Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:04:
[Afbeelding]

De relais gaan ineens klikken kijk ik naar de batterijen beiden groene leds.
Kijk ik in de app zie ik dus dat batterij een beetje koud is??
Dit is nu al de 2e keer maar nu blijft de melding, ik ga het maar melden bij HW, een herstart heeft niet geholpen.

Ik heb het net met screenshot gemeld via wizi, neem aan dat ik ergens komende week een reactie opkrijg
De temperatuur is alleen bij laden belangrijk. Door ontlading warmt de accu zich op. Wel vreemd dat het zo kritisch is.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManS-H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:44:
[...]

Maar dan wel even met de volledige zin: Meten is weten, als je weet wat je meet.😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kojAEACI7iIEzXvfcWhl3Fn5WCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kNgQ6eHf9K1Eb1pGH0Vf8Um.png?f=fotoalbum_large

Is dit genoeg

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:02
GL007 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:29:
[...]

De temperatuur is alleen bij laden belangrijk. Door ontlading warmt de accu zich op. Wel vreemd dat het zo kritisch is.
Nog rader is dat relais van beide batterijen gaan klikken constant, zo kwam ik er achter anders had ik het niet in gaten.

Maar heb het HW gemeld, had gehoopt met beta software het verholpen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Nog rader is dat relais van beide batterijen gaan klikken constant, zo kwam ik er achter anders had ik het niet in gaten.

Maar heb het HW gemeld, had gehoopt met beta software het verholpen te hebben
Het lijkt op een ping pong effect als ik dit zo leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:58
😀, perfect.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pykhk7BHtVbp-_dInwFTxhENKc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UR8cWtUbNiqwRpOsovNu0Jus.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij heeft het te warm. Vermogen gelimiteerd op 480W. Wellicht tijd om de ventilatie snelheid te verhogen in deze omstandigheden want zo kun je de batterij in de zomer niet gebruiken om het naar de avond te verplaatsen. Omgeving is nu 24 graden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ivo1969
Chris96 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:57:
[Afbeelding]

Batterij heeft het te warm. Vermogen gelimiteerd op 480W. Wellicht tijd om de ventilatie snelheid te verhogen in deze omstandigheden want zo kun je de batterij in de zomer niet gebruiken om het naar de avond te verplaatsen. Omgeving is nu 24 graden
Misschien kan ik de mijne uitlenen die heeft het een beetje koud, komen ze samen op juiste temperatuur 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:29

Aardedraadje

Met kabelschoen

Goed nieuws, dank voor je werk dat zo te zien in je vrije tijd gewoon doorgaat :)

Gaat de HA-integratie hiermee ook over naar de V2-API? Dat maak ik niet direct op uit deze commit.

Edit: Ik zie dat er meer PR's zijn, lijkt er dus op dat we over gaan. De dag die je wist dat zou komen. Ik heb met de huidige beta al een poosje gespeeld en dat lijkt prima te gaan.

- 4 batterijen (V2)
- HA-verbinding (V1)
- Write commands (V2)

Straks wordt dat
- 4 batterijen (V2)
- HA-verbinding (V2)

Zou goed moeten gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Aardedraadje op 14-06-2025 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet jouw batterij registreren. Zie dit artikel

https://solarmagazine.nl/...068b143&mc_eid=3d55b09057

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
De homewizard batterij doet niet aan teruglevering op het net. Het artikel wat je linkt betreft alleen terugleverende accu's.

Mijn mening is dat zolang de accu's alleen nom doen en netjes uitgaan bij stroomuitval men er niks mee te maken heeft of en hoeveel ik van deze accu's heb staan. Ik heb netjes de stickers geplakt voor de brandweer enzo maar deze accu's ga ik dus niet registreren.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
AtlAntA schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:45:
[...]

De homewizard batterij doet niet aan teruglevering op het net. Het artikel wat je linkt betreft alleen terugleverende accu's.

Mijn mening is dat zolang de accu's alleen nom doen en netjes uitgaan bij stroomuitval men er niks mee te maken heeft of en hoeveel ik van deze accu's heb staan. Ik heb netjes de stickers geplakt voor de brandweer enzo maar deze accu's ga ik dus niet registreren.
Het is een lastige.
In principe moet het, maar deze accu's zullen inderdaad geen extra last toevoegen aan het net.

Maar omgekeerd is er wel een ander probleem. Stel dat een wijk vol staat met HomeWizard accu's die alleen zonnestroom opslaan en heel veel mensen ook een warmtepomp hebben.

Alles gaat dan helemaal geweldig tot oktober of november, maar daarna doen de zonnepanelen niet zo veel meer en kan het dus zeker in wijken met een wat beperkte aansluiting op het middenspanningsnet opeens problematisch worden.

Daar hebben we dan de netbeheerders die een opdracht uit zetten naar onderaannemers om te gaan graven, kabels en apparatuur bestellen en dan in december of januari aan het werk gaan als alles mee zit.
De grond is dan misschien wel bevroren en ondertussen zit jij elke keer in de kou omdat die ene buurman zijn Tesla zo nodig moet laden tijdens de kookpiek.

Natuurlijk is dit een pessimistisch worst case scenario, maar als ze weten dat het vlakke verbruik in de zomer vooral door NoM accu's komt, dan gebeurt het uitbreiden misschien toch op tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Het is een lastige.
In principe moet het, maar deze accu's zullen inderdaad geen extra last toevoegen aan het net.

Maar omgekeerd is er wel een ander probleem. Stel dat een wijk vol staat met HomeWizard accu's die alleen zonnestroom opslaan en heel veel mensen ook een warmtepomp hebben.

Alles gaat dan helemaal geweldig tot oktober of november, maar daarna doen de zonnepanelen niet zo veel meer en kan het dus zeker in wijken met een wat beperkte aansluiting op het middenspanningsnet opeens problematisch worden.

Daar hebben we dan de netbeheerders die een opdracht uit zetten naar onderaannemers om te gaan graven, kabels en apparatuur bestellen en dan in december of januari aan het werk gaan als alles mee zit.
De grond is dan misschien wel bevroren en ondertussen zit jij elke keer in de kou omdat die ene buurman zijn Tesla zo nodig moet laden tijdens de kookpiek.

