Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harri schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:49:
Het laten werken (standby staan/laden/ontladen/ventilatortje) van de batterij zal ook stroom verbruiken, dit gaat wel door de socket en zal in de grafiek zichtbaar zijn, maar gaat inprincipe dus niet opgeslagen worden in de accu. Imho is dat dan geen onderdeel van het laad-/ontlaadverlies.
HW heeft in het verleden aangegeven dat wat de kWh meter van de batterij als import en export laat zien (zie app) dat dit waardes zijn die je aan de kant van de stekker meet. Daar zouden alle verliezen in moeten zitten.

@GL007 Mooi initiatief. Houdt er rekening mee dat de socket ook minimaal wat verbuik heeft. Al is het zeer minimaal vlgs specs.

Ik ben aan het stoeien met hetzelfde. Ik krijg bij ontladen te grote verschillen vind ik. Bij laden vergelijkbare waardes die eerder hier gedeeld zijn. Kan de vinger er nog niet op leggen. Vandaag het laad traject bekeken met socket, zonder socket, niet op de eigen groep, wel op de eigen groep. Daar zit niet zoveel verschil in. Niet noemenswaardig. De komende periode ontladen. Bijna 5% op iedere socket er naast zitten of 9% op de kWh meter (MID van HW) is teveel. Het is hier dus 1 richting op die niet klopt. Hopelijk maak ik zelf een domme fout. >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:27:
[...]

HW heeft in het verleden aangegeven dat wat de kWh meter van de batterij als import en export laat zien (zie app) dat dit waardes zijn die je aan de kant van de stekker meet. Daar zouden alle verliezen in moeten zitten.

@GL007 Mooi initiatief. Houdt er rekening mee dat de socket ook minimaal wat verbuik heeft. Al is het zeer minimaal vlgs specs.

Ik ben aan het stoeien met hetzelfde. Ik krijg bij ontladen te grote verschillen vind ik. Bij laden vergelijkbare waardes die eerder hier gedeeld zijn. Kan de vinger er nog niet op leggen. Vandaag het laad traject bekeken met socket, zonder socket, niet op de eigen groep, wel op de eigen groep. Daar zit niet zoveel verschil in. Niet noemenswaardig. De komende periode ontladen. Bijna 5% op iedere socket er naast zitten of 9% op de kWh meter (MID van HW) is teveel. Het is hier dus 1 richting op die niet klopt. Hopelijk maak ik zelf een domme fout. >:)
De wisseling tussen laden en ontladen dat geeft de meeste afwijkingen. Een ander probleem is dat ik zelf een sumarizer flow moet schrijven die het positieve energie leverd vast legt en apart het negatieve energie vastlegt. Zodat je dan goed kunt bekijken wat het rendement is. Een mooi puzzel voor de komende tijd.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:34:
[...]

De wisseling tussen laden en ontladen dat geeft de meeste afwijkingen. Een ander probleem is dat ik zelf een sumarizer flow moet schrijven die het positieve energie leverd vast legt en apart het negatieve energie vastlegt. Zodat je dan goed kunt bekijken wat het rendement is. Een mooi puzzel voor de komende tijd.
Zeker. Heb hier ook een dashboardje met getallen gebouwd. Niet grafisch hoor. Ben benieuwd naar je werk en uitkomsten straks.

Edit : ik ontlaad aan 1 stuk. Dynamische tarieven dus nommen als de zon niet meer genoeg oplevert. Ik zit al eerder vol op de goedkoopste tarieven. Nu nog terug levering hier.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 18-06-2025 20:44 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 11:33

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

[...]

Raadselachtig dit.
Heb hier ook een socket voor mijn PiB zitten en ook maar eens gaan kijken wat de verschillen hier zijn.
Bij laden op 1/3 van de capaciteit geeft de socket 0,7% meer aan dan de PiB,
bij laden op maximale capaciteit geeft de socket 0,5% meer aan dan de PiB,
bij ontladen op 1/3 van de capaciteit geeft de socket 0,2% minder aan dan de PiB,
b ontladen op maximale capaciteit geeft de socket 0,13% minder aan dan de PiB.
Ter informatie!

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:43
[...]

Ik krijg bij ontladen te grote verschillen vind ik. Bij laden vergelijkbare waardes die eerder hier gedeeld zijn. Kan de vinger er nog niet op leggen. Vandaag het laad traject bekeken met socket, zonder socket, niet op de eigen groep, wel op de eigen groep. Daar zit niet zoveel verschil in. Niet noemenswaardig. De komende periode ontladen. Bijna 5% op iedere socket er naast zitten of 9% op de kWh meter (MID van HW) is teveel. Het is hier dus 1 richting op die niet klopt. Hopelijk maak ik zelf een domme fout. >:)
Geen idee wat je achter de MID hebt zitten.
Maar wanneer deze groep alleen ingeschakeld is, zou je in ieder geval dezelfde waarde op je p1-meter cq de meter van de energieleverancier moeten hebben.
Of maak ik denkfout, of denk ik te simpel ?

Want dan weet je in ieder geval of de MID goed is. Resteert dan probleem van de batterij.

[ Voor 5% gewijzigd door DG64 op 18-06-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxnhgAcykV7jrtTIH4Ms3PID8w0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTnHs2xsRhKOTkyurBmUxa4y.png?f=fotoalbum_large
De Homewizard app in homey geeft bij de energy socket twee energie tellers een import en een export teller. Die kan ik dagelijks ophalen om 0:00 uur na eerst de vorige dagtellerstand opslaan en vervolgens de nieuwe tellerstand. Het verschil nieuwe Dag tellerstand - vorige dag tellerstand is het het energie van die dag. Dit doe je dan voor beide tellers . Het resultaat kun je dan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Winkiller

De Mopperpot

Gisteren even een PiB van de net stroom af en vandaag plotseling Wifi kwijt, rood knipperende leds.
Geen push melding gehad via de app, PiB uitgezet voor 2 minuten en na 10 minuten alles weer okay.
De PiB heeft dus meerdere uren zonder wifi gezeten, waarom krijg ik geen push melding via de app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DG64 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Geen idee wat je achter de MID hebt zitten.
Maar wanneer deze groep alleen ingeschakeld is, zou je in ieder geval dezelfde waarde op je p1-meter cq de meter van de energieleverancier moeten hebben.
Of maak ik denkfout, of denk ik te simpel ?

