Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:40
Taro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:19:
Richting 1-1-2027 dalen de prijzen per kWh vast nog wel verder en als de ROI de hoofdreden is, dan is zelfs dan nog de vraag of het loont. Maar er zijn ook andere redenen om voor een thuisaccu te gaan :)
Eens, maar in een diepe put gooien hoeft voor mij ook niet. Ik zie graag een balans...

Leuk/voordelig/duurzaam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:24
Devke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Ik spreek je ook niet tegen toch? Ik herhaal enkel benoemde feiten mbt communicatie hier door HW. Wizzi etc benoem ik toch ook als fair.
oke, maar bijvoorbeeld situatie hier een batterij 54% en wordt opgeladen ( 17 Cycli) en andere batterij 20% en inactief ( 77 cycli) de laatste heeft het soms koud.

Of heeft het laden en ontladen ook te maken met het aantal cyclussen van een batterij tov andere batterij?

Nu wil ik van HW weten waarom de 20% batterij niet wordt bijgeladen en die van 54% wel (was 47%) en waarom een van de batterijen het soms koud heeft.

Ik kan die vraag stellen aan Wizzi en dat heb ik gedaan, maar ja dat was de vrijdag en ja dan worden veel vragen gesteld en dus hoop ik ergens de dinsdag of woensdag antwoord te hebben
( dat van percentages is vraag die ik nu heb en nog niet aan HW gevraagd heb).

Nu zijn er een stel batterijen geleverd en misschien wel meer dan HW verwacht / gehoopt heeft / had, maar wat als de vraag nog groter wordt??
Bereikbaarheid wordt dan helemaal een dingetje??

Dat ik eerste met Wizzi mag worstelen vind ik minder , gewoon een ticket aan kunnen maken is meer mijn ding.

[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 15-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Ik kan me een tijdje terug een opmerking van mijn kant herinneren over HW en kwaliteit die dusdanig de kop ingedrukt is dat ik dan maar m'n mond gehouden heb.

Ik was quote-unquote een sfeermaker...

Sindsdien vliegen de omruilingen me helemaal om de oren...

Dus nee, ik verbaas me helemaal niet...
Ik zie alleen iets als sfeermaken als iemand zelf geen ervaring heeft met een product en er dan ook meningen over heeft. Voorbeeld. Ik kan een mening hebben over EV's echter die zal dan gestoeld moeten zijn op ervaringen van een ander (positief of negatief) of ik vind het leuk om een beetje te ettteren (dat zal jouw intentie absoluut niet zijn). Ook kan ik een mening over een EV hebben als bezitter van die EV. Maar dit hoeft nog nu niet de ervaring van anderen te zijn.

Heel kort offtopic. Ik heb een EV waar ik op tweakers de meest gruwelijke verhalen las. Auto liet je staan. Rammelende onderdelen etc. Nu had ik 2 keuze's. Meedoen in de sfeer daar zonder ervaring of de keuze maken het wel te doen. Gedaan. Het ding rijdt als een zonnetje. Die ervaring deel ik ook. Ik verlies niets. Ding heeft me 0x laten staan nog. Banden slijtage zou hoog zijn..... mijn ervaring.... niet dus. Gewoon normaal. Ik kies dan niet voor een sfeermakerij, respecteer de ervaringen van een ander alleen de mijne is niet zo. Hoe spijtig ik het voor die ander ook vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 15-06-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:34:
[...]

oke, maar bijvoorbeeld situatie hier een batterij 54% en wordt opgeladen ( 17 Cycli) en andere batterij 20% en inactief ( 77 cycli) de laatste heeft het soms koud.

Nu wil ik van HW weten waarom de 20% batterij niet wordt bijgeladen en die van 54% wel (was 47%) en waarom een van de batterijen het soms koud heeft.

Ik kan die vraag stellen aan Wizzi en dat heb ik gedaan, maar ja dat was de vrijdag en ja dan worden veel vragen gesteld en dus hoop ik ergens de dinsdag of woensdag antwoord te hebben
( dat van percentages is vraag die ik nu heb en nog niet aan HW gevraagd heb).

Nu zijn er een stel batterijen geleverd en misschien wel meer dan HW verwacht / gehoopt heeft / had, maar wat als de vraag nog groter wordt??
Bereikbaarheid wordt dan helemaal een dingetje??

Dat ik eerste met Wizzi mag worstelen vind ik minder , gewoon een ticket aan kunnen maken is meer mijn ding.
Dat je de vraag hebt snap ik. Ik zie dat ook meer als kennis van het product op willen doen.

Mbt de klantenservice. Enige wat ik bedenken kan is dit blijven aangeven. Ze lezen hier ook mee. Ik denk dat ze het zelf ook beseffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:46
gielz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 06:29:
Maar toch klopt het marketing verhaal niet van een betere omvormer omdat deze 800 watt is.

Waarom dan toch een RTE van 72-74%? Dat is hier op jaarbasis 1000kwh laden en maar maximaal 740kwh terugkrijgen. Eigenlijk dus een batterijboete.
Het opgegeven verbruik van je auto haal je ook niet.
De opgegeven range van je groene ev haal je ook niet.
Je wasmiddel is niet "nu nog beter" en wast ook niet 10x beter schoon (vergeleken met een verdund middel vd concurrent)
Etc.

Ik vraag me af wat de "rte" van een EV is. Hoeveel %kWh wordt daadwerkelijk omgezet in km's :+

[ Voor 7% gewijzigd door bixobie op 15-06-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Taro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:24:
Nee, er wordt gesproken over weinig plaats, geen ruimte voor extra groepen in het bericht dat ik quote. Ik zie nergens een specifieke reden waarom dus alleen HW aan de wensen/eisen voldoet en dat benoem ik alleen maar.
Veel mensen zijn bekend met HW, hebben de app, sockets en p1 meter al. Laten we wel wezen, de integratie is uitstekend en voor de meeste mensen werkt het 'out-of-the-box'.

Dat het apparaat kinderziektes heeft was te verwachten, de RTE valt mij ook tegen maar met 0,025ct per teruggeleverde kWh (vanaf 2027) geen onoverkomelijk probleem.

Hoop vooral dat HW inmiddels achter de schermen hard bezig is met PIB 2.0, leert van dit product en kijkt wat ze concurrentie aan het doen is. De meeste mensen hebben pas over anderhalf jaar en batterij nodig, alleen maar mooi al die verschillende batterijen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Taro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:24:
Maar goed, ik zal mij meer bij de inhoud houden en die spiegel vaker achterwege laten want het wordt zo te zien niet gewaardeerd.
Zeker wel, maar die mensen reageren meestal niet... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Eens, maar in een diepe put gooien hoeft voor mij ook niet. Ik zie graag een balans...

Leuk/voordelig/duurzaam....
Dan moet je nog even wachten denk ik. Ik merk met dynamisch wel dat ik meer richting TVT ga dan op een vast/variabel contract (let op het contract dat ik had). Ik maak er dan ook een beetje een sport van het toch proberen te redden. Iedere gek zn gebrek is het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
hoevenpe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Veel mensen zijn bekend met HW, hebben de app, sockets en p1 meter al. Laten we wel wezen, de integratie is uitstekend en voor de meeste mensen werkt het 'out-of-the-box'.

Dat het apparaat kinderziektes heeft was te verwachten, de RTE valt mij ook tegen maar met 0,025ct per teruggeleverde kWh (vanaf 2027) geen onoverkomelijk probleem.

Hoop vooral dat HW inmiddels achter de schermen hard bezig is met PIB 2.0, leert van dit product en kijkt wat ze concurrentie aan het doen is. De meeste mensen hebben pas over anderhalf jaar en batterij nodig, alleen maar mooi al die verschillende batterijen.
Als HW nu al bezig zou zijn met PIB 2.0 dan zouden ze in mijn ogen de huidige te snel op de markt gezet hebben, mag hopen dat HW bij de PIB 1.0 tijd en energie erin steekt om alles helemaal perfect te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:41:
Dat HW hier niet officiële communicatie kanaal is dat klopt, neemt niet weg als hier niks werd gecommuniceerd het dan helemaal een "ramp" was met de communicatie.
Rechtstreeks iets aankaarten bij een " probleem" is een lijdensweg. ( helaas)
Vermoed dat HW zelf ook overvallen is door het succes van de PIB, een relatief kleine organisatie kan niet zomaar opschalen als de eerste problemen zich aandienen.

Besef dat deze accu een heel ander product is dan wat ze tot nu toe verkochten: een p1 meter die door de brievenbus kan, doosje met sockets met een gewone bezorgder is heel anders dan dit logistieke proces. Komt bij dat het een heel andere pricerange is: bij een kapotte p1 meter of socket denk je snel 'koop voor een paar tientjes wel een nieuwe', althans zo sta ik erin (socket in de badkamer bij de radiator meet niet meer maar schakelt nog wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:49:
Als HW nu al bezig zou zijn met PIB 2.0 dan zouden ze in mijn ogen de huidige te snel op de markt gezet hebben, mag hopen dat HW bij de PIB 1.0 tijd en energie erin steekt om alles helemaal perfect te krijgen
Als ze begin 2027 geen significant beter product hebben worden ze omver geblazen door de concurrentie, die begint nu al voor te lopen (zie @Taro) en dat gaat alleen maar harder...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35
ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:49:
[...]

Hoezo? Ze doen bijna perfect zoals ze adverteren.
Plug and Play Check
Maximaliseer je zon gebruik Check
Geen installateur nodig Check
Onafhankelijk van type/merk zonnepanelen Check
Geschikt voor elke woning, mits je zonnepanelen en een P1 meter kunt aansluiten (komt blijkbaar nog een uitbreiding via kWh meter)
Tot 30% efficiënter hmmmmm
Groeit met je mee Check

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:22
Een heel andere vraag:
Welke merken (modellen?) thuisbatterijen hebben jullie tot het moment van aanschaf elkaar vergeleken?
Wat is toen leidend geweest om te kiezen voor HW?

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:47
hoevenpe schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Ja de RTE moet volgens mij toch beter kunnen voor een 800W apparaat. Je ziet de concurrentie met 2400W/2500W omvormer een even goede RTE geven dan de 800W van HW. Misschien is er software matig nog wat correctie mogelijk en anders hopen dat in v2 wat verbeteringen zitten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Devke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Ik zie alleen iets als sfeermaken als iemand zelf geen ervaring heeft met een product en er dan ook meningen over heeft.
Ok, dan mag ik dus niks zeggen....

Hoe beschaaft mijn opmerking/vraag toen ook was...

Duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:58:
Een heel andere vraag:
Welke merken (modellen?) thuisbatterijen hebben jullie tot het moment van aanschaf elkaar vergeleken?
Op moment dat ik bestelde heb ik gekeken naar Victron zelf doen, daar voelde ik me absoluut niet zeker genoeg voor. Sessy, Die werd steeds duurder en vond ik minder praktisch dan stekker. HW was voor mij qua prijs en mogelijkheden gewoon goed. Vlak daarna kwam Marstek/Duravolt in mijn gezichtsveld. Maar dat vond en vind ik teveel Chinese meuk. (puur mijn gevoel)

Misschien dat ik als ik nu zou gaan kijken ik naar zendure zou neigen. Maar ik heb er geen spijt van dat ik HW heb. Het werkt voor mijn situatie gewoon goed. En zoals gezegd is in mijn situatie RTE veel minder leidend dan voor mogelijke andere situaties.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
winwiz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:58:
[...]

Hoezo? Ze doen bijna perfect zoals ze adverteren.
Plug and Play Check
Maximaliseer je zon gebruik Check
Geen installateur nodig Check
Onafhankelijk van type/merk zonnepanelen Check
Geschikt voor elke woning, mits je zonnepanelen en een P1 meter kunt aansluiten (komt blijkbaar nog een uitbreiding via kWh meter)
Tot 30% efficiënter hmmmmm
Groeit met je mee Check
Installateur kan wel nodig zijn als je ze op een groep wilt.
Onafhankelijk van type merk zonnepanelen, lijkt mij logisch , net als bij brandstof benzine is benzine
Groeit met je mee? In advertentie wordt suggestie gewekt dat voor meeste 1 batterij voldoende zou zijn

Maar goed ik heb paar kleine dingen die graag verhelderd wil zien via HW.

En mijn vrouw had na lezen van advertentie dat de batterijen dus opstabelbaar waren en onderling gekoppeld konden worden en dat op 1 stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Duidelijk.
Och ik word zelf ook hier vaak verkeerd begrepen , niks van aan trekken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Duidelijk.
Nee. Want mijn mening hoeft niet jouw mening te zijn. Ik geef alleen mijn mening weer en hoe ik dat ervaar. Dat laatste zorgt voor stemming. "Duidelijk". Als je mijn posts goed lees dan was dat niet nodig geweest.

Misschien moet ik het topic maar eens gaan doorgeven. Dit levert geen plezier meer op door 100x hetzelfde te herhalen dat kritiek mag en dat woorden weer zo gedraaid worden dat het weer de indruk geeft dat het niet mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Een heel andere vraag:
Geen. HW was destijds de eerste met plug-in batterij. Dat was voor mij genoeg van een drempelverlaging om er meteen op te springen.

In de maanden daarna kwamen er meerdere o. de markt. Met voor mij onbekende merken, dus ben toen bij m'n HW bestelling gebleven.

Ondertussen blijkt HW niet perfect maar het draait al en ook niet zo slecht dat ik ze weer weg ga doen.

Ik ben de ideale klant denk ik :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12
Avenger 2.0 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Ja de RTE moet volgens mij toch beter kunnen voor een 800W apparaat. Je ziet de concurrentie met 2400W/2500W omvormer een even goede RTE geven dan de 800W van HW. Misschien is er software matig nog wat correctie mogelijk en anders hopen dat in v2 wat verbeteringen zitten 8)
Ik denk zelf dat het ook komt door de vaste 24x7 overhead van de electronica die met zo weinig capaciteit zwaarder telt. De koeling zit natuurlijk ook in het apparaat, dus dat kan best aantellen.

En NoM RTE is best afhankelijk van de verbruikers in huis. Ik heb zelf vooral super zuinige apparaten, dus zelfs een 800W omvormer zit vaak ver onder zijn meest optimale vermogen.

Ik heb ook zitten kijken naar een vast systeem met hybride omvormer, maar dat had geen koeling voor de accu's en de plek op zolder waar de strings binnen komen zou dus een airco vereisen. Dan kan je best een 90% RTE halen met 20 kWh aan accu's en op 100% power naar het net blazen met een dynamisch contract, maar met het verbruik van die airco installatie is het opeens een ander totaalplaatje, nog los van de aanschaf en installatie van die airco.

Ik vrees dat er gewoonweg niet meer te halen is uit dit systeem, maar dat gaat pas een noemenswaardige post worden als je er 3 of 4 stapelt. Een zonnepaneel toevoegen is dan meestal al genoeg om dit verlies op te vangen. Dat is in mijn geval minder gedoe dan een hybride opstelling bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Devke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Nee. Want mijn mening hoeft niet jouw mening te zijn. Ik geef alleen mijn mening weer en hoe ik dat ervaar. Dat laatste zorgt voor stemming. "Duidelijk". Als je mijn posts goed lees dan was dat niet nodig geweest.
Excuus, met dat ik postte realiseerde ik me dat dat iets te kort door de bocht was...

Blijft staan dat mijn opmerking destijds een redelijk gestelde vraag/opmerking was...
En dat er daarna alleen maar meer 'klachten' kwamen...

Ik heb wijselijk een 'ik zei het toch' achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Een heel andere vraag:
Had zelf eerst gekeken naar het merk SOLARWATT, maar dat was om mee te beginnen te duur en ze hebben een nieuw pakket op de markt gebracht, de vorige was ook modulair maar wat kleiner en wat ik kan herinneren goedkoper.

En trouwens voor onze vrienden in Vlaanderen, solarwatt introduceert ze trouwens nu ook bij jullie

Nu had ik zelf al producten van HW en dat functioneerde altijd meer dan prima, dus in mijn ogen was HW toen vorige jaar beste keuze.
Heb een tijd mogen wachten voordat de 1e batterij geleverd werd , maar daar een waardebon voor gekregen.

Zoals hier op forum gemeld loop ik tegen paar dingen / vragen aan, maar ondanks dat ben ik tevreden met de batterijen.
Ik zie het nog steeds als hobby en een leer moment voor toekomst en wat ik heb geïnvesteerd aan batterijen eet ik niet minder om.
Mocht ik ooit naar ander systeem willen kan dan kan ik deze met gerust hart door verkopen, maar dat is tot heden nog niet het geval

[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 15-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:52
Een heel andere vraag:
Ik had naar Enphase gekeken, maar dat is van een geheel andere prijsklasse en moet door een installateur geplaatst worden. HW was de eerste met een plug in thuisbatterij en daarom voor HW gegaan. Bovendien is dit een Nederlands bedrijf, wat mij erg aansprak en je doet zaken met de maker. Later kwam de Sessie, Marstek, etc. Allemaal chinese bedrijven en die lopen via tussenpersonen. Ik wil het liefst geen Chinese spullen, al ontkom je daar niet altijd om.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Excuus, met dat ik postte realiseerde ik me dat dat iets te kort door de bocht was...