Natuurlijk is dit een pessimistisch worst case scenario, maar als ze weten dat het vlakke verbruik in de zomer vooral door NoM accu's komt, dan gebeurt het uitbreiden misschien toch op tijd.
Dat scenario heb je ook zonder de batterij en zelfs zonder panelen. In de zomer draaien warmtepompen niet dus kan het verbruik daarvoor dat in de winter gezien wordt ook dan niet gemeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15:31
Ze maken het niet makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73ZyomMvBHntgBXHCmM5h_lhME0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TLB7cwIRZP0v4AVxD7QemQwa.png?f=fotoalbum_large

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:35:
[...]

Dat scenario heb je ook zonder de batterij en zelfs zonder panelen. In de zomer draaien warmtepompen niet dus kan het verbruik daarvoor dat in de winter gezien wordt ook dan niet gemeten worden.
Momenteel gebruikt mijn woning ongeveer net zo veel per maand als zonder HW thuisaccu per dag.
De netbeheerder waakt vooral over de piekbelasting, en die is hier nu vrijwel weg, terwijl die toch vrij heftig was met de inductie kookplaat.

Dus hoe meer een netbeheerder weet, hoe beter ze met de juiste prioriteit het uitbreiden kunnen plannen.
Het is eigenlijk ook heel erg belangrijk om warmtepompen op te gaan nemen, maar die registratieplicht bestaat nog niet, dus de netbeheerder heeft het al lastig zat.

De enige reden/toepassing voor de registratie van zonnepanelen en thuisaccu's is het tijdig uitbreiden van het net.
Dus als je weigert om je accu te registreren heb je er vooral zelf last van als dit mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:24
Mooi werk! Ben even nieuwsgierig, wordt er gebruik gemaakt van de restapi (5 seconden poll frequentie) of van websockets (elke seconde update)?

Live PV Data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het systeem van dynamische tarieven schiet daar eigenlijk tekort. Dat zou eigenlijk regionaal of lokaal moeten werken. Het is dan voorstelbaar dat je, wanneer er structureel te weinig zonnestroom is, overschakelt op een andere strategie waardoor je het net ontlast. Opladen bij lage tarieven (lage net belasting) en ontladen bij hoge tarieven (hoge met belasting).

Maar misschien is de HW accu om meerdere redenen niet bij uitstek geschikt voor.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Ook hier zie je export verschil al is die een stuk kleiner qua %. Ik mag er toch vanuit gaan dat de meter van HW gecertificeerd is. Btw dat staat ook op de website.
Valt mij nu overigens ook net op dat de getallen in de "jaar grafiek" ook niet helemaal overeen komen met de Apparaten -> Plug-In Battery -> Meterstanden.
Jaargrafiek PIB: 373 kWh en 276 kWh
Meterstanden PIB: 377,0 kWh en 277,7 kWh
HW socket jaargrafiek: 373 kWh en 271 kWh

Dus jaargrafiek en meterstanden en hw socket geven allemaal net iets andere waarden.
:?

Nou zijn het geen gigantische verschillen, maar ik vind het wel raar dat ze allemaal net iets verschillen van elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
JeroenH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Het systeem van dynamische tarieven schiet daar eigenlijk tekort. Dat zou eigenlijk regionaal of lokaal moeten werken. Het is dan voorstelbaar dat je, wanneer er structureel te weinig zonnestroom is, overschakelt op een andere strategie waardoor je het net ontlast. Opladen bij lage tarieven (lage net belasting) en ontladen bij hoge tarieven (hoge met belasting).

Maar misschien is de HW accu om meerdere redenen niet bij uitstek geschikt voor.
Dat gaat nog wel komen denk ik, maar als de windmolens op zee keihard draaien en de HW accu (en veel meer verbruikers) in Limburg aan gaan met een stroomprijs van -10 cent en er geen zon is, dan krijg je nog steeds last van netcongestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Daarvoor heb je een handels systeem nodig en dat is dus anders van de NOM benadering van de HW batterij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:59:
[...]

Daarvoor heb je een handels systeem nodig en dat is dus anders van de NOM benadering van de HW batterij..
We moeten gewoon afwachten waar HW mee komt. Voor de winter zou het mooi zijn om de accu's in ieder geval zo goedkoop mogelijk te kunnen laden met als enige doel dat die zo goedkoop en zuinig mogelijk vol is voordat iedereen gaat koken. Met de data die er al is kan er dan een prognose gemaakt worden of er nog genoeg zon komt, wanneer het goedkoopste moment is en bij welke laadsnelheid de HW accu het minste verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Was dat ook niet 1 vd redenen waarom ze niet meer dan 800W leveren, omdat je de batterij dan officieel niet hoefde te registreren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Momenteel gebruikt mijn woning ongeveer net zo veel per maand als zonder HW thuisaccu per dag.
De netbeheerder waakt vooral over de piekbelasting, en die is hier nu vrijwel weg, terwijl die toch vrij heftig was met de inductie kookplaat.

Dus hoe meer een netbeheerder weet, hoe beter ze met de juiste prioriteit het uitbreiden kunnen plannen.
Het is eigenlijk ook heel erg belangrijk om warmtepompen op te gaan nemen, maar die registratieplicht bestaat nog niet, dus de netbeheerder heeft het al lastig zat.

De enige reden/toepassing voor de registratie van zonnepanelen en thuisaccu's is het tijdig uitbreiden van het net.
Dus als je weigert om je accu te registreren heb je er vooral zelf last van als dit mis gaat.
Wel nee. Ik heb nooit begrepen waarom er zo de nadruk wordt gelegd op netbelasting door zonnepanelen van huis installaties. Zelfs als ze meer terugleveren dan nodig is vormt dat geen probleem, het voltage loopt op en de 253V begrenzing schakelt dan de omvormers uit. Probleem opgelost.

Maar het grootste deel van de tijd zorgen ze ervoor dat de netbelasting lokaal juist lager is omdat huisgebruik wordt afgevangen door de zonnestroom en er alleen een overschot het net opgaat. Een batterij verlaagd die belasting zelfs nog meer.

Het echte probleem is dus niet teruglevering maar gebruik en gebruikers hoef je juist niet aan te melden
Registratie daarvan zou ook niet erg zinvol zijn.omdat je op basis daarvan alleen te weten kan komen dat die gebruikers bestaan maar er is geen enkele informatie uit af te lezen hoe en wanneer die gebruikers actief zijn Dat is totaal afhankelijk van het random gedrag van de huisbewoner die 100% controle heeft over de Aan/Uit knop

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Het is een lastige.

Die situatie kennen wij in onze wijk. Daar wachten 70 woningen op een aansluiting. De woningen zijn gereed maar geen elektra en water aansluiting. En dat in deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Die situatie kennen wij in onze wijk. Daar wachten 70 woningen op een aansluiting. De woningen zijn gereed maar geen elektra en water aansluiting. En dat in deze tijd.
Dat heeft hier niets mee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bixobie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Was dat ook niet 1 vd redenen waarom ze niet meer dan 800W leveren, omdat je de batterij dan officieel niet hoefde te registreren?
Nee het gaat om plug en play en dat mag tot 800W levering of ladiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
@GL007 Bedankt voor je artikel.
Heb onze🪫ook maar aangemeld.

Aanmelden blijkt toch verplicht te zijn.
Vreemd dat HW daar niet op gewezen heeft. Of heb ik daar wellicht overheen gelezen?
Bij de installatie van de PV heeft de installateur dit zelf voor ons gedaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook een HW PiB kan terugleveren aan het net, al zal het vaak verwaarloosbaar zijn. Heb je er 1 dan kan je het niet eens opgeven ivm 1kW minimum, vanaf een 2e wel. Ik heb hier destijds wel aangegeven dat er een accu is, maar daarna bij upgrades niet meer het extra vermogen doorgegeven.
[...]
In de zomer draaien warmtepompen niet dus kan het verbruik daarvoor dat in de winter gezien wordt ook dan niet gemeten worden.
Warmtepompen worden ook in de zomer gebruikt om te koelen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Ik weet bijna zeker dat de hoofdoverweging daarbij de NEN-EN 50549-1 is geweest (zodat plugin mogelijk is, wat de markt vergroot). Ik denk zelfs dat dat uiteindelijk de enige echte reden voor de 800 watt is geweest.

Het niet hoeven registreren is bijvangst.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Ik weet bijna zeker dat de hoofdoverweging daarbij de NEN-EN 50549-1 is geweest (zodat plugin mogelijk is, wat de markt vergroot). Ik denk zelfs dat dat uiteindelijk de enige echte reden voor de 800 watt is geweest.

Het niet hoeven registreren is bijvangst.
Eens, registreren biedt niet per se voor of nadelen voor verkoop - op een aantal mensen na die dat dan alsnog zouden ontwijken. Die 800 Watt limiet ivm plugin biedt wel heel veel verkoopvoordelen. Al zijn er genoeg merken die dat instelbaar maken tussen bijv. 800-1200-2400 Watt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:20:
Ook een HW PiB kan terugleveren aan het net, al zal het vaak verwaarloosbaar zijn. Heb je er 1 dan kan je het niet eens opgeven ivm 1kW minimum, vanaf een 2e wel. Ik heb hier destijds wel aangegeven dat er een accu is, maar daarna bij upgrades niet meer het extra vermogen doorgegeven.

[...]

Warmtepompen worden ook in de zomer gebruikt om te koelen.
Dat zijn dus airco's met dubbel functie.

Mijn L/W hybride warmtepomp kan dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
bixobie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Dat heeft hier niets mee te maken.
Dat is maar hoe je het bekijkt. De belasting van een net wordt berekend op basis van de piekbelasting. Als er geen 70 woningen bij kunnen komt dat dus omdat de piekwaarde dan hoger zou worden dat het maximum.

Het effect van thuisbatterijen/nul-op-de-meter is net juist dat die piekbelasting lager wordt. Dus als iedereen bij jou in de buurt een thuisbatterij neemt, kunnen die 70 huizen aangesloten worden.

Dat was ook het doel van HW met de PiB. Dat er nu veel over kosten<>opbrengsten wordt gesproken is er later pas bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Eens, registreren biedt niet per se voor of nadelen voor verkoop - op een aantal mensen na die dat dan alsnog zouden ontwijken. Die 800 Watt limiet ivm plugin biedt wel heel veel verkoopvoordelen. Al zijn er genoeg merken die dat instelbaar maken tussen bijv. 800-1200-2400 Watt.
Registreren is in de toekomst ook belangrijk voor andere instanties. Denk hierbij aan brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Dat zijn dus airco's met dubbel functie.
Nee, ze pompen dan gekoeld water door de vloer, heeft niks met airco te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knurt schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Valt mij nu overigens ook net op dat de getallen in de "jaar grafiek" ook niet helemaal overeen komen met de Apparaten -> Plug-In Battery -> Meterstanden.
Jaargrafiek PIB: 373 kWh en 276 kWh
Meterstanden PIB: 377,0 kWh en 277,7 kWh
HW socket jaargrafiek: 373 kWh en 271 kWh

Dus jaargrafiek en meterstanden en hw socket geven allemaal net iets andere waarden.

Nou zijn het geen gigantische verschillen, maar ik vind het wel raar dat ze allemaal net iets verschillen van elkaar...
vlgs mij gaat er sws iets niet goed in die jaar optellingen.

Ik heb vanmorgen maar weer eens de sockets gepakt. De komende periode is het gewoon maar eens meten.

Wat heb ik gedaan:

De batterij zit op een eigen groep. Deze groep wordt gemonitord door een gecertificeerde kWh meter van HW. Ik heb de Energysocket nu tussen de batterij en de WCD gezet. 3 meetpunten gemaakt.

1. De import en export gegevens van de batterij
2. De import en export gegevens van de socket
3. De import en export gegevens van de kWh meter.

Er zat vandaag weer een goede 150 Watt verschil tussen de batterij gegevens en die van de kWh meter.

Meten was weten toch? Volgens mij heb ik nu alle punten wel te pakken om te meten. Er zal altijd een kleine afwijking zijn, maar ruim 8% vind ik teveel. Dus zoeken maar :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywKaJPX6VS9rjnJSqWmROj6FHYU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZrlcGvc3aBMxYRzK6Jq6D4pq.png?f=user_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prisma16 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Dat is maar hoe je het bekijkt. De belasting van een net wordt berekend op basis van de piekbelasting. Als er geen 70 woningen bij kunnen komt dat dus omdat de piekwaarde dan hoger zou worden dat het maximum.

Het effect van thuisbatterijen/nul-op-de-meter is net juist dat die piekbelasting lager wordt. Dus als iedereen bij jou in de buurt een thuisbatterij neemt, kunnen die 70 huizen aangesloten worden.

