Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:56
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:56:
[...]

Helemaal top natuurlijk, zo hoort het. Maar zoals je in dit topic leest zijn er toch gebruikers die problem ervaren. De oorzaak daarvan zijn wij met zijn allen nog niet achter. Netwerk, firmware, of combinatie van beide?

Nogmaals WiFi is leuk om in je tuinstoel de toetsenbordridder uit te hangen. Voor een storingsvrije verbinding is een LAN poortje toch echt beter. Maar ja die keuze is gemaakt om dat er niet op te maken. Dus moet een werkbare oplossing gevonden worden voor een WiFi verbinding met vele variabelen. Al zijn we buren van elkaar met de zelfde brakke “gratis” modem dan kan het bij jou perfect werken en bij mij dikke ellende zijn. Op eens snap je de Belgen. :+
Dat een UTP verbinding beter is dan WiFi staat wat mij betreft niet ter discussie.
Feit is dat wij nu alleen WiFi hebben.

In mijn geval staan mijn router, P1 en PIB in een straal van 2 meter.
Ik werk met mesh en Fritzbox en heb met deze 3 apparaten in elk geval geen problemen met mesh netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wilmaas schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Ik vind dit dus interessant, dacht dat het complexer was.
Welke ct klem? Shelly? (3fase)

Welke omvormer? 3600 watt kan dit al, mijne is 13 jaar oud, vervangen kan er elk moment aankomen.

Zoek ook even verder binnen een ander forum, is off topic.
Welke merk CT klem maakt geen reet uit als de specificaties maar overeenkomen met wat je omvormer wil hebben. (Staat ergens in de gebruiksaanwijzing) Bij drie fase en drie fase omvormer heb je dus drie klemmen nodig. Bij enkel fase dus slechts één die je op de zelfde fase zet als waar de omvormer aan verbonden is. Ze moeten in de groepenkast over de inkomende bedrading. Je installateur kan hierbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 16-09 18:38

ONM

Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Toevallig iets aanstaan dat wisselend stroom afneemt? Of veel verschillende verbruikers aanstaan? Want exact 0 op de meter is nooit constant mogelijk, er zal altijd iets worden afgenomen of teruggeleverd.
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Toevallig iets aanstaan dat wisselend stroom afneemt? Of veel verschillende verbruikers aanstaan? Want exact 0 op de meter is nooit constant mogelijk, er zal altijd iets worden afgenomen of teruggeleverd.
Nee, geen groot verbruikers. Wellicht de cooker. Die varieert tussen de 1 en 73 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:01:
[...]

Dat een UTP verbinding beter is dan WiFi staat wat mij betreft niet ter discussie.

In mijn geval staan mij router, P1 en PIB in een straal van 2 meter.
Ik werk met mesh en Fritzbox en heb met deze 3 apparaten in elk geval geen problemen met mesh netwerk.
Ik gebruik ook mesh ( Deco) maar heb die voor de batterijen uitgeschakeld zodat ze constant op de Deco op zolder “vastzitten” . Voor die tijd gingen zo nogal eens aan de wandel op zoek naar een andere Deco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:01:
[...]

In mijn geval staan mij router, P1 en PIB in een straal van 2 meter.
Dat zeg ik, het moet nu werkbaar gemaakt worden over WiFi met vele variabelen waar Homewizard geen enkele invloed op heeft, maar waar wij ze nu wel op aankijken.

Ik vertrouw er wel op dat het uiteindelijk goed komt. Met de vorige firmware had ik hier geen problemen dus het is vast iets onbenulligs als een iets te kritische instelling.

Maar wellicht is het handig voor Homewizard om te zien met wat voor configuratie er gewerkt wordt bij gebruikers met problemen.

Hier draait het via een Omada systeem met twee AP’s.
Alle domotica draait via eigen SIDD, WPA2 EAS, vaste IP adressen uitgedeeld door router, en toegewezen AP.

Vandaag de batterijen toegewezen aan andere AP, gaat tot op heden goed. Maar dat schreef ik gisteren ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
ONM schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Ik gebruik ook mesh ( Deco) maar heb die voor de batterijen uitgeschakeld zodat ze constant op de Deco op zolder “vastzitten” . Voor die tijd gingen zo nogal eens aan de wandel op zoek naar een andere Deco
Dit is inderdaad de enige juiste aanpak.
Heb je problemen dat PIB de P1 niet ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM

ONM

rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:17:
[...]

Dit is inderdaad de enige juiste aanpak.
Heb je problemen dat PIB de P1 niet ziet?
Alle 3 de batterijen hebben een prima verbinding met de P1. Ik heb daar vanaf dag 1 overigens nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Heb voor alle apparatuur zoals omvormer, HW P1, HW PIB's, SE5000H, HW Display, Mitsubishi WP, en Homey Pro een apart accesspoint, de eerder genoemde Ruckus R510 (Unleashed). Die dingen zijn bizar stabiel in moeilijke omstandigheden.

De mobiele devices van mijn moeder en haar man zitten allemaal op de WiFi van het modem, dus dat zit elkaar niet in de weg.

Tot nu toe ook nog geen uitval gehad met de nieuwe P1 firmware versie en dat terwijl de Homey toch aardig wat verzoeken doet over het netwerk.

* klopt af *

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-06-2025 17:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14

Remco2001

Ehm, ok...

BlueTooth76 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:33:
Heb voor alle apparatuur zoals omvormer, HW P1, HW PIB's, SE5000H, HW Display, Mitsubishi WP, en Homey Pro een apart accesspoint, de eerder genoemde Ruckus R510 (Unleashed). Die dingen zijn bizar stabiel in moeilijke omstandigheden.

De mobiele devices van mijn moeder en haar man zitten allemaal op de WiFi van het modem, dus dat zit elkaar niet in de weg.

Tot nu toe ook nog geen uitval gehad met de nieuwe P1 firmware versie en dat terwijl de Homey toch aardig wat verzoeken doet over het netwerk.

* klopt af *
Daar is de prijs ook naar zeg… Laatst bekende prijs in de pricewatch dik €650,-…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Remco2001 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:11:
[...]

Daar is de prijs ook naar zeg… Laatst bekende prijs in de pricewatch dik €650,-…
Klopt. Maar ik haal ze van eBay / Marktplaats voor ~€50 per stuk en dan is het ineens leuk speelgoed.

Ze zijn "end of life" qua support maar voor dit soort taken meer dan geschikt.

Een boerderij hier in de buurt, daar is 4 maand geleden een 4G / 5G zendmast geplaatst op 300 meter afstand en sindsdien kreeg ik er geen accesspoint of WiFi-router meer stabiel aan de praat. Iedere keer een paar minuten goed werken, dan enkele seconden geen contact (filmpjes die niet starten / blijven hangen) en dan weer werken.

Met 2 van deze Ruckus Accesspoints (met PoE voeding) werkt het nu perfect en ook seamless roaming, dus als ze naar de andere kant van de boerderij gaan werkt het ook zonder hikjes.

Heb er hier thuis sinds 2018 een aantal hangen (nieuw gekocht via werk) en afgezien van een 1 firmware update (had geen problemen maar er was een update) heb ik ze nooit meer aangeraakt.

