Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het zou een mooie toegevoegde waarde zijn. Eens.bixobie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:42:
Eigenlijk vreemd dat de temperatuur van de batterij niet in de api beschikbaar is.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De temperatuur wordt bij 800 Watt 46,7 graden in de opening. Intern wordt het 5 graden hoger.Devke schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:02:
[...]
Het zou een mooie toegevoegde waarde zijn. Eens.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Ik heb ze ook geregistreerd om dezelfde reden.GL007 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 07:28:
Lees dit artikel over registreren van de batterij.
https://solarmagazine.nl/...842acc7&mc_eid=3d55b09057
Ik heb de batterij geregistreerd zodat men weet dat hier energie opslag plaatst vindt.
Toch zou ik het mooie aanvulling vinden. Het geeft je direct inzicht in de warmte ontwikkeling. Hier hangt zo'n ali temperatuurmeter. Gister ging die voor het eerst over de 30 graden heen. Hangt op een 30 cm van de batterij (uitgaande luchtstroom).GL007 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:09:
[...]
De temperatuur wordt bij 800 Watt 46,7 graden in de opening. Intern wordt het 5 graden hoger.
Nu vinden wij dit als tweakers mooi natuurlijk maar ik denk dat een niet tweaker de 1 voud van plug and play goed aanspreekt.
Ik vind het prachtig al die nieuwe dingetjes...... vrouwlief boeit het niet. Ze vind het leuk dat ik er plezier aan heb zolang ik haar daar maar niet teveel mee lastig val. Doe je ding..... ideaal toch 😜
[ Voor 27% gewijzigd door Devke op 07-06-2025 09:29 ]
Qua netbeheer heb ik niet het idee dat onze PiB-tjes het net heel erg gaan belasten. En de brandweer krijgt die informatie niet van de netbeheerder, dus die zullen af gaan op de stikker die je in de meterkast hebt geplakt, en de informatie die je zelf geeft als je ze belt.rtunru schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Ik heb ze ook geregistreerd om dezelfde reden.
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Ik heb liever dat het via de api zichtbaar wordt. Dan kun je ingrijpen wanneer door stofvervuiling het ventileren minder wordt.Devke schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:21:
[...]
Toch zou ik het mooie aanvulling vinden. Het geeft je direct inzicht in de warmte ontwikkeling. Hier hangt zo'n ali temperatuurmeter. Gister ging die voor het eerst over de 30 graden heen. Hangt op een 30 cm van de batterij (uitgaande luchtstroom).
Nu vinden wij dit als tweakers mooi natuurlijk maar ik denk dat een niet tweaker de 1 voud van plug and play goed aanspreekt.
Ik vind het prachtig al die nieuwe dingetjes...... vrouwlief boeit het niet. Ze vind het leuk dat ik er plezier aan heb zolang ik haar daar maar niet teveel mee lastig val. Doe je ding..... ideaal toch 😜
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Ik ga er vanuit dat BMS zal ingrijpen maar ik snap wat je bedoeld hoor. Persoonlijk zie ik dat liever ook zo.GL007 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Ik heb liever dat het via de api zichtbaar wordt. Dan kun je ingrijpen wanneer door stofvervuiling het ventileren minder wordt.
En heb je het dan over 800 watt laden of ontladen? En hoe meet jij de interne temperatuur?GL007 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:09:
[...]
De temperatuur wordt bij 800 Watt 46,7 graden in de opening. Intern wordt het 5 graden hoger.
Aan stof vervuiling heb ik ook al eens gedacht. Is dit zelf schoon te maken,of moet je hem open gaan maken om intern er bij te kunnen komen.
Getallen zeggen meer dan kreten zoals de omgeving temperatuur is in orde.Devke schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Ik ga er vanuit dat BMS zal ingrijpen maar ik snap wat je bedoeld hoor. Persoonlijk zie ik dat liever ook zo.
/f/image/aLKJzjW8lLXsqrUiV87MjAzr.png?f=fotoalbum_large)
Vwb de aannames die regelmatig voorbij komen over het aantal defecte pibs, heb eens even online gezocht naar problemen met de pib maar buiten een enkeling op facebook e.d. kom je eigenlijk alleen hier klachten tegen. En laten we eerlijk zijn, dat is dan eigenlijk maar een handjevol (dat is dan mijn aanname) op alle verkochte pibs. Nu zal niet iedereen hun klachten online slingeren maar toch, dat stemt mij dan juist weer zeer positief. Ook omdat naar mijn mening HW prima service verleent.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Dan moet je hem zelf open maken. Er staan wat foto's in het topic. Zie ook de TS. Daar staat een linkje. Deze https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81992814Ral23087 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:48:
Goedenmorgen,
Aan stof vervuiling heb ik ook al eens gedacht. Is dit zelf schoon te maken,of moet je hem open gaan maken om intern er bij te kunnen komen.
[ Voor 68% gewijzigd door Devke op 07-06-2025 10:03 ]
Je hebt 0,6 kWh import, een extra batterij op deze specifieke dag zou wel vol komen, maar niet leeg. Daardoor merk je al, iedere extra kWh opslag die je toevoegt heeft een 'afnemende meeropbrengst'.fxs81 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:48:
Lekker hoor, ding doet het prima, de drang naar nr2 word steeds hoger maar eerst een nieuwe badkamer en dan eens kijken wat we over hebben.
[Afbeelding]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
JanHenk schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:07:
[...]
Je hebt 0,6 kWh import, een extra batterij op deze specifieke dag zou wel vol komen, maar niet leeg. Daardoor merk je al, iedere extra kWh opslag die je toevoegt heeft een 'afnemende meeropbrengst'.
/f/image/HxrSkMOfMyB3lkmAkqaKSYzt.png?f=fotoalbum_large)
Dit geeft een beter beeld, is van afgelopen maand. Van de week komt het zwembad weer in de tuin, staat er ieder jaar een paar maanden incl. warmtepomp. Dat schroeft het eigen verbruik wel behoorlijk op natuurlijk maar zit dan nog steeds met de wintermaanden en de druilerige dagen (zoals vandaag bv). Ben er dan ook nog niet over uit maar eigenlijk wil ik gewoon een 2e. Ik val trouwens in de categorie zo min mogelijk de energieboer spekken en voor relatief weinig geld spelen met de toekomst van energie, terugverdienen van de pib is leuk als dat gebeurt maar niet de reden van aanschaf. Hier trouwens een vast contract met terugleverkosten in staffels.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik heb een 18B20 sensor in de uitgang van de ventilator geplaatst en gekoppeld aan een Fibaro smart module die ik uitleest in HomeyTonie72 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:48:
[...]
En heb je het dan over 800 watt laden of ontladen? En hoe meet jij de interne temperatuur?
Dat klopt als een bus maar (er van uitgaande dat je kunt ontgrendelen) het extra vermogen wat je beschikbaar hebt kan in veel gevallen wel echt voor een meeropbrengst zorgen. Zo heb ik nu de wasmachine draaien, want ik moet vanmiddag weg. Er komt maar weinig uit de zonnepanelen, de PiB doet zijn best maar komt nog altijd 800 w van het net. Dat kan een tweede dus in dit geval precies afdekken.JanHenk schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:07:
iedere extra kWh opslag die je toevoegt heeft een 'afnemende meeropbrengst'.
Hoeveel dat extra op gaat leveren zal moeten blijken, maar ik zie bij hier toch wel vaak dat het vermogen het probleem is, en niet de energie.
Ik zie de extra capaciteit (kWh) als een mooie "bijvangst" waarmee ik in het voorjaar eerder, en in het najaar later, NOM kan draaien.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Met 2 batterijen kan ik 8 maanden NOM draaien. En dat levert ruim 800 KWh op.JeroenH schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:24:
[...]
Dat klopt als een bus maar (er van uitgaande dat je kunt ontgrendelen) het extra vermogen wat je beschikbaar hebt kan in veel gevallen wel echt voor een meeropbrengst zorgen. Zo heb ik nu de wasmachine draaien, want ik moet vanmiddag weg. Er komt maar weinig uit de zonnepanelen, de PiB doet zijn best maar komt nog altijd 800 w van het net. Dat kan een tweede dus in dit geval precies afdekken.
Hoeveel dat extra op gaat leveren zal moeten blijken, maar ik zie bij hier toch wel vaak dat het vermogen het probleem is, en niet de energie.
Ik zie de extra capaciteit (kWh) als een mooie "bijvangst" waarmee ik in het voorjaar eerder, en in het najaar later, NOM kan draaien.
Helemaal mee eens. Ik heb ook de wasmachine aanstaan en toen die in het opwarm deel van het programma was stonden 3 van de 4 batterijen vermogen te leveren om dat gebruik te dekken.JeroenH schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:24:
[...]
Dat klopt als een bus maar (er van uitgaande dat je kunt ontgrendelen) het extra vermogen wat je beschikbaar hebt kan in veel gevallen wel echt voor een meeropbrengst zorgen. Zo heb ik nu de wasmachine draaien, want ik moet vanmiddag weg. Er komt maar weinig uit de zonnepanelen, de PiB doet zijn best maar komt nog altijd 800 w van het net. Dat kan een tweede dus in dit geval precies afdekken.
Daarnaast lente/herfst + aircogebruik in de zomer afdekken.
Eerste batterij pak ik ongeveer 700-750kWh mee, tweede als ik het hou zoals nu ongeveer 250-300, maar als ik gewoon minder nadenk richting de 400. Mijn import is in beide gevallen hetzelfde. Alleen de export daalt.
/edit: in totaal daalt de import natuurlijk wel. Maar dan meer in die 250-300 kWh range.
[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-06-2025 10:37 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
En die 7,25 eurocent die de stroom max zou mogen kosten om nog rendabel stroom te laden op goedkope dynamische uren zou dan de prijs inclusief energiebelasting en BTW moeten zijn, toch?asing schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:25:
[...]
Dit punt wordt ook vaak aangehaald in het Sessy topic. Niet iedereen zit dynamisch, en HomeWizard weet aan de hand van wat we ingevoerd hebben in de app hoe groot het aandeel gebruikers is.
Vooropgesteld, er is vaak een prijsverschil over de dag. Laden op goedkope uren en NOM draaien op de dure zou heel aantrekkelijk zijn. Maar je moet jezelf niet rijk rekenen. Met een RTE van 75% en een afschrijving van 8.5 cent per geladen kWh* moet er wel een redelijk verschil over de dag zijn anders heeft het gewoon geen zin.
Het duurste tarief vandaag is 21 cent incl. Dat wil zeggen dat je voor 15.75ct moet inkopen om de RTE van 75% te vereffenen. Als je de afschrijving ook nog mee wilt rekenen dan mag stroom 7.25ct kosten. Nu halen we dat vandaag makkelijk maar met periodes met weinig zon of wind (dunkelflaute, mooi woord) gaat dat niet werken.
*6000 cycli a 2,7 kWh = 16.200kWh
€1395 / 16.200 = € 0.086
Daarna is de batterij waarschijnlijk nog goed, maar levert wel in in capaciteit.
Dus eigenlijk -10 cent pure stroomprijs. En dat gebeurt volgens mij zelden, ergo: een HW batterij tegen de aanschafprijs van 1400 is niet interessant voor het volladen op goedkope uren, slecht alleen voor NOM.
Toch?
Nou, als ik zie dat ik met 2 van die units in april al 65% nom draai, en 85% in mei .. dan heeft een dynamisch contract voor mij geen zin. Ik heb er alleen nadeel van als ik in de winter dure stroom moet pakken. En bijladen op vaste prijzen heeft geen meerwaarde.testmanager schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:01:
[...]
En die 7,25 eurocent die de stroom max zou mogen kosten om nog rendabel stroom te laden op goedkope dynamische uren zou dan de prijs inclusief energiebelasting en BTW moeten zijn, toch?
