil): gebruiken of verkopen. Hebben slechts 7 zonnepanelen, en al raken ze in een gunstig geval daarmee einde middag vol, dan is het “ergens na 00:00” wel over met de 2 PiB’s.

Een peiling van ieders dagelijks gem. KWh verbruik en aantal PiB’s en…?? Zou menigeen kunnen helpen in een aankoopbeslissing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Oh okey. Ik zal ze even contacten. Wizzi geeft een batterij wissel aan maar dat lijkt me wat rigoreus 😜. We wachten wel af. Batterij ging ook gewoon ontladen. Full speed.
Dat dacht ik zelf ook, maar batterij zal rare dingen gaan doen, althans dat was hier, ze willen dat ding niet voor niks omruilen, maar goed eigen keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
GL007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Het is heel simpel de batterij staat op de grond en het ventilatie systeem zuigt stof aan. Na een bepaalde tij gaat de temperatuur hoger stijgen bij het laden of ontladen. Die stijging van de lucht temperatuur is een graadmeter voor de vervuiling. En daar kun je een alarm notificatie aan hangen
Wordt de lucht door de gehele 'batterij' getrokken?

Volgens mij heeft nog niemand hem opengemaakt of is er een tekening van hoe de batterij binnen in elkaar zit? Hoe weten we hoe de luchtstroom loopt?

Welke temperatuursbron (batterijen en/of omvormer) je precies meet in de uitblaaslucht weet volgens mij ook nog niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:46:
[...]

Dat dacht ik zelf ook, maar batterij zal rare dingen gaan doen, althans dat was hier, ze willen dat ding niet voor niks omruilen, maar goed eigen keuze
Ik heb het bij Wizzi neergelegd. Is doorgestuurd naar een medewerker. To be continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fikkie123 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 01:23:
[...]

Wordt de lucht door de gehele 'batterij' getrokken?

Volgens mij heeft nog niemand hem opengemaakt of is er een tekening van hoe de batterij binnen in elkaar zit? Hoe weten we hoe de luchtstroom loopt?

Welke temperatuursbron (batterijen en/of omvormer) je precies meet in de uitblaaslucht weet volgens mij ook nog niemand.
Zoiets?

Zijn eerder in het topic gedeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWvk3iPGraTCm4QUi5CP77pTRuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rx3w7ebj2qPJgJYUx9klMBTK.jpg?f=fotoalbum_large

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJOI7V7YF3iT-BzkmSBfQjNH8cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGqAPy4RxvIKfa4xiXKRqG5L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 03-07-2025 01:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:38
testmanager schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:39:
[...]

Dat gezegd hebbende, ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar jullie verhouding van aantal PiB’s en het gemiddeld dagelijkse kWh verbruik…

(Tweakers kent geen “Poll functionaliteit”, toch? Is het hier geoorloofd om een “third party poll” te linken? Geen idee eigenlijk…)

Ik vraag dit omdat ik met onze gemiddelde van 12,5 kWh verbruik per dag (dat is dan nog excl. de EV die vaak thuislaadt) en met 2 PiB in de kelder, ik me afvraag om ik de 3e PiB (die nu nieuw in de gang staat te wachten na een omruil): gebruiken of verkopen. Hebben slechts 7 zonnepanelen, en al raken ze in een gunstig geval daarmee einde middag vol, dan is het “ergens na 00:00” wel over met de 2 PiB’s.

Een peiling van ieders dagelijks gem. KWh verbruik en aantal PiB’s en…?? Zou menigeen kunnen helpen in een aankoopbeslissing?
Zonder het te hebben doorgerekend durf ik wel te stellen: je hebt te weinig zonnepanelen voor die 3e batterij. De periode in het jaar dat je ze geregeld alle drie vol krijgt wordt daarmee vrij kort. Economisch gezien zou ik die derde verkopen en dat geld steken in een paar zonnepanelen extra of isolatie.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

elparia schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Werkt goed. Net update gedaan, battery group mode enabled en op een dashboard gezet. Kreeg na de update melding om nieuwe P1 auth methode aan te zetten.
Yep, moest hem hier ook even enablen. Voor de anderen; Battery Group Mode staat na herconfiguratie bij de P1 als disabled entity onder kopje Configuration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Doe je op de knop drukken totdat je de piep hoort en hij blauw gaat knipperen?
Dat is nl langer dan twee seconden en hier pakt hij hem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
EvaluationCopy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 05:41:
[...]

Zonder het te hebben doorgerekend durf ik wel te stellen: je hebt te weinig zonnepanelen voor die 3e batterij. De periode in het jaar dat je ze geregeld alle drie vol krijgt wordt daarmee vrij kort. Economisch gezien zou ik die derde verkopen en dat geld steken in een paar zonnepanelen extra of isolatie.
Bijkomende op de dagen dàt je ze vol krijgt, krijg je ze ook weer leeg?
De 'eerste' batterij heeft het economisch gezien altijd het gunstigst, elke volgende heeft last van 'diminishing returns'

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elparia
  • Niet online
Aardedraadje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 06:42:
[...]

Yep, moest hem hier ook even enablen. Voor de anderen; Battery Group Mode staat na herconfiguratie als disabled entity onder kopje Configuration.
En als entity van de P1 meter, niet de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

hjs schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:18:
Doe je op de knop drukken totdat je de piep hoort en hij blauw gaat knipperen?
Dat is nl langer dan twee seconden en hier pakt hij hem niet.
Je moet niet op de batterij drukken maar op de P1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Knurt schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Goed samengevat, dank! :-)

1. Ja, de meter kan vervangen worden. Dat kost 80 euro. Echterrrr, ze kunnen voorafgaand nog niet met zekerheid zeggen dat ik er een 5-meter voor terugkrijg. "Waarschijnlijk wel" maar dat weet je pas als de monteur voor je staat, kennelijk... Vaag.

2. Oh, dat had ik dan verkeerd begrepen. Als dat zo is, dan is dat wel jammer.

3. Tja, ik vind het moeilijk om vast te stellen of dat het waard is. Maar als er een significant betere samenwerking tussen inductie en PiB is dan tussen mijn huidige keramisch en PiB, dan beginnen de voordelen wel richting inductie te gaan wellicht.
KPN stopt in elk geval per 1 december 2027 met 2g/GPRS.

Denk dat het voor hen erg duur wordt om op korte termijn 2x de slimme meter te moeten vervangen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:09
[...]