Want dan weet je in ieder geval of de MID goed is. Resteert dan probleem van de batterij.
De batterij zit op een eigen groep. De MID van HW zit alleen op die eigen groep. Geen verbruikers actief daar. Dat is ook goed te checken. Stand van de MID opschrijven, de batterij na het laden niet gebruiken en dan kijken of de stand veranderd. 8 Watt import is gemeten in 2 uur. De socket die aan de batterij hangt ook een aantal watt. Dat zit wel goed. Vanmiddag ook wat andere verbruikers eraan gehangen. Ter test. Laden prima. Ontladen........ niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:04:
Gisteren even een PiB van de net stroom af en vandaag plotseling Wifi kwijt, rood knipperende leds.
Geen push melding gehad via de app, PiB uitgezet voor 2 minuten en na 10 minuten alles weer okay.
De PiB heeft dus meerdere uren zonder wifi gezeten, waarom krijg ik geen push melding via de app ?
Omdat die optie niet bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit was voor mij de reden dat ik in homey een netwerk app hebt toegevoegd die de verbinding controleert dmv een ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmoret
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 11:22
Heb nu 2,5 maand twee PiB's in gebruik. Geen enkel probleem gehad met wifi of de P1 meter. Eigenlijk werkt alles heel prima. Wel opvallend is dat sinds 3 weken de accu's ervoor zorgen dat de installatieautomaat eruit klapt. Dat gebeurt in elk geval elke woensdag rond 18:00. Daarnaast nog 1x op een ander moment, in de middag ergens. In alle gevallen tijdens het laden, en dus niet bij ontladen. Vermogen steeds rond de 1300 watt in totaal. Op de groep zit verder alleen klein spul, totaal iets van 100 watt vermogen.

Ik was benieuwd of er meer gebruikers zijn die dit ervaren. Ik kan in mijn logs (P1, Homey) geen piek zien, alleen de dip (6,5A naar 0,5A) die het gevolg is van het klappen van de automaat.

In de specs op de topic start post staat dat de omvormer een aansluitwaarde heeft van 18A. Als hij kennelijk een korte piek geeft van 2x18A zou dat het gedrag van de installatieautomaat wel kunnen verklaren.

Zijn er meer Tweakers die doorslaande stoppen ervaren bij het laden van de batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cmoret schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:12:
Heb nu 2,5 maand twee PiB's in gebruik. Geen enkel probleem gehad met wifi of de P1 meter. Eigenlijk werkt alles heel prima. Wel opvallend is dat sinds 3 weken de accu's ervoor zorgen dat de installatieautomaat eruit klapt. Dat gebeurt in elk geval elke woensdag rond 18:00. Daarnaast nog 1x op een ander moment, in de middag ergens. In alle gevallen tijdens het laden, en dus niet bij ontladen. Vermogen steeds rond de 1300 watt in totaal. Op de groep zit verder alleen klein spul, totaal iets van 100 watt vermogen.

Ik was benieuwd of er meer gebruikers zijn die dit ervaren. Ik kan in mijn logs (P1, Homey) geen piek zien, alleen de dip (6,5A naar 0,5A) die het gevolg is van het klappen van de automaat.

In de specs op de topic start post staat dat de omvormer een aansluitwaarde heeft van 18A. Als hij kennelijk een korte piek geeft van 2x18A zou dat het gedrag van de installatieautomaat wel kunnen verklaren.

Zijn er meer Tweakers die doorslaande stoppen ervaren bij het laden van de batterij?
Automaat welk type is het een B of C en wat is de afschakel waarde 16A of lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je heel zeker dat er niets anders op die groep zit? Juist omdat het op een vast moment lijkt te gebeuren geeft de indruk dat er op dat moment iets inschakelt waardoor je over de maximum belasting van de zekering gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44
Hier ook een melding dat de PIB te warm is terwijl de hele dag de airco aan staat op 20 graden..
PiB staat in de hoek met ruimte tussen de muur en de PiB.
Vrije circulatie
Er was een firmware update beschikbaar van 106 naar 108 maar die geeft geen verbetering.
Ben nu wel benieuwd hoe warm hij dan wel niet is intern..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmoret
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Automaat welk type is het een B of C en wat is de afschakel waarde 16A of lager
Automaat is een Hager B16, dus B-kar, 6kA, waarde 16A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Dit was voor mij de reden dat ik in homey een netwerk app hebt toegevoegd die de verbinding controleert dmv een ping.
Tja ik heb geen Homey en was eigenlijk niet van plan er mee te starten, liever via de HW app een melding.
hanev001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:05:
[...]

Omdat die optie niet bestaat.
Nou dan hoop ik dat @HomeWizard_NL die optie in de app gaat bouwen, het lijkt me handig om een push melding te krijgen als de PiB plotseling offline is, ik kijk geen tientallen keren in de app of alles werkt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmoret
hanev001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Weet je heel zeker dat er niets anders op die groep zit? Juist omdat het op een vast moment lijkt te gebeuren geeft de indruk dat er op dat moment iets inschakelt waardoor je over de maximum belasting van de zekering gaat.
Ja alleen een paar LED-lampen (staan echt uit) en een mesh routertje. Ik kan niets bedenken wat een piek van 10A kan veroorzaken, niet eens 1A... Afgezien van de verlichting zit ook elk apparaat (ook de zware) op een slimme socket, met uitzondering van de vaatwasser. Die zit op een andere groep en ook op een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cmoret schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:19:
[...]

De groep waar je de batterijen plaatst moet een automaat met C karakteristiek hebben. Dit is gebruikelijk bij Zonnepanel omvormers en ook Homewizard batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmoret
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:25:
[...]

De groep waar je de batterijen plaatst moet een automaat met C karakteristiek hebben. Dit is gebruikelijk bij Zonnepanel omvormers en ook Homewizard batterij
Kijk dit is zeer nuttige info, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cmoret schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:19:
[...]

Dit heeft te maken met de inschakelstroom waarde die kan erg hoog zijn

[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 18-06-2025 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:26:
[...]

Dit heeft te maken met de inschakelstroom waarde die kan erg hoog zijn
Waar baseer je dat op? Ik heb uitsluitend B zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Waar baseer je dat op? Ik heb uitsluitend B zekeringen.
B = 5 Inom afschakel en C = 10 Inom afschakel.
Nou weet ik dat tegenwoordig de elektronica voorzien is van softstart.
Anders zou de groep op thermisch 1,2 Inom er uit gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 18-06-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:10
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Ja maar de vraag is waar baseer je op dat het C moet zijn? Dat staat nergens voor zover ik weet.

Dit is een stekker accu voor plug en play, zo goed als alle meterkasten zijn standaard B16

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Het vertellen van de zekering eigenschap is geen verklaring voor jouw eerdere stelling.

IK vind het vooral voor de batterij juist onwaarschijnlijk. Deze is ontworpen om in een willekeurige WCD gestoken te worden en volgen mij worden standaard overal B zekeringen toegepast.