Dus eigenlijk -10 cent pure stroomprijs. En dat gebeurt volgens mij zelden, ergo: een HW batterij tegen de aanschafprijs van 1400 is niet interessant voor het volladen op goedkope uren, slecht alleen voor NOM.
Toch?
Dus voor nu is het een prima combinatie. Op een mooie dag gaat er nog 15kWh het net op. Daar moet ik misschien nog wat mee.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
ik heb hier al eens beschreven dat mijne regelmatig de melding gaf dat de temperatuur te laag was.EVfan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:19:
Gistermiddag meldde de onderste van mijn 2 PiB’s dat de temperatuur te hoog was. In de ruimte was het 19 graden, de batterijen werden elk al een uurtje met 800 W vermogen geladen.
15 graden in de garage in mei.
Vanmorgen was hij nog aan het ontladen, maar kans is groot dat ik morgen ochtend of vannacht ook weer de melding krijg. (vrijwel geen opslag vandaag)
@HomeWizard_NL schreeft op 31 januari:EVfan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:19:
Gistermiddag meldde de onderste van mijn 2 PiB’s dat de temperatuur te hoog was. In de ruimte was het 19 graden, de batterijen werden elk al een uurtje met 800 W vermogen geladen.
De ruimte rondom de batterij is meer dan de eisen die HW aangeeft en de luchtstroming in/uit zijn niet geblokkeerd of gehinderd.
Ik meet real time de temperatuur van de uitstromende lucht van de bovenste batterij en die is nog niet boven de 42 graden geweest in de afgelopen ruime maand.
Kortom ik kan deze melding niet plaatsen, tenzij ook voor temperatuur meting, zoals dat hier recent genoemd wordt, de “sensor te strak is afgesteld”.
Overigens was de melding binnen een minuut na het stoppen van het laden verdwenen, dus de eventuele overschrijding zal beperkt zijn geweest.
Over warmte
Meld je batterij naar jou idee onterecht dat hij te warm wordt? Neem dan contact op met support. De batterij heeft meer temperatuursensoren dan je op twee handen kunt tellen, elk met eigen limieten. We kunnen dan zien welke sensor de melding geeft en waarom.
Dus als ik het zo begrijp heeft elke accucel heeft zijn eigen sensor. (We hebben 8 cellen)wdr schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:54:
[...]
@HomeWizard_NL schreeft op 31 januari:
Over warmte
Meld je batterij naar jou idee onterecht dat hij te warm wordt? Neem dan contact op met support. De batterij heeft meer temperatuursensoren dan je op twee handen kunt tellen, elk met eigen limieten. We kunnen dan zien welke sensor de melding geeft en waarom.
De andere sensoren zitten in de electronica. Dit is een. Fraaie oplossing. Je kunt dan voor de buitenwereld twee generieke meldingen geven: zoals accucel temperatuur te hoog of Omvormer/Lader Temperatuur te hoog.
[ Voor 28% gewijzigd door GL007 op 07-06-2025 16:24 ]
Ik vind het een rommelige video. Of het klopt kan ik niet zeggen.
YouTube: HomeWizard grafiek stroomverbruik huis instellen, en werkt (nog) nie...
Denk dat er aan zijn instellingen iets niet klopt. Als ik met de accu aan het laden was vanaf zonnepanelen (overproductie dus) dan werd dit niet opgeteld bij het huis verbruik. Ga ik handmatig laden dan weer wel.Athome schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:34:
Herkent iemand gedrag zoals uitgelegd in deze video.
Ik vind het een rommelige video. Of het klopt kan ik niet zeggen.
YouTube: HomeWizard grafiek stroomverbruik huis instellen, en werkt (nog) nie...
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Er is aan HW aangegeven dat andere opties misschien ook handig zouden zijn. Maar op dit moment is het hoe het werkt.
Hopelijk komt er nog een integratie van de batterij in de toekomst.
De video klopt, maar het is (vooralsnog) geen fout maar een keuze.
[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 07-06-2025 18:26 ]
Ik heb dit gewoon best wel vaak. Eerst bij mijn eerste batterij en daarna toen mijn batterij omgeruild werd vanwege een E melding ook bij de 2de batterij.wdr schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:54:
[...]
@HomeWizard_NL schreeft op 31 januari:
Over warmte
Verder gaat die melding dan vanzelf weer weg.
@Athome Precies dat, een keuze. Heeft HW hier ook al eens eens keer uitgelegd. Die laatste video beeldjes geven wel een lekker "nul-op-de-meter" beeld (al is dat in de nu stand natuurlijk erg betrekkelijk).ArthurMorgan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:19:
Laden van de batterij is verbruik. Ontladen van de batterij zie je alleen terug in de grafiek van de batterij zelf. Niet in een van de andere grafieken.
Er is aan HW aangegeven dat andere opties misschien ook handig zouden zijn. Maar op dit moment is het hoe het werkt.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik ben toch nog wel even benieuwd of er hier tweakers zijn die van mening zijn dat mettestmanager schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:01:
[...]
En die 7,25 eurocent die de stroom max zou mogen kosten om nog rendabel stroom te laden op goedkope dynamische uren zou dan de prijs inclusief energiebelasting en BTW moeten zijn, toch?
Toch?
- een dynamisch contract
- een of meerdere PiB’s (afhankelijk van je zon-oplever/stroom-verbruiksprofiel)
de PiB’s alleen financieel interessant zijn voor NOM en niet voor opladen op goedkope uren?
In de zomer doe ik NOM + laad ik mijn EV van mijn batterijen en in de winter opladen op goedkope uren om mijn warmtepomp voordelig in te zetten.testmanager schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:00:
[...]
de PiB’s alleen financieel interessant zijn voor NOM en niet voor opladen op goedkope uren?
Ik heb 7,5 kWh aan batterijen.
[ Voor 4% gewijzigd door rtunru op 08-06-2025 00:23 ]
@testmanagerDevke schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:42:Review: “De Dynamiek van Dynamisch”
Tijd om weer eens enkele nieuwe ervaringen met jullie te delen. Inmiddels weten we allemaal hoe de Homewizard PIB werkt. Beginnen met laden als er overschot is van zon opwek en ontladen als de woning een behoefte heeft aan stroom als de panelen te weinig opwekken om hierin te voorzien. Daarnaast zoveel mogelijk NOM draaien. Bij met name een contract met een terugleverboete een mooie manier om je boete te beperken.
Binnen de HW app kennen we de “Zonverbruik” grafiek. Hieronder een voorbeeld zoals we die graag zouden zien. Zo min mogelijk netafname en zoveel mogelijk direct verbruiken. Aanzetten van de vaatwasser maar ook de batterij opladen etc. om dat doel te bereiken.
[Afbeelding]
Wat nu bij een dynamisch contract?
Bij een dynamisch contract ga je toch anders te werk. Als de tarieven hoog zijn lever je liever terug aan het net. Hogere tarieven impliceren denk ik ook wel een “bepaald” tekort aan stroom in het net. Bij lage tarieven (een overschot op het net) wil je zoveel mogelijk verbruiken. Kosten zijn laag en het net heeft al een overschot. Ben geen expert op het gebied van netbelasting maar zo beleef ik dit hele dynamische gebeuren.
De “Zonverbruik” grafiek van iemand met een dynamisch contract ziet er toch even wat anders uit. Ik heb een voorbeeld hieronder weergegeven. Dit is onze grafiek van gisteren. Flinke piek rond het middag uur tot een uur of 2. Hier stijgen we ruim boven de opwek uit.
[Afbeelding]
Dan moet er iets aan de hand zijn met de tarieven. Die waren op dat tijdstip erg laag. 1 uur lang werd er een tarief gevraagd van een ruime 1 eurocent voor 1 kWh. Het uur daarop volgend was de stroomprijs bij 0 cent per kWh. Goedkoop om o.a. de Homewizard PIB te laden dus. De spread met vanavond is zo groot dat zelfs de afschrijving en omzettingsverliezen wel gedekt worden. Onderstaand te tarieven van gistermiddag in de goedkoopste uren.
[Afbeelding]
Wat deed dit nu met de kosten voor mij nadat de uren verstreken waren. De strategie in de ochtend terugleveren en goedkoop opladen gaf het resultaat dat ik netto 1.2 kWh verbruikt had en daar zelfs nog 16 cent bij kreeg. Daar komen de besparingen voor vanavond nog bij. Als de tarieven hoger zijn hoeft er niets van het net afgenomen te worden.
[Afbeelding]
Onderstaand een plaatje wat er minimaal actief was aan grootverbruikers. Wat geknutsel in HA.
[Afbeelding]
Een hele andere manier om naar de Homewizard PIB te kijken en in te zetten. Gaat het met de volgende mogelijkheden makkelijk? Nee er is handmatige activiteit en monitoring nodig. Dit heeft o.a. ermee te maken dat de batterij zich (nog) niet laat sturen.
Wat moet ik nu iedere dag doen?
- Batterij iedere ochtend van de Wifi halen. De opwek op dure uren terugleveren dus de batterij mag niet laden bij overschot.
- Bekijken hoe de dynamische tarieven zijn die dag. De laagste 3 uren zijn interessant. Op de start van de laagste uren de batterij weer koppelen aan het Wifi netwerk.
- Hierbij niet vergeten om de batterij op “handmatig” laden te zetten. Mocht er een wolkje komen en de batterij gaat staan ontladen dan is dat niet handig op de goedkoopste uren.
- Is de batterij vol dan zit er ook monitoring. Stel er wordt gekookt. Dan springt de batterij bij. Prima natuurlijk. Echter wat doet de batterij als je klaar bent met koken en er is weer zon overschot? Juist laden. Dit wil je niet bij een dynamisch tarief. In de avond zijn de tarieven duurder en laad je met dure stroom. Dus batterij van het net halen (Wifi verbreken).
- Is de teruglevering 0 dan de batterij weer in het Wifi net hangen om te Nommen. Laden tegen duurdere stroomprijs is dan niet meer gewenst.
Nu is dit alles nog bij mooi weer. Dit is minder leuk werk als het wisselend weer is. Leuk om te testen, leuk om de ervaringen met jullie te delen. Is de batterij hier nu geschikt voor? Nee! Althans nog niet. Gelukkig heeft HW aangegeven dit wel te gaan doen. Er is nog zoveel te testen. Zou dit graag doen maar ben beperkt.
Wat was nu het eindresultaat:
Onderstaand plaatje laat zien wat de gemiddelde inkoop en verkoopprijzen waren van gisteren per kWh. Als ik de lat leg naast het variabel contract met terugleverboete (niet weergegeven hier) dan is er bijna 1 euro bespaard. Gerommel in de marge? Of een leuke manier om de batterij in te zetten en verdere daling van je energie rekening ermee te bewerkstelligen?
[Afbeelding]
Weer een ervaring rijker! Kansen voor de PIB bij de dynamiek van de dynamische tarieven.
En deze @testmanagerDevke schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:29:
[...]
Dynamisch contract kan wel degelijk helpen. Met mijn variabele contract koste de batterij me 6 ct per cyclus. Met dynamisch zit ik nu rond de 2 ct. Dat is inclusief afschrijving van een cyclus. Spelen dus met de tarieven. Ik denk dat het me lukt eronder te komen maar dan zou ik willen spelen met ontlaad en laadvermogens. Daar zit nu net het probleem nog. Laden gaat al op max. Maar max hoeft helemaal niet het efficiënst te zijn. De spread moet wel goed zijn. Een spread van een paar cent heeft niet veel zin. Juist door de afschrijvingskosten en omzettingsverliezen.
Door de relatief lage RTE van de PiB moet de spread tussen laden en ontladen erg hoog zijn om er een goed rendement op te kunnen maken en vergeet de afschrijving ook niet. Daarnaast moet je de accu idealiter automatisch in de goedkoopste uren kunnen laten laden en in de duurste uren ontladen, zonder handmatige tussenkomst. De capaciteit telt mee, met 2,5 kWh zet het weinig zoden aan de dijk. En de HW PiB heeft een relatief hoge kostprijs per kWh, waardoor je wel heel cycles moet maken om een positieve ROI te krijgen.testmanager schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:00:
[...]
