Hmm ja dat is wel een sterke 🙃, ga ik doenOlie_B_Bommel schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:33:
[...]
Als je meer dan 1 batterij hebt, zet die het het beetje koud heeft dan eens bovenaan.
Zie mijn post van vandaag 12:52. Sinds ik ze niet meer gestapeld heb, heb ik geen melding meer gehad dat hij het een beetje warm had.
De laatste dagen wordt het zeer stabiel.Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:08:
[...]
2,2% eraf is toch niet redelijk stabiel? Voor hetzelfde geld gaat er over een tijdje nog weer 2,2% af, lijkt me niet wenselijk.
Ik ben zeer tevreden.
Nou de tweede batterij nog.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Hier het zelfde.Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:25:
[...]
Als je bijvoorbeeld je koffiezetapparaat aanzet, dan gaat de HW PiB maximaal terugleveren, zet je het koffiezetapparaat vervolgens uit, dan zal er iets vertraging zijn bij het terugschroeven van het terugleververmogen en waar gaat dat overschot heen? Het publieke stroomnet op.
Nul op de meter is ook nooit helemaal nul. Dat zal altijd zo tussen de -15 en +15 zweven bij weinig verbruikers. Zie het hier thuis met 2 PC's, 1 Laptop, TV aan, etc. regelmatig tussen de -60 en +60 fluctueren.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Dit soort voorspellingen loopt continu. Dat jij als individu de ene dag net een beetje anders doet dan de dag er voor is niet zo'n ramp. Toch zijn er inmiddels hoge kosten door afwijkingen. De modellen verbeteren met gegevens zoals warmtepompen en thuisbatterijen gaat deze kosten verlagen en risico's verkleinen, gewoon omdat ze jouw thuisbatterij uit maart en warmtepomp uit juni alvast mee kunnen nemen in de prognoses.hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:38:
[...]
Waarom haal je gascentrales erbij. Deze zitten niet in het laagspanningsnet.
Je hebt gelijk dat op hoog nivo je een model kan bouwen dat een totaal netbelasting voorspeld. Maar ook daar gaat het niet om het gaat om de belasting in je wijk of straat en daar is zo'n voorspelling niet te doen. Je kan niet weten of ik een EV hebt en als ik die heb op die de hele dag voor de deur heeft gestaan of dat ik een flink aantal km's heb gereden en hij geladen moet worden. Je kan niet weten of ik een warmtepomp heb en ik 18 graden in huis voldoende vindt of dat ik liever 21 graden aanhoud Er zijn nog meer van dit soort voorbeelden te bedenken maar het kern punt is, de kleiner het netsegment hoe slechter de belasting daarvan voorspelbaar is.
En die gascentrales staan door het hele land. Ze krijgen veel concurrentie van zonnepanelen (wat super fijn is), maar dit betekent dus ook dat er soms betaald moet worden om last minute stroom weg te gooien. Daar staat een vrij hoge vergoeding voor en je mag 3x raden wie die uiteindelijk betaalt.
Wat mij betreft kan je pas over stabiel spreken als het enkele maanden betreft.GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:57:
[...]
De laatste dagen wordt het zeer stabiel.
Ik ben zeer tevreden.
Nou de tweede batterij nog.
Maar ben je nou echt zeer tevreden met 71.8%? Dat betekent dat je maar liefst 28.2% van de kWh's weggooit, dat is toch enorm zonde en een enorm lage waarde? Voelt een beetje als een confirmation of buyers bias om eerlijk te zijn. Wil natuurlijk je vreugde niet bederven, zo is het ook zeker niet bedoeld, echter is >28% van je stroom weggooien toch erg zonde.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Eigenlijk heb je gelijk. Maar ik gooi alleen 28 % van de gratis zonne energie weg. De batterij geeft mij nu al een behoorlijke winst op. Ik heb vanaf 13 maart in de avond en ‘s nachts geen energie meer gebruikt. Dus de NOM regeling van de batterij werkt erg goed.Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Wat mij betreft kan je pas over stabiel spreken als het enkele maanden betreft.
Maar ben je nou echt zeer tevreden met 71.8%? Dat betekent dat je maar liefst 28.2% van de kWh's weggooit, dat is toch enorm zonde en een enorm lage waarde? Voelt een beetje als een confirmation of buyers bias om eerlijk te zijn. Wil natuurlijk je vreugde niet bederven, zo is het ook zeker niet bedoeld, echter is >28% van je stroom weggooien toch erg zonde.
Als je 28% van de "gratis" zonne-energie weggooit, moet je alsnog het restant van het net inkopen en dat is niet gratis. Nou zal dat op zonnige dagen mogelijk 0 kWh zijn, maar op minder mooie dagen betekent dat dat je alsnog stroom moet inkopen, waarvan een deel niet nodig was geweest met een betere RTE.GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:18:
[...]
Eigenlijk heb je gelijk. Maar ik gooi alleen 28 % van de gratis zonne energie weg. De batterij geeft mij nu al een behoorlijke winst op. Ik heb vanaf 13 maart in de avond en ‘s nachts geen energie meer gebruikt. Dus de NOM regeling van de batterij werkt erg goed.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
HW kan al geforceerd te laten laden d.m.v. de app.netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:13:
[...]
We moeten gewoon afwachten waar HW mee komt. Voor de winter zou het mooi zijn om de accu's in ieder geval zo goedkoop mogelijk te kunnen laden met als enige doel dat die zo goedkoop en zuinig mogelijk vol is voordat iedereen gaat koken. Met de data die er al is kan er dan een prognose gemaakt worden of er nog genoeg zon komt, wanneer het goedkoopste moment is en bij welke laadsnelheid de HW accu het minste verliest.
Dit gecombineerd met EPEX informatie zoals https://jeroen.nl/dynamis...20prijs,00%20en%2015%3A00 maakt het nu al mogelijk om met HW op te laden op de goedkope momenten.
*edit* laat maar.
[ Voor 96% gewijzigd door bixobie op 14-06-2025 16:31 ]
En wat dacht je van de belastingdienst...GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:40:
[...]
Registreren is in de toekomst ook belangrijk voor andere instanties. Denk hierbij aan brandweer.
makes it run like clockwork
Ik snap die discussie ook niet. Kijk eens wat b.v. Enphase voor RTE heeft. Hier heeft al eens iemand aangegeven dat die een RTE van 50% heeft. Nou dan kunnen wij met een HW batterij die tussen de 70 en 75% zit toch zeer tevreden zijn? Mijn RTE zijn (2 batterijjen) 73,19% en 75,13%, g emiddeld dus 74,16%.bixobie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:29:
*edit* laat maar.
Dat vind ik niet slecht. En sinds ik de PIB’s heb gebruik ik 0 van het net. Dus dat bespaart mij behoorlijk.
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Dat is natuurlijk allemaal handmatig en om nou een complete HA omgeving te gaan draaien om iets te doen dat de batterij zelf ook kan, vind ik wat overdreven.rtunru schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:23:
[...]
HW kan al geforceerd te laten laden d.m.v. de app.
Dit gecombineerd met EPEX informatie zoals https://jeroen.nl/dynamis...20prijs,00%20en%2015%3A00 maakt het nu al mogelijk om met HW op te laden op de goedkope momenten.
Ik wacht nog maar even geduldig af.
Vanuit de saldering standpunt ja. Maar als de saldering over is dan is dit verlies minder.Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:20:
[...]
Als je 28% van de "gratis" zonne-energie weggooit, moet je alsnog het restant van het net inkopen en dat is niet gratis. Nou zal dat op zonnige dagen mogelijk 0 kWh zijn, maar op minder mooie dagen betekent dat dat je alsnog stroom moet inkopen, waarvan een deel niet nodig was geweest met een betere RTE.
Maar is dat dan de piekbelasting op jaarbasis?Prisma16 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:40:
[...]
Dat is maar hoe je het bekijkt. De belasting van een net wordt berekend op basis van de piekbelasting. Als er geen 70 woningen bij kunnen komt dat dus omdat de piekwaarde dan hoger zou worden dat het maximum.
Het effect van thuisbatterijen/nul-op-de-meter is net juist dat die piekbelasting lager wordt. Dus als iedereen bij jou in de buurt een thuisbatterij neemt, kunnen die 70 huizen aangesloten worden.
Dat was ook het doel van HW met de PiB. Dat er nu veel over kosten<>opbrengsten wordt gesproken is er later pas bijgekomen.
Want die zal over de jaren heen toch alleen maar groter worden?
Ook als een hele wijk/stad thuisbatterijen heeft ingezet?
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 14-06-2025 16:45 ]
makes it run like clockwork
Stel je wilt een appel eten. Je koopt er 1 maar weet steeds dat je de helft weg moet gooien. Dan eet je maar een halve appel. Als je er toch 1 wilt eten zal je er nog 1 bij moeten kopen. Dus 2 gekocht. 1 geconsumeerd. Zou je niet liever zoveel mogelijk van die eerste appel willen op eten? Dan kun je op een x periode met minder bijgekochte appels doen. Nu kun je beredeneren...... ik heb een appelboom. Dus daar pluk ik hem vanaf. Gratis. Dan nog heb je die 2 appels nodig als je de helft weg moet gooien ondanks je de boom zelf hebt. Dus alles heeft een waarde. Tijd voor een appel 😊Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:35:
[...]
Ik snap die discussie ook niet. Kijk eens wat b.v. Enphase voor RTE heeft. Hier heeft al eens iemand aangegeven dat die een RTE van 50% heeft. Nou dan kunnen wij met een HW batterij die tussen de 70 en 75% zit toch zeer tevreden zijn? Mijn RTE zijn (2 batterijjen) 73,19% en 75,13%, g emiddeld dus 74,16%.
Dat vind ik niet slecht. En sinds ik de PIB’s heb gebruik ik 0 van het net. Dus dat bespaart mij behoorlijk.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Leuke afsluiterDevke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:45:
[...]
Stel je wilt een appel eten. Je koopt er 1 maar weet steeds dat je de helft weg moet gooien. Dan eet je maar een halve appel. Als je er toch 1 wilt eten zal je er nog 1 bij moeten kopen. Dus 2 gekocht. 1 geconsumeerd. Zou je niet liever zoveel mogelijk van die eerste appel willen op eten? Dan kun je op een x periode met minder bijgekochte appels doen. Nu kun je beredeneren...... ik heb een appelboom. Dus daar pluk ik hem vanaf. Gratis. Dan nog heb je die 2 appels nodig als je de helft weg moet gooien ondanks je de boom zelf hebt. Dus alles heeft een waarde. Tijd voor een appel 😊
En als je ook nu al een leuk overschot hebt na salderen leverd dat geen cent meer op.GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:43:
[...]
