Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 00:26
Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:46:
[...]

Log je ook de Wifi-sterkte bijvoorbeeld van p1 en batterijen? Dat je terug kunt kijken waar het mis ging. P1 die dan verbinding verliest? Of juist 1 of meerdere batterijen?
Nee, dat wordt nergens bijgehouden voor zover ik weet. Ze verliezen ook niet de wifi verbinding, alleen de verbinding met de p1-meter is weg. Bij wifi staat dan nog vaak een mooi hoog getal. Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDvjWL1l7TKx3nlkfAuCgc6YSE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5YtbkO5NDXDMRjx5GU2yGGq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
GL007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Ik weet niet welke app voor SolarEdge je gebruikt. Die van mij werk met modbus tcp protocoll en ik kan het maxima vermogen in stellen in percentage. Homey is lokaal verbonden met de SolarEdge omvormer.
Dank, ik heb daar nu een goed artikel over gevonden:
https://doe-duurzaam.nl/a...%20Homey,-Om%20in%20Homey

Ik ben nog wat huiverig om aan de instellingen voor de modbus te gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Nee, dat wordt nergens bijgehouden voor zover ik weet. Ze verliezen ook niet de wifi verbinding, alleen de verbinding met de p1-meter is weg. Bij wifi staat dan nog vaak een mooi hoog getal. Zie screenshot:
[Afbeelding]
Ah jammer. Ik heb de sensoren m.b.t. de wifi niet actief staan in HA. Fijn dat het stabieler is tot nu toe.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:12:
[...]

Ah jammer. Ik heb de sensoren m.b.t. de wifi niet actief staan in HA. Fijn dat het stabieler is tot nu toe.
Maakt niet uit, ik draai geen HA, en het is ook geen wifi probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:49:
Hier typisch zo'n dag dat we zonder batterij altijd op het verkeerde moment de wasmachine aanzetten.
hoezo verkeerd tijdstip, je vergeet blijkbaar dat je op dit moment nog steeds kunt salderen, dus qua voordeel , wat op dit moment niet eens een voordeel is door de saldering die tot 2027 nog bestaat is dit helaas helemaal geen voordeel.
Dat je mogelijk het stroomnetwerk hierdoor ietsjes minder belast is wel waar alleen zul je zonder dit te monitoren en daarop sturen het meer op dobbelsteen gooien lijken.
Helaas is ervaring met een batterij opdoen op dit moment het enige echte voordeel, helaas kun je dus op dit moment weinig voordeel er mee te behalen, zelf via het deels ontwijken van de TLK ga hier niet veel mee bereiken, sorry, tot 2027 blijft het gewoon een leuke hobby, en hobby’s mogen dus ook gewoon geld kosten, niets mis mee.
Voor nu loopt het prettig en doet de batterij wat hij moet doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
MacD007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:30:
[...]
hoezo verkeerd tijdstip, je vergeet blijkbaar dat je op dit moment nog steeds kunt salderen, dus qua voordeel , wat op dit moment niet eens een voordeel is door de saldering die tot 2027 nog bestaat is dit helaas helemaal geen voordeel.
Dat je mogelijk het stroomnetwerk hierdoor ietsjes minder belast is wel waar alleen zul je zonder dit te monitoren en daarop sturen het meer op dobbelsteen gooien lijken.
Helaas is ervaring met een batterij opdoen op dit moment het enige echte voordeel, helaas kun je dus op dit moment weinig voordeel er mee te behalen, zelf via het deels ontwijken van de TLK ga hier niet veel mee bereiken, sorry, tot 2027 blijft het gewoon een leuke hobby, en hobby’s mogen dus ook gewoon geld kosten, niets mis mee.

[...]
Niet helemaal waar, met een dynamisch contract vermijd je de avond en ochtendpiek, en verkoop je in de middag de stroom niet te goedkoop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra_7FDF3qx-A75pJGeaF8lPLA54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPGsnvFDfyBugLbHq3qC7V4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvS7h082uCEZ_gc8CJrSDd_0uxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4kHhh3Ky0TtliMtHVEC4w1m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 17:30
Ik heb hier eerder wel eens aangegeven dat ik interesse had in de Solyx Nymo, naast de ene PiB die ik sinds 1 maart in gebruik heb, aangezien er genoeg zonnestroom over was, en die ene PiB mijn nacht verbruik vrijwel altijd al afdekt.

Vanwege ongeduld en een recentelijk energiecontractwissel waarbij er nu voor het eerst wel terugleverkosten zijn, heb ik de keuze wat eerder gemaakt dan eerder gedacht. Sinds eind april heb ik een 2e hands boilertje in gebruik die als hotfill op het SWW van de CV ketel aangesloten is en zette manueel aan voor een paar dagen wanneer de PiB vol zat (uurtje of 12/13u meestal). Na een paar daagjes test draaien bewees deze opstelling zn nut en werd de Nymo besteld. Sinds begin mei is het hele systeem in gebruik.
Doel was voor mij: PiB is primair, Nymo moet slechts secundair gevuld worden. Ik heb liever een volle accu dan een volle boiler (al is dat natuurlijk slechts een mening).

Aangezien dit een PiB topic is en geen Nymo topic, slechts heel kort over de Nymo ervaring: installeren is eitje, verbinding lijkt perfect en de sturing doet wat je van hem verwacht, als wateraccu die gevuld wordt als er energie het net in gepompt wordt.

Maar het belangrijkste onderwerp is natuurlijk: hoe werkt de Nymo samen met de PiB?
Kort antwoord: zonder enige aanpassing aan wat er initieel stond, werkt het niet zoals ik had gehoopt.
Regelmatig ging de Nymo laden als de PiB teveel energie terug het net in stopte (overshoot), met als gevolg dat als ik eea niet zelf monitorde, de PiB leeg getrokken werd.
Om het grootste leed te verzachten en meer inzicht te krijgen en wat de Nymo precies doet en wanneer heb ik maar een extra socket gekocht die ik schakelde tussen x uur na zonsopgang en y uur voor zonsondergang.
Maar zelfs dat was duidelijk niet genoeg en ook overdag werd de PiB leeggetrokken op een manier dat ik niet wilde.

Met deze gegevens heb ik vervolgens Solyx gecontact, hopende dat er op een manier betere sturing mogelijk zou zijn. Ondanks heel prettig contact lijkt dat niet echt mogelijk en is de enige methode om het PiB leeglopen te voorkomen door meettaken toe te voegen aan de socket van de Nymo.
"Zet de Nymo aan als er X stroom wordt terug geleverd voor X minuten"
"Zet de Nymo uit als er -X stroom uit de PiB komt"

Helaas bestaat er (zover ik weet?!) geen meettaak die de PiB als input gebruikt, dus moest ik wederom een extra socket aanschaffen en voor de PiB zetten om deze fatsoenlijk te meten.

Met al deze aanpassingen is het nu gelukt om het onnodig leegtrekken van de PiB door de Nymo te voorkomen. Maar nog steeds zie je dat ze beide vechten om de zonne-wattjes, en gaat het zeker niet altijd op dat de PiB eerst komt en daarna pas de Nymo.
Het contact met Solyx loopt nog en wellicht komen ze alsnog met briljante tips.

Omdat het toch een apparaat is van €650, vraag ik me wel af of hij het echt helemaal waard is. Wellicht ben ik niet beter af met een dimmer (bijv https://www.conrad.nl/nl/...elaar-dr-2000-513653.html) van <€100 die ik bijv maandelijks verstel. Daarbij boet ik zeker wel in op efficientie en nemen mijn onbenutte KWHs zeker wel toe, maar weet dus niet of dat de prijs van de Nymo waard is.

Ik hoop dat ik met deze ervaringen andere personen die dezelfde overwegingen hebben voor een water accu kan helpen de juiste keuze te maken.

Voorbeeld van de Nymo (CVBoiler) die tegen mijn bedoeling in de Pib op meerdere momenten leegtrekt. (voordat ik met extra sockets "harder" ging schakelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZd-00cR4OJcrh-h28dwDOLOWHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qrGdCm7e7KWyoHBrtn8ngtdr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:46:
[...]

Niet helemaal waar, met een dynamisch contract vermijd je de avond en ochtendpiek, en verkoop je in de middag de stroom niet te goedkoop.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, het probleem is dat helaas deze batterij niet ( nog niet) met een dynamisch contract kan omgaan, dus dat kun je op dit moment helaas nog niet toepassen.
HW heeft wel aangekondigd dat ze ook naar dynamische contacten gaan kijken maar helaas is nog helemaal niet bekend of en wanneer het nu echt beschikbaar komt.
Tevens zou je rekening houdend met de prijsstabel dit ook handmatig zonder batterij toepassen, gewoon op de juiste tijd je wasmachine instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
MacD007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:52:
[...]