Dat was ook het doel van HW met de PiB. Dat er nu veel over kosten<>opbrengsten wordt gesproken is er later pas bijgekomen.
En het van gas gaan. Wij gebruiken nu de airco als verwarming in de winter en koeling in de zomer. Ik kan nu goed zien wat het effect van de batterij is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Ik snap die hele discussie niet over aanmelden van de batterijen. Van de week is de netbeheerder hier over de vloer geweest. Dichterbij de bron kun je niet zitten toch?

We hebben het e.a. besproken. Zolang je PIB niet kan terug leveren is aanmelden niet nodig. Iedere PIB levert iets terug maar dan gaat het om enkele Wh. Dit was volgens de beste man veel te weinig voor aanmelding. Of je nu 1, 2, 3 of 4 PIB's hebt. Iedereen mag zelf weten wat ze doen, aanmelden of niet. Ik doe het niet daar me 2x gezegd is dat dit niet nodig is om de reden hierboven. Moet ik voor de 3e keer dan weer gaan fact checken? Nope. ;-)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nee, Je vergeet het wintergebruik als de zonnepanelen en de batterijen niets doen.
Het wintergebruik zal meestal hoger zijn dan het hoogste zomergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:52:
Ik snap die hele discussie niet over aanmelden van de batterijen. Van de week is de netbeheerder hier over de vloer geweest. Dichterbij de bron kun je niet zitten toch?

We hebben het e.a. besproken. Zolang je PIB niet kan terug leveren is aanmelden niet nodig. Iedere PIB levert iets terug maar dan gaat het om enkele Wh. Dit was volgens de beste man veel te weinig voor aanmelding. Of je nu 1, 2, 3 of 4 PIB's hebt. Iedereen mag zelf weten wat ze doen, aanmelden of niet. Ik doe het niet daar me 2x gezegd is dat dit niet nodig is om de reden hierboven. Moet ik voor de 3e keer dan weer gaan fact checken? Nope. ;-)
Die beste man is niet op de hoogte van de actuele situatie. Ik heb in het verleden regelmatig mot gehad met de kema keuringsinstantie die gewoonweg niet op de hoogte waren van de laatste ontwikkelingen. Dus dit verhaal verbaast mij niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Die beste man is niet op de hoogte van de actuele situatie. Ik heb in het verleden regelmatig mot gehad met de kema keuringsinstantie die gewoonweg niet op de hoogte waren van de laatste ontwikkelingen. Dus dit verhaal verbaast mij niets
Tot 800W hoef je niet aan te melden , kan helaas de bron niet terug vinden.

Heb netjes sticker in meterkast geplakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:52:

Systeem van HW hoef je ook niet aan te melden, wat mij betreft einde discussie hierin, kan helaas bron ff niet meer terug vinden.
Daarbij als het wel zo was zou HW best wel een meldingsplicht hierover gehad hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
[...]

Toch nog iemand die het snapt en het zeer helder uitlegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
diverse bronnen:

https://soly.nl/thuisbatterij/aanmelden/
https://www.zonneplan.nl/...93aqaj2yhCJ8NXRKrbDIRLiT5

Homewizard zelf heeft in dit topic (of deel 1) dat 1 batterij niet aangemeld hoeft te worden, en dat bij 2 (of meer) die ontgrendeld zijn ze denken dat het wel moet.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:07:
[...]

Toch nog iemand die het snapt en het zeer helder uitlegt
helaas zie mij eerdere post dit is dus juist een foute conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:59:
[...]

1e is een aanname. Maar goed ieder zijn eigen keuze he. No problem. Ik meld niks aan. Hij begon er zelf over of ik de batterij had aangemeld. Uitlegd wat voor systeen het is. Zolang het voor de meter blijft was het niet nodig. Maar goed val nu in herhaling. Iedereen moet doen waar ze zich prettig bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:08:
diverse bronnen:

https://soly.nl/thuisbatterij/aanmelden/
https://www.zonneplan.nl/...93aqaj2yhCJ8NXRKrbDIRLiT5

Homewizard zelf heeft in dit topic (of deel 1) dat 1 batterij niet aangemeld hoeft te worden, en dat bij 2 (of meer) die ontgrendeld zijn ze denken dat het wel moet.
Ook dan blijf je voor de meter. Daarom noemde ik 2, 3 of 4 PIBs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik denk ik ga eens kijken op die energieleveren site, om mijn batterij te registreren... ik kan wel mijn huidge installtie incl. pv zien en bewerken, maar er is nergens een optie om een batterij aan te melden. Nou, dan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:40:
[...]

Registreren is in de toekomst ook belangrijk voor andere instanties. Denk hierbij aan brandweer.
Die krijgen alleen geen inzage ivm de AVG dus dat schiet niet echt op, een paar pagina's terug staat een linkje van dezelfde website waar dit werd verteld. Hier meld ik hem ook niet aan, heb er nu ook maar 1 maar als er een 2e bijkomt doe ik dat ook niet. Ik hou ze op 800 Watt laden/ontladen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:20

aip

Klassieker schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Vreemd dat HW daar niet op gewezen heeft. Of heb ik daar wellicht overheen gelezen?
HW heeft er niet op gewezen, omdat het niet verplicht is. Want de HW PiB levert niet aan het net. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:30

wdr

Klassieker schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Betreft het 1 batterij (PIB) in jouw geval? Zo ja, wat heb je voor vermogen opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wdr schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Betreft het 1 batterij (PIB) in jouw geval? Zo ja, wat heb je voor vermogen opgegeven?
1kW anders kon je niet inschrijven
De site loopt nog na de actuele wetgevingsituatie.
Zo gauw ik de tweede batterij hebt pas ik het getal naar 1,6kW en opslag naar 5,4KWh

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 14-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:37
Jpiek schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:42:
een een vraag over samenwerking van de batterij met een ander smart/NOM device...

Ik overweeg een Itho Daalderop Smartboiler aan te schaffen om daarmee helemaal van het gas te gaan. Deze heeft een P1 meter om de boiler te verwarmen als er stroom teruggeleverd word.

[...]

Volgens mijn metingen had ik van de 81 dagen de boiler 78 dagen kunnen warmhouden op stroom die ik nu teruggeleverd heb.

Maar hoe zou deze boiler samenwerken (of niet) als ik ook een PiB neerzet ?

