Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Ja. Even de p1 koppelen weer aan het wifi netwerk. Kan een keer gebeuren.
Deed je dat in de router of via de HW app.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Deed je dat in de router of via de HW app.
Via de app.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de app was P1 kwijt. Of ook HA.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fabianintveld schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:45:
Zojuist een mooie observatie gedaan die ik graag met jullie wil delen:

Met het oog op de gigantische tarieven van 77ct om 20-21 morgen was ik benieuwd of de opladen voor opslag functie ook geforceerd ontlaad.

Als je de 'opladen voor opslag 60%' functie gebruikt via de app gaat hij volle bak ontladen totdat de accu's op 60 procent zijn. Dit is toch wel een mooie workaround om een deel van de capaciteit van de accu's te ontladen.

Aangezien bij mij de accu's capaciteit genoeg hebben ga ik dit denk ik af en toe met het handje doen bij dagen met hoge spread. Zoals vandaag of morgen
[Afbeelding]
Dit zou een prachtig compromis zijn tussen net support en NOM draaien. Deels toch het net kunnen helpen en dan weer terug in afdekken van eigen verbruik. Slim gevonden. Ik ga er wel vanuit dat deze "feature" weer zal verdwijnen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
[...]

Dus de app was P1 kwijt. Of ook HA.
Beide. Zie afbeeldingen. Ik heb HA later nog toegevoegd met een edit in de post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

Als je de 'opladen voor opslag 60%' functie gebruikt via de app gaat hij volle bak ontladen totdat de accu's op 60 procent zijn. Dit is toch wel een mooie workaround om een deel van de capaciteit van de accu's te ontladen.
Het is een bug, maar de developer zou het een (onbedoelde) feature kunnen noemen >:)

Goed gevonden trouwens!
Ik heb nog 9 maanden vast contract en saldering, dus zal deze 'feature' niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:13
Volgens mij is er weer een update voor Android versie 1.25.7

Belangrijkste:

Verbeterde samenwerking met nieuwe P1 en batterijfirmware

[ Voor 39% gewijzigd door rtunru op 30-06-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:37

aip

Devke schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Er zal een reden zijn. Onderhoud aan centrale's die meedoen?

Edit : Redenen die ik tegenkom.... warm en enorm veel airco's die draaien. Het wordt dus (deels) opgesoupeerd (opwek). Weinig wind om te compenseren.
Hier draait ze - de airco - ook om de 300 m3 van mijn woonkamer en keuken aangenaam te houden op 23,5c. En volledig op PiB stroom. Nu nog 70% over, en over twee uurtjes gaat ze uit, dus helemaal fijn. Allemaal op de zon van vanmiddag.

Nb overigens een verdomd goede maand voor PV. Hoogste opbrengst voor een maand sinds mei 2020 hier, 1018 kWh. Daarvan 608 kWh teruggeleverd, de rest zelf gebruikt. Plus nog 16,3 kWh import. (en 26 m3 gas).

Bevalt prima hier.

[ Voor 18% gewijzigd door aip op 30-06-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook de eerder genoemde opslag functie of verborgen ontlaadfunctie even geprobeerd.

Als eerste knap dat je dit vindt na al die maanden. Deze opslagfunctie zit er al even.

Op het moment dat de batterij 60% aantilkt dan zie je in de app de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUTwKDKz6MhxK4OaPBpNeQ8AtsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju0HTAY7oqmZ3vuhQHMSSCZP.jpg?f=fotoalbum_large

De batterij gaat de standby stand in en is klaar voor opslag. Duidelijk is dat je iedere 6 maanden de boel even moet checken. Een neven effect van deze "feature" is dat we gelijk getest hebben hoe de batterij reageerd als je hem in de winter klaar wilt maken voor opslag. Ook dat gaat eigenlijk als plug and play of is het in dit geval unplug and stop playing.

Voor de mensen die van de winter hiervan gebruik wensen te maken? Het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zojuist een mooie observatie gedaan die ik graag met jullie wil delen:

Met het oog op de gigantische tarieven van 77ct om 20-21 morgen was ik benieuwd of de opladen voor opslag functie ook geforceerd ontlaad.

Aangezien bij mij de accu's capaciteit genoeg hebben ga ik dit denk ik af en toe met het handje doen bij dagen met hoge spread. Zoals vandaag of morgen
[Afbeelding]
Waar kan ik die functie "opladen voor opslag 60%' vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Vandaag de P1 meter update gedaan van versie 6.0112 volgens mij, naar versie 6.0203.
Wel even spannend aangezien ik op vakantie ben.

Heeft iemand al een afschakelende PiB gehad door hitte? Bij mij thuis zitten alle ramen natuurlijk dicht en de batterij staat op zolder, tot nu toe is hij nog blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:42
gise schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:32:
Vandaag de P1 meter update gedaan van versie 6.0112 volgens mij, naar versie 6.0203.

Heeft iemand al een afschakelende PiB gehad door hitte? Bij mij thuis zitten alle ramen natuurlijk dicht en de batterij staat op zolder, tot nu toe is hij nog blijven werken.
Het was net over de 30 graden op zolder vandaag. Daar staat één van mijn Plug-In Batteries. Hij heeft even zichzelf op inactief gezet en is later gewoon gaan ontladen. Wellicht uit de grafiek te halen. Zie afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cya2bnEvGcJi-HiJKj0JACXIgdI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bLJGuo7pqYXtD7Ko9qOuB3nQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn_mjJLBrBYrWc67CRGs-TAYtq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2UyUOJuCQlkorbPPsAUKKhv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YipnbmxtlojQzkgTCi5bkSGSm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHrq13G96uJJCkSqhZp67zjm.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Afschakelend niet wel teruggaand in zijn vermogen. Gisteravond gezien. Dat is hier de 2e keer. Ik heb de ventilator van dochter even geleend om te testen wat er gebeurd als je de omgevingslucht rond de batterij in beweging gaat zetten. Wat je dan ziet is dat de PIB best snel weer zijn activiteit weer oppakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:09
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:22:
[...]

Waar kan ik die functie "opladen voor opslag 60%' vinden?
HW app openen, rechts bovenin druk op instellingen, apparaten, batterij kiezen, rechts bovenin op de 3 puntjes klikken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 18:27
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:55:
[...]