Klopt, het probleem is dat helaas deze batterij niet ( nog niet) met een dynamisch contract kan omgaan, dus dat kun je op dit moment helaas nog niet toepassen.
HW heeft wel aangekondigd dat ze ook naar dynamische contacten gaan kijken maar helaas is nog helemaal niet bekend of en wanneer het nu echt beschikbaar komt.
Tevens zou je rekening houdend met de prijsstabel dit ook handmatig zonder batterij toepassen, gewoon op de juiste tijd je wasmachine instellen.
De batterij houdt bij het laden geen rekening met de energieprijs, maar over het algemeen daalt die als de zon schijnt en anders-om. Het heeft dus wel degelijk zin bij een dynamisch contract.

Dat timen hoeft dus niet meer dankzij die batterij. We kunnen gewoon s'avonds blijven koken, en we hoeven niet te wachten op de zon voordat we de wasmachine aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
jdg556 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:51:
Ik heb hier eerder wel eens aangegeven dat ik interesse had in de Solyx Nymo, naast de ene PiB die ik sinds 1 maart in gebruik heb, aangezien er genoeg zonnestroom over was, en die ene PiB mijn nacht verbruik vrijwel altijd al afdekt.

Vanwege ongeduld en een recentelijk energiecontractwissel waarbij er nu voor het eerst wel terugleverkosten zijn, heb ik de keuze wat eerder gemaakt dan eerder gedacht. Sinds eind april heb ik een 2e hands boilertje in gebruik die als hotfill op het SWW van de CV ketel aangesloten is en zette manueel aan voor een paar dagen wanneer de PiB vol zat (uurtje of 12/13u meestal). Na een paar daagjes test draaien bewees deze opstelling zn nut en werd de Nymo besteld. Sinds begin mei is het hele systeem in gebruik.
Doel was voor mij: PiB is primair, Nymo moet slechts secundair gevuld worden. Ik heb liever een volle accu dan een volle boiler (al is dat natuurlijk slechts een mening).

Aangezien dit een PiB topic is en geen Nymo topic, slecths heel kort over de Nymo ervaring: installeren is eitje, verbinding lijkt perfect en de sturing doet wat je van hem verwacht, als wateraccu die gevuld wordt als er energie het net in gepompt wordt.

Maar het belangrijkste onderwerp is natuurlijk: hoe werkt de Nymo samen met de PiB?
Kort antwoord: zonder enige aanpassing aan wat er initieel stond, werkt het niet zoals ik had gehoopt.
Regelmatig ging de Nymo laden als de PiB teveel energie terug het net in stopte (overshoot), met als gevolg dat als ik eea niet zelf monitorde, de PiB leeg getrokken werd.
Om het grootste leed te verzachten en meer inzicht te krijgen en wat de Nymo precies doet en wanneer heb ik maar een extra socket gekocht die ik schakelde tussen x uur na zonsopgang en y uur voor zonsondergang.
Maar zelfs dat was duidelijk niet genoeg en ook overdag werd de PiB leeggetrokken op een manier dat ik niet wilde.

Met deze gegevens heb ik vervolgens Solyx gecontact, hopende dat er op een manier betere sturing mogelijk zou zijn. Ondanks heel prettig contact lijkt dat niet echt mogelijk en is de enige methode om het PiB leeglopen te voorkomen door meettaken toe te voegen aan de socket van de Nymo.
"Zet de Nymo aan als er X stroom wordt terug geleverd voor X minuten"
"Zet de Nymo uit als er -X stroom uit de PiB komt"

Helaas bestaat er (zover ik weet?!) geen meettaak die de PiB als input gebruikt, dus moest ik wederom een extra socket aanschaffen en voor de PiB zetten om deze fatsoenlijk te meten.

Met al deze aanpassingen is het nu gelukt om het onnodig leegtrekken van de PiB door de Nymo te voorkomen. Maar nog steeds zie je dat ze beide vechten om de zonne-wattjes, en gaat het zeker niet altijd op dat de PiB eerst komt en daarna pas de Nymo.
Het contact met Solyx loopt nog en wellicht komen ze alsnog met briljante tips.

Omdat het toch een apparaat is van €650, vraag ik me wel af of hij het echt helemaal waard is. Wellicht ben ik niet beter af met een dimmer (bijv https://www.conrad.nl/nl/...elaar-dr-2000-513653.html) van <€100 die ik bijv maandelijks verstel. Daarbij boet ik zeker wel in op efficientie en nemen mijn onbenutte KWHs zeker wel toe, maar weet dus niet of dat de prijs van de Nymo waard is.

Ik hoop dat ik met deze ervaringen andere personen die dezelfde overwegingen hebben voor een water accu kan helpen de juiste keuze te maken.

Voorbeeld van de Nymo (CVBoiler) die tegen mijn bedoeling in de Pib op meerdere momenten leegtrekt.
[Afbeelding]
Hier dezelfde ervaring, warmtepompboiler die op basis van solar taken een extra boost krijgt (nee, ik zet hem nooit helemaal uit; alles is veilig, geen legionella, etc.).

Als de vaatwasser 's nachts ineens klaar is, wordt door de P1-meter een teruglevering gemeten en gaat de boiler kabaal maken.

Het zou helpen als @HomeWizard_NL de batterij niet meerekent als zonne-energie voor de solar taken. En wellicht ook een tijdsbeperking kunnen maken voor de solar taak. Het kan natuurlijk ook opgelost worden met twee energy sockets (één met tijdtaak en één met solar taak), maar liever een softwarematige oplossing dan deze workaround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eovermeer schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Dank, ik heb daar nu een goed artikel over gevonden:
https://doe-duurzaam.nl/a...%20Homey,-Om%20in%20Homey

Ik ben nog wat huiverig om aan de instellingen voor de modbus te gaan rommelen.
Dat hoeft je niet te doen het is dezelfde app die ik gebruikt.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:52:
[...]

Daar heeft de beta versie een antwoord op. De batterij gaat hier in de ochtend op standby vanuit NOM. Bij de laagste tarieven gaat hij laden. 2 automatiseringen. Zit de batterij vol dan gaat hij weer naar standby. Later, 20 uur, gaat hij naar NOM. Voor nu werkt dat. Ik moet echter naar p1 waardes gaan kijken. Dat is lastiger daar je dan de automatisering iedere sec moet laten starten. 😬Ik schakel nu met name voor NOM naar standby en standby weer naar NOM op vaste tijdstippen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
MacD007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:30:
[...]

[...]
Ik weet niet hoe jij bij het idee komt dat je kan bepalen wat voor mij voordelen kunnen zijn van het gebruik van een thuisbatterij. Het lijkt me ook geen geschikte discussie voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 16:54
Sjamo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:22:
[...]

Ik weet niet hoe jij bij het idee komt dat je kan bepalen wat voor mij voordelen kunnen zijn van het gebruik van een thuisbatterij. Het lijkt me ook geen geschikte discussie voor dit topic.
Dan ben ik wel heel benieuwd… buiten wat iemand wel of niet bepaald wat jou voordelen zijn… : wat zijn jou voordelen? 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 17:30
naffffffffff schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:18:
[...]

Hier dezelfde ervaring, warmtepompboiler die op basis van solar taken een extra boost krijgt (nee, ik zet hem nooit helemaal uit; alles is veilig, geen legionella, etc.).

Als de vaatwasser 's nachts ineens klaar is, wordt door de P1-meter een teruglevering gemeten en gaat de boiler kabaal maken.

Het zou helpen als @HomeWizard_NL de batterij niet meerekent als zonne-energie voor de solar taken. En wellicht ook een tijdsbeperking kunnen maken voor de solar taak. Het kan natuurlijk ook opgelost worden met twee energy sockets (één met tijdtaak en één met solar taak), maar liever een softwarematige oplossing dan deze workaround.
Ik hoop vooral dat @HomeWizard_NL verschillende PiB metrics (vermogen, maar ook batterij percentage) gaat gebruiken voor meettaken. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd.

Het allermooiste zou zijn als HW zelf met een dimmer-apparaat a la Nymo zou uitbrengen, en daarmee helemaal zelf het vermogen gaat regelen en waarbij je zelf de prioriteit kan aangeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Leuk om te zien hoe iedereen met (correct werkende) PiB's de netafname grotendeels of zelfs helemaal weet weg te spelen!

Hier inmiddels ook weer een klein diepterecord gebroken: slechts 7,7 kWh netafname in een week. Gewoon gebruik in huis, hele week thuis, niks anders dan anders en de enkele PiB stond gewoon op NOM.

Record van 2023 was 16,2 kWh netafname in een week (deels niet thuis)
Record van 2024 was 11,7 kWH netafname in een week (op vakantie)

En nu dus 7,7 kWh. En dat had zelfs nog een stukje lager gekund met iets beter sturen of optimaliseren van apparaten in huis.
Tevens een dag met maar 0,45 kWh afname: dat is ook een alltime record hahaha.

