6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Nee. dat werkt niet. De 50w is een grens, maak je daar 100w van dat is dat nog steeds een grens en zul je dan dus alleen maar het effect verschuiven naar dat vermogen. Het heeft bovendien een negatief effect op het NOM doel.gielz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:02:
Dan zouden ze eerder naar het schakelgedrag aan het begin van de dag en avond moeten kijken. Waarom 100x een relais laten schakelen voor 50 watt?
Dit is heel makkelijk op te lossen met uitstel;
[Afbeelding]
[...]
Wat ik aan HW heb voorgesteld is om een dynamische schakel interval te gaan gebruiken die zich zelf aanpast naar het aantal vermogens wisselingen dat in een periode plaatsvindt.
Ik zie hier zoveel discussie over.
En het dynamisch leren van het omschakel momenten dat is in de software vrij simpel te doen.
Je neemt een beslissing op basis van het sigma delta principe een mee lopende regeling die je gaat vergelijken met het momentele waarde. Deze truc heb ik in het verleden vaak toe gepast om kleppen te sturen bij een grote gasketel centrale.
[ Voor 36% gewijzigd door GL007 op 09-06-2025 09:40 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Is mooie struggle om te lezen..... waarom mooi?testmanager schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:26:
[...]
Bedankt iedereen die direct of indirect hier op heeft gereageerd en inzichten heeft gedeeld. Eerlijk gezegd ben ik daarmee nog geen steek verder, maar toch doe ik hier even een braindump van mijn mijmeringen omtrent dit onderwerp. Misschien dat iemand er iets aan heeft. Of mij een extra duwtje een kant op kan geven….
Ik was begonnen met 1 HW accu en toen ik er nog eentje bij wilde....
(de eerste was al vol vóórdat zonnepanelen stopten met leveren einde dag, ondanks dat ik geen super-set heb: 1,9mWh per jaar via 3 stuks op OZ en 4 op WN) schuin liggend op 2 dakkapellen)
... zag ik een set van 2 stuks op MP, dus die maar opgehaald met het idee dat als 3 teveel was, ik die derde dan wel weer ging verkopen via MP.
Verdere info: variabel contract (0.29 cent per kWh) moest ik vanaf, dus dan naar vast of dynamisch. Half tweakers doorgelezen en bijna alles van de Groene Nerds gekeken of geluisterd (=tip!)
Toen was het me duidelijk, ik MOET de zonnestroom afvangen voor NOM en naar een dynamisch contract gaan.
Speelt mee dat ik een EV heb, die ik dan nu misschien toch standaard moet gaan inpluggen als we thuiskomen. Ook al zit ‘ie nog voor 60% vol.
Gedoe, want geen oprit. “Weet je wat, ik ga gewoon die laadpaal stoeptegels plaatsen, ook al vind onze gemeente daar misschien wel iets van. F&ck it”.
HomeAssistant moet dan maar gaan bepalen dat die EV toch nog even 10-20% bijlaadt, ergens tussen 12:00 en 15:00. (Maar goed, dat staat even los van de HW batterij discussie).
Sindsdien pingpongt het heen en weer in m’n hoofd.
Die accu’s zijn wel van toegevoegde waarde.
Of toch niet.
En elke keer als sommigen van jullie weer nieuwe inzichten hier via Tweakers delen, denk ik weer: weg met die accu’s, dat gaat hem nóóit worden.
Of dan toch: ohhhhh wacht… ik moet de zonnestroom juist niet opslaan want terugleveren want dynamisch contract levert juist nog weer wat op in plaats van een boete die een vast contract met zich meebrengt.
Maar dan: wow….. die afschrijving op de accu is toch 10 cent per kWh (ja, ik vind dat je moet rekenen met de 6000 cycli die de fabrikant aangeeft. Daarna eventueel gratis extra cycli maar ik ga me niet rijk rekenen).
Die 10 cent afschrijving naast (ont)laadverlies ga je zelden nog als marge (“spread” wordt dat hier tegenwoordig genoemd ;-) ) pakken, want 0 tarief is toch altijd nog 17 cent incl marge.
Ohnee, want vanmiddag was de stroom -5 cent en dan is ‘ie met alles erop en eraan toch maar +9 cent kosten in totaal. Dus volgooien die accu’s.
En ‘tuurlijk, het draait (in mijn geval) niet alleen om de ROI, het is ook leuk om te experimenteren. Te leren. Er over na te denken. En daarmee weer bij te dragen aan de algemene maatschappelijke leercurve.
Ik kan die 3 x 1400 euro ook uitgeven aan een skivakantie met het gezin. Voor een week. En daarmee dan niet heel duurzaam bezig zijn. Dus dan is dit het wel waard, toch?
En….. dan kreeg ik net weer een “collectieve aanbieding” van VEH binnen voor een jaar vast via Budget Energie tegen € 0,20 per kWh (en gas ook heel gunstig). Mijn netto teruglevering kWh zonnestroom kost me dan maar een vaste boete van 90,- per jaar. (dat gaat dan blijkbaar per vaste staffels). VASTE boete.... dus WEG is de prikkel om ook nog maar iets van teruglevering af te vangen... (ook slecht, toch?
Tja…… 20 cent per kWu, zonder gedoe, zonder te plannen qua stroomverbruik. Zonder scriptjes te moeten gaan onderhouden en finetunen op HomeAssitant.
En die 3 HW accu’s mogen dan ook wel weer op Marktplaats.
Pffff, waar ben ik aan begonnen. #dillemma.
Ik heb nog ongeveer 5 dagen herroepingsrecht op mijn dynamische contract bij Budget Energie om die te stoppen en te gaan voor de 0,20 euro vast per kWh, ook weer bij Budget.
Dus ik ga nog heel veel van jullie inzichten en ervaringen lezen, de komende dagen :-)
Oh, en dan last-but-not least:
Ik heb zakelijk nog een Nissan Leaf te koop staan waarbij het hele verkoopproces (incl. de daarbijbehorende particuliere koper) me frustreert, dus ben nu een onderzoekje gestart om te kijken of een Leaf Zero 2.0 met een marktwaarde van € 9.000,- tot € 10.000,- misschien wel meer oplevert als ik die accu van 40 kWh laat ombouwen tot 3 x 12kWh thuisbatterijen. Hiervoor zal ik binnenkort nog wel een apart draadje openen, stuur maar een PB als je die straks wilt gaan volgen.)
[Afbeelding]
PS: plaatjes trekken aandacht en zijn ook leuker dan alléén een lap tekst: dus hierbij nog een beeld van wat ik allemaal voor mijn lieve batterijen over heb ;-) (of had?): een rare betonnen opbergplek in de kelder van onze jaren '30 woning, die al tientallen jaren was dichtgemetseld, heb ik opengebroken, schoongemaakt en voorzien van een mooi egalisatiebodempje.
(ik was even bang hier een overleden weggestopte schoonmoeder, nazi of onderduiker aan te treffen, maar gelukkig niks van dit alles(
De ideale plek voor accu's in de kelder. Hoog en droog, stabiele ondergrond en zometeen voorzien van een eigen aanvoer van separaat geschakelde automaat.
Je kijkt kritisch naar de mogelijke oplossingen voor de keuze's die je maakt of gemaakt hebt. Een mooier leerproces is er denk ik niet. Durf je keuze's te evalueren.
Je beschrijft daarnaast een verhaal denk ik waar menig mens wel doorheen gaat, wel of niet hardop benoemend.
De PIB heeft een breedere inzet. Doel is NOM. Je ziet dat je met enkele functionaliteiten hem breeder inzetbaar kunt maken voor andere contractvormen dan variabel en vast. Dat is voor HW een extra markt die ze kunnen aanboren.
Wat dynamisch betreft. Vind je het het leuk om er nog meer uit te halen dan doen. Je kunt daar de volgende dag zo weer opstappen als het niks is.
Die gedachte had ik ook. Ben nu 2.5 maanden verder en bevalt goed. Automatiseer e.a. in HA en het omkijken wordt al een stuk minder. De prijs per cyclys wordt ook minder (in mijn geval) maar geen 0 (nog). Dat is echt wel mijn streven weer. Ik omarm alle andere ambities..... groen, net ondersteuning, NOM etc. Nu nog NOMF (Nul Op Meter Financieel) 😊
Leuk om je verhaal te lezen!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Fijn dat het oplucht alleen is je probleem er (nog) niet mee opgelost. We zitten nu met wat extra vrije dagen. Hopelijk leggen ze snel contact met je om het probleem te fixen.Fred B schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:14:
Van de drup in de regen.
Mijn op 10 maart jl geleverde PiB functioneerde tot zondag 25 mei jl uitstekend en geheel zonder storingen. Op die zondag verscheen er een storingsmelding E442 met het advies dit bij HomeWizard te melden. Gezien de berichten op dit forum met E4..-meldingen heb ik dit direct gedaan. Tegelijkertijd heb ik de PiB uitgezet, stroom afgekoppeld, stroom weer aangekoppeld, PiB aangezet en jawel de PiB functioneerde weer als vanouds. Op maandag 26 mei ontving ik al een mailbericht van HomeWizard met de mededeling dat zij de PiB zouden vervangen en of ik een datum wilde aangeven (vanaf 28 mei) wanneer het mij schikte. Aangezien ik die aangegeven woensdag juist voor een kleine week op vakantie ging, heb ik de woensdag erop 4 juni als dag van mijn voorkeur opgegeven. In die tussentijd (een week) waren er geen storingsmeldingen meer geweest.
Transmission zorgde vervolgens voor een goede en vlekkeloze omwisseling op de aangegeven tijd.
Ik was, zoals jullie begrijpen, op dat moment in de gloria met deze snelle reactie en zorgeloze service van HomeWizard. De nieuwe PiB was gloednieuw, had 0 cycles en was 47% gevuld.
Na een voorspoedige, eenvoudige aansluiting (de nieuwste software was al geladen) moest ik eerst nog de oude PiB uit mijn app verwijderen, anders gaf de app 1600W theoretisch laden aan. Opvallend maar in mijn ogen niet verontrustend was wel, dat het in mijn garage na de installatie van de gloednieuwe PiB sterk rook naar een chemische (verf)lucht, komend van de nieuwe PiB.
Gedurende de dag leek alles goed te gaan, de zon scheen en de PiB laadde voortvarend met een oplopend percentage in de paarse bol op mijn HW-display en HW-app…….tot circa 95-96%. Op dat moment een witte bol op de display en in mijn app én geen activiteiten meer. Geen laden en ontladen meer.
In de app een uitroepteken en de foutmelding E303, neem contact op met HomeWizard. Op de PiB waren om en om witte en dan weer paarse leds zichtbaar, afgewisseld met een oranje bovenste led-licht.
