Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:05
Jpiek schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:31:
Zoek en probeer YAKK app eens (voor Android)...
Bedankt voor de suggestie. Die heb ik al eens geprobeerd maar die liep niet helemaal lekker met Fully kiosk browser.... Maar misschien lag dat wel aan de instellingen. Heb jij daar ervaring mee?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
fmb schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:11:
Nog een Dashboard tip. Ik kwam toevallig deze tegen op het Homey forum: Dashboard Studio

Heb er de afgelopen week wat uurtjes ingestopt en ben erg enthousiast!
De app is nog in ontwikkeling, de developer maakt soms meerdere nieuwe versies per dag en staat op het punt een eerste officiële release vrij te geven. De mogelijkheden voor personalisatie zijn ontzettend uitgebreid. Ik zou er zeker even naar kijken als je op zoek bent naar een Dashboard om niet alleen gegevens te laten zien maar ook om functies te bedienen.
Gister eens bekeken. Daar gaat nog wel wat tijd inzitten als niet IT'er zijnde. Ik moest JSON al googlen, en heb nog geen idee wat ik er mee moet om een grafiekje te knutselen.

De documentatie maar eens goed doorlezen binnenkort https://satoer.com/dashbo...mey%3A+The+Complete+Guide

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:03
blueman85 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Bedankt voor de suggestie. Die heb ik al eens geprobeerd maar die liep niet helemaal lekker met Fully kiosk browser.... Maar misschien lag dat wel aan de instellingen. Heb jij daar ervaring mee?
Nee, ik gebruik Fully kiosk dan weer niet...

• Gti2050
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:54
Sinds de v13.0.0 update vandaag is het 2026 model dramatisch. Flows willlen niet laden constante time-outs. Op een 2023 model ook met v13.0.0 geen problemen. Meer Tweakers last van op het 2026 model?

[ Voor 3% gewijzigd door Gti2050 op 13-03-2026 19:36 ]

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
Gti2050 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:12:
Sinds de v13.0.0 update vandaag is het 2026 model dramatisch. Flows willlen niet laden constante time-outs. Op een 2023 model ook met v13.0.0. Meer Tweakers last van op het 2026 model?
Nope gisteren update gehad en alles werkt prima

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Jpiek
Sinds de v13.0.0 update vandaag is het 2026 model dramatisch. Flows willlen niet laden constante time-outs. Op een 2023 model ook met v13.0.0 geen problemen. Meer Tweakers last van op het 2026 model?
Zet hem eens een minuut of 10 stroomloos, zal de eerste keer niet zijn dat dat na een update problemen oplost...

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
Herkenbaar, gisterenavond en afgelopen nacht diverse offline meldingen ontvangen van Homey Pro 2026. Vanmorgen time-outs en vervolgens zelfs volledig niet meer reageren zelfs na een herstart. Uiteindelijk via de rest-knop het systeem weer aan de praat gekregen. Normaal nooit problemen, dus ik link het toch een beetje aan de v13 update.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 08:01

almightyarjen

When does the hurting stop?

Nee, geen offline melding gehad sinds 13.0.0, 2026 model

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:38

fmb

robkrekel schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 06:29:
[...]

Gister eens bekeken. Daar gaat nog wel wat tijd inzitten als niet IT'er zijnde. Ik moest JSON al googlen, en heb nog geen idee wat ik er mee moet om een grafiekje te knutselen.

De documentatie maar eens goed doorlezen binnenkort https://satoer.com/dashbo...mey%3A+The+Complete+Guide
Het is maar net hoe ingewikkeld je het wil maken :-)
Ik heb nkg niks met JSON of Homey scripts hoeven doen. Het was wel even uitvogelen welke info en settings je naar het dashbkard kan sturen en ook hoe je flows kan starten vanuithet dashboard. Maar als je dat eenmaal doorhebt dan kun je echt heel veel.

Verder gaan er al gauw uren inzitten om al looks en feels van de grafieken etc. goed te krijgen. Dat is niet zozeer omdat het heel lastig is, maar voora, doordat je zo veel kan instellen.

De maker is momenteel heel actief en past snel dingen aan. Dat is echt heel fijn.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:17
fmb schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Het is maar net hoe ingewikkeld je het wil maken :-)
Ik heb nkg niks met JSON of Homey scripts hoeven doen. Het was wel even uitvogelen welke info en settings je naar het dashbkard kan sturen en ook hoe je flows kan starten vanuithet dashboard. Maar als je dat eenmaal doorhebt dan kun je echt heel veel.

Verder gaan er al gauw uren inzitten om al looks en feels van de grafieken etc. goed te krijgen. Dat is niet zozeer omdat het heel lastig is, maar voora, doordat je zo veel kan instellen.