Het zal echt per situatie verschillen wat zinvol is. Als alle panelen 1 kant op staan dan moet je waarschijnlijk langer overbruggen dan dat je een oost-west opstelling hebt of nog een paar panelen op een schuur.

Financieel is de business case voor thuisbatterijen nog niet geweldig en de PiB is eigenlijk vooral interessant voor wie er met 1 of 2 genoeg heeft.

Ik heb er zelf 2 en die gaan echt niet leeg met prachtig weer. Maar gisterenavond was ik er juist weer heel blij mee. Ze hebben het samen net niet gered tot de zon weer op kwam wat nu resulteert in 0,2 kWh verbruik voor het ontbijtritueel.

Als je zat geld hebt en de accu's regelmatig leeg gaan dan is het wel lekker om er drie te hebben.
Uiteindelijk kosten ze 1395 euro per stuk en dat is zo'n 93 euro per jaar als je ze over 15 jaar afschrijft.

Dus voor ruim 25 cent per dag hoef je wat minder moeilijk te doen over wat je wanneer aan zet en weet je dat je stroom in ieder geval zo min mogelijk van kolen en gas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:12:
Ik krijg de melding:

Ik heb (nog) geen idee, ik moet HA nog updaten, maar door schade en schande wijzer geworden zorg ik altijd dat ik dat op een moment doe dat ik minimaal twee uur kan besteden aan backups, troubleshooten en terugrollen ;) Dus ik denk dat ik pas het weekend update, misschien vrijdagavond.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Vandaag een geplande stroomstoring van 8 uur. Werkzaamheden enexis.
Kan ik gelijk de “opslag modus” testen van de PiB. Via de homewizard app de batterij gereed gemaakt voor opslag.

Batterij gaat netjes naar 60%. Daarna stopt alles en wacht de batterij tot de spanning eraf gaat.
(eerder werd verteld dat hij blijft werken met laden cq ontladen. Dat is dus niet zo. Activiteit stopt volledig.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Nevil schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:59:
[...]

KPN stopt in elk geval per 1 december 2027 met 2g/GPRS.

Denk dat het voor hen erg duur wordt om op korte termijn 2x de slimme meter te moeten vervangen. :X
Ja het is een kwestie van tijd dat alle oudere slimme meters dus vervangen moeten zijn. Las ergens dat het GPRS signaal definitief stopt per 2029.
Dus dat is mooi. Alle nutsbedrijven zijn al begonnen met het vervangen van alle meters. Wel hoop ik persoonlijk natuurlijk dat mijn meter eerder dan later aan de beurt is. ;)
Het zijn er nl nogal wat die vervangen moeten worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Als je in de winter dagelijks de goedkoopste stroom kan inkopen (met "volledig laden" commando) en dat op de duurste momenten weer kan gebruiken, zou er ook voor de winter nog wel een scenario zijn, zeker met aanvulling van de panelen.

Gezien de eerder genoemde RTE (ik zie getallen voorbij komen van 70-75%) moet je dan wel 30% onder die piekuren blijven qua inkopen, dus er zullen dagen zijn dat de batterijen "werkloos" zijn. Maar dat zijn ze in december toch al praktisch.
Knurt schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:25:
[...]

Ja het is een kwestie van tijd dat alle oudere slimme meters dus vervangen moeten zijn. Las ergens dat het GPRS signaal definitief stopt per 2029.
Dus dat is mooi. Alle nutsbedrijven zijn al begonnen met het vervangen van alle meters. Wel hoop ik persoonlijk natuurlijk dat mijn meter eerder dan later aan de beurt is. ;)
Het zijn er nl nogal wat die vervangen moeten worden...
In mijn onlangs aangeschafte woning (ben nog lang niet verhuisd) gaf de meter sinds half mei niets meer door, dus die wordt wss ook vervangen dan. Ben benieuwd.

Krijg daar 40kWh aan thuisaccu's dus dan is een vlotte P1 wel handig, vermoed ik.

[ Voor 29% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-07-2025 08:30 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:18

Canis Lupus

Vosbot

Weet iemand of de batterijen ook iets doen met aantal reeds gelopen cycli?
Ik heb vorige week een 2e batterij toegevoegd, toen de andere er al ongeveer 120 cycli op had zitten (uit Februari)

Maar als ik zo kijk lijkt het er niet op dat de software de prioriteit geeft om de 2e batterij meer in te zetten, in ieder geval tot ze allebei ongeveer evenveel cycli hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCYmOb2Nqwn6b33qVO3WpRqM8JU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gaCAJdoad05rpjQs9ro1NcYQ.png?f=user_large

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 19:20
Knurt schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:25:
[...]

Oef, dat gaat nog wat worden...
Bij mijn oude woning moest de 3G/4G chip/antenne worden vervangen voor een 2G/GPRS chip/antenne omdat het 3G/4G signaal niet kon worden opgepakt in de meterkast. Dit betreft een meter uit 2019. Dus echt niet oud.

3G/4G was sowieso bar slecht in die wijk en is nog steeds niet verbeterd. Ik kan mij voorstellen dat dit geen uitzondering zal zijn... Plus nog alle andere (oudere) meters die een volledige vervanging nodig hebben... En wat dacht je van al die pomp gemalen en andere infrastructuur die via het 2G/GPRS netwerk worden beheerd/gecontroleerd/etc.
Trekt uw portemonnee maar voor de extra belasting, burgers! ;)

---

On-topic:

Cijfers van de Thuisaccu! Voor de geïnteresseerden.
Alles komt uit HomeAssistant.

RTE Juni: 74.3%
Zelfgebruikte zonne-energie Juni 2025: 51%

Zelfgebruikte zonne-energie Juni 2024: 30%
Zelfvoorziening energie Juni 2025: 82%
Zelfvoorziening energie Juni 2024: 51%
(Theoretische) Koolstofarme energie verbruikt 2025: 96% (!)
(Theoretische) Koolstofarme energie verbruikt 2024: 81%
(Bovenstaande is natuurlijk ook gecombineerd met de afkomst van de energie die nog wel uit het net wordt gehaald)
Bijna dezelfde hoeveelheid zonne energie opbrengst in Juni 2024/2025: 440+/- kWh

Ondertussen op 118 cycli
Helaas geen NOM statistieken voor Juni kunnen klaar stomen op tijd, die gaan nog niet lekker.
Maar het dagelijkse statistiekje heb ik wel.
(1 Juni = eerste balkje. Laatste balkje = vandaag).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ-2J-hDZi9upqk8eD59nI4gY5g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ylH7f3t5RYtrcLyAsf61G4qg.jpg?f=user_large

Geen wereldschokkende cijfers, maar het is op zich best gaaf dat m'n 'carbon footprint' in Juni met 15% (theoretisch) is afgenomen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Oef, dat gaat nog wat worden...
Bij mijn oude woning moest de 3G/4G chip/antenne worden vervangen voor een 2G/GPRS chip/antenne omdat het 3G/4G signaal niet kon worden opgepakt in de meterkast. Dit betreft een meter uit 2019. Dus echt niet oud.