Eerst maar eens geprobeerd om met uitschakelen en na 15 seconden weer inschakelen de melding en ‘feest’verlichting weg te krijgen. Echter geen effect, Melding E303 was binnen een paar seconden al weer terug, Dan uitschakelen, stroom eraf, na 15 seconden stroom erop, inschakelen en helaas weer binnen enkele seconden de E303-melding. Uiteindelijk lukte het met uitschakelen, stroom eraf, 5 - 10 minuten wachten, stroom erop, en inschakelen om de PiB door te laden tot 100%. En dat op de eerste dag…….pfff.
‘s Avonds en gedurende de nacht ontladen leverde verder geen problemen op. Ook het opladen de volgende dag startte gewoon op…….tot wederom 95-96%, weer een witte bol met de foutmelding E303 en feestverlichting en weer geen verdere activiteit van de PiB. Ditmaal geprobeerd om middels ‘netwerk opnieuw instellen’ (drie puntjes rechts bovenin) de E303-melding definitief te verwijderen en de PiB weer aan het werk te krijgen. Helaas foutmelding E303 was snel binnen paar seconden weer terug, heel kort afgewisseld met E305 en E306, Alleen E303 bleef aanhouden en nog steeds geen activiteiten van de PiB. Vervolgens de PiB-reset maar geprobeerd, 10 seconden de touch-knop aanraken, blauwe leds knipperen en PiB opnieuw met netwerk verbinden. Helaas ook geen oplossing, Foutmelding E303, kort afgewisseld met E305 en E306 traden weer op, waarvan E303 permanent. Inmiddels is het donderdagmiddag en heb ik ‘ten einde raad’ toch maar weer een melding bij HomeWizard gedaan; ik had gehoopt dat ik de melding definitief kon verwijderen, zoals eerder bij mijn eerste PiB wel gelukt leek.
Inmiddels ontzettende spijt dat ik mijn eerste, relatief zeer goedwerkende PiB met de eenmalige foutmelding E442 heb laten omwisselen voor een nieuwe PiB, die iedere keer weer, en dus ook soms meerdere keren per dag bij een laadpercentage van 95-96% volledig stil valt (bovenste oranje led) met de foutmelding E303. Zonder zelf opnieuw op te starten.
Ik heb er inmiddels dus iedere dag zorg en werk aan, en heel veel spijt en frustratie dat ik mijn eerste, achteraf bezien, goedwerkende PiB heb ingewisseld voor een vanaf de eerste dag reeds slecht werkende nieuwe, met bijbehorende foutmelding E303 en volledige uitval ervan tot gevolg.
Inmiddels tot op heden nog geen reactie van @HomeWizard_NL gehad; zal begin volgende week wel komen.
Dit is geen gevalletje ‘van de regen in de drup’, maar helaas nog erger ‘van de drup in de regen’.
Ik wilde hiermee de frustratie even van mij afschrijven. Zo………poeh…….. dat geeft mij enige opluchting.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
In deel 1 van de HW PiB schreef Homewizard op 11 december 2024 het volgende:GL007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:31:
Kan iemand mij vertellen wanneer en op welke voorwaarden het relais schakelen.
En het dynamisch leren van het omschakel momenten dat is in de software vrij simpel te doen.
Je neemt een beslissing op basis van het sigma delta principe een mee lopende regeling die je gaat vergelijken met het momentele waarde. Deze truc heb ik in het verleden vaak toe gepast om kleppen te sturen bij een grote gasketel centrale.
Wat Taro zegt klopt. Als je continu tussen de -1 en +1W hangt dan zal de batterij continu schakelen als je hier niets voor doet. wat de levensduur van de batterij verkort. Er is wat hysterese ingebouwd ingebouwd om dit te voorkomen.
Huidig is de implementatie als volgt (we zijn hiermee nog aan het testen):
De batterij start met terugleveren vanaf 50W verbruik, en stopt als deze zakt onder de 30W verbruik.
De batterij start met laden vanaf 70W teruglevering, en stopt als deze zakt onder 50W teruglevering.
Ook is er wat hysterese tussen het omschakelen van ontladen naar laden afhankelijk van het pendelgedrag wat de batterij vertoont. Hier wordt ontladen altijd snel gedaan maar terug naar laden kan langer duren afhankelijk van het aantal schakelingen dat al geweest is in korte tijd.
Zolang als de batterij in teruglevering of in opladen blijft reageert deze heel snel, maar als je moet schakelen naar aan of uit of laden naar ontladen etc dan kunnen er vertragingen zijn of randvoorwaarden voor hoe de batterij reageert.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een oven, die zal elke 30 seconden met vol vermogen bijverwarmen om op temperatuur te blijven voor een paar seconden, als je batterij dan met elke piek moet mee schakelen van laden naar ontladen doen de relais heel veel schakelingen, op dit punt zal de batterij dan tussendoor niet proberen op te laden maar alleen ontladen naar 0.
Heb je hier iets aan?
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Ok dus er schakelt een relais als je van laden naar ontladen gaat.Harri schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:49:
[...]
In deel 1 van de HW PiB schreef Homewizard op 11 december 2024 het volgende:
Wat Taro zegt klopt. Als je continu tussen de -1 en +1W hangt dan zal de batterij continu schakelen als je hier niets voor doet. wat de levensduur van de batterij verkort. Er is wat hysterese ingebouwd ingebouwd om dit te voorkomen.
Huidig is de implementatie als volgt (we zijn hiermee nog aan het testen):
De batterij start met terugleveren vanaf 50W verbruik, en stopt als deze zakt onder de 30W verbruik.
De batterij start met laden vanaf 70W teruglevering, en stopt als deze zakt onder 50W teruglevering.
Ook is er wat hysterese tussen het omschakelen van ontladen naar laden afhankelijk van het pendelgedrag wat de batterij vertoont. Hier wordt ontladen altijd snel gedaan maar terug naar laden kan langer duren afhankelijk van het aantal schakelingen dat al geweest is in korte tijd.
Zolang als de batterij in teruglevering of in opladen blijft reageert deze heel snel, maar als je moet schakelen naar aan of uit of laden naar ontladen etc dan kunnen er vertragingen zijn of randvoorwaarden voor hoe de batterij reageert.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een oven, die zal elke 30 seconden met vol vermogen bijverwarmen om op temperatuur te blijven voor een paar seconden, als je batterij dan met elke piek moet mee schakelen van laden naar ontladen doen de relais heel veel schakelingen, op dit punt zal de batterij dan tussendoor niet proberen op te laden maar alleen ontladen naar 0.
Heb je hier iets aan?
Zitten er dan twee relais in de batterij? 1 voor ontladen en 1 voor laden. En staan ze in de stand-by mode allebei uit?
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
@gielz ik ken het principe niet...... kun je hier iets mee rondom de inductiekookplaat? Schommelen.GL007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:31:
Hier een zelf gebouwde NOM (andere batterij);
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren"
:gifsicle():strip_exif()/f/image/aqOhKTYBTsPgApjuXZvb24DS.gif?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/BVs0MHp7hGiBuwyp2YsPnpr9.png?f=user_large)
hanev001 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Nee. dat werkt niet. De 50w is een grens, maak je daar 100w van dat is dat nog steeds een grens en zul je dan dus alleen maar het effect verschuiven naar dat vermogen. Het heeft bovendien een negatief effect op het NOM doel.
Wat ik aan HW heb voorgesteld is om een dynamische schakel interval te gaan gebruiken die zich zelf aanpast naar het aantal vermogens wisselingen dat in een periode plaatsvindt.
[ Voor 3% gewijzigd door gielz op 09-06-2025 10:09 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik heb wel eens geluisterd. Ga je bv van ontladen naar standby dan hoor ik ook een klik.GL007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:53:
[...]
Ok dus er schakelt een relais als je van laden naar ontladen gaat.
Zitten er dan twee relais in de batterij? 1 voor ontladen en 1 voor laden. En staan ze in de stand-by mode allebei uit?
Ik neem dat dat die graphs van apexcharts zijn. Zou je de broncode willen delen aub?gielz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:56:
Het heeft hier iig 0 effect op het NOM doel omdat je in de ontlaadstand blijft. Tevens heeft het een positief effect op hoeveel je uiteindelijk in de batterij moeten stoppen omdat met 50 watt laden niet echt duurzaam is. Ik zou zeggen win-win (geen relais gedoe en meer stroom)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Hier staat tekst
Zover ik heb kunnen vaststellen heb je een hoofdrelais en secundaire relais (de LEDs en hun geklik).GL007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:31:
De hoodrelais gaat aan als er activiteit op de batterij moet plaatsvinden en blijft dan minstens 30 minuten aan.
De secudaire relais reageren op de wisseling van de status in idle, laden of ontladen. Dit is de schakeling die de mensen vervelend vinden omdat bij veel schakelngen het met de kleur wisselingen lijkt alsof je in een disco zit. Daarbij is al wel een soort van vertraging ingebouwd zodat als je van ontladen naar laden gaat de batterij ca 12 tot 15 seconden blijft hangen in die stand op een minimum vermogen. Andersom is die vertraging er echter niet.
Ik denk dat het ombouwen van de software naar dynamisch lastiger is dan jij zegt omdat je ook rekening moet houden met de samenwerking van meerdere batterijen en dat dit alles gecoordineerd moet worden via de P1-meter
Dus er zitten twee relais in en die schakelen afhankelijk van de laad of ontlaad mode.Devke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Ik heb wel eens geluisterd. Ga je bv van ontladen naar standby dan hoor ik ook een klik.
Stand-By betekend hier beide relais uit. Om het klapperen bij ontladen tegen te gaan zou een afval vertraging van 20 seconden voldoende zijn. Eventueel zou je deze tijd in stappen afhankelijk moet maken van de Nul meting.
Goed werk! Dan heb je wel meer mogelijkheden. Hier zal je bij zelf sturing (nom) dus moeten kiezen voor nom (zero) of standby. Dan raak je al snel de grenzen met als gevolg dat je toch schakelt.gielz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:56:
Het heeft hier iig 0 effect op het NOM doel omdat je in de ontlaadstand blijft. Tevens heeft het een positief effect op hoeveel je uiteindelijk in de batterij moeten stoppen omdat met 50 watt laden niet echt duurzaam is. Ik zou zeggen win-win (geen relais gedoe en meer stroom)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Wat @hanev001 zegt. 1 blijft er altijd standby voor 30 min. Dat is ook te zien in de app. De ander zal schakelen. Als je met meer vertraging gaat werken dan ga je denk ik ook negatief inboeten op NOM. Ik vind de NOM ook erg strak hier (positief bedoeld). Ik weet niet wat het effect hiervan zou zijn.GL007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:02:
[...]