Rijk word er misschien niet van, maar wel vrolijk.
Op naar de volgende records ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gwDcFfXqEj7Zaj3II_JAYYfXi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsPPa510p9P02QKadz5rzwj6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
jdg556 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:27:
[...]

Ik hoop vooral dat @HomeWizard_NL verschillende PiB metrics (vermogen, maar ook batterij percentage) gaat gebruiken voor meettaken. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd.

Het allermooiste zou zijn als HW zelf met een dimmer-apparaat a la Nymo zou uitbrengen, en daarmee helemaal zelf het vermogen gaat regelen en waarbij je zelf de prioriteit kan aangeven.
Het is wel jammer dat het niet compatibel is met andere systemen. Ik begrijp dat HW daar geen oplossing voor heeft, maar het voelt toch als een 'natuurlijke' vorm van vendor lock-in. Gelukkig bieden ze wel een api waar je eea mee kunt sturen, dat doet ook niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 06:22:
[...]

Sorry dat je daar aanstoot aan hebt gegeven, maar het was gewoon een reactie op je eigen tekst,
En wat vind je dan wel een geschikt onderwerp als je nog niet eens over wel of geen voordeel van een thuis-batterij volgens jou mag discussiëren? :?
want ik denk juist dat dit een van de hoofdreden is van een dergelijk topic zou moeten zijn.
Natuurlijk mag je een andere mening hierover hebben, geen enkel probleem, maar spel het niet op de man, lijkt mij namelijk niet zo netjes. Bedankt. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:22
jdg556 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:27:
[...]

Nymo komt op mij over als een complexe oplossing met een pittig prijskaartje. Dat het zich “analoog” laat regelen en daarmee zero export bewerkstelligt; geweldig. Maar ruwweg eenzelfde goedkopere oplossing kan je ook bereiken door met sockets extra verwarmingselementen aan te sturen dat je in het (buffer)vat van je huidige boiler erbij schroeft. Bijvoorbeeld 1 exemplaar van 500 W en 1 van 1 kW.

Wat ik veel liever zou zien is dat HW zich zou storten op inverters voor zonnepanelen. En dan met name op de vervangingsmarkt van de huidige string-systemen. Dus niet zoals de Zendure Solarflow 800 Pro, daar kunnen alleen maar 4 losse panelen op aangesloten worden, geen string. Maar een inverter + batterij waarop je tot (bijvoorbeeld) 3,5 kWp kan aansluiten.
Batterij vol? Dan output knijpen tot verbruik van de woning. De batterij graag modulair maken zodat die makkelijk demontabel is en mee kan naar de volgende woning.

Alle kennis is bij HW in huis, het hele ecosysteem is al beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Voorbeeldje van hoe het PV limiter script samenwerkt met de batterij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyHUt1x12M4Dv7_-glGy8D7AVd0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9jQKIOjVsCxAbCwogbjEp87Y.jpg?f=user_large

Het limiter script staat nu op 9 seconden (dus net geen 10 ;) ) en op -50W.
Het heeft nu de solaredge limiter op 9% staan, in mijn geval dus 9% van 6000W = 540W.
De zon echter levert zo vroeg nog maar zo'n 490W, waarvan dus 325W naar het huis gaat en de batterij krijgt het restantje van 165W. Er gaat vrijwel niks het net op, schommelt rond de nul.

Als de zon wat meer gaat schijnen loopt de teruglevering wat hoger op naar bijv. 50W, die wordt dan weer ingepikt door de batterij, waardoor het limiter script de panelen weer iets verder opendraait etc. net zo lang tot de batterij de volle 800W haalt (als de zon dat toestaat, dat gaat vandaag wel lukken).

Nadeeltjes zijn er dus ook nog wel hoor; als er nu bijv. een wolk voor de zon komt, of je zet een grote verbruiker aan, dan vraagt het huis meer, of de PV installatie levert dus ineens minder, waardoor de batterij denkt dat ie bij moet springen, als het script te laat is met ophogen van de solaredge limtier, of als de zonkracht er niet toereikend voor is (in dat laatste geval is eigenlijk de hulp van de batterij dus wel legitiem). Ik hoop dat de nieuwe batterij api daar een oplossing kan bieden.

Half uurtje later, solaredge inmiddels opgeschroefd tot 13%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbo9oIQh4Q43oeetqWPJU2BJ-Pc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hnvht60EYox6dwUxcRfBp09g.jpg?f=user_large

Weer een half uurtje later, batterij kan nu op vol vermogen laden, PV installatie is opgeschroefd naarf 19%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MEFQ12prbEmpgmNLJeBWTA41O4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UDSbUdlxGN5q6fAtkrYayjnX.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door bixobie op 19-05-2025 10:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26

Satom

Verzamel ervaringen

Knurt schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:56:
Precies dit! We hebben de PiB over iets meer dan 24 uur precies een week staan, met zeer positieve resultaten! Morgen de balans van afgelopen week maar eens opmaken. Het lijkt erop dat we uit gaan komen op een netafname van minder dan 4 kW, dat is, vergeleken met sommige weken een flinke afname! We hebben verder niets anders dan anders gedaan om dit te realiseren. Het enige wat we hebben gemerkt, is dat de PiB te laat op de waterkoker reageert en de oven al helemaal niet kan bij houden, maar stiekem hadden we niet anders verwacht.

Inmiddels bezig met het maken van een app/tool om data bij te houden/aggregeren, samen met de data van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:04:
Heb je naar de levertijd gekeken op de web site? Als je ze in het najaar wilt hebben zul je ze wel binnen kort moeten bestellen.
Dat is een goeie. Ik zie daar nu staan "verwachte levering augustus". Oktober/november lijkt me mooi, heb ik nog even tijd om geld opzij te zetten. Dus ik ga die leveringsindicatie in de gaten houden en als ik daar oktober zie die ik een bestelling.

Een interessante bevinding overigens: mijn PiB en P1-meter kunnen sinds gistermiddag niet meer bij internet. De lampjes op de batterij hebben een hele tijd rood geknipperd, maar toen ik zonet keer waren ze normaal paars (aan het opladen) en geven ze ongeveer de SoC aan. Dus de batterij heeft dus inmiddels door dat er niets mis is.

De P1-meter knippert nog altijd vrolijk rood. Hij doet maar ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:02:
[...]

Het is wel jammer dat het niet compatibel is met andere systemen. Ik begrijp dat HW daar geen oplossing voor heeft, maar het voelt toch als een 'natuurlijke' vorm van vendor lock-in. Gelukkig bieden ze wel een api waar je eea mee kunt sturen, dat doet ook niet iedereen.
Volgens mij werkt die API (read-only) alleen maar dat je data vanuit de thuis-batterij kunt verkrijgen, aansturing van de batterij is echter zo ver mij bekend niet mogelijk, wil je dus iets gaan sturen zal dat aan de kant van de gebruiker moeten komen.
Nu is het wel zo dat er helemaal geen standaard voor deze gebruik bestaat, elke fabrikant doet het min of meer op hun eigen manier en is veelal afhankelijk van de gebruikte meetapparatuur ( P1 of CT) en overige beschikbare data, en daar heeft HW wel wat voordelen vanuit zijn eigen andere producten waar de batterij gebruik van kan maken.
Ik vrees dat het nog wel een hele tijd gaat duren voor dat er algemene standaarden door iedereen gebruikt gaan worden. De ontwikkeling kost al jaren en de markt voor thuis batterijen is net begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Hier laatst op de P1 ook gehad bij het uitzetten van de groep in de meterkast. Even er uit klikken en weer er in en hij word weer groen :+
JeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is een goeie. Ik zie daar nu staan "verwachte levering augustus". Oktober/november lijkt me mooi, heb ik nog even tijd om geld opzij te zetten. Dus ik ga die leveringsindicatie in de gaten houden en als ik daar oktober zie die ik een bestelling.

Een interessante bevinding overigens: mijn PiB en P1-meter kunnen sinds gistermiddag niet meer bij internet. De lampjes op de batterij hebben een hele tijd rood geknipperd, maar toen ik zonet keer waren ze normaal paars (aan het opladen) en geven ze ongeveer de SoC aan. Dus de batterij heeft dus inmiddels door dat er niets mis is.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Besef je wel dat er dan geen data richting HW gaat en dus ook geen data in je overzichten, die ga je dus missen.
Gewoon de dongle nieuw aanbinden aan het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:33:
Hier laatst op de P1 ook gehad bij het uitzetten van de groep in de meterkast. Even er uit klikken en weer er in en hij word weer groen :+
Dat geloof ik nooit. Dat ze niet bij internet kunnen is geen storing, en niet per ongeluk, ik heb met opzet internet geblokkeerd voor deze apparaten. Zie mijn signature.