Ik ben toch nog wel even benieuwd of er hier tweakers zijn die van mening zijn dat met
- een dynamisch contract
- een of meerdere PiB’s (afhankelijk van je zon-oplever/stroom-verbruiksprofiel)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Is dit niet inherent aan alle thuisbatterijen? We zitten met veel batterijen in een "early adopters fase". Prijzen zijn dan hoog / hoger. Ik ben het met je eens dat over de gehele linie van batterijen de prijzen wel lager kunnen om een TVT te vergemakkelijken.Taro schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:30:
[...]
Door de relatief lage RTE van de PiB moet de spread tussen laden en ontladen erg hoog zijn om er een goed rendement op te kunnen maken en vergeet de afschrijving ook niet. Daarnaast moet je de accu idealiter automatisch in de goedkoopste uren kunnen laten laden en in de duurste uren ontladen, zonder handmatige tussenkomst. De capaciteit telt mee, met 2,5 kWh zet het weinig zoden aan de dijk. En de HW PiB heeft een relatief hoge kostprijs per kWh, waardoor je wel heel cycles moet maken om een positieve ROI te krijgen.
Ik gaf aan @testmanager al aan dat het mogelijk is mits....dan neem ik de praktijk ervaring met de PIB hier als uitgangspunt.. T.o.v. mijn variabel contract en nu dynamisch zie ik een verschil ontstaan. 6 ct per cyclus naar tussen de 2-3 ct per cyclus kosten. (Edit... waar meet je in de cyclus).
Winnen op de efficiëncy zou maar zo die laatste zet kunnen geven. Het is algemeen bekend dat een thuisbatterij zich financieel niet laat uitkomen. Zoveel topics zijn daar al berekeningen voor gemaakt en het verschilt dan ook nog per persoon hoe je contract is. Wel een TLB, de hoogte, dynamsich etc.
We hobbyen door
Hier in Mei 93 Euro rendement gemaakt op de accu's excl. afschrijving en het gemiddelde afnametarief was 9,93 cent/kWh incl. belastingen en het gemiddelde teruglevertarief 27,20 ct/kWh incl. belastingen. Die spread is voldoende om een interessant rendement te behalen, maar dat is dan met accu's die 80-85% RTE hebben en dagelijks automatisch optimaal inkopen en verkopen.Devke schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:42:
[...]
Is dit niet inherent aan alle thuisbatterijen? We zitten met veel batterijen in een "early adopters fase". Prijzen zijn dan hoog / hoger. Ik ben het met je eens dat over de gehele linie van batterijen de prijzen wel lager kunnen om een TVT te vergemakkelijken.
Ik gaf aan @testmanager al aan dat het mogelijk is mits....dan neem ik de praktijk ervaring met de PIB hier als uitgangspunt.. T.o.v. mijn variabel contract en nu dynamisch zie ik een verschil ontstaan. 6 ct per cyclus naar 2 ct per cyclus kosten.
Winnen op de efficiëncy zou maar zo die laatste zet kunnen geven. Het is algemeen bekend dat een thuisbatterij zich financieel niet laat uitkomen. Zoveel topics zijn daar al berekeningen voor gemaakt en het verschilt dan ook nog per persoon hoe je contract is. Wel een TLB, de hoogte, dynamsich etc.
We hobbyen door
Dus wat mij betreft niet inherent aan alle thuisaccu's, het kan zeker wel interessant zijn.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik ben recentelijk overgestapt naar een dynamische leverancier (op aanraden van jou in een ander topic, waarvoor dank) en ik denk dat ik met uitgesteld laden een stuk meer rendement uit de accu's kan halen. Nu beginnen ze al bij het eerste beste beetje overschot te laden wat ervoor zorgt dat ik NOM (nieuw werkwoord, ik hou hem erin) op de dure ochtenduren en de accu's al vol zitten voordat de prijs naar het minimale is gezakt en ik dan ga terug leveren.Taro schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:30:
[...]
Door de relatief lage RTE van de PiB moet de spread tussen laden en ontladen erg hoog zijn om er een goed rendement op te kunnen maken en vergeet de afschrijving ook niet. Daarnaast moet je de accu idealiter automatisch in de goedkoopste uren kunnen laten laden en in de duurste uren ontladen, zonder handmatige tussenkomst. De capaciteit telt mee, met 2,5 kWh zet het weinig zoden aan de dijk. En de HW PiB heeft een relatief hoge kostprijs per kWh, waardoor je wel heel cycles moet maken om een positieve ROI te krijgen.
Zou ik dus uitgesteld kunnen laden dan zou ik een stuk meer rendement uit de accu's kunnen halen. Ik weet dat het eraan zit te komen via HA inegratie en ik kan niet wachten eerlijk gezegd. Ik denk dat ik in de zomer mijn gemiddelde prijs per kwh zo met 7-10cent kan verlagen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dan ben ik niet duidelijk in mijn post. My bad. Hier is het wel met afschrijving. Zonder afschrijving zou hier ook een winst bestaan.Taro schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:48:
[...]
Hier in Mei 93 Euro rendement gemaakt op de accu's excl. afschrijving en het gemiddelde afnametarief was 9,93 cent/kWh incl. belastingen en het gemiddelde teruglevertarief 27,20 ct/kWh incl. belastingen. Die spread is voldoende om een interessant rendement te behalen, maar dat is dan met accu's die 80-85% RTE hebben en dagelijks automatisch optimaal inkopen en verkopen.
Dus wat mij betreft niet inherent aan alle thuisaccu's, het kan zeker wel interessant zijn.
Kun je dan niet beter de afschrijving per dag doen onafhankelijk van het aantal cycles? Dan gaat een extra cycle eigenlijk alleen maar om het RTE verlies. De afschrijving van het apparaat gaat namelijk niet sneller of je nu 250-300 cycles doet in een jaar (NOM bij mij) of wat meer naar die 400 toekruipt door extra te laden in goedkope uren.
Afgelopen week rendement van de enphase bekeken maar die zit op maar 50%.
Terwijl ik met de homewizzard op 73% zit.
Dan moet ik wel zeggen dat ik bij enphase en losse meter er tussen heb zitten en ga ik bij homewizzard van de gegevens van de app uit.
Weet iemand hoe nauwkeurig die zijn?
Kan er zelf natuurlijk losse stekkers die de energie meten er tussen zetten.
Dynamisch is als je dat prettig vind ook een mooiere vorm van energie management. Echter niet iedereen voelt zich daar prettig bij. Ik vond het ook niks en met @Taro daar wel eens overgesproken. Uiteindelijk de stap gezet. En nee we krijgen niet betaald door energieleveranciers door dit te roep toeteren 🤣. Voor mij werkt het tot nu toe maar ben pas een newbee hierin.AtlAntA schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:49:
[...]
Ik ben recentelijk overgestapt naar een dynamische leverancier (op aanraden van jou in een ander topic, waarvoor dank) en ik denk dat ik met uitgesteld laden een stuk meer rendement uit de accu's kan halen. Nu beginnen ze al bij het eerste beste beetje overschot te laden wat ervoor zorgt dat ik NOM (nieuw werkwoord, ik hou hem erin) op de dure ochtenduren en de accu's al vol zitten voordat de prijs naar het minimale is gezakt en ik dan ga terug leveren.
Zou ik dus uitgesteld kunnen laden dan zou ik een stuk meer rendement uit de accu's kunnen halen. Ik weet dat het eraan zit te komen via HA inegratie en ik kan niet wachten eerlijk gezegd. Ik denk dat ik in de zomer mijn gemiddelde prijs per kwh zo met 7-10cent kan verlagen.
Je gaat straks idd kunnen uitstellen. Je kunt dit voor nu ook handmatig doen? Niet de prettigste vorm maar het kan. Daarna kun je het automatiseren. Ik kijk per dag wel even naar de spread. Vandaag zitten we rond de 8 a 9 cent inkoop en ontladen zal boven de ruim 20 ct+ worden.
Ik heb er een poosje een stekker tussen gehad. Die kwam gewoon overeen met de meting van de batterij zelf.SpikeHome schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:56:
Ik ben in het bezit van enphae accu’s en 3 homewizzard accu’s.
Dan moet ik wel zeggen dat ik bij enphase en losse meter er tussen heb zitten en ga ik bij homewizzard van de gegevens van de app uit.
Tevens doe ik dit alleen van april t/m september. De overige periodes is het gewoon hamsteren wat hij maar kan vinden aan overschot.
Dit heb ik in ontwikkeling voor een andere batterij maar toevallig gebruikt deze exact dezelfde restapi insteek als Homewizard alleen staan daar de write opties wel open;
/f/image/PWKibd0u9QQutmDV33eqxEZ9.png?f=fotoalbum_large)
AtlAntA schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:49:
[...]
Ik ben recentelijk overgestapt naar een dynamische leverancier (op aanraden van jou in een ander topic, waarvoor dank) en ik denk dat ik met uitgesteld laden een stuk meer rendement uit de accu's kan halen. Nu beginnen ze al bij het eerste beste beetje overschot te laden wat ervoor zorgt dat ik NOM (nieuw werkwoord, ik hou hem erin) op de dure ochtenduren en de accu's al vol zitten voordat de prijs naar het minimale is gezakt en ik dan ga terug leveren.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dat afschrijven is idd wel een dingetje welke methode die je kiest. Mij persoonlijk geeft het een prettig gevoel als ik 1395/6000 pak. Ik ga er stom maar vanuit dat het na 6000 cycli klaar is. Kan ook eerder al zo zijn maar ook later besef ik. De enige harde cijfers die je hebt is denk ik 6000 cycli en dan x % capaciteit over. Je punt is duidelijk. Je kunt meerdere manieren bedenken.ArthurMorgan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:52:
Even over de afschrijving. Als ik het goed heb gebruiken we daar 15 jaar of 6000 cycles voor. Dat zijn er 400 per jaar. Dat haal je niet snel.
Kun je dan niet beter de afschrijving per dag doen onafhankelijk van het aantal cycles? Dan gaat een extra cycle eigenlijk alleen maar om het RTE verlies. De afschrijving van het apparaat gaat namelijk niet sneller of je nu 250-300 cycles doet in een jaar (NOM bij mij) of wat meer naar die 400 toekruipt door extra te laden in goedkope uren.
Hier heb ik ruim een jaar lang de P1 data in twee utility meters gestopt, één met vast tarief en één met een dynamisch tarief. Met Dynamisch was ik sowieso goedkoper uit, zonder iets aan energiemanagement te doen. En dat nog zonder terugleverboetes.Devke schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Dynamisch is als je dat prettig vind ook een mooiere vorm van energie management. Echter niet iedereen voelt zich daar prettig bij. Ik vond het ook niks en met @Taro daar wel eens overgesproken. Uiteindelijk de stap gezet. En nee we krijgen niet betaald door energieleveranciers door dit te roep toeteren 🤣. Voor mij werkt het tot nu toe maar ben pas een newbee hierin.
Je gaat straks idd kunnen uitstellen. Je kunt dit voor nu ook handmatig doen? Niet de prettigste vorm maar het kan. Daarna kun je het automatiseren. Ik kijk per dag wel even naar de spread. Vandaag zitten we rond de 8 a 9 cent inkoop en ontladen zal boven de ruim 20 ct+ worden.
Laat staan als je dus gaat sturen in verbruik. En daar is een batterij een leuk hulpmiddel maar ook een soort 'verzekering' zodat je weet dat je niet staat te koken tijdens een piek van €1,20/kWh zoals we afgelopen winter voorbij zagen komen.
