Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:41
DavidNewhouse schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:27:
Ik heb al antwoord, maar vraag me af of dit een goed idee is?

Bedankt dat u contact hebt opgenomen met Enphase Energy.

Om zelfinstallateur te worden voor een Enphase-systeem, moet u een paar belangrijke stappen volgen om ervoor te zorgen dat uw systeem correct geregistreerd en ondersteund is. Hier is een vereenvoudigde handleiding om u op weg te helpen:
Maak een Enphase-account aan
Ga naar het Enphase Installer Portal Nederland en registreer je als installateur of zelfinstallateur.
Kies bij registratie de juiste rol.
Registreer je systeem
Log in op het Enphase Enlighten-platform .
Gebruik het serienummer van je IQ Gateway of Envoy om je systeem te registreren.
Gebruik de Enphase Installer App
Download de Enphase Installer App (voorheen Installer Toolkit) via de App Store of Google Play.
Hiermee kun je micro-omvormers scannen, het systeem configureren en de inbedrijfstelling voltooien.
Volg de installatiehandleidingen
Raadpleeg de Nederlandstalige installatiegidsen en best practices voor het correct plaatsen van micro-omvormers, AC-bekabeling, en het aansluiten van de Envoy.
Zorg dat je voldoet aan de Nederlandse NEN-normen en lokale regelgeving.
Training en ondersteuning
Enphase biedt Nederlandstalige trainingen en documentatie voor installateurs.
Je kunt ook terecht bij de Enphase Community voor hulp van andere gebruikers en experts.

Met vriendelijke groet,
Klantondersteuningstechnicus
Enphase Energy

[...]
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:33
Batterij prod. D.D.: 3-3-2025
Geleverd: 22/5/2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
DavidNewhouse schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:11:
Iemand ervaring met zelfinstallateur van Enphase worden (bericht via Enphase), is dit een goed idee?

Dear Sir or Madam,
I own a solar power system with Enphase microinverters (IQ7) and an Enphase Envoy Metered gateway, which was installed in 2020 through Greenchoice. I would like to have access to the installer environment (Enlighten Manager) of my system.
My reason for this request is that I want to better align my energy consumption with my solar production. I work with Home Assistant, a HomeWizard P1 Meter and a HomeWizard home battery. With this combination, I want to set up advanced automations, such as limiting feed-in or automatically switching consumers in the event of a surplus.
My Enlighten account is registered at this email address: xxx
My System ID: xxxx
If there are any conditions or steps I need to follow to make this happen, please let me know.
Sincerely,David
Het beste kan je lezen in het topic van Enphase hier op Tweakers, en met name als start de uitgebreide topic start.

Wij hebben zelf ook een installatie-account inmiddels (was nodig om zelf onze Enphase batterij te kunnen installeren), en daar vind je alles wat je nodig hebt.

Wij hebben overigens zelf gekozen voor metingen via kWh-meters van Homewizard, omdat deze een beter beeld geven hier dan de Enphase-getallen (via de spoelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:33:
Voor @Tebbie Ik mis een trigger bij veranderen van de batterij status.
Status Laden,ontladen of stand-by
Om deze op tehalen gebruik ik nu een timer van 10 seconden
Ik heb het over de Homewizard app voor Homey
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItQsOFgWx_ju1JiaQjM32A0TClI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0cslUUdcy4hUbz5cptef9xhH.png?f=user_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal het gelijk uitesten

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:23:
[Afbeelding]
Ook bij het opladen werkt de NOM vrij goed. Dit is helemaal perfect zo.
Mooi stukje werk.
Mooi, hoe krijg jij dat percentage bij status v.d. Batterij?

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:30
Sjamo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:29:
[...]

Het beste kan je lezen in het topic van Enphase hier op Tweakers, en met name als start de uitgebreide topic start.

Wij hebben zelf ook een installatie-account inmiddels (was nodig om zelf onze Enphase batterij te kunnen installeren), en daar vind je alles wat je nodig hebt.

Wij hebben overigens zelf gekozen voor metingen via kWh-meters van Homewizard, omdat deze een beter beeld geven hier dan de Enphase-getallen (via de spoelen).
Ik lees dat ik nog wel CT spoelen nodig heb om export limiting toe te passen? ik ben begonnen met lezen in het enphase topic TS

[ Voor 3% gewijzigd door DavidNewhouse op 27-06-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Mooi, hoe krijg jij dat percentage bij status v.d. Batterij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqEAPJAoKzvj_-WCrgy3wmieXxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJYStEcnUC6JYErePhewuy5y.jpg?f=fotoalbum_large
Je kunt in de tekst regel een variabele toevoegen. Voor het % teken kun je een property van de batterij toevoegen. Het is even klooien maar dat moet wel lukken. Op het etiketje klikken.
Je zoekt uit de lijst de batterij en de property.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 27-06-2025 16:53 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
DavidNewhouse schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:20:
[...]

Ik lees dat ik nog wel CT spoelen nodig heb om export limiting toe te passen? ik ben begonnen met lezen in het enphase topic TS
Voor dat soort zaken heb je altijd de spoelen nodig. Maar we hebben hier naast de spoelen ook kWh-meters op de panelen en de batterij, zodat we wat er gebeurt goed kunnen volgen via de Energy app van HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Discharge_Only maar eens geprobeerd met het koken. Kleine korte automatisering gemaakt die naar de p1 meter kijkt iedere seconde en dan probeert de batterij daarbij aan te laten sluiten. Best veel wisselingen van de wacht daar ook de zon dan weer eens een wolkje pakt, weer te voorschijn komt en een pulserende kookplaat. De ideale mix voor wat onrust. Wel mooi is om te zien dat er niet geschakeld wordt naar laden. Wat ik zie is dat de batterij eigenlijk wat tijd moet krijgen om te balanceren. Het is direct vol gas of stoppen. Wat HW al aangaf, best lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fN3nSSkhrv-wVanZFmdGBGXhAOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0B4rTczhVrWlgyz91yWBGTXd.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:33:
Discharge_Only maar eens geprobeerd met het koken. Kleine korte automatisering gemaakt die naar de p1 meter kijkt iedere seconde en dan probeert de batterij daarbij aan te laten sluiten. Best veel wisselingen van de wacht daar ook de zon dan weer eens een wolkje pakt, weer te voorschijn komt en een pulserende kookplaat. De ideale mix voor wat onrust. Wel mooi is om te zien dat er niet geschakeld wordt naar laden. Wat ik zie is dat de batterij eigenlijk wat tijd moet krijgen om te balanceren. Het is direct vol gas of stoppen. Wat HW al aangaf, best lastig.

[Afbeelding]
Dat moet je niet te snel willen doen. Verandering wat je moet maken per stap is maximaal afwijking/2,2.
Dan krijg je een smoot regeling. Dit weet ik uit ervaring. 30jaar meet en regeltechniek. En diverse modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 27-06-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen2201
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:24
Al een hele tijd volg ik dit topic en op 24 februari heb ik besloten ook een batterij van Homewizard te bestellen. Op 23 mei ontvangen.
Installatie ging moeiteloos en alles werkte top. 3x meegemaakt dat batterij inactief bleef ondanks overschot aan zonne-energie. Met update van software leek dit opgelost.

Vandaag, na 36 cycli, helaas een E445 melding. Heb melding gemaakt bij HW, nu wachten tot contact over het omwisselen. Balen dat de batterij niet werkt maar ervaar het nog steeds positief gezien het gemak van het aanmaken van de melding via wizzi. Nu gewoon geduld hebben… Ooit bewust gekozen voor Homewizard vanwege de service belofte en het feit dat het NL is, dus daar vertrouw ik nu ook gewoon op.

Er wordt aangegeven dat je de batterij gewoon kan blijven gebruiken. Maar na 2 keer opnieuw opstarten gaat die al snel weer opnieuw in storing. Dit voelt niet goed dus besloten om batterij uit te laten en de stekker eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:45:
[...]