Of zou ik dan echt de PiB via bv Homey/Homewizzard aan moeten sturen om de PiB pas als 2de te laten NOM'en ?
Even terugkomend op mijn vraag aangezien die OT ging vanwege de WPB discussie >:)

Heeft de Homewizzard niet een optie om pas vanaf 100 W (of andere waarde) overschot te gaan laden ? dan kan ik wellicht een soort van 'voorrang' regelen voor de boiler :

- boiler slaat bij overschot meteen aan
- PiB ziet alleen overschot als er bij het opwarmen van de Boiler nog steeds overschot is enpakt ideliter alleen wat daarna nog over blijft
- Als Boiler niet verwarmt pakt de PiB alsnog het overschot zodra dat meer dan 100 W is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jpiek schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:15:
[...]

Even terugkomend op mijn vraag aangezien die OT ging vanwege de WPB discussie >:)

Heeft de Homewizzard niet een optie om pas vanaf 100 W (of andere waarde) overschot te gaan laden ? dan kan ik wellicht een soort van 'voorrang' regelen voor de boiler :

- PiB ziet alleen overschot als er bij het opwarmen van de Boiler nog steeds overschot is enpakt ideliter alleen wat daarna nog over blijft
- Als Boiler niet verwarmt pakt de PiB alsnog het overschot zodra dat meer dan 100 W is
Nee, dat is niet mogelijk.Staat wel op de wensenlijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdr

wdr

GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Zo gauw ik de tweede batterij hebt pas ik het getal naar 1,6kW en opslag naar 5,4KWh
Dan geef je dus (bewust) een verkeerde waarde op?
Ikzelf heb 1 PIB, maar voel er niets voor om verkeerde waarde op te geven.

[ Voor 10% gewijzigd door wdr op 14-06-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je kunt wel laaduistel toepassen maar niet op vermogen sturen (helaas).

Ben je beta tester dan kun je de PIB in standby zetten. Niet via de app. Als je geen beta tester bent dan kan het ook door de PIB even van je wifinetwerk te halen. Misschien geeft dat voor nu een mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wdr schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Dan geef je dus (bewust) een verkeerde waarde op?
Ikzelf heb 1 PIB, maar voel er niets voor om verkeerde waarde op te geven.
Zo gauw de tweede batterij binnen is zet ik de waarde correct naar 1,6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:29
Iemand geprobeerd om met een P1 spitter en 2 p1 meters op 2 verschillende ssid's en accu's te werken?

je hebt dan ook 2 accounts nodig bij homewizzard denk ik.

maar je zou wel 2x zoveel accu's kunnen gebruiken als je het nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:06
netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Ik ga mijn thuisaccu, 1 stuks, zeker niet aanmelden. Het hoeft ook niet.
Hoe meer de netbeheerder weet hoe beter ze het in de gaten kunnen houden is een goed gegeven.
Maar als de netbeheerders al die jaren niks of weinig aan het net hebben gedaan en op zijn beloop hebben gelaten hoeven wij niet ineens in de houding te springen om het hun op een presenteerblaadje aan te geven.
Netbeheerkosten worden al sinds mensenheugenis, bij wijze van spreken, betaald om het net in orde te houden en ook bij nieuwbouwwijken het net meteen up to date te hebben. Zelfs dat gebeurd niet
Als dat niet gebeurd is dat niet onze schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SpikeHome schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:38:
Iemand geprobeerd om met een P1 spitter en 2 p1 meters op 2 verschillende ssid's en accu's te werken?

Zou ik niet doen. Je krijgt een Ping Pong effect tussen twee regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:42:
[...]

vlgs mij gaat er sws iets niet goed in die jaar optellingen.
Nee, dat idee heb ik ook.
Want als ik nu kijk via Meterstanden in de stand van de socket op de pib, wijkt die ook op zijn beurt weer iets af van de jaargrafiek.
Dus vier net iets verschillende setjes cijfers voor één apparaat :+

Ben benieuwd wat jouw setup uiteindelijk voor cijfertjes gaan opleveren.
Het klinkt misschien allemaal wat marginaal, maar ik ben er zelf zo eentje die het fijn vindt dat getalletjes kloppen.

En als de pib zelf DRIE cijfertjes achter de komma weergeeft, dan zou je verwachten dat ze bij HW ook erg op de nauwkeurigheid zijn, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Apart idee. Als ik er over nadenk zou het opzich functioneel mogelijk kunnen afgezien van een belangrijk probleem punt.

De informatie die je van de Slimme meter krijgt is nog steeds een totaal van je huis situatie en met een splitter kriigen de P1-meters dus gelijktijdig dezelfde sturing. Kans is dus groot dat ze elkaar tegen gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:45:
[...]

Nee, dat idee heb ik ook.
Want als ik nu kijk via Meterstanden in de stand van de socket op de pib, wijkt die ook op zijn beurt weer iets af van de jaargrafiek.
Dus vier net iets verschillende setjes cijfers voor één apparaat :+

Ben benieuwd wat jouw setup uiteindelijk voor cijfertjes gaan opleveren.
Het klinkt misschien allemaal wat marginaal, maar ik ben er zelf zo eentje die het fijn vindt dat getalletjes kloppen.

En als de pib zelf DRIE cijfertjes achter de komma weergeeft, dan zou je verwachten dat ze bij HW ook erg op de nauwkeurigheid zijn, toch? ;)
Ik zal het delen als er meer meetgegevens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:06

Je zou dan ook 2 verschillende netwerken moeten maken die elkaar ook niet zien.
Mijn P1 meter zit op een andere ssid dan mijn PiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14:25
Ik kreeg vandaag weer van 1 van de 2 PIB’s melding dat hij het een beetjecwarm had.De temperatuur op zolder is momenteel 29,4 graden. De batterij die het te warm had was de bovenste. De 2 stonden gestapeld op elkaar. Ik heb ze nu naast elkaar gezet. Eens kijken of dat helpt. Neemt helaas wel meer ruimte in. Tot nu toe geen melding van “een beetje warm”.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:59

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Bij mij is het registreren wel gelukt (ook is het aantal kW per Watt / 0,001 kW mogelijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xjOjUPEtBmsQsCBjS3gsTFVoXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71YHvDIz1CQSMlo2RGpdS5hC.jpg?f=fotoalbum_large

Over de verplichting. Het aanmelden van een Type A thuisbatterij is verplicht. Een Type A thuisbatterij zit tussen 0,8 kW en 1000 kW. Daar de homewizard maar 800 W is hoef je deze niet aan te melden, maar mag wel.

