Zet de vaatwasser er eens bij aan. Laad je batterij op etc en doe dat 365x per jaar. Laat ik de EV nog even buiten beschouwing.nilisvw schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:41:
Ja daarom is het ook de vraag of het echt nuttig is.
Echter is het goedkoper maken van energie op de uren dat er overschot is naar mijn mening wel iets goeds. Iedereen kijkt toch naar de portemonnee. Maar als het dan 5 cent scheelt per wasbeurt in vergelijking met savonds de was draaien gaat was niemand daarvoor zijn was eerder aanzetten.
Ik bedoel dan het verschil met vast contract icm die 30% korting op kale stroom waar Eneco naar verwijst. Dat lijkt bijna de moeite niet waard.Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:10:
[...]
Zet de vaatwasser er eens bij aan. Laad je batterij op etc en doe dat 365x per jaar. Laat ik de EV nog even buiten beschouwing.
Begrijp idd dat op dynamisch contract het verschil wel noemenswaardig is overdag.
De beste manier om de temperatuur te meten is in de luchtstroom. Zie foto die ik in het forum hebt geplaatst. Dus een sensor in de ventilator uitlaat.bing69 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:09:
[...]
Eens en niet eens, zoals je ziet is de uitstroomopening schuin naar beneden gericht. Maar het is maar een indicatie
Ik meet temperatuur van 47 graden bij een laad vermogen van 800 W
[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 22-06-2025 16:19 ]
Het is via een fonds dat weer een holding bezit die weer aandelen heeft in de energieleverancier.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:45:
[...]
Welke leverancier is dat? Zo ver mij bekend zijn er in Nederland geen beurs genoteerde leveranciers.
Allemaal niet beursgenoteerd inderdaad.
Hier hangt een 2500W omvormer met 2560W aan panelen. Het piekt er wel eens op maar meestal is het in de zomer tussen de 1600 en 2200 Watt. De 1600W zit de installatie zo op. (142 graden zuidoost, 34 graden helling) Op een mooie dag in December komt er toch nog 1400W 6,8kWh vanaf. Dus een 1,5kW omvormer was ook prima geweest. Zeker in combinatie met een batterijtje. Dus zou je nu wat nieuws moeten bouwen. Lijkt het mij voldoende voor een soort gelijke situatie.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:56:
[...]
Die redelijke productie in de winter lijkt me niet realistisch. Met het dubbele aan Wp op mijn dak zijn er dan heel wat dagen dat ik niet eens 1 kwh aan opbrengst heb.
OK, Op die manier is waarschijnlijk half Nederland aandeelhouder van een of meer energiebedrijven via hun pensioenfonds.netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:20:
[...]
Het is via een fonds dat weer een holding bezit die weer aandelen heeft in de energieleverancier.
Allemaal niet beursgenoteerd inderdaad.
Nee die 30% zet geen zoden aan de dijk. Dan zeggen we eigenlijk hetzelfde.nilisvw schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:15:
[...]
Ik bedoel dan het verschil met vast contract icm die 30% korting op kale stroom waar Eneco naar verwijst. Dat lijkt bijna de moeite niet waard.
Begrijp idd dat op dynamisch contract het verschil wel noemenswaardig is overdag.
Het dak volgooien is juist een prima idee als je nog niks hebt. De meerprijs van extra panelen, rails en een half uurtje extra op het dak is verwaarloosbaar.Apenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:51:
[...]
Terug leveren brengt hoe dan ook geen reet meer op. Ik ben bezig met een EPM via Homey. (Het is wachten op de power limit sturing) Maar voor mensen zonder Homey / Home Assistant of dergelijks is de meest simpele oplossing een CT klem op de hoofdaansluiting. Maximale export zet je op iets van 100 Watt dan doet je Homewizard batterij ook nog leuk mee. En hoef je je niet druk te maken om panelen uit zetten en weet ik het wat voor onzin. (Omvormer regelt zichzelf naar gelang de vraag in huis)
Voor wie nog panelen wil installeren is het natuurlijk handig om te kijken naar wat je in huis verbruikt. Gooi het dak maar vol met zo groot mogelijke omvormer slaat nergens meer op. Mooier is bijvoorbeeld een 1,5kW omvormer met 2,3kW aan panelen. Dan heb je een mooi continue vermogen in plaats van een piek om 12.00. En in de winter toch een redelijke productie. 1,5 kW PV met 1,6kW PIB gaat voor een gemiddeld huishouden heel leuk draaien. 3,1kW voldoet bij het draaien van een wasje. Heb je een warmtepomp zal je het geheel wat moeten opschalen, maar je begrijpt het idee.
Maar je moet inderdaad wel het budget hebben om ook een evenredig grote accu neer te zetten zodat je die opwek tijdens de gunstige uren kan verkopen en nu bij leggen als je al panelen hebt loont ook niet snel.
Zelf heb ik nu zat vermogen liggen om alles inclusief de warmtepomp te salderen en tegen de tijd dat dit niet meer mag, is de volledige investering al terug verdiend. Daarna is alles wat het aan import bespaart of qua terugleveren oplevert dus pure winst.
Je hebt het dus over vermogen en Ja als toevallig even de zon fel schijnt haal je dat mogelijk. Ik heb het over kwh en dan ligt de zaak toch echt heel anders. Misschien op 1 op 2 dagen in de maand maar niet elke dag.Apenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:22:
[...]
Hier hangt een 2500W omvormer met 2560W aan panelen. Het piekt er wel eens op maar meestal is het in de zomer tussen de 1600 en 2200 Watt. De 1600W zit de installatie zo op. (142 graden zuidoost, 34 graden helling) Op een mooie dag in December komt er toch nog 1400W 6,8kWh vanaf. Dus een 1,5kW omvormer was ook prima geweest. Zeker in combinatie met een batterijtje. Dus zou je nu wat nieuws moeten bouwen. Lijkt het mij voldoende voor een soort gelijke situatie.
Over een hele maand december kom ik echt niet verder dan 40kwh totaal.
@DevkeDevke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:01:
[...]
Dynamisch is makkelijker dan je schetst. Het principe is altijd hoog laag hoog (ochtend-dag-avond). Nacht is vrij stabiel. Binnen HA heb ik dit geregeld. Een integratie kijkt altijd naar de goedkoopste uren van de dag. Daar laat ik de automatisering naar kijken. Of de goedkoopste uren nu om 12 uur of 13 uur beginnen. Proces loopt automatisch met betrekking tot laden batterij. De panelen fietsen gewoon door. Wat we wel doen is even kijken wanneer we dan een vaatwasser, wasmachine aanzetten. Wellicht kan dat ook automatisch. Niet in verdiept nog. De panelen leveren dan automatisch op de duurdere uren terug.
Edit : Gokken hoeft niet. De glazenbol is ook niet nodig. De prijzen voor morgen zijn al bekend.
[Afbeelding]
Helemaal mee eens.
Dynamisch vraagt wat planning, maar is wel beter voor netbelasting. Dus versterkt de positieve kant van de batterij.
En er is inderdaad geen glazen bol voor nodig.
Hier de prijzen van Tibber.
/f/image/SbtTza3Y6AGr6ywhOZEImb0N.png?f=fotoalbum_large)
Elke dag enkele uren lekker laag, batterij vol, wasmachine aan, auto laden etc. op de juiste momenten.
En je hoeft ook niet te kijken naar wolkje hier of daar, als er wisselende bewolking is, en het is wellicht krap met PV opbrengst, dan de batterij handmatig laden in de lage tarieven periode. Batterij vol, voor de pieken in de avond, richting 30 (+j cent.
Zou fijn zijn als de app nog de optie had om de batterij te pauzeren, zodat de echte slurpers de batterij niet onnodig bij lage tarieven leegtrekken en ‘s avonds duurdere stroom moet worden ingekocht.
Als al eerder hier gepost, mijn kWh prijs in juni is net 16 cent, en ik krijg voor mijn PV stroom die ik teruglever 19,5 cent.
Al jaren een dynamisch contract, geen moment spijt van gehad.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Haha, dat valt ook wel tegen. Veel energieleveranciers zijn in buitenlandse handen. Vroeger was alles van de overheid, maar die hebben een groot deel verkocht voor het snelle geld.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:23:
[...]
OK, Op die manier is waarschijnlijk half Nederland aandeelhouder van een of meer energiebedrijven via hun pensioenfonds.
Als je nu aandelen wilt dan moet je echt via omwegen werken en soms is het niet eens mogelijk. Eneco is bijvoorbeeld in Japanse handen ( 80% Mitsubishi / 20% Chubu) en wat ooit Nuon was is nu volledig in handen van Vattenfall wat 100% eigendom is van de Zweedse staat.
Ik snap dat perspecief, maar ik zie het anders: vooral in dit zonnige jaargetijde zal een lage kWh-prijs betekenen dan er een groot aanbod is van zonne-energie (en/of windenergie, maar meestal grotendeels zonne-energie) en dat zou dus moeten betekenen dat als ik dan afneem van het net misschien ergens een zonneweide iets minder hoeft te curtailen.netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:58:
Zelfs als het pauzeren komt, dan weet ik nog niet of ik dat ga gebruiken. Ik wil geen vieze stroom van centrales die bij moeten springen, dus laat die batterij maar lekker zijn werk doen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
De batterij gaat je bij die update helpen. Wat ik wel mis is de Discharge Only mogelijkheid. Alleen maar ontladen en niet meer opladen. Als je van Standby naar NOM gaat betekend dat je toch weer dure stroom kunt afnemen (opwek of net inkoop). Nu heb ik een automatisering die daar naar kijkt, ben er niet tevreden over. Reden is dat er teveel geschakeld wordt dan met de batterij. Technisch verhaal, bespaar je hem even.EVfan schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:29:
[...]
