Mijn IoT spul, deze batterij dus ook, zitten inderdaad in een apart vlan. Ze kunnen wel internet op, maar kunnen de rest vh standaard netwerk niet in, maar het standaard netwerk/vlan ziet hen wel.
Bij de laatste ombouw van mijn meterkast (voor de warmtepomp) heb ik een (nog loze) 3-fase Alamat (16A) met een 3-fase kabel kabel naar de garage laten aanleggen naar een leeg doosje. Mijn plan is om daar 3 WCD's op te maken (iedere fase gaat naar een WCD) en daar 3 accu's op aan te sluiten. Geen echte 3-fase en dus delen ze de 0 (nul). Omdat het vermogen nooit meer dan 3 x 800 = 2400 Watt kan worden lijkt mij dat geen probleem? Eens?
Als je zoiets gebruikt, kun je de drie fasen ook direct correct met een automaat ertussen splitsen:Sigmasailor schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:58:
Bij de laatste ombouw van mijn meterkast (voor de warmtepomp) heb ik een (nog loze) 3-fase Alamat (16A) met een 3-fase kabel kabel naar de garage laten aanleggen naar een leeg doosje. Mijn plan is om daar 3 WCD's op te maken (iedere fase gaat naar een WCD) en daar 3 accu's op aan te sluiten. Geen echte 3-fase en dus delen ze de 0 (nul). Omdat het vermogen nooit meer dan 3 x 800 = 2400 Watt kan worden lijkt mij dat geen probleem? Eens?
https://www.elektramat.nl...t-8x-schuko-16a-85016030/
Je hebt btw maar 1 fase nodig voor 4 batterijen, maar het is altijd beter om de load zo goed mogelijk over de fasen te verdelen.
[ Voor 8% gewijzigd door naffffffffff op 16-05-2025 23:36 ]
Ik zou dan niet deze kast nemen. De batterijen moeten op een eigen groep.naffffffffff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:23:
[...]
Als je zoiets gebruikt, kun je de drie fasen ook direct correct met een automaat ertussen splitsen:
https://www.elektramat.nl...t-8x-schuko-16a-85016030/
Nu is de kans groot dat er toch nog even wat extra spullen bij worden geprikt. En dat is niet de bedoeling.
Het originele idee van de 4 polige automaat en daar per fase een wcd op en een gezamelijke nul en aarde moet geen probleem zijn. Moet het wel minimaal 2,5mm² zijn.
Let wel, dit is een 3fasen kast. Als hij de 3 batterijen verdeelt over 3 fasen (en dus 3 groepen) kan hij er prima nog wat bijprikken. Dit is echt geen enkel probleem.mike123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:36:
[...]
Ik zou dan niet deze kast nemen. De batterijen moeten op een eigen groep.
Nu is de kans groot dat er toch nog even wat extra spullen bij worden geprikt. En dat is niet de bedoeling.
Het originele idee van de 4 polige automaat en daar per fase een wcd op en een gezamelijke nul en aarde moet geen probleem zijn. Moet het wel minimaal 2,5mm² zijn.
Ja, dat klopt inderdaad.naffffffffff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:39:
[...]
Let wel, dit is een 3fasen kast. Als hij de 3 batterijen verdeelt over 3 fasen (en dus 3 groepen) kan hij er prima nog wat bijprikken. Dit is echt geen enkel probleem.
En als hij ze alle drie op dezelfde fase prikt, is er geen ruimte meer om er nog wat bij te prikken want er zijn maar 8 stopcontacten 3+3+2. Dus nog steeds geen probleem.
Kast is wel verdeelt over 4 automaten. 1,1 2,2 3,3 4,4 en automaat 1, 2, 3 en 4.naffffffffff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:42:
En als hij ze alle drie op dezelfde fase prikt, is er geen ruimte meer om er nog wat bij te prikken want er zijn maar 8 stopcontacten 3+3+2. Dus nog steeds geen probleem.
Nummering op de automaten en wcd's.
40A aardlek.
Zijn 3 fasen alamat is 16A.
Ja dan zou het 4+2+2 zijn, mits je de bedrading niet aanpast. Dan zou deze iets meer foolproof zijn inderdaad:mike123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:45:
[...]
Kast is wel verdeelt over 4 automaten. 1,1 2,2 3,3 4,4 en automaat 1, 2, 3 en 4.
Nummering op de automaten en wcd's.
40A aardlek.
Zijn 3 fasen alamat is 16A.
https://www.elektramat.nl...t-4x-schuko-16a-85016029/
1, 2, 3 voor de batterijen en 4 voor iets wat onder de 2800W blijft. Als 4 samen is met één van de andere fasen.naffffffffff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:56:
[...]
Ja dan zou het 4+2+2 zijn, mits je de bedrading niet aanpast. Dan zou deze iets meer foolproof zijn inderdaad:
https://www.elektramat.nl...t-4x-schuko-16a-85016029/
Even kijken welke automaten op dezelfde fase zitten.
In mijn vorige bericht wat als "stemmingmakerij" is ervaren nu toch een meer positief bericht.
De 2 bestelde Pib's werden de volgende ochtend opnieuw aangeboden en ontvangen.
Uitpakken en installen ging als vanzelf en binnen 10 minuten draaide beide Pib's netjes in mijn netwerk.
De eerste sessie was om de Pib's via de app volledig te laden - een zonnige dag dus dat ging prima.
En dit zijn de resultaten van 16-05-2025:
:strip_exif()/f/image/Po2J83NuEsMuojWzb7LUz4Sx.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel netjes nul op de meter in de avond en nacht met zelfs een reserve capaciteit - s'morgens zat er nog 43% in de Pib's - en vandaag waren ze beiden rond 12 uur weer vol.
Ik ben er blij mee
De 2 bestelde Pib's werden de volgende ochtend opnieuw aangeboden en ontvangen.
Uitpakken en installen ging als vanzelf en binnen 10 minuten draaide beide Pib's netjes in mijn netwerk.
De eerste sessie was om de Pib's via de app volledig te laden - een zonnige dag dus dat ging prima.
En dit zijn de resultaten van 16-05-2025:
:strip_exif()/f/image/Po2J83NuEsMuojWzb7LUz4Sx.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel netjes nul op de meter in de avond en nacht met zelfs een reserve capaciteit - s'morgens zat er nog 43% in de Pib's - en vandaag waren ze beiden rond 12 uur weer vol.
Ik ben er blij mee
Mooie plaatjes. Apexcharts?winwiz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:31:
[...]
Ik heb sinds gisteren een tweede en het werkt prima [Afbeelding]
Wil je de code delen ter inspiratie?
Nee uit Homey (inzichten)mromelis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:16:
[...]
Mooie plaatjes. Apexcharts?
Wil je de code delen ter inspiratie?
Aanvulling: Ik ging even uit van een andere screenshot. Deze zijn inderdaad uit HA
Ik zal verderop wel even laten zien hoe ze zijn opgebouwd
[ Voor 25% gewijzigd door winwiz op 17-05-2025 11:44 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Niet standaard Homey Inzichten zo te zien. Ik zie standaard alleen maar lijngrafieken.
Al een lange tijd meegelezen en sinds twee weken mijn batterij binnen en draaiende. Installeren was een fluitje van een cent, (had al een p1 en een watermeter en een display dus was enkel toevoegen batterij).
Via de app zie ik dat de batterij dagelijks meer energie opneemt dan afgeeft voor hij leeg is, dat is raar, zeker gezien het elke dag ongeveer 600-700 wat verschil is. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de batterij op een groep zit met enkele (laag)verbruikers maar het klinkt niet logisch want het lijkt mij dat er word gemeten bij de batterij en niet op de groep in de meterkast? Heeft iemand een idee waarom er zo een groot verschil zit tussen opname en afgifte?
Via de app zie ik dat de batterij dagelijks meer energie opneemt dan afgeeft voor hij leeg is, dat is raar, zeker gezien het elke dag ongeveer 600-700 wat verschil is. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de batterij op een groep zit met enkele (laag)verbruikers maar het klinkt niet logisch want het lijkt mij dat er word gemeten bij de batterij en niet op de groep in de meterkast? Heeft iemand een idee waarom er zo een groot verschil zit tussen opname en afgifte?
Inzichten zijn alleen maar lijngrafiekencounter12 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:49:
Niet standaard Homey Inzichten zo te zien. Ik zie standaard alleen maar lijngrafieken.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
Dat is het verbruik van de batterij zelf, dat is ongeveer 25%.Globalq3 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:01:
Al een lange tijd meegelezen en sinds twee weken mijn batterij binnen en draaiende. Installeren was een fluitje van een cent, (had al een p1 en een watermeter en een display dus was enkel toevoegen batterij).
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Rendement ligt in de buurt van 73%Globalq3 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:01:
Dit verlies van 600 of 700Watt is normaal.Globalq3 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:01:
Dit verlies is gebruikelijk bij thuisbatterijen en wordt voornamelijk veroorzaakt door warmteontwikkeling en omzettingsverliezen tijdens het laden en ontladen.
Als je de stroom die eruit gaat deelt door de stroom die erin gaat zit je rond de 73% tot 78%.
Dus niks aan de hand.
