jdg556 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:51:
Ik heb hier eerder wel eens aangegeven dat ik interesse had in de Solyx Nymo, naast de ene PiB die ik sinds 1 maart in gebruik heb, aangezien er genoeg zonnestroom over was, en die ene PiB mijn nacht verbruik vrijwel altijd al afdekt.
Vanwege ongeduld en een recentelijk energiecontractwissel waarbij er nu voor het eerst wel terugleverkosten zijn, heb ik de keuze wat eerder gemaakt dan eerder gedacht. Sinds eind april heb ik een 2e hands boilertje in gebruik die als hotfill op het SWW van de CV ketel aangesloten is en zette manueel aan voor een paar dagen wanneer de PiB vol zat (uurtje of 12/13u meestal). Na een paar daagjes test draaien bewees deze opstelling zn nut en werd de Nymo besteld. Sinds begin mei is het hele systeem in gebruik.
Doel was voor mij: PiB is primair, Nymo moet slechts secundair gevuld worden. Ik heb liever een volle accu dan een volle boiler (al is dat natuurlijk slechts een mening).
Aangezien dit een PiB topic is en geen Nymo topic, slechts heel kort over de Nymo ervaring: installeren is eitje, verbinding lijkt perfect en de sturing doet wat je van hem verwacht, als wateraccu die gevuld wordt als er energie het net in gepompt wordt.
Maar het belangrijkste onderwerp is natuurlijk: hoe werkt de Nymo samen met de PiB?
Kort antwoord: zonder enige aanpassing aan wat er initieel stond, werkt het niet zoals ik had gehoopt.
Regelmatig ging de Nymo laden als de PiB teveel energie terug het net in stopte (overshoot), met als gevolg dat als ik eea niet zelf monitorde, de PiB leeg getrokken werd.
Om het grootste leed te verzachten en meer inzicht te krijgen en wat de Nymo precies doet en wanneer heb ik maar een extra socket gekocht die ik schakelde tussen x uur na zonsopgang en y uur voor zonsondergang.
Maar zelfs dat was duidelijk niet genoeg en ook overdag werd de PiB leeggetrokken op een manier dat ik niet wilde.
Met deze gegevens heb ik vervolgens Solyx gecontact, hopende dat er op een manier betere sturing mogelijk zou zijn. Ondanks heel prettig contact lijkt dat niet echt mogelijk en is de enige methode om het PiB leeglopen te voorkomen door meettaken toe te voegen aan de socket van de Nymo.
"Zet de Nymo aan als er X stroom wordt terug geleverd voor X minuten"
"Zet de Nymo uit als er -X stroom uit de PiB komt"
Helaas bestaat er (zover ik weet?!) geen meettaak die de PiB als input gebruikt, dus moest ik wederom een extra socket aanschaffen en voor de PiB zetten om deze fatsoenlijk te meten.
Met al deze aanpassingen is het nu gelukt om het onnodig leegtrekken van de PiB door de Nymo te voorkomen. Maar nog steeds zie je dat ze beide vechten om de zonne-wattjes, en gaat het zeker niet altijd op dat de PiB eerst komt en daarna pas de Nymo.
Het contact met Solyx loopt nog en wellicht komen ze alsnog met briljante tips.
Omdat het toch een apparaat is van €650, vraag ik me wel af of hij het echt helemaal waard is. Wellicht ben ik niet beter af met een dimmer (bijv
https://www.conrad.nl/nl/...elaar-dr-2000-513653.html) van <€100 die ik bijv maandelijks verstel. Daarbij boet ik zeker wel in op efficientie en nemen mijn onbenutte KWHs zeker wel toe, maar weet dus niet of dat de prijs van de Nymo waard is.
[...]