@Devke
Helemaal mee eens.
Dynamisch vraagt wat planning, maar is wel beter voor netbelasting. Dus versterkt de positieve kant van de batterij.
En er is inderdaad geen glazen bol voor nodig.
Hier de prijzen van Tibber.
[Afbeelding]
Elke dag enkele uren lekker laag, batterij vol, wasmachine aan, auto laden etc. op de juiste momenten.
En je hoeft ook niet te kijken naar wolkje hier of daar, als er wisselende bewolking is, en het is wellicht krap met PV opbrengst, dan de batterij handmatig laden in de lage tarieven periode. Batterij vol, voor de pieken in de avond, richting 30 (+j cent.
Zou fijn zijn als de app nog de optie had om de batterij te pauzeren, zodat de echte slurpers de batterij niet onnodig bij lage tarieven leegtrekken en ‘s avonds duurdere stroom moet worden ingekocht.
Als al eerder hier gepost, mijn kWh prijs in juni is net 16 cent, en ik krijg voor mijn PV stroom die ik teruglever 19,5 cent.
Al jaren een dynamisch contract, geen moment spijt van gehad.
Dynamisch was ik ook best huiverig voor. Ik zit vanaf eind maart (laatste 2 dagen) op dynamisch. Nu laad ik de EV nog niet op maar komt eraan. Resultaat:
:strip_exif()/f/image/2doQ4iDDjxkaU8uEmnC66hgg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou je sec alleen kijken nu wat terug levering je heeft opgebracht dan zit ik op 22,4 ct / kWh. Die kreeg ik niet bij mijn vorige leverancier. Natuurlijk is deze periode sparen voor de wintermaanden. Heb er alle vertrouwen in. Tot nu toe dik tevreden.
Als je gelijk ook een batterij plaatst is het inderdaad leuk. Zeker als je de overproductie dan weer in de ochtend en avondpiek leuk kan verkopen. (Maar dan moet je wel budget hebben met een 2,7kWh batterijtje schiet het niet op)netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:27:
[...]
Het dak volgooien is juist een prima idee als je nog niks hebt. De meerprijs van extra panelen, rails en een een half uurtje extra op het dak is verwaarloosbaar.
Maar je moet inderdaad wel het budget hebben om ook een evenredig grote accu neer te zetten zodat je die opwek tijdens de gunstige uren kan verkopen en nu bij leggen als je al panelen hebt loont ook niet snel.
Zelf heb ik nu zat vermogen liggen om alles inclusief de warmtepomp te salderen en tegen de tijd dat dit niet meer mag, is de volledige investering al terug verdiend. Daarna is alles wat het aan import bespaart of qua terugleveren oplevert dus pure winst.
Voor nieuwe installaties voor eigen gebruik is het denk ik handiger om te kijken wat heb je nodig in de winter? Dat zou dus meer vermogen aan panelen dan omvormer kunnen zijn. (Tot wat de omvormer maximaal kan hebben) Dit samen met een batterij die past bij de productie en vraag in de winter. Dat heeft meer nut dan maximaal productie pakken dat wij voorheen deden in Nederland. (Lees geld verdienen)
Klopt, maar had je het nodig?hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:29:
[...]
Je hebt het dus over vermogen en Ja als toevallig even de zon fel schijnt haal je dat mogelijk. Ik heb het over kwh en dan ligt de zaak toch echt heel anders. Misschien op 1 op 2 dagen in de maand maar niet elke dag.
Over een hele maand december kom ik echt niet verder dan 40kwh totaal.
Als ik even naar afgelopen vrijdag kijk is er bij mij 17,3 kWh opgewekt. Daarvan heb ik 7,3 kWh in huis verbruikt. 10kWh is het net opgegaan. Dus als er in December slechts 6,8kWh opgewekt wordt kom ik daar nog redelijk mee weg. Die 10 kWh in de zomer krijg je toch geen drol voor. (En dan kan ik ook niet altijd in de auto dumpen, want als ik op mijn werk ben staat de auto niet voor de deur)
Voor de wintermaanden heb je vermogen nodig in de orde van 20kWh per dag. Dit voor een warmte pomp. Ik heb dan over de 4 wintermaanden.Apenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:48:
[...]
Als je gelijk ook een batterij plaatst is het inderdaad leuk. Zeker als je de overproductie dan weer in de ochtend en avondpiek leuk kan verkopen. (Maar dan moet je wel budget hebben met een 2,7kWh batterijtje schiet het niet op)
Voor nieuwe installaties voor eigen gebruik is het denk ik handiger om te kijken wat heb je nodig in de winter? Dat zou dus meer vermogen aan panelen dan omvormer kunnen zijn. (Tot wat de omvormer maximaal kan hebben) Dit samen met een batterij die past bij de productie en vraag in de winter. Dat heeft meer nut dan maximaal productie pakken dat wij voorheen deden in Nederland. (Lees geld verdienen)
@DevkeDevke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:42:
[...]
De batterij gaat je bij die update helpen. Wat ik wel mis is de Discharge Only mogelijkheid. Alleen maar ontladen en niet meer opladen. Als je van Standby naar NOM gaat betekend dat je toch weer dure stroom kunt afnemen (opwek of net inkoop). Nu heb ik een automatisering die daar naar kijkt, ben er niet tevreden over. Reden is dat er teveel geschakeld wordt dan met de batterij. Technisch verhaal, bespaar je hem even..
Dynamisch was ik ook best huiverig voor. Ik zit vanaf eind maart (laatste 2 dagen) op dynamisch. Nu laad ik de EV nog niet op maar komt eraan. Resultaat:
[Afbeelding]
Zou je sec alleen kijken nu wat terug levering je heeft opgebracht dan zit ik op 22,4 ct / kWh. Die kreeg ik niet bij mijn vorige leverancier. Natuurlijk is deze periode sparen voor de wintermaanden. Heb er alle vertrouwen in. Tot nu toe dik tevreden.
Vergelijkbare uitgangspunten maar iets andere situatie.
Hier twee EV’s die samen 250-300 kWh verbruiken. Door dat tijdens de lage prijs perioden te verbruiken ipv bij thuiskomst inpluggen, want vast tarief, who cares, bespaar ik flink in stroomkosten, en ontzie het net.
Al ruim voordat de overheid met de huidige campagne begon.
De batterij helpt dat op te rekken naar 1700-2300 uur, NOM in die uren, ideaal. En dus nog meer ondersteuning voor het net.
Complimenten voor je gerealiseerde prijzen, nog scherper dan voor mij.
Edit: ook in de winter kunnen dynamische prijzen goed uitpakken, minder PV, maar wel vaker wind, met urenlang, soms een hele dag lagere prijzen. Mooi om dan de batterij vol te gooien en de avondpiek van soms 50-70 cent per kWh weg te schaven. Werkt voor mij prima, enige dissonant is de WP, die voor een behaaglijk klimaat gewoon continue moet draaien.
[ Voor 9% gewijzigd door EVfan op 22-06-2025 17:05 ]
Tenzij je naar die zonneweide kan fietsen is dat momenteel niet echt het geval. Gek genoeg is het massaal afschakelen van particuliere PV installaties zelfs een probleem. Er speelde in Spanje veel meer (batteries not included) maar door negatieve marktprijzen ging er te veel tegelijk uit.JeroenH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:38:
[...]
Ik snap dat perspecief, maar ik zie het anders: vooral in dit zonnige jaargetijde zal een lage kWh-prijs betekenen dan er een groot aanbod is van zonne-energie (en/of windenergie, maar meestal grotendeels zonne-energie) en dat zou dus moeten betekenen dat als ik dan afneem van het net misschien ergens een zonneweide iets minder hoeft te curtailen.
In Nederland zal dit gelukkig niet zo snel fout gaan, maar er springen dan wel gascentrales en soms zelfs kolencentrales bij tegen zeer hoge kosten. Dit zal vanzelf minder worden met de komst van meer grid forming BES, maar het is een duur grapje.
Of nog meer, afhankelijk van de woonsituatie. Hier op echt natte vochtige en koude dagen wel 50 kWh (huis van 900m3).GL007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:55:
[...]
Voor de wintermaanden heb je vermogen nodig in de orde van 20kWh per dag. Dit voor een warmte pomp. Ik heb dan over de 4 wintermaanden.
Helder verhaal. Zo zou ik het ook doen. Morgen zou laden op 10 ct kunnen. Aan de laadpaal betaal ik ruim 36 ct per kWh. Straks laden op volle snelheid 11 kW. Dan is het als het goed is zo verdeeld dat de PIB mee doet voor de avond en nacht. Elektricien gevraagd de groepen zo te verdelen over de fases dat de opwek richting batterij gaat en verbruikers verspreid worden over alle fases. De auto heeft namelijk ook ruimte op 3 fases nodig.. Wel laat ik het zo maken dat als vrouwlief wilt wassen dat de auto even wat gas terug neemt. WAF is een belangrijke. Ze moet er geen last van hebben. Als dat lukt kan ik prutsen wat ik wil. Ik merk dat ik ook meer inzet op net support. Die kosten voor de uitbreiding van het net moeten we straks allemaal gaan betalen. Beter die uitbreidingskosten dan maar zo laag mogelijk te houden door handje te helpen.EVfan schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:55:
[...]
@Devke
Vergelijkbare uitgangspunten maar iets andere situatie.
Hier twee EV’s die samen 250-300 kWh verbruiken. Door dat tijdens de lage prijs perioden te verbruiken ipv bij thuiskomst inpluggen, want vast tarief, who cares, bespaar ik flink in stroomkosten, en ontzie het net.
Al ruim voordat de overheid met de huidige campagne begon.