De maker is momenteel heel actief en past snel dingen aan. Dat is echt heel fijn.
Ziet er wel heel gaaf uit, als het goed werkt is het wel de moeite waard om ermee bezig te gaan. Zou leuk zijn om zoiets te kunnen maken voor de Google Home, kan je daarmee ook fatsoenlijk het huis bedienen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21-04 17:16

ONM

Ik heb het juist met de Homey Pro 2023. Dat is al meerdere keren gebeurt. Wellicht heeft dat ook te maken met de Homey Bridge. Weet niet of deze ook gelijktijdig een update krijgt .
Ik verwarm boven bijv. met de airco (Mitsubishi) en daar heb ik een flow voor aangemaakt. Na een update kan het zomaar zijn dat de airco gaat koelen en het opeens 16 graden is

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:57
Ik heb me gisteren toch een gekke situatie gehad met de Homey. Een hele veemde freeze... Iemand een idee hoe ik kan troubleshooten wat er aan de hand was en hoe ik het in de toekomst kan voorkomen of minstens actief detecteren?
- Ergens in de middag is het begonnen.
- De Homey stuurde geen signalen uit voor bv aanschakelen van lichten.
- In de app kreeg ik geen foutmelding. Ik kon de apparaten wel bedienen, maar er gebeurde niets.
- Op de tijdlijn verschenen ook geen activiteiten noch foutmeldingen. Ik ontving ook geen meldingen op de telefoon.
Toen heb ik in het begin van de avond de stroom er afgehaald en er weer opgezet om opnieuw op te starten.
- Daarna werkte de Homey weer
- Sommige flows begonnen alsnog te lopen, terwijl de trigger in de freeze-periode lag.
- Op de tijdlijn verschenen meldingen van activiteiten uit de periode dat de freeze was. Het waren meldingen die ook in die periode hadden moeten verschijnen.
- Er kwamen ook meldingen op de telefoon binnen uit die periode, ook met de timestamp uit de freeze
- Sommige flows die in de freeze-periode hadden moeten lopen, zijn niet meer ingehaald.

8)7

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 10:02
Patrick_6369 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:04:
Ik heb me gisteren toch een gekke situatie gehad met de Homey. Een hele veemde freeze... Iemand een idee hoe ik kan troubleshooten wat er aan de hand was en hoe ik het in de toekomst kan voorkomen of minstens actief detecteren?
- In de app kreeg ik geen foutmelding. Ik kon de apparaten wel bedienen, maar er gebeurde niets.
- Op de tijdlijn verschenen ook geen activiteiten noch foutmeldingen. Ik ontving ook geen meldingen op de telefoon.
Toen heb ik in het begin van de avond de stroom er afgehaald en er weer opgezet om opnieuw op te starten.
- Sommige flows begonnen alsnog te lopen, terwijl de trigger in de freeze-periode lag.
- Op de tijdlijn verschenen meldingen van activiteiten uit de periode dat de freeze was. Het waren meldingen die ook in die periode hadden moeten verschijnen.
- Er kwamen ook meldingen op de telefoon binnen uit die periode, ook met de timestamp uit de freeze
- Sommige flows die in de freeze-periode hadden moeten lopen, zijn niet meer ingehaald.

8)7
Mij komen de volgende zaken naar boven:
1. Melding maken bij Athom en rapport delen.
2. USB lader vervangen.
3. Niet deelnemen aan Bèta
4. Backup terugzetten

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Goedemorgen,

bij een bekende van me hebben we een Homey 2026 pro met een Homey energy dongle geplaatst. Dit heeft een aantal weken goed gewerkt. Maar een paar dagen geleden was de verbinding met de homey energy dongle verbroken. Na een aantal herstarts en opnieuw verbinden zonder resultaat. De dongel gereset, deze komt dan weer netjes in de app kan verbinden met de wifi maken maar kan telkens geen meter data uitlezen. Dit proces meerdere keren herhaald maar geen resultaat. Ook is de extra usb C voeding aangesloten maar ook dit helpt niet.

meter heeft weken gewerkt dus geen aannamen dat deze niet compatible is, het gaat om een seamcomm T211 en staat ook bij Homey netjes op de lijst.

Herkent iemand dit of zijn er nog tips?

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 14:04
K!K schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:13:
Herkent iemand dit of zijn er nog tips?
Bij de Homey Community is een heel topic voor de energy dongle.

Soms lijkt het te helpen om de dongle met usb van stroom te voorzien.

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Bedankt voor het topic, hier kon ik zelf niks in vinden!

Maar USB C adapter had ik al geprobeerd zonder resultaat.

Mijn probleem is inmiddels opgelost, na meerdere suggesties om de firmware te updaten via de homey usb tool, en de dongel 10 minuten stroom en verbindings loos te maken mocht het allemaal niet helpen. Uit eindelijk kwam ik er achter dat de mdns niet goed werkte, dit heb ik hersteld en uiteindelijk werkte het allemaal weer fijn loos.

[ Voor 58% gewijzigd door K!K op 23-03-2026 18:39 ]

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 21:32
Ik ga vanaf vandaag stoeien met SHS, maar ik bedenk me vanochtend dat ik best veel gebruik maak van de integratie tussen Google Assistant en Homey. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat dat niet gaat werken met SHS?

edit:

ik zie dat als ik mijn Athom account reconnect dat ik moet kiezen tussen OF mijn fysieke Homey of Homey SHS. Beide kan blijkbaar niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Raziel op 31-03-2026 11:45 ]

• Patrick_6369
Patrick_6369 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:04:

8)7
Update n.a.v. de tip van @Sjalabert om contact op te nemen met Homey Support.