Één van de bezoekers in dit topic heeft ze zelfs in Kenia op een schooltje opgehangen, omdat het gewoon werkt en hij er niet iedere week even langs kan fietsen om problemen op te lossen ;)

[ Voor 55% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-06-2025 18:26 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 18:09
Ruk updates P1 en PIB!!
GraphQL Error
Failed to retrieve device state for p1dongle/ macadres P1: Invalid response from API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
BlueTooth76 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Klopt. Maar ik haal ze van eBay / Marktplaats voor ~€50 per stuk en dan is het ineens leuk speelgoed.

Ze zijn "end of life" qua support maar voor dit soort taken meer dan geschikt.

Een boerderij hier in de buurt, daar is 4 maand geleden een 4G / 5G zendmast geplaatst op 300 meter afstand en sindsdien kreeg ik er geen accesspoint of WiFi-router meer stabiel aan de praat. Iedere keer een paar minuten goed werken, dan enkele seconden geen contact (filmpjes die niet starten / blijven hangen) en dan weer werken.

Met 2 van deze Ruckus Accesspoints (met PoE voeding) werkt het nu perfect en ook seamless roaming, dus als ze naar de andere kant van de boerderij gaan werkt het ook zonder hikjes.

Heb er hier thuis sinds 2018 een aantal hangen (nieuw gekocht via werk) en afgezien van een 1 firmware update (had geen problemen maar er was een update) heb ik ze nooit meer aangeraakt.

Één van de bezoekers in dit topic heeft ze zelfs in Kenia op een schooltje opgehangen, omdat het gewoon werkt en hij er niet iedere week even langs kan fietsen om problemen op te lossen ;)
Ik moet vermelden dat ik modem/router van de provider alleen gebruik voor toegang tot Internet.
Daarachter heb ik een andere Wifi router. Deze koppel ik met UTP met de router van de provider en op een strategische plek ophang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:59
Met een beetje pijn in mijn hart ga ik mijn drie PIB's te koop aan bieden.
Niet via Marktplaats, geen zin in.

Ik heb ze besteld op de eerste (of tweede) dag van de preorder.
Levering was 1e week maart.
Totaal aantal cycli op dit moment; 72, 73 & 74.
Eén keer een E305 foutmelding (Frequentie meting verschil), wat in één van de eerste updates is op gelost.

Waarom verkopen;
Ik heb sinds 5 weken een 3 fasen Victron ESS-systeem opgebouwd (48V/628Ah=42kWh).
Opmerkelijk genoeg werkten de PIB's en het Victron systeem in de eerste weken behoorlijk goed samen.
Maar sinds de laatse HW-update werkt dat een stuk minder goed (over en weer gaan ze elkaar opladen tot ze beiden vol zijn, en dat was eerder niet zo).
"nagenoeg nul op de meter" blijft, maar het is niet handig dat het ene systeem het andere oplaad.

Ik heb de dozen nog bewaard; doe ik normaal nooit, maar er waren vooral in het begin wat terugroep acties, vandaar.

€ 1200,-- per PIB, zelf op te halen in Putten (Gld).
Stuur maar even een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:19
Ben wel benieuwd, wat was de reden om van de HW PiBs (7+ kwh) naar een Victron systeem te gaan van (42kwh). Was het voornamelijk de capaciteit of iets anders? Je bent ze trouwens denk ik zo kwijt want de renewed van Homewizard zelf gaan voor 1395.
Vale Ouwe schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:52:

Eén keer een E305 foutmelding (Frequentie meting verschil), wat in één van de eerste updates is op gelost.

Waarom verkopen;
Ik heb sinds 5 weken een 3 fasen Victron ESS-systeem opgebouwd (48V/628Ah=42kWh).
Opmerkelijk genoeg werkten de PIB's en het Victron systeem in de eerste weken behoorlijk goed samen.
Maar sinds de laatse HW-update werkt dat een stuk minder goed (over en weer gaan ze elkaar opladen tot ze beiden vol zijn, en dat was eerder niet zo).
"nagenoeg nul op de meter" blijft, maar het is niet handig dat het ene systeem het andere oplaad.

Ik heb de dozen nog bewaard; doe ik normaal nooit, maar er waren vooral in het begin wat terugroep acties, vandaar.

Stuur maar even berichtje.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Nu online

Waarom verkopen;

Stuur maar even berichtje.
Jammer om je te zien gaan. Ik heb 2 PIB’s en die voorzien in mijn behoeften en ook al is met de laatste firmware updates van de PIB’s en de P1 dongel de NOM niet meer zoals het was, ben ik toch over het algemeen toch wel tevreden en blijf ik Homewizard steunen, omdat het een Nederlands bedrijf is. Overigens Homewizard gemaild met screenshots en zij hebben daarop gereageerd. Afwachten wat hun antwoord zal zijn

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47

Waarom verkopen;

Stuur maar even een berichtje.
Irritant wanneer ze elkaar blijven tegenwerken. Bij ons werd het met de Enphase batterij gelukkig beter na een week, maar dat is ook een batterij van een andere orde dan Victron.

Wij hopen zelf over een aantal jaren, mits er tegen die tijd geen betere opties zijn, ook over te gaan naar Victron. Het past nu niet goed in de setup, zonde van de omvormers etc die nog maar een jaar of 4 oud zijn nu. Maar ja, lichte jaloezie ;)

Veel plezier en succes met je Victron installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:10
JeroenH schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Omdat mijn omvormer niet met internet praat. Die praat alleen lokaal met mijn HA. Zie mijn signature ;)
Duidelijk, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tot mijn stomme verbazing is een energy socket plotseling weer verbinding met de cloud. De gegevens waren de hele dag goed binnen gekomen maar de foutmelding bleef en nu is de foutmelding weg.
Helaas gebeurde dit niet met de verbinding tussen batterij1 en de cloud.

In Homey draait de batterijen bijzonder stabiel NOM . Dus de lokale verbindingen zijn goed te noemen.
Wat de batterijen betreft ben ik zeer tevreden alleen het gedoe met de cloud daar baal ik van.

[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 21:31 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:28:

Wat de batterijen betreft ben ik zeer tevreden alleen het gedoe met de cloud daar baal ik van.
Ik vrees dat veel klachten hierdoor zijn veroorzaakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Ik vrees dat veel klachten hierdoor zijn veroorzaakt!
Dat weet ik nu wel zeker ik heb al diverse keren de schermen naar het forum gestuurd waarop ze kunnen zien dat het prima regelt.
Ik hoop dat ze maandag het forum bekijken en hun conclusies trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 28-06-2025 21:43 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
Hier ook een display, laatst bekende wifi sterkte 80%, nu offline. De display ernaast blijft vrolijk verbonden.
Dit soort ongein nog niet eerder gehad.
Wacht even af of de verbinding zichzelf herstelt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:08:
Hier ook een display, laatst bekende wifi sterkte 80%, nu offline. De display ernaast blijft vrolijk verbonden.
Dit soort ongein nog niet eerder gehad.
Wacht even af of de verbinding zichzelf herstelt.
Trek de voedingstekker uit wcd en wacht 10 sec en stop stekker in wcd kijk dan wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
SolarOrbiter schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:25:
laat de ervaringen maar horen tweakers.
Onze ervaringen zijn positief; batterijen aanmelden bij de P1 meter/app is simpel, de batterijen doen wat ze doen moeten, stabiele verbinding met P1 meter en wifi, en de accu die DOA was konden ze binnen twee werkdagen al omruilen en de nieuwe draait ook vrolijk zijn rondjes.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Sinds vandaag heb ik 2 Sockets offline. De eerste vanmorgen maar is vanmiddag weer hersteld. Zo net de tweede. Is nog steeds offline. Ik heb deze al jaren en niet eerder gehad . Er is vannacht toch geen update geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
GL007 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:24:
[...]