Vanuit de soldering standpunt ja. Maar als de saldering over is dan is dit verlies minder.
Dus dan is die mindere rte voor rekening van de energieleverancier die kan het niet elders meer verkopen.
Ergens is het bijzonder dat je energie beter om kan zetten in warmte dan dat je het terug leverd op het net.
Mooi eigen stroom binnen de deur houden.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat is een non discussie een batterij is geen appel. Je hebt met natuurwetten te maken ivm omzetting ac>dc en dc>ac. Een RTE van 80 % of meer ga je echt nooit halen. Ik ben met mijn RTE van gemiddeld 74,13% heel blij. Daar laat ik het nu bij. Discussie gesloten.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:45:
[...]
Stel je wilt een appel eten. Je koopt er 1 maar weet steeds dat je de helft weg moet gooien. Dan eet je maar een halve appel. Als je er toch 1 wilt eten zal je er nog 1 bij moeten kopen. Dus 2 gekocht. 1 geconsumeerd. Zou je niet liever zoveel mogelijk van die eerste appel willen op eten? Dan kun je op een x periode met minder bijgekochte appels doen. Nu kun je beredeneren...... ik heb een appelboom. Dus daar pluk ik hem vanaf. Gratis. Dan nog heb je die 2 appels nodig als je de helft weg moet gooien ondanks je de boom zelf hebt. Dus alles heeft een waarde. Tijd voor een appel 😊
Ik merk nu dat een pauzeerstand (bedienbaar door HA) wel belangrijk is, ik hoop dat die snel komt. Het is vandaag bewolkt, dus niet zoveel zonnestroom. Maar zaterdag is hier dingen-doen dag, dus er hebben al een paar wassen gedraaid enz. Airco draait ook want het is vies warm. PiB komt maar niet boven de 40% uit, straks nog koken en dan gaan we nacht niet redden.
Dus: vanmiddag handmatig geladen voor 12 ct. Maar nu gaat dat gedeeltelijk weer op aan de pieken die wasmachine en vaatwasser trekken, terwijl een kWh nu 15 ct kost. Dat schiet niet op. De kWh's in de PiB wil ik vanavond verbruiken om afnemen tegen 30ct te voorkomen.
Ik weet dat ik de schakelaar op de PiB om kan draaien maar hallo, het is 2025
Dus: vanmiddag handmatig geladen voor 12 ct. Maar nu gaat dat gedeeltelijk weer op aan de pieken die wasmachine en vaatwasser trekken, terwijl een kWh nu 15 ct kost. Dat schiet niet op. De kWh's in de PiB wil ik vanavond verbruiken om afnemen tegen 30ct te voorkomen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Door zo hard te roepen discussie gesloten daar krijg je niet meer gelijk of ongelijk van. Op de jaarafrekening zie je het wel.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:56:
[...]
Dat is een non discussie een batterij is geen appel. Je hebt met natuurwetten te maken ivm omzetting ac>dc en dc>ac. Een RTE van 80 % of meer ga je echt nooit halen. Ik ben met mijn RTE van gemiddeld 74,13% heel blij. Daar laat ik het nu bij. Discussie gesloten.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 14-06-2025 16:59 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je wilt geen beta..... anders had je de optie al. 😜Staat hier in de wachtstand.JeroenH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:57:
Ik merk nu dat een pauzeerstand (bedienbaar door HA) wel belangrijk is, ik hoop dat die snel komt. Het is vandaag bewolkt, dus niet zoveel zonnestroom. Maar zaterdag is hier dingen-doen dag, dus er hebben al een paar wassen gedraaid enz. Airco draait ook want het is vies warm. PiB komt maar niet boven de 40% uit, straks nog koken en dan gaan we nacht niet redden.
Ik roep niet hard, ik bedoel daarmee dat ik er niet meer over heb. Heeft niets te maken met gelijk willen hebben. Ik ben gewoon zeer tevreden over de PIB.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Door zo hard te roepen discussie gesloten daar krijg je niet meer gelijk of ongelijk van. Op de jaarafrekening zie je het wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 14-06-2025 17:06 ]
Ik heb de beta voor de p1 en de batterijen, waar kan ik dat vinden?Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:02:
[...]
Je wilt geen beta..... anders had je de optie al. 😜Staat hier in de wachtstand.
Heb je HA of Homey? Ik heb het in HA draaien. In de TS staat een linkje naar een post hoe je dat kunt maken.ivo1969 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:10:
[...]
Ik heb de beta voor de p1 en de batterijen, waar kan ik dat vinden?
Owwwww zo nee joh heb alleen de app.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:12:
[...]
Heb je HA of Homey? Ik heb het in HA draaien. In de TS staat een linkje naar een post hoe je dat kunt maken.
Dacht dat je het daar in kon aangeven
Voor HA of Homey ben ik nog niet slim genoeg voor 🙃
Gewoon rustig aan beginnen. Stap voor stap. Als je het leuk vindt. In de app zit het idd nog niet. De app is voor iedereen dus ik snap dat het nu nog niet beschikbaar is daar het nog in testfase zit.ivo1969 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Owwwww zo nee joh heb alleen de app.
Toevallig, ik heb hetzelfde gedaan. Totdat de accu's het wat te warm kregen.JeroenH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:57:
Ben ook nog wat aan het stoeien geweest om de eco+mode van de zappi 2.1 zo in te stellen dat niet de accu's leeg getrokken worden. Ik heb 2 accu's ontgrendeld dus max 1.6kw ontladen. De zappi stond qua fase afhandeling op automatisch wat er dus voor zorgde dat hij bij 1.4kwh overschot begon te laden. Het vroege overschot in de morgen ging wel de accu's in (<1.4kw)maar aan het begin van de middag was het overschot meer dan 3kw en toen begon de zappi dus te laden terwijl de accu's ook nog aan het laden waren. Door het relatief trage schakelen van de accu's en de tragere smr4 meter begonnen de accu's langzamerhand de zappi bij te voeren.
Oplossing waarvan ik hoop dat hij werkt is de eco+mode van zappi op 3fases te zetten met de green leaf slider op 100%. Dan begint de zappi pas vanaf 4.2kw overschot te laden. De vraag is even wat hij gaat doen daarna. Als hetzelfde gedrag zich weer gaat vertonen dan ben ik bang dat ik in home assistant aan de gang moet om iets voor elkaar te krijgen dat de accu's voorrang krijgen bij zonne energie laden en dat ze niet naar de zappi leveren maar alleen naar het huis.
Zappi is de autolader trouwens.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
I know, maar ik hoef idd niet per se beta. Het is even wachten voor mijDevke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:02:
[...]
Je wilt geen beta..... anders had je de optie al. 😜Staat hier in de wachtstand.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Naar mijn mening beschijf je nu waarom het hebben van een dynamisch contract niet zo handig is in combinatie met zonnepanelen en een batterij.JeroenH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:57:
Vandaag ook de was gedaan met geschakel tussen laden en ontladen en heb me daar geen moment druk over te hoeven maken want alles gaat tegen het zelfde tarief en de batterij kan dus optimaal zijn werk doen. Ik heb vandaag tot nu toe dan ook slechts 300Wh van het net gehaald en ben dus vermoedelijk onder de streep een stuk goedkoper uit.
Met homey gaat je het zeker lukkenivo1969 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:14:
[...]
Owwwww zo nee joh heb alleen de app.
Eigen P1 meter, het gaat om deze :PeteSplit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:46:
[...]
Met een eigen P1 meter, of dezelfde ?
Zit de regeling in de boiler en kun je deze aanpassen ?
https://www.warmteservice...artboiler-80L-/p/18056750
beetje afhankelijk van hoe de aansturing straks gaat worden wellicht de 120L uitvoering
Nee, dan zou het juist niet werken, de Boiler moet voorrang hebben op de Batterij.De P1-meter van HW werkt erg snel (afhankelijk van de slimme meter gegevens snelheid), misschien is de boiler langzamer met de verwerking van de gegevens, dan zou het kunnen, anders zitten ze (Boiler en PiB) elkaar in de weg.
Zoiets zou ik willen, maar ik denk dat ik aan de P1 meter van de boiler niet veel zal kunnen instellen, dus de vraag is ff hoe.GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:54:
[...]
Geeft de boiler voorrang op batterij. Als de boiler 1kW vraag dan zal de batterij pas laden als de zonnepanelen meer dan 1100 W leveren.
Ik betwijfel of je het extra verlies van 1 of 2 HW thuisaccu's die in NoM stand staan echt gaat zien op de jaarafrekening. Daarvoor zijn ze te klein en krijg je te weinig voor wat je teruglevert.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Door zo hard te roepen discussie gesloten daar krijg je niet meer gelijk of ongelijk van. Op de jaarafrekening zie je het wel.
Met een veel grotere accu is het interessant, maar eigenlijk moet je dan ook meteen naar een DC oplossing om het maximale er uit te halen.
Ik ben ook tevreden ondanks dat het in theorie hoger zou kunnen zijn. Er over blijven klagen kost meer energie 😂
Ik denk dat de combinatie PV + batterij + dynamisch juist een hele mooie is, als je je batterij ten minste enigszins kunt sturen. NOM is in zonnige perioden prima, je hebt je batterij dan vol zodat je afnemen op de duren uren vermijd.hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:31:
Naar mijn mening beschijf je nu waarom het hebben van een dynamisch contract niet zo handig is in combinatie met zonnepanelen en een batterij.
Op minder zonnige dagen kun je van strategie wisselen, en op goedkopere uren bijladen forceren, en dan op die manier afnemen op de dure uren vermijden.
Of dat voor mij voordelig uit gaat pakken kan ik pas over een jaar, of twee, zeggen, maar ik denk dat de kans goed is dat het me veel geld gaat schelen.
Plus, er is de Tweakers factor. Lekker knutselen in Home Assistant, en een complex proces optimaliseren, dat vind ik leuk.
Als er 800 kWh door je batterij(en) gaat is dat toch 200 kWh. Hier op een verbruik van 3000 ex EV ga ik dat wel merken ja. Ben NOMF (nul op de meter Financieel) gewend. Ik heb een dynamisch contract. Gemiddeld 23 ct terug gekregen. Noem dat niet weinig.netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:50:
[...]
Ik betwijfel of je het extra verlies van 1 of 2 HW thuisaccu's die in NoM stand staan echt gaat zien op de jaarafrekening. Daarvoor zijn ze te klein en krijg je te weinig voor wat je teruglevert.
Met een veel grotere accu is het interessant, maar eigenlijk moet je dan ook meteen naar een DC oplossing om het maximale er uit te halen.