Zij gaven aan dat mijn Zigbee-netwerk instabiel was. Ze vroegen me om via https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee mij netwerk te beoordelen en screenshots van die pagina te sturen.

Ik kreeg te horen dat mijn netwerk instabiel kon zijn door:
- Apparaten die veel foutmeldingen geven
--> Ik heb 4 Zigbee-plugs (van LEDVANCE) voor kerstverlichting die ik bij het opruimen van de kerstboom heb uitgetrokken. Homey meent echter dat ze nog steeds actief zijn, probeert ze te bereiken en geeft dan een foutmelding. Grappige is dat die wel als actief geregistreerd staan.
--> Ik heb ook twee Shelly's via Zigbee gekoppeld. Het was al een enorme crime om ze überhaupt te koppelen (eerst via Wifi koppelen, firmware updaten, firmware handmatig omzetten van Wifi naar Zigbee, koppelen via Zigbee) en blijkbaar geven ze ook veel foutmeldingen. Dus doe maar geen Shelly's via Zigbee.
- Het gebruik van veel verschillende merken van apparaten als router kan blijkbaar ook leiden tot instabiliteit.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:06
Patrick_6369 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Update n.a.v. de tip van @Sjalabert om contact op te nemen met Homey Support.

Zij gaven aan dat mijn Zigbee-netwerk instabiel was. Ze vroegen me om via https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee mij netwerk te beoordelen en screenshots van die pagina te sturen.

Ik kreeg te horen dat mijn netwerk instabiel kon zijn door:
- Apparaten die veel foutmeldingen geven
--> Ik heb 4 Zigbee-plugs (van LEDVANCE) voor kerstverlichting die ik bij het opruimen van de kerstboom heb uitgetrokken. Homey meent echter dat ze nog steeds actief zijn, probeert ze te bereiken en geeft dan een foutmelding. Grappige is dat die wel als actief geregistreerd staan.
--> Ik heb ook twee Shelly's via Zigbee gekoppeld. Het was al een enorme crime om ze überhaupt te koppelen (eerst via Wifi koppelen, firmware updaten, firmware handmatig omzetten van Wifi naar Zigbee, koppelen via Zigbee) en blijkbaar geven ze ook veel foutmeldingen. Dus doe maar geen Shelly's via Wifi.
- Het gebruik van veel verschillende merken van apparaten als router kan blijkbaar ook leiden tot instabiliteit.
Waarom je conclusie "Dus doe maar geen Shelly's via Wifi"? Volgens mij is je Zigbee instabiel, en kan je de Shelly's omztten om weer via Wifi te functioneren.
Tenminste, ik heb hier 25 Shelly's via Wifi en werkelijk nog nooit een probleem ervaren.

• Patrick_6369
jvdmeer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Waarom je conclusie "Dus doe maar geen Shelly's via Wifi"? Volgens mij is je Zigbee instabiel, en kan je de Shelly's omztten om weer via Wifi te functioneren.
Tenminste, ik heb hier 25 Shelly's via Wifi en werkelijk nog nooit een probleem ervaren.
Oeps, bedoelde dus: Doe maar geen Shelly's via Zigbee :9
Ik pas mijn post even aan

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 16:14

johanm3

Het kan altijd slechter

Heeft iemand ervaring met Motionblinds? Dit is voor het aansturen van gordijnen.

Ik heb 2 hubs die elk 1 gordijn aansturen.
Via homey kan ik 1 Motionblinds hub koppelen en het gekoppelde gordijn dus opnemen in mijn flows.
De andere hub wordt niet weergegeven bij apparaten en dus ook niet het andere gordijn.

Iemand toevallig hier tegenaan gelopen, en zo ja een oplossing hiervoor?

Gadgets fan

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:46
johanm3 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:48:
Heeft iemand ervaring met Motionblinds? Dit is voor het aansturen van gordijnen.

Ik heb 2 hubs die elk 1 gordijn aansturen.
Via homey kan ik 1 Motionblinds hub koppelen en het gekoppelde gordijn dus opnemen in mijn flows.
De andere hub wordt niet weergegeven bij apparaten en dus ook niet het andere gordijn.

Iemand toevallig hier tegenaan gelopen, en zo ja een oplossing hiervoor?
Waarom heb je 2 hubs? Kunnen beide gordijnen niet via 1 hub?

Of mis ik nu iets?

• blueman85
DCNY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Of mis ik nu iets?
Precies,

Een hub stuurt immers meerdere apparaten aan.

@johanm3 : Heb je gekeken of je je motionblinds direct met Homey kan verbinden ipv via de Hub?

[ Voor 3% gewijzigd door blueman85 op 31-03-2026 21:39 ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 09:31

Audione0

Strijdt der titanen

Goedenavond,

Sinds enkele weken maak ik gebruik van een Samsung Galaxy S26 Ultra. Ik probeer mijn Homey flows te integreren in Google Home.

Wanneer ik in Google Home een spraak automatisering wil aanmaken en daarbij een Homey flow wil selecteren, kan ik deze nergens terugvinden.