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 14-06-2025 13:07 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:58
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Neem me niet kwalijk, maar nu speek je jezelf toch een beetje tegen. In een eerder bericht schreef je:

En nu loopt de site na met berichtgeving, Waar moet dan nu de bevolking van uitgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik zal het wel niet zien maar... waar voeg je de batterij toe?
Ik zie nergens een optie voor een batterij?

Niet hier in het overzicht van mijn installatie (prive info uitgestuft)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5OIHgDJGUgE_GuPmUr518yEHXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJZx0Ga8s5fzX9e9Mi9QApFs.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien als ik de 'opwekinstallatie' bewerk? Nee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mt2M6nIDg7eUZSk-28CWHUKToSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWD8I3FtiRNY567eLHJPVafC.jpg?f=fotoalbum_large

Of moet je je installatie verwijderen en dan het geheel opnieuw invoeren? :+

[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 14-06-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

bixobie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:03:
Ik zal het wel niet zien maar... waar voeg je de batterij toe?
Ik zie nergens een optie voor een batterij?

Niet hier in het overzicht van mijn installatie (prive info uitgestuft)
[Afbeelding]

Misschien als ik de 'opwekinstallatie' bewerk? Nee dus:
[Afbeelding]

Of moet je je installatie verwijderen en dan het geheel opnieuw invoeren? :+
Eerste afbeelding, paarse knop voor [ nieuwe installatie ] indrukken (kon het ook moeilijk vinden) :)

Merk en type, onderaan [ Anders ] kiezen en dan invullen .
Lijst komt van Synergrid en daar staat homewizard nog niet op.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 14-06-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Laatst online: 17-09 21:23
phoenix2149 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:46:
[...]

Ik ga in augustus verhuizen naar een woning met een tweede badkamer in voormalige garage. Daar is een gewone boiler geïnstalleerd. Zit er aan te denken om die met een plug "slim" te maken zodat hij in dal (of zon) uren gaat verwarmen, maar kan hem niet echt "aan" zetten alleen uit dat hij niet aan kan slaan buiten dal/zon tijden.

Een slimmer boiler zou natuurlijk beter zijn welke je ook echt "aan" kan zetten met regeltjes/automation via HA.
Slimme boiler is altijd beter. Helaas had Itho die niet in 150l koper toen ik hem kocht.
Dus moet hem zelf nog een keer slim maken met een slimme schakelaar. In ons huis hangt alles vol met KAKU dus de boiler ga ik daarmee sturen. Enige nadeel is dat je de temperatuur niet kan meten met de boiler als die uit staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManS-H schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Neem me niet kwalijk, maar nu speek je jezelf toch een beetje tegen. In een eerder bericht schreef je:

En nu loopt de site na met berichtgeving, Waar moet dan nu de bevolking van uitgaan?
De wetgeving is op dit punt verre van compleet. De huidige ontwikkelingen en de politieke ellende in Denhaag geven veel vertraging in opstellen van de juiste richtlijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Mijn homewizard PiB gaat pas laden als de P1-meter ongeveer -80 W aangeeft. De PiB laat dus alleen bij overschot aangegeven door de P1-meter op. :)

[ Voor 61% gewijzigd door PeteSplit op 15-06-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
PeteSplit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Eerste afbeelding, paarse knop voor [ nieuwe installatie ] indrukken (kon het ook moeilijk vinden) :)
Oh... tja 'nieuwe installatie' daar versta ik toch iets anders onder :+

Ik wil geen nieuwe installatie maken, ik wil mijn huidige bewerken... het zal wel weer ontworpen zijn door een overbetaalde product owner of manager of scrummaster of lifestyle coach of libellelezer zonder enige kennis van UI en niet door een software ontwikkelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Devke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Je kunt wel laaduistel toepassen maar niet op vermogen sturen (helaas).
[...]
Ben je beta tester dan kun je de PIB in standby zetten. Niet via de app. Als je geen beta tester bent dan kan het ook door de PIB even van je wifinetwerk te halen. Misschien geeft dat voor nu een mogelijkheid?
'Voor nu' heb ik geen van beide devices. Het gaat om een toekomstige setup.

Een optie om via Homey aan te sturen is ook een optie. Mocht het echt miet gaan kan ik net zo goed een domme boiler kopen en met een tussenstekker schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rendement batterij is van 74% gedaald naar 71,8% en blijft redelijk stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:29:
Mijn PIB’s hebben een RTE vanaf het begin van 73,23% met 70 cycli en 75,02% met 41 cycli.
Gemiddeld 74,13%. Dit blijft ook redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
PeteSplit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Mijn homewizard PiB gaat pas laden als de P1-meter ongeveer -80 W aangeeft. De PiB laat dus alleen bij overschot aangegeven door de P1-meter op. Mijn boiler is gewoon een verbruiker en verwarmt dus altijd op en de PiB past zich daarop aan, als er nog een overschot over is :)

[Afbeelding]
Maar het gaat hier dan om een boiler die ook pas gaat opladen als er overschot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jpiek schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:35:
[...]
Maar het gaat hier dan om een boiler die ook pas gaat opladen als er overschot is...
Met een eigen P1 meter, of dezelfde ?
Zit de regeling in de boiler en kun je deze aanpassen ?

De P1-meter van HW werkt erg snel (afhankelijk van de slimme meter gegevens snelheid), misschien is de boiler langzamer met de verwerking van de gegevens, dan zou het kunnen, anders zitten ze (Boiler en PiB) elkaar in de weg.

[ Voor 78% gewijzigd door PeteSplit op 15-06-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jpiek schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:29:
[...]

'Voor nu' heb ik geen van beide devices. Het gaat om een toekomstige setup.

Een optie om via Homey aan te sturen is ook een optie. Mocht het echt miet gaan kan ik net zo goed een domme boiler kopen en met een tussenstekker schakelen...
Geeft de boiler voorrang op batterij. Als de boiler 1kW vraag dan zal de batterij pas laden als de zonnepanelen meer dan 1100 W leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Ja, netbeheerders doen altijd voorzichtig. Als ze niet zeker weten dat het kan, dan is het antwoord nee.

