Ok, 3-pannetjes waterkoken test compleet na precies 30 minuten koken.
3 kookplaten pieken samen op ongeveer 4500W wanneer tegelijk aan, maar aangezien die dus continu schakelen in vermogen EN ik de fornuisgroep niet apart kan meten, is het 'wetenschappelijke experiment" bij voorbaat kansloos.

Bedacht ik mij na 1 minuut...
Anyway, wat ik wel weet:
Zonnepanelen leverden constant 1100-1500W gedurende de test, dus zeg 650 Wh opwek in dat half uur.
Volgens P1-meter in diezelfde periode:
637 Wh import
310 Wh export
PiB SoC in zelfde periode van 30 naar 27%, dus dat is dan per saldo iets van 80 Wh ontladen ongeveer.
Maar ik hoorde hem wel vrij veel schakelen tussen laden en ontladen achter me hier in de woonkamer. Wel 5-10 keer per minuut ofzo.
Dus tja... Conclusie? Hij schakelt toch wel vrij veel nog met 3 pitjes aan op de keramische kookplaat.
Ik heb ook tussendoor nog even een screenshot gemaakt van de netaansluiting en de PiB en daar zie je ook wel een enigszins zwabberend/na-ijlend beeld.
Nogmaals even voor de vorm: het is allemaal zeker geen drama ofzo, laat dat vooral duidelijk zijn. Ben nog steeds zeer enthousiast over de resultaten van dat ding hier.
Ben dus alleen zoekende naar betere optimalisatie voor de gehele set-up hier in huis en naar waar ik als eerste geld aan uit zou moeten geven.
Een van mijn belangrijkste overwegingen voor het kopen van een 2de PiB zou het afvangen van pieken boven de 800 W zijn, en dat komt hier in huis vooral voor bij het koken elke avond. Maar dan moet dat niet te veel na-ijlen want dan wordt het eerder contraproductief.
Wasmachine en vaatwasser staan hier niet elke dag aan en die kan ik bovendien mooi midden op de dag (na elkaar) programmeren zodat ze in veel gevallen direct vanaf het dak gevoed worden.
Vandaar dus mijn oorspronkelijke vraag over jullie ervaringen over het gedrag tussen inductie en PiB.