Wat ik reeds heb gedaan:
  • In Homey de optie Werkt met Google ingeschakeld en opnieuw gesynchroniseerd met Google.
  • De betreffende flows in Homey als favoriet gemarkeerd.
  • Na het synchroniseren met google verschijnen mijn flows via een pop-up wel in een overzicht, maar bij het aanmaken van een automatisering is de lijst met favoriete flows niet zichtbaar.
Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

DCNY schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:29:
[...]

Of mis ik nu iets?
Beide gordijnen zouden via 1 hub moeten kunnen. Ware het niet dat de hubs in mijn ervaring een erg slecht bereik hebben. Ik heb van alles geprobeerd in het begin om te kijken of het lukte dat beide gordijnen verbinding hadden met 1 hub. Maar dat is mij niet gelukt. Nu heb ik dus 2 hubs. Voor elk gordijn 1. En de hubs liggen nu op 2 meter afstand van het gordijnen. Nu werkt het in 90% van de gevallen op basis van zonsopgang en ondergang.

@blueman85 Ik heb nog niett gekeken of het zonder hub kan eerlijk gezegd. De hub houdt naar mijn idee ook de start en eindpositie bij van het gordijn. Maar ik zou dat makkelijk kunnen checken door de hub te ontkoppelen. Thanks voor het meedenken.

Gadgets fan

• blueman85
johanm3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:05:
[...]

Beide gordijnen zouden via 1 hub moeten kunnen. Ware het niet dat de hubs in mijn ervaring een erg slecht bereik hebben. Ik heb van alles geprobeerd in het begin om te kijken of het lukte dat beide gordijnen verbinding hadden met 1 hub. Maar dat is mij niet gelukt. Nu heb ik dus 2 hubs. Voor elk gordijn 1. En de hubs liggen nu op 2 meter afstand van het gordijnen. Nu werkt het in 90% van de gevallen op basis van zonsopgang en ondergang.

@blueman85 Ik heb nog niett gekeken of het zonder hub kan eerlijk gezegd. De hub houdt naar mijn idee ook de start en eindpositie bij van het gordijn. Maar ik zou dat makkelijk kunnen checken door de hub te ontkoppelen. Thanks voor het meedenken.
https://homey.app/nl-nl/a...otionblinds/Motionblinds/

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Deze app heb ik op mijn homey staan. En daar werkt dus nu 1 gordijn/hub mee. En dat werkt goed.
De flow "film kijken". dimt de verlichting in de keuken en woonkamer, stop de sonos muziek als die aanstaat, sluit de gordijnen in de woonkamer, en start de appletv ( waarmee ook de tv aangaat ).

Gordijnen in de keuken gaan dus niet dicht.., en nu het wat langer licht blijft is dat wel jammer ;).
Maar ik ga nog even puzzelen. Zou mooi zijn als die hub er tussenuit kan. Al denk ik dat de gordijnen, aan de kleine antenne te zien, een hub in de buurt moeten hebben.

Gadgets fan

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:22
johanm3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:18:
[...]

Deze app heb ik op mijn homey staan. En daar werkt dus nu 1 gordijn/hub mee. En dat werkt goed.
De flow "film kijken". dimt de verlichting in de keuken en woonkamer, stop de sonos muziek als die aanstaat, sluit de gordijnen in de woonkamer, en start de appletv ( waarmee ook de tv aangaat ).

Gordijnen in de keuken gaan dus niet dicht.., en nu het wat langer licht blijft is dat wel jammer ;).
Maar ik ga nog even puzzelen. Zou mooi zijn als die hub er tussenuit kan. Al denk ik dat de gordijnen, aan de kleine antenne te zien, een hub in de buurt moeten hebben.
Je weet dat motionblinds ook matter over thread ondersteunen? Je kunt ze rechtstreeks aan Homey hangen... Heb ik hier ook. Let wel op: Je border router moet dan wel echt in de buurt staan (ik connect ze via mijn Homepod). En vind Homey als Thread router wel echt tegenvallen qua bereik...

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 01-04-2026 09:31 ]

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 10:36

elsinga

=8-)

Mail van Homey:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Ontdek Climate Coaster
Eén hub. Elk drankje. Geen concessies.

Vandaag introduceren we Climate Coaster. Een feature die achteraf zo logisch voelt dat het bijna ongemakkelijk is dat hij er niet al was.

Al jaren staat Homey Pro op je bureau, rustig bezig met je verlichting, verwarming en beveiliging. Nuttig, zeker. Maar we hadden altijd het gevoel dat er meer in zat.

Nu blijft je koffie warm en je bier koud. Zie Climate Coaster in actie.
Daar zat ik net op te wachten! Was al op ali aan het kijken naar een warmhoudplaatje voor mijn thee (die ik steeds vergeet op te drinken). Nu nog even kijken of de draadloze communicatie niet vermindert als ik er een grote mok thee op zet. Ga ik vandaag even testen, want uitstel is afstel in dit geval. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Axel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:31:
[...]