Wat dat betreft hebben veel projecten ook last van dichtbij gelegen wijken waar nog veel oude draaischijfmeters aanwezig zijn. Dat is dan een blinde vlek die met een worst case aanname op de berekende netcapaciteit drukt. Gelukkig moeten die woningen uiterlijk volgend jaar over in verband met het einde van de salderingsregeling.

Het uitbreiden van het net gaat nog erg lang duren, maar hoe meer ze weten, hoe gemakkelijk het is om ja te zeggen tegen een aanvraag en de echte probleemgebieden als eerste aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aip schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:42:
[...]
Want de HW PiB levert niet aan het net. Punt.
Strikt gezien levert de HW zeker wel terug aan het net, het is echter een verwaarloosbare hoeveelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:29:
2,2% eraf is toch niet redelijk stabiel? Voor hetzelfde geld gaat er over een tijdje nog weer 2,2% af, lijkt me niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:13:
[...]

Wel nee. Ik heb nooit begrepen waarom er zo de nadruk wordt gelegd op netbelasting door zonnepanelen van huis installaties. Zelfs als ze meer terugleveren dan nodig is vormt dat geen probleem, het voltage loopt op en de 253V begrenzing schakelt dan de omvormers uit. Probleem opgelost.

Maar het grootste deel van de tijd zorgen ze ervoor dat de netbelasting lokaal juist lager is omdat huisgebruik wordt afgevangen door de zonnestroom en er alleen een overschot het net opgaat. Een batterij verlaagd die belasting zelfs nog meer.

Het echte probleem is dus niet teruglevering maar gebruik en gebruikers hoef je juist niet aan te melden
Registratie daarvan zou ook niet erg zinvol zijn.omdat je op basis daarvan alleen te weten kan komen dat die gebruikers bestaan maar er is geen enkele informatie uit af te lezen hoe en wanneer die gebruikers actief zijn Dat is totaal afhankelijk van het random gedrag van de huisbewoner die 100% controle heeft over de Aan/Uit knop
De uitvallende omvormers zijn slechts het vogeltje in de mijn van de netcongestie problematiek.
Helaas doen de zonnepanelen in december en januari nauwelijks iets, waardoor ze hooguit een beetje tijd kopen om maatregelen te nemen.

En zo random is het gedrag van de eindgebruiker helemaal niet. Het is zelfs behoorlijk voorspelbaar geworden op landelijk niveau. Het enige dat vaak nog ontbreekt zijn slimme meters bij de weigeraars en informatie over verduurzaming die dit patroon ingrijpend gaat veranderen.

Die 253 Volt beperking lost wel iets op, maar niet alles. Sommige opwekkers kunnen namelijk niet uit, zoals gascentrales waar warmtenetten aan hangen. en dan moet het lokale overschot dus weggewerkt worden, wat niet bepaald gratis is.
Dit is vooral duur als dit last minute moet omdat de informatie ontbreekt om dit goed te voorspellen.

Maar iedereen moet maar lekker zelf kiezen. De onbalans komt vanzelf terug in de terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
mike123 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:39:
[...]

Ik ga mijn thuisaccu, 1 stuks, zeker niet aanmelden. Het hoeft ook niet.
Hoe meer de netbeheerder weet hoe beter ze het in de gaten kunnen houden is een goed gegeven.
Maar als de netbeheerders al die jaren niks of weinig aan het net hebben gedaan en op zijn beloop hebben gelaten hoeven wij niet ineens in de houding te springen om het hun op een presenteerblaadje aan te geven.
Netbeheerkosten worden al sinds mensenheugenis, bij wijze van spreken, betaald om het net in orde te houden en ook bij nieuwbouwwijken het net meteen up to date te hebben. Zelfs dat gebeurd niet
Als dat niet gebeurd is dat niet onze schuld.
De werkelijkheid is net iets anders. Maar als jij denkt dat je het beter kan: https://www.stedin.net/werken-bij/vacatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Strikt gezien levert de HW zeker wel terug aan het net, het is echter een verwaarloosbare hoeveelheid.
Echt? Ik dacht dat de gehele homewizard setup (batterij, p1 meter) zo zijn ingericht dat de stroom 'boven' de meter blijft. Nu zal dit vooral met 3 fase aansluitingen niet helemaal kloppen maar daadwerkelijk terugleveren is met de hw pib zo goed als onmogelijk?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Echt? Ik dacht dat de gehele homewizard setup (batterij, p1 meter) zo zijn ingericht dat de stroom 'boven' de meter blijft. Nu zal dit vooral met 3 fase aansluitingen niet helemaal kloppen maar daadwerkelijk terugleveren is met de hw pib zo goed als onmogelijk?
Als je bijvoorbeeld je koffiezetapparaat aanzet, dan gaat de HW PiB maximaal terugleveren, zet je het koffiezetapparaat vervolgens uit, dan zal er iets vertraging zijn bij het terugschroeven van het terugleververmogen en waar gaat dat overschot heen? Het publieke stroomnet op.

Nul op de meter is ook nooit helemaal nul. Dat zal altijd zo tussen de -15 en +15 zweven bij weinig verbruikers. Zie het hier thuis met 2 PC's, 1 Laptop, TV aan, etc. regelmatig tussen de -60 en +60 fluctueren.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 14-06-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:45
[...]

Je zal altijd wat verschillen hebben; denk bijv aan een oude DSMR4.0 meter die elke 10 seconden data doorgeeft, als de PIB de vermogensvraag volgt, krijgt die pas na 10 seconden door dat de vraag gezakt is, die 10 seconden zal je zeer beperkte teruglevering hebben. Waarschijnlijk zie je dat ook terug in een lijn die af en toe net de 0 komt (al zie ik in de HW app alleen maar elke kwartier standen, alleen bij de NU stand zie je live data.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Om een beeld te schetsen. Dit is wat de PIB terugleverd per nacht per uur. Ik heb even de hoogste waarde gepakt. Dat NOM draaien kan imo niet beter. Ik zou als bedrijf hier geen moeite meer instoppen 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HNUj3ZePO-zbZ9Cb3ewroD5EmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8DcIa5YTbTu1EFVWAcJ8ItC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:17:
[...]

De uitvallende omvormers zijn slechts het vogeltje in de mijn van de netcongestie problematiek.
Helaas doen de zonnepanelen in december en januari nauwelijks iets, waardoor ze hooguit een beetje tijd kopen om maatregelen te nemen.