Dus er zitten twee relais in en die schakelen afhankelijk van de laad of ontlaad mode.
Stand-By betekend hier beide relais uit. Om het klapperen bij ontladen tegen te gaan zou een afval vertraging van 20 seconden voldoende zijn. Eventueel zou je deze tijd in stappen afhankelijk moet maken van de Nul meting.
De 2e grafiek is nieuw. Ik heb hier voor het gemak even zonsopgang en zonsondergang uitgehaald anders moet je 2 extra helpers en een hacs (config-template-card) installeren;
:strip_exif()/f/image/YRN94p4Wpf9eZlMpdICA875O.png?f=user_large)
Helper - Template sensor (sensor.p1_vermogen_met_batterij)
1
2
3
4
| {{ (states('sensor.p1_meter_power') | float + (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen') | float * -1)) | round(0) }} |
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 type: custom:apexcharts-card cache: true update_interval: 5min stacked: true header: show: true show_states: true title: "" graph_span: 24h span: start: day series: - entity: sensor.zendure_2400_ac_vermogen name: Batterij group_by: func: avg duration: 15min type: area transform: return -x; stroke_width: 0 opacity: 1 extend_to: now color: "#f1b605" float_precision: 0 yaxis_id: energy show: in_header: false - entity: sensor.p1_vermogen_met_batterij name: P1 met batterij group_by: func: avg duration: 15min type: area stroke_width: 0 opacity: 1 extend_to: now color: "#46474c" float_precision: 0 yaxis_id: energy show: in_header: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage name: Laadpercentage type: line color: "#fff" opacity: 0 stroke_width: 2 extend_to: now curve: straight group_by: func: min duration: 15min show: in_header: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_import_dagelijks yaxis_id: header_only name: Vandaag (geladen) show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_export_dagelijks yaxis_id: header_only name: Vandaag (ontladen) show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage yaxis_id: header_only name: SOC show: in_header: true in_chart: false apex_config: tooltip: x: format: HH:mm show: false xaxis: labels: show: false style: colors: grey axisTicks: show: false axisBorder: color: "#616269" yaxis: - title: text: "" decimalsInFloat: 0 labels: style: colors: "#7b7c83" grid: strokeDashArray: 0 borderColor: rgb(52,52,52) show: true chart: height: 270px legend: show: false markers: size: 0 hover: size: 0
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:59:
[...]
Ik neem dat dat die graphs van apexcharts zijn. Zou je de broncode willen delen aub?
Dus ook met uitsluitend HW PIBs, snoepen ze van elkaars lading af.Harri schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:44:
[...]
Zou inderdaad kunnen. Zoiets hadden wij laatst ook, twee batterijen op 0% en waren met de SOC-drif laadcyclus bezig waarbij de 3e batterij aan het ontladen was om de andere twee op te laden.
Ik heb wel een idee, een energysocket op de afzuigkap (goedkope oplossing). Als deze aan gaat een ander ontlaadschema aanhouden waarbij hij een hoger ontlaad vermogen gaat gebruiken. Dit is alleen handig als je een grotere batterij hebt en je hem toch leeg wilt hebben voor de volgende dag.
Zodra ik hier nog 9 kwh binnen krijg zal ik het gaan testen.
Devke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:55:
[...]
@gielz ik ken het principe niet...... kun je hier iets mee rondom de inductiekookplaat? Schommelen.
De snelle wisselingen bij inductie is inherent aan het wisslen van het magnetisch veld.hanev001 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:48:
[...]Het schakelgedrag bij snel wisselend vermogen is een bekend probleem. Zo ver mij bekend is HW bezig dit op te lossen maar kan dat wel even gaan duren. Het vele schakelen opzich zal op lange termijn inderdaad niet goed zijn voor de relais maar verlopig valt dat onder de garantie en voordat die periode verstreken is verwacht ik wel dat HW de boel heeft verbeterd.
Dit heeft geen invloed of de werking van de PiB (schakelen van relais), omdat die (gestuurd door de P1-data) pas na een seconde of 18 gaat laden als het overschot lang genoeg aanhoudt.
Dus 1 relais is actief als de batterij niet in stand-by staat. De tweede relais is het koppelen van lader of ontladerDevke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Wat @hanev001 zegt. 1 blijft er altijd standby voor 30 min. Dat is ook te zien in de app. De ander zal schakelen. Als je met meer vertraging gaat werken dan ga je denk ik ook negatief inboeten op NOM. Ik vind de NOM ook erg strak hier (positief bedoeld). Ik weet niet wat het effect hiervan zou zijn.
Net even zelf getest omdat ik deze ervaring niet heb met de PIB’s.Theion schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:11:
Goeie morgen.
Ben nieuw hier misschien is dit al eens gevraagd
Mijn HW batterij schakelt bij gebruik van inductiekookplaat ieder seconde over van laden naar ontladen. HW zei dat dit geen kwaad kon wat ik me zelf moeilijk kan voorstellen. Kan iemand mij gerust stellen. Verder nog even een andere vraag. Werkt bij wifi uitval de batterij normaal verder.
Even een ketel water opgezet op standje P en ik zie de batterijen gewoon maximaal ontladen zonder schakelen naar laden.
Het lijkt dus iets te zijn wat niet bij iedereen voorkomt.
Wat ik wel zag is dat als ik meerdere platen tegelijk op maximaal power zet dat er in de inductieplaat een soort van verdeling plaatsvindt waardoor ik daadwerkelijk het kokend water in de verschillende pannen afwisselend meer of minder zie bubbelen dit komt waarschijnlijk omdat ik gewoon teveel tegelijkertijd aan stroom vraag ik heb namelijk een 3x230v inductiekookplaat.
Het valt hierbij op dat tijdens dat wisselend gedrag van de inductiekookplaat de batterij nog steeds maximaal ontlaad zonder ook maar een krimp te geven.
Volgens mij zijn er verschillende soorten inductieplaten. De een heeft een constante vraag, de ander wisselt continue.Ronald1245 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:04:
[...]
Net even zelf getest omdat ik deze ervaring niet heb met de PIB’s.
Even een ketel water opgezet op standje P en ik zie de batterijen gewoon maximaal ontladen zonder schakelen naar laden.
Het lijkt dus iets te zijn wat niet bij iedereen voorkomt.
Wat ik wel zag is dat als ik meerdere platen tegelijk op maximaal power zet dat er in de inductieplaat een soort van verdeling plaatsvindt waardoor ik daadwerkelijk het kokend water in de verschillende pannen afwisselend meer of minder zie bubbelen dit komt waarschijnlijk omdat ik gewoon teveel tegelijkertijd aan stroom vraag ik heb namelijk een 3x230v inductiekookplaat.
Het valt hierbij op dat tijdens dat wisselend gedrag van de inductiekookplaat de batterij nog steeds maximaal ontlaad zonder ook maar een krimp te geven.
wist ik ook niet voor de batterij. Moeten over een paar jaar een nieuwe, is dan wel iets waar ik actief rekening mee ga houden met selecteren.
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-06-2025 11:08 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Vooral een "probleem" in de periode april t/m september waarbij hij moet balanceren met zonnepanelen. Heb je dan wolkjes dan is het einde zoek.
Dat hangt sterk af van de interval waarin het vermogen wisselt Ook de versie van de slimme meter speelt een rol (DSMR4 =10 seconden, DSMR5 =1 seconde update snelheid)LV1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:54:
[...]
De snelle wisselingen bij inductie is inherent aan het wisslen van het magnetisch veld.
Dit heeft geen invloed of de werking van de PiB (schakelen van relais), omdat die (gestuurd door de P1-data) pas na een seconde of 18 gaat laden als het overschot lang genoeg aanhoudt.
Ik heb zelf bv een wasdroger met een interval van 20 seconden die zorgt er dus voor dat de batterij als een gek staat te schakelen als het het verbruik op de slimme meter tussen positief en negatief wisselt.
Kan ik ergens zien of ik een DSMR4 of 5 heb ? Het 1 of 10 sec issue speelt ook tussen verschillende PiB's geloof ik.hanev001 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:15:
[...]
Dat hangt sterk af van de interval waarin het vermogen wisselt Ook de versie van de slimme meter speelt een rol (DSMR4 =10 seconden, DSMR5 =1 seconde update snelheid)
Ik heb zelf bv een wasdroger met een interval van 20 seconden die zorgt er dus voor dat de batterij als een gek staat te schakelen als het het verbruik op de slimme meter tussen positief en negatief wisselt.
Vraag me af of het onder de streep nu heel erg veel verschil gaat maken. Volgens mij heb je hooguit een minder strakke lijn bij NOM toch ? Tenminste, als je netto uiteindelijk meer gebruikt dan je teruglevert...
Nouja, die SOC-drift cyclus moet sowieso uitgevoerd worden, persoonlijk zal het mij dan worst zijn of hij die 800W op dat moment van het net haalt of dat hij hem uit een andere batterij haalt.rtunru schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:35:
[...]
Dus ook met uitsluitend HW PIBs, snoepen ze van elkaars lading af.
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Gewoon even op de meter kijken. Het type staat ergens op de ombouw.Jpiek schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:28:
[...]
Kan ik ergens zien of ik een DSMR4 of 5 heb ? Het 1 of 10 sec issue speelt ook tussen verschillende PiB's geloof ik.
Vraag me af of het onder de streep nu heel erg veel verschil gaat maken. Volgens mij heb je hooguit een minder strakke lijn bij NOM toch ? Tenminste, als je netto uiteindelijk meer gebruikt dan je teruglevert...
Het heeft wel effect op de NOM maar het echte probleem is de levensduur van de relais en daarnaast het comfort nivo omdat het geklik en kleur wisselen erg irritant kan worden als de batterij ergens in de buurt staat van waar je zit.
:strip_exif()/f/image/esqVboupmQC0IeOvRrOGmGVk.png?f=user_large)
Leeg stand bij een cel is voor iedere cel anders. Het is een chemisch proces afhankelijk van temperatuur ect.gielz schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:39:
Is er een reden dat deze soc drift altijd is als hij leeg is? Bij de batterij die ik nu aan het testen ben vind de kalibratie plaats als hij langdurig niet op 100% is geweest. Dat is dus bijna nooit buiten de winter om.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 09-06-2025 11:56 ]
Zo een hobby wat geld oplevert.Knurt schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Vorige week gemiddeld (net iets) minder dan 1 kWh per dag van het net nodig gehad met 1 pib.
Dat is een nieuw all-time diepterecord.
En circa 90% van al het verbruik kwam direct van het dak of via de accu. Nice.
De uitzinnige reactie van mijn vrouw op dit heugelijke nieuws: "Leuk voor je, schat."
Mooie overwegingen.testmanager schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:26:
[...]