En straks als saldering eraf is, scheelt de batterij je eigenlijk altijd geld zolang je hem laadt met zonnestroom. Je 'inkoop' richting de batterij is dan nog maar een cent of 2 waard.
De stekker gaf hier ook een afwijking. Ongeveer 1% minder RTE dan de batterij zelf aangeeft. Ik heb er nu een gecertificeerde MID meter van HW tussen zitten. Ik zal er eens opletten wat daar het verschil is. Ik heb wat verschil ook daar gezien tussen batterij en kWh meter. Er zal ook wat kabelverlies zijn denk ik. Zit een kabel tussen de WCD naar meterkast met een lengte van een ruime 10 meter.SpikeHome schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:56:
Die €1.20 / kWh snap ik dat je die wilt opvangen. Echter het faire verhaal is dat we nu vanmiddag ook staan te laden voor afgerond 9 ct / kWh. De hele week is het al rond de 14. Vele malen goedkoper dan de 27 ct die ik standaard had. Dus ja er bestaat een risico aan de bovenkant in de wintermaanden maar we profiteren ook dik in deze maanden. Ik kijk even wat het jaarplaatje gaat doen.Aardedraadje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:04:
[...]
Hier heb ik ruim een jaar lang de P1 data in twee utility meters gestopt, één met vast tarief en één met een dynamisch tarief. Met Dynamisch was ik sowieso goedkoper uit, zonder iets aan energiemanagement te doen. En dat nog zonder terugleverboetes.
Laat staan als je dus gaat sturen in verbruik. En daar is een batterij een leuk hulpmiddel maar ook een soort 'verzekering' zodat je weet dat je niet staat te koken tijdens een piek van €1,20/kWh zoals we afgelopen winter voorbij zagen komen.
En straks als saldering eraf is, scheelt de batterij je eigenlijk altijd geld zolang je hem laadt met zonnestroom. Je 'inkoop' richting de batterij is dan nog maar een cent of 2 waard.
Het laatste telt dan sws voor alle thuisbatterijen.
Wij hebben hier een totale opslag van 40 kWh.
Maximale PVopwek is 4500 W.
Verbruik per 24 uur is ca 11/12 kWh.
Hiermee zal ik bijna geen stroom hoeven in te kopen vanaf maart tot en met oktober.
November tot en met februari zijn natuurlijk de duurdere maanden met zeer weinig opwek.
Is het interresanter om gewoon een vast jaarcontract te houden of kun je tijdens de wintermaanden voldoende goedkoper laden dan een vast jaarcontract?
Dat is een glazen bol vraag die ook nog eens wordt beinvloed door een persoonlijke situatie.Vale Ouwe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:39:
Nu we het toch over energieprijzen hebben....
Hiermee zal ik bijna geen stroom hoeven in te kopen vanaf maart tot en met oktober.
November tot en met februari zijn natuurlijk de duurdere maanden met zeer weinig opwek.
Is het interresanter om gewoon een vast jaarcontract te houden of kun je tijdens de wintermaanden voldoende goedkoper laden dan een vast jaarcontract?
Je noemt je gebruik maar is dat redelijk gelijk over een jaar of is dit een gemiddelde.
Heb je bv een warmtepomp waardoor je in de winter meer gebruikt en in de zomer minder.
Met een hoger wintergebruik leiden hogere winterprijzen natuurlijk ook tot een hogere uitgave dan met een standaard verbruik.
Mijn persoonlijk mening en met een warmtepomp is voor een vast contract, Je kan een redelijke schatting maken over de uitgaven en zonder pijs riscio.
Maar zoals gezegd dit is persoonlijk en niemand kan echt zeggen wat voor jouw het beste is. Maak wat test berekeningen en maak een keuze. Werkt het niet dan neem je het volgende jaar wat anders.
Yep, had ik ook. Na melding bij HW werd de batterij omgewisseld.magicstar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:26:
Even een korte check hier of mensen dit ook hebben. De afgelopen maand is het 2x voorgekomen dat de batterij op een willekeurig percentage blijft hangen en Inactief meldt. Alles in de app werkt, zowel de batterij als de P1 meter zijn verbonden en geven data door maar er wordt geen NOM gedraaid. Tot nog toe is een korte reset (draaiknop) genoeg om alles weer aan te krijgen maar ga het ook wel even melden bij HW
Ons verbruik in de winter of zomer verschilt heel weinig (geen warmtepomp).hanev001 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:51:
[...]
Dat is een glazen bol vraag die ook nog eens wordt beinvloed door een persoonlijke situatie.
Je noemt je gebruik maar is dat redelijk gelijk over een jaar of is dit een gemiddelde.
Heb je bv een warmtepomp waardoor je in de winter meer gebruikt en in de zomer minder.
Met een hoger wintergebruik leiden hogere winterprijzen natuurlijk ook tot een hogere uitgave dan met een standaard verbruik.
Mijn persoonlijk mening en met een warmtepomp is voor een vast contract, Je kan een redelijke schatting maken over de uitgaven en zonder pijs riscio.
Maar zoals gezegd dit is persoonlijk en niemand kan echt zeggen wat voor jouw het beste is. Maak wat test berekeningen en maak een keuze. Werkt het niet dan neem je het volgende jaar wat anders.
Dynamisch zou voormij alleen interresant zijn als ik die 4 wintermaanden steeds ca 12 kWh/dag goedkoper dan vast zou kunnen laden (incl laad/ontlaadverlies).
Ik denk dat dat niet uit kan, maar ik hoor iedereen zo enthousiast over dynamisch.
(handelen doe ik niet aan, puur eigen gebruik)
Ik kan nog wel even vooruit, vast contract loopt volgend jaar oktober pas af.
De focus ligt heel erg op de prijzen in de winter. Ja dat zal hoger kunnen zijn. Echter wat ik eerder schreef kijk ook naar de zomertarieven. Ik doe het volgende:Vale Ouwe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:00:
[...]
Ons verbruik in de winter of zomer verschilt heel weinig (geen warmtepomp).
Dynamisch zou voormij alleen interresant zijn als ik die 4 wintermaanden steeds ca 12 kWh/dag goedkoper dan vast zou kunnen laden (incl laad/ontlaadverlies).
Ik denk dat dat niet uit kan, maar ik hoor iedereen zo enthousiast over dynamisch.
(handelen doe ik niet aan, puur eigen gebruik)
Ik kan nog wel even vooruit, vast contract loopt volgend jaar oktober pas af.
Verbruiken en laden (is ook verbruik) op de goedkoopste uren. Die zet ik in op de duurdere uren. NOM. Hoef je niet voor te handelen. In de tussenliggende uren laat ik de panelen op de midden tarieven / soms zelfs hoge tarieven terugleveren. Ligt aan de ligging vd panelen en of de zon nog laat wil schijnen. Iedere maand betaald de energieleverancier de opbrengst uit. Die zet ik weg op een spaarrekening. Daar koop ik van de winter de energie weer voor in. Om je een beeld te geven (al is die weer persoonsgebonden).
Dit heb ik opgebouwd / deels al terug vanaf 28 maart. Panelen 3330 Wp. ZZW ligging. Dak komt goed richting 35 graden helling. Opwek 3000 per jaar gemiddeld. Verbruik ook. Is nog zonder EV.
:strip_exif()/f/image/uTFDscRQFdkYOzijoljlzojm.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Ter vergelijking op mijn variabel (salderen even buiten beschouwing ter eerlijk vergelijk daar het beide om netto teruglevering nu nog gaat) had ik 363 kWh (teruglevering min afname) ook teruggeleverd maar dan tegen 15 ct. Even op de 54 euro terug gekregen dan. Dit alles met ondersteuning van de PIB.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 08-06-2025 11:18 ]
@ArthurMorgan heeft hier wel een goed punt. Tenzij je een moderne LFP accu voor de onbalansmarkt gebruikt zal hij thuis voornamelijk degraderen door leeftijd.Devke schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:02:
[...]
Dat afschrijven is idd wel een dingetje welke methode die je kiest. Mij persoonlijk geeft het een prettig gevoel als ik 1395/6000 pak. Ik ga er stom maar vanuit dat het na 6000 cycli klaar is. Kan ook eerder al zo zijn maar ook later besef ik. De enige harde cijfers die je hebt is denk ik 6000 cycli en dan x % capaciteit over. Je punt is duidelijk. Je kunt meerdere manieren bedenken.
Na 15 jaar mag je er ook wel een beetje van uit gaan dat de electronica niet heel lang meer te gaan heeft.
Dus een afschijving van 93 euro per jaar (ongeveer 25,5 cent per dag) is dan handiger.
Ik geef hem ook geen ongelijk he 😉. De 1 rekent met jaren andere met cycli. Je ziet overigens wel dat we niet zover uit elkaar liggen qua methode. 23.5 versus 25.5netappie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:28:
[...]
@ArthurMorgan heeft hier wel een goed punt. Tenzij je een moderne LFP accu voor de onbalansmarkt gebruikt zal hij thuis voornamelijk degraderen door leeftijd.
Na 15 jaar mag je er ook wel een beetje van uit gaan dat de electronica niet heel lang meer te gaan heeft.
Dus een afschijving van 93 euro per jaar (ongeveer 25,5 cent per dag) is dan handiger.
In mijn ogen de enige juiste benadering.Devke schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:40:
[...]
Ik geef hem ook geen ongelijk he 😉. De 1 rekent met jaren andere met cycli. Je ziet overigens wel dat we niet zover uit elkaar liggen qua methode. 23.5 versus 25.5
Ik denk dat het meest effectief is om tegen de 400 cycles per jaar te doen. Zodat je na 15 jaar inderdaad die 6000 cycles hebt gehad.
/edit: die 23,5 cent per cycle is trouwens dus de vraag. Bij een verwachte levensduur van 15 jaar of 6000 cycles wordt in principe bedoeld wat het eerste bereikt wordt. Als jij in die 15 jaar maar 5000 cycles doet. Dan zijn de kosten per cycle dus ook groter en krijg je dus eigenlijk dat je een grotere spread nodig hebt. Wat uiteraard helemaal niet het idee is. Het doet me een beetje denken aan de paradox van Achilles en de schildpad. (Achilles kan de schildpad niet inhalen want steeds als Achilles op de plek waar de schildpad was aankomt is de schildpad weer een stukje verder.)
[ Voor 38% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-06-2025 11:56 ]
Met 400 cycles per jaar zit je ook op 6000 in de 15 jaar. Blijft imo de afschrijving ook 23.5 ct. Ik snap wat je zegt. Na 15 jaar hoef je nog niet op 6000 cycli te zitten. Oke. Per dag. 1395/15/365 geeft die 25.5 ct. Dan betekend dat je spread nog hoger moet zijn of je moet zorgen dat je die 400 cycli per jaar sws haalt (6000/15).ArthurMorgan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:48:
Het verschil zit hem er vooral in bij bepalen of een spread groot genoeg is. Bij de Cycle-afschrijving is dat veel minder snel het geval dan bij de dagafschrijving. Terwijl mijn stelling is dat de batterij waarschijnlijk in tijd ongeveer even lang mee gaat. Dus dat je een 'besparing' laat lopen omdat je denkt dat die meer kost dan oplevert.
Ik denk dat het meest effectief is om tegen de 400 cycles per jaar te doen. Zodat je na 15 jaar inderdaad die 6000 cycles hebt gehad.
/edit: die 23,5 cent per cycle is trouwens dus de vraag. Bij een verwachte levensduur van 15 jaar of 6000 cycles wordt in principe bedoeld wat het eerste bereikt wordt. Als jij in die 15 jaar maar 5000 cycles doet. Dan zijn de kosten per cycle dus ook groter en krijg je dus eigenlijk dat je een grotere spread nodig hebt. Wat uiteraard helemaal niet het idee is. Het doet me een beetje denken aan de paradox van Achilles en de schildpad. (Achilles kan de schildpad niet inhalen want steeds als Achilles op de plek waar de schildpad was aankomt is de schildpad weer een stukje verder.)