Maar ik zal het later wel even proberen, het is wel een goede test om te kijken of de apparaten wel van een power cycle bijkomen ook als ze geen internet hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:35:
Besef je wel dat er dan geen data richting HW gaat en dus ook geen data in je overzichten, die ga je dus missen.
Nee hoor, daarvoor heb ik Home Assistant :)
Gewoon de dongle nieuw aanbinden aan het netwerk.
Zie hierboven, en mijn signature, ik kies hier bewust voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Volgens mij heb jij een update gehad. Je moet even de batterij herstarten. Dan werkt alles weer. Ik had dit gistermiddag. Gewoon op afstand spanning van de batterij af en10 sec wachten en hierna spanning weer op de batterij. En de boel draait weer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:19
Knurt schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:56:
Leuk om te zien hoe iedereen met (correct werkende) PiB's de netafname grotendeels of zelfs helemaal weet weg te spelen!

Hier inmiddels ook weer een klein diepterecord gebroken: slechts 7,7 kWh netafname in een week. Gewoon gebruik in huis, hele week thuis, niks anders dan anders en de enkele PiB stond gewoon op NOM.

Record van 2023 was 16,2 kWh netafname in een week (deels niet thuis)
Record van 2024 was 11,7 kWH netafname in een week (op vakantie)

En nu dus 7,7 kWh. En dat had zelfs nog een stukje lager gekund met iets beter sturen of optimaliseren van apparaten in huis.
Tevens een dag met maar 0,45 kWh afname: dat is ook een alltime record hahaha.

Op naar de volgende records ;-)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAZOh8lgd3OT2OILDK90adrOUPs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qoAPLLYDX2lbTOvUN5A2hXXz.png?f=fotoalbum_large

Ons record: We waren op vakantie, maar nog steeds erg leuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, geen paniek iedereen.

Ik heb bewust, expres, met opzet de P1-meter en PiB van internet gehaald, net als met alle IoT-apparaten hier in huis. Het is geen storing. Ze zien elkaar gewoon over het wifi, ze werken allebei normaal, maar ze lekken geen data meer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
JeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:42:

Ik heb bewust, expres, met opzet de P1-meter en PiB van internet gehaald, net als met alle IoT-apparaten hier in huis. Het is geen storing. Ze zien elkaar gewoon over het wifi, ze werken allebei normaal, maar ze lekken geen data meer naar buiten.
Besef je dan wel dat je ook geen updates krijgt?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
We zijn weer een week verder met de batterijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRqoCIXrHv2QFxwyrTIkZ-m5ziM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XzS3ey2NsYCiXgqfp51YIpc2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:57
winwiz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Dat betekend dat je daar zelf iets actiever mee bezig zult moeten, dus met regelmaat controleren of er nieuwe versie's zijn en dan zelf de installatie starten door internet toegang tijdelijk vrij te geven voor de update.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
JeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:42:

Beetje afhankelijk van je router mogelijkheden etc. maar als je de IoT devices op een apart VLAN zet, kun je dat VLAN gewoon openzetten naar internet, maar wel afscheiden van je 'echte' netwerk. De IoT devices kunnen dan gezellig babbelen met china en hw, maar niet over zaken van je 'prive' netwerk, want ze zien dat niet, ze zien alleen elkaar. Je 'echte' LAN ziet wel de IoT device etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:44:
Jazeker. Als ik in de OP lees dat er een update in PRD is, en ik lees niet over al te grote problemen, mogen de apparaten weer even aan internet snuffelen, en als de update geïnstalleerd is gaat het weer dicht.

Veel liever had ik gehad dat ik gewoon een .bin bestand kon downloaden vergezeld van een degelijke change log, die ik dan zelf, lokaal, gecontroleerd en op een moment van mijn keuze installeer, maar dat biedt HW nu eenmaal niet. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:50:
Beetje afhankelijk van je router mogelijkheden etc. maar als je de IoT devices op een apart VLAN zet, kun je dat VLAN gewoon openzetten naar internet, maar wel afscheiden van je 'echte' netwerk. De IoT devices kunnen dan gezellig babbelen met china en hw, maar niet over zaken van je netwerk, want ze zien niks... alleen elkaar. Je 'echte' LAN ziet wel de IoT device etc.
Dat is inderdaad een oplossing voor een gedeelte van het probleem, en een gedeeltelijke oplossing is beter dan niets. Maar de policy hier is: IoT praat niet met internet. Dat is de hele oplossing.

Ik zat gisteravond even te spelen met Gemini, de AI van Google. Ik stelde die o.a. de vraag "What are the risks of allowing IoT devices to connect to internet?". Ik raad je aan deze prompt, of iets wat er op lijkt, in de AI van je keuze te gooien en eens goed te lezen wat hij/zij je vertelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
JeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:55:
[...]
"What are the risks of allowing IoT devices to connect to internet?". Ik raad je aan deze prompt, of iets wat er op lijkt, in de AI van je keuze te gooien en eens goed te lezen wat hij/zij je vertelt.
OK, maar vraag jij dat ook nog eens aan je favoriete AI, maar dan met de toevoeging 'considering the fact that all IoT device are located in an isolated VLAN' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:21:
[...]
En wat vind je dan wel een geschikt onderwerp als je nog niet eens over wel of geen voordeel van een thuis-batterij volgens jou mag discussiëren? :?
want ik denk juist dat dit een van de hoofdreden is van een dergelijk topic zou moeten zijn.
Dat kan toch prima hier: Thuisaccu: al interessant (voor mij)? ?
Het heeft namelijk niet specifiek met de HW-batterij te maken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Jazeker. Als ik in de OP lees dat er een update in PRD is, en ik lees niet over al te grote problemen, mogen de apparaten weer even aan internet snuffelen, en als de update geïnstalleerd is gaat het weer dicht.

Veel liever had ik gehad dat ik gewoon een .bin bestand kon downloaden vergezeld van een degelijke change log, die ik dan zelf, lokaal, gecontroleerd en op een moment van mijn keuze installeer, maar dat biedt HW nu eenmaal niet. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat :)
Een bin bestand om te douwnloaden daar moet als bedrijf niet aan denken. Hiermee verlies je controle over het product. En dan praat ik nog niet over het juridisch gesteggel als er iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:44
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:50:
[...]

Beetje afhankelijk van je router mogelijkheden etc. maar als je de IoT devices op een apart VLAN zet, kun je dat VLAN gewoon openzetten naar internet, maar wel afscheiden van je 'echte' netwerk. De IoT devices kunnen dan gezellig babbelen met china en hw, maar niet over zaken van je 'prive' netwerk, want ze zien dat niet, ze zien alleen elkaar. Je 'echte' LAN ziet wel de IoT device etc.
En voor wie geen routers met VLan heeft :

Ik heb achter mijn KPN Experiabox gewoon 2 routers hangen, 1 Voor LAN en 1 voor IOT (complete Homey setup met Google Nest, Shelly stekkers, OpenTherm Gateway, Remeha eTwist, Enphase Envoy, en heel de shebang.

Op het LAN mijn PC's, NAS, Printer, laptop op Wifi e.d.

Ja, het is NAT over NAT, maar daar merk je verder niks van. Moet ik bij m'n IOT netwerk zet ik ff een VPN op naar die router...

1x m'n DHCP range naar de *** gehad op m'n IOT toen die op de Experiabox zat en daar wordt je op z'n zachtst gezegd niet echt vrolijk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:02:
[...]

OK, maar vraag jij dat ook nog eens aan je favoriete AI, maar dan met de toevoeging 'considering the fact that all IoT device are located in an isolated VLAN' ;)
U vraagt, wij draaien :
- Gebruik sterke, unieke wachtwoorden en wijzig standaardinstellingen.

Check

- Zorg dat apparaten regelmatig (automatisch) updates ontvangen.

Ehh, wat sloot je ook alweer af ? ;)

- Segmenteer je netwerk (bijvoorbeeld een apart gastnetwerk voor IoT).

Check

- Kies voor apparaten van betrouwbare fabrikanten met goede support.

Mja, check ?

- Gebruik firewalls en intrusion detection systemen (IDS).

Check

- Versleutel dataoverdracht waar mogelijk.

Check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:49

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

goedemorgen

Zou het nog even terugkoppelen.
Vakantie zit er op. (helaas) plicht roept weer.
17 mei de accu betaald zoals beloofd en afgesproken met Home Wizard, voorlopige levertijd en datum dinsdag 20 mei (morgen)

Ben blij dat het beter gaat dan (vooraf) is gecommuniceerd.... maar dat vermoeden had ik al, ik kies niet voor niets Home Wizard.
@HomeWizard_NL nog bedankt voor de uitleg (achteraf) op dit forum, het is niet dat k de werkwijze niet snap, ik heb daar begrip voor maar de communicatie (kan) kon beter.
Fijn dat dit als link in de TS staat, en door....

Zal mijn ervaring t.z.t. delen als de accu is geïnstalleerd (de stekker in het stopcontact is gestoken)
ondertussen lees ik hier verder, voldoende informatie, en gewoon leuk al en toe.

nogmaals, veel zon gewenst!

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:15:
[...]
- Zorg dat apparaten regelmatig (automatisch) updates ontvangen.
Ehh, wat sloot je ook alweer af ? ;)
Het IOT vlan heeft gewoon internet toegang, dus dit is niks raars.
Het IOT vlan kan de rest van je netwerk niet zien of benaderen. Het is compleet geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:21:
[...]

Het IOT vlan heeft gewoon internet toegang, dus dit is niks raars.
Het IOT vlan kan de rest van je netwerk niet zien of benaderen. Het is compleet geisoleerd.
Oeps, misquote, was naar @JeroenH bedoeld die schreef immers :
IoT praat niet met internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Haha ok ja maar dat is zijn ietwat paranoide eigen keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:37:
[...]

Nee hoor, daarvoor heb ik Home Assistant :)
en hoe komt HA aan zijn gegevens ?
[...]

Zie hierboven, en mijn signature, ik kies hier bewust voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Via LAN natuurlijk.

Dat is het voordeel van HomeWizard producten, ze hebben een lokale API die je voor dit soort dingen kunt gebruiken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Hierbij weer een update van uit het beta gedeelte. Het werkt allemaal nog vlekkeloos hier met 2 PIBs en HA koppeling (uitgeklede variant). De enigste automatisering die ik nu test is het uitgesteld laden met SOC drift proberen te voorkomen.

Ik zit nu op 74-75% RTE. Dit is mede te danken aan het opladen met 1600 watt en niet op een lager zelf te bepalen vermogen. Hier vallen nog wat procenten te behalen, maar geen wonderen. Dit zal met ons huidige verbruik en opladen met 90% efficiëntie niet hoger dan 76-77% kunnen worden.

Mijn aanname is dat wanneer HW het heeft over 70-90% dit one way is. Want inderdaad bij het opladen haal ik hier 87-88% en ontladen 85% of minder. Andere fabrikanten hebben het ook over one way in de product omschrijving. Maar kijk je dan naar een zeer uitgebreide test van een ander product genaamd Zendure Hyper 2000 dan halen ze 84,6% RTE met 1000 watt laden en 150 ontladen tot 10% soc. Elk huis is anders vandaar dat hij specifiek altijd op deze % vermogens test in zijn reviews.

Nu ben ik ze op het werk warm aan het maken. Inmiddels 3 collega's met een HW PiB (dik tevreden, hebben weinig ICT kennis). Een andere collega heeft gekozen voor de concurrent Zendure en mij gevraagd dit voor hem te installeren (100% lokaal via MQTT in HA) met de afspraak dat ik ze eerst tot in den treuren mag doortesten. Ik hoop dus over een aantal maanden een mooie vergelijking te kunnen maken waarbij ik ze niet parallel zal laten draaien. Het betreft een DC>AC>DC>AC en DC>DC>AC systeem.

*Uitgesteld laden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBkS4fXAV6DwCnHhz8X4YT_Yks0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vQRFelyj6UXCq8gG933my2a6.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:28:
Voorbeeldje van hoe het PV limiter script samenwerkt met de batterij:

[Afbeelding]

Het limiter script staat nu op 9 seconden (dus net geen 10 ;) ) en op -50W.
Het heeft nu de solaredge limiter op 9% staan, in mijn geval dus 9% van 6000W = 540W.
De zon echter levert zo vroeg nog maar zo'n 490W, waarvan dus 325W naar het huis gaat en de batterij krijgt het restantje van 165W. Er gaat vrijwel niks het net op, schommelt rond de nul.

Als de zon wat meer gaat schijnen loopt de teruglevering wat hoger op naar bijv. 50W, die wordt dan weer ingepikt door de batterij, waardoor het limiter script de panelen weer iets verder opendraait etc. net zo lang tot de batterij de volle 800W haalt (als de zon dat toestaat, dat gaat vandaag wel lukken).

Nadeeltjes zijn er dus ook nog wel hoor; als er nu bijv. een wolk voor de zon komt, of je zet een grote verbruiker aan, dan vraagt het huis meer, of de PV installatie levert dus ineens minder, waardoor de batterij denkt dat ie bij moet springen, als het script te laat is met ophogen van de solaredge limtier, of als de zonkracht er niet toereikend voor is (in dat laatste geval is eigenlijk de hulp van de batterij dus wel legitiem). Ik hoop dat de nieuwe batterij api daar een oplossing kan bieden.

Half uurtje later, solaredge inmiddels opgeschroefd tot 13%:
[Afbeelding]

Weer een half uurtje later, batterij kan nu op vol vermogen laden, PV installatie is opgeschroefd naarf 19%.
[Afbeelding]
Interessant en bedankt voor de terugkoppeling. Mooi dat je hiermee al aan het experimenteren bent. Ik ga dit ook eens doen. (Maar staat wat lager op mijn prio lijst..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:03:
[...]

Dat kan toch prima hier: Thuisaccu: al interessant (voor mij)? ?
Het heeft namelijk niet specifiek met de HW-batterij te maken :)
Dan blijft er op dit topic niet meer over dan levertijden cq leverproblemen toch ? :?
En was dat nu net niet de reden dat men hier deel 2 had gestart, juist omdat het in deel 1 op een bepaald moment blijkbaar alleen nog over dat soort zaken ging.
Nee, ik denk dat we het hier toch breder moeten zien, en mijn opmerking was heel specifiek op de HW gebaseerd m’n omdat deze gewoon ook bepaalde zaken niet ondersteund. Is dat erg, in mijn ogen zeker niet, de HW is met een bepaald idee ontworpen en laten we eerlijk zijn, wij als tweakers zijn daar eigenlijk de vreemde eend en onze wensen liggen soms op ramkoers met wat HW met hun product bedoelen.
Wie ligt dan fout ? :? Helaas kloppen dus onze eigen verwachtingen dus niet, en we mogen gelukkig zijn dat HW deze wensen bekijkt en waar mogelijk in de toekomst gaat uitbreiden. Prima toch.
Helaas zie ik hier zogenaamde voordelen voorbijkomen die dit op dit moment gewoon niet zijn en mogelijk minder insite kundigen zelfs op het verkeerde been kunnen zetten. Vergeet niet dat zeker bij dit product ook veel normale consumenten hier voorbij komen, en dat is alleen maar positief.
Dus mijn opmerking is puur gericht op HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:41:
'k heb wel een eigen IOT netwerk, uit veiliheidsoverwegingen en om het beheersbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Via LAN natuurlijk.

Dat is het voordeel van HomeWizard producten, ze hebben een lokale API die je voor dit soort dingen kunt gebruiken.
Sorry, mogelijk dat ik wat mis, maar wil je dat via LAN op je PC krijgen zal die info toch eerst via je slimme meter -> P1 poort -> P1 dongle -> wifi 🛜 -> HW moeten, en als je dus geen wifi hebt omdat je dongle er uit ligt kom je volgens mij niet erg ver, want die API heeft toch echt de data van HW nodig ? Of mis ik ergens iets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Dan blijft er op dit topic niet meer over dan levertijden cq leverproblemen toch ? :?
Dat valt volgens mij wel mee. Zie deze eerdere post van mij: Gizz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:32
Na alle negatieve berichten over de bezorging van de PIB hier een positief bericht over QLS Transmision

16 mei mail aankondiging bezorging op 19 mei
19 mei mail aankondiging bezorging tussen 830 en 1030
19 mei bezorgd om 10:00

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 12:32
Dat geloof ik nooit. Dat ze niet bij internet kunnen is geen storing, en niet per ongeluk, ik heb met opzet internet geblokkeerd voor deze apparaten. Zie mijn signature.
IoT = Internet of Things

Maar jij maakt daar dus oT van door zo'n Internet apparaat zijn Internet te ontzeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
joco schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:32:
[...]

IoT = Internet of Things

Maar jij maakt daar dus oT van door zo'n Internet apparaat zijn Internet te ontzeggen ;)
NoT heet dat dan, Network of Things :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
Even een vraag aan de geleerden.

Als het goed is wordt morgen mijn HW 🔋 vervangen door Transmission.

Wat raden jullie mij aan qua P1 meter?

Niets. En gewoon de nieuwe 🔋 aansluiten? Wat gebeurt er dan met de data van de vorige 🔋?

Het liefst begin ik met de nieuwe 🔋weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klassieker schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:50:

Niets die en gewoon de nieuwe 🔋 aansluiten? Wat gebeurt er dan met de data van de vorige 🔋?

Zodra je de bestaande batterij verwijderd ben je die data kwijt. Het is wel adviseerbaar om na het verwijderen even de P1_meter stroomloos te maken omdat er een bugje in zet waardoor de P1-meter nog iets van de settings blijft vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:08:
[...]

