Review huidige beta versie P1 meter (6.0201)
Misschien is het leuk wat meer inzichten te geven in de huidige beta versie van de P1 meter. De beta versie draait nu een aantal weken op de P1 meter van beta testers. In deze beta versie is het volgende opgenomen volgens @
HomeWizard_NL :
Hoe werkt deze functionaliteit nu?
Er zijn een aantal modi te selecteren voor de batterij. Zie hieronder de mogelijkheden. Manueel is niet beschikbaar maar wel opgenomen in een pull down. Credits voor @
gielz voor het bouwen van dit menu.
De
standby modus is een modus waarbij je de batterij eigenlijk in een wachtstand zet. Hij mag niet laden en ook niet ontladen. Zie het maar als uitgesteld laden / ontladen. Toepassing hiervan zou kunnen zijn als je de batterij even wilt pauzeren bij het laden van je EV.
Manueel is niet beschikbaar.
Nul op de meter zorgt ervoor dat de batterij netjes NOM draait. NOM zoals we gewend zijn. Is er overschot aan zonopwek dat laad de batterij op is er een tekort in je woningvraag dan zal de batterij ontladen.
Volledig opladen is zoals we het kennen uit de app. Als je deze modus kiest dan zal de batterij laden op vol vermogen. Dit kan met zonopwek zijn maar ook toevoer vanuit het net. Is er te weinig opwek dan blijft de batterij doorladen tot deze vol is of er een andere modus wordt gekozen. Na het laden komt de batterij nu terecht in een standby modus.
Hoe gebruik ik het? Let op dit is een mogelijkheid, er zijn vast andere toepassingen te bedenken.
Ik heb een dynamisch energie contract. Dat betekent voor mij dat het handiger is te laden als de tarieven laag zijn. Vaak gaat dit gepaard met veel zon en / of wind. De NOM stand is prettiger in de uren dat er hier juist een tekort aan is. De tarieven zijn dan hoger. Op deze manier denk ik het net ook minder te belasten. Helpen opvangen bij overschot, niet vragen als er een tekort is maar zorgen voor zelfredzaamheid.
Iedere morgen om 8 uur gaat de batterij hier in de Standby stand. Dure uren zijn voorbij. Met behulp van enkele HA tools en een automatisering begint de batterij op de goedkoopste uren te laden. Ik maak hier dus gebruik van uitgesteld laden in een andere vorm dan voor een EV zou kunnen.
Onderstaand is mooi te zien dat precies op een heel uur (nieuw tarief gaat in) de batterij gaat laden. Ook zie je de automatische modus aanpassing van standby -> to full (Volledig opladen). Nadat de batterij volledig opgeladen is gaat de batterij weer naar standby.
In de avond om 20:00 uur gaat de batterij naar de NOM stand middels een automatisering.
Zie dit als een toepassing en niet als DE toepassing. Ik kan me bedenken dat er verschillende mogelijkheden zijn, ik probeer enkel een mogelijkheid te bedenken en te beschrijven. In de feature request die gehouden is hebben we aangegeven dat uitgesteld laden een mogelijkheid zou moeten zijn. Zie hier hij is daar. Hoe je er straks gebruik van wenst te maken is aan jezelf.
Ging alles vlekkeloos?
Nee. Persoonlijk maar ook andere tweakers liepen aan tegen connectie problemen. De p1 meter accepteerde soms een modi niet. Dan moest ik een reset doen op de p1 meter en werkte het weer. HW heeft aanpassingen gedaan in deze versie voor de p1 meter. Er was nog een versie 6.200 maar die heeft de eindstreep niet gehaald. Daar zat het reset probleem namelijk in. Verholpen dus.
Er zijn ook enkele beta testers die problemen ervaren met mesh netwerkjes. HW is hierop ingesprongen door meer info te vragen bij deze testers m.b.t. hun problemen en netwerk. Ze zijn hier op moment van schrijven ook naar aan het kijken. Daar zijn nog geen resultaten over bekend.
Persoonlijk denk ik dat in de basis hier een goede firmware aan zit te komen. Het blijft lastig inschatten natuurlijk. Iedere thuissituatie is anders. Wel zie ik in het topic dat tweakers met verbindingsissues ook de beta versie hebben gekregen en het al als stabieler ervaren.
Wanneer deze versie beschikbaar komt? Geen idee. Dat is bij beta testers ook niet bekend.
Hopelijk geeft dit iets meer inzicht in de de beta test van de p1 meter. Wil je HW helpen. Linkje staat in de TS.