De 3-fase alamat (een echte van ABB) van 16A heb ik al in de meterkast zitten. De kabel is natuurlijk 2.5 kwadraat. Er komt verder niets aan te hangen (alleen een accu op elk van de fasen). Had ik ook al bedacht; 2.5 kwadraad is ruim voldoende voor 2400 Watt (iest van 10A). Elk van de fase draden ziet nooit meer dan 800 Watt.mike123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:36:
[...]
Ik zou dan niet deze kast nemen. De batterijen moeten op een eigen groep.
Ik dacht dat er een andere grafiek werd bedoeld... Deze zijn inderdaad uit HAcounter12 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:49:
[ Voor 49% gewijzigd door winwiz op 17-05-2025 11:39 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Hier even een voorbeeld hoe dit is opgebouwd ter inspiratie
Zie hier voor voorbeeld en de code. winwiz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
Zie hier voor voorbeeld en de code. winwiz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
[ Voor 104% gewijzigd door winwiz op 17-05-2025 19:47 . Reden: link naar de code ]
Verwijderd
Dat is het verlies tijdens laden en ontladen. Hoewel Homewizard efficiënter is dan andere batterijen met sticker tuning ontkom je niet aan natuurwetten. Het is net als op de WC dan komt er ook minder uit als dat er in gegaan is.Globalq3 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:01:
Je kunt de code delen hier. Makkelijker dan overtypen.winwiz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:45:
Hier even een voorbeeld hoe dit is opgebouwd ter inspiratie [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gebruik dan "[code =yaml] dan je code en afsluiten met [/ code]" Even de " weghalen. Die staan er nu om de tags te laten zien. Ook de spatie weghalen in de code stukjes.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@winwiz dit krijg je dan.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| type: custom:modern-circular-gauge entity: sensor.p1_meter_xxxxx_active_power needle: true segments: - from: 0 color: - 159 - 229 - 149 - from: -1 to: -8000 color: - 187 - 233 - 250 max: 8000 min: -8000 name: P1 Meter grid_options: columns: 12 rows: 5 secondary: {} smooth_segments: true header_position: top adaptive_icon_color: true tertiary: {} |
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Bedankt snelle en duidelijke voor de antwoorden!
mooi gemaakt!winwiz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:45:
Hier even een voorbeeld hoe dit is opgebouwd ter inspiratie [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Top, dank je wel.winwiz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:21:
[...]
Nee uit Homey (inzichten)
Aanvulling: Ik ging even uit van een andere screenshot. Deze zijn inderdaad uit HA
Ik zal verderop wel even laten zien hoe ze zijn opgebouwd
Is het niet slimmer om Homey gerelateerde zaken te bespreken in het betreffende forum.
Zolang dit in relatie is met de PIB vind ik het niet erg. Doen we ook voor HA. In de TS staan ook HA integraties naast Homey integraties voor de PIB.Winkiller schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:43:
Is het niet slimmer om Homey gerelateerde zaken te bespreken in het betreffende forum.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 17-05-2025 16:50 ]
Beetje dubbel op lijkt me, maar goed het is zoals het is.Devke schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:50:
[...]
Zolang dit in relatie is met de PIB vind ik het niet erg. Doen we ook voor HA. In de TS staan ook HA integraties naast Homey integraties voor de PIB.
Wordt de data die HW @HomeWizard_NL verzamelt via de P1-meter en de PiB's over het (veranderende) stroomgebruik van de huishoudens ook geanonimiseerd verkocht aan geïnteresseerde partijen? (Zoals TomTom ook doet met verkeersinfo )
Door de zonnepanelen is mijn afname van het net al gedaald naar ±60% tov alleen maar stroom uit het net. Met de batterijen verwacht ik dat de afname uit het net daalt naar ±25% van het totaal benodigd.
Als dat bij meer mensen met batterijen aan de hand is gaat dat in 2027 wat doen voor de mensen die 'geld aan ons willen verdienen' (overheid / leveranciers). Met HW-data zouden ze leveranciers onafhankelijke informatie kunnen verkrijgen om beleid te sturen.
Door de zonnepanelen is mijn afname van het net al gedaald naar ±60% tov alleen maar stroom uit het net. Met de batterijen verwacht ik dat de afname uit het net daalt naar ±25% van het totaal benodigd.
Als dat bij meer mensen met batterijen aan de hand is gaat dat in 2027 wat doen voor de mensen die 'geld aan ons willen verdienen' (overheid / leveranciers). Met HW-data zouden ze leveranciers onafhankelijke informatie kunnen verkrijgen om beleid te sturen.
Sla de voorwaarden van Homewizard er eens op na zou ik zeggen. Dat moet een redelijke aanwijzing geven.fikkie123 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:02:
Wordt de data die HW @HomeWizard_NL verzamelt via de P1-meter en de PiB's over het (veranderende) stroomgebruik van de huishoudens ook geanonimiseerd verkocht aan geïnteresseerde partijen? (Zoals TomTom ook doet met verkeersinfo )
Maar met een commerciële blik zou ik als Homewizard daar de business case wel van in zien.
@fikkie123 . Eerder post van HW. Wordt dus niet verkocht.HomeWizard_NL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:21:
[...]
We begrijpen je vragen, Veel van de data is nodig voor de weergave in de app en of display, maar er zit ook diagnostische en debug data bij.
Dit is zoals beschreven in de algemene voorwaarden, privacy statement en in de handleiding, zie hieronder een knip:
[...]
Bij de batterij als voorbeeld:
Dit is een json structuur van ongeveer 6kB die elke 1 of 10 seconden wordt verstuurd. Dit bij elkaar is 0,05~0,5GB per dag (dit is in onversleutelde vorm, dus in de praktijk meer). De 1 en 10 seconde data is afhankelijk van of er een display aanstaat of een app open staat. Dat is nog exclusief het lokale verkeer tussen P1 en Batterij. Wij begrijpen dat JSON niet het meest efficient is, het is uncompressed, maar dit zorgt voor veel flexibiliteit en snelheid in ontwikkeling.
Welke data is aanwezig in deze json structuur:
ApparaatinformatieStatusinformatie
- Hardware- en softwareversies
- Model en type
- Unieke identificatoren (bijv. serienummers, MAC-adressen)
- WiFi-informatie (SSID, signaalsterkte)
Batterij- en energiegegevens
- Online/offline status
- Huidige werkingstoestand (bijv. "idle", "operational")
Fout- en waarschuwingsmeldingen
- Laad- en ontlaadcycli
- Batterijcapaciteit en laadstatus (SOC, State of Charge)
- Vermogen en spanning (AC en DC)
- Frequentie en stroomsterkte
- Energie-import en -export (kWh)
Meetgegevens en sensoren
- Verscheidene foutcodes (EMS, BMS, omvormer, cellen, sensorfouten, communicatieproblemen)
- Detectie van storingen zoals spanningsfouten, valdetectie en waterdetectie
- Aantal fouten en tijdstempels van fouten
Besturings- en configuratieparameters
- Temperatuurmetingen (BMS, cellen, omvormer, omgeving)
- Luchtvochtigheid
- Accelerometerwaarden (detectie van val/tilt)
- Stroom-, spanning- en vermogensmetingen
- Fasehoek en power factor
Debug- en diagnostische gegevens
- Doelvermogeninstellingen
- Regelmodi
- LED-instellingen en buzzer instellingen
- Data-verzendinterval
- Firmware-update status
Externe communicatie en controllers
- Interne calibratiegegevens
- Polling-intervallen voor verschillende componenten
- Crash-, reset- en opstarttellers
- Vrij geheugen en geheugengebruik
Deze data gaat naar onze servers, delen van deze data worden tot maximaal een maand opgeslagen. Behalve de data die jij ook in de app raadpleegt die blijft wel bewaard. We delen deze data niet met derden. Dit is geen data die aan jou als persoon identificeert.
- Verbinding met een externe controller (EMS)
- Externe API-versie en identificatoren
- Websocket- en netwerkstatus
Onze andere producten kunnen al volledig los van cloud te werken (dan werkt de app ook niet meer maar lokale API bijvoorbeeld wel), voor de batterij is deze functie er simpelweg nog niet omdat de prioriteit in eerste instantie ligt bij een goed werkend product voor de grotere doelgroep.
Omdat het product nieuw op de markt is kijken onze software teams nog nauw naar de data, denk bijvoorbeeld aan errors, maar ook hoeveelheid schakelgedrag, algoritme optimalisaties, compatibiliteit met slimme meter data etc. Met andere woorden, alles om de batterij nog beter te laten werken en te optimaliseren.
Thanx! Hoelang houden ze dit vol? Data is tegenwoordig het nieuwe goud.Devke schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:06:
[...]
@fikkie123 . Eerder post van HW. Wordt dus niet verkocht.
Dat mogen ze niet zomaar verkopen. Ik ga er vanuit dat ze het anders netjes gaan melden en niet dat je erachter moet komen naar jaren dat dit gebeurd zoals bij FB bijvoorbeeld. Al was dat natuurlijk te verwachten.fikkie123 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:09:
[...]
Thanx! Hoelang houden ze dit vol? Data is tegenwoordig het nieuwe goud.
Nee, dan zullen ze eerst de voorwaarden moeten wijzigen.Devke schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:13:
[...]