Bedankt iedereen die direct of indirect hier op heeft gereageerd en inzichten heeft gedeeld. Eerlijk gezegd ben ik daarmee nog geen steek verder, maar toch doe ik hier even een braindump van mijn mijmeringen omtrent dit onderwerp. Misschien dat iemand er iets aan heeft. Of mij een extra duwtje een kant op kan geven….
Ik was begonnen met 1 HW accu en toen ik er nog eentje bij wilde....
(de eerste was al vol vóórdat zonnepanelen stopten met leveren einde dag, ondanks dat ik geen super-set heb: 1,9mWh per jaar via 3 stuks op OZ en 4 op WN) schuin liggend op 2 dakkapellen)
... zag ik een set van 2 stuks op MP, dus die maar opgehaald met het idee dat als 3 teveel was, ik die derde dan wel weer ging verkopen via MP.
Verdere info: variabel contract (0.29 cent per kWh) moest ik vanaf, dus dan naar vast of dynamisch. Half tweakers doorgelezen en bijna alles van de Groene Nerds gekeken of geluisterd (=tip!)
Toen was het me duidelijk, ik MOET de zonnestroom afvangen voor NOM en naar een dynamisch contract gaan.
Speelt mee dat ik een EV heb, die ik dan nu misschien toch standaard moet gaan inpluggen als we thuiskomen. Ook al zit ‘ie nog voor 60% vol.
Gedoe, want geen oprit. “Weet je wat, ik ga gewoon die laadpaal stoeptegels plaatsen, ook al vind onze gemeente daar misschien wel iets van. F&ck it”.
HomeAssistant moet dan maar gaan bepalen dat die EV toch nog even 10-20% bijlaadt, ergens tussen 12:00 en 15:00. (Maar goed, dat staat even los van de HW batterij discussie).
Sindsdien pingpongt het heen en weer in m’n hoofd.
Die accu’s zijn wel van toegevoegde waarde.
Of toch niet.
En elke keer als sommigen van jullie weer nieuwe inzichten hier via Tweakers delen, denk ik weer: weg met die accu’s, dat gaat hem nóóit worden.
Of dan toch: ohhhhh wacht… ik moet de zonnestroom juist niet opslaan want terugleveren want dynamisch contract levert juist nog weer wat op in plaats van een boete die een vast contract met zich meebrengt.
Maar dan: wow….. die afschrijving op de accu is toch 10 cent per kWh (ja, ik vind dat je moet rekenen met de 6000 cycli die de fabrikant aangeeft. Daarna eventueel gratis extra cycli maar ik ga me niet rijk rekenen).
Die 10 cent afschrijving naast (ont)laadverlies ga je zelden nog als marge (“spread” wordt dat hier tegenwoordig genoemd ;-) ) pakken, want 0 tarief is toch altijd nog 17 cent incl marge.
Ohnee, want vanmiddag was de stroom -5 cent en dan is ‘ie met alles erop en eraan toch maar +9 cent kosten in totaal. Dus volgooien die accu’s.
En ‘tuurlijk, het draait (in mijn geval) niet alleen om de ROI, het is ook leuk om te experimenteren. Te leren. Er over na te denken. En daarmee weer bij te dragen aan de algemene maatschappelijke leercurve.
Ik kan die 3 x 1400 euro ook uitgeven aan een skivakantie met het gezin. Voor een week. En daarmee dan niet heel duurzaam bezig zijn. Dus dan is dit het wel waard, toch?
En….. dan kreeg ik net weer een “collectieve aanbieding” van VEH binnen voor een jaar vast via Budget Energie tegen € 0,20 per kWh (en gas ook heel gunstig). Mijn netto teruglevering kWh zonnestroom kost me dan maar een vaste boete van 90,- per jaar. (dat gaat dan blijkbaar per vaste staffels). VASTE boete.... dus WEG is de prikkel om ook nog maar iets van teruglevering af te vangen... (ook slecht, toch?
Tja…… 20 cent per kWu, zonder gedoe, zonder te plannen qua stroomverbruik. Zonder scriptjes te moeten gaan onderhouden en finetunen op HomeAssitant.
En die 3 HW accu’s mogen dan ook wel weer op Marktplaats.
Pffff, waar ben ik aan begonnen. #dillemma.
Ik heb nog ongeveer 5 dagen herroepingsrecht op mijn dynamische contract bij Budget Energie om die te stoppen en te gaan voor de 0,20 euro vast per kWh, ook weer bij Budget.
Dus ik ga nog heel veel van jullie inzichten en ervaringen lezen, de komende dagen :-)
Oh, en dan last-but-not least:
Ik heb zakelijk nog een Nissan Leaf te koop staan waarbij het hele verkoopproces (incl. de daarbijbehorende particuliere koper) me frustreert, dus ben nu een onderzoekje gestart om te kijken of een Leaf Zero 2.0 met een marktwaarde van € 9.000,- tot € 10.000,- misschien wel meer oplevert als ik die accu van 40 kWh laat ombouwen tot 3 x 12kWh thuisbatterijen. Hiervoor zal ik binnenkort nog wel een apart draadje openen, stuur maar een PB als je die straks wilt gaan volgen.)
[Afbeelding]
PS: plaatjes trekken aandacht en zijn ook leuker dan alléén een lap tekst: dus hierbij nog een beeld van wat ik allemaal voor mijn lieve batterijen over heb ;-) (of had?): een rare betonnen opbergplek in de kelder van onze jaren '30 woning, die al tientallen jaren was dichtgemetseld, heb ik opengebroken, schoongemaakt en voorzien van een mooi egalisatiebodempje.
(ik was even bang hier een overleden weggestopte schoonmoeder, nazi of onderduiker aan te treffen, maar gelukkig niks van dit alles(
De ideale plek voor accu's in de kelder. Hoog en droog, stabiele ondergrond en zometeen voorzien van een eigen aanvoer van separaat geschakelde automaat.
Groen bezig, NoM streven, grid ontlasten etc
Of
Volledig even de markt en overheid zijn ding laten doen en nog maximaal profiteren van grid als batterij en saldering. Oftewel volledig onverantwoord voor jezelf kiezen.
Om je nog een keuze te geven op die laatste:
Bij Netto teruglevering na salderen, overweeg dan nog een minimaal 6 maanden modelcontract. Goedkoper dan die budget energie aanbieding van veh (bij netto teruglevering). Zie topic op Tweakers daarover.
Nu ontvang ik morgen (als het goed is) mijn 2e accu.
Krijgt deze dan ook de beta versie of moet deze nog apart aangemeld worden? Wie weet dit?
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Haha zo herkenbaar. Daar doe je het dan allemaal voorKnurt schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:57:
[Afbeelding]
Vorige week gemiddeld (net iets) minder dan 1 kWh per dag van het net nodig gehad met 1 pib.
Dat is een nieuw all-time diepterecord.
En circa 90% van al het verbruik kwam direct van het dak of via de accu. Nice.
De uitzinnige reactie van mijn vrouw op dit heugelijke nieuws: "Leuk voor je, schat."
Mijn grafieken zien er nagenoeg hetzelfde uit na 1 week. Bovendien veel zonne-energie naar m'n leaseauto kunnen pompen. Zo verdien ik er ook nog een kwartje per KWh aan
Hier staat tekst
Apart aanmelden, gaat per serienummer.Hammetje3FR schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:20:
Vraagje: Heb 1 accu met beta software V1.0108 (beta tester).
Krijgt deze dan ook de beta versie of moet deze nog apart aangemeld worden? Wie weet dit?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Ik heb het liever dat het van de zonnepanelen haalt ;-)Harri schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:31:
[...]
Nouja, die SOC-drift cyclus moet sowieso uitgevoerd worden, persoonlijk zal het mij dan worst zijn of hij die 800W op dat moment van het net haalt of dat hij hem uit een andere batterij haalt.
Misschien nog een klein tipje, ik kijk vaak op de app van Windy in satelliet modus om zo het wolk verloop een beetje te bekijken en op zonuurtjes te anticiperen.
[ Voor 18% gewijzigd door heejijdaar op 09-06-2025 13:38 ]
Tja, als hij maximaal aan het laden is zit je dan aan 3600W, dat is het maximale van een groep.MacB schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:44:
Vraagje: ik twijfel of ik de (1x) batterij op dezelfde groep moet aansluiten als de wasmachine en de droger. Als beide apparaten op vol vermogen draaien, is dat samen 2850 watt (gemeten met een energiemeter). De groep is 16 ampère. Is het veilig om de batterij hieraan toe te voegen? Misschien is deze vraag al eens gesteld, maar kan het niet zo terug vinden.
In principe zou dit wel gewoon mogen, zou het zelf niet doen denk ik.
Mogelijk zou ik even een maandje aankijken, je ziet vanzelf of de groep eruit gaat als alle 3 max aan staan.
Probleem is dat als als die 3680W overschreden wordt doordat een apparaat áchter de zekering/automaat door stroom te léveren de zekering/automaat dit niet 'ziet' omdat die stroom niet over de zekering/automaat loopt.
En dan kán je bedrading gaan wegsmelten.
Ik zou het iig absoluut niet doen.
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Waarom zou je dat niet doen. Als je weet dat je groep nog genoeg capaciteit heeft kan je dat gewoon doen natuurlijk.Olie_B_Bommel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:18:
@MacB Heb je op zolder een CV ketel? Dat heb ik daar de wasmachine en droger op aangesloten. Gaat prima, want een CV gebruikt niet zoveel. De PIB’s 2 stuks, heb ik op de andere groep op zolder aangesloten. Daar zit alleen een paar lampen en een NAS met switch op. Dat gebruikt niet veel. Ik zou zelfs de PIB’s kunnen ontlocken, zodat ze met 1600 watt ontladen, maar uit veiligheid doe ik dat niet.
Tja, ik denk wel dat het kan, maar HW zegt dat je ze dan ieder op een aparte groep moet zetten en dat zitten ze dus niet. Daarom maar uit veiligheid ze niet ontlockt. Al denk ik dat het wel kan, want de NAS en switch gebruiken ongeveer 70 watt en de lampen, maar enkele watts. Dat zijn 3 led lampen, die alleen ‘s-avonds aan gaan als er iemand op zolder moet zijn. Dus staan altijd maar hooguit een uurtje aan.PureCode schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:32:
[...]
Waarom zou je dat niet doen. Als je weet dat je groep nog genoeg capaciteit heeft kan je dat gewoon doen natuurlijk.
Die groep is zo goed als leeg. HW zegt dit natuurlijk zodat ze nooit aansprakelijk zijn en 1000% safe zijn.Olie_B_Bommel schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:47:
[...]