De batterij helpt dat op te rekken naar 1700-2300 uur, NOM in die uren, ideaal. En dus nog meer ondersteuning voor het net.
Complimenten voor je gerealiseerde prijzen, nog scherper dan voor mij.
Ja, er is dus niet één oplossing. Je zal moeten kijken wat heb ik, en waar wil ik naar toe? De één zal prima kunnen leven met 2kWp op het dak en 1 Homewizard batterijtje. De ander heeft met de daken vol liggen en een 48 kWh Sigenergy wellicht net genoeg.GL007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:55:
[...]
Voor de wintermaanden heb je vermogen nodig in de orde van 20kWh per dag. Dit voor een warmte pomp. Ik heb dan over de 4 wintermaanden.
In de echte winter is het allemaal kansloos als je een warmtepomp wilt voeden. Ik heb nu op sommige dagen net zo veel opwek als in heel december 2024. Maar in alle andere maanden helpen alle beetjes.Apenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:48:
[...]
Als je gelijk ook een batterij plaatst is het inderdaad leuk. Zeker als je de overproductie dan weer in de ochtend en avondpiek leuk kan verkopen. (Maar dan moet je wel budget hebben met een 2,7kWh batterijtje schiet het niet op)
Het grootste voordeel van overcapaciteit is dat je geen import hebt en dat de batterij relaitief klein kan blijven om de nacht door te komen. Ik hoef ook niet noodzakelijk naar een grote batterij om die weer terug te verdienen en vind 2 HW PiB's al zat als mijn energieleverancier gewoon 0 euro geeft voor mijn overschot bij een vast contract.
Zodra die energieleverancier kosten gaat rekenen voor wat ik terug lever stap ik over en ga ik alvast sparen voor een batterij die per 2027 het overschot zo winstgevend mogelijk kan verkopen en het tekort in de winter zo goedkoop (of duurzaam) mogelijk in kan kopen. De HW batterijen schuif ik wel door naar familie, vrienden of marktplaats.
Zoals reeds gezegd op de meest dagen in december heb ik niet eens 1kwh opbrengst mijn verbruik in december ligt ergens tussen de 20kwh en 25kwh per dag Omdat te dekken zou ik dus een dak oppervlakte moeten hebben dat 20x zo groot is als nu. Dat is meer het formaat van een zonneweide.Apenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:55:
[...]
Klopt, maar had je het nodig?
Als ik even naar afgelopen vrijdag kijk is er bij mij 17,3 kWh opgewekt. Daarvan heb ik 7,3 kWh in huis verbruikt. 10kWh is het net opgegaan. Dus als er in December slechts 6,8kWh opgewekt wordt kom ik daar nog redelijk mee weg. Die 10 kWh in de zomer krijg je toch geen drol voor. (En dan kan ik ook niet altijd in de auto dumpen, want als ik op mijn werk ben staat de auto niet voor de deur)
Maar je noemt elke keer die 6,8kwh opbrengst maar wat is je totale opbrengst over de hele maand, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit 200kwh is met de groote van de installatie die jij noemde.
>>
[ Voor 100% gewijzigd door PeteSplit op 22-06-2025 23:00 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Gas turbine centrale kan binnen een half uur voluit leveren.PeteSplit schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:08:
[...]
Het uitzetten en bij springen gaat niet zo snel, het opstarten van een koude centrale kan wel tot 6 uur duren.
Dit moet echt wel goed vooraf gepland worden.
Regelbaarheid diverse centrales:
https://eduweb.eeni.tbm.t...tscentrales-regelbaarheid
Afgelopen december was inderdaad wel erg slecht. 30,6 kWh. Toch is daarvan nog 13,6 kWh naar buiten gegaan omdat ik op moment van productie niet nodig had. Dat moet dit jaar met batterij een stuk beter gaan.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:07:
[...]
Zoals reeds gezegd op de meest dagen in december heb ik niet eens 1kwh opbrengst mijn verbruik in december ligt ergens tussen de 20kwh en 25kwh per dag Omdat te dekken zou ik dus een dak oppervlakte moeten hebben dat 20x zo groot is als nu. Dat is meer het formaat van een zonneweide.
Maar je noemt elke keer die 6,8kwh opbrengst maar wat is je totale opbrengst over de hele maand, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit 200kwh is met de groote van de installatie die jij noemde.
Maar goed dat was mijn punt niet. In de zomer heb je het vermogen niet nodig. En in de winter kom je er niet aan. Dus kan je beter bij een nieuw te bouwen installatie een “kleine” omvormer met het maximale aantal panelen die dat ding in de zomer aan kan plaatsen. Van het geld dat je uitspaart op de omvormer kan je mooi die panelen extra plaatsen.
Als je nu een omvormer hebt die net zo zwaar is als het piekvermogen van de panelen slaat het natuurlijk nergens op om dat ding te vervangen. Zou er dan eerder meer panelen aan hangen. Maar dan moeten dat wel de zelfde zijn anders werkt het ook niet goed.
We are temporarily not accepting new beta testers. Please reach out to support via https://helpdesk.homewizard.com if you have any question.
Vandaar dat mijn accu's er niet bij mogen... De p1 meter zit er al bij. Wou zo graag uitgesteld laden een beetje automatiseren in home assistant. Dan maar rustig afwachten tot de reguliere firmware de opties krijgt die ik wil.
Vandaar dat mijn accu's er niet bij mogen... De p1 meter zit er al bij. Wou zo graag uitgesteld laden een beetje automatiseren in home assistant. Dan maar rustig afwachten tot de reguliere firmware de opties krijgt die ik wil.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Blijkbaar hebben ze meer last van dan voordeel er bij.AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:55:
We are temporarily not accepting new beta testers. Please reach out to support via https://helpdesk.homewizard.com if you have any question.
Waarom deze conclusie?GL007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:14:
[...]
Blijkbaar hebben ze meer last van dan voordeel er bij.
Het kan ook zijn dat ze genoeg testers hebben. Voorbij een punt heeft meer geen toegevoegde waarde.
Ok. Mijn gedachte was dan worden ze minder gestoord door allerlei verzoekenhanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:22:
[...]
Waarom deze conclusie?
Het kan ook zijn dat ze genoeg testers hebben. Voorbij een punt heeft meer geen toegevoegde waarde.
Meestal staat er al een hoop aan, maar op een laag pitje.PeteSplit schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:08:
[...]
Het uitzetten en bij springen gaat niet zo snel, het opstarten van een koude centrale kan wel tot 6 uur duren.
Dit moet echt wel goed vooraf gepland worden.
Regelbaarheid diverse centrales:
https://eduweb.eeni.tbm.t...tscentrales-regelbaarheid
In Nederland hebben we een flink aantal STEG centrales.
Sommige centrales voorzien ook nog een warmtenet, waardoor ze toch al aan moeten staan voor de warmwater behoefte, zelfs als er geen Watt aan elektriciteit nodig is in die regio.
Omvormers zijn zo duur niet meer. Het is wel een beetje zoeken naar iets wat aansluit bij wat je wilt en iedereen die nu vanaf niks een set laat plaatsen zou ik aanraden om meteen voor een hybride systeem te gaan.Apenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:26:
[...]
Afgelopen december was inderdaad wel erg slecht. 30,6 kWh. Toch is daarvan nog 13,6 kWh naar buiten gegaan omdat ik op moment van productie niet nodig had. Dat moet dit jaar met batterij een stuk beter gaan.
Maar goed dat was mijn punt niet. In de zomer heb je het vermogen niet nodig. En in de winter kom je er niet aan. Dus kan je beter bij een nieuw te bouwen installatie een “kleine” omvormer met het maximale aantal panelen die dat ding in de zomer aan kan plaatsen. Van het geld dat je uitspaart op de omvormer kan je mooi die panelen extra plaatsen.
Als je nu een omvormer hebt die net zo zwaar is als het piekvermogen van de panelen slaat het natuurlijk nergens op om dat ding te vervangen. Zou er dan eerder meer panelen aan hangen. Maar dan moeten dat wel de zelfde zijn anders werkt het ook niet goed.
Met ambities voor een warmtepomp, EV en/of inductieplaat is meteen upgraden naar een 3 fase groepenkast dan ook geen gek idee omdat het toch tegen 0% BTW tarief gaat als het op dezelfde factuur staat als de zonnepanelen. Een 3 fase hybride omvormer is dan ook handig, maar dan ben je wel weer afhankelijk van de planning van je netbeheerder om de 3 fase aansluiting te realiseren.
Uiteindelijk is het vooral gewoon offertes en advies aanvragen van meerdere zonnepanelen installateurs en kijken wat er gebeurt als je aan de aantallen en benutte dakvlakken sleutelt. Een goede installateur denkt met je mee over de kantelpunten qua kosten en baten.
Als ik nu een huis kocht dan zou ik het in 1x zo vol mogelijk leggen. Het is een investering voor de komende 25 jaar en zelfs als je verhuist dan haal je de kosten voor die extra panelen er zo uit bij de verkoop.
Dat laatste kun je wel vergeten, zeker met het huidige sentiment over panelen.netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:42:
[...]
Omvormers zijn zo duur niet meer. Het is wel een beetje zoeken naar iets wat aansluit bij wat je wilt en iedereen die nu vanaf niks een set laat plaatsen zou ik aanraden om meteen voor een hybride systeem te gaan.
Met ambities voor een warmtepomp, EV en/of inductieplaat is meteen upgraden naar een 3 fase groepenkast dan ook geen gek idee omdat het toch tegen 0% BTW tarief gaat als het op dezelfde factuur staat als de zonnepanelen. Een 3 fase hybride omvormer is dan ook handig, maar dan ben je wel weer afhankelijk van de planning van je netbeheerder om de 3 fase aansluiting te realiseren.
Uiteindelijk is het vooral gewoon offertes en advies aanvragen van meerdere zonnepanelen installateurs en kijken wat er gebeurt als je aan de aantallen en benutte dakvlakken sleutelt. Een goede installateur denkt met je mee over de kantelpunten qua kosten en baten.
Als ik nu een huis kocht dan zou ik het in 1x zo vol mogelijk leggen. Het is een investering voor de komende 25 jaar en zelfs als je verhuist dan haal je de kosten voor die extra panelen er zo uit bij de verkoop.
Als je p1 meter in de beta test groep zit dan kun je dat nu al. P1 stuurt de batterijen aan. Op de batterij is geen aanpassing nodig. Of ik begrijp het verkeerd.AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:55:
De accu's worden gestuurd door de data die de P1 levert inderdaad maar als ik in de ochtend pas vanaf 11:00 wil gaan laden en daarvoor terug wil leveren aan het net dan kan ik dat nergens instellen Dat zal bij de batterijen vandaan moeten komen. Een veredelde pauze knop/geforceerd standby zou eigenlijk al afdoende zijn.Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:53:
[...]
Als je p1 meter in de beta test groep zit dan kun je dat nu al. P1 stuurt de batterijen aan. Op de batterij is geen aanpassing nodig. Of ik begrijp het verkeerd.
Mocht ik besluiten de accu's te houden wil ik dat ik in de winter ook kan gaan laden met lage tarieven als er niet genoeg zonnestroom is. Ook het standby zetten van de accu's als er een auto geladen wordt lijkt me een prettig idee. Dat is via HA wel te automatiseren en mijn inschatting is dat ik alleen aan een pauze/standby knop voldoende heb.
Ik kan inderdaad naar een redelijk grote makkelijk fietsennetappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:57:
Tenzij je naar die zonneweide kan fietsen is dat momenteel niet echt het geval.
Het gaat een beetje offtopic, maar een tijdje terug kwam het rapport over die stroomuitval in Spanje/Portugal uit. Zie hier. Het meest interessante vind ik dat ten tijde van de stroomuitval de media (en de professioneel bozen op de "sociale" media) om het hardst riepen dat het kwam door al die "wiebelstroom". Het rapport noemt dat in het geheel niet als oorzaak. Toch gek dat je geen van de roeptoeteraars het hoort rectificeren. Oh nee, helemaal niet gek, we leven in een feitenvrij samenleving, ik vergeet dat nog wel eens...Gek genoeg is het massaal afschakelen van particuliere PV installaties zelfs een probleem. Er speelde in Spanje veel meer (batteries not included) maar door negatieve marktprijzen ging er te veel tegelijk uit.
Staat dat ergens beschreven, dat als je meer verbruikt bij een lage stroomprijs, dit voornamelijk uit fossiele bronnen komt? Ik heb nog steeds sterk het idee dat het zoals ik schreef zeker in dit jaargetijde uit zon komt en soms wind, maar dat kan ik verkeerd hebben.In Nederland zal dit gelukkig niet zo snel fout gaan, maar er springen dan wel gascentrales en soms zelfs kolencentrales bij tegen zeer hoge kosten. Dit zal vanzelf minder worden met de komst van meer grid forming BES, maar het is een duur grapje.
Als je HA of Homey hebt dan kun je dit al realiseren. Als je dit wilt vanuit de app dan kan dat inderdaad (nog) niet.AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:14:
[...]
De accu's worden gestuurd door de data die de P1 levert inderdaad maar als ik in de ochtend pas vanaf 11:00 wil gaan laden en daarvoor terug wil leveren aan het net dan kan ik dat nergens instellen Dat zal bij de batterijen vandaan moeten komen. Een veredelde pauze knop/geforceerd standby zou eigenlijk al afdoende zijn.
Mocht ik besluiten de accu's te houden wil ik dat ik in de winter ook kan gaan laden met lage tarieven als er niet genoeg zonnestroom is. Ook het standby zetten van de accu's als er een auto geladen wordt lijkt me een prettig idee. Dat is via HA wel te automatiseren en mijn inschatting is dat ik alleen aan een pauze/standby knop voldoende heb.
JeroenH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:17:
[...]
Ik kan inderdaad naar een redelijk grote makkelijk fietsen
[...]
Het gaat een beetje offtopic, maar een tijdje terug kwam het rapport over die stroomuitval in Spanje/Portugal uit. Zie hier. Het meest interessante vind ik dat ten tijde van de stroomuitval de media (en de professioneel bozen op de "sociale" media) om het hardst riepen dat het kwam door al die "wiebelstroom". Het rapport noemt dat in het geheel niet als oorzaak. Toch gek dat je geen van de roeptoeteraars het hoort rectificeren. Oh nee, helemaal niet gek, we leven in een feitenvrij samenleving, ik vergeet dat nog wel eens...
[...]
Staat dat ergens beschreven, dat als je meer verbruikt bij een lage stroomprijs, dit voornamelijk uit fossiele bronnen komt? Ik heb nog steeds sterk het idee dat het zoals ik schreef zeker in dit jaargetijde uit zon komt en soms wind, maar dat kan ik verkeerd hebben.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jQTYoDbYY3RNkWtKEvjAjChC.jpg?f=user_large)
Totale energieverbruik van 2023 NL bron CBS. Het totaal is wel afgenomen.
In de zomer natuurlijk veel zon en in de winter veel wind maar totaal hernieuwbaar rond de 14%.
Ook stroom voor een WP en EV moet gemaakt worden. Het rendement van een aardgascentrale met een eenvoudige cyclus ligt tussen de 33% en 43%. Een STEG-centrale daarentegen kan een rendement van meer dan 60% behalen
Rendement verbrandingsmotor tussen 30 en 35 % (benz/diesel).
EV rond de 90% dus indien geladen met zonnestroom top, via een centrale matig. (bron AI)
.
mijn kijk GEVENTILEERD ;-) ;-) ;-)geert1992 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:06:
[...]
Mensen droegen aan dat zuigen beter zou zijn, daarop heb ik mijn kijk geventileerd. Oftewel daar ben ik geen voorstander van, zijn we het daarover eens.
Waarom zou een extra ventilator niet helpen op de ingang?
Benieuwd naar je beredenering, ipv mijn woorden alleen weerleggen.
Bij een vast contract heeft de leverancier al het risico naar jou verlegd. De winst delen ze met de aandeelhouders, niet met jou. Bij een vast contract weet je altijd zeker dat je teveel betaalt (=verzekering tegen prijsstijgingen) en dat je te weinig terugkrijgt (=terugleverboetes).hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Je hebt met een dynamish contract meer risico dan met een vast contract. De leverancier heeft bij dynamisch alles naar de gebruiker geschoven terwijl je met vast het risico deelt met de leverancier.
Klopt, maar met een vast contract ben je de afgelopen paar jaren altijd al duurder uitgeweest. Dus betreft het een kans, of een risico? Lijken ze goedkoper te zijn, of zijn ze daadwerkelijk goedkoper?Toegegeven dynamisch contracten lijken goedkoper te zijn maar dat werkt alleen als je zo wel je gebruik als teruglevering kan sturen om gebruik te kunnen maken van de goedkope momenten. Daarnaast ben je volkomen afhankelijk van wat er op de wereld energie markten gebeurd en geen mens kan dat voorspellen.
Vind het apart om te zien dat mensen die in de basis zo min mogelijk voor hun energie willen betalen uit angst voor een prijsstijging dus juist meer gaan betalen door een vast contract af te nemen en het dan op het risico gooien. Om dat risico af te dekken betaal je standaard al meer. Als je dat verschil nou eens opzij zet, dan dek je jezelf in tegen prijsstijgingen en geniet je tot die tijd van lagere tarieven zonder de energiemaatschappijen te spekken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
"Never let a good crisis go to waste" - Winston Churchill.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:49:
[...]
Dat laatste kun je wel vergeten, zeker met het huidige sentiment over panelen.
Zonnepanelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu. Als je de Telegraaf en vrienden napraat dan laat je ze inderdaad links liggen. Anders koop je er nu juist zoveel mogelijk, want overschot gratis weggeven in de zomer is nog altijd beter dan dure stroom afnemen in de winter. En met voldoende accuopslag kan je nooit genoeg stroom opwekken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Echt? Ik kan naar mijn weten de batterijen niet pauzeren oid vanuit HA. Kan je mij in de goede richting sturen?Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:10:
[...]
Als je HA of Homey hebt dan kun je dit al realiseren. Als je dit wilt vanuit de app dan kan dat inderdaad (nog) niet.
gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
Moet je wel de P1 Beta hebben.
AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:37:
[...]
Echt? Ik kan naar mijn weten de batterijen niet pauzeren oid vanuit HA. Kan je mij in de goede richting sturen?
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik zou graag een energie neutraal huis willen laten bouwen op een mooie locatie. Dak vol bifacial panelen, inderdaad batterij systeem waar alle meuk in zit, UPS gateway, aansluiting voor de auto, efficiëntste klimaat systeem die je kan vinden, inductiekookplaat, warmtepomp wasmachine en droger, en ga zo maar door. Je kan hele mooie systemen bouwen. De mogelijkheden lijken eindeloos, helaas is mijn banksaldo dat niet.netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:42:
[...]
Omvormers zijn zo duur niet meer. Het is wel een beetje zoeken naar iets wat aansluit bij wat je wilt en iedereen die nu vanaf niks een set laat plaatsen zou ik aanraden om meteen voor een hybride systeem te gaan.

Die beta heb ik. Thanks. Ik was er op 1 of andere manier van overtuigd dat ik ook de beta van de accu's moest hebben. Excuses @Devke !gielz schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:50:
gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
[...]