Afschakelend niet wel teruggaand in zijn vermogen. Gisteravond gezien. Dat is hier de 2e keer. Ik heb de ventilator van dochter even geleend om te testen wat er gebeurd als je de omgevingslucht rond de batterij in beweging gaat zetten. Wat je dan ziet is dat de PIB best snel weer zijn activiteit weer oppakt.
Zoals ik in mijn post van 30-06-2025 13:56 uur schreef heb ik een grote vloer ventilator, geautomatiseerd met Homey om de warme lucht in beweging te zetten en dat werkt perfect. Sindsdien geen meldingen meer van een te warme PIB. Maar let op de ventilator niet naar de batterijen richten, maar er van af, zodat de warme lucht wordt afgezogen verder de ruimte in.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Zoals ik in mijn post van 30-06-2025 13:56 uur schreef heb ik een grote vloer ventilator, geautomatiseerd met Homey om de warme lucht in beweging te zetten en dat werkt perfect. Sindsdien geen meldingen meer van een te warme PIB. Maar let op de ventilator niet naar de batterijen richten, maar er van af, zodat de warme lucht wordt afgezogen verder de ruimte in.
Ze staan hier in een hoekje. Daarnaast staan al andere dingen. Wel op afstand uiteraard. Dan kan circuleren alleen maar door op afstand die hoek in te "blazen". Zit er zelf ook over na te denken een dergelijke ventilator aan te schaffen. Zolder is weer stukje koeler..... voor zolang het duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Ze staan hier in een hoekje. Daarnaast staan al andere dingen. Wel op afstand uiteraard. Dan kan circuleren alleen maar door op afstand die hoek in te "blazen". Zit er zelf ook over na te denken een dergelijke ventilator aan te schaffen. Zolder is weer stukje koeler..... voor zolang het duurt.
Hier in de woonkamer staat de airco aan. De batterijen werken hier perfect. Als is thuis komt herstel de verbinding met Homewizard app. Dit kan helaas niet op afstand. De verbinding tussen Homey en batterij is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:25

Nu met deze hitte wel de klacht in de app dat 'ie zichzelf wat beperkt, wat er op neer lijkt te komen dat er nog maar met 720W wordt opgeladen ipv 800. Als dat (tot nu toe) alleen met een flinke bak hitte aan de orde is dan vind ik dat allemaal niet zo'n ramp, genoeg zon vandaag om ook met nog veel minder vermogen vol te laden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:38:
Ik heb ook de eerder genoemde opslag functie of verborgen ontlaadfunctie even geprobeerd.

Als eerste knap dat je dit vindt na al die maanden. Deze opslagfunctie zit er al even.

Op het moment dat de batterij 60% aantilkt dan zie je in de app de volgende melding:

[Afbeelding]

De batterij gaat de standby stand in en is klaar voor opslag. Duidelijk is dat je iedere 6 maanden de boel even moet checken. Een neven effect van deze "feature" is dat we gelijk getest hebben hoe de batterij reageerd als je hem in de winter klaar wilt maken voor opslag. Ook dat gaat eigenlijk als plug and play of is het in dit geval unplug and stop playing.

Voor de mensen die van de winter hiervan gebruik wensen te maken? Het werkt.
Voorzover ik begrepen heb is het toch echt beter om de batterij gewoon aan te laten staan. A. Doet je PV meer dan je denkt. B. Zorgt het BMS voor de batterij. Uit zetten doen meer kwaad dan goed. Batterijen moet je gewoon aan het werk houden. Opslag worden ze niet beter van, eerder slechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Voorzover ik begrepen heb is het toch echt beter om de batterij gewoon aan te laten staan. A. Doet je PV meer dan je denkt. B. Zorgt het BMS voor de batterij. Uit zetten doen meer kwaad dan goed. Batterijen moet je gewoon aan het werk houden. Opslag worden ze niet beter van, eerder slechter.
Don't shoot the messenger 😜. Dit is wat de app en dus HW aangeven m.b.t. de PIB. Hier blijft hij ook gewoon zijn ding doen. Van de winter ook. Wel minder zon maar dynamisch blijft er denk ik genoeg ruimte over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn PiB's staan op een relatief koele plek, dus hier nog geen problemen met de temperatuur gehad.

Ik meet op drie plekken de temperatuur; bij de uitblaasopeningen van beide PiB's (aldus) en op ongeveer een meter afstand.

Dat levert deze data op (dit is gisteren 24u):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/rM4gY7hlkj6zQAoFZ0TG8xdW.png

Die sensortjes reageren snel, enige beperking is dat ze alleen hele graden meten (geen decimalen), maar verder geeft dit een mooi beeld zo.

Ik denk ook wel te zien dat de PiB's de ruimte extra opwarmen als ze bezig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 01-07-2025 09:38 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Ik zat al even vooruit te denken naar mijn maand vakantie binnenkort. Ik neig er naar de batterij uit te zetten. In huis gaat toch echt overal de stroom van af. Hoeveel nut heeft het ding dan? Heb wekelijks nog wel een wifi storinkje waardoor het laden/ontladen stil komt te liggen. De ene keer de P1 meter, de andere keer de PiB. Ligt aan mijn Deco hoor, ik heb daar nu de 'wekelijks herstarten' optie van ontdekt, dat voorkomt hopelijk problemen.

Hoe doen jullie dat?

(hmm de koelkast blijft natuurlijk wél aan)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:25
EvaluationCopy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:39:
Ik zat al even vooruit te denken naar mijn maand vakantie binnenkort. Ik neig er naar de batterij uit te zetten. In huis gaat toch echt overal de stroom van af. Hoeveel nut heeft het ding dan? Heb wekelijks nog wel een wifi storinkje waardoor het laden/ontladen stil komt te liggen. De ene keer de P1 meter, de andere keer de PiB. Ligt aan mijn Deco hoor, ik heb daar nu de 'wekelijks herstarten' optie van ontdekt, dat voorkomt hopelijk problemen.

Hoe doen jullie dat?

Ik heb hem gewoon aangelaten, best geinig om te zien hoe weinig stroom je dan verbruikt in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat ik de PiB's ingeschakeld laat en het BMS laat beslissen hoe hij (zij?) de PiB's het beste denkt te moeten behandelen.
Die gaat hij hier bij vakanties langer dan een midweek juist uit, net zoals de vriezer :) Mooie gelegenheid om oudere etenswaren op te maken, te oude dingen weg te gooien, en de apparaten schoon te maken en te ontdooien (ihgv de vriezer).

Dus tsja, de PiB's zullen net als wij ook vakantie hebben, maar ik zie daar geen grote problemen mee. Misschien laat ik ze vanaf mijn vakantieadres wel een keertje "handelen" (goedkoop volladen, duur ontladen) als experiment ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:37:
Mijn PiB's staan op een relatief koele plek, dus hier nog geen problemen met de temperatuur gehad.