Als een C zekering raadzaam zou zijn zou dat in de specificaties van HW vermeld dienen te worden en het zou de plaatsbaarheid verminderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 16-09 16:07
Als je Energy+ hebt kun je een notificatie instellen dat als de hoofdaansluiting bv langer dan 5 minuten meer dan100W vanaf het net neemt, dat je dan een notificatie krijgt.

Zou natuurlijk mooier zijn als je gewoon een notificatie krijgt als de batterij in storing gaat, maar bovenstaande lijkt mij ook prima te werken.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harri schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Als je Energy+ hebt kun je een notificatie instellen dat als de hoofdaansluiting bv langer dan 5 minuten meer dan100W vanaf het net neemt, dat je dan een notificatie krijgt.

Zou natuurlijk mooier zijn als je gewoon een notificatie krijgt als de batterij in storing gaat, maar bovenstaande lijkt mij ook prima te werken.
Is geen oplossing. De batterij kan ook offline gaan als die waarde niet bereikt wordt En anders om je verbruik kan zo hoog liggen dat ondanks dat de batterij prima werkt je toch net afname hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Het vertellen van de zekering eigenschap is geen verklaring voor jouw eerdere stelling.

IK vind het vooral voor de batterij juist onwaarschijnlijk. Deze is ontworpen om in een willekeurige WCD gestoken te worden en volgen mij worden standaard overal B zekeringen toegepast.

Als een C zekering raadzaam zou zijn zou dat in de specificaties van HW vermeld dienen te worden en het zou de plaatsbaarheid verminderen.
Ik heb altijd C type gebruikt. Ok de huidige nieuwbouw is alles op B type gebaseerd. Wel vreemd dat een SolarEdge Omvormer met C kar moet worden beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Ik heb altijd C type gebruikt. Ok de huidige nieuwbouw is alles op B type gebaseerd. Wel vreemd dat een SolarEdge Omvormer met C kar moet worden beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:09
HBO88 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Ja maar de vraag is waar baseer je op dat het C moet zijn? Dat staat nergens voor zover ik weet.

Dit is een stekker accu voor plug en play, zo goed als alle meterkasten zijn standaard B16
Meestal B16 is hier ook zo

Ben ik een B- of C karakteristiek nodig? In huis wordt B karakteristiek gebruikt, omdat de aanloopstroom van je huis-tuin en keukenapparaten niet hoog is. Heb je zonnepanelen, een warmtepomp, een elektrische auto of bijvoorbeeld elektrisch gereedschap? Dan raden we een C karakteristiek aan.

Info komt van 123groepenkast.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:56:
[...]

Meestal B16 is hier ook zo

Ben ik een B- of C karakteristiek nodig? In huis wordt B karakteristiek gebruikt, omdat de aanloopstroom van je huis-tuin en keukenapparaten niet hoog is. Heb je zonnepanelen, een warmtepomp, een elektrische auto of bijvoorbeeld elektrisch gereedschap? Dan raden we een C karakteristiek aan.

Info komt van 123groepenkast.nl
Dan weten we dat weer. Bedank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb al 11 jaar een SolarEdge omvormer hangen en die zit echt toch al die tijd op een B zekering. Heb voor de zekerheid ook nog even in de documentatie gekeken en daar wordt dus alleen de A waarde genoemd maar niet het type zekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 16-09 16:07
hanev001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Is geen oplossing. De batterij kan ook offline gaan als die waarde niet bereikt wordt En anders om je verbruik kan zo hoog liggen dat ondanks dat de batterij prima werkt je toch net afname hebt.
Daarom kun je de waardes instellen naar je eigen situatie. En als je dan een keer een foutieve melding hebt dan is dat misschien beter dan een week lang een batterij die in storing staat.
Maar het is geen verplichting om in te stellen hè, ik probeer gewoon een eventuele oplossing aan te dragen voor een functie die er nu niet is.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJRN
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 09:41
GL007 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:01:
[Afbeelding]
De Homewizard app in homey geeft bij de energy socket twee energie tellers een import en een export teller. Die kan ik dagelijks ophalen om 0:00 uur na eerst de vorige dagtellerstand opslaan en vervolgens de nieuwe tellerstand. Het verschil nieuwe Dag tellerstand - vorige dag tellerstand is het het energie van die dag. Dit doe je dan voor beide tellers . Het resultaat kun je dan berekenen.
HA heeft vergelijkbare dag-totaal tellers, deze updaten (zoals al eerder is gemeld) traag.
Mbv helpers in HA heb ik een overeenkomstige berekening gemaakt. Mijn uitkomst toont meer decimalen en update ik 1/minuut.

Vandaag deze eens in detail bestudeerd.
Tijdens een periode van 55 minuten met stabiele zon-opbrengst en een auto aan de lader, levert mn volle PIB tussen 300W en 500W. Ik zie ook dat het "rondom de nul" schommelt, geen pieken. Met behulp van de nauwkeurige dagtellers zie ik dat er 0,222 - 0.198 = 0,024 kWh wordt opgenomen in deze periode terwijl de PIB nog voldoende overhad om te leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuxGPPQIUKSmmz26sVfYqJbNmCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NCiBi0ZKegvGTHDuR5ZlOg0o.png?f=fotoalbum_large

Wanneer ik deze waarden in de nacht bekijk zie ik dat er tussen 0:00 en 3:00 0,023 kWh wordt teruggeleverd vanuit de PIB.

Beide zullen het gevolg zijn van regelafwijkingen, traagheid.
Leuk om te analyseren maar met dergelijke kleine waarden maak ik mij er niet zo druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
Heerlijk, eindelijk weer technische onderwerpen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Dat had ik hier ook. Met Pinksteren was ie 3 dagen uit. Daarna weer aangezet, en wat later was opeens de WiFi weg. Weer uit- en aangezet en nu alweer dagen goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
hanev001 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Ik heb al 11 jaar een SolarEdge omvormer hangen en die zit echt toch al die tijd op een B zekering. Heb voor de zekerheid ook nog even in de documentatie gekeken en daar wordt dus alleen de A waarde genoemd maar niet het type zekering.
Dat is ook helemaal juist.
C wordt alleen toegepast voor apparaten met hoge inschakelstroom. Bijvoorbeeld een zware cirkelzaag. (motoren hebben een hoge inschakelstroom)
Voor zonnepanelen of een thuisbatterij is B gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:34:
Heerlijk, eindelijk weer technische onderwerpen :-)
Dat was ook de bedoeling. Dat andere geneuzel daar houd ik niet van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Gelukkig zit er soms ook voorspelbaar gedrag in de PiB:

Viel me nl op dat die van mij sinds zondagochtend niet meer op 0% is geweest.
Had elke ochtend sindsdien nog zo'n 5-15% over.

