Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
Een goed artikel over SOC drift:

https://customers.roamrig.com/knowledge/what-is-soc-drift

[ Voor 70% gewijzigd door rtunru op 26-06-2025 13:54 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:38
In de laatste beta van Home Assistant (2025.7.0b1) is het mogelijk om batterijgroepmodus te besturen via de interface! Dit kan middels de P1 Meter (of kWh Meter voor de beta testgroep). Ik kan het enorm waarderen als jullie deze versie uitproberen, omdat Home Assistant nu ook gebruik maakt van de v2 API.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAHAjkacj_xss8ctzM-eYBRb8S8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HDmoeJFXX6v8ZKlBuLLumoW5.png?f=fotoalbum_large

---

We hebben een probleem ontdekt in de software van de Plug-In Battery waardoor de verbinding met de P1 Meter soms wegvalt. Deze verbinding kan hersteld worden door de battery te herstarten. We werken aan een oplossing die we binnenkort beschikbaar stellen via het beta-programma.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

LV1 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:20:
[...]Het laden van de laatste 4 procent lijkt in stappen van 120 Watt te gaan.
SoC 96-97% max 480W
SoC 97-98% max 360W
SoC 98-99% max 240W
SoC 99-100% max 120W - Die 100% kan ook een afronding zijn van bv 99.7%
Het ziet er naar uit, dat er bij een nog lagere SoC ook een maximum laadvermogen zit nl.:

SoC 95-96% max 600W laden.

Het knijpen van het laadvermogen begint dus eerder en je teruglevering naar het net dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
DCSBL schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:20:
In de laatste beta van Home Assistant (2025.7.0b1) is het mogelijk om batterijgroepmodus te besturen via de interface! Dit kan middels de P1 Meter (of kWh Meter voor de beta testgroep). Ik kan het enorm waarderen als jullie deze versie uitproberen, omdat Home Assistant nu ook gebruik maakt van de v2 API.

[Afbeelding]

---

We hebben een probleem ontdekt in de software van de Plug-In Battery waardoor de verbinding met de P1 Meter soms wegvalt. Deze verbinding kan hersteld worden door de battery te herstarten. We werken aan een oplossing die we binnenkort beschikbaar stellen via het beta-programma.
Dit ontdekte probleem met de software vd pib,waardoor de verbinding met de p1 meter soms wegvalt: is dit soms de reden dit ik (vooral snachts) en zoals vandaag overdag (als de zon niet schijnt) , er van het net word afgenomen ipv dat de pib ontlaad ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_UEl7A1SkitoC_wEH1mo55_HL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzTSA71EAwLEk3xzOX7nYUy7.png?f=fotoalbum_large

Dit is het resultaat op Homey. Dankzij inspanning van @Tebbie en anderen heb ik dit scherm kunnen maken.
De batterijen zijn weer voor 100% vol.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 16-09 19:55
@gl007
hoe krijg je die kleuren zwart en geel bij status batterijen? Off topic, dat wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 26-06-2025 16:22 ]

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
[b]

Dit is het resultaat op Homey. Dankzij inspanning van @Tebbie en anderen heb ik dit scherm kunnen maken.
De batterijen zijn weer voor 100% vol.
Of topic: Hoe krijf jecdie kleuren zwart en geel bij status batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:21:
@gl007
hoe krijg je die kleuren zwart en geel bij status batterijen? Off topic, dat wel.
Je moet de app DataVista ophalen en daar zie je de grafiek en de Status balk en ik gebruik op ander Dashboard de geavanceerde meter ervan. Het is leuk spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Je moet de app DataVista ophalen en daar zie je de grafiek en de Status balk en ik gebruik op ander Dashboard de geavanceerde meter ervan. Het is leuk spul.
Dank. Ik ga mer er in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqLMqnMAsRlvMgJa3qisN2BCwiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiojwlqzeVCqKKlq2eIIKjDV.png?f=fotoalbum_large
Hier de advance flow voor de status balk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:30:
[Afbeelding]
Hier de advance flow voor de status balk
Geweldig, bedankt. Ik heb de app op de Homey geinstallerd en ga me erin verdiepen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor @Tebbie Ik mis een trigger bij veranderen van de batterij status.
Status Laden,ontladen of stand-by
Om deze op tehalen gebruik ik nu een timer van 10 seconden
Ik heb het over de Homewizard app voor Homey

[ Voor 22% gewijzigd door GL007 op 26-06-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hwzuEGcECnwTJaVBn3CS6QQ0n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RvxYiVjvZu6uPOu69FcyiqiU.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn diverse voorbeelden van DataVista en andere apps voor Homey
Doe je voordeel ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:33:
Voor @Tebbie Ik mis een trigger bij veranderen van de batterij status.
Status Laden,ontladen of stand-by
Om deze op tehalen gebruik ik nu een timer van 10 seconden
Ik heb het over de Homewizard app voor Homey
Ok ik was vanavond al van plan om te kijken naar wifi verbinding errors, zal deze "trigger" meenemen.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Ok ik was vanavond al van plan om te kijken naar wifi verbinding errors, zal deze "trigger" meenemen.
Dank U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Off topic, dat wel, maar: U met een hoofdletter, dat zie je tegenwoordig niet veel meer. japoo! :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:25
Miesjh schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:19:
[...]Ik gebruik trouwens een Smart USB Adapter. Die is verbonden met wifi en ik kan op afstand de voeding naar de P1 meter aan en uit zetten.
Dat zal alleen werken voor een DSMR 4 meter vermoed ik want bij een DSMR 5 zal de P1 meter overgaan op de voeding van de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:25
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Off topic, dat wel, maar: U met een hoofdletter, dat zie je tegenwoordig niet veel meer. japoo! :) _/-\o_
Edit; had het even verkeerd gelezen, inderdaad schrijven we u met een kleine letter.

