Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:29
Kevin1990 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Houd er wel rekening mee dat einde saldering er veel vraag komt en daardoor de wachttijd op kan lopen EN dat de prijzen dan waarschijnlijk zullen stijgen want vraag en aanbod en weer 2 jaar verder natuurlijk.
Da's ook waar, dan een goed half jaar van te voren ofzo... Heb ik nog tijd om e.e.a. in te regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
Devke schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:40:
[...]

En @EVfan . Die berekening klopt niet helemaal. Terugleveren had ook geld opgebracht. Die mis je in dit geval. Dus moet je sws al in mindering brengen. We salderen nog.
Erg lastig om te bepalen wat nou de juiste berekening is. Volgens mij is direct verbruiken nog altijd het beste en hetzelfde als salderen.En, natuurlijk reken ik mezelf altijd graag rijk...🙄😉😎

Nogmaals, ik heb de HW PiB als experiment en probeersel op wat ik eind 2026 ga doen. Ook kwa energie contact kijk ik de 🐱 nog even uit de boom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
bixobie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:29:
Ik heb eea een beetje zitten doorrekenen maar eigenlijk zet het geen zoden aan de dijk zolang de saldering er is... zeker als je panelen overproduktie hebben. Maar het is wel leuk speelgoed.
Dat is helemaal waar, ik ben me er van bewust dat ik er in financieel opzicht "te vroeg" mee ben. Maar wat denk je wat er begin '27 gebeurt. Heel zonnepanelen-bezittend Nederland is zijn boosheid van toen het einde van het salderen bekend werd allang weer vergeten, maar laten zich dan weer verrassen door het daadwerkelijke einde van de regeling. Grote fophef op "social" media en misschien ook wel deining op de markt van thuisbatterijen, lange levertijden, nieuwe accu's die voor 150% van de nieuwprijs op marktplaats staan, enz. Dan heb ik de mijne al lekker een tijd staan, ik weet wat ik er mee kan, enz.

Er vroeg bij zijn kan ook rust geven. Soort van "regeren is vooruitzien" in het klein.

En, eerlijk is eerlijk, "het is wel leuk speelgoed" is ook gewoon waar. Ik kan het goed combineren met Home Assistant en dat vind ik gewoon leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 23-05-2025 15:40 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
Nou, na het debacle van de zoekgeraakte PiB heeft HomeWizard het snel opgelost door een nieuwe toe te sturen.

Installatie ging bijna vlekkeloos; batterij geüpdate, en de P1 meter ook. Maar had de HW-apparatuur gekoppeld aan m’n gastnetwerk (Ziggo router kun je zelf geen extra wifi-kanaal toevoegen helaas. Misschien dat ik daarvoor nog een apart netwerkje aanleg indien nodig). Maar gastnetwerk laat de onderlinge cliënten niet met elkaar praten dus zag de PiB de P1meter niet. Nu dus gekoppeld aan m’n reguliere wifi waar de rest ook op zit en dat loste het op. Hij staat lekker te laden op de overtollige zonne-energie.o

Brutus de PiB staat dus lekker te laden, grappig om te zien dat toen de waterkoker aan ging hij gelijk bijsprong.
Voor nu staat hij ff in de woonkamer maar gaat na z’n inwerkperiode naar de zolder waar ook temp-meter en rookmelder hem in de gaten houden.

Eind goed al goed, dank aan Homewizard voor het snelle oplossen van de zoekgeraakte zending!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22

Winkiller

De Mopperpot

JeroenH schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Dat is helemaal waar, ik ben me er van bewust dat ik er in financieel opzicht "te vroeg" mee ben. Maar wat denk je wat er begin '27 gebeurt. Heel zonnepanelen-bezittend Nederland is zijn boosheid van toen het einde van het salderen bekend werd allang weer vergeten, maar laten zich dan weer verrassen door het daadwerkelijke einde van de regeling. Grote fophef op "social" media en misschien ook wel deining op de markt van thuisbatterijen, lange levertijden, nieuwe accu's die voor 150% van de nieuwprijs op marktplaats staan, enz. Dan heb ik de mijne al lekker een tijd staan, ik weet wat ik er mee kan, enz.

Er vroeg bij zijn kan ook rust geven. Soort van "regeren is vooruitzien" in het klein.

En, eerlijk is eerlijk, "het is wel leuk speelgoed" is ook gewoon waar. Ik kan het goed combineren met Home Assistant en dat vind ik gewoon leuk.
Dichterbij zijn bestellingen / leveringen van Belgen, be fast or be last :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:27
Jpiek schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:35:
[...]

da's het financiele gedeelte, maar het heeft ook invloed op NOM toch. Ik kan niet 1 tegen 1 wegstrepen. ma.w. voor 0,75 kWh verbruik heb ik 1 kWh aan opgeslagen stroom nodig...
Nee niet helemaal. Het verlies is 25% round trip. Maar voor alleen terugleveren dus ongeveer de helft (de andere helft bij het laden).
Dus 1 kWh van de panelen geeft 0,87 kWh in de accu, en levert bij ontladen 0,75 kWh op.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:40:
[...]

En @EVfan . Die berekening klopt niet helemaal. Terugleveren had ook geld opgebracht. Die mis je in dit geval. Dus moet je sws al in mindering brengen. We salderen nog.
Klopt ik rekende al met de situatie van na 2027.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:29
EVfan schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:02:
[...]

Nee niet helemaal. Het verlies is 25% round trip. Maar voor alleen terugleveren dus ongeveer de helft (de andere helft bij het laden).
Dus 1 kWh van de panelen geeft 0,87 kWh in de accu, en levert bij ontladen 0,75 kWh op.
Ja, ok dus van elke 1kWh die ik anders zou terugleveren kan ik 0,75kWh weer gebruiken. even plastisch gezegd.
Je uitleg is technisch correcter, maar aangezien je stroom opslaat om die er weer uit te halen, anders heb je er niks aan, blijft het effect hetzelfde. Onder de streep lever je 25% in.. Het maakt niet zoveel uit waar je die inlevert.

Dat rekent wel makkelijker...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-08 13:29
Nu 3 maanden met 3 batterijen gedraaid en gisteren een 4e erbij :)

Na ongeveer een maand begon 1 batterij af en toe niet meer te laden/ontladen en had dan een harde reset nodig (uit en aanzetten) om weer te gaan werken.
Na ongeveer 2 maanden (52 cycli) kreeg deze batterij de foutcodes E451,E454.
Dit verdween na een firmware update en reset.
Maar bleef nog steeds regelmatig vastlopen en moest het resetten om het weer te laten laden/ontladen.
Op advies van Homewizard is het omgeruild (het omruiling proces is goed geregeld).

De andere twee deden en doen het nog perfect, tot nu toe nog geen enkele reset nodig gehad.

Tijdens het toevoegen van de vierde batterij kreeg ik in de Homewizard app de foutmelding dat de controller niet was gevonden (geen verbinding met P1 mogelijk).
Ik heb toen de P1 meter van de stroom gehaald, even gewacht en weer aangesloten.
En daarna was de vierde batterij netjes in de app te zien woohoo.

Beveiliging uitgezet, laden en ontladen op 3200w :)

Ik heb ook een Homewizard Display, deze verloor weleens internetverbinding, waarschijnlijk omdat ik een Mesh netwerk heb (van Deco).
Dit heb ik opgelost door in de app van de router een vaste Deco unit te selecteren voor de Display.
Heb het ook gedaan voor de batterijen en P1 meter, zodat deze niet onverwachts gaat zoeken in het netwerk naar de dichtstbijzijnde unit.
Finger crossed dat het goed blijft werken met 4 batterijen :)

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:52
Vraagje. Zie op de meter 3x220/230 heb ik nu op elke wandcontactdoos een 3fase en kan er 2 batterijen in steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ral23087 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:38:
Vraagje. Zie op de meter 3x220/230 heb ik nu op elke wandcontactdoos een 3fase
Nee, de gaatjes in een wandcontactdoos zijn 1x fase en 1x 0. Een reguliere wandcontactdoos zit maar op 1 van je fases aangesloten.
en kan er 2 batterijen in steken?
Dat kan wel. En dan ontladen op maximaal 800W laten staan (standaard veiligheidsinstelling).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-08 08:45
bixobie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Ik heb eea een beetje zitten doorrekenen maar eigenlijk zet het geen zoden aan de dijk zolang de saldering er is... zeker als je panelen overproduktie hebben. Maar het is wel leuk speelgoed.

Ik wacht nog wel een jaartje met een extra batterij ;)
het probleem is dat saldering voor mij al +/-50% is te niet gedaan door de terug lever boetes

ik hoor vaak nog zeggen dat de salderingsregeling er nog gewoon is maar voor vele die nu al terugleverboetes hebben is dat natuurlijk niet echt meer zo..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REh8G4phh7rHNPykWAmCEMtGZPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFn2zPLdgPJckqmooo5y8vPh.jpg?f=fotoalbum_large

Inductieplaat geeft leuke grafiekjes

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-08 18:21
Gizz schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:41:
[...]

Nee, de gaatjes in een wandcontactdoos zijn 1x fase en 1x 0. Een reguliere wandcontactdoos zit maar op 1 van je fases aangesloten.

[...]

Dat kan wel. En dan ontladen op maximaal 800W laten staan (standaard veiligheidsinstelling).
Als je 2 batterijen zou hebben/overwegen en daarvoor een aparte groep aanlegt, dan kun je de beveiliging toch uit zetten en tot 1600W gecombineerd ontladen? Uiteraard moet je dan wel er voor zorgen dat er niets anders op zit dan die 2+ batterijen.

Ik ga namelijk verhuizen in augustus-september naar een huis met 20 panelen en WP (van gas af) de panelen leveren ongeveer 6300Wp. Misschien dat dan een tweede batterij wel interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@phoenix2149 ja dat kan. Omdat @Ral23087 het had over elke wandcontactdoos in zijn huis ging ik er voor de zekerheid vanuit dat hij de boel niet op een aparte groep aansluit.

Maar de situatie zoals jij die beschrijft kan. En staat in de TS, de site van HW en tientallen keren in dit topic :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ral23087 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:38:
Vraagje. Zie op de meter 3x220/230 heb ik nu op elke wandcontactdoos een 3fase en kan er 2 batterijen in steken?
Ik denk dat je je even goed in moet lezen over fases en groepen, anders kan dit ergens in je leven een keer erg verkeerd aflopen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
joco schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:45:
[...]

het probleem is dat saldering voor mij al +/-50% is te niet gedaan door de terug lever boetes

ik hoor vaak nog zeggen dat de salderingsregeling er nog gewoon is maar voor vele die nu al terugleverboetes hebben is dat natuurlijk niet echt meer zo..
Klopt. Echter, zit nu bij Essent, en kreeg gister een mail dat ze de terugleverVERGOEDING (dus niet de boete) per 1 juli gaan verhogen van eur 0,05 naar eur 0,15... dan valt hier de balans voorlopig toch weer even de saldering kant op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:57
Helaas heeft een van de HW PiB's bij mij ook mee gedaan met de E4xx bingo.
code E442, wat het ook is.

Gelukkig was het een kleine moeite om het aan te melden en de vervanger komt er aan.

Overigens lijkt de andere batterij het prima alleen af te kunnen met dit weer en zulke lange dagen.
Vandaag al 0,1 kWh gebruikt van het net en de afgelopen weken netjes op of onder de 2,7 kWh laden gebleven. Een paar dagen met half vermogen draaien is ook wel een leuk experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:36

fxs81

Julianadorp

[...]

Nouja, dat is nog wel echt zo alleen leverd het dan minder op dan voorheen. Hier ook terugleverboete, dat is mijn hoofdreden om de accu nu al te hebben en niet pas als de nieuwe regeling ingaat in 2027.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:46:
[...]

Klopt. Echter, zit nu bij Essent, en kreeg gister een mail dat ze de terugleverVERGOEDING (dus niet de boete) per 1 juli gaan verhogen van eur 0,05 naar eur 0,15... dan valt hier de balans voorlopig toch weer even de saldering kant op...
Die hebben wij voor 3 jaar zeer gunstig tov andere energie leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 11:15
winwiz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:22:
[...]

Je moet alleen wel erg uitkijken. Bij veel gastnetwerken/VLAN's staat standaard device isolation aan. Wat de naam al aangeeft: de diverse apparaten zien elkaar niet en kunnen niet met elkaar "praten"
Voor gastnetwerken klopt dat, ik heb geen idee of de Netgear IOT netwerk intern wel open is. Eens nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:52
Zoals ik gisteren had vermeld batterij in de ochtend binnengekregen,aan sluiten en laden met 21paneeltjes. Bij 18.00 eten maken,tv aan verder geen gekheid. Nu heb ik nachtdienst en zie dat de batterij om 01.00 totaal leeg is. Valt toch een beetje tegen misschien toch een 2e om de nacht wel door te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:14
Ral23087 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 04:18:
Zoals ik gisteren had vermeld batterij in de ochtend binnengekregen,aan sluiten en laden met 21paneeltjes. Bij 18.00 eten maken,tv aan verder geen gekheid. Nu heb ik nachtdienst en zie dat de batterij om 01.00 totaal leeg is. Valt toch een beetje tegen misschien toch een 2e om de nacht wel door te komen.
De niet fantastische rte helpt daar zeker niet bij.

Om er een positieve noot aan te geven: als je een dynamische energieleverancier hebt zoals tibber bijvoorbeeld dan heb je je wel net de duurste uren van het etmaal afgedekt. Dat is de reden dat ik er nu ook 1 heb besteld, komt in augustus ergens.

Ik heb slechts een paar paneeltjes meer en afgaande op wat je zegt grofweg hetzelfde stroomverbruik op een normale avond. Mijn plan is om straks de hype van de accu's als het salderen afloopt af te wachten en dan een 15-20kwh opslag aan te schaffen. De PiB van hw zal ik dan op dat overgangsmoment verkopen.

Het idee erachter komt eigenlijk doordat zonnepanelen/omvormers nu zo goedkoop zijn nadat de meute ze heeft. Ik verwacht dat dat straks met accu's ook zo gaat zijn. Ook gaat de ontwikkeling nog best snel waardoor een systeem dit jaar geplaatst over 4 jaar alweer 'verouderd' is maar dan nog lang niet aan vervanging toe is.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
Akuma2000 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:32:
Nu 3 maanden met 3 batterijen gedraaid en gisteren een 4e erbij :)

Na ongeveer een maand begon 1 batterij af en toe niet meer te laden/ontladen en had dan een harde reset nodig (uit en aanzetten) om weer te gaan werken.
Na ongeveer 2 maanden (52 cycli) kreeg deze batterij de foutcodes E451,E454.
Dit verdween na een firmware update en reset.
Maar bleef nog steeds regelmatig vastlopen en moest het resetten om het weer te laten laden/ontladen.
Op advies van Homewizard is het omgeruild (het omruiling proces is goed geregeld).

De andere twee deden en doen het nog perfect, tot nu toe nog geen enkele reset nodig gehad.

Tijdens het toevoegen van de vierde batterij kreeg ik in de Homewizard app de foutmelding dat de controller niet was gevonden (geen verbinding met P1 mogelijk).
Ik heb toen de P1 meter van de stroom gehaald, even gewacht en weer aangesloten.
En daarna was de vierde batterij netjes in de app te zien woohoo.

Beveiliging uitgezet, laden en ontladen op 3200w :)

Ik heb ook een Homewizard Display, deze verloor weleens internetverbinding, waarschijnlijk omdat ik een Mesh netwerk heb (van Deco).
Dit heb ik opgelost door in de app van de router een vaste Deco unit te selecteren voor de Display.
Heb het ook gedaan voor de batterijen en P1 meter, zodat deze niet onverwachts gaat zoeken in het netwerk naar de dichtstbijzijnde unit.
Finger crossed dat het goed blijft werken met 4 batterijen :)
Helaas, ook ik krijg nu met 4 batterijen de foutmelding “P1 meter is losgekoppeld”.
(met 3 batterijen deze foutmelding niet gehad)

Zit nu niet achter mijn PC en kan het niet zo snel terugvinden, maar was dit opgelost met een beta firmware?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vandaag na ruim een maand de batterijen weer ingeschakeld. Helaas is het erg saai - het werkt gewoon zoals verwacht :+

SoC stond nog exact zoals het stond toen ik ze uitzette. Home Assistant pikte de batterijen meteen op en de P1-meter ook. Begonnen meteen weer NOM te draaien als vanouds.

Ondertussen heb ik toegang tot de beta en ga vandaag even knutselen om de write api werkend te krijgen. Morgen gaat m'n dynamische contract in.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
FEESTJE!
Mijn PiB is vandaag precies 100 cycli oud geworden! ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeB9OtNSYJT3FNyxA9F14Ic8VZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spwf6BIdVmXdsnFm9hMyA2FD.jpg?f=fotoalbum_large

Ontvangen op 18 februari dus inmiddels zijn we 94 dagen verder.
Daarmee pak ik dus gemiddeld 1,06 cycli per dag.

De lifetime RTE komt uit op 73,8%.

Behalve de korte foutmelding dat ie "het een beetje koud" had bij installatie verder geen enkele foutmelding of probleem mee gehad.

Met enige regelmaat haal ik hem in de ochtend even van de wifi om pas vanaf uurtje of 11 op te gaan laden in de hoop de RTE wat op te krikken. En om te simuleren hoe je het beste met dynamische tarieven om kan gaan (laden is het goedkoopst tussen 12 en 16, maar de PiB zit vaak al vol rond 13 uur).

De impact van de PiB is al best goed te zien als je de data van de afgelopen jaren afzet tegen dit jaar. Vooral direct eigen verbruik van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHdxhx2pzxayaqlmxV2b92HB69E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk41LypB70EnSmJPNIC3YRIs.jpg?f=fotoalbum_large

LET WEL: PiB in 2025 dus pas medio/eind februari geplaatst. Daarnaast is de huidige maand (schuingedrukte cijfers) uiteraard nog niet afgelopen. Ik zal einde maand nogmaals overzicht posten.

Conclusie:
Ik ben erg tevreden met het ding en hij doet wat ie moet doen. :-)
Daarom komt er waarschijnlijk ook een tweede om ook de kortere dagen net iets beter af te kunnen dekken. En de pieken van de apparaten in huis net iets beter mee te kunnen pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:13
Akuma2000 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:05:
[...]

Helaas, ook ik krijg nu met 4 batterijen de foutmelding “P1 meter is losgekoppeld”.

Zit nu niet achter mijn PC en kan het niet zo snel terugvinden, maar was dit opgelost met een beta firmware?
Ik heb 6.0200 door HW geinstalleerd, waarmee ze aangaven dat het opgelost zou zijn.
Na 16 dgn geen foutmeldingen gisteren 1 gehad maar daarvoor was het ca 1 per dag (ook 4 batterijen).

Zal met firmware update zeker helpen. Hopen dat HW het nog verder verbetert.
Natuurlijk zelf ook kijken wat je nog kunt doen om eea stabieler te maken, zie TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-08 12:06
Is één dag niet een beetje weinig om conclusies uit te trekken?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Knurt op 24-05-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:32

vinneke

De Figuur

Iets meer dan 2kWh bruikbare capaciteit. What did you expect? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-08 09:16
Vandaag weer een nieuwe verassing: midden in de nacht ineens P1 meter kapot. Alles al geprobeerd, ressetten, splitter ertussenuit, met/zonder usb, andere usb, aan het draadje wiebelen. Niets helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4VdaJ2W45OpX_aJtxvrLsQE3z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjWfoxwHDHMDSqrWMcAulbTp.jpg?f=fotoalbum_large

Batterijen zijn nu ook direct onbruikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 09:08

elsinga

=8-)

Toch maar even hier posten...

Na ontvangst van mijn PiB ging de backlight van mijn HW display kapot. Netjes van HW een code gekregen om gratis een nieuwe te bestellen in hun shop. Toen E447 en gisteren de batterij omgeruild, prima geregeld. Maar nu weer mijn (nieuwe) display een kapot backlight. Nou kan 2x display kapot paar uur na installatie van een PiB nog toeval zijn, maar toch... Technisch kan ik me hier niets bij voorstellen trouwens.

Wie heeft dit ook meegemaakt?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:50:
Vandaag weer een nieuwe verassing: midden in de nacht ineens P1 meter kapot. Alles al geprobeerd, ressetten, splitter ertussenuit, met/zonder usb, andere usb, aan het draadje wiebelen. Niets helpt.

[Afbeelding]

Batterijen zijn nu ook direct onbruikbaar...
Oeps. Resetten schrijf je. Lampje brand dus nog wel? Dan wellicht op een andere slimmer meter even testen. Brand het niet meer dan gok ik ook einde verhaal. Balen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou even kijken of de batterij volledig opgeladen wordt. Als dat zo is kijk eens naar je standby verbruik. Kun je in de app zien. De grafieken van de batterij geven je ook de nodige info. Het is met je omschrijving best lastig te bepalen hoe dat komt. Batterij was niet vol? Je verbuik in de avond en nacht ligt toch wel erg hoog maar laag voor jouw begrippen. Dan moet je even wat meer info delen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
elsinga schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:03:

Na ontvangst van mijn PiB ging de backlight van mijn HW display kapot. Netjes van HW een code gekregen om gratis een nieuwe te bestellen in hun shop. Toen E447 en gisteren de batterij omgeruild, prima geregeld. Maar nu weer mijn (nieuwe) display een kapot backlight. Nou kan 2x display kapot paar uur na installatie van een PiB nog toeval zijn, maar toch... Technisch kan ik me hier niets bij voorstellen trouwens.

Na ontvangst en installatie van mijn tweede display (ik had de batterijen toen enkele weken) stopte mijn oudste display er ook mee. Overdag geen reactie, dwz display blijft “99% donker”, in de avond, als het donkerder is rondom de display wel een “bijna normale” reactie.
Heb via wizzi gemeld, alle suggesties van wizzi werkten (natuurlijk) niet, doorverwezen naar een medewerker (advies “houdt je mail in de gaten”) en wacht inmiddels anderhalve week op een reactie van een medewerker.
Fijn dat jij wel actie ziet (en vervelend dat het weer defect is), ik zal het binnenkort maar weer proberen om via wizzi het probleem weer aan te kaarten.
Maar zoals vaker aangegeven, hier niet perse voor de PiB, maar in algemenere zin, communicatie met HW is toch wel aan verbetering toe. Veel verbetering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
Bij mij begint ie (als het niet al te bewolkt is, anders eerder) rond 20:00 mee te helpen en is ie rond 1:00 a 2:00 ook leeg, maar dat had ik ook wel verwacht. Eigenlijk draai ik dus de hele avond nog op zon, ook al is die weg. Leuk idee :) Zit je een leuke film te kijken met al je licht aan, en een koud biertje op de bank, en dan realiseer je ineens dat dit dus allemaal uit dat kleine batterijtje komt :) wonderlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door bixobie op 24-05-2025 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 14:08
vinneke schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:45:
[...]

@Ral23087 Optie 2: kritisch naar het verbruik kijken?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
vinneke schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:45:
[...]

Hier was het om 7:00 klaar met 1 batterij. Toen ging de 500W keukenboiler volgens schema aan en dan is die laatste 3% zo op.
Vandaag helaas veel bewolking maar nu is de accu al weer 47% gevuld en het netverbruik door de boiler beperkt gebleven tot 0,4 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elsinga schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:03:

Hoe hoog is jouw netspanning. En is jouw usb voeding wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
netappie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Hier was het om 7:00 klaar met 1 batterij. Toen ging de 500W keukenboiler volgens schema aan en dan is die laatste 3% zo op.
Vandaag helaas veel bewolking maar nu is de accu al weer 47% gevuld en het netverbruik door de boiler beperkt gebleven tot 0,4 kWh.
Hier gelijkwaardig: ongeveer 10% over bij het opstaan, maar die gingen vrij snel op door koffieapparaat en contactgrill. Gelijk daarna begon de PiB alweer op te laden, dus ik beschouw dat als "de nacht doorkomen".
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:26

aip

Knurt schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Hier gelijkwaardig: ongeveer 10% over bij het opstaan, maar die gingen vrij snel op door koffieapparaat en contactgrill. Gelijk daarna begon de PiB alweer op te laden, dus ik beschouw dat als "de nacht doorkomen".
;-)
Lekker paninitje als ontbijt?

Hier gisteren eens goed gemerkt hoeveel het scheelt als de kinderen niet zitten te gamen. Ze waren beiden weg, en wij lagen zelf om 23h op bed. Vanmorgen om 7 uur nog 66% over toen ze begonnen met opladen. Op een normale dag is er eerder tussen de 30 en 40% over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:00
Afgelopen donderdag de 2e batterij ontvangen en moet zeggen het verbaasd mij enorm hoe goed de 2 batterijen met elkaar werken.

Ik heb de beveiliging er niet af en ontlaad dus max 800W.

Waar eerst de batterij rond 7.00 -7.30 in gunstigste geval leeg was hebben we nu per batterij gemiddeld 47 en 52 % vol.

Vannacht zeer slecht geslapen en ben nog 1.5 uur later in de nacht op geweest en de tv met verlichting aan gehad

Panelen op zuidwesten, de wasmachine aan en toch is de batterij weer aan het laden.

Verder omdat we op het zuidwesten de panelen hebben en rond 17.00 koken pakken we stroom voor de inductie van de panelen .

Momenteel staat deze week het stroomverbruik op 42.6 KWh en dat sinds we de 2e batterij afgelopen donderdag pas hebben , de donderdag 7.2 kWh terug geleverd gisteren was stroomverbruik 2.7kwh terug leveren en vandaag staat op 0.3 kWh verbruik , maar dit is pas tot heden deze dag.

Als dat zo deze zomer en andere jaren in de jaargetijden dat de panelen zijn werk doen i.c.m. de batterijen dan is dat geen verkeerde hobby cq investering geweest

[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 24-05-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Is dat nu echt zo ? Of lijkt het meer daarop, vergeet niet dat er nog genoeg mensen zijn die nog helemaal geen TLK hebben, ik ken er zelf waar dat zelfs nog in 2027 zo zal zijn.
Voor de rest die wel een TLK hebben zie je dat dit veelal nog de oudere tarieven zijn van enkele cent, pas de laatste nieuwe tarieven kennen de huidige nieuwe hogere prijen. Dus onder de streep zal dat dus nog best meevallen.
In je eigen geval heb je wel dus nog 50% effect van je saldering, ga je dat voordeel ook met een batterij behalen ? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Wat als over 1,5 jaar de nieuwe pas geïntroduceerde Na-ion batterij van Catl dan ook in de thuis-batterij markt doorbreekt, die dan circa 25-30% goedkoper zou gaan worden ?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
aip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Lekker paninitje als ontbijt?
Hahaha, yup.
Gemaakt met zonne-energie. Die zijn het lekkerst. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:12
Bij ons begint de batterij in de ochtend in deze maanden om 6:30 al te laden en kan rond 11 uur al vol zitten.
De panelen zitten op ZO. En 45 graden. Rond een uur of 16:00 in het voorjaar of zoals nu rond 17:00 is het met de meeste opwek wel gebeurd. En daar begint de PiB zijn werk al te doen. Het kan dus maar zo zijn dat hij om 22:00 al bijna leeg is, afhankelijk van het weer. Dus een hele nacht gaan wij niet volhouden.
Maar ik wacht nog wel met een 2e aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Is dat nu echt zo ? Of lijkt het meer daarop, vergeet niet dat er nog genoeg mensen zijn die nog helemaal geen TLK hebben, ik ken er zelf waar dat zelfs nog in 2027 zo zal zijn.
Voor de rest die wel een TLK hebben zie je dat dit veelal nog de oudere tarieven zijn van enkele cent, pas de laatste nieuwe tarieven kennen de huidige nieuwe hogere prijen. Dus onder de streep zal dat dus nog best meevallen.
In je eigen geval heb je wel dus nog 50% effect van je saldering, ga je dat voordeel ook met een batterij behalen ? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Wat als over 1,5 jaar de nieuwe pas geïntroduceerde Na-ion batterij van Catl dan ook in de thuis-batterij markt doorbreekt, die dan circa 25-30% goedkoper zou gaan worden ?
Zelf betaal ik ook nog geen terugleverkosten, maar als ik een afschrijftermijn van 15 jaar hanteer en uit ga van het afschaffen van salderen per 2027 dan is dat niet zo'n groot verschil.

Grote batterijen zullen zeker nog wel goedkoper worden, maar dat is al jaren zo en zal waarschijnlijk ook nog wel jaren door gaan. Dan kan je dus oneindig wachten.

Met kleinere batterijen zoals de HW PiB is een relatief groot deel van de kosten wat er om de accucellen zit.
Dat zal waarschijnlijk niet heel veel meer dalen. We hebben immers ook inflatie en straks per 2027 een anderen vraag/aanbod verhouding.

Dus voor alleen nul op de meter behalen is wachten misschien onzinnig.

Daarnaast helpen deze kleine batterijen in grote aantallen ook enorm om de duck curve plat te slaan en het nachtverbruik 6 tot 8 maanden per jaar te minimaliseren. Daardoor kunnen vieze kolencentrales uit en plannen voor (uit belastinggeld betaalde) kerncentrales die toch nooit aan gaan, net zoals Kalkar definitief de prullenbak in.

Een PiB kost met een afschrijftermijn van 15 jaar dus zo'n 93 euro per jaar om te hebben en daarvan komt vanzelf een groot deel terug, draag je een 24 kg steentje bij aan het milieu en heb je ook een leuk hobbyproject dat niet meteen een heleboel kostbare ruimte opslokt. En als je dan over een paar jaar toch die 500 kWh zoutbatterij koopt, dan zet je dit ding gewoon op marktplaats.

Ik heb zelf ook zo lang mogelijk gewacht op sodium-ion, maar ik vrees dat LFP gewoon te goedkoop is geworden door de aantallen. Het gaat er wel komen, maar waarschijnlijk eerst voor grotere toepassingen waar gewicht en volume minder belangrijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
satya schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Voor gastnetwerken klopt dat, ik heb geen idee of de Netgear IOT netwerk intern wel open is. Eens nakijken.
Gisteren ook m’n pib in gebruik genomen en wilde die ook op m’n gastnetwerk (Ziggo-modem/router). Maar dat werkte niet, ook bij Ziggo kunnen clients onderling niet met elkaar communiceren. Dus pib en P1 vonden elkaar niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bixobie
Misschien al eens genoemd, maar mensen die bij hun werkgever een IKB netto regeling hebben, kunnen vaak daarop een voorschot nemen voor bijv. duurzame doelen. Lang verhaal kort, mijn baas heeft feitelijk mijn batterij betaald :) dus terugverdientijd is nul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Zelf betaal ik ook nog geen terugleverkosten, maar als ik een afschrijftermijn van 15 jaar hanteer en uit ga van het afschaffen van salderen per 2027 dan is dat niet zo'n groot verschil.

Grote batterijen zullen zeker nog wel goedkoper worden, maar dat is al jaren zo en zal waarschijnlijk ook nog wel jaren door gaan. Dan kan je dus oneindig wachten.

Met kleinere batterijen zoals de HW PiB is een relatief groot deel van de kosten wat er om de accucellen zit.
Dat zal waarschijnlijk niet heel veel meer dalen. We hebben immers ook inflatie en straks per 2027 een anderen vraag/aanbod verhouding.

Dus voor alleen nul op de meter behalen is wachten misschien onzinnig.

Daarnaast helpen deze kleine batterijen in grote aantallen ook enorm om de duck curve plat te slaan en het nachtverbruik 6 tot 8 maanden per jaar te minimaliseren. Daardoor kunnen vieze kolencentrales uit en plannen voor (uit belastinggeld betaalde) kerncentrales die toch nooit aan gaan, net zoals Kalkar definitief de prullenbak in.

Een PiB kost met een afschrijftermijn van 15 jaar dus zo'n 93 euro per jaar om te hebben en daarvan komt vanzelf een groot deel terug, draag je een 24 kg steentje bij aan het milieu en heb je ook een leuk hobbyproject dat niet meteen een heleboel kostbare ruimte opslokt. En als je dan over een paar jaar toch die 500 kWh zoutbatterij koopt, dan zet je dit ding gewoon op marktplaats.

Ik heb zelf ook zo lang mogelijk gewacht op sodium-ion, maar ik vrees dat LFP gewoon te goedkoop is geworden door de aantallen. Het gaat er wel komen, maar waarschijnlijk eerst voor grotere toepassingen waar gewicht en volume minder belangrijk zijn.
Jup, kan ik volledig met je meegaan als je dat als uitgangspunt gaat nemen.
Zelf stel daar echter een wat hogere eis qua ROI aan, maar daar is iedereen vrij om te doen.

Zeker als je NOM als hoofdpunt neemt heb je helemaal gelijk en zeker als je nu al TLK hebt en naar een kleine PIB gaat kijken is dit helemaal niet zo’n slecht tijdspad om nu er mee te beginnen.
Zelf ben ik er nog niet uit, ook nu heb ik met saldering NOM in de afgelopen jaren, en dat zonder een batterij.
Vanaf 2027 gaat dat natuurlijk niet meer op, alleen ga het het met mijn a-cyclisch verbruik met een PIB niet redden vrees ik, ben nog volop bezig met simulatie onder dynamische tarieven in combinatie met een duidelijk grotere batterij, die simulaties zijn echter vrij complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:01:
Misschien al eens genoemd, maar mensen die bij hun werkgever een IKB netto regeling hebben, kunnen vaak daarop een voorschot nemen voor bijv. duurzame doelen. Lang verhaal kort, mijn baas heeft feitelijk mijn batterij betaald :) dus terugverdientijd is nul :)
Dat is inderdaad een leuke optie mits je cao dit ook ondersteunt, bv bij de gemeente heb je een dergelijke luxe regeling niet, en zo zul je meer cao’s hebben waar deze vorm van ondersteuning niet is opgenomen.
Maar zeker de moeite om dat eens te controleren of je dat tot de mogelijkheden behoort.
Overigens uitkeringsgerechtigden en AOW’ers vallen hier dus ook buiten de boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Dat is inderdaad een leuke optie mits je cao dit ook ondersteunt, bv bij de gemeente heb je een dergelijke luxe regeling niet, en zo zul je meer cao’s hebben waar deze vorm van ondersteuning niet is opgenomen.
Maar zeker de moeite om dat eens te controleren of je dat tot de mogelijkheden behoort.
Overigens uitkeringsgerechtigden en AOW’ers vallen hier dus ook buiten de boot.
En ondernemers en zelfstandigen evenmin. En dat is ook een behoorlijk grote groep (meer dan uitkeringsgerechtigden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:21
Ik zit nog steeds aan batterij nr 3, want de E4XX errors waren ineens verdwenen en toen gaf Homewizard aan dat de batterij toch niet omgeruild hoefde te worden. Oke prima scheelt weer gedoe. Sinds dien doet de batterij rare dingen.

Spontaan stopt de batterij tijdens het ontladen met functioneren, hij gaat volgens de app naar "inactief" (dus idle), maar het status bolletje in de app is gewoon groen, de wifi in orde (ook van de P1 meter) maar opladen/terugleveren niks meer. Geen idee of het toeval is maar het lijkt telkens te gebeuren tijdens het ontladen rond dat de batterij 60% vol is.

Als ik naar de batterij zelf loop gebeuren er verschillende dingen:
1. De ene keer knippert er een oranje lampje (=Error?) maar de app zegt gewoon alles is OK.
2. De andere keer doen de lampjes het uberhaupt niet, ook niet als ik op de knop druk (maar als ik via de app op batterij identificeren druk gaan er wel gewoon groene lampjes branden).

De schakelaar uit/aan en hij doet het weer.

Ik heb echt het gevoel dat ik gek aan het worden ben... Iemand die dit gedrag herkent? Ik probeer weer door de klantenservice te komen, maar omdat er geen error code is gaat het moeizaam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlayaStone schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:32:
Ik zit nog steeds aan batterij nr 3, want de E4XX errors waren ineens verdwenen en toen gaf Homewizard aan dat de batterij toch niet omgeruild hoefde te worden. Oke prima scheelt weer gedoe. Sinds dien doet de batterij rare dingen.

Spontaan stopt de batterij tijdens het ontladen met functioneren, hij gaat volgens de app naar "inactief" (dus idle), maar het status bolletje in de app is gewoon groen, de wifi in orde (ook van de P1 meter) maar opladen/terugleveren niks meer. Geen idee of het toeval is maar het lijkt telkens te gebeuren tijdens het ontladen rond dat de batterij 60% vol is.

1. De ene keer knippert er een oranje lampje (=Error?) maar de app zegt gewoon alles is OK.
2. De andere keer doen de lampjes het uberhaupt niet, ook niet als ik op de knop druk (maar als ik via de app op batterij identificeren druk gaan er wel gewoon groene lampjes branden).

Ik heb echt het gevoel dat ik gek aan het worden ben... Iemand die dit gedrag herkent? Ik probeer weer door de klantenservice te komen, maar omdat er geen error code is gaat het moeizaam...
Ik denk dat het netwerk niet lekker loopt anders zag je de meldingen wel in de app.
Bij mij is het zo dat de meeste display statussen ook te zien zijn in de app.Alleen het laatste is lastig te herkennen. Je moet kijken naar de stippellijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:21
GL007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat het netwerk niet lekker loopt anders zag je de meldingen wel in de app.
Bij mij is het zo dat de meeste display statussen ook te zien zijn in de app.Alleen het laatste is lastig te herkennen. Je moet kijken naar de stippellijn.
Het netwerk heeft de afgelopen 2 maanden vlekkeloos gewerkt, en het moment dat ik op identificeren druk of de batterij uitschakel zie ik dit allemaal binnen 1-2 seconde in de app of op de batterij verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlayaStone schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Het netwerk heeft de afgelopen 2 maanden vlekkeloos gewerkt, en het moment dat ik op identificeren druk of de batterij uitschakel zie ik dit allemaal binnen 1-2 seconde in de app of op de batterij verschijnen.
Wat zijn de afstanden tussen P1 , batterij en wifi router en hoe zijn de signaal sterkte in de app en in de router.
Het laatste kan nogal behoorlijk verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Akuma2000 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:05:
[...]

Gebruik jij naast de batterijen nog andere verbindingen naar P1. Zelf heb ik Homey energy dongle voor verbinding naar homey en wat is de update tijd van de p1 poort van de energie meter.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 24-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19

Zou toch laten uitlezen door HW.
Klinkt meer als een cell voltage probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:14

Al eens de p1 meter gereset? (Er uit, even wachten en weer erin)

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

EVfan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Na ontvangst en installatie van mijn tweede display (ik had de batterijen toen enkele weken) stopte mijn oudste display er ook mee. Overdag geen reactie, dwz display blijft “99% donker”, in de avond, als het donkerder is rondom de display wel een “bijna normale” reactie.
Heb via wizzi gemeld, alle suggesties van wizzi werkten (natuurlijk) niet, doorverwezen naar een medewerker (advies “houdt je mail in de gaten”) en wacht inmiddels anderhalve week op een reactie van een medewerker.
Fijn dat jij wel actie ziet (en vervelend dat het weer defect is), ik zal het binnenkort maar weer proberen om via wizzi het probleem weer aan te kaarten.
Maar zoals vaker aangegeven, hier niet perse voor de PiB, maar in algemenere zin, communicatie met HW is toch wel aan verbetering toe. Veel verbetering.
Ja, dat wachten op medewerkers na Wizzi had ik ook al. Na een herhaalde poging wel een mail, maar had sneller gekund. Ik heb de 2e defecte display als reply op hun eerste reaktie mail gestuurd, hoop dat er nu wat sneller actie komt. Zal het mailadres hier niet plaatsen, maar zou wel mijn eerste gok zijn geweest. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akuma2000
MartindM schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:25:
[...]

Ik heb 6.0200 door HW geinstalleerd, waarmee ze aangaven dat het opgelost zou zijn.
Na 16 dgn geen foutmeldingen gisteren 1 gehad maar daarvoor was het ca 1 per dag (ook 4 batterijen).

Zal met firmware update zeker helpen. Hopen dat HW het nog verder verbetert.
Natuurlijk zelf ook kijken wat je nog kunt doen om eea stabieler te maken, zie TS.
Yes, ik heb het zojuist doorgenomen, dank voor de uitgebreide verslaggeving :)
Bij mij zit eigenlijk alles wel goed, P1 meter ook eigen voeding.
Ik heb Homewizard gemaild, hopelijk krijg ik ook snel de juiste firmware update.
GL007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:08:
[...]

Gebruik jij naast de batterijen nog andere verbindingen naar P1. Zelf heb ik Homey energy dongle voor verbinding naar homey en wat is de update tijd van de p1 poort van de energie meter.
Ik heb een Homewizard P1 splitter.
Daarop zit de P1 Meter van Homewizard en 'dongle' naar mijn Eneco Toon2 thermostaat.
Verder geen Homey/HA e.d.
Met drie batterijen had ik dus geen problemen met connectie naar de P1 meter, alleen nu met vier batterijen.
Ik hoop/verwacht dat dit opgelost wordt met een firmware update.

Dit heb ik ook gehad met één batterij van de drie.
Deze is bij mij van de week omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

GL007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Hoe hoog is jouw netspanning. En is jouw usb voeding wel in orde.
Netspanning is hier rond de 235v, zonder hoge pieken of lage dalen. En de USB adapter die ik gebruik voedt al tijden ook 24/7 een telefoon (als Hue bediening) en ik laad er mijn tablet mee op. Gaan allemaal niet kapot.

Maar het kan dat die display heel erg gevoelig is voor hele kleine variaties op de USB voeding. Daar kwam HW alleen niet mee tijdens vervanging van de eerste. En daar zou elk USB gevoed apparaat ook tegen moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

Aardedraadje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:07:
Ondertussen heb ik toegang tot de beta en ga vandaag even knutselen om de write api werkend te krijgen. Morgen gaat m'n dynamische contract in.
Ik weet niet of dit hier eerder voorbij is gekomen, een snel zoekopdrachtje binnen het topic levert niet veel op. Dus vanuit mij een korte update en ter info voor de mensen met meerdere batterijen die dit werkend willen krijgen.

Startsituatie:
- Firmware 6.0201
- 4 Batterijen
- Standaard Home Assistant integratie ingeschakeld
- Cloudverbinding ingeschakeld

Dit maakte het onmogelijk om een token aan te vragen (nóg een HTTPS/V2 api-verbinding erbij) dus heb ik de cloudverbinding uitgeschakeld. Dit stelde me in staat om een token aan te vragen. De standaard configuration.yaml zoals die op github te vinden is, werkt dan echter nog niet als je commando's wilt versturen. De V2-sensoren vragen namelijk een constante HTTPS-verbinding en dan zit je alsnog weer aan de max.

Ik heb dus de sensoren verwijderd en heb nu alleen de commando's tot mijn beschikking. Dat werkt wél.

