*op de manJeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:49:
[...]
Uit de SolarEdge omvormer: lokaal over LAN (afgesloten van internet)
Uit de HW PiB: lokaal over LAN (afgesloten van internet)
Uit de Shelly-pluggen: lokaal over LAN (afgesloten van internet)
Uit de slimme meter: lokaal met een P1-kabel (de meter lekt data naar de netbeheerder, maar ja wat ga ik daar aan doen...)
Lokaal is het toverwoord. En dus afgekoppeld van internet.
Die solaregde omvormer is dus ook niet aan internet verbonden, dus geen updates ?
Maar prima, als jij je daardoor gelukkiger voelt wie ben ik om daar tegen te zijn, maar zal zeker geen keuze van mij zijn. Zeker als ik verder lees snap ik wel een beetje waar dit vandaan komt, alleen zit je thuis en op je werk wel met heel andere risicoprofiellen te werken, voor op je werk zit ik volledig aan jouw kant.
De keuze in hoever je dit thuis wilt doortrekken is helemaal jouw keuze.
Overigens lekt jouw slimme meter geen data, hij stuurt gewoon data door waarvoor deze bedoeld is en dat is zelfs wettelijk geregeld.
het kan zijn dat ik het mis heb maar is het bezwaar van bv een .bin bestand niet zozeer dat je het locaal gaat updaten maar eerder waar komt dat bestand vandaan ( bron) en hoe is dit gevalideerd ? Ik neem aan met je achtergrond dat dit wel snor zit, en dan is zeker een locale update geen enkel probleem...]
Dat zou je zo kunnen zeggen...
Laat ik zeggen dat ik geen security/privacy-expert ben, maar het op mijn werk tegen wil en dank geworden ben, omdat veel medische apparatuur op dat vlak minstens net zo crappy is als het IoT-spul wat we in grote aantallen onze huizen insjouwen. Maar als dat leidt tot een datalek staan we als ziekenhuis voor paal en in het ergste geval voor de rechter. Dat werk heeft mijn perspectief op "apparaten op internet laten" nogal veranderd. Je zou dat paranoide kunnen noemen, maar dat paranoide noemen zou ik dan op mijn beurt "slecht geïnformeerd over de risico's" noemen.
[...]
Toch is dit een heel normale manier van apparaten updaten. Ik werk met netwerkrouters, beeldrouteringssystemen enz en die kun je doorgaans lokaal updaten. 3D-printers en lasersnijders, precies zo. Dat gaat dan meestal met een .bin-bestand, soms anders, soms met de web-UI van het apparaat, soms met een flash-utility, maar altijd lokaal.
Ik zie niet waarom dat bij een apparaat als een thuisbatterij een probleem zou zijn? Als automatisch updaten beschikbaar is omdat je de batterij aan internet hangt, helemaal prima, ik snap dat dat voor 95% van de klandizie van de PiB aantrekkelijk is. Maar zelf handmatig updaten is helemaal niet raar.
Dat vergt wat structuur in hoe je werkt, je moet af en toe eens checken of er een nieuwe update is, het changelog lezen, en de afweging maken of een update het waard is om het risico op problemen te nemen, installeer je een x.0 versie of wacht je op de x.1, enz. Systeembeheerderschap zeg maar.
Ik geloof nooit dat HW het voor de PiB op deze manier in gaat richten, en dat accepteer ik. Ik pas mijn procedures er wel op aan.
[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2025 18:39 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge