Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
Bij mij was het 50cm boven de PIB’s 31,6 graden.Devke schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:54:
Personeel heeft het warm gekregen....... ach de baas zelf ook. Tropenrooster maar in laten gaan.
[Afbeelding]
Wat zegt de Ali temperatuurmeter? Temperatuur 30 cm van de inlaat is 28.2 graden. Temperatuur 30 cm vanaf de uitlaad 33.4 graden.
[Afbeelding]
Laadvermogen werd aangepast naar 720 Watt. Goedkoopste uren waren toch voorbij dus prima. Misschien kan @HomeWizard_NL in de API ook temperatuur sensoren vrijgeven. Inzicht en gewoon leuk om iets te tweaken daarmee. Omgevingstemperatuur even kort koelen. Tis maar een idee (ingegeven door de warmte 🙈)
PIB’S hebben prima gewerkt
:strip_exif()/f/image/WeMqCafC3z9wvzYmUblBTVMS.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel verbruikt vandaag; Wassen, drogen, de vaatwasser, magentron voor de kommetjes soep (en de warme melk in ochtendkoffie, waterkoker voor de thee, en daarbij nog wat hobby "slijp - en laswerkzaamheden".
(huidige inzet is; 3x Homewizard PIB, Victron mp2's 3 fasen 32 kWh. En een 2,4kWh "eigen knutsel" die onze nachten voorziet van de benodigde stroom )
De maanden November, December, Januari gaan we hier niet redden op eigen stroomopwek.
In ons geval nog salderen. (zonder terugleverboete) tot oktober 2026.
Ook met dit weer geen warmtemelding.
Ik heb ze wel eens gezien, was minder heet weer toen, maar ik heb me voorgenomen om de apparaten het allemaal een beetje zelf te laten uitzoeken.
Het valt me op dat dit voor mij het meest ontspannen is + dat ze het inderdaad prima zonder mij kunnen oplossen.
/f/image/9XvblY8FC6y00GcsfQv1f4mI.png?f=fotoalbum_large)
EV fijn aan de lader vandaag. Zoveel mogelijk stroom zelf opmaken.
Je ziet een knip in mijn stroomafname; dat is de tijd dat ik even boodschappen moest doen.
Kleine piekjes afname van het net is omdat de wasachine er ook nog even bij moest.
Ik ben nog steeds tevreden !
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
Na opnieuw een test te hebben uitgevoerd, met “from scratch”, P1-meter en batterijen gereset en verwijderd; P1 meter aangemeld en toegevoegd, met daarachter de 1e batterij, gaat het goed op NOM, maar nu met een 2e erbij, blijft ie weer een gedeelte uit het net trekken (60 Watt momenteel, met een totaal stroomverbruik van iets over de 220 Watt (dus 160 Watt uit de batterijen).
Ik begrijp het gewoon niet. Heeft het altijd goed gedaan met 2 batterijen, maar met de 3e en 4e (en wellicht 1.0108) gedraagt het spul zich compleet anders. Met regelmaat doen de batterijen gewoon helemaal niks en blijven dus inactief, terwijl er wel stroomvraag is, maar dat haalt ie dus het net.
Ook nu in de combinatie met 2 batterijen unlocked naar 1600 Watt en nu de airco aan en dus een stroomverbruik ruim hoger dan 800 Watt, schakelt de 2e batterij wel bij, maar ook net zo snel weer uit. Het verloop is gewoon heel grillig.
Ik ben ook op zoek naar vergelijkbare ervaringen of leden die hier ook een oudere p1-meter hebben met meer dan 2 batterijen.
-edit- Heel even ook de melding “Bad Gateway” in de app.
[ Voor 20% gewijzigd door Remco2001 op 21-06-2025 22:23 ]
Wij zouden er dus met gemak nog één of twee 🪫🪫 bij kunnen hebben, maar zoals ik al eerder postte, ik kijk 🤔 de 😺 voorlopig nog even uit de 🌳.
[ Voor 3% gewijzigd door Klassieker op 21-06-2025 22:32 ]
Zie ik net een software update, uitgevoerd en nu is die hele storing weg en werkt alles gewoon weer normaal. Ik snap het niet meer haha 😂 zal wel door de warmte komen
Kun je voor jezelf terug halen vanaf welke moment het mis ging? Laatste wijzgingen die gedaan zijn in je netwerk? Na de update naar 1.0108 of na de nieuwe beta versie p1?Remco2001 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:15:
‘k Ga toch maar een nieuwe P1-meter bestellen met voeding. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Na opnieuw een test te hebben uitgevoerd, met “from scratch”, P1-meter en batterijen gereset en verwijderd; P1 meter aangemeld en toegevoegd, met daarachter de 1e batterij, gaat het goed op NOM, maar nu met een 2e erbij, blijft ie weer een gedeelte uit het net trekken (60 Watt momenteel, met een totaal stroomverbruik van iets over de 220 Watt (dus 160 Watt uit de batterijen).
Ik begrijp het gewoon niet. Heeft het altijd goed gedaan met 2 batterijen, maar met de 3e en 4e (en wellicht 1.0108) gedraagt het spul zich compleet anders. Met regelmaat doen de batterijen gewoon helemaal niks en blijven dus inactief, terwijl er wel stroomvraag is, maar dat haalt ie dus het net.
Ook nu in de combinatie met 2 batterijen unlocked naar 1600 Watt en nu de airco aan en dus een stroomverbruik ruim hoger dan 800 Watt, schakelt de 2e batterij wel bij, maar ook net zo snel weer uit. Het verloop is gewoon heel grillig.
Ik ben ook op zoek naar vergelijkbare ervaringen of leden die hier ook een oudere p1-meter hebben met meer dan 2 batterijen.
Je kunt ook HW eens benaderen. Die kunnen meekijken. Geven de batterijen zelf geen meldingen? Hebben ze een eigen vast IP adres net als je P1?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ja, tot 13 juni bleef het mooi NOM. Na die tijd constant verbruik uit het net tijdens geen zonneopwek. Het is echter ook in die dagen dat ik naar firmware 1.0108 ben gegaan. PIB’s 1 en 2 zaten al eerder op die firmware dan de later toegevoegde PIB’s 3 en 4. P1-meter firmware is ook volgens mij rond die tijd geupdate, maar dat is moeilijk te zeggen. Kan ook iets eerder zijn geweest.Devke schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:29:
[...]
Kun je voor jezelf terug halen vanaf welke moment het mis ging? Laatste wijzgingen die gedaan zijn in je netwerk? Na de update naar 1.0108 of na de nieuwe beta versie p1?
Je kunt ook HW eens benaderen. Die kunnen meekijken. Geven de batterijen zelf geen meldingen? Hebben ze een eigen vast IP adres net als je P1?
Alle devices van Homewizard hebben een vast ip-adres gekregen (ingesteld in de router). Momenteel ook eigen netwerk ingesteld voor de P1-meter en de 4 PIB’s. PIB’s zelf geven zelf momenteel geen meldingen, uitgezonderd ca. 1x per dag een verloren connectie met de P1-meter bij 2 van de 4 PIB’s, in de afgelopen 2 weken. Dat was voordat PIB’s 3 en 4 gekoppeld werden ook nooit het geval geweest.
Ook zie ik een constant stroomverbruik van de PIB’s overdag, als de PIB’s inactief staan, zo rond de 60 Watt. Dat was voor die 2 weken ook niet. Toen bleef het gewoon 0.