3G/4G was sowieso bar slecht in die wijk en is nog steeds niet verbeterd. Ik kan mij voorstellen dat dit geen uitzondering zal zijn... Plus nog alle andere (oudere) meters die een volledige vervanging nodig hebben... En wat dacht je van al die pomp gemalen en andere infrastructuur die via het 2G/GPRS netwerk worden beheerd/gecontroleerd/etc.
Trekt uw portemonnee maar voor de extra belasting, burgers! ;)

<knip>
Ze werken nu/gaan werken op een ander manier: een slimme meter zonder ingebouwde zendtechniek en ernaast een apart kastje dat alleen maar gegevens doorspeelt, meer niet. Vervalt bv. 5g alsnog, dan vervangen ze alleen die ene (goedkope) kastje. Dat bespaart een hoop centjes, want de slimme meter blijft gewoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Aardedraadje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 07:58:
[...]

Je moet niet op de batterij drukken maar op de P1 :)
Hu, WTF 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:32
@hanev001 en @ArthurMorgan Dat is precies hoe ik er ook over denk. Dus mocht ik een tweede batterij aanschaffen dan gaat die op een andere groep met het idee om ze te "ontlokken". Ik denk dat HW deze beperking aangeeft omdat niet iedereen zeker kan stellen of een bepaald stopcontact op een andere groep zit. Het moet immers plug en play blijven, voor de gemiddelde consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
Nevil schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Ze werken nu/gaan werken op een ander manier: een slimme meter zonder ingebouwde zendtechniek en ernaast een apart kastje dat alleen maar gegevens doorspeelt, meer niet. Vervalt bv. 5g alsnog, dan vervangen ze alleen die ene (goedkope) kastje. Dat bespaart een hoop centjes, want de slimme meter blijft gewoon aanwezig.
Dat lijkt me veel slimmer inderdaad.
(Net als dat je een domme TV wil, met daarnaast een AppleTV of ander Media-kastje dat veel vaker/veiliger geupdated of vervangen kan worden. #offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canis Lupus schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:44:
Weet iemand of de batterijen ook iets doen met aantal reeds gelopen cycli?
Ik heb vorige week een 2e batterij toegevoegd, toen de andere er al ongeveer 120 cycli op had zitten (uit Februari)

Maar als ik zo kijk lijkt het er niet op dat de software de prioriteit geeft om de 2e batterij meer in te zetten, in ieder geval tot ze allebei ongeveer evenveel cycli hebben:

[Afbeelding]
Nee hoor daar wordt geen rekening mee gehouden. Ook niet zo raar. Stel je hebt 2 PIB's nodig om je verbruik te dekken. Dan zou 1 werkloos gaan staan kijken omdat de cycli nog niet gelijk zijn. Dan dek je je verbruik alsnog niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:47
[...]

Vraagje van mijn kant, ik heb 11 zonnepanelen van 250 Wp. Is een twee accu dan wel noodzakelijk? Puur nieuwsgierig vanaf deze kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Vraagje van mijn kant, ik heb 11 zonnepanelen van 250 Wp. Is een twee accu dan wel noodzakelijk? Puur nieuwsgierig vanaf deze kant.
Niet alleen de panelen spelen een rol je zal ook naar je verbruik moeten kijken. Als je bv de hele dag niet thuis bent maar in de avond/nacht juist fors gebruikt kan het handig zijn om zoveel mogelijk van de dag opwekking op te slaan en dus later beschikbaar te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
[...]

Hier een gemiddeld dagelijks verbruik van circa 10 kWh (geen EV of warmtepomp/airco). Alleen in de winter wel wat meer als ik "nog te salderen" kWh's kan inzetten om deels elektrisch te verwarmen. Maar dat houdt natuurlijk straks op....
Jaarlijkse productie vanaf het dak circa 3700 kWh.

Met 1 PiB red ik het eigenlijk NET niet om in deze periode van langste dagen van het jaar de 0 te halen qua netafname. Gemiddelde netafname afgelopen weken is per dag zo'n 1 tot 1,5 kWh. En daarmee manage ik mijn apparaten in huis al redelijk optimaal.

Een tweede PiB zou in deze periode van het jaar dus gemiddeld per dag wel vol maar daarna net niet leeg raken. Maar zodra de dagen weer iets korter worden al snel wel en dan dus ook interessant. Een deel van de netafname komt momenteel ook gewoon uit piekverbruik van koken, wassen etc dus dat zal ook een stuk lager worden.
Ik zet dus in op dat 2 PiB's mijn opwek en verbruik voldoende zouden moeten kunnen managen.

Maar ik vermoed vrij sterk dat hier in huis een 3de PiB echt een "overkill" zou zijn...
Die krijg ik vaak wel vol, maar een groot deel van het jaar niet leeg.
En in de donkere winterdagen krijg ik er vaak niet eens 1 vol. Dus dan heeft het alleen nog zin als je ze gaat inzetten om dynamisch optimaal in te kopen. Maar dat hangt dan van je contract af en of je daarop wil gaan zitten sturen.

Als ik het zo lees, is 2 voor jou dus wel (ruim) voldoende.

Homewizard schrijft zelf dit op hun website en ik denk dat dat wel redelijk klopt in de meeste gevallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ch6FmtP-pHn4R2UdTWWjzt97LsE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bd8VK10yGByU0Ui97jyEPyrc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSl7yy0KvAYbEDx_Hmn0P4L6OTU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a5oqqt9AaXwytymjw2GihzwD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Hangt af hoe de panelen liggen.
Je heb 2,7kW dus 2 batterijen is rendabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
hanev001 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:26:
[...]

Niet alleen de panelen spelen een rol je zal ook naar je verbruik moeten kijken. Als je bv de hele dag niet thuis bent maar in de avond/nacht juist fors gebruikt kan het handig zijn om zoveel mogelijk van de dag opwekking op te slaan en dus later beschikbaar te hebben.
Ben de hele dag thuis, pensionada :) , verbruik een beetje lastig, sinds dit jaar vervanging van een Ferraris meter, was altijd afrekenen in de meterkast. Misbruikmaken van het systeen volgens controleer van Enexsis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

[...]