Dus ik dacht vanochtend: is het niet weer eens tijd voor een SOC-drift?

En ja hoor, even later stond ie op 0% en direct daarna een SOC-drift. ;)
Er gaat dan volgens de PiB zelf 0,247 kWh in totdat ie daarmee klaar is.

Trouwens, het is inmiddels alweer een vol jaar geleden dat we dit teaser-plaatje in de mail kregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQjWt3brCxr7ZNZWVPPXGqEgPyY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/o4lBnb4lzpgcv8fIz1rL7hiV.gif?f=user_large

Time flies... :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Knurt op 19-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rendement op test energy socket is ongeveer 1% lager dan het rendement van de batterij zelf.
Formule voor beiden: export/ import x 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:15:
Gelukkig zit er soms ook voorspelbaar gedrag in de PiB:

Viel me nl op dat die van mij sinds zondagochtend niet meer op 0% is geweest.
Had elke ochtend sindsdien nog zo'n 5-15% over.

Dus ik dacht vanochtend: is het niet weer eens tijd voor een SOC-drift?

En ja hoor, even later stond ie op 0% en direct daarna een SOC-drift. ;)
Er gaat dan volgens de PiB zelf 0,247 kWh in totdat ie daarmee klaar is.

Trouwens, het is inmiddels alweer een vol jaar geleden dat we dit teaser-plaatje in de mail kregen:

[Afbeelding]

Time flies... :-)
Hier houd ik 40% over

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:28:
Rendement op test energy socket is ongeveer 1% lager dan het rendement van de batterij zelf.
Formule voor beiden: export/ import x 100%
Ik heb gisteravond maar ook de boel aan standen eens op papier gezet. Dit om een fout in de berekening van HA te voorkomen. Resultaat is dat er nog steeds een verschil is van op de 3% tussen socket export en batterij export. Ik heb de waardes uit de app gehaald. Nachtverbruik ligt tussen de 100 en 175 Watt.

Na 200 Watt ontladen zat ik op 2.4% verschil. Een half uurtje later op 2.1%. Daarna naar bed gegaan. Vanmorgen toch even over de 3% afwijking.

Edit : kWh meter 7.7%! Vlgs batterij 1952 Watt. Vlgs kWh meter 1802 Watt.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 19-06-2025 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren om 16:30 een "Plug-In Battery tot 100 cycli" besteld (voor m'n moeder) en hij zou vanochtend of begin middag al afgeleverd moeten worden. Dat is wel mooi vlot.

Er zijn ook nog 2 nieuwe onderweg (schatting september maar zal wel later worden), dus 8,1kWh totaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VWb6qHN.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-06-2025 08:51 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Ik heb gisteravond maar ook de boel aan standen eens op papier gezet. Dit om een fout in de berekening van HA te voorkomen. Resultaat is dat er nog steeds een verschil is van op de 3% tussen socket export en batterij export. Ik heb de waardes uit de app gehaald. Nachtverbruik ligt tussen de 100 en 175 Watt.

Na 200 Watt ontladen zat ik op 2.4% verschil. Een half uurtje later op 2.1%. Daarna naar bed gegaan. Vanmorgen toch even over de 3% afwijking.

Edit : kWh meter 7.7%! Vlgs batterij 1952 Watt. Vlgs kWh meter 1802 Watt.
https://helpdesk.homewiza...t-metingen-in-andere-apps

Misschien dat uitleg van hw er mee te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat artikel is helemaal correct. Vooral het moment van vastleggen is erg belangrijk. Bij de batterij is het moment van vastleggen van laden energie om 0:00 uur en en ontladen om 7:00. Zo heb ik het nu uitgevoerd.

[ Voor 23% gewijzigd door GL007 op 19-06-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 16:44
Volgens de specs / vookwaardes voor vrijschakelen mag je er 2 op 1 groep zetten, dan zou een piek van 2x 18A wel slordig zijn lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Dat artikel is helemaal correct. Vooral het moment van vastleggen is erg belangrijk. Bij de batterij is het moment van vastleggen van laden energie om 0:00 uur en en ontladen om 7:00. Zo heb ik het nu uitgevoerd.
Mooi zo is dat ook weer geheel duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank voor het meezoeken. Ik heb even de punten van HW doorgenomen.

Afronding als 1e punt. Batterij en Socket gaan tot 3 decimalen in de app. Die gebruik ik ook. Er vindt geen afronding plaats en ik kijk in de bron. HW app.

Tijdselectie. Gisteravond op tijdstip X (zon onder. Geen opwek meer) alle getallen genoteerd. Vanmorgen weer op tijdstip X. Er zit geen verschil in notatie qua tijd (enkele seconden). Batterij stond nog 48 Watt te ontladen.

Nauwkeurigheid. HW wijst hier juist op de nauwkeurigheid van hun producten minder dan 1%. Ik gebruik ook de energy socket van HW. Ronde model. Heb al 2 sockets gebruikt. Zitten dichtbij elkaar.

Dus vlgs het boekje vlgs mij. Enige wat ik kan bedenken is ontladen op een andere groep. Nu baal ik dr extra van dat ontladen op gewenst x vermogen niet kan. Dan was overdag het e.a. uit te testen. 😖🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
Had je ook al een test gedaan met een standaard apparaat wat altijd hetzelfde vermogen heeft zoals een oude lamp van 100 watt of iets dergelijks?
Devke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Dank voor het meezoeken. Ik heb even de punten van HW doorgenomen.

Afronding als 1e punt. Batterij en Socket gaan tot 3 decimalen in de app. Die gebruik ik ook. Er vindt geen afronding plaats en ik kijk in de bron. HW app.

Tijdselectie. Gisteravond op tijdstip X (zon onder. Geen opwek meer) alle getallen genoteerd. Vanmorgen weer op tijdstip X. Er zit geen verschil in notatie qua tijd (enkele seconden). Batterij stond nog 48 Watt te ontladen.

Nauwkeurigheid. HW wijst hier juist op de nauwkeurigheid van hun producten minder dan 1%. Ik gebruik ook de energy socket van HW. Ronde model. Heb al 2 sockets gebruikt. Zitten dichtbij elkaar.

Dus vlgs het boekje vlgs mij. Enige wat ik kan bedenken is ontladen op een andere groep. Nu baal ik dr extra van dat ontladen op gewenst x vermogen niet kan. Dan was overdag het e.a. uit te testen. 😖🙈

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Met 1 PiB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:22:
Had je ook al een test gedaan met een standaard apparaat wat altijd hetzelfde vermogen heeft zoals een oude lamp van 100 watt of iets dergelijks?