Voor:

Na:

NB: gemelde uitroepteken in de 2e en 4e afbeelding is een warmtemelding.
[ Voor 15% gewijzigd door Remco2001 op 21-06-2025 23:29 ]
Ik heb twee PIB’s unlocked op een eigen groep. P1 meter is HWE-P1-G1, gevoed vanuit de kWh meter en ik heb een HA connectie. Mijn PIB’s werken gewoon als verwacht en vangen het vermogen goed op. Van laden naar ontladen schakelen ze vrijwel direct om en terug naar laden zit een kleine 15s vertraging. Het is wel zo dat wanneer de batterijen samen werken er 1 ronde getallen doet en de andere meer regelt. Firmware van de batterijen is sinds vandaag 1.0108.Remco2001 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:15:
‘k Ga toch maar een nieuwe P1-meter bestellen met voeding. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Die specifieke p1-meter heb ik ook inderdaad. En zoals jij de werking omschrijft, deed ie dat bij mij ook gewoon goed, voordat ik 3 en 4 koppelde. Ik laat nu voorlopig even 2 PIB’s gekoppeld (1 “oude” en 1 “nieuwe”). Kijken wat dat doet.1234Rob5678 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:18:
[...]
Ik heb twee PIB’s unlocked op een eigen groep. P1 meter is HWE-P1-G1, gevoed vanuit de kWh meter en ik heb een HA connectie. Mijn PIB’s werken gewoon als verwacht en vangen het vermogen goed op. Van laden naar ontladen schakelen ze vrijwel direct om en terug naar laden zit een kleine 15s vertraging. Het is wel zo dat wanneer de batterijen samen werken er 1 ronde getallen doet en de andere meer regelt. Firmware van de batterijen is sinds vandaag 1.0108.
En een tropennacht om het feest af te sluiten. 's avonds 4 batterijen vol. 's ochtends 10% over. Twee airco's en een PC die een nachtje moest overwerken.GroteSmurf schreef op zondag 22 juni 2025 @ 03:02:
Langzamerhand word het nu weer minder lang licht.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Aardedraadje op 22-06-2025 05:59 ]
Import batterij 10Devke schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:38:
[...]
Batterij staat vanaf een uurtje of 15 uur in standby. Ik zal wat gegevens delen:
Import:
vlgs batterij 8 Wh
vlgs socket 15 Wh
vlgs MID kWh HW 24 Wh
Export
vlgs batterij 19 Wh
vlgs socket 0 Wh
vlgs MID kWh HW 0 Wh
Kom maar op
Edit : Verschil tussen batterij laden en socket laden was 0,1%. Very nice. Tussen batterij en kWh meter zat 1,1% verschil. Ook prima.
p.s. ik denk dat ik de uitkomst voor morgen wel weet.
Socket 10
kWH 10
Export batterij 1
Socket 1
kWh 1
De Batterij werkt hier perfect. Nou de tweede nog.
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 22-06-2025 07:55 ]
[ Voor 198% gewijzigd door GL007 op 22-06-2025 08:04 ]
Een derde accu is in bestelling en zou eind augustus komen. Maar twijfel heel erg of ik wel bij homewizard wil blijven mwb accu's. Of ik ga een semi custom systeem laten installeren voor de lange termijn of ik ga voor stekker accu's naar zendure. Heb het zendure topic wat bij gelezen en alhoewel het misschien een klein beetje minder foolproof is zie ik wel veel meer mogelijkheden en meer betrouwbaarheid en een veel lagere prijs.
Aan de andere kant zie ik ook wel wat in de homevolt oplossing van tibber. Fiks duur per kwh maar is inclusief installatie, top notch support hier op GoT maar ook via de chat in de app (ja wel eerst door een AI bot heen stoeien maar stukken beter dan wizzi) en echt goede integratie met de dynamische wereld van tibber. Je kan er mee handelen, nommen, goedkoop opladen voor eigen gebruik of een slimme mix van alles inclusief grid rewards.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Net snel even gekeken. Moet nog ff checken. Socket tov batterij 3.4% verschil. KwH meter tov batterij 5.6% verschil. Dit is ontladen gisteravond en vannacht.GL007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 07:53:
[...]
Import batterij 10
Socket 10
kWH 10
Export batterij 1
Socket 1
kWh 1
De Batterij werkt hier perfect. Nou de tweede nog.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 22-06-2025 08:18 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je keuze's zijn vrij natuurlijk. Ik lees ook mee in Zendure topic. Recent zie ik daar ook gemopper over de klantenservice maar ook weer mensen met goede ervaring. De recente update daar naar hun Hypers heeft minder goed uitgepakt. Die heb je vast gelezen. De mogelijkheden qua aansturing zijn iets groter en de kWh prijs ligt wat lager. Daar kan ik je in volgen. Ik zie de HW PIB ook liever stuurbaar op vermogens beide kanten op. Ik ben van optimaliseren vind ik. De ander noemt het gewoon een perfectionist. Aard vh beestje.AtlAntA schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:07:
De kortste nacht van het jaar achter de rug en nog 9% over voordat er weer geladen wordt in beide accu's. Wel met airco aan maar die gebruikte niet meer dan 90 watt gedurende de nacht.
Een derde accu is in bestelling en zou eind augustus komen. Maar twijfel heel erg of ik wel bij homewizard wil blijven mwb accu's. Of ik ga een semi custom systeem laten installeren voor de lange termijn of ik ga voor stekker accu's naar zendure. Heb het zendure topic wat bij gelezen en alhoewel het misschien een klein beetje minder foolproof is zie ik wel veel meer mogelijkheden en meer betrouwbaarheid en een veel lagere prijs.
Aan de andere kant zie ik ook wel wat in de homevolt oplossing van tibber. Fiks duur per kwh maar is inclusief installatie, top notch support hier op GoT maar ook via de chat in de app (ja wel eerst door een AI bot heen stoeien maar stukken beter dan wizzi) en echt goede integratie met de dynamische wereld van tibber. Je kan er mee handelen, nommen, goedkoop opladen voor eigen gebruik of een slimme mix van alles inclusief grid rewards.
Ik zag je melding in de beta groep en dat je al reacties had. Top! Het lijkt wel of je batterij idd actief blijft. Niet naar rust gaat. Na 30 minuten inactief zou dit 0 moeten zijn. Kun je filteren of dit bij alle 4 zo is? HW laat in de app alleen totalen zien.Remco2001 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:03:
[...]
Ja, tot 13 juni bleef het mooi NOM. Na die tijd constant verbruik uit het net tijdens geen zonneopwek. Het is echter ook in die dagen dat ik naar firmware 1.0108 ben gegaan. PIB’s 1 en 2 zaten al eerder op die firmware dan de later toegevoegde PIB’s 3 en 4. P1-meter firmware is ook volgens mij rond die tijd geupdate, maar dat is moeilijk te zeggen. Kan ook iets eerder zijn geweest.
Alle devices van Homewizard hebben een vast ip-adres gekregen (ingesteld in de router). Momenteel ook eigen netwerk ingesteld voor de P1-meter en de 4 PIB’s. PIB’s zelf geven zelf momenteel geen meldingen, uitgezonderd ca. 1x per dag een verloren connectie met de P1-meter bij 2 van de 4 PIB’s, in de afgelopen 2 weken. Dat was voordat PIB’s 3 en 4 gekoppeld werden ook nooit het geval geweest.
