Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:26
JeroenH schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:45:
[...]
Grillig weer, en ik heb (na elkaar, natuurlijk niet tegelijk) ook de vaatwasser en de wasmachine lopen. Dan is de accu hard aan het werk, beide kanten op. NOM lukt aardig, maar met een tweede zou de dekking van de verbruikspieken net als er een wolk voor de zon zit beter zijn.
Eigenlijk kom je dus panelen tekort... ;) de batterij zou eigenlijk niet ingezet moeten worden met daglicht... ik zeg dus daglicht, niet 'zonlicht '. Je pv opbrengst zou met wat wolkjes of op een wat grijze dag nog steeds genoeg moeten zijn om je last overdag te kunnen leveren, en om de batterij op te laden, al zij het dan wat langzamer. Overdimensionering dus... (oh jee dit gaat commentaar geven :) )

[ Voor 32% gewijzigd door bixobie op 22-05-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:42
bixobie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:17:
Je pv opbrengst zou met wat wolkjes of op een wat grijze dag nog steeds genoeg moeten zijn om je last overdag te kunnen leveren
Er ligt 4,8 kWp op het dak hier, maar met bewolking zakt het vermogen zomaar in tot onder de 1000 watt. Als mijn witgoed dan pieken van 2000 watt pakt dan kom ik toch echt te kort. De HW batterij vult dat leuk aan maar dat zal met 1600 watt nu eenmaal beter gaan dan met 800 watt.

Wat jij bedoelt is denk ik energie. Ook op een bewolkte dag (in mei in ieder geval) heb ik meestal wel genoeg zonne-energie om de dag te dekken - maar omdat er stevige verbruikspieken zijn komt er in de praktijk nog best wat van het net.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
EVfan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:13:
[...]

@RSH
Misschien even goed lezen!
Ik suggereer nergens dat ik denk dat wifi stabiel is.
Ja er is fluctuatie, die stoort me natuurlijk niet, maar er is ook een geleidelijke afname van de door de batterij gerapporteerde sterkte in de app over een periode van een à twee weken, en ik heb twee batterijen en die staan op elkaar, dus geen echt verschil in veldsterkte of interferentie tussen die twee, terwijl de ene dit gedrag vertoont, de andere nagenoeg niet.
Dus het gaat niet om 90-100 en 40-50 fluctuatie, naar een geleidelijke afname van 100 naar 40.
Lees je de RSSI ook uit? wat doet die in dezelfde 2 weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ja dat is ook wel zo... in zo'n situatie zou je dan wel heel erg veel panelen moeten hebben... en je kunt ook moeilijk wachten met een wasmachine of vaatwasser tot er weer eens een perfect zonnige dag is. The show must go on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Eigenlijk kom je dus panelen tekort... ;) de batterij zou eigenlijk niet ingezet moeten worden met daglicht... ik zeg dus daglicht, niet 'zonlicht '. Je pv opbrengst zou met wat wolkjes of op een wat grijze dag nog steeds genoeg moeten zijn om je last overdag te kunnen leveren, en om de batterij op te laden, al zij het dan wat langzamer. Overdimensionering dus... (oh jee dit gaat commentaar geven :) )
Humor. Laat dat nu net de functie van de batterijen in NOM mode zijn. Het opvangen van pieken of tijdelijke tekorten in opwekking als je wisselende zon opbrengst hebt.

Je mag er redelijk van uit gaan dat je op deze tijd van het jaar gerekend over een hele dag voldoende opwekt om je gebruik te dekken en zelfs wat over te houden. Als dat niet lukt dan heb je inderdaad niet genoeg liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
(RSH) schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:26:
[...]

Lees je de RSSI ook uit? wat doet die in dezelfde 2 weken?
Nee, die heb ik tot nu toe nog niet systematisch uitgelezen.
Zal dat de komende periode doen en kijken of er een correlatie is.

Edit: ik zie dat het wifi signaal van de P1 meter, die op 50 cm van de router hangt ook gezakt is.
Mogelijk, als hier al eerder aangegeven hangt die te dicht bij de router, en last van ruis (bron @HomeWizard_NL hie op het forum).
Even een rj11 verlengkabeltje zoeken en de P1 meter wat verder weg hangen (?).

[ Voor 33% gewijzigd door EVfan op 22-05-2025 16:42 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
EVfan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:38:
Nee, die heb ik tot nu toe nog niet systematisch uitgelezen.
Als je Home Assistant hebt kun je in de HW-integratie de sensoren voor wifi strength en wifi RSSI van de batterij en de P1-meter aanzetten, en dit dan monitoren/loggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DblDAxphaii5p_QGmJNJvH1XX4E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Jf2MzFhb9DeaBoXnKyJJjAX6.png?f=fotoalbum_medium

Handig om te zien of bv een firmware-update, of een andere wijziging, voor een trendbreuk hierin zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
JeroenH schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:51:
[...]

Als je Home Assistant hebt kun je in de HW-integratie de sensoren voor wifi strength en wifi RSSI van de batterij en de P1-meter aanzetten, en dit dan monitoren/loggen:

[Afbeelding]

Handig om te zien of bv een firmware-update, of een andere wijziging, voor een trendbreuk hierin zorgt.
@JeroenH
Dank je, ik gebruik geen HA, dus zal een andere manier moeten zoeken om de rssi te loggen (zonder dure apparatuur).
Maar wat me zou verbazen is als de batterijen die op elkaar staan, enkele meters van een Fritz repeater verschillend zouden reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Inmiddels 40 dagen 2 PiB’s hier actief. Totaal 43 cycli elk en elk 135 kWh PV energie omgezet in nuttig later verbruik in de avond en nacht. RTE 74%.
Heb de batterij op dit moment ontgrendeld, dus 1600W maximaal teruglever vermogen.
Was de afgelopen dagen niet thuis, dus basisverbruik is dan wat lager (ca. 300W en feitelijk alleen de koelmachine van de wijnopslag die 950W vermogen heeft en elke een tot twee uur een minuut of 5 aanslaat).
Prachtig om te zien hoe de “hoofdaansluiting” netjes NOM wordt gehouden. Dwz het totaal gedurende een etmaal gemiddeld geen (in ons geval 100 Wh) uit het net wordt getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSP8X5Oi_Z6NSDBsOECue4tZ-0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INzcuM7E708VOztHSm9ZwcJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Als je inzoomt op de nacht periode zie je wel dat de batterij de koelmachine niet “bijhoudt” en korte tijd wat uit het net wordt opgenomen en na afslaan van de machine nog wat wordt teruggeleverd.
Details, de batterijen in combinatie met de PV houdt 24 uur de afname van het net op nul.
Als we thuis zijn lukt dat net niet, dan zijn de batterijen rond 0500-0600 uur leeg. Vandaar dat ik een derde besteld heb, naast hobby, gewoon een drive om icm mijn dynamisch contract minimale netafname getimed op de kWh prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:22:
Inmiddels 40 dagen 2 PiB’s hier actief. Totaal 43 cycli elk en elk 135 kWh PV energie omgezet in nuttig later verbruik in de avond en nacht. RTE 74%.
Heb de batterij op dit moment ontgrendelt, dus 1600W maximaal teruglever vermogen.
Was de afgelopen dagen niet thuis, dus basisverbruik is dan wat lager (ca. 300W en feitelijk alleen de koelmachine van de wijnopslag die 950W vermogen heeft en elke een tot twee uur een minuut of 5 aanslaat).
Prachtig om te zien hoe de “hoofdaansluiting” netjes NOM wordt gehouden. Dwz het totaal gedurende een etmaal gemiddeld geen (in ons geval 100 Wh) uit het net wordt getrokken.

[Afbeelding]

Als je inzoomt op de nacht periode zie je wel dat de batterij de koelmachine niet “bijhoudt” en korte tijd wat uit het net wordt opgenomen en na afslaan van de machine nog wat wordt teruggeleverd.
Details, de batterijen in combinatie met de PV houdt 24 uur de afname van het net op nul.
Als we thuis zijn lukt dat net niet, dan zijn de batterijen rond 0500-0600 uur leeg. Vandaar dat ik een derde besteld heb, naast hobby, gewoon een drive om icm mijn dynamisch contract minimale netafname getimed op de kWh prijzen.
Je hebt een dynamisch contract schrijf je. Waarom laat je de batterijen dan laden op nog vrij dure uren ipv terugleveren aan het net? Als je in de beta testgroep zit kun je dat al wat meer besturen.

Mocht je dat niet zitten dan is van de wifi af gooien de enige optie nog. Moet je zin in hebben. Ik heb dat wel een periode gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:26:
[...]

Je hebt een dynamisch contract schrijf je. Waarom laat je de batterijen dan laden op nog vrij dure uren ipv terugleveren aan het net? Als je in de beta testgroep zit kun je dat al wat meer besturen.

Mocht je dat niet zitten dan is van de wifi af gooien de enige optie nog. Moet je zin in hebben. Ik heb dat wel een periode gedaan.
@Devke
Je hebt gelijk dat er nog wat meer te optimaliseren is. Maar zonder gebruik van HA is er met de app nu alleen een mogelijkheid om de batterij handmatig te laden of NOM. En ik vind dit resultaat toch wel erg bemoedigend.