Tja, ik denk wel dat het kan, maar HW zegt dat je ze dan ieder op een aparte groep moet zetten en dat zitten ze dus niet. Daarom maar uit veiligheid ze niet ontlockt. Al denk ik dat het wel kan, want de NAS en switch gebruiken ongeveer 70 watt en de lampen, maar enkele watts. Dat zijn 3 led lampen, die alleen ‘s-avonds aan gaan als er iemand op zolder moet zijn. Dus staan altijd maar hooguit een uurtje aan.
Ik zal ze ontlocken als de kookplaat aan gaat en de boel in de gaten houden. Ik denk ook dat het best kan.PureCode schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:02:
[...]
Die groep is zo goed als leeg. HW zegt dit natuurlijk zodat ze nooit aansprakelijk zijn en 1000% safe zijn.
Hier een grafiekje van mij oven, PIB’s schakelen keurig om en om, maar vangt dit niet zelf op. Het zijn ook momenten van meer dan 10s. Om 17:30 oven 1 aan en om 18:05 over 2 erbij. Bij de inductie plaat zie ik hetzelfde effect. Je kan dit ook niet te langzaam maken, want dan werkt NOM ook niet meer goed. Zelf zou ik dit graag in de api afhandelen. Laad of ontlaad only mode bijvoorbeeld. Stond deze al op het wensenlijstje?Harri schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:49:
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een oven, die zal elke 30 seconden met vol vermogen bijverwarmen om op temperatuur te blijven voor een paar seconden, als je batterij dan met elke piek moet mee schakelen van laden naar ontladen doen de relais heel veel schakelingen, op dit punt zal de batterij dan tussendoor niet proberen op te laden maar alleen ontladen naar 0.[/i]
:strip_exif()/f/image/UGcLYDUtwh4Xotx7EWU2gRFa.jpg?f=fotoalbum_large)
@1234Rob5678 hierbij het lijstje nog een x. Linkje staat ook in de TS.Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:Resultaten van de Feature Request inzake Homewizard Plug-In Battery:
Recent heb ik een post geschreven en jullie allen gevraagd om eens mee te denken welke features je graag zou zien richting de Homewizard Plug-In Battery (PIB). Overal waar “tweakers”staat kan ook “klanten” gelezen worden. Het doel hiervan was 2 ledig. Namelijk:
Het verzamelen van features die tweakers graag ontwikkeld zien worden voor de PIB;
Homewizard inzicht te geven in de wensen van tweakers.
Nu de ingebruikname name een feit is ervaren we met zijn allen hoe de PIB zich werkelijk gedraagt in ons huishouden / bedrijf. Is het zoals we hadden verwacht? Lopen we toch tegen issues aan? Hadden we liever een bepaalde functionaliteit toch gehad? De praktijk heeft ons ervaringen rijker gemaakt. Deze ervaringen delen we massaal via het topic / DM of op een andere manier met elkaar maar ook met Homewizard.
We kennen de huidige mogelijkheden en beperkingen van de PIB in onze eigen persoonlijke situatie. “Tja, het was toch handiger geweest als er laaduitstel opgezeten had i.v.m het opladen van de EV”. Zomaar een gedachte die bij sommige tweakers die hebben gereageerd is ontstaan. Daarom goed om eens gewenste features te inventariseren op basis van jullie persoonlijke ervaringen.
Daar gaan we!
Het aantal deelnemers die via tweakers hebben gereageerd is 28 op het moment van schrijven. Sommige tweakers gaven 1 gewenste feature aan, andere tweakers meerdere. Ik zal de uitkomsten met jullie delen in volgorde van meest genoemd naar steeds minder genoemde gewenst features.
[Afbeelding]
Bron: Door AI gegenereerde afbeelding.
1. Full Control
Met stip en grote afstand staat toch wel de controle over de batterij ( 14 x benoemd ). Dit is wel de meest uitgesproken feature. De PIB zou volgens deze tweakers meer mogelijkheden moeten bieden. De manieren waarop variëren een beetje. Denk hierbij aan:
- Laad en ontlaad momenten zelf kunnen bepalen bijvoorbeeld met:
- Energy Saver Tasks;
- Een volledig open API zodat naar eigen inzichten geladen en ontladen kan worden. Een toepassing is de
dynamische tarieven. Laden op goedkope uren. Afdekken van de dure uren (dan pas ontladen);
- Een knop in de app (laden is er inmiddels), maar ook voor ontladen.
- Een laad en ontlaad schema (zelf te bepalen) op basis van dag / week. Met name voor dynamische
tarieven.
Een argument die hierbij ook terugkomt is prioriteit aan het laden van de EV kunnen gegeven. Ook wensen tweakers dat er een taak gestart moet kunnen worden als de batterij (deels) vol is m.b.v. bijvoorbeeld een Energy Socket.
2. Verbetering RTE
Dit wordt door 5 tweakers aangegeven. De RTE is sommige onder ons een doorn in het oog. “Dat moet beter, zeker gezien de aangegeven range door Homewizard zelf”. Middels het zelf kunnen aansturen van het laad- en ontlaad vermogen denken tweakers naar de beste performance te kunnen zoeken en daar hun systeem op in te richten. Dit punt zie ik als verlengde van feature 1. Dit is nodig om nummer 2 te kunnen realiseren verwacht ik, al laat de app al wel deze optie zien maar is deze niet naar eigen belevenis in te stellen. Deze staat voor laden en ontladen beide vast op 800 Watt. Het “weggooien” van stroom wordt ook als zonde ervaren maar er is wel een besef dat dit bij iedere omvormer en batterij zal zijn. Doel is minimaliseren.
3. Notificaties
Op de 3e plek staat toevoegen van notificaties. Benoemd door 4 tweakers. Waar met name naar gezocht wordt is een notificatie voor:
- Batterij vol;
- Batterij leeg;
- Batterij is offline;
- Batterij staat in storing.
Dit alles met als doel zelf in te kunnen grijpen of een actie te starten / stoppen. Het wordt als vervelend ervaren dat hier op een andere manier achter gekomen moet worden.
4. SoC minimum
Batterij laten stoppen met ontladen (aangegeven door 3 tweakers). Hierbij valt te denken aan:
Aankunnen geven dat op tijdstip X de SoC minimaal Y procent moet zijn om de duurdere uren af te kunnen dekken. Dit speelt met name ook weer bij de dynamische contracten. Stel de batterij ontlaad snel tegen nog niet de duurste uren dan zou de batterij leeg kunnen zijn op de duurste uren.
5. Tijdstip Handmatig Laden
De batterij handmatig kunnen laden maar dan bijvoorbeeld vanaf tijdstip X met als doel SoC drift te voorkomen. (aangegeven door 2 tweakers). De handmatige optie zit in de app en wordt als prima ervaren. Echter een tijdstip toevoegen zou voor deze tweakers een uitkomst zijn. Daarna weer terug naar NOM.
6. Grafieken in de App
De batterij grafiek uitlijnen (1 tweaker) met de andere grafieken in de app. Er zit nu een verschuiving in de tijd t.o.v. andere grafieken. Daarnaast is het de wens om per batterij een grafiek te tonen i.p.v. 1 batterij (2 tweakers).
7. PIB i.c.m. het Energy Display
Genoemd door 1 tweaker is op het Energy Display laten zien met hoeveel Watt de batterij aan het laden c.q. Ontladen is d.m.v. een ring en kleur.
8. XOM
XOM naast NOM wordt genoemd door 2 tweakers.
9. Aansluitingen op de PIB
Als ene laatste feature geeft 1 tweaker aan het prettig te vinden als de PIB bekabeld kan worden i.p.v. alleen wifi. Ook zou het fijn zijn als er een USB-c poort op de PIB zou zitten. De gedachte is een mogelijkheid hebben tot opladen van een device bij uitval van bijvoorbeeld het net.
10. Schakelvertragingen
De laatst binnen gekomen feature aangegeven door 1 tweaker is om de schakelvertraging tussen ontladen en laden en visa versa zelf instelbaar te maken. Tweaker ervaart problemen i.c.m. bijvoorbeeld de schakeltijden van zijn droger i.c.m. De PIB.
Als ik naar veel punten kijk is er best wat overlap te vinden tussen de verschillende feature requests. Het maakt het wat lastiger om sommige onder 1 noemer te scharen. Voor anderen is het overduidelijk. Hopelijk heeft deze inventarisatie een mooi overzicht opgeleverd met wensen van tweakers en kan het voor Homewizard een mooie ingang zijn naar........
Time will tell. Misschien ook leuk discussie materiaal voor op tweakers.
Enkele opmerkingen:
- Houdt in je achterhoofd dat een feature request voor jou compleet zinloos kan zijn maar voor iemand anders een serieuze verbeteringen is in zijn gebruikersomgeving en belevingservaring;
- Staffel je argumenten met feiten en wellicht weet je al een hele leuke work-around om het doel van een tweaker nu al mogelijk te maken.
- Dooddoeners als “Dit wist je van te voren” zijn geen constructieve bijdrage aan een discussie. Realiseer je dat uit praktijkervaringen maar zo andere wensen kunnen zijn ontstaan.
- Alle feature requests zijn via DM binnen gekomen of ik moet ze per toeval hebben gezien on topic.
In eerder posts heeft Homewizard al aangegeven dat er meer mogelijkheden gaan komen waaronder dynamische mogelijkheden en API aansturing. Deze informatie is terug te vinden in de TS van dit topic.
Hopelijk is alle informatie die ik verkregen heb van tweakers goed verwerkt in deze post. Laat me anders gerust per DM weten wat er niet goed beschreven is. Pas ik het aan. Alle tweakers die hieraan hebben meegewerkt, dank voor jullie input!
@HomeWizard_NL , voor jullie hopelijk een overzicht hoe er gekeken wordt naar de gewenste mogelijkheden bij een mooi product dat alleen maar mooier kan worden.
[Afbeelding]
Bron: Homewizard website
Alleen laden kan al. Als je geen beta tester ben kan het via de app. Ben je dit wel dan kan het ook via HA. De optie alleen ontladen (Discharge only) kan niet. Dan wordt het weer gewoon NOM draaien. Wat jij zoekt "zelf afhandelen" lijkt op een open API met de benodige write opties. Die staat op de wensenlijst. Op plek 1 zelfs.
Ja dat dacht ik wel. Ik bedoel wel “NOM” laden of ontladen, dus wat de P1 meter aangeeft, alleen dan tijdelijk maar 1 richting op.Devke schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:21:
[...]
@1234Rob5678 hierbij het lijstje nog een x. Linkje staat ook in de TS.
Alleen laden kan al. Als je geen beta tester ben kan het via de app. Ben je dit wel dan kan het ook via HA. De optie alleen ontladen (Discharge only) kan niet. Dan wordt het weer gewoon NOM draaien. Wat jij zoekt "zelf afhandelen" lijkt op een open API met de benodige write opties. Die staat op de wensenlijst. Op plek 1 zelfs.