En voor wie geen routers met VLan heeft :
Dan kan bijvoorbeeld het gastnetwerk voor IOT gebruikt worden, dat zijn bij de meeste wifi roeters van tegenwoordig geïsoleerde verbindingen die niet met het andere netwerk kunnen praten.

En bij de aankoop van een volgende wifi router kijken of het over een IOT wifi netwerk beschikt. De Netgear RBK 750 heeft dat oa na een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Sorry, mogelijk dat ik wat mis, maar wil je dat via LAN op je PC krijgen zal die info toch eerst via je slimme meter -> P1 poort -> P1 dongle -> wifi 🛜 -> HW moeten, en als je dus geen wifi hebt omdat je dongle er uit ligt kom je volgens mij niet erg ver, want die API heeft toch echt de data van HW nodig ? Of mis ik ergens iets :?
De HomeWizard P1-dongle (en ook de PiB) hebben inderdaad wel Wi-Fi connectiviteit nodig, zodat ze kunnen communiceren op je lokale netwerk. Maar je kunt ze wel afsluiten van WAN c.q. internet. (Gewoon block in je router instellen) Via de app van HomeWizard heb je dan inderdaad geen inzicht meer. En geen firmware updates. Maar je kan hem nog steeds lokaal uitlezen via de REST API van zowel de p1 dongle als PiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Klassieker schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:50:

Niets. En gewoon de nieuwe 🔋 aansluiten? Wat gebeurt er dan met de data van de vorige 🔋?

Als het al niet gebeurd, kun je via menu, meters, batterij, drie puntjes kiezen om de geschiedenis te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Zodra je de bestaande batterij verwijderd ben je die data kwijt. Het is wel adviseerbaar om na het verwijderen even de P1_meter stroomloos te maken omdat er een bugje in zet waardoor de P1-meter nog iets van de settings blijft vasthouden.
@Klassieker heb je een plus abonnement? Want je data van je verbruik zal gewoon blijven, door wat @hanev001 hier beschrijft dwingt je de HW software dat je een nieuwe batterij gaat aansluiten, echter een nieuwe P1 dongle is dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
satya schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Dan kan bijvoorbeeld het gastnetwerk voor IOT gebruikt worden, dat zijn bij de meeste wifi roeters van tegenwoordig geïsoleerde verbindingen die niet met het andere netwerk kunnen praten.

En bij de aankoop van een volgende wifi router kijken of het over een IOT wifi netwerk beschikt. De Netgear RBK 750 heeft dat oa na een software update.
Het is niet heel verstandig om dat te doen met de HomeWizard apparaten. Vaak zijn bij die netwerken ook de clients geïsoleerd van elkaar, terwijl de P1-meter en de PiB lokaal met elkaar praten (discovery via multicast DNS). Dan blokkeer je dus ook de onderlinge communicatie en effectief de aansturing van je batterij.

Niet doen, tenzij je zeker weet dat je IOT netwerk geen client isolation heeft dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
[...]

Je moet alleen wel erg uitkijken. Bij veel gastnetwerken/VLAN's staat standaard device isolation aan. Wat de naam al aangeeft: de diverse apparaten zien elkaar niet en kunnen niet met elkaar "praten"

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:18:
[...]

De HomeWizard P1-dongle (en ook de PiB) hebben inderdaad wel Wi-Fi connectiviteit nodig, zodat ze kunnen communiceren op je lokale netwerk. Maar je kunt ze wel afsluiten van WAN c.q. internet. (Gewoon block in je router instellen) Via de app van HomeWizard heb je dan inderdaad geen inzicht meer. En geen firmware updates. Maar je kan hem nog steeds lokaal uitlezen via de REST API van zowel de p1 dongle als PiB.
Oké, maar dan mis je toch wel wel een hoop functionaliteit wat juist ( in mijn ogen dan ) een groot voordeel is. Prima natuurlijk als je met dit gemis kunt leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:22:
[...]

Oké, maar dan mis je toch wel wel een hoop functionaliteit wat juist ( in mijn ogen dan ) een groot voordeel is. Prima natuurlijk als je met dit gemis kunt leven.
Klopt, de functionaliteit van de Energy(+) app mis je dan. Dat is de concessie die je moet doen als je geen 'cloud'-afhankelijkheid wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
[...]

Dat is een optie, maar in mijn geval heb ik voor dat IOT netwerk ook LAN poorten nodig. Gelukkig heb ik altijd nog wel ergens een overbodige router rondslingeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Waar lezen jullie dit uit? Ik zie het niet in de app, of kijk ik er overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:29:
[...]
Dat is een optie, maar in mijn geval heb ik voor dat IOT netwerk ook LAN poorten nodig. Gelukkig heb ik altijd nog wel ergens een overbodige router rondslingeren...
Het is een VIRTUEEL lan... je prikt dus gewoon je apparaat in een fysieke lan poort als die bekabeld moet werken. In je router geef je aan tot welk vlan die poort behoort... het is dus NIET zo dat vlan's alleen wifi/draadloos zijn... moet je natuurlijk wel een router of switch hebben die vlans ondersteunt.

[ Voor 8% gewijzigd door bixobie op 19-05-2025 12:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Waar lezen jullie dit uit? Ik zie het niet in de app, of kijk ik er overheen?
Die bereken je (idealiter als je batterij helemaal leeg is) door de geëxporteerde energie (ontladen) te delen door geïmporteerde energie (opladen). En dan maal 100 om het in een percentage te krijgen.

Bijvoorbeeld nu in mijn geval:
Import = 151kWh
Export = 110kW

(110/151)*100= 72,8%

Binnen programma's als Home Assistant en zo kun je dit automatisch laten doen. Maar met de informatie in de Energy-app van HW kun je het zelf uitrekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 19-05-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Het is een VIRTUEEL lan... je prikt dus gewoon je apparaat in een fysieke lan poort als die bekabeld moet werken. In je router geef je aan tot welk vlan die poort behoort... het is dus NIET zo dat vlan's alleen wifi/draadloos zijn... moet je natuurlijk wel een router of switch hebben die vlans ondersteunt.
Ik weet hoe her werkt, maar een gastenWifinetwerk is wel iets heel anders dan een VLan...

Een router met een gastenWiFinetwerk hoeft geen VLan ethernetpoorten te hebben... en sommige van mijn IOT devices moet ik met een kabel aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ja ok, maar daar is het gastennetwerk dus ook helemaal niet voor bedoeld... je moet wat investeren in een echte router ;) tip, pfsense ies graties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:36:
Ja ok, maar daar is het gastennetwerk dus ook helemaal niet voor bedoeld... je moet wat investeren in een echte router ;) tip, pfsense ies graties ;)
Mee eens, maar 2 fysieke routers doen vrijwel hetzelfde...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:58
Afgelopen weekend even gesimuleerd wat er gebeurt als de stroom zou uitvallen. (Moest een lamp ophangen op dezelfde groep waar de PiB op zit ha)
Resultaat: De PiB gaat naar Idle, zet zichzelf kort daarna uit. Zodra de stroom weer aanwezig is, start de PiB zichzelf weer op, doet een 'stroom check' (neem ik aan) en gaat daarna gewoon weer aan het werk zodra die weer contact heeft met de P1.
Ik heb hem niet hoeven aan te raken en er verschenen geen error meldingen in de app.

Keurig!

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:56:
Afgelopen weekend even gesimuleerd wat er gebeurt als de stroom zou uitvallen. (Moest een lamp ophangen op dezelfde groep waar de PiB op zit ha)
Resultaat: De PiB gaat naar Idle, zet zichzelf kort daarna uit. Zodra de stroom weer aanwezig is, start de PiB zichzelf weer op, doet een 'stroom check' (neem ik aan) en gaat daarna gewoon weer aan het werk zodra die weer contact heeft met de P1.
Ik heb hem niet hoeven aan te raken en er verschenen geen error meldingen in de app.

Keurig!
En gelukkig daardoor ook geen schok van je batterijstroom. Prima dus van HW. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:27

aip

MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:06:
[...]

En gelukkig daardoor ook geen schok van je batterijstroom. Prima dus van HW. d:)b
Prima volgens de regels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:58
[...]

Yup, uiteraard even met een multimeter de draden gechecked (wat langer dan ik normaal zou doen ;) ) maar alles stond helemaal uit. Ging geen volt'je over de lijnen.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
[...]

Het is zwart en het hangt aan het plafond....

een Tweaker met een thuis batterij...

Ok, heel flauw, geeft ik toe... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:40:
[...]
Mee eens, maar 2 fysieke routers doen vrijwel hetzelfde...
Mmmmmm.... beide routers draaien op layer 2 en kunnen elkaar dan toch echt gewoon zien, je lost hier niks mee op... je moet dan echt ergens rules gaan definieren. Plug maar eens je laptopje oid in op je iot router, dan kun je gewoon pingen naar een machine op je andere router, en DAT wil je dus niet. Afgezien van dat ze beide dus in dezelfde ip adressen range adressen kunnen gaan uitgeven...