Ook zie ik een constant stroomverbruik van de PIB’s overdag, als de PIB’s inactief staan, zo rond de 60 Watt. Dat was voor die 2 weken ook niet. Toen bleef het gewoon 0.
Voor:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NB: gemelde uitroepteken in de 2e en 4e afbeelding is een warmtemelding.
Hier ook zojuist aan het meten gegaan. Thermometer hangt zo'n 20 cm van de uitlaatJeroenH schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:07:
[...]
Hier nog geen last van de warmte (de batterijen niet, en ik ook niet doordat de airco in de woonkamer lekker pruttelt op zonne-energie). Maar met de warmte in gedachten heb ik vanochtend wel drie temperatuursensoren gepkaatst; twee bij de uitblaasopening van de batterij, en eentje in de buurt om de omgevingstemperatuur te meten:
[Afbeelding]
Maar eens aankijken wat dat doet. Omgevingstemperatuur van de batterijen is volgens mijn Chinesium sensortjes in ieder geval rond de 27 graden, en dat vinden ze kennelijk prima.
Tot nu toe geeft dat logische waarden; accu druk -> temperatuur uitblaaslucht neemt toe. Ik zal er eens een paar dagen naar kijken, en als ik wat interessants zie post ik het wel.
:strip_exif()/f/image/iW0viyuxMR3aqcRTB5J08VR5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tks7KruoPtyCkIcD4yc6ykKe.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/xOvPrzMW9Th6VaaYrnvQSRB7.png?f=user_large)
Bing
[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 22-06-2025 09:02 ]
Verwijderd
Heb na veel verbindingsproblemen, om zaken uit te sluiten een nieuw P1 gekocht.Remco2001 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:15:
Dat heeft (wellicht met alle andere genomen maatregelen) geholpen.
De nieuwe P1 in bedrijf sinds begin mei.
Mbt regelen met de oude verder geen problemen.
De nieuwe P1 doet het ook goed.
De nieuwe P1 regelt beter de NOM.
Daar waar ik per 23 uur ca 1,2 Kwh uit het net haalde, met de nieuwe zit ik nu op iets minder dan 0,6kwh per 24 uur
Heb 4 PIB’s
Wasmachines, warmtepompdroger, jacuzzi, en EV flink aan het werk gezet, m'n dag gisteren zag er als volgt uit:
[ Voor 30% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 22-06-2025 09:34 ]
Hier staat tekst
Ik vind dit niet handig
Ze mogen mij uitleggen waarom een tijd verschuiving van 1 uur en 15 min.
Tijd weergave is toch voor alle grafieken het zelfde.
Wat voor wiskundige verklaring zit niet achter ?.
[ Voor 55% gewijzigd door GL007 op 22-06-2025 09:59 ]
Bedoel je de locatie op je scherm (hoger/lager)? Want volgens mij kun je de volgorde aanpassen in de instellingen.GL007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:55:
Waarom is de grafiek van de batterij verschoven
Ik vind dit niet handig
Kan je inderdaad aanpassen bij "grafieken" en dan "wijzig", waarna je kan schuiven met de volgorde.frankj030 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Bedoel je de locatie op je scherm (hoger/lager)? Want volgens mij kun je de volgorde aanpassen in de instellingen.
Kamertemperatuur hoef ik niet zo nodig te weten, bijvoorbeeld.
Gasverbruik is er niet, dus ook die kan naar onderen.
[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-06-2025 10:01 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Het begin van de batterij grafiek is 1 uur en 15 min verschoven.frankj030 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Bedoel je de locatie op je scherm (hoger/lager)? Want volgens mij kun je de volgorde aanpassen in de instellingen.
Die andere instellingen is geen probleem
[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 22-06-2025 10:02 ]
Dit is een SOC correctie.hjs schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:00:
Wat zou dit nu kunnen zijn, dat de accu opeens van 28% naar leeg gaat op een moment dat iedereen slaapt en er niks verbruikt wordt (voor zover ik weet). Is nu de 3de of 4de keer dat ik het zie gebeuren.
[Afbeelding]
Yes, staat stukje over geschreven in de topic start (TS).
Als hij dit eens in de twee weken ofzo doet, is het normaal.
Als hij dit meerdere malen per week doet, is er misschien iets mis.
Dat komt doordat de Plug-in Battery grafiek aan de linkerkant de SOC schaal heeft en de andere grafieken hebben links geen schaal verdeling staan daardoor verschuift de gehele grafiek een beetje. Ik vind dit ook wel jammer,GL007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:55:
Waarom is de grafiek van de batterij verschoven
Ik vind dit niet handig
Ze mogen mij uitleggen waarom een tijd verschuiving van 1 uur en 15 min.
Tijd weergave is toch voor alle grafieken het zelfde.
Wat voor wiskundige verklaring zit niet achter ?.
Dat is bij mij met de nieuwe firmware 1.0108 ook. Ik monitor het op dit moment en de meter komt niet een keer op 0, maar neemt constant van het net af, met een enkele keer zelfs oploaden naar het net. Dit schommelt tussen de 6 - 10 watt afname van het net tot oploaden van 135 watt. Dit zijn wel luttele seconden, maar ik zie het laatste uur niet een keer 0 op de meter.het is hier momenteel bewolkt, dus geen zonnepanelenstroom over, alles gaat naar de batterijen.Remco2001 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:03:
[...]
Ja, tot 13 juni bleef het mooi NOM. Na die tijd constant verbruik uit het net tijdens geen zonneopwek. Het is echter ook in die dagen dat ik naar firmware 1.0108 ben gegaan. PIB’s 1 en 2 zaten al eerder op die firmware dan de later toegevoegde PIB’s 3 en 4. P1-meter firmware is ook volgens mij rond die tijd geupdate, maar dat is moeilijk te zeggen. Kan ook iets eerder zijn geweest.
[ Voor 3% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 22-06-2025 11:01 ]
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Nee, helaas niet meer. Koppeling met Homey verwijderd, dus kan dat niet meer terugzien. Maar ik heb gisteren ook nog gecheckt bij (alle 2 momenteel aangesloten PIB’s) en zag in de nu-grafiek dat ze actief leken te zijn (opladen), maar bij de gegevens van de PIB’s zelf stonden ze op inactief. Dit was dus inderdaad eerst als ze inactief waren, dat er ook echt 0 op de lijn bleef staan.Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Ik zag je melding in de beta groep en dat je al reacties had. Top! Het lijkt wel of je batterij idd actief blijft. Niet naar rust gaat. Na 30 minuten inactief zou dit 0 moeten zijn. Kun je filteren of dit bij alle 4 zo is? HW laat in de app alleen totalen zien.
En ook op dit moment lijkt er activiteit te zijn in de batterijen, maar staan ze allebei op inactief in de app (100% geladen).

[ Voor 34% gewijzigd door Remco2001 op 22-06-2025 11:12 ]
Mooi die afname, maar ik had hiervoor geregeld dagen met onder de 0,1 kWh per 24 uur uit het net. En het is vooral dat ie random uit het net gaat trekken, terwijl er genoeg batterijcapaciteit beschikbaar is om dat op te vangen, maar de PIB’s allemaal inactief blijven.MartindM schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:27:
[...]
Heb na veel verbindingsproblemen, om zaken uit te sluiten een nieuw P1 gekocht.
Dat heeft (wellicht met alle andere genomen maatregelen) geholpen.