[...]
Ja. Warmtelamp. Socket meet 648 Watt continue. kWh meter 649 Watt. Dat is verbruik net zoals laden. Die fouttolerantie zit onder de 1%. Bij ontladen ontstaat dit grotere verschil. Nu heb ik even niet iets liggen dat kan ontladen anders dan de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja. Heel simpel wij staan op de camping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Ja je hebt dan eigenlijk een zonnepaneel op stekker nodig. Desnoods die bij de buren ligt met een verlengsnoer. Heb ik liggen 2 stuks maar geen verlengkabel van de randstad naar arnhem. :+

Of iemand in de straat met een andere type PiB zoals Marstek of Zendure of iets dergelijks.
Devke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:26:
[...]

Ja. Warmtelamp. Socket meet 648 Watt continue. kWh meter 649 Watt. Dat is verbruik net zoals laden. Die fouttolerantie zit onder de 1%. Bij ontladen ontstaat dit grotere verschil. Nu heb ik even niet iets liggen dat kan ontladen anders dan de batterij.

[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 19-06-2025 09:30 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:29:
Ja je hebt dan eigenlijk een zonnepaneel op stekker nodig. Desnoods die bij de buren ligt met een verlengsnoer. Heb ik liggen 2 stuks maar geen verlengkabel van de randstad naar arnhem. :+

Of iemand in de straat met een andere type PiB zoals Marstek of Zendure of iets dergelijks.

[...]
Dan meet je toch op afstand. Dat doe ik nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:26:
[...]

En nu zou het mooiste zijn om alle andere verbruikers uit te schakelen behalve die warmtelamp. De warmtelamp heeft namelijk een vast vermogen, 648/649 watt, laten we er 650 watt van maken.

Als je nu de PiB batterij zou laten ontladen en je hebt geen enkele andere verbruiker behalve die warmtelamp (want NOM obv P1-meter, daarom moet de rest uit...) , ben ik benieuwd wat je gaat meten...

In jouw theorie (stel 10% afwijking) zou de batterij dan 715 watt gaan ontladen (volgens de meter van de batterij) en de kWh-meter zou dan 650 watt teruglevering meten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:29:

[...]
Ken wel iemand met Zendure maar ja die woont in de Randstad 🤣🙈. Nee groeimarkt hier. Ik ken niemand die al een thuisbatterij heeft. Panelen op stekker ook niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 19-06-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
GL007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Ja. Heel simpel wij staan op de camping
Hahaha, ah ok! Ik dacht: wat doe ik dan verkeerd hier in huis...? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:37:
[...]

En nu zou het mooiste zijn om alle andere verbruikers uit te schakelen behalve die warmtelamp. De warmtelamp heeft namelijk een vast vermogen, 648/649 watt, laten we er 650 watt van maken.

Als je nu de PiB batterij zou laten ontladen en je hebt geen enkele andere verbruiker behalve die warmtelamp (want NOM obv P1-meter, daarom moet de rest uit...) , ben ik benieuwd wat je gaat meten...

In jouw theorie (stel 10% afwijking) zou de batterij dan 715 watt gaan ontladen (volgens de meter van de batterij) en de kWh-meter zou dan 650 watt teruglevering meten.
Ik schrijf hem op. Die voeg ik toe aan de testcase. Dankje. Laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 98% gewijzigd door Devke op 19-06-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afwijking test socket tov van batterij is na vergelijking van totalen = 2%. De test socket geeft 2% lagere opbrengst dan wat de batterij doet. Dit zal de ventilatoren verlies kunnen zijn

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 19-06-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
GL007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:57:
Afwijking test socket tov van batterij is na vergelijking van totalen = 2%. De test socket geeft 2% lagere opbrengst dan wat de batterij doet. Dit zal de ventilatoren verlies kunnen zijn
Vergeet niet dat wat je ziet afgerond is. Als je in Homey kijkt zie je al weer 1 cijfer achter de komma. Hoe nauwkeurig dat dan weer is weet je ook niet.
Je kunt pas echt conclusies trekken als je gaat meten met een echte meter zoals iets van Gossen Metrawatt

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:29:
[...]

Vergeet niet dat wat je ziet afgerond is. Als je in Homey kijkt zie je al weer 1 cijfer achter de komma. Hoe nauwkeurig dat dan weer is weet je ook niet.
Je kunt pas echt conclusies trekken als je gaat meten met een echte meter zoals iets van Gossen Metrawatt
De berekening is op 1 watt nauwkeurig. Het presentatie getal op het scherm is voor mij indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 15:24
ArthurMorgan schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Dat zou het dan niet mogen zijn inderdaad.

Ik heb twee ontgrendelde batterijen en herken het probleem hier niet. Ik heb hier eigenlijk alleen nog maar import als ik niet genoeg zon + batterij heb om de vraag af te dekken. (Zeg waterkokers voor thee om 22:00) en een paar wattuur hier en daar met snel schakelende vraag zoals bij een koffiezetapparaat.

/edit: je hebt niet toevallig een quoocker? Die zijn soms ook erg vervelend vawege hun heel korte hoge vraag.
nee geen dure quoocker hier, zelfs geen boiler. Enigste variatie die snachts mogelijk is de koeler en de diepvries. Diepvries pakt 22 watt en staat in een kelder, slaat nauwelijks aan. Koelkast pakt 40 watt en slaat 1 per uur aan. Beide voor korte tijd.
Ik ben ook betatester, ik zal het daar eens in de groep gooien, ik heb echt het idee dat de import een veel grotere "voorkeur" heeft in het algoritme dan een export (naar het net)
Ik dacht eerste dat het kwam doordat het reageren op de belasting trager gemaakt is vanwege klachten over het vele schakelen. Heb ik overigens nooit klachten over gehad, ik vond het perfect NOM en super snel reageren. Maar ik heb er dus geen last van door meer dan voldoende zonnepaneel opbrengst. Als je in de schemering komt, of maar net genoeg zonnepanelen dan zal er meer geschakeld worden dan in mijn situatie.

maar ik zou eerlijk gezegd wel terug willen naar de initiele reactiesnelheid van de "oude" firmware (van eind Februari).
Alleen al uit principe tegen de energiemaatschappijen.

@Devke Is dat feature request al bij jou langs gekomen? Keuze in "gedrag" van de PIB voor wat betreft reactiesnelheid of schakelgedrag? al dan niet in combinatie met een 10seconden DSMR 4 of een 1 seconden DSMR 5.x?