Ik ben ook tevreden ondanks dat het in theorie hoger zou kunnen zijn. Er over blijven klagen kost meer energie 😂
Ik heb over mei volgens de rapportage van Vattenfall in mei 0 khw afgenoemen. In mei 2014 114 kwh. Dus ik ben zeer tevreden. RTE goed of niet. Het bespaart mij geld. Natuurlijk niet de aanschaf van de PIB’s meegerekend, want ik verwacht niet dat ik die terug verdien, maar het is gewoon heel leuk om te zien wat je minder of helemaal niets van het net kunt halen. Een leuke hobby en hobby’s kosten geld. Deze misschien niet. En je doet ook nog wat voor het milleu.netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:50:
[...]
Ik betwijfel of je het extra verlies van 1 of 2 HW thuisaccu's die in NoM stand staan echt gaat zien op de jaarafrekening. Daarvoor zijn ze te klein en krijg je te weinig voor wat je teruglevert.
Ik ben ook tevreden ondanks dat het in theorie hoger zou kunnen zijn. Er over blijven klagen kost meer energie
Je kunt nog een extra slag maken straks. Pas laden als de tarieven laag zijn. De rest het net op. Ontladen op de dure uren. Net support bij overschot en tekort. Beloning/besparing. Als je dan ook nog de juiste dynamisch leverancier pakt kun je wat extra's binnen harken. Ik durf na 3 maanden gerust te zeggen dat dynamisch beter werkt dan variabel voor onze situatie. 10 jaar eerder moeten doen. Vanmiddag geladen op 11 ct. Straks ontladen (NOM) als we bijna dertigers hebben. Mits de zon weg is anders krijgen de panelen voorrang.JeroenH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:55:
[...]
Ik denk dat de combinatie PV + batterij + dynamisch juist een hele mooie is, als je je batterij ten minste enigszins kunt sturen. NOM is in zonnige perioden prima, je hebt je batterij dan vol zodat je afnemen op de duren uren vermijd.
Op minder zonnige dagen kun je van strategie wisselen, en op goedkopere uren bijladen forceren, en dan op die manier afnemen op de dure uren vermijden.
Of dat voor mij voordelig uit gaat pakken kan ik pas over een jaar, of twee, zeggen, maar ik denk dat de kans goed is dat het me veel geld gaat schelen.
Plus, er is de Tweakers factor. Lekker knutselen in Home Assistant, en een complex proces optimaliseren, dat vind ik leuk.
Op dit moment nog polling. Ik denk dat ik volgende maand de WebSocket ga implementeren in HA.ricdijk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:45:
[...]
Mooi werk! Ben even nieuwsgierig, wordt er gebruik gemaakt van de restapi (5 seconden poll frequentie) of van websockets (elke seconde update)?
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Mei 2025 was dan ook zeer zonnig tov mei 2024,. Moet je wel meenemen in het overzicht en de gedachtengang over besparing, had zelf een verschil in opbrengst van de panelen van 120 Kwh in het voordeel van 2025.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:07:
[...]
Ik heb over mei volgens de rapportage van Vattenfall in mei 0 khw afgenoemen. In mei 2014 114 kwh. Dus ik ben zeer tevreden. RTE goed of niet. Het bespaart mij geld. Natuurlijk niet de aanschaf van de PIB’s meegerekend, want ik verwacht niet dat ik die terug verdien, maar het is gewoon heel leuk om te zien wat je minder of helemaal niets van het net kunt halen. Een leuke hobby en hobby’s kosten geld. Deze misschien niet. En je doet ook nog wat voor het milleu.
Ross
Ok, stel dat je het kan halveren met een andere AC accu en dus op 87,5% uit komt. Dan scheelt het dus 100 kWh op jaarbasis. Dat is dan in jouw voorbeeld €23.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:02:
[...]
Als er 800 kWh door je batterij(en) gaat is dat toch 200 kWh. Hier op een verbruik van 3000 ex EV ga ik dat wel merken ja. Ben NOMF (nul op de meter Financieel) gewend. Ik heb een dynamisch contract. Gemiddeld 23 ct terug gekregen. Noem dat niet weinig.
Maar ik neem even aan dat dit inclusief salderen van de energiebelasting is, en dat is deze zomer nog leuk en volgend jaar nog even en dan is het klaar. Je bespaart daarna nog maar €0,107 per kWh die je terug levert, dus een gigantisch verschil van €10,70 op jaarbasis tov de HW batterij.
Zelf zit ik nog even op een vast contract zonder terugleverkosten dat tegelijk afloopt met deze zomer. Daarnaast liggen er zo veel panelen dat ik in 2024 al een jaarlijks overschot had. Dus die energiebelasting telt al niet op het verlies.
Dus nee, daar ga ik niet wakker van liggen en ook niet zonder excel spreadsheet en HW export op de jaarrekening terug vinden.
Ja. Dat klopt inderdaad.Ross11 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:46:
[...]
Mei 2025 was dan ook zeer zonnig tov mei 2024,. Moet je wel meenemen in het overzicht en de gedachtengang over besparing, had zelf een verschil in opbrengst van de panelen van 120 Kwh in het voordeel van 2025.
Als je wel de beta hebt dan kan je dit ook bewerkstelligen met het 'curl' commando vanuit Windows, macOS of Linux en als taak inplannen.ivo1969 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:14:
[...]Voor HA of Homey ben ik nog niet slim genoeg voor 🙃
Change Control Mode: zero, to_full or standby
curl https://<IP>/api/batteries --insecure -X PUT -H "Authorization: Bearer <TOKEN>" -H "X-Api-Version: 2" -d '{"mode": "standby"}'
Vooraf wel een user en token aanmaken op P1 API v2.
https://api-documentation...com/docs/v2/authorization
[ Voor 10% gewijzigd door eovermeer op 14-06-2025 19:00 ]
Dus je zegt dat GEEN batterij beter is dan een batterij met een rte van 75?Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Misschien mis ik iets maar graag wat advies.
Ik probeer nu net even mijn 2 batterijen in HA toe te voegen en dan wordt er bij de eerste stap in HA gezegd:
:strip_exif()/f/image/tm8WROInGyP5kef2wPVaWpUO.png?f=user_large)
Nu zit er maar 1 knop op die accu. Dus ik ren naar dat ding, druk die knop 2 seconden in en ren weer terug naar de PC. Maar elke keer zegt ie: " Failed to authorize, make sure to press the button of the device within 30 seconds" Ik heb ruim binnen 30s op die knop gedrukt..
Toen ik mijn eerste accu net had hoefde ik dit niet te doen vziw. Wat mis ik hier?
Nevermind, blijkbaar rende ik toch niet hard genoeg...
Ik probeer nu net even mijn 2 batterijen in HA toe te voegen en dan wordt er bij de eerste stap in HA gezegd:
:strip_exif()/f/image/tm8WROInGyP5kef2wPVaWpUO.png?f=user_large)
Nu zit er maar 1 knop op die accu. Dus ik ren naar dat ding, druk die knop 2 seconden in en ren weer terug naar de PC. Maar elke keer zegt ie: " Failed to authorize, make sure to press the button of the device within 30 seconds" Ik heb ruim binnen 30s op die knop gedrukt..
Toen ik mijn eerste accu net had hoefde ik dit niet te doen vziw. Wat mis ik hier?
Nevermind, blijkbaar rende ik toch niet hard genoeg...

[ Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 14-06-2025 19:09 ]
Hela, die zou ik dus ook kunnen gebruiken in Homey en daarmee de batterij op stand-by te zetten als die boiler aan het opwarmen is ?eovermeer schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:56:
[...]
Als je wel de beta hebt dan kan je dit ook bewerkstelligen met het 'curl' commando vanuit Windows, macOS of Linux en als taak inplannen.
Change Control Mode: zero, to_full or standby
curl https://<IP>/api/batteries --insecure -X PUT -H "Authorization: Bearer <TOKEN>" -H "X-Api-Version: 2" -d '{"mode": "standby"}'
Oh, moet die wel eerst gaan opwarmen anders kan ik dat niet detecteren...
Fair enough.Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:07:
[...]
Strikt gezien levert de HW zeker wel terug aan het net, het is echter een verwaarloosbare hoeveelheid.
En ik snap best dat een brandweer etc. het handig vind als het is gemeld en dus bekend is. Ik zou er ook geen moeite mee hebben het om die reden te melden. Maar het hoeft nu echt niet.
Ik heb de stickers geplakt, zowel in de meterkast als in het CV hok (waar er 1 staat), maar niet gemeld. En dat lijkt me ook niet nodig volgens de huidige regels.
Nee, dat zeg ik helemaal niet.bixobie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:57:
[...]
Dus je zegt dat GEEN batterij beter is dan een batterij met een rte van 75?
Je zegt straks "laat maar" en wilt nu de discussie weer starten 🤔🤡bixobie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:57:
[...]
Dus je zegt dat GEEN batterij beter is dan een batterij met een rte van 75?
Nee, ik houd er nu mee op.wie er ook op reageerd. Want dit wordt vervelend.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Je zegt straks "laat maar" en wilt nu de discussie weer starten 🤔🤡
[ Voor 5% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 14-06-2025 19:10 ]
Laten we het gewoon gezellig en informatief houden. Meningen mogen verschillen. Gelukkig maar anders reden we allemaal in dezelfde auto en kleur. Is ook maar saai.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:09:
[...]
Nee, ik houd er nu mee op.wie er ook op reageerd.
Ik heb het al eerder gepost. Ik kijk naar de PIB op mijn oude contract en nu naar de PIB dynamisch. De basis van het hele verhaal ligt naast net support, milieu aspect etc op een mogelijkheid te zoeken hem terug te verdienen. Inclusief afschrijving (hoe je die ook berekend). Eerder schreef ik dat de PIB me 6 ct per cyclus koste (variabel). Nu zit ik op 2 a 3 ct nog. Dus naast mijn motivatie aanschaf (net, mileu, kennis making met batterij) zoek ik nog naar de factor terug verdienen. Leuk als de eerste wensen lukken en fijn dat er wat te tweaken valt.netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:47:
[...]
Ok, stel dat je het kan halveren met een andere AC accu en dus op 87,5% uit komt. Dan scheelt het dus 100 kWh op jaarbasis. Dat is dan in jouw voorbeeld €23.
Maar ik neem even aan dat dit inclusief salderen van de energiebelasting is, en dat is deze zomer nog leuk en volgend jaar nog even en dan is het klaar. Je bespaart daarna nog maar €0,107 per kWh die je terug levert, dus een gigantisch verschil van €10,70 op jaarbasis tov de HW batterij.
Zelf zit ik nog even op een vast contract zonder terugleverkosten dat tegelijk afloopt met deze zomer. Daarnaast liggen er zo veel panelen dat ik in 2024 al een jaarlijks overschot had. Dus die energiebelasting telt al niet op het verlies.