Dat moet je niet te snel willen doen. Verandering wat je moet maken per stap is maximaal afwijking/2,2.
Dan krijg je een smoot regeling. Dit weet ik uit ervaring. 30jaar meet en regeltechniek. En diverse modellen.
Het is een beetje proberen. Er moet een soort vertraging bij in.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:36
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:00:
Kleine update aangaande de P1 verbindingsproblemen die ik ervoer sinds firmware 6.0203

Na het wijzigen van het gebruikte WiFi kanaal naar een kanaal waar nu de minste interferentie is werkt het geheel weer stabiel. Geen uitval meer gezien.
Polling door Homey ook terug gezet naar 6 sec. (mooier gemiddelde voor mijn EPM regeling) Dit heeft geen invloed op de werking van de batterij.
Conclusie, als je verbindingsproblemen ervaart moet je het zoeken in je WiFi netwerk.
Dacht ook dat ik last had van deze versie. Alles lag er uit. Bleek dat er nog 25.000 anderen ook een stroomstoring hadden. 17:05 Den Bosch en omstreken. Zojuist gaf mijn Bosch thermostaat de melding dat de wifi weer werkt. (Moesten er meer doen :)). Maar mooi om te zien hoe alles van Homewizard weer vanzelf online komt en koppelt. P1, kWh meter, 6 slimme stekkers en de HW accu.
Ik hou van plug and play(zeker als ik op vakantie ben).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidNewhouse
Nou ik ben helaas ook aan de beurt met problemen, rond 18:33 (logboek home-assistant) ging mijn thuisbatterij (104 cycles) in 1x in de fabrieksstand met de melding in de hw app geen wifi verbinding, witte knipperende led, geprobeerd opnieuw te koppelen, maar dit lukt niet, ook niet na 15 minuten uitzetten, p1 meter ook opnieuw gekoppeld. Ik had fixes ip adressen voor p1 en thuisbatterij. Nu maar een bericht via wizzy achtergelaten bij Homewizard, komt ie met omwisselen ?? Ik zou zelf zeggen: eerst even kijken wat het probleem is misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DavidNewhouse schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:11:
Nou ik ben helaas ook aan de beurt met problemen, rond 18:33 (logboek home-assistant) ging mijn thuisbatterij (104 cycles) in 1x in de fabrieksstand met de melding in de hw app geen wifi verbinding, witte knipperende led, geprobeerd opnieuw te koppelen, maar dit lukt niet, ook niet na 15 minuten uitzetten, p1 meter ook opnieuw gekoppeld. Ik had fixes ip adressen voor p1 en thuisbatterij. Nu maar een bericht via wizzy achtergelaten bij Homewizard, komt ie met omwisselen ?? Ik zou zelf zeggen: eerst even kijken wat het probleem is misschien?
In de TS staat een linkje naar mogelijke oorzaken. Balen maar misschien helpt die je een stukje opweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:47:
[...]
Afgelopen maand 8 pieken tot 25A op een fase, en 1 piek tot 33A op een fase.
Dat weerhoud mij dus daarom ook even om zomaar een plugin batterij erbij te zetten, en waarschijnlijk naar een DC gekoppelde batterij ga.
Belasting op een fase is nog wel een stapje 'hoger' dan belasting op een groep natuurlijk en (naar mijn mening) ook niet super relevant voor de plug-in batterij.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DavidNewhouse schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:20:

Ik heb in Home Assistant een automation gebouwd (maar die staat uit) die mijn SolarEdge dynamisch terugregelt, ofwel exportlimiting. Dat is gewoon op basis van P1-meetdata. Net zoals bij de HW PiB glipt er hier en daar een wattuurtje door timings-verschillen het net op, maar als het script loopt wordt echt 98+ % van de opgewekte zonne-energie in huis verbruikt.

Zou het met CT-spoelen nóg iets beter gaan? Vast wel, maar dit was een stuk makkelijker te bouwen :)

(Bij SolarEdge heet deze functionaliteit Active Power Limit)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:44
Koen2201 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:52:
Al een hele tijd volg ik dit topic en op 24 februari heb ik besloten ook een batterij van Homewizard te bestellen. Op 23 mei ontvangen.
Installatie ging moeiteloos en alles werkte top. 3x meegemaakt dat batterij inactief bleef ondanks overschot aan zonne-energie. Met update van software leek dit opgelost.

Vandaag, na 36 cycli, helaas een E445 melding. Heb melding gemaakt bij HW, nu wachten tot contact over het omwisselen. Balen dat de batterij niet werkt maar ervaar het nog steeds positief gezien het gemak van het aanmaken van de melding via wizzi. Nu gewoon geduld hebben… Ooit bewust gekozen voor Homewizard vanwege de service belofte en het feit dat het NL is, dus daar vertrouw ik nu ook gewoon op.

Er wordt aangegeven dat je de batterij gewoon kan blijven gebruiken. Maar na 2 keer opnieuw opstarten gaat die al snel weer opnieuw in storing. Dit voelt niet goed dus besloten om batterij uit te laten en de stekker eruit te halen.
Wat mooi om ondanks de E445 melding een positief verhaal over de afhandeling en communicatie te horen.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:10
JeroenH schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Ik heb in Home Assistant een automation gebouwd (maar die staat uit) die mijn SolarEdge dynamisch terugregelt, ofwel exportlimiting. Dat is gewoon op basis van P1-meetdata. Net zoals bij de HW PiB glipt er hier en daar een wattuurtje door timings-verschillen het net op, maar als het script loopt wordt echt 98+ % van de opgewekte zonne-energie in huis verbruikt.

Zou het met CT-spoelen nóg iets beter gaan? Vast wel, maar dit was een stuk makkelijker te bouwen :)

Hallo jeroenh, ik zit aan hetzelfde te denken, maar wat is de reden dat je dit niet in de Solar app geconfigureerd hebt?

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik gebruik het nog niet actief straks als negatieve opbrengst wordt gestraft dan ga ik het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:38
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:37:
Ik heb iets gevonden
https://www.envoyproxy.io/docs
Ze hebben een web interface daar is voor een programeur wel iets voor te maken
Sorry hoor, maar dat heeft niets met Enphase te maken.

Als je een Enphase installer account hebt, (ik heb hem telefonisch gekregen), kun je de productie uitzetten. Helaas is je token niet lang geldig, dus om de 24 uur of zo, moet je een nieuwe token ophalen:
https://enever.nl/enphase...maken-met-een-php-script/

En dan uitzetten:
https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Daarnaast kan je, als je de envoy metered hebt, met meetspoelen aangebracht, mbv de digitale input relais de productie of export reduceren:
https://doe-duurzaam.nl/a...-cloud-of-home-assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Sorry hoor, maar dat heeft niets met Enphase te maken.

Als je een Enphase installer account hebt, (ik heb hem telefonisch gekregen), kun je de productie uitzetten. Helaas is je token niet lang geldig, dus om de 24 uur of zo, moet je een nieuwe token ophalen:
https://enever.nl/enphase...maken-met-een-php-script/

En dan uitzetten:
https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Daarnaast kan je, als je de envoy metered hebt, met meetspoelen aangebracht, mbv de digitale input relais de productie of export reduceren:
https://doe-duurzaam.nl/a...-cloud-of-home-assistant/
Ik zie ze hebben een Homey oplossing. Ik heb zelf SolarEdge omvormer en in homey hier een app voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonny99 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Hallo jeroenh, ik zit aan hetzelfde te denken, maar wat is de reden dat je dit niet in de Solar app geconfigureerd hebt?

groet
Omdat mijn omvormer niet met internet praat. Die praat alleen lokaal met mijn HA. Zie mijn signature ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:21:
[...]