Blijft staan dat mijn opmerking destijds een redelijk gestelde vraag/opmerking was...
En dat er daarna alleen maar meer 'klachten' kwamen...

Ik heb wijselijk een 'ik zei het toch' achterwege gelaten.
Fijn dat je het inziet en je excuus maakt. Ik zie ook best wat er goed gaat en wat niet. Los hiervan is het leuk om bezig te zijn op tweakers. Als TS haal je jezelf een aantal dingen op de hals. Blijven mee lezen zodat je weet wat er speelt. TS actueel houden zodat de kennis die er is voor iedereen maar ook voor newbees binnen handbereik is, proberen te helpen met vragen, actuele info delen rondom HW, deelnemen aan een beta groep om het product voor iedereen beter te maken. Dat is allemaal vrijwilligers werk. Het is met de beste intentie dus ik hoop ook dat je begrijpt dat ik soms moe wordt van de herhaling dat iets niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
PeteSplit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:31:
[...]
Deze boiler is iets te slim voor mij, maar als ik de handleiding lees (onder documentatie op de warmteservice pagina) gaat deze pas werken vanaf 1000 W overschot (waarde kun je instellen afhankelijk van type en vermogen) en de boiler gaat dan naar een hogere ingestelde temperatuur dan de normaal ingestelde temperatuur. De boiler start wanneer het water te veel is afgekoeld en als je smart functie gebruikt, start de boiler voor de tijden dat je de afgelopen week de boiler gebruikt hebt.
Hij start dus niet wanneer je overschot hebt :
Soep word wellicht toch niet zo hete gegeten :
M3.1.8. PVSTA KW
| Fabrieksinstelling 1,0 | Min. 0,1 | Max. 32,0 | +/- 0,1 |10 pvsta

Om te voorkomen dat de verhoogde boilertemperatuur onmiddelijk
wordt teruggezet naar de standaard boilertemperatuur als de boiler
inschakelt voor verwarmen, moet het verschil tussen de
instellingen PVSTA KW en PVSTO KW minimaal gelijk aan of hoger
zijn dan het vermogen van de boiler.
Er valt dus best nog e.e.a. in te stellen. die 1kWh minimaal is ws om te zorgen dat aanschakelen bij 100W niet alsnog stroom verbruikt word als de boiler 1000-2500W trekt... Er is dus geen sprake van moduleren vrees ik.

Of het dan af te regelen is zoals ik wou, een soort NOM'en met de boiler vraag ik me af.
Ik zou beter af zijn met een door Homey aan te sturen boiler, of een 'dimbare'...

We zoeken verder...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:28

fxs81

Julianadorp

Je doet prachtig werk @Devke word zeer gewaardeerd, ik heb wel de luxe om diverse posts over te slaan, jij hebt die als TS natuurlijk veel minder. Dat gezegd hebbende, hier ook nog steeds een hele blije PIB bezitter. Ik merk dat sinds het zwembad in de tuin staat met filterpomp en warmtepomp dat de RTE omhoog is geschoten afgelopen week naar afgerond 78%. (de zondag is nog niet voorbij natuurlijk dus de waarde kan nog licht omhoog/omlaag gaan) Keerzijde is wel dat NOM niet echt aan de orde was, heb de 1e 2 dagen de pompen ook gedurende de nacht aan laten staan om het bad op 30 graden te krijgen namelijk. Nu staan die op een timer, om 08.00 uur aan en om 19.00 uur uit. Vanochtend zat er dus wel nog wat puf in de accu.
Fijne vaderdag allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWXbeFNp3_R-mA9WI6l4OSpZThM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBEV5v08z3b03pUUCIHAM6z7.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Even hier ter info:

Ik heb dus 2 batterijen ene 20% laadde niet bij maar leverde wel stroom bij afname waterkoker.
De andere batterij was ergens in de 40% geladen en bleef maar opladen en staat nu op 74%.

Nu dacht ik zelf systeem kan mij wat, en heb de 20% geladen batterij uitgezet en paar minuten uitgelaten.
Vervolgens de batterij weer ingeschakeld.

Eerste melding die ik kreeg is de de P1 meter was losgekoppeld, maar die melding verdween vrij snel weer
Nu is de batterij aan het synchroniseren met het stroomnet en wordt de batterij geladen.
( Dit is ter opmerking de batterij die in de app heel soms weergeeft dat batterij te koud is)

En als toevoer van stroom boven de 800W komt dan worden beiden opgeladen.

Lijkt er dus echt wel op dat ergens een hikje in het systeem heeft gezeten

En nu moment van schrijven is batterij van 20% naar 26 % gegaan.

[ Voor 10% gewijzigd door ivo1969 op 15-06-2025 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:38
Een heel andere vraag:
Ik heb gekeken naar de Sessy, daar is nog dit topic uit voorgekomen. Ik had hem zelfs al vooruitbesteld*.

Uiteindelijk om twee redenen toch voor de HW PiB gekozen:

1. Sessy begon in de loop van de tijd te sleutelen aan de specs, vnl het ontlaadvermogen. Dat was eerst 2,2 kW, maar dat werd opeens bijgesteld naar 1,7 kW
2. De Sessy is best een fors en vooral zwaar ding, en moet professioneel geïnstalleerd worden en op zijn eigen groep. Ik had eigenlijk gewoon geen plek voor de Sessy, en met de werkzaamheden aan de meterkast erbij zou het allemaal flink in de papieren lopen.

Uiteindelijk afbesteld** en niet al te lang daarna verscheen de HW PiB aan de horizon.

Als ik in bovenstaand Sessy topic een beetje meelees dan lijkt dat ook een prima apparaat, maar ik lees de laatste paar dagen wel dat sommigen er last van hebben dat hij in storing valt, waarschijnlijk als gevolg van warmte. Het gras is niet altijd groener aan de overkant....

* Jaja, je ziet het goed, een Nederlands woord waar je een Engels woord zou verwachten ;)

** Nog één! :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33

aip

JeroenH schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Het gras is niet altijd groener aan de overkant....
Mijn ervaring is dat het gras aan de overkant meestal net zo dor is als thuis....

;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik heb hier 4 maanden 2 HW PiBs gehad die inmiddels in Belgie staan te NOMen *bel de politie*.

Nu ben ik een Zendure 2400 AC uitgebreid aan het testen en zal binnenkort eens op een rijtje zetten wat bij beide batterijen voor en nadelen zijn. Dan kan iemand die een stekkerbatterij wilt kopen zelf de keuze maken. Dit zal geen Apple-Samsung vergelijking worden want beide batterijen hebben plus en minpunten.

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:39
Een heel andere vraag:
Voor mij is het gewoon een probeer traject, ik zie het voor een jaar aan met 1 accu hoe het zich ontwikkeld. Vooral het NOM sprak mij aan. Verder heb ik me er niet echt in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
JeroenH schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:55:
2. De Sessy is best een fors en vooral zwaar ding, en moet professioneel geïnstalleerd worden en op zijn eigen groep. Ik had eigenlijk gewoon geen plek voor de Sessy, en met de werkzaamheden aan de meterkast erbij zou het allemaal flink in de papieren lopen.

[...]

Het gras is niet altijd groener aan de overkant....
De aanstuurbaarheid van de Sessy vanuit Homey vind ik wel bijzonder fraai. Hij is echter wel aardig duurder.
Installatie kan/mag je gewoon zelf voor zover ik weet.

Ik zeg altijd dat het gras aan de overkant vooral groener ljkt door de lichtval (je kijkt vanaf de zijkant ipv er bovenop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:57
Morning all,
Ik moet helaas weer contact met Homewizard opnemen, mijn vervangende batterij heeft ook E445 foutmeldingen 😕

Hebben meer mensen gehad dat ook hun vervangende batterij problemen heeft?

Begin erg te twijfelen of ik batterij 2 überhaupt wel zal afnemen.

Kan de omgevingstemperatuur van invloed hierop zijn. De eerste stond op een zolder die niet goed geïsoleerd is(jaren 90). En nu de tweede in een geïsoleerde garage.

[ Voor 23% gewijzigd door Riddler85 op 15-06-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Mijn ervaring is dat het gras aan de overkant meestal net zo dor is als thuis....
;)
't is net mijn haardos, wat je ook doet kale plekken krijg je toch :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Riddler85 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:14:
Morning all,
Ik moet helaas weer contact met Homewizard opnemen, mijn vervangende batterij heeft ook E445 foutmeldingen 😕

Hebben meer mensen gehad dat ook hun vervangende batterij problemen heeft?

Begin erg te twijfelen of ik batterij 2 überhaupt wel zal afnemen.

