hanev001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Dat is niet creatief maar dom. Je maakt het voor de werknemer onnodig duur zonder toegevoegde waarde.
Als het om bewijslast gaat dat er batterijen gekocht zijn kan je ook gewoon de facturen laten tonen.
Het ging erom dat het een voorwaarde was dat ze door een professional werden geïnstalleerd, dat laatste is dus geen optie. Maar afijn, ik probeerde alleen iets wat een ander zegt aan een ander uit te leggen, ik wil niet verder die discussie worden ingezogen :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Dat is ook de reden dat je vooraf je verbruik moet kennen, zodat je daarna kunt bepalen welke capaciteit je nodig hebt en of het product bij je situatie past. Mag toch niet als verrassing komen hoop ik?
Precies. Ik heb vanuit mijn Home Assistant al ruim twee jaar nauwkeurige verbruiksdata, en ik weet daardoor dat twee HW batterijen hier het optimum zullen zijn. Een derde voegt nog wel iets toe, maar zal het grootste deel van het jaar niets doen en dus relatief heel duur zijn. Ik denk niet dat ik dat ga doen, maar je weet nooit :)

Meten = weten.

Maar ik merk het als ik het er bv met collega's over heb, hoe weinig men eigenlijk weet van hun verbruik, als ze zonnepanelen hebben hoeveel procent ze direct verbruiken, hoeveel piekvermogen hun witgoed trekt enz. Ik zeg niet dat iedereen dat allemaal zo nauwkeurig moet weten, maar als je hier niet een klein beetje inzicht in hebt, hoe ga je dan iets als een thuisbatterij begroten?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 25-05-2025 10:51 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Ik heb meerdere collega's die alleen kijken naar het voorschot en geen idee hebben wat de zonnepanelen opleveren en of ze het uberhaupt wel doen.

En die willen dan een 10kwh batterij, want dat zien ze op facebook. :+ :+
JeroenH schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Precies. Ik heb vanuit mijn Home Assistant al ruim twee jaar nauwkeurige verbruiksdata, en ik weet daardoor dat twee HW batterijen hier het optimum zullen zijn. Een derde voegt nog wel iets toe, maar zal het grootste deel van het jaar niets doen en dus relatief heel duur zijn. Ik denk niet dat ik dat ga doen, maar je weet nooit :)

Meten = weten.

Maar ik merk het als ik het er bv met collega's over heb, hoe weinig men eigenlijk weet van hun verbruik, als ze zonnepanelen hebben hoeveel procent ze direct verbruiken, hoeveel piekvermogen hun witgoed trekt enz. Ik zeg niet dat iedereen dat allemaal zo nauwkeurig moet weten, maar als je hier niet een klein beetje inzicht in hebt, hoe ga je dan iets als een thuisbatterij begroten?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Taro schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:00:
[...]
Dat is ook de reden dat je vooraf je verbruik moet kennen, zodat je daarna kunt bepalen welke capaciteit je nodig hebt en of het product bij je situatie past. Mag toch niet als verrassing komen hoop ik?
Ik heb te veel zonnepanelen voor de zomer, maar te weinig voor de winter. Zo zie ik de batterij behoefte ook. Dan staat alles in de zomer uiteindelijk maar wat te niksen, prima, en in de winter wil je het tekort juist minimaliseren. Als extra zomerverbruiker wil ik in 2027 een flinke airco installeren. Win-win.

Verwijderd

gielz schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:58:
Ik heb meerdere collega's die alleen kijken naar het voorschot en geen idee hebben wat de zonnepanelen opleveren en of ze het uberhaupt wel doen.

[...]
Maar goed dat ze dan niet op YouTube kijken. 48kWh ook goed? 🤯

YouTube: Forced to RIP OUT Our Own Install!
gielz schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:58:
In mijn ervaring willen ze dan vaak een 10 kW batterij :F

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:28:
[...]

In mijn ervaring willen ze dan vaak een 10 kW batterij :F
Dat zeggen ze wel ja :P

Wat ze willen is een batterij waarbij ze onafhankelijk van het net worden, want ze wekken toch genoeg op per jaar.

Ik ben wel een beetje gestopt met praten over onze batterij met 'leken'. Je legt de hele tijd hetzelfde uit, en ze geloven toch dat ze het beter weten.
spoiler:
Vaak dezelfde personen als met de coronadiscussies.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

ArthurMorgan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Dat zeggen ze wel ja :P

Wat ze willen is een batterij waarbij ze onafhankelijk van het net worden, want ze wekken toch genoeg op per jaar.

Ik ben wel een beetje gestopt met praten over onze batterij met 'leken'. Je legt de hele tijd hetzelfde uit, en ze geloven toch dat ze het beter weten.
spoiler:
Dan is het wachten op het moment dat je kunt zeggen : "I told you so". Hele volksstammen werden een jaar geleden gek gemaakt over de onbalansmarkt. Het geld zou daar voor het oprapen liggen. Gratis geld bestaat niet. Dan zit je daar straks met een dikke omvormer, dikke accu en ga je in de nacht 200 Watt NOM draaien. |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 25-05-2025 11:37 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-12 20:35
ArthurMorgan schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:33:
spoiler:
Klopt, zag op Youtube een reactie van iemand die beweerde dat de HW PiB in de winter niet zou werken met een warmtepomp ivm te weinig vermogen….
Ook zou een thuisbatterij binnen 2-3 uur volledig opgeladen of ontladen moeten worden, anders had het geen nut….
Daarom had hij een ander systeem met een veel grotere omvormer aangeschaft.

[ Voor 20% gewijzigd door Harri op 25-05-2025 11:50 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-12 06:12
Heb je een dynamisch contract en op jaarbasis een overschot aan zonnestroom, vanaf 12:00 is stroom gratis.
Met dit druilige weer schiet opladen op automatisch niet op. Even een handje helpen door de PiB handmatig tot 100% op te laden.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• bixobie
Mmm ja de kale prijs is minder dan 0 ja. Reken je de leverkosten millieuheffing parkeerbelasting smoesjestoelages en alle ander onzin mee zit je nog op 13 cent... https://jeroen.nl/dynamis...20prijs,00%20en%2015%3A00).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUfLOfQISshUbVkGdLfyDHRwqds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcju76yTPvSHkxgdTgg4YV4i.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zit mijn batterijtje met dit druilerige weer al weer 60% vol met echte gratis energie ;)

[ Voor 74% gewijzigd door bixobie op 25-05-2025 12:19 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-12 06:12
bixobie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:13:
Mmm ja de kale prijs is minder dan 0 ja. Reken je de leverkosten millieuheffing parkeerbelasting smoesjestoelages en alle ander onzin mee zit je nog op 13 cent... https://jeroen.nl/dynamis...20prijs,00%20en%2015%3A00).

[Afbeelding]
Daarom ook “op jaarbasis een overschot aan zonnestroom” ;)
Je bent alleen energiebelasting verschuldigd over hetgeen je netto afneemt.
Weet je zeker dat je op jaarbasis netto niks afneemt kan je uitgaan van de kale prijs (+ inkoopvergoeding).

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-12 13:36
DG64 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:12:
[...]

IK had hetzelfde deze week, ook gemeld bij HW in de chatbot. Nog geen respons gehad.

Maar ik heb in ieder geval binnen één minuut weer opgestart en daarna ging de batterij weer vrolijk zijn werk te doen waar deze voor is.

Donald
Bij mij startte ook alles weer, maar kreeg toch vrijdag van de helpdesk een mail om een afspraak te maken om de batterij om te ruilen. Beetje rigoureus dacht ik, maar ik ben er toch maar op ingegaan.
Overigens zit mijn batterijtje met dit druilerige weer al weer 60% vol met echte gratis energie ;)
Hier nog maar 15%, maar ik trek al bijna de hele ochtend bijna continue 2kW doordat ik op slimme wijze achter elkaar de wasmachine, vaatwasser en laden EV heb gestart. De PiB doet zijn best, maar levert bij zo'n lage SoC geen 800 watt. Maar ik heb vier wassen te doen vandaag (x2 uur) dus het moet maar gedeeltelijk van het net komen :)

[Afbeelding]

Ook die gratis energie vertegenwoordigd een waarde. Terugleveren levert ook geld op. Daarnaast de EB kun je salderen mits je een netto verbruiker bent.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Gister gaf ik aan dat in de beta versie van de p1 meter 6.0201 de batterij niet automatisch ging laden. De p1 meter gaf een foutmelding af in HA. Ik heb de p1 meter gister eerst een reset gegeven door deze voor een seconde of 10 spanningsloos te maken. Daarna terug de p1 poort in.

Vandaag gekeken of de aansturing van de batterij goed zou gaan middels de al lopende automatiseringen. Hij pakt het vandaag volledig goed op. Ik denk door de aanpassingen in de meterkast er wellicht even een reset nodig was? Het draait in ieder geval top. Had deze terugkoppeling beloofd hier gister.

Offtopic mbt de meterkast. Daarnaast heb ik gelijk een HW 1 fase laten plaatsen op de aangelegde batterijgroep. Voor de EV ook een HW kWh meter laten plaatsen, echter wel een 3F dan uiteraard.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 25-05-2025 13:35 ]

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Vrijdag alle lampjes weer uit. Alleen de middelste oranje brandde. Gister hetzelfde, en vandaag alle lampjes uit… 😮‍💨
Dit gebeurt maandelijks, maar nu 3x achter elkaar. Dit ook al meerdere keren gecommuniceerd met HW, en die geven aan reset hem maar en dan is het weer goed.

Vind het best een vervelend antwoord. Heb de accu ‘tijdelijk’ in de woonkamer staan, maar dat tijdelijk blijkt permanent te worden. De app geeft ook geen storing aan. Staat in de app alles werkt naar behoren. Gaat iets niet helemaal lekker met het apparaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0pGpD-_SUoBZL8d-OWp3xOylaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dgmbv3ES2rTgw0jjukUaWBfW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg7qBIMVsGhSqDZOI7OCjDWuR0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxKu156bmAxGairuQZOr0nXx.png?f=fotoalbum_large
Las op het forum dat al meerdere gebruikers last hebben van hetzelfde fenomeen.

• Daniel28
  • Nu online
En nu is hij weer uit. 🫣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k39UMBpeAQ-cHMTneFfUmzjD6Uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChWKpckQN1gC1ys8RlaAUvfY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRPZTqBKJ4Nv4NqiHVlndxVwjzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SLN7fOR0pJvQMMswehcJOcpl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR2t07f8Fyqs8FlM6qJII95hcrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9zm9ukZhpeDkJoadC3ga7quj.png?f=fotoalbum_large
Wat staat er in meters bij de details van de Batterij. Dat plaatje van de grafieken daar heb je niets aan.

• Daniel28
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Wat staat er in meters bij de details van de Batterij. Dat plaatje van de grafieken daar heb je niets aan.
Daar staat alles is oké met groen bolletje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83IASYr8x9MUBqLbHFZn-zbZoWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIjU75C5nxckvZoqLaGAXDm4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9Dw9TDgy2z2jCd_Xb8ZQd--8po=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G5J6jPlv9K9sje5x3PH5BibF.png?f=fotoalbum_large

Lijkt niet echt heel goed te gaan. 🙂

[ Voor 22% gewijzigd door Daniel28 op 25-05-2025 15:01 ]

Daniel28 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:57:
[...]

Daar staat alles is oké met groen bolletje.
[Afbeelding]
Dit plaatje zegt dat er wordt opgeladen en dat alles OK is.

Zijn de LED's nog steeds uit of had je de boel al weer reset?
Indien reset de volgende keer eerst kijken voordat je dat doet.

Nog een klein ding om naar te kijken. Hoe hoog staat de instelling van de LED's helderheid.
Al eens geprobeerd omdat hoger te zetten.

• Daniel28
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Dit plaatje zegt dat er wordt opgeladen en dat alles OK is.

Zijn de LED's nog steeds uit of had je de boel al weer reset?
Indien reset de volgende keer eerst kijken voordat je dat doet.

Nog een klein ding om naar te kijken. Hoe hoog staat de instelling van de LED's helderheid.
Al eens geprobeerd omdat hoger te zetten.
Heb weer een reset gegeven idd. 15 minuten van de spanning.
Batterij laadt weer, en instellingen voor leds staan op 20%. Geeft nu weer paars licht.
Op moment van kijken nu weer wit, en zegt de app alles is oké met groen bolletje, en 600 watt het net in.
Daniel28 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Heb weer een reset gegeven idd. 15 minuten van de spanning.
Batterij laadt weer, en instellingen voor leds staan op 20%. Geeft nu weer paars licht.
Op moment van kijken nu weer wit, en zegt de app alles is oké met groen bolletje, en 600 watt het net in.
Op dit moment kom je dus niet verder met de analyse.

Als het weer gebeurd dan eerst kijken of er soms foutcodes of andere meldingen zijn en dan daarmee contact opnemen met HW.