Dus nee, daar ga ik niet wakker van liggen en ook niet zonder excel spreadsheet en HW export op de jaarrekening terug vinden.
Als je kijkt dan kun je evt sleutelen aan een RTE. Dat zou net de factor kunnen zijn hem dus ook aan de 4e wens te laten voldoen. Tweak gehalte in je achterhoofd nemen. Niet meer of minder.
Als er CAPS langskomen, is dat meestal een goed moment om de discussie te stoppen is mijn ervaring hier. Een soort van Godwin....., dan heb je ook altijd verloren, net als wanneer je gaat roepen.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Je zegt straks "laat maar" en wilt nu de discussie weer starten 🤔🤡
Volgens mij nu voor de derde keer hier: ik zeg tegen mijn kinderen altijd dat als je harder roept, je niet meer gelijk hebt.
[ Voor 23% gewijzigd door aip op 14-06-2025 19:23 ]
Deze reactie komt omdat er straks een mening staat. Dan weggehaald wordt met never mind om vervolgens hem toch weer te starten en mensen voor 🤡 uit te maken. Daar word ik wat chagie van. Maar goed. Door........aip schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:21:
[...]
Als er CAPS langskomen, is dat meestal een goed moment om de discussie te stoppen is mijn ervaring hier. Een soort van Godwin....., dan heb je ook altijd verloren, net als wanneer je gaat roepen.
Volgens mij nu voor de derde keer hier: ik zeg tegen mijn kinderen altijd dat als je harder roept, je niet meer gelijk hebt.
Deze boiler is iets te slim voor mij, maar als ik de handleiding lees (onder documentatie op de warmteservice pagina) gaat deze pas werken vanaf 1000 W overschot (waarde kun je instellen afhankelijk van type en vermogen) en de boiler gaat dan naar een hogere ingestelde temperatuur dan de normaal ingestelde temperatuur. De boiler start wanneer het water te veel is afgekoeld en als je smart functie gebruikt, start de boiler voor de tijden dat je de afgelopen week de boiler gebruikt hebt.Jpiek schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:45:
[...]
Eigen P1 meter, het gaat om deze :
https://www.warmteservice...artboiler-80L-/p/18056750
beetje afhankelijk van hoe de aansturing straks gaat worden wellicht de 120L uitvoering
Nee, dan zou het juist niet werken, de Boiler moet voorrang hebben op de Batterij.
Hij start dus niet wanneer je overschot hebt :
:strip_exif()/f/image/lctYfw3Vs5uDTL3joX1FoSM9.jpg?f=fotoalbum_large)
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Eens.Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:26:
[...]
Deze reactie komt omdat er straks een mening staat. Dan weggehaald wordt met never mind om vervolgens hem toch weer te starten en mensen voor 🤡 uit te maken. Daar word ik wat chagie van. Maar goed. Door........
En 'on a positive note': ik heb vannacht voor het eerste de airco laten doordraaien, en nog een wasje gedraaid ook (een van de jongens had bij de visboer gewerkt, die kleding laat ik niet liggen maar was ik direct), en vanmorgen was de minimale lading van de 3 PiB's nog 22%.
Had ik al gezegd dat ik heel tevreden ben?
Hopelijk staat de wasmachine niet bijna naast je bed 😜aip schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Eens.
En 'on a positive note': ik heb vannacht voor het eerste de airco laten doordraaien, en nog een wasje gedraaid ook (een van de jongens had bij de visboer gewerkt, die kleding laat ik niet liggen maar was ik direct), en vanmorgen was de minimale lading van de 3 PiB's nog 22%.
Had ik al gezegd dat ik heel tevreden ben?
Was me van de week ook al even opgevallen, vanavond weer en even wat langer aangekeken.
Tijdens eten koken (keramisch) wordt gebruik gemaakt van de PIB en deels van het net.
Nadat ik klaar ben met het koken, ging ik eten en zag dat de batterij niet werd bijgeladen en de overtollige zonnenergie gaat naar het net in plaats van de PIB, terwijl de PIB nog niet vol is.
Ook even naar boven gelopen en er branden geen leds. Zie afbeelding 1.
Na 10-15 minuten begint de PIB weer met laden. Ook zijn dan de leds op de PIB weer paars. Zie afbeelding 2.
Was dit nu een probleem wat in volgende software versie gefixt zou zijn (of mogelijk al is in de beta-versie) ?Afbeelding 1:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1DA7qC1PAaxRHMRUft81phC9.jpg?f=user_large)
Afbeelding 2:
Tijdens eten koken (keramisch) wordt gebruik gemaakt van de PIB en deels van het net.
Nadat ik klaar ben met het koken, ging ik eten en zag dat de batterij niet werd bijgeladen en de overtollige zonnenergie gaat naar het net in plaats van de PIB, terwijl de PIB nog niet vol is.
Na 10-15 minuten begint de PIB weer met laden. Ook zijn dan de leds op de PIB weer paars. Zie afbeelding 2.
Was dit nu een probleem wat in volgende software versie gefixt zou zijn (of mogelijk al is in de beta-versie) ?Afbeelding 1:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1DA7qC1PAaxRHMRUft81phC9.jpg?f=user_large)
Afbeelding 2:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qdbdJqWD0WpxEVwq9kqifqXt.jpg?f=user_large)
Vind het soms toch bijzonder dat in een topic over batterijen, op Tweakers nota bene, de emoties zo hoog oplopen. Ik lurk en post al een aantal jaartjes hier, en ben het nooit eerder zo tegen gekomen. Vraag me toch af hoe dat komt.
Dat gezegd hebbende, ik wil toch even inhaken op de discussie.
Had ik die kennis vorig jaar gehad, had ik misschien een andere keuze gemaakt. Wat dat betreft heeft HW de lancering gewoon goed getimed. Ze waren als eerste op de markt met een plug-in en onder andere ik zijn daar direct op gesprongen.
Waar ik tot nu toe wel zeer tevreden over ben is de stabiliteit van het systeem. Ik weet het, anderen hebben issues, maar hier draait het gewoon perfect. De service bij Homewizard (had er ééntje die gewisseld moest worden, dat werd gewoon top opgepakt) en de mate waarin gewerkt wordt aan API en het beta-programma. Zeker dat laatste vind ik echt heel gaaf en is voor mij vooral de reden dat ik voor HW ben gegaan. Nederlands bedrijf met tot dat punt toe een goede track record met support en de API/samenwerking met Home Assistant.
Zou de RTE meer in lijn met huidige concurrentie liggen, dan was het een perfect product voor mij. Maar het verpest de lol ook niet zoals het nu is.
Ik kan natuurlijk niet voor GL007 spreken. Ik ben zelf tevreden met de PIB. De RTE is... ok... Toch wel één van de puntjes waardoor ik 'meer' blijf willen. Ik zie dat Zendure zo'n 10% hoger zit en ondertussen ook goedkoper is.
Had ik die kennis vorig jaar gehad, had ik misschien een andere keuze gemaakt. Wat dat betreft heeft HW de lancering gewoon goed getimed. Ze waren als eerste op de markt met een plug-in en onder andere ik zijn daar direct op gesprongen.
Waar ik tot nu toe wel zeer tevreden over ben is de stabiliteit van het systeem. Ik weet het, anderen hebben issues, maar hier draait het gewoon perfect. De service bij Homewizard (had er ééntje die gewisseld moest worden, dat werd gewoon top opgepakt) en de mate waarin gewerkt wordt aan API en het beta-programma. Zeker dat laatste vind ik echt heel gaaf en is voor mij vooral de reden dat ik voor HW ben gegaan. Nederlands bedrijf met tot dat punt toe een goede track record met support en de API/samenwerking met Home Assistant.
Zou de RTE meer in lijn met huidige concurrentie liggen, dan was het een perfect product voor mij. Maar het verpest de lol ook niet zoals het nu is.
Door grote verandering in de belasting van je lichtnet kan het zijn dat de batterij opnieuw met het net moet synchroniserenDG64 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:40:
Was me van de week ook al even opgevallen, vanavond weer en even wat langer aangekeken.
[Afbeelding]
Afbeelding 2:
[Afbeelding]
Marstek topic nooit gelezen? Nexus batterij topic? Ken dr nog wel een paar.Aardedraadje schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:45:
Vind het soms toch bijzonder dat in een topic over batterijen, op Tweakers nota bene, de emoties zo hoog oplopen. Ik lurk en post al een aantal jaartjes hier, en ben het nooit eerder zo tegen gekomen. Vraag me toch af hoe dat komt.
[...]
Ik kan natuurlijk niet voor GL007 spreken. Ik ben zelf tevreden met de PIB. De RTE is... ok... Toch wel één van de puntjes waardoor ik 'meer' blijf willen. Ik zie dat Zendure zo'n 10% hoger zit en ondertussen ook goedkoper is.
Ik denk dat het met name komt omdat we met zn alle een idee hebben rondom de PIB. Voor de 1 is het goed zoals hij is. Voor de ander mag het uitgebreider waar eerst genoemde om de eenvoud misschien niet eens op zit te wachten.
Daarnaast zijn er verschillende opvattingen over inzet vd PIB. De 1 op vast/variabel contract en de ander op dynamisch met ook nog eens verschillende contractvormen, terugleverboetes, vergoedingen etc. De 1 wil minder stroom "weggooien" en de ander dekt het af met het overschot van de panelen.
Sommige intereseert het helemaal niet of de PIB terug te verdienen is. Doen het voor het milieu, net of iets anders.
De kunst is om de verschillen te mogen benoemen, mogelijke verbeteringen aan te geven maar ook te respecteren dat een ander een andere mening heeft. Kritisch kijkend naar mezelf laat ik mezelf ook wel eens verleiden. Gemiste kans voor mij maar post altijd wel met de beste intenties!
Maar had ik dan niet daarover melding moeten zien bij de batterij ?GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:56:
[...]
Door grote verandering in de belasting van je lichtnet kan het zijn dat de batterij opnieuw met het net moet synchroniseren
Donald
Hoe lang word er al gesproken dat iedereen over moet op electrisch? Hoe lang zijn ze al bezig om de elektra in orde te maken. Als zelfs nieuwbouwwijken niet aangesloten kunnen worden op het net omdat de kabels in de omgeving niet toereikend zijn, wat hebben ze al die tijd dan gedaan?netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:22:
[...]
De werkelijkheid is net iets anders. Maar als jij denkt dat je het beter kan: https://www.stedin.net/werken-bij/vacatures
Gewacht tot ze toestemming kregen van hun eigenaren, de overheid, om aan het werk te mogen gaanmike123 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:28:
[...]