Kan de omgevingstemperatuur van invloed hierop zijn. De eerste stond op een zolder die niet goed geïsoleerd is(jaren 90). En nu de tweede in een geïsoleerde garage.
Hoeveel cycli heeft de batterij kunnen draaien? ben ik zelf wel benieuwd naar.

Of omgevingstemperatuur van invloed is?, denk dan je dan wel een melding in je app had staan

[ Voor 7% gewijzigd door ivo1969 op 15-06-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:57
ivo1969 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:20:
[...]

Hoeveel cycli heeft de batterij kunnen draaien? ben ik zelf wel benieuwd naar.

Of omgevingstemperatuur van invloed is?, denk dan je dan wel een melding in je app had staan
Eerste minder dan 50, deze staat nu op 75

Mbt temperatuur, aha nee die melding heb ik niet gezien. Is niet iets als een melding log of wel?

[ Voor 12% gewijzigd door Riddler85 op 15-06-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Riddler85 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:24:
[...]

Eerste minder dan 50, deze staat nu op 75

Mbt temperatuur, aha nee die melding heb ik niet gezien. Is niet iets als een melding log of wel?
Oke, ik heb er hier 2 en de oudste heeft 77 cycli gedraaid tot nu toe , maar begint soms raar te doen.
Gelukkig nog geen E 4... foutcode maar wel koude meldingen ( was iets met E3.. foutcode maar die was gelijk foetsie).
Verder vanmorgen wel stroom terug leveren bij grote stroom vraag , maar niet opladen.
Na een herstart / reset laadt de batterij wel op.

Waarom in naar cycli vroeg is dat ik benieuwd ben of daar nog een bepaalde trend in zit als iet niet goed of minder functioneert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:50
Een heel andere vraag:
Bij mij was het vooral omdat ik al jaren HW spul gebruik, en omdat ik voorzie dat terugleveren met de accu straks ook gestraft gaat worden net als bij de zonnepanelen. Dus bij mij belangrijkst dat ik een buffer heb voor mijn zonnepanelen overschot en dat ik dat zelf kan gaan gebruiken als het nodig is. Heb nu één HW pib, de tweede in bestelling omdat ik één net te weinig vind en twee ruim voldoende is. Geld, terugverdientijd en rte vind ik niet belangrijk. Hij doet wat hij moet doen en met twee pib's straks draai ik in de zomer i.e.g. nom en in de winter zo goed als.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:14:
[...]

't is net mijn haardos, wat je ook doet kale plekken krijg je toch :P :X
Een tip op basis van praktijkervaring: de tondeuse op standje 2 mm.

Het heeft een paar maanden geduurd om de WAF op niveau te krijgen, maar daarna is het ideaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:50:
@bixobie & @Olie_B_Bommel

Hier meerdere accu's staan met 83-85% RTE, dus ik begrijp de discussie wél. Maar negeer de lage RTE vooral als je er vrede mee hebt, niet mijn probleem.

71 vs 85% is hier een verschil van 1400 kWh per jaar, als je dat zonder nadenken weg wil gooien en goed wil praten: Be my quest, ik hecht daar echter wél waarde aan.
Wat je ook zeker dat bij de RTE's appels met appels wordt vergeleken?
Heb je deze met externe meter gecheckt?
Zo heb ik micromvormers van APSystems die hun gerapporteerde opbrengst baseren op de opbrengst van de panelen (dus de DC-kant), niet wat er het net in gaat (AC-kant).

En alleen al het verschil van 1400 kWh/jaar (extra) is gemiddeld continue een vermogen van 160 W (1400/)365*24) wat dan aan warmte vrij moet komen. Dat moet toch te merken zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door WackoH op 15-06-2025 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:06:
Ik heb hier 4 maanden 2 HW PiBs gehad die inmiddels in Belgie staan te NOMen *bel de politie*.

Nu ben ik een Zendure 2400 AC uitgebreid aan het testen en zal binnenkort eens op een rijtje zetten wat bij beide batterijen voor en nadelen zijn. Dan kan iemand die een stekkerbatterij wilt kopen zelf de keuze maken. Dit zal geen Apple-Samsung vergelijking worden want beide batterijen hebben plus en minpunten.
Dan wel graag in het daarvoor bestemde topic. Anders gaan we hier dadelijk uitgebreid verschillende merken bespreken. Daar is al een mooi topic voor. Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 15-06-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WackoH schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:02:
[...]

Wat je ook zeker dat bij de RTE's appels met appels wordt vergeleken?
Heb je deze met externe meter gecheckt?
Zo heb ik micromvormers van APSystems die hun gerapporteerde opbrengst baseren op de opbrengst van de panelen (dus de DC-kant), niet wat er het net in gaat (AC-kant).

En alleen al het verschil van 1400 kWh/jaar (extra) is gemiddeld continue een vermogen van 160 W (1400/)365*24) wat dan aan warmte vrij moet komen. Dat moet toch te merken zijn?
Ik meet hier de RTE met een HW 3-fase kWh MID-gecertificeerde meter én een HW Energy Socket. Neem aan dat die hier wel goedkeuring kunnen vinden? ;)

Hierbij de ingaande en uitgaande kWh's, zal merk/type accu even blurren.

Omvormer 2400 Watt vermogen, draait gemiddeld 50-1300 Watt, 85.5% RTE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGHCoUrD2qzDzAOuWphuRotP5-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4wF7kxAT8Us9y5MKt6iQhEvj.png?f=fotoalbum_large

3x 1200 Watt omvormers, draaien NOM, 81.2% RTE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3y__gTPJUeUIX0-_d7foj-PycKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HVCGtf0SC6nwgRExcJCFAoQ9.png?f=fotoalbum_large

En de accu's zitten nu allemaal rond 65% SoC, de RTE is dus eigenlijk nog iets hoger omdat ik die altijd op 10% SoC vergelijk.

En ja, daar komt flink wat warmte vanaf, de garage is ook wel redelijk warm.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-06 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8398VyHabMr-n0l35gdKsLtR_jo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nfSBQzIZfXt0cf1cyAic2385.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N85_djIs-k8kNvqPuFfKOPSvW7M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aUdtddxfBndXdBuNzVh72ymW.jpg?f=user_large
Hier een blijde bezitter van 1 pib sinds ruim een maand. Hij doet precies wat 'ie moet doen, alleen merk ik dat als er continu vermogen gevraagd wordt, hij qua output naar 720W geknepen wordt. Ook de melding in de app. In de ruimte waar de pib nu staat is het 24 graden en rondom is er genoeg ruimte. Staat vlak naast een open raam met een licht briesje. Let op de hotspot intern aan de rechterkant van voorzijde, rechts van de status indicator. Uitgangs temp. ventilatieopening 58 graden. De warmtebeeldcamera kan er 1 of 2 graden naast zitten, want is eigenlijk bedoelt voor het meten van (veel) hogere temperaturen.

[ Voor 6% gewijzigd door buutvrij op 15-06-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:33

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jpiek schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:41:
[...]

[...]

Er valt dus best nog e.e.a. in te stellen. die 1kWh minimaal is ws om te zorgen dat aanschakelen bij 100W niet alsnog stroom verbruikt word als de boiler 1000-2500W trekt... Er is dus geen sprake van moduleren vrees ik.

Of het dan af te regelen is zoals ik wou, een soort NOM'en met de boiler vraag ik me af.
Ik zou beter af zijn met een door Homey aan te sturen boiler, of een 'dimbare'...

We zoeken verder...
Je moest eigenlijk een boiler hebben die via een API te regelen is.
Ik zie veel boilers die wel WiFi hebben voor een makkelijke instelling, maar een eigen (smart) regeling hebben die niet te beinvloeden is.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:30
Taro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:29:
[...]

Ik meet hier de RTE met een HW 3-fase kWh MID-gecertificeerde meter én een HW Energy Socket. Neem aan dat die hier wel goedkeuring kunnen vinden? ;)

Hierbij de ingaande en uitgaande kWh's, zal merk/type accu even blurren.

Omvormer 2400 Watt vermogen, draait gemiddeld 50-1300 Watt, 85.5% RTE:
[Afbeelding]

3x 1200 Watt omvormers, draaien NOM, 81.2% RTE:
[Afbeelding]

En de accu's zitten nu allemaal rond 65% SoC, de RTE is dus eigenlijk nog iets hoger omdat ik die altijd op 10% SoC vergelijk.

En ja, daar komt flink wat warmte vanaf, de garage is ook wel redelijk warm.
Je ziet dat in jouw printscreens de rte een behoorlijke val maakt van de 2400W omvormers naar de 1200W omvormers.

Mijn hw pib's hebben een 800W omvormer.