Ik gebruik het nog niet actief straks als negatieve opbrengst wordt gestraft dan ga ik het gebruiken.
Dat is volgens mij wat anders, dat is bij een dynamisch contract. Dan is het inderdaad zaak om op tijden met negatieve kWh-prijzen je omvormer helemaal terug te regelen naar nul.

Wat ik bedoel is dat HA de omvormer continue bijregelt om je teruglevering op nul te houden, m.a.w. hij probeert (binnen de beschikbaarheid van zonne-energie) NOM aan te houden. Dat kan van pas komen in situaties met een vast of variabel contract en de bijbehorende terugleverboetes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Dat is volgens mij wat anders, dat is bij een dynamisch contract. Dan is het inderdaad zaak om op tijden met negatieve kWh-prijzen je omvormer helemaal terug te regelen naar nul.

Wat ik bedoel is dat HA de omvormer continue bijregelt om je teruglevering op nul te houden, m.a.w. hij probeert (binnen de beschikbaarheid van zonne-energie) NOM aan te houden. Dat kan van pas komen in situaties met en vast of variabel contract en de bijbehorende terugleverboetes.
Pas bij negatieve prijzen inclusief energiebelasting en BTW kun je ze beter uitzetten. We salderen nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Pn9ShZnD3hbiizzwG6FjSMWYMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5wW697mnmqR60st2Gz2fJBv.png?f=fotoalbum_large
Dankzij de powersocket die ik voor ieder batterij heb geplaatst kan ik afzonderlijk de batterij in de app beoordelen
Wat ik jammer vind is dat de volgorde van de grafiek niet kan veranderen nadat je de apparent hebt gekoppeld.
Wil je de volg orde naar jouw voorkeur hebben dan moet je alle apparaten verwijderen en het in de juist volgorde installeren. Dit vind ik niet erg handig.
Je moet kunnen schuiven met de grafieken.

[ Voor 25% gewijzigd door GL007 op 27-06-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-09 22:07
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:31:
[Afbeelding]
Dankzij de powersocket die ik voor ieder batterij heb geplaatst kan ik afzonderlijk de batterij in de app beoordelen
Wat ik jammer vind is dat de volgorde van de grafiek niet kan veranderen nadat je de apparent hebt gekoppeld.
Wil je de volg orde naar jouw voorkeur hebben dan moet je alle apparaten verwijderen en het in de juist volgorde installeren. Dit vind ik niet erg handig.
Je moet kunnen schuiven met de grafieken.
Volgorde vd grafieken kan je vlgs mij wel wijzigen.
Ga in de app naar grafieken, klik rechtsboven op wijzigen,
Dan zie je achter elke benoemde grafiek 3 streepjes.
Klik daarop, hou dat vast en sleep naar de positie die je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:43:
[...]

Volgorde vd grafieken kan je vlgs mij wel wijzigen.
Ga in de app naar grafieken, klik rechtsboven op wijzigen,
Dan zie je achter elke benoemde grafiek 3 streepjes.
Klik daarop, hou dat vast en sleep naar de positie die je wilt hebben.
Dat is precies wat ik zocht. Bedank. Geweldig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivOrhKNVjglIvpX0dAO4LcMrAOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MPo1WSIuL43E1EtRyFZ0vPVG.png?f=fotoalbum_large
Dit is wat ik wou. Helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Pas bij negatieve prijzen inclusief energiebelasting en BTW kun je ze beter uitzetten. We salderen nog.
Dat is helemaal waar, en dat is ook wat ik bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
Devke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:20:
[...]

In de TS staat een linkje naar mogelijke oorzaken. Balen maar misschien helpt die je een stukje opweg.
Batterij de hele nacht uit gehad, vanochtend nog een ultieme poging: koppelen via hw app vanuit de fabrieksstand en nu lukt het ineens wel, ook weer zichtbaar in ha, Superblij, maar wel gek. Net of de cellen moesten uitrusten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DavidNewhouse schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Batterij de hele nacht uit gehad, vanochtend nog een ultieme poging: koppelen via hw app vanuit de fabrieksstand en nu lukt het ineens wel, ook weer zichtbaar in ha, Superblij, maar wel gek. Net of de cellen moesten uitrusten??
Als je even zoekt op E445 in het topic dan zie ik dat het bij een aantal gebruikers terug komt. Als dat bij jou ook.zo gaat zijn dan is er maar 1 oplossing. Contacten met HW. Hopelijk is het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de Homewizard app op IPad is een test Energy socket verbinding weggevallen.

Deze socket is in Homey prima te zien.

Waarom is de verbinding naar de cloud zo slecht dat zij wegvallen.

Dit mag niet gebeuren.

Gelukkig heb ik Homey achter de hand.

Batterij1 is woensdag al weggevallen. En nu de bijhorend test socket..

Ik heb zo’n idee dat het komt omdat ik aan de andere kant van Nederland zit met een mobiele verbinding.
Maar dat de HW ap na een time-out gelijk een verbinding ongeldig verklaard. Dat is helemaal slecht.

[ Voor 37% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
Devke schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:05:
[...]

Als je even zoekt op E445 in het topic dan zie ik dat het bij een aantal gebruikers terug komt. Als dat bij jou ook.zo gaat zijn dan is er maar 1 oplossing. Contacten met HW. Hopelijk is het niet nodig.
Nee ik had geen E445 melding, in de HW app stond alleen dat er geen WIFI was, maar het lukte dus gisterenavond met geen mogelijkheid om te dit opnieuw in te stellen. Ben benieuwd vandaag of het allemaal blijft werken of dat het misschien toch een voorbode is van een foutmelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:00
Ook hier vanochtend geen verbinding van de P1 meter met de wifi. Alle andere apparatuur werkte wel gewoon op de wifi.
Na twee pogingen is de P1 meter weer online…

P1 meter onlangs aangeschaft icm USB-C van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
[...]

Ik twijfel dus ook nog of ik wel via Enphase aan exportlimiting moet beginnen als ik het misschien ook via een automation voor elkaar kan krijgen. Natuurlijk met het doel om zo min mogelijk terug te leveren. Ik moet nog 3 a 4 kWh op hele zonnige dagen 'zien goed te maken' in verbruik wat nu terug geleverd wordt aan het net. Dat is natuurlijk een stuk minder geworden door de thuisbatterij. Op dit moment gebruik ik ook nog geen powersockets van Homewizard. Ik heb nog wel oude PlugWise sockets liggen, die overigens nog steeds werken. Ik zit zeg maar in de 'nadenk' fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DavidNewhouse schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Nee ik had geen E445 melding, in de HW app stond alleen dat er geen WIFI was, maar het lukte dus gisterenavond met geen mogelijkheid om te dit opnieuw in te stellen. Ben benieuwd vandaag of het allemaal blijft werken of dat het misschien toch een voorbode is van een foutmelding...
My bad. Anders heb je eerder genoemde lijstje met mogelijke oplossingen nog achter de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verzoek is om Enphase wensen/problematieken i.c.m. terugschroeven van de omvormer van zonnepanelen discussie te voeren in het daarvoor bestemde topic

Het grote Enphase topic - deel 2

Zolang zaken i.c.m de PIB zijn kan het hier. Dank u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier blijft het stabiel draaien. Ik zie geen wegvallende verbindingen met sockets en/of batterij. Alleen de watermeter vaker. Daar ga ik even een andere voeding aan zetten.

Heb hier een simpel netwerkje. Internetmodem van KPN V12. Daarbij 2 boosters. 1 booster staat op de 1e verdiepingsvloer. Nr 2 staat op zolder. De locatie van de PIB. PIB en P1 meter hebben een vast IP adres. Alle HW spullen (sockets, PIB en watermeter) zitten op een apart 2.4 Wifi netwerk. Verder niets daarop.

Is het de 1-voud waardoor het zo stabiel blijft? Ik heb vanaf eind januari 2 meldingen gehad. Dat de batterij scheef stond en het een beetje warm had. Laatst genoemde ben ik benieuwd of deze vaker komt de komende dagen met de 35 graden op de thermometer. Verder qua stabiliteit niets te mopperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 15:55
Woensdag mijn 2e batterij ontvangen, productiedatum 03-03-2025 met 0 cycli op de teller
Gister vreemde waardes aangetroffen in de app qua batterijniveau.
Vanochtend helaas de E447 foutmelding.

Ook mijn 1e batterij had een E4-storing, E445. Maar toen goed en snel opgelost door HW. Hopelijk ook komende week een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbeQ1zhfVrmrwc0DIkWIOe71fMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndd3LjyZDlUBGHrhSaknKmmU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwWrMuKyfBLmTrGBE0y5oWlNI0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1aRUMhtP8ulYNY2z3APulG1Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _DPC_Scorpion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 10:27

_DPC_Scorpion

A.F.C.A

Ik heb een logica vraagje over de stats in de energy app

Het gaat om de avond situatie waarbij 800w ontladen wordt uit de batterij en er ook nog een afname van zoveel watt is
Als ik kijk bij stroom totaal grafiek kijk

Dan zie ik de paarse ”net” bv op 1400w staan

Betekent dit nu dat er 1400w+800w=2200w gebruikt wordt
Of dat er 1400w totaal gebruikt wordt waarvan 800w uit de batterij wordt onttrokken

Mijn verwarring komt wellicht voort uit de tijd van voor de batterij toen keek ik altijd bij stroom totaal voor mijn actuele verbruik was

Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_DPC_Scorpion schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:38:
Ik heb een logica vraagje over de stats in de energy app

Het gaat om de avond situatie waarbij 800w ontladen wordt uit de batterij en er ook nog een afname van zoveel watt is
Als ik kijk bij stroom totaal grafiek kijk

Dan zie ik de paarse ”net” bv op 1400w staan

Betekent dit nu dat er 1400w+800w=2200w gebruikt wordt
Of dat er 1400w totaal gebruikt wordt waarvan 800w uit de batterij wordt onttrokken

Mijn verwarring komt wellicht voort uit de tijd van voor de batterij toen keek ik altijd bij stroom totaal voor mijn actuele verbruik was
Het is die 2200W. Het ontladen vande batterij wordt niet meegeteld omdat dit een dubbel telling zou zijn omdat het laden al als gebruik geteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:33:
[...]

My bad. Anders heb je eerder genoemde lijstje met mogelijke oplossingen nog achter de hand.
Mijn netwerk is nog simpeler. AMPLIFI wifi modem is met een utopie kabel met de ziggo modem waarvan de wifi is uitgeschakeld.
Alle 2,4GHz IOT device hebben een vast IP adres en alle verbindingen zitten binnen een straal van 5 meter.
De verbindingen naar Homey zijn rock stabiel. Echter op afstand geeft de Homewizard app op de IPad problemen en verbindingen vallen weg. Dit wordt veroorzaakt door time-outs op de mobiele verbinding.
Homewizard mag van mij de app opnieuw herschrijven van wat de verbindingen betreft. Voor de rest is de app best heel vriendelijk. Deze mobiele verbinding is een goede testcase voor de Homewizard app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 14:08
GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:10:
Bij de Homewizard app op IPad is een test Energy socket verbinding weggevallen.

Deze socket is in Homey prima te zien.

Waarom is de verbinding naar de cloud zo slecht dat zij wegvallen.

Dit mag niet gebeuren.

Gelukkig heb ik Homey achter de hand.

Batterij1 is woensdag al weggevallen. En nu de bijhorend test socket..

Ik heb zo’n idee dat het komt omdat ik aan de andere kant van Nederland zit met een mobiele verbinding.
Maar dat de HW ap na een time-out gelijk een verbinding ongeldig verklaard. Dat is helemaal slecht.
Had ik ook met een socket, in home assistant was alles normaal, en in home assistent kun je dan cloud uit en aan zetten. Daarna werkt het ook weer in de energy app van homewizzard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CP1977 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Had ik ook met een socket, in home assistant was alles normaal, en in home assistent kun je dan cloud uit en aan zetten. Daarna werkt het ook weer in de energy app van homewizzard.
Interesant ik weet niet of homey dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aJSjKtFRo_3OyGDPSZD1INpr1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRxJLLfVtJHkOXlb4D4tkDv5.jpg?f=fotoalbum_large
Het schakelen is stukken rustiger geworden.
1 = stand-by
2 = laden
3 = ontladen

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De socket werk wel in de app en toch geeft de app dat de socket off line is. Maar de grafiek loopt door
Wel vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fesYDDNcSpQLqYde4uMWvFUUox8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gJYyxKCk5ENDEPOQUz9Z8Kz.png?f=fotoalbum_large

De storing was om 08:00 begonnen.

Het lijkt er dat de verbinding gewoon loopt maar de foutmelding niet hersteld als de verbinding loopt.

Dit is niet erg handig. Bij de batterij gaat het volledig mis maar bij de energie socket werkt het goed.
Bij een time-out vaker dan 20 keer mag je een foutmelding geven en niet eerder.
En als de verbinding hersteld de foutmelding afzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:03
GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:26:
De socket werk wel in de app en toch geeft de app dat de socket off line is. Maar de grafiek loopt door
Wel vreemd.
[Afbeelding]

De storing was om 08:00 begonnen.
Hier hetzelfde, regelmatig sockets en/of kWh meters in de app offline terwijl de grafiek wel wordt bijgewerkt en het in Homey allemaal gewoon online is…. Vroeger ooit ook eens gehad en dat kon een enkele keer gebeuren volgens HW. Nu krijg ik toch de indruk dat het de laatste dagen (heel) veel vaker gebeurd 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:07

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Devke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:26:
[...]

Toch wil ik hier een kanttekening bij plaatsen.

Zit op dit moment bij Delta, die werken met staffels.
Hoe meer er terug geleverd is, hoe hoger de kosten die daarvoor berekend worden per kWh.

bijvoorbeeld 7500 kWh kosten- 1237 euro, 0,165 per kWh opbrengst precies 0,0 euro, nu misschien een paar cent zonder afronden.

7499 kWh kosten 959 euro, 0.1279 per kWh, opbrengst ineens 278,31 euro!!

Door de omvormer 1 kWh eerder uit te zetten is er veel te verdienen.

Ik vind 278 euro serieus geld voor 1 kilowattuur ;) ;) ;)

Ik stuur dus wel, de (een) omvormer gaat op tijd uit. ik wil voor 278 euro wel een beetje moeite doen.
Gaat in de toekomst waarschijnlijk geautomatiseerd worden.

Tevens helpt de accu daar natuurlijk ook bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOYXw90tTQS5ng1-wuBRhOXTAg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2b2rgC9lP0cMOGacdYRY7EJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Wilmaas op 28-06-2025 11:15 ]

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilmaas schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Toch wil ik hier een kanttekening bij plaatsen.

Zit op dit moment bij Delta, die werken met staffels.
Hoe meer er terug geleverd is, hoe hoger de kosten die daarvoor berekend worden per kWh.

bijvoorbeeld 7500 kWh kosten- 1237 euro, 0,165 per kWh opbrengst precies 0,0 euro, nu misschien een paar cent zonder afronden.

7499 kWh kosten 959 euro, 0.1279 per kWh, opbrengst ineens 278,31 euro!!

Door de omvormer 1 kWh eerder uit te zetten is er veel te verdienen.

Ik vind 278 euro serieus geld voor 1 kilowattuur ;) ;) ;)

Ik stuur dus wel, de (een) omvormer gaat op tijd uit. ik wil voor 278 euro wel een beetje moeite doen.
Gaat in de toekomst waarschijnlijk geautomatiseerd worden.

Tevens helpt de accu daar natuurlijk ook bij.

[Afbeelding]
Je hebt een vast / variabel contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 11:33

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

easywoods schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Hier hetzelfde, regelmatig sockets en/of kWh meters in de app offline terwijl de grafiek wel wordt bijgewerkt en het in Homey allemaal gewoon online is…. Vroeger ooit ook eens gehad en dat kon een enkele keer gebeuren volgens HW. Nu krijg ik toch de indruk dat het de laatste dagen (heel) veel vaker gebeurd 🤷🏻‍♂️
Hier ook de laatste tijd, voorheen nooit..

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hammetje3FR schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Hier ook de laatste tijd, voorheen nooit..
Er wordt op internet veel gerommeld waardoor je time-outs krijgt. En de manier waarop de socket werken op poort 80 dat is niet bevordelijk voor de verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
easywoods schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Bij mij ook sinds de laatste P1 meter update dat sockets uitvallen of (veel) lager wifiverbinding-percentage aangeven dan voor de update.
Grafieken lopen inderdaad wel door.
Maar met name 1 socket (waar dus tot update nooit probleem mee was) geeft offline aan in de app en daardoor kan ik hem soms ook niet meer schakelen.
Heb de P1 meter zelf al een reset gegeven, maar dat lijkt niet veel uit te maken.

Die update heeft duidelijk iets een beetje in de war geschopt in de verbindingen.
PiB werkt overigens wel foutloos verder en is van alle HW apparatuur in huis de enige die wifi op 100% heeftstaan en behoudt. Volgens de HW app dan dus. De socket ernaast zat altijd op 100 en nu op 80-90.

Net de meest "slechte" socket even op andere wifi gehangen en daarna weer terug. Geeft nu geen melding meer van slecht wifi maar geeft nog steeds maar wifi percentage van 66%. En nogmaals, dat was dus voor de update significant hoger...

[ Voor 6% gewijzigd door Knurt op 28-06-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorstel voor HomeWizard als er een verbinding foutmelding komt.

Maakt dan een knop actief die de foutmelding reset en geen herverbinding maakt.

Die is er nog steeds aanwezig.

Je ben niet altijd thuis om dit te doen.

Ik heb met homey gezien dat er niets mis is met de Socket of batterij.

Dit scheelt een hoop ellende.

[ Voor 30% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Devke schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Je hebt een vast / variabel contract?
@JeroenH schreef "Dat kan van pas komen in situaties met en vast of variabel contract en de bijbehorende terugleverboetes"

Vast, en niet dit jaar aangegaan maar vorig jaar.
Bij mij zijn er ook verschillen, is er ook al best veel voordeel te halen bij tijdig uitzetten. (of soort nom op meter creëren met de omvormer(s)

Dit zijn actuele tarieven, 2025 vanaf 12 juli

Opbrengst terug leveren na salderen 16.5 eurocent per kWh

Kosten tot 16,5 eurocent dus netto vergoeding o,o tot een kleine 4 cent per kWh rond die 7500 kWh

De boefjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilmaas op 28-06-2025 12:00 ]

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Op basis van de testen die ik gedaan heb met betrekking tot het vele schakelen en de berichten die voorbij komen over onterechte meldingen over verlies van verbindingen en ook nog dat de wifi sterkte metingen lager uitvallen men ik te mogen stellen dat de update van de P1-meter geen success is.

En hoewel het vervelend is voor de mensen die willen werken met de API instellingen vind ik dat stabiliteit voorgaat ten op zichte van uitbreidingen en dat HW er dan ook beter aan doet om de update terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilmaas schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:56:
[...]

@JeroenH schreef "Dat kan van pas komen in situaties met en vast of variabel contract en de bijbehorende terugleverboetes"

Vast, en niet dit jaar aangegaan maar vorig jaar.
Bij mij zijn er ook verschillen, is er ook al best veel voordeel te halen bij tijdig uitzetten. (of soort nom op meter creëren met de omvormer(s)

Dit zijn actuele tarieven, 2025 vanaf 12 juli

Opbrengst terug leveren na salderen 16.5 eurocent per kWh

Kosten tot 16,5 eurocent dus netto vergoeding o,o tot een kleine 4 cent per kWh rond die 7500 kWh

De boefjes.
Scherp zijn ook daar weer dus. Hoeveel mensen zouden nat gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:04:
Op basis van de testen die ik gedaan heb met betrekking tot het vele schakelen en de berichten die voorbij komen over onterechte meldingen over verlies van verbindingen en ook nog dat de wifi sterkte metingen lager uitvallen men ik te mogen stellen dat de update van de P1-meter geen success is.

En hoewel het vervelend is voor de mensen die willen werken met de API instellingen vind ik dat stabiliteit voorgaat ten op zichte van uitbreidingen en dat HW er dan ook beter aan doet om de update terug te draaien.
Ik zie in alle releases dat er gewerkt is aan stabiliteit /geheugenbeheer naast de API mogelijkheden. Zie TS. Dat het bij een aantal mensen niet werkt zoals verwacht of toch nog wat issues geeft is dat dan de reden om alles maar terug te draaien? Dus ook de stabiliteit verbeteringen? Zit de pijn in het feit dat er API mogelijkheden zijn en je daar geen voorstander van bent of dat de stabiliteitsverbeteringen volgens HW zijn eigen releases niet nog helaas jouw probleem oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Devke schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Scherp zijn ook daar weer dus. Hoeveel mensen zouden nat gaan.
Tja, in mijn omgeving veel.
Niet opgelet, dan klagen en toch weer niet opletten en weer klagen, lekker hollands😉

Door hier op te letten "verdien" je meer meer dan met een accu...

Maar om te verdienen heb ik de accu dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:04:

NEEEEEE
De update is niet het probleem maar de poort 80 verbindingen met de time-out fout detectie. Die moet gewoon zelf herstellend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wilmaas schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Tja, in mijn omgeving veel.
Niet opgelet, dan klagen en toch weer niet opletten en weer klagen, lekker hollands😉

Door hier op te letten "verdien" je meer meer dan met een accu...

Maar om te verdienen heb ik de accu dan ook niet.
Het blijft een spinnenweb. Dit jaar zit ik ook voor het eerst dynamisch. Zoals het er nu naar uit ziet ben ik goedkoper uit dan mijn vorige variabele contract. We moeten de winter nog krijgen en we gaan de EV laden. Wat lastiger vergelijken want die zat er bij het variabele deel niet in. Ik zou wel de kostenbesparing tov de openbare laadpalen moeten gaan zien :9 .

Een batterij is sws niet winstgevend nog. Meer voor de early adopters. Met een paar knoppen kun je spelen om dicht bij 0 te komen. Dus kostendekkend. Ik heb nu 38 cycles gemaakt sinds de start van de meting. De kosten hiervoor zijn 59 ct. Dus ik zit met de PIB op 1,5 ct kosten per cyclus. Dit was bij variabel 6 ct. We dalen nog steeds. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:14:
[...]

Ik zie in alle releases dat er gewerkt is aan stabiliteit /geheugenbeheer naast de API mogelijkheden. Zie TS. Dat het bij een aantal mensen niet werkt zoals verwacht of toch nog wat issues geeft is dat dan de reden om alles maar terug te draaien? Dus ook de stabiliteit verbeteringen? Zit de pijn in het feit dat er API mogelijkheden zijn en je daar geen voorstander van bent of dat de stabiliteitsverbeteringen volgens HW zijn eigen releases niet nog helaas jouw probleem oplossen?
Waar om spel je dit op de man? Ik ben van je gewend dat je een redelijk standpunt kan aannemen

Ik stel alleen maar vast wat er gebeurd met de update. Wat betreft het geheugenbeheer, op dat gebied is er geen enkel bericht geweest, goed of slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Waar om spel je dit op de man? Ik ben van je gewend dat je een redelijk standpunt kan aannemen

Ik stel alleen maar vast wat er gebeurd met de update. Wat betreft het geheugenbeheer, op dat gebied is er geen enkel bericht geweest, goed of slecht.
Oh excuus dat was niet de intentie. Reden dat ik het benoem is omdat je zo expliciet aangeeft dat de versie beter terug gedraaid kan worden. Ik denk dat veel PIB bezitters daar niet gelukkiger van gaan worden. Even los van de API. Vandaar. Op de man is nooit mijn intentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De API is niet het probleem.
Maar de time-outs die ontstaan door instabiele internet verkeer.
Ik heb in het verleden nooit met HW app problemen gehad. Nu ik op een camping zit met mobiele verbinding zie ik time-outs ontstaan die de foutmelding in de HW app veroorzaken.
Laten ze dat probleem eerst oplossen. De HW app is toch de basis voor veel mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:03
GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:20:
[...]

NEEEEEE
De update is niet het probleem maar de poort 80 verbindingen met de time-out fout detectie. Die moet gewoon zelf herstellend worden.
Dit is de reactie die ik in februari dit jaar ontving van een medewerker van HW. Nou heb ik er niet heel veel kaas van gegeten maar ik denk haast dat dit jouw conclusie bevestigd? 🤷‍♂️
Ik heb 'm even een schopje gegeven. Als het goed is zal ie nu (volgens onze backend) weer "online" zijn.

Het lijkt er op dat de socket op de 12e tussen 19:00 en 20:00 meerdere keren tijdelijk de verbinding met onze servers is verloren. Het lijkt er op dat een van onze servers dacht dat je socket offline is gegaan, terwijl deze in de tussentijd al verbonden was met een andere server. Dit is een zogenaamde "race condition" die heel af en toe optreed maar waar we de exacte oorzaak nog niet van gevonden hebben.

Dat is op zich geen probleem: Je socket blijft uiteraard gewoon werken en je zult gewoon grafieken zien etc. zoals je zelf ook zag.

Ik zal morgen even kijken of ik iets meer kan zien; het is niet onmogelijk dat de server waar je socket op zat 't even druk had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Terug regelen naar eigen verbruik in de woning. Heb je niet eens heel veel voor nodig. Een simpele CT klem op je hoofdaansluiting en maximale export instellen in de omvormer klaar. Geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:24:
[...]

Oh excuus dat was niet de intentie. Reden dat ik het benoem is omdat je zo expliciet aangeeft dat de versie beter terug gedraaid kan worden. Ik denk dat veel PIB bezitters daar niet gelukkiger van gaan worden. Even los van de API. Vandaar. Op de man is nooit mijn intentie.
Compleet terugdraaien is mogelijk niet de beste aanpak maar het ziet er naar uit dat ze wijziigingen hebben gemaakt die verkeerd uitpakken en ze er goed aan doen om die ongedaan te maken of snel te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was de goden verzoeken natuurlijk. Roepen op het internet dat alles weer stabiel werkt.

Vandaag toch weer een verbindingsprobleem met de P1 meter.
In Omada de opdracht tot opnieuw verbinden gegeven. Zowel P1 als batterijen. (stom nu weet ik niet wie het probleem was) Daarna werkte het weer.

Maar waar komt dit probleem vandaan?
Wat ik nu gedaan heb mijn domotica SIDD op beide AP's aangezet en de batterijen aan de AP gehangen die buiten aan de muur hangt. Zit hemelsbreed een meter dichterbij, dus zou niet heel veel uit moeten maken. Nu een signaal sterkte van 96% & 88%. Wat ik er wel mee bereik is dat de AP's iets minder belast worden. (5 verbinding zijn nu verhuist)

Blijft toch verdacht dat dit probleem de kop op steekt na de firmware update. En als ik hier boven kijk zijn er dus meer negatieve ervaringen. Bij deze dan toch het verzoek aan @HomeWizard_NL om er eens in te duiken of er stiekem toch ergens een bugje zit, of een instelling te kritisch is gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Creatief met Flows...

Regelt zowel de SE5000H omvormer (via Modbus TCP) als de PIB's bij negatieve stroomtarieven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vyXqRMk.png

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:56
Hier P1 en PIB met laatste firmware.
Nergens last van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Vanochtend vroeg (06:00) voor het eerst sinds de ingebruikname van de P1 meter de status offline. P1 en pib nooit offline geweest.
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de update gepushed wordt, zou liever zelf willen bepalen a.d.h.v. info over de update of ik een update doorvoer of niet.
Wel even gezegd hebbende dat ik natuurlijk niet weet of dit door de update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Zalmjam schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:06:
Vanochtend vroeg (06:00) voor het eerst sinds de ingebruikname van de P1 meter de status offline. P1 en pib nooit offline geweest.
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de update gepushed wordt, zou liever zelf willen bepalen a.d.h.v. info over de update of ik een update doorvoer of niet.
Wel even gezegd hebbende dat ik natuurlijk niet weet of dit door de update komt.
P1 offline wil nog niet zeggen dat de combinatie P1 en PIB niet werkt.
Deze twee werken namelijk lokaal met elkaar.
Dus zolang de lichtjes van de PIB paars of groen of wit zijn, is alles gewoon OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, niet helemaal. Als de batterij de verbinding met de P1 meter kwijt is volgens de Homewizard app is de status ook wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:47:
Nah, niet helemaal. Als de batterij de verbinding met de P1 meter kwijt is volgens de Homewizard app is de status ook wit.
En als de batterij geen verbinding meer heeft met de server heb je niets.
Via Homey werkt alles nog perfect

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:47:
Nah, niet helemaal. Als de batterij de verbinding met dd P1 meter kwijt is volgens de Homewizard app is de status ook wit.
Persoonlijk leun ik niet op de app omdat ik weet dat, met cloud verbindingen, mogelijk statusen niet correct worden weergeven en of vertraagd zijn.

Als op de PIB de lichtjes:

Groen zijn dan is PIB aan het ontladen.
Paars zijn dan is PIB aan het laden.
Wit zijn dan is PIB vol

Dit alles onder lokale aansturing van P1.

Wellicht overbodig maar ik bedoel met lichtjes, daadwerkelijk de lichtjes op de PIB en niet de kleuren wat de app aangeeft.
Zelf vertrouw ik gewoon op Home Asssitant.

[ Voor 13% gewijzigd door rtunru op 28-06-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Persoonlijk leun ik niet op de app omdat ik weet dat, met cloud verbindingen, mogelijk statusen niet correct worden weergeven en of vertraagd zijn.

Wit zijn dan is PIB vol

Wellicht overbodig maar ik bedoel met lichtjes, daadwerkelijk de lichtjes op de PIB en niet de kleuren wat de app aangeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnM7ZJXTWZoJQBmb4qrKTDt33NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTg4KbA319C2pblubBwSB8SO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:52:
[...]

En als de batterij geen verbinding meer heeft met de server heb je niets.
Via Homey werkt alles nog perfect
Als de Homewizard app aangeeft dat de batterijen de verbinding met de P1 meter verloren hebben zie je ook in Homey dat de batterijen inactief zijn.

Data uit de slimme meter blijft inderdaad wel actief. Dus de P1 meter is on-line. Echter zien de batterijen de P1 meter niet meer. Iets gaat dus mis in de communicatie tussen die twee. Dat kan het WiFi netwerk zijn. Maar heb toch sterk het vermoeden dat er toch echt iets niet lekker gaat in de laatste firmware. (Welke verder trouwens prima werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Als de Homewizard app aangeeft dat de batterijen de verbinding met de P1 meter verloren hebben zie je ook in Homey dat de batterijen inactief zijn.