[ Voor 34% gewijzigd door eovermeer op 26-06-2025 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wat aan het spelen met Homey en Flows en ben nog redelijk "noob".
Ben opgegroeid met MSX-Basic dus dit is even wat anders.

Als ik zoiets maak, gaat dat dan werken om bij negatieve tarieven de PIB's af te toppen, zodat ze sowieso gevuld worden? Of zie ik belangrijke dingen over het hoofd? Ik neem aan (aannames zijn fataal) dat als de PIB's vol zijn, ze sowieso zelf weer naar "Zero" modus gaan?

Bij negatieve tarieven gaat de omvormer uit maar dan wil ik alsnog wel een volle accu natuurlijk. En dat mag bij negatieve kosten (netto €0 of kleiner) best ingekocht worden.

De timer van 60 seconden gaat er nog uit. De pushberichten zijn puur om te weten dat er iets gebeurt.

De weeknummers zijn omdat ik dan met andere Flows in andere weeknummers de boel op een andere manier kan aanvliegen.

In de winter (en bij gebrek aan zonnestroom) wil ik alleen bij grote prijsverschillen de accu vullen uit het net, anders overbrug je het 2x omzetverlies in de PIB niet eens (totaal ~25%?). Maar bij pieken van >€0,50 per kWh kan het natuurlijk wel interessant zijn om toch je accu 's nachts en in de middag nog even snel af te toppen voor ~€0,30 per kWh.

edit: ik zie het foutje in de eerste pushmelding, die linkt naar de verkeerde voorwaarde maar dat is hier al aangepast

edit 2: ik krijg iig een pushmelding om het hele uur dus de "Nieuw prijs-uur" trigger van "Power By The Hour" werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xgDIEdX.png

[ Voor 63% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-06-2025 18:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 23:51

Zygivt

Evenaren en overtreffen

offtopic:
Is de webshop offline en de pib van de site gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zygivt schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:36:
offtopic:
Is de webshop offline en de pib van de site gehaald?
De batterij staat er niet meer bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 15:11
De PiB stond alleen op de nl website. Deze is down. De eu (.com) website heeft nooit de batterij gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 26-06-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
De shop. In de app Is ook down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als zij de app maar actief houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:09
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:55:
Als zij de app maar actief houden
Kunnen toch een storing hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Kunnen toch een storing hebben?
Dat hoop ik. Anders moeten we een methode weten hoe we batterij die in storing is gegaan weer aan de gang krijgen. Ik krijg hier geen fijn gevoel van.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 26-06-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Wat ik bedoel met "lopen zieken" is juist proberen een storing te veroorzaken door onverwachte dingen uit te halen om zo bugs boven water te krijgen. Dat is het doel van beta testen. In mijn werk doen wij dat regelmatig. (bouwen eigen machines) trek maar eens een sensor los, deur open, netwerk kabel er uit, dat soort dingen. Kijken wat er gebeurt, en waar nodig oplossen. Als dat voldoende gebeurt is moet de firmware goed zijn, en moeten de mensen die nu problemen onder vinden het toch zoeken in het netwerk. (wat bleek) Dat wil trouwens niet zeggen dat er stiekem toch niet een bugje in zit. Wij vinden ook nog wel eens iets na jaren draaien omdat het wel een hele zeldzame combinatie was.
Ik snap wat je bedoeld. Wat ik vanmorgen al schreef hier ging de p1 onderuit in een eerdere beta. Iedere morgen ging het mis. Ik heb bewust ook de modi die hier op een dag doorlopen werden handmatig herhaald. Snel wisselen van commando etc. Wat ik wel zag dat herstarten van HA ook voor het negeren van commando's zorgde. Bij testen wil je eigenlijk kijken of je versie "hufterproof is". Deze problemen die ik tegen kwam waren in een nieuwe beta versie weg.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 08:59

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

eovermeer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:27:
[...]

Dat zal alleen werken voor een DSMR 4 meter vermoed ik want bij een DSMR 5 zal de P1 meter overgaan op de voeding van de slimme meter.
Ik heb DSMR 5. Maar alsnog restart de P1 meter. Zonder voeding werkt deze ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Miesjh op 26-06-2025 19:06 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Dat hoop ik. Anders moeten we een methode weten hoe we batterij die in storing is gegaan weer aan de gang krijgen. Ik krijg hier geen fijn gevoel van.
Dat is het risico van een cloud-dependent apparaat kopen. Als er iets permanents verkeerd gaat met de HW cloud kun je je PiB weggooien, zo simpel is het.

Ik heb daar ook geen fijn gevoel bij, maar de PiB gekocht ondanks deze makke. Mijn PiB's draaien offline (geen internet-toegang) maar voor lange termijn ellende zijn mijn PiB's net zo kwetsbaar als die van iedereen

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Hoezo? Gebeurt wel vaker dat er een of andere site eruit ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ze hebben vast een omgebouwde PIB als UPS voor hun servers en die is gewoon ff de verbinding met de P1 kwijt :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Dames site werkt gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:06
Vreemd, ik zie de accu er ook niet meer bijstaan bij de producten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avMQSNLlUKs3Lq933GG08NbVb-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7dEDi6OLQcDbn7icphvL0Bzn.png?f=fotoalbum_large

Een tesnelle reacie van mij, sorry

[ Voor 4% gewijzigd door ManS-H op 26-06-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.homewizard.co...=sidebar&utm_content=shop

Hier staat hij nog wel. Je komt er via de app er in

[ Voor 10% gewijzigd door GL007 op 26-06-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Dat is het risico van een cloud-dependent apparaat kopen. Als er iets permanents verkeerd gaat met de HW cloud kun je je PiB weggooien, zo simpel is het.