Dat mogen ze niet zomaar verkopen. Ik ga er vanuit dat ze het anders netjes gaan melden en niet dat je erachter moet komen naar jaren dat dit gebeurd zoals bij FB bijvoorbeeld. Al was dat natuurlijk te verwachten.
Maar: ooit had Google als motto 'don't be evil', remember? Alles kan wijzigen, en op zich zit in de verkoop van dit soort data een heel groot verdienpotentieel denk ik.
Maar goed, voor nu niets aan de hand dus.
Zo erg nuttig is die data nu ook weer niet.
Wat zouden ze door kunnen geven. Hoeveel er geleverd/teruggeleverd wordt via het net en noeveel er in en uit de batterijen komt.
Het eerste is al bekend via de netwerkbeheerder bij de leveranciers.
Het zegt echter helemaal niets over hoeveel er in totaal opgewekt en verbruikt is, zeker als je bedenkt dat de genoemde gebruiksaantallen ook nog eens vervuild kunnen worden met de geforceerde laad opdrachten die nu in test zijn en met mogelijk toekomstige mogelijkheden voor dynamische tarieven.
Wat zouden ze door kunnen geven. Hoeveel er geleverd/teruggeleverd wordt via het net en noeveel er in en uit de batterijen komt.
Het zegt echter helemaal niets over hoeveel er in totaal opgewekt en verbruikt is, zeker als je bedenkt dat de genoemde gebruiksaantallen ook nog eens vervuild kunnen worden met de geforceerde laad opdrachten die nu in test zijn en met mogelijk toekomstige mogelijkheden voor dynamische tarieven.
De netwerkbeheerder krijgt natuurlijk alleen het netto resultaat te zien dat uit jouw slimme meter komt.hanev001 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:24:
Zo erg nuttig is die data nu ook weer niet.
Als ik een energiebedrijf was, zou ik het best interessant vinden wie er allemaal een thuisbatterij hebben, wat de capaciteit is en wat het vermogen is.
Zodra dan namelijk hun huidige contract afloopt krijgen ze van mij een extra-speciaal-tarief. Met uiteraard trouwe-klanten-korting als de klant belooft langer dan 1 jaar te blijven.
Je moet de leverancier niet te veel vertellen.Sonero schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:05:
[...]
De netwerkbeheerder krijgt natuurlijk alleen het netto resultaat te zien dat uit jouw slimme meter komt.
Als ik een energiebedrijf was, zou ik het best interessant vinden wie er allemaal een thuisbatterij hebben, wat de capaciteit is en wat het vermogen is.
Zodra dan namelijk hun huidige contract afloopt krijgen ze van mij een extra-speciaal-tarief. Met uiteraard trouwe-klanten-korting als de klant belooft langer dan 1 jaar te blijven.
Voor de luie mensen die geen code in willen typen
/f/image/1sQsFMInRZcGIcpyF91ulIk4.png?f=fotoalbum_large)
De vier verschillende meters
/f/image/1sQsFMInRZcGIcpyF91ulIk4.png?f=fotoalbum_large)
De vier verschillende meters
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| type: custom:modern-circular-gauge entity: sensor.p1_meter_5c2faf11be5c_active_power needle: true segments: - from: 0 color: - 159 - 29 - 149 - from: -1 color: - 28 - 233 - 89 min: -3000 max: 3000 name: P1 Meter grid_options: columns: 12 rows: 5 secondary: {} smooth_segments: true header_position: top adaptive_icon_color: true tertiary: {} |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| type: custom:modern-circular-gauge entity: sensor.kwh_meter_vermogen name: Opwek Zonnepanelen segments: - from: 0 color: - 238 - 142 - 32 - from: -1000 color: - 213 - 240 - 10 - from: -2000 color: - 8 - 247 - 12 grid_options: columns: 12 rows: 5 secondary: {} max: 0 needle: true min: -3000 smooth_segments: true header_position: top adaptive_icon_color: true tertiary: {} adaptive_state_color: true show_unit: true show_state: true show_header: true |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| type: custom:modern-circular-gauge entity: sensor.plug_in_battery_vermogen secondary: entity: sensor.plug_in_battery_laadpercentage state_size: small show_gauge: none unit: "%" min: -800 max: 800 smooth_segments: true segments: - from: 0.1 color: - 140 - 18 - 206 - color: - 11 - 224 - 46 from: -0.1 grid_options: columns: 6 rows: 3 needle: true adaptive_icon_color: true header_position: top tertiary: {} |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| type: gauge entity: sensor.plug_in_battery_laadpercentage name: Batterij % min: 0 max: 100 severity: green: 40 yellow: 20 red: 0 grid_options: columns: 6 rows: 3 |
Is er iemand die de optie laden voor opslag (60%) al heeft geprobeerd via de app?
Ik neem aan dat als de batterij(en) op 60% staan ze vervolgens op standby gezet worden. Maar kan niet direct vinden of dat echt zo werkt of dat ze alsnog weer naar NOM gaan.
Ik neem aan dat als de batterij(en) op 60% staan ze vervolgens op standby gezet worden. Maar kan niet direct vinden of dat echt zo werkt of dat ze alsnog weer naar NOM gaan.
Batterij werkt hier sinds vrijdag, klein maar fijn en ik hou wel van de schoonheid van de eenvoud.
Ik gebruik het eerder genoemde PV limit script in HA om mijn zonnepanelen ook op NOM te sturen, als ik die niet op nul afstel maar op iets van -50W, dan triggert dat keurig de batterij, die dan met die 50W gaat opladen, waardoor de PV limiter de boel iets verder openzet tot er weer 50W wordt teruggeleverd etc etc net zolang tot de batterij met de volle 800W staat te laden, mits de zon voldoende is natuurlijk. De PV limiter kijkt om de 60 seconden dus in theorie staat ie in 16 minuten voluit.
Overigens als ik de PV limiter op 0 instel wordt er door de variatie tussen die 60 seconden ook nog af en toe even iets teruggeleverd, misschien is dat ook wel genoeg om de batterij te triggeren, dat moet ik nog even proberen.
Nadeel... de batterij is duidelijk te klein, ik denk dat ik er nu 2 of 3 nodig heb en in de winter zeker 4.
Of ik dan nog eens 4000 euro ga uitgeven voor deze oplossing of dat ik dan beter een paar duizend meer moet uitgeven voor een systeem van ca. 10-12kW die mogelijk ook in eilandmode kan draaien... want dat lijkt me ook wel wat. Ligt een beetje aan wat de prijzen gaan doen. Ik heb nu ook nog geen EV, maar die staat ook op de wensenlijst, dat veranderd de boel mogelijk ook, zeker als tegen die tijd de autobatterij ook als huisbatterij ingezet kan worden.
Maar voor nu, leuk en nuttig speelgoed
Ik gebruik het eerder genoemde PV limit script in HA om mijn zonnepanelen ook op NOM te sturen, als ik die niet op nul afstel maar op iets van -50W, dan triggert dat keurig de batterij, die dan met die 50W gaat opladen, waardoor de PV limiter de boel iets verder openzet tot er weer 50W wordt teruggeleverd etc etc net zolang tot de batterij met de volle 800W staat te laden, mits de zon voldoende is natuurlijk. De PV limiter kijkt om de 60 seconden dus in theorie staat ie in 16 minuten voluit.
Overigens als ik de PV limiter op 0 instel wordt er door de variatie tussen die 60 seconden ook nog af en toe even iets teruggeleverd, misschien is dat ook wel genoeg om de batterij te triggeren, dat moet ik nog even proberen.
Nadeel... de batterij is duidelijk te klein, ik denk dat ik er nu 2 of 3 nodig heb en in de winter zeker 4.
Of ik dan nog eens 4000 euro ga uitgeven voor deze oplossing of dat ik dan beter een paar duizend meer moet uitgeven voor een systeem van ca. 10-12kW die mogelijk ook in eilandmode kan draaien... want dat lijkt me ook wel wat. Ligt een beetje aan wat de prijzen gaan doen. Ik heb nu ook nog geen EV, maar die staat ook op de wensenlijst, dat veranderd de boel mogelijk ook, zeker als tegen die tijd de autobatterij ook als huisbatterij ingezet kan worden.
Nice. Vraagje. Jij levert sws niet terug aan het net?bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:26:
Batterij werkt hier sinds vrijdag, klein maar fijn en ik hou wel van de schoonheid van de eenvoud.
Mooi dat de Batterij er is en goed werkt.bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:26:
Ik gebruik het eerder genoemde PV limit script in HA om mijn zonnepanelen ook op NOM te sturen.
Voorlopig kan ik nog 1,5 jaar salderen dus is er nog niets aan de hand en is de PiB voor mij een experiment voor later. Nou lees ik hier over een "PV limiter script". Mooi voor de vele personen hier doe HA hebben en kunnen programmeren.
Weet iemand of er voor de leken onder ons die niet kunnen programmeren en er totaal geen verstand van hebben, apparaatjes zijn die dit kunnen en je handmatig in kunt stellen?
Ik heb deze vraag bij mijn zonnepanelen leverancier neergelegd, maar die stuurde direct een offerte voor een hele dikke 🔋 van € 10k.