Ik meet op drie plekken de temperatuur; bij de uitblaasopeningen van beide PiB's (aldus) en op ongeveer een meter afstand.

[Afbeelding]

Die sensortjes reageren snel, enige beperking is dat ze alleen hele graden meten (geen decimalen), maar verder geeft dit een mooi beeld zo.

Ik denk ook wel te zien dat de PiB's de ruimte extra opwarmen als ze bezig zijn.
Jouw metingen komen aardig overeen met het resultaat hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLzFH4ZwgC9jDAClQQu69lyHxfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6pvQ8cuYDbdXJz82zM00usRF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe doen jullie dat?

Zorgen dat je HA of Homey hebt dan heb je lokale verbinding. En vrijheid van uitvoeren van handelingen. Ik doe dit ook vanaf de camping. Het maakt gewoon niet uit waar je zit.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 01-07-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Op de PIB geplakt? Magneetje?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
Gisteren even een automation in HA gemaakt waarbij de accu's in standby gaan als de auto aan het laden gaat. De auto wordt geladen door een slim laadplan vanuit tibber icm grid rewards. Dus de auto begint soms at random een kwartiertje te laden om het net te ondersteunen en daar krijg ik dan weer korting voor. Wil natuurlijk daarvoor de accu's niet gebruiken en die gaan nu dus automatisch in standby.

Dat is wmb in ieder geval een goede usecase met het kunnen automatiseren van de modi van de accu's.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoe doen jullie dat?

Er draait geen mechanische ventilatie? Vriezer? Koelkast? Mechanische ventilatie zou ik sws niet uitzetten. Lucht circulatie. Ik neem aan dat je dan alle groepen eruit gooit? Anders krijg je die ventilatie niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:57:
Op de PIB geplakt? Magneetje?
Geplakt met een klein strookje dubbelzijdig tape, die sensoren wegen niets. Kan er zo weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabianintveld
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
HikariMisako schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Ik heb hem gewoon aangelaten, best geinig om te zien hoe weinig stroom je dan verbruikt in totaal.
Ik heb ze ook aan laten staan en kwam dagelijks uit op ~20Wh(0.02kWh) per dag afname van het net. superleuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:59:
Anders krijg je die ventilatie niet uit.
Bij mij zit mijn ventilatiebox met zo'n perilex stekker aangesloten, dus die kan uitgeplugd. Maar die laat ik toch liever aan. Nu met de PiB's maakt dat, zeker 's zomers, helemaal geen donder meer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:38
Dus tsja, de PiB's zullen net als wij ook vakantie hebben, maar ik zie daar geen grote problemen mee. Misschien laat ik ze vanaf mijn vakantieadres wel een keertje "handelen" (goedkoop volladen, duur ontladen) als experiment ;)
Ontladen met een HWbatt? Welke methoden gebruik je daarvoor, de 60% methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Bij mij zit mijn ventilatiebox met zo'n perilex stekker aangesloten, dus die kan uitgeplugd. Maar die laat ik toch liever aan. Nu met de PiB's maakt dat, zeker 's zomers, helemaal geen donder meer uit :)
Je hebt gelijk, is hier ook zo. Je moet er wel wat kunstjes uithalen om erbij te komen.....is boven een trapopgang opgehangen. Ik zou hem ook idd gewoon aanlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Longtree schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Ontladen met een HWbatt? Welke methoden gebruik je daarvoor, de 60% methode?
Ìk verwacht dat er al wel gesleuteld wordt aan de software om deze "feature" er weer uit te halen. In de beta groep werd vrij recent ook door een andere tweaker gevraagd of de to_empty modus ook kwam. Daar kwam onderstaand antwoord op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BcEsPs6pv6kyVIPtQgnw8jei2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JmMBbhzHRJFDN4m7Ks0bUEjx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:32
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:59:
[...]

Er draait geen mechanische ventilatie? Vriezer? Koelkast? Mechanische ventilatie zou ik sws niet uitzetten. Lucht circulatie. Ik neem aan dat je dan alle groepen eruit gooit? Anders krijg je die ventilatie niet uit.
Inderdaad mechanische ventilatie ja, en een quooker, en twee koelkasten etc. :F

Ter mijner verdediging, ik woon hier net.

Anyway, batterij 2 is zojuist bezorgd, keurig net voor einde door Transmission aangekondigde bezorgwindow. 12 maart besteld. Het doorgeven van het nieuwe adres (aanpassing bestelling dus) kwam uiteindelijk binnen een dag goed. Eén dag later besteld en ik had hem nu nog niet ontvangen maar wél een gratis 2e schermpje gehad. Was ook een prima deal geweest. Binnen 5 vijf minuutjes stond het ding geïnstalleerd en al te draaien (0 cycli op de klok) Prima werk weer van HW!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 13:59
Eindelijk m'n RTE automatisch kunnen berekenen, beetje "blonde" actie als je i.p.v. je batterij import/export de waarde van je P1 meter uit gaat lezen. Vond het al zo raar dat ik niet hoger dan 39 % kwam hahaha. Sorry moest het even delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EvaluationCopy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Inderdaad mechanische ventilatie ja, en een quooker, en twee koelkasten etc. :F

Ter mijner verdediging, ik woon hier net.

Anyway, batterij 2 is zojuist bezorgd, keurig net voor einde door Transmission aangekondigde bezorgwindow. 12 maart besteld. Het doorgeven van het nieuwe adres (aanpassing bestelling dus) kwam uiteindelijk binnen een dag goed. Eén dag later besteld en ik had hem nu nog niet ontvangen maar wél een gratis 2e schermpje gehad. Was ook een prima deal geweest. Binnen 5 vijf minuutjes stond het ding geïnstalleerd en al te draaien (0 cycli op de klok) Prima werk weer van HW!
Ik zou ze rustig laten snorren dan. Voor de sier kun je ze altijd nog gebruiken als ie stuk is toch :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchwonderer
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Gisteren om 10:54 een renewed PiB besteld. Binnen een kwartier meerdere mails gehad over de afhandeling. Lekker rap. Gelijk de 4-6 weken vertraagde bestelling van Juli afgezegd.
Zou woensdag tussen 8:00 en 21:00 afgeleverd worden. Dagje vrij geregeld woensdag maar vandaag om 8:13 staat de bezorger voor de deur met de PiB.
Ben wel blij dat ie zo vroeg was want ik moet straks nog gaan werken en dan was het een heel ander verhaal geworden.
Ondertussen staat hij lekker te snorren en is alles softwarematig bijgewerkt.
Leuk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:11

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Hier niet volledig afgeschakeld, maar omdat er 800 in, 800 uit ging afgelopen zondag en de omgeving 27 graden, was wel een combi melding en terug schakelen tot 90% werking.
Na de deur open zetten, en de lucht vanuit de ruimte waar airco aan staat de temperatuur 1 graad deed zakken was de melding weg en ging de batterij weer volle bak.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

3e "renewed" PIB (gisteren besteld) is hier ook binnen, zal hem straks bezorgen, aansluiten en dan later op de dag de Homey Flows aanpassen naar 3 stuks.