[ Voor 8% gewijzigd door bixobie op 19-05-2025 14:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aip

aip

Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:15:
[...]

De kans dat geen tweaker is lijkt mij groter :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Mmmmmm.... beide routers draaien op layer 2 en kunnen elkaar dan toch echt gewoon zien, je lost hier niks mee op... je moet dan echt ergens rules gaan definieren. Plug maar eens je laptopje oid in op je iot router, dan kun je gewoon pingen naar een machine op je andere router, en DAT wil je dus niet.
Met NAT ertussen, geloof het maar niet... Ik moet vanaf mijn PC een VPN opzetten naar de IOT router om daar bij te kunnen...

Nee, niet geschikt voor een professionele omgeving, imho prima voor thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
aip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:23:
[...]

De kans dat geen tweaker is lijkt mij groter :X
Touche, je hebt gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:26:
[...]
Met NAT ertussen, geloof het maar niet... Ik moet vanaf mijn PC een VPN opzetten naar de IOT router om daar bij te kunnen...

Nee, niet geschikt voor een professionele omgeving, imho prima voor thuis...
Oh gelukkig, maar het is dus iets meer dan domweg 2 routers gebruiken, even voordat anderen denken dat dit een goed en simpel idee is om een iot 'vlan' te maken, dat is dit dus in principe niet. Je moet wel weten wat je doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Net even op de router de ip adressen van de p1 meter en batterij vervangen door fixed ip adressen. P1 meter even van de stroom, batterij even uit, alles na 30 seconden weer aan en het werkt weer. Moet je nog wel in HA even de boel opnieuw pairen... maar ja. En dan kom je erachter dat je de eerste keer het ding 'plugin batterij' had genoemd en de 2e keer 'plugin batterij 1' en dan moet je dus alsnog op 100 plekken alles weer aanpassen haha...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Yup, uiteraard even met een multimeter de draden gechecked (wat langer dan ik normaal zou doen ;) ) maar alles stond helemaal uit. Ging geen volt'je over de lijnen.
Het enige klein foutje is dat een multimeter niet bedoeld is om spanningsloos te testen, daarvoor gebruik je eigenlijk een duspol ( en ja ik weet dat dit eigenlijk een merknaam is, dus twee polige spanningsmeter) voor.
En je meet dus drie keer.
Tenminste doen de pro’s dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:15:
[...]

Was dat niet het is zwart en geeft licht ? :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:35:
Net even op de router de ip adressen van de p1 meter en batterij vervangen door fixed ip adressen. P1 meter even van de stroom, batterij even uit, alles na 30 seconden weer aan en het werkt weer. Moet je nog wel in HA even de boel opnieuw pairen... maar ja. En dan kom je erachter dat je de eerste keer het ding 'plugin batterij' had genoemd en de 2e keer 'plugin batterij 1' en dan moet je dus alsnog op 100 plekken alles weer aanpassen haha...
Wat ik al zei, 1 keer mijn hele IP toewijzing om zeep door de KPN Experia, dan wil je wel een eigen (V)LAN opzetten, én DHCP reservations maken én hostnames, MAC adressen en IP reservations goed vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik heb ook sinds iets meer dan een week een homewizard batterij (P1 meter had ik al langer), aangeschaft op het verduurzamingsbudget uit de CAO van de werkgever. Eerlijk gezegd denk ik dat zonder deze 50% subsidie een batterij niet rendabel is. Op dit moment draait ie op proef en met verlies omdat eind vd maand pas het Oxxio contract afloopt zonder teruglever kosten.

In de ruim een week al diverse keren meegemaakt (een keer per dag) dat de batterij helemaal uit staat (alle lampjes uit). Ook als de batterij nog lang niet vol is en de zon volop schijnt. In de app zie je zowel connectie van de P1 meter als de batterij (die geeft dan status standby) , de grafiek bouwt verder(maar vlak op 0). Inmiddels ben ik erachter dankzij dit forum dat dit komt doordat p1 en batterij elkaar niet (meer) direct zien . Herstart van router, batterij of p1 meter lost het dan ook altijd op. Heb nu op de router (KPN Experia 10 met de witte ronde superwifi's , wifi 5) beide apparaten een vast IP adres gegeven en hoop dit minder vaak te zien. Ook een call aangemaakt bij homewizard , mogelijk is er nieuwere firmware .

Wat andere algemene opmerkingen: Een log van dit soort zaken zou handig zijn, heb ik nergens kunnen vinden, misschien niet in de app maar dan op het webportaal. Maar sowieso is er nergens een webinterface te vinden... Voor dingen als data export en logging zou je een webportaal verwachten en dan ook waar je alles kan zien van de app. Tenminste dat is bij zonnepaneel omvormers over het algemeen wel zo.

En dan nu nog een energie contract afsluiten met teruglever kosten , ik denk dat het handig is gezien de onzekerheid om eentje te nemen met kleinere staffels voor de terugleverkosten (bv per 250KWh, ze zijn er ook met 1000 maar dan gaat het wel heel snel mis) Zeker omdat het nog een jaar duurt om de effecten zeker te weten (en dan nog elk jaar is anders) .

Het is mij ook duidelijk dat ik er nog eentje nodig heb om mijn hele avond /nachtverbruik te overbruggen. Dus kun je er vanuit gaan dat de batterij elke dag dat de zon schijnt een volledige cyclus doet van 2.6Kwh . Sinds ik hem heb is het nog elke dag gelukt hem vol te krijgen. 500KWh per jaar minder terugleveren lijkt me dan ook haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Wat ik al zei, 1 keer mijn hele IP toewijzing om zeep door de KPN Experia, dan wil je wel een eigen (V)LAN opzetten, én DHCP reservations maken én hostnames, MAC adressen en IP reservations goed vastleggen.
Iedereen heeft het maar over IP reserveren / vast IP adres. Bij mij is, in het IoT netwerk, de enige die een IP reservering heeft: de P1 meter. De rest zoekt het maar uit en draait al maanden vlekkeloos. Ook na een update van de UDM (OS/netwerk/protect) of een update van de AP (dedicated voor IoT) komt alles weer netjes op zijn pootjes en kan elkaar vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Het enige klein foutje is dat een multimeter niet bedoeld is om spanningsloos te testen, daarvoor gebruik je eigenlijk een duspol ( en ja ik weet dat dit eigenlijk een merknaam is, dus twee polige spanningsmeter) voor.
En je meet dus drie keer.
Tenminste doen de pro’s dat.
Multimeter is altijd nog beter dan (al dan niet) natte vinger werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:31:
Ik heb ook sinds iets meer dan een week een homewizard batterij (P1 meter had ik al langer), aangeschaft op het verduurzamingsbudget uit de CAO van de werkgever. Eerlijk gezegd denk ik dat zonder deze 50% subsidie een batterij niet rendabel is. Op dit moment draait ie op proef en met verlies omdat eind vd maand pas het Oxxio contract afloopt zonder teruglever kosten.

In de ruim een week al diverse keren meegemaakt (een keer per dag) dat de batterij helemaal uit staat (alle lampjes uit). Ook als de batterij nog lang niet vol is en de zon volop schijnt. In de app zie je zowel connectie van de P1 meter als de batterij (die geeft dan status standby) , de grafiek bouwt verder(maar vlak op 0). Inmiddels ben ik erachter dankzij dit forum dat dit komt doordat p1 en batterij elkaar niet (meer) direct zien . Herstart van router, batterij of p1 meter lost het dan ook altijd op. Heb nu op de router (KPN Experia 10 met de witte ronde superwifi's , wifi 5) beide apparaten een vast IP adres gegeven en hoop dit minder vaak te zien. Ook een call aangemaakt bij homewizard , mogelijk is er nieuwere firmware .

Wat andere algemene opmerkingen: Een log van dit soort zaken zou handig zijn, heb ik nergens kunnen vinden, misschien niet in de app maar dan op het webportaal. Maar sowieso is er nergens een webinterface te vinden... Voor dingen als data export en logging zou je een webportaal verwachten en dan ook waar je alles kan zien van de app. Tenminste dat is bij zonnepaneel omvormers over het algemeen wel zo.

En dan nu nog een energie contract afsluiten met teruglever kosten , ik denk dat het handig is gezien de onzekerheid om eentje te nemen met kleinere staffels voor de terugleverkosten (bv per 250KWh, ze zijn er ook met 1000 maar dan gaat het wel heel snel mis) Zeker omdat het nog een jaar duurt om de effecten zeker te weten (en dan nog elk jaar is anders) .