Ik heb daar ook geen fijn gevoel bij, maar de PiB gekocht ondanks deze makke. Mijn PiB's draaien offline (geen internet-toegang) maar voor lange termijn ellende zijn mijn PiB's net zo kwetsbaar als die van iedereen
Dat weggooien is wat overdreven. Zolang het werkt gaat het goed omdat het lokaal is. Iets wat je zelf bewijst met het blokkeren van internet toegang.
Als je echter de app ergens voor nodig hebt zal je tegen problemen aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Dat weggooien is wat overdreven. Zolang het werkt gaat het goed omdat het lokaal is. Iets wat je zelf bewijst met het blokkeren van internet toegang.
Dat is nou mijn probleem de accu is niet meer gekoppeld met de cloud. Dit moet ik als ik weer thuis ben op de knop drukken. Met homey draait nu alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Dat is nou mijn probleem de accu is niet meer gekoppeld met de cloud. Dit moet ik als ik weer thuis ben op de knop drukken. Met homey draait nu alles.
De batterij werkt samen met de P1-meter dus beide lokaal. Als je de batterij moet koppelen doe je dat ook lokaal. Alleen bij de installatie is er cloud verbinding nodig, dus als je hem eerst verwijderd doe je een onnodige stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:35:
[...]

De batterij werkt samen met de P1-meter dus beide lokaal. Als je de batterij moet koppelen doe je dat ook lokaal. Alleen bij de installatie is er cloud verbinding nodig, dus als je hem eerst verwijderd doe je een onnodige stap.
Ok dat snap ik. Stel je komt een tweede handse batterij tegen hoe krijg je het voor elkaar dat je een verbinding met je wifi krijgt. Je hebt de app nodig om de batterij actief op het netwerk te maken. Er zit behoorlijk wat security software in zodat je afhankelijk ben van de app. Ik weet inmiddels dat er een Esp chip inzit en zou dmv arduino software het wel aan de gang kunnen krijgen. Ik heb daar al een en ander code voor geschreven.
Ik hoop dat dit verhaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Ok dat snap ik. Stel je komt een tweede handse batterij tegen hoe krijg je het voor elkaar dat je een verbinding met je wifi krijgt. Je hebt de app nodig om de batterij actief op het netwerk te maken. Er zit behoorlijk wat security software in zodat je afhankelijk ben van de app. Ik weet inmiddels dat er een Esp chip inzit en zou dmv arduino software het wel aan de gang kunnen krijgen. Ik heb daar al een en ander code voor geschreven.
Ik hoop dat dit verhaal niet nodig is.
Dat is een What-If benadering. Is het mogelijk dat HW op de fles gaat, Ja kan elk bedrijf gebeuren en wat daarna kan en niet kan is puur gok werk. Maar laten we reeel zijn bijna elk stukje technologie dat je tegenwoordig koopt heeft wel op enig moment een cloud verbinding nodig. Als je dat als een probleem gaat zien dan praat je jezelf binnen de kortste keren het gekkenhuis in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:51
JeroenH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Ik denk dat je dat momenteel voor bijna elk merk kan zeggen. Ik zou niet weten wat je met een Victron, SigEnergy of een AlphaESS moet als de cloud diensten en software support structureel weg vallen.

Maar om je gerust te stellen: Er zitten gewoon LFP cellen in. Met een beetje moeite kan je dan meer PiB's verzamelen en gewoon een battery box vol bouwen met een nieuw BMS (zo duur zijn die niet) en een hybride omvormer of iets anders dat dan courant is.

Ik heb ook niet de illusie dat de electronica en software van alles wat je vandaag koopt over 15 jaar nog kan wat er dan normaal is, als het uberhaupt nog werkt. Want 15 jaar is best lang voor electronica componenten. De kans is aanwezig dat de LFP cellen de rest van de PiB overleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-09 12:25
DCSBL schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:20:
@DCSBL Update HA 2025.7.0b0 geïnstalleerde, batterijgroepmodus meerdere wijzigingen doorgevoerd. Geen issues tot nu toe, er wordt correct overgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Vanmiddag viel mijn internet even een uurtje uit (dank je wel Ziggo...) en stonden meteen de energy plugs rood te knipperen en ook gevarendriehoeken bij de batterij.

Nadat het internet weer terug was, moest ik wel de batterij opnieuw met mijn wifi verbinden door de app wizard te doorlopen...? Dat lijkt me toch niet de bedoeling? De p1 dongle vond wel zelf het wifi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:22:
Vanmiddag viel mijn internet even een uurtje uit (dank je wel Ziggo...) en stonden meteen de energy plugs rood te knipperen en ook gevarendriehoeken bij de batterij.

Nadat het internet weer terug was, moest ik wel de batterij opnieuw met mijn wifi verbinden door de app wizard te doorlopen...? Dat lijkt me toch niet de bedoeling? De p1 dongle vond wel zelf het wifi weer.
Dit is precies waar ik ook tegen aanloopt. Maar jij zegt dat Ziggo uit de lucht was. Zijn ze modems aan het updaten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thrustpilot site daar kan ik Homewizard niet meer op vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Die is er nog steeds https://www.trustpilot.com/review/homewizard.nl

[ Voor 63% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 26-06-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:07:
Thrustpilot site daar kan ik Homewizard niet meer op vinden
Die is er nog steeds: https://www.trustpilot.com/review/homewizard.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-09 16:07
Goed lezen is lastig……..😁

[ Voor 81% gewijzigd door Harri op 26-06-2025 21:22 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je op de algemene thruspilot site HomeWizard zoek krijg je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:26:
[...]