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-07-2025 11:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Hoe doen jullie dat?

Met de huidige accu, welke ik vanaf vorige week als swap heb gekregen gaat deze gewoon aan blijven.
per nacht ongeveer een kleine 2 kWh nodig, Net als dat ik thuis ben.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabianintveld
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Ìk verwacht dat er al wel gesleuteld wordt aan de software om deze "feature" er weer uit te halen. In de beta groep werd vrij recent ook door een andere tweaker gevraagd of de to_empty modus ook kwam. Daar kwam onderstaand antwoord op.

[Afbeelding]
Ik had die reactie in de beta groep ook gezien inderdaad. Ik hoop dat ze bij Home Wizzard nog een keer overstag gaan voor de ontlaad modus. of handmatige controle modus
Ik zie het namelijk als een manier om het net te ondersteunen op momenten van veel vraag en weinig aanbod.

En als dat niet doorkomt, ben ik prima tevreden met de huidige functionaliteiten en de vooraangekonigde zero_discharge_only modus om laaduitstel te kunnen doen i.c.m. met mijn dynmische contract

[ Voor 10% gewijzigd door Fabianintveld op 01-07-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ik wil ook nog even melden dat de omgeruilde accu, welke nu wel nieuw is geleverd vorige week woensdag, het goed doet.

De RTE is 76 %, de vorige liep terug naar 72,5 we blijven dit monitoren.
Zondag dus even wat last van warmte en wat terugschakelen in werking, is opgelost nu.

Er is nog geen moment een status inactief geweest terwijl er voldoende vraag met volle accu of juist aanbod was met een niet volle accu.

Geen piekspanningen meer, niet gemeten tot nu toe.

En het allerfijnste, de aardlek blijft gewoon aan, geen fase die er uitknalt.

Wat we al vermoeden, de eerste levering veroorzaakte hoogstwaarschijnlijk de nodige storingen die we nog nooit, (18 jaar) hebben ervaren sinds we hier wonen.

Dit is wat we hoopten te bereiken met de accu.

We hebben ruim 30% meer stroom opgewekt dan vorig jaar sinds we de accu hebben staan..(5 weken)
Vorig jaar gebruikte we 42 % stroom opbrengst zelf, nu maar liefs 50%
Vorig jaar 329 kWh moeten inkopen, dit jaar nog mar 34 kWh

Hier moeten we nog aan werken.
Vorig jaar 741 kWh terug geleverd, dit jaar ondanks flinke meer opwek, 746 kWh

We betalen terug-lever kosten met staffels, de omvormer(s) gaan terug moduleren, dit zal ik moeten bijsturen, overschot aan stroom levert 0,0 tot 5 euro cent per kilowatt op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:23
Vandaag mijn 2 PiB’s ontvangen. Netjes door transmission afgeleverd in opgegeven tijdswindow.
11 maart besteld.
Zou eind mei worden geleverd. Helaas uitgesteld door Homewizard naar eind Juni. Helaas geen waardebon ontvangen zoals later in juni wel is gebeurd.
1 juli ontvangen. Batterij laten acclimatiseren en aangesloten. Alles netjes op 0 cyclus.
Alles binnen enkele minuten geüpdatet en gekoppeld. Waarna de batterijen gelijk hun werk deden.

Al met al een goede ervaring.

Maar wacht. Het belangrijkste is, ik heb geen P1 meter. Alles werkt via de wifi kWh meter van homewizard.
Wat heb ik daarvoor moeten doen.
-Contact opgenomen met homewizard om mee te doen met het beta programma voor de kWh meter. midden Juni. Waarbij ik aangaf mee te willen doen met de beta kWh meter en pib groep.
-vorige week de wifi kWh meter geüpdatet van 4.06 naar 5.0005
-Tijdens de PiB setup wizard niet de p1 methode geselecteerd maar aangegeven dat ik zonder deze wilde controller wilde werken. Later tijdens de setup wil hij perse connecteren met p1 meter waarbij ik op doorgaan kon klikken. De software denkt wat na en gaat verder….
@HomeWizard_NL Een gewone gebruiker die de handleiding volgt, zou in paniek raken bij de p1 stap en de laatste p1 stap. Misschien kan de gui worden aangepast dat men een kWh meter moet selecteren. Tip van betatester.

De nom wordt aardig gehaald helaas soms er wat onder en soms er wat boven. Liever er net boven maar dat is wishfull thinking denk ik. Op een dag zie je deze schommeling niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fabianintveld schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Ik had die reactie in de beta groep ook gezien inderdaad. Ik hoop dat ze bij Home Wizzard nog een keer overstag gaan voor de ontlaad modus. of handmatige controle modus
Ik zie het namelijk als een manier om het net te ondersteunen op momenten van veel vraag en weinig aanbod.

En als dat niet doorkomt, ben ik prima tevreden met de huidige functionaliteiten en de vooraangekonigde zero_discharge_only modus om laaduitstel te kunnen doen i.c.m. met mijn dynmische contract
Ik hoop het ook. Schrijf dat ook hier al een tijdje. Ik heb het HW zelf ook voorgelegd. Niet om te handelen want daar is de PIB gewoon niet voor gebouwd maar meer om het net support te geven op het einde van de dag of ochtend. Hetzelfde doen we ook al aan de laadkant hier. Als de tarieven laag zijn dus overschot dan laden. Ook net support. Een TVT wordt dan zelfs realistischer. Maar goed. Tijd zal het leren. Verder hobbelt hij prima door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
internet4me schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:29:
Vandaag mijn 2 PiB’s ontvangen. Netjes door transmission afgeleverd in opgegeven tijdswindow.
11 maart besteld.
Zou eind mei worden geleverd. Helaas uitgesteld door Homewizard naar eind Juni. Helaas geen waardebon ontvangen zoals later in juni wel is gebeurd.
1 juli ontvangen. Batterij laten acclimatiseren en aangesloten. Alles netjes op 0 cyclus.
Alles binnen enkele minuten geüpdatet en gekoppeld. Waarna de batterijen gelijk hun werk deden.