Je weet dat motionblinds ook matter over thread ondersteunen? Je kunt ze rechtstreeks aan Homey hangen... Heb ik hier ook. Let wel op: Je border router moet dan wel echt in de buurt staan (ik connect ze via mijn Homepod). En vind Homey als Thread router wel echt tegenvallen qua bereik...
Ik heb mijn rolgordijnen idd op die manier verbonden met een appleTV. Maar de gordijnrails hebben naar mijn idee niet de mogelijkheid. Ik zie inmiddels op Smartblinds site staan ( waar ik ze 4 jaar gelelden gekocht heb ) dat je bij het bestellen inmiddels keus hebt uit 2 verschillende motoren. Een bluetooth motor en een Eve matter motor.
Toen ik ze bestelde had je die keus niet, en had je een bluetooth motor die dus via een bridge werkt.

De eve matter motor werkt ook via een bridge, maar kun je ook direct verbinden met homey als ik het goed lees.

Eens even kijken of ik de gordijnrails niet kan upgraden met die matter motor. Dat scheelt in ieder geval 2 motionblinds bridges en ik zou dan beide gordijnen kunnen opnemer in homey.

Wordt vervolgd....

Bedankt dat jullie reageerde, dat heeft mij, denk ik, de juiste richting opgeduwd.

Gadgets fan

• Axel
johanm3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:04:
[...]

Ik heb mijn rolgordijnen idd op die manier verbonden met een appleTV. Maar de gordijnrails hebben naar mijn idee niet de mogelijkheid. Ik zie inmiddels op Smartblinds site staan ( waar ik ze 4 jaar gelelden gekocht heb ) dat je bij het bestellen inmiddels keus hebt uit 2 verschillende motoren. Een bluetooth motor en een Eve matter motor.
Toen ik ze bestelde had je die keus niet, en had je een bluetooth motor die dus via een bridge werkt.

De eve matter motor werkt ook via een bridge, maar kun je ook direct verbinden met homey als ik het goed lees.

Eens even kijken of ik de gordijnrails niet kan upgraden met die matter motor. Dat scheelt in ieder geval 2 motionblinds bridges en ik zou dan beide gordijnen kunnen opnemer in homey.

Wordt vervolgd....

Bedankt dat jullie reageerde, dat heeft mij, denk ik, de juiste richting opgeduwd.
Ah ja check. Ik heb motor variant die al voorbereid was en die ik later softwarematig kon upgraden. Maar zou er goed naar kijken alvorens je motor vervangt. Het bereik valt mij enorm tegen. Geen ervaring van bereik met gebruik van Hub... Maar iets met principe kwestie dat ik niet voor alles een hub wil kopen :X (waarom heb je anders een Homey)

• DCNY
johanm3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:04:
[...]

Wordt vervolgd....

Deel ook zeker je ervaring hier, ik heb namelijk een aantal smartblinds in bestelling staan ;)

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

DCNY schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:17:
[...]

Deel ook zeker je ervaring hier, ik heb namelijk een aantal smartblinds in bestelling staan ;)
Ik heb nu vraag uitstaan bij smartblinds wat een upgrade kost van die motor voor m'n gordijnrails. Ze moesten dat navragen, want los verkopen doen ze eigenlijk niet. Dus ze gaan importeur even kijken wat ze kunnen doen.

Gadgets fan

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:12

dollyking

duck tape

elsinga schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:45:
Mail van Homey:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Ontdek Climate Coaster
Eén hub. Elk drankje. Geen concessies.

Vandaag introduceren we Climate Coaster. Een feature die achteraf zo logisch voelt dat het bijna ongemakkelijk is dat hij er niet al was.

Al jaren staat Homey Pro op je bureau, rustig bezig met je verlichting, verwarming en beveiliging. Nuttig, zeker. Maar we hadden altijd het gevoel dat er meer in zat.

het flesje Grolsch maakt het helemaal af.

Nu blijft je koffie warm en je bier koud. Zie Climate Coaster in actie.
Daar zat ik net op te wachten! Was al op ali aan het kijken naar een warmhoudplaatje voor mijn thee (die ik steeds vergeet op te drinken). Nu nog even kijken of de draadloze communicatie niet vermindert als ik er een grote mok thee op zet. Ga ik vandaag even testen, want uitstel is afstel in dit geval. ;)
Het flesje Grolsch maakt het helemaal af.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:30
“want uitstel is afstel in dit geval”. Ik zou inderdaad hiervoor niet wachten to morgen.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10

JB

Cédric roelt!

Wellicht een suffe vraag maar heb ik voor het Energy tab ook de Energy dongel nodig? Ik kom nu op punt dat ik over ga op dynamische tarieven en zoek een workaround om de Easee laadpaal aan te sturen obv stroomprijs. In filmpjes/screenshots van Homey zie ik onderin gewoonweg een "Energy" tab, maar die heb ik niet?

Mijn boefje is liev!

• Maxiemillian
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:04
JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:42:
Wellicht een suffe vraag maar heb ik voor het Energy tab ook de Energy dongel nodig? Ik kom nu op punt dat ik over ga op dynamische tarieven en zoek een workaround om de Easee laadpaal aan te sturen obv stroomprijs. In filmpjes/screenshots van Homey zie ik onderin gewoonweg een "Energy" tab, maar die heb ik niet?
Niet per se. Bij ons is het tabblad in ieder geval ook zichtbaar met de HomeWizard P1 meter. Maar ik heb geen idee hoe het eruit ziet als er geen energiemeter is verbonden.

• JB

JB

Cédric roelt!

Maxiemillian schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:52:
[...]

