Taro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:29:
[...]
Ik meet hier de RTE met een HW 3-fase kWh MID-gecertificeerde meter én een HW Energy Socket. Neem aan dat die hier wel goedkeuring kunnen vinden?
Hierbij de ingaande en uitgaande kWh's, zal merk/type accu even blurren.
Omvormer 2400 Watt vermogen, draait gemiddeld 50-1300 Watt, 85.5% RTE:
[Afbeelding]
3x 1200 Watt omvormers, draaien NOM, 81.2% RTE:
[Afbeelding]
En de accu's zitten nu allemaal rond 65% SoC, de RTE is dus eigenlijk nog iets hoger omdat ik die altijd op 10% SoC vergelijk.
En ja, daar komt flink wat warmte vanaf, de garage is ook wel redelijk warm.
Je ziet dat in jouw printscreens de rte een behoorlijke val maakt van de 2400W omvormers naar de 1200W omvormers.
Mijn hw pib's hebben een 800W omvormer.
Wanneer ik jouw verbruik voor laden in juni omreken voor jouw 3x 1200W omvormers naar mijn 2 omvormers, dan kom ik op een verbruik van 218 kWh, tegenover 49,8 kWh voor onze 2x 800W. Dat scheelt nogal. Onze afname bij de energieleverancier die op (rond) 0 gehouden moet worden, ligt doorgaans op rond de 70 tot 75W. Dat kan voor jou anders zijn. Ik kan me voorstellen dat dat soort zaken impact kunnen hebben.
Het zal uiteindelijk vast wel iets schelen hoor, maar ik denk dat je alleen iets zinnigs kan zeggen over de rte wanneer je het "test" in exact dezelfde omstandigheden.
En dan nog. Ik ben erg tevreden met de huidige rte van mijn batterijen. Die van onze Enphase had beter gemogen maar dat heeft te maken met hoe deze hier gebruikt wordt.
1 van de redenen dat ik tevreden ben met mijn hw pib's is dat ik die dingen helemaal niet voor het geld heb. Ze doen voor mij wat ze moeten doen. Ik heb ze niet om aan te verdienen. Het boeit me niet of ik het terugverdien. Terugverdienen is momenteel op een vast contract zonder variabele terugleverkosten niet eens aan de orde. Het enige wat voor mij telt is dat het me niet teveel kost
Mijn kosten voor gebruik van de batterijen in juni tot nu toe zijn € 2,79. Dat is inclusief het verlies van de kWh's en de cycli van de batterij. En voor die € 2,79 heb ik alle dagen plezier gehad ervan.
Ik kan je garanderen dat ik hier veel zaken in huis heb waar ik meer aan kwijt ben of was, en waar ik minder plezier van heb.
Het is een andere manier van er mee omgaan.