Al met al een goede ervaring.

Maar wacht. Het belangrijkste is, ik heb geen P1 meter. Alles werkt via de wifi kWh meter van homewizard.
Wat heb ik daarvoor moeten doen.
-Contact opgenomen met homewizard om mee te doen met het beta programma voor de kWh meter. midden Juni. Waarbij ik aangaf mee te willen doen met de beta kWh meter en pib groep.
-vorige week de wifi kWh meter geüpdatet van 4.06 naar 5.0005
-Tijdens de PiB setup wizard niet de p1 methode geselecteerd maar aangegeven dat ik zonder deze wilde controller wilde werken. Later tijdens de setup wil hij perse connecteren met p1 meter waarbij ik op doorgaan kon klikken. De software denkt wat na en gaat verder….
@HomeWizard_NL Een gewone gebruiker die de handleiding volgt, zou in paniek raken bij de p1 stap en de laatste p1 stap. Misschien kan de gui worden aangepast dat men een kWh meter moet selecteren. Tip van betatester.

De nom wordt aardig gehaald helaas soms er wat onder en soms er wat boven. Liever er net boven maar dat is wishfull thinking denk ik. Op een dag zie je deze schommeling niet meer terug.
Top dat je hem test en hier de resultaten beschrijft. Ik denk dat de grootste groep beta testers op de p1 zitten. Blijf je ervaringen beschrijven als je wilt. Kunnen we de verschillen evt mooi zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:34

Hoe doen jullie dat?

@EvaluationCopy
Afgelopen mei twee weken afwezig geweest. Mijn beide PiB’ aangelaten. Mijn sluipverbruik is zo ie zo per 24 uur ca. 8-10 kWh (en bij huidige weer zelfs richting 12-14 kWh). De PiB’s hebben dat perfect opgevangen, >80% van het verbruik was afgedekt door de batterijen, maar door onze afwezigheid maar 50% van de PV opbrengst zelf gebruikt (geen EV geladen bijvoorbeeld).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 14:52
Moeten de P1 en PiB verbonden zijn met internet om te functioneren? Ik heb op dit moment geen internet, wel wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daan00 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:42:
Moeten de P1 en PiB verbonden zijn met internet om te functioneren? Ik heb op dit moment geen internet, wel wifi.
Nee, Als ze eenmaal geinstalleerd zijn werken ze onderling lokaal via je Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
hanev001 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Nee, Als ze eenmaal geinstalleerd zijn werken ze onderling lokaal via je Wifi.
Je hebt wel Internet nodig bij de installatie, bijvoorbeeld voor update van firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Je hebt wel Internet nodig bij de installatie, bijvoorbeeld voor update van firmware.
Dat heb ik toch geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Ik meet op drie plekken de temperatuur; bij de uitblaasopeningen van beide PiB's en op ongeveer een meter afstand.

.......

Bij een omgevingstemperatuur van 32C en een uitgangstemperatuur van 43C (gemeten in het uitblaasrooster van de PiB) wordt het vermogen bij het opladen keurig teruggeregeld van 800W naar 650W. Werkt dus prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMPZkTeSAOPr3cGa8szvP-ZBzxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lfO4HeyKwOuNW5AsKgcPZBON.png?f=fotoalbum_large

Blauw: Omgeving
Oranje: Uitgang PiB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xMK4rYTvbzVTl5ZZSeGQsepW6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8p0VzbWIhzO4MpRwPj5cqao.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Prisma16 op 01-07-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OxG_Ytqm7EmE19efgw0Vo97lLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZXGSYeU1uG1GcxZlY0QR5fN.jpg?f=fotoalbum_large
Hier vergelijkbaar temperatuur / Vermogen
Bij behoren inlaat temperatuur is 23 graden.
Ruimte wordt door airco gekoeld.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 01-07-2025 13:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:59
Ik heb nu inmiddels 3 accus in de familie gehad met error codes, wat jammer is kost natuurlijk tijd het omruilen etc. ze doen niet moeilijk de service is opzich goed. Twijfel wel nog altijd aan de 1 procent claim (die zouden omgeruild worden)

Anyway het meest irritante is dat je pas later door heb dat je accu in error state zit en dus niks meer doet. Hiervoor heb ik in HA een automation gemaakt. (hij is nog niet af gegaan dus ook nog niet getest maar dit zou moeten werken)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Batterij 1 error pushmelding
description: ""
triggers:
  - trigger: time_pattern
    minutes: /10
conditions:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: and
        conditions:
          - type: is_power
            condition: device
            device_id: 552131ac892133d6f5a (accu)
            entity_id: 33c9dd9b881a5fead821
            domain: sensor
            above: -1
            below: 1
          - type: is_battery_level
            device_id: 552131ac892133d6f5f6a (accu)
            entity_id: 4478155c4e2cd1c19f
            below: 100
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.p1_meter_vermogen (p1)
            below: -100
      - condition: and
        conditions:
          - type: is_energy
            device_id: 552131ac892133d6f5f6a06 (accu)
            entity_id: 90230bebd09769d9316db0
            above: -1
            below: 1
          - type: is_battery_level
            device_id: 552131ac892133d6f5f6a06 (accu)
            entity_id: 4478155c4e2cd1c19f64ff6a2
            above: 0
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.p1_meter_vermogen (p1)
            above: 100
actions:
  - device_id: ee28884a56ff23c6a562
    domain: mobile_app
    type: notify
    title: Accu Error
mode: single

vervang de apparaten / entities met je eigen uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
Ik krijg op dit moment regelmatig E325 codes, maar dat komt door de koud van de airco's :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016

fxs81

Julianadorp

Kort vraagje, ik krijg vandaag als het goed is mijn HA voorbereide thin client binnen en ga dan eens echt van start met HA. Kun je de historie vanuit de HW apparatuur daar ook in krijgen of is het beginnen "from scratch"?

Ontopic, paar mooie dagen gehad met de accu, weinig afgenomen en veel zelf verbruikt, pib werkt nog als een zonnetje. Denk dat er een renewed bij gaat komen binnenkort. Eerst ff voorraad afwachten.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fxs81 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:45:
Kort vraagje, ik krijg vandaag als het goed is mijn HA voorbereide thin client binnen en ga dan eens echt van start met HA. Kun je de historie vanuit de HW apparatuur daar ook in krijgen of is het beginnen "from scratch"?
Voor zover ik weet from scratch. Ik weet van geen manier om je data uit de HW cloud te krijgen.