Niet per se. Bij ons is het tabblad in ieder geval ook zichtbaar met de HomeWizard P1 meter. Maar ik heb geen idee hoe het eruit ziet als er geen energiemeter is verbonden.
Die heb ik ook aangesloten zitten.

Mijn boefje is liev!

• Maxiemillian
  • Registratie: Maart 2013
JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:54:
[...]

Die heb ik ook aangesloten zitten.
Ik lees trouwens wel dat het tabblad pas beschikbaar is vanaf HP2023: https://support.homey.app...y-of-the-Homey-Energy-tab. Kan het daarmee te maken hebben?

• JB

JB

Cédric roelt!

Maxiemillian schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:55:
[...]

Ik lees trouwens wel dat het tabblad pas beschikbaar is vanaf HP2023: https://support.homey.app...y-of-the-Homey-Energy-tab. Kan het daarmee te maken hebben?
Aah lekker weer, ik heb een 2019 inderdaad...

[edit]

dus dan kun je niets met energieprijzen? Dashboard zegt "Dynamische prijzen zijn niet ingeschakeld" maar zou niet weten of dat dan wel kan...

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 02-04-2026 10:58 ]

Mijn boefje is liev!

• Anoniemand
JB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]
dus dan kun je niets met energieprijzen? Dashboard zegt "Dynamische prijzen zijn niet ingeschakeld" maar zou niet weten of dat dan wel kan...
Ik gebruik het allemaal niet, dus mogelijk zeg ik nu iets geks, maar op het community forum lees ik veel berichten over Power By The Hour (link naar app, link naar forum) en dat dat eigenlijk beter werkt dat wat Homey native bied qua dynamische energie prijzen. Misschien kun je daar een blik op werpen / mee experimenteren?

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:18
Anoniemand schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:11:
[...]

Ik gebruik het allemaal niet, dus mogelijk zeg ik nu iets geks, maar op het community forum lees ik veel berichten over Power By The Hour (link naar app, link naar forum) en dat dat eigenlijk beter werkt dat wat Homey native bied qua dynamische energie prijzen. Misschien kun je daar een blik op werpen / mee experimenteren?
Absoluut! Maak er intussen al een jaar gebruik van. Ontwikkelaar is ook behoorlijk actief.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Jpiek
Nou, zeg maar gerust overactief 8)

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Update; ik kan dus 2 matter motoren los aanschaffen zodat de Bluetooth motoren vervangen kunnen worden.

Dit zou dan ervoor zorgen dat ik de twee losse bridges niet meer nodig heb. Homey zou dan direct met de gordijnrails kunnen communiceren.

@Axel Jij geeft aan dat je ze verbonden hebt met een HomePod ipv homey ivm connectie problemen?

Vraag is nu of ik het een investering waard vind om de upgrade te doen. Het moet dan wel vlekkeloos werken natuurlijk…

[ Voor 31% gewijzigd door johanm3 op 03-04-2026 12:53 ]

Gadgets fan

• Axel
johanm3 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:50:
Update; ik kan dus 2 matter motoren los aanschaffen zodat de Bluetooth motoren vervangen kunnen worden.

Dit zou dan ervoor zorgen dat ik de twee losse bridges niet meer nodig heb. Homey zou dan direct met de gordijnrails kunnen communiceren.

@Axel Jij geeft aan dat je ze verbonden hebt met een HomePod ipv homey ivm connectie problemen?

Vraag is nu of ik het een investering waard vind om de upgrade te doen. Het moet dan wel vlekkeloos werken natuurlijk…
Ja ervaring is dat HomePod wel meer bereik heeft maar ook nog niet top hoor. Ik zou juist wel interessant vinden om via bridge te proberen of dat beter is. Icm met de motor die ik heb

• CaramelApplePie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-04 11:45
Vandaag ga ik ook overstappen naar Homey, heb eerder altijd domoticz gebruikt voor de logging van electra. Is het mogelijk om de gegevens daarvan over te zetten naar Homey?

• DCNY
Axel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:43:
[...]

Ja ervaring is dat HomePod wel meer bereik heeft maar ook nog niet top hoor. Ik zou juist wel interessant vinden om via bridge te proberen of dat beter is. Icm met de motor die ik heb
johanm3 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:50:

En ben je al wat verder?

Ik krijg als t goed is over een paar weken mijn smartblinds binnen. Welke app moet ik hebben? Ik zie er 2:

https://homey.app/nl-nl/app/com.evehome/Eve-Home/

En als ie niet vindbaar is op Homey dus toevoegen op een Homepod of Apple tv? En vanuit daar op Homey zetten?

• dollyking

dollyking

duck tape

@DCNY diegene die werkt natuurlijk, maar zonder gekheid, ik gok op de tweede, die is "official" daar waar de eerste uit de community komt en zijn laatste update in 2024 heeft gehad

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:56
Ik zit erover te denken om een Homey Pro aan te schaffen. Ik heb in mijn huidige woning altijd gebruikgemaakt van Shelly, maar ik wil graag gebruikmaken van een draaidimmer zoals deze (of een andere variant). Nu zijn ze er in Zigbee, Z-Wave en Matter, waarbij de laatste 25,- duurder is dan de Zigbee-variant. Is Matter de meerprijs waard of heb ik hier in de praktijk eigenlijk weinig aan?