Ben geen beta tester en heb nog geen echte zin om met HA te knutselen. Dus ga voorlopig werken met wat nu via de app “automatisch” mogelijk is.
In afwachting van wat er komen gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:43
Heeft iemand van jullie al een kast ombouw gemaakt? Mijn batterij staat in de garage aan de kant van de garage rolluik. Als het regent zou het kunnen gebeuren dat er water op de batterij komt. Niet wenselijk. Ik dacht dus een plato te maken om hem van de grond te halen en dan links en rechts een soort wand te maken.

Uiteraard rekening houdende met de ruimte die eromheen moet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWSR0cPXG3u_AzX-DOo2luWnnRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RycqlvYElJjDJiBb9pAtvTA1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DennisDCT op 22-05-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:33
Loadercoder schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:22:
Even een status update, over de onstabiele verbinding tussen de P1 meter en de batterijen.
Ik heb alle tips gezien en heb deze ook gecontroleerd en uitgevoerd.

Los 2.4Ghz netwerk gemaakt voor de batterijen en de P1 meter. Dit heb ik ook gedaan zodat ik beter de boel kan monitoren.

Maar helaas bleef de verbinding tussen de P1 meter en batterijen niet stabiel. In de tussentijd heb ik ook contact gezocht met de helpdesk van Homewizard en is er een nieuwe versie van firmware op de P1 meter geinstalleerd. Op moment van schrijven is dit versie 6.0201 en deze loste mijn probleem op. Daarna geen last meer is inmiddels 2 weken stabiel.

Een ieder bedankt voor het meedenken.

Groeten Loadercoder
Na 16 dagen geheel zonder foutmeldingen, heb ik vandaag de melding weer dat 1 vd batterijen geen verbinding met de P1 kon maken. Dit met 6.0200 firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:14
DennisDCT schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:14:
Heeft iemand van jullie al een kast ombouw gemaakt? Mijn batterij staat in de garage aan de kant van de garage rolluik.
Heb geen kast om de🔋 gebouwd, maar heb je enig idee hoe koud het in de winter in je garage wordt, of is die verwarmd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:59:
[...]

@Devke
Je hebt gelijk dat er nog wat meer te optimaliseren is. Maar zonder gebruik van HA is er met de app nu alleen een mogelijkheid om de batterij handmatig te laden of NOM. En ik vind dit resultaat toch wel erg bemoedigend.

Ben geen beta tester en heb nog geen echte zin om met HA te knutselen. Dus ga voorlopig werken met wat nu via de app “automatisch” mogelijk is.
In afwachting van wat er komen gaat. :)
Helder verhaal. Ik begon het trap lopen ook beu te worden dus dit is al een verademing (beweeg al genoeg 😜).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21
Sinds vandaag dus hier 2 batterijen, maar als ik in grafiek kijk zie ik 1500 W totaal, maar op lagere school heb ik 800 + 800 is 1600 , of zie ik iets over het hoofd??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3KUhOPHrbzoi6FJJm_JtXuXTjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXltcsCWBmfBfhMFUHBBARDC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door ivo1969 op 22-05-2025 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:43
Klassieker schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:27:
[...]

Heb geen kast om de🔋 gebouwd, maar heb je enig idee hoe koud het in de winter in je garage wordt, of is die verwarmd?
Muren en plafond allemaal opnieuw geïsoleerd. Daarnaast staat er een mega radiator (die stond voorheen in de woonkamer) dus ik zou die garage kunnen verwarmen. Ik ga liever wat stoken in de winter dan dat ik de batterij in huis haal. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:34:
Sinds vandaag dus hier 2 batterijen, maar als ik in grafiek kijk zie ik 1500 W totaal, maar op lagere school heb ik 800 + 800 is 1600 , of zie ik iets over het hoofd??
De grafieken zijn dynamisch en de schaal past zich aan aan de gemeten actieve waarden. Dus ze tonen niet de maximum waarde als die niet gehaald is.

De som van de batterijen kan je bij elke batterij in details zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
hanev001 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:40:
[...]

De grafieken zijn dynamisch en de schaal past zich aan aan de gemeten actieve waarden. Dus ze tonen niet de maximum waarde als die niet gehaald is.

De som van de batterijen kan je bij elke batterij in details zien
ja oke , daar staat bij beiden 800W,,, owwww nee ben niet helder, Max ontladen is 800W.

Maar goed beiden geven aan buikje vol te hebben dus daarom dacht ik 1600W

[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 22-05-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:42:
[...]

ja oke , daar staat bij beiden 800W,,, owwww nee ben niet helder, Max ontladen is 800W.

Maar goed beiden geven aan buikje vol te hebben dus daarom dacht ik 1600W
Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

In de app, onder meters kies je een batterij en onderaan bij de groeps instelling moet bij 2 stuks voor max opladen dan 1600 staan. Max ontladen is 800 of 1600 als je hebt ontgrendeld.

Staat er iets anders dan klopt er iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
hanev001 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

In de app, onder meters kies je een batterij en onderaan bij de groeps instelling moet bij 2 stuks voor max opladen dan 1600 staan. Max ontladen is 800 of 1600 als je hebt ontgrendeld.

Staat er iets anders dan klopt er iets niet.
Bij beiden batterijen ziet het er zo er onder eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_KCkGhzUt1Lv2LsYKBd6H3OZBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hm9Tf18mO4IpgNOYvYcqGGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbsPsz3pUfvrQfzHHhtvl24bRMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYVfBnWdrgLzI1IqRNqLg1Yc.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom dacht ik dat erbij andere getoonde grafiek dat daar 1600W zou staan.

Beiden batterijen zijn helemaal buikje vol

[ Voor 25% gewijzigd door ivo1969 op 22-05-2025 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:34:
Sinds vandaag dus hier 2 batterijen, maar als ik in grafiek kijk zie ik 1500 W totaal, maar op lagere school heb ik 800 + 800 is 1600 , of zie ik iets over het hoofd??[Afbeelding]
Had je ook minimaal 1600 watt overschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Had je ook minimaal 1600 watt overschot?
Als beiden opgeladen zijn lijkt mij toch van wel toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:58:
[...]

Als beiden opgeladen zijn lijkt mij toch van wel toch??
Nee hoor. Als hij de hele dag samen op 1000 watt staat te laden is hij ook vol nu. Dus ieders 500 W

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 22-05-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Nee hoor. Als hij de hele dag samen op 1000 watt staat te laden is hij ook vol nu. Dus ieders 500 W
Dan volg ik het ff niet meer, maar eigenlijk heb ik ivm morgen iets anders aan mijn hoofd, kwartje wil hier ff niet vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:17:
[...]

Na 16 dagen geheel zonder foutmeldingen, heb ik vandaag de melding weer dat 1 vd batterijen geen verbinding met de P1 kon maken. Dit met 6.0200 firmware
Bedoel je niet 6.0201? 6.0200 is niet vrijgegeven door HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Dan volg ik het ff niet meer, maar eigenlijk heb ik ivm morgen iets anders aan mijn hoofd, kwartje wil hier ff niet vallen.
Als je opwek minimaal 1600 Watt overschot heeft dan laden de batterijen beide met 800 Watt op. Stel je hebt een overschot van 1000 Watt dan zul je een verdeling zien over beide. Al zal dat in de app lastig zijn denk ik. Ik bekijk alles via HA. Gebruik app niet zo vaak. Als dat lang genoeg is kun je met dit zonnige weer ook best de boel volkrijgen. Het beste kun je dan een keer kijken in de NU weergave. Dan zie je wel wat er gebeurd. Zie je dan 1600 bij je PIB dan zitten ze op max. Mits je natuurlijk voldoende opwek hebt. Sterkte voor morgen!

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 22-05-2025 19:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MartindM
Klassieker schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:27:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj77D62FeQs0uzDiujm4lTF-dvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV9gkvCt95J8FTaG3dWSsxX2.jpg?f=fotoalbum_large bij deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:00:
[...]

Ja maar oude batterij is van 0 naar 800 w opladen gegaan en de vandaag ontvangen batterij van 50 naar 100% dus ook 800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
Devke schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:05:
[...]

Bedoel je niet 6.0201? 6.0200 is niet vrijgegeven door HW.
HW heeft bij mij de 6.0200 geinstalleerd nadat ik herhaaldelijk geklaagd had.
Ik ben geen beta tester, maar denk dat dat een nog niet released firmware is.

Verbindingen waren 16dgn stabiel tot vandaag.
Hou dat dan weer in de gaten.
Mocht het probleem zich frequenter voordoen,
Kan ik nog proberen om mijn accesspoint wat nu in de meterkast staat verplaatsen naar de garage waar de PIB’s staan. Dan hebben de PIB’s nog beter verbinding met Wifi (wat toch al boven de 90% ligt).
De p1 (in de meterkast) heeft wellicht minder last van interferentie.
Uiteindelijk kan ik de P1 ook nog naar de garage brengen dmv een verlenger,
Dat is dan nog minder interferentie met datgeen wat zich in/rond de meterkast bevind (fritzbox 7583/homey pro) en liggen de p1/PIB’s bij elkaar (alhoewel dat niets zou moeten brengen, want de P1 heeft verbinding met de PIB’s middels wifi en niet rechtstreeks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:03:
[...]