Ben er nu wat te gaar voor om me er verder in te verdiepen maar lijkt me tof om me even mee bezig te houden.
Oooh I has a DreamApenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:52:
[...]
Ik zou graag een energie neutraal huis willen laten bouwen op een mooie locatie. Dak vol bifacial panelen, inderdaad batterij systeem waar alle meuk in zit, UPS gateway, aansluiting voor de auto, efficiëntste klimaat systeem die je kan vinden, inductiekookplaat, warmtepomp wasmachine en droger, en ga zo maar door. Je kan hele mooie systemen bouwen. De mogelijkheden lijken eindeloos, helaas is mijn banksaldo dat niet.
Dat is een bewezen onwaarheid en ook onmogelijk.Taro schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:33:
Bij een vast contract heeft de leverancier al het risico naar jou verlegd.
Ze kunnen een risico premie in de tarieven bouwen maar niemand kan de toekomst voorspellen en hun basis voor de berekening blijft dus een aanname.
Wil je bewijs hier van, kijk dan enkele jaren terug toen de tarieven dusdanig omhoog gingen dat de regering een prijsplafond moest instellen.
Echter als iemand met een vast contract had ik daar geen enkele last van terwijl andere wel tot 4 maal zo veel voor hun stroom betaalden. In de periode heb ik meer voordeel gehad van mijn vast contract dan ik in de 10 voorgaande jaren aan meerprijs daarvoor betaald heb. Mijn leverancier heeft op mijn in die tijd dik verlies gemaakt.
Gelukkig zit je nergens aan vast bij een dynamisch contract. Dus welk risico loop je dan? Je kan (bijna) ieder moment overstappen, volgens mij een dag. Dus risicovoller dan een jaar contract? die je in principe uit moet zitten?hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Je hebt met een dynamish contract meer risico dan met een vast contract. De leverancier heeft bij dynamisch alles naar de gebruiker geschoven terwijl je met vast het risico deelt met de leverancier.
Toegegeven dynamisch contracten lijken goedkoper te zijn maar dat werkt alleen als je zo wel je gebruik als teruglevering kan sturen om gebruik te kunnen maken van de goedkope momenten. Daarnaast ben je volkomen afhankelijk van wat er op de wereld energie markten gebeurd en geen mens kan dat voorspellen.
hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:12:
[...]
Dat is een bewezen onwaarheid en ook onmogelijk.
Ze kunnen een risico premie in de tarieven bouwen maar niemand kan de toekomst voorspellen en hun basis voor de berekening blijft dus een aanname.
Wil je bewijs hier van, kijk dan enkele jaren terug toen de tarieven dusdanig omhoog gingen dat de regering een prijsplafond moest instellen.
Echter als iemand met een vast contract had ik daar geen enkele last van terwijl andere wel tot 4 maal zo veel voor hun stroom betaalden. In de periode heb ik meer voordeel gehad van mijn vast contract dan ik in de 10 voorgaande jaren aan meerprijs daarvoor betaald heb. Mijn leverancier heeft op mijn in die tijd dik verlies gemaakt.
Ik heb nog geen dynamisch contract.
Maar ik ga het toch proberen omdat men makkelijk van een dynamisch contract af kan komen.
Misschien een beetje off topic maar toch ook weer niet, want de basis voor verder slim gebruik van de HW batterijen:
Na omwisseling van mijn P1 meter voor een nieuwere, wel werkende, versie werkt het Energie dashboard in HA niet meer. Nu moet ik ineens alle onderdelen van het scherm apart weer gaan toevoegen/configureren. Maar de Home Wizard levert een "sh!tload aan entiteiten op, geen idee welke ik nu allemaal moet kiezen. Kan ik dat Energy dashboard niet gewoon deleten en opnieuw installeren waarna hij alle HW koppelingen vanzelf ineens goed maakt? (dat gebeurde initieel ook zo bij de installatie van HA op de RASP-PI)
Na omwisseling van mijn P1 meter voor een nieuwere, wel werkende, versie werkt het Energie dashboard in HA niet meer. Nu moet ik ineens alle onderdelen van het scherm apart weer gaan toevoegen/configureren. Maar de Home Wizard levert een "sh!tload aan entiteiten op, geen idee welke ik nu allemaal moet kiezen. Kan ik dat Energy dashboard niet gewoon deleten en opnieuw installeren waarna hij alle HW koppelingen vanzelf ineens goed maakt? (dat gebeurde initieel ook zo bij de installatie van HA op de RASP-PI)
/f/image/SpwL3UUgPbJNXcFonR71jFJX.png?f=fotoalbum_large)
De regering heeft een prijsplafond ingevoerd voor iedereen waarvan de tarieven stegen, niet voor de mensen waarvan de tarieven nog vaststonden. Je hebt bij een vast contract altijd een risico opslag en die betaal je dus. Vervolgens kan je energieleverancier afspraken maken over de inkoop van de door jou te verwachten afname van energie en zich daarvoor indekken. Het risico ligt dus eerder bij de energieproducent dan bij je energiemaatschappij.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:12:
[...]
Door je tarief vast te zetten koop je een garantie voor een bepaalde prijs, maar wel altijd met een opslag erop als verzekering en die betaal jij als gebruiker. Als je dus al 20 jaar vast zit, heb je 20 jaar teveel betaald en kan je energiemaatschappij die ene crisis van een jaartje prima overleven.
Maar goed, blijf vooral bij vast als je bang bent voor de risico's van dynamisch, dan doen anderen er ondertussen hun voordeel wel mee terwijl jij een terugleverboete betaalt en een hoger afnametarief hebt.
Dezelfde ervaring had ik ookhanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:12:
[...]
Ja, die ken ik maar dat zijn gemiddelden over langere tijd. Daar haal ik niet uit dat, zoals jij beweert, een gascentrale harder gaat draaien, heel specifiek als ik elektriciteit verbruik op momenten met zeer lage kWh-prijzen. Ik denk nog steeds dat die lage prijzen veelal door zon en in mindere mate door wind veroorzaakt worden, en dat betekent dat dat zonder veel schuldgevoel afgenomen kan worden - als het ten minste voor iets nuttigs is. En je accu op netstroom opladen zodat je 's avonds tijdens de dure uren niets afneemt beschouw ik als zeer nuttig.
Dat ligt natuurlijk anders 's avonds om 21:00 als de kWh-prijs op, zeg, 40 ct staat. Dan moet je dat niet doen, want dan geloof ik zomaar dat er ergens iemand harder steenkolen moet scheppen om mijn extra verbruik te dekken. Je bent dan financieel ook erg onhandig bezig als je juist dan je Homewizard PiB op gaat laden. Ik ben juist blij dat ik afname op die dure en in duurzame uren kan verminderen/vermijden met mijn PiB.
Kortom, behalve dat de kWh-prijs voor heel Nederland geldt en daarmee lokale en regionale knelpunten buiten beschouwing laat, lijkt mij het volgen van de prijsimpuls op zich een goede zaak, goed voor de financiën en de duurzaamheid.
Toch?
testmanager schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:17:
Misschien een beetje off topic maar toch ook weer niet, want de basis voor verder slim gebruik van de HW batterijen:
:strip_exif()/f/image/A6FSvf2yyzSfDwXMKNjvfeHr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je hier wat mee?
Hoe snel mensen vergeten!rtunru schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:16:
[...]
Ik heb nog geen dynamisch contract.
Maar ik ga het toch proberen omdat men makkelijk van een dynamisch contract af kan komen.
In de periode die ik in mijn vorige post noemde was het afsluiten van een vast contract moeilijk tot onmogelijk. Als het al mogelijk was dan alleen tegen de torenhoge tarieven die van toepassing waren.
Dus de gedachte dat je een dynamisch contract kan nemen tot het moment dat het mis gaat en dan over kan stappen werkt niet
Het is volgens mij heel simpel: Een hoog dynamisch tarief komt door een tekort en dus springen er bijv. gascentrales bij. Een laag dynamisch tarief komt door een overschot en komt dus altijd door wind, zon of export vanuit waterkrachtcentrales uit bijv. Noorwegen. Een laag tarief is groenere stroom dan een hoog tarief. Bij een laag tarief is er nooit sprake van energie uit gascentrales, anders was de stroom immers duur(der) geweest.JeroenH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:21:
[...]
Ja, die ken ik maar dat zijn gemiddelden over langere tijd. Daar haal ik niet uit dat, zoals jij beweert, een gascentrale harder gaat draaien, heel specifiek als ik elektriciteit verbruik op momenten met zeer lage kWh-prijzen. Ik denk nog steeds dat die lage prijzen veelal door zon en in mindere mate door wind veroorzaakt worden, en dat betekent dat dat zonder veel schuldgevoel afgenomen kan worden - als het ten minste voor iets nuttigs is. En je accu op netstroom opladen zodat je 's avonds tijdens de dure uren niets afneemt beschouw ik als zeer nuttig.
Dat ligt natuurlijk anders 's avonds om 21:00 als de kWh-prijs op, zeg, 40 ct staat. Dan moet je dat niet doen, want dan geloof ik zomaar dat er ergens iemand harder steenkolen moet scheppen om mijn extra verbruik te dekken. Je bent dan financieel ook erg onhandig bezig als je juist dan je Homewizard PiB op gaat laden. Ik ben juist blij dat ik afname op die dure en in duurzame uren kan verminderen/vermijden met mijn PiB.
Kortom, behalve dat de kWh-prijs voor heel Nederland geldt en daarmee lokale en regionale knelpunten buiten beschouwing laat, lijkt mij het volgen van de prijsimpuls op zich een goede zaak, goed voor de financiën en de duurzaamheid.
Toch?