...

• dollyking

dollyking

duck tape

@IceM Just my 2cts
die uit je linkje zijn top, ik heb de dubbele op zigbee, nu 6 stuks. voor welk protocol je moet gaan is je eigen keus en hangt af wat je nu al veel hebt. Matter vind ik ruk met zijn treatnetwerk, er zijn maar een paar tread routers waar je je moet registeren en die ook veel van je willen weten.
momenteel in zigbee het meest gangbaar voor mij.

• b03tz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-04 19:01
CaramelApplePie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:43:
Vandaag ga ik ook overstappen naar Homey, heb eerder altijd domoticz gebruikt voor de logging van electra. Is het mogelijk om de gegevens daarvan over te zetten naar Homey?
AFAIK heeft Homey 0 van dit soort mogelijkheden…maar wellicht word ik hier rap op gecorrigeerd!

BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023

• b03tz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-04 19:01
IceM schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:23:
Ik zit erover te denken om een Homey Pro aan te schaffen. Ik heb in mijn huidige woning altijd gebruikgemaakt van Shelly, maar ik wil graag gebruikmaken van een draaidimmer zoals deze (of een andere variant). Nu zijn ze er in Zigbee, Z-Wave en Matter, waarbij de laatste 25,- duurder is dan de Zigbee-variant. Is Matter de meerprijs waard of heb ik hier in de praktijk eigenlijk weinig aan?
Mijn persoonlijke mening sinds ik Homey heb is goede, goedkope en compatibele hardware kopen. Niet nadenken over het protocol, zeker als je nog niet 100 apparaten in huis hebt. Er zijn vast wat theoretische voordelen voor protocol x vs y maar in de praktijk verneem je er weinig van tenzij je veel apparaten hebt of een heel groot (of inefficiënt voor draadloze communicatie) huis!

BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023

• Anoniemand
@IceM Ik zou idd ook geen matter adviseren, ik lees sinds dit jaar (nu ik zelf Homey SHS heb) bijna dagelijks door wat recente posts heen op het community forum. Dat zijn ook nogal wat matter topics over iets dat initieel niet werkt of na maanden / jaren gebruik "ineens" niet werkt. Sommigen noemen de implementatie vanuit Homey ook een "cherry-picking" qua Matter features vanuit de standaard.

- https://community.homey.app/t/back-for-another-try/148988
- https://community.homey.app/t/matter-1-5-support/153218

Ook de multi-PAN chip (waarvan de theorie handig lijkt) blijkt in de praktijk het advies om slechts één van de twee (zigbee of thread) te gebruiken.

- https://community.homey.a...-losing-connection/150654

Er zijn waarschijnlijk ook mensen die maar weinig problemen hebben met Homey en thread, maar nu ik allerhande issues heb gelezen, zou ik persoonlijk niet zo snel aan beginnen.

• Anoniemand
b03tz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:09:
[...]

AFAIK heeft Homey 0 van dit soort mogelijkheden…maar wellicht word ik hier rap op gecorrigeerd!
Ik kan er ook niets over vinden, wel iemand die een recente ervaring heeft beschreven: https://forum.aqara.com/t...omey-my-experience/157157

• almightyarjen

almightyarjen

Er gaat iets fout in een simpele flow en ik kan er niet achter komen wat het is. Ik heb een laadpunt voor mijn plug-in hybride. Dit is een één fase lader, ik gebruik een Shelly Pro om deze aan en uit te schakelen via Homey, wat prima werkt. Ik zet de lader om 21:00 uur aan en weer om 7:00 uur uit zodat deze 's nachts laadt. Daarnaast heb ik een dubbele klik-aan-klik-uit schakelaar bij het laadpunt. Daarmee kan ik actief de lader aan en uit zetten. Ook dat werkt prima. Er is een situatie die regelmatig voorkomt dat de auto de volgende dag niet nodig is en dat deze niet perse 's nachts opgeladen hoeft te worden, maar dat dit de volgende dag overdag o.b.v. zonne energie gedaan kan worden (het inschakelen o.b.v. zonne energie ben ik nog mee bezig en geschiedt nu nog handmatig). Om die reden heb ik een knop toegekend aan het uitstellen van het opladen van de auto. Het idee is dat als daarop gedrukt wordt, dat het laden om 21:00 niet wordt gestart. Hiervoor gebruik ik een variabele boolean "uitstel auto laden". Deze wordt op "ja" gezet zodra de uitstelknop (right button off) wordt ingedrukt. De boolean wordt automatisch om 7:00 uur 's ochtends gereset.

Echter werkt dit niet. Op de één of andere reden wordt het laden altijd om 21:00 uur gestart. Na wat onderzoeken blijkt dat de variabele "uitstel auto laden" nooit op "ja" wordt gezet als ik de uitstelknop indruk. Dat de knop werkt heb ik getest (het gekoppelde bericht naar mijn mobiel komt netjes aan). Waarom wordt de variabele nooit op "ja" gezet??

Flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCDwRD4xT0uIq3mHZjpPtW_dF0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CNAwJhEbV36pHvJXLO3u20gB.jpg?f=user_large

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@almightyarjen heb je toevallig ook een tekstuele variabele met dezelfde naam? Dat je die met een getypte tekst op yes en no zet, terwijl je check gaat op de yes/no-variabele?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Jpiek
Zet na het nasr 'Yes' zetten van de variabele de check erachter : ALS 'Uitstel auto lade' is 'Yes' "Uitstellen laden ingeschakeld"

• almightyarjen

almightyarjen

TKroon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:44:
@almightyarjen heb je toevallig ook een tekstuele variabele met dezelfde naam? Dat je die met een getypte tekst op yes en no zet, terwijl je check gaat op de yes/no-variabele?
Nope, helaas.
Jpiek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:54:
Zet na het nasr 'Yes' zetten van de variabele de check erachter : ALS 'Uitstel auto lade' is 'Yes' "Uitstellen laden ingeschakeld"
Bedoel je nog een additionele variabele erachter zetten?

• Jpiek
Nee een EN logic card om te controleren of variabele echt omgezet is en dan pas een melding sturen.
Ne meld je eigenlijk alleen dat de knop is ingedrukt...

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 10:03

Dav0s

Hr?

Iemand hier ervaring met de overgang van 2x Hue Bridge naar 1x Hue Bridge Pro in combinatie met Homey 2023? Probeer er achter te komen welke stappen ik het beste kan volgen, maar er is maar weinig over te vinden.

Vooral benieuwd wat je in homey moet doen om te zorgen dat alle apparaten die nu op 2 oude hue bridges staan, goed in homey blijven staan als ze op die ene hue bridge pro zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door Dav0s op 16-04-2026 12:51 ]

• TKroon
  • Niet online
@Dav0s dit staat er op het Homey forum:

make sure Homey’s Hue app is > 7.1.6
disable Homey’s Hue app within iOS app Homey
Add new bridge to iOS Hue app
Do migration steps within iOS Hue app
Do all manual migration steps within iOS Hue app
Enable Homey’s Hue app within iOS app Homey
Homey will say that new bridge is detected and all objects are moved
Reboot Homey
Check all flows for Hue Scene and Hue Room and correct them to the new bridge, save the flows

Zo heb ik het destijds ook gedaan. Concreet: zet de Hue app uit op Homey, migreer de bridge naar de Pro en als alles klaar is activeer je weer de Hue app op Homey.

Alle lampen worden correct herkend, maar alleen als je scenes start, moet je ze even opnieuw aanklikken. Dan zie je in het dropdown menu direct dat je dezelfde scene op de Bridge Pro kunt selecteren.

• Axel
TKroon schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:33:
@Dav0s dit staat er op het Homey forum:

make sure Homey’s Hue app is > 7.1.6
disable Homey’s Hue app within iOS app Homey
Add new bridge to iOS Hue app
Do migration steps within iOS Hue app
Do all manual migration steps within iOS Hue app
Enable Homey’s Hue app within iOS app Homey
Homey will say that new bridge is detected and all objects are moved
Reboot Homey
Check all flows for Hue Scene and Hue Room and correct them to the new bridge, save the flows

Zo heb ik het destijds ook gedaan. Concreet: zet de Hue app uit op Homey, migreer de bridge naar de Pro en als alles klaar is activeer je weer de Hue app op Homey.

Alle lampen worden correct herkend, maar alleen als je scenes start, moet je ze even opnieuw aanklikken. Dan zie je in het dropdown menu direct dat je dezelfde scene op de Bridge Pro kunt selecteren.
Ook deze weg gevolgd toen, werkte perfect

• almightyarjen

almightyarjen

Jpiek schreef op donderdag 16 april 2026 @ 02:53:
Nee een EN logic card om te controleren of variabele echt omgezet is en dan pas een melding sturen.
Ne meld je eigenlijk alleen dat de knop is ingedrukt...
Dat had ik eerder en dan krijg ik geen melding. Het lijkt dus dat het op ja zetten van die variabele niet goed gaat. Ik heb die card ook al eens verwijderd en opnieuw erin gezet maar dat verhielp het probleem ook niet. Ik snap er geen bal van :(

• TKroon
  • Niet online
@almightyarjen ik kan natuurlijk niet met je meekijken, maar maak eens een andere variabele aan en probeer het dan nog eens?

• Jpiek
Idd. Variabele weg en vervangen, en persoonlijk hou ik ze graag relatief kort/een woord. Ik heb slechte ervaringen met variabeles met spaties...

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
@almightyarjen heb je bij alle kaartjes de logica gekozen uit het menu of heb je ze zelf getypt?
Weet niet of dat kan of hoe het precies zit maar je moet ze wel allemaal kiezen uit het menu als ik het goed heb.

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

DCNY schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:14:
[...]

[...]

En ben je al wat verder?

Ik krijg als t goed is over een paar weken mijn smartblinds binnen. Welke app moet ik hebben? Ik zie er 2:

https://homey.app/nl-nl/app/com.evehome/Eve-Home/

En als ie niet vindbaar is op Homey dus toevoegen op een Homepod of Apple tv? En vanuit daar op Homey zetten?
Wat voor producten ontvang je precies? De rolgordijnen en gewone gordijnