Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:56
ManS-H schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:21:
Hier ook, lekker in de kamer 23.5 graad, geen airco aan en de accu mooi vol. De PiB voldoet 100% aan onze wensen. Top.
Hier 3 stuks in de garage. Nu 27 graden. Geen last van verminderd laad of ontlaad vermogen tot nu toe zelfs na enkele uren op 2400W (3 maal 800W) laden.
De sensor voor de uitblaas opening van de bovenste batterij registreert een maximale temperatuur van 45 graden (heb de batterijen tussen 13 en 16 uur handmatig volgeladen, zodat ik de 8 kWh verbruik vannacht kan overbruggen). Voordeel van dynamisch.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er vandaag nog updates geweest. Ik heb tot nu to niets meer gezien. Laatste update van de Homewizard app

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Terug verdientijd gebaseerd op 2 batterijen is hier ongeveer 10Jaar. Dit is een grove schatting.
1000kWh a 0,28 - 1300kWh a 0,15 in het meest negatieve situatie. 1300kWh is de batterij import.
Zonnecellen leveren 2800kWh per jaar op. Waarvan dit jaar en volgend jaar nog salderen.
Netto verbruik uit het net is verminderd met 780kWh.
We houden over een verbruik 400kWh. Netto.
De tijd zal leren in hoeverre de getallen kloppen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

Hier een overzicht van gemiddeld 2 draaiende airco’s van Mitsubishi. 1 Buitenunit en 3 airco’s. Wellicht zijn ze alweer een stuk zuiniger geworden . Deze zijn nu 7 jaar oud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5So_IMwWTKQPB_0FkoYuPCxjd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sgqIVAP700pdl9sMbB8aDsO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:15
Hier vandaag ook hele dag mobiele airco aan, één accu. Tweede in bestelling, vandaag zou de tweede ook bijna nog vol geladen kunnen worden met overproductie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TNH4Y1lFUPY1YmjzwxWmJlxcJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxvVResxmrPwFag2UJotBSZr.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:26:
Zijn er vandaag nog updates geweest. Ik heb tot nu to niets meer gezien. Laatste update van de Homewizard app
Morgenavond komt als het goed is Home Assistant 2025.7 uit, en als ik het goed heb zitten in de Homewizard integratie dan standaard wat mogelijkheden om de PiB aan te sturen (pauzeren, geforceerd opladen). Daar kijk ik erg naar uit.

Release Party live stream hier, maar daar moet je zin in hebben ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:26
ONM schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:50:
[...]

Hier draaien de airco’s ook overuren. Met 4000 WP krijg ik de 3 batterijen maar voor 60 % vol. Maar wel lekker cool binnen 😀
Echt? Is het dan echt waar dat aircos veel energie slurpen?
Waarom heb ik daar geen last van.. ik snap dat niet..

Vandaag mijn airco die de woon en keuken kamer koel houd.

2.5kwh tot nu toe vandaag.. dat merk ik nauwelijks als ik de watts in de gaten hou...
27kwh gegenereerd door de panelen dus is maar net 10% van wat ze genereren...

Kijk ik gebruik die airco ook voor verwarming, dan praten we over andere kwh.. dat kan dan met kouwe dagen makkelijk ergens tussen de 10 tot 15kwh trekken per dag, maar koelen dat stelt niks voor zelfs op dit soort dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:40
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:37:
Die sensortjes reageren snel, enige beperking is dat ze alleen hele graden meten (geen decimalen), maar verder geeft dit een mooi beeld zo.
Voor Homey kan ik de Aqara temperatuur sensors in 1 decimalen weergeven, zal toch ook met HA moeten kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVut2wihS3CInHHG4LhQD5iO8yc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QcM3MZpD37ArC54RyLuWoOhI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Bij Alie, van Tuya, minder dan 5€.
Maar deze sensoren vind ik te traag. Ik gebruik de ambient sensor van een SDR Heatbooster controller. Reageert per seconde en de temperatuur loopt zo schat ik geen minuut achter.
Interessant, ik vind deze niet echt traag reageren.
eovermeer schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Voor Homey kan ik de Aqara temperatuur sensors in 1 decimalen weergeven, zal toch ook met HA moeten kunnen.

[Afbeelding]
Ha, dat is bijzonder. Ik zal daar eens naar Googlen. Overigens niet gezegd dat als ze een extra getal achter de komma leveren, dit ook daadwerkelijk significant is natuurlijk ;)
carpcatcher schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Als heel Nederland straks thuis komt en hun (mobiele) airco aanzet.
(verhoogt stroom gebruik koelkast / vriezers ) :D
Mobiele airco is onhandig, en wel hierom:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:26
crryp schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:39:
Ik heb nu inmiddels 3 accus in de familie gehad met error codes, wat jammer is kost natuurlijk tijd het omruilen etc. ze doen niet moeilijk de service is opzich goed. Twijfel wel nog altijd aan de 1 procent claim (die zouden omgeruild worden)

Anyway het meest irritante is dat je pas later door heb dat je accu in error state zit en dus niks meer doet. Hiervoor heb ik in HA een automation gemaakt. (hij is nog niet af gegaan dus ook nog niet getest maar dit zou moeten werken)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Batterij 1 error pushmelding
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /10
conditions:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
          - type: is_power
            condition: device
            device_id: 552131ac892133d6f5a (accu)
            entity_id: 33c9dd9b881a5fead821
            domain: sensor
            above: -1
            below: 1
          - type: is_battery_level
            device_id: 552131ac892133d6f5f6a (accu)
            entity_id: 4478155c4e2cd1c19f
            below: 100
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.p1_meter_vermogen (p1)
            below: -100
      - condition: and
        conditions:
          - type: is_energy
            device_id: 552131ac892133d6f5f6a06 (accu)
            entity_id: 90230bebd09769d9316db0
            above: -1
            below: 1
          - type: is_battery_level
            device_id: 552131ac892133d6f5f6a06 (accu)
            entity_id: 4478155c4e2cd1c19f64ff6a2
            above: 0
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.p1_meter_vermogen (p1)
            above: 100
actions:
  - device_id: ee28884a56ff23c6a562
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Accu Error
mode: single

vervang de apparaten / entities met je eigen uiteraard :)
Hmm misschien moet ik dit ook maar even doen
De nieuwe batterij (die binnen kwam met 0 cycle) had ik liever dat dit een aantal test cycle had gehad... Want de E447 komt 2x per dag moet hem constant in de gaten houden en resetten, zet er denk ik maar even een plug tussen zodat ik hem uit kan zetten van afstand...

Ze komen pas dinsdag de 15de wisselen.. dus moet nog even met deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:08
Even een vraag.
Heb de hele dag goed zon opbrengst (groen). Heb ook de hele morgen auto op de lader. 220stekker. Waarom zie ik zonverbruik (blauw) maar zo weinig.??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc6lU2Bvb8ityGQbjoIDzqxPaX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xja8E3wLi7OxmbIeZqJ8Gac.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:34

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

joco schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:24:
[...]

2.5kwh tot nu toe vandaag.. dat merk ik nauwelijks als ik de watts in de gaten hou...

Kijk ik gebruik die airco ook voor verwarming, dan praten we over andere kwh.. dat kan dan met kouwe dagen makkelijk ergens tussen de 10 tot 15kwh trekken per dag, maar koelen dat stelt niks voor zelfs op dit soort dagen.
Hier 5 kWh 65 vierkante meter, plat dak 24 graden vandaag
Verwarmen bij min 5 tot plus 5 10 kWh. 20 graden

De ene koelt beter, de ander verwarmd effectiever, het is niet anders😉

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

joco schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Van 00:00 tot nu toe 21:35 16,1 kWh voor 2 draaiende units. Geen idee of dat veel is. Werken wel prima en zijn zeer stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Morgenavond komt als het goed is Home Assistant 2025.7 uit, en als ik het goed heb zitten in de Homewizard integratie dan standaard wat mogelijkheden om de PiB aan te sturen (pauzeren, geforceerd opladen). Daar kijk ik erg naar uit.