Ik ben geen beta tester, ik wacht rustig af tot de features voor de api verschijnen.
Dan kom je dus in een Discharge Only functie terrecht. Ook handig bij dynamische contracten. Na laden op goedkope uren wil je niet als er even NOM gedraaid is en het zonnetje komt door op de dure uren weer bijladen. Dan liever richting net i.v.m. prijsstelling.1234Rob5678 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:40:
[...]
Ja dat dacht ik wel. Ik bedoel wel “NOM” laden of ontladen, dus wat de P1 meter aangeeft, alleen dan tijdelijk maar 1 richting op.
Ik ben geen beta tester, ik wacht rustig af tot de features voor de api verschijnen.
Ben wel een beetje daarmee aan het spelen middels een automatisering. Dat gaat niet naar wens. Als het bewolkt is dan loopt dat wel. Komt het zonnetje even door dan stopt de batterij zijn activiteit even. Gaat ook niet laden. Het is minder prettig als zon, bewolking en randgevallen zich snel afwisselen. Dan krijg je "geklapper" tussen NOM en standby. Vindt dat dus geen goede oplossing voor de batterij. Koken is daar al een mooi voorbeeld van.
Oh, sh!t, moet je de accu aanmelden voor de beta... Ik dacht dat je een beta op de P1 wilde hebben, die dan ..... Ohhhhh. Want ik las eerder vele berichten over beta software op de P1?Hammetje3FR schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:20:
Vraagje: Heb 1 accu met beta software V1.0108 (beta tester).
Dan ga ik nu ook nog beta aanvragen voor de accu's. Mailen jullie daarvoor gewoon naar info@home... ?
Ik ga morgen mijn tweede batterij gewoon aanmelden via: https://docs.google.com/f...jYC1e_IFZqFz21ag/viewformtestmanager schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:24:
[...]
Oh, sh!t, moet je de accu aanmelden voor de beta... Ik dacht dat je een beta op de P1 wilde hebben, die dan ..... Ohhhhh. Want ik las eerder vele berichten over beta software op de P1?
Dan ga ik nu ook nog beta aanvragen voor de accu's. Mailen jullie daarvoor gewoon naar info@home... ?
Uiteindelijk heeft een nieuwe P1 meter het probleem opgelost. Nu alleen nog even hopen dat ze snel mijn historie kunnen koppelen aan mijn nieuwe P1 meter.testmanager schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:17:
Dit is raar. Het viel me op dat de accu niet laad en alle zonne-energie zo het net op ging.
De accu zegt nu dat 'ie niet de P1 kan bereiken. Zitten allebij op hetzelfde wifi netwerk, prima wifi ontvangst. De p1 is echt online want lever data aan de app.
Maar de batterij kan hem niet zien?
Zowel batterij als P1 opnieuw opgestart. Hebben jullie suggesties wat te doen? (anders dan melding maken bij HW)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verzoek doen aan support en dan zetten ze de oude gegevens over naar je nieuwe p1 metertestmanager schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:28:
[...]
Uiteindelijk heeft een nieuwe P1 meter het probleem opgelost. Nu alleen nog even hopen dat ze snel mijn historie kunnen koppelen aan mijn nieuwe P1 meter.
Thanks gedaan. en nu maar wachten tot je een updatemelding in de app krijgt?ArthurMorgan schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:25:
[...]
Ik ga morgen mijn tweede batterij gewoon aanmelden via: https://docs.google.com/f...jYC1e_IFZqFz21ag/viewform
Weet ik niet meer precies, geloof dat ik reactie van support terug kreeg dat ze het gefixt hadden. In de app zelf kreeg ik er geen melding vantestmanager schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:08:
[...]
Thanks gedaan. en nu maar wachten tot je een updatemelding in de app krijgt?
(Mompelt iets over resultaten uit het verleden)MacB schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:54:
Ik heb de batterij al sinds maart, dus er is gelukkig nog niks gebeurd. Maar ik zet hem dan maar in de garage dat is dus wel dezelfde groep waar de wasmachine en droger op staan. en dan over een tijdje maar een aparte groep maken.
Ik zou toch ff kijken naar een wat minder zwaar belaste groep...
Of gebruik op z'n minst tot die tijd de wasmachine en droger om de beurt.
Als er alleen een wasdroger en wasmachine op zitten, niets anders, en die kan je al jarenlang tegelijkertijd aandoen zonder dat de stoppen eruit klappen, dan kan je volgens mij ook wel zonder problemen de HW PIB erop plaatsen.Jpiek schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:36:
[...]
(Mompelt iets over resultaten uit het verleden)
Ik zou toch ff kijken naar een wat minder zwaar belaste groep...
Of gebruik op z'n minst tot die tijd de wasmachine en droger om de beurt.
Het risico zit hem er immers in dat je door de teruglevering van die 800 Watt de bekabeling overbelast, maar dat zal alleen gebeuren als zonder die 800 Watt invoeding de groep eruit zou klappen en dat is blijkbaar niet het geval.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Oke de elektricien moest hier toch aan de slag met de meterkast. Dan plaatsen we de PIB direct op een eigengroep (zat op een wasmachine groep) en zetten we er een HW kWh gecertificeerde meter tussen. Dan moet er goed te meten zijn. Zie onderstaande plaatje. Het verschil is nu 6%! De batterij geeft aan meer output te geven dan de kWh meter. Kabelverlies? Nee, want........
/f/image/VzxRc1yfmER0oNaRXJxiiUqo.png?f=fotoalbum_large)
Andere test. Dan ga ik volle bak laden. Dan heb ik ook te maken met dezelfde kabellengte en wellicht met warmteverlies. Resultaat. 800 Watt laden op de PIB geeft 807 Watt op de gecertificeerde kWh meter. Ah daar is de 1% weer. Ik heb de hele middag de PIB laten laden en wat getallen genoteerd. Bij 240 Watt laden (vergelijkbaar met het ontladen van nu qua vermogen) gaf de kWh meter 243 Watt aan. Een 1,5%. Al die andere stappen die de PIB maakt vanaf 800 W naar 0 Watt geven allemaal tussen de 1-2% verschil aan tijdens laden. Bij ontladen lijkt dit fenomeen te ontstaan zoals weergeven in het plaatje.
Schiet mij maar lek. Wie? of @HomeWizard_NL een bug in de software bij ontladen, daar het niet optreed bij laden?
Ontladen bij een lager vermogen. Dan halveert het verschil weer bijna. Ter referentie :Bij 120 Watt laden zat ik op 123 Watt (verschil van 3 Watt) meten op de kWh meter. Bij 128 Watt ontladen meet de kWh meter 123 Watt (verschil van 5 Watt). Aardig in lijn weer.
/f/image/yRjqppRFeUXwFwKOJM1Zb5f5.png?f=fotoalbum_large)
Wat maakt dit verschil nu van 1-2% bij het ene vermogen en bij het andere 6%?
[ Voor 19% gewijzigd door Devke op 10-06-2025 09:30 ]
Ik dacht dat homewizard had aangegeven dit gefixed te hebben? Als je naar het grote plaatje kijkt en niet naar de nu weergave wat is dan nu het RTE verschil?
Devke schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:00:
Toen in Januari de PIB geleverd werd heb ik een HW energy socket tussen de batterij en de WCD geplaatst. Er zat toen een procent of 1 a 2 verschil tussen de in/output die de batterij zelf aangaf en wat de Energy Socket aangaf. Er kwam snel ter sprake dat dit niet een gecertificeerd meet instrument is en zo niet vergeleken kon worden. Deze dus HW MID kWh meter
Oke de elektricien moest hier toch aan de slag voor met de meterkast. Dan plaatsen we de PIB direct op een eigengroep (zat op een wasmachine groep) en zetten we er een HW kWh gecertificeerde meter tussen. Dan moet er goed te meten zijn. Zie onderstaande plaatje. Het verschil is nu 6%! De batterij geeft aan meer output te geven dan de kWh meter. Kabelverlies? Nee, want........
[Afbeelding]
Andere test. Dan ga ik volle bak laden. Dan heb ik ook te maken met dezelfde kabellengte en wellicht met warmteverlies. Resultaat. 800 Watt laden op de PIB geeft 807 Watt op de gecertificeerde kWh meter. Ah daar is de 1% weer. Ik heb de hele middag de PIB laten laden en wat getallen genoteerd. Bij 240 Watt laden (vergelijkbaar met het ontladen van nu qua vermogen) gaf de kWh meter 243 Watt aan. Een 1,5%. Al die andere stappen die de PIB maakt vanaf 800 W naar 0 Watt geven allemaal tussen de 1-2% verschil aan tijdens laden. Bij ontladen lijkt dit fenomeen te ontstaan zoals weergeven in het plaatje.
Schiet mij maar lek. Wie? of @HomeWizard_NL een bug in de software bij ontladen, daar het niet optreed bij laden?
Ontladen bij een lager vermogen. Dan halveert het verschil weer bijna. Ter referentie :Bij 120 Watt laden zat ik op 123 Watt (verschil van 3 Watt) meten op de kWh meter. Bij 128 Watt ontladen meet de kWh meter 123 Watt (verschil van 5 Watt). Aardig in lijn weer.
[Afbeelding]
Wat maakt dit verschil nu van 1-2% bij het ene vermogen en bij het andere 6%?
Bij is de afwijking tussen de energy socket en de batterij heb ik een constante offset van 2 Watt.
Metingen met de osilloscoop en stroom transformator laten zien dat de batterij een keurige sinusvormige stroom afgeeft. Dus over het ontwerp heb ik absoluut geen twijfel. Het is een prima product.
De meeste vervormingen van het lichtnet worden veroorzaakt door de moderne voedingen in apparaten. Daar zijn al diverse rapporten over verschenen op het internet. Deze vervormingen veroorzaken de afwijkingen waar wij hier over discussiëren.
Dit kan wel de belangrijkste reden om de batterijen in een aparte groep direct achter de meter aan te sluiten zodat je een zo nauwkeurige meting en regeling krijgt.
[ Voor 70% gewijzigd door GL007 op 10-06-2025 07:53 ]
Ik zie veel mensen hier allemaal overwegingen/schattingen/berekeningen maken of meerdere batterijen op een bestaande groep zouden kunnen. Ik zie ook dat er dan gepraat wordt over het gezamenlijk vermogen van de aangesloten verbruikers.Taro schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:58:
Als er alleen een wasdroger en wasmachine op zitten, niets anders, en die kan je al jarenlang tegelijkertijd aandoen zonder dat de stoppen eruit klappen, dan kan je volgens mij ook wel zonder problemen de HW PIB erop plaatsen.