HW heeft bij mij de 6.0200 geinstalleerd nadat ik herhaaldelijk geklaagd had.
Ik ben geen beta tester, maar denk dat dat een nog niet released firmware is.

Verbindingen waren 16dgn stabiel tot vandaag.
Hou dat dan weer in de gaten.
Mocht het probleem zich frequenter voordoen,
Kan ik nog proberen om mijn accesspoint wat nu in de meterkast staat verplaatsen naar de garage waar de PIB’s staan. Dan hebben de PIB’s nog beter verbinding met Wifi (wat toch al boven de 90% ligt).
De p1 (in de meterkast) heeft wellicht minder last van interferentie.
Uiteindelijk kan ik de P1 ook nog naar de garage brengen dmv een verlenger,
Dat is dan nog minder interferentie met datgeen wat zich in/rond de meterkast bevind (fritzbox 7583/homey pro) en liggen de p1/PIB’s bij elkaar (alhoewel dat niets zou moeten brengen, want de P1 heeft verbinding met de PIB’s middels wifi en niet rechtstreeks).
Officieel is die 6.0200 niet uitgebracht. Vanuit deze beta test gingen we namelijk gelijk door naar 6.0201. Is op de eerdere gedeelde link naar github te lezen. Jij hebt denk ik 4 batterijen? Probeer alles te lezen hiero maar kan soms ff wat missen. Dit is er verbeterd in versie 6.0201 (beta) aldus HW:

Wanneer de modus is ingesteld op to_full en alle batterijen volledig zijn opgeladen, zal de modus nu overschakelen naar standby in plaats van zero. Deze wijziging zorgt ervoor dat de automatisering zelf kan bepalen wat de volgende stap is. Dit gebeurt alleen wanneer je de modus via de API op to_full instelt. Als je dit via de app doet, schakelt de modus terug naar zero.

We hebben ook verdere verbeteringen aangebracht in het geheugenbeheer, wat de algehele systeemstabiliteit verder zou moeten verhogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 22-05-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:38
ivo1969 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Ja maar oude batterij is van 0 naar 800 w opladen gegaan en de vandaag ontvangen batterij van 50 naar 100% dus ook 800W
De 100% SOC (links in de grafiek) heeft niets met de 800W/1600W te maken.
Als de SOC nu 100% is dan staat dat gelijk aan 2x 2.7kWh = 5.4kWh, maar dat wordt dus alleen in procenten weer gegeven.

Je kúnt nu met maximaal 1600W laden, maar als je slechts 1400W overschot hebt die anders naar het net op gaat dan laadt hij dus ook maximaal 1400W. Dat de SOC uiteindelijk 100% is zal dan gewoon langer duren, maar hij komt er wel.
De schaal van de grafiek (rechts, in dit geval “1500”) wordt aangepast naar het vermogen wat de batterij (of andere meter van HW) trekt.
Stel dat in de winter de batterijen laden met maximaal 900W over de hele dag, dan zal rechts in de grafiek bv “1000W” staan.

Lastig te omschrijven, maar ik hoop dat het duidelijker wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0DY7mEficUziS8qI4_MX-fpyhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6EiN8nQt3zdB20pwfMDAMydO.png?f=fotoalbum_large
Zat genoeg opbrengst, laden met max. 1600W, grafiek loopt tot 2000W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd7NMF02uvUL643QNoyR23K79OY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pgsCfANAVE4x8FnZkKNnTuzy.png?f=fotoalbum_large
Bewolkt weer, laden met met max. 1322W, grafiek loopt tot 1500W (let niet op het missen vd linker helft vd grafiek, batterijen stonden nog uit ivm het “issue” van vorige week wat geen issue bleek te zijn).

[ Voor 35% gewijzigd door Harri op 22-05-2025 20:27 . Reden: Grafiekjes erbij ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 22:34
Harri schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:11:
[...]

De 100% SOC (links in de grafiek) heeft niets met de 800W/1600W te maken.
Als de SOC nu 100% is dan staat dat gelijk aan 2x 2.7kWh = 5.4kWh, maar dat wordt dus alleen in procenten weer gegeven.

Je kúnt nu met maximaal 1600W laden, maar als je slechts 1400W overschot hebt die anders naar het net op gaat dan laadt hij dus ook maximaal 1400W. Dat de SOC uiteindelijk 100% is zal dan gewoon langer duren, maar hij komt er wel.
De schaal van de grafiek (rechts, in dit geval “1500”) wordt aangepast naar het vermogen wat de batterij (of andere meter van HW) trekt.
Stel dat in de winter de batterijen laden met maximaal 900W over de hele dag, dan zal rechts in de grafiek bv “1000W” staan.

Lastig te omschrijven, maar ik hoop dat het duidelijker wordt.
Twee aparte grafieken zou m.i. veel beter zijn. De ene laad/ontlaad vermogen batterij en de andere de SoC (totaal en per batterij). Zou veel helderder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:39
Hmm, locatie...
Goeie om over te denken.

- berging, kan maar sta-in-de-weg. Komt wel dicht in de buurt van leidingen, CV/Boiler en buffervat van WP. Lijkt me niet ideaal
- logeerkamer/rommelkamer idem, wel iets meer ruimte
- eigen PC kamer, plek kan ik maken, is wel op de slaap etage. Komt ook in principe verder niemand. Wel hoop tech spul aanwezig.

Laatste 2 moet ik een kabel naar toe trekken voor eigen groep...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pie314
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:35
Woensdag 21 mei mijn HW plug-in-batterij geleverd. Besteld in februari 2025. Dus niet eind april zoals aangegeven bij de bestelling. Geen probleem, belangrijker is dat ie er is.
Geen problemen met transport e.d. en mooi in het tijdsframe afgeleverd.

Omdat de P1-dongle al enkele weken in gebruik was ging de koppeling als vanzelf. Het synchroniseren met het stroomnet duurde circa 10 minuten (zoals aangegeven). De twee oranje Leds tijdens de synchronisatie zette mij even in de alert stand. Niet nodig want, ze verdwenen nadat de synchronisatie was voltooid.

De batterij had 0 cycli, stroomimport 3.39W, stroomexport 3.38W. Dus, ik had 1 cyclus wel verwacht …

Vervolgens de batterij vol geladen en de nacht was net lang genoeg om de batterij te ontladen, en toen werd er weer geladen.

Kortom de batterij doet wat ie moet doen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jpiek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:28:
Laatste 2 moet ik een kabel naar toe trekken voor eigen groep...
Niet als je één batterij neemt, of zelfs bij meerdere en het met 1600/2400/3200 watt ontladen niet ontgrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:13

fxs81

Julianadorp

ivo1969 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Sterkte morgen man

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
JeroenH schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:38:
[...]

Niet als je één batterij neemt, of zelfs bij meerdere en het met 1600/2400/3200 watt ontladen niet ontgrendeld.
Weet ik, maar wil een eigen groep, en heb w + 5kWh nodig voor NOM. Een zeker +1600W

En ik wil het al helemaal niet op een belaste groep zonder randaarde samen met mijn andere apparatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:37
Mjans19 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Sinds kort hier ook een 2e batterij en gisteren viel me op dat de relais stonden te klapperen voor een aantal seconden. Ik heb helaas geen screen shot van de Now situatie maar zal het in de gaten houden. De batterijen waren nagenoeg vol op dat moment. Ik heb dit trouwens niet eerder gehoord, sinds januari een batterij.
In het begin had ik dit vaker met mijn ene batterij. Toevallig recent ook weer even een kort momentje. Vaak als het net bewolkt is. Het lijkt erop dat er dan een grens is waarop die net wel net niet aan het werk moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jpiek schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:42:
Weet ik, maar wil een eigen groep, en heb w + 5kWh nodig voor NOM. Een zeker +1600W

En ik wil het al helemaal niet op een belaste groep zonder randaarde samen met mijn andere apparatuur...
Dan ontkom kom je idd niet aan een vrije groep, en in jouw geval, aan een kabel trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234Rob5678
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 00:24
EVfan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:59:
[...]

@JeroenH
Dank je, ik gebruik geen HA, dus zal een andere manier moeten zoeken om de rssi te loggen (zonder dure apparatuur).
Maar wat me zou verbazen is als de batterijen die op elkaar staan, enkele meters van een Fritz repeater verschillend zouden reageren.
Kijk eens in je mesh configuratie. Mijn twee PIB’s staan naast elkaar op zolder waar ook een mesh repeater staat. Een van de twee is op een gegeven moment gekoppeld geraakt aan de mesh repeater in de huiskamer. Even opnieuw gekoppeld aan het netwerk en opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDRAjx1vU_DnC-a8bc18d6WKLXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKuoI0er8urgihGa5AJxx6Qa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55
Mijn PiB is woensdag geheel volgens afspraak geleverd. 1 Cyclus, half vol.