Hoe gaat het dan voor diegene die dat nu al hebben via de bèta en rest commands? Moeten die dan weg aangezien ze nu als gewone commands erin komen?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Hoe gaat het dan voor diegene die dat nu al hebben via de bèta en rest commands? Moeten die dan weg aangezien ze nu als gewone commands erin komen?
Dat is een goede vraag, dat weet ik niet. Maar dat is wel de hoofdreden waarom ik wacht tot de nieuwe integratie in productie gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:03
Ral23087 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:34:
Even een vraag.
Heb de hele dag goed zon opbrengst (groen). Heb ook de hele morgen auto op de lader. 220stekker. Waarom zie ik zonverbruik (blauw) maar zo weinig.??[Afbeelding]
Er staat ook een uitroepteken bij dus er is iets niet helemaal in orde. Als je er op klikt kan je zien wat eraan scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
Uitroepteken is weg, geen verschil. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSuET3Fcpo2U6slgPZRSNpzSUnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4LLSOD2aJ6noxs6PnCUp0zH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Is er een goed boek over Home Asistence. En is er een app voor iPad voor Home asistence. Of moet je het schrijven van yam scrips op een pc of mac doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Ral23087 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:34:
Even een vraag.
Heb de hele dag goed zon opbrengst (groen). Heb ook de hele morgen auto op de lader. 220stekker. Waarom zie ik zonverbruik (blauw) maar zo weinig.??[Afbeelding]
Hier heb je ruim 24 kWh terug geleverd. Dat had zoveel mogelijk blauw moeten zijn. Iets mis met de P1 ‘meter ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:59:
Is er een goed boek over Home Asistence.
HA is een zich vrij snel ontwikkelend product, ik denk niet dat er een boek over is wat op het moment van publiceren nog up-to-date is. Google en Youtube, en natuurlijk het topic hier op GoT, zijn je vriend.
En is er een app voor iPad voor Home asistence.
Ja, Home Assistant heeft apps voor Android en Apple. Let op: in principe lokaal.
Of moet je het schrijven van yam scrips op een pc of mac doen.
Voor eenvoudig zaken kun je "if-this-then-that" automatiserinkjes via de user interface doen. Complexere zaken vergen kennis van de scriptingtaal YAML. Daar sta ik ook nog aan het begin van, maar ook hier: Google, Youtube enz

Ik zou zeggen, ga eens YT op en zoek naar dingen als "Home Assistant how to start" enz. En stel vragen (na eerst zelf gezocht te hebben natuurlijk) in het GoT topic.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 01-07-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meeste airco’s hebben een cop van 4 of hoger. 1kW =1,341 pk 4kW koeling of verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
Nee p1 meter laatste update gehad en is gewoon groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Ral23087 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:12:
Nee p1 meter laatste update gehad en is gewoon groen.
Hoe ziet je batterij grafiek eruit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
GL007 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Is er een goed boek over Home Asistence. En is er een app voor iPad voor Home asistence. Of moet je het schrijven van yam scrips op een pc of mac doen.
Wees niet te bang er eens mee te beginnen. En schroom ook niet om AI te gebruiken. Juist voor dit soort dingen erg handig. Ik heb het meeste van mijn spul ism claude.ai gemaakt. Een AI gericht op programmeren. Je moet je nuchtere Nederlandse verstand wel blijven gebruiken en goed lezen wat die aan code uit spuwt. Binnen de kortste keren ga je leren kleine stukjes code te lezen en begrijpen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:24:
[...]

Wees niet te bang er eens mee te beginnen. En schroom ook niet om AI te gebruiken. Juist voor dit soort dingen erg handig. Ik heb het meeste van mijn spul ism claude.ai gemaakt. Een AI gericht op programmeren. Je moet je nuchtere Nederlandse verstand wel blijven gebruiken en goed lezen wat die aan code uit spuwt. Binnen de kortste keren ga je leren kleine stukjes code te lezen en begrijpen.
Ik was al aan het lezen. Welk systeem blijk jij HA. Rasberry PI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ral23087
Batterij grafiek.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aqrvSh-7fD5BcgztnJWpz-0ewA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jxqUrshXWCofvwesGGVuNLm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:06:
[...]

HA is een zich vrij snel ontwikkelend product, ik denk niet dat er een boek over is wat op het moment van publiceren nog up-to-date is. Google en Youtube, en natuurlijk het topic hier op GoT, zijn je vriend.

[...]

Ja, Home Assistant heeft apps voor Android en Apple. Let op: in principe lokaal.

[...]

Voor eenvoudig zaken kun je "if-this-then-that" automatiserinkjes via de user interface doen. Complexere zaken vergen kennis van de scriptingtaal YAML. Daar sta ik ook nog aan het begin van, maar ook hier: Google, Youtube enz

Ik zou zeggen, ga eens YT op en zoek naar dingen als "Home Assistant how to start" enz. En stel vragen (na eerst zelf gezocht te hebben natuurlijk) in het GoT topic.
Ik ben al aan het lezen. Welk systeem gebruikt jij hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:15
Je moet het hele plaatje bekijken, als jij 29kWh opwekt maar op de tijd dat je opwekt maar 6,8 kWh verbruikt gaat de rest terug het net op. Je totaal stroomverbruik grafiek moet je dan ook bekijken. Je accu laadt maar één keer op en gaat pas ontladen zodra je weer van het net gaat gebruiken, dus nu de zon onder is.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Ik ben al aan het lezen. Welk systeem gebruikt jij hiervoor
Zullen we het hier verder over hebben in het HA-topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Zullen we het hier verder over hebben in het HA-topic?
Bedank voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gisteren het truukje van Fabianintveld in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2" toegepast. Ik weet niet of het kwam doordat ik zelf liep te klooien, maar het werkte niet helemaal lekker samen met API sturing.

Het ontladen tot 60% stopte voortijdig op sommige batterijen en sommige batterijen begonnen zich toen te laden. Volgens mij omdat ik ergens op tikte in de HW app. Toen heb ik ingegrepen door die batterijen even uit te zetten.

Daarna (toen de andere twee ook klaar waren) alles weer aangezet en kreeg de p1 mijn verbruik niet meer netjes op NOM. Eén batterij leverde 600W, de andere 200W, en twee op idle. En nog 150W van het net :+

Raar gedrag dus. Maar het herstelde zich wel weer uiteindelijk.

Anderen dit ook geprobeerd, wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 19% gewijzigd door Aardedraadje op 02-07-2025 05:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grappig hoe snel dingen wennen.

Vanmorgen voor het eerst dat beide batterijen leeg waren door de airco vannacht (hier valt het verbruik erg mee vergeleken met anderen in dit topic, 3,5 kWh gisteren bij 24/7 koelen). Ook de eerste SOC drift dus. En een import vandaag al van bijna 700 wattuur. En ik denk "oeh dat is best veel zeg" :D :D

Normaal zit ik ergens tussen de 100 en 300 wattuur aan import sinds ik er 2 heb.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:12:
Grappig hoe snel dingen wennen.