Als je bijv. 3 jaar lage prijzen hebt, dan ben je toch niet bezig met indekken tegen een paar maanden van hogere tarieven die misschien nooit volgen?hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:28:
[...]
Hoe snel mensen vergeten!
In de periode die ik in mijn vorige post noemde was het afsluiten van een vast contract moeilijk tot onmogelijk. Als het al mogelijk was dan alleen tegen de torenhoge tarieven die van toepassing waren.
Dus de gedachte dat je een dynamisch contract kan nemen tot het moment dat het mis gaat en dan over kan stappen werkt niet
Als je constant rekening houdt met wat er kan gebeuren, dan mis je in de tussentijd heel veel kansen die je meer opleveren, dan dat die paar maanden aan hoge kosten je extra kosten.
Denk dat daar ook onze afwijkende zienswijzen vandaan komen: Ik focus op kansen en neem risico's voor lief, jij focust op risico's en mist kansen.
Echt leuk: vandaag 4x connectie met de P1 verloren.
Het spijt mij maar echt waardeloos, heb alle tips etc die eerder genoemd werden gebruikt.
Het heeft in het begin (sinds maart) goed gewerkt maar nu is het echt huilen.
Nog even en ik zet ze te koop en ga voor een echt thuisbatterij systeem.
(Unifi wifi, AP in dezelfde ruimte als de P1 (ca. 4m afstand), fixed AP en IP)
(Moest heel even frustatie afschrijven, als iemand nog verdere tips heeft, hou ik mij aanbevolen)
Het spijt mij maar echt waardeloos, heb alle tips etc die eerder genoemd werden gebruikt.
(Moest heel even frustatie afschrijven, als iemand nog verdere tips heeft, hou ik mij aanbevolen)
Die afweging is allang gedaan. Daarom ben ik met een batterij begonnen. Dit met een fantastisch resultaat. Herevaluatie en berekeningen gaven aan dat ik voor 4 maanden 2 batterijen nodig hebt. N.l. In het voorjaar en najaar.Apenkooi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Ja, er is dus niet één oplossing. Je zal moeten kijken wat heb ik, en waar wil ik naar toe? De één zal prima kunnen leven met 2kWp op het dak en 1 Homewizard batterijtje. De ander heeft met de daken vol liggen en een 48 kWh Sigenergy wellicht net genoeg.Wat ik alleen probeer te zeggen is meet het af op jouw situatie. De kassa rinkelt niet meer met terug leveren zoals een paar jaar geleden.
Hoeveel devices heb jij naast Homewizard spullen aan jouw wifi gekoppeld.Yihaaa schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:34:
Zijn alle iPads en computer gekoppeld via 5GHz deel want dat scheelt een hoop ellende.
En vaste IP-adressen voor je 2,4 GHz spullen.
Heb je een zelfstandig router of zit je aan de kabel of glasvezel modem. In geval van laatste schaf een separate wifi router aan en een goede app op je iPhone. Zelf gebruik ik AMPLIFI wifi modem.
Batterij(en) ook een vast IP adres gegeven en gekoppeld aan een AP?Yihaaa schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:34:
Ja zeker. En de P1 ook.1234Rob5678 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:49:
[...]
Batterij(en) ook een vast IP adres gegeven en gekoppeld aan een AP?
Het rare is, dat de eerste maanden alles goed werkte.
Toen PIB 1 een kortsluiting had, deze omgeruild voor een nieuwe. Daarna zijn eigenlijk de P1 connectie problemen begonnen.
P1 ook een vast IP adres en gekoppeld aan een AP.
Het WiFi bereik van de 2 PiB's en P1 is 100%.
[ Voor 5% gewijzigd door Yihaaa op 22-06-2025 21:57 ]
En het ene is niet beter dan het andere hoorTaro schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:32:
[...]
Denk dat daar ook onze afwijkende zienswijzen vandaan komen: Ik focus op kansen en neem risico's voor lief, jij focust op risico's en mist kansen.
Het komt een beetje over als periodiek hier mensen onderwijzen, maar we zijn allemaal wel slim genoeg om onze eigen overwogen keuzes te maken.
Ik zit op vast contact, weliswaar met terugleverkosten maar tegen 16 cent dal- en 19 cent normaaltarief (afgerond naar boven) kan ook niet heel veel op.
De waarde van indekken tegen prijsstijgingen heb ik ook wel gezien in de gascrisis. Die ben ik goed doorgekomen, de pijn is door een ander genomen. Ik denk dat jouw voorstelling van de energiemarkt ook iets te simpel is. Ja, de energiemaatschappijen maken winst. Maar ze zijn vaak een partij die ook handelen op de markt voor futures. Als een consument een contract sluit voor een vaste periode, sluiten zij (doorgaans) ook een contract op die futuremarkt voor levering. Met een marge. Eigenlijk net als de markt voor bijv rentevaste periodes (derivaten). In die markt voor futures zijn er gunstige en minder gunstige periodes. Dat dynamisch áltijd goedkoper is, is echt geen wetmatigheid.
Maar ik heb ook niet twee EV’s en voor een kapitaal aan accu-opslag natuurlijk. Dan zou ik misschien een andere keuze maken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik ben zelf wel gek op de Ruckus accesspoints. De oudere uitgaande R510 kosten 2e hands geen drol en werken altijd. Ook nog hele stabiele 2.4G WiFi en als er interferentie is dan veranderen ze het kanaal zelf naar wat beters.
Zorg wel dat je de WW (World Wide) versie hebt en naar Unleashed firmware flasht (als het nog geen Unleashed is) zodat ze zonder "Zone Director" werken.
Heb ze in m'n eigen huis in 2018 opgehangen en ooit 1x een firmware update gedaan in 2020 ofzo (omdat het kon). Maar het werkt altijd en storingsvrij, geen omkijken naar.
Daarom bij m'n moeder ook maar zo'n ding opgehangen. Ik voed ze via PoE dus ook makkelijk ergens op te hangen waar geen stroom is.
In m'n volgende woning komen R650 / R750 modellen maar die zijn uiteraard wat meer aan de prijs.
Zorg wel dat je de WW (World Wide) versie hebt en naar Unleashed firmware flasht (als het nog geen Unleashed is) zodat ze zonder "Zone Director" werken.
Heb ze in m'n eigen huis in 2018 opgehangen en ooit 1x een firmware update gedaan in 2020 ofzo (omdat het kon). Maar het werkt altijd en storingsvrij, geen omkijken naar.
Daarom bij m'n moeder ook maar zo'n ding opgehangen. Ik voed ze via PoE dus ook makkelijk ergens op te hangen waar geen stroom is.
In m'n volgende woning komen R650 / R750 modellen maar die zijn uiteraard wat meer aan de prijs.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat zeg ik ook niet en verschilt per situatie.
Ik reageer alleen op mensen die vanuit principe tegen dynamische tarieven zijn en regelmatig verkondigen waarom je er niet voor zou moeten gaan.Het komt een beetje over als periodiek hier mensen onderwijzen, maar we zijn allemaal wel slim genoeg om onze eigen overwogen keuzes te maken.
Ik denk juist dat mensen die tegen andere opties zijn en dat regelmatig verkondigen aan het onderwijzen zijn. Ik steek alleen mijn vinger op en geef aan waarom andere opties ook tot de mogelijkheden behoren.
Kon het niet laten dus toch maar wat in elkaar geknutseld.AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:57:
[...]
Die beta heb ik. Thanks. Ik was er op 1 of andere manier van overtuigd dat ik ook de beta van de accu's moest hebben. Excuses @Devke !
Ben er nu wat te gaar voor om me er verder in te verdiepen maar lijkt me tof om me even mee bezig te houden.
De batterijen gaan in standby op 2% SoC (6% is misschien beter maar eerst even kijken wat dit doet) en gaan weer op NOM mode als er 700w export voor tenminste 5 minuten is geweest. Hiermee hoop ik in de duurdere ochtenduurtjes een paar eurocenten te pakken door terug te leveren (ons eigen verbruik is s'ochtends erg laag) en hoop ik dat als er voldoende overproductie is dat de batterijen met wat hogere vermogens gaan laden waardoor de RTE ietwat beter wordt. Voordat het avond is zullen de batterijen alweer vol zitten dus voor de avond hoef ik vooralsnog niks te bedenken.
Allemaal wat natte vingerwerk en dit werkt natuurlijk alleen maar in de zomer. Voor context: ik heb 8500wp op 240 graden west.
Zal er binnen kort eens wat tijd insteken om iets te maken wat voor een heel jaar zou moeten werken.
Fair enough! Ik had de oorsprong van de discussie even gemist.Taro schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Dat zeg ik ook niet en verschilt per situatie.
[...]
Ik reageer alleen op mensen die vanuit principe tegen dynamische tarieven zijn en regelmatig verkondigen waarom je er niet voor zou moeten gaan.
Ik denk juist dat mensen die tegen andere opties zijn en dat regelmatig verkondigen aan het onderwijzen zijn. Ik steek alleen mijn vinger op en geef aan waarom andere opties ook tot de mogelijkheden behoren.
Je zal mij niet horen zeggen dat het ene beter is dan het andere. Ik blijf de energiemarkt volgen. Maar voorlopig zit ik wel prima.
En is mijn persoonlijke focus dus op verhogen van het eigengebruik. Ik hecht meer waarde aan een hogere autonomie dan aan maximaal rendement.
Zolang zal ik niet wachten.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:28:
[...]
Hoe snel mensen vergeten!
December t/m April zijn genoeg om een indruk te krijgen.
Tip. Werken met de cheapest hour integratie. Dan een automatisering eraan koppelen die op die uren zorgt dat de batterij gaat laden. Die mag je van mij knippen en plakken als je die wenst te hebben. Is de batterij vol dan gaat hij automatisch naar de standby (door HW zelf geïmplementeerd).AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Kon het niet laten dus toch maar wat in elkaar geknutseld.
