Zoals gezegd, gross van de zonnepanelen staan alleens tijdens bewolking aan. normaal alleen 1 set van 2000 watt. Dus er zijn geen plotse pieken en dalen geweest. Het is hier voornamelijk zonnig geweest. Dus snap ik het verschil niet. De accu's zijn sochtends om 09:00 vol.Get!em schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:58:
Graag even aandacht voor de kW en kWh in jullie Posts.
Mbt issue: door bewolking krijg je met 13kWp aan panelen enorme pieken en dalen op je PV omvormer en dus op je meter. Afhankelijk of je een DSMR4 of 5 meter hebt geeft de p1 meter elke 10 of 1 seconde een waarde door.
De batterijen schakelen daarop omhoog of omlaag, maar minder snel dan je PV omvormer. Het verschil daartussen importeer of exporteer je dus. Kan soms seconden zijn, maar voldoende voor je meter om het te registreren.
Het valt mij gewoon op dat als ik regelmatig live kijken ik meestal zie dat er stroom geimporteerd word vanuit de leverancier, varieerend tussen de 3 en 100 watt. Dit was eerst veel "stabieler" en zeker veel lager. Er word eigenlijk nauwelijks of geen stroom ge-exporteerd tijdens 0 op de meter.
dit fluctueerde een tijd geleden veel meer, dus ik vermoed een wijziging in de strategie? /firmware?