De nieuwe P1 in bedrijf sinds begin mei.
Mbt regelen met de oude verder geen problemen.
De nieuwe P1 doet het ook goed.
De nieuwe P1 regelt beter de NOM.
Daar waar ik per 23 uur ca 1,2 Kwh uit het net haalde, met de nieuwe zit ik nu op iets minder dan 0,6kwh per 24 uur
Heb 4 PIB’s
Welke firmware draaide je op dat moment? 1.0108 beta of de reguliere firmware?Sjaak_Afhaak schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:31:
ik heb in het begin na ontvangst van 4 PiB's ook flink wat connectieproblemen met de (1e gen) P1 gehad. Gewoon met info@.... gemaild, en binnen en dag hebben ze 'wat aanpassingen' gemaakt. (geen nieuwe firmware trouwens). Alle problemen waren daarna weg. Ik zou zeggen, bewandel eerst even de helpdesk route (niet die via whizzi, maar gewoon een mailtje), en d'r valt best nog wat op te lossen hoor.
Wasmachines, warmtepompdroger, jacuzzi, en EV flink aan het werk gezet, m'n dag gisteren zag er als volgt uit:
[Afbeelding]
Mooi eigen verbruik trouwens. Mijn hoogste eigen verbruik ooit tot nu toe is 51,3kWh geweest bij een opwek van 62,3kWh.
[ Voor 5% gewijzigd door Remco2001 op 22-06-2025 11:04 ]
Die schaal verdeling hadden ze van mij wel mogen weglaten. Als je de grafiek aanraak dan zie je toch wel de waardegjna schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:14:
[...]
Dat komt doordat de Plug-in Battery grafiek aan de linkerkant de SOC schaal heeft en de andere grafieken hebben links geen schaal verdeling staan daardoor verschuift de gehele grafiek een beetje. Ik vind dit ook wel jammer,
Heb ik zoeven nagelezenKnurt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:12:
[...]
Yes, staat stukje over geschreven in de topic start (TS).
Als hij dit eens in de twee weken ofzo doet, is het normaal.
Als hij dit meerdere malen per week doet, is er misschien iets mis.
Hier screenshot van mijn dag gisteren...
:strip_exif()/f/image/thOMIk052ZKYlgU6dLPx8Wvd.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Ik draai reguliere firmware.Remco2001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:03:
[...]
Welke firmware draaide je op dat moment? 1.0108 beta of de reguliere firmware?
Mooi eigen verbruik trouwens. Mijn hoogste eigen verbruik ooit tot nu toe is 51,3kWh geweest bij een opwek van 62,3kWh.
Hier staat tekst
1.0108 is geen Beta meer maar is vrijgegeven voor algemeen gebruik
Zo zul je geen juiste temperatuurmeting krijgen. De T-sensor hangt wel 25 cm ver weg, maar wat de meting nog onnauwkeuriger maakt, is dat de sensor lager hangt dan het uitstroomniveau.bing69 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:36:
[...]
Hier ook zojuist aan het meten gegaan. Thermometer hangt zo'n 20 cm van de uitlaat
[Afbeelding]
Zoals je weet stijgt warme lucht omhoog en zal de uitstroomlucht de sensor onvoldoende bereiken.
Afgelopen week zaten wij tussen de 1.3kWh en 1.6kWh per dag, muv de donderdag want toen zaten we op -0.13kWh. Het standby verbruik is iets van een berekening vam een gemiddeld verbruik per uur ofzo. De grafiek staat bij ons standaard uit omdat deze info mij sowieso niets zegt. Vermoedelijk is er dus qua berekenen iets fout gegaan.ManS-H schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:42:
Ik kwam het volgende tegen met bekijken van gegevens wat ik niet kan plaatsen. Het standby-verbruik is van 3 dagen 0 t/m 03. Alles werkt hier normaal, PiB doet wat ik ervan verwacht. Mijn vraag, heeft iemand dit al eerder gezien? Ben een normale gebruiker zonder beta's[Afbeelding]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Wat is je punt?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik had donderdag ook negatief standby verbruik van 0,13 kWH! Toeval? Of foutje ergens in de HW servers?Harri schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:07:
[...]
Afgelopen week zaten wij tussen de 1.3kWh en 1.6kWh per dag, muv de donderdag want toen zaten we op -0.13kWh. Het standby verbruik is iets van een berekening vam een gemiddeld verbruik per uur ofzo. De grafiek staat bij ons standaard uit omdat deze info mij sowieso niets zegt. Vermoedelijk is er dus qua berekenen iets fout gegaan.
Ik let eigenlijk ook niet zo op die grafiek/waarden.
:strip_exif()/f/image/RFgTZ3guzdNFSXaNS0Nc7mK7.jpg?f=fotoalbum_large)
De batterij grafiek laat s.v.p. de schaalverdeling van de vulgraad van de batterij weg. Dan beginnen alle grafieken op het zelfde punt.
Als je de vulgraad wil aflezen dan wijst je gewoon op de grafiek.
Simpel toch.
Voor de rest ben ik te vreden
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 22-06-2025 12:25 ]
Ook ih had dat afgelopen donderdag. Dus inderdaad kennelijk foutje HW serversKnurt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Ik had donderdag ook negatief standby verbruik van 0,13 kWH! Toeval? Of foutje ergens in de HW servers?
![]()
Ik let eigenlijk ook niet zo op die grafiek/waarden.
[Afbeelding]
/f/image/VVd8lhwIiHx4fp4HqAC0OeJs.png?f=fotoalbum_large)
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Batterij -> aangesloten via zijn stekker op een HW Energy Socket -> Geaard WCD
Ik heb de kWh standen van de batterij en van de Energy Socket bij start laden opgeschreven. Laden gaat op vol vermogen. Resultaat:
/f/image/QYvBmhGmWd0rVLfkEjhvxWjF.png?f=fotoalbum_large)
Een verwaarloosbaar verschil tussen de socket en de batterij.
Ontladen:
/f/image/TL7HyqaGvw4aoffsYIN2xjz1.png?f=fotoalbum_large)
Een verschil van ruim 3%. Het ontladen gebeurd op verschillende vermogens.
Als ik de MID gecertificeerde kWh erbij betrek wordt het verschil met die meter nog groter. Doe ik even niet om eerst dit maar helder te krijgen. Batterij, stekker in een Energy Socket en dat Energy Socket gaat in een geaard WCD.
Waar komt dit verschil vandaan? Volgens HW meten we input en output aan de stekker kant. Er zit verder niets tussen batterij en WCD. Alleen de socket.
Wat heb ik al gedaan:
- Andere energie socket gepakt. Geen verschil
- Socket omgedraaid, geen verschil
- Vol vermogen ontladen even. Dan geeft de socket 793 Wh aan de batterij 800 W. Dan is het verschil dus minder dan 1%.
- Mopperen (ook al gedaan ;-P)
Het gaat ergens mis in mijn beleving bij ontladen, gezien laden maar 0,10% verschil is en bij max ontladen het verschil ook onder de 1% is. Wie wordt er onnauwkeurig. De PIB? De Socket? Spoiler, meet ik met de HW MID kWh meter op de groep zelf (zonder andere verbruikers) dan loopt het verschil tussen PIB en meter zelfs op naar ruim 5%.
Veroorzaakt door een SW update? Ik ga deze ook maar eens melden bij HW. Ik pak bewust al een heel kort stukje in het meet traject om veel al uit te sluiten.