Al noest bezig geweest de PiB in mijn eigen software in te bouwen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwjSBP_5G-K84zJy097Tu4UKRak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DaBQ9OyZaVW4NAXCY4oTZAX2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 19:09

BKK

Bij welke omstandigheden zou je kiezen voor een derde PIB? Ik ben hierover aan het twijfelen . Mijn redenatie zou nu zijn: als ik met 2 pib’s nog steeds meer dan ongeveer 3 kWh teruglever zou dit een derde pin rechtvaardigen of denk ik hierin te simpel? Op basis van wat hebben andere gebruikers een derde of vierde genomen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
BKK schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 00:25:
Bij welke omstandigheden zou je kiezen voor een derde PIB? Ik ben hierover aan het twijfelen . Mijn redenatie zou nu zijn: als ik met 2 pib’s nog steeds meer dan ongeveer 3 kWh teruglever zou dit een derde pin rechtvaardigen of denk ik hierin te simpel? Op basis van wat hebben andere gebruikers een derde of vierde genomen?
Niet alleen of je hem vol krijgt, maar ook leeg. Als 2 stuks niet tot 0 onladen gedurende een groot deel van het jaar gaat een derde dus niet helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Mijn redenering voor het al dan niet aanschaffen van nog een PiB is dat je capaciteit zo moet zijn dat je de PiB(s) op dagelijkse basis in de winter niet vol krijgt maar wel leeg en in de zomer niet leeg maar wel vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 23-05-2025 07:24 . Reden: verbeterd op grond van gemaakte opmerkingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Prisma16 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:10:
[...]

Mijn redenering voor het al dan niet aanschaffen van nog een PiB is dat je capaciteit zo moet zijn dat je de PiB(s) in de winter niet vol krijgt en in de zomer niet leeg.
Als je het woord "net" voor beide beweringen zet ben ik het met je eens. Anders is groter altijd beter ;)

1 megawattuur batterij krijg ik in de winter ook niet vol en in de zomer ook niet leeg. Toch een beetje zonde ;)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
@BKK
Ik heb dezelfde vraag gehad. Gemiddeld had ik zonder PiB van half april tot begin oktober per maand een teruglevering van minimaal 300 kWh, dus kan ik 3 batterijen vullen. En met handmatig laden en een dynamisch tarief in de winter idem bij gunstige prijzen.
Toch had ik er aanvankelijk maar 2 besteld. Ik wilde eerst zien hoe ver ik met twee batterijen kom.
Dat werkt heel goed, zie eerdere post gisteren.
Maar . . . .
Mijn twee batterijen zijn als we thuis zijn in deze tijd rond 1300-1400 uur al vol, draaien dan NOM tot de vroege avond en zijn rond 0400-0500 uur weer leeg. In de zomer zal nachtverbruik nog hoger zijn vanwege de koelmachine van mijn wijnkelder (pakt op in heel warme perioden wel 4 kWh in een nacht), dus zijn ze nog eerder leeg.
Dus zoals @phYzar aangeeft, zowel goed kunnen laden alsook legen is het criterium. Ik krijg 3 batterijen goed geladen, en ook gemakkelijk in de avond/nacht weer leeg. Dus een derde besteld, jammer dat die ruim 3 maanden levertijd heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 23-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Laatst online: 24-05 19:37
Ik zit ook een beetje met de vraag of een extra PiB voor mij zin heeft. Ik heb er nu 2 draaien en die zijn met dit soort dagen inderdaad tussen 12-14 uur vol (afhankelijk van of ik thuis ben en grootverbruikers aan heb). 's Nachts heb ik hier nu voldoende aan, 's morgens zijn ze nog ca. 20-30% vol. Maar als het warmer wordt heb ik 's nachts de airco aan en ik weet niet precies wat het nachtverbruik dan zal zijn (ik heb de airco's nog geen jaar). Voor nu eerst maar eens monitoren over de zomer heen en dit najaar een keuze maken. De airco 's nachts aan gaat ook slecht om 3-4 maanden per jaar, kan dat dan uit is ook iets waar ik naar wil kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeoWilly86 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:39:
Ik zit ook een beetje met de vraag of een extra PiB voor mij zin heeft. Ik heb er nu 2 draaien en die zijn met dit soort dagen inderdaad tussen 12-14 uur vol (afhankelijk van of ik thuis ben en grootverbruikers aan heb). 's Nachts heb ik hier nu voldoende aan, 's morgens zijn ze nog ca. 20-30% vol. Maar als het warmer wordt heb ik 's nachts de airco aan en ik weet niet precies wat het nachtverbruik dan zal zijn (ik heb de airco's nog geen jaar). Voor nu eerst maar eens monitoren over de zomer heen en dit najaar een keuze maken. De airco 's nachts aan gaat ook slecht om 3-4 maanden per jaar, kan dat dan uit is ook iets waar ik naar wil kijken.
We hebben allemaal denk ik wel een verbuiker in huis die in de zomer het stroomverbruik laat toenemen. De 1 een wijnkoeler, de ander een airco en in mijn geval de diepvries. Die staat op zolder ivm geen andere plek beschikbaar. Die draait al langer en trekt dan wel e.a. weg. Straks gaat de airco meedoen in de avond uurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43

aip

Devke schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 07:58:
[...]

We hebben allemaal denk ik wel een verbuiker in huis die in de zomer het stroomverbruik laat toenemen. De 1 een wijnkoeler, de ander een airco en in mijn geval de diepvries. Die staat op zolder ivm geen andere plek beschikbaar. Die draait al langer en trekt dan wel e.a. weg. Straks gaat de airco meedoen in de avond uurtjes.
En los van duurverbruik, kan ook piekverbruik een rol spelen. Wij koken meestal vrij laat - zo rond 20u - en dan trekt de inductie en oven ruim meer dan de Pv nog leveren, zelfs in deze tijd van het jaar. Met de derde PiB kunnen wij die pieken van tot ca 3kW afdekken in combinatie met de panelen. Met twee lukte dat niet. In absolute zin zou ik het met 2 ook redden in deze tijd van het jaar (in de ochtend nog ca 40% vol). Desondanks ben ik dus wel blij met onze derde PiB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 08:05:
[...]

En los van duurverbruik, kan ook piekverbruik een rol spelen. Wij koken meestal vrij laat - zo rond 20u - en dan trekt de inductie en oven ruim meer dan de Pv nog leveren, zelfs in deze tijd van het jaar. Met de derde PiB kunnen wij die pieken van tot ca 3kW afdekken in combinatie met de panelen. Met twee lukte dat niet. In absolute zin zou ik het met 2 ook redden in deze tijd van het jaar (in de ochtend nog ca 40% vol). Desondanks ben ik dus wel blij met onze derde PiB.
Zeker met dynamisch wil je de dure netafname uren alleen gebruiken voor teruglevering vanuit je panelen of de batterij laten inspringen. De batterij dan wel dynamisch laden op goedkope uren. Zit zelf ook dynamisch. Heb binnen HA e.a. gemaakt om te kijken of TVT ook tot optie gaat behoren. Te vroeg voor conclusies nog. Ik heb wel een case richting Homewizard beschreven m.b.t. dynamisch en de PIB. Meer mensen stappen over naar dynamisch. Dus ook daar ligt een afzetmarkt. Zal tzt e.a. posten.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 23-05-2025 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 19:09

BKK

Dank voor de goede reacties. Bij mij zijn de twee pib’s rond 12-14uur vol, dan nom en meestal rond 4-5uur leeg. Ik zie overdag van de laatste 10dagen dat ik er 5 meer dan 2,5kwh teruglever(het is dan wel erg zonnig geweest). Uiteindelijk ga ik in de periode april-oktober tussen de 250-350kwh terugleveren. Ik denk dat ik een derde ga bestellen. Ook omdat je dat 2400w kunt ontladen en daardoor de pieken van koken en jacuzzi beter kunnen opvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05 09:49
Gisteren de accu door een bekende in ontvangst laten nemen.
Bij thuiskomst stekker in het stopcontact, toegevoegd aan de app en klaar?

Kwam met 49% lading, 0 cycli. Vannacht mooi ontladen en staat nu al weer een paar uur te laden.

Voor mij inderdaad plug&play. Tot nu toe een prima indruk, wel ga ik in de toekomst een beter plekje zoeken in de schuur i.p.v. op een keukenzoldertje vanwege de temperatuur die het daar zomers kan worden.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Wij hebben geen piekverbruiker ( :+ ) in huis die zomers veel trekt. Wel een die juist 's nachts veel doet (warmtepomp).
Idealiter wil ik zo veel stroom kunnen opslaand dat ik de avond en nacht doorkom op de lading. En ik wil zo min mogelijk terugleveren.

ergens tussen die twee uitersten zit het ideale punt qua capaciteit van de accu(s). vwb de warmtepomp moet ik wel zo'n 1200-1900 aan vermogen hebben. 1600 zou ook kunnen want de kortsdurende piek van boven de 1600 wil ik dan nog wel voor lief nemen. da's een paar cent en de prijs van een 3de accu niet waard.

Een Homey flow zet nu iedere dag in een excelsheet wat ik overdag teruglever (en dus op kan slaan) en hoeveel ik 's avonds/nachts gebruik. De laagste van die twee is wat ik minimaal kwijt kan/moet kunnen in een accu. verbruik avond/nacht is wat ik in de accu moet kunnen hebben om NOM te kunnen draaien, vermist dat overdag ook erin gestopt kan worden.

dat gooi ik alllemaal in een staatje per kWh om te kijken hoe dat bij 1, 2 3 etc kWh aan accu's uitvalt. Daaruit valt weer te halen hoeveel kWh ik kan opslaan en gebruiken en dus niet hoef in te kopen. En hoeveel ik daarmee bespaar bij een prijs van (nu) 28 cent per kWh.

Sinds 22-3 staat in dit overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KhGhHX3uxyjnSZqV-zQUcU1z8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iTssipdSlqiKOtyNMsqS7O0.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk ik naar TVT zou rond de 6 kWh ideaal zijn, Wil ik maximaal NOM, moet ik een zo groot mogelijke accu hebben.

Kijk ik naar de uitschieters per datum is rond de 12 kWh ideaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NpWCpuEaYFl3WHcyF3nZ61Lb9M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz0hJTuR9pssqsEo8lyr1Hc9.jpg?f=user_large

Disclaimer: het staatje veranderd met de dag...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FritsHome
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUoLBf0MGaDb80tygJRXHzfiVOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXZS1vEriSB4PN4JcyWF4hHx.jpg?f=fotoalbum_large
Blij met alle informatie die hier gedeeld wordt. Ik twijfelde of ik een derde accu nodig had. In de ochtend waren de twee nog niet leeg maar het stroomverbruik gaat in de komende maanden toenemen en ik moet nog veel aan het net onttrekken omdat er regelmatig hoge pieken gevraagd worden. Besloten om de derde wel in gebruik te nemen, dank voor jullie bijdrage!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
Besteld: 26 februari 10:23
2 weken mail: 12 mei 17:43
Betaal mail: 21 mei 11:06
Betaald: 21 mei 15:20
Trans-mission mail: 21 Mei 15:42 met de mededeling dat batterij 22 mei geleverd wordt.
Helaas is er niemand thuis de 22ste.
22 mei In de ochtend (09:30) gebeld met lokale Trans-mission vestiging, geven aan dat ze in de middag gaan leveren (dan is er wel iemand thuis).
22 mei 10:17 bezorger belt dat hij over 15 minuten bij mij is. Ik geef aan dat ik er niet ben en heb gesproken met zijn verstiging voor levering einde middag. Hij weet van niks en kan ook niet in de middag leveren. Het wordt morgen. (Geen probleem voor ons, want dan is er wel iemand thuis)
23 Mei 08:30 mail van trans-mission dat levering vandaag is tussen 09:21 en 11:21
23 Mei 09:36 batterij wordt geleverd.
23 mei 10:05 batterij geïnstalleerd up and running.

Al met al prima verlopen. Zoals op dit forum al vaker is gemeld wanneer je betaald is de levering meestal de volgende werkdag. Ik wist dit maar was te enthousiast met betalen, ik had gewoon pas de 22ste moeten betalen zodat de levering de 23ste zou plaatsvinden. Ik kreeg wel een mailtje van Trans-mission dat de levering de 22ste mislukt was en ik kon op hun site een nieuwe datum kiezen maar ik kon ook kiezen dat ik mijn levering bij hun kon ophalen.
Ik ben in ieder geval tevreden met het hele proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onnooooo
  • Laatst online: 21:15
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:50:
Wij hebben geen piekverbruiker ( :+ ) in huis die zomers veel trekt. Wel een die juist 's nachts veel doet (warmtepomp).
Idealiter wil ik zo veel stroom kunnen opslaand dat ik de avond en nacht doorkom op de lading. En ik wil zo min mogelijk terugleveren.

ergens tussen die twee uitersten zit het ideale punt qua capaciteit van de accu(s). vwb de warmtepomp moet ik wel zo'n 1200-1900 aan vermogen hebben. 1600 zou ook kunnen want de kortsdurende piek van boven de 1600 wil ik dan nog wel voor lief nemen. da's een paar cent en de prijs van een 3de accu niet waard.

Een Homey flow zet nu iedere dag in een excelsheet wat ik overdag teruglever (en dus op kan slaan) en hoeveel ik 's avonds/nachts gebruik. De laagste van die twee is wat ik minimaal kwijt kan/moet kunnen in een accu. verbruik avond/nacht is wat ik in de accu moet kunnen hebben om NOM te kunnen draaien, vermist dat overdag ook erin gestopt kan worden.

dat gooi ik alllemaal in een staatje per kWh om te kijken hoe dat bij 1, 2 3 etc kWh aan accu's uitvalt. Daaruit valt weer te halen hoeveel kWh ik kan opslaan en gebruiken en dus niet hoef in te kopen. En hoeveel ik daarmee bespaar bij een prijs van (nu) 28 cent per kWh.

[Afbeelding]

Kijk ik naar TVT zou rond de 6 kWh ideaal zijn, Wil ik maximaal NOM, moet ik een zo groot mogelijke accu hebben.

[Afbeelding]

En in aanvulling mijn observatie met 9 panelen van 350 W en 1 batterij. Meestal kom ik de nacht wel door als ik niet uitgebreid kook. Iedere nacht heb ik toch 0,2-0,4 kWh afname uit net. Ik vermoed door Quooker met kortstondige en hoge pieken. Die kan de batterij maar lastig opvangen.

Dat zal met een stationaire afname van warmtepomp mogelijk meevallen. Heb je ook zicht op de piekbelastingen van legionellaruns en back up heater?
De WP is hier in bestelling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:52
  • 2 maart 2025 besteld, verwachte levering mei 2025
  • 12 mei 2025 een e-mail dat de verwachting is dat de batterij met 2 weken geleverd wordt
  • 21 mei 2025 betaal e-mail ontvangen en betaald
  • 23 mei 2025 is de batterij geleverd
Installatie is eenvoudig. Zowel de batterij als de P1-meter werden geüpdatet en vrijwel direct begon de batterij met 800w te laden. Geheel voorspoedig.

[ Voor 7% gewijzigd door MichielFRL op 23-05-2025 10:52 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vermist dat overdag ook erin gestopt kan worden.
Dat is volgens mij de hele crux in het verhaal. Je staatje gaat alleen op op het moment dat je hem daadwerkelijk elke dag vol krijg. Juist in de winter wordt dat een probleem tenzij je een ongans aantal panelen hebt.

Het voordeel wat je dan haalt is dat je accu's wat minder cycles krijgen en dus wellicht langer meegaan. Maar eerlijk, wie van ons heeft over 15 jaar nog een 2,4 ghz netwerk draaien. O-)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magic schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Dat is volgens mij de hele crux in het verhaal. Je staatje gaat alleen op op het moment dat je hem daadwerkelijk elke dag vol krijg. Juist in de winter wordt dat een probleem tenzij je een ongans aantal panelen hebt.

Het voordeel wat je dan haalt is dat je accu's wat minder cycles krijgen en dus wellicht langer meegaan. Maar eerlijk, wie van ons heeft over 15 jaar nog een 2,4 ghz netwerk draaien. O-)
Waarom zou dat over 15 jaar niet meer werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 11:13
Wie had gedacht dat de telcos 2G en 3G uit zouden schakelen?

Voordeel met Wifi is wel dat je dat zelf onder controle hebt, maar het kan natuurlijk altijd dat backwards compatibility gedropt wordt in faveure voor snelheid in een toekomstige standaard. En dan kun je opeens geen apparatuur meer krijgen.

Een aparte communicatie unit zou een uitkomst zijn voor al dit soort gevallen (zeker waar de levensduur >10 jaar is zoals hopelijk bij een accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Waarom zou dat over 15 jaar niet meer werken?
Dat is een aanname wat ik doe op basis van de gevoelde "tweaker-spirit" die hier heerst. Tuurlijk zal 2,4ghz nog werken, maar ik vraag me af of courante AP's dan nog een 802.11 b/g/n netwerk leveren. Je kunt dan legacy hardware draaien, maar of je dat wil is een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Onnooooo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:31:
[...]

En in aanvulling mijn observatie met 9 panelen van 350 W en 1 batterij. Meestal kom ik de nacht wel door als ik niet uitgebreid kook. Iedere nacht heb ik toch 0,2-0,4 kWh afname uit net. Ik vermoed door Quooker met kortstondige en hoge pieken. Die kan de batterij maar lastig opvangen.

Dat zal met een stationaire afname van warmtepomp mogelijk meevallen. Heb je ook zicht op de piekbelastingen van legionellaruns en back up heater?
De WP is hier in bestelling.
Geen SWW via de WP (nog niet) ook geen BUH want nog hybride :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4IEpQ5MiTA6WHPG2mGyo2xVbwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZ5juysHB8EA0BP6xkD1UEYN.jpg?f=fotoalbum_large

Piek is opwarmen na have dag niet aan geweest te zijn. Het gros van verbruik zal onder de 1600 W vallen..
Watertemp is hier wel redelijk hoog; 30-40C ivm radiatoren en geen VVW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:12
[...]

Maar eerlijk, wie van ons heeft over 15 jaar nog een 2,4 ghz netwerk draaien. O-)
hier de 5 ghz uitgeschakeld, omdat die gewoon niet overal komt in ons huis. zie ook geen voordeel ervan

Grutte Pier [Wa oars] http://www.gruttepier.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
[...]

Winter laat ik buiten beschouwing, flow loopt van Maart t/m Oktober...
Staatje gaat wel gewoon op.