Vanmorgen voor het eerst dat beide batterijen leeg waren door de airco vannacht (hier valt het verbruik erg mee vergeleken met anderen in dit topic, 3,5 kWh gisteren bij 24/7 koelen). Ook de eerste SOC drift dus. En een import vandaag al van bijna 700 wattuur. En ik denk "oeh dat is best veel zeg" :D :D

Normaal zit ik ergens tussen de 100 en 300 wattuur aan import sinds ik er 2 heb.
Hier EXACT hetzelfde! Mijn eerste gedachte "hmmmm toch eens nadenken over een derde" :+

(gaan we niet doen, althans niet nu)

Gingen de PiB's vanochtend ook nog lekker rond 05:00 cell balancen, eerst nr 1 die nr 2 naar 0% trok en daarna nr 2. Ik snap dat het nodig is, maar grrrrr.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 02-07-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:02:
[...]

Hier EXACT hetzelfde! Mijn eerste gedachte "hmmmm toch eens nadenken over een derde" :+

(gaan we niet doen, althans niet nu)

Gingen de PiB's vanochtend ook nog lekker rond 05:00 cell balance, eerst nr 1 die nr 2 naar 0% trok en daarna nr 2. Ik snap dat het nodig is, maar grrrrr.
Het is zo verleidelijk. Dat is het leuke van deze hobby. Het kost wat en het leverd ook wat op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Die derde gaat er hier alleen komen als ik hem ooit zou moeten gaan gebruiken om in de winter goedkoop te importeren voor de dure uren 's avonds. Maar ik denk eigenlijk dat ook dan 5kWh en 1600 Watt genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel vreemd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwsEZlkgsmB6hhcEC1fo-WQQWvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIzlCcsEGll41m7U9fbssbEv.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik nog niet eerder gezien een batterij aan het ontladen en de andere aan het laden. Dit gebeurde na opstarten airco

[ Voor 26% gewijzigd door GL007 op 02-07-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:11
Zojuist een tweede accu besteld. Nu staan ze bij mij in de kelder en is het gezien de beperkte hoogte denk ik niet raadzaam om ze op elkaar te zetten. Ik wil ze dan ook naast elkaar zetten. Nu twijfel ik over hoe ik ze het beste neer kan zetten.

Optie 1 is om de warme uitblaas kant voor beide naar buiten te zetten, heeft mijn voorkeur.
Optie 2 is om ze gelijk neer te zetten (dus beide warme uitblaas naar links)
Optie 3 is om de warme uitblaas kant naar elkaar toe te zetten.

Bij optie twee ben ik bang dat de linker batterij last krijgt van de warmte van de rechter. Bij optie 3 denk ik dat de warmte zich te veel concentreert en daardoor minder door de kelder verspreid. Er zit voldoende ruimte om de batterijen heen.

Verder zit er een vochtvreter in de kelder die de kelder goed droog houdt. (ook nooit water in de kelder).

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:01
joco schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Hmm misschien moet ik dit ook maar even doen
De nieuwe batterij (die binnen kwam met 0 cycle) had ik liever dat dit een aantal test cycle had gehad... Want de E447 komt 2x per dag moet hem constant in de gaten houden en resetten, zet er denk ik maar even een plug tussen zodat ik hem uit kan zetten van afstand...

Ze komen pas dinsdag de 15de wisselen.. dus moet nog even met deze
Ja is gewoon irritant, ik heb nog maar 2x gehad nu in een week dat het gebeurde maar het is altijd precies wanneer ik niet thuis ben. Plus daarnaast zie je het soms ook pas later.

9 juli komen ze hier gelukkig maar was ook wel 2 weken na mijn melding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LV1
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

GL007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:26:
Heel vreemd?

[Afbeelding]

Dit heb ik nog niet eerder gezien een batterij aan het ontladen en de andere aan het laden. Dit gebeurde na opstarten airco
Heel normaal. Batterij is niet echt aan het laden, maar inactief/standby en trekt 10 of 11 Watt om hot-standby te blijven in afwachting van volgende P1-commando's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren 2x de stroom er af gehad om een stopcontact te vervangen (van 2- naar 4-voudig) en in beide gevallen kwam alles zelf weer online, zonder hulp. Dat is wel hoopgevend.

Na de vorige stroomstoring kwam de P1 niet meer online maar toen hing de boel nog aan een ander merk / model accesspoint.
Leanderr schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:49:
Zojuist een tweede accu besteld. Nu staan ze bij mij in de kelder en is het gezien de beperkte hoogte denk ik niet raadzaam om ze op elkaar te zetten. Ik wil ze dan ook naast elkaar zetten. Nu twijfel ik over hoe ik ze het beste neer kan zetten.

Optie 1 is om de warme uitblaas kant voor beide naar buiten te zetten, heeft mijn voorkeur.
Optie 2 is om ze gelijk neer te zetten (dus beide warme uitblaas naar links)
Optie 3 is om de warme uitblaas kant naar elkaar toe te zetten.

Bij optie twee ben ik bang dat de linker batterij last krijgt van de warmte van de rechter. Bij optie 3 denk ik dat de warmte zich te veel concentreert en daardoor minder door de kelder verspreid. Er zit voldoende ruimte om de batterijen heen.

Verder zit er een vochtvreter in de kelder die de kelder goed droog houdt. (ook nooit water in de kelder).
Ik zou ze met de "werkschakelaars" naar voren naast elkaar zetten met net nog wat ruimte er tussen om bij het knopje te kunnen. De warme lucht blaast er dan naar voren uit en aan de achterkant zuigen ze "verse" lucht op. Als je ze ieder op een hondje zet, kan je ze ook makkelijk even wegrollen als je erbij moet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ICt5tfj.jpeg

[ Voor 70% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-07-2025 10:17 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:12:
Gisteren 2x de stroom er af gehad om een stopcontact te vervangen (van 2- naar 4-voudig) en in beide gevallen kwam alles zelf weer online, zonder hulp. Dat is wel hoopgevend.

Na de vorige stroomstoring kwam de P1 niet meer online maar toen hing de boel nog aan een ander merk / model accesspoint.

[...]

Ik zou ze met de "werkschakelaars" naar voren naast elkaar zetten met net nog wat ruimte er tussen om bij het knopje te kunnen. De warme lucht blaast er dan naar voren uit en aan de achterkant zuigen ze "verse" lucht op. Als je ze ieder op een hondje zet, kan je ze ook makkelijk even wegrollen als je erbij moet.
[Afbeelding]
Dat gaat niet werken, zo diep is de plank waar ze opstaan ook niet. Omdat de vloer van de keler schuin loopt aan de zijkanten heb ik een stelling gemaakt. Hierdoor staan ze ook bij water in de kelder droog. Een hondje is dus ook niet de oplossing in dit geval.

Wel bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r80ZyDhA9ILTMBfuvH-Lqy96lPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16OgCXscypXvQNPCNpV1h04m.jpg?f=fotoalbum_large

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Leanderr schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Dat gaat niet werken, zo diep is de plank waar ze opstaan ook niet. Omdat de vloer van de keler schuin loopt aan de zijkanten heb ik een stelling gemaakt. Hierdoor staan ze ook bij water in de kelder droog. Een hondje is dus ook niet de oplossing in dit geval.

Wel bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
Oh ja, ik zie het.

Ze kunnen beter niet niet de warmte lucht van een andere PIB opzuigen, zo naast elkaar zetten is dan ook geen optie.

Als je ze met de "koele" aanzuigkant tegen elkaar zet (met wat afstand er tussen) dan zou het wel goed moeten gaan. Je ziet dan de lampjes van het rechter exemplaar niet en de werkschakelaars zitten op ieder uiteinde.

edit: dat is gelijk aan jouw "Optie 1" denk ik?

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-07-2025 10:27 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Vraagje aan mensen hier met inductiekookplaat EN een PiB:

Enige maanden geleden ging het hier op het topic over het gedrag van de PiB in combinatie met inductiekookplaten.
Wat ik daarover terug heb kunnen vinden is heel kort samengevat dat de PiB het behoorlijk snel schakelen van de meeste inductieplaten misschien niet helemaal kon volgen, maar wel "soort van".

Ik heb hier nog een keramische kookplaat 2-fasen (fornuisgroep in meterkast) en ik heb dan de volgende combinatie:

- Keramische kookplaat
- DSRM 4 (10 seconden interval op de P1-meter en dus ook aansturing PiB)
- 1 PiB

Nou, heb ik al eens eerder iets geschreven over dat met name het schakelgedrag van de kookplaat de PiB een beetje verward. De platen geven immers full power of helemaal niks. En afhankelijk van welke stand je de kookplaat gebruikt, schakelt die vaker of juist minder vaak tussen full en no-power. Maar daar zitten periodes van wel 10-30 seconden tussen soms.
En de PiB kan dat niet goed volgen (mede door de DSRM 4) en gaat dan een beetje na-ijlen in zijn gedrag.

Het komt erop neer dat je tijdens het koken (wat de grootste energiepiek op de dag is hier in huis) vaak ziet dat hij veel schakelt tussen laden en ontladen, maar vaak net de "verkeerde kant op" omdat hij dus 10-seconden moet wachten op de volgende input en dan ook nog zelf moet schakelen. Daardoor doet hij al snel 30 seconden over het opvangen van de volledige verandering full power -> no power en dan is de volgende schakelcyclus van de kookplaat alweer begonnen...

Bijvoorbeeld net als testje 5 minuten een pannetje water op het vuur gezet, de panelen leveren nu circa 300W dus niet genoeg om de kookplaat piek op te vangen en de PiB is voor 10% gevuld en "Alles is ok".

Na 5 minuten op de P1 meter het resultaat:

45 Wh import maar ook
36 Wh EXPORT (dus naar het net en niet naar de PiB)

Er zijn al wat firmware updates geweest die teveel schakelen van de PiB ietwat beperken, which is nice, maar toch vind ik dit ergens jammer. Dit was slechts 5 minuten koken op het kleinste pitje. Maar we koken dagelijks 30-45 minuten op 2, 3 of 4 pitten.

Eigenlijk is mijn vraag: is met de huidige verbeteringen van de firmware dit gedrag bij PiB-gebruikers met INDUCTIEkookplaten beter? Want die pulseren sneller met vermogen, dacht ik begrepen te hebben?

Mijn keramische kookplaat is 12 jaar oud en kan op zich nog wel even mee en de jaarlijkse besparing in kWh tussen keramisch en inductie is volgens mij ook niet echt een gamechanger.

Maar nu ik de PiB heb (en later waarschijnlijk een tweede en dus mogelijk hogere peakshaving) is dan qua schakelgedrag misschien inductie wel beter i.c.m. een PiB met de huidige firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Knurt schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:31:

Enige maanden geleden ging het hier op het topic over het gedrag van de PiB in combinatie met inductiekookplaten.
Wat ik daarover terug heb kunnen vinden is heel kort samengevat dat de PiB het behoorlijk snel schakelen van de meeste inductieplaten misschien niet helemaal kon volgen, maar wel "soort van".

Ik heb hier nog een keramische kookplaat 2-fasen (fornuisgroep in meterkast) en ik heb dan de volgende combinatie:

- Keramische kookplaat
- 1 PiB

Nou, heb ik al eens eerder iets geschreven over dat met name het schakelgedrag van de kookplaat de PiB een beetje verward. De platen geven immers full power of helemaal niks. En afhankelijk van welke stand je de kookplaat gebruikt, schakelt die vaker of juist minder vaak tussen full en no-power. Maar daar zitten periodes van wel 10-30 seconden tussen soms.
En de PiB kan dat niet goed volgen (mede door de DSRM 4) en gaat dan een beetje na-ijlen in zijn gedrag.

Het komt erop neer dat je tijdens het koken (wat de grootste energiepiek op de dag is hier in huis) vaak ziet dat hij veel schakelt tussen laden en ontladen, maar vaak net de "verkeerde kant op" omdat hij dus 10-seconden moet wachten op de volgende input en dan ook nog zelf moet schakelen. Daardoor doet hij al snel 30 seconden over het opvangen van de volledige verandering full power -> no power en dan is de volgende schakelcyclus van de kookplaat alweer begonnen...

Bijvoorbeeld net als testje 5 minuten een pannetje water op het vuur gezet, de panelen leveren nu circa 300W dus niet genoeg om de kookplaat piek op te vangen en de PiB is voor 10% gevuld en "Alles is ok".

45 Wh import maar ook

Er zijn al wat firmware updates geweest die teveel schakelen van de PiB ietwat beperken, which is nice, maar toch vind ik dit ergens jammer. Dit was slechts 5 minuten koken op het kleinste pitje. Maar we koken dagelijks 30-45 minuten op 2, 3 of 4 pitten.

Eigenlijk is mijn vraag: is met de huidige verbeteringen van de firmware dit gedrag bij PiB-gebruikers met INDUCTIEkookplaten beter? Want die pulseren sneller met vermogen, dacht ik begrepen te hebben?

Mijn keramische kookplaat is 12 jaar oud en kan op zich nog wel even mee en de jaarlijkse besparing in kWh tussen keramisch en inductie is volgens mij ook niet echt een gamechanger.

Maar nu ik de PiB heb (en later waarschijnlijk een tweede en dus mogelijk hogere peakshaving) is dan qua schakelgedrag misschien inductie wel beter i.c.m. een PiB met de huidige firmware?
Misschien gaat dat beter.

Maar om nu honderden (of duizenden voor een 90cm met afzuiging) Euro's uit te geven terwijl de besparing mogelijk minimaal is, is ook weer zo wat.

Ik zou de kookplaat mooi opgebruiken.

Wordt dat schakelen ook niet beter naarmate je meer pannen op de kookplaat hebt?
De kans dat er 1 "pit" aan staat is dan wel groter, lijkt me.

Zet eens 3 pannetjes water op (en wacht ook echt tot het water kookt en ze lager gezet kunnen worden) en deel de bevindingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-07-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

- Keramische kookplaat
- 1 PiB

45 Wh import maar ook

Er zitten 3 punten in wat je schrijft.

1. De DSMR4 meter. Heb je al bij je netwerkbeheerder gevraagd of deze vervangen kan worden. Deze meters hebben meestal GPRS als communicatie en moeten toch vervangen worden en sommige beheerders doen dat op aanvraag eerder. Soms kostenloos, soms tegen betaling.

2. De aansturing van de batterijen. Op dat gebied is er nog niet veel veranderd en met de recente update van de P1-meter is het gedrag zelfs slechter geworden. HW heeft blijkbaar daar nog niet een echte oplossing voor gevonden.

3. Vervanging van de kookplaat. Is het het geld waard om wat minder last van puls gedrag te hebben. Dat is een vraag die alleen jij zelf kan beslissen afhankelijk van wat je te besteden hebt en hoe hinderlijk je het puls gedrag vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
fxs81 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:45:
Kort vraagje, ik krijg vandaag als het goed is mijn HA voorbereide thin client binnen en ga dan eens echt van start met HA. Kun je de historie vanuit de HW apparatuur daar ook in krijgen of is het beginnen "from scratch"?
In principe from scratch zoals @JeroenH ook al zei.

Als je er (later) wat behendiger mee bent, is er wel een optie om oudere data in de HA database te importeren. Dat valt echter niet mee. Het heeft mij wel meerdere avonden gekost om de data op te halen van diverse bronnen, te structureren en daarna nog via scripts rechtstreeks in de database te importeren. Maar het is me wel gelukt.