Data uit de slimme meter blijft inderdaad wel actief. Dus de P1 meter is on-line. Echter zien de batterijen de P1 meter niet meer. Iets gaat dus mis in de communicatie tussen die twee. Dat kan het WiFi netwerk zijn. Maar heb toch sterk het vermoeden dat er toch echt iets niet lekker gaat in de laatste firmware. (Welke verder trouwens prima werkt)
Homey werk super stabiel met de batterijen en alle andere HW apparaten.
De onderlinge verbindingen is prima. Maar de verbinding tussen server en HW apparaten is niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Wit zijn dan is PIB vol

Wit is idle. Dat kan zijn: batterij vol, vermogen van PV is gelijk aan verbruik in huis (dus laad/ontlaad niet), Pauze via API, of ziet P1 meter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

De 3 batterijen laden prima op. Terwijl er nog stroom over is haal ik blijkbaar toch ook nog stroom uit het net
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8Pl79xiIeo-epkBDvUex2yktmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNAPWIW8OQe2Z3bqqMaV2UUD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdiLCqzGixAFndetNKq3rWgQ07o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K07GtIE4CwKkylVBf8JFdTv9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:05:
[...]

Homey werk super stabiel met de batterijen en alle andere HW apparaten.
De onderlinge verbindingen is prima. Maar de verbinding tussen server en HW apparaten is niet goed.
Hebben wij het niet over twee verschillende problemen?

Jij over weergave status in de app buiten de deur.

Ik over de batterijen die verbinding met P1 meter kwijt zijn. Waarbij ik dus ook via de led’s op de batterij, de Homewizard app, en Homey zie dat er niks gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Hebben wij het niet over twee verschillende problemen?

Jij over weergave status in de app buiten de deur.

Ik over de batterijen die verbinding met P1 meter kwijt zijn. Waarbij ik dus ook via de led’s op de batterij, de Homewizard app, en Homey zie dat er niks gebeurt.
Ok maar ik wil aangeven dat de lokale verbindingen stabiel blijven.

Ik hoop van harte dat Homewizard die fout afhandeling met de server verbindingen aanpak.
Volgens mij is dat 99% van de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:04:
Hier P1 en PIB met laatste firmware.
Nergens last van!
Hier geen uitvallers, tot nu, wel enkele sockets met aanzienlijk lager gerapporteerd wifi % in de app dan voor de update. De batterijen blijven echter onverminderd 100%. Touch wood.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ONM schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:12:
De 3 batterijen laden prima op. Terwijl er nog stroom over is haal ik blijkbaar toch ook nog stroom uit het net
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig iets aanstaan dat wisselend stroom afneemt? Of veel verschillende verbruikers aanstaan? Want exact 0 op de meter is nooit constant mogelijk, er zal altijd iets worden afgenomen of teruggeleverd.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Hier na 94 cycli nog steeds geen vuiltje aan de lucht. RTE zit rond de 73%.
Tot nu toe alles alleen bekeken via HW app en display. Net een thin client gekocht op MP om weer eens te gaan spelen met HA, heb hier toch al diverse leuke dingen voorbij zien komen en met het oog op overstappen naar dynamisch aan het eind van het jaar kan ik mooi ff oefenen met instellen en automatiseringen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Ok maar ik wil aangeven dat de lokale verbindingen stabiel blijven.

Ik hoop van harte dat Homewizard die fout afhandig met de server verbindingen aanpak.
Volgens mij is dat 99% van de problemen.
Mee eens. Ik kijk voornamelijk ook via Homey naar de Dashboards die ik gebruik zodat ik alle informatie op één scherm zie. Dat pruttelt inderdaad lekker door. Als ik dan zie in Homey of de batterij zelf dat ze idle staan terwijl er wel ze zouden moeten laden of ontladen kijk ik in de Homewizard app daar lees ik dan dat de batterij de verbinding kwijt is.

Maar goed, Homewizard heeft iets te doen maandag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Wit is idle. Dat kan zijn: batterij vol, vermogen van PV is gelijk aan verbruik in huis (dus laad/ontlaad niet), Pauze via API, of ziet P1 meter niet.
Je hebt 4 van de betekenissen van wit lichtjes aangegeven waarvan 1 van de 4 aangeeft dat PIB de P1 niet ziet.

In Home Asssitant zie ik in geval dat mijn PIB wel degelijk de P1 ziet en maak ik me dus geen zorgen als de lichtjes wit branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:39:
[...]

Je hebt 4 van de betekenissen van wit lichtjes aangegeven waarvan 1 van de 4 aangeeft dat PIB de P1 niet ziet.

In Home Asssitant zie ik in geval dat mijn PIB wel degelijk de P1 ziet en maak ik me dus geen zorgen als de lichtjes wit branden.
Wit betekent niet perse dat de verbinding niet werkt. Het betekent dat de batterij idle staat. De batterijen staan idle omdat ze vol zijn, in pauze gezet zijn, het verbruik in huis is in balans met PV productie, of omdat ze de verbinding kwijt zijn en dus niks doen omdat ze geen opdrachten ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Wit betekent niet perse dat de verbinding niet werkt. Het betekent dat de batterij idle staat. De batterijen staan idle omdat ze vol zijn, in pauze gezet zijn, het verbruik in huis is met PV productie, of omdat ze de verbinding kwijt zijn en dus niks doen omdat ze geen opdrachten ontvangen.
Dit laaste heb ik dus na 62 cycles gelukkig nooit gezien. Ook niet met de laatste firmwares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14

Remco2001

Ehm, ok...

Ik zie deze grafieken regelmatig voorbij komen. Dit is toch uit de Homey Dashboard?

[ Voor 31% gewijzigd door Remco2001 op 28-06-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:41:
[...]

Terug regelen naar eigen verbruik in de woning. Heb je niet eens heel veel voor nodig. Een simpele CT klem op je hoofdaansluiting en maximale export instellen in de omvormer klaar. Geen omkijken meer naar.
Ik vind dit dus interessant, dacht dat het complexer was.
Welke ct klem? Shelly? (3fase)

Welke omvormer? 3600 watt kan dit al, mijne is 13 jaar oud, vervangen kan er elk moment aankomen.

Zoek ook even verder binnen een ander forum, is off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Ik zie deze grafieken regelmatig voorbij komen. Dit is toch uit de Homey Dashboard?
Dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

En welke widgets gebruik je voor de grafieken rechts en de statussen/gegevens links onder?

(Gewoon nieuwsgierig, ik kreeg het niet gevonden). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:53:
[...]

En welke widgets gebruik je voor de grafieken rechts en de statussen/gegevens links onder?

(Gewoon nieuwsgierig, ik kreeg het niet gevonden). :)
DataVista app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Oh ok, een aparte app dus.

Ik ga er eens naar kijken. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:55:
[...]

Oh ok, een aparte app dus.

Ik ga er eens naar kijken. Thx!
Die heeft ook de status balk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Dit laaste heb ik dus na 62 cycles gelukkig nooit gezien. Ook niet met de laatste firmwares
Helemaal top natuurlijk, zo hoort het. Maar zoals je in dit topic leest zijn er toch gebruikers die problem ervaren. De oorzaak daarvan zijn wij met zijn allen nog niet achter. Netwerk, firmware, of combinatie van beide?

Nogmaals WiFi is leuk om in je tuinstoel de toetsenbordridder uit te hangen. Voor een storingsvrije verbinding is een LAN poortje toch echt beter. Maar ja die keuze is gemaakt om dat er niet op te maken. Dus moet een werkbare oplossing gevonden worden voor een WiFi verbinding met vele variabelen. Al zijn we buren van elkaar met de zelfde brakke “gratis” modem dan kan het bij jou perfect werken en bij mij dikke ellende zijn. Op eens snap je de Belgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:56:
[...]

Helemaal top natuurlijk, zo hoort het. Maar zoals je in dit topic leest zijn er toch gebruikers die problem ervaren. De oorzaak daarvan zijn wij met zijn allen nog niet achter. Netwerk, firmware, of combinatie van beide?

Nogmaals WiFi is leuk om in je tuinstoel de toetsenbordridder uit te hangen. Voor een storingsvrije verbinding is een LAN poortje toch echt beter. Maar ja die keuze is gemaakt om dat er niet op te maken. Dus moet een werkbare oplossing gevonden worden voor een WiFi verbinding met vele variabelen. Al zijn we buren van elkaar met de zelfde brakke “gratis” modem dan kan het bij jou perfect werken en bij mij dikke ellende zijn. Op eens snap je de Belgen. :+
Dat heb je goed gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Remco2001 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:02:
Goed. Helemaal weer opnieuw.

Alle apparaten verwijderd en volledig op 0 begonnen.

Eigen netwerk gemaakt, met een optie die ik kon geven: 2.4 GHz IoT-only mode (Unifi Express Wifi Router). Geen andere accesspoints of dergelijke apparaten aangesloten.

Ook geen koppeling met Homey/HA/etc. Volledig standalone.

Elk apparaat wat ik toevoeg zet ik gelijk een vast ip-adres aan vast.

- P1-meter toegevoegd, aangesloten met USB-C voeding.

- PIB 1 toegevoegd.

Synchroniseren met stroomnet. Stroomtotaal blijft keurig op 0 en PIB 1 geeft wat er nodig is aan vraag in huis.

[Afbeelding]

- PIB 2 toegevoegd. PIB 1 volledig met stroomnet gesynchroniseerd.

En direct na aanmelding van de 2e PIB gaat het mis.

[Afbeelding]

Waar stroomtotaal voor de inschakeling van PIB 2 mooi op 0 bleef en de 1e PIB nog volledig leverde, gaat PIB 1 na koppeling PIB 2 nog maar voor de helft van de vraag in huis leveren en de andere helft komt van het net.

Indien ik PIB 2 handmatig weer uitzet, is het weer goed en levert PIB 1 weer volledig en blijft stroomtotaal op 0.

Nu beide batterijen aan. Wacht nog even af op synchronisatie PIB 2.

- PIB 2 gesynchroniseert. Probleem blijft.

- PIB 1 uitgeschakeld om PIB 2 alleen te laten werken. Ging eerst mooi ontladen, naar 0 op stroomtotaal, maar ging ineens op inactief, sputterde een beetje (ventilator startte op en stopte weer (tot 3 keer toe) en ging weer ontladen en stroomtotaal werd opnieuw NOM. PIB 1 weer terug bij ingeschakeld, deze bleef inactief (want PIB 2 was bezig met ontladen) en stroomtotaal bleef 0. Nu een paar minuten later gaat PIB 1 weer ontladen en PIB 2 wordt inactief en er wordt weer 75 Watt constant uit het net getrokken en de andere ca. helft komt van PIB 1.

Ofwel, het ging even goed, maar na omschakeling toch weer niet. Het is heel erg alsof ze met elkaar in conflict zitten. Het werkt gewoon ineens niet meer samen.

Ik hoop dat @HomeWizard_NL meeleest. Ik kan hier niks mee. Is er een defect?

Ik blijf onderzoeken…

- PIB 2 staat nu weer alleen aan en stroomtotaal is weer 0.
PIB 2 gaat uit en ga PIB 3 toevoegen.

- PIB 3 toegevoegd en aan het synchroniseren (staat nu ook alleen aan).
(bij de vraag of ik ook apparaten heb die stroom leveren via een stekker nu “ja, dat heb ik” ingedrukt. Deed altijd nee, omdat er ook staat als voorbeeld zonnepanelen met een stekker of thuisbatterijen van een ander merk, maar zelf in de veronderstelling dat dat niet uitmaakt. Nu dus wel ja ingedrukt, maar mijn hoofd zegt dat het enkel een waarschuwing is en geen effect heeft op de (meerdere) PIB’s van HW).

- PIB 3 alleen aan nu en stroomtotaal blijft/gaat naar 0.

- PIB 3 even heel kort inactief, maar nu weer ontladen.

- PIB 1 erbij aangezet. PIB 3 blijft ontladen en stroomtotaal blijft voorlopig 0.

- Vraag in huis blijft de hele tijd redelijk constant rond de 160W. P1-connectie problemen nog niet gezien, dus dat is positief! Veiligheidsrestrictie ook steeds aan gelaten.

- Airco aangezet (totale vraag in huis rond de 700W) om PIB 3 iets sneller leeg te trekken, om PIB 1 te gaan triggeren het over te gaan nemen, als PIB 3 een lager laadpercentage heeft dan PIB 1. Kijken of dat goed gaat. Met PIB 1 en PIB 2 ging dat niet goed. Stroomtotaal blijft nu nog mooi 0, na het aanzetten van de airco. Curve gaat mooi mee met de vraag.

- PIB 3 naar 74% gezakt en PIB 1 (87%) heeft het overgenomen van PIB 3. Stroomtotaal na een korte netafname van een paar seconden weer mooi op 0.

- PIB 4 (94%) toevoegen nu.

- Synchroniseren PIB 4. PIB 1 blijft ontladen en stroomtotaal blijft 0. Ik verwacht later omschakeling naar ontladen met PIB 4 (PIB 1 is nog 82%).

- PIB 4 heeft het overgenomen van PIB 1 (74%) en stroomtotaal momenteel niet helemaal 0, maar schommelt rond de 10-20 Watt. Daar doe ik het voor nu voor. Dat is prima dus.

Ik laat PIB 2 voor vannacht even uit en kijk morgen weer verder. Airco gaat weer uit, dus stroomvraag rest van de nacht weer rond de 150 Watt constant.

Voorlopige conclusie:

Ik hoop serieus niet dat de vraag of ik andere apparaten heb met een stekker (van een ander merk) waar ik in eerste instantie steeds nee antwoorde de fout is die ik steeds maakte. Mocht dat wel zo zijn, dan heb ik de vraag verkeerd geïnterpreteerd. Als ik morgen of later PIB 2 erbij inschakel en het geeft weer problemen, dan verdenk ik toch heel erg PIB 2. Maar dat gaan we later merken.

- De volgende dag:

PIB’s 1, 3 en 4 hebben gefunctioneerd naar behoren. Heel de nacht NOM en na weer opladen vanochtend zijn ze weer inactief gegaan en stroomverbruik is ook weer volledig 0. Dus dat werkt perfect. PIB 2 dus nog niet bijgeschakeld, dus PIB 2 is erg verdacht dat ie niet goed z’n werk doet i.c.m. de andere PIB’s. PIB 2 solo leek dus wel goed te gaan.

[Afbeelding]
(Let niet op de curve van het laadpercentage, dat is vanwege het aan/uitzetten van de PIB’s).

- PIB 2 ingeschakeld. Nu alle 4 aan. PIB 2 was 94%, dus nu aan het laden op zonneopwek. Andere 3 PIB’s inactief. Opladen PIB 2 met wisselende vermogens van grofweg 300-400 Watt. Heb niet echt gelet hoe de andere PIB’s laadden, maar kan me herinneren dat dat eerder met een vlakke lijn ging, afbouwend naar 120 Watt steady op de laatste procent.

[Afbeelding]

- PIB 2 volgens app en op batterij zelf (ledstrip wit) op inactief gegaan, maar blijft vermogen vragen. Na uitschakelen, gaat de stroomvraag batterijen weer gelijk op 0.

[Afbeelding]

-edit- kleine update nog, PIB 4 bleef toch ook nog op 7 Watt constant steken.

-einde updates-
Update wat betreft mijn onderzoek.

PIB 2 heb ik nog steeds uitstaan. Rest van de PIB´s werken perfect en zoals verwacht. Vraag staat nog uit bij Homewizard wat te doen met mijn (defecte?) PIB.

[ Voor 93% gewijzigd door Remco2001 op 28-06-2025 16:02 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 211 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.