WP is ook met netstroom nog altijd voordeliger dan gas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:01
Goeiemorgen allemaal, ik lees dit topic al vanaf pagina 1 mee (ook het vorige topic), af en toe even bijlezen :). Ik heb zelf 1 thuisbatterij draaien sinds 24 maart met 65 cycles (en ook eentje bij mijn moeder geïnstalleerd, draait ook zonder problemen, ik kijk mee op afstand), zonder problemen (tot heden). Ja in de eerste dagen even gedoe gehad met de WIFI verbinding, maar nu niet meer. Ik heb de P1 meter als de battery beiden gekoppeld aan een WIFI versterker (TP LINK 705X). Daardoor kan ik via de Tether app gemakkelijk de battery even op block zetten, en blijft de P1 meter gewoon zijn werk doen.
Ik had al een NAS DS220+ en heb daar n.a.v. jullie berichten home-assistant op geïnstalleerd sinds een week of 2 (met een beetje hulp van ChatGPT) en jullie berichten voor diverse visuals. Ik gebruik ook bv. de RTE visual en wat automatiseringen voor meldingen. Ik ben nog een beginner hier op Tweaker en ook een beginner op home-assistant. Maar het lukt aardig om alles aan de gang te krijgen. Heb 10 zonnepanelen, west/zuid-west, dus mijn meeste opwek zit einde van de middag/avond (ideaal) max 17 kWh per dag.
Vanaf 24 maart dus 75% RTE, maar in de laatste week 82%, mijn maandgrafiek (vanaf start home-assistant 13 mei) nu 77%

Maar nu mijn vraag: ik dacht zelf dat er nog geen consensus over was hier: ik denk nl. zelf dat het beste rendement behaald kan worden als de batterij 's geen grote pieken in laden als ontladen heeft en een stabiel stroomverbruik heeft, zowel bij laden als ontladen, bv. 's avonds vol is (zeg even 21:00 uur) en dat hij dan de hele nacht je (sluip)verbruik 100 a 200 Wh compenseert. Dat is wat ik ook een beetje terug zie in mijn grafieken. Dan is volgens mij het rendement het hoogst. Niet als er meer dan 500/600 W gebruikt wordt uit de thuisbatterij, want dan is er volgens mij meer (warmte) verlies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYpwpwVd4-_fv26CRHGy6F7N8Fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlB6kIcAIsPTLZ3Tzy57IvOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc9P1XP7qrR4aTNLzLRZLmprR9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdcWEQJwSkj4PZk6864oD1ul.jpg?f=fotoalbum_large
Deze hierboven is van gisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
exroosje schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:13:
Wie had gedacht dat de telcos 2G en 3G uit zouden schakelen?

Voordeel met Wifi is wel dat je dat zelf onder controle hebt, maar het kan natuurlijk altijd dat backwards compatibility gedropt wordt in faveure voor snelheid in een toekomstige standaard. En dan kun je opeens geen apparatuur meer krijgen.
Weet je hoeveel apparatuur ik nog heb* van >15 jaar die het nog gewoon doet ?

*Nouja, HAD , tot een zeker persoon hier vond dat ik eens de boel op moest ruimen. O-) M'n eigen kamer notabene.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Winter laat ik buiten beschouwing, flow loopt van Maart t/m Oktober...
Staatje gaat wel gewoon op.

WP is ook met netstroom nog altijd voordeliger dan gas..
Misschien zie ik het verkeerd, maar je bent toch de terugverdientijd van je accu's aan het berekenen, niet die van je warmtepomp? Dan wil je volgens mij juist gegevens van de winter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Jpiek
Ik kan het niet goed uit je beschrijving halen, maar heb je rekening gehouden wat betreft beschikbare capaciteit met de RTE van 75% of daaromtrent? Zo niet dan zal je TVT toch 1/3 langer worden en dat heeft ook wellicht effect op je kantelmoment 1, 2 of 3 batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DavidNewhouse schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:23:
Goeiemorgen allemaal, ik lees dit topic al vanaf pagina 1 mee (ook het vorige topic), af en toe even bijlezen :). Ik heb zelf 1 thuisbatterij draaien sinds 24 maart met 65 cycles (en ook eentje bij mijn moeder geïnstalleerd, draait ook zonder problemen, ik kijk mee op afstand), zonder problemen (tot heden). Ja in de eerste dagen even gedoe gehad met de WIFI verbinding, maar nu niet meer. Ik heb de P1 meter als de battery beiden gekoppeld aan een WIFI versterker (TP LINK 705X). Daardoor kan ik via de Tether app gemakkelijk de battery even op block zetten, en blijft de P1 meter gewoon zijn werk doen.
Ik had al een NAS DS220+ en heb daar n.a.v. jullie berichten home-assistant op geïnstalleerd sinds een week of 2 (met een beetje hulp van ChatGPT) en jullie berichten voor diverse visuals. Ik gebruik ook bv. de RTE visual en wat automatiseringen voor meldingen. Ik ben nog een beginner hier op Tweaker en ook een beginner op home-assistant. Maar het lukt aardig om alles aan de gang te krijgen. Heb 10 zonnepanelen, west/zuid-west, dus mijn meeste opwek zit einde van de middag/avond (ideaal) max 17 kWh per dag.
Vanaf 24 maart dus 75% RTE, maar in de laatste week 82%, mijn maandgrafiek (vanaf start home-assistant 13 mei) nu 77%

Maar nu mijn vraag: ik dacht zelf dat er nog geen consensus over was hier: ik denk nl. zelf dat het beste rendement behaald kan worden als de batterij 's geen grote pieken in laden als ontladen heeft en een stabiel stroomverbruik heeft, zowel bij laden als ontladen, bv. 's avonds vol is (zeg even 21:00 uur) en dat hij dan de hele nacht je (sluip)verbruik 100 a 200 Wh compenseert. Dat is wat ik ook een beetje terug zie in mijn grafieken. Dan is volgens mij het rendement het hoogst. Niet als er meer dan 500/600 W gebruikt wordt uit de thuisbatterij, want dan is er volgens mij meer (warmte) verlies
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Die 82% doen de meeste hier denk ik een "moord" voor. Ik zit bijna honkvast op 75%. Wat je aangeeft mbt waar zit het efficiente punt nu? Dat zou ik ook graag testen. Ik weet dat bij vollebak laden je ongeveer 12% verliest. Ik hoop dat deze mogelijkheid ontstaat. Heb daar wel vertrouwen in. Stroom weggooien blijft zonde. Op dit moment loopt er een beta die meer mogelijkheden geeft qua aansturing. Het is even wachten of het laad en ontlaadvermogen bepalen daar een onderdeel van zou kunnen worden. Dan is het ideale punt wel te zoeken en hoe ermee om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ton1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:52
Sjamo schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 08:35:
Sinds onze 2e pib meedraait zien we ander gedrag in de "now" weergave. Bij mijn weten is de versie die we draaien niet veranderd en is die op beide batterijen hetzelfde.

Eerder was het rustiger. Soms wat te rustig (soms 20 of meer seconden voor we een reactie zagen van de batterij in now), maar niet meer dat op neer op neer onrustig gedrag wat we in het begin zagen.

Met de 2e batterij lijkt dat onrustige gedrag en het continu klikken van de batterij weer terug.

Ik heb het nu overigens over een specifiek moment van de dag dat onze total power een onrustig gedrag laat zien door de zonnepanelen. Maar dat is op zich niet veranderd. Wel hoe de pib er op reageert.

Zijn er meer mensen die zo'n verandering zie wanneer een 2e pib in gebruik genomen wordt?

[Afbeelding]
Ik heb dit ook een aantal keren gehad met 1 batterij.
Dit gebeurd als de zonopbrengst zeer snel achter elkaar fluctueert door een boom die beweegt door de wind voor de zonnepanelen.
Dan klikt het relais in de batterij een seconde of 10 en klinkt het alsof je een knipperlicht in de auto aanzet.
Het plaatje zoals bij jou weergegeven zie ik dan ook terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
FritsHome schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:56:
[Afbeelding]
Blij met alle informatie die hier gedeeld wordt. Ik twijfelde of ik een derde accu nodig had. In de ochtend waren de twee nog niet leeg maar het stroomverbruik gaat in de komende maanden toenemen en ik moet nog veel aan het net onttrekken omdat er regelmatig hoge pieken gevraagd worden. Besloten om de derde wel in gebruik te nemen, dank voor jullie bijdrage!
@FritsHome
Heb je ze alle 3 los op elkaar gestapeld of toch aan elkaar of de muur verankerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Magic schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Misschien zie ik het verkeerd, maar je bent toch de terugverdientijd van je accu's aan het berekenen, niet die van je warmtepomp? Dan wil je volgens mij juist gegevens van de winter hebben.
Klopt, maar die accu kan ik ook terug (proberen) te verdienen in 8 maanden per jaar ipv 12 maanden. Dat je 's winters je acu niet vol en zomer wellicht niet leeg krijgt kun je gewoon in je berekening meenemen.

Ik haal de 'verdienste' van de WP erbij om aan te geven dat de ene niet van de andere afhankelijk is, ook al hebben ze invloed op elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:39:
[...]

Klopt, maar die accu kan ik ook terug (proberen) te verdienen in 8 maanden per jaar ipv 12 maanden. Dat je 's winters je acu niet vol en zomer wellicht niet leeg krijgt kun je gewoon in je berekening meenemen.

Ik haal de 'verdienste' van de WP erbij om aan te geven dat de ene niet van de andere afhankelijk is, ook al hebben ze invloed op elkaar..
Aaah, akkoord, dan snap ik je gedachtengang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:34:
[...]