En dan heb je toch weer die 3e batterij nodig 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
GL007 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Hangt af hoe de panelen liggen.
Je heb 2,7kW dus 2 batterijen is rendabel
Liggen zzw, volgens zonnekaart gemeente Hengelo geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgaovSmdNPj0HJ7hqk9o-hKmvCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HyUAOMcbKtsPDOJ8dpyUAlng.png?f=fotoalbum_large
Ondanks bewolk weer laden beide batterijen weer volop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gelukt nu? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManS-H schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Liggen zzw, volgens zonnekaart gemeente Hengelo geschikt.
Mooi toch. Mijn panelen liggen op het zuiden en 2 op Oost West

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Ben de hele dag thuis, pensionada :) , verbruik een beetje lastig, sinds dit jaar vervanging van een Ferraris meter, was altijd afrekenen in de meterkast. Misbruikmaken van het systeen volgens controleer van Enexsis
Ik hoop dat je die persoon even flink de waarheid hebt verteld. Pas met de invoering van de herziene Energie wet wordt het hebben van een meter met gescheiden telwerken verplicht. Tot die tijd is er van misbruik geen enkele sprake.

Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag lijkt het me dan verstandig om voorlopig het op 1 batterij te houden. Als je een jaartje verder bent en meer inzicht hebt in opwekking en verbruik kan je altijd nog een 2e kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door hanev001 op 03-07-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik ben nu niet meer thuis, vanavond een nieuwe poging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Devke schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Nee hoor daar wordt geen rekening mee gehouden. Ook niet zo raar. Stel je hebt 2 PIB's nodig om je verbruik te dekken. Dan zou 1 werkloos gaan staan kijken omdat de cycli nog niet gelijk zijn. Dan dek je je verbruik alsnog niet af.
Ben ik niet met je eens, zie ook mijn screenshot.
Zolang er een groot verschil is in cycli (130 vs 7), zou ik verwachten dat altijd eerst de batterij met minste cycli wordt gebruikt. Ik was niet thuis gisteren/vannacht, beide batterijen hadden vanochtend nog > 50% over, dus dat had ook door 1 batterij kunnen worden afgedekt (in ieder geval het grootste deel)

@HomeWizard_NL Hebben jullie er over nagedacht? (ik dacht ooit gelezen te hebben van wel, maar in praktijk lijkt het er niet op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
hanev001 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Ik hoop dat je die persoon even flink de waarheid hebt verteld. Pas met de invoering van de herziene Energie wet wordt het hebben van een meter met gescheiden telwerken verplicht. Tot die tijd is er van misbruik geen enkele sprake.

Maar om terug te komen op je oorspronkelijke vraag lijkt het me dan verstandig om voorlopig het op 1 batterij te houden. Als je een jaartje verder bent en meer inzicht hebt in opwekking en verbruik kan je altijd nog een 2e kopen.
Hij had wel een beetje gelijk, terugdraaiende meter en het net als accu gebruiken. :)

Dat is ook de bedoeling, eerste jaar 1 accu en dan zien wat de ontwikkeling is m.b.t. verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door ManS-H op 03-07-2025 11:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:30
Canis Lupus schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Zolang er een groot verschil is in cycli (130 vs 7), zou ik verwachten dat altijd eerst de batterij met minste cycli wordt gebruikt. Ik was niet thuis gisteren/vannacht, beide batterijen hadden vanochtend nog > 50% over, dus dat had ook door 1 batterij kunnen worden afgedekt (in ieder geval het grootste deel)

@HomeWizard_NL Hebben jullie er over nagedacht? (ik dacht ook gelezen te hebben van wel, maar in praktijk lijkt het er niet op)
Ik zou het persoonlijk niet kunnen waarderen als er onlogisch met de batterijen wordt omgegaan. Zo’n thuisbatterij gaat gemiddeld 15 jaar mee met 6.000 tot 10.000 laadcycli – dan stelt een verschil echt helemaal niets voor.

Daarbij stel dat ik na 7-10 jaar besluit een tweede batterij erbij te nemen, bijvoorbeeld omdat de capaciteit van de eerste merkbaar is afgenomen. Dan wil ik niet dat die oude batterij de eerste jaren grotendeels werkloos in de meterkast blijft staan, terwijl de nieuwe batterij alle belasting gaat opvangen..

[ Voor 0% gewijzigd door carpcatcher op 03-07-2025 11:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:59
[...]

@HomeWizard_NL Hebben jullie er over nagedacht? (ik dacht ooit gelezen te hebben van wel, maar in praktijk lijkt het er niet op)
Ik zou het juist onwenselijk vinden als dit gelijk getrokken werd. Dan heb je straks ook in 1x beide accu's aan het eind van de levensduur terwijl je wel een variatie hebt gehad in het aankoopmoment.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 15:47
[...]

Waarom zou je de cycli van twee batterijen (vrijwel) gelijk willen hebben? Voor het werken van de accu’s maakt het niet uit hoeveel verschil in cycli zit.
Sterker nog: ik zou het juist prima vinden als er tussen batterij 1 van maart 2025 en batterij 2 van juli 2026 na jaren nogsteeds zo’n 400 cycli verschil zit, dan hoef je ze ook niet allemaal in 1x te vervangen.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-09 21:25
nav bericht update HA versie 2025.7.0, hoe werkt dat precies met de Restful sensoren van de batterij in de configurarion.yaml, laat ik dat staan daar of moet ik nu kiezen voor item toevoegen (ip adres) in de homewizard integratie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 00:26
@HomeWizard_NL
Misschien handig om te weten i.v.m. de issues met de P1-poort verbinding.

Ik ben bezig met een eigen programma op een esp32.

Ik probeerde een discovery te doen via mDNS, maar kreeg van de P1-meter een foutief IP-adres terug: 254.128.0.0
Ook getest op Windows met Bonjour met hetzelfde resultaat.

Wat wel opvalt: als ik Resolve-DnsName gebruik in PowerShell, krijg ik wel het juiste IP-adres te zien.
Lijkt dus alsof er iets misgaat met de mDNS-resolutie.

Zou dit een bug kunnen zijn in de firmware van de p1-meter? Bijvoorbeeld mDNS geïnitialiseerd voordat het ip-adres bekend was?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
// Logging from esp32
[MAIN] Periodic check: Ethernet is UP
W (501064) main: HomeWizard device not found via mDNS
I (501064) HomeWizard: mDNS results:
I (501064) HomeWizard:  - p1meter-XXXXXX (254.128.0.0)
I (501064) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.78.48)
I (501074) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.84.243)
I (501074) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.46.69)
I (501084) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.99.232)
I (501084) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.166.213)
I (501094) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.183.77)
I (501094) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.104.103)
I (501104) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.47.245)
I (501104) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.167.2)
I (501114) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.58.223)
I (501124) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.85.105)
I (501124) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.114.123)
I (501134) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.91.137)
I (501134) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.97.117)
I (501144) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.113.200)
I (501144) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.82.85)
I (501154) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.130.155)
I (501154) HomeWizard:  - watermeter-XXXXXX (172.16.227.107)
I (501164) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.89.215)
I (501164) HomeWizard: p1meter not found yet, retrying...

// Resolve via Bonjour (cmd)
C:\Users\User1>dns-sd -L p1meter-XXXXXX _hwenergy._tcp local
Lookup p1meter-XXXXXX._hwenergy._tcp.local
 9:43:56.080  p1meter-XXXXXX._hwenergy._tcp.local. can be reached at p1meter-XXXXXX.local.:80 (interface 7)
 serial=xxxxxxxxxxxx product_type=HWE-P1 product_name=P1\ Meter path=/api/v1 api_enabled=1

// Resolve via dns (powershell)
PS C:\Users\User1> Resolve-DnsName p1meter-XXXXXX.local

Name                                           Type   TTL   Section    IPAddress
----                                           ----   ---   -------    ---------
p1meter-XXXXXX.local                           A      120   Answer     172.16.12.113
p1meter-XXXXXX.local                           AAAA   120   Answer     xxxx::xxxx:xxxx:xxxx:xxxx

// Fixed bug, fallback workaround: resolve by hostname in esp32
I (3865) esp_https_server: Starting server
I (3865) esp_https_server: Server listening on port 443
I (3875) rest_server: HTTPS REST server started on port 443
I (3875) mdns_mem: mDNS task will be created from internal RAM
I (3885) HomeWizard: Searching for p1meter over mDNS...
I (4175) HomeWizard: mDNS results:
I (4175) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.99.232)
I (4175) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.130.155)
I (4185) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.89.215)
I (4185) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.85.105)
I (4195) HomeWizard:  - watermeter-XXXXXX (172.16.227.107)
I (4195) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.46.69)
I (4205) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.114.123)
I (4205) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.166.213)
I (4215) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.97.117)
I (4215) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.113.200)
I (4225) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.91.137)
I (4225) HomeWizard:  - p1meter-XXXXXX (254.128.0.0)
W (4235) HomeWizard: Trying to resolve hostname via gethostbyname: p1meter-XXXXXX.local
I (4375) HomeWizard: p1meter IP resolved via hostname: 172.16.12.113
I (4375) HomeWizard: p1meter IP: 172.16.12.113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 18-09 19:27
[...]

Dit zou zeer onwenselijk zijn, als de cylci gelijk getrokkken zou worden. Zie ook de posts van anderen op je bericht, waar ik het helemaal mee eens ben.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:00
naffffffffff schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:27:
@HomeWizard_NL
Misschien handig om te weten i.v.m. de issues met de P1-poort verbinding.

Ik ben bezig met een eigen programma op een esp32.

Ik probeerde een discovery te doen via mDNS, maar kreeg van de P1-meter een foutief IP-adres terug: 254.128.0.0
Ook getest op Windows met Bonjour met hetzelfde resultaat.

Wat wel opvalt: als ik Resolve-DnsName gebruik in PowerShell, krijg ik wel het juiste IP-adres te zien.
Lijkt dus alsof er iets misgaat met de mDNS-resolutie.

Zou dit een bug kunnen zijn in de firmware van de p1-meter? Bijvoorbeeld mDNS geïnitialiseerd voordat het ip-adres bekend was?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
// Logging from esp32
[MAIN] Periodic check: Ethernet is UP
W (501064) main: HomeWizard device not found via mDNS
I (501064) HomeWizard: mDNS results:
I (501064) HomeWizard:  - p1meter-XXXXXX (254.128.0.0)
I (501064) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.78.48)
I (501074) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.84.243)
I (501074) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.46.69)
I (501084) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.99.232)
I (501084) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.166.213)
I (501094) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.183.77)
I (501094) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.104.103)
I (501104) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.47.245)
I (501104) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.167.2)
I (501114) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.58.223)
I (501124) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.85.105)
I (501124) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.114.123)
I (501134) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.91.137)
I (501134) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.97.117)
I (501144) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.113.200)
I (501144) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.82.85)
I (501154) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.130.155)
I (501154) HomeWizard:  - watermeter-XXXXXX (172.16.227.107)
I (501164) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.89.215)
I (501164) HomeWizard: p1meter not found yet, retrying...

// Resolve via Bonjour (cmd)
C:\Users\User1>dns-sd -L p1meter-XXXXXX _hwenergy._tcp local
Lookup p1meter-XXXXXX._hwenergy._tcp.local
 9:43:56.080  p1meter-XXXXXX._hwenergy._tcp.local. can be reached at p1meter-XXXXXX.local.:80 (interface 7)
 serial=xxxxxxxxxxxx product_type=HWE-P1 product_name=P1\ Meter path=/api/v1 api_enabled=1

// Resolve via dns (powershell)
PS C:\Users\User1> Resolve-DnsName p1meter-XXXXXX.local

Name                                           Type   TTL   Section    IPAddress
----                                           ----   ---   -------    ---------
p1meter-XXXXXX.local                           A      120   Answer     172.16.12.113
p1meter-XXXXXX.local                           AAAA   120   Answer     xxxx::xxxx:xxxx:xxxx:xxxx