Daarom schreef ik ook "lange termijn". Als de HW cloud om wat voor reden dan ook niet meer beschikbaar is, komt er een dag dat je batterij of P1-meter van de wifi afvalt o.i.d. en dan stopt het gewoon.
hanev001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Dat is een What-If benadering. Is het mogelijk dat HW op de fles gaat, Ja kan elk bedrijf gebeuren en wat daarna kan en niet kan is puur gok werk. Maar laten we reeel zijn bijna elk stukje technologie dat je tegenwoordig koopt heeft wel op enig moment een cloud verbinding nodig.
Puur gokwerk? Nee het is glashelder wat er gebeurt als de HW cloud voorgoed niet meer beschikbaar is. Je batterij zal een tijdje goed werken tot de eerste de beste handeling waarvoor de app nodig is. En dat kan (bij meerdere batterijen) zelfs al na een stroomstoring zijn om de 1600/2400/3200 watt ontladen weer te ontgrendelen. Dat is dan gewoon niet meer mogelijk.
Als je dat als een probleem gaat zien dan praat je jezelf binnen de kortste keren het gekkenhuis in.
Gaan we weer. Je zorgen maken over een slechte ontwikkeling, en die zorgen uiten, lijkt me geen opmerkingen over een gekkenhuis waard. Ik vermijd apparaten met een verplichte cloudverbinding omdat ik door mijn werk weet dat er echte redenen zijn om je zorgen te maken. De HW batterij heb ik gekocht ondanks de cloudverbinding, en alleen maar omdat het mogelijk is het systeem in de dagelijkse praktijk zonder die cloudverbinding te draaien. Echter zoals ik hierboven al zei, hiermee vermijd ik niet alle risico's.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-09 16:07
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Net gezocht maar bij mij komt hij ook wel gewoon bij de zoekresultaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Harri op 26-06-2025 21:28 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:22:

Zie mijn bevindingen na de batterijen en P1-meter een tijd afgesloten hebben gehad van internet (let op: van internet, niet van wifi)

JeroenH in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

JeroenH in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Ik hoefde geen van de HW-apparaten opnieuw aan te melden in de app. Ik heb ze gepowercycled, maar ik weet niet of dat nodig was. Dat doe ik een volgende keer als ze weer bij internet mogen wel weer, waarschijnlijk als de nieuwe firmware in productie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:24:
[...]

Daarom schreef ik ook "lange termijn". Als de HW cloud om wat voor reden dan ook niet meer beschikbaar is, komt er een dag dat je batterij of P1-meter van de wifi afvalt o.i.d. en dan stopt het gewoon.

[...]

Puur gokwerk? Nee het is glashelder wat er gebeurt als de HW cloud voorgoed niet meer beschikbaar is. Je batterij zal een tijdje goed werken tot de eerste de beste handeling waarvoor de app nodig is. En dat kan (bij meerdere batterijen) zelfs al na een stroomstoring zijn om de 1600/2400/3200 watt ontladen weer te ontgrendelen. Dat is dan gewoon niet meer mogelijk.

[...]

Gaan we weer. Je zorgen maken over een slechte ontwikkeling, en die zorgen uiten, lijkt me geen opmerkingen over een gekkenhuis waard. Ik vermijd apparaten met een verplichte cloudverbinding omdat ik door mijn werk weet dat er echte redenen zijn om je zorgen te maken. De HW batterij heb ik gekocht ondanks de cloudverbinding, en alleen maar omdat het mogelijk is het systeem in de dagelijkse praktijk zonder die cloudverbinding te draaien. Echter zoals ik hierboven al zei, hiermee vermijd ik niet alle risico's.
Ik heb een gedachte als om een domme reden je de batterij niet meer aan je wifi kun koppelen dan ben je de klos. Dit moet eigenlijk niet kunnen. In mijn ogen moet er altijd een mogelijkheid aanwezig te zijn om de wifi koppeling te maken. Hierna kun je de verbinding met HA of Homey herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harri schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Net gezocht maar bij mij komt hij ook wel gewoon bij de zoekresultaten.
Dan moet ik een type fout hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Ik heb een gedachte als om een domme reden je de batterij niet meer aan je wifi kun koppelen dan ben je de klos. Dit moet eigenlijk niet kunnen. In mijn ogen moet er altijd een mogelijkheid aanwezig te zijn om de wifi koppeling te maken. Hierna kun je de verbinding met HA of Homey herstellen.
Ja ik zou dat vanuit privacy- en securityperspectief een heel goede en consumentgerichte feature vinden. Maar voorzover ik weet is dit bij de HW batterij niet mogelijk. Als je de batterij een lange tijd hebt staat, komt er een moment dat de app (en daarmee de HW cloud) nodig is. Is die er niet, om wat voor reden dan ook, dan ben je inderdaad de klos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:29:
weet niet of dat nodig was. Dat doe ik een volgende keer als ze weer bij internet mogen wel weer, waarschijnlijk als de nieuwe firmware in productie is.
Welke firmware bedoel je? De nieuwste voor de P1-meter is maandag in productie gegaan.

Verder is er op dit moment alleen maar een vooraankondiging van een nieuwe Beta voor de batterij maar die is er dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edit. Nvt

[ Voor 98% gewijzigd door Devke op 26-06-2025 22:13 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:35:
[...]

Ja ik zou dat vanuit privacy- en securityperspectief een heel goede en consumentgerichte feature vinden. Maar voorzover ik weet is dit bij de HW batterij niet mogelijk. Als je de batterij een lange tijd hebt staat, komt er een moment dat de app (en daarmee de HW cloud) nodig is. Is die er niet, om wat voor reden dan ook, dan ben je inderdaad de klos.
Laten ze maar het zelfde systeem doen wat SolarEdge heeft je druk op de knop en er wordt een Wifi request gestuurd die je via de router kunt accepteren en dan werkt alles weer. Zo werkt de airco bij mij ook. Lekker simpel

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 26-06-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze dus @JeroenH. Je kunt sturen nu. Standby dus o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Deze dus @JeroenH. Je kunt sturen nu. Standby dus o.a.
Oh! Ik was een beetje druk vandaag, die had ik gemist :)

Ik zal het weekend als ik tijd heb internet inschakelen, en kijken wanneer die firmware arriveert. Gaat dat vanzelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14

Remco2001

Ehm, ok...