@Jpiek
Ik kan het niet goed uit je beschrijving halen, maar heb je rekening gehouden wat betreft beschikbare capaciteit met de RTE van 75% of daaromtrent? Zo niet dan zal je TVT toch 1/3 langer worden en dat heeft ook wellicht effect op je kantelmoment 1, 2 of 3 batterijen.
Nee, die heb ik nog niet meegenomen. Moet ik idd nog gaan doen. Die terugverdientijd berekening zit er nog maar net in.

De hele flow was in eerste instantie allen bedoeld om te kijken welke capaciteit accu ik nodig zou hebben. Gaandeweg komt er steeds meer bij...

De formules zijn nu al knap ingewikkeld an het worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyD
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-05 11:17
Woendag betaallink van HomeWizard ontvangen voor de thuisbatterij met de mededeling dat de levering waarschijnlijk vrijdag zou plaatsvinden. Woensdag email ontvangen van TransMission dat ze donderdag langs komen. Donderdagochtend 08:00 contact opgenomen met Transmission, lokaal debot (zoals eerder door iemand hier op het forum was voorstelt). Uit het aangeboden keuzemenu voor de afdeling Planning gekozen en daar afgesproken dat de afleverdatum vrijdag moet worden. Later op de dag een email ontvangen dat de chauffeur is langs geweest (niet correct) en even later een email waarmee ik een nieuwe afleverafspraak kon maken. Kennelijk werkt hun systeem nu eenmaal zo om iets te herplannen. De dag erop werd de thuisbatterij, netjes afgeleverd. Chauffeur tegemoet gelopen met een klein huis, tuin en keuken steekkarretje om de accu naar huis te brengen. Werd erg gewaardeerd. Ook hij had gisteren er al weer 25 moeten afleveren en vandaag stonden er ook nog de nodige levening op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:34:
[...]

@Jpiek
ff gekeken, maar in principe zou dan in de kolommen 'aantal dagen NOM' en 'Besparing bij 0.28' de uitkomst *0.75 voldoende moeten zijn toch ? Het gaat om wat je weer uit de batterij haalt dat daar het verlies optreed toch ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Vakantiegeld én teruggave loonbelasting binnen. Ik denk dat ik toch maar even alvast € 1400 weg zet in een spaarpotje en een 2e batterij bestel.

Ik zie op de website "volgende levering augustus" maar als dat dan september word dan ben ik net op tijd om de afname in zonne-energie op te vangen.

Ik heb mezelf al bijna toegepraat naar het daadwerkelijk doen van de bestelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsHome
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:17
EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:36:
[...]

@FritsHome
Heb je ze alle 3 los op elkaar gestapeld of toch aan elkaar of de muur verankerd?
Ze staan los in deze tijdelijke opstelling. Nu nog met de veiligheidsrestricties aan. Hopelijk volgende week een aanpassing in de meterkast en dan verhuizen ze naar de ruimte naast de meterkast en kunnen worden ontgrendeld op hun eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:59:
[...]

ff gekeken, maar in principe zou dan in de kolommen 'aantal dagen NOM' en 'Besparing bij 0.28' de uitkomst *0.75 voldoende moeten zijn toch ? Het gaat om wat je weer uit de batterij haalt dat daar het verlies optreed toch ?
@Jpiek
Weet niet precies hoe je je berekening maakt, maar als je 1 kWh in de batterij stopt komt er 0,75 kWh uit. Ofwel je bespaart dan 0,75*28 cent per kWh die je vanuit je panelen in de batterij laadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:14
EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:06:
[...]

@Jpiek
Weet niet precies hoe je je berekening maakt, maar als je 1 kWh in de batterij stopt komt er 0,75 kWh uit. Ofwel je bespaart dan 0,75*28 cent per kWh die je vanuit je panelen in de batterij laadt.
En je bespaart natuurlijk daar bovenop nog eens "Terugleverkosten" als die van toepassing zijn. In mijn geval 17 ct per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
FritsHome schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:04:
[...]

Ze staan los in deze tijdelijke opstelling. Nu nog met de veiligheidsrestricties aan. Hopelijk volgende week een aanpassing in de meterkast en dan verhuizen ze naar de ruimte naast de meterkast en kunnen worden ontgrendeld op hun eigen groep.
@FritsHome
Dank, ik krijg in juli mijn derde, de andere twee staan los op elkaar, want de muur waar ze langs staan is door leidingen e.d. niet bruikbaar om te verankeren.
Ik wilde ze los op elkaar zetten, het is een plek waar niemand loopt of ze om kan stoten.
Voor nu ontgrendel ik de batterijen als er geen grote verbruikers gepland zijn, en de stroomprijs hoger is (bij terugleveren uiteraard, dynamisch contract).
Het zou fijn zijn om de hoogte van het teruglever vermogen in te kunnen stellen, ipv de vaste x maal 800W, want voor 3 batterijen is me dat teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Klassieker schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:11:
[...]

En je bespaart natuurlijk daar bovenop nog eens "Terugleverkosten" als die van toepassing zijn. In mijn geval 17 ct per kWh.
@Klassieker
Uiteraard, maar heb al jaren een dynamisch contract, terugleverkosten is bij mij volledig van de radar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41

headout

Oi oi!

3 maart besteld, met verwachte levering in mei
12 mei de 2 weken mail ontvangen
21 mei de betaallink ontvangen, 's avonds pas kunnen betalen
22 mei aangemeld bij Transmission en een Track & trace nummer ontvangen
23 mei geleverd binnen het genoemde tijdsvak

De batterij draait inmiddels, was 48% vol en 0 cycli. Plug & play zover. Blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:06:
[...]

@Jpiek
da's het financiele gedeelte, maar het heeft ook invloed op NOM toch. Ik kan niet 1 tegen 1 wegstrepen. ma.w. voor 0,75 kWh verbruik heb ik 1 kWh aan opgeslagen stroom nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:06
Ton1969 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Ik heb dit ook een aantal keren gehad met 1 batterij.
Dit gebeurd als de zonopbrengst zeer snel achter elkaar fluctueert door een boom die beweegt door de wind voor de zonnepanelen.
Dan klikt het relais in de batterij een seconde of 10 en klinkt het alsof je een knipperlicht in de auto aanzet.
Het plaatje zoals bij jou weergegeven zie ik dan ook terug.
Bij ons gebeurt het standaard bij weinig opbrengst, komt door de omvormer van de zonnepanelen. Dat was mijn punt ook niet. Het ging er om dat deze 2e pib er anders op reageert dan de eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En @EVfan . Die berekening klopt niet helemaal. Terugleveren had ook geld opgebracht. Die mis je in dit geval. Dus moet je sws al in mindering brengen. We salderen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:13:
[...]

@Klassieker
Uiteraard, maar heb al jaren een dynamisch contract, terugleverkosten is bij mij volledig van de radar :)
Ik mag geen reclame maken hier maar als je de juiste leverancier hebt krijg je zelfs een vergoeding erbij. Ik besef me dat niet iedere aanbieder ook bij iedereen past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Daarom hou ik de berekening 'simpel' (te laat) door alleen te rekenen met wat ik zou moeten betalen voor elke kWh, teruglevering stel ik op 0. Die zou met mijn huidige leverancier 0,25 cent worden.

Berekening is aangepast en was te verwachten: het TVT plaatje ziet er nu heel anders uit. Nu maar afwachten tot het excelsheet zich verder vult...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
[...]

Als je volledig saldeert is een vast contract voor je elektriciteit sowieso niet handig, kan je het beste een vast contract voor gas doen (indien van toepassing) en een modelcontract voor energie, zoals bij Energiek met relatief lage vaste kosten.
Zo kunnen ze je niet pakken met "terugleverkosten"
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Precies ook de reden waarom ik hier wel lees maar nog niet koop, de noodzaak is er nog niet.

Als je al een P1 meter van Homewizard hebt zouden ze een soort rekenmodule moeten maken dat je kan inzien wat het gebruik van 1, 2, 3 of 4 batterijen voor je verbruik en zelfconsumptie kunnen doen.
Kunnen ze mooi in de Energie+ premium functie stoppen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-05 11:51
Nu met twee batterijen zit ik natuurlijk weer even te kijken wat de combinatie aan het doen is. Zoals ik al eerder melde zie ik batterij één stoppen met ontladen, kleine pauze, en batterij twee begint met ontladen. Maar vandaag geen volle bak zon. Dus de batterijen moet het beschikbare vermogen verdelen. Daarbij zie ik vandaag dat dan toch de batterij met de hoogste SoC het meeste vermogen pakt. En de ander de restjes. Ook zie ik dat de batterij met de laagste SoC de wasmachine mag ondersteunen (ontladen) terwijl de andere batterij nog aan het laden is. Lijkt mij dan toch dat deze minsten even op idle moet. Zijn dit dingen die in de bete al verbeterd zijn? Of heeft @HomeWizard_NL nog wat huiswerk te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YnqqJg8XyBgeO9sjuxfj6nYUmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2CanaeJownsjJbLLdgVZbbAy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:03
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:00:
Daarom hou ik de berekening 'simpel' (te laat) door alleen te rekenen met wat ik zou moeten betalen voor elke kWh, teruglevering stel ik op 0. Die zou met mijn huidige leverancier 0,25 cent worden.