Als je nu Energy+ hebt kun je historische data per dag ophalen in .csv bestanden. Een andere optie is ophalen bij je energieleverancier. Afhankelijk van de leverancier kun je daar ook de dagstanden van exporteren / verkrijgen.

Ik heb zelf daarnaast nog via de SolarEdge API ook de dagelijkse standen verkregen van mijn historische PV-opbrengst.

Het heeft me zoals gezegd wel even wat tijd gekost. Zie deze post van mij, inclusief een link naar een importscript in de database. JanHenk in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Ik kan nu wel zonder eigen ingewikkelde berekeningen in één oogopslag zien, dat mijn zelfverbruik van PV-opbrengst ieder jaar toeneemt 8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Maar om nu honderden (of duizenden voor een 90cm met afzuiging) Euro's uit te geven terwijl de besparing mogelijk minimaal is, is ook weer zo wat.

Wordt dat schakelen ook niet beter naarmate je meer pannen op de kookplaat hebt?

Zet eens 3 pannetjes water op (en wacht ook echt tot het water kookt en ze lager gezet kunnen worden) en deel de bevindingen :)
Hahaha, nou ik zat zelf een beetje in de range 200-400 euro te denken. Dat is nog wel te overzien.
Iets minder verbruik en iets minder warmteontwikkeling in de keuken zie ik als extra voordeeltjes.
Maar gaat mij uiteindelijk dus meer om het gedrag. Het koken is misschien maar een kort moment op de dag, maar het is wel nagenoeg elke dag van het jaar.

Maar ik zal de "3 pannetjes" test inderdaad ook doen, goeie! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:40
Bij ons zitten kookplaat en accu elk op een aparte groep. Wij merken hier geen verschil in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
Ik heb een inductie kookplaat en PIB. Nu doen de zonnepanelen nog voldoende om de volledig zelfvoorzienend te kunnen koken.

De accu kiest op een gegeven moment na teveel schommelingen gewoon een stand waarop hij blijft laden of ontladen. Als je de kookplaat weer uitzet gaat hij gewoon weer verder. Maar je kookt meestal niet langer dan een kwartiertje tot half uurtje, dus de besparing met deze korte piekjes is heel minimaal.

De accu is ook niet snel genoeg om sochtends met zeg 1000 watt opbrengst de quooker te kunnen volgen (trekt 1600 watt voor 10 seconden). Hij stopt dan vrij snel met opladen maar door de vertraging op het ontladen is de quooker al weer gestopt met opwarmen voordat de batterij kon omschakelen.

Voordat we de airco's aan moesten zetten kwam ik rond de 0.2 of 0.3 kWh per dag net afname uit. Dat is voor mij meer dan goed genoeg. Soms moeten we ook een auto aan de stekker leggen dus dan komen we wat hoger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Er zitten 3 punten in wat je schrijft.

1. De DSMR4 meter. Heb je al bij je netwerkbeheerder gevraagd of deze vervangen kan worden. Deze meters hebben meestal GPRS als communicatie en moeten toch vervangen worden en sommige beheerders doen dat op aanvraag eerder. Soms kostenloos, soms tegen betaling.

2. De aansturing van de batterijen. Op dat gebied is er nog niet veel veranderd en met de recente update van de P1-meter is het gedrag zelfs slechter geworden. HW heeft blijkbaar daar nog niet een echte oplossing voor gevonden.

3. Vervanging van de kookplaat. Is het het geld waard om wat minder last van puls gedrag te hebben. Dat is een vraag die alleen jij zelf kan beslissen afhankelijk van wat je te besteden hebt en hoe hinderlijk je het puls gedrag vindt.
Goed samengevat, dank! :-)

1. Ja, de meter kan vervangen worden. Dat kost 80 euro. Echterrrr, ze kunnen voorafgaand nog niet met zekerheid zeggen dat ik er een 5-meter voor terugkrijg. "Waarschijnlijk wel" maar dat weet je pas als de monteur voor je staat, kennelijk... Vaag.

2. Oh, dat had ik dan verkeerd begrepen. Als dat zo is, dan is dat wel jammer.

3. Tja, ik vind het moeilijk om vast te stellen of dat het waard is. Maar als er een significant betere samenwerking tussen inductie en PiB is dan tussen mijn huidige keramisch en PiB, dan beginnen de voordelen wel richting inductie te gaan wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Oh ja, ik zie het.

Ze kunnen beter niet niet de warmte lucht van een andere PIB opzuigen, zo naast elkaar zetten is dan ook geen optie.

Als je ze met de "koele" aanzuigkant tegen elkaar zet (met wat afstand er tussen) dan zou het wel goed moeten gaan. Je ziet dan de lampjes van het rechter exemplaar niet en de werkschakelaars zitten op ieder uiteinde.

edit: dat is gelijk aan jouw "Optie 1" denk ik?
Ja, klopt dus je ziet wat minder lampjes in de kelder en de werkschakelaar zit wat onhandiger. Maar denk voor de batterijen het beste. Inderdaad mijn optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
ManS-H schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:54:
[...]

Bij ons zitten kookplaat en accu elk op een aparte groep. Wij merken hier verschil in werking.
Hier ook aparte (fornuis)groep, denk dat dat meestal het geval is.
Maar in welke zin merk je verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Knurt schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Hier ook aparte (fornuis)groep, denk dat dat meestal het geval is.
Maar in welke zin merk je verschil?
Heb het al verbeterd, ik was "geen" vergeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
ManS-H schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Heb het al verbeterd, ik was "geen" vergeten. :)
Hahaha ok check!
En bedoel je dus dat je geen verschil merkt met de laatste firmware updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Even een controle vraag. Mijn PiB’s icm kwh meter ontvangen nu genoeg zonnestroom en laden lekker.
Echter het schommelen qua opname/teruglevering op de hoofdmeter heeft uitschieters die hoger zijn dan verwacht.

Ik gebruik nu geen kookplaat of iets pulserend en verwacht eigenlijks niks wat zo schakelt. De ene keer houdt ie het nagenoeg strak maar een andere keer zie ik deze schommeling, die ik ook terug zie bij inname op de PiB. Alsof de software met zich zelf in war zit.

Aan de mensen met een p1 meter. Hoe is dat bij jullie is deze schommeling normaal?

Nu printscreen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bs1GCjxkRxqnMTxQnQ2DE7h64x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoieYai9PGYI82xtytqJv5zv.png?f=fotoalbum_large

Dag printscreen. Waarbij de nacht aardig strak is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Cpk0BNQF6hIQZ7mu0NFOuJJ4go=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okwKGalYywXAmTlQJWE1UWX1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door internet4me op 02-07-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Knurt schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Hahaha ok check!
En bedoel je dus dat je geen verschil merkt met de laatste firmware updates?
Ik ben een "Henk en Ingrid gebruiker", heb na de laatste P1 meter update 2x gehad dat de verbinding weg was. In mijn historie vanaf 29 mei,
04-06-2025_16:30: Alle rode leds knipperen, vergeten om naar foutmelding te kijken. Reset, alles weer normaal
09-06-2025_9:30: Oranje led knippert, foutmelding in telefoon E305, E306. Reset, alles weer normaal
26-06-2025_10:00 Rode ring Homewizard P1 meter, reset alles weer normaal (vermoedelijk na update)
29-06-2025_23:00 Rode Leds PIB, verbinding met P1 weg. Homewizard P1 meter, reset alles weer normaal

Je hoort mij niet klagen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Ik moest even mijn witte laboratorium jas en mijn veiligheidsbril erbij pakken, maar inmiddels loopt mijn wetenschappelijke experiment. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fflwHY_X0qSjroqcsJknuWXBr4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3kz059eaeUAKwljY6vGJ8UE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 19:27
internet4me schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:09:
Even een controle vraag. Mijn PiB’s icm kwh meter ontvangen nu genoeg zonnestroom en laden lekker.
Echter het schommelen qua verbruik/verbruik op de hoofdmeter heeft uitschieters die hoger zijn dan verwacht.