Welkom bij de HA club!
Ontopic, paar mooie dagen gehad met de accu, weinig afgenomen en veel zelf verbruikt, pib werkt nog als een zonnetje. Denk dat er een renewed bij gaat komen binnenkort. Eerst ff voorraad afwachten.
Het hebben van eentje werkt aanlokkelijk he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Voor zover ik weet from scratch. Ik weet van geen manier om je data uit de HW cloud te krijgen.

Welkom bij de HA club!

[...]

Het hebben van eentje werkt aanlokkelijk he :9
Ja, ik weet dat ik ze van de winter niet vol ga krijgen op een enkele dag na maar voorjaar, zomer en najaar zal dat voor het leeuwendeel wel lukken. Mijn verstand zegt eerst de winter afwachten maar mijn gevoel zegt ik wil er nog 1 :) denk dat mijn gevoel gaat winnen

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@crryp goed bezig met dit warme weer. Ik zou wel je id's verwijderen. Even met xxxx opvullen ofzo.

Vanmorgen wat extra verduistering aangebracht hier. Toch heeft iemand het een beetje warm. Teruggeschakeld naar 720 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpHesK4udHVvUdIC9cnP-cZmNu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NquowcDP6v6D7QxMriFVMyn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:59
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:15:
@crryp goed bezig met dit warme weer. Ik zou wel je id's verwijderen. Even met xxxx opvullen ofzo.

Vanmorgen wat extra verduistering aangebracht hier. Toch heeft iemand het een beetje warm. Teruggeschakeld naar 720 Watt.

[Afbeelding]
Dit zijn niet de volledige ids :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
fxs81 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:03:
Ja, ik weet dat ik ze van de winter niet vol ga krijgen op een enkele dag na maar voorjaar, zomer en najaar zal dat voor het leeuwendeel wel lukken. Mijn verstand zegt eerst de winter afwachten maar mijn gevoel zegt ik wil er nog 1 :) denk dat mijn gevoel gaat winnen
Ik heb mijn gevoel ook gevolgd en direct gehapt toen de eerste batch renewed PiB's online verscheen. Nu heb ik mezelf streng toegesproken dat eerst een hele winter wil zien voordat ik overweeg er nog één te kopen.

Kijken of ik me daar aan kan houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55
fxs81 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:45:
Er zijn mogelijkheden om historie in home assistant te importeren, ik zou daar heel voorzichtig mee zijn in het geval van een live installatie maar aangezien je vanaf scratch begint kun je hier eens naar kijken:

https://community.home-as...orical-energy-data/556356

Moet je nog wel zien dat je een export kunt maken vanuit de Homewizard app.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TeCuMSeH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Er zijn mogelijkheden om historie in home assistant te importeren, ik zou daar heel voorzichtig mee zijn in het geval van een live installatie maar aangezien je vanaf scratch begint kun je hier eens naar kijken:

https://community.home-as...orical-energy-data/556356

Moet je nog wel zien dat je een export kunt maken vanuit de Homewizard app.
Volgens mij heb je alle detail data niet nodig. Per dag de gemiddelde waarde en de minima en maximale waarde voor het overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:45:
[...]

@Tebbie is dit niet iets voor homey app
Work in progress:

Instellingen van bijv P1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oii4NT_aqfOON6ADxFrKlnLL6wY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2B3SuOgeu14vJaU7Km53Ew8M.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3rtHjPCMXH-neaX6z98ZvFeQ28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DybWS20XStl282FkW3F4V8wZ.png?f=fotoalbum_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Work in progress:

Instellingen van bijv P1:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank U. Klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 20:31
blankie2404 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:30:
Eindelijk m'n RTE automatisch kunnen berekenen, beetje "blonde" actie als je i.p.v. je batterij import/export de waarde van je P1 meter uit gaat lezen. Vond het al zo raar dat ik niet hoger dan 39 % kwam hahaha. Sorry moest het even delen.
Ergens wil ik dat ook wel weten, hoe je dat uitrekent, ben ook blond, en een heel slecht cijfer voor rekenen.

Voor de rest heel blij met mijn twee batterijtjes totaal geen problemen, net werd alleen even het vermogen terug geschroefd IVM met warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7jAHXb0kU-d1vwJlbIViGQ95C8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0mB484XeC6uIwGonspkvicEo.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3IvpE6T2NK11W_UgigXKI3B2RQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmKcKzEB65A27Mtczi6ol4BI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bubba76 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Ergens wil ik dat ook wel weten, hoe je dat uitrekent, ben ook blond, en een heel slecht cijfer voor rekenen.

Voor de rest heel blij met mijn twee batterijtjes totaal geen problemen, net werd alleen even het vermogen terug geschroefd IVM met warmte.

[Afbeelding][Afbeelding]
Rendement = (Export energy / Import energy)*100
Belangrijk is dat je formule doet op het moment vlak voor het opladen.en het is beter dat je over een periode van een.maand doet

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 01-07-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Je totaal geleverd van de batterij delen door het totaal wat erin is gegaan.
In het geval van je plaatje 102/137=0,744 x100%=74,4% RTE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubba76
GL007 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Rendement = (Export energy / Import energy)*100
Belangrijk is dat je formule doet op het moment vlak voor het opladen.en het is beter dat je over een periode van een.maand doet
Ja dat word nu moeilijk, ze komen de laatste tijd niet meer op nul, ik heb elke ochtend nog wel wat over.
fxs81 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Je totaal geleverd van de batterij delen door het totaal wat erin is gegaan.
In het geval van je plaatje 102/137=0,744 x100%=74,4% RTE
Top ThX nu weet ik in ieder geval hoe het berekent moet worden, eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, straks als de battrijen weer eens leeg zijn eens berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bubba76 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Ja dat word nu moeilijk, ze komen de laatste tijd niet meer op nul, ik heb elke ochtend nog wel wat over.

[...]