Trek de voedingstekker uit wcd en wacht 10 sec en stop stekker in wcd kijk dan wat er gebeurt.
Het is nog vreemder. Nu ik weer thuis ben zie ik: De display geeft gewoon gegevens als ik ervoor sta, in de app zie je in tab “dag” ook bijvoorbeeld de temperatuur. Maar de “Nu” weergave in de app werkt niet. En foutmelding dat de display offline is.
Lijkt dus veel op jouw waarneming met de PiB, verder is het off topic denk ik.
Wacht even een nachtje af voor ik handmatig ingrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Zie net dat de P1 meter weer offline is. Vanochtend ook al. Data komt wel binnen in de app.
Heb nog geen pib, wel in bestelling. Vreemd.
Software P1: 5.1903

[ Voor 7% gewijzigd door Eriq op 28-06-2025 23:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

TWKterry

Master Mariner

Gisteren (zaterdag) met die bewolking was de batterij precies groot genoeg met 95% solar used.
blauw van het net, groen batterij uit, rood batterij in, oranje van de zon, paars zon naar net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuTsWOY2_TlVaniC7BdEZgWpVyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RyaySNmzXPYH4btZlhBrf0S.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas ook iets voor middernacht leeg, dus de ochtend uren worden allemaal van het net en resultaat morgen is slechter dan 95% solar used.
Toch mooi om te zien dat dit prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWKterry schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:11:

Fijn he, bijna magisch. En ik vind de weergave in HA persoonlijk duidelijker dan in de HW app.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sinds donderdag 19 juni maar 3,6kWh uit het net getrokken, waarvan een groot deel uit de periode dat er 1 ipv 2 PIB's stonden. De warmtepomp trekt natuurlijk fors meer dan 800Watt bij het maken van warm water.

0,4kWh per dag is natuurlijk "niets"...

Al met al keurig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:14
TWKterry schreef op zondag 29 juni 2025 @ 00:11:
Gisteren (zaterdag) met die bewolking was de batterij precies groot genoeg met 95% solar used.
blauw van het net, groen batterij uit, rood batterij in, oranje van de zon, paars zon naar net.

[Afbeelding]

Helaas ook iets voor middernacht leeg, dus de ochtend uren worden allemaal van het net en resultaat morgen is slechter dan 95% solar used.
Hier grofweg hetzelfde scenario. Heb al 8500wp op west liggen en zit er nu dus aan te denken dat zo goed als te verdubbelen. Zal in de zomer gigantisch aftoppen maar in de winter hopelijk de accu's nog vol krijgen. Maar of dat het 'waard' is wordt nog even een rekensom

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRRE-k8wDbXqMOP8LUK7HJSkxx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6u1pmBbr0sCjsG603kbuLR3V.png?f=fotoalbum_large

Dankzij de TestBatterij1 en Testbatterij2 energy socket kan ik ook in deze app de batterijen en de regeling blijven beoordelen.
De Regeling is bijzonder strak en het in en uit schakelen van de koelkast en de diepvriezer wordt behoorlijk snel gecompenseerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAUgyvoKTaHPc7-TAaWUD-4iWcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RYlxhzMlrzEZqeY4fTCIEoEi.png?f=fotoalbum_large
Dit plaatje geeft goed weer hoe nauwkeurig de NOM regeling er uit ziet. Helemaal perfect.
Wat je ook zie is de goede verdeling van het te leverende energy van beide batterijen.

[ Voor 18% gewijzigd door GL007 op 29-06-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier eens gekeken naar andere HW hardware of die verbindingen verliest. Fysiek even een rondje gemaakt. Zie geen rode knipperende ringen. In de app ook alles netjes "online". Gister ook geen afwijkingen gezien op moment van kijken.

Buiten de deur en dan in de app kijken is me ook niets opgevallen. Het begint saai te worden 😈. Alle gekheid op een stokje en klop meteen even af.... stabiliteit is prima hier.

NOM is ook prima. Die paar Wh die in de late avond en nacht het net opfietsen of terug gehaald worden lig ik niet wakker van.

Ook bij het testen van deze firmware heb ik dit niet ervaren.

Hopelijk is er snel een oplossing voor degene waar dit wel speelt. Er zal een bitje wellicht de verkeerde kant opgevallen zijn. Ik zou ook even geen andere oplossing kunnen bedenken dan wat in de TS staat.

Vanmorgen zag ik wel een post van een tweaker die de batterij nog niet eens heeft en dus niet de nieuwste firmware kan hebben. Dan moet het haast wel een dingetje bij HW op server niveau zijn.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:49:
Ik heb hier eens gekeken naar andere HW hardware of die verbindingen verliest. Fysiek even een rondje gemaakt. Zie geen rode knipperende ringen. In de app ook alles netjes "online". Gister ook geen afwijkingen gezien op moment van kijken.

Buiten de deur en dan in de app kijken is me ook niets opgevallen. Het begint saai te worden 😈. Alle gekheid op een stokje en klop meteen even af.... stabiliteit is prima hier.

NOM is ook prima. Die paar Wh die in de late avond en nacht het net opfietsen of terug gehaald worden lig ik niet wakker van.

Ook bij het testen van deze firmware heb ik dit niet ervaren.

Hopelijk is er snel een oplossing voor degene waar dit wel speelt. Er zal een bitje wellicht de verkeerde kant opgevallen zijn. Ik zou ook even geen andere oplossing kunnen bedenken dan wat in de TS staat.

Vanmorgen zag ik wel een post van een tweaker die de batterij nog niet eens heeft en dus niet de nieuwste firmware kan hebben. Dan moet het haast wel een dingetje bij HW op server niveau zijn.
De cloud en de HW app op IPad hebben wat kleine problemen. Verder is afgelopen week de internet behoorlijk instabiel vanwege de hacks van diverse landen en criminelen. Zo gauw ik thuis ben herstel ik de cloud verbinding met batterij 1. Gelukkig heb ik de energy socket voor de batterijen geplaatst en kon hiermee ook in de HW app laten zien wat elke batterij afzonderlijk doet.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 29-06-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:01:
[...]

De cloud en de HW app op IPad hebben wat kleine problemen. Verder is afgelopen week de internet behoorlijk instabiel vanwege de hacks van diverse landen en criminelen.
Draai hier op android. Zou dat het verschil kunnen zijn?