Wat was nu de trigger hiervoor? De RTE die de kwh meter meet ik een stuk lager dan de batterij RTE meting. Ik wil dat kunnen verklaren / begrijpen.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 22-06-2025 12:31 ]
Ik heb de P1 v2 en die blijft goed verboden , als tevens de rest van HW.
Maar een ding vroeg ik mij af, waarom gebruikt HW wifi 4 en kan het zoals ik het zie als ik inlog in de V12 modem geen wifi 6?
Is dat een bewuste keuze?
Wifi6 is 5Ghz en is hardware / chip duurder. Verder is 5Ghz bereik slechter tov 2.4ghz die wel makkelijker door muren en vloeren gaat.ivo1969 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:32:
Maar een ding vroeg ik mij af, waarom gebruikt HW wifi 4 en kan het zoals ik het zie als ik inlog in de V12 modem geen wifi 6?
Is dat een bewuste keuze?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Aha oke, ik dacht dat wifi 6 ook op 2.4 ghz kon.Tebbie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:57:
[...]
Wifi6 is 5Ghz en is hardware / chip duurder. Verder is 5Ghz bereik slechter tov 2.4ghz die wel makkelijker door muren en vloeren gaat.
Verschil tussen 5GHZ en 2.4 GHZ was mij bekend
Maar geheel nu duidelijk
Ik zet straks de wasmachine aan, dit is de situatie waarin eigenlijk ik de accu automatisch door HA zou willen laten pauzeren, zodat ik was op goedkope netstroom, en zeker weet dat de accu genoeg gevuld is om vanavond de dure uren te overbruggen.
Afwachten maar tot de nieuwe FW naar productie komt.
Is in de nieuwe FW ook "één kant op pauzeren" mogelijk, dus in dit geval niet ontladen maar als er toch een tijdje zonnestroom over is wel opladen? Of (ik zie er de use case nog niet van maar je weet nooit) andersom, dus alleen maar ontladen als dat nodig is maar niet opladen? Dat is zelf te bouwen met HA, maar ik vraag me af of HW dit meelevert?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Nee. Je kunt hem zetten in standby.... of NOM. De regeling zoals je hem kent. Een use case is een dynamisch contract. Je wilt niet verder of bij laden na ontladen op duurdere stroom. Discharge Only zou je dan willen. Voor andere contracten maakt het niets uit.JeroenH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:03:
Het trekt hier (Hilversum) nu zo dicht dat de accu helpt met leveren, zelfs al staat er niets zwaars aan. Straks flinke regen en misschien wel onweer, hopelijk daarna nog wel genoeg zon om de accu te vullen.
Ik zet straks de wasmachine aan, dit is de situatie waarin eigenlijk ik de accu automatisch door HA zou willen laten pauzeren, zodat ik was op goedkope netstroom, en zeker weet dat de accu genoeg gevuld is om vanavond de dure uren te overbruggen.
Is in de nieuwe FW ook "één kant op pauzeren" mogelijk, dus in dit geval niet ontladen maar als er toch een tijdje zonnestroom over is wel opladen? Of (ik zie er de use case nog niet van maar je weet nooit) andersom, dus alleen maar ontladen als dat nodig is maar niet opladen? Dat is zelf te bouwen met HA, maar ik vraag me af of HW dit meelevert?
Klopt, maar ten tijde van m'n problemen nog niet.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:27:
[...]
1.0108 is geen Beta meer maar is vrijgegeven voor algemeen gebruik
Hier staat tekst
Je staat ruim 3000 W het net op te duwen en toch zie ik laad momentjes. Vreemd.Remco2001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:57:
[...]
Nee, helaas niet meer. Koppeling met Homey verwijderd, dus kan dat niet meer terugzien. Maar ik heb gisteren ook nog gecheckt bij (alle 2 momenteel aangesloten PIB’s) en zag in de nu-grafiek dat ze actief leken te zijn (opladen), maar bij de gegevens van de PIB’s zelf stonden ze op inactief. Dit was dus inderdaad eerst als ze inactief waren, dat er ook echt 0 op de lijn bleef staan.
En ook op dit moment lijkt er activiteit te zijn in de batterijen, maar staan ze allebei op inactief in de app (100% geladen).
[Afbeelding]
In de eerste instantie dacht ik een false positive te hebben. Toch even naar de statistieken gekeken en sinds 12:25 staat het vermogen van de accu strak op 0W bij een SOC van 43%. Terwijl er sinds 12:25 ook gewoon vrij continu 300W+ aan het net teruggeleverd wordt.
:strip_exif()/f/image/9xS5hI7mLiWMEXzIJQ4apde9.png?f=user_large)
Geen false positive dus, maar mijn scriptje lijkt sneller door te hebben dat er iets mis is dan de batterij zelf

Ik laat het even z'n gang gaan, ben benieuwd of de batterij zelf nog met een foutmelding komt.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja wifi 6 kan ook 2.4ghz maar productie kosten liggen hoger dan een wifi 4 chip. Puur productie kosten besparing.ivo1969 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Aha oke, ik dacht dat wifi 6 ook op 2.4 ghz kon.
Maar geheel nu duidelijk
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 22-06-2025 13:22 ]
Mooi werk. Goed dat je het nog een x post. Ik heb hem opgenomen als link in de TS.Gizz schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:11:
Ik krijg net voor het eerst een melding van mijn zelfbedachte HA-script dat er misschien iets mis is met de batterij. Ik kijk in de energy-app: geen E-foutmelding, alles is okay.
In de eerste instantie dacht ik een false positive te hebben. Toch even naar de statistieken gekeken en sinds 12:25 staat het vermogen van de accu strak op 0W bij een SOC van 43%. Terwijl er sinds 12:25 ook gewoon vrij continu 300W+ aan het net teruggeleverd wordt.
[Afbeelding]
Geen false positive dus, maar mijn scriptje lijkt sneller door te hebben dat er iets mis is dan de batterij zelf
Ik laat het even z'n gang gaan, ben benieuwd of de batterij zelf nog met een foutmelding komt.
Na een 0W flatline van 75 minuten is de batterij nu weer met 300W aan het laden. Aan de pv-opwek en verbruik binnenshuis is vrijwel niets veranderd.Gizz schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:11:
Misschien had hij even een lunchpauze?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Je had in jouw yaml een regel:Gizz schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:11:
Ik krijg net voor het eerst een melding van mijn zelfbedachte HA-script dat er misschien iets mis is met de batterij. Ik kijk in de energy-app: geen E-foutmelding, alles is okay.
[Afbeelding]
device_id:
Wat is dit?
Dat is ook zo - tis een upgrade van de bestaande 2.4- en 5-Ghz.ivo1969 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Aha oke, ik dacht dat wifi 6 ook op 2.4 ghz kon.
Maar geheel nu duidelijk
In het algemeen aangeduid met 802.11ax.
De winst zit hem vooral in efficienter gebruik van bandbreedte en airtime.
makes it run like clockwork
Bijna...Tebbie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:57:
[...]
Wifi6 is 5Ghz en is hardware / chip duurder. Verder is 5Ghz bereik slechter tov 2.4ghz die wel makkelijker door muren en vloeren gaat.
WiFi-6 is een hard- en software upgrade van de bestaande 2.4- en 5-Ghz band.