Dat het laden, ontladen en idle elkaar afwisselen terwijl dat niet helemaal overeenkomt met wat er op de meter gebeurd is redelijk normaal met het weer dat we nu hebben omdat zon en wolken elkaar snel afwisselen en er een vertraging in de reactie hierop is. Als je nog een DSMR4 slimme meter hebt is dat effect zelf nog wat sterker omdat die slechts elke 10 seconden een update geeft.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:15
Nu m’n HW-thuisaccu er is ben ik aan het kijken hoe we ons energiegebruik hier beter op af kunnen stemmen. De eerste gebruiker die ik wil gaan sturen is de domme plintboiler in de keuken van 2000W. Bij het instellen van mijn socket wil ik graag het volgende:
-iedere dag aan tussen 05.00 en 07.00 zodat er bij opstaan warm water is
-aan tussen 16.00 en 20.00 zodater rond etenstijd warm water is
-iedere dag uit na 22.30
-overdag bij voldoende zon-opwek óf vermogen in accu aan zodat water op temp blijft. Dit dus het liefst met eigen opwek.

Nu twijfel ik over de in te stellen regels. De plintboiler is een aan/uit boiler en pakt ook bij tussentijds bijwarmen na bijv gebruik warm water de volle mep van 2000W. Hoeveel hij afkoelt door hem ‘s nachts uit te zetten weet ik nog niet want a) we lieten hem tot nu toe aan en b) zit geen temp-meter op.

Ben mij er van bewust dat de pib 800watt levert en de rest uit óf de zonnepanelen komt en/of uit het net.

Zou het bovenstaande kunnen werken met onderstaande regels of is het slimmer te regelen? (Regels staan nu nog uit vanwege schakelslot zodat ik paar dagen kan kijken wat het gebruikspatroon is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7WX_Nm-DaJIhj6L1I-4_8CtwbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNiBgcdFRzLprZAQE1u8VpNv.jpg?f=fotoalbum_large

Hoor graag tips en ervaringen, alvast bedankt!
Goed nieuws voor Homey gebruikers.
De Homewizard app in homey is in staat de operatie mode te zetten. Je kunt nu met eenvoudige flow de boel besturen. Succes iedereen met de experimenten.
Je moet wel de beta tester zijn en versie van P1 hebben Versi 6.0201 hebben.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• bixobie
Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Ook die gratis energie vertegenwoordigd een waarde. Terugleveren levert ook geld op. Daarnaast de EB kun je salderen mits je een netto verbruiker bent.
Elke keer als ik denk dat ik het door heb, is er wel weer iets waardoor ik het niet snap. Het is een wiskundige formule met 10 onbekenden die steeds veranderen... ik heb dus werkelijk geen idee meer wat alles nu kost, wat het opbrengt, wat er belast en gestraft en vergoed wordt icm met variable of dynamisch contract en zo ja, waarom niet etc... pfff. Misschien is het wel goed dat de saldering verdwijnt, dat scheelt weer een complexiteit. Want ik kan er nu werkelijk geen touw meer aan vast knopen.
bixobie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Elke keer als ik denk dat ik het door heb, is er wel weer iets waardoor ik het niet snap. Het is een wiskundige formule met 10 onbekenden die steeds veranderen... ik heb dus werkelijk geen idee meer wat alles nu kost, wat het opbrengt, wat er belast en gestraft en vergoed wordt icm met variable of dynamisch contract en zo ja, waarom niet etc... pfff. Misschien is het wel goed dat de saldering verdwijnt, dat scheelt weer een complexiteit. Want ik kan er nu werkelijk geen touw meer aan vast knopen.
Creëer mist dan zullen de rijken nog rijker worden en de armen met weinig opbrengst achter laten

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-12 18:11

aip

GL007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Creëer mist dan zullen de rijken nog rijker worden en de armen met weinig opbrengst achter laten
? Deze kan ik even niet plaatsen. En al helemaal niet wat dit met de Homewizard PiB en zijn werking te maken heeft.
aip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:05:
[...]

? Deze kan ik even niet plaatsen. En al helemaal niet wat dit met de Homewizard PiB en zijn werking te maken heeft.
Het slaat op het verhaal van bioxbie in de mist gaan. Als je kijkt wat men met de dynamische tarieven willen dan wordt de mist alleen maar erger.

[ Voor 15% gewijzigd door GL007 op 25-05-2025 18:33 ]

[...]

In mijn ogen draaien veel mensen zich een rad voor hun eigen ogen.

Zoals je zegt het is allemaal heel complex en er zijn zoveel factoren dat de veronderstelde financiele voordelen al het gedoe met dynamische tarieven en aansturingen het in mijn ogen niet waard zijn.

Ik blijf gewoon bij een vast contract met zijn plussen en minnen op het gebied van tarieven en richt me volkomen op het zoveel mogelijk gebruiken van mijn eigen opwekking.

• bixobie
Ja, ik denk dat mijn neiging om ook nu al NOM te draaien met de PV ook uit die onzekerheid vandaan komt.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:25
hanev001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Zoals je zegt het is allemaal heel complex en er zijn zoveel factoren dat de veronderstelde financiele voordelen al het gedoe met dynamische tarieven en aansturingen het in mijn ogen niet waard zijn.

Ik blijf gewoon bij een vast contract met zijn plussen en minnen op het gebied van tarieven en richt me volkomen op het zoveel mogelijk gebruiken van mijn eigen opwekking.
Voor dat laatste moet je gewoon maar één paneel nemen en een heel groot huis met gamende kinderen.
Ik richt mij op het percentage "zelfvoorziening". Hoeveel heeft de zon (ook via je accu) bijgedragen aan je 24 uurs netto stroomverbruik. Begrip kwam hier eerder langs; ben vergeten van wie maar alle credits.
Ik ga nu na bijna één maand met 1 accu van 46% naar ca 90%.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-12 09:22
Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Mij niet helemaal helder. In die regeling spaar je denk ik voor de PIB's? Heb je ook nog andere mogelijkheden waar het budget heen mag?

Als het PIB only is dan zou ik ook zeggen 3 of meer. Eigen groep dus installateur nodig. Ik gok dat als je het hebt over een paar honderd voordeel dan alleen maar dat er nog wat haken en ogen aan zitten. Misschien mis ik hem totaal nog ff hoor. Tis nog vroeg 😜. Of zit het in "moet worden" en het is bij HW een "advies".
Nee, je spaart niet. Je kunt een deel van je IKB inzetten voor duurzame doelen, zoals zonnepanelen of thuisbatterij. Voorwaarde is dat het door een erkend installateur geïnstalleerd moet worden, om 'doe het zelf' projectjes of onkietonkie installaties te voorkomen.

Het voordeel is weg als je de installateur moet betalen.... Gebeurt ook vaak bij isolatie subsidie, dat je het moet láten doen, terwijl ik het zelf óók kan én goedkoper.