En zo random is het gedrag van de eindgebruiker helemaal niet. Het is zelfs behoorlijk voorspelbaar geworden op landelijk niveau. Het enige dat vaak nog ontbreekt zijn slimme meters bij de weigeraars en informatie over verduurzaming die dit patroon ingrijpend gaat veranderen.

Die 253 Volt beperking lost wel iets op, maar niet alles. Sommige opwekkers kunnen namelijk niet uit, zoals gascentrales waar warmtenetten aan hangen. en dan moet het lokale overschot dus weggewerkt worden, wat niet bepaald gratis is.
Dit is vooral duur als dit last minute moet omdat de informatie ontbreekt om dit goed te voorspellen.

Maar iedereen moet maar lekker zelf kiezen. De onbalans komt vanzelf terug in de terugleverkosten.
Waarom haal je gascentrales erbij. Deze zitten niet in het laagspanningsnet.

Je hebt gelijk dat op hoog nivo je een model kan bouwen dat een totaal netbelasting voorspeld. Maar ook daar gaat het niet om het gaat om de belasting in je wijk of straat en daar is zo'n voorspelling niet te doen. Je kan niet weten of ik een EV hebt en als ik die heb op die de hele dag voor de deur heeft gestaan of dat ik een flink aantal km's heb gereden en hij geladen moet worden. Je kan niet weten of ik een warmtepomp heb en ik 18 graden in huis voldoende vindt of dat ik liever 21 graden aanhoud Er zijn nog meer van dit soort voorbeelden te bedenken maar het kern punt is, de kleiner het netsegment hoe slechter de belasting daarvan voorspelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[ Voor 104% gewijzigd door PeteSplit op 15-06-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze site loopt achter de regels aan 800W moet kunnen dus heb ik 1kW gemeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Ja, netbeheerders doen altijd voorzichtig. Als ze niet zeker weten dat het kan, dan is het antwoord nee.

Wat dat betreft hebben veel projecten ook last van dichtbij gelegen wijken waar nog veel oude draaischijfmeters aanwezig zijn. Dat is dan een blinde vlek die met een worst case aanname op de berekende netcapaciteit drukt. Gelukkig moeten die woningen uiterlijk volgend jaar over in verband met het einde van de salderingsregeling.

Het uitbreiden van het net gaat nog erg lang duren, maar hoe meer ze weten, hoe gemakkelijk het is om ja te zeggen tegen een aanvraag en de echte probleemgebieden als eerste aan te pakken.
Je kunt niemand iets verwijten. De veranderingen die er plaatsvinden brengen alles in een stroomversnelling en gaan diverse sites achter aanlopen met de correcte aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdr

wdr

PeteSplit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Bij mij is het registreren wel gelukt (ook is het aantal kW per Watt / 0,001 kW mogelijk)

[Afbeelding]

Over de verplichting. Het aanmelden van een Type A thuisbatterij is verplicht. Een Type A thuisbatterij zit tussen 0,8 kW en 1000 kW. Daar de homewizard maar 800 W is hoef je deze niet aan te melden, maar mag wel.
Het is mij nu ook gelukt met invulling van de correcte waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:19
Je kan met een 3 fase aansluiting met je PIB 800w gewoon continu terug leveren tot i leeg is hoor. Omdat je PIB bv op Fase 1 staat. En je op fase 2 heel veel afneemt en op fase 1 niet of nauwelijks. Dat kan nog steeds ongeveer nom zijn maar je levert substantieel terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yamahaa schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:01:
Je kan met een 3 fase aansluiting met je PIB 800w gewoon continu terug leveren tot i leeg is hoor. Omdat je PIB bv op Fase 1 staat. En je op fase 2 heel veel afneemt en op fase 1 niet of nauwelijks. Dat kan nog steeds ongeveer nom zijn maar je levert substantieel terug!
Technisch waar, de vraag is echter ziet de netwerkbeheerder dat ook op aansluiting nivo.

Zover mij bekend geeft de slimme meter per kwartier de teller standen door en dat is een sommatie van de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Technisch waar, de vraag is echter ziet de netwerkbeheerder dat ook op aansluiting nivo.

Zover mij bekend geeft de slimme meter per kwartier de teller standen door en dat is een sommatie van de 3 fasen.
De netbeheerder ziet alleen wat er in/uit de meter fietst. Saldering (van de fases) is al in de meter. De meter houd niet bij wat je per fase doet. Al zal er best een achterdeurtje zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:19
Technically weet de meter het perfect. Er zijn idd afspraken gemaakt wat de netbeheerder mag uitlezen. Dus de uitspraken kloppen voor nu…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Mooi te lezen op moment, maar niemand hier die melding krijgt dat de batterij het een beetje koud heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
ivo1969 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:23:
Mooi te lezen op moment, maar niemand hier die melding krijgt dat de batterij het een beetje koud heeft??
Als je meer dan 1 batterij hebt, zet die het het beetje koud heeft dan eens bovenaan.
Zie mijn post van vandaag 12:52. Sinds ik ze niet meer gestapeld heb, heb ik geen melding meer gehad dat hij het een beetje warm had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:29

Aardedraadje

Met kabelschoen

Afgelopen weken meerdere keren tegen lage tarieven volledig geladen, vaak 2 a 3 uur lang op vol vermogen. Vandaag voor het eerst dat ze het warm hebben. Zitten in een keukenkastje waar eerst een koelkast in zat. Wel actieve koeling maar die deed blijkbaar niet genoeg. Melding kwam bij ambient van 30C in het kastje.

Deur even open gezet, melding is nu weer weg. Volgende keer actieve koeling wat opvoeren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiHeRQ85lBWBbHBmAiIFimhOLTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFZEhzxvcgZvOzScioVdFaO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
GL007 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:58:
[...]

Je kunt niemand iets verwijten. De veranderingen die er plaatsvinden brengen alles in een stroomversnelling en gaan diverse sites achter aanlopen met de correcte aanpassingen.
Ik verwijt de ACM een heleboel.

De netbeheerders hebben destijds gewaarschuwd dat de noodzakelijke uitbreiding van het net voor het verduurzamen heel lang zou duren, maar van de ACM mocht daar geen geld voor in rekening worden gebracht.
Zonder geld kan je niks, dus dan houdt het op. Dat het nu, ruim 10 jaar later, misschien 10x zo duur gaat worden door inflatie, tijdsdruk en gemiste kansen om dit goedkoop met andere werkzaamheden te combineren is ook niet handig.
Pagina: 1 ... 133 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.