JeroenH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:18:
[...]

Oh! Ik was een beetje druk vandaag, die had ik gemist :)

Ik zal het weekend als ik tijd heb internet inschakelen, en kijken wanneer die firmware arriveert. Gaat dat vanzelf?
Updaten kan in de app met de optie “controleer op updates” bij de P1-meter. In de app zelf kun je nog niet kiezen voor de stand-by-optie. In Homey en HA kun je dit wel regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Versie 2 van m'n "laden als de omvormer uit is vanwege negatieve tarieven".

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XOMoqo4.png

Ben ook al een aardig eind opgeschoten met een "herfst / winter" versie, die ietwat uitgebreider moet zijn om op de juiste momenten in te kopen en zelf te gebruiken tijdens de piekuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 20:21
GL007 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvqHpib4w3CRS8FlazwQPz8Pj4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDhYlhVBmvTTOu5Mt456MfoY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet waar jij het over hebt maar als ik Homewizard in toets krijg ik als eerste hit onze HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
ivo1969 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Hoezo? Gebeurt wel vaker dat er een of andere site eruit ligt?
Inderdaad, we doen ook allemaal aan internet bankieren en die websites van de banken liggen er ook geregeld uit. En die zullen ook wel iets met de cloud doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56vqQrOEH9o-BDIsUBUVja6Wts4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uc1zcKELP3NYVf7r8MIEiKhB.png?f=fotoalbum_large
De batterij hebben keurig om beurten energie geleverd. Helemaal perfect zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Hier knalde gisteren avond ( en waarom weet ik nog niet) aardlek eruit waarop 1 batterij is op aangesloten.
Schakelaar omgezet, maar toen stroom er nog niet terug kwam bleek dat de fase waarop batterij zit er ook uit lag.

[ Voor 3% gewijzigd door ivo1969 op 27-06-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:37:
Hier knalde gisteren avond ( en waarom weet ik nog niet) aardlek eruit waarop 1 batterij is op aangesloten.
Schakelaar omgezet, maar toen stroom er nog niet terug kwam bleek dat de fase waarop batterij zit er ook uit lag.
Fase of de groep waar hij op zat? Ik denk dat je groep bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Fase of de groep waar hij op zat? Ik denk dat je groep bedoeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCf24Tn_07ZNV8MKIsOGfV64Jas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScBTItDVAZ2oMOsMdWLHGqLd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9TZgdsjza5kXZy0yF0EcbAFPiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrRC5NY0D3gSrkmvicE8RaVG.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste foto wat nr 2 naar beneden en onderste foto de middelste naar benenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16

Aardedraadje

Met kabelschoen

ivo1969 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:56:
[...]
Eerste foto wat nr 2 naar beneden en onderste foto de middelste naar benenden
Nr. 2 op de eerste foto is geen aardlekschakelaar maar een installatieautomaat. Dat maakt het verhaal wel wat simpeler, stroompiek o.i.d. Gelukkig niet ook nog een aardlekstroom erbij. Als de batterij het nog doet, zou ik die niet per se verdenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 27-06-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Aardedraadje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Nr. 2 op de eerste foto is geen aardlekschakelaar maar een installatieautomaat. Dat maakt het verhaal wel wat simpeler, stroompiek o.i.d. Gelukkig niet ook nog een aardlekstroom erbij. Als de batterij het nog doet, zou ik die niet per se verdenken.
Oke bedankt voor de toelichting en ja batterij doet het nog gewoon, het is wel de batterij die gisteren even oranje heeft staan knipperen , maar dat was vanzelf weg gegaan

[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 27-06-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Kan die zomaar de fase meepakken? Heb dat nog nooit hier gezien. Ben geen elektraman hoor vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Kan die zomaar de fase meepakken? Heb dat nog nooit hier gezien. Ben geen elektraman hoor vandaar de vraag.
Selectiviteit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:26:
[...]

Selectiviteit probleem?
Ja en houdt in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:48
Goedemorgen, gisteren de nieuwste HW firmware 6.0203 geïnstalleerd en in Homey de juiste P1 meter met Api V2. Enthousiast direct een , achteraf bleek foutieve, flow in Homey aangemaakt, met de bedoeling om in de ochtend later te starten met laden. Ik wilde de baterij indien leeg in de nacht in standby laten gaan. Deze functie is niet voorzien, maar ook de afhandeling van deze fout niet. Ik kon via apparaten in HW de batterij niet benaderen en kreeg onderstaande melding, zie schermprint. De batterij stond en bleef staan op status "inactief". Batterij uit en stekker eruit, p1 meter stroomvoorziening had allemaal geen effect. Uiteindelijk in Homey d.m.v. flow de batterij in "laden NOM" kunnen zetten. Probleem opgelost! Wellicht oplossen in HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIij31Y9c2ORjVljD7lWiT-j3JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0npwalgsME45VLlvE1frASVy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

counter12 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:53:
Goedemorgen, gisteren de nieuwste HW firmware 6.0203 geïnstalleerd en in Homey de juiste P1 meter met Api V2. Enthousiast direct een , achteraf bleek foutieve, flow in Homey aangemaakt, met de bedoeling om in de ochtend later te starten met laden. Ik wilde de baterij indien leeg in de nacht in standby laten gaan. Deze functie is niet voorzien, maar ook de afhandeling van deze fout niet. Ik kon via apparaten in HW de batterij niet benaderen en kreeg onderstaande melding, zie schermprint. De batterij stond en bleef staan op status "inactief". Batterij uit en stekker eruit, p1 meter stroomvoorziening had allemaal geen effect. Uiteindelijk in Homey d.m.v. flow de batterij in "laden NOM" kunnen zetten. Probleem opgelost! Wellicht oplossen in HW.