Mijn inziens heel jammer, aangezien de PiB van HW voldoet aan de NL eisen, laagdrempelig is (want plug en play) en daarmee bereikbaar voor veel mensen die samen allebei een beetje vh probleem verminderen.

Maar goed, dat ik en jullie daar iets van vinden is duidelijk, maar daar veranderen we niks mee. Ik snap t ook niet waarom t niet kan/mag.

[ Voor 6% gewijzigd door pizzapieter op 25-05-2025 17:53 ]

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:26
Daniel28 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 13:53:
Vrijdag alle lampjes weer uit. Alleen de middelste oranje brandde. Gister hetzelfde, en vandaag alle lampjes uit… 😮‍💨
Dit gebeurt maandelijks, maar nu 3x achter elkaar. Dit ook al meerdere keren gecommuniceerd met HW, en die geven aan reset hem maar en dan is het weer goed.

Vind het best een vervelend antwoord. Heb de accu ‘tijdelijk’ in de woonkamer staan, maar dat tijdelijk blijkt permanent te worden. De app geeft ook geen storing aan. Staat in de app alles werkt naar behoren. Gaat iets niet helemaal lekker met het apparaat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Las op het forum dat al meerdere gebruikers last hebben van hetzelfde fenomeen.
Misschien toevallig, (ik heb exact hetzelfde probleem) het lijkt bij mij alleen op te treden als de batterij met 800w aan het ontladen is, en zodra dit niet meer hoeft gaat de batterij na een tijdje wel weer verder (of na een reboot). Zo raar dat de status gewoon groen is... misschien een interne beveiliging dat de batterij denkt dat de
Batterij teveel teruglevert of zo...

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:20
bixobie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:07:
[...]
Ik heb te veel zonnepanelen voor de zomer, maar te weinig voor de winter.
Dat hebben we eigenlijk toch allemaal ?
Of je moet gekozen hebben voor een van de twee, maar dan heb je 'de gulden middenweg' niet begrepen...
henkzelf schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Voor dat laatste moet je gewoon maar één paneel nemen en een heel groot huis met gamende kinderen.
Ik richt mij op het percentage "zelfvoorziening". Hoeveel heeft de zon (ook via je accu) bijgedragen aan je 24 uurs netto stroomverbruik. Begrip kwam hier eerder langs; ben vergeten van wie maar alle credits.
Ik ga nu na bijna één maand met 1 accu van 46% naar ca 90%.
Ik zit met 17 panelen en 4 batterijen deze maand op 98% maar dat is voor een maand om deze tijd van het jaar niet veel waard. Op jaarbasis verwacht ik een eigen gebruik van 60% en dat is dan een zelfvoorziening van ca 55%.

• thunder68
thunder68 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:20:
Nu m’n HW-thuisaccu er is ben ik aan het kijken hoe we ons energiegebruik hier beter op af kunnen stemmen. De eerste gebruiker die ik wil gaan sturen is de domme plintboiler in de keuken van 2000W. Bij het instellen van mijn socket wil ik graag het volgende:
-aan tussen 16.00 en 22:30 zodat er rond etenstijd warm water is. Als er genoeg in de accu zit is dat alsnog deels zonnestroom.
-iedere dag uit na 22.30
-overdag bij voldoende zon-opwek óf vermogen in accu aan zodat water op temp blijft. Dit dus het liefst met eigen opwek.

Nu twijfel ik over de in te stellen regels. De plintboiler is een aan/uit boiler en pakt ook bij tussentijds bijwarmen na bijv gebruik warm water de volle mep van 2000W. Hoeveel hij afkoelt door hem ‘s nachts uit te zetten weet ik nog niet want a) we lieten hem tot nu toe aan en b) zit geen temp-meter op.

Ben mij er van bewust dat de pib 800watt levert en de rest uit óf de zonnepanelen komt en/of uit het net.

Zou het bovenstaande kunnen werken met onderstaande regels of is het slimmer te regelen? (Regels staan nu nog uit vanwege schakelslot zodat ik paar dagen kan kijken wat het gebruikspatroon is)

-Edit- m’n eerste foutje er al uitgehaald, kon een regel van tussen. Dit is hoe ik hem nu heb ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnL2UaVtGrw6LPfPxntzpwSMqME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMrkX8xOZpGCiJ7BHPb7yT6x.jpg?f=fotoalbum_large

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
thunder68 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:50:
[...]

-Edit- m’n eerste foutje er al uitgehaald, kon een regel van tussen. Dit is hoe ik hem nu heb ingesteld:
[Afbeelding]
Is het niet handiger eerst eens te proberen wat er gebeurt als je hem niet in de nacht en late avond laat laden?

Wij laden onze boiler overdag op de zon, of gedeeltelijk van de pib die daarna nog tijd heeft weer terug op te laden.

Wij zetten de boiler overdag handmatig aan wanneer we hem nodig hebben voor veel water (afwassen). Hij gaat hier de 6 goede maanden automatisch uit 2 a 3 uur voor zonsondergang. Hij staat op 60 graden C zodat we lang lang doen met de inhoud.

In de winter staat hij op 40 graden C omdat dat minder stand by verlies geeft en eigen opwek is dan schaars. Ook laten we de boiler dan automatisch uit gaan op 17 uur. Onze boiler laadt op 1100W.

Het geeft hier aardig wat meer direct verbruik van de eigen opwek.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
GL007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:52:
De Homewizard app in homey is in staat de operatie mode te zetten. Je kunt nu met eenvoudige flow de boel besturen. Succes iedereen met de experimenten.
Je moet wel de beta tester zijn en versie van P1 hebben Versi 6.0201 hebben.
Hmm
Ik ben beta tester van homewizzard en heb Homey maar kan die optie zo niet vinden.
Versie van de P1 heb ik ook.

Of moet je de beta versie van de homewizzard app van Homey hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 25-05-2025 20:20 ]

• thunder68
Sjamo schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Is het niet handiger eerst eens te proberen wat er gebeurt als je hem niet in de nacht en late avond laat laden?

Wij laden onze boiler overdag op de zon, of gedeeltelijk van de pib die daarna nog tijd heeft weer terug op te laden.

Wij zetten de batterij overdag handmatig aan wanneer we hem nodig hebben voor veel water (afwassen). Hij gaat hier de 6 goede maanden automatisch uit 2 a 3 uur voor zonsondergang. Hij staat op 60 graden C zodat we lang lang doen met de inhoud.

In de winter staat hij op 40 graden C omdat dat minder stand by verlies geeft en eigen opwek is dan schaars. Ook laten we de boiler dan automatisch uit gaan op 17 uur. Onze boiler laadt op 1100W.