Wanneer ik jouw verbruik voor laden in juni omreken voor jouw 3x 1200W omvormers naar mijn 2 omvormers, dan kom ik op een verbruik van 218 kWh, tegenover 49,8 kWh voor onze 2x 800W. Dat scheelt nogal. Onze afname bij de energieleverancier die op (rond) 0 gehouden moet worden, ligt doorgaans op rond de 70 tot 75W. Dat kan voor jou anders zijn. Ik kan me voorstellen dat dat soort zaken impact kunnen hebben.

Het zal uiteindelijk vast wel iets schelen hoor, maar ik denk dat je alleen iets zinnigs kan zeggen over de rte wanneer je het "test" in exact dezelfde omstandigheden.

En dan nog. Ik ben erg tevreden met de huidige rte van mijn batterijen. Die van onze Enphase had beter gemogen maar dat heeft te maken met hoe deze hier gebruikt wordt.
1 van de redenen dat ik tevreden ben met mijn hw pib's is dat ik die dingen helemaal niet voor het geld heb. Ze doen voor mij wat ze moeten doen. Ik heb ze niet om aan te verdienen. Het boeit me niet of ik het terugverdien. Terugverdienen is momenteel op een vast contract zonder variabele terugleverkosten niet eens aan de orde. Het enige wat voor mij telt is dat het me niet teveel kost

Mijn kosten voor gebruik van de batterijen in juni tot nu toe zijn € 2,79. Dat is inclusief het verlies van de kWh's en de cycli van de batterij. En voor die € 2,79 heb ik alle dagen plezier gehad ervan.
Ik kan je garanderen dat ik hier veel zaken in huis heb waar ik meer aan kwijt ben of was, en waar ik minder plezier van heb.

Het is een andere manier van er mee omgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door gielz op 15-06-2025 15:06 ]

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:00
[...]

[...]

We zoeken verder...
Zoek eens op Nymo wateraccu of Myenergi Eddi als je wilt NOM’en met de boiler. Zie schaamtevrij COP1 topic.
Als dit je bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:30
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 15-06-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
Ik heb je post gelezen en daarom ook de reactie dat het echt 3 verschillende producten zijn en dus alle 3 een andere RTE hebben. De post pas ik wel aan dan heb je er geen last meer van.
Sjamo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Ik probeer je post te begrijpen.

Ik gaf in mijn post in het algemeen aan dat verschillende omstandigheden verschillende getallen kunnen geven.

Ik gaf aan dat er best wat verschil zal zijn maar wellicht minder dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ik gaf aan dat ik batterijen heb waar ik zeer tevreden over ben en waarom. En hoe dat kan verschillen van het belang dat iemand anders kan hebben bij een batterij.

Wanneer ik de voordelen van een Zendure op de rij wil lezen dan kijk ik in het Zendure topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:07
netappie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Ik verwijt de ACM een heleboel.

De netbeheerders hebben destijds gewaarschuwd dat de noodzakelijke uitbreiding van het net voor het verduurzamen heel lang zou duren, maar van de ACM mocht daar geen geld voor in rekening worden gebracht.
Zonder geld kan je niks, dus dan houdt het op. Dat het nu, ruim 10 jaar later, misschien 10x zo duur gaat worden door inflatie, tijdsdruk en gemiste kansen om dit goedkoop met andere werkzaamheden te combineren is ook niet handig.
Zonder geld kan je niks idd, maar het geld was er (grotendeels) gewoon, echter dat is als dividend naar lokale overheden gegaan..
Zie onderstaand van ketelklets met link naar followthemoney
YouTube: Puur Wanbeleid! De échte reden van de energiecrisis

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 15:51
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Het heeft een paar maanden geduurd om de WAF op niveau te krijgen, maar daarna is het ideaal ;)
Hier tondeuse op standje 0

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Toby-Wan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:12:
[...]

Zonder geld kan je niks idd, maar het geld was er (grotendeels) gewoon, echter dat is als dividend naar lokale overheden gegaan..
Zie onderstaand van ketelklets met link naar followthemoney
YouTube: Puur Wanbeleid! De échte reden van de energiecrisis
Ja, naar de lokale overheden inderdaad. En waar geven die het geld aan uit? Natuurlijk, ook wel aan projectjes waar sommige mensen niets in zien..... Maar grotendeels naar de lokale infrastructuur, sociale voorzieningen, het lokale jeugdhonk, etc.

Dat is een keus die wij als gemeenschap hebben gemaakt. Dat was toen prima, kost ons nu meer. Zo werkt het nu eenmaal.

Het is een beetje hetzelfde als dat altijd maar zeuren over grote multinationals die winst maken 'ten koste van de burger' wat je vaak online en in de pers ziet. Een groot deel van de aandelen van die bedrijven is in handen van pensioenfondsen en dergelijke. En wie krijgen uiteindelijk die opbrengst?

Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

bing69 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:31:
[...]

Hier tondeuse op standje 0
Die heb ik weleens geprobeerd, maar daarvan was de WAF nog 0 ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wat een wisselvallige dag vandaag zeg. beetje zon, dik bewolkt, beetje zon, dik bewolkt....

En mijn batterij maar mooi beetje laden, beetje helpen. "set and forget" echt niet, heel vaak kijken en genieten :D

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-06-2025 15:38 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

ArthurMorgan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:37:
Wat een wisselvallige dag vandaag zeg. beetje zon, dik bewolkt....

En mijn batterij maar mooi beetje laden, beetje helpen. "set and forget" echt niet, heel vaak kijken en genieten :D
Hier aan de kust om 11.30 alweer helemaal vol. Mooi zonnetje en de vaatwasser is net weer klaar. Het is mooi spul, die PiB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:23
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Hier aan de kust om 11.30 alweer helemaal vol. Mooi zonnetje en de vaatwasser is net weer klaar. Het is mooi spul, die PiB's.
Hier in Twente erg wisselvallig. Pas ruim na de middag wat meer zon, en rond 1500 uur pas 30% vol. Dat was de afgelopen dagen flink anders, meestal rond 1330 uur op 100%.
Maar even een “duwtje gegeven”, tot 1700 uur lage stroomtarieven, dan zijn de beide batterijen wel weer vol met handmatig laden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:34:
[...]

Ja, naar de lokale overheden inderdaad. En waar geven die het geld aan uit? Natuurlijk, ook wel aan projectjes waar sommige mensen niets in zien..... Maar grotendeels naar de lokale infrastructuur, sociale voorzieningen, het lokale jeugdhonk, etc.

Dat is een keus die wij als gemeenschap hebben gemaakt. Dat was toen prima, kost ons nu meer. Zo werkt het nu eenmaal.

Het is een beetje hetzelfde als dat altijd maar zeuren over grote multinationals die winst maken 'ten koste van de burger' wat je vaak online en in de pers ziet. Een groot deel van de aandelen van die bedrijven is in handen van pensioenfondsen en dergelijke. En wie krijgen uiteindelijk die opbrengst?

Precies.
Er is een probleem met de wijze waarop het dividend werd uitbetaald. Niet alle gemeenten binnen het gebied van een netwerkbedrijf hebben ook aandelen daarin wat betekend dat ze dus ook niets van dat dividend zien.
Het betekend dus in feiten dat de winstmarge van de netwerk bedrijven voor de bewoners van de niet aandeel gemeenten een extra belasting is die wordt uitgekeerd aan anderen gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
Een heel andere vraag:
Sessy en daarna HW.
Reden? ik kwam net tekort met 1 Sessy en 1x HW is goedkoper dan 1,5 Sessy.
Verder ,HW begint met NOM lager dan Sessy.
Dus HW voor lichte NOM en Sessy voor zware NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:22:
[...]
Je ziet dat in jouw printscreens de rte een behoorlijke val maakt van de 2400W omvormers naar de 1200W omvormers.
Nee, je ziet hier een verschil tussen de vorige generatie van het product (81-82%) en huidige generatie van dit product: 800 Watt omvormer (84%) & 2400 Watt omvormer (85.5%).

Ik begrijp dat je ingangen zoekt om het verschil uit te leggen, maar de nieuwste generatie heeft het gewoon erg goed voor elkaar.

Postte de grafieken omdat iemand vroeg hoe ik dit had gemeten, zal er nu verder over ophouden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

hanev001 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Er is een probleem met de wijze waarop het dividend werd uitbetaald. Niet alle gemeenten binnen het gebied van een netwerkbedrijf hebben ook aandelen daarin wat betekend dat ze dus ook niets van dat dividend zien.
Het betekend dus in feiten dat de winstmarge van de netwerk bedrijven voor de bewoners van de niet aandeel gemeenten een extra belasting is die wordt uitgekeerd aan anderen gemeenten.
Dat klopt. En die gemeenten hadden er ook niet in geinvesteerd. Logisch dat je dan niets krijgt, toch? Dat is een beetje hetzelfde als verwachten dat je meedeelt uit de gezamenlijke bierpot terwijl je zelf niet inlegt.