Hoe lang word er al gesproken dat iedereen over moet op electrisch? Hoe lang zijn ze al bezig om de elektra in orde te maken. Als zelfs nieuwbouwwijken niet aangesloten kunnen worden op het net omdat de kabels in de omgeving niet toereikend zijn, wat hebben ze al die tijd dan gedaan?
Dezelfde overheid die wel een energietransitie op poten heeft gezet maar geen enkel moment heeft nagedacht over de infrastructuur die daarvoor nodig is.
Dezelfde overheid die allerlei wetten en regels heeft gemaakt waardoor er een haast eindeloze strijd nodig is om de vergunning voor het uitvoeren van werkzaamheden te krijgen.
Lees dit maar eens:mike123 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:28:
[...]
Hoe lang word er al gesproken dat iedereen over moet op electrisch? Hoe lang zijn ze al bezig om de elektra in orde te maken. Als zelfs nieuwbouwwijken niet aangesloten kunnen worden op het net omdat de kabels in de omgeving niet toereikend zijn, wat hebben ze al die tijd dan gedaan?
https://nos.nl/l/2446934
Bedankt voor het behoeden voor een miskoop. Had ik blijkbaar niet goed gelezen dan.PeteSplit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:31:
[...]
Deze boiler is iets te slim voor mij, maar als ik de handleiding lees (onder documentatie op de warmteservice pagina) gaat deze pas werken vanaf 1000 W overschot (waarde kun je instellen afhankelijk van type en vermogen) en de boiler gaat dan naar een hogere ingestelde temperatuur dan de normaal ingestelde temperatuur.
Hij start dus niet wanneer je overschot hebt
Schiet ik niks mee op... Tenminste is niet volgens plan.
Dat hoeft niet altijdDG64 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:16:
[...]
Maar had ik dan niet daarover melding moeten zien bij de batterij ?
Donald
Je kan ook gewoon een warmtepompboiler nemen. Krijg je nog subsidie ook.Jpiek schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:52:
[...]
Bedankt voor het behoeden voor een miskoop. Had ik blijkbaar niet goed gelezen dan.
Schiet ik niks mee op... Tenminste is niet volgens plan.
Het is natuurlijk geen dom aan/uit ding maar je zelfverbruik gaat wel omhoog en in de winter is het veel goedkoper qua verbruik.
Deze vind ik wel mooi (is stiekem een Vaillant):
https://www.boiler-shop.n...l-bulex-magna-aqua-200-3/
@bixobie & @Olie_B_Bommel
Hier meerdere accu's staan met 83-85% RTE, dus ik begrijp de discussie wél. Maar negeer de lage RTE vooral als je er vrede mee hebt, niet mijn probleem.
71 vs 85% is hier een verschil van 1400 kWh per jaar, als je dat zonder nadenken weg wil gooien en goed wil praten: Be my quest, ik hecht daar echter wél waarde aan.
Hier meerdere accu's staan met 83-85% RTE, dus ik begrijp de discussie wél. Maar negeer de lage RTE vooral als je er vrede mee hebt, niet mijn probleem.
71 vs 85% is hier een verschil van 1400 kWh per jaar, als je dat zonder nadenken weg wil gooien en goed wil praten: Be my quest, ik hecht daar echter wél waarde aan.
[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 14-06-2025 22:00 ]
Lees ik dat nu goed? 14% verschil = gelijk aan 1400 kwh.Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:50:
@bixobie & @Olie_B_Bommel
Hier meerdere accu's staan met 83-85% RTE, dus ik begrijp de discussie wel. Maar negeer de lage RTE vooral als je er vrede mee hebt, niet mijn probleem.
71 vs 85% is hier een verschil van 1400 kWh per jaar, als je dat zonder nadenken weg wil gooien: Be my quest, ik hecht daar wél waarde aan.
Dat zou dan betekenen dat je een batterij systeem hebt waar jaarlijks 10.000 kwh door heen gaat.
En dat wil je vergelijken met een simpele plug en play batterij met een capaciteit van 2,7kwh.
*toon
[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2025 09:28 ]
Klopt, want 2,7 kWh en 800 Watt zijn voldoende voor ieder huishouden. Meer is niet nodig.hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:04:
[...]
Lees ik dat nu goed? 14% verschil = gelijk aan 1400 kwh.
Dat zou dan betekenen dat je een batterij systeem hebt waar jaarlijks 10.000 kwh door heen gaat.
En dat wil je vergelijken met een simpele plug en play batterij met een capaciteit van 2,7kwh.
Dat slaat toch nergens op.
Even lezen. Hij schrijft dat 14% bij hem 1400kWh is. niet dat dat bij iedereen zo is.hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:04:
[...]
Lees ik dat nu goed? 14% verschil = gelijk aan 1400 kwh.
Dat slaat toch nergens op.
*liever een TR
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2025 09:29 ]
Komt onder de streep uit op ongeveer dezelfde kosten incl. installatie. Maar vereist meestal een grotere tank. Die kan ik niet of nauwelijks kwijt..netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:32:
Je kan ook gewoon een warmtepompboiler nemen. Krijg je nog subsidie ook.
Voordeel van de elektrische boiler zo juist zijn dat ik het gros van de stroom uit opwek zou kunnen halen.
Je brengt me toch weer aan het twijfelen...
Er is een andere reden dat ik voor HW batterij heb gekozen. Wij wonen in een 110 jaar oud huis die klein en compact is. Gezien de ruime en de mogelijkheid om extra Electrabel groepen in het het huis te maken.
Heb ik gekozen voor het Homewizard concept. Ik kan in het huis wel op twee locatie en groepen 2 batterijen kwijt. Dus de keuze is hierdoor erg simpel. De groep voor de zonnepanelen kon met pijn en moeite erbij geplaatst worden in de meterkast. Vandaar de tevredenheid dat we toch batterijen kunnen toepassen. Helaas kwamen de andere firma’s ook met oplossingen maar ik had de batterij besteld.
Het forum ben ik zeer dankbaar voor de informatie. En samen met Homey kan ik de batterij op elke wenste methode toepassen.
Heb ik gekozen voor het Homewizard concept. Ik kan in het huis wel op twee locatie en groepen 2 batterijen kwijt. Dus de keuze is hierdoor erg simpel. De groep voor de zonnepanelen kon met pijn en moeite erbij geplaatst worden in de meterkast. Vandaar de tevredenheid dat we toch batterijen kunnen toepassen. Helaas kwamen de andere firma’s ook met oplossingen maar ik had de batterij besteld.
Het forum ben ik zeer dankbaar voor de informatie. En samen met Homey kan ik de batterij op elke wenste methode toepassen.
Sorry, maar wederom zie ik een confirmation en buyers bias. Er zijn ook andere thuisaccu's met betere RTE, lagere kosten en kleinere formfactor die in jouw situatie passend waren geweest. Ik zie geen enkele reden dat alleen een HW PiB hieraan voldoet.GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:11:
Er is een andere reden dat ik voor HW batterij heb gekozen. Wij wonen in een 110 jaar oud huis die klein en compact is. Gezien de ruime en de mogelijkheid om extra Electrabel groepen in het het huis te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 14-06-2025 23:28 ]
Dan hebben ze recent dit aangepast. Goed om te weten.PeteSplit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:54:
[...]
Bij mij is het registreren wel gelukt (ook is het aantal kW per Watt / 0,001 kW mogelijk)
4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery
Kortom, jij vindt de hw pib geen goede batterij, en alles wat een ander hier aanhaalt als reden waarom hij er wel tevreden over is wordt afgedaan als kopers vooroordeel?Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:17:
[...]
Sorry, maar wederom zie ik een confirmation en buyers bias. Er zijn ook andere thuisaccu's met betere RTE, lagere kosten en kleinere formfactor die in jouw situatie passend waren geweest. Ik zie geen enkele reden dat alleen een HW PiB hieraan voldoet.
Dan ben je snel uitgepraat. Maar wat is dan het nut van telkens weer dit onderwerp aanroeren in dit topic?
Ik lees hier wat dingen terug en denk het zal allemaal wel.
Ik ben begonnen met 1 batterij en heb er nu 2.
Ik had nooit gehoord van RTE, dat snap ik nu en ik kom niet hoger dan 73%, lig ik daar wakker van , nee.
Momenteel heb ik 0 op de teller,
Batterijen worden gevuld en krijg ze niet leeg deze periode.
Overdag wasmachine aan ( nee) niet iedere dag., inductie , airco aan.
Kortom verbruik er op los.
Zijn er andere / betere oplossingen? Ja ongetwijfeld, maar oplossing die ik wilde was veel duurder.
Ben ik blij met de batterijen voor mijn doel, ja.
Ben ik blij met communicatie HW. , nee.
Zou ik een ander de batterijen aanraden , ja
Zo dames gaan we nu weer verder over de batterij?
Ik ben begonnen met 1 batterij en heb er nu 2.
Ik had nooit gehoord van RTE, dat snap ik nu en ik kom niet hoger dan 73%, lig ik daar wakker van , nee.
Momenteel heb ik 0 op de teller,
Batterijen worden gevuld en krijg ze niet leeg deze periode.
Overdag wasmachine aan ( nee) niet iedere dag., inductie , airco aan.
Kortom verbruik er op los.
Zijn er andere / betere oplossingen? Ja ongetwijfeld, maar oplossing die ik wilde was veel duurder.
Ben ik blij met de batterijen voor mijn doel, ja.
Ben ik blij met communicatie HW. , nee.
Zou ik een ander de batterijen aanraden , ja
Zo dames gaan we nu weer verder over de batterij?
Maar toch klopt het marketing verhaal niet van een betere omvormer omdat deze 800 watt is.
Waarom dan toch een RTE van 72-74%? Dat is hier op jaarbasis 1000kwh laden en maar maximaal 740kwh terugkrijgen. Eigenlijk dus een batterijboete.
Laten wij vooral zorgen dat deze batterij niet het apple-samsung syndroom krijgt waarbij alles standaard goed gepraat word als er iets vergeleken word. In dit topic lijkt het wel die kant op te gaan.
Waarom dan toch een RTE van 72-74%? Dat is hier op jaarbasis 1000kwh laden en maar maximaal 740kwh terugkrijgen. Eigenlijk dus een batterijboete.
Laten wij vooral zorgen dat deze batterij niet het apple-samsung syndroom krijgt waarbij alles standaard goed gepraat word als er iets vergeleken word. In dit topic lijkt het wel die kant op te gaan.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Welk marketing verhaal klopt wel?gielz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 06:29:
Maar toch klopt het marketing verhaal niet van een betere omvormer omdat deze 800 watt is.
Ik ben tot nu toe tevreden met waar voor ik heb betaald en wat ik krijg.