Het risico zit hem er immers in dat je door de teruglevering van die 800 Watt de bekabeling overbelast, maar dat zal alleen gebeuren als zonder die 800 Watt invoeding de groep eruit zou klappen en dat is blijkbaar niet het geval.
Maar dat is het probleem niet.
Het probleem is als één van de verbruikers een elektrische fout vertoont.
Situatie 1:
16 A groep, met op deze groep:
4 HW batterijen, ontgrendeld dus max 3200 watt ontladen (14 A)
1 willekeurige verbruiker die 3680 watt verbruikt (16 A)
Resultaat van deze situatie: van 16A die de verbruikers verbruikt wordt 14 A geleverd door de HW batterijen, en dus loopt er 2 A via de 16A zekering. Happy flow, niets aan de hand.
Situatie 2:
16 A groep, met op deze groep:
4 HW batterijen, ontgrendeld dus max 3200 watt ontladen (14 A)
1 willekeurige verbruiker met een gedeeltelijke kortsluiting van 7,5 ohm, waardoor het apparaat 6900 watt wil verbruiken ofwel 30 A
Resultaat van deze situatie: over een gedeelte van de bedrading in je huis loopt nu 30 A, maar die is berekend op 16 A (plus een marge waarin de 800 watt / 3,5 A past die een HW batterij kan leveren. Als dat enige tijd duurt, is wamteontwikkeling in dat deel van de bedrading en zelfs brand niet ondenkbaar. De zekering/automaat zal in deze situatie niet uitschakelen, want die levert gewoon 16A en zal dat blijven doen.
En daarom moet je een apparaat wat meer dan 800 watt kan invoeden altijd plaatsen op een aparte groep waarop geen andere verbruikers zitten. Zelfde geldt voor die kleine zonnepaneelsetjes ('balkonkraftwerke'), die zijn ook nooit meer dan 800 watt, om precies dezelfde reden.
De kans op een dergelijke situatie is waarschijnlijk vrij klein, vooral als je maar twee batterijen hebt. Maar... stel dat je huis afbrandt door een compleet andere oorzaak, de verzekeringsmaatschappij vindt een thuisbatterij, laat technisch onderzoek doen en komt er achter dat je e.e.a. niet volgens de regelen der kunst hebt aangesloten. Ik laat het aan je verbeelding over wat er dan zou kunnen gebeuren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Die ga ik eens bijhouden. Hij viel me op. Ik kan me voorstellen dat de RTE hier wat van gaat teruglopen. Er gaat iets meer vermogen naar het laden en er komt iets minder vermogen terug. Ik heb een RTE meter op mijn dashboard en ik heb er 1 gemaakt op basis van de kWh meter. Er zit en wordt niets anders aangesloten op die groep anders heeft het geen waarde.gielz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 05:18:
Zal geen toeval zijn denk ik maar hier hetzelfde met een andere batterij. Ik kijk dus nooit naar de wattage van de batterij zelf omdat ik hem zelf moet aansturen.
Ik dacht dat homewizard had aangegeven dit gefixed te hebben? Als je naar het grote plaatje kijkt en niet naar de nu weergave wat is dan nu het RTE verschil?
[...]
Nope. In een eerder bericht van HW meet de batterij aan de stekkerkant.1234Rob5678 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:17:
Intern verbruik? Bijvoorbeeld de ventilator? Als ze dicht op de batterij de in- en output meten, kan dat wel het verschil zijn met je andere meter. Als je laad dan neem je iets meer vermogen op dan waar de omzetter op regelt en als je ontlaad geef je net iets minder terug.
Als je aan de stekkerkant meet heb je dat er al inzitten.SpikeHome schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 04:19:
Verlies van het omvormen?
Batterij zit op een aparte groep. Een directe kabel van batterij (via wcd uiteraard) naar de groep in de meterkast.GL007 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:21:
De afwijking bij vermogen meting is ook afhankelijk van de form factor. Als de output van de batterij of het lichtnet om een of andere reden niet zuiver sinusvormig is dan krijgt je afwijkingen die kunnen oplopen tot 5%.
Bij is de afwijking tussen de energy socket en de batterij heb ik een constante offset van 2 Watt.
Metingen met de osilloscoop en stroom transformator laten zien dat de batterij een keurige sinusvormige stroom afgeeft. Dus over het ontwerp heb ik absoluut geen twijfel. Het is een prima product.
De meeste vervormingen van het lichtnet worden veroorzaakt door de moderne voedingen in apparaten. Daar zijn al diverse rapporten over verschenen op het internet. Deze vervormingen veroorzaken de afwijkingen waar wij hier over discussiëren.
Dit kan wel de belangrijkste reden om de batterijen in een aparte groep direct achter de meter aan te sluiten zodat je een zo nauwkeurige meting en regeling krijgt.
Ik blijf het zeggen, @HomeWizard_NL, voor een pakket van deze grootte, aard en waarde verwacht ik toch echt dat je bij het bestellen een bezorgdatum kunt kiezen, maar in dit geval komt het dus (door toeval) goed.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Gewoon weer met Transmission? Mijn sokken zijn afgelopen zaterdag geleverd, en de order van de (renewed) batterij staat al sinds vrijdag op afgehandeld, maar tot op heden nog niets gehoord.JeroenH schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:56:
Net bericht: mijn (renewed) PiB wordt vandaag bezorgd. De pech van mijn vrouw (de !@#$%^&* NS staakt weer eensdus werkt ze maar thuis) is mijn geluk; er zit iemand thuis die het pakket in ontvangst kan nemen.
Yes, met Transmission.Bubba76 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:18:
Gewoon weer met Transmission? Mijn sokken zijn afgelopen zaterdag geleverd, en de order van de (renewed) batterij staat al sinds vrijdag op afgehandeld, maar tot op heden nog niets gehoord.
De sokken werden zaterdag al bezorgd met DHL.
-edit-
Ik krijg zojuist bericht van mijn vrouw dat de batterij bezorgd is

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 10-06-2025 09:49 ]
Kan imho evengoed het probleem zijn.JeroenH schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:32:
[...]
Ik zie veel mensen hier allemaal overwegingen/schattingen/berekeningen maken of meerdere batterijen op een bestaande groep zouden kunnen. Ik zie ook dat er dan gepraat wordt over het gezamenlijk vermogen van de aangesloten verbruikers.
Maar dat is het probleem niet.
Vooropgesteld dat ik geen elektricien ben, en dus vast de verkeerde bewoording gebruikt heb:Resultaat van deze situatie: over een gedeelte van de bedrading in je huis loopt nu 30 A, maar die is berekend op 16 A (plus een marge waarin de 800 watt / 3,5 A past die een HW batterij kan leveren. Als dat enige tijd duurt, is wamteontwikkeling in dat deel van de bedrading en zelfs brand niet ondenkbaar. De zekering/automaat zal in deze situatie niet uitschakelen, want die levert gewoon 16A en zal dat blijven doen.
Ik gaf ook al aan dat het probleem kan zijn dat áchter de zekering/automaat een stroom kan lopen die veel hoger is dan wat de bedrading aankan en waar je zekering geen weet van heeft en dus niet uit zal slaan.
Verder redeneren heeft gewoon geen zin : gewoon je houden aan het totaal aan max belasting die voor een groep is aangegeven...
Dat formuleer je korter dan ikJpiek schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:38:
Vooropgesteld dat ik geen elektricien ben, en dus vast de verkeerde bewoording gebruikt heb:
Ik gaf ook al aan dat het probleem kan zijn dat áchter de zekering/automaat een stroom kan lopen die veel hoger is dan wat de bedrading aankan en waar je zekering geen weet van heeft en dus niet uit zal slaan.
Precies dat. Regel óf een eigen groep zonder verbruikers, óf plaats individuele batterijen op een eigen groep.Verder redeneren heeft gewoon geen zin : gewoon je houden aan het totaal aan max belasting die voor een groep is aangegeven...
Maar goed. Ik ga een (1) batterij op een groep met boiler (1000W) en een wasmachine (2000W) zetten*. Maar die twee werken nooit tegelijk. Daarnaast kap ik de opwek via de omvormer af op 3600W van de mogelijke 4200 (in 2027 waarschijnlijk zelfs naar 2100W)
De andere batterij zit op een groep met een infraroodsauna (2000W)*
Mijn keuken is een veel groter issue. 1 fase inductie, electrische oven, vaatwasser, airfryer, koelvriescombinatie en losse vriezer. Allemaal op 1 groep... Ok niet gevaarlijk. Knalt er alleen uit als er teveel vraag is. En dat voorkomen we ook door dingen netjes om en om te gebruiken. Maar toch snap ik de vorige bewoners niet wat dat betreft.

Ja 3 groepen voor het hele huis. Staat dus wel hoog op de prioriteitenlijst om wat aan te doen
*Het verbruik van andere apparaten op die 2 groepen ligt onder de 400W piek. En dan ook nog op momenten dat die topverbruikers niet aan staan.
[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 10-06-2025 10:05 ]
Dat is toch hetzelfde?JeroenH schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:46:
Regel óf een eigen groep zonder verbruikers, óf plaats individuele batterijen op een eigen groep.
En je mag je (max 4) batterijen gezamelijk op dezelfde groep (zonder verdere verbruikers) zetten. 4x800 = 3200W, max is 230V x 16A = 3680W.
[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 10-06-2025 10:19 ]
Een automaat volgens C karakteristiek schakel uit bij piek van 10 keer I nominaal en thermisch pas bij 1,8 to 2,2 I nominaal
Houd hier even rekening mee.
Grootste oorzaak van bedrading brand zijn de las klemmen.
[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 10-06-2025 10:23 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik las wat over het "klapperen" van het relais zodra je dicht bij het punt zit van laden / ontladen of als je een gebruiker hebt die vaak in- en uitschakelt zoals een inductiekookplaat of overn.
De Homewizard accu werkt op basis van wat de P1 meldt. Zou je dat signaal niet zelf kunnen afvangen uit de slimme meter en de accu dan "valse" P1 data aanbieden?
Je zou dan overdag alleen kunnen laten laden bij een duidelijk overschot van de panelen zodra dat x minuten beschikbaar is.