De batterijen gaan in standby op 2% SoC (6% is misschien beter maar eerst even kijken wat dit doet) en gaan weer op NOM mode als er 700w export voor tenminste 5 minuten is geweest. Hiermee hoop ik in de duurdere ochtenduurtjes een paar eurocenten te pakken door terug te leveren (ons eigen verbruik is s'ochtends erg laag) en hoop ik dat als er voldoende overproductie is dat de batterijen met wat hogere vermogens gaan laden waardoor de RTE ietwat beter wordt. Voordat het avond is zullen de batterijen alweer vol zitten dus voor de avond hoef ik vooralsnog niks te bedenken.
Allemaal wat natte vingerwerk en dit werkt natuurlijk alleen maar in de zomer. Voor context: ik heb 8500wp op 240 graden west.
Zal er binnen kort eens wat tijd insteken om iets te maken wat voor een heel jaar zou moeten werken.
En dat kan ook prima samengaan. Rond 18:00-21:00 - afhankelijk van het seizoen - ligt doorgaans de piek van de dynamische tarieven. Gemiddeld gezien heeft iedereen daar nog overschot van overdag in de accu's zitten.JanHenk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:06:
[...]
En is mijn persoonlijke focus dus op verhogen van het eigengebruik. Ik hecht meer waarde aan een hogere autonomie dan aan maximaal rendement.
Heb je dus een HW PIB én een dynamisch contract, dan dek je als er voldoende zonnestroom is geweest gemiddeld gezien de duurste dynamische uren perfect af
Wat betreft mijn NOM-issues. Heb toch maar Wizzi aangesproken, nadat ik een nieuwe p1-meter heb besteld. Die gaf ten eerste aan dat de gegevens automatisch overgaan van de oude naar de nieuwe p1-meter. Verder gaf Wizzi aan dat een nieuwe p1-meter met USB-voeding de problemen om het spul op NOM te houden met 4 batterijen wel gaat werken, vanwege extra vermogen die de nieuwe P1-meter i.c.m. usb-voeding gaat hebben. Als het goed is morgen komt ie binnen, dus we gaan het zien en zal het hier ook melden wat de uitkomst ervan is.
Hoop dat dit morgen dus voorbij is en bovenste weer 0 wordt en onderste 150, zoals het was.
Hoop dat dit morgen dus voorbij is en bovenste weer 0 wordt en onderste 150, zoals het was.

[ Voor 13% gewijzigd door Remco2001 op 23-06-2025 01:27 ]
Ik ben benieuwd. Dat de gegevens automatisch van de oude P1 naar de nieuwe overgaat dat wist ik nog niet.Remco2001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:20:
Wat betreft mijn NOM-issues. Heb toch maar Wizzi aangesproken, nadat ik een nieuwep1-meter heb besteld. Die gaf ten eerste aan dat de gegevens automatisch overgaan van de oude naar de nieuwe p1-meter. Verder gaf Wizzi aan dat een nieuwe p1-meter met USB-voeding de problemen om het spul op NOM te houden met 4 batterijen wel gaat werken, vanwege extra vermogen die de nieuwe P1-meter i.c.m. usb-voeding gaat hebben. Als het goed is morgen komt ie binnen, dus we gaan het zien en zal het hier ook melden wat de uitkomst ervan is.
Ik heb toevallig het onderstaande een maand getest met 2 PiBs. De conclusie was dat je wat minder soc drifts hebt maar ze zijn er nog wel. Ik hanteerde hier 5%. Bij de RTE zag ik weinig verbetering dit bleef tussen de 73-74,5% hangen.
AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Kon het niet laten dus toch maar wat in elkaar geknutseld.
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
De bot gaf specifiek aan dat het handmatig overzetten niet van toepassing is en dat dat een foute stelling is en dat het automatisch moet gaan na het verwijderen van de oude P1-meter en het installeren van de nieuwe P1-meter, inclusief alle historische data (dus inclusief grafieken), Ik ben dus ook benieuwd of dat goed gaat.GL007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:25:
[...]
Ik ben benieuwd. Dat de gegevens automatisch van de oude P1 naar de nieuwe overgaat dat wist ik nog niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Remco2001 op 22-06-2025 22:33 ]
Ik haal al de prijzen van vandaag en elke dag om 1300 de prijzen van morgen op van tibber. In samenwerking met Claude wou ik dan inderdaad iets in elkaar knutselen dat die data gebruikt om de accu's zo goedkoop mogelijk te laden afhankelijk van enkele variabelen zoals solar forecast.Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:10:
[...]
Tip. Werken met de cheapest hour integratie. Dan een automatisering eraan koppelen die op die uren zorgt dat de batterij gaat laden. Die mag je van mij knippen en plakken als je die wenst te hebben. Is de batterij vol dan gaat hij automatisch naar de standby (door HW zelf geïmplementeerd).
Bedankt voor je aanbod maar vooralsnog heb ik teveel plezier met het zelf knutselen. Ja ik gebruik Al hierbij maar ik leer er ook erg veel van en maakt home assistant een stuk lasgdrempeliger.
Er is een Claude integratie voor home assistant waarmee je Claude kan aanroepen binnen home assistant. Het kan dan ook enkele bestanden lezen maar werkt lang niet zo goed als ik zou willen.
Ik heb niet alles terug gelezen, maar ik moest beide id doorgeven aan support, en was snel geregeldRemco2001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:32:
[...]
De bot gaf specifiek aan dat het handmatig overzetten niet van toepassing is en dat dat een foute stelling is en dat het automatisch moet gaan na het verwijderen van de oude P1-meter en het installeren van de nieuwe P1-meter, inclusief alle historische data (dus inclusief grafieken), Ik ben dus ook benieuwd of dat goed gaat.
Ik weet het ook niet. Praatte ook maar tegen een bot die dacht er verstand van te hebben.ivo1969 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:49:
[...]
Ik heb niet alles terug gelezen, maar ik moest beide id doorgeven aan support, en was snel geregeld
En anders nemen we alsnog contact op.
Gewoon ff berichtje en dan heeft hw het zo overgezet.Remco2001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:53:
[...]
Ik weet het ook niet. Praatte ook maar tegen een bot die dacht er verstand van te hebben.
En anders nemen we alsnog contact op.
Komt goed
"We" ? Kijk je daar dan samen met je partner naar, samen op de bank? :-)Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:48:
[...]
We genieten hier van de lage dynamische tarieven. PIB is natuurlijk opgeladen. Staat in standby om straks de hogere tarieven te gaan negeren. Begint hier ook wat te spetteren.
Mijn vrouw zal dit echt worst wezen, die xx procent energie-besparing. Als alles maar werkt.... Ben ik hier dan de enige in?
Nabu casa is de cloud service die ze aanbieden.AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:47:
[...]
Er is een Claude integratie voor home assistant waarmee je Claude kan aanroepen binnen home assistant. Het kan dan ook enkele bestanden lezen maar werkt lang niet zo goed als ik zou willen.
Nope je bent niet de enige.testmanager schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:10:
[...]
"We" ? Kijk je daar dan samen met je partner naar, samen op de bank? :-)
Mijn vrouw zal dit echt worst wezen, die xx procent energie-besparing. Als alles maar werkt.... Ben ik hier dan de enige in?
Pv wp wpb airco accu's interesseert ze helemaal geen moer.
Alles moet gewoon altijd aan kunnen.
Ik heb een lange tijd geprobeerd om ze te laten meewerken om spullen te gebruiken als de zon schijnt.
Dat gaat dan een paar weken redelijk goed en dan is het weer over want dat is te vervelend dat je ergens rekening mee moet houden.
Nu staat er 15kwh aan accu's geen gezeik iedereen rijk.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Haha nee dat is niet wat ik bedoel. Er is een Claude.ai integratie van anthropic waarbij je dus een programmeer ai assistent in home assistant hebt die enkele bestanden kan lezen. Maar jammer genoeg nog niks mag schrijven richting je yaml files.geert1992 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:14:
[...]
Nabu casa is de cloud service die ze aanbieden.
Mijn vrouw vind de 2 tot 3 duizend euro per jaar die we hopelijk gaan besparen met accu's icm dynamisch interessant genoeg om haar stroomverbruik ook zoveel mogelijk te verplaatsen richting gunstiger momenten. Dat vind ik al heel wat eerlijk gezegd.testmanager schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:10:
[...]
"We" ? Kijk je daar dan samen met je partner naar, samen op de bank? :-)
Collega kon het ook niet aan zijn vrouw haar verstand peuteren. Gods vermogen aan PV op het dak en dan in de avond de was ed. Gaan draaien. Hij heeft nu ook een Homewizard display staan. Daarmee is de bewust wording wel omgeslagen.
Tot je de energierekening van de afgelopen jaren opneemt in je verkoopfolderhanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:49:
[...]
Dat laatste kun je wel vergeten, zeker met het huidige sentiment over panelen.
Het corrigeren van onbalans op het elektriciteitsnet is een vrij dure aangelegenheid die momenteel vooral door gascentrales en kolencentrales wordt gedaan omdat ze met grote roterende massa ook de frequenties stabiel kunnen houden en er dikke vergoeding voor krijgen. Als we overreageren op dynamische prijzen dan moet dit vaker gebeuren en heb je ook meer nodig. Gelukkig kunnen we al een deel opvangen met thuisbatterijen, maar voor het stabiel houden van de frequentie moet je echt andere hardware hebben die thuis niet past.JeroenH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:17:
[...]
Ik kan inderdaad naar een redelijk grote makkelijk fietsen
[...]