Dat laatste reageer ik maar niet op. Heb daar een politieke mening over maar die is voor andere topics 😈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:05:
[...]

Draai hier op android. Zou dat het verschil kunnen zijn?

Dat laatste reageer ik maar niet op. Heb daar een politieke mening over maar die is voor andere topics 😈
Ik werk nu via de mobiele verbinding. Hier op de camping hebben ze geen wifi. Wel mooie boten in de vaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:07:
[...]

Ik werk nu via de mobiele verbinding. Hier op de camping hebben ze geen wifi. Wel mooie boten in de vaart
Dan is het uitzicht dus mooi.... aan het water. Het weer is ook goed (al ben ik blij met de airco). Dan lekker genieten daar dus. Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
De huidige cloud/app connectie problemen zijn denk ik niet gerelateerd aan de PiB. Hier geen PiB meer maar wel offline problemen met de KWH meters, en meerdere energysockets.

Draaien wel vrolijk door in Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4bhe9j5EW4PBjQgT3eyOA8BpHc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/d4Nl47igP5buxAEDMHw8fbPI.gif?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 15:10
Hier ook problemen met cloud verbinding terwijl alles gewoon lijkt te werken…. In home Assistant de cloudverbinding van de betreffende Socket even uit en aanzetten bleek bij mij de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bert1613 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:16:
Hier ook problemen met cloud verbinding terwijl alles gewoon lijkt te werken…. In home Assistant de cloudverbinding van de betreffende Socket even uit en aanzetten bleek bij mij de oplossing
Hoe kunnen jullie de cloud verbinding aan en uitzetten. Ik mis dit in homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Nu online
Vreemd hoe sommige problemen met offline hebben. Ik heb 2 PIB’s met 2 HW sockets, watermeter, P1 dongel en display. Nog nooit offline geweest. Verbinding altijd stabiel bij mij. (Afkloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Hier alles ook gewoon stabiel net als anders trouwens. Lijkt dan idd wel een 1 of meerdere servers bij HW die niet alles aankunnen/problemen hebben.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Het is nog vreemder. Nu ik weer thuis ben zie ik: De display geeft gewoon gegevens als ik ervoor sta, in de app zie je in tab “dag” ook bijvoorbeeld de temperatuur. Maar de “Nu” weergave in de app werkt niet. En foutmelding dat de display offline is.
Lijkt dus veel op jouw waarneming met de PiB, verder is het off topic denk ik.
Wacht even een nachtje af voor ik handmatig ingrijp.
Vanmorgen zelfde situatie. De display wordt als “niet verbonden” aangegeven in de app (gele driehoek), werkt echter vlekkeloos, op de “NU” weergave in de app na.
Even de usb losgekoppeld, en alles werkte weer.
Lijkt toch wel verdacht veel op de problemen met de verbinding van de PiB als hier de laatste dagen vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Top, dit werkt inderdaad direct!
Bert1613 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:16:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-09 15:10
GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Hoe kunnen jullie de cloud verbinding aan en uitzetten. Ik mis dit in homey
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uLeCR7YNv-kZU2pBsJRLrtUXwU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GhwlSBcxleEelFw2ux3C3YSg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben inmiddels achter dat dit alleen kan bij api V1
API V2 heeft deze mogelijkheid niet. Het heeft een totaal ander protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Voor de gene die offline problemen met de P1 (API v2) hebben in de app maar dat hij lokaal nog wel werkt. In Home Assistant kun je dus cloud aan en uit zetten. Onderstaande code is voor CMD, hier zet je hem uit en dan even daarna met true uitvoeren.

code:
1
2
3
4
5
curl -X PUT https://<IP P1>/api/system --insecure ^
-H "Authorization: Bearer <TOKEN VAN P1>" ^
-H "X-Api-Version: 2" ^
-H "Content-Type: application/json" ^
-d "{\"cloud_enabled\": false}"

code:
1
2
3
4
5
-d "{\"cloud_enabled\": true}"

Hoe token aan te maken; gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 29-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank444
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-07 13:21
Heeft er nog iemand problemen met de display? Sinds vanmorgen blijft de nu weergave vast staan op 312W.
Het dagverbruik en de dagteruglevering past zich wel aan. Ik heb reeds mat Wizzi een gesprek gehad maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:47
Er is een tooic voor Homewizard algemeen. Is dat niet meer geschikt voor de verbindingsproblemen van sockets, displays, p1-meters etc?

Of zijn deze problemen specifiek batterij-gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:35:
Er is een tooic voor Homewizard algemeen. Is dat niet meer geschikt voor de verbindingsproblemen van sockets, displays, p1-meters etc?

Of zijn deze problemen specifiek batterij-gerelateerd?
Ik kan me voorstellen dat er twijfel ontstaat zeker als er net een firmware update is geweest. Dit lijkt mij ook meer een HW server issue. Dus voor hier denk ik nu een algemeen bekend probleem wat niet aan de PIB / P1 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een hersengolf, ligt het “probleem” niet in de batterij in plaats van P1 meter? In de app wordt bij een storing aangegeven dat de batterij de verbinding met de P1 meter kwijt is. Terwijl de P1 meter gewoon data door geeft.

Sommige batterijen zullen in obscure hoekjes staan waar de WiFi suboptimaal is. Daarnaast lezen wij data uit via Homey / Home Assistant. Vragen we daarmee niet te veel van het processortje in de batterij?

Van de week had ik hier opeens problemen waar je op kon wachten. De laatste firmware draaide toe al even. Wifi kanaal veranderd naar kanaal met minste interferentie. Leek goed te gaan, maar toch weer een keer de verbinding kwijt. Batterijen aan een andere AP gehangen en daarmee dus de load op de AP’s beter verdeeld. (Op het moment 16 WiFi cliënten, en niet alles staat aan) In de Omada app zag ik ook dat de batterijen en kilowattuurmeter meer data verstuurde dan de P1 meter, vond ik een beetje raar. Dus ik heb de pollling van de batterijen en meter op 10 seconden gezet. De P1 meter draait bij mij nog wel op 6sec. Dat ging de afgelopen 24 uur prima. Geen storingen.

Dus nu ben ik benieuwd. Bij de gebruikers die problemen ervaren met de verbinding tussen batterij en P1 meter. Wat heb je draaien en wat hangt daar nog meer aan, en welke polling tijd gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Even een van mijn belangrijkere use-cases weergeven.
Vandaag een mooi verschil tussen dynamische lage midden op de dag tarieven en de ochtend en avond spits tarieven.
Dus graag de batterij vullen met 11-13 cent bruto. En weer verbruiken ipv 25-30 cent ‘s avonds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaYu6pIzf50hCkbrIFA90GbswtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pCxvkxYys52AhPNFu6REGaT.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen laad ik tegen die lage tarieven op die tijden ook de auto, en doe enkele wassen (en drogen).
Gisteren eens aangekeken hoe dat werkt, maar rond 1600 uur was de batterij na een dagje NOM-en op het laagste tarief nog steeds nagenoeg leeg. (Was qua PV gisteren een middelmatige dag hier in het oosten). En dan betaal je 25-30 cent voor de stroom in de avond.
Daarom vandaag de batterij op handmatig laden vanaf 1300 uur. Die is dan rond 1630 uur netjes vol, en zal met de opbrengst van mijn (ZW en NW) panelen netjes vol blijven tot 1900-2000 uur.
Genoeg met 2 batterijen om tot 0400 uur te overbruggen.
Wat mijn betreft, met dynamische tarieven en een EV zou een functie waarbij de batterij in de app automatisch standby gezet kan worden als er veel vraag is, bijvoorbeeld meer dan 2 kW, wel een uitkomst zijn.
Maar ben super tevreden met wat er wel kan, ook al vraagt het handmatige actie een of twee maal per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je mooi automatiseren via bijvoorbeeld Homey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYMUFSXDADCwJYM4g6sdunTYd0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEwVLAIFdGt9j7bTzvAmZDjC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:42:
Kan je mooi automatiseren via bijvoorbeeld Homey.