Dus zeg maar snel reageren / meer schakelen ( en dus geluid) of trager reageren of wisselingen en dus ook minder schakelen (misschien fijner voor DSMR 4 en lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyH0PYFL9IL-PVE4nrNoo4owF8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9j0P76NDUbgl8tMkWS7KsbPL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNHqmIETJFmyQP6s-8EEMe03fqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KSypkaM63jeCb3pt8eokap8C.png?f=fotoalbum_large
Om schakelen valt hier erg mee.
Stand-By =1
Opladen = 2
Ontladen =3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Maar stel ze maken het instelbaar dan heb je straks "snel schakelen" met kortere levensduur en meer garantie gevallen. Of "langzaam schakelen" en een langere levensduur en minder garantie gevallen.

Ik zou het wel weten als ik Homewizard was. Niets laten instellen en langzaam schakelen :+
(RSH) schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:36:
[...]

nee geen dure quoocker hier, zelfs geen boiler. Enigste variatie die snachts mogelijk is de koeler en de diepvries. Diepvries pakt 22 watt en staat in een kelder, slaat nauwelijks aan. Koelkast pakt 40 watt en slaat 1 per uur aan. Beide voor korte tijd.
Ik ben ook betatester, ik zal het daar eens in de groep gooien, ik heb echt het idee dat de import een veel grotere "voorkeur" heeft in het algoritme dan een export (naar het net)
Ik dacht eerste dat het kwam doordat het reageren op de belasting trager gemaakt is vanwege klachten over het vele schakelen. Heb ik overigens nooit klachten over gehad, ik vond het perfect NOM en super snel reageren. Maar ik heb er dus geen last van door meer dan voldoende zonnepaneel opbrengst. Als je in de schemering komt, of maar net genoeg zonnepanelen dan zal er meer geschakeld worden dan in mijn situatie.

maar ik zou eerlijk gezegd wel terug willen naar de initiele reactiesnelheid van de "oude" firmware (van eind Februari).

@Devke Is dat feature request al bij jou langs gekomen? Keuze in "gedrag" van de PIB voor wat betreft reactiesnelheid of schakelgedrag? al dan niet in combinatie met een 10seconden DSMR 4 of een 1 seconden DSMR 5.x?

Dus zeg maar snel reageren / meer schakelen ( en dus geluid) of trager reageren of wisselingen en dus ook minder schakelen (misschien fijner voor DSMR 4 en lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:41

fxs81

Julianadorp

Nu ben ik er op een veel lager niveau mee bezig dan sommige hier vwb het meten e.d. maar hier werkt alles voor zover ik kan zien nog hetzelfde als voorheen op de oudere firmware, als mijn quooker kortstondig bijspringt dan pikt de pib dat meteen op en gaat ontladen, zodra die weer uitgaat schakelt de pib ook vrijwel direct weer terug naar laden. Hetzelfde bij een bakkie uit de bonenmachine. DSMR 5 meter, firmware P1 6.0112, firmware pib 1.0108

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fxs81 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:56:
Nu ben ik er op een veel lager niveau mee bezig dan sommige hier vwb het meten e.d. maar hier werkt alles voor zover ik kan zien nog hetzelfde als voorheen op de oudere firmware, als mijn quooker kortstondig bijspringt dan pikt de pib dat meteen op en gaat ontladen, zodra die weer uitgaat schakelt de pib ook vrijwel direct weer terug naar laden. Hetzelfde bij een bakkie uit de bonenmachine. DSMR 5 meter, firmware P1 6.0112, firmware pib 1.0108
Zoals nu de regeling is. Werkt het perfect. Sind de laatste aanpassingen heb ik het idee dat het schakelen veel rustiger is.
Het schakelen volg ik met de standen van de batterij. BatterijStatusNummer zie grafiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:26
ik zag in de stats dat mijn batterij even niets heeft gedaan om 04:00, ik zat gisteren nog op firmware 1.0107
als ik nu kijk 1.10108 - dat is dus automatisch gebeurd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 22:43
carpcatcher schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:09:
ik zag in de stats dat mijn batterij even niets heeft gedaan om 04:00, ik zat gisteren nog op firmware 1.0107
als ik nu kijk 1.10108 - dat is dus automatisch gebeurd. d:)b
"Dure" update 8) , moest je een aantal minuten stroom afnemen van de leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzwxkWWWYJSXJ7cWZ6m9gqRje9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dv02CqrInognwWbqFnVmM1Zr.png?f=fotoalbum_large

Test socket nu op het scherm toe gevoegd. De afwijking is nu nog meer dan 2%. Het zal minder worden omdat de data vastleg tijden nu stabiel zijn. 0:00 voor import en 7:00 voor export.

[ Voor 41% gewijzigd door GL007 op 19-06-2025 11:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:06
Ik bekijk jullie berichten met plezier hoe alles berekend en bekeken wordt. Leerzaam proces voor mij. Ik ben een gewone gebruiker met 1 PiB die ik gewoon zijn werk laat doen. Tegen 10:00 begint hij met laden en tussen 19:00 en 20:00 begint hij met ontladen tot ongeveer 02:00 met een 100% lading. Dan is de koek op. Voor mij is dit een net resultaat en ik ben dan ook zeer tevreden over de HomeWizard PiB. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:57:
Kijk dat komt al dichter in de buurt van mij. Ik kom net over de 3% heen. Socket. Ventilator kan niet. HW heeft aangegeven dat de waarden die je ziet in de app mbt de batterij (interne kwh meter) dat dit waarden zijn die je meet aan de stekker kant.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 19-06-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:29:
[...]

De socket geeft 3 decimalen achter de komma. De batterij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Als je doelt op minder snel schakelen? Ik heb een request gezien dat iemand last had van het draaien van de wasmachine, de intervallen i.c.m. het schakelen van de PIB. Als je daarop doelt dan Ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wat ik me afvraag is wat het doel is van al dit gedetaileerde meetwerk.

Ja meten is weten maar wat ga je doen als je het resultaat hebt?
De batterij zal niet beter of slechter worden als je tot op de watt nauwkeurig weet wat de afwijking is
Het zal ook geen invloed hebben op de RTE of de uiteindelijke aantallen die je van het net afneemt of er aan teruglevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:43:
[Afbeelding]

Test socket nu op het scherm toe gevoegd. De afwijking is nu nog meer dan 2%. Het zal minder worden omdat de data vastleg tijden nu stabiel zijn. 0:00 voor import en 7:00 voor export.
Interessant wat je schrijft. Afwijking meer dan 2% nu. Je bent opbouwend aan het laden? Via opwek neem ik aan.