Mijn omvormer is een SMA Sunny Boy 3.0.
@Klassieker geen echt antwoord op je vraag. Maar als het ooit nodig is ga ik mijn omvormer begrenzen via de omvormer zelf. Van oktober tot maart (ongeveer) onbegrenst, april en september 50% en mei tot augustus 33%.
Uiteraard zijn dat instellingen die heel erg afhankelijk zijn van persoonlijke omstandigheden. Maar in mij n geval zouden ze de export enorm indammen en de import ongeveer hetzelfde houden.
Niet zo mooi als met zo'n script natuurlijk, maar voor mij prima werkbaar.
Uiteraard zijn dat instellingen die heel erg afhankelijk zijn van persoonlijke omstandigheden. Maar in mij n geval zouden ze de export enorm indammen en de import ongeveer hetzelfde houden.
Ik kwam dit tegen in een ander topic. Het schijnt te werken. Heb me er (nog) niet in verdiept. Wellicht is dit iets?Klassieker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Mooi dat de Batterij er is en goed werkt.
Voorlopig kan ik nog 1,5 jaar salderen dus is er nog niets aan de hand en is de PiB voor mij een experiment voor later. Nou lees ik hier over een "PV limiter script". Mooi voor de vele personen hier doe HA hebben en kunnen programmeren.
Weet iemand of er voor de leken onder ons die niet kunnen programmeren en er totaal geen verstand van hebben, apparaatjes zijn die dit kunnen en je handmatig in kunt stellen?
Ik heb deze vraag bij mijn zonnepanelen leverancier neergelegd, maar die stuurde direct een offerte voor een hele dikke 🔋 van € 10k.
Zonnedimmer
Edit: Dubbele post.
[ Voor 97% gewijzigd door Devke op 18-05-2025 09:06 ]
Thx voor de tip, maar ik heb er zo weinig verstand van dat ik ook niet zou weten hoe DAT werkt.ArthurMorgan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:00:
@Klassieker geen echt antwoord op je vraag. Maar als het ooit nodig is ga ik mijn omvormer begrenzen via de omvormer zelf. Van oktober tot maart (ongeveer) onbegrenst, april en september 50% en mei tot augustus 33%.
Maar goed, we hebben nog 1,5 jaar om dit uit te dokteren.
En als je er geen verstand van hebt kun je er beter vanaf blijven. 😉
@HomeWizard_NL Wellicht een mooi nieuw product voor jullie om (tegen vergoeding) te ontwikkelen in de app.
Klassieker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Ja, ik kan uiteraard ook nog salderen tot 1-1-2027, MAAR!!! mijn PV installatie levert ca. 6000kWh op en ik verbruik zelf ca. 4000kWh per jaar. Ik kan dus 4000kWh wegstrepen, maar lever dan alsnog 2000kWh terug (dit jaar wel meer denk ik). Over die 2000kWh krijg ik dus bij Essent ongeveer NUL cent vergoeding, maar wel terugleverboetes, btw, en wat voor ellende ze nog meer hebben verzonnen om je een poot uit te draaien. Ik kan het niet helemaal met zekerheid uitrekenen maar als ik van chatgpt uit mag gaan dan kost die teruglevering me juist een paar tientjes...Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:43:
Nice. Vraagje. Jij levert sws niet terug aan het net?
Ik heb nu dus maar besloten om dan maar te proberen helemaal NOM te draaien, een beetje als voorbereiding op einde saldering.
Bedankt, ik ga dat eens bestuderen.Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:05:
Edit: Dubbele post.
Ik denk dat je misschien wel iets kan regelen met home assistant.Klassieker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Home-Assistant SMA Solar integration
Met een beetje YouTube kijken en knip en plak werk krijg je veel voor elkaar.
Maar gezien dat je nog steeds gewoon de energiebelasting terug krijgt via salderen zou ik voorlopig zeker niet de export gaan beperken. Daarmee ben je in de meeste gevallen gewoon een dief van je eigen portemonnee omdat je 12,3 cent mis loopt voor elke kWh die je afknijpt.
Naarmate het aantal thuisbatterijen, grid batterijen en het elektrificeren van huizen, vervoer, mkb en industrie toeneemt, verwacht ik dat de negatieve prijzen ook zullen verdwijnen.
Het afschaffen van het salderen gooit namelijk een behoorlijke rem op de uitrol van zonnepanelen, en een enorme prikkel om thuisbatterijen te kopen. Dat gaat over grofweg 3 miljoen huishoudens en bedrijven, dus de impact daarvan is potentieel gigantisch.
Natuurlijk is er met een dynamisch contract nu wat geld te verdienen als je op een zeer zonnige zondag met wind je omvormer uit zet, maar hoe vaak komt dat voor en is dat de moeite waard?
Heb je een vast contract, dan zou ik mij niet te druk maken. Het is gewoon een (waardeloos) overschot waar je door terugleverkosten minder voor krijgt ,en als je in de winter tekort komt dan betaal je een redelijk tarief en niet wat een gek er voor vraagt.
Heb of wil je een dynamisch contract, reken dan eens goed door wat je werkelijk bereikt door dit soort knutsel maatregelen in plaats van een grotere thuisbatterij om het terugleveren juist te timen.
Persoonlijk hou ik het nog even bij de HW batterijen. Met 2 stuks haal ik de nacht gemakkelijk en gebruik ik nog nauwelijks iets van het net zolang het warm blijft. Een derde accu zou in de winter niet vol gaan en in de zomer niet leeg. Voor een paar weken per jaar dat de warmtepomp en de zon allebei werken, is die niet terug te verdienen.
Over anderhalf jaar kijk ik wel weer wat zinvol is. De technologie gaat zo hard dat ik daar nu geen bakken geld in ga stoppen.
Duurzame energie bewust weg gooien in plaats van opslaan of weg geven is gewoon jammer.
Dynamisch niet iets voor je? Dan krijg je er nog iets voor. Wel goed kijken naar de negatieve uren excl belasting. Je bent een netto terugleveraar zo te lezen.bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:19:
[...]
[...]
Ja, ik kan uiteraard ook nog salderen tot 1-1-2027, MAAR!!! mijn PV installatie levert ca. 6000kWh op en ik verbruik zelf ca. 4000kWh per jaar. Ik kan dus 4000kWh wegstrepen, maar lever dan alsnog 2000kWh terug (dit jaar wel meer denk ik). Over die 2000kWh krijg ik dus bij Essent ongeveer NUL cent vergoeding, maar wel terugleverboetes, btw, en wat voor ellende ze nog meer hebben verzonnen om je een poot uit te draaien. Ik kan het niet helemaal met zekerheid uitrekenen maar als ik van chatgpt uit mag gaan dan kost die teruglevering me juist een paar tientjes...
Ik heb nu dus maar besloten om dan maar te proberen helemaal NOM te draaien, een beetje als voorbereiding op einde saldering.
Helemaal mee eens en bedankt voor het meedenken.netappie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:20:
[...]
Over anderhalf jaar kijk ik wel weer wat zinvol is. De technologie gaat zo hard dat ik daar nu geen bakken geld in ga stoppen.
netappie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:20:
[...]
Ik denk dat je misschien wel iets kan regelen met home assistant.
Home-Assistant SMA Solar integration
Met een beetje YouTube kijken en knip en plak werk krijg je veel voor elkaar.
Maar gezien dat je nog steeds gewoon de energiebelasting terug krijgt via salderen zou ik voorlopig zeker niet de export gaan beperken. Daarmee ben je in de meeste gevallen gewoon een dief van je eigen portemonnee omdat je 12,3 cent mis loopt voor elke kWh die je afknijpt.
Naarmate het aantal thuisbatterijen, grid batterijen en het elektrificeren van huizen, vervoer, mkb en industrie toeneemt, verwacht ik dat de negatieve prijzen ook zullen verdwijnen.
Het afschaffen van het salderen gooit namelijk een behoorlijke rem op de uitrol van zonnepanelen, en een enorme prikkel om thuisbatterijen te kopen. Dat gaat over grofweg 3 miljoen huishoudens en bedrijven, dus de impact daarvan is potentieel gigantisch.
Natuurlijk is er met een dynamisch contract nu wat geld te verdienen als je op een zeer zonnige zondag met wind je omvormer uit zet, maar hoe vaak komt dat voor en is dat de moeite waard?
Heb je een vast contract, dan zou ik mij niet te druk maken. Het is gewoon een (waardeloos) overschot waar je door terugleverkosten minder voor krijgt ,en als je in de winter tekort komt dan betaal je een redelijk tarief en niet wat een gek er voor vraagt.
Heb of wil je een dynamisch contract, reken dan eens goed door wat je werkelijk bereikt door dit soort knutsel maatregelen in plaats van een grotere thuisbatterij om het terugleveren juist te timen.
Persoonlijk hou ik het nog even bij de HW batterijen. Met 2 stuks haal ik de nacht gemakkelijk en gebruik ik nog nauwelijks iets van het net zolang het warm blijft. Een derde accu zou in de winter niet vol gaan en in de zomer niet leeg. Voor een paar weken per jaar dat de warmtepomp en de zon allebei werken, is die niet terug te verdienen.
:strip_exif()/f/image/FsW79wO8IoA3w6LQFzamm84l.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatst was de prijs ~-30c incl. Zonnepanelen uitgezet, auto geladen, batterijen vol gedaan. 7 euro verdient. Komt niet vaak maar wel steeds vaker voor.
Als ik het "weggeef" (wat ik dus doe als ik er 0.0 cent voor krijg) dan wordt die kWh gewoon door het energiebedrijf direct voor 25-30 cent doorverkocht aan mijn buurman. Daar zie ik NIKS van terug. DAT is gewoon jammer. Daar ga ik niet aan mee doen. Anders had ik het prima gevonden,netappie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:32:
[...]
Duurzame energie bewust weg gooien in plaats van opslaan of weg geven is gewoon jammer.
Uiteraard, opslaan voor jezelf is beter, maar dan moet ik dus eerst weer investeren in meer batterijen...en dat is eerlijk gezegd op dit moment nog geen echte mooie businesscase... het is dat ik deze batterij via mijn werkgever kosteloos kon aanschaffen via een 'duurzaamheidsdoel' in het IKB budget, anders had ik echt nog mee gewacht.
[ Voor 25% gewijzigd door bixobie op 18-05-2025 09:47 ]
Alleen werkt dat over het algemeen niet zo. Als je een contract afsluit dan koopt het energiebedrijf alvast toekomstige stroom in, die later geleverd wordt. Ze betalen niet de actuele prijs, maar de prijs die tijden daarvoor is afgesproken.bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Als ik het "weggeef" (wat ik dus doe als ik er 0.0 cent voor krijg) dan wordt die kWh gewoon door het energiebedrijf direct voor 25-30 cent doorverkocht aan mijn buurman. Daar zie ik NIKS van terug. DAT is gewoon jammer. Daar ga ik niet aan mee doen. Anders had ik het prima gevonden,
Jouw energie moeten ze echter wel kwijt, en die kost gewoon geld.
Prima, maar daar ga IK dus niet voor betalen. Dan help ik ze wel door het niet te leverenArthurMorgan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:46:
[...]
Jouw energie moeten ze echter wel kwijt, en die kost gewoon geld.
Absoluutbixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:48:
[...]
Prima, maar daar ga IK dus niet voor betalen. Dan help ik ze wel door het niet te leveren
Op dit moment is die stroom waardeloos en help je en jezelf en je energieleverancier, èn het netbeheer.
Echter is het wel ook zonde, maar dan vooral dat er nog geen grootschalige oplossingen zijn dat het niet weggegooid hoeft te worden. Maar daar kunnen wij als consumenten echt geen biet mee op dit moment.
Batterijen als HW helpen een klein beetje, maar bij mij zit hij momenteel al ergens tussen 10:00 en 11:00 helemaal vol, en met de tweede hooguit een uur later. Helpt nog niet veel.
[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-05-2025 09:54 ]
Van de energieprijs is 12,3 cent energiebelasting. Van wat er over blijft is een groot deel ook nog BTW, dus misschien blijft er 10 cent over die ze dan vooraf in moeten kopen.bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:42:
[...]
Als ik het "weggeef" (wat ik dus doe als ik er 0.0 cent voor krijg) dan wordt die kWh gewoon door het energiebedrijf direct voor 25-30 cent verkocht aan mijn buurman. Daar zie ik NIKS van terug. DAT is gewoon jammer. Daar ga ik niet aan mee doen. Anders had ik het prima gevonden,
Daarnaast moeten ze het zonnepanelen overschot dat ze niet onder hun eigen klanten kwijt kunnen ook verkopen op de dynamische markt, dus daar zit ook weer een stukje verlies in. En dan kan het allemaal ook nog eens extra kosten als ze het netto verbruik van hun klanten niet goed voorspellen. Daar betalen ze dan onbalanskosten over.
Overigens vind ik het raar dat Eneco met een vast contract netto meer terugleverkosten vraagt dan de stroomprijs exclusief energiebelasting. Er zijn veel leveranciers die daar nog onder blijven, dus je kan het beste gewoon overstappen met de jaarafrekening (ivm salderen energiebelasting).
Met veel meer opbrengst dan verbruik is een warmtepomp ook het overwegen waard. Die is zonder salderen van de energiebelasting al veel goedkoper en als je van het gas af gaat dan bespaar je ruim 300 euro per jaar aan vaste lasten, los van extreem veel energiebelasting op aardgas (70 cent).
Ik zit nu nog bij Greenchoice, maar ook daar komen terugleverkosten zodra mijn contract afloopt. Die zijn momenteel nog net iets lager dan hun kale prijs, maar die prijs is gewoon voor alle klanten verlaagd omdat zonnepanelen stroom niks kost, dus het is niet dat het mij niks oplevert, het is meer dat ze het anders verdeeld hebben. Daarbij profiteer ik zelf ook van een lage/stabiele prijs in de winter met de warmtepomp of als mijn inductie kookplaat en de rest van de keuken aan gaan terwijl het dynamisch best duur kan worden en de zon niet zo veel meer doet.
Ik wil het niet goed praten, want de energieleveranciers kunnen per klant best een 1200 kWh per jaar salderen zonder terugleverkosten omdat ze dit wel bij andere klanten kwijt raken. En als dit kabinet dat dan ook doet voor 1200 kWh energiebelasting dan kunnen de huurders met 6 panelen ook weer mee doen.
Maar ik snap de frustratie en verwarring. Zelf ga ik misschien ook dynamisch met een grotere batterij zodra mijn contract afloopt. Dat hangt helemaal af van Greenchoice.
Zo sta ik er ook in, 2013 begonnen met panelen en nu wacht ik op de PiB kijken hoe dat gaat om na 1-1-2027 misschien een andere oplossing te vinden. Of niet en heel tevreden met HW oplossing. 😀netappie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:20:
[...]
Ik denk dat je misschien wel iets kan regelen met home assistant.
Home-Assistant SMA Solar integration.
En daar komt denk ik het dynamische energie contract kijken i.c.m. de PIB. Met vast/variabel ben je denk ik meer gericht op het opvangen van je eigen stroom en je eigenverbruik te stimuleren. Welkome voordeel is de terugleverboete voorkomen. Dan maakt het niet zoveel uit of de PIB om 10 uur al vol zit of pas om 14 uur (later starten met laden, later vol). Wellicht wat RTE voordeel maar dat is nu nog niet te testen. Helaas.ArthurMorgan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:52:
[...]
Absoluut
Op dit moment is die stroom waardeloos en help je en jezelf en je energieleverancier, èn het netbeheer.
Echter is het wel ook zonde, maar dan vooral dat er nog geen grootschalige oplossingen zijn dat het niet weggegooid hoeft te worden. Maar daar kunnen wij als consumenten echt geen biet mee op dit moment.
Batterijen als HW helpen een klein beetje, maar bij mij zit hij momenteel al ergens tussen 10:00 en 11:00 helemaal vol, en met de tweede hooguit een uur later. Helpt nog niet veel.
Met een dynamisch contract ben je denk ik wel meer gericht op het net. Laden als de tarieven laag zijn (overschot van zon en/of windenergie). Let op dit is ook gewoon je eigenopwek maar ook soms deels of geheel uit het net. Geforceerd laden.
Ontladen (NOM) als juiste de tarieven stijgen / hoger zijn. Immers is er dan een tekort. Waarom zou je andere een tarief omhoog doen.
Dus ik denk dat afhankelijk van je energie contract je de PIB voor meerdere doelen kunt inzetten.Je beloning bij dynamisch haal je dan uit het tariefsverschil terwijl dit op de eerder ander genoemde contracten de terugleverboete is. Btw dynamisch kent geen terugleverboetes. Zonneplan werkt met een vergoeding zelfs. Geen wondermiddel. Paar ct per dag. 1e factuur met bonus moet nog komen.
[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 18-05-2025 10:32 ]
Heb een tijdje terug een artikel gelezen over grote 🔋🔋🔋🔋🔋🔋🔋🔋 hubs in "De Wijk" of straatje waar je woont. Iedereen levert overdag zijn overtollige stroom aan de Hub en haalt het er na zonsondergang weer uit.
Wie die hub zou moeten gaan beheren weet ik niet meer.
Maar ik raak offtopic denk ik.... 🙄😉
Fijne zondag voor iedereen.
Voor mij was de afloop van mijn vaste contract zonder terugleverboete per najaar 2026 ook de reden om nu de 3 PiB's aan te schaffen. Dan kan ik een vol jaar zien hoe het in de praktijk voor mij uitwerkt qua verbruik en teruglevering. En of ik dan op deze voet doorga, of andere maatregelen moet nemen. Ik weiger namelijk te betalen voor teruglevering als de Eneco's van deze wereld daar aan verdienen door doorverkoop. Dat ik er zeer weinig voor krijg, ok, de boel is toch al terugverdiend, maar ik ga er niet voor betalen.ManS-H schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:16:
[...]