Het geeft hier aardig wat meer direct verbruik van de eigen opwek.
Oké, dus m’n regel dat hij tussen 05.00 en 07.00 aan gaat er even uithouden? Dan gaat hij vervolgens aan als er meer dan 2100watt teruglevering is. Wordt dat dan trouwens gemeten vóórdat de PiB met overschot minder dan 2100 watt gaat laden? Dus gaat de zonnetaak vóór op het laden van de PiB?
Je zegt overigens dat je de batterij handmatig aanzet als je warm water nodig hebt; maar bedoel je niet de boiler?
SpikeHome schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:19:
[...]

Hmm
Ik ben beta tester van homewizzard en heb Homey maar kan die optie zo niet vinden.
Versie van de P1 heb ik ook.

Of moet je de beta versie van de homewizzard app van Homey hebben?
Zie flow en je moet de laatste versie van de Homewizard app voor homey ophalen van de app site. Het is een test versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1e28bhrWsUqTYvYF8vXzgKog8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RqySNcN1nfXUgedJxV5OuBPF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 25-05-2025 20:41 ]

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-12 19:16

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:37:
[...]

Zie flow en je moet de laatste versie van de Homewizard app voor homey ophalen van de app site
[Afbeelding]
Ik heb de beta's ook (app voor Homey én betatester voor Homewizard), maar ik zie die optie ook niet... Heb v.3.6.32
Remco2001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Ik heb de beta's ook (app voor Homey én betatester voor Homewizard), maar ik zie die optie ook niet...
Zie vorige antwoord

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:22
thunder68 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Oké, dus m’n regel dat hij tussen 05.00 en 07.00 aan gaat er even uithouden? Dan gaat hij vervolgens aan als er meer dan 2100watt teruglevering is. Wordt dat dan trouwens gemeten vóórdat de PiB met overschot minder dan 2100 watt gaat laden? Dus gaat de zonnetaak vóór op het laden van de PiB?
Je zegt overigens dat je de batterij handmatig aanzet als je warm water nodig hebt; maar bedoel je niet de boiler?
Excuus, je hebt gelijk, ik bedoelde de boiler.

En ik zou het zeker proberen, wat er aan restwarmte is in de ochtend. Hier is dat aanzienlijk. We gebruiken in de avond doorgaans niet veel warm water meer in de keuken, dat helpt. De tijden die je noemt zouden hier vrijwel zeker de batterij leegtrekken :)

Zonnetaken daar ben ik vanaf gestapt. Onze wpb start automatisch om 11.30uur in de wintertijd en 22.30uur in de zomertijd. Onze eboiler schakelt dus alleen automatisch uit hier.

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Ok, ik heb het door. De dan kolom is voor de p1-meter. Eerst kon ik die ook niet vinden, maar zag ineens een 2e p1-meter icoon staan (apiv2), die ik niet geïnstalleerd had. :*)

Zo maar even uittesten dan. Goed bezig! Fijn!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:08
Ok voor de Homey gebruikers.
Voor de P1 heb je minimaal firmware 6.0201 hebben (zie je HW energy app meters).
Dit is nog een beta versie die voor nu een langere tijd getest wordt.

Verder heb je de beta/test versie van Homewizard for Homey nodig (v3.6.32):

https://homey.app/en-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/test/

Daarna moet je je P1 als apiv2 pairen (kan naast je bestaande P1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grCWGSJbOreVh4guI4-4o9ZcqBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lyCVyLMIKyHwSQ3okNaiFdmd.png?f=user_large

Vervolgens kan je dan bij flows bij Homey de P1 (die je net toegevoegd heb) de 3 actie kaartjes vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VxTQoQ_uEGAKgDr6nuXHEHRgzY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1ftO7PUgMgeCC8FzWvndrkEv.png?f=user_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Remco2001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:49:
[...]

Ok, ik heb het door. De dan kolom is voor de p1-meter. Eerst kon ik die ook niet vinden, maar zag ineens een 2e p1-meter icoon staan (apiv2), die ik niet geïnstalleerd had. :*)

Zo maar even uittesten dan. Goed bezig! Fijn!
Succes

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Top. Het werkt! Fantastisch. Voor de feedback: in Standby modus zie ik (ze) nog wel met 12W laden, maar dat is puur als feedback. :)

• Ronald1245
  • Laatst online: 24-12 21:48
thunder68 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:20:
-aan tussen 16.00 en 20.00 zodater rond etenstijd warm water is
-iedere dag uit na 22.30

[Afbeelding]

Ik heb al een paar jaar mijn keuken boiler op de manier gestuurd zoals je aangeeft.
Hier is de tip.
De socket van HW is er niet voor gemaakt om dat vermogen te schakelen bij een zonnetaak, mijn socket gaf het na een jaar op en was stuk hierdoor.
Probleem is namelijk de inschakelpiek die bij dit soort boilers ontstaat.

Je kunt dit oplossen door een softstarter in de socket te plaatsen die de piek wegneemt en je socket beschermd tegen pieken.
Deze had ik bij conrad voor €30- weten te vinden en werkt goed.

• Tebbie
Remco2001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Top. Het werkt! Fantastisch. Voor de feedback: in Standby modus zie ik (ze) nog wel met 12W laden, maar dat is puur als feedback. :)
Geen idee wat je bedoelt.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-12 19:51
Kan je ook uitgesteld ontladen met de batterij.
pizzapieter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:32:
[...]

Nee, je spaart niet. Je kunt een deel van je IKB inzetten voor duurzame doelen, zoals zonnepanelen of thuisbatterij. Voorwaarde is dat het door een erkend installateur geïnstalleerd moet worden, om 'doe het zelf' projectjes of onkietonkie installaties te voorkomen.

Het voordeel is weg als je de installateur moet betalen.... Gebeurt ook vaak bij isolatie subsidie, dat je het moet láten doen, terwijl ik het zelf óók kan én goedkoper.

Mijn inziens heel jammer, aangezien de PiB van HW voldoet aan de NL eisen, laagdrempelig is (want plug en play) en daarmee bereikbaar voor veel mensen die samen allebei een beetje vh probleem verminderen.

Maar goed, dat ik en jullie daar iets van vinden is duidelijk, maar daar veranderen we niks mee. Ik snap t ook niet waarom t niet kan/mag.
Je schrijft Voorwaarde is dat het door een erkend installateur geïnstalleerd moet worden en Het voordeel is weg als je de installateur moet betalen die zorgt hier voor verwarring. Een erkend installateur komt het niet voor niets doen. Het is zeker jammer natuurlijk.