// Fixed bug, fallback workaround: resolve by hostname in esp32
I (3865) esp_https_server: Starting server
I (3865) esp_https_server: Server listening on port 443
I (3875) rest_server: HTTPS REST server started on port 443
I (3875) mdns_mem: mDNS task will be created from internal RAM
I (3885) HomeWizard: Searching for p1meter over mDNS...
I (4175) HomeWizard: mDNS results:
I (4175) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.99.232)
I (4175) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.130.155)
I (4185) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.89.215)
I (4185) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.85.105)
I (4195) HomeWizard:  - watermeter-XXXXXX (172.16.227.107)
I (4195) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.46.69)
I (4205) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.114.123)
I (4205) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.166.213)
I (4215) HomeWizard:  - kwhmeter-XXXXXX (172.16.97.117)
I (4215) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.113.200)
I (4225) HomeWizard:  - energysocket-XXXXXX (172.16.91.137)
I (4225) HomeWizard:  - p1meter-XXXXXX (254.128.0.0)
W (4235) HomeWizard: Trying to resolve hostname via gethostbyname: p1meter-XXXXXX.local
I (4375) HomeWizard: p1meter IP resolved via hostname: 172.16.12.113
I (4375) HomeWizard: p1meter IP: 172.16.12.113
Ik denk dat het relevant is welke firmware die P1 zit, en daarnaast of je mDNS repeat/proxy gebruikt in je netwerk. Unifi? Pfsense? Opnsense?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 00:26
Tebbie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat het relevant is welke firmware die P1 zit, en daarnaast of je mDNS repeat/proxy gebruikt in je netwerk. Unifi? Pfsense? Opnsense?
Fw v6.0203

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foutje

[ Voor 135% gewijzigd door GL007 op 03-07-2025 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Olie_B_Bommel schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:35:
[...]
Dit zou zeer onwenselijk zijn, als de cylci gelijk getrokkken zou worden. Zie ook de posts van anderen op je bericht, waar ik het helemaal mee eens ben.
Dank voor jullie inzichten, ik kan me er wel in vinden, had het nog niet zo bekeken dat een verschil helemaal niet zo gek idee is (en 120 verschil op levensduur is helemaal te overzien)
Ik dacht er te "blauw" over ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Moehaha daar is-ie in HA hoor! Toch eerder dan gedacht kans gezien HA te updaten. Ander soort koppeling maken met de P1-meter ging ook van een leien dakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/MJ8qVkNi9R0e9NHfrP8XHnA7.png

Deze entiteit "Battery group mode" moest ik nog wel even handmatig enablen.

Morgenochtend hier eerst maar eens handmatig mee spelen (dure uren eerst zonnestroom laten terugleveren, later beginnen met laden) en dan wat automations maken die het allemaal voor me gaan regelen. Ook hopen op een keer een zaterdag of zondag met een uurtje of twee negatieve kWh-prijzen. Dat wordt nu echt leuk.

Ik ben er nu al erg blij mee :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie alleen HA gebeuren

[ Voor 95% gewijzigd door GL007 op 03-07-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
GL007 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Geldt dit ook voor Homey bezitters
Bij mijn weten zit dit al in de Homey integratie ja, de ontwikkelaar daarvan (niet gelieerd aan HomeWizard) leest hier ook mee.

Als het er nog niet in zit, dan gaat dit nog wel komen. Want de API geeft gewoon de mogelijkheid.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HA

[ Voor 111% gewijzigd door GL007 op 03-07-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

[quote]JeroenH schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:01:
Moehaha daar is-ie in HA hoor! Toch eerder dan gedacht kans gezien HA te updaten. Ander soort koppeling maken met de P1-meter ging ook van een leien dakje.

[Afbeelding]

Morgenochtend hier eerst maar eens handmatig mee spelen (dure uren eerst zonnestroom laten terugleveren, later beginnen met laden) en dan wat automations maken die het allemaal voor me gaan regelen. Ook hopen op een keer een zaterdag of zondag met een uurtje of twee negatieve kWh-prijzen. Dat wordt nu echt leuk.

Ik snap hier nog geen 10 procent van. Ben jaloers op Tweakers die dit allemaal kunnen. De oorspronkelijke Plug en Play uitgangspunten waren voor mij de aanleiding om nu 3 HW batterijen aan te schaffen. Maar soms kriebelt het wel om mij hierin te verdiepen. Maar ben bang dat het verdrinken wordt 😉 . Ik hou het maar bij Weg en Waterbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Devke schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 01:45:
[...]

Zoiets?

Zijn eerder in het topic gedeeld.

[Afbeelding]

[[Afbeelding]
Die beelden heb ik idd gezien. Maar gaat de luchtstroom die hierdoor getrokken wordt ook eerst nog verticaal omgeleid worden naar de onderkant en de batterijen van de PiB voordat hij uitgeblazen wordt of gaat de luchtstroom direct horizontaal van voor naar achteren door deze constructie en wordt alleen de techniek onder de stalenkap 'gekoeld'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:05
JeroenH schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:01:

[Afbeelding]

Ik weet het antwoord al bijna zeker, maar toch even om het zeker te weten. De (nu nog) BETA firmware van de battery is vereist om de battery via HA te kunnen besturen, toch? Enkel HA updaten naar de versie van gisteravond is (nog) niet voldoende. Dan mis je specifieke entities, correct?

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JKratos schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Ik weet het antwoord al bijna zeker, maar toch even om het zeker te weten. De (nu nog) BETA firmware van de battery is vereist om de battery via HA te kunnen besturen, toch? Enkel HA updaten naar de versie van gisteravond is (nog) niet voldoende. Dan mis je specifieke entities, correct?
De firmware is niet meer bèta. Je hebt de P1-meter update nodig naar 6.0203 (uit m'n hoofd). En de laatste versie van de Home Assistant integratie (2025.7.0). Allemaal gewoon de 'productieversie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:05
JanHenk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:10:
[...]

De firmware is niet meer bèta. Je hebt de P1-meter update nodig naar 6.0203 (uit m'n hoofd). En de laatste versie van de Home Assistant integratie (2025.7.0). Allemaal gewoon de 'productieversie'.
Hmm, dus toch. Ik draai die beide firmware versies. Dan moet ik nog ff verder inlezen en pielen in HA. Thanks!

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:42
JKratos schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Hmm, dus toch. Ik draai die beide firmware versies. Dan moet ik nog ff verder inlezen en pielen in HA. Thanks!
Je moet het entity op enable zetten, anders is het niet te gebruiken in jouw dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
DavidNewhouse schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:23:
nav bericht update HA versie 2025.7.0, hoe werkt dat precies met de Restful sensoren van de batterij in de configurarion.yaml, laat ik dat staan daar of moet ik nu kiezen voor item toevoegen (ip adres) in de homewizard integratie?
weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rtunru schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Je moet het entity op enable zetten, anders is het niet te gebruiken in jouw dashboard.
Juist. En ter aanvulling, voorafgaand aan voorgaande: je krijgt ook een melding dat je de P1-meter moet overzetten op 'de nieuwe authenticatiemethode' (oftewel gebruikmaken van de V2 van de API). Proces is goed te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DavidNewhouse schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:23:
Je kan beide naast elkaar gebruiken in theorie. Maar dat is niet zo handig en de info is hetzelfde.