Nu wil iedereen zijn of haar gelijk.
Over een tijd zal er wel weer wat beters zijn.
Maar voor 2x 1395 euro eet ik geen boterham minder.
Mocht ik in toekomst iets beter vinden met zelfde gebruikers gemak dan komt dat er.
En mijn gepreekt communicatie vanuit HW moet beter.
En op deze zondag: Amen
Om het vooral technisch te houden. Ik heb eens zitten nadenken over dat marketingverhaal.gielz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 06:29:
Ik denk zelf dat HW zichzelf in het 24V hoekje heeft geschilderd. Dat heeft voor- en nadelen. Lagere schakelverliezen, beter EMC-gedrag, dat zijn voordelen bij lagere spanningen. Daartegenover staan hogere stromen bij gelijk vermogen, en daarbij horende (kwadratisch hogere) conduction losses. Dat ze dan tóch 70-75% weten te halen is best netjes en zou inderdaad zomaar kunnen komen door de kleine omvormer.
Waarom ze ooit voor 24V hebben gekozen, geen idee. Ze hebben het hier wel eens gehad over "kortere lijnen" ofzoiets. Maar het lijkt me ondertussen wel ontkracht dat 24V beter is.
De keuze hebben ze destijds gemaakt voor veiligheid naar eigen zeggen, niet per se efficiëntie.
[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 15-06-2025 07:12 ]
Mensen zitten ook gewoon verschillend in de wedstrijd. Als jij veel overschot hebt per jaar en een vast contract dan krijg je voor 100kWh minder export maar een paar euro minder. Helemaal als je over het algemeen je batterijen niet helemaal leeg krijgt en dus ook niet 'later moet importeren'.
Met een dynamisch contract is een kWh veel meer waard en kijk je dus ook anders tegen RTE aan.
Ik ga in 2027 mijn zonnepanelen afknijpen* naar 30-50%. Dat levert meer exportverlies op dan een lage RTE.
Van ergens april tot ergens september heb ik zelden dat mijn batterijen helemaal leeg zijn, en van begin november tot eind februari heb ik minder dan 25 kWh over om uberhaupt in mijn batterij te stoppen. (waarvan een groot deel ook nog onder de 70W blijft en dus niet eens de batterij op kan.) Dus ik kom tot iets van 90 dagen per jaar dat in mijn situatie RTE echt van belang is. (en dan nog is het effect daar ook erg beperkt omdat ik in de helft van die dagen in een situatie zit van of zo goed als geen opslag. Waardoor de dagen dat het impact heeft nog verder zakt.)
Blijft staan dat ook ik wel vind dat HW gefaald heeft in de grote woorden over hoe goed en slim ze wel niet waren met een kleine omvormer. Maar ik heb er in mijn situatie dus niet echt last van.
*nee daar hoeft geen reactie op. Is gewoon een persoonlijke visie.
Het is dus gewoon een discussie die begint met verschillende startpunten, daarom zijn argumenten die voor de een doorslaggevend zijn voor de ander gewoon niet relevant.
Met een dynamisch contract is een kWh veel meer waard en kijk je dus ook anders tegen RTE aan.
Ik ga in 2027 mijn zonnepanelen afknijpen* naar 30-50%. Dat levert meer exportverlies op dan een lage RTE.
Van ergens april tot ergens september heb ik zelden dat mijn batterijen helemaal leeg zijn, en van begin november tot eind februari heb ik minder dan 25 kWh over om uberhaupt in mijn batterij te stoppen. (waarvan een groot deel ook nog onder de 70W blijft en dus niet eens de batterij op kan.) Dus ik kom tot iets van 90 dagen per jaar dat in mijn situatie RTE echt van belang is. (en dan nog is het effect daar ook erg beperkt omdat ik in de helft van die dagen in een situatie zit van of zo goed als geen opslag. Waardoor de dagen dat het impact heeft nog verder zakt.)
Blijft staan dat ook ik wel vind dat HW gefaald heeft in de grote woorden over hoe goed en slim ze wel niet waren met een kleine omvormer. Maar ik heb er in mijn situatie dus niet echt last van.
*nee daar hoeft geen reactie op. Is gewoon een persoonlijke visie.
Het is dus gewoon een discussie die begint met verschillende startpunten, daarom zijn argumenten die voor de een doorslaggevend zijn voor de ander gewoon niet relevant.
[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-06-2025 07:08 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik vermoed dat de omvormer kwalitatief helemaal niet zo goed is als we denken/hopen. Kan ook zijn dat het komt omdat het accu's met LFP cellen zijn die misschien ook niet de beste kwaliteit hebben. Men wil natuurlijk een zo hoog mogelijke marge dus het is logisch dat er niet het beste van het beste (=vaak ook aan de duurdere kant) in zit.gielz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 06:29:
Komt bij dat de quality control ronduit slecht is bij deze accu's. Het aantal accu's met E errors was en is gewoon te hoog. En ik denk dat @HomeWizard_NL zich dat ook begon te beseffen en dat men daarom ook de beloofde leveringen heeft uitgesteld voor mei en juni.
Ik zeg *denk* want de communicatie is eigenlijk non existent rondom de accu de laatste tijd. Wat natuurlijk speculatie in de hand werkt. Er wordt niks meer verteld rondom de leveringen en hier wordt ook nooit meer inhoudelijk gereageerd door @HomeWizard_NL. Ondanks de vele directe relevante vragen. De laatste reactie was een reactie op een vraag over de cellen die werd omgespind naar een marketingpost met bullet points. En dat was na de blammage met de refurbished accu's. Ik persoonlijk heb me daar gigantisch aan gestoord.
En dan komen we inderdaad bij de refurbished accu's uit. Je verkoopt als bedrijf tweedehands accu's voor de nieuw prijs omdat je weet dat ze toch wel verkopen gezien de pre orders. Dat is wel heel erg 'VOC mentaliteit' achtig maar goed mensen kopen het dus ik snap het. En dan verstuur je ze allemaal niet werkend de deur uit.. Onbegrijpelijk eerlijk gezegd.
En ja bovenstaande dingen die ik beschrijf werden en worden eigenlijk stuk voor stuk goed gepraat hier. Wat inderdaad past bij het Apple/Samsung syndroom wat je benoemt. Daar moeten we echt voor oppassen. @HomeWizard_NL is een bedrijf die onze centen wil hebben en dat moeten ze verdienen. En dat doen ze niet door apparaten te versturen die niet door QC horen te komen met niet goed werkende firmware en er dan niks over te zeggen.
Waarom heeft * AtlAntA dan 2 accu's hoor ik sommigen luidop denken? Nou, eigenlijk omdat ik (net zoals de meesten hier denk ik) het huis vol homewizard stekkers heb met een p1 meter waarvan ik de historische data niet kwijt wil. Het leek me een laagdrempelige manier om kennis te maken met accu's. Mochten de beide accu's nu blijven werken en ik krijg ze werkend op de manier dat ik wil via home assistant dan mogen ze nog even blijven.
Ik zeg even want over ongeveer een jaartje verwacht ik een nog grotere run op deze accu's waardoor ik ze goed kan verkopen en hopelijk heb ik dan al een meer custom systeem hangen ergens die:
-goedkoper is per kwh.
-betere rte heeft
-met veel meer vermogen kan laden/ontladen.
Ik kan nog wel even doorgaan maar een pib vergelijken met een custom achtig setup is niet logisch natuurlijk.
Voor nu wens ik jullie allemaal een fijne vaderdag toe en hoop ik dat we ook weer inhoudelijk kritisch mogen zijn.

Volgens mij gaat deze discussie niet over of het artikel perfect is of perfect functioneert en of men mag zeggen dat het niet perfect is, maar over of mensen ook tevreden en blij kunnen en mogen zijn met hun, vaak bewust gekozen hw pib, zonder dat dat daarmee wordt afgedaan als kopers vooroordeel.AtlAntA schreef op zondag 15 juni 2025 @ 07:30:
[...]
Ik vermoed dat de omvormer kwalitatief helemaal niet zo goed is als we denken/hopen. Kan ook zijn dat het komt omdat het accu's met LFP cellen zijn die misschien ook niet de beste kwaliteit hebben. Men wil natuurlijk een zo hoog mogelijke marge dus het is logisch dat er niet het beste van het beste (=vaak ook aan de duurdere kant) in zit.
Komt bij dat de quality control ronduit slecht is bij deze accu's. Het aantal accu's met E errors was en is gewoon te hoog. En ik denk dat @HomeWizard_NL zich dat ook begon te beseffen en dat men daarom ook de beloofde leveringen heeft uitgesteld voor mei en juni.
Ik zeg *denk* want de communicatie is eigenlijk non existent rondom de accu de laatste tijd. Wat natuurlijk speculatie in de hand werkt. Er wordt niks meer verteld rondom de leveringen en hier wordt ook nooit meer inhoudelijk gereageerd door @HomeWizard_NL. Ondanks de vele directe relevante vragen. De laatste reactie was een reactie op een vraag over de cellen die werd omgespind naar een marketingpost met bullet points. En dat was na de blammage met de refurbished accu's. Ik persoonlijk heb me daar gigantisch aan gestoord.
En dan komen we inderdaad bij de refurbished accu's uit. Je verkoopt als bedrijf tweedehands accu's voor de nieuw prijs omdat je weet dat ze toch wel verkopen gezien de pre orders. Dat is wel heel erg 'VOC mentaliteit' achtig maar goed mensen kopen het dus ik snap het. En dan verstuur je ze allemaal niet werkend de deur uit.. Onbegrijpelijk eerlijk gezegd.
En ja bovenstaande dingen die ik beschrijf werden en worden eigenlijk stuk voor stuk goed gepraat hier. Wat inderdaad past bij het Apple/Samsung syndroom wat je benoemt. Daar moeten we echt voor oppassen. @HomeWizard_NL is een bedrijf die onze centen wil hebben en dat moeten ze verdienen. En dat doen ze niet door apparaten te versturen die niet door QC horen te komen met niet goed werkende firmware en er dan niks over te zeggen.
Waarom heeft * AtlAntA dan 2 accu's hoor ik sommigen luidop denken? Nou, eigenlijk omdat ik (net zoals de meesten hier denk ik) het huis vol homewizard stekkers heb met een p1 meter waarvan ik de historische data niet kwijt wil. Het leek me een laagdrempelige manier om kennis te maken met accu's. Mochten de beide accu's nu blijven werken en ik krijg ze werkend op de manier dat ik wil via home assistant dan mogen ze nog even blijven.
Ik zeg even want over ongeveer een jaartje verwacht ik een nog grotere run op deze accu's waardoor ik ze goed kan verkopen en hopelijk heb ik dan al een meer custom systeem hangen ergens die:
-goedkoper is per kwh.