Zo sta ik er ook in, 2013 begonnen met panelen en nu wacht ik op de PiB kijken hoe dat gaat om na 1-1-2027 misschien een andere oplossing te vinden. Of niet en heel tevreden met HW oplossing. 😀
Nadeel is dat mijn 2 Trannergy omvormers voor zover ik kan zien niet terug te regelen zijn, dus dimmen van de levering beperkt zich tot 100% of niets. Dus zou het hem dan moeten zitten in een grotere opslagcapaciteit, maar met de opwek in de zomerperiode komt dat gewoon niet op, tenzij ik vaker thuis een uurtje een zakelijke auto laad. Maar ja, dan moet ik weer een nieuwe laadpaal hebben (wat ik sowieso wel overweeg, de huidige is 10+ jaar oud en heeft steeds vaker kuren).
Kortom: het wordt sowieso eind 2026 investeren, maar ik weet nog niet waarin. Dat kan ik tegen die tijd na een jaar gebruik van deze 3 PiB's hoop ik goed beoordelen.
Ik heb mijn HW PiB nu pas tien dagen, en ik ben verwend met heel veel zonneschijn
Daardoor over die tien dagen slechts 5,74 kWh van het net afgenomen, ofwel gemiddeld nog geen 600 wattuur per dag! Verbruik van de woning over die periode is 107 kWh. Ook zie ik veel minder hoge pieken in de netafname. @netbeheerders: dat is voor jullie ook fijn, toch? Ga maar even nadenken over hoe jullie me daarvoor gaan belonen 
Vandaag op mijn eerste bewolkte dag zie ik al wel dat ik een tweede nodig ga hebben, primair voor het vermogen maar ook voor de capaciteit. Met minder dan 1000 watt uit de zonnepanelen momenteel kan de PiB de 2,2 kW die de wasmachine vraagt niet helemaal aanvullen.
Wat geld opzij zetten maar, en in het najaar kopen.
Vandaag op mijn eerste bewolkte dag zie ik al wel dat ik een tweede nodig ga hebben, primair voor het vermogen maar ook voor de capaciteit. Met minder dan 1000 watt uit de zonnepanelen momenteel kan de PiB de 2,2 kW die de wasmachine vraagt niet helemaal aanvullen.
Dat, maar nu ik er een tijdje over na heb gedacht denk ik ook dat ik per seizoen van strategie ga wisselen. Ik denk 's zomers NOM, eventueel met de PiB gepauzeerd op de momenten dat ik veel geld krijg voor een teruggeleverde kWh. 's Winters is er zoveel minder zonne-energie, dat ik dan op dagen met een grote variatie in kWh-prijs (bestuurd door HA) ga voor een strategie om de PiB op te laden op de goedkope uren, en het verbruik te dekken op de dure uren. Door de relatief lage RTE zal dit niet alle dagen rendabel zijn, maar daar is aan te rekenen / te schatten.Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:25:
Dus ik denk dat afhankelijk van je energie contract je de PIB voor meerdere doelen kunt inzetten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Heb je naar de levertijd gekeken op de web site? Als je ze in het najaar wilt hebben zul je ze wel binnen kort moeten bestellen.JeroenH schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:44:
Als HW het mogelijk maakt om te sturen op vermogen dan is er denk ik nog wel een paar % te pakken. HW geeft niet voor niets een range aan die hoger is dan 75% die de meeste nu draaien. Die dikke 80% is ergens op gebasseerd. Iedere batterij verkoper zal een mooie range aangeven maar aan de onderkant zitten altijd geloof ik niet in.JeroenH schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:44:
Ik heb mijn HW PiB nu pas tien dagen, en ik ben verwend met heel veel zonneschijnDaardoor over die tien dagen slechts 5,74 kWh van het net afgenomen, ofwel gemiddeld nog geen 600 wattuur per dag! Verbruik van de woning over die periode is 107 kWh. Ook zie ik veel minder hoge pieken in de netafname. @netbeheerders: dat is voor jullie ook fijn, toch? Ga maar even nadenken over hoe jullie me daarvoor gaan belonen
[...]
Dat, maar nu ik er een tijdje over na heb gedacht denk ik ook dat ik per seizoen van strategie ga wisselen. Ik denk 's zomers NOM, eventueel met de PiB gepauzeerd op de momenten dat ik veel geld krijg voor een teruggeleverde kWh. 's Winters is er zoveel minder zonne-energie, dat ik dan op dagen met een grote variatie in kWh-prijs (bestuurd door HA) ga voor een strategie om de PiB op te laden op de goedkope uren, en het verbruik te dekken op de dure uren. Door de relatief lage RTE zal dit niet alle dagen rendabel zijn, maar daar is aan te rekenen / te schatten.
Misschien wel gebaseert op sommige dagen, heb er hier dagen bij van 60% maar ook over de 100%. Dat laatste kan eigenlijk niet natuurlijk maar komt wel voor als je door raar weer meer eruit haalt dan erin is gestopt. Dat hoort dan eigenlijk bij de vorige dag maar omdat de dagen van 0:00 tot 0:00 lopen heb je dan wel een RTE van meer dan 100%.Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Als HW het mogelijk maakt om te sturen op vermogen dan is er denk ik nog wel een paar % te pakken. HW geeft niet voor niets een range aan die hoger is dan 75% die de meeste nu draaien. Die dikke 80% is ergens op gebasseerd. Iedere batterij verkoper zal een mooie range aangeven maar aan de onderkant zitten altijd geloof ik niet in.
/f/image/QL9nevVKO0jindMzJiIc0LDx.png?f=fotoalbum_large)
Als ik trouwens het totaal bekijk tot nu toe dan schommelt het bij mij rond de 74%
[ Voor 15% gewijzigd door fxs81 op 18-05-2025 11:53 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Daarom is het denk idd ook goed dat je naar een langere periode kijkt. Niet per dag. Juist door dit soort overgangen. Ik zie dat ik op een RTE Lifetime zit van precies 75%.fxs81 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Misschien wel gebaseert op sommige dagen, heb er hier dagen bij van 60% maar ook over de 100%. Dat laatste kan eigenlijk niet natuurlijk maar komt wel voor als je door raar weer meer eruit haalt dan erin is gestopt. Dat hoort dan eigenlijk bij de vorige dag maar omdat de dagen van 0:00 tot 0:00 lopen heb je dan wel een RTE van meer dan 100%.
[Afbeelding]
Als ik trouwens het totaal bekijk tot nu toe dan schommelt het bij mij rond de 74%
Dank je. Heb inmiddels bevestiging gehad.DCSBL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:55:
[...]
Beta's worden 'regelmatig' verwerkt. Ik zal morgen de lijst van aanmeldingen van afgelopen week verwerken. @bing69, stuur mij even een PB dan kan ik hierna dubbelchecken of je in de lijst staat.
Ik haak (beetje laat na + 400 reacties. Sorry heb ze niet allemaal gelezen
) ook even aan.
Situatie : Huis met plat dak 12 * 410WP panelen, Homey domotica, met een Weheat Blackbird bijna gasloos.
Heb in Homey een flow lopen die bijhoud wat ik overdag teruglever en wat ik 's avonds/'s nachts verbruik.
Met straks einde saldering wil ik kijken of ik, igg van Mrt t/m Aug/Sep, op, of in de buurt van NOM kan komen.
Doel is iig zo min mogelijk terugleveren en zo min mogelijk Net verbruik
Even meegelezen in het Evapower draadje, maar te veel haken en ogen. (elke 10 sec update ipv elke seconde). Met een Warmtepomp met hoog verbruik loopt de accu dan te ver achter en wordt NOM erg lastig.
Homewizzard lijkt me iets meer uitontwikkeld, en bij ca 5kWh opslag is het prijsverschil minimaal (200,=)
Aansturen via Homey zou mooi zijn, maar hoeft niet persé als de App van Homewizzard het zelf goed kan regelen..
(Edit: typo's een leesbaarheid)
Situatie : Huis met plat dak 12 * 410WP panelen, Homey domotica, met een Weheat Blackbird bijna gasloos.
Heb in Homey een flow lopen die bijhoud wat ik overdag teruglever en wat ik 's avonds/'s nachts verbruik.
Met straks einde saldering wil ik kijken of ik, igg van Mrt t/m Aug/Sep, op, of in de buurt van NOM kan komen.
Even meegelezen in het Evapower draadje, maar te veel haken en ogen. (elke 10 sec update ipv elke seconde). Met een Warmtepomp met hoog verbruik loopt de accu dan te ver achter en wordt NOM erg lastig.
Homewizzard lijkt me iets meer uitontwikkeld, en bij ca 5kWh opslag is het prijsverschil minimaal (200,=)
Aansturen via Homey zou mooi zijn, maar hoeft niet persé als de App van Homewizzard het zelf goed kan regelen..
Heb je de TS (Topic Start gelezen)? Wellicht kun je daar nog veel meer info lezen die voor jou belangrijk zou kunnen zijn.Jpiek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:35:
Ik haak (beetje laat na + 400 reacties. Sorry heb ze niet allemaal gelezen) ook even aan.
In de app kun je op dit moment ervoor kiezen om de batterij op te laden. Als deze vol is gaat deze terug de NOM stand in. Daarnaast is er een optie om de batterij voor eventueel opslag op te laden naar 60%.