Ik ben zelf bij die transactie betrokken geweest als adviseur, en weet dat 70+ gemeenten aandelen hadden. En dan nog de provicies Gelderland, Friesland en ik dacht Overijssel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
rtunru schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:56:
[...]

Sessy en daarna HW.
Reden? ik kwam net tekort met 1 Sessy en 1x HW is goedkoper dan 1,5 Sessy.
Verder ,HW begint met NOM lager dan Sessy.
Dus HW voor lichte NOM en Sessy voor zware NOM.
Wat versta je onder licht en zwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
Airw0lf schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:05:
[...]

Wat versta je onder licht en zwaar?
Licht -> magnetron, oventje
Zwaar -> water koker, EV laden, wamtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Olie_B_Bommel schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Ik had naar Enphase gekeken, maar dat is van een geheel andere prijsklasse en moet door een installateur geplaatst worden. HW was de eerste met een plug in thuisbatterij en daarom voor HW gegaan. Bovendien is dit een Nederlands bedrijf, wat mij erg aansprak en je doet zaken met de maker. Later kwam de Sessie, Marstek, etc. Allemaal chinese bedrijven en die lopen via tussenpersonen. Ik wil het liefst geen Chinese spullen, al ontkom je daar niet altijd om.
Ik kan niet in alle fabrieken kijken... maar ik gok dat de HW spullen ook gebaseerd zijn op Chinese onderdelen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Laatst online: 17:52

TWKterry

Master Mariner

Ik heb wat zitten knutselen met de icons voor HA. Als iemand interesse heeft kan ik wel wat op github zetten.
Voor de lading van de batterij ga ik uit van 25Wh/% als een indicatie.
Op- en aanmerkingen zijn ook altijd welkom hoor graag of ze duidelijk genoeg het doel weergeven zonder tekst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCH_zbL1FOIv6Cuu8hod2BjFLqM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/txIcngXd10y1WsACc1XuLYV3.jpg?f=user_large

Ik heb mijn batterij nu 3 weken en heb deze als test om te zien hoe het werkt en of ik met NOM uit kom. De beloofde eenvoud van installleren was een van de redenen, heb ook naar Sessy gekeken maar dat is direct veel ingrijpender op je huis kwa aansluiting ed.
Batterij werkt na wat installatie problemen tot nog toe bijna feilloos, 1x alle led's uit en een uit/aan gedaan.

Zoals ik het nu zie is de toekomst voor een tweede batterij meer richting bv Zendure met direct aansluiting van zonnepanelen op een nieuw te bouwen schuurtje. Maar dat duurt nog wel een maand of 3-4 dus kan nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Dat klopt. En die gemeenten hadden er ook niet in geinvesteerd. Logisch dat je dan niets krijgt, toch? Dat is een beetje hetzelfde als verwachten dat je meedeelt uit de gezamenlijke bierpot terwijl je zelf niet inlegt.

Ik ben zelf bij die transactie betrokken geweest als adviseur, en weet dat 70+ gemeenten aandelen hadden. En dan nog de provicies Gelderland, Friesland en ik dacht Overijssel.
Dat niet geinvesteerd zijn ligt een stuk genuanceerder dan jij suggereerd. Veel van dat aandeelhouderschap gaat vele tientallen jaren terug naar de tijd toen er nog zaken als de Gemeentelijke Gas en Licht fabrieken bestonden.

Het is dus niet alsof de huidige gemeenten geinvesteerd hebben in de netwerkbeheerders maar is meer in de lijn van een erfenis van overgrootvader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

hanev001 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Dat niet geinvesteerd zijn ligt een stuk genuanceerder dan jij suggereerd. Veel van dat aandeelhouderschap gaat vele tientallen jaren terug naar de tijd toen er nog zaken als de Gemeentelijke Gas en Licht fabrieken bestonden.

Het is dus niet alsof de huidige gemeenten geinvesteerd hebben in de netwerkbeheerders maar is meer in de lijn van een erfenis van overgrootvader.
Die gemeenten hebben eerder al verkocht aan andere gemeenten. Geloof me, ik heb al die oude eigendomsstructuren gezien. Beetje de Hollandse ziekte avant la lettre. Laten we het daar maar op houden.

Geen verwijt, maar gewoon hoe de wereld werkt. Net als dat de Nederlandse staat nu dus miljarden kwijt is aan Tennet Duitsland. Zelfde opzet, alleen dat pakt nu dus even net slecht uit voor Tennet. Terwijl ze jaren terug bij de aankoop van TZH juist de provincie Zuid Holland redelijk goedkoop hebben kunnen afkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Airw0lf schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:08:
[...]

Ik kan niet in alle fabrieken kijken... maar ik gok dat de HW spullen ook gebaseerd zijn op Chinese onderdelen. :+
Kan, maar kan ook Taiwan of Zuid-Korea zijn. Zal in ieder geval uit het verre oosten komen. Maar het is wel een Nederlands bedrijf en hier ontwikkeld, daar ging het mij voornamelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Olie_B_Bommel schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Kan, maar kan ook Taiwan of Zuid-Korea zijn. Zal in ieder geval uit het verre oosten komen. Maar het is wel een Nederlands bedrijf en hier ontwikkeld, daar ging het mij voornamelijk om.
Ik kan de post even niet vinden, maar volgens mij is het een Nederlands ontwerp, maar productie in China. Staat ergens in dit Topic zo vermeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Ik kan de post even niet vinden, maar volgens mij is het een Nederlands ontwerp, maar productie in China. Staat ergens in dit Topic zo vermeld.
Ze hebben aangegeven dat de productie in Azie gebeurd. Maar dat kan natuurlijk heel goed China zijn. Kans is zelfs heel groot. Waar het mij voornamelijk om gaat is, dat als er iets mis is en ze moeten op afstand in de software van de batterij zijn, dat er geen Chinees in mijn batterij zit, maar dat dit HW zelf is. Daar mag ik toch vanuit gaan, zou ik denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 19:12
Olie_B_Bommel schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Ze hebben aangegeven dat de productie in Azie gebeurd. Maar dat kan natuurlijk heel goed China zijn. Kans is zelfs heel groot. Waar het mij voornamelijk om gaat is, dat als er iets mis is en ze moeten op afstand in de software van de batterij zijn, dat er geen Chinees in mijn batterij zit, maar dat dit HW zelf is. Daar mag ik toch vanuit gaan, zou ik denken.
Vrijwel alle omvormers, BMSen en accucellen komen uit China. Het zou mij verbazen als de HW PiB ergens anders gebouwd is.

Qua software heeft HomeWizard volgens mij zelf de touwtjes in handen. En er zit geen Chinees in, die accucellen zijn al zwaar genoeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Was een grapje.... heb met 57 jaren best nog een goed dekkend kamerbreed tapijt, op de inhammen na dan.
Maar ik zal ongetwijfeld aan de beurt komen.

M'n vader had ( voor z'n 50ste) het typische alleen aan de zij- en achterkant model, m'n broer is voor moninik aan het studeren lijkt....

Geen idee waarom ik voorlopig goed wegkom, maar als het zover is...idd tondeuze en kort houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
PeteSplit schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Je moest eigenlijk een boiler hebben die via een API te regelen is.
Ik zie veel boilers die wel WiFi hebben voor een makkelijke instelling, maar een eigen (smart) regeling hebben die niet te beinvloeden is.
Klopt, maar we gaan hiermee wel erg off-topic. Mijn initiële vraag is iig beantwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Eriq schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Zoek eens op Nymo wateraccu of Myenergi Eddi als je wilt NOM’en met de boiler. Zie schaamtevrij COP1 topic.
Als dit je bedoeling is.
Die ken ik, min of meer, die doen ifaik niets wat ik met een slimme stekker/dimmer en Homey ok niet zou kunnen...

Vraag is ook of je domme boiler wel zo dimbaar aan te sturen is...

Ik denk zelfs aan een Remeha boiler, mee aangesloten op de thermostaat en dan temp verhogen/verlagen via de Homey al naar gelang wat je aan stroomoverschot hebt.

of toch maar een WPB.... Pfff... Keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:23:
[...]

Die gemeenten hebben eerder al verkocht aan andere gemeenten. Geloof me, ik heb al die oude eigendomsstructuren gezien. Beetje de Hollandse ziekte avant la lettre. Laten we het daar maar op houden.