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Tebbie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SwZpMwq9/HWPRTSCRN.jpg

Hier zie je wat ik bedoel. Nog steeds een paarse balk (12 á 13W laden) voor de batterijen, maar besef nu ineens ook dat dat wellicht gewoon het standbyverbruik is van de (2) batterijen. Hopelijk heb ik het hiermee verduidelijkt.
Tebbie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Het werkt hier perfect en ik kan het op de display volgen

• Tebbie
Remco2001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

Hier zie je wat ik bedoel. Nog steeds een paarse balk (12 á 13W laden) voor de batterijen, maar besef nu ineens ook dat dat wellicht gewoon het standbyverbruik is van de (2) batterijen. Hopelijk heb ik het hiermee verduidelijkt.
Staat los van mijn app. Daar moet je bij Homewizard zelf voor zijn waarom dat is.

Tebbie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Staat los van mijn app. Daar moet je bij Homewizard zelf voor zijn waarom dat is.
Elke batterij trekt in stand - by mode 5 watt

[...]

Blijf het vanuit 1 kant benaderen. Ik wek 1 kWh op en wil die ook verbruiken.

Ik zal je proberen een voorbeeld te geven. Mijn zonnepanelen hebben 1 kWh opgewekt. Ik heb een variabel contract. In dit voorbeeld. Op dit contract zit een boete van 12 ct per kWh en de afnameprijs is 27 ct / kWh. Als ik ervoor kies die kWh het net in te sturen dan heb ik 27 ct - de boete is 15 ct voor die ene kWh gekregen. In de avond betaal ik weer 27 ct om deze kWh te kunnen verbruiken. De kosten voor dit traject zijn 12 ct / kWh.

Stop ik deze 1 kWh de batterij in en haal ik die er op een later moment uit dan heb ik een omzettingsverlies van 25% waar ik rekening mee moet houden. Los van afschrijving etc. Dus er komt 0,75 kWh uit de batterij. DIe hoef ik niet in te kopen voor 27 ct., maar ik krijg ook geen vergoeding. Voor diezelfde kWh moet ik 0,25 kWh bijkopen a 27 ct. De kosten voor dit traject zijn afgerond 6 ct / kWh.

Als je zoekt naar een BC voor een thuisbatterij? Die is er niet. Dit is in het vorige topic ook al eens benoemd en zie je wel terug in meerdere topics. Het zit hem nu mijn inziens in het lerende en hobby gehalte traject. Als de saldering eraf is wordt het een heel ander verhaal.

Ik heb een dynamisch contract. Dat betekend de mogelijkheid om zelf te bepalen wat ik doe met die 1 kWh opwek. Opslaan, verbruiken of zelfs verkopen tegen de prijs die dan geldt. Ik kies voor opslaan op de lage tarieven en nommen (dus niet duur terug / inkopen) op de dure uren en zelfs terug leveren op de dure uren.

• thunder68
Ronald1245 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Ik heb al een paar jaar mijn keuken boiler op de manier gestuurd zoals je aangeeft.
Hier is de tip.
De socket van HW is er niet voor gemaakt om dat vermogen te schakelen bij een zonnetaak, mijn socket gaf het na een jaar op en was stuk hierdoor.

Je kunt dit oplossen door een softstarter in de socket te plaatsen die de piek wegneemt en je socket beschermd tegen pieken.
Bedankt voor de supertip! Vroeg mij dat al beetje af. Die zoek ik ff opzij Conrad!
Ik hou m’n instellingen verder zo voorlopig en ga zien of dat nog finetuning nodig heeft.
hanev001 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Dat is nu het mooie.... de PIB is dus in te zetten voor het doel zoveel mogelijk eigen opwek te realiseren maar ook anders. Mooi voor HW toch? Een markt voor ze erbij.

Ral23087 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:02:
Kan je ook uitgesteld ontladen met de batterij.
Als je beta tester bent wel. Dan kun je bijvoorbeeld via een automatisering in HA aangeven dat de batterij pas gaat ontladen op het moment dat jij wenst. In de app kan (nog) niet.

Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Dat is nu het mooie.... de PIB is dus in te zetten voor het doel zoveel mogelijk eigen opwek te realiseren maar ook anders. Mooi voor HW toch? Een markt voor ze erbij.
De api werkt goed ik mis alleen de temperatuur en enkele basis foutmeldingen. Voor de rest ben ik zeer te vreden

GL007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:37:
[...]

De api werkt goed ik mis alleen de temperatuur en enkele basis foutmeldingen. Voor de rest ben ik zeer te vreden
Ja he. Hier is hij ook stabiel. Fijn dat het daar ook werkt. Hopelijk komen die basis dingen ook een keer vrij. Vindt dat zelf ook wel interessant. Heb er nu een sensor bij liggen op een meter afstand. Puur om te meten wat de batterij voor invloed heeft op zijn omgevingstemperatuur.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:44
Tebbie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:49:
Ok voor de Homey gebruikers.
Voor de P1 heb je minimaal firmware 6.0201 hebben (zie je HW energy app meters).
Dit is nog een beta versie die voor nu een langere tijd getest wordt.

Verder heb je de beta/test versie van Homewizard for Homey nodig (v3.6.32):

https://homey.app/en-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/test/

Daarna moet je je P1 als apiv2 pairen (kan naast je bestaande P1)
[Afbeelding]

Vervolgens kan je dan bij flows bij Homey de P1 (die je net toegevoegd heb) de 3 actie kaartjes vinden.

[Afbeelding]
Dus als ik het goed begrijp en in wil de beta functies gebruiken van de batterij dan moet ik de P1 meter nogmaals toevoegen aan Homey maar dan kiezen dat ik de apiv2 versie wil koppelen?
De oude P1 kan ik dan weggooien neem ik aan?
Ik neem aan dat dan alle waarden er ook weer in staan want die komen uit de slimme meter.

Moet dan alleen even kijken hoe dat gaat met de app PbtH. Die begint weer opnieuw.
Bedankt voor je werk aan de app.
mike123 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Dus als ik het goed begrijp en in wil de beta functies gebruiken van de batterij dan moet ik de P1 meter nogmaals toevoegen aan Homey maar dan kiezen dat ik de apiv2 versie wil koppelen?
De oude P1 kan ik dan weggooien neem ik aan?
Ik neem aan dat dan alle waarden er ook weer in staan want die komen uit de slimme meter.

Moet dan alleen even kijken hoe dat gaat met de app PbtH. Die begint weer opnieuw.
Bedankt voor je werk aan de app.
Gewoon testen je zult zien dat het perfect werkt.

• pizzapieter
Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Je schrijft Voorwaarde is dat het door een erkend installateur geïnstalleerd moet worden en Het voordeel is weg als je de installateur moet betalen die zorgt hier voor verwarring. Een erkend installateur komt het niet voor niets doen. Het is zeker jammer natuurlijk.
Ja, hehe, maar BIJVOORBEELD €300 subsidie krijgen op een 2,7kWh batterij die €1800 inclusief installatie kost of géén subsidie krijgen op een batterij die €1395 kost.
Fijn dat je subsidie krijgt, maar het kost alsnog meer voor hetzelfde.
pizzapieter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:55:
[...]