-betere rte heeft
-met veel meer vermogen kan laden/ontladen.
Ik kan nog wel even doorgaan maar een pib vergelijken met een custom achtig setup is niet logisch natuurlijk.
Voor nu wens ik jullie allemaal een fijne vaderdag toe en hoop ik dat we ook weer inhoudelijk kritisch mogen zijn.
In een topic over airco's zie je dat ook vaak. Daar komen mensen die een lucht/water warmtepomp hebben of die daar naar willen overstappen, de mensen die tevreden zijn met hun airco vertellen hoe sneu dat is. Dat verwarmen met airco onder de maat is en dat wanneer je er tevreden over bent er iets mis is met je kwaliteitsstandaard.
Als 1 merk of systeem beter (het beste) zou zijn dan een ander voor iedereen, dan hadden we nog maar 1 soort appels, 1 merk/soort pindakaas, 1 merk/type wasmachine.
Kritisch zijn op een product en de leverancier is altijd goed denk ik, maar mensen die tevreden zijn met een product dat is ook prima.
Ik heb een bewuste keuze gemaakt voor de hw pib en ik ben er erg blij mee. Het geeft me dagelijks plezier om in de energy app te kijken naar het resultaat.
Ik heb alvorens deze batterij te kopen samen met mijn partner erg goed gekeken naar alle mogelijke alternatieven, ook de bejubelde Zendure, en ik heb bewust gekozen voor de hw pib. Omdat die beter in onze situatie past dan bijvoorbeeld een batterij van Zendure. En dat kan. Dat is geen kopers vooroordeel.
Niemand hoeft van mij tevreden te zijn met hun hw pib. Maar ik ben het wel.
Nou even een vraag tussendoor over de batterij die ik zelf niet snap:
2 batterijen zijn hier aan het werk en de ene heeft het gelukkig niet koud en doet ook zijn ding , maar ene batterij heeft nog vermogen van 24% en de andere 47% , nu begint stroom levering van de zonnepanelen hier weer en soms moet de batterij nog bijspringen en dat is zoals het hoort, maar waarom blijft de bij levering uit de batterij komen welke het minste "gevuld "is??
Verder wat ook raar is , van een van de batterij geeft aan ( paarse led ) dat batterij zou worden opgeladen, maar in de app staat batterij op inactief, klik op Identificeer dan knippert led (uiteraard) groen en daarna zijn de leds wit, ( en dat is de kleur van inactief)
Als momenteel genoeg wordt terug geleverd dan wordt de batterij waar nu nog 47% inzit als eerste bij geladen en dat is in mijn ogen niet logisch aangezien de andere batterij voor 22% gevuld is.
Misschien jip en janneke taal voor de techneuten onder ons, maar wie kan het verklaren?
2 batterijen zijn hier aan het werk en de ene heeft het gelukkig niet koud en doet ook zijn ding , maar ene batterij heeft nog vermogen van 24% en de andere 47% , nu begint stroom levering van de zonnepanelen hier weer en soms moet de batterij nog bijspringen en dat is zoals het hoort, maar waarom blijft de bij levering uit de batterij komen welke het minste "gevuld "is??
Verder wat ook raar is , van een van de batterij geeft aan ( paarse led ) dat batterij zou worden opgeladen, maar in de app staat batterij op inactief, klik op Identificeer dan knippert led (uiteraard) groen en daarna zijn de leds wit, ( en dat is de kleur van inactief)
Als momenteel genoeg wordt terug geleverd dan wordt de batterij waar nu nog 47% inzit als eerste bij geladen en dat is in mijn ogen niet logisch aangezien de andere batterij voor 22% gevuld is.
Misschien jip en janneke taal voor de techneuten onder ons, maar wie kan het verklaren?
[ Voor 30% gewijzigd door ivo1969 op 15-06-2025 08:40 ]
Ik denk dat het voor niemand te verklaren is buiten de ontwikkelaars bij NW wat de gedachten gang is. Als ik bij mijzelf kijk met 2 batterijen zou je ook verwachten dat de blauwe voorrang krijgt met laden na 16:00, hij krijgt een beetje en wordt als eerste ontladen, terwijl de oranje meer energie heeft.ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:11:
Nou even een vraag tussendoor over de batterij die ik zelf niet snap:
/f/image/rfAhcsNyYUD3ZT65H1RKWfzn.png?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk maakt het natuurlijk niets uit, je haalt immers net zo veel energie uit het totaal, maar soms gaat het wel tegen je gevoel in.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Klopt in totaal maakt het niks uit, maar ik hoop dat HW dit wel kan toelichten wat de gedachten gang hier in iswinwiz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:50:
[...]
Ik denk dat het voor niemand te verklaren is buiten de ontwikkelaars bij NW wat de gedachten gang is. Als ik bij mijzelf kijk met 2 batterijen zou je ook verwachten dat de blauwe voorrang krijgt met laden na 16:00, hij krijgt een beetje en wordt als eerste ontladen, terwijl de oranje meer energie heeft.[Afbeelding]
Uiteindelijk maakt het natuurlijk niets uit, je haalt immers net zo veel energie uit het totaal, maar soms gaat het wel tegen je gevoel in.
Voor de levensduur van de batterij om het aantal cyclus te beperken maak je eerst de meest volle accu vol en daarna de minst volle. Voor het gevoel is dit onlogisch.ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:52:
[...]
Klopt in totaal maakt het niks uit, maar ik hoop dat HW dit wel kan toelichten wat de gedachten gang hier in is
Nee, er wordt gesproken over weinig plaats, geen ruimte voor extra groepen in het bericht dat ik quote. Ik zie nergens een specifieke reden waarom dus alleen HW aan de wensen/eisen voldoet en dat benoem ik alleen maar.Sjamo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 00:38:
[...]
Kortom, jij vindt de hw pib geen goede batterij, en alles wat een ander hier aanhaalt als reden waarom hij er wel tevreden over is wordt afgedaan als kopers vooroordeel?
Ik reageer alleen op anderen. Als iemand bijv. zegt dat hij zeer tevreden is met 71.8%, dan mag ik toch een spiegel voorhouden? In dit topic is men bovengemiddeld fel op alles dat niet in het HW straatje past en veel wordt er goedgepraat.Maar wat is dan het nut van telkens weer dit onderwerp aanroeren in dit topic?
Toen ik hier in het begin begon over dynamische tarieven, Home Assistant en het kunnen bepalen van het laadmoment werd dat afgedaan als onnodig. Nee, het apparaat moest simpel blijven en iedereen koos voor HW omdat het een Nederlandse bedrijf met hoge kwaliteitsstandaarden is/was en een goed ecosysteem. Daarnaast was een omvormer van 800 Watt perfect en 2.7 kWh genoeg.
En wat zie ik nu? Home Assistant, uitgesteld laadgedrag, dynamische tarieven, 3e en 4e accu's die opgestapeld en warm worden (2.7 kWh en 800 Watt was toch voldoende?), het handmatig maximaliseren van het vermogen voor een betere RTE, P1-meters die stoppen met communiceren, heel veel error meldingen, mensen die 2e hands gebruikte accu's thuisbezorgd krijgen, etc. En ja, HW gaat er over het algemeen netjes mee om door snel te schakelen en nieuwe accu's te bezorgen, maar je leest toch wel regelmatig dat die nieuwe accu dan niet veel beter is. Als "buitenstaander" is dit een mateloos interessant topic om de redenatie van mensen te volgen en soms probeer ik daar even een spiegel in voor te houden.
Maar goed, ik zal mij meer bij de inhoud houden en die spiegel vaker achterwege laten want het wordt zo te zien niet gewaardeerd.
Als het wilt echt voer voor de physchologenTaro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:24:
[...]
Nee, er wordt gesproken over weinig plaats, geen ruimte voor extra groepen in het bericht dat ik quote. Ik zie nergens een specifieke reden waarom dus alleen HW aan de wensen/eisen voldoet en dat benoem ik alleen maar.
[...]
Ik reageer alleen op anderen. Als iemand bijv. zegt dat hij zeer tevreden is met 71.8%, dan mag ik toch een spiegel voorhouden? In dit topic is men bovengemiddeld fel op alles dat niet in het HW straatje past en veel wordt er goedgepraat.
Toen ik hier in het begin begon over dynamische tarieven, Home Assistant en het kunnen bepalen van het laadmoment werd dat afgedaan als onnodig. Nee, het apparaat moest simpel blijven en iedereen koos voor HW omdat het een Nederlandse bedrijf met hoge kwaliteitsstandaarden is/was en een goed ecosysteem. Daarnaast was een omvormer van 800 Watt perfect en 2.7 kWh genoeg.
En wat zie ik nu? Home Assistant, uitgesteld laadgedrag, dynamische tarieven, 3e en 4e accu's die opgestapeld en warm worden (2.7 kWh en 800 Watt was toch voldoende?), het handmatig maximaliseren van het vermogen voor een betere RTE, heel veel error meldingen, mensen die 2e hands gebruikte accu's thuisbezorgd krijgen, etc. En ja, HW gaat er over het algemeen netjes mee om door snel te schakelen en nieuwe accu's te bezorgen, maar je leest toch wel regelmatig dat die nieuwe accu dan niet veel beter is. Als "buitenstaander" is dit een mateloos interessant topic om de redenatie van mensen te volgen en soms probeer ik daar even een spiegel in voor te houden.
Maar goed, ik zal mij meer bij de inhoud houden en die spiegel vaker achterwege laten want het wordt zo te zien niet gewaardeerd.
Goedemorgen Vaders. Als eerste een fijne vader dag gewenst!
Ik lees een aantal reacties m.b.t. de PIB. Ik blijf mezelf echt stom verbazen dat er steeds geroepen wordt dat er "niet negatief" over de PIB gesproken mag worden. Ik denk dat @ArthurMorgan o.a. goed benoemd wat er gebeurd.
We hebben allemaal met een reden gekozen voor de PIB. De 1 voor het milieu, de ander voor zoveel mogelijk NOM, de ander voor de besparingen / evt TVT. De 1 vindt de RTE enorm belangrijk en de ander boeit het niet. Reden eerder aangegeven van ik moet de stroom inkopen die ik verlies t/m ik heb toch teveel overschot waar ik 0 voor krijg. Ik heb daar ook een mening over die weer anders is dan andere tweakers.
Je mag van elkaar van mening verschillen maar besef dat een ander misschien de PIB aangeschaft heeft voor andere doelen dan het doel dat jezelf voor ogen hebt / had.