Dit oplopen zie ik ook maar dan bij ontladen. Ik zoek naar het ijkpunt. Welke meter kan ik vertrouwen. De kWh MID gecertificeerde meter, de sockets of de interne kWh meter van de batterij. Het verschil tussen RTE loopt dan op. Batterij meting geeft hier 75% aan, de kWH meter (MID) haalt bijna de 70. Als ik volle bak ontlaad zie ik het verlies weer afnemen in socket en kwh meter %. Voor mij een reden om nog meer de wens te hebben handmatig het vermogen te kunnen instellen. Of gaan automatiseren (als het kan) dat de batterij niet meer mag ontladen op x vermogen. Ik wil het graag snappen allemaal. Te gedreven soms. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:17:

De batterij zal niet beter of slechter worden als je tot op de watt nauwkeurig weet wat de afwijking is
Het zal ook geen invloed hebben op de RTE of de uiteindelijke aantallen die je van het net afneemt of er aan teruglevert
Veel. Het bepaald of ik wel kan vertrouwen op de interne metertjes. Ik had al eens geschreven dat ik stroom weggooien zonde vindt. Hele discussie hoeven we niet opnieuw te starten hoe dit af te dekken is. Ik kijk echt even naar mijn situatie. Voor een ander kan die weer anders zijn.

RTE berekenen over de batterij waarden of over de sockets of MID gecertificeerd meter geeft echt een verschil. Niet van tienden. Wat ik al schreef, ik wil het snappen. Dan voor mij daar een oplossing voor bedenken. Bijvoorbeeld pas ontladen bij x Watt. Heb ook dynamisch, werkt ook weer net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Interessant wat je schrijft. Afwijking meer dan 2% nu. Je bent opbouwend aan het laden? Via opwek neem ik aan.

Dit oplopen zie ik ook maar dan bij ontladen. Ik zoek naar het ijkpunt. Welke meter kan ik vertrouwen. De kWh MID gecertificeerde meter, de sockets of de interne kWh meter van de batterij. Het verschil tussen RTE loopt dan op. Batterij meting geeft hier 75% aan, de kWH meter (MID) haalt bijna de 70. Als ik volle bak ontlaad zie ik het verlies weer afnemen in socket en kwh meter %. Voor mij een reden om nog meer de wens te hebben handmatig het vermogen te kunnen instellen. Of gaan automatiseren (als het kan) dat de batterij niet meer mag ontladen op x vermogen. Ik wil het graag snappen allemaal. Te gedreven soms. >:)
Het vastleg moment is ook belangrijk. Hele nauwkeurig uitspraken kun je niet doen. Er zijn te veel factoren die een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Het vastleg moment is ook belangrijk. Hele nauwkeurig uitspraken kun je niet doen. Er zijn te veel factoren die een rol spelen.
Als je een vast tijdsbestek neemt bijvoorbeeld van 22 uur in de avond (start ontladen hier) tot 8 uur in de morgen (stoppen ontladen). Dan heb je een vaste periode van 10 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:17:

Voor mij is de reden om indicatoren te creëren die het verloop tijdens de levens duur te bepalen.
Hierop kun je uitspraken doen wat normaal bedrijf is. Zo heb ik het ook in het verleden gedaan met grote installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
Veel koelkasten/vriezers hebben tijdens het opstarten een hoger verbruik. In de dagweergave van HomeWizard valt die piek weg, maar in de live weergave zie ik bij zowel mijn koelkast als vriezer een duidelijke piek naar honderden Watts, gedurende een paar seconden. Laten we het ruim nemen, en met 600W gedurende 3sec rekenen. Dat is dan 0,5Wh per keer (0,0005kWh), dus dat is dan ook al niet de verklaring van jouw 0,2kWh import in vier uur. Dat is trouwens 50W gemiddeld (zo'n 25% van je totale sluitverbruik?!), dus echt wel veel, mijns inziens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40
Dus mijn gisteren bestelde batterij is netjes in het window geleverd die ik uit eindelijk kreeg

Grappig was dat ik eerste dus een DHL link kreeg van Noordwijk naar Zwolle
en plotseling was het toch Transmission geworden van Dordrecht naar Zwolle..

Het eerste wat de bezorger zei, ik ben er toch niet 1 vergeten? want ik heb er 2 in mijn systeem staan... ;)
Ik maar zeggen, als je er nog 1 extra hebt in je bestelauto dan heb ik er geen probleem mee dat je die hier ook achterlaat ;)
Toch maar even uitgelegd dat die dus er aan zit te komen maar nog niet betaald was..

De renewed had dit al gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvdR4glgb8MGaBP98tTSOEgK8rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWQrPt0ogz1ExsxDdGKTZYOD.jpg?f=fotoalbum_large

uit aansluiten ging prima was ze gedaan en ook HA was snel geconfigureerd

Het klopt neem ik aan dat de batterij zelf geen Local API heeft? dat doe je via de P1 meter toch? (ik vroeg me daarom wel af waarom je wel de IP van de batterij dus moest opgeven in HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

joco schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:26:
Dus mijn gisteren bestelde batterij is netjes in het window geleverd die ik uit eindelijk kreeg

Grappig was dat ik eerste dus een DHL link kreeg van Noordwijk naar Zwolle
en plotseling was het toch Transmission geworden van Dordrecht naar Zwolle..

Het eerste wat de bezorger zei, ik ben er toch niet 1 vergeten? want ik heb er 2 in mijn systeem staan... ;)
Ik maar zeggen, als je er nog 1 extra hebt in je bestelauto dan heb ik er geen probleem mee dat je die hier ook achterlaat ;)
Toch maar even uitgelegd dat die dus er aan zit te komen maar nog niet betaald was..

De renewed had dit al gedaan:

[Afbeelding]

uit aansluiten ging prima was ze gedaan en ook HA was snel geconfigureerd

Het klopt neem ik aan dat de batterij zelf geen Local API heeft? dat doe je via de P1 meter toch? (ik vroeg me daarom wel af waarom je wel de IP van de batterij dus moest opgeven in HA)
Aansturen gaat vanuit de P1. Maar communicatie met batterijen vanuit HA gaat direct. Batterij zelf heeft dus ook local API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40
Aardedraadje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Aansturen gaat vanuit de P1. Maar communicatie met batterijen vanuit HA gaat direct. Batterij zelf heeft dus ook local API.
ah maar daar heb je dus geen optie voor omdat aan of uit te zetten. neem aan dat dit dus standaard local is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:15:
[...]

ah maar daar heb je dus geen optie voor omdat aan of uit te zetten. neem aan dat dit dus standaard local is?
https://api-documentation.homewizard.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Een HomeAssistant-HW vraagje.

Ik probeer templates te maken om de import en export van PIB om te zetten van plus naar min en van min naar plus.