[ Voor 11% gewijzigd door Airw0lf op 22-06-2025 14:34 ]
Net hier mede lede ogen toegekeken hoe mijn wasmachine en vaatwasser (reinigingscyclus) en het strijkijzer van moeders de vrouw in vrij korte tijd de halve accu hebben leeg getrokken, omdat er precies in die periode regenwolken voorbij kwamen haha.JeroenH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:03:
Het trekt hier (Hilversum) nu zo dicht dat de accu helpt met leveren, zelfs al staat er niets zwaars aan. Straks flinke regen en misschien wel onweer, hopelijk daarna nog wel genoeg zon om de accu te vullen.
En in twee uurtjes net zoveel netafname als in een heel etmaal de afgelopen paar dagen.

En straks gaat de zon natuurlijk weer schijnen
We genieten hier van de lage dynamische tarieven. PIB is natuurlijk opgeladen. Staat in standby om straks de hogere tarieven te gaan negeren. Begint hier ook wat te spetteren.Knurt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:35:
[...]
Net hier mede lede ogen toegekeken hoe mijn wasmachine en vaatwasser (reinigingscyclus) en het strijkijzer van moeders de vrouw in vrij korte tijd de halve accu hebben leeg getrokken, omdat er precies in die periode regenwolken voorbij kwamen haha.
En in twee uurtjes net zoveel netafname als in een heel etmaal de afgelopen paar dagen.![]()
![]()
Dat is toch waar je de batterij voor hebt. Bijspringen als de zon niet voldoende levert. En dat de zon later weer te voorschijn komt is helemaal fijn omdat de batterij dan weer opgeladen kan worden.Knurt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:35:
[...]
Net hier mede lede ogen toegekeken hoe mijn wasmachine en vaatwasser (reinigingscyclus) en het strijkijzer van moeders de vrouw in vrij korte tijd de halve accu hebben leeg getrokken, omdat er precies in die periode regenwolken voorbij kwamen haha.
En in twee uurtjes net zoveel netafname als in een heel etmaal de afgelopen paar dagen.![]()
![]()
Dus eigenlijk voor bijvoorbeeld een P1 beter geweest als die Wifi 6 had ipv Wifi4?Airw0lf schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:30:
[...]
Dat is ook zo - tis een upgrade van de bestaande 2.4- en 5-Ghz.
De winst zit hem vooral in efficienter gebruik van bandbreedte en airtime.
Of levert dat geen voordeel op als je bijvoorbeeld 4 batterijen hebt?
Wifi 5/6 zijn ook beter met hogere doorvoersnelheden, maar een P1-meter heeft dat niet nodig en dan is een oudere Wifi versie met lager stroomverbruik, lagere kosten én verder bereik een betere keuze. Daarnaast heeft niet iedereen een nieuwe router, oudere versies worden breder ondersteund.ivo1969 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:51:
[...]
Dus eigenlijk voor bijvoorbeeld een P1 beter geweest als die Wifi 6 had ipv Wifi4?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Hier was het ook even erg donker. Wel zo mooi dat de accu's bijspringen, want hoe lang zoiets duurt is totaal onvoorspelbaar en opladen kan later nog.JeroenH schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:03:
Zelfs als het pauzeren komt, dan weet ik nog niet of ik dat ga gebruiken. Ik wil geen vieze stroom van centrales die bij moeten springen, dus laat die batterij maar lekker zijn werk doen.
Het is het dilemma waar mensen met een dynamisch contract tegen aanlopen.netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:58:
[...]
Hier was het ook even erg donker. Wel zo mooi dat de accu's bijspringen, want hoe lang zoiets duurt is totaal onvoorspelbaar en opladen kan later nog.
Zelfs als het pauzeren komt, dan weet ik nog niet of ik dat ga gebruiken. Ik wil geen vieze stroom van centrales die bij moeten springen, dus laat die batterij maar lekker zijn werk doen.
Dat is ook de reden dat ik gewoon een vast contract blijf houden. De batterijen kunnen optimaal hun werk doen zonder dat ik er ook maar een seconde over hoef na te denken.
Verwijderd
Pauze functie ga ik alleen gebruiken voor het laden van de auto. Anders is de Homewizard batterij leeg, en krijg je hem ook niet meer vol voor de avond. (Behalve als je het laden forceert) Strategie gaat dan zijn eerst de Homewizard batterij vol. Rest productie PV dumpen in de auto.
Ja zeker, hij heeft ook een stukje meegeholpen idd. Maar met 800 W kon hij natuurlijk maar zoveel doen toen de zon niet meer wilde doen.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:48:
[...]
Dat is toch waar je de batterij voor hebt. Bijspringen als de zon niet voldoende levert. En dat de zon later weer te voorschijn komt is helemaal fijn omdat de batterij dan weer opgeladen kan worden.
Mede daarom dus wellicht een tweede in de toekomst ernaast zetten.
Verwijderd
Hier geen dilemma. Werkt prima op dynamisch. Batterijen uit de doos gehaald aangezet, en niks meer aan gedaan. Laat maar lekker hobbelen dat werkt uitstekend. Alleen bij het dumpen van PV overschot in de auto ga ik straks de batterij in pauze zetten omdat ik de batterij vol wil hebben voor de avond, en het rendement technisch nergens op slaat om dat ding leeg te trekken met de auto.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:08:
[...]
Het is het dilemma waar mensen met een dynamisch contract tegen aanlopen.
Dat is ook de reden dat ik gewoon een vast contract blijf houden. De batterijen kunnen optimaal hun werk doen zonder dat ik er ook maar een seconde over hoef na te denken.
Ja, wat dat betreft zou ik ook liever gewoon een vast contract houden, maar de meeste vaste energieleveranciers proberen al hun risico en overhead nu op de klanten met zonnepanelen te verhalen.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:08:
[...]
Maar als ik zo zie welke kant het op gaat met thuisbatterijen, EV laders en een totaal ingestorte zonnepanelen markt, dan zou ik het niet heel gek vinden als de negatieve dynamische prijzen binnen een paar jaar zo goed als verdwijnen.
Ik kijk het dus nog even geduldig aan en als het echt niet anders kan, dan zet ik iets groots neer waarmee ik overdag niet terug hoef te leveren en de fossiele centrales in de nacht weg kan concurreren.
Verwijderd
Ik heb er twee op eigen groep, dus max 1600 Watt. Dat draait heel leuk. Ook als de vaatwasser/wasmachine aan staat en je hebt even een dipje of niet zo zonnige dag.Knurt schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:15:
[...]
Ja zeker, hij heeft ook een stukje meegeholpen idd. Maar met 800 W kon hij natuurlijk maar zoveel doen toen de zon niet meer wilde doen.
Mede daarom dus wellicht een tweede in de toekomst ernaast zetten.
Je hebt met een dynamish contract meer risico dan met een vast contract. De leverancier heeft bij dynamisch alles naar de gebruiker geschoven terwijl je met vast het risico deelt met de leverancier.netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Ja, wat dat betreft zou ik ook liever gewoon een vast contract houden, maar de meeste vaste energieleveranciers proberen al hun risico en overhead nu op de klanten met zonnepanelen te verhalen.
Maar als ik zo zie welke kant het op gaat met thuisbatterijen, EV laders en een totaal ingestorte zonnepanelen markt, dan zou ik het niet heel gek vinden als de negatieve dynamische prijzen binnen een paar jaar zo goed als verdwijnen.