[Afbeelding]
Of zo :+
Hoogst experimenteel, het hoeft (vanwege voldoende panelen) pas in de herfst / winter definitief te werken.
Voor de zomer een andere Flow en ook nog 1 voor de warmtepomp (Mitsubishi, dus Melcloud).

In plaats van het eerst controleren en dan wijzigen van de batterij status, doe ik het nu nog even met push-berichten, zodat ik weet wat er gebeurt en of dat is wat ik wil.

Onderstaand is alweer een "oude" versie want inmiddels ook wat met "rangen" aan het spelen icm "Power by the hour". De nieuwe versie krijg ik niet in 1 screenshot omdat de Flow wat uiteen getrokken is op het moment.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HolEvtM.png

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-06-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:29:
Even een hersengolf, ligt het “probleem” niet in de batterij in plaats van P1 meter? In de app wordt bij een storing aangegeven dat de batterij de verbinding met de P1 meter kwijt is. Terwijl de P1 meter gewoon data door geeft.

Sommige batterijen zullen in obscure hoekjes staan waar de WiFi suboptimaal is. Daarnaast lezen wij data uit via Homey / Home Assistant. Vragen we daarmee niet te veel van het processortje in de batterij?

Van de week had ik hier opeens problemen waar je op kon wachten. De laatste firmware draaide toe al even. Wifi kanaal veranderd naar kanaal met minste interferentie. Leek goed te gaan, maar toch weer een keer de verbinding kwijt. Batterijen aan een andere AP gehangen en daarmee dus de load op de AP’s beter verdeeld. (Op het moment 16 WiFi cliënten, en niet alles staat aan) In de Omada app zag ik ook dat de batterijen en kilowattuurmeter meer data verstuurde dan de P1 meter, vond ik een beetje raar. Dus ik heb de pollling van de batterijen en meter op 10 seconden gezet. De P1 meter draait bij mij nog wel op 6sec. Dat ging de afgelopen 24 uur prima. Geen storingen.

Dus nu ben ik benieuwd. Bij de gebruikers die problemen ervaren met de verbinding tussen batterij en P1 meter. Wat heb je draaien en wat hangt daar nog meer aan, en welke polling tijd gebruik je dan?
Waar is die polling te vinden? Hier draaien 20 HW producten. Batterij, sockets, kWh meters, watermeter. Zonder problemen. Alles heeft de cloud verbinding aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:21
Vraagje aan @EVfan , hoeveel batterijen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:34:
Even een van mijn belangrijkere use-cases weergeven.
Vandaag een mooi verschil tussen dynamische lage midden op de dag tarieven en de ochtend en avond spits tarieven.
Dus graag de batterij vullen met 11-13 cent bruto. En weer verbruiken ipv 25-30 cent ‘s avonds.

[Afbeelding]

Alleen laad ik tegen die lage tarieven op die tijden ook de auto, en doe enkele wassen (en drogen).
Gisteren eens aangekeken hoe dat werkt, maar rond 1600 uur was de batterij na een dagje NOM-en op het laagste tarief nog steeds nagenoeg leeg. (Was qua PV gisteren een middelmatige dag hier in het oosten). En dan betaal je 25-30 cent voor de stroom in de avond.
Daarom vandaag de batterij op handmatig laden vanaf 1300 uur. Die is dan rond 1630 uur netjes vol, en zal met de opbrengst van mijn (ZW en NW) panelen netjes vol blijven tot 1900-2000 uur.
Genoeg met 2 batterijen om tot 0400 uur te overbruggen.
Wat mijn betreft, met dynamische tarieven en een EV zou een functie waarbij de batterij in de app automatisch standby gezet kan worden als er veel vraag is, bijvoorbeeld meer dan 2 kW, wel een uitkomst zijn.
Maar ben super tevreden met wat er wel kan, ook al vraagt het handmatige actie een of twee maal per dag.
Je gebruikt geen HA of Homey, want dan denk ik dat wat je wilt gewoon te bouwen is. Hier start het laden ook op de goedkoopste uren. Los van de opwek (veel of weinig). De EV "vreet" denk ik ook een beste vermogen weg op je aansluiting. 11 kW? Ik hoop over 3 weken de laadpaal te hebben staan en kan dan kijken hoe dit werkt icm de batterij. Het laden zal gaan, maar ik denk dat de 3x25A uiteindelijk de bottleneck zal zijn. Loadbalancing op de paal komt erbij op. Waarschijnlijk wordt dat uitgevoerd door de P1 van HW, afhankelijk van de keuze paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Hoogst experimenteel, het hoeft (vanwege voldoende panelen) pas in de herfst / winter definitief te werken.
Voor de zomer een andere Flow en ook nog 1 voor de warmtepomp (Mitsubishi, dus Melcloud).

In plaats van het eerst controleren en dan wijzigen van de batterij status, doe ik het nu nog even met push-berichten, zodat ik weet wat er gebeurt en of dat is wat ik wil.

Onderstaand is alweer een "oude" versie want inmiddels ook wat met "rangen" aan het spelen icm "Power by the hour". De nieuwe versie krijg ik niet in 1 screenshot omdat de Flow wat uiteen getrokken is op het moment.

[Afbeelding]
Kleine offtopic vraag. De flows teken je met vaste blokken en de code wordt dan gegenereerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
ManS-H schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:06:
Vraagje aan @EVfan , hoeveel batterijen heb je?
@ManS-H
2 stuks, 3de is besteld, zou in juli komen, maar de melding van 4-6 weken uitstel betekent denk ik begin september pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:08:
[...]

Kleine offtopic vraag. De flows teken je met vaste blokken en de code wordt dan gegenereerd?
De Flows zijn het visuele deel en dat is alles wat je ziet. Je kan ze ook (op ieder punt in de Flow) handmatig starten en dan wordt de Flow (vertraagd) afgespeeld zodat je precies ziet wat het doet.

Op de achtergrond wordt er code uitgevoerd maar daar heb je geen inzicht in.