Geen verwijt, maar gewoon hoe de wereld werkt. Net als dat de Nederlandse staat nu dus miljarden kwijt is aan Tennet Duitsland. Zelfde opzet, alleen dat pakt nu dus even net slecht uit voor Tennet. Terwijl ze jaren terug bij de aankoop van TZH juist de provincie Zuid Holland redelijk goedkoop hebben kunnen afkopen.
Tennet heeft geprobeerd het Duitse deel te verkopen aan RWE maar dat is mislukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
netappie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:53:
[...]

Vrijwel alle omvormers, BMSen en accucellen komen uit China. Het zou mij verbazen als de HW PiB ergens anders gebouwd is.

Qua software heeft HomeWizard volgens mij zelf de touwtjes in handen. En er zit geen Chinees in, die accucellen zijn al zwaar genoeg :P
Volgens mij heeft HW van te voren zeer goede specificaties neergelegd en delen van de hardware zoals esp processor en hiermee hebben de zaak redelijk onder controle. Er is slecht een misser en dat is de touch knop. Die is gevoelig voor signalen rondom 3,5 MHz een zendamateur band. Niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
ArthurMorgan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:37:
Wat een wisselvallige dag vandaag zeg. beetje zon, dik bewolkt, beetje zon, dik bewolkt....

Vind je ? Valt me vandaag (bovenste) erg mee in vergelijking met gisteren (onder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Gttz1NImAszVPI7ygc7V_NyUuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eB1vL3XoH8zWq2lo5cEReZAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Panelen Oost-west omgeving Rotterdam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
[...]

[...]

We zoeken verder...
Zal wel off topic zijn, maar:

Een "dimbare" boiler is echt veel goedkoper dan je zou denken. En echt heel simpel te maken als je een beetje handig bent.

Ik heb er 1 voor erg weinig geld zelf gemaakt met een nieuwe "2e hands" 80 liter boiler van iets meer dan €100. Daar een Shelly 0/1-10 volt dimmer (€20) en een Chinees 0/1-10 volt regelbaar SSR (€22) bij. Tevens een PC inbouw ventilator op 220v voor koeling van het SSR en de Shelly (zitten samen in een kastje) ventilator was een €10. Die ventilator heb ik er gewoon voor mn gemoedsrust maar bij in gebouwd. Kastje had ik nog liggen.

Het is een 40 ampère regelbaar SSR. Gezien het chinees is belast ik hem maar met een element van maximaal 2100 Watt (dit is het vermogen van het element wat in de boiler zit)

E.e.a. is keurig regelbaar van 0 tot 2100 Watt. Bovendien is via de Shelly ook het opgenomen vermogen uit te lezen. De Shelly regelt in procenten. Dus deze moet je via je besturing even omrekenen naar Watt. Ook kan je via de Shelly dimmer gewoon aan/uit zetten, dus er zijn allerlei soorten regelingen te maken/bedenken.

Zelf stuur, en lees ik uit via Node Red. Werkt al sinds het voorjaar iedere dag naar volle tevredenheid als test voor 2027 als het salderen stopt. Ik zelf heb iedere seconde een meting van m'n slimme meter. E.e.a. regelt dan ook op de seconde als ik dat zou willen (vind ik echter niet nodig nog).
Bij PV overschot dump ik het in m'n boiler. Mocht ik daarna nog steeds overschot hebben regel ik m'n SMA omvormers iets terug. Deze regeling werkt ook feilloos maar gebruik ik nu nog niet ivm nog geen terugleverkosten en nog kunnen salderen tot 2027.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Een heel andere vraag:
Ik heb verschillende merken bekeken met ook verschillende gedachten erachter. De interesse begon bij de Nexus Thuisbatterij van Zonneplan. Daar zou je flink aan de onbalans kunnen verdienen. Zelf de boel maar eens doorgerekend en dat viel allemaal best tegen. Veel onduidelijke en niet transparantie issues. Hij stond in bestelling maar heb hem gecanceld.

Sessy ook naar gekeken. Ik denk nog steeds een mooi product. Echter de wens die ik ging stellen was dat ik bij een eventuele verhuizing de batterij mee zou moeten kunnen nemen. Dat werd bij Sessy voor ons wat lastiger. De Marstek. Daar zag ik teveel ellende en kreeg er geen goed gevoel bij. Topic ook heel lang gevolgd. Uiteindelijk gekozen voor HW. Plug-in, eigen opwek verbruiken, TLB omzeilen, milieu, net ontlasten en last but not least, kennis en ervaring opdoen met een plug in batterij.

Inmiddels is mijn usercase wat veranderd. Geen variabel contract meer maar dynamisch. Ook hier werkt de PIB prima mee. Zijn er dingen te verbeteren? Jazeker!

De ervaringen hier zijn goed. Ik heb eigenlijk geen foutcode's of omruiling nodig gehad. Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@Devke - dank je voor de inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Doggieman schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:54:
[...]

Zal wel off topic zijn, maar:

Een "dimbare" boiler is echt veel goedkoper dan je zou denken. En echt heel simpel te maken als je een beetje handig bent.

Ik heb er 1 voor erg weinig geld zelf gemaakt met een nieuwe "2e hands" 80 liter boiler van iets meer dan €100. Daar een Shelly 0/1-10 volt dimmer (€20) en een Chinees 0/1-10 volt regelbaar SSR (€22) bij. Tevens een PC inbouw ventilator op 220v voor koeling van het SSR en de Shelly (zitten samen in een kastje) ventilator was een €10. Die ventilator heb ik er gewoon voor mn gemoedsrust maar bij in gebouwd. Kastje had ik nog liggen.

Het is een 40 ampère regelbaar SSR. Gezien het chinees is belast ik hem maar met een element van maximaal 2100 Watt (dit is het vermogen van het element wat in de boiler zit)

E.e.a. is keurig regelbaar van 0 tot 2100 Watt. Bovendien is via de Shelly ook het opgenomen vermogen uit te lezen. De Shelly regelt in procenten. Dus deze moet je via je besturing even omrekenen naar Watt. Ook kan je via de Shelly dimmer gewoon aan/uit zetten, dus er zijn allerlei soorten regelingen te maken/bedenken.

Zelf stuur, en lees ik uit via Node Red. Werkt al sinds het voorjaar iedere dag naar volle tevredenheid als test voor 2027 als het salderen stopt. Ik zelf heb iedere seconde een meting van m'n slimme meter. E.e.a. regelt dan ook op de seconde als ik dat zou willen (vind ik echter niet nodig nog).
Bij PV overschot dump ik het in m'n boiler. Mocht ik daarna nog steeds overschot hebben regel ik m'n SMA omvormers iets terug. Deze regeling werkt ook feilloos maar gebruik ik nu nog niet ivm nog geen terugleverkosten en nog kunnen salderen tot 2027.
Een tijd proportionele regeling met een solid state relais. Die je vanuit HA of Homey kunt aansturen. Dat is hier goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:35
GL007 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:25:
[...]

Volgens mij heeft HW van te voren zeer goede specificaties neergelegd en delen van de hardware zoals esp processor en hiermee hebben de zaak redelijk onder controle. Er is slecht een misser en dat is de touch knop. Die is gevoelig voor signalen rondom 3,5 MHz een zendamateur band. Niet handig.
Dat zou misschien kunnen verklaren waarom mijn batterij op zolder uit het niks blauw aan het knipperen was? Of er moet een hele dikke spin op de knop hebben gezeten?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
[quote]AtlAntA schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Dat zou misschien kunnen verklaren waarom mijn batterij op zolder uit het niks blauw aan het knipperen was? Of er moet een hele dikke spin op de knop hebben gezeten?
[/
Zie onderstaand bericht

[ Voor 15% gewijzigd door GL007 op 15-06-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Dat blauwe knipperen gebeurd als de software een update ontvangt en laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Edit wrong topic

[ Voor 96% gewijzigd door rabero1985 op 15-06-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

GL007 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Tennet heeft geprobeerd het Duitse deel te verkopen aan RWE maar dat is mislukt
Dat weet ik. Vandaar mijn opmerking. En meer kan ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
aip schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Dat weet ik. Vandaar mijn opmerking. En meer kan ik er niet over zeggen.
Dus gevoelige informatie. Ik heb in meerdere artikelen hier over gelezen. En het is op het nieuws geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 15-06-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:35
hanev001 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Dat blauwe knipperen gebeurd als de software een update ontvangt en laad.
Ook als je de soft touch knop ingedrukt houdt. De software versie is niet veranderd.

Ik vind een grote spin of een zendamateur een leukere verklaring. :P

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:58

Remco2001

Ehm, ok...