Top ThX nu weet ik in ieder geval hoe het berekent moet worden, eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, straks als de battrijen weer eens leeg zijn eens berekenen.
Naar nul gaan is niet zo relevant. Als je de nauwkeurigheid hoog wil hebben dan doe je dat na het einde van één cyclus. Vandaar het tijdstip in de ochtend.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 01-07-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
BlueTooth76 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:00:
3e "renewed" PIB (gisteren besteld) is hier ook binnen, zal hem straks bezorgen, aansluiten en dan later op de dag de Homey Flows aanpassen naar 3 stuks.
Zojuist ook de renewed ontvangen. Geïnstalleerd, vlekkeloos, synchroniseert nu met het net. Was 48% geladen en 68 cycles (wel wat meer dan ik gehoopt had, dit is immers ruim twee maanden activiteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-09 12:25
Vanmiddag de derde batterij binnen gekregen, een renewed.
Gisteren besteld, wachten tot augustus/september duurde voor mij te lang.
Netjes ingepakt, ziet er goed uit, 57 cycli en 52% opgeladen.
Aangesloten, gekoppeld en staat te laden. Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:15:

[Afbeelding]
Die had ik zondag ook dus, hij, of zij mag genieten van de koele airco, melding niet meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
aahh
Was ook blond..... al een aantal jaren flink kaal nu, de dokter had het antwoord, waar haar zit kan geen verstand zitten, er is dus hoop.. ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubba76
Wilmaas schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:39:
[...]

aahh
Was ook blond..... al een aantal jaren flink kaal nu, de dokter had het antwoord, waar haar zit kan geen verstand zitten, er is dus hoop.. ;) ;)
Uhm dat verklaart een hoop 8)7 |:(

Ik heb namelijk nog wel een aardige bos _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Bubba76 op 01-07-2025 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wilmaas schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Die had ik zondag ook dus, hij, of zij mag genieten van de koele airco, melding niet meer gehad.
Staat hier op zolder. Om daar nu voor de airco dan aan te gaan zetten daar :9 . Kan ik hem beter in stand-by zetten. Wel zie ik vandaag heel goed terug waarom de tarieven zo duur oplopen voor stroom straks. Op dit moment al de hele dag de zon op de panelen staan maar terug leveren is echt minimaal. Alle opwek wordt direct verbruikt. Dat zou normaal dus beschikbaar zijn. Als heel Nederland straks thuis komt en bij gaat koken / auto opladen dan snap ik vanavond die 77 ct per kWh wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22

[Afbeelding]

@JeroenH ,

Welk merk en type "sensortjes" heb jij?
Waar kan ik die bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klassieker schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:55:
[...]

@JeroenH ,

Welk merk en type "sensortjes" heb jij?
Waar kan ik die bestellen
Deze, maar met wat googlen zijn die ook wel goedkoper te krijgen. Zijn trouwens wel zigbee, dus je iets iets van een Zigbee stick o.i.d. hebben. Ik heb ze aangesloten via mijn Ikea Dirigera hub.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 01-07-2025 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:46:
Als heel Nederland straks thuis komt en bij gaat koken / auto opladen dan snap ik vanavond die 77 ct per kWh wel.
Koken is niet zoveel van te zeggen, met dat verbruik is niet door iedereen en niet altijd te schuiven. En op dagen als deze komt het verbruik voor koken bij ons ook nog wel voor het grootste deel uit PV+PiB.

Maar als je je EV gaat laden op dat tijdstip ben je niet goed wijs - tenzij je op 1% staat en je moet vanavond weg. Het hebben van een vast contract verhult dat soort prijspieken (al betaal je ze natuurlijk wel gewoon), maar het moedigt geen gedragsverandering aan. Zou het kunnen dat dynamische contracten steeds sterker aangemoedigd worden door de leveranciers, netbeheerders en/of de overheid?

Sinds ik de PiB's heb, heb ik nu een keer of drie dit soort dure uren voorbij zien komen, en het geeft mij een geruststellend gevoel dat ik dat soort kWh-prijzen gewoon niet hoef te betalen. Dat gevoel is trouwens niet samen te vatten in een "terugverdientijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:09
[...]

Als heel Nederland straks thuis komt en bij gaat koken / auto opladen dan snap ik vanavond die 77 ct per kWh wel.
Als heel Nederland straks thuis komt en hun (mobiele) airco aanzet.
(verhoogt stroom gebruik koelkast / vriezers ) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thuisbatterijen een beperkt risico op netcongestie

Wellicht leuk om te lezen. Stekker batterij wordt niet direct bij naam genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Koken is niet zoveel van te zeggen, met dat verbruik is niet door iedereen en niet altijd te schuiven. En op dagen als deze komt het verbruik voor koken bij ons ook nog wel voor het grootste deel uit PV+PiB.

Maar als je je EV gaat laden op dat tijdstip ben je niet goed wijs - tenzij je op 1% staat en je moet vanavond weg. Het hebben van een vast contract verhult dat soort prijspieken (al betaal je ze natuurlijk wel gewoon), maar het moedigt geen gedragsverandering aan. Zou het kunnen dat dynamische contracten steeds sterker aangemoedigd worden door de leveranciers, netbeheerders en/of de overheid?

Sinds ik de PiB's heb, heb ik nu een keer of drie dit soort dure uren voorbij zien komen, en het geeft mij een geruststellend gevoel dat ik dat soort kWh-prijzen gewoon niet hoef te betalen. Dat gevoel is trouwens niet samen te vatten in een "terugverdientijd".
Koken redden wij ook op de panelen alleen vaak al. Nu met de airco erbij wordt dat lastiger. EV laden doe je idd niet thuis. Echter ik ken wel een paar laadpalen waar de tarieven dan een stuk lager zijn en dat weer houdt degene niet om de auto daar te koppelen. Dat kan dus iedereen zijn. Iemand die thuis dynamisch zit maar ook vast of variabel. Niet iedereen maar ik denk het gros kijkt daar niet eens naar. Dynamisch is nog een veel kleiner markt aandeel dan de reguliere contracten.

Of die aanmoediging er komt? Nee ik denk dat we elkaar steeds meer weten te overtuigen.

