testmanager schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:26:
[...]
Bedankt iedereen die direct of indirect hier op heeft gereageerd en inzichten heeft gedeeld. Eerlijk gezegd ben ik daarmee nog geen steek verder, maar toch doe ik hier even een braindump van mijn mijmeringen omtrent dit onderwerp. Misschien dat iemand er iets aan heeft. Of mij een extra duwtje een kant op kan geven….
Ik was begonnen met 1 HW accu en toen ik er nog eentje bij wilde....
(de eerste was al vol vóórdat zonnepanelen stopten met leveren einde dag, ondanks dat ik geen super-set heb: 1,9mWh per jaar via 3 stuks op OZ en 4 op WN) schuin liggend op 2 dakkapellen)
... zag ik een set van 2 stuks op MP, dus die maar opgehaald met het idee dat als 3 teveel was, ik die derde dan wel weer ging verkopen via MP.
Verdere info: variabel contract (0.29 cent per kWh) moest ik vanaf, dus dan naar vast of dynamisch. Half tweakers doorgelezen en bijna alles van de Groene Nerds gekeken of geluisterd (=tip!)
Toen was het me duidelijk, ik MOET de zonnestroom afvangen voor NOM en naar een dynamisch contract gaan.
Speelt mee dat ik een EV heb, die ik dan nu misschien toch standaard moet gaan inpluggen als we thuiskomen. Ook al zit ‘ie nog voor 60% vol.
Gedoe, want geen oprit. “Weet je wat, ik ga gewoon die laadpaal stoeptegels plaatsen, ook al vind onze gemeente daar misschien wel iets van. F&ck it”.
HomeAssistant moet dan maar gaan bepalen dat die EV toch nog even 10-20% bijlaadt, ergens tussen 12:00 en 15:00. (Maar goed, dat staat even los van de HW batterij discussie).
Sindsdien pingpongt het heen en weer in m’n hoofd.
Die accu’s zijn wel van toegevoegde waarde.
Of toch niet.
En elke keer als sommigen van jullie weer nieuwe inzichten hier via Tweakers delen, denk ik weer: weg met die accu’s, dat gaat hem nóóit worden.
Of dan toch: ohhhhh wacht… ik moet de zonnestroom juist niet opslaan want terugleveren want dynamisch contract levert juist nog weer wat op in plaats van een boete die een vast contract met zich meebrengt.
Maar dan: wow….. die afschrijving op de accu is toch 10 cent per kWh (ja, ik vind dat je moet rekenen met de 6000 cycli die de fabrikant aangeeft. Daarna eventueel gratis extra cycli maar ik ga me niet rijk rekenen).
Die 10 cent afschrijving naast (ont)laadverlies ga je zelden nog als marge (“spread” wordt dat hier tegenwoordig genoemd ;-) ) pakken, want 0 tarief is toch altijd nog 17 cent incl marge.
Ohnee, want vanmiddag was de stroom -5 cent en dan is ‘ie met alles erop en eraan toch maar +9 cent kosten in totaal. Dus volgooien die accu’s.
En ‘tuurlijk, het draait (in mijn geval) niet alleen om de ROI, het is ook leuk om te experimenteren. Te leren. Er over na te denken. En daarmee weer bij te dragen aan de algemene maatschappelijke leercurve.
Ik kan die 3 x 1400 euro ook uitgeven aan een skivakantie met het gezin. Voor een week. En daarmee dan niet heel duurzaam bezig zijn. Dus dan is dit het wel waard, toch?
En….. dan kreeg ik net weer een “collectieve aanbieding” van VEH binnen voor een jaar vast via Budget Energie tegen € 0,20 per kWh (en gas ook heel gunstig). Mijn netto teruglevering kWh zonnestroom kost me dan maar een vaste boete van 90,- per jaar. (dat gaat dan blijkbaar per vaste staffels). VASTE boete.... dus WEG is de prikkel om ook nog maar iets van teruglevering af te vangen... (ook slecht, toch?
Tja…… 20 cent per kWu, zonder gedoe, zonder te plannen qua stroomverbruik. Zonder scriptjes te moeten gaan onderhouden en finetunen op HomeAssitant.
En die 3 HW accu’s mogen dan ook wel weer op Marktplaats.
Pffff, waar ben ik aan begonnen. #dillemma.
Ik heb nog ongeveer 5 dagen herroepingsrecht op mijn dynamische contract bij Budget Energie om die te stoppen en te gaan voor de 0,20 euro vast per kWh, ook weer bij Budget.
Dus ik ga nog heel veel van jullie inzichten en ervaringen lezen, de komende dagen :-)
Oh, en dan last-but-not least:
Ik heb zakelijk nog een Nissan Leaf te koop staan waarbij het hele verkoopproces (incl. de daarbijbehorende particuliere koper) me frustreert, dus ben nu een onderzoekje gestart om te kijken of een Leaf Zero 2.0 met een marktwaarde van € 9.000,- tot € 10.000,- misschien wel meer oplevert als ik die accu van 40 kWh laat ombouwen tot 3 x 12kWh thuisbatterijen. Hiervoor zal ik binnenkort nog wel een apart draadje openen, stuur maar een PB als je die straks wilt gaan volgen.)
[Afbeelding]
PS: plaatjes trekken aandacht en zijn ook leuker dan alléén een lap tekst: dus hierbij nog een beeld van wat ik allemaal voor mijn lieve batterijen over heb ;-) (of had?): een rare betonnen opbergplek in de kelder van onze jaren '30 woning, die al tientallen jaren was dichtgemetseld, heb ik opengebroken, schoongemaakt en voorzien van een mooi egalisatiebodempje.
(ik was even bang hier een overleden weggestopte schoonmoeder, nazi of onderduiker aan te treffen, maar gelukkig niks van dit alles(
De ideale plek voor accu's in de kelder. Hoog en droog, stabiele ondergrond en zometeen voorzien van een eigen aanvoer van separaat geschakelde automaat.