Het is mij ook duidelijk dat ik er nog eentje nodig heb om mijn hele avond /nachtverbruik te overbruggen. Dus kun je er vanuit gaan dat de batterij elke dag dat de zon schijnt een volledige cyclus doet van 2.6Kwh . Sinds ik hem heb is het nog elke dag gelukt hem vol te krijgen. 500KWh per jaar minder terugleveren lijkt me dan ook haalbaar.
in de TS wordt bijgehouden welke firmware het laatst door HW is vrijgegeven. Je kunt daar zien of je actueel bent.

Op dit moment is voor de Plug-In Battery 1.0106 de laatste versie en voor de p1 6.0112.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
winwiz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Iedereen heeft het maar over IP reserveren / vast IP adres. Bij mij is, in het IoT netwerk, de enige die een IP reservering heeft: de P1 meter. De rest zoekt het maar uit en draait al maanden vlekkeloos. Ook na een update van de UDM (OS/netwerk/protect) of een update van de AP (dedicated voor IoT) komt alles weer netjes op zijn pootjes en kan elkaar vinden.
Issue met mijn (Homey) iot netwerk is dat als je een device toevoegt aan Homey deze in Homey ook bekend is met dát IP adres. Als dan je router het device een nieuw IP adres geeft dan werkt dat dus niet meer. En in Homey pas je dat IP adres vaak/soms niet zomaar even aan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:45:
Uit de SolarEdge omvormer: lokaal over LAN (afgesloten van internet)
Uit de HW PiB: lokaal over LAN (afgesloten van internet)
Uit de Shelly-pluggen: lokaal over LAN (afgesloten van internet)
Uit de slimme meter: lokaal met een P1-kabel (de meter lekt data naar de netbeheerder, maar ja wat ga ik daar aan doen...)

Lokaal is het toverwoord. En dus afgekoppeld van internet.
bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:41:
Dat zou je zo kunnen zeggen...

Laat ik zeggen dat ik geen security/privacy-expert ben, maar het op mijn werk tegen wil en dank geworden ben, omdat veel medische apparatuur op dat vlak minstens net zo crappy is als het IoT-spul wat we in grote aantallen onze huizen insjouwen. Maar als dat leidt tot een datalek staan we als ziekenhuis voor paal en in het ergste geval voor de rechter. Dat werk heeft mijn perspectief op "apparaten op internet laten" nogal veranderd. Je zou dat paranoide kunnen noemen, maar dat paranoide noemen zou ik dan op mijn beurt "slecht geïnformeerd over de risico's" noemen.
GL007 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:05:
Een bin bestand om te douwnloaden daar moet als bedrijf niet aan denken. Hiermee verlies je controle over het product. En dan praat ik nog niet over het juridisch gesteggel als er iets mis gaat.
Toch is dit een heel normale manier van apparaten updaten. Ik werk met netwerkrouters, beeldrouteringssystemen enz en die kun je doorgaans lokaal updaten. 3D-printers en lasersnijders, precies zo. Dat gaat dan meestal met een .bin-bestand, soms anders, soms met de web-UI van het apparaat, soms met een flash-utility, maar altijd lokaal.

Ik zie niet waarom dat bij een apparaat als een thuisbatterij een probleem zou zijn? Als automatisch updaten beschikbaar is omdat je de batterij aan internet hangt, helemaal prima, ik snap dat dat voor 95% van de klandizie van de PiB aantrekkelijk is. Maar zelf handmatig updaten is helemaal niet raar.

Dat vergt wat structuur in hoe je werkt, je moet af en toe eens checken of er een nieuwe update is, het changelog lezen, en de afweging maken of een update het waard is om het risico op problemen te nemen, installeer je een x.0 versie of wacht je op de x.1, enz. Systeembeheerderschap zeg maar.

Ik geloof nooit dat HW het voor de PiB op deze manier in gaat richten, en dat accepteer ik. Ik pas mijn procedures er wel op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@JeroenH Ik snap het enerzijds wel, mede reden dat ik mijn eigen LAN flink afgeschermd heb van de rest. Eigenlijk met wat men een DMZ zou kunnen noemen.
Toen de Experiabox grappen ging uthalen heb ik er een 2de NAT router naast gehangen. Van buitenaf moet je 2x door NAT heen om bij mijn LAN, of bij het IOT LAN te kunnen komen.
Een gehacked IOT device moet altijd nog door 1 x NAT om bij mijn LAN te kunnen. Ik heb geen enkele poort van buitenaf openstaan, geen tunnels, niks. Als een device in een botnet komt zal 'ie zeer waarschijnlijk een doel 'buiten' zoeken en niet na de eerste router 'links achterom' iets zoeken. Die LAN router ziet hij ws niet eens...

Nadeel is dat ik sommige dingen niet remote kan doen, hoeft ook niet..

Voor gewoon thuis vindt ik dat prima, voor een klant zou ik wat anders adviseren, voor een ziekenhuis al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Jpiek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Issue met mijn (Homey) iot netwerk is dat als je een device toevoegt aan Homey deze in Homey ook bekend is met dát IP adres. Als dan je router het device een nieuw IP adres geeft dan werkt dat dus niet meer. En in Homey pas je dat IP adres vaak/soms niet zomaar even aan...
Ik gebruik ook Homey en HA. Als je daar problemen mee hebt lijkt het mij eerder dat je problemen met mDNS hebt. Het zou al voldoende moeten zijn om de HW app binnen Homey even opnieuw op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
winwiz schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:11:
[...]
Ik gebruik ook Homey en HA. Als je daar problemen mee hebt lijkt het mij eerder dat je problemen met mDNS hebt. Het zou al voldoende moeten zijn om de HW app binnen Homey even opnieuw op te starten.
Ik heb er geen problemen mee, maar ik heb ook geen zin in nieuwe problemen, dus vandaar deze oplossing.
Sowieso geen interesse in een IOT waar de router beheerd wordt door een ander (KNP met z'n Experiabox dus)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Bij mij staan de PiB's op zolder, horizontaal 3,5 m van een netgear WAX-xxx accespoint. De P1 meter zit in de meterkast op enige afstand van het netgear WAX-xxx accespoint in de woonkamer. Accespoints zijn bedraad aangesloten op de kpn router. WIFI op kpn router staat uit. Apart SSID voor de HW apparatuur. Band Steering, Fastroaming, 801.11k/v op dit SSID staat uit. Auto Channel Selection en Auto Tx Power Selection staat voor alle SSID's uit. Geen vast IP gegeven aan de HW apparatuur. De KPN router deelt de adressen uit.

Totaal geen uitval van de verbindingen tot nu toe vanaf begin maart. Ik vermoed dat veel verstoringen van de verbindingen toch liggen binnen de opzet van het thuisnetwerk. De wifi modules van HW schijnen gevoelig hiervoor te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
JeroenH schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:49:

Laat ik zeggen dat ik geen security/privacy-expert ben, maar het op mijn werk tegen wil en dank geworden ben, omdat veel medische apparatuur op dat vlak minstens net zo crappy is als het IoT-spul wat we in grote aantallen onze huizen insjouwen. Maar als dat leidt tot een datalek staan we als ziekenhuis voor paal en in het ergste geval voor de rechter. Dat werk heeft mijn perspectief op "apparaten op internet laten" nogal veranderd. Je zou dat paranoide kunnen noemen, maar dat paranoide noemen zou ik dan op mijn beurt "slecht geïnformeerd over de risico's" noemen.
Ik denk dat je het concept toch niet helemaal door hebt, er valt niets te lekken als er geen informatie is. DAAROM gebruik je dus een apart, GEISOLEERD VLAN. Desnoods met geisoleerde devices. Zo'n device ziet dan dus NIKS, alleen zichzelf en het internet. Of alleen de andere iot devices en het internet. Maar goed, doe wat je denkt wat het beste is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aip

aip

bixobie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat je het concept toch niet helemaal door hebt, er valt niets te lekken als er geen informatie is. DAAROM gebruik je dus een apart, GEISOLEERD VLAN. Desnoods met geisoleerde devices. Zo'n device ziet dan dus NIKS, alleen zichzelf en het internet. Of alleen de andere iot devices en het internet. Maar goed, doe wat je denkt wat het beste is.
Zoals ik altijd tegen mijn kinderen zeg: door hard te roepen krijg je niet meer gelijk.

Verder snap ik je punt, maar JeroenH heeft er over nagedacht, en voor hem werkt het. Prima. Voor jou niet, ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
Bedankt voor de tips! #P1 en aansluiten nieuwe batterij.

Inzake alle voorgaande berichten.
Ik ga de nieuwe batterij, morgen of overmorgen opnieuw ervaren. Gezien mijn communicatie met HW denk ik dat alles "zeer strak' qua veiligheid (fout codes) staat afgesteld, iets wat HW siert. Ze nemen geen enkel.risico.

Ben benieuwd of mijn 🔋 morgen omgewisseld wordt. Zo niet, kan HW daar helemaal NIETS aan doen en ligt nu de actie bij Transmission.

Tot morgen. 😉
Pagina: 1 ... 109 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.