Ik gebruik nu geen kookplaat of iets pulserend en verwacht eigenlijks niks wat zo schakelt. De ene keer houdt ie het nagenoeg strak maar een andere keer zie ik deze schommeling, die ik ook terug zie bij inname op de PiB. Alsof de software met zich zelf in war zit.

Aan de mensen met een p1 meter. Hoe is dat bij jullie is deze schommeling normaal?

Nu printscreen
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat heb ik, na de laatste firmware updates met een p1 dongel ook. Ik heb dat met screenshots aan HW per e-mail gemeld en reactie van HW is dat zij dit op tweakers al hadden gezien dat hierover geklaagd wordt en dat het ontwikkelingsteam hiernaar gaat kijken en hopelijk in een komende firmware update op te lossen. Zie mijn posts in dit forum hierover.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb 1 batterij die aangeeft dat hij te warm is, en 1 in een andere ruimte die goede temperatuur aangeeft.
Maar de p1 meter heeft blijkbaar maar 1 remedie en dat is allebei beperken met 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
ManS-H schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Ik ben een "Henk en Ingrid gebruiker", heb na de laatste P1 meter update 2x gehad dat de verbinding weg was. In mijn historie vanaf 29 mei,
04-06-2025_16:30: Alle rode leds knipperen, vergeten om naar foutmelding te kijken. Reset, alles weer normaal
09-06-2025_9:30: Oranje led knippert, foutmelding in telefoon E305, E306. Reset, alles weer normaal
26-06-2025_10:00 Rode ring Homewizard P1 meter, reset alles weer normaal (vermoedelijk na update)
29-06-2025_23:00 Rode Leds PIB, verbinding met P1 weg. Homewizard P1 meter, reset alles weer normaal

Je hoort mij niet klagen. :)
Ik heb gelukkig vanaf dag 1 nog geen knipperende leds of E-codes of wat dan ook gehad. Dus ik heb wat dat betreft helemaal niks te klagen. Ja ok, toevallig gisteren rode knipperdende leds op AL mijn HW spullen, maar dat kwam door KPN. Dus die tel ik niet mee... :+

Ik ben eigenlijk vooral bezig met kijken of ik mijn totale huis set-up nog verder kan verbeteren nu ik de PiB een tijdje heb draaien.
En ik leun daarbij graag op enige ervaring van anderen hier waar mogelijk hahahha.
En deel natuurlijk ook met alle plezier mijn eigen ervaring, voor wie daar wat aan heeft.

Succes jouw verbinding-issues ondertussen. Hopelijk blijft het nu allemaal stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
ArthurMorgan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:26:
Ik heb 1 batterij die aangeeft dat hij te warm is, en 1 in een andere ruimte die goede temperatuur aangeeft.
Maar de p1 meter heeft blijkbaar maar 1 remedie en dat is allebei beperken met 10%.
Dat heb ik bij mij niet gezien. Alleen de PIB die het te warm had werd beperkt in de werking. Alleen dat zie je niet in de HW app, maar wel als je monitort met Homey of HA.
Zie overigens mijn posts in dit forum betreffende een ventilator bij de PIB plaatsen. Werkt echt. Sinds ik dat gedaan heb geen melding meer van te warme PIB. Ze staan op zolder en gisteren was het 32 graden op zolder, maar geen te warme PIB melding. Nu gaat de temperatuur op zolder ook weer richting 30 graden. Temperatuur bovenop de PIB 33,7 graden, maar geen melding van te warme PIB ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Mijn vrouw had de kastdeur waar hij staat te ver dicht geschoven. Dat is de reden. Als die gewoon ver genoeg open is gaat het ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een vraag gaat HW de mogelijke foutmeldingen ook door geven aan de api
Dit zou bijzonder handig zijn. Dan kan ik in Homey een notificatie aan hangen die op mijn mobiel binnen komt
@HomeWizard_NL kan dit worden mee genomen worden in de volgende versie.

[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 02-07-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LV1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Heel normaal. Batterij is niet echt aan het laden, maar inactief/standby en trekt 10 of 11 Watt om hot-standby te blijven in afwachting van volgende P1-commando's.
Jij hebt gelijk. Ik had het nog niet herkend die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lieftalig schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:50:
Hoe gaan we het eigenlijk doen als dit soort dingen vlam vatten in huis, want die jongens zijn echt niet te blussen? Moeten die niet juist buiten worden geplaatst op de begane grond 3 meter vanaf een woning? Lijkt me heftig om dit in huis te plaatsen.
Het zijn geen autmobiel batterijen. In extreme situatie kunnen de cellen van de batterij 125C worden.
Dit volgens een uitgebreid onderzoek rapport.
Automobiel batterijen kunnen wel 300 of meer heet worden met als brand tot gevolg.
En je praat over heel andere energie 2,7 kWh tov 125kWh - 200kWh

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 02-07-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:26:
Gisteravond een paar x gezien dat er werd teruggeschakeld in vermogen. Op zolder loopt de temperatuur ook op. Fijn dat de beveiliging op warmte gewoon werkt. Verder dan rond de 600 Watt terugschakelen heb ik niet gezien. Mooie testcase dit maar ik ga wel eens kijken hoe ik het daar wat prettiger kan maken. Gister een ventilator gericht op de hoek waar ze staan maar dat is niet afdoende. Wellicht eens iets gaan doen met grondventilator ofzo........

Nou zijn dit wel extreme dagen. Fair is fair.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaikX42
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:57
Ik heb begin mei twee oude 12v ventilatoren aan de invoerzijde geplaatst en sindsdien geen meldingen over te warme batterijen ontvangen. Gisteren werd het bijna 38.9º op de vliering waar ze staan.
Ik had de ventilatoren in eerste instantie haaks op de uitvoerzijde staan om de uitkomende lucht weg te blazen maar ik bleef meldingen houden (en dit was notabene in april). Sinds ze aan de andere kant staan gaat het goed.

Helaas kwam vanochtend de streak ten einde en nu wordt het vermogen iets teruggeschakeld. Blijkbaar is de inkomende lucht nu toch echt te warm. Ik ga onderzoeken of ik nog iets kan doen aan de luchtcirculatie op de vliering. Beter nog zou een andere plek zijn maar dit was toch echt de minst erge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOLJvlj9Rjg4musZoitDsjpPPf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hfo7id94wXeQ0Fh7eZxiH88d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Zou dit wel de juiste manier zijn ? je blaast zo ook stof je PiBs in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaikX42 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:23:
Ik heb begin mei twee oude 12v ventilatoren aan de invoerzijde geplaatst en sindsdien geen meldingen over te warme batterijen ontvangen. Gisteren werd het bijna 38.9º op de vliering waar ze staan.
Ik had de ventilatoren in eerste instantie haaks op de uitvoerzijde staan om de uitkomende lucht weg te blazen maar ik bleef meldingen houden (en dit was notabene in april). Sinds ze aan de andere kant staan gaat het goed.

Helaas kwam vanochtend de streak ten einde en nu wordt het vermogen iets teruggeschakeld. Blijkbaar is de inkomende lucht nu toch echt te warm. Ik ga onderzoeken of ik nog iets kan doen aan de luchtcirculatie op de vliering. Beter nog zou een andere plek zijn maar dit was toch echt de minst erge.