Op dit moment loopt er een beta versie van nieuwe software op de p1 meter. Hiermee is het mogelijk op moment van schrijven mbv HA en Homey (in ontwikkeling) om de batterij in een standby modus te plaatsen. Handig voor bijvoorbeeld laaduitstel voor een EV. Ook de laadoptie en de NOM optie zitten daarin. Ik verwacht dat dit ook naar de app zal komen. Niet de komende week al ;-P (De beta wordt nog getest). Hier draait de beta versie goed tot nu toe.
Vermoedelijk kijk ik er overheen maar eh… gaat dit om een script voor het aansturen van SolarEdge, Enphase of SMA-omvormers?bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:26:
…
Waar in dit topic kan ik het vinden?
Ja, zoiets is in theorie een leuk idee maar in de praktijk hebben zelfs netbeheerders moeite om een plekje te vinden voor verdeelkasten en trafohuisjes. Als groepje particulieren ben je gewoon kansloos.Klassieker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:30:
Heb een tijdje terug een artikel gelezen over grote 🔋🔋🔋🔋🔋🔋🔋🔋 hubs in "De Wijk" of straatje waar je woont. Iedereen levert overdag zijn overtollige stroom aan de Hub en haalt het er na zonsondergang weer uit.
Wat wel werkt is iets verder weg grootschalige accu opslag die zichzelf dan terugverdient met het kopen en verkopen van de overschotten en het in balans houden van het net. Die kunnen dan aan het middenspanningsnet.
En natuurlijk betekent dit dat we alsnog wat kosten hebben voor het deel dat we niet uit onze eigen veel kleinere thuisaccu's zoals de HW PiB halen, maar het is alsnog stukken goedkoper, schoner en sneller te regelen dan voor tientallen miljarden kerncentrales bouwen die van april tot oktober uit moeten tegen overbelasting van het net.
Zoeven melding van Homey dat de verbinding eruit ligt.
Batterij was niet meer op netwerk aanwezig.
Met de powersocket even de spanning van de batterij er af en 10 secenden gewacht en batterij weer via powersocket ingeschakeld. Hierna was de verbinding in orde en zag ik dat er een update binnen is gekomen. De batterij draait nu op versie
1.0107. En zo kan ik op afstand de batterij resetten. Hopelijk niet te vaak. In TS reden van aanpassing gelezen. Bedankt voor het bijwerken van TS.
Batterij was niet meer op netwerk aanwezig.
Met de powersocket even de spanning van de batterij er af en 10 secenden gewacht en batterij weer via powersocket ingeschakeld. Hierna was de verbinding in orde en zag ik dat er een update binnen is gekomen. De batterij draait nu op versie
1.0107. En zo kan ik op afstand de batterij resetten. Hopelijk niet te vaak. In TS reden van aanpassing gelezen. Bedankt voor het bijwerken van TS.
[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 18-05-2025 13:41 ]
Ja het was genoemd ergens diep in het HomeAssistant topic, maar er werdt o.a. Door @JeroenH aan gerefereerd: https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3Sonero schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Vermoedelijk kijk ik er overheen maar eh… gaat dit om een script voor het aansturen van SolarEdge, Enphase of SMA-omvormers?
Waar in dit topic kan ik het vinden?
Importeren als blueprint in HA, je pv installatie moet wel een 'knijper' functie hebben in Home Assistant, dus een schuif waarmee je van 0-100% kunt.
En als je een thuisaccu hebt verwacht ik dat dit mechanisme daarmee gaat "vechten"bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Ja het was genoemd ergens diep in het HomeAssistant topic, maar er werdt o.a. Door @JeroenH aan gerefereerd: https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3
Importeren als blueprint in HA, je pv installatie moet wel een 'knijper' functie hebben in Home Assistant, dus een schuif waarmee je van 0-100% kunt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat is mooi, maar bedenk wel, ik zie dat zelf ook, dat zeker met een warmtepomp ( tenminste is dat bij mij zo, werkt deze m’n tussen november en maart). En juist in die tijdsperiode doet je PV systeem nauwelijks iets ( waarbij mijn 23 panelen met circa 6 MWh per jaar juist in die periode nauwelijks iets terugleveren, dus nauwelijks je batterij kan vullen). Wil je dat wel zul je naar andere typen batterijsystemen ( vaste opstelling met duidelijk hogere laad en ontlaadsnelheid en ook met een hogere capaciteit, bv de onlangs nieuwe qua prijs zeer interessante Quatt thuis-batterij 10.000 W laad/ontlaad met capaciteit tot ruim 22 kWh.) daarmee kun je namelijk juist in deze warmtepomp periode in combinatie met een dynamisch contract tijdens goedkope tijdstippen je batterij vullen en de warmtepomp laten lopen maar vooral de warmtepomp tijdens de dure stroomprijzen met je batterijstroom laten lopen.Jpiek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:35:
Ik haak (beetje laat na + 400 reacties. Sorry heb ze niet allemaal gelezen) ook even aan.
Eerste simulaties met data uit 2024 laat zien dat ik hierdoor met een capaciteit van circa 15 kWh batterij deze met de laagst mogelijke stroomprijzen tijdens de hele dag kan laten lopen.
Helaas kun je dit dus met het home-wizard thuis-batterij niet, hiervoor is dit ook helemaal niet bedoeld.
Waar dit wel prima werkt is tijdens de periode april-oktober waar je zo veel mogelijk op NOM mee kunt draaien, een dynamisch contract hier hierbij dus ook niet noodzakelijk.voor je warmtepomp echter zal een PIB gewoon geen nuttig effect gaan hebben, daarvoor zijn er te veel beperkingen qua laad/ontlaadsnelheid, capaciteit en ook besturing mogelijkheden te beperkt en daarvoor ook niet bedoeld.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Zeker bedankt @Devke en @JanHenk! Hierdoor kan ik nl mijn batterij van het internet afhouden, en krijgt hij alleen even internet als ik daar zie dat er een firmware-update is. En daarna natuurlijk weer van internet af.GL007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:34:
Bedankt voor het bijwerken van TS.
Alleen jammer dat de lampjes op de batterij voortdurend rood knipperen, en niet meer ongeveer de SoC weergeven, alsof er iets mis is.
Dat lijkt mee te vallen!JeroenH schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:24:
[...]
En als je een thuisaccu hebt verwacht ik dat dit mechanisme daarmee gaat "vechten"
Je kunt alleen geen echte NOM draaien nu; je moet het script op -100W zetten zodat ie ca. 100W teruglevert. Daardoor wordt de batterij getriggerd, die pakt die 100W om te laden, dan gaat het script weer naar -100W, etc etc. Als de batterij api v2 live is, denk ik dat er met wat extra scriptjes wel echt NOM kan werken.
Ik zie nu wel dat als er ineens een grote verbruiker bij komt, bijv. de warmtepomp of magnetron, dan 'ziet' de batterij dat nu als eerste, en gaat dan dus leveren, terwijl de pv niet opschaalt. Ik denk dat het komt omdat de pv script nu om de 60 seconden draait. Hoe vaak kijkt de batterij naar de p1 meter, weten we dat?
[ Voor 22% gewijzigd door bixobie op 18-05-2025 16:20 ]
Iedere seconde. Anders is er niet zo strak op NOM te sturen.bixobie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:59:
[...]
Dat lijkt mee te vallen!
Je kunt alleen geen echte NOM draaien nu; je moet het script op -100W zetten zodat ie ca. 100W teruglevert. Daardoor wordt de batterij getriggerd, die pakt die 100W om te laden, dan gaat het script weer naar -100W, etc etc. Als de batterij api v2 live is, denk ik dat er met wat extra scriptjes wel echt NOM kan werken.
Ik zie nu wel dat als er ineens een grote verbruiker bij komt, bijv. de warmtepomp of magnetron, dan 'ziet' de batterij dat nu als eerste, en gaat dan dus leveren, terwijl de pv niet opschaalt. Ik denk dat het komt omdat de pv script nu om de 60 seconden draait. Hoe vaak kijkt de batterij naar de p1 meter, weten we dat?
Dan moet je wel kWh meter hebben met een P1 update rate van 1 secondeDevke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:27:
[...]
Iedere seconde. Anders is er niet zo strak op NOM te sturen.
Klopt. Anders de bekende 10 seconden.GL007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:35:
[...]
Dan moet je wel kWh meter hebben met een P1 update rate van 1 seconde
En zelfs met die seconde sluipt er nog wel wat doorheen. Ik ben vandaag niet onder de 43% lading gekomen van de PiB's, maar had wel al om 7u vanmorgen de inductie aan staan voor een stuk stoofvlees. Dat ging prima op de PiB's, totdat de PV opwek net wel/niet genoeg is om dat verbruik te dekken. Dan gaan de PiB's pendelen, en verbruik je telkens een beetje van het net. Totaal van het net vandaag is nu 0.52kWh, dus het zal wel, maar zo zie je dat ook die seconde niet genoeg is als je echt NOM zou willen.Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:27:
[...]
Iedere seconde. Anders is er niet zo strak op NOM te sturen.
Ik vind het voor nu prima zo. Nu eens een aantal maanden rustig laten zoemen en zien wat dan de balans wordt.
Die 0.5 kWh niet het gevolg van te weinig batterijvermogen? M.a.w. met hoeveel Watt kun je ontladen t.o.v. wat je nodig had?aip schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:54:
[...]