Ik gebruik hiervoor de templates :

{{ - states('sensor.plug_in_battery_energy_export') | float(0) }}

en

{{ - states('sensor.plug_in_battery_energy_import') | float(0) }}

Maar ik krijg dus voor beide templates een status unavailable.

Kan het zijn dat ik de vekeerde HW sensoren gebruik?

Deze zjn:

sensor.plug_in_battery_energy_export

sensor.plug_in_battery_energy_import

Ik wil dus van deze sensoren het teken veranderen

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Wat wil je precies bereiken? Ze staan standaard in + en in KWH.
rtunru schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:47:
Een HomeAssistant-HW vraagje.

Ik probeer templates te maken om de import en export van PIB om te zetten van plus naar min en van min naar plus.

Ik gebruik hiervoor de templates :

{{ - states('sensor.plug_in_battery_energy_export') | float(0) }}

en

{{ - states('sensor.plug_in_battery_energy_import') | float(0) }}

Maar ik krijg dus voor beidee templates een status unavailable.

Kan het zijn dat ik de vekeerde HW sensoren gebruik?

Deze zjn:

sensor.plug_in_battery_energy_export

sensor.plug_in_battery_energy_import

Ik wil dus van deze sensoren het teken te veranderen

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
gielz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:50:
Wat wil je precies bereiken? Ze staan standaard in + en in KWH.

[...]
Ik wil ze samen met Sessy in Energy dashboard gebruiken.
Dus jij zegt dat ik de goede sensoren gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Als je ze in het standaard energy dashboard wilt gebruiken kan het gewoon zonder aanpassingen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9HNXOrRsd93wORqvYk-r5P-94I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4sC3ulU4vrdsPiBLw68sYlsZ.png?f=user_large
rtunru schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Ik wil ze samen met Sessy in Energy dashboard gebruiken samen met Sessy.
Dus jij zegt dat ik de goede sensoren gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
gielz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:54:
Als je ze in het standaard energy dashboard wilt gebruiken kan het gewoon zonder aanpassingen;

[Afbeelding]

[...]
Mjn probleem is dat Sessy een positief getal gebruikt voor ontladen en een negatief getal voor laden.
Om die reden wil ik HW gelijktrekken aan Sessy.

Ik zag namelijk dat HW net andersom is.

[ Voor 3% gewijzigd door rtunru op 19-06-2025 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Als je data wilt omzetten dan kun je deze template helpers gebruiken;

Maakt alles positief;
code:
1
{{ states('sensor.p1_meter_energy_export') | float | abs }}

Maakt het negatief
code:
1
{{ (states('sensor.p1_meter_energy_export') | float) * -1 }}
rtunru schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Mjn probleem is dat Sessy een positief getal gebruikt voor ontladen en een negatief getal voor laden.
Om die reden wil ik HW gelijktrekken aan Sessy.

Ik zag namelijk dat HW net andersom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
gielz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:11:
Als je data wilt omzetten dan kun je deze template helpers gebruiken;

Maakt alles positief;
code:
1
{{ states('sensor.p1_meter_energy_export') | float | abs }}

Maakt het negatief
code:
1

[...]
Dank voor de tip.
Ik ga het uitproberen

UPDATE:
@gielz het werkt met de sensoren van de batterij!
Nogmaals dank

[ Voor 8% gewijzigd door rtunru op 19-06-2025 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJRN
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 09:41
gielz schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:11:
Maakt het negatief
code:
1

[...]
Negatieve input wordt hiermee positief.

Dus voor de zekerheid eerst positief maken (ABS) en dan *-1 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-09 15:44

LV1

Nog even de waarden van de 3 sockets vergeleken met de 3 Plug-in Batterijen bij maximaal ontladen.
Er wordt 3 x 800 Watt = 2400Watt vermogen geëxporteerd.
De drie sockets geven 3, 2 en 9 Watt minder aan dan het maximum van 800 Watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Eerste accu draait en staat in de altijd koele bijkeuken, 56 cycles op de batterij volgens de app.

Installeren ging vlot, tot ik aan de P1 meter toe was. De update gaf een "Error 408", ook na herstarten van modem, WiFi accesspoint, en direct aan USB-C adapter hangen, hotspot instellen, etc.

Na een stuk of 20 pogingen lukte de update ineens en was de laatste hobbel genomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TsODVcm.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FGsMNGX.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MZPHCUQ.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-06-2025 17:18 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:55
BlueTooth76 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:17:
Eerste accu draait en staat in de altijd koele bijkeuken, 56 cycles op de batterij volgens de app.

Installeren ging vlot, tot ik aan de P1 meter toe was. De update gaf een "Error 408", ook na herstarten van modem, WiFi accesspoint, en direct aan USB-C adapter hangen, hotspot instellen, etc.

Na een stuk of 20 pogingen lukte de update ineens en was de laatste hobbel genomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Veel plezier er mee. Ik heb er 2 en ben zeer tevreden. Je leest hier misschien wel eens wat negatiefs, maar al met al ben ik zeer tevreden. Neem bijna niets meer van het net af. Dat zal in de winter maanden wel anders zijn, maar tot nu toe van af maart 2025 0 op de meter.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LV1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:54:
Nog even de waarden van de 3 sockets vergeleken met de 3 Plug-in Batterijen bij maximaal ontladen.
Er wordt 3 x 800 Watt = 2400Watt vermogen geëxporteerd.
De drie sockets geven 3, 2 en 9 Watt minder aan dan het maximum van 800 Watt.
Dat zelfde zie ik ook bij laden. Wat gebeurd er bij jou als je rustig via de opwek laad laden? Ik werk precies andersom met dynamisch contract. Max laden, nom ontladen. Snel ontladen is hier zelden nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Devke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:41:
[...]

Dat zelfde zie ik ook bij laden. Wat gebeurd er bij jou als je rustig via de opwek laad laden? Ik werk precies andersom met dynamisch contract. Max laden, nom ontladen. Snel ontladen is hier zelden nodig.
Dit ben ik ook van plan als ik mijn contract heb gewijzigd naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

aip

BlueTooth76 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. En die bijkeuken is sterieler dan mijn douche ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

aip schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:46:
[...]

Ziet er netjes uit. En die bijkeuken is sterieler dan mijn douche ;)
Bijkeuken van m'n moeder, die is idd wat meer van het poetsen dan ik :+

Zelf ga ik voor 40kWh opslag in m'n "nieuwe" woning, dit najaar, dat wordt wat pittig met HW ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-06-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14

Remco2001

Ehm, ok...

Hier vanochtend 82% over! :P
Pagina: 1 ... 139 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.