[Afbeelding]
Dit was nou precies het idee wat ik hierbij had. De lucht sneller door de PIB plaatsen. Echter ik heb het niet gedaan om een aantal redenen omdat ik niet weet wat ik in de war ga schoppen.

- Blaas je de lucht door de PIB heen en ga je dan niet de interne ventilator ontregelen waardoor er toch verkeerd gekoeld gaat worden? Onbalans gaat ontstaan?
- Ga je het BMS verkeerde info geven waardoor er verkeerd gestuurd gaat worden op koeling met gevolg beschadiging van interne componenten?
- Wat doet dit met de garantie?

Redenen voor mij om hooguit de luchtstroom wat te corrigeren door een ventilator op afstand te zetten. Als de oplossing uiteindeijk meer schade zou kunnen veroorzaken dan is het niet de oplossing van een "probleem".

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Dit was nou precies het idee wat ik hierbij had. De lucht sneller door de PIB plaatsen. Echter ik heb het niet gedaan om een aantal redenen omdat ik niet weet wat ik in de war ga schoppen.

- Blaas je de lucht door de PIB heen en ga je dan niet de interne ventilator ontregelen waardoor er toch verkeerd gekoeld gaat worden? Onbalans gaat ontstaan?
- Ga je het BMS verkeerde info geven waardoor er verkeerd gestuurd gaat worden op koeling met gevolg beschadiging van interne componenten?

Redenen voor mij om hooguit de luchtstroom wat te corrigeren door een ventilator op afstand te zetten. Als de oplossing uiteindeijk meer schade zou kunnen veroorzaken dan is het niet de oplossing van een "probleem".
Of airco aanzetten. Batterijen staan in de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:37:
[...]

Of airco aanzetten. Batterijen staan in de huiskamer.
Ik wil ze niet in de huiskamer hebben. Vluchtroute's wil ik open houden. 2e verdieping is geen vluchtroute. 1e zou kunnen als je het niet erg vind wat hard te landen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Knurt schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Ik moest even mijn witte laboratorium jas en mijn veiligheidsbril erbij pakken, maar inmiddels loopt mijn wetenschappelijke experiment. :+

[Afbeelding]
Ok, 3-pannetjes waterkoken test compleet na precies 30 minuten koken.

3 kookplaten pieken samen op ongeveer 4500W wanneer tegelijk aan, maar aangezien die dus continu schakelen in vermogen EN ik de fornuisgroep niet apart kan meten, is het 'wetenschappelijke experiment" bij voorbaat kansloos. 8)7 Bedacht ik mij na 1 minuut...

Anyway, wat ik wel weet:

Zonnepanelen leverden constant 1100-1500W gedurende de test, dus zeg 650 Wh opwek in dat half uur.

Volgens P1-meter in diezelfde periode:

637 Wh import
310 Wh export

PiB SoC in zelfde periode van 30 naar 27%, dus dat is dan per saldo iets van 80 Wh ontladen ongeveer.
Maar ik hoorde hem wel vrij veel schakelen tussen laden en ontladen achter me hier in de woonkamer. Wel 5-10 keer per minuut ofzo.

Dus tja... Conclusie? Hij schakelt toch wel vrij veel nog met 3 pitjes aan op de keramische kookplaat.

Ik heb ook tussendoor nog even een screenshot gemaakt van de netaansluiting en de PiB en daar zie je ook wel een enigszins zwabberend/na-ijlend beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bN_8mO1UzmHO25ix5LoJI23O_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo2JE43xCTpMnK7Dugbc5NgK.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals even voor de vorm: het is allemaal zeker geen drama ofzo, laat dat vooral duidelijk zijn. Ben nog steeds zeer enthousiast over de resultaten van dat ding hier.

Ben dus alleen zoekende naar betere optimalisatie voor de gehele set-up hier in huis en naar waar ik als eerste geld aan uit zou moeten geven.
Een van mijn belangrijkste overwegingen voor het kopen van een 2de PiB zou het afvangen van pieken boven de 800 W zijn, en dat komt hier in huis vooral voor bij het koken elke avond. Maar dan moet dat niet te veel na-ijlen want dan wordt het eerder contraproductief.

Wasmachine en vaatwasser staan hier niet elke dag aan en die kan ik bovendien mooi midden op de dag (na elkaar) programmeren zodat ze in veel gevallen direct vanaf het dak gevoed worden.

Vandaar dus mijn oorspronkelijke vraag over jullie ervaringen over het gedrag tussen inductie en PiB. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikX42
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:57
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Misschien is het verstandig, misschien niet. Ik werd niet heel gelukkig van alle 'te warm'-melding in april al. Laat staan hoe in nu in juni/juli zou gaan als ik het niet zou doen. Ik heb de ventilator in de batterijen nog niet gehoord tot gisteravond voor het eerst. Misschien als de interne ventilatoren eerder /harder zouden inspringen dat ik dan met de oplossing kan stoppen maar dat doen ze nu niet.

Wat de invloed van stof is weet ik niet. Ik zou er nog een gaasje tussen kunnen plaatsen maar eigenlijk doe ik dat liever niet. Ik moet er nog even over nadenken. Voor nu is het in ieder geval een oplossing die mij redelijk door de warme periodes gaat helpen. Of het een 'duurzame' oplossing dat zal de tijd uitwijzen.

Over plekken als woonkamer/airco etc. Ik heb geen airco dus dat wordt hem niet. Er waren een paar randvoorwaarden waar aan moest voor voldaan om te kunnen plaatsen:

- Niet in een slaapkamer
- Geaard stopcontact
- Eigen groep
- Niet in een vluchtroute
- Op een koele plek

De huidige plek voldoet aan 4 van de 5 eisen. Alle andere logische plekken waren minder. Dan was dit de beste keuze.

[ Voor 0% gewijzigd door MaikX42 op 02-07-2025 12:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

waar kun je in de app de log van de meldingen zien?
ik heb gezocht maar kan niets vinden en zou graag zien of de temperatuur nog binnen de grenzen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWKterry schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:30:
ik heb gezocht maar kan niets vinden en zou graag zien of de temperatuur nog binnen de grenzen blijft.
Die is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
MaikX42 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:23:

Als het zo is als HW zegt dat de PiB een werktemperatuur van max 40C heeft dan heeft het toevoegen van meer fannetjes geen zin als de temperatuur van de ruimte ook rond de 40C is. Dan ben je lucht van 40C aan het rondpompen en daar daalt de temperatuur echt niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

dank je, devke.
Dus je moet dan continue in de app kijken of er een melding verschijnt.
vreemd, niemand doet dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

internet4me schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:09:
Echter het schommelen qua opname/teruglevering op de hoofdmeter heeft uitschieters die hoger zijn dan verwacht.

Nu printscreen
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij idem dito. Ik heb deze print screens exact zo al eerder gepost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TWKterry schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:33:
dank je, devke.
Klopt. Gisteren heeft @crryp een automatisering gedeeld voor in HA. Dan krijg je een melding. Moest nog wel getest worden. Heb je geen HA dan helaas even niets.

Ik heb een tijd terug een Feature Request gemaakt en aan tweakers gevraagd wat ze graag aan extra functionaliteiten van de PIB zouden zien. Daar was meldingen krijgen m.b.t. (ver)storingen er 1 van.

Edit : Ik zie in HA nu ook dat de batterij zijn vermogen wat gedempt heeft. Heeft het warm. SoC 60%. Ik laat hem rustig door hobbelen. Tarieven zijn nog laag.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 02-07-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 15:10
TWKterry schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:33:
dank je, devke.
Als de PIB het te warm krijgt regelt hij tijdelijk even terug.. als de temperatuur weer goed is gaat hij weer volle bak verder.. ook verdwijnt het hele driehoekje weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 08:25
Ik had ook al aan zoiets zitten denken! :) :)

He who laughs last.. Thinks slowest

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan®
Ik heb gister mijn derde Willem ontvangen. Keek eigenlijk toevallig even op de Renewed pagina van Homewizard en er waren "een aantal" beschikbaar.