En zelfs met die seconde sluipt er nog wel wat doorheen. Ik ben vandaag niet onder de 43% lading gekomen van de PiB's, maar had wel al om 7u vanmorgen de inductie aan staan voor een stuk stoofvlees. Dat ging prima op de PiB's, totdat de PV opwek net wel/niet genoeg is om dat verbruik te dekken. Dan gaan de PiB's pendelen, en verbruik je telkens een beetje van het net. Totaal van het net vandaag is nu 0.52kWh, dus het zal wel, maar zo zie je dat ook die seconde niet genoeg is als je echt NOM zou willen.
Ik vind het voor nu prima zo. Nu eens een aantal maanden rustig laten zoemen en zien wat dan de balans wordt.
NOM draaien gaat best mooi hier maar dat is bv wel als het vermogen een stuk stabieler is dan als je apparatuur hebt aanstaan die pulseren. Als ik bij mijn energieleverancier kijk dan lever ik een 2 Watt per uur terug. Bij een situatie als jou is dat natuurlijk ook anders. Maar meer omdat ik dat vermogen niet kan opvangen dat dan nodig is.
2400W, dus dat is voldoende. Maar ik zie het ook in de grafiek, telkens schommelen rond de nul. En dat urenlang, dan loopt het op. (het vlees staat nogsteeds opDevke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:06:
[...]
Die 0.5 kWh niet het gevolg van te weinig batterijvermogen? M.a.w. met hoeveel Watt kun je ontladen t.o.v. wat je nodig had?
NOM draaien gaat best mooi hier maar dat is bv wel als het vermogen een stuk stabieler is dan als je apparatuur hebt aanstaan die pulseren. Als ik bij mijn energieleverancier kijk dan lever ik een 2 Watt per uur terug. Bij een situatie als jou is dat natuurlijk ook anders. Maar meer omdat ik dat vermogen niet kan opvangen dat dan nodig is.
Oke helder. Vandaag met veel bewolking zal dat dus des te meer opvallen. Volgens mij wilde HW daar wel iets mee doen. Dacht dat ergens gelezen te hebben in het topic.aip schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:08:
[...]
2400W, dus dat is voldoende. Maar ik zie het ook in de grafiek, telkens schommelen rond de nul. En dat urenlang, dan loopt het op. (het vlees staat nogsteeds op). Ik heb overigens deze week elke dag wel tussen de 0,41 en 0,91 kWh gebruikt, dus past wel in het beeld. Ik doe het er wel voor.
Eigenlijk heb ik deze vraag ook al als Homey en SolarEdge gebruiker.Klassieker schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Ik heb eens gekeken naar zonnedimmer.nl maar die ondersteunen geen SolarEdge, wel de SMA. Ik lees of hoor er echter weinig over.
Ik beschouw NOM als een theoretisch doel. Als het geheel een beetje symmetrisch plus of min 50W rond de nul beweegt vind ik dat gemiddeld 'NOM'.
Ik weet niet welke app voor SolarEdge je gebruikt. Die van mij werk met modbus tcp protocoll en ik kan het maxima vermogen in stellen in percentage. Homey is lokaal verbonden met de SolarEdge omvormer.eovermeer schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:35:
[...]
Eigenlijk heb ik deze vraag ook al als Homey en SolarEdge gebruiker.
Ik heb eens gekeken naar zonnedimmer.nl maar die ondersteunen geen SolarEdge, wel de SMA. Ik lees of hoor er echter weinig over.
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 18-05-2025 18:32 ]
'k ben tweaker, dus dat is bijna default (of toch niet ? ) , kan niet beloven dat ik alles onthouden heb.Devke schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:13:
[...]
Heb je de TS (Topic Start gelezen)? Wellicht kun je daar nog veel meer info lezen die voor jou belangrijk zou kunnen zijn.
Accu gaat er ook niet komende week komen, zoals gezegd, het is om het wegvallen van saldering op te vangen. Er kan nog zoveel gebeuren tot die tijd...Op dit moment loopt er een beta versie van nieuwe software op de p1 meter. Hiermee is het mogelijk op moment van schrijven mbv HA en Homey (in ontwikkeling) om de batterij in een standby modus te plaatsen. Handig voor bijvoorbeeld laaduitstel voor een EV. Ook de laadoptie en de NOM optie zitten daarin. Ik verwacht dat dit ook naar de app zal komen. Niet de komende week al ;-P (De beta wordt nog getest). Hier draait de beta versie goed tot nu toe.
En die Homey flow laat ik tot die tijd gewoon draaien, hang er misschien nog wel meer formules aan. Hoe meer data hoe beter...
Redenen om nar het Homewizzard 'kamp' over te stappen :
- Lijkt beter doorontwikkeld.
- Het voordeel van Evapower (extra batterijen aankoppelen) is ook z'n makke: Geen gelijkmatige lading in de accu's, 1 zwaardere omvormer
- itt Homewizzard: meerdere omvormer van 800W als je opbouwt naar hetzelfde aantal kWh en 'per omvormer' imho minder verlies op RTE als je en kleine vraag hebt.
- Totaal een hogere opname/afgifte als je 3 of zelfs 4 Homewizzards neerzet. Dat blijft bij Evapower 2000W.
Meerdere Evapowers is vorals nog ook niet mogelijk
- Meting/RampUp/RampDown per sec en niet per 10 sec.
Homey App ontwikkeling heb ik alle vertrouwen in (Jeroen Tebbens toch dacht ik ?
Daarom schreef ik nadrukkelijk Mrt t/m Aug/Sep...MacD007 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:43:
[...]
Dat is mooi, maar bedenk wel, ik zie dat zelf ook, dat zeker met een warmtepomp ( tenminste is dat bij mij zo, werkt deze m’n tussen november en maart). En juist in die tijdsperiode doet je PV systeem nauwelijks iets
Wat er aan data uit die Homey flow komt gaat me vertellen hoeveel kWh ik nodig heb om NOM te draaien en hoeveel kWh ik beschikbaar heb om daarvoor in te zetten.
100% NOM gaat niet lukken zonder een bizarre investering en dat wil ik ook niet...
Klopt Jeroen idd m.b.t. Homey.Jpiek schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:41:
[...]
'k ben tweaker, dus dat is bijna default (of toch niet ? ) , kan niet beloven dat ik alles onthouden heb.
[...]
Accu gaat er ook niet komende week komen, zoals gezegd, het is om het wegvallen van saldering op te vangen. Er kan nog zoveel gebeuren tot die tijd...
En die Homey flow laat ik tot die tijd gewoon draaien, hang er misschien nog wel meer formules aan. Hoe meer data hoe beter...
Redenen om nar het Homewizzard 'kamp' over te stappen :
- Lijkt beter doorontwikkeld.
- Het voordeel van Evapower (extra batterijen aankoppelen) is ook z'n makke: Geen gelijkmatige lading in de accu's, 1 zwaardere omvormer
- itt Homewizzard: meerdere omvormer van 800W als je opbouwt naar hetzelfde aantal kWh en 'per omvormer' imho minder verlies op RTE als je en kleine vraag hebt.
- Totaal een hogere opname/afgifte als je 3 of zelfs 4 Homewizzards neerzet. Dat blijft bij Evapower 2000W.
Meerdere Evapowers is vorals nog ook niet mogelijk
- Meting/RampUp/RampDown per sec en niet per 10 sec.
Homey App ontwikkeling heb ik alle vertrouwen in (Jeroen Tebbens toch dacht ik ?
Mijn twee batterijen hebben vandaag goed hun werk gedaan. Vannacht geholpen de auto op te laden. Daarna het verbruik van wasmachine, droger en vaatwasser ondersteund en tussendoor zelfs al begonnen met laden.
Blij mee. Ik ontlaadt met 800 watt dus het Net moet nog regelmatig bijspringen. Maar ik merk toch wel aan mijn verbruik dat veel door batterijen wordt afgevangen.
:strip_exif()/f/image/JewcJ0YO5CUZfWk35tbC4jRT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog steeds erg blij hiermee.
Blij mee. Ik ontlaadt met 800 watt dus het Net moet nog regelmatig bijspringen. Maar ik merk toch wel aan mijn verbruik dat veel door batterijen wordt afgevangen.
:strip_exif()/f/image/JewcJ0YO5CUZfWk35tbC4jRT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog steeds erg blij hiermee.
Hier draait het nu een stuk beter met 4 batterijen. Ik draai nu met de beta fw voor de p1-meter. Dat werkt een stuk beter, maar soms is de verbinding weer even weg. We houden het in de gaten. Bedankt @HomeWizard_NL.
:strip_exif()/f/image/OZ3amlX0hy9oUgXert0Ndmrm.jpg?f=fotoalbum_large)
Log je ook de Wifi-sterkte bijvoorbeeld van p1 en batterijen? Dat je terug kunt kijken waar het mis ging. P1 die dan verbinding verliest? Of juist 1 of meerdere batterijen?naffffffffff schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:25:
Hier draait het nu een stuk beter met 4 batterijen. Ik draai nu met de beta fw voor de p1-meter. Dat werkt een stuk beter, maar soms is de verbinding weer even weg. We houden het in de gaten. Bedankt @HomeWizard_NL.
[Afbeelding]
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.