[Afbeelding]
Yep, bekend probleem dit. Als ik het goed heb onthouden, is HW aan het denken hoe ze dit soort cases moeten afhandelen. Dus dat de batterijen via de API in een modus gezet zijn die via de app (nog?) niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samen vallende belasting in meerder groepen kunnen ook de hoofd fase automaat uitschakelen. Jij schreef dat er een automaat voor de hoofd automaat is afgegaan.
Het is misschien handig om een overzicht tekening of lijst te maken wat er achter elke groep en fase zit.
En kijkt dan naar mogelijke gelijktijdige schakelen in de groepen. De fase die die uit ging is waarschijnlijk behoorlijk zwaar belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Dus de standby functie werkt nog niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

counter12 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:36:
Dus de standby functie werkt nog niet ?
Wat ik eruit haal is dat je hem wel in Standby krijgt via Homey (of HA) maar dan niet meer uit Standby via de App.
Dus je zal hem ook weer via Homey (of HA) uit Standby moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
Maar standby is dan geen 0, maar in mijn geval laden 11 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:22
De omvormer blijft altijd even in standby draaien en zal na een tijdje naar 0 watt gaan. Dit om te voorkomen dat hij weer vanaf 0 moet opstarten. (zo zou het moeten werken)

Wat ik hier wel eens zag is dat hij nooit naar 0 ging. Maar 0 is ook fictief want de interne componenten halen alsnog stroom uit de batterij.
counter12 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:40:
Maar standby is dan geen 0, maar in mijn geval laden 11 W

[ Voor 17% gewijzigd door gielz op 27-06-2025 09:45 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Samen vallende belasting in meerder groepen kunnen ook de hoofd fase automaat uitschakelen. Jij schreef dat er een automaat voor de hoofd automaat is afgegaan.
Het is misschien handig om een overzicht tekening of lijst te maken wat er achter elke groep en fase zit.
En kijkt dan naar mogelijke gelijktijdige schakelen in de groepen. De fase die die uit ging is waarschijnlijk behoorlijk zwaar belast.
Het was hier in eerste instantie 1 fase en ivm inductie en airco heb ik 3 fase laten aanleggen.
Fase die er uit plofte was de keuken en enige wat daarin aan stond was plafondlamp met 4 led lampen , magnetron (stond uit alleen weergave tijd) , vaatwasser uit, koffiezet apparaat ook uit.
Dus zwaar belast?
En gebeurd hier wel dat inductie koken, magnetron aan hebben, vaatwasser aan hebben , geen problemo

[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 27-06-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Dit dus....

Als je bijv 4 groepen met elk een 16A automaat hebt, op 1 fase, kun je in theorie 4x 16A over 1 fase heen halen, die op de hoofdzekering 25A is. Die hoofdzekering gaat er niet meteen uit, daar heb je soms meerdere minuten voor nodig boven de 30A.

Maar als je dan 3 van de 4 groepen belast met verbruik, bijv 10A van de Oven , 10A van de de wasmachine en 10A van je batterij, dan zit je op 30A op die fase. En klapt de hoofdzekering /fase.

Gezien je automaat op 16A ook geklapt is, zal het die groep zijn die ook nog boven de 16A is gekomen. En dat kan als je bijv ook nog een stofzuiger of vaatwasser op die groep hebt aangezet.

Het kan heel leerzaam zijn om de (P1 / kWh meter) grafiek te plotten met de belasting per fase.
Ik heb die hier in HomeAssistant ook aangezet om te leren dat ook hier teveel zwaarverbruikers op 1 fase zitten. Helaas pas ik dat niet zo makkelijk meer aan (kookgroep en warmtepomp op zelfde fase...), maar als ik nog eens een electricien over de vloer heb, ga ik dat wel laten doen. Afgelopen maand 8 pieken tot 25A op een fase, en 1 piek tot 33A op een fase.
Dat weerhoud mij dus daarom ook even om zomaar een plugin batterij erbij te zetten, en waarschijnlijk naar een DC gekoppelde batterij ga.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 27-06-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
gielz schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:44:
De omvormer blijft altijd even in standby draaien en zal na een tijdje naar 0 watt gaan. Dit om te voorkomen dat hij weer vanaf 0 moet opstarten. (zo zou het moeten werken)

Wat ik hier wel eens zag is dat hij nooit naar 0 ging. Maar 0 is ook fictief want de interne componenten halen alsnog stroom uit de batterij.

[...]
Ik verwachtte mode "inactief" . Maar is ok zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Website HomeWizard is weer compleet terug.
De batterij staat er weer op.

[ Voor 43% gewijzigd door GL007 op 27-06-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Wat ik eruit haal is dat je hem wel in Standby krijgt via Homey (of HA) maar dan niet meer uit Standby via de App.
Dus je zal hem ook weer via Homey (of HA) uit Standby moeten krijgen.
Goede constatering. Je moet dan via Homey of HA de batterij eerst in to_full of in nom zetten. Dan kun je er via de app bij. Het probleem is bij HW bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Goede constatering. Je moet dan via Homey of HA de batterij eerst in to_full of in nom zetten. Dan kun je er via de app bij. Het probleem is bij HW bekend.
Dit moet je zo laten anders kun je een deadlocks krijgen.
Je moet altijd na manueel ingrijpen de zaak in automaat mode zetter (NOM of Laad100%).
Dit is in de besturingstechniek zeer gebruikelijk.
Een manuele handeling werk je altijd af.