Je kan het wel in combinatie met een script taal (HomeyScript, op basis van JavaScript) doen maar daar heb ik weinig kaas van gegeten en het lijkt voor de taken die ik er mee uitvoer ook niet nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Je gebruikt geen HA of Homey, want dan denk ik dat wat je wilt gewoon te bouwen is. Hier start het laden ook op de goedkoopste uren. Los van de opwek (veel of weinig). De EV "vreet" denk ik ook een beste vermogen weg op je aansluiting. 11 kW? Ik hoop over 3 weken de laadpaal te hebben staan en kan dan kijken hoe dit werkt icm de batterij. Het laden zal gaan, maar ik denk dat de 3x25A uiteindelijk de bottleneck zal zijn. Loadbalancing op de paal komt erbij op. Waarschijnlijk wordt dat uitgevoerd door de P1 van HW, afhankelijk van de keuze paal.
@Devke
Ik heb twee EV’s.
Een is nog uit het 1-fase laden tijdperk (2019 eNiro), die laadt dus met 3,5 kW. En dat is inderdaad een flinke slok van de PV opbrengst. Op dagen als nu is alleen tussen 1300 en 1600 de opbrengst hoger dan 3.5 kW.
De andere EV is 3 maal 16A, 11 kW.
En als die geladen wordt is er “geen set batterijen tegen gewassen”. Dus dan of handmatig laden, of standby.
Ik gebruik inderdaad (nog, hoge drempel :) ) geen HA of Homey, dus zoek naar die functie in de app.
Maar realiseer me dat een PiB als deze eigenlijk als “plug en forget” bedoeld is, dus vraag meer dan de originele specs.
En ja, 3 maal 25A is hier ook regelmatig de bottleneck.
Gebruik een Tibber Pulse als load balancer, werkt uitstekend, maar toch op dagen als gisteren wel een handvol waarschuwingen in de Tibber app dat er >25A getrokken wordt. Altijd maar enkele seconden dus kan geen kwaad.
Tenslotte, ik weet niet of de P1 van HW ook een load balancing functie heeft. Ik heb een Zaptec, die heeft een eigen load balancer, de Sense, maar met de Pulse gaat het uitstekend en met een Tibber contract heb je die toch al.

Touch wood.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 29-06-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:17:
[...]

De flows zijn het visuele deel, op de achtergrond wordt er code uitgevoerd maar daar heb je geen inzicht in.

Je kan het wel in combinatie met een script taal (HomeyScript, op basis van JavaScript) doen maar daar heb ik weinig kaas van gegeten en het lijkt voor de taken die ik er mee uitvoer ook niet nodig.
Oke. Bij HA zie je dat wel maar ook zelf maken als je het custom made wilt hebben. Bij Homey is de flow dus al een hele stap de goede richting op. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:18:
[...]

@Devke
Ik heb twee EV’s.
Een is nog uit het 1-fase laden tijdperk (2019 eNiro), die laadt dus met 3,5 kW. En dat is inderdaad een flinke slok van de PV opbrengst. Op dagen als nu is alleen tussen 1300 en 1600 de opbrengst hoger dan 3.5 kW.
De andere EV is 3 maal 16A, 11 kW.
En als die geladen wordt is er “geen set batterijen tegen gewassen”. Dus dan of handmatig laden, of standby.
Ik gebruik inderdaad (nog, hoge drempel :) ) geen HA of Homey, dus zoek naar die functie in de app.
Maar realiseer me dat een PiB als deze eigenlijk als “plug en forget” bedoeld is, dus vraag meer dan de originele specs.
En ja, 3 maal 25A is hier ook regelmatig de bottleneck.
Gebruik een Tibber Pulse als load balancer, werkt uitstekend, maar toch op dagen als gisteren wel een handvol waarschuwingen in de Tibber app dat er >25A getrokken wordt. Altijd maar enkele seconden dus kan geen kwaad.

Touch wood.
Dan is inderdaad de knop in de app nodig. De batterij erbij laden kan wel maar zal dan ten koste gaan van de EV's. Je kunt wel verzwaren maar dan worden de netbeheerkosten er niet leuker op. Die stap is te fors vind ik persoonlijk. Had je beter de auto vandaag kunnen laden, tarieven zijn nu leuker dan gister :9

Jammer dat de EV hier nog niet mee kan doen. Er schuift af en toe een wolkje voor de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaceSw6tv4qV0dlX258z7QDthDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gT3JxiMxNGzfmEvOBoe8WjkF.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 29-06-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Dan is inderdaad de knop in de app nodig. De batterij erbij laden kan wel maar zal dan ten koste gaan van de EV's. Je kunt wel verzwaren maar dan worden de netbeheerkosten er niet leuker op. Die stap is te fors vind ik persoonlijk. Had je beter de auto vandaag kunnen laden, tarieven zijn nu leuker dan gister :9
@Devke
Twee EV’s dus een op zaterdag en een op zondag :)
De “dikste” vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Oke. Bij HA zie je dat wel maar ook zelf maken als je het custom made wilt hebben. Bij Homey is de flow dus al een hele stap de goede richting op. Thnx.
HA gaat een stuk dieper.
Ben er mee bezig geweest maar na een halve dag Wiki-pagina's lezen, rommelen met GitHub en dependencies installeren was ik eigenlijk nog steeds niet productief bezig.

Met de Homey Pro had ik de boel binnen een uur "up and running" en kon ik met de eerste Apps en Flows aan de gang.

Ik heb hier wel een aantal Raspi's met o.a. Pi-Hole, Domoticz en SDR-radio dus ik gebruik open source wel zoveel als mogelijk maar voor het automatiseren van de PIB's liep ik al snel tegen m'n eigen beperkingen aan.

En dat laatste stukje van de zin wil ik wel benadrukken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
BlueTooth76 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:24:
[...]

HA gaat een stuk dieper.
Ben er mee bezig geweest maar na een halve dag Wiki-pagina's lezen, rommelen met GitHub en dependencies installeren was ik eigenlijk nog steeds niet productief bezig.

Met de Homey Pro had ik de boel binnen een uur "up and running" en kon ik met de eerste Apps en Flows aan de gang.

Ik heb hier wel een aantal Raspi's met o.a. Pi-Hole, Domoticz en SDR-radio dus ik gebruik open source wel zoveel als mogelijk maar voor het automatiseren van de PIB's liep ik al snel tegen m'n eigen beperkingen aan.

En dat laatste stukje van de zin wil ik wel benadrukken :+
Dank, ik denk ook na over automatiseren, maar mijn programmeer vaardigheden gaan terug naar Fortran, Data100 ponskaarten en een IBM 360. :+
Dan lijkt Homey het meest toegankelijk voor de nitwit die ik op dat gebied ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@EVfan en alle tweakers met dynamisch contract. Morgenavond toch een leuke spike. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp74La1VKFxdrIjbYakG5sggcbE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2SNfKOwyuNjDKjXlAKXueRsi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Dank, ik denk ook na over automatiseren, maar mijn programmeer vaardigheden gaan terug naar Fortran, Data100 ponskaarten en een IBM 360. :+
Wat je in geval met HA kunt doen is of co-pilot of chatgpt vragen te bouwen wat je wilt. Vaak zit de code al in de goede richting. Wel strak formuleren want er willen nog wel eens zelf wat aannames gedaan te worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:28:
@EVfan en alle tweakers met dynamisch contract. Morgenavond toch een leuke spike. >:)

[Afbeelding]
Vaak op maandag, iedereen het weekend inhalen :)
Vast contract, en bij thuiskomst de auto aan de lader etc.
Dus batterijen vol met 15 cent. En dan de berg wegschaven.