Edit: Ik denk dat we beide de conclusie wel kunnen trekken dat 1 contract niet het andere is en dat de 1 dichter bij 0 (kostendekkend voor de PIB) komt dan een ander of misschien een winstje . Dan moet je wel aan een aantal "draaiknoppen" kunnen/willen draaien. Sommige gegevens zoals prijs zijn een feit.
In HA laat ik het e.a. aan tellers (nutsmeters) lopen en die geven voor de laatste 30 cycli (zolang loopt de berekening) aan dat de kosten inclusief de afschrijving die ik gekozen heb de PIB in mijn geval 2 a 3 ct de cyclus kost. Het zegt niks over andere situaties want dan zou je voor jezelf een simulatie moeten bouwen die past bij jouw situatie. Zit je vast/variabel/dynamisch etc. Persoonlijk denk ik op basis van eigen ervaring dat dynamisch betere kansen geeft op kostendekking / klein winstje. Variabel was 6ct. Maar he...... het is 1 usercase. Ik hoop dat er meer mensen hier onderbouwingen geven in relatie tot de PIB en met leuke tips komen.
[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 08-06-2025 12:14 ]
Klopt. Maar de grap is dat als je die spread aan houdt als minimum je waarschijnlijk die 400 niet haalt.Devke schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Met 400 cycles per jaar zit je ook op 6000 in de 15 jaar. Blijft imo de afschrijving ook 23.5 ct. Ik snap wat je zegt. Na 15 jaar hoef je nog niet op 5000 cycli te zitten. Oke. Per dag. 1395/15/365 geeft die 25.5 ct. Dan betekend dat je spread nog hoger moet zijn of je moet zorgen dat je die 400 cycli per jaar sws haalt (6000/15).
Maar je hebt ook momenten dat de spread hoger is. Dat zijn de momenten die je meer winst opleveren.
Maar als je stopt bij die grens van 23,5 èn onder de 400 cycles blijft dan gooi je alsnog geld weg.
als je 100 keer laad met een spread van 50 cent, 200 keer laad met een spread van 30 cent en 100 keer laad met een spread van 20 cent en een RTE van 75%, dan bespaar je 130*0.75 = 97.50 in dat jaar. Laat je die laatste 100 weg dan zakt het naar 82.50.
Aan het einde van die 15 jaar heb je dus minder cycles gedaan die 'negatief' zijn. Maar ook 225 minder aan inkomsten. Je hebt in plaats van 6000 cycles 4500 cycles gedaan. Maar de verwachte levensduur is alsnog ten einde.
Daarna komt de "winst"....
Mijn zonnepanelen (8x225 Wh) had ik ook al lang terugverdiend, maar leverden nog paar jaar door, voodat ik ze dit jaar heb laten vervangen.
Ik heb me hier laatst ook in verdiept omdat mijn vaste contract afliep. Er was toen een aanbieder (via gaslicht) die € 400 loyaliteitsbonus gaf aan het einde van een vast jaarcontract. Dan liggen de vaste tarieven wellicht iets hoger dan gemiddeld met dynamisch, maar € 400 korting op je jaarrekening is een fors bedrag wat ik in mijn geval met dynamische tarieven niet zou besparen. En ja, daar zit nog wel een teruglever vergoeding aan vast, maar met de PIB's kom ik onder de 1000 kwh teruglevering en is dat bij die energieleverancier slechts een bedrag van € 40 nogwat per jaar. Dat i.c.m. dat ik niet de hele dag op de stroomprijzen wil letten heeft gemaakt dat ik nog weer een jaarcontract met vaste tarieven heb afgesloten.Vale Ouwe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:39:
Eens. Bij normaal dynamisch gedrag laad je 365x op in een jaar. Iedere dag 1x. Er staat hier wel tegenover dat je wat extra inkomsten binnen harkt door de panelen terug te laten leveren op de duurdere uren. De opbrengst per kWh op een variabel contract was voor mij minder dan nu. Die zal je in het totaal plaatje dan ook weer mee moeten nemen. PIB was ook actief onder het variable contract vandaar dat er een vergelijk te maken is. De PIB en dynamisch geeft een andere dynamiek dan op een andere contractvorm.ArthurMorgan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Klopt. Maar de grap is dat als je die spread aan houdt als minimum je waarschijnlijk die 400 niet haalt.
Maar je hebt ook momenten dat de spread hoger is. Dat zijn de momenten die je meer winst opleveren.
Maar als je stopt bij die grens van 23,5 èn onder de 400 cycles blijft dan gooi je alsnog geld weg.
als je 100 keer laad met een spread van 50 cent, 200 keer laad met een spread van 30 cent en 100 keer laad met een spread van 20 cent en een RTE van 75%, dan bespaar je 130*0.75 = 97.50 in dat jaar. Laat je die laatste 100 weg dan zakt het naar 82.50.
Aan het einde van die 15 jaar heb je dus minder cycles gedaan die 'negatief' zijn. Maar ook 225 minder aan inkomsten. Je hebt in plaats van 6000 cycles 4500 cycles gedaan. Maar de verwachte levensduur is alsnog ten einde.
1395 euro is over 15 jaar ruim 2000 euro "waard".
1395 euro over 15 jaar is nu circa 975 euro.
(Als je CBS inflatie cijfers neemt en gaat extrapoleren)
Dus zou je daar ook niet iets mee moeten als je afschrijving per cyclus gaat berekenen? Of per jaar. Of per lifecycle.
En dan nog de vraag hoe überhaupt de (dynamische) energietarieven zich komende jaren gaan ontwikkelen. Al dan niet geo-politiek gedreven, ook nog een variabele hahaha.
Er komt veel bij kijken...
Enige wat je echt zeker weet is hoeveel het je reeds heeft opgeleverd of heeft gekost. Of in de zeer zeer nabije toekomst zal opleveren of kosten.
Dan nog einde saldering maar niet genoemd. Het is rekenen met de kennis van Nu.Knurt schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:48:
En als je het nog interessanter wil maken qua gebruikskosten/terugverdienen/return-on-investment etc, moet je eigenlijk ook nog de prijsindicatie/inflatie meenemen in het geheel.
![]()
1395 euro is over 15 jaar ruim 2000 euro "waard".
1395 euro over 15 jaar is nu circa 975 euro.
(Als je CBS inflatie cijfers neemt en gaat extrapoleren)
Dus zou je daar ook niet iets mee moeten als je afschrijving per cyclus gaat berekenen? Of per jaar. Of per lifecycle.
En dan nog de vraag hoe überhaupt de (dynamische) energietarieven zich komende jaren gaan ontwikkelen. Al dan niet geo-politiek gedreven, ook nog een variabele hahaha.
Er komt veel bij kijken...
Enige wat je echt zeker weet is hoeveel het je reeds heeft opgeleverd of heeft gekost. Of in de zeer zeer nabije toekomst zal opleveren of kosten.
Exact haha. Voortschrijdend inzicht. :-)Devke schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:58:
[...]
Dan nog einde saldering maar niet genoemd. Het is rekenen met de kennis van Nu.
Ik had vanmorgen aangegeven even te kijken naar de afwijking. Er zit nu bij vollebak laden een verschil van 0,9% wat de batterij aangeeft aan vermogen te laden en wat de gecertificeerd kWh aangeeft. De kWh meter geeft 0,9% meer aan.SpikeHome schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:56:
Dit is nu de 2e keer al. Vorige keer aan en uit gedaan en dagen lang geen probleem. Nu ga ik het eens aankijken wat er gebeurd als ik langere tijd niks doe.
Edit goed nieuws. Na 5 kwartier is i zelf gestart met laden en ontladen…Wel melding bij HW gedaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Yamahaa op 08-06-2025 13:47 ]
Echter sinds die periode ongeveer heeft een van de PIB's geen verbinding met de P1 meer. Dit is behoorlijk irritant aan het worden.
Nu hou ik het in de gaten, maar het zou toch easy peasy moeten blijven werken. Ik maak mij al zorgen als ik straks 3 weken op vakantie ben en 1 of worst-case beide PIB verliezen connectie met de P1.
Wat heb ik gedaan:
* Ubiquiti AP fixed aan de PIB's: ze staan ca 4m ervandaan. Bereik 100% wifi.
* P1 meter hangt aan een P1 splitter van HW. Lampje brandt groen.
* Als test de P1 aan usb stroom gehangen. Dit maakt geen verschil.
* Nieuwste FW op alle apparaten. Geen beta's.
Wie weet een oplossing/work-around??
Heb jij dit probleem nog steeds? Ik was toevallig op zolder om de was op te hangen en toen zag ik een knipperend oranje lampje op de batterij.SlayaStone schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:07:
[...]
Misschien toevallig, (ik heb exact hetzelfde probleem) het lijkt bij mij alleen op te treden als de batterij met 800w aan het ontladen is, en zodra dit niet meer hoeft gaat de batterij na een tijdje wel weer verder (of na een reboot). Zo raar dat de status gewoon groen is... misschien een interne beveiliging dat de batterij denkt dat de
Batterij teveel teruglevert of zo...
Ik keek toen snel in de app, maar die gaf aan dat alles oké was.
Daarna kwam de batterij zelf weer op gang en ging verder met ontladen.
Ze zijn bezig met dit issue dacht ik van de week gelezen te hebben. Al snap ik dat het voor nu vervelend is.Yamahaa schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:28:
Wederom staat de PIB al een uur niks te doen. Voeldoende overschot maar niet laden. Bij piekafname ( accu spring niet bij). 25 pct vol. App geeft aan alles in orde. Leds op de pib uit. Binnen in ( uitblaas rooster binnen bovenkant) groene ledje uit.
Dit is nu de 2e keer al. Vorige keer aan en uit gedaan en dagen lang geen probleem. Nu ga ik het eens aankijken wat er gebeurd als ik langere tijd niks doe.
Edit goed nieuws. Na 5 kwartier is i zelf gestart met laden en ontladen…Wel melding bij HW gedaan.
@Vale OuweVale Ouwe schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:39:
Het is als @hanev001 en @Devke aangeven, afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Gebruikerspatroon, heb je grote verbruikers waarvan je de timing kunt sturen (EV wel, warmtepomp dus meestal niet, behalve de SWW run), hoeveel is je basisverbruik versus PV opbrengst en timing in de donkere maanden etc.
En als @Devke aangeeft, zorgen over winter stroom tarieven is een ding, maar de flinke besparingen in de andere 8-10 maanden zijn niet te versmaden, ALS je verbruik kunt sturen. Anders vaak niet.
Ik schat in dat je met 4500Wp PV in de wintermaanden december en januari niet meer dan 40-50 kWh opwekt, dus net genoeg voor netto 5 dagen.
Dus in die maanden moet je 25 dagen maal 11/12 kWh is 250-300 kWh inkopen, dus ook tijdens de duurdere avond en ochtend prijs pieken. Dat kan per kWh in de winter best gemiddeld enkele centen duurder zijn dan een aantrekkelijk vast contract.
De batterijen zullen de piek van de terugleverkosten van een vast contract wel aftoppen, maar op goede zomer dagen zul je toch flink terugleveren, netto. En met boete dus.
Probeer op basis van historisch verbruik dus eens een jaar te modelleren. De dynamische prijzen zijn op verschillende sites terug te vinden, ik mag aannemen dat je dagelijks verbruik en patroon hebt gemeten.
Voor prijs patronen zie bijvoorbeeld:
https://stekker.app/epex-...0&unit=kWh&commit=Opslaan
Verder is er het day ahead forum op deze website, waar je meer expertise kunt aanboren.
Ik heb al enkele jaren een dynamisch contract bij Tibber, maar wel twee EV’s en meer PV. Ondanks de flinke warmtepomp (4500 kWh verbruik op jaarbasis), elke winter tot nu toe aanzienlijk beter uit dan met een vast contract.