Willem IV staat sinds een aantal weken in bestelling, deze zou in september geleverd gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q-_HBopmhbDus_quFe0f2GeTUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3U7r8vFPqlFobG5cneSL1wj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwsEZlkgsmB6hhcEC1fo-WQQWvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIzlCcsEGll41m7U9fbssbEv.png?f=fotoalbum_large

Je bedoel dit.
In de ventilator uitgang opening is een 6mm ronde sensor geplaatst. Die is verbonden met een Fibaro smart module met zwave. In homey wordt gekeken of de temperatuur > 50 graden wordt. Is dat het geval dan wordt er en notificatie naar mijn mobiel gestuurd.

[ Voor 17% gewijzigd door GL007 op 02-07-2025 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daan® schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:04:
Ik heb gister mijn derde Willem ontvangen. Keek eigenlijk toevallig even op de Renewed pagina van Homewizard en er waren "een aantal" beschikbaar.

Willem IV staat sinds een aantal weken in bestelling, deze zou in september geleverd gaan worden.

[Afbeelding]
Kan bij zn warmte wel kwijt? Kijk daarnaast eens naar de adviezen rondom de PIB. Het lijkt aan de bovenkant en links sws te weinig ruimte te hebben. Foto kan vertekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 02-07-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan®
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:28:
[...]

Kan bij zn warmte wel kwijt?
Tot nu toe geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:53
HW geeft aan dat wanneer je meer dan 1 batterij hebt en deze wil “unlocken” deze op een eigen groep moeten staan.
Stel dat ik een tweede batterij aanschaf en deze op een andere groep aansluit dan mijn huidige, wat is dan het risico wanneer je de batterij “unlocked”? (Uiteraard weet ik zeker dat ze dan ieder op een andere groep zijn aangesloten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
chippie777 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:43:
HW geeft aan dat wanneer je meer dan 1 batterij hebt en deze wil “unlocken” deze op een eigen groep moeten staan.
Stel dat ik een tweede batterij aanschaf en deze op een andere groep aansluit dan mijn huidige, wat is dan het risico wanneer je de batterij “unlocked”? (Uiteraard weet ik zeker dat ze dan ieder op een andere groep zijn aangesloten)
Geen, Je hebt dan op elke groep 1 batterij en er is dus geen verschil met het hebben van een enkele batterij in groep belasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
chippie777 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:43:
Geen, zo heb ik het ook. Ooit wil ik een eigen groep laten maken. Maar dat is meer dat ze dan mooi bij elkaar staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:47
Vandaag mijn Renewed PiB ontvangen. Deze heeft 50 cycles gedraaid, mooi in lijn met mijn eerste PiB. Inmiddels hangt ’ie aan het thuisnet om nog wat extra energie binnen te trekken voor de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit de reden om in de ventilatie uitgang een temperatuur sensor te plaatsen.
Dit had gewoon in de api data moeten zitten. Of een storingsmelding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:40
Knurt schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:58:
[...]
1. Ja, de meter kan vervangen worden. Dat kost 80 euro. Echterrrr, ze kunnen voorafgaand nog niet met zekerheid zeggen dat ik er een 5-meter voor terugkrijg. "Waarschijnlijk wel" maar dat weet je pas als de monteur voor je staat, kennelijk... Vaag.
Ik heb n.a.v. een opmerking hier op Tweakers de DSMR 4 meter (nieuwbouw 2014) onlangs gratis laten vervangen door de netbeheerder Stedin voor een DSMR 5.5.

Geweldige snelle service via Whatsapp, binnen 2 weken geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Al eerder gevraagd: wat meet je precies voor temperatuur bij de ventilator? De temperatuur van de batterijen, de temperatuur van de omvormer of .....?

Als je niet weet wat je precies meet, wat kan je dan met de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fikkie123 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:26:
Al eerder gevraagd: wat meet je precies voor temperatuur bij de ventilator? De temperatuur van de batterijen, de temperatuur van de omvormer of .....?

Als je niet weet wat je precies meet, wat kan je dan met de data?
Het is heel simpel de batterij staat op de grond en het ventilatie systeem zuigt stof aan. Na een bepaalde tij gaat de temperatuur hoger stijgen bij het laden of ontladen. Die stijging van de lucht temperatuur is een graadmeter voor de vervuiling. En daar kun je een alarm notificatie aan hangen

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 02-07-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Het is heel simpel de batterij staat op de grond en het ventilatie systeem zuigt stof aan. Na een bepaalde tij gaat de temperatuur hoger stijgen bij het laden of ontladen. Die stijging van de lucht temperatuur is een graadmeter voor de vervuiling. En daar kun je een alarm notificatie aan hangen
Nu meen ik me te herinneren dat HW eens geschreven heeft dat het ventilatie systeem zelf reinigend is.

Maar zelfs als dat niet werkt dat zorgt het eigen waarschuwing systeem van de batterij toch voor voldoende informatie. Als de batterij steeds verder terug schakelt en uiteindelijk stop weet je dat dus ook zonder allerlij alarmsystemen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Nu meen ik me te herinneren dat HW eens geschreven heeft dat het ventilatie systeem zelf reinigend is.

Maar zelfs als dat niet werkt dat zorgt het eigen waarschuwing systeem van de batterij toch voor voldoende informatie. Als de batterij steeds verder terug schakelt en uiteindelijk stop weet je dat dus ook zonder allerlij alarmsystemen te bouwen.
Dan is het al te laat. Ze hoeven alleen maar de temperatuur naar buiten te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 02-07-2025 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Dan is het al te laat. Ze hoeven alleen maar de temperatuur naar buiten te brengen.
Waarom te laat? Zolang ze werken kijk ik er niet naar om. Pas als er zich een probleem voordoet ga ik eens in de App kijken of er iets mis is.

Ik denk dat dit een basis verschil is in gebruik. Jij en diversen anderen hier zitten lijkt het constant naar die dingen te kijken. Mijn benadering is standaard Plug en Play gebruik volgens het originele ontwerp en zolang ze dicht in de buurt van NOM blijven vind ik het verder best.

Maar laat niemand zich weerhouden van hun eigen visie hierop, ik wil alleen zeggen dat wat sommige mensen belangrijk vinden voor anderen geen waarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hanev001 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:08:
[...]

_O-

Zit er een inlaat filter in? Volgens mij niet, en dan bouwt er gewoon stof op op alles waar de luchtstroom langs gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zo eerste opzetje voor mijn uitgesteld laden flow. Paar grijpstuivers meepakken in plaats van energie voor nagenoeg niks weggeven, of nog erger betalen om er van af te komen, of omvormer knijpen. Tevens heel nobel de piek een beetje platter maken. O-) (druppel op een gloeiende plaat, maar goed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5yIG6T3T-EJs0tURV0WCUsczMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpg4ahSBp0S1bLVh0TvzXYwg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2025 20:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De grapjas....... beetje koud. Batterij heeft zelfs humor. 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsK_J99GpkutTOQa6dkXNsbtcv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxNtGJWZJalaH92lLUKnaqPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:02:
De grapjas....... beetje koud. Batterij heeft zelfs humor.

[Afbeelding]
Dat heeft nog een tweaker gehad en naar ik meen is die batterij omgeruild. Ik zou het dus melden bij HW. :>

Pagina: 1 ... 155 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.