[ Voor 5% gewijzigd door EVfan op 29-06-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Nu online
Vandaag weer een keer de melding dat een van de 2 PIB’s het warm had en daardoor de werking van de batterij beperkt was. Batterij laadde gewoon normaal op. Ik heb een grote vloer ventilator op 1 meter van de batterijen gezet met de fan van de batterijen af, dus de fan zuigt de warme lucht weg van de batterijen en blaast die verder de zolder in. Dat blijkt te werken. Na een uurtje was de melding weg en de temperatuur op de batterij verlaagd van ruim 33 graden tot 30,6 graden. De temperatuur op zolder blijft 27,3 graden. Dus die daalt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

EVfan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:27:
[...]

Bij mij is het Microsoft Basic V2.0 (Laser 310 cursus computer van Scheidegger), MSX-Basic, Q-Basic, GW-Basic, Mallard Basic (PCW8256 Joyce :D), C64 Basic V2 en nog wat varianten.

Dus ook niet echt een basis voor het betere programmeerwerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Vaak op maandag, iedereen het weekend inhalen :)
Vast contract, en bij thuiskomst de auto aan de lader etc.
Dus batterijen vol met 15 cent. En dan de berg wegschaven.
Was me nog nooit echt opgevallen. Met een beetje geluk pak ik nog een stukje hiervan mee met de opwek afhankelijk van het zonnetje. Anders dekt de PIB het wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Ik heb 13 Sockets en deze gaan vandaag één voor één offline. Nooit eerder gehad. Vreemd genoeg is de kleur op de Sockets gewoon groen en zie ik in de app ook gewoon het stroomverbruik. P1 meter draait goed en ook voldoende wifi

[ Voor 10% gewijzigd door ONM op 29-06-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
ONM schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:53:
Ik heb 13 Sockets en deze gaan vandaag één voor één offline. Nooit eerder gehad. Vreemd genoeg is de kleur op de Sockets gewoon groen en zie ik in de app ook gewoon het stroomverbruik. P1 meter draait goed en ook voldoende wifi
Duidelijk geval van cloudprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Wat je in geval met HA kunt doen is of co-pilot of chatgpt vragen te bouwen wat je wilt. Vaak zit de code al in de goede richting. Wel strak formuleren want er willen nog wel eens zelf wat aannames gedaan te worden |:(
Ja, er kan een hoop. Het is wel krachtig. Maar ik heb niet de "energie" om er zoveel tijd in te steken ;)

Homey Flow's liggen me meer, als je de moderne OpenTTD seinen begrijpt zijn die Flows een eitje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

rtunru schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Ligt dat bij Homewizard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:23
rtunru schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Lekker algemeen. Cloudprobleem kan idd. Maar uit mijn ervaring zijn cloudproblemen te generiek. Het is vaak ook slechte wifi thuis, slechte lowbudget router of een probleem bij de provider. Etc.

Zelf geen problemen. Alles up and running met homewizard.

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 29-06-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Laatst online: 08:41
ONM schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:53:
Hier ook de laatste drie dagen. Ik heb 13 sockets en de een na de andere is offline.
Socket ook groen maar in de app staat offline.
Ik heb ze opnieuw met wifi verbonden en dan doen ze t weer.
Maar hiervoor zijn ze nog nooit uitgevallen , en ik heb ze al ruim 2 jaar.
Mijn 3 Batterijen vandaag ook voor t eerst melding dat ze t te warm hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Laatst online: 08:41
ONM schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Ligt dat bij Homewizard ?
Denk t wel .
Sinds de nieuwe update van zowel pibs als p1 meter is het hier “anders “.

[ Voor 20% gewijzigd door Diaantje71 op 29-06-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:16:
Voor de gene die offline problemen met de P1 (API v2) hebben in de app maar dat hij lokaal nog wel werkt. In Home Assistant kun je dus cloud aan en uit zetten. Onderstaande code is voor CMD, hier zet je hem uit en dan even daarna met true uitvoeren.

code:
1
2
3
4
5
-d "{\"cloud_enabled\": false}"

code:
1
2
3
4
5
-d "{\"cloud_enabled\": true}"

Hoe token aan te maken; gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
@Tebbie is dit niet iets voor homey app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:45:
[...]

@Tebbie is dit niet iets voor homey app
Beetje warm nu maar zal het op mijn lijstje zetten.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:20:
[...]

Beetje warm nu maar zal het op mijn lijstje zetten.
Dank U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Waar is die polling te vinden? Hier draaien 20 HW producten. Batterij, sockets, kWh meters, watermeter. Zonder problemen. Alles heeft de cloud verbinding aan staan.
Bij Homey onder geavanceerde instellingen. Home Assistant zal iets vergelijkbaars hebben. De Homey gebruikers waren er al achter dat als je de tijd te kort maakt er afhankelijk van de belasting van je Homey ook “interessante” dingen gebeuren. Voor de Homewizard app zal Homewizard er over nagedacht hebben wat het beste werkt. (Bij mijn weten kan je dat niet veranderen)

Sinds mijn laatste aanpassingen werkt hier tot op heden nog steeds stabiel. Dat dat echter geen garantie is kwam ik gisteren al achter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 13:59
Weet iemand hier of en wanneer de mogelijkheid weer open wordt gesteld om je aan te melden als beta-tester? Volgens de site is aanmelden nu dichtgezet, maar misschien weten jullie meer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlueTooth76 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]
Ik deel flows in naar de taak. Dan blijft het een beetje overzichtelijk. (Mijn klimaatregeling om een raam open te zetten is één grote. Spaghetti 🍝) Via notificaties is een mooie manier om te testen. Doe ik ook met mijn EPM flow. Maar dat is eerlijk gezegd ook omdat ik nog op Homey zit te wachten tot ze de power limit van de omvormer in de app gezet hebben. (Men is met een nieuwe app bezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:54:
[...]

Ik deel flows in naar de taak. Dan blijft het een beetje overzichtelijk. (Mijn klimaatregeling om een raam open te zetten is één grote. Spaghetti 🍝) Via notificaties is een mooie manier om te testen. Doe ik ook met mijn EPM flow. Maar dat is eerlijk gezegd ook omdat ik nog op Homey zit te wachten tot ze de power limit van de omvormer in de app gezet hebben. (Men is met een nieuwe app bezig)
Voor SolarEdge is deze instelling aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:46:
[...]