Het gaat een beetje offtopic, maar een tijdje terug kwam het rapport over die stroomuitval in Spanje/Portugal uit. Zie hier. Het meest interessante vind ik dat ten tijde van de stroomuitval de media (en de professioneel bozen op de "sociale" media) om het hardst riepen dat het kwam door al die "wiebelstroom". Het rapport noemt dat in het geheel niet als oorzaak. Toch gek dat je geen van de roeptoeteraars het hoort rectificeren. Oh nee, helemaal niet gek, we leven in een feitenvrij samenleving, ik vergeet dat nog wel eens...
[...]
Staat dat ergens beschreven, dat als je meer verbruikt bij een lage stroomprijs, dit voornamelijk uit fossiele bronnen komt? Ik heb nog steeds sterk het idee dat het zoals ik schreef zeker in dit jaargetijde uit zon komt en soms wind, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Hier staat wel wat leuke info: https://www.solarevolutio...n-wat-jij-ermee-kunt-doen
In Spanje hadden ze dus voornamelijk nog wat kerncentrales aan gehouden. Dat zijn prima centrales om de frequentie stabiel te houden, maar ze zijn echt super traag.
Dus als iedereen plotseling de zonnepanelen niet meer terug laat leveren omdat dit geld kost of er juist heel veel bij komt, dan is zo'n ding kansloos om dit op te vangen. Ze hebben dus vooral verzaakt in het opbouwen van batterij systemen om mee te gaan in de energietransitie.
En ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat kolencentrales en gas centrales zo veel mogelijk uit moeten en er elektrische auto's moeten komen, maar soms denken politici er net iets te gemakkelijk over zolang het allemaal goed gaat. Het is gewoon een grote wake up call geweest dat er nog werk aan de winkel is.
Display maakt het zichtbaar en begrijpelijkerApenkooi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 04:21:
Collega kon het ook niet aan zijn vrouw haar verstand peuteren. Gods vermogen aan PV op het dak en dan in de avond de was ed. Gaan draaien. Hij heeft nu ook een Homewizard display staan. Daarmee is de bewust wording wel omgeslagen.
Ik had dit ook. Werd steeds erger. Toen maar een nieuwe P1 meter besteld en de oude vervangen: probleem opgelost!Yihaaa schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:34:
Wel even mail sturen naar HW en vragen of ze je meethistorie willen koppelen aan je nieuwe P1 meter
Even tussendoor, toevallig gebruiker van een V12 modem van de KPN, want die heeft in korte tijd 2x een firmware update gekregen en dat schopte hier hele netwerk door elkaar.testmanager schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:16:
[...]
Ik had dit ook. Werd steeds erger. Toen maar een nieuwe P1 meter besteld en de oude vervangen: probleem opgelost!
Wel even mail sturen naar HW en vragen of ze je meethistorie willen koppelen aan je nieuwe P1 meter
Reset van het modem, en eventueel een voor een de extenders opnieuw aan melden.
Zelf heb ik de P1v2
Nopesivo1969 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:18:
[...]
Even tussendoor, toevallig gebruiker van een V12 modem van de KPN, want die heeft in korte tijd 2x een firmware update gekregen en dat schopte hier hele netwerk door elkaar.
Reset van het modem, en eventueel een voor een de extenders opnieuw aan melden.
Zelf heb ik de P1v2
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...netappie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:14:
Tot je de energierekening van de afgelopen jaren opneemt in je verkoopfolder
Juist in het geval van PV relevant: de businesscase vanaf 2027 is heel anders.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Deze? Die wordt al 2 jaar niet meer geüpdatet…Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:10:
[...]
Tip. Werken met de cheapest hour integratie. Dan een automatisering eraan koppelen die op die uren zorgt dat de batterij gaat laden. Die mag je van mij knippen en plakken als je die wenst te hebben. Is de batterij vol dan gaat hij automatisch naar de standby (door HW zelf geïmplementeerd).
https://community.home-as...amic-energy-prices/569370
Nee, ik ben niet op zolder naar de batterij gaan kijken. Dus geen idee hoe het met de leds gingLV1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:03:
[...]
[...]
Heb je tijdens zijn lunchpauze gekeken of alle ledjes op het front van de PiB uit waren?
Volgens mij is dit tegenwoordig ook een populaire route: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAOtestmanager schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:24:
[...]
Deze? Die wordt al 2 jaar niet meer geüpdatet…
Zelf geen ervaring mee, maar dat topic is erg actief.
Overigens is de laatste release van het programma van TheFes van 3 november 2024. Stuk recenter dan 2 jaar geleden
[ Voor 57% gewijzigd door Gizz op 23-06-2025 09:55 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
TheFes is anders heel actief in het Home Assistant topic. Waarschijnlijk zijn er geen updates noodzakelijktestmanager schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:24:
[...]
Ja een tijd geleden zo te zien, ik zou het gewoon zelf maken op basis van de Nordpool integratie. Zelf nog niet dynamisch maar zo ziet het er nu hier uit. Ik de goedkoopste uren zelf er uit vissen via een template.
:strip_exif()/f/image/bBSx65hnV7jhvcemeh4oc3le.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/bBSx65hnV7jhvcemeh4oc3le.png?f=user_large)
testmanager schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:24:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 23-06-2025 09:31 ]
Tja, misschien zijn er dan toch mensen die graag meer betalen voor een huis zonder warmtepomp, zonnepanelen en uitstekende isolatie. Of liever zelf gaan investeren in deze maatregelen wegens schreeuwend hoge energieprijzen.hoevenpe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:21:
[...]
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...
Juist in het geval van PV relevant: de businesscase vanaf 2027 is heel anders.
De toekomst is natuurlijk nooit zeker, maar die 400 euro meer voor 5 extra panelen op hetzelfde dakvlak is een redelijk goede gok.
P.S. Het is hier vandaag absoluut prutweer qua zon en er staat gewoon 1 PiB te laden met 700W.
[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 23-06-2025 09:47 ]
Ik heb dus drie pib’s. En met twee was er niets aan de hand maar sinds de derde erbij is gekomen red ik geen nom meer in de nacht.
De batterijen staan veel te lang stil voordat er weer eentje gaat nadenken dat ie moet leveren. Voorheen kwam ik bijna op nom in de nacht uit. Of het ligt aan de derde erbij of aan de laatste update.10108,
En ja alles aangedacht,alles vast ip adres en vast ap.
P1 meter sind sinds vd week aan een actieve hw splitter. Dit hielp ook niets. Voorheen zat ie direct in de slimme meter.
Ik ga denk ik vannacht eens de derde uit zet om te zien of het met twee pibs beter gaat.
Ik lees hier ook dat een paar mensen zien dat ze minder nom krijgen snachts, iemand al een oplossing gevonden?
Bij mij zie ik dus dat ik t meeste vd nacht stroom moet kopen van het net ipv dat de batterijen terugleveren.en als er al word teruggeleverd is dat veel minder dan wat er aan stroom gevraagd word dus moet ik alsnog stroom betalen.
Zelfs overdag als er geen zon is en de batterijen zijn genoeg vol: gisteren een waterkoker aan, de batterijen blijven op wit staan en moet ik kopen van het net, paars, als de waterkoker bijna klaar is gaat de batterij ontladen , groen, maar ja toen was t water al gekookt en heb ik daar dus voor moeten betalen.
Mijn bevinding is dus dat de batterijen te lang niets doen voordat ze gaan ontladen .
Hier heb ik dus 0,4kwh vannacht verbruikt, die hoge piek is mijn koffieapparaat enzo, was toen wakker al.
En ja , t is niet veel verbruik maar het is geen nom.
/f/image/TqeaMWW2XgJyXTxYGekb8PD9.png?f=fotoalbum_large)
De batterijen staan veel te lang stil voordat er weer eentje gaat nadenken dat ie moet leveren. Voorheen kwam ik bijna op nom in de nacht uit. Of het ligt aan de derde erbij of aan de laatste update.10108,
P1 meter sind sinds vd week aan een actieve hw splitter. Dit hielp ook niets. Voorheen zat ie direct in de slimme meter.
Ik ga denk ik vannacht eens de derde uit zet om te zien of het met twee pibs beter gaat.
Ik lees hier ook dat een paar mensen zien dat ze minder nom krijgen snachts, iemand al een oplossing gevonden?
Bij mij zie ik dus dat ik t meeste vd nacht stroom moet kopen van het net ipv dat de batterijen terugleveren.en als er al word teruggeleverd is dat veel minder dan wat er aan stroom gevraagd word dus moet ik alsnog stroom betalen.
Zelfs overdag als er geen zon is en de batterijen zijn genoeg vol: gisteren een waterkoker aan, de batterijen blijven op wit staan en moet ik kopen van het net, paars, als de waterkoker bijna klaar is gaat de batterij ontladen , groen, maar ja toen was t water al gekookt en heb ik daar dus voor moeten betalen.
Mijn bevinding is dus dat de batterijen te lang niets doen voordat ze gaan ontladen .
Hier heb ik dus 0,4kwh vannacht verbruikt, die hoge piek is mijn koffieapparaat enzo, was toen wakker al.
/f/image/TqeaMWW2XgJyXTxYGekb8PD9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XyvgAbXYrc1uJq1OOSNCMIhd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Diaantje71 op 23-06-2025 09:45 ]
Welke versie Slimme meter heb je want wat je beschrijft is een te langzaam reageren op het gevraagde vermogen. Een DSMR4 meter geeft slechts elke 10 seconden een update en daar komt natuurlijk dan de reactie tijd van de P1-meter en de batterijen nog boven op.Diaantje71 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:42:
Ik heb dus drie pib’s. En met twee was er niets aan de hand maar sinds de derde erbij is gekomen red ik geen nom meer in de nacht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.