Heel kort melding E113 gehad, maar was ook zo weer weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
Remco2001 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:14:
Heel kort melding E113 gehad, maar was ook zo weer weg.
Die heb ik afgelopen 1,5 week talloze keren gehad. Omdat die maar heel even, kort verscheen weet ik het aan een foutje in de software. Maar uiteindelijk:

"heeft waarschijnlijk een defecte energy board aangezien deze geen stroom meet, hierdoor schiet hij elke keer in een omvormer/energy mismatch. Deze moet geswapped worden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:49
We gaan weer naar de tweede helft van juni. Ik ben benieuwd of de komende week de 2-weken email gestuurd gaat worden naar diverse wachtenden voor de levering van eind juni. Zo niet dan ben ik bang dat we naar juli gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
Toni Tweakers schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:42:
We gaan weer naar de tweede helft van juni. Ik ben benieuwd of de komende week de 2-weken email gestuurd gaat worden naar diverse wachtenden voor de levering van eind juni. Zo niet dan ben ik bang dat we naar juli gaan.
Op de site spreken ze nu van "1 week voor levering" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:49
testmanager schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Op de site spreken ze nu van "1 week voor levering" ?
En als ik nu op de site kijk zie ik twee tegenstrijdige berichten staan 5 - 10 werkdagen en 3 weken:

https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten

Hoe werkt de reservering van een batterij?
Met een reservering middels een aanbetaling van €50 verzeker jij je van één (of meerdere) Plug-In Battery. Je reservering wordt per mail bevestigd. De vermelde levermaand uit deze mail is de huidige verwachting van levering. Ongeveer 5 tot 10 werkdagen voor de levering van jouw thuisbatterij ontvang je een e-mail met een betaallink voor het resterende bedrag. Na betaling komt de thuisbatterij jouw kant op. Hoe eerder je betaald, hoe eerder hij wordt geleverd. Je kan tot 4 batterijen reserveren (en installeren).

Wanneer ontvang ik bericht over de levering?
Ongeveer 3 weken voordat jouw Plug-In Battery eraan komt, ontvang je een mail met meer informatie rondom jouw bestelling.

[ Voor 39% gewijzigd door Toni Tweakers op 15-06-2025 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:56
AtlAntA schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:02:
[...]

Ook als je de soft touch knop ingedrukt houdt. De software versie is niet veranderd.

Ik vind een grote spin of een zendamateur een leukere verklaring. :P
Zolang die spin de batterij niet scheef houdt valt het hopelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:38

BlueTooth76

Let the sun shine!

mike123 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Zolang die spin de batterij niet scheef houdt valt het hopelijk mee.
Als je zulke grote spinnen hebt, heb je andere problemen ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Toni Tweakers schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:14:
[...]

En als ik nu op de site kijk zie ik twee tegenstrijdige berichten staan 5 - 10 werkdagen en 3 weken:

https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten

Hoe werkt de reservering van een batterij?
Met een reservering middels een aanbetaling van €50 verzeker jij je van één (of meerdere) Plug-In Battery. Je reservering wordt per mail bevestigd. De vermelde levermaand uit deze mail is de huidige verwachting van levering. Ongeveer 5 tot 10 werkdagen voor de levering van jouw thuisbatterij ontvang je een e-mail met een betaallink voor het resterende bedrag. Na betaling komt de thuisbatterij jouw kant op. Hoe eerder je betaald, hoe eerder hij wordt geleverd. Je kan tot 4 batterijen reserveren (en installeren).

Wanneer ontvang ik bericht over de levering?
Ongeveer 3 weken voordat jouw Plug-In Battery eraan komt, ontvang je een mail met meer informatie rondom jouw bestelling.
Je highlight het zelf al:
- ongeveer 3 weken voor levering een mail met meer informatie.
- ongeveer 5 tot 10 werkdagen voor levering een mail met de betaal link.

Dat is geen tegenstrijdigheid, maar zijn twee verschillende e-mails.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 11:10
Ik weet niet of ik dit bij de Batterij topic moet zetten of bij het topic van de P1 Meter. Het is mij opgevallen dat sinds 3-4 weken de 0 op de meter performance verslechtert is van 0,1 Kw gebruik (import) per dag naar minimaal 0,3 tot 0,4 Kw import per dag. Hier bedoel ik mee dus de stroom die ik inkoop van de energiemaatschappij. Ik zie ook af en toe bij de live weergave dat het laden van de accu's of schakelen van laden naar ontladen veel trager verloopt, waardoor ik dus misschien "veel" stroom inkoop van de energiemaatschappij. en met ruim 13Kw aan zonnepanelen heb zelfs met bewolkt weer tussen de 2900-3500 watt aan energie dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand ook deze ervaring?

Ik weet het, 0,1Kw per dag is niks en 0,3 Kw per dag is letterlijk 3 keer niks, maar toch. Ik "verbruik" nu volgens de engeriemaatschappij 11 Kw per maand en moet daarvoor 96 euro per maand voor betalen....
Ze verwerken de mogelijke terugleverboetes maar alvast dus in het voorschot....
Vorige jaar verbruikte ik in dezefde maand bijna 300 Kw en was het maand voorschot 19 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35
(RSH) schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:32:
Ik weet niet of ik dit bij de Batterij topic moet zetten of bij het topic van de P1 Meter. Het is mij opgevallen dat sinds 3-4 weken de 0 op de meter performance verslechtert is van 0,1 Kw gebruik (import) per dag naar minimaal 0,3 tot 0,4 Kw import per dag. Hier bedoel ik mee dus de stroom die ik inkoop van de energiemaatschappij. Ik zie ook af en toe bij de live weergave dat het laden van de accu's of schakelen van laden naar ontladen veel trager verloopt, waardoor ik dus misschien "veel" stroom inkoop van de energiemaatschappij. en met ruim 13Kw aan zonnepanelen heb zelfs met bewolkt weer tussen de 2900-3500 watt aan energie dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand ook deze ervaring?

Ik weet het, 0,1Kw per dag is niks en 0,3 Kw per dag is letterlijk 3 keer niks, maar toch. Ik "verbruik" nu volgens de engeriemaatschappij 11 Kw per maand en moet daarvoor 96 euro per maand voor betalen....
Ze verwerken de mogelijke terugleverboetes maar alvast dus in het voorschot....
Vorige jaar verbruikte ik in dezefde maand bijna 300 Kw en was het maand voorschot 19 euro
Welkom in Nederland. 3/4 van je rekening gaat op aan BTW, Transportkosten en andere "zinnige" zaken. Je geschatte jaar gebruik wordt gedeeld door 12 en dat is, zoals je zelf al noemt, voorschot. Als het goed is wordt een terugleverboete pas aan het eind bepaald. Aan het eind van het jaar wordt alles opgeteld, afgetrokken en gekeken hoe ze je verder nog een poot uit kunnen draaien en krijg je geld terug of je mag bijbetalen. Voordeel van de batterij is nu dat je pak en beet 500 kW per jaar minder terug levert per batterij, dus die schatting voor de terugleverboete gaat helemaal de mist in als dit je eerste jaar is met batterij.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 11:10
winwiz schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Welkom in Nederland. 3/4 van je rekening gaat op aan BTW, Transportkosten en andere "zinnige" zaken. Je geschatte jaar gebruik wordt gedeeld door 12 en dat is, zoals je zelf al noemt, voorschot. Als het goed is wordt een terugleverboete pas aan het eind bepaald. Aan het eind van het jaar wordt alles opgeteld, afgetrokken en gekeken hoe ze je verder nog een poot uit kunnen draaien en krijg je geld terug of je mag bijbetalen. Voordeel van de batterij is nu dat je pak en beet 500 kW per jaar minder terug levert per batterij, dus die schatting voor de terugleverboete gaat helemaal de mist in als dit je eerste jaar is met batterij.
eeh ik zit nu al op de 431 kW...... sinds eind januari.
Begonnen met 2 stuks, inmiddels is er een 3e bij.

En de zonnepanelen gaan elke dag allemaal uit op 1 set van 2000W na. Ik lever nu nog geen 200 KWh per maand terug aan zonnepanelen ipv 1500 kwh normaal in deze tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Graag even aandacht voor de kW en kWh in jullie Posts.

Mbt issue: door bewolking krijg je met 13kWp aan panelen enorme pieken en dalen op je PV omvormer en dus op je meter. Afhankelijk of je een DSMR4 of 5 meter hebt geeft de p1 meter elke 10 of 1 seconde een waarde door.
De batterijen schakelen daarop omhoog of omlaag, maar minder snel dan je PV omvormer. Het verschil daartussen importeer of exporteer je dus. Kan soms seconden zijn, maar voldoende voor je meter om het te registreren.
Pagina: 1 ... 135 ... 139 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.