Ja, hehe, maar BIJVOORBEELD €300 subsidie krijgen op een 2,7kWh batterij die €1800 inclusief installatie kost of géén subsidie krijgen op een batterij die €1395 kost.
Nu is hij helder voor me. Dat heeft idd 0 zin. Jammer dat ze zo bekrompen denken. Balen.

• mike123
  • Laatst online: 07:44
pizzapieter schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:55:
[...]

Je koopt dan ook niet 1 batterij maar 4. En 1x installatie.
Voor 1 batterij is geen installateur nodig.
300 euro per batterij is 1200 euro. 400 voor de installatie. 800 euro subsidie.
Toch? Of moet je 4x installatiekosten betalen?

Dit is allemaal theoretisch.

• schrikbeeld
  • Laatst online: 29-12 20:24
Vorige week eindelijk de thuisbatterij ontvangen.
Op de doos staat duidelijk dat hij NIET mag worden neergezet en dat een handtekening moet worden gevraagd.
Toen wij na aanbellen na max. 10 seconden de deur openden was de Transmission chauffeur alweer op weg naar zijn auto, met achterlating van de batterij.

Als dat vaker voorkomt zal Home Wizard daar toch niet blij van worden.

• pizzapieter
mike123 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Je koopt dan ook niet 1 batterij maar 4. En 1x installatie.
Voor 1 batterij is geen installateur nodig.
300 euro per batterij is 1200 euro. 400 voor de installatie. 800 euro subsidie.
Toch? Of moet je 4x installatiekosten betalen?

Dit is allemaal theoretisch.
Laat t gaan.
Deze batterij wordt niet vergoed, punt.

• schrikbeeld
Ik heb de batterij nu een klein week draaien en er is al 4 keer de verbinding met de P1 meter verbroken.
Alle Home Wizard apparatuur zit op het standaard WiFi netwerk, dus niet guest. Wel heb ik 2.4 en 5 GHz beide actief, maar dat heeft denk ik iedereen zo staan.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe verhelp ik dat?
schrikbeeld schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:06:
Ik heb de batterij nu een klein week draaien en er is al 4 keer de verbinding met de P1 meter verbroken.
Alle Home Wizard apparatuur zit op het standaard WiFi netwerk, dus niet guest. Wel heb ik 2.4 en 5 GHz beide actief, maar dat heeft denk ik iedereen zo staan.

Geef alle Homewizard devices een fix ip adres. P1 moet altijd een goede usb voeding hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 25-05-2025 22:11 ]

Deze vraag komt herhaaldelijk terug. Kijk even in de TS. Daar staat een verwijzing naar een post met veel oplossingen. Hoef je niet verder te zoeken en heb je alles bij de hand. Lukt het niet? Vraag gerust.

• schrikbeeld
Devke schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:15:
[...]

Deze vraag komt herhaaldelijk terug. Kijk even in de TS. Daar staat een verwijzing naar een post met veel oplossingen. Hoef je niet verder te zoeken en heb je alles bij de hand. Lukt het niet? Vraag gerust.
klinkt misschien raar maar wat is TS?

In het algemeen is Home Wizard niet heel scheutig met informatie, moet ik zeggen.
Alles moet zó gemakkelijk werken en dat doet het meestal ook, maar áls er iets niet werkt zoek je je lam naar informatie.

[ Voor 22% gewijzigd door schrikbeeld op 25-05-2025 22:25 ]

schrikbeeld schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:23:
[...]

klinkt misschien raar maar wat is TS?
Excuus. De Topic Start. Dat is de 1e post van dit topic zeg maar. Staat op pagina 1.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-12 20:04
GL007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:52:
Je moet wel de beta tester zijn en versie van P1 hebben versie 6.0201 hebben.
Geweldige inspanning van de ontwikkelaar @Tebbie, dank!

Ik ben zeer benieuwd naar de creativiteit van de Tweakers onder ons hoe deze Flow Cards gebruikt gaan worden.

• Ronald1245
  • Laatst online: 24-12 21:48
thunder68 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:30:
[...]

Bedankt voor de supertip! Vroeg mij dat al beetje af. Die zoek ik ff opzij Conrad!
Ik hou m’n instellingen verder zo voorlopig en ga zien of dat nog finetuning nodig heeft.
Top hieronder de link voor de softstarter die ik gebruik icm HW socket.

https://www.conrad.nl/nl/...cl-3680-ip20-2588901.html

• schrikbeeld
GL007 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Geef alle Homewizard devices een fix ip adres. P1 moet altijd een goede usb voeding hebben.
Voor dat fixed IPadres moet ik morgen even zoeken in de router of de ARP tabel naar het MAC adres van de batterij.

En de batterij staat naast de meter met de P1, WiFi is 100%. Moet je dan toch nog een P1 voeding hebben?
Dat roept Home Wizard niet in de documentatie.

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-12 23:01

Als je verder geen issues hebt op je netwerk kan je je direct inschrijven voor de beta firmware. Dit omdat de p1meter (bij sommige mensen) te weinig geheugen heeft voor de huidige firmware versie. In de beta zijn verbeteringen mbt geheugengebruik doorgevoerd die de stabiliteit verbeteren.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-12 13:14
Ronald1245 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:00:
[...]

Hier is de tip.

Inmiddels opgelost.
Dank @Ronald1245

[ Voor 22% gewijzigd door EVfan op 26-05-2025 07:38 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-12 19:13
schrikbeeld schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:35:
[...]

Voor dat fixed IPadres moet ik morgen even zoeken in de router of de ARP tabel naar het MAC adres van de batterij.

En de batterij staat naast de meter met de P1, WiFi is 100%. Moet je dan toch nog een P1 voeding hebben?
In de praktijk blijkt dat het gewoon beter werkt mét voeding

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• bixobie
P1 wifi hier rond de 60%, totaal geen problemen. Zit wel op de HomeWizard powered hub.
Ronald1245 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:03:

Mijn PiB stond eerst naast mijn vriezer (gipswandje er tussen), allebei direct in een wcd in de muur geplugd maar wel dezelfde groep. Soms had mijn PiB er last van als de compressor van de vriezer in- of uitschakelde. De PiB ging dan naar de ruststand, wachtte even (20 seconden of zo) en ging toen weer verder met wat hij aan het doen was. Zoveel extra relais-schakelingen zaten me echter niet lekker, en ik heb de PiB verplaatst. Nu heeft hij geen last meer van de vriezer.