[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 27-06-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:31:
[...]

Updaten kan in de app met de optie “controleer op updates” bij de P1-meter. In de app zelf kun je nog niet kiezen voor de stand-by-optie. In Homey en HA kun je dit wel regelen.
All right, dat ging van een leien dakje, mijn P1-meter heeft nu FW-versie 6.0203.

Maar ik begrijp nog niet hoe het kunnen wijzigen van de modus in Home Assistant werkt? Ik heb de TS doorgeplozen, en diverse zoekacties in dit topic gedaan, maar ik kan de informatie daarover niet vinden.

Ik draai de meest recente versie van HA, heb de normale Homewizard integratie, ik kan dus de batterijen en de P1-meter uitlezen. Ik heb de integratie ook al geherstart, en ook even handmatig in de entiteiten gezocht. Maar ik zie nog geen nieuwe control opduiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

JeroenH schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:24:
[...]

All right, dat ging van een leien dakje, mijn P1-meter heeft nu FW-versie 6.0203.

Maar ik begrijp nog niet hoe het kunnen wijzigen van de modus in Home Assistant werkt? Ik heb de TS doorgeplozen, en diverse zoekacties in dit topic gedaan, maar ik kan de informatie daarover niet vinden.

Ik draai de meest recente versie van HA, heb de normale Homewizard integratie, ik kan dus de batterijen en de P1-meter uitlezen. Ik heb de integratie ook al geherstart, en ook even handmatig in de entiteiten gezocht. Maar ik zie nog geen nieuwe control opduiken?
Daarvoor heb je tot nu toe een extra YAML nodig gehad. Vanaf de volgende versie van HA is API V2 actief en kan het zonder deze extra stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Daarvoor heb je tot nu toe een extra YAML nodig gehad. Vanaf de volgende versie van HA is API V2 actief en kan het zonder deze extra stappen.
Top, en die komt binnenkort, ik zag de launch-party livestream al klaar staan op YT. Ik wacht daar wel op en dan ga ik aan de gang.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:22
Voor als je eerder wilt pielen; https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82340672
JeroenH schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Top, en die komt binnenkort, ik zag de launch-party livestream al klaar staan op YT. Ik wacht daar wel op en dan ga ik aan de gang.

Thanks!

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeKQrHp6E814vg67A6u-ePSI9Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPDteUaFt9itTyvPvj6ejySv.png?f=fotoalbum_large
Ook bij het opladen werkt de NOM vrij goed. Dit is helemaal perfect zo.
Mooi stukje werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb vandaag voor het eerst een goed indruk van de wijzigingen in de P1-meter firmware kunnen maken wanneer deze een was/droog programma uitvoert. Dit was waar ik het meeste problemen had met veel schakel gedrag.

Mijn conclusie is dat het gedag inderdaad anders is maar dat het totaal aantal schakelingen niet echt veel lager is geworden. Het verschil lijkt vooral te zitten in de wijze waarop meerdere batterijen in die situatie worden aangestuurd.

Het lijkt er op dan er per batterij een vookeur keuze wordt gemaakt waarbij de een pendelt tussen laden en idle en de andere tussen ontladen en idle zodat ze elkaar afwisselen op basis van het gewenste vermogen.

Dus per batterij is het aantal schakelingen wel afgenomen. Hoe dat uitpakt als je slechts 1 batterij hebt kan ik niet zeggen.

Edit 28-06 11:30
Vervolg van de test maar nu met alle batterijen helemaal vol zodat de batterij die werd ontladen ook de enige was die geladen kon worden (dus het effect van slecht 1 batterij hebben).

Een helaas moet ik dan vaststellen dat het reageren op snelle wisselingen slechter is geworden. In de vorige firmware versie werd er bij de behoefte om te schakelen nog een wacht tijd aangehouden van ca 15 seconden indien van ontladen naar laden werd gegaan maar dat gebeurd nu niet meer.

Gevolg is dat er zelfs meer schakelingen plaatsvinden dan voorheen.

[ Voor 26% gewijzigd door hanev001 op 28-06-2025 11:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine update aangaande de P1 verbindingsproblemen die ik ervoer sinds firmware 6.0203

Na het wijzigen van het gebruikte WiFi kanaal naar een kanaal waar nu de minste interferentie is werkt het geheel weer stabiel. Geen uitval meer gezien.
Polling door Homey ook terug gezet naar 6 sec. (mooier gemiddelde voor mijn EPM regeling) Dit heeft geen invloed op de werking van de batterij.
Conclusie, als je verbindingsproblemen ervaart moet je het zoeken in je WiFi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
ivo1969 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:45:
[...]

Het was hier in eerste instantie 1 fase en ivm inductie en airco heb ik 3 fase laten aanleggen.
Fase die er uit plofte was de keuken en enige wat daarin aan stond was plafondlamp met 4 led lampen , magnetron (stond uit alleen weergave tijd) , vaatwasser uit, koffiezet apparaat ook uit.
Dus zwaar belast?
En gebeurd hier wel dat inductie koken, magnetron aan hebben, vaatwasser aan hebben , geen problemo
Zoals jij het beschrijft trek ik maar een conclusie, je batterij is niet goed. Voordeel is dat het ding redelijk makkelijk te verzetten is. Gewoon een andere groep proberen. Vliegt die er dan ook uit dan weet je dat het niet specifiek aan de groep ligt en dat de accu naar alle waarschijnlijkheid de boosdoener is.

Meten is weten wanneer je weet wat je meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:31
Iemand ervaring met zelfinstallateur van Enphase worden (bericht via Enphase), is dit een goed idee?