Ik zou overstappen op de HA HomeWizard-integratie en de restful sensoren uit de configuration.yaml halen. Meer mogelijkheden, updates, etc.

Als je historie wil bewaren van je huidige sensoren, moet je entiteiten die de HomeWizard integratie zelf aanmaakt even hernoemen naar de entity-ID's die je had staan in je configuration.yaml. Dan schrijft de nieuwe integratie de waarden weg naar dezelfde entity-ID's die je al had. Dit kan alleen als je eerst de oude handmatige restful-sensoren hebt verwijderd en home assistant een herstart hebt gegeven overigens. Dus even de informatie in een kladblokje bewaren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJRN
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 09:41
Ik heb de HA update doorlopen, zie een nieuwe interface voor HomeWizard maar nergens de optie voor standby (of het enablen hiervan).
Wat mis ik ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
JanHenk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Je kan beide naast elkaar gebruiken in theorie. Maar dat is niet zo handig en de info is hetzelfde.

Ik zou overstappen op de HA HomeWizard-integratie en de restful sensoren uit de configuration.yaml halen. Meer mogelijkheden, updates, etc.

Als je historie wil bewaren van je huidige sensoren, moet je entiteiten die de HomeWizard integratie zelf aanmaakt even hernoemen naar de entity-ID's die je had staan in je configuration.yaml. Dan schrijft de nieuwe integratie de waarden weg naar dezelfde entity-ID's die je al had. Dit kan alleen als je eerst de oude handmatige restful-sensoren hebt verwijderd en home assistant een herstart hebt gegeven overigens. Dus even de informatie in een kladblokje bewaren bijvoorbeeld.
Dank, ik wil wel overstappen op homewizard integratie, ik dacht al dat het wat ingewikkelder was omdat ik inderdaad de historie wil bewaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
DJRN schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:42:
Ik heb de HA update doorlopen, zie een nieuwe interface voor HomeWizard maar nergens de optie voor standby (of het enablen hiervan).
Wat mis ik ??
Ik zoek met je mee, want ik kan het ook niet vinden (HA 2025.7, P1 6.0303 en PiB 1.0108)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJRN
Prisma16 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Ik zoek met je mee, want ik kan het ook niet vinden (HA 2025.7, P1 6.0303 en PiB 1.0108)
Hier HA2025.7, PiB1.0108 en P1 6.0203, geen 6.0303.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhjmaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:10
Prisma16 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6bFcpsfOrotbL3Afx1Via5pQW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cPXrmqVob9BUWhVVfUY78gAX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hem al geënabled maar je moet het volgende doen:
1. Na de update van HA zul je de vernieuwde authenticatie setup moeten doorlopen. Dat is niks meer dan op de knop op je P1 meter drukken voor 2 seconden en dan op submit klikken. (zorg dat alle apparaten zoals P1 en batterij op de meest recente firmware zitten)
2. Ga naar de P1 meter in de devices. Daar zie je standaarde de batterijgroep NIET. Als je naar het configuration blokje kijkt zie je daar als het goed is een kleine link met de tekst: "+1 disabled entity". Net zoals in de screenshot te zien is bij het bovenliggende blokje. Als je op die link klikt zie je die entiteit en erop klikken om deze te openen. Je moet dan op het tandwieltje drukken rechts bovenin en dan kun je hem "enablen". Als je dat gedaan hebt moet je 30 seconden wachten en dan zal hij verschijnen in de configuratie net als bij de screenshot die ik gepost heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:03

wdr

Ga naar
- 'Instellingen'
- dan 'Apparaten en diensten'
- open in Integraties: 'Homewizard energy'
- open vervolgens 'P1 meter''
- en voila: 'Configuratie'

[ Voor 5% gewijzigd door wdr op 03-07-2025 17:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Even het proces doorlopen en gedocumenteerd....

Voorwaarde is dus P1-meter versie 6.0203 en Home Assistant 2025.7.0. Als je beide hebt, dan zou onderstaand moeten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbF9aXbgHco0CbLP7VUKPblIeZM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/xqVak5DAu3u06iSJScUBm9nk.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
mhjmaas schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:00:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb hem al geënabled maar je moet het volgende doen:
1. Na de update van HA zul je de vernieuwde authenticatie setup moeten doorlopen. Dat is niks meer dan op de knop op je P1 meter drukken voor 2 seconden en dan op submit klikken. (zorg dat alle apparaten zoals P1 en batterij op de meest recente firmware zitten)
2. Ga naar de P1 meter in de devices. Daar zie je standaarde de batterijgroep NIET. Als je naar het configuration blokje kijkt zie je daar als het goed is een kleine link met de tekst: "+1 disabled entity". Net zoals in de screenshot te zien is bij het bovenliggende blokje. Als je op die link klikt zie je die entiteit en erop klikken om deze te openen. Je moet dan op het tandwieltje drukken rechts bovenin en dan kun je hem "enablen". Als je dat gedaan hebt moet je 30 seconden wachten en dan zal hij verschijnen in de configuratie net als bij de screenshot die ik gepost heb.
Dank, gevonden. Ik heb inderdaad 6.0203 en niet 6.0303 :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJRN
JanHenk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:01:
Even het proces doorlopen en gedocumenteerd....
Thanks, ik zocht onder de opties van de PiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de batterij opgeladen is gaat deze dan nu automatisch weer naar NOM? Dat was standby.

Edit : Na opladen. Blijft hij standby zo te zien, maar dipt zo in eens weg. Heeft ook een paar minuten daarvoor een dipje zitten. Vrouwlief begon te koken bij de laatste dip. Zelf handmatig weer op stand-by gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qkGpEvjk366bKnbHb4-z2DZ5UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izVfX5qjg5aCnUxg53J3gpPu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZRgXTeA7Rbhx4XHJVMYfGeYkvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SuqVRnqp15ySqII9tunnkZqe.png?f=fotoalbum_large

Hier is mooi te zien dat hij van to_full naar zero gaat. Bijgeladen en nu staat het in standby. Bugje?