Ik kijk het dus nog even geduldig aan en als het echt niet anders kan, dan zet ik iets groots neer waarmee ik overdag niet terug hoef te leveren en de fossiele centrales in de nacht weg kan concurreren.
Toegegeven dynamisch contracten lijken goedkoper te zijn maar dat werkt alleen als je zo wel je gebruik als teruglevering kan sturen om gebruik te kunnen maken van de goedkope momenten. Daarnaast ben je volkomen afhankelijk van wat er op de wereld energie markten gebeurd en geen mens kan dat voorspellen.
Dilemma? Ik zie het meer als oplossing van een dilemma. Prijzen zijn niet laag omdat de "vuile" opwek gigantisch is. Er wordt meer opwek dan vraag verwacht. Er komt in ons land veel vrij van zonne- en wind energie. Op een zondag zitten veel groot verbruikers ook dicht. Dat helpt ook de prijs drukken. Natuurlijk zal dynamisch er ook wel eens een x naast zitten maar dat is zelden. Vaak zie je lage prijzen met mooie weer (zon) of als er juist meer wind is.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:08:
[...]
Je koopt in op 14 ct bijvoorbeeld. Laad dan lekker ook de auto op om vervolgens in de avond tegen 25+ ct daar de batterij de boel te laten dekken in de hut. Mijn idee. Maandje staat er hier ook 1. Electriciën is ingepland alvast. Paal 2 opties in overweging.Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:16:
[...]
Hier geen dilemma. Werkt prima op dynamisch. Batterijen uit de doos gehaald aangezet, en niks meer aan gedaan. Laat maar lekker hobbelen dat werkt uitstekend. Alleen bij het dumpen van PV overschot in de auto ga ik straks de batterij in pauze zetten omdat ik de batterij vol wil hebben voor de avond, en het rendement technisch nergens op slaat om dat ding leeg te trekken met de auto.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 22-06-2025 15:35 ]
Al betwijfel ik of het dan echt de moeite waard is om daar in de winter je batterij mee vol te gooien overdag. Die 30 procent van kale tarief is 3cent verschil ? Gok dat je dat alweer verliest met de RTE al is dat even een aanname.
Tot voor kort was dat inderdaad zo met vaste contracten. Maar inmiddels moet je op elke kWh die je terug levert zelfs een beetje geld (van je gesaldeerde energiebelasting) bij betalen.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:23:
[...]
Je hebt met een dynamish contract meer risico dan met een vast contract. De leverancier heeft bij dynamisch alles naar de gebruiker geschoven terwijl je met vast het risico deelt met de leverancier.
Toegegeven dynamisch contracten lijken goedkoper te zijn maar dat werkt alleen als je zo wel je gebruik als teruglevering kan sturen om gebruik te kunnen maken van de goedkope momenten. Daarnaast ben je volkomen afhankelijk van wat er op de wereld energie markten gebeurd en geen mens kan dat voorspellen.
Het risico is daardoor nul voor de energleleverancier. Die verkoopt bijna alles aan de overige klanten en maakt een nette marge op wat ze wel in moeten kopen.
Zaken als onbalanskosten worden nu volledig uit onze terugleverkosten betaald terwijl dit eigenlijk komt door een verkeerde inschatting van teruglevering en verbruik.
Ik ben zelf toevallig mede aandeelhouder van een energieleverancier en heb mijn ongenoegen ook al gemeld. Wat winst is gezond, maar dit gaat te ver.
Ja, een prachtig idee van Eneco. Krijg jij tijdens die uren minder gesaldeerd voor wat je terug levert, maar mag je wel het volle bedrag aan terugleverkosten betalen.nilisvw schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:34:
Er worden ook steeds meer vaste contracten aangekondigd met een goedkoper tarief overdag en s nachts zoals die van Eneco: nieuws: Eneco introduceert energiecontract met daltarief midden op de dag
Al betwijfel ik of het dan echt de moeite waard is om daar in de winter je batterij mee vol te gooien overdag. Die 30 procent van kale tarief is 3cent verschil ? Gok dat je dat alweer verliest met de RTE al is dat even een aanname.
Alleen als de P1 meter en de batterijen een 802.11ax chipset zouden hebben.ivo1969 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:51:
[...]
Dus eigenlijk voor bijvoorbeeld een P1 beter geweest als die Wifi 6 had ipv Wifi4?
En daardoor gebruik kunnen maken van het verbeterde bereik van WiFi-6.
Het zelfs dan raadzaam om voor dit soort apparaten alleen de 2.4-Ghz band te gebruiken.
Het WiFi-4 signaal reikt verder waardoor er een betere signaal sterkte is - ook onder moeilijke(re) omstandigheden. Denk bijvoorbeeld aan betonnen muren, HR++ glas of de behuizing van een batterij - zeker als die batterijbehuizing deels gebouwd is rondom een stalen raamwerk.
Het is wel raadzaam om in het AP de 802.11b modus uit te schakelen (als dat kan).
Deze eerste generatie WiFi techniek maakt dat een AP veel werk moet verzetten.
Wat zo zijn wissel trekt op het effect van de WiFi-6 functies.
[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 22-06-2025 15:41 ]
Oei. Kale prijs ligt nu al op 1 ct. 30% van bijna niks. Is dus nog minder bijna niks.nilisvw schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:34:
Er worden ook steeds meer vaste contracten aangekondigd met een goedkoper tarief overdag en s nachts zoals die van Eneco: nieuws: Eneco introduceert energiecontract met daltarief midden op de dag
:strip_exif()/f/image/PNJCbUB53WEmJTTPpcyeEURW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat jij het woord dilemma anders gebruikt dan ik.Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:29:
[...]
Dilemma? Ik zie het meer als oplossing van een dilemma. Prijzen zijn niet laag omdat de "vuile" opwek gigantisch is. Er wordt meer opwek dan vraag verwacht. Er komt in ons land veel vrij van zonne- en wind energie. Op een zondag zitten veel groot verbruikers ook dicht. Dat helpt ook de prijs drukken. Natuurlijk zal dynamisch er ook wel eens een x naast zitten maar dat is zelden. Vaak zie je lage prijzen met mooie weer (zon) of als er juist meer wind is.
Ik bedoelde dat je als je een dynamisch contract het met zonnepanlen en batterijen je constant voor de keuze zal staan hoe je elk component het best kan gebruiken.
Vandaag is daar een heel goed voorbeeld van. Er was zon daarna regen , weer wat zon , nog meer regen en nu weer zon. Mijn batterijen schakelden dus op laden, naar ontladen, weer laden, nogmaals ontladen en nu weer laden.
Voor dynamisch zal je dat variabel patroon moeten inschatten en dat ook nog een op de beste tarief momenten moeten plakken. Tenzij je een werkelijk fantastische glazen bol hebt zal zoiets praktisch nauwelijks haalbaar zijn en zal je moeten gokken en hopen dat je de goede gok maakt.
Echter is het goedkoper maken van energie op de uren dat er overschot is naar mijn mening wel iets goeds. Iedereen kijkt toch naar de portemonnee. Maar als het dan 5 cent scheelt per wasbeurt in vergelijking met savonds de was draaien gaat was niemand daarvoor zijn was eerder aanzetten.
Volledig mee eenshanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:08:
[...]
Welke leverancier is dat? Zo ver mij bekend zijn er in Nederland geen beurs genoteerde leveranciers.netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:35:
Ik ben zelf toevallig mede aandeelhouder van een energieleverancier en heb mijn ongenoegen ook al gemeld. Wat winst is gezond, maar dit gaat te ver.