Ik hoop dat deze ervaring je helpt.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Wintermaanden met 3380Wp...EVfan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:51:
[...]
@Vale Ouwe
Het is als @hanev001 en @Devke aangeven, afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Gebruikerspatroon, heb je grote verbruikers waarvan je de timing kunt sturen (EV wel, warmtepomp dus meestal niet, behalve de SWW run), hoeveel is je basisverbruik versus PV opbrengst en timing in de donkere maanden etc.
En als @Devke aangeeft, zorgen over winter stroom tarieven is een ding, maar de flinke besparingen in de andere 8-10 maanden zijn niet te versmaden, ALS je verbruik kunt sturen. Anders vaak niet.
Ik schat in dat je met 4500Wp PV in de wintermaanden december en januari niet meer dan 40-50 kWh opwekt, dus net genoeg voor netto 5 dagen.
Dus in die maanden moet je 25 dagen maal 11/12 kWh is 250-300 kWh inkopen, dus ook tijdens de duurdere avond en ochtend prijs pieken. Dat kan per kWh in de winter best gemiddeld enkele center duurder zijn dan een aantrekkelijk vast contract.
De batterijen zullen de piek van de terugleverkosten van een vast contract wel aftoppen, maar op goede zomer dagen zul je toch flink terugleveren, netto. En met boete dus.
Probeer op basis van historisch verbruik dus eens een jaar te modelleren. De dynamische prijzen zijn op verschillende sites terug te vinden, ik mag aannemen dat je dagelijks verbruik en patroon hebt gemeten.
Verder is er het day ahead forum op deze website, waar je meer expertise kunt aanboren.
Ik heb al enkele jaren een dynamisch contract bij Tibber, maar wel twee EV’s en meer PV. Ondanks de flinke warmtepomp (4500 kWh verbruik op jaarbasis), elke winter tot nu toe aanzienlijk beter uit dan met een vast contract.
December 50 kWh
Januari 105 kWh
Februari 198 kWh
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Dan liggen je panelen gunstiger dan bij mijTFX77 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:04:
[...]
Wintermaanden met 3380Wp...
December 50 kWh
Januari 105 kWh
Februari 198 kWh
Ik zit hier met deels ZW en deels NW en in een bebost gebied. Ik haal 50-75 kWh in die maanden.
Zuid een paar graden van 100%. Echter heb jij meer voordeel om de ochtend en avond te dekken.EVfan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:08:
[...]
Dan liggen je panelen gunstiger dan bij mij![]()
Ik zit hier met deels ZW en deels NW en in een bebost gebied. Ik haal 50-75 kWh in die maanden.
Met dit weer en erger krijg ik alsnog de PiB's vol...
:strip_exif()/f/image/uODL5KelEPlQGyehvvRBG52k.jpg?f=fotoalbum_large)
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Een beetje off topic, maar inderdaad meer opwek tegen de “avondspits”, maar tot 11 uur vrij weinig.TFX77 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:15:
[...]
Zuid een paar graden van 100%. Echter heb jij meer voordeel om de ochtend en avond te dekken.
Met dit weer en erger krijg ik alsnog de PiB's vol...
[Afbeelding]
Overall is de efficiëntie van mijn installatie gemiddeld over het jaar net boven de 60%. D.w.z. per vol zonuur en per Wp levert de installatie 0,6 Wh. Dat is laag, een installatie op zuid moet wel 80% kunnen halen, zoals bij mijn dochter het geval is.
Met bijna 8000 Wp (24 maal 325Wp Panasonic) hier geïnstalleerd per jaar dus opbrengst van 5000-5500 Wh, het ene jaar meer (2023) het andere minder (2024).
Bomen en oriëntatie. Maar we doen het ermee.
Edit, terug naar on topic, de 2 batterijen vullen met mijn dynamische contract doe ik dus vaak via handmatig laden tussen 1300 en 1600 uur, waarna zelfs op een matige dag met de panelen op west/noordwest er nog voldoende opwek en dus laden is om de batterijen op 100% te houden tot 1900-2000 uur.
De derde is besteld want zelfs met de netto 4,4 kWh van beide batterijen kom ik de nacht vaak niet door.
[ Voor 24% gewijzigd door EVfan op 08-06-2025 16:29 ]
Misschien wel interessant om te delen welke dynamische tarieven je tijdens de winter kunt realiseren met stuurbare capaciteit, incl. belasting::EVfan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:51:
[...]
@Vale Ouwe
Dus in die maanden moet je 25 dagen maal 11/12 kWh is 250-300 kWh inkopen, dus ook tijdens de duurdere avond en ochtend prijs pieken. Dat kan per kWh in de winter best gemiddeld enkele centen duurder zijn dan een aantrekkelijk vast contract.
:strip_exif()/f/image/2GcqWO8sBIbw5eS3Q4lg9Oam.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O7uF3sWaiclJUetPn0GSsEkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een thuisaccu kan je dus in de goedkoopste uren laden om er de rest van de dag NOM mee te draaien, waardoor je de dure stroompieken kunt negeren.
@TaroTaro schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:45:
[...]
Misschien wel interessant om te delen welke dynamische tarieven je tijdens de winter kunt realiseren met stuurbare capaciteit, incl. belasting::
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met een thuisaccu kan je dus in de goedkoopste uren laden om er de rest van de dag NOM mee te draaien, waardoor je de dure stroompieken kunt negeren.
Dank voor je aanvulling, precies mijn ervaring en statistiek. Maar resultaten uit het verleden, en ….
Dus garanties heb je niet, maar ik blijf dynamisch
Garanties kosten geld, daar koop ik liever extra accuopslag en panelen voorEVfan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:03:
[...]
@Taro
Dank voor je aanvulling, precies mijn ervaring en statistiek. Maar resultaten uit het verleden, en ….
Dus garanties heb je niet, maar ik blijf dynamisch
Zowel laden als ontladen van de batterij wordt in de grafieken van je stroomgebruik verrekend.ArthurMorgan schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:19:
Laden van de batterij is verbruik. Ontladen van de batterij zie je alleen terug in de grafiek van de batterij zelf. Niet in een van de andere grafieken.
Laden geeft extra verbruik, ontladen geeft vermindering van je verbruik.
Mijns inziens precies zoals het hoort. Dan wordt ook gelijk het RTE-verlies verrekend.
Voor de batterij is het moeilijk te zeggen wat het beste is. Je dekt wel het grote verbruik af in de avond, wat denk ik het belangrijkste is de batterij blijft dan lading houden voor de late avond en nacht.EVfan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:23:
[...]
Een beetje off topic, maar inderdaad meer opwek tegen de “avondspits”, maar tot 11 uur vrij weinig.
Overall is de efficiëntie van mijn installatie gemiddeld over het jaar net boven de 60%. D.w.z. per vol zonuur en per Wp levert de installatie 0,6 Wh. Dat is laag, een installatie op zuid moet wel 80% kunnen halen, zoals bij mijn dochter het geval is.
Met bijna 8000 Wp (24 maal 325Wp Panasonic) hier geïnstalleerd per jaar dus opbrengst van 5000-5500 Wh, het ene jaar meer (2023) het andere minder (2024).
Bomen en oriëntatie. Maar we doen het ermee.
Edit, terug naar on topic, de 2 batterijen vullen met mijn dynamische contract doe ik dus vaak via handmatig laden tussen 1300 en 1600 uur, waarna zelfs op een matige dag met de panelen op west/noordwest er nog voldoende opwek en dus laden is om de batterijen op 100% te houden tot 1900-2000 uur.
De derde is besteld want zelfs met de netto 4,4 kWh van beide batterijen kom ik de nacht vaak niet door.
In 2022 heb ik met 3380 Wp 3880 kWh opgewekt. Gemiddeld zit ik op 3500+ per jaar. Slechtste jaar is 2023 met 3170 kWh. Ze liggen nu 12 jaar op het dak.
Mijn batterijen vertoonde nog meer kuren. Ik weet niet wat uiteindelijk de definitieve druppel was maar ze hebben hem omgewisseld.Starck schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:39:
[...]
Heb jij dit probleem nog steeds? Ik was toevallig op zolder om de was op te hangen en toen zag ik een knipperend oranje lampje op de batterij.
Ik keek toen snel in de app, maar die gaf aan dat alles oké was.
Daarna kwam de batterij zelf weer op gang en ging verder met ontladen.
[ Voor 95% gewijzigd door Devke op 08-06-2025 20:27 ]
In de TS staat de mogelijke oplossing:Tonie72 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:06:
Net voor de 2de keer de storingsmelding E400 en E415 op dezelfde batterij als de 1ste keer. Zal zo weer een melding maken naar HW.
[Afbeelding]
Deze:
Voor de foutmeldingen E400 en E415 op je Plug-In Battery, probeer deze stappen:
Controleer of je P1 Meter is ingesteld in de app: Ga naar Instellingen > Meters.
Update de software van je P1 Meter: Ga naar Instellingen > Meters > P1 Meter > Opties ··· > Controleer op updates.
Zorg ervoor dat alle apparaten op hetzelfde wifi-netwerk zijn aangesloten, vermijd gastnetwerken.
Houd er rekening mee dat een P1 Meter maximaal 4 batterijen kan aansturen. Aldus Homewizard.
P1 meter etc is allemaal prima. Na de 1ste keer deze storingsmelding te hebben gehad en deze te hebben gemeld bij HW kreeg ik als antwoord:Devke schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:27:
[...]
In de TS staat de mogelijke oplossing:
Deze:
Voor de foutmeldingen E400 en E415 op je Plug-In Battery, probeer deze stappen:
Controleer of je P1 Meter is ingesteld in de app: Ga naar Instellingen > Meters.
Update de software van je P1 Meter: Ga naar Instellingen > Meters > P1 Meter > Opties ··· > Controleer op updates.
Zorg ervoor dat alle apparaten op hetzelfde wifi-netwerk zijn aangesloten, vermijd gastnetwerken.
Houd er rekening mee dat een P1 Meter maximaal 4 batterijen kan aansturen. Aldus Homewizard.
De error E400 in combinatie met E415 gebeurt momenteel vanwege een iets te gevoelig afgestelde foutdetectie binnen de batterij. We willen dit op gaan lossen met een update in de nabije toekomst, echter kan het nu nog voorkomen dat je deze melding af en toe krijgt.
Je kan deze melding oplossen door de batterij even een harde reset te geven (1 minuut stroomloos maken, daarna weer verbinden). Hierna zal de melding wegzijn.
Het kan gebeuren dat je de melding nog een keer krijgt. We kunnen je geruststellen, dit komt door een te gevoelig afgestelde foutdetectie en je batterij zou verder gewoon moeten werken. Binnenkort kan je een automatische update van ons verwachten die dit gedrag gaat voorkomen.
Het zit bij hun in de pen, zal uiteindelijk goedkomen. Maar ik weet niet of de batterij blijft werken als ik geen harde reset geef en het rode knipperende ledje op de batterij negeer. Stel dat je op vakantie bent dan is het vrij lastig om een harde reset te geven.
Ik lees in de mail onderin dat er binnenkort een update komt. Je kunt tijdelijk er even een Energysocket tussen zetten om dan te resetten. Wordt niet aanbevolen hoor door HW maar ik weet dat meerdere tweakers dit doen. Wellicht is de update sneller dan je denkt.Tonie72 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:24:
[...]
P1 meter etc is allemaal prima. Na de 1ste keer deze storingsmelding te hebben gehad en deze te hebben gemeld bij HW kreeg ik als antwoord:
De error E400 in combinatie met E415 gebeurt momenteel vanwege een iets te gevoelig afgestelde foutdetectie binnen de batterij. We willen dit op gaan lossen met een update in de nabije toekomst, echter kan het nu nog voorkomen dat je deze melding af en toe krijgt.
Je kan deze melding oplossen door de batterij even een harde reset te geven (1 minuut stroomloos maken, daarna weer verbinden). Hierna zal de melding wegzijn.