Dus 2 tips voor mensen die de API werkend willen krijgen maar tegen de limitatie van het aantal V2/HTTPS-verbindingen aan lopen:
- Cloudverbinding uitschakelen
- Gebruik de V2-API (nog) niet om sensoren uit te lezen maar alleen voor commando's.

Bij HA of Homey-gebruikers die tegen instabiliteit aanlopen zou het uitschakelen van de cloudverbinding ook wel eens verbetering kunnen bieden.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 24-05-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elsinga schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Netspanning is hier rond de 235v, zonder hoge pieken of lage dalen. En de USB adapter die ik gebruik voedt al tijden ook 24/7 een telefoon (als Hue bediening) en ik laad er mijn tablet mee op. Gaan allemaal niet kapot.

Maar het kan dat die display heel erg gevoelig is voor hele kleine variaties op de USB voeding. Daar kwam HW alleen niet mee tijdens vervanging van de eerste. En daar zou elk USB gevoed apparaat ook tegen moeten kunnen.
Je hebt dus een meervoudige usb voeding geschikt voor meerder apparaten tegelijk.
Heeft een van de usb aansluiting een groene kleur. Zo ja dan is die poort geschikt voor een Android telefoon als snellader.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 24-05-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Devke schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:26:
[...]

Oeps. Resetten schrijf je. Lampje brand dus nog wel? Dan wellicht op een andere slimmer meter even testen. Brand het niet meer dan gok ik ook einde verhaal. Balen.
Lampje brand nog wel. Tibber pulse werkt wel gewoon dus het ligt niet aan de slimme meter of de splitter.

Ik gok dat het kabeltje kapot is??? Dit is wel weer een design flaw in de p1 meter. Het zou beter zijn als @HomeWizard_NL de p1-kabel vervangbaar zou maken, zoals bij de tibber pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:55:
[...]

Lampje brand nog wel. Tibber pulse werkt wel gewoon dus het ligt niet aan de slimme meter of de splitter.

Ik gok dat het kabeltje kapot is??? Dit is wel weer een design flaw in de p1 meter. Het zou beter zijn als @HomeWizard_NL de p1-kabel vervangbaar zou maken, zoals bij de tibber pulse.
Als je met aan de kabel bewegen het probleem kunt opwekken tja dan heb je weinig andere keus dan een nieuwe p1 meter te fixen. Ik zou HW gewoon ff mailen (ik weet niet hoelang je de p1 hebt) en anders heb je weinig keus een nieuwe te bestellen. Ik heb even geleden een paar energy sockets erbij besteld. Die werden de volgende dag al bezorgt. Je hebt wat geluk met het weer. Gaat nu weinig de batterij in denk ik?

Hier regen de hele dag. Heb geladen tegen lage tarieven (dynamisch). Ben nu al aan het Nommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:31
Devke schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Hier regen de hele dag. Heb geladen tegen lage tarieven (dynamisch). Ben nu al aan het Nommen.
De zonnepanelen had je vandaag inderdaad niet zo veel aan. Hier met twee batterijen slechts 7% geladen. Terwijl de marktprijs wel negatief was. Dus kom maar door met bèta live maken. In deze situatie de batterij laden was perfect geweest.

Homey Pro 2023 | Homewizard Plug-In Battery 5.4kWh 1600W P1 splitter 1AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Apenkooi schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:45:
[...]

De zonnepanelen had je vandaag inderdaad niet zo veel aan. Hier met twee batterijen slechts 7% geladen. Terwijl de marktprijs wel negatief was. Dus kom maar door met bèta live maken. In deze situatie de batterij laden was perfect geweest.
Je had ze ook handmatig op laden tot 100% kunnen zetten he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 10:53
bixobie schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 12:01:
Mijn werkgever, een netbeheerder nota bene, heeft dat ook in de IKB regeling, maar alleen als de batterij moet worden aangesloten door een installateur: de PiB wordt dus níét vergoed...helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

pizzapieter schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:13:
[...]

Mijn werkgever, een netbeheerder nota bene, heeft dat ook in de IKB regeling, maar alleen als de batterij moet worden aangesloten door een installateur: de PiB wordt dus níét vergoed...helaas
Dat is wel heel bizar. Je zou denken dat een netbeheerder juist baat heeft bij heel veel kleine accu's, zodat de pieken en dalen worden 'geschoren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Devke schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Als je met aan de kabel bewegen het probleem kunt opwekken tja dan heb je weinig andere keus dan een nieuwe p1 meter te fixen. Ik zou HW gewoon ff mailen (ik weet niet hoelang je de p1 hebt) en anders heb je weinig keus een nieuwe te bestellen. Ik heb even geleden een paar energy sockets erbij besteld. Die werden de volgende dag al bezorgt. Je hebt wat geluk met het weer. Gaat nu weinig de batterij in denk ik?

Ik heb een nieuwe besteld, deze was (maar) 4 jaar oud. Ik heb hem wel weer even aan de praat gekregen door de kabel te draaien, maar dit is natuurlijk geen betrouwbare oplossing. Ben wel benieuwd of het makkelijk is om een nieuwe kabel eraan te solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:31
aip schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Je had ze ook handmatig op laden tot 100% kunnen zetten he ;)
Dat had inderdaad gekund. Echter ben ik aan het werk. En loop in een omgeving waar telefoons niet zijn toegestaan. Dus automatiseren via een platform als Homey is handiger. :)

Homey Pro 2023 | Homewizard Plug-In Battery 5.4kWh 1600W P1 splitter 1AP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Liep vanmorgen wel even tegen een P1 meter connectie foutje aan in de beta. Nu is gister de nieuwe meterkast geplaatst en heeft de electriciën gelijk de p1 meter een ander plekje gegeven. Even kijken of het morgen weer optreed. Dan ga ik de p1 weer even verhangen naar zijn oude plekje.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• naffffffffff
naffffffffff schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:36:
[...]

Ik heb een nieuwe besteld, deze was (maar) 4 jaar oud. Ik heb hem wel weer even aan de praat gekregen door de kabel te draaien, maar dit is natuurlijk geen betrouwbare oplossing. Ben wel benieuwd of het makkelijk is om een nieuwe kabel eraan te solderen.
Ik heb de P1 meter open gekraakt en zag inderdaad een draadje loszitten (de zwarte). Even snel een laagje soldeer erop geflatst (origineel soldeer zit aan de andere kant) en nu doet hij het weer, en de batterijen ook! Er zit geen enkele trekontlasting op de kabel, wat toch wel vreemd is aangezien de meter aan deze kabel opgehangen wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSMSES8HXAaGZ3t801ybLIYOPoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBl5cjQN0dldpSBf4BILBaNO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjS5z_Opl1BFp0O19kT9PZyM8NA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1PK6DjaIu03S2Rq0UUG1JHr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

Hier in Twente nog voldoende PV opbrengst. De batterijen (2) waren rond 1300 gewoon vol, en er is nog 6 kWh terug geleverd. Sinds 18.30 begonnen huisverbruik met de batterij op te vangen en binnen een bandbreedte van +/- 10W NOM.
Morgen zal wel lastiger worden, maar de dynamische netto stroomprijs is laag, van 11-17 uur negatief. Dus maar handmatig volblaffen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:35
naffffffffff schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:04:
[...]