Verwijderd
Terug leveren brengt hoe dan ook geen reet meer op. Ik ben bezig met een EPM via Homey. (Het is wachten op de power limit sturing) Maar voor mensen zonder Homey / Home Assistant of dergelijks is de meest simpele oplossing een CT klem op de hoofdaansluiting. Maximale export zet je op iets van 100 Watt dan doet je Homewizard batterij ook nog leuk mee. En hoef je je niet druk te maken om panelen uit zetten en weet ik het wat voor onzin. (Omvormer regelt zichzelf naar gelang de vraag in huis)netappie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Voor wie nog panelen wil installeren is het natuurlijk handig om te kijken naar wat je in huis verbruikt. Gooi het dak maar vol met zo groot mogelijke omvormer slaat nergens meer op. Mooier is bijvoorbeeld een 1,5kW omvormer met 2,3kW aan panelen. Dan heb je een mooi continue vermogen in plaats van een piek om 12.00. En in de winter toch een redelijke productie. 1,5 kW PV met 1,6kW PIB gaat voor een gemiddeld huishouden heel leuk draaien. 3,1kW voldoet bij het draaien van een wasje. Heb je een warmtepomp zal je het geheel wat moeten opschalen, maar je begrijpt het idee.
Die redelijke productie in de winter lijkt me niet realistisch. Met het dubbele aan Wp op mijn dak zijn er dan heel wat dagen dat ik niet eens 1 kwh aan opbrengst heb.Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:51:
[...]
Terug leveren brengt hoe dan ook geen reet meer op. Ik ben bezig met een EPM via Homey. (Het is wachten op de power limit sturing) Maar voor mensen zonder Homey / Home Assistant of dergelijks is de meest simpele oplossing een CT klem op de hoofdaansluiting. Maximale export zet je op iets van 100 Watt dan doet je Homewizard batterij ook nog leuk mee. En hoef je je niet druk te maken om panelen uit zetten en weet ik het wat voor onzin. (Omvormer regelt zichzelf naar gelang de vraag in huis)
Voor wie nog panelen wil installeren is het natuurlijk handig om te kijken naar wat je in huis verbruikt. Gooi het dak maar vol met zo groot mogelijke omvormer slaat nergens meer op. Mooier is bijvoorbeeld een 1,5kW omvormer met 2,3kW aan panelen. Dan heb je een mooi continue vermogen in plaats van een piek om 12.00. En in de winter toch een redelijke productie. 1,5 kW PV met 1,6kW PIB gaat voor een gemiddeld huishouden heel leuk draaien. 3,1kW voldoet bij het draaien van een wasje. Heb je een warmtepomp zal je het geheel wat moeten opschalen, maar je begrijpt het idee.
Verwijderd
Hier helaas geen vaste 3 fase aansluiting (een laadpaal laad helemaal niet, het is een luxe stekkerdoos met wat beveiliging en elektronica die de lader in de auto verteld wat afgenomen mag worden) Iets met huurhuis. Dus ik heb zo’n “omalader” dat is redelijk in balans met de PV installatie. Dus bij mij is het echt dumpen van PV overschot. Een echte aansluiting is inderdaad helemaal lachen. Bijna een rede om te verhuizen naar een hok waar de auto voor de deur kan staan.Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:33:
[...]
Je koopt in op 14 ct bijvoorbeeld. Laad dan lekker ook de auto op om vervolgens in de avond tegen 25+ ct daar de batterij de boel te laten dekken in de hut. Mijn idee. Maandje staat er hier ook 1. Electriciën is ingepland alvast. Paal 2 opties in overweging.
Dynamisch is makkelijker dan je schetst. Het principe is altijd hoog laag hoog (ochtend-dag-avond). Nacht is vrij stabiel. Binnen HA heb ik dit geregeld. Een integratie kijkt altijd naar de goedkoopste uren van de dag. Daar laat ik de automatisering naar kijken. Of de goedkoopste uren nu om 12 uur of 13 uur beginnen. Proces loopt automatisch met betrekking tot laden batterij. De panelen fietsen gewoon door. Wat we wel doen is even kijken wanneer we dan een vaatwasser, wasmachine aanzetten. Wellicht kan dat ook automatisch. Niet in verdiept nog. De panelen leveren dan automatisch op de duurdere uren terug.hanev001 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:41:
[...]
Ik denk dat jij het woord dilemma anders gebruikt dan ik.
Ik bedoelde dat je als je een dynamisch contract het met zonnepanlen en batterijen je constant voor de keuze zal staan hoe je elk component het best kan gebruiken.
Vandaag is daar een heel goed voorbeeld van. Er was zon daarna regen , weer wat zon , nog meer regen en nu weer zon. Mijn batterijen schakelden dus op laden, naar ontladen, weer laden, nogmaals ontladen en nu weer laden.
Voor dynamisch zal je dat variabel patroon moeten inschatten en dat ook nog een op de beste tarief momenten moeten plakken. Tenzij je een werkelijk fantastische glazen bol hebt zal zoiets praktisch nauwelijks haalbaar zijn en zal je moeten gokken en hopen dat je de goede gok maakt.
Edit : Gokken hoeft niet. De glazenbol is ook niet nodig. De prijzen voor morgen zijn al bekend.
:strip_exif()/f/image/myp6AjdTOqtJ6pm3WVjs9nEo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 22-06-2025 16:04 ]
Heb je tijdens zijn lunchpauze gekeken of alle ledjes op het front van de PiB uit waren?Gizz schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Na een 0W flatline van 75 minuten is de batterij nu weer met 300W aan het laden. Aan de pv-opwek en verbruik binnenshuis is vrijwel niets veranderd.
Misschien had hij even een lunchpauze?
Zo sta ik er ook in. Ik kijk niet om te verdienen maar om minder te betalen
En dit voor nog geen 120,00 euro per jaar aan electra inclusief terugleverboete.
Dynamisch kan voor andere prima werken, maar voor mij niet intressant.
Ik zie het als een verlengd stopcontact waar ze je een poot voor uit trekken.Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Hier helaas geen vaste 3 fase aansluiting (een laadpaal laad helemaal niet, het is een luxe stekkerdoos met wat beveiliging en elektronica die de lader in de auto verteld wat afgenomen mag worden) Iets met huurhuis. Dus ik heb zo’n “omalader” dat is redelijk in balans met de PV installatie. Dus bij mij is het echt dumpen van PV overschot. Een echte aansluiting is inderdaad helemaal lachen. Bijna een rede om te verhuizen naar een hok waar de auto voor de deur kan staan.
Jammer dat het niet kan daar. Heb hier besloten hem te plaatsen. Dr zit nog groen en stoep tussen. Geen eigen oprit. Ach jou oplossing is ook een oplossing toch. Ik heb de laatste tijd de hele meterkast laten aanpakken om weer toekomstproof te zijn.
Eens en niet eens, zoals je ziet is de uitstroomopening schuin naar beneden gericht. Maar het is maar een indicatieLV1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:31:
[...]
Zo zul je geen juiste temperatuurmeting krijgen. De T-sensor hangt wel 25 cm ver weg, maar wat de meting nog onnauwkeuriger maakt, is dat de sensor lager hangt dan het uitstroomniveau.
Zoals je weet stijgt warme lucht omhoog en zal de uitstroomlucht de sensor onvoldoende bereiken.
Bing
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.