Dear Sir or Madam,
I own a solar power system with Enphase microinverters (IQ7) and an Enphase Envoy Metered gateway, which was installed in 2020 through Greenchoice. I would like to have access to the installer environment (Enlighten Manager) of my system.
My reason for this request is that I want to better align my energy consumption with my solar production. I work with Home Assistant, a HomeWizard P1 Meter and a HomeWizard home battery. With this combination, I want to set up advanced automations, such as limiting feed-in or automatically switching consumers in the event of a surplus.
My Enlighten account is registered at this email address: xxx
My System ID: xxxx
If there are any conditions or steps I need to follow to make this happen, please let me know.
Sincerely,David

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
DavidNewhouse schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:11:
Iemand ervaring met zelfinstallateur van Enphase worden (bericht via Enphase), is dit een goed idee?

Dear Sir or Madam,
I own a solar power system with Enphase microinverters (IQ7) and an Enphase Envoy Metered gateway, which was installed in 2020 through Greenchoice. I would like to have access to the installer environment (Enlighten Manager) of my system.
My reason for this request is that I want to better align my energy consumption with my solar production. I work with Home Assistant, a HomeWizard P1 Meter and a HomeWizard home battery. With this combination, I want to set up advanced automations, such as limiting feed-in or automatically switching consumers in the event of a surplus.
My Enlighten account is registered at this email address: xxx
My System ID: xxxx
If there are any conditions or steps I need to follow to make this happen, please let me know.
Sincerely,David
Oeh, benieuwd naar het antwoord.
Ik zou dat ook graag willen doen met mijn enphase .
Zodat ik eventuele overschot kan stoppen wanneer t mij uitkomt.
Nu heb ik geen toegang alleen de installateur en die heb ik een berichtje gedaan maar die antwoord niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diaantje71 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Nu heb ik geen toegang alleen de installateur en die heb ik een berichtje gedaan maar die antwoord niet meer.
Homey heeft daar geen app voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
Ik heb al antwoord, maar vraag me af of dit een goed idee is?

Bedankt dat u contact hebt opgenomen met Enphase Energy.

Om zelfinstallateur te worden voor een Enphase-systeem, moet u een paar belangrijke stappen volgen om ervoor te zorgen dat uw systeem correct geregistreerd en ondersteund is. Hier is een vereenvoudigde handleiding om u op weg te helpen:
Maak een Enphase-account aan
Ga naar het Enphase Installer Portal Nederland en registreer je als installateur of zelfinstallateur.
Kies bij registratie de juiste rol.
Registreer je systeem
Log in op het Enphase Enlighten-platform .
Gebruik het serienummer van je IQ Gateway of Envoy om je systeem te registreren.
Gebruik de Enphase Installer App
Download de Enphase Installer App (voorheen Installer Toolkit) via de App Store of Google Play.
Hiermee kun je micro-omvormers scannen, het systeem configureren en de inbedrijfstelling voltooien.
Volg de installatiehandleidingen
Raadpleeg de Nederlandstalige installatiegidsen en best practices voor het correct plaatsen van micro-omvormers, AC-bekabeling, en het aansluiten van de Envoy.
Zorg dat je voldoet aan de Nederlandse NEN-normen en lokale regelgeving.
Training en ondersteuning
Enphase biedt Nederlandstalige trainingen en documentatie voor installateurs.
Je kunt ook terecht bij de Enphase Community voor hulp van andere gebruikers en experts.

Met vriendelijke groet,
Klantondersteuningstechnicus
Enphase Energy
Diaantje71 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DavidNewhouse schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:27:
Ik heb al antwoord, maar vraag me af of dit een goed idee is?

Bedankt dat u contact hebt opgenomen met Enphase Energy.

Om zelfinstallateur te worden voor een Enphase-systeem, moet u een paar belangrijke stappen volgen om ervoor te zorgen dat uw systeem correct geregistreerd en ondersteund is. Hier is een vereenvoudigde handleiding om u op weg te helpen:
Maak een Enphase-account aan
Ga naar het Enphase Installer Portal Nederland en registreer je als installateur of zelfinstallateur.
Kies bij registratie de juiste rol.
Registreer je systeem
Log in op het Enphase Enlighten-platform .
Gebruik het serienummer van je IQ Gateway of Envoy om je systeem te registreren.
Gebruik de Enphase Installer App
Download de Enphase Installer App (voorheen Installer Toolkit) via de App Store of Google Play.
Hiermee kun je micro-omvormers scannen, het systeem configureren en de inbedrijfstelling voltooien.
Volg de installatiehandleidingen
Raadpleeg de Nederlandstalige installatiegidsen en best practices voor het correct plaatsen van micro-omvormers, AC-bekabeling, en het aansluiten van de Envoy.
Zorg dat je voldoet aan de Nederlandse NEN-normen en lokale regelgeving.
Training en ondersteuning
Enphase biedt Nederlandstalige trainingen en documentatie voor installateurs.
Je kunt ook terecht bij de Enphase Community voor hulp van andere gebruikers en experts.

Met vriendelijke groet,
Klantondersteuningstechnicus
Enphase Energy

[...]
Je moet de vraag stellen of je de envoy bridge op een andere manier kunt aansturen of dat zij een api hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb iets gevonden
https://www.envoyproxy.io/docs
Ze hebben een web interface daar is voor een programeur wel iets voor te maken

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 27-06-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidNewhouse
GL007 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Je moet de vraag stellen of je de envoy bridge op een andere manier kunt aansturen of dat zij een api hebben.
Bedankt, ik heb de envoy integratie al draaien in home-assistant, maar ik heb begrepen dat de openbare API alleen-lezen is, maar alleen via de installateurstoegang wel te bereiken is. Voor zover ik dit goed heb begrepen
Pagina: 1 ... 150 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.