De PIB is idd fijn dat die erachter hangt. Je kunt zo die tarieven omzeilen. Zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carpcatcher schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Als heel Nederland straks thuis komt en hun (mobiele) airco aanzet.
(verhoogt stroom gebruik koelkast / vriezers ) :D
Airco blijft wel draaien. De rest van het verbruik hebben we straks wel gehad hier. Dan kunnen de panelen het op het net duwen om het net wat te helpen. Tekort aanvullen. Al is het de bekende druppel op.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
https://solarmagazine.nl/...ij-en-auto-s-nachts-laden

Zal dat ook met terugwerkende kracht werken?
Niet dat ik mijn netbeheerder de controle geef over mijn batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48

Winkiller

De Mopperpot

Bubba76 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:28:

Misschien ook beter niet te vertellen dat je een batterij hebt, krijg je een boete ipv korting :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Bubba76 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:28:

Deze zin : Bij de recente proef ‘netbewust thuisladen’ met thuisladers van elektrische auto’s nam het stroomgebruik tijdens de avondpiek met gemiddeld 68 procent af. .Ik ben 1,5 jaar met de Gemeente bezig geweest om thuis te mogen laden. Kan hier prima overdag. Waar lag het probleem dan? 1,5 jaar na denken over hoe het laadbeleid ingericht moest worden. Dat doen zal al vanaf 2022. Het ligt denk ik niet zo zeer aan de wel willende Nederlander. Het ligt aan de trage besluitvorming en het denken in problemen i.p.v. oplossingen. Maar goed, leuke discussie voor een ander topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Koken redden wij ook op de panelen alleen vaak al. Nu met de airco erbij wordt dat lastiger. EV laden doe je idd niet thuis. Echter ik ken wel een paar laadpalen waar de tarieven dan een stuk lager zijn en dat weer houdt degene niet om de auto daar te koppelen. Dat kan dus iedereen zijn. Iemand die thuis dynamisch zit maar ook vast of variabel. Niet iedereen maar ik denk het gros kijkt daar niet eens naar. Dynamisch is nog een veel kleiner markt aandeel dan de reguliere contracten.

Of die aanmoediging er komt? Nee ik denk dat we elkaar steeds meer weten te overtuigen.

De PIB is idd fijn dat die erachter hangt. Je kunt zo die tarieven omzeilen. Zeker!
Off topic maar volgens Ketel klets op youtube was er een andere reden voor de hoge prijs vanavond. Iets met onderhoud en terugschroeven capaciteit in Frankrijk meen ik, waardoor er een probleem is aan de aanbodkant.

http://youtube.com/post/U...wMWsa?si=he4gX90F8DNkJFaI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Off topic maar volgens Ketel klets op youtube was er een andere reden voor de hoge prijs vanavond. Iets met onderhoud en terugschroeven capaciteit in Frankrijk meen ik, waardoor er een probleem is aan de aanbodkant.

Daar had ik al over gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fabianintveld schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:08:
[...]
Ik hoop dat ze bij Home Wizzard nog een keer overstag gaan voor de ontlaad modus. of handmatige controle modus
Joh, die natte scheet van een Homewizard batterijtje zet toch geen zode aan de dijk? Lekker voor eigen gebruik houden. Wil je je overshot verkopen op dure momenten? (Zoals vanavond) Dan kan je toch echt beter een grote mensen systeem van minimaal 10kWh en 3kW omvormer neer zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ONM
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

Verwijderd schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Dit antwoord met advies heb ik ook van HW gekregen. Gewoon de batterijen hun gang laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

[...]

Staat hier op zolder. Om daar nu voor de airco dan aan te gaan zetten daar :9 . Kan ik hem beter in stand-by zetten. Wel zie ik vandaag heel goed terug waarom de tarieven zo duur oplopen voor stroom straks. Op dit moment al de hele dag de zon op de panelen staan maar terug leveren is echt minimaal. Alle opwek wordt direct verbruikt. Dat zou normaal dus beschikbaar zijn. Als heel Nederland straks thuis komt en bij gaat koken / auto opladen dan snap ik vanavond die 77 ct per kWh wel.
Hier overdag ruim 40% minder opwek, omvormers (zelf) terug geschaald. Accu moduleert de boel mooi.
De auto is vol, kan ook maar 15 kWH in, en de tuin sproeien met de bronpomp 1200 watt, was vandaag ook niet nodig, blad van planten verbranden anders.
77 cent, kon ik mijn overschot maar leveren, 😆 wie wil er een paar kWH gratis afnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

EVfan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:04:
[...]

Zojuist ook de renewed ontvangen. Geïnstalleerd, vlekkeloos, synchroniseert nu met het net. Was 48% geladen en 68 cycles (wel wat meer dan ik gehoopt had, dit is immers ruim twee maanden activiteit).
57 cycles hier, ontloopt elkaar niet zoveel ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:58:
[...]

Ah de rekening kan dus gewoon naar de Fransen 😈. Ik denk wel dat Airco's nu langer aan staan. Hier maakt ie vandaag overuren. Morgen zien we ook een piek al is die iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
JeroenH schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:04:
[...]

Deze, maar met wat googlen zijn die ook wel goedkoper te krijgen. Zijn trouwens wel zigbee, dus je iets iets van een Zigbee stick o.i.d. hebben. Ik heb ze aangesloten via mijn Ikea Dirigera hub.
Bij Alie, van Tuya, minder dan 5€.
Maar deze sensoren vind ik te traag. Ik gebruik de ambient sensor van een SDR Heatbooster controller. Reageert per seconde en de temperatuur loopt zo schat ik geen minuut achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:03:
[...]

Ah de rekening kan dus gewoon naar de Fransen 😈. Ik denk wel dat Airco's nu langer aan staan. Hier maakt ie vandaag overuren. Morgen zien we ook een piek al is die iets lager.
Hier draaien de airco’s ook overuren. Met 4000 WP krijg ik de 3 batterijen maar voor 60 % vol. Maar wel lekker cool binnen 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:30
Devke schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:03:
[...]

Onze airco draait vrolijk door :) En met de batterijen vandaag al 230W afgenomen dus ik vind het prima. Gisteren 230W over de hele dag. De piek zal niet door ons komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM

ONM

EVfan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Bij Alie, van Tuya, minder dan 5€.
Maar deze sensoren vind ik te traag. Ik gebruik de ambient sensor van een SDR Heatbooster controller. Reageert per seconde en de temperatuur loopt zo schat ik geen minuut achter.
Ik gebruik de temperatuur meter van X-Sense. De batterijen staan op zolder. Vandaag Max 25,1 graad. Daar moet ik wel bij zeggen dat de airco op zolder zeker positief effect heeft op de temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:15
Vandaag ook duidelijk te merken dat de zonnepanelen met deze hitte beduidend minder opbrengen dan een zonnige dag in maart of april. Het totaal zal grofweg overeenkomen maar de pieken zijn minder hoog. Waarom zijn die dingen niet wit :p

Accu's vol en geen enkele temperatuur waarschuwing gehad. Is toch wat versoepeld in de firmware denk ik want het is 40 graden op zolder en de ene die daar staat heeft geen krimp gegeven.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:51
Hier ook, lekker in de kamer 23.5 graad, geen airco aan en de accu mooi vol. De PiB voldoet 100% aan onze wensen. Top.
Pagina: 1 ... 154 ... 211 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.