Zou het bovengenoemde apparaatje de "stoorpulsen" (?) van de vriezer kunnen onderdrukken? Indien niet, wat zou hiertegen kunnen helpen? Als ik de PiB zou kunnen terugplaatsen op zijn oorspronkelijke plek zou dat wel handiger zijn.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:14
Mijn accu geeft sinds vanochtend een E441 melding. Accu heeft 15 dagen zonder problemen gedraaid sinds de levering. Ik ga zo contact opnemen met HomeWizard.
[...]

Als je wilt updaten is dat verstandig

• Ral23087
Wit lampje brand wel dat hij in rust is.

[ Voor 112% gewijzigd door Ral23087 op 26-05-2025 09:15 ]

• Ral23087
[url="https://tweakers.net/i/EpckPr8o56rhlqdzDXR9z2NOieE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxJSWUgWJB5FiHM

[url="https://tweakers.net/i/Wluh0OuFvK5DxC9DZomG2PVMGlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(314572

[ Voor 46% gewijzigd door Ral23087 op 26-05-2025 09:18 ]

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:27
Zou vandaag weer een batch de post op gaan? Hier besteld op 10 maart

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-12 23:25
Hieperdepiep schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:21:
Zou vandaag weer een batch de post op gaan? Hier besteld op 10 maart
Ik heb ook besteld op 10 maart. Ik zit ook te wachten op de betaallink. Exact twee weken geleden de aankondiging mail gehad van binnen twee weken ontvangt u de batterij.

[ Voor 9% gewijzigd door Toni Tweakers op 26-05-2025 09:33 ]

• Ral23087
Was niet helemaal goed gegaan.
Zonnestroom 1900w. Maar batterij was 0 aan het laden. Bleef op weit staan. Even uit gedaan,stekker er uit en weer in . Nu aan het laden. Blijft toch raar.

• Jpiek
schrikbeeld schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:02:
Toen wij na aanbellen na max. 10 seconden de deur openden was de Transmission chauffeur alweer op weg naar zijn auto, met achterlating van de batterij.

Als dat vaker voorkomt zal Home Wizard daar toch niet blij van worden.
Heel flauw suggereren dat je geen accu hebt ontvangen ? Mag de chauffeur met een handtekening op de proppen komen...

Anders gebeurt er precies niets is mijn ervaring (niet bij HW overigens)...

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:26
[@JeroenH Die vriezer veroorzaakt bij inschakelen door de grote startstroom een dip in de spanning, de batterij reageert daarop. Wat je eerst moet controleren is of de bedrading naar de betreffende wcd goed is aangesloten , dus goed contact maakt en ook de tussen liggende lasdozen met lasdoppen ,de bedrading de juiste dikte heeft (2,5mm2) en er geen andere grootverbruikers op zitten. Als je zeker weet dat dat goed is kun je zo'n inschakelstroom begrenzer tussen je vriezer zetten en proefondervindelijk kijken of dit helpt.

• Buxol
  • Laatst online: 28-12 12:38
[...]Voor dat fixed IPadres moet ik morgen even zoeken in de router of de ARP tabel naar het MAC adres van de batterij.
Kijk in de HW-app bij de eigenschappen van je apparaat. Het ID is het MAC adres.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oat5jGCaAeuNmIbRSbtzl-P8CEE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CUSMmLjC4oOJ7qbnRZQAr7Pv.jpg?f=user_large

• Teknoman360
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Bij mijn vorige bedrijf maakten we gebruik van Transmission. Mijn collega's hadden vaak geklaagd over de chauffeurs. Bovenstaande relaas verbaasd me eigenlijk niet.

• Jpiek
Ronald1245 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:03:
[...]

Is er ook zoiets voor een vaste aansluiting ? Mijn WP heeft hetzelfde euvel. Vanuit standby naar aan een piek van 2000w en dan naar 600w... Wat doet zoiets met de geschakelde apparatuur trouwens?

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12 13:27
Teknoman360 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:48:
Bij mijn vorige bedrijf maakten we gebruik van Transmission. Mijn collega's hadden vaak geklaagd over de chauffeurs. Bovenstaande relaas verbaasd me eigenlijk niet.
Da's inherent aan de branche. Mensen zijn zelden echt tevreden over bezorgdiensten. Jouw ervaringen betekenen helemaal níets.

Ondertussen is het wat stil op bestelgebied hier, van wanneer was de laatste twee weken mail?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Jpiek
EvaluationCopy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:49:
[...]
Da's inherent aan de branche. Mensen zijn zelden echt tevreden over bezorgdiensten. Jouw ervaringen betekenen helemaal níets.
Precies, hetzelfde geldt voor 2de hands autoverkopers... Is men ook nooit tevreden over...

Blijft over dat neerpleuren en wegrennen zonder handtekening gewoon niet conform de afspraak is, wát je verder ook van deze of andere bezorgdiensten vindt.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12 13:27
Jpiek schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:56:
[...]

Precies, hetzelfde geldt voor 2de hands autoverkopers... Is men ook nooit tevreden over...

Blijft over dat neerpleuren en wegrennen zonder handtekening gewoon niet conform de afspraak is, wát je verder ook van deze of andere bezorgdiensten vindt.
Uiteraard. Maar we waren er niet bij, misschien moest de chauffeur even iets halen in z'n/haar bus, weten wij veel.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Jpiek
EvaluationCopy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:57:
[...]
Uiteraard. Maar we waren er niet bij, misschien moest de chauffeur even iets halen in z'n/haar bus, weten wij veel.
Ja, een pen natuurlijk...

Chauffeur is blijkbaar niet teruggekeerd en de handtekening is ook niet gezet.

Blijft onverlet dat je niet een paar honderd euro zomaar op een stoep achterlaat als je je bezorgwerk een beetje serieus neemt...

Maar goed, zoveel mensen zoveel opvattingen over arbeidsethos...

• bixobie
Buxol schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:47:
[...]

Kijk in de HW-app bij de eigenschappen van je apparaat. Het ID is het MAC adres.
[Afbeelding]
Of scan de QR code op de zijkant van de batterij.

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-12 23:25
Ondertussen is het wat stil op bestelgebied hier, van wanneer was de laatste twee weken mail?
Ik heb 2 weken geleden deze mail gehad en ik wacht nog op de betaallink en dus ook mijn batterij. Ik verwacht niet dat ze nog een twee weken mail uit gaan sturen als ze niet eerst alle klanten van de vorige mail hebben afgewerkt.
Pagina: 1 ... 115 ... 240 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Kortingscodespam kan in HomeWizard Plug-In Battery kortingscodetopic
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Doet de app wat raars? Post dat hier