Het kan gebeuren dat je de melding nog een keer krijgt. We kunnen je geruststellen, dit komt door een te gevoelig afgestelde foutdetectie en je batterij zou verder gewoon moeten werken. Binnenkort kan je een automatische update van ons verwachten die dit gedrag gaat voorkomen.
Het zit bij hun in de pen, zal uiteindelijk goedkomen. Maar ik weet niet of de batterij blijft werken als ik geen harde reset geef en het rode knipperende ledje op de batterij negeer. Stel dat je op vakantie bent dan is het vrij lastig om een harde reset te geven.
Misschien 2 van de batterijen die een SOC correctie uitvoeren en doordat ze vermogen vragen dit uit de andere batterijen trekken. Kijk even naar het vermogen dat rond die tijd gebruikt is, Zou in de buurt van 800W moeten zijn als mijn vermoeden juist is.MartindM schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:43:
Vandaag 2x hele gekke drop in batterij vulling.
06:35 - 06:45 van 47% naar 35%
07:25 - 07:35 van 34% naar 12%
Gaat om 4 batterijen.
Geen plotselinge grootverbruikers detecteerbaar
Deze snelle dips nog niet eerder meegemaakt.
Ideeen waardoor dit zou kunnen komen ?
[Afbeelding]
Mijn op 10 maart jl geleverde PiB functioneerde tot zondag 25 mei jl uitstekend en geheel zonder storingen. Op die zondag verscheen er een storingsmelding E442 met het advies dit bij HomeWizard te melden. Gezien de berichten op dit forum met E4..-meldingen heb ik dit direct gedaan. Tegelijkertijd heb ik de PiB uitgezet, stroom afgekoppeld, stroom weer aangekoppeld, PiB aangezet en jawel de PiB functioneerde weer als vanouds. Op maandag 26 mei ontving ik al een mailbericht van HomeWizard met de mededeling dat zij de PiB zouden vervangen en of ik een datum wilde aangeven (vanaf 28 mei) wanneer het mij schikte. Aangezien ik die aangegeven woensdag juist voor een kleine week op vakantie ging, heb ik de woensdag erop 4 juni als dag van mijn voorkeur opgegeven. In die tussentijd (een week) waren er geen storingsmeldingen meer geweest.
Transmission zorgde vervolgens voor een goede en vlekkeloze omwisseling op de aangegeven tijd.
Ik was, zoals jullie begrijpen, op dat moment in de gloria met deze snelle reactie en zorgeloze service van HomeWizard. De nieuwe PiB was gloednieuw, had 0 cycles en was 47% gevuld.
Na een voorspoedige, eenvoudige aansluiting (de nieuwste software was al geladen) moest ik eerst nog de oude PiB uit mijn app verwijderen, anders gaf de app 1600W theoretisch laden aan. Opvallend maar in mijn ogen niet verontrustend was wel, dat het in mijn garage na de installatie van de gloednieuwe PiB sterk rook naar een chemische (verf)lucht, komend van de nieuwe PiB.
Gedurende de dag leek alles goed te gaan, de zon scheen en de PiB laadde voortvarend met een oplopend percentage in de paarse bol op mijn HW-display en HW-app…….tot circa 95-96%. Op dat moment een witte bol op de display en in mijn app én geen activiteiten meer. Geen laden en ontladen meer.
In de app een uitroepteken en de foutmelding E303, neem contact op met HomeWizard. Op de PiB waren om en om witte en dan weer paarse leds zichtbaar, afgewisseld met een oranje bovenste led-licht.
Eerst maar eens geprobeerd om met uitschakelen en na 15 seconden weer inschakelen de melding en ‘feest’verlichting weg te krijgen. Echter geen effect, Melding E303 was binnen een paar seconden al weer terug, Dan uitschakelen, stroom eraf, na 15 seconden stroom erop, inschakelen en helaas weer binnen enkele seconden de E303-melding. Uiteindelijk lukte het met uitschakelen, stroom eraf, 5 - 10 minuten wachten, stroom erop, en inschakelen om de PiB door te laden tot 100%. En dat op de eerste dag…….pfff.
‘s Avonds en gedurende de nacht ontladen leverde verder geen problemen op. Ook het opladen de volgende dag startte gewoon op…….tot wederom 95-96%, weer een witte bol met de foutmelding E303 en feestverlichting en weer geen verdere activiteit van de PiB. Ditmaal geprobeerd om middels ‘netwerk opnieuw instellen’ (drie puntjes rechts bovenin) de E303-melding definitief te verwijderen en de PiB weer aan het werk te krijgen. Helaas foutmelding E303 was snel binnen paar seconden weer terug, heel kort afgewisseld met E305 en E306, Alleen E303 bleef aanhouden en nog steeds geen activiteiten van de PiB. Vervolgens de PiB-reset maar geprobeerd, 10 seconden de touch-knop aanraken, blauwe leds knipperen en PiB opnieuw met netwerk verbinden. Helaas ook geen oplossing, Foutmelding E303, kort afgewisseld met E305 en E306 traden weer op, waarvan E303 permanent. Inmiddels is het donderdagmiddag en heb ik ‘ten einde raad’ toch maar weer een melding bij HomeWizard gedaan; ik had gehoopt dat ik de melding definitief kon verwijderen, zoals eerder bij mijn eerste PiB wel gelukt leek.
Inmiddels ontzettende spijt dat ik mijn eerste, relatief zeer goedwerkende PiB met de eenmalige foutmelding E442 heb laten omwisselen voor een nieuwe PiB, die iedere keer weer, en dus ook soms meerdere keren per dag bij een laadpercentage van 95-96% volledig stil valt (bovenste oranje led) met de foutmelding E303. Zonder zelf opnieuw op te starten.
Ik heb er inmiddels dus iedere dag zorg en werk aan, en heel veel spijt en frustratie dat ik mijn eerste, achteraf bezien, goedwerkende PiB heb ingewisseld voor een vanaf de eerste dag reeds slecht werkende nieuwe, met bijbehorende foutmelding E303 en volledige uitval ervan tot gevolg.
Inmiddels tot op heden nog geen reactie van @HomeWizard_NL gehad; zal begin volgende week wel komen.
Dit is geen gevalletje ‘van de regen in de drup’, maar helaas nog erger ‘van de drup in de regen’.
Ik wilde hiermee de frustratie even van mij afschrijven. Zo………poeh…….. dat geeft mij enige opluchting.
Zou inderdaad kunnen. Zoiets hadden wij laatst ook, twee batterijen op 0% en waren met de SOC-drif laadcyclus bezig waarbij de 3e batterij aan het ontladen was om de andere twee op te laden.hanev001 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Misschien 2 van de batterijen die een SOC correctie uitvoeren en doordat ze vermogen vragen dit uit de andere batterijen trekken. Kijk even naar het vermogen dat rond die tijd gebruikt is, Zou in de buurt van 800W moeten zijn als mijn vermoeden juist is.
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
:strip_exif()/f/image/yfjY6I80jfs7bgrTYWpbwMM6.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/3BUE9tdFE1awGUyAoD8Zu07U.png?f=user_large)
Maar dit zag ik vanmorgen dus ook in de grafiek tijdens ontladen
:strip_exif()/f/image/rSkUBQPcqGn3HuR98NbFIohi.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/AsZSPAVQbKTsZYyJSSCWRqdj.png?f=user_large)
De batterij was 100% gisteravond, vanmorgen 0% bij een ontlading van 1,3kWh. Dit was de vorige keer ook het geval na de storingsmelding E400 en E415. Uiteindelijk zat ik toen na een aantal dagen op een lading/ontlading (100% naar 0%) van 650Watt. Deze batterij is niet zoals ze Plug and Play bedoeld hebben.
Zal weer even HW mailen.
[ Voor 48% gewijzigd door Tonie72 op 09-06-2025 07:50 ]
Bedankt iedereen die direct of indirect hier op heeft gereageerd en inzichten heeft gedeeld. Eerlijk gezegd ben ik daarmee nog geen steek verder, maar toch doe ik hier even een braindump van mijn mijmeringen omtrent dit onderwerp. Misschien dat iemand er iets aan heeft. Of mij een extra duwtje een kant op kan geven….testmanager schreef op zondag 8 juni 2025 @ 00:00:
[...]
Ik ben toch nog wel even benieuwd of er hier tweakers zijn die van mening zijn dat met
- een dynamisch contract
Ik was begonnen met 1 HW accu en toen ik er nog eentje bij wilde....
(de eerste was al vol vóórdat zonnepanelen stopten met leveren einde dag, ondanks dat ik geen super-set heb: 1,9mWh per jaar via 3 stuks op OZ en 4 op WN) schuin liggend op 2 dakkapellen)
... zag ik een set van 2 stuks op MP, dus die maar opgehaald met het idee dat als 3 teveel was, ik die derde dan wel weer ging verkopen via MP.
Verdere info: variabel contract (0.29 cent per kWh) moest ik vanaf, dus dan naar vast of dynamisch. Half tweakers doorgelezen en bijna alles van de Groene Nerds gekeken of geluisterd (=tip!)
Toen was het me duidelijk, ik MOET de zonnestroom afvangen voor NOM en naar een dynamisch contract gaan.
Speelt mee dat ik een EV heb, die ik dan nu misschien toch standaard moet gaan inpluggen als we thuiskomen. Ook al zit ‘ie nog voor 60% vol.
Gedoe, want geen oprit. “Weet je wat, ik ga gewoon die laadpaal stoeptegels plaatsen, ook al vind onze gemeente daar misschien wel iets van. F&ck it”.
HomeAssistant moet dan maar gaan bepalen dat die EV toch nog even 10-20% bijlaadt, ergens tussen 12:00 en 15:00. (Maar goed, dat staat even los van de HW batterij discussie).
Sindsdien pingpongt het heen en weer in m’n hoofd.
Die accu’s zijn wel van toegevoegde waarde.
Of toch niet.
En elke keer als sommigen van jullie weer nieuwe inzichten hier via Tweakers delen, denk ik weer: weg met die accu’s, dat gaat hem nóóit worden.
Of dan toch: ohhhhh wacht… ik moet de zonnestroom juist niet opslaan want terugleveren want dynamisch contract levert juist nog weer wat op in plaats van een boete die een vast contract met zich meebrengt.
Maar dan: wow….. die afschrijving op de accu is toch 10 cent per kWh (ja, ik vind dat je moet rekenen met de 6000 cycli die de fabrikant aangeeft. Daarna eventueel gratis extra cycli maar ik ga me niet rijk rekenen).
Die 10 cent afschrijving naast (ont)laadverlies ga je zelden nog als marge (“spread” wordt dat hier tegenwoordig genoemd ;-) ) pakken, want 0 tarief is toch altijd nog 17 cent incl marge.
Ohnee, want vanmiddag was de stroom -5 cent en dan is ‘ie met alles erop en eraan toch maar +9 cent kosten in totaal. Dus volgooien die accu’s.
En ‘tuurlijk, het draait (in mijn geval) niet alleen om de ROI, het is ook leuk om te experimenteren. Te leren. Er over na te denken. En daarmee weer bij te dragen aan de algemene maatschappelijke leercurve.
Ik kan die 3 x 1400 euro ook uitgeven aan een skivakantie met het gezin. Voor een week. En daarmee dan niet heel duurzaam bezig zijn. Dus dan is dit het wel waard, toch?
En….. dan kreeg ik net weer een “collectieve aanbieding” van VEH binnen voor een jaar vast via Budget Energie tegen € 0,20 per kWh (en gas ook heel gunstig). Mijn netto teruglevering kWh zonnestroom kost me dan maar een vaste boete van 90,- per jaar. (dat gaat dan blijkbaar per vaste staffels). VASTE boete.... dus WEG is de prikkel om ook nog maar iets van teruglevering af te vangen... (ook slecht, toch?