[ Voor 101% gewijzigd door Devke op 03-07-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:07
Sinds dinsdag mijn 3de PiB, een renewed versie.
Draait prima, inmiddels alweer bijna 3 cycli erbij.
Echter, een van mijn originele batterijen sprong vandaag in storing, precies (of direct?) op het moment dat ik rond 1230 uur de batterijen van NOM naar handmatig schakelde (dynamische tarieven gecombineerd met EV laden, anders trekt de EV de batterijen weer leeg). Timing kan toeval zijn (verversing van het scherm bijvoorbeeld ipv op juist dat moment in storing gaan), want toeval bestaat, of toch niet?
Storing nummer E447.
Heb de batterij stroomloos gemaakt, 25 minuten en opnieuw gestart. Werking is weer gewoon als hoort.
Nou meen ik me te herinneren dat hier ook eerder melding was gemaakt van de installatie van een derde (renewed) batterij gevolgd door een E446/447 storing op de oorspronkelijke batterijen. Kan die combo een trigger veroorzaken?
En kan de omschakeling van NOM naar handmatig een sensor (onterecht) triggeren??
Enfin, nog maar geen melding gemaakt, ik wil eerst het verschijnsel reproduceren, indien mogelijk.
Dat helpt de oorzaak te zoeken.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:41
Zonet mijn 67 cycli oude batterij E400 en E415 error codes. Stond al de hele middag in standby want vol. Vannacht wel de eerste soc drift correctie gehad op deze. Voor nu maar even een harde reboot gegeven en is nu alweer paar minuten storings vrij.

Maar door ervaringen in het verleden vermoed ik dat hij toch omgeruild moet worden. Maar even afwachten.

Edit; Dit gaat om een renewed batterij trouwens. 3-4 weken geleden binnen gekregen en toen 47 cycles erop.

[ Voor 13% gewijzigd door AtlAntA op 03-07-2025 17:30 ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
AtlAntA schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:22:
Zonet mijn 67 cycli oude batterij E400 en E415 error codes. Stond al de hele middag in standby want vol. Vannacht wel de eerste soc drift correctie gehad op deze. Voor nu maar even een harde reboot gegeven en is nu alweer paar minuten storings vrij.

Maar door ervaringen in het verleden vermoed ik dat hij toch omgeruild moet worden. Maar even afwachten.

Edit; Dit gaat om een renewed batterij trouwens. 3-4 weken geleden binnen gekregen en toen 47 cycles erop.
Dat is balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14:07
AtlAntA schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:22:

Dat is niet best inderdaad, vooral omdat het een renewed betreft, en dat het proces van renewal in twijfel kan trekken.
Eigenlijk zouden we wat meer moeten weten van de recall rate, of daarvan afgeleid, hoeveel procent van de batterijen nog storingsvrij is na bijvoorbeeld 3 of 6 maanden.
Zou dat nog steeds rond de (100-1)% zitten, zoals hier wel eens gepost?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
[quote]EVfan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:52:
[...]

Dat is niet best inderdaad, vooral omdat het een renewed betreft, en dat het proces van renewal in twijfel kan trekken.
Eigenlijk zouden we wat meer moeten weten van de recall rate, of daarvan afgeleid, hoeveel procent van de batterijen nog storingsvrij is na bijvoorbeeld 3 of 6 maanden.
Zou dat nog steeds rond de (100-1)% zitten, zoals hier wel eens gepost?
[/quote

Dit was voor mij mede reden om niet akkoord te gaan met een cycli van 15 terwijl ik 4 weken eerder nieuwe had gekocht.
Ondanks de toezegging dat batterij zeer grondig getest was en nieuw zou zijn

Persoonlijk blijft ik hopen dat HW de fouten uit de batterijen gaat krijgen, mis de batterijen wel, maar al met al heb ik denk ik zelf juiste keuze genomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:38

fxs81

Julianadorp

Deze HA noob heeft gisteravond de update gedraaid (accu zat er al in bij de voorlaatste versie) en heb wel de opties die hier vermeld worden maar heb niet opnieuw op de p1 hoeven drukken om een nieuwe verbinding te maken zoals in het voorbeeld van @Devke Alles lijkt wel gewoon te werken. Deze versie stond erop dat de thin client binnen kwam. Het enige wat ik na de update heb gedaan is alle entiteiten die uit stonden aan gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTK-aBIIc0aafOY_LV3WJ8o1bmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESTdiUoH0Q1OZCL8I3rs1mRL.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus alles geupdate naar de laatste versie.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:31
Voor de Homey HomeWizard app was dit direct na de P1 6.0203 release beschikbaar.

Via de Flow Cards of handmatig in te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtPwF3fBn9P_oCgMn7Z5r4GBIIg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EHQ3z3wJLNyqNUdKYjjwGlHZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:01:

[Afbeelding]

Bouwen maar dan. Tip. Je kunt cheapest hour integratie gebruiken om de goedkoopste uren op een dag te vinden. Met een automatisering kun je dan de batterij naar to_full zetten om hem op te laden. Ik kan wel wat yaml met je delen maar als ik het goed heb wilde je zelf prutsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:54:
[quote]JeroenH schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:01:

[Afbeelding]

Ik snap hier nog geen 10 procent van. Ben jaloers op Tweakers die dit allemaal kunnen. De oorspronkelijke Plug en Play uitgangspunten waren voor mij de aanleiding om nu 3 HW batterijen aan te schaffen. Maar soms kriebelt het wel om mij hierin te verdiepen. Maar ben bang dat het verdrinken wordt 😉 . Ik hou het maar bij Weg en Waterbouw
Gewoon doen, je zit immers al hier op tweakers dus er is interesse. Genoeg kennis hier aanwezig om je te helpen. Stap voor stap beginnen. Ik maak ook fouten. Leer je alleen maar van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fikkie123 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Die beelden heb ik idd gezien. Maar gaat de luchtstroom die hierdoor getrokken wordt ook eerst nog verticaal omgeleid worden naar de onderkant en de batterijen van de PiB voordat hij uitgeblazen wordt of gaat de luchtstroom direct horizontaal van voor naar achteren door deze constructie en wordt alleen de techniek onder de stalenkap 'gekoeld'?
Goede vraag. Ik weet het niet. Om hem er nu voor open te schroeven, hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Welke mogelijkheden? Ik zit nog in de restful situatie. Ben een beetje voorzichtig met updaten van HA. Draait hier in docker op een NAS. Dat is al een x mis gegaan. Doe ik liever pas als er een paar uurtjes aan 1 gesloten over zijn :9

Pagina: 1 ... 156 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.