Bij Homey onder geavanceerde instellingen. Home Assistant zal iets vergelijkbaars hebben. De Homey gebruikers waren er al achter dat als je de tijd te kort maakt er afhankelijk van de belasting van je Homey ook “interessante” dingen gebeuren. Voor de Homewizard app zal Homewizard er over nagedacht hebben wat het beste werkt. (Bij mijn weten kan je dat niet veranderen)

Sinds mijn laatste aanpassingen werkt hier tot op heden nog steeds stabiel. Dat dat echter geen garantie is kwam ik gisteren al achter. :+
p1 meter vermogens waarde zie ik hier iedere 5 seconden updaten in HA. Als je de grafiek er dan bij pakt zie je iedere 5 seconde een waarde verandering geplot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blankie2404 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:50:
Weet iemand hier of en wanneer de mogelijkheid weer open wordt gesteld om je aan te melden als beta-tester? Volgens de site is aanmelden nu dichtgezet, maar misschien weten jullie meer :-)
Sorry, mij niets bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:05:
[...]

p1 meter vermogens waarde zie ik hier iedere 5 seconden updaten in HA. Als je de grafiek er dan bij pakt zie je iedere 5 seconde een waarde verandering geplot worden.
Klopt bij HA is 5s de standaard poll tijd/interval.
Bij Homey kan je het naar wens invullen. Standaard heb/had ik 10s aangehouden. In sommige gevallen kan je de P1 op iedere seconden maar dat kan (met andere netwerk device polling erbij een beetje te pittig worden waardoor en onnodig/ongewenste time-outs ontstaan. Dus beetje je spelen met interval bijvoorbeeld bij Homey is wenselijk omdat geen wifi netwerk hetzelfde is.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Voor SolarEdge is deze instelling aanwezig
Helaas voor Solis (en anderen) nog niet. Maar daar wordt aan gewerkt dus. Helaas wordt er geen tijdlijn afgegeven. Dus voorlopig moet ik het handmatig via de Solis app wijzigen.

De flow vind je hier mocht je inspiratie nodig hebben.

https://community.homey.a...er/134503/9?u=johan_bruyn

Het is niet de laatste versie, maar wacht even op de nieuwe app zodat ik het eerst kan testen en zien wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:12:
[...]

Helaas voor Solis (en anderen) nog niet. Maar daar wordt aan gewerkt dus. Helaas wordt er geen tijdlijn afgegeven. Dus voorlopig moet ik het handmatig via de Solis app wijzigen.

De flow vind je hier mocht je inspiratie nodig hebben.

https://community.homey.a...er/134503/9?u=johan_bruyn

Het is niet de laatste versie, maar wacht even op de nieuwe app zodat ik het eerst kan testen en zien wat het doet.
Dat ziet er leuk uit. Het is een heel mooie benadering. Solis heeft modus begrijp ik dat goed. Daar kun je wel wat mee doen. Vooral als het Modbus TCP is. Ze hebben daar zeker wel een document over.

https://solis-service.sol...t-modbus-tcp-communicatie

Zie dit document. Moeilijkheidsgraad document gelijk aan SolarEdge.

[ Voor 21% gewijzigd door GL007 op 29-06-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Dat ziet er leuk uit. Het is een heel mooie benadering. Solis heeft modus begrijp ik dat goed. Daar kun je wel wat mee doen. Vooral als het Modbus TCP is. Ze hebben daar zeker wel een document over.
O ja, ze hebben modus tcp. De dongel die dat kan heb ik ook. Maar helaas Solis geef de benodigde documentatie met registers alleen aan installateurs na het tekenen van een documentje. Als eindgebruiker ben je dan weer op de API aangewezen. Die loopt echter via de cloud en is zo dichtgetimmerd dat je de benodigde encryptie niet kan maken op Homey. Dat schijnt alleen in een app te kunnen. Dus het zal mij benieuwen of de nieuwe app via de API of Modbus TCP loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Kijk maar in
https://www.aggsoft.com/m...logging/ginlong-solis.htm
Daar heb je de solis tcp register
Je kunt met Modpoll programma een en ander uitlezen.
Het is een lokaal gebeuren
Als je een iPad of iPhone heb kun je de app modmap downloaden.
@HomeWizard_NL doe hier wat mee.

[ Voor 49% gewijzigd door GL007 op 29-06-2025 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nog een opmerking over de Homewizard app.
De paarse kleur is voor veel mensen moeilijk te zien reden hier is dat het aan de rand van de spectrale gevoeligheid van het menselijk oog is. Het zou handiger zijn dat het blauw vervangen wordt door paars of licht blauw of rosé . De getallen worden dan ook beter leesbaar.
Dit zou door oudere mensen zeer worden gewardeerd
@HomeWizard_NL zouden jullie dit willen mee nemen

[ Voor 22% gewijzigd door GL007 op 29-06-2025 20:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:07:
De diepblauwe kleur is voor veel mensen moeilijk te zien reden hier is dat het aan de rand van de spectrale gevoeligheid van het menselijk oog is. Het zou handiger zijn dat het blauw vervangen wordt door paars of licht blauw. De getallen worden dan ook beter leesbaar.
Kleine aanvulling. Mensen die kleurenblind zijn hebben vaak een groter contrast nodig. Groen en geel bijvoorbeeld ligt dan al dicht op elkaar.

Edit : Vlgs google heeft 700.000 mensen in Nederland hier last / hinder van.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 29-06-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:17:
[...]

Kleine aanvulling. Mensen die kleurenblind zijn hebben vaak een groter contrast nodig. Groen en geel bijvoorbeeld ligt dan al dicht op elkaar.
Klopt helemaal. Zelf ben ik niet kleuren blind maar is de app aan anderen laat zien dan hebben ze moeite met de paarse text. En om die reden werk ik liever met witte achtergrond

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 29-06-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:07:
De diepblauwe kleur is voor veel mensen moeilijk te zien reden hier is dat het aan de rand van de spectrale gevoeligheid van het menselijk oog is. Het zou handiger zijn dat het blauw vervangen wordt door paars of licht blauw. De getallen worden dan ook beter leesbaar.
@HomeWizard_NL zouden jullie dit willen mee nemen
Ik heb nog even gekeken voor de zekerheid.
Ik zie Groen, Paars, Rood en LichtBlauw maar ik zie niets dat DiepBlauw is.

Wat ik aan tekst zie is Wit op een Zwarte achtergrond.

[ Voor 4% gewijzigd door hanev001 op 29-06-2025 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:22:
[...]

Ik zie Groen, Paars, Rood en LichtBlauw maar ik zie niets dat DiepBlauw is.
Je hebt gelijk maar de tekst is op de mobiel bij veel omgevingslicht lastig te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:59
Voor mij is de paarse kleur (laden) erg lastig te zien. Te donker.
Blauw en groen zijn prima.

Het zou mooi zijn als je via instellingen op de app, zelf je kleuren kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:27:
Voor mij is de paarse kleur (laden) erg lastig te zien. Te donker.
Blauw en groen zijn prima.

Het zou mooi zijn als je via instellingen op de app, zelf je kleuren kunt kiezen.
Helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:22:
[...]

Ik zie Groen, Paars, Rood en LichtBlauw maar ik zieik niets dat DiepBlauw is.

Wat ik aan tekst zie is Wit op een Zwarte achtergrond.
Ik denk dat veel bedrijven hier niet eens bij stil staan dat voor bepaalde doelgroepen kleur combinaties wel eens een dingetje kunnen zijn. Niet doel bewust maar er gewoon niet bewust van zijn.

Pagina: 1 ... 152 ... 211 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.