Ik heb de P1 meter open gekraakt en zag inderdaad een draadje loszitten (de zwarte). Even snel een laagje soldeer erop geflatst (origineel soldeer zit aan de andere kant) en nu doet hij het weer, en de batterijen ook! Er zit geen enkele trekontlasting op de kabel, wat toch wel vreemd is aangezien de meter aan deze kabel opgehangen wordt.

[Afbeelding][Afbeelding]
👍

Nu nog iemand vinden die €1395,- gaat openmaken voor foto's😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22

Winkiller

De Mopperpot

fikkie123 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:21:
[...]

👍

Nu nog iemand vinden die €1395,- gaat openmaken voor foto's😁
https://gathering.tweaker...message/82298244#82298244

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
  • Laatst online: 16:58
naffffffffff schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:04:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Wellicht gesoldeerd op maandagochtend door iemand met de ziekte van Heineken. Kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Hier in Twente nog voldoende PV opbrengst. De batterijen (2) waren rond 1300 gewoon vol, en er is nog 6 kWh terug geleverd. Sinds 18.30 begonnen huisverbruik met de batterij op te vangen en binnen een bandbreedte van +/- 10W NOM.
Morgen zal wel lastiger worden, maar de dynamische netto stroomprijs is laag, van 11-17 uur negatief. Dus maar handmatig volblaffen denk ik.
Voor degene die er graag een beeld bij hebben..... tarieven voor morgen. Dynamisch dus laden laag.... de piek in de avond proberen op te vangen door NOM te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTlI_lgBLnkcw-yYZtjD7Mxo_5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qogrUO9a9UpCDJV5Ku85Fga.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:38
De wasmachine mag dus wat langer aan ;) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GsS1dx9XsisT9j903-ajMQWZVQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QXMjBx3tLpfYFbQ3PsmCEh3t.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:57:
De wasmachine mag dus wat langer aan ;) :+

[Afbeelding]
We hebben pubers in huis maar die maken niet zoveel smerig dat de was zolang aan moet 😜. Wel een lange periode. Nou verwachten ze niet veel zon. Anders krijg je ook die lage prijs terug voor wat je het net opfietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
[...]

Als je meer dan 3 batterijen wil adviseert HW toch ook om het door een erkend electricien te laten doen omdat ze op een eigen groep moeten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
mike123 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:52:
[...]

Als je meer dan 3 batterijen wil adviseert HW toch ook om het door een erkend electricien te laten doen omdat ze op een eigen groep moeten. ;)
Klopt, maar 'ohnee, tochnie'.

Ik begrijp t ook niet, omdat juist dit een heel toegankelijke optie is die ook nog eens goedgekeurd is. Geen doe-het-zelf knutsel ding.

Alle beetjes helpen, zou je zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mike123 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:52:
[...]

Ze adviseren, er is van moeten geen sprake.
Ik heb er vier en die zitten gewoon met een stekker in een wcd verdeeld over 2 groepen met elk 2 stuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:35
De CEO+CFO hier...😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
EVfan schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Hier in de buurt van Rotterdam de🔋maar 33% vol en om 19:30 uur leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
hanev001 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:58:
[...]

Ze adviseren, er is van moeten geen sprake.
Ik heb er vier en die zitten gewoon met een stekker in een wcd verdeeld over 2 groepen met elk 2 stuks.
Ik weet dat dat kan maar @pizzapieter krijgt ze niet vergoed omdat het niet geïnstalleerd hoeft te worden.
Vandaar mijn tip om er meer dan 3 te nemen en dan word het geadviseerd door HW om eventueel een installateur te laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Klassieker schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:10:
[...]

In omgeving Deventer om 12:00 vol en nu nog 1% over.
De airfryer heeft ook nog een tijd staan te pruttelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
Klassieker schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:10:
Hier (Hilversum) rond 14:00 nét de 96% aangetikt. Maar met een combinatie van het sombere weer, een vaat, drie wassen (twee op 60°, beddengoed), en een ruim uur de tafelgril aan moet de PiB zijn nederlaag erkennen; ik denk dat we de middernacht op NOM niet gaan halen vandaag. En dan hebben we de EV's niet eens geladen vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0b9EH7r7yNyZ-Dpd1b2Gx5dm-0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hxqEt6x2wELpsiBYRdcRZZM5.png?f=fotoalbum_medium

Grafieken uit Home Assistant.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
mike123 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Ik weet dat dat kan maar @pizzapieter krijgt ze niet vergoed omdat het niet geïnstalleerd hoeft te worden.
Vandaar mijn tip om er meer dan 3 te nemen en dan word het geadviseerd door HW om eventueel een installateur te laten komen.
Dan nog niet en daarbij; er 3 kopen om niet een honderdtje of 2 voordeel mos te lopen lijkt geen goeie deal.

[ Voor 11% gewijzigd door pizzapieter op 25-05-2025 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
[...]
Homewizard adviseert een installateur als je ze wilt unlocken.. dan moet er zomaar een aparte groep aangelegd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-08 15:38
bixobie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:54:
[...]

Homewizard adviseert een installateur als je ze wilt unlocken.. dan moet er zomaar een aparte groep aangelegd worden ;)
Dat hoeft niet, je kunt zo ook unlocken en de 3 of 4 batterijen op verschillende groepen plaatsen.
In de praktijk zal het niet praktisch zijn, maar kan dus wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
Joh, echt waar?
Pak nog een kop koffie.
Lees nu de post van pizzapieter nog eens :)

[ Voor 19% gewijzigd door bixobie op 25-05-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pizzapieter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:09:
[...]

Dan nog niet en daarbij; er 3 kopen om niet een honderdtje of 2 voordeel mos te lopen lijkt geen goeie deal.
Mij niet helemaal helder. In die regeling spaar je denk ik voor de PIB's? Heb je ook nog andere mogelijkheden waar het budget heen mag?

Als het PIB only is dan zou ik ook zeggen 3 of meer. Eigen groep dus installateur nodig. Ik gok dat als je het hebt over een paar honderd voordeel dan alleen maar dat er nog wat haken en ogen aan zitten. Misschien mis ik hem totaal nog ff hoor. Tis nog vroeg 😜. Of zit het in "moet worden" en het is bij HW een "advies".

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 25-05-2025 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is ook de reden dat je vooraf je verbruik moet kennen, zodat je daarna kunt bepalen welke capaciteit je nodig hebt en of het product bij je situatie past. Mag toch niet als verrassing komen hoop ik?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HBO88 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:08:
[...]

Dat hoeft niet, je kunt zo ook unlocken en de 3 of 4 batterijen op verschillende groepen plaatsen.
In de praktijk zal het niet praktisch zijn, maar kan dus wel
Ze sturen er op aan om een installateur te laten komen waardoor de PiB's ineens wel door de werkgever vergoed kunnen worden. Dat is een creatief proces :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:02:
Ze sturen er op aan om een installateur te laten komen waardoor de PiB's ineens wel door de werkgever vergoed kunnen worden. Dat is een creatief proces :)
Dat is niet creatief maar dom. Je maakt het voor de werknemer onnodig duur zonder toegevoegde waarde.
Als het om bewijslast gaat dat er batterijen gekocht zijn kan je ook gewoon de facturen laten tonen.
Pagina: 1 ... 114 ... 201 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.