Tja…… 20 cent per kWu, zonder gedoe, zonder te plannen qua stroomverbruik. Zonder scriptjes te moeten gaan onderhouden en finetunen op HomeAssitant.
En die 3 HW accu’s mogen dan ook wel weer op Marktplaats.
Pffff, waar ben ik aan begonnen. #dillemma.
Ik heb nog ongeveer 5 dagen herroepingsrecht op mijn dynamische contract bij Budget Energie om die te stoppen en te gaan voor de 0,20 euro vast per kWh, ook weer bij Budget.
Dus ik ga nog heel veel van jullie inzichten en ervaringen lezen, de komende dagen :-)
Oh, en dan last-but-not least:
Ik heb zakelijk nog een Nissan Leaf te koop staan waarbij het hele verkoopproces (incl. de daarbijbehorende particuliere koper) me frustreert, dus ben nu een onderzoekje gestart om te kijken of een Leaf Zero 2.0 met een marktwaarde van € 9.000,- tot € 10.000,- misschien wel meer oplevert als ik die accu van 40 kWh laat ombouwen tot 3 x 12kWh thuisbatterijen. Hiervoor zal ik binnenkort nog wel een apart draadje openen, stuur maar een PB als je die straks wilt gaan volgen.)
:strip_exif()/f/image/asDF4RnvhxcNlPzZlestOHrp.jpg?f=fotoalbum_large)
PS: plaatjes trekken aandacht en zijn ook leuker dan alléén een lap tekst: dus hierbij nog een beeld van wat ik allemaal voor mijn lieve batterijen over heb ;-) (of had?): een rare betonnen opbergplek in de kelder van onze jaren '30 woning, die al tientallen jaren was dichtgemetseld, heb ik opengebroken, schoongemaakt en voorzien van een mooi egalisatiebodempje.
(ik was even bang hier een overleden weggestopte schoonmoeder, nazi of onderduiker aan te treffen, maar gelukkig niks van dit alles(
De ideale plek voor accu's in de kelder. Hoog en droog, stabiele ondergrond en zometeen voorzien van een eigen aanvoer van separaat geschakelde automaat.
[ Voor 18% gewijzigd door testmanager op 09-06-2025 00:47 ]
Ben nieuw hier misschien is dit al eens gevraagd
Mijn HW batterij schakelt bij gebruik van inductiekookplaat ieder seconde over van laden naar ontladen. HW zei dat dit geen kwaad kon wat ik me zelf moeilijk kan voorstellen. Kan iemand mij gerust stellen. Verder nog even een andere vraag. Werkt bij wifi uitval de batterij normaal verder.
1e drop verbruik ca 133Whanev001 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Misschien 2 van de batterijen die een SOC correctie uitvoeren en doordat ze vermogen vragen dit uit de andere batterijen trekken. Kijk even naar het vermogen dat rond die tijd gebruikt is, Zou in de buurt van 800W moeten zijn als mijn vermoeden juist is.
2e drop verbruik ca 430W
Dus allebei niet in de buurt van 800W
Ik wil je niet ongerust maken, ik kan alleen spreken uit eigen ervaring dat ik dergelijke drops ook zag bij één van m'n batterijen die kort daarna een E4-error uitspuugde.MartindM schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:43:
Vandaag 2x hele gekke drop in batterij vulling.
06:35 - 06:45 van 47% naar 35%
07:25 - 07:35 van 34% naar 12%
Gaat om 4 batterijen.
Geen plotselinge grootverbruikers detecteerbaar
Deze snelle dips nog niet eerder meegemaakt.
Ideeen waardoor dit zou kunnen komen ?
[Afbeelding]
Het zou natuurlijk wat anders kunnen zijn.
Herkenbaar. Ik zou niet teveel waarde hechten aan de korte termijn. De PiB is vooral gericht op het voorkomen van terugleverboetes. Maar we zitten hier op Tweakers en daar kom je veel hobbyisten tegen die alles net wat anders willen doen. Waaronder ik. Feit is dat salderen er over anderhalf jaar af is en NOM draaien bijna altijd gewoon de juiste insteek is. Ook bij dynamisch.testmanager schreef op maandag 9 juni 2025 @ 00:26:
[...]
Bedankt iedereen die direct of indirect hier op heeft gereageerd en inzichten heeft gedeeld. Eerlijk gezegd ben ik daarmee nog geen steek verder, maar toch doe ik hier even een braindump van mijn mijmeringen omtrent dit onderwerp. Misschien dat iemand er iets aan heeft. Of mij een extra duwtje een kant op kan geven….
Ik was begonnen met 1 HW accu en toen ik er nog eentje bij wilde....
(de eerste was al vol vóórdat zonnepanelen stopten met leveren einde dag, ondanks dat ik geen super-set heb: 1,9mWh per jaar via 3 stuks op OZ en 4 op WN) schuin liggend op 2 dakkapellen)
... zag ik een set van 2 stuks op MP, dus die maar opgehaald met het idee dat als 3 teveel was, ik die derde dan wel weer ging verkopen via MP.
Verdere info: variabel contract (0.29 cent per kWh) moest ik vanaf, dus dan naar vast of dynamisch. Half tweakers doorgelezen en bijna alles van de Groene Nerds gekeken of geluisterd (=tip!)
Toen was het me duidelijk, ik MOET de zonnestroom afvangen voor NOM en naar een dynamisch contract gaan.
Speelt mee dat ik een EV heb, die ik dan nu misschien toch standaard moet gaan inpluggen als we thuiskomen. Ook al zit ‘ie nog voor 60% vol.
Gedoe, want geen oprit. “Weet je wat, ik ga gewoon die laadpaal stoeptegels plaatsen, ook al vind onze gemeente daar misschien wel iets van. F&ck it”.
HomeAssistant moet dan maar gaan bepalen dat die EV toch nog even 10-20% bijlaadt, ergens tussen 12:00 en 15:00. (Maar goed, dat staat even los van de HW batterij discussie).
Sindsdien pingpongt het heen en weer in m’n hoofd.
Die accu’s zijn wel van toegevoegde waarde.
Of toch niet.
En elke keer als sommigen van jullie weer nieuwe inzichten hier via Tweakers delen, denk ik weer: weg met die accu’s, dat gaat hem nóóit worden.
Of dan toch: ohhhhh wacht… ik moet de zonnestroom juist niet opslaan want terugleveren want dynamisch contract levert juist nog weer wat op in plaats van een boete die een vast contract met zich meebrengt.
Maar dan: wow….. die afschrijving op de accu is toch 10 cent per kWh (ja, ik vind dat je moet rekenen met de 6000 cycli die de fabrikant aangeeft. Daarna eventueel gratis extra cycli maar ik ga me niet rijk rekenen).
Die 10 cent afschrijving naast (ont)laadverlies ga je zelden nog als marge (“spread” wordt dat hier tegenwoordig genoemd ;-) ) pakken, want 0 tarief is toch altijd nog 17 cent incl marge.
Ohnee, want vanmiddag was de stroom -5 cent en dan is ‘ie met alles erop en eraan toch maar +9 cent kosten in totaal. Dus volgooien die accu’s.
En ‘tuurlijk, het draait (in mijn geval) niet alleen om de ROI, het is ook leuk om te experimenteren. Te leren. Er over na te denken. En daarmee weer bij te dragen aan de algemene maatschappelijke leercurve.
Ik kan die 3 x 1400 euro ook uitgeven aan een skivakantie met het gezin. Voor een week. En daarmee dan niet heel duurzaam bezig zijn. Dus dan is dit het wel waard, toch?
En….. dan kreeg ik net weer een “collectieve aanbieding” van VEH binnen voor een jaar vast via Budget Energie tegen € 0,20 per kWh (en gas ook heel gunstig). Mijn netto teruglevering kWh zonnestroom kost me dan maar een vaste boete van 90,- per jaar. (dat gaat dan blijkbaar per vaste staffels). VASTE boete.... dus WEG is de prikkel om ook nog maar iets van teruglevering af te vangen... (ook slecht, toch?
Tja…… 20 cent per kWu, zonder gedoe, zonder te plannen qua stroomverbruik. Zonder scriptjes te moeten gaan onderhouden en finetunen op HomeAssitant.
En die 3 HW accu’s mogen dan ook wel weer op Marktplaats.
Pffff, waar ben ik aan begonnen. #dillemma.
Ik heb nog ongeveer 5 dagen herroepingsrecht op mijn dynamische contract bij Budget Energie om die te stoppen en te gaan voor de 0,20 euro vast per kWh, ook weer bij Budget.
Dus ik ga nog heel veel van jullie inzichten en ervaringen lezen, de komende dagen :-)
Oh, en dan last-but-not least:
Ik heb zakelijk nog een Nissan Leaf te koop staan waarbij het hele verkoopproces (incl. de daarbijbehorende particuliere koper) me frustreert, dus ben nu een onderzoekje gestart om te kijken of een Leaf Zero 2.0 met een marktwaarde van € 9.000,- tot € 10.000,- misschien wel meer oplevert als ik die accu van 40 kWh laat ombouwen tot 3 x 12kWh thuisbatterijen. Hiervoor zal ik binnenkort nog wel een apart draadje openen, stuur maar een PB als je die straks wilt gaan volgen.)
[Afbeelding]
PS: plaatjes trekken aandacht en zijn ook leuker dan alléén een lap tekst: dus hierbij nog een beeld van wat ik allemaal voor mijn lieve batterijen over heb ;-) (of had?): een rare betonnen opbergplek in de kelder van onze jaren '30 woning, die al tientallen jaren was dichtgemetseld, heb ik opengebroken, schoongemaakt en voorzien van een mooi egalisatiebodempje.
(ik was even bang hier een overleden weggestopte schoonmoeder, nazi of onderduiker aan te treffen, maar gelukkig niks van dit alles(
De ideale plek voor accu's in de kelder. Hoog en droog, stabiele ondergrond en zometeen voorzien van een eigen aanvoer van separaat geschakelde automaat.
Zonder wifi werkt de batterij niet dat is namelijk nodig om met de P1-meter te kunnen praten.Theion schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:11:
Goeie morgen.
Ben nieuw hier misschien is dit al eens gevraagd
Mijn HW batterij schakelt bij gebruik van inductiekookplaat ieder seconde over van laden naar ontladen. HW zei dat dit geen kwaad kon wat ik me zelf moeilijk kan voorstellen. Kan iemand mij gerust stellen. Verder nog even een andere vraag. Werkt bij wifi uitval de batterij normaal verder.
Als je bedoeld zonder internet naar buiten dan zou het wel moeten werken.
Het schakelgedrag bij snel wisselend vermogen is een bekend probleem. Zo ver mij bekend is HW bezig dit op te lossen maar kan dat wel even gaan duren. Het vele schakelen opzich zal op lange termijn inderdaad niet goed zijn voor de relais maar verlopig valt dat onder de garantie en voordat die periode verstreken is verwacht ik wel dat HW de boel heeft verbeterd.
Je klinkt als iemand die niet de makkelijkste weg kiest en bij wijze van spreken geen CO2-neutraal greenwashing certificaat zou kopen om zich alle moeite te besparen. Dan kom je vaak niet weg met een vast contract en 20 cent vast, dan is het een uitdaging om te gaan laden bij overschot en NOM/terugleveren bij een tekort aan stroom.
Het is ook erg leuk om mee bezig te zijn. Waarom probeer je het niet gewoon een tijdje met dynamisch? Je kunt er bij wijze van spreken een dag later alweer vanaf. En het is wel beter voor de wereld, het stroomnet, etc. omdat je gestimuleerd wordt je verbruik te optimaliseren óf dat makkelijker te maken dmv een accu, dan is natuurlijk wel de vraag welke type accu het beste bij je past.
Persoonlijk zou ik oppassen met Leaf accu's als thuisaccu in te zetten, mooi project, maar daar kleven ook erg grote risico's aan.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.