Je zou dan ook kunnen forceren dat de accu pas werkt (levert) na zonsondergang, door geen verbruik te melden voor die tijd.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-06-2025 10:28 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
:strip_exif()/f/image/TXYwZrFjpNWl7FvPEBMM3J2N.png?f=user_large)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 type: custom:apexcharts-card graph_span: 14day span: start: day offset: "-14day" cache: true stacked: true experimental: color_threshold: true header: show: true show_states: true apex_config: dataLabels: enabled: true formatter: | EVAL:function(value) { if (value == null) return ""; return Math.round(value).toString(); } style: fontSize: 10px colors: - "#000" background: enabled: false yaxis: - title: text: "" decimalsInFloat: 0 min: 0 max: 100 tickAmount: 5 labels: offsetX: -5 style: colors: "#7b7c83" markers: size: 0 hover: size: 0 tooltip: x: format: d/MM show: false grid: show: true borderColor: "#332f2c" strokeDashArray: 0 chart: height: 165px offsetX: -4 legend: show: false xaxis: labels: show: false axisTicks: show: false axisBorder: color: "#616269" series: - entity: sensor.zendure_2400_ac_rte_dagelijks_moment name: Maand (Max RTE) extend_to: false yaxis_id: RTE statistics: period: month type: max align: start type: column color: "#ffc107" show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_energy_import_4 name: Maand (Geladen) extend_to: false yaxis_id: RTE statistics: period: month type: change align: start type: column color: "#ffc107" show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_energie_export name: Maand (Ontladen) extend_to: false yaxis_id: RTE statistics: period: month type: change align: start type: column color: "#ffc107" show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_energy_import_4 name: Geladen extend_to: false opacity: 0 yaxis_id: KWHNOM statistics: period: day type: change align: start type: line color: "#6700a7" show: in_header: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_energie_export name: Ontladen extend_to: false opacity: 0 yaxis_id: KWHNOM statistics: period: day type: change align: start type: column color: "#46a635" show: in_header: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage name: Maximaal opgeladen extend_to: false yaxis_id: SOC statistics: period: day type: max align: start type: column opacity: 1 color: "#46474c" show: in_header: false - entity: sensor.zendure_2400_ac_rte_dagelijks_moment name: RTE indicatie extend_to: false yaxis_id: RTE statistics: period: day type: max align: start type: column color: "#ffc107" show: in_header: false datalabels: true color_threshold: - value: 79.9 opacity: 1 color: "#f1b605" - value: 0 opacity: 1 color: "#98854f"
Ben je mijn buurman ?ArthurMorgan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:58:
Mijn keuken is een veel groter issue. 1 fase inductie, electrische oven, vaatwasser, airfryer, koelvriescombinatie en losse vriezer. Allemaal op 1 groep... Ok niet gevaarlijk. Knalt er alleen uit als er teveel vraag is. En dat voorkomen we ook door dingen netjes om en om te gebruiken. Maar toch snap ik de vorige bewoners niet wat dat betreft.
Ja 3 groepen voor het hele huis. Staat dus wel hoog op de prioriteitenlijst om wat aan te doen(En dan komt er ook een losse groep voor de 2 batterijen.)
Toe wij ons huis kochten (2004) zaten er ook nog 3 groepen in, met ouderwetse smeltzekeringen.
Maar wel een aanbouw (serre, met gazen dak en schuifderen over de hele breedte) met volledig elektrische zonwering en 45 m2 32mm hardhouten vloer. Manmanman waar liggen je prioriteiten ?

Op 1 groep : Keuken (met vaatwasser, wasmachine en magnetron), Serre en Garage incl CV. Als we in de serre een gloeilampje teveel aandeden klapte de stop eruit.
D'r is meteen een nieuwe meterkast ingegaan, en een aparte groep voor vaatwasser en wasmachine.
Inmiddels is het 3 fase en 8 groepen waaronder een Fornuisgroep voor inductie, een aparte groep voor de Berging (voorheen garage, nu rommel/logeerkamer en berging). aparte groep voor de warmtepomp (met kWh meter en alamat), een spare groep in de berging (ws batterij). en dan heb ik nog 1 positie vrij... (sommige configuraties nemen 2 of zelfs 3 posities in)
Oja, Panelen zitten op 3-fase...
:strip_exif()/f/image/jZSeM5tRp0dxglXEl8SxeTlp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wou dat ik zo'n overzichtelijke kast had.Jpiek schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:37:
[...]
Ben je mijn buurman ?![]()
Toe wij ons huis kochten (2004) zaten er ook nog 3 groepen in, met ouderwetse smeltzekeringen.
Maar wel een aanbouw (serre, met gazen dak en schuifderen over de hele breedte) met volledig elektrische zonwering en 45 m2 32mm hardhouten vloer. Manmanman waar liggen je prioriteiten ?![]()
Op 1 groep : Keuken (met vaatwasser, wasmachine en magnetron), Serre en Garage incl CV. Als we in de serre een gloeilampje teveel aandeden klapte de stop eruit.
D'r is meteen een nieuwe meterkast ingegaan, en een aparte groep voor vaatwasser en wasmachine.
Inmiddels is het 3 fase en 8 groepen waaronder een Fornuisgroep voor inductie, een aparte groep voor de Berging (voorheen garage, nu rommel/logeerkamer en berging). aparte groep voor de warmtepomp (met kWh meter en alamat), een spare groep in de berging (ws batterij). en dan heb ik nog 1 positie vrij... (sommige configuraties nemen 2 of zelfs 3 posities in)
Oja, Panelen zitten op 3-fase...
[Afbeelding]
Bij ons zitten er 2 kasten echt ramvol met heel veel op gescheiden groepen. 2 laadpalen, load balancer, warmtepomp, airco's, ovens, combi, boiler etc.
Moet het nog een keer helemaal in kaart brengen maar dat wordt nog wel een werkje met alles elektrisch

Lasklemmen die slecht verbinding maken dan neem ik aan. En dan helemaal erg ; die zwarte viltstiftdoppen die op draden zitten die niet netje om elkaar gedraaid zijn..GL007 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:21:
Grootste oorzaak van bedrading brand zijn de las klemmen.
Hoewel je met lasklemen ook de mist in kunt gaan ;
https://www.reddit.com/me...69bb996a01a93b2364f23fe23
'k heb altijd wel Wago 221's liggen. Geweldig spul..
Wage 221 de enige goede klem. Een nadeel je moet wel een ruime lasdoos hebben. En die heb je in oude huizen niet. Zelf niet na renovatie.Jpiek schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:47:
[...]
Lasklemmen die slecht verbinding maken dan neem ik aan. En dan helemaal erg ; die zwarte viltstiftdoppen die op draden zitten die niet netje om elkaar gedraaid zijn..
Hoewel je met lasklemen ook de mist in kunt gaan ;
https://www.reddit.com/me...69bb996a01a93b2364f23fe23
'k heb altijd wel Wago 221's liggen. Geweldig spul..
Volgens mij is daar een app oid voor, voor HA of Homey.. Maar ik zit in zoveel groepen dat ik niet meer weet waar ik dat gelezen hebBlueTooth76 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:26:
Mijn brainfart van de dag:
Ik las wat over het "klapperen" van het relais zodra je dicht bij het punt zit van laden / ontladen of als je een gebruiker hebt die vaak in- en uitschakelt zoals een inductiekookplaat of overn.
De Homewizard accu werkt op basis van wat de P1 meldt. Zou je dat signaal niet zelf kunnen afvangen uit de slimme meter en de accu dan "valse" P1 data aanbieden?

Da's dan weer het voordeel van 1 kast met 3 stoppen (en niet eens een hoofdschakelaar !Kevin1990 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:47:
[...]
Ik wou dat ik zo'n overzichtelijke kast had.

Alleseruitenmeteengoedennieuwerinterug...
Zou er niet aan beginnen en gewoon wachten tot Homewizard met een betere restapi komt of toch naar een ander merk batterij kijken.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:26:
Mijn brainfart van de dag:
Je zou dan overdag alleen kunnen laten laden bij een duidelijk overschot van de panelen zodra dat x minuten beschikbaar is.
Je zou dan ook kunnen forceren dat de accu pas werkt (levert) na zonsondergang, door geen verbruik te melden voor die tijd.
Ik prop liever 3 3x221 in een lasdoos dan 3 van die zwarte doppen...GL007 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:50:
[...]
Wage 221 de enige goede klem. Een nadeel je moet wel een ruime lasdoos hebben. En die heb je in oude huizen niet. Zelf niet na renovatie.
:strip_exif()/f/image/ysJcXYtHXeHpYnlqOLhBSeVG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij het 2 weken resultaat met de HomeWizard accu
Tot 2024 gemiddeld 33% eigen gebruik zonnestroom per jaar.
Vorig jaar door o.a. slim aansturen warmwaterboiler en in het najaar aanschaf phev met 14 KW accu, geladen met zonnestroom is het eigen gebruik aandeel gestegen naar 40 %
Dit jaar een aantal zonnepanelen van zuidoost naar zuidwest gedraaid, zodat we in de avond net voldoende opwek hebben om b.v. te koken (inductie)
Tevens i.v.m. meer verbruik (PHEV) 1.5 watt piek bijgeplaatst. Verbruik 1300 KWh per jaar geschat.
De belasting per fase in de groepenkast is aangepast, meer gebalanceerd.
Mede door de HomeWizard Accu is het aandeel eigen gebruik weer gestegen naar 50%, ondanks dat we meer opbrengst hadden en eigenlijk de auto niet veel hebben hoeven opladen.
Het opvallendste en belangrijkste is dat het verbruik in 2 weken van 115 KWh naar 9 KWh is gedaald, van gemiddeld 8,2 KWh naar 0.643 KWh per dag.
Ik verwacht na de zomer een verdere stijging van het aandeel eigen pv stroom gebruik van 50% naar ruim 60%, en over het hele jaar richting 60 % zal gaan.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu
Kiest voor een ruimere lasdoos en wago klemmenJpiek schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:02:
[...]
Ik prop liever 3 3x221 in een lasdoos dan 3 van die zwarte doppen...
We zijn Tweakers toch?gielz schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:02:
Is een topic over Homewizard P1 intercept
Zou er niet aan beginnen en gewoon wachten tot Homewizard met een betere restapi komt of toch naar een ander merk batterij kijken.
[...]
Het lijkt me wel leuk om het als proof-of-concept te maken en te testen.
Heb geen Homewizard accu maar voor m'n moeder wel in bestelling.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Helaas wel een teleurstelling... de battery geeft E404, E405 en E406. Ook niet te resetten.
Maar een mailtje naar HW gedaan.
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Neebixobie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:18:
Dat is toch hetzelfde?
De beste situatie (bij meer dan één batterij) is een aparte groep voor de batterijen, zonder verbruikers op die groep.
Lukt dat niet, of is dat niet praktisch, dan is het ook veilig als je de batterijen elk op een eigen 16A groep zet, waarop dan ook verbruikers mogen zitten. Je creeërt dan de situatie dan op elke individuele groep maximaal 800 watt wordt ingevoed, wat veilig en volgens de regels is. Om dat de batterijen niet fysiek aan elkaar verbonden worden, en via wifi met de P1-meter communiceren, is dit vaak wel praktisch te doen.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.