Berekening is aangepast en was te verwachten: het TVT plaatje ziet er nu heel anders uit. Nu maar afwachten tot het excelsheet zich verder vult...
Interessant. We hebben dezelfde warmtepomp. (Niet dezelfde opstelling) 8)
Ik heb de thuisbatterij besteld en verwacht hem in augustus. Daarnaast ook nog een thuisbatterij aangeschaft via de energie leverancier die qua opslag in de buurt komt (2.1kW), ook 800W kan ontladen maar laad met 1200W. ongeacht hoeveel je stapelt. Prijs was iets goedkoper door een "aanbieding" en belasting teruggave is mogelijk dus daarmee heb ik 2 thuisbatterijen extra besteld en na belasting teruggave zit ben ik netto €200,- meer kwijt voor een opslag van 4.2kW. Voordeel van die batterij is dat die ook met dynamisch contract werkt en dus in de herfst en winter ook gaat laden met gunstige prijzen.

Probeer toch eens je BlackBird wat efficiënter te maken waardoor die minder pieken heeft.
Ik snap dat elk huis en ook elk huishouden een andere warmtevraag heeft maar ik denk dat er nog wel wat te winnen is. Ik zie wel in het andere topic dat je er wel bewust mee bezig bent. En als de intelligence beschikbaar is van de warmtepomp zal dat hopelijk ook nog wat efficiënter gaan werken.

Ik heb niet alle berichten terug gelezen maar heb je er al een HomeWizard thuisbatterij aangeschaft?

Ik weet niet precies hoe het werkt maar als je 2 batterijen op 2 verschillende fases zet. Kan die dan wel 800W per batterij terugleveren wanneer er vraag is? Dan kun je die piek al een heel end opvangen natuurlijk. Geen idee hoe dat werkt. Misschien weten de mensen die meerdere batterijen hebben hier iets meer over te vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apenkooi schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:12:
Nu met twee batterijen zit ik natuurlijk weer even te kijken wat de combinatie aan het doen is. Zoals ik al eerder melde zie ik batterij één stoppen met ontladen, kleine pauze, en batterij twee begint met ontladen. Maar vandaag geen volle bak zon. Dus de batterijen moet het beschikbare vermogen verdelen. Daarbij zie ik vandaag dat dan toch de batterij met de hoogste SoC het meeste vermogen pakt. En de ander de restjes. Ook zie ik dat de batterij met de laagste SoC de wasmachine mag ondersteunen (ontladen) terwijl de andere batterij nog aan het laden is. Lijkt mij dan toch dat deze minsten even op idle moet. Zijn dit dingen die in de bete al verbeterd zijn? Of heeft @HomeWizard_NL nog wat huiswerk te maken?

[Afbeelding]
Ik denk dat je dit niet helemaal goed ziet. De batterij die volgens je data nog aan het laden is staat waarschijnlijk in de standby mode en zie je dat kleine gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Kevin1990 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:13:
[...]
Probeer toch eens je BlackBird wat efficiënter te maken waardoor die minder pieken heeft.
Ik snap dat elk huis en ook elk huishouden een andere warmtevraag heeft maar ik denk dat er nog wel wat te winnen is. Ik zie wel in het andere topic dat je er wel bewust mee bezig bent. En als de intelligence beschikbaar is van de warmtepomp zal dat hopelijk ook nog wat efficiënter gaan werken.
Dan weet je ook dat ik een Homey flow heb die de waterwarmte bepaald, ik heb iemand thuis zitten met de nodige fysieke problemen (hartkwaal, COPD, slechte bloedsomloop) en het daardoor chronisch koud heeft. Daarom wou ik ook enige invloed op de kamertemp. (vraaggestuurd) en geen echte Stooklijn. Comfort (is het wel comfort in dit geval ?) gaat ruim boven energiebesparing.
Ik heb niet alle berichten terug gelezen maar heb je er al een HomeWizard thuisbatterij aangeschaft?
Nee, en ik ben ook nog niet zeker of het een Homewizard wordt, al ligt hij wel voor op punten 8)
Ik wacht echt tot einde saldering ongeveer.
Ik weet niet precies hoe het werkt maar als je 2 batterijen op 2 verschillende fases zet. Kan die dan wel 800W per batterij terugleveren wanneer er vraag is? Dan kun je die piek al een heel end opvangen natuurlijk. Geen idee hoe dat werkt. Misschien weten de mensen die meerdere batterijen hebben hier iets meer over te vertellen.
Naar wat ik begrepen heb wel, als de accu(s) maar een eigen groep hebben (ivm max 3680W per groep). dan kun je heb met een code vrijstellen...

2x een Homewizard 'ziet' de app en dus zit je aan gezamenlijk max 800W vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kevin1990 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:13:
[...]

Interessant. We hebben dezelfde warmtepomp. (Niet dezelfde opstelling) 8)
Ik heb de thuisbatterij besteld en verwacht hem in augustus. Daarnaast ook nog een thuisbatterij aangeschaft via de energie leverancier die qua opslag in de buurt komt (2.1kW), ook 800W kan ontladen maar laad met 1200W. ongeacht hoeveel je stapelt. Prijs was iets goedkoper door een "aanbieding" en belasting teruggave is mogelijk dus daarmee heb ik 2 thuisbatterijen extra besteld en na belasting teruggave zit ben ik netto €200,- meer kwijt voor een opslag van 4.2kW. Voordeel van die batterij is dat die ook met dynamisch contract werkt en dus in de herfst en winter ook gaat laden met gunstige prijzen.

Op je laatste vraag... Ja. De HW batterij kijkt naar de p1 meter. Als de p1 meter vraag signaleert zal de batterij ontladen. Los van het feit op welke fase de batterij zit. In de slimme meter vind saldering plaats. Dus het kan zijn dat je 1500 vraagt op L1 en dat de batterij 800 levert aan het net weer waardoor jij op de p1 meter 700 netafname ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-05 11:51
hanev001 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat je dit niet helemaal goed ziet. De batterij die volgens je data nog aan het laden is staat waarschijnlijk in de standby mode en zie je dat kleine gebruik.
Dat inderdaad ook gezien. Dan wordt er keurig "idle" weergegeven. Nu was de status nog "charging" Ook de kleurtjes op batterij komen overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
JeroenH schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:03:
Vakantiegeld én teruggave loonbelasting binnen. Ik denk dat ik toch maar even alvast € 1400 weg zet in een spaarpotje en een 2e batterij bestel.

Ik zie op de website "volgende levering augustus" maar als dat dan september word dan ben ik net op tijd om de afname in zonne-energie op te vangen.

Ik heb mezelf al bijna toegepraat naar het daadwerkelijk doen van de bestelling ;)
Ik heb eea een beetje zitten doorrekenen maar eigenlijk zet het geen zoden aan de dijk zolang de saldering er is... zeker als je panelen overproduktie hebben. Maar het is wel leuk speelgoed.

Ik wacht nog wel een jaartje met een extra batterij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 23-05-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apenkooi schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Dat inderdaad ook gezien. Dan wordt er keurig "idle" weergegeven. Nu was de status nog "charging" Ook de kleurtjes op batterij komen overeen.
Er is nog een soort van schakelvertraging die optreed als je wisselend vermogen hebt.

Voordat er van laden naar ontladen of idle wordt geschakeld blijft het vermogen een seconde of 15 op een minimum waarde van 10 tot 12W hangen voordat de batterij overschakeld naar een andere mode. Is zichtbaar in de NU mode in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:03
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Dan weet je ook dat ik een Homey flow heb die de waterwarmte bepaald, ik heb iemand thuis zitten met de nodige fysieke problemen (hartkwaal, COPD, slechte bloedsomloop) en het daardoor chronisch koud heeft. Daarom wou ik ook enige invloed op de kamertemp. (vraaggestuurd) en geen echte Stooklijn. Comfort (is het wel comfort in dit geval ?) gaat ruim boven energiebesparing.

[...]

Nee, en ik ben ook nog niet zeker of het een Homewizard wordt, al ligt hij wel voor op punten 8)
Ik wacht echt tot einde saldering ongeveer.

[...]

Naar wat ik begrepen heb wel, als de accu(s) maar een eigen groep hebben (ivm max 3680W per groep). dan kun je heb met een code vrijstellen...

2x een Homewizard 'ziet' de app en dus zit je aan gezamenlijk max 800W vast...
Houd er wel rekening mee dat einde saldering er veel vraag komt en daardoor de wachttijd op kan lopen EN dat de prijzen dan waarschijnlijk zullen stijgen want vraag en aanbod en weer 2 jaar verder natuurlijk.

Je hebt je situatie wel eens vertelt in het andere topic inderdaad. Wat er al genoemd wordt. Delkta T zo klein mogelijk en voldoende flow. En ja dat kost tijd en kijken wat het systeem doet en soms wel 2 of 3x afstellen en er vervolgens weer achter komen dat de 1e waar je hebt afgesteld weer moet.
Rust, geduld en observeren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:49
_/-\o_ Woensdag betaal link gedaan, en vandaag netjes op tyd bezorgd. Nu lekker laden en eens kijken hoe dit speeltje het gaat doen.
Pagina: 1 ... 113 ... 119 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.