Besef dat gedurende introductie er mensen zijn die andere inzichten dankzij de PIB hebben gekregen en soms zelf overstappen omdat dit beter bij hun situatie past dan ze misschien vooraf hebben of konden inschatten.
Ik hoop oprecht dat we ervaringen blijven delen. Of ze nu positief of negatief zijn. Louter positieve ervaringen zijn saai maar wel geruststellend, negatieve ervaringen zijn frustrerend maar leren we wel van. Besef dat de ervaring van 1 tweaker niet jouw ervaring behoeft te zijn. Ik kan een hele andere ervaring hebben met de PIB rondom communcatie en werking dan iemand anders. Dat maakt het voor beiden niet minder waar.
Gedurende mijn keus voor de PIB is mijn behoefte van hoe de PIB werkt ook veranderd. Van variabel contract naar dynamisch. Kan hij daarop aansluiten? Jazeker.
Dan over de communicatie van @HomeWizard_NL. Het bedrijf heeft al eens geschreven in het topic dat dit niet hun officiële communicatie kanaal is. Dat we daar in het begin mee verwend zijn is een andere zaak. Dat ze hier al reageren vind ik persoonlijk dus een plus. Als ik kijk in een aantal andere topics van auto, tot energiecontract etc dan zie ik nergens een dealer/energie leverancier reageren. Dat de communicatie met Wizzi en de wachttijd als vervelend wordt ervaren daarin tegen is een fair punt. HW heeft aangegeven op het topic dat ze hiermee aan de slag zijn maar tegen goed personeel vinden aanlopen. Ook daar mag je iets van vinden.
Blijf als laatste op de inhoud reageren. Probeer je mening met feiten te onderbouwen. Luchtfietsen levert nooit iets op.
Blijf vooral delen, respecteer dat jou mening niet de mening van een ander hoeft te zijn of te worden. Uitleggen mag je het natuurlijk altijd. De ene tweaker zal er niets mee doen, voor de ander gaat een wereld open. Wat een mooi platform is dit!
Als laatste:
Alle vaders...... laad naast jullie PIB ook je eigen batterij weer lekker op en hopelijk heb je je ontbijtje op bed al gehad :-)
Ik lees een aantal reacties m.b.t. de PIB. Ik blijf mezelf echt stom verbazen dat er steeds geroepen wordt dat er "niet negatief" over de PIB gesproken mag worden. Ik denk dat @ArthurMorgan o.a. goed benoemd wat er gebeurd.
We hebben allemaal met een reden gekozen voor de PIB. De 1 voor het milieu, de ander voor zoveel mogelijk NOM, de ander voor de besparingen / evt TVT. De 1 vindt de RTE enorm belangrijk en de ander boeit het niet. Reden eerder aangegeven van ik moet de stroom inkopen die ik verlies t/m ik heb toch teveel overschot waar ik 0 voor krijg. Ik heb daar ook een mening over die weer anders is dan andere tweakers.
Je mag van elkaar van mening verschillen maar besef dat een ander misschien de PIB aangeschaft heeft voor andere doelen dan het doel dat jezelf voor ogen hebt / had.
Besef dat gedurende introductie er mensen zijn die andere inzichten dankzij de PIB hebben gekregen en soms zelf overstappen omdat dit beter bij hun situatie past dan ze misschien vooraf hebben of konden inschatten.
Ik hoop oprecht dat we ervaringen blijven delen. Of ze nu positief of negatief zijn. Louter positieve ervaringen zijn saai maar wel geruststellend, negatieve ervaringen zijn frustrerend maar leren we wel van. Besef dat de ervaring van 1 tweaker niet jouw ervaring behoeft te zijn. Ik kan een hele andere ervaring hebben met de PIB rondom communcatie en werking dan iemand anders. Dat maakt het voor beiden niet minder waar.
Gedurende mijn keus voor de PIB is mijn behoefte van hoe de PIB werkt ook veranderd. Van variabel contract naar dynamisch. Kan hij daarop aansluiten? Jazeker.
Dan over de communicatie van @HomeWizard_NL. Het bedrijf heeft al eens geschreven in het topic dat dit niet hun officiële communicatie kanaal is. Dat we daar in het begin mee verwend zijn is een andere zaak. Dat ze hier al reageren vind ik persoonlijk dus een plus. Als ik kijk in een aantal andere topics van auto, tot energiecontract etc dan zie ik nergens een dealer/energie leverancier reageren. Dat de communicatie met Wizzi en de wachttijd als vervelend wordt ervaren daarin tegen is een fair punt. HW heeft aangegeven op het topic dat ze hiermee aan de slag zijn maar tegen goed personeel vinden aanlopen. Ook daar mag je iets van vinden.
Blijf als laatste op de inhoud reageren. Probeer je mening met feiten te onderbouwen. Luchtfietsen levert nooit iets op.
Blijf vooral delen, respecteer dat jou mening niet de mening van een ander hoeft te zijn of te worden. Uitleggen mag je het natuurlijk altijd. De ene tweaker zal er niets mee doen, voor de ander gaat een wereld open. Wat een mooi platform is dit!
Als laatste:
Alle vaders...... laad naast jullie PIB ook je eigen batterij weer lekker op en hopelijk heb je je ontbijtje op bed al gehad :-)
* metadiscussie
[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2025 09:53 ]
Dat HW hier niet officiële communicatie kanaal is dat klopt, neemt niet weg als hier niks werd gecommuniceerd het dan helemaal een "ramp" was met de communicatie.Devke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:29:
Goedemorgen Vaders. Als eerste een fijne vader dag gewenst!
Als laatste:
Rechtstreeks iets aankaarten bij een " probleem" is een lijdensweg. ( helaas)
Communiceren is voor mij een makkelijk bereikbare helpdesk , en nee hoeft niet gelijk te reageren, soms gewoon geen reactie terug of melding dat er gereageerd is. maar zelfs de belastingdienst is klantvriendelijker met bijvoorbeeld terug bel actie
Ze hebben ook kleinere, goedkopere versies die je aan de muur kan hangen.Jpiek schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:33:
[...]
Komt onder de streep uit op ongeveer dezelfde kosten incl. installatie. Maar vereist meestal een grotere tank. Die kan ik niet of nauwelijks kwijt..
Voordeel van de elektrische boiler zo juist zijn dat ik het gros van de stroom uit opwek zou kunnen halen.
Je brengt me toch weer aan het twijfelen...
Maar heel kort gezegd gebruikt zo'n warmtepompboiler altijd minder dan een domme elektrische boiler, waardoor een thuisaccu hem ook weer gemakkelijker kan voeden als de zon net niet toereikend is.
Het overschot kwijt raken is een luxeprobleem.
Ik spreek je ook niet tegen toch? Ik herhaal enkel benoemde feiten mbt communicatie hier door HW. Wizzi etc benoem ik toch ook als fair.ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:41:
[...]
Dat HW hier niet officiële communicatie kanaal is dat klopt, neemt niet weg als hier niks werd gecommuniceerd het dan helemaal een "ramp" was met de communicatie.
Rechtstreeks iets aankaarten bij een " probleem" is een lijdensweg. ( helaas)
Communiceren is voor mij een makkelijk bereikbare helpdesk , en nee hoeft niet gelijk te reageren, soms gewoon geen reactie terug of melding dat er gereageerd is. maar zelfs de belastingdienst is klantvriendelijker met bijvoorbeeld terug bel actie
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:17:
[...]
Sorry, maar wederom zie ik een confirmation en buyers bias. Er zijn ook andere thuisaccu's met betere RTE, lagere kosten en kleinere formfactor die in jouw situatie passend waren geweest.
code:
1
| Helaas kwamen de andere firma’s ook met oplossingen maar ik had de batterij besteld. |
Dat zei hij ook, maar eenmaal gekocht.
Iets met het uiteindelijk doen met wat je hebt.
Of wou je suggereren dat de HW's wegdoen en een 'betere' batterij kopen een hele slimme keuze is ? Financieel of qua duurzaamheid niet echt denk ik.
Ik heb nog geen PiB of anderzijds en voorlopig komt hij er ook nog niet. Zelfs zonder salderen en met NOM krijg ik het plaatje nog niet rond.
Vanag 2027 wordt het 1000kWh (terug)leveren en Eur 2,50 ontvangen. Dan is ca 25% verlies toch acceptabeler...gielz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 06:29:
Alleen red je het zelfs dan nog niet of nauwelijks met je investering...
Laatste gaat het mij ook niet om, zie het als hobby en hobby mag geld kosten, eet er geen boterham minder omJpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:08:
[...]
code:
1 Helaas kwamen de andere firma’s ook met oplossingen maar ik had de batterij besteld.
Of wou je suggereren dat de HW's wegdoen en een 'betere' batterij kopen een hele slimme keuze is ? Financieel of qua duurzaamheid niet echt denk ik.
Ik heb nog geen PiB of anderzijds en voorlopig komt hij er ook nog niet. Zelfs zonder salderen en met NOM krijg ik het plaatje nog niet rond.
Ik wil nu niet weer een hele discussie opstarten of suggereren dat hij ze dan maar moet verkopen. Maar wat betreft het financiële aspect: je kunt een aankoop terugdraaien, je geld terugkrijgen én de 1e accu kan je waarschijnlijk gewoon voor de originele koopprijs via Marktplaats kwijt. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, het is dus niet zo dat er geen alternatieven voor de ingeslagen weg bestaan zoals je het nu wel doet laten overkomen.Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:08:
[...]
code:
1 Helaas kwamen de andere firma’s ook met oplossingen maar ik had de batterij besteld.
Duurzaamheid speelt hier geen factor, het is niet zo dat de PiB op de vuilstort eindigt toch? Die vindt wel een nieuw baasje.
En uiteraard begrijp ik dat je er een 2e bij haalt als je de 1e van een merk hebt staan. Merken/types mixen is gewoon af te raden.
Richting 1-1-2027 dalen de prijzen per kWh vast nog wel verder en als de ROI de hoofdreden is, dan is zelfs dan nog de vraag of het loont. Maar er zijn ook andere redenen om voor een thuisaccu te gaanIk heb nog geen PiB of anderzijds en voorlopig komt hij er ook nog niet. Zelfs zonder salderen en met NOM krijg ik het plaatje nog niet rond.
Ik kan me een tijdje terug een opmerking van mijn kant herinneren over HW en kwaliteit die dusdanig de kop ingedrukt is dat ik dan maar m'n mond gehouden heb.Devke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:29:
Ik blijf mezelf echt stom verbazen dat er steeds geroepen wordt dat er "niet negatief" over de PIB gesproken mag worden
Ik was quote-unquote een sfeermaker...
Sindsdien vliegen de omruilingen me helemaal om de oren...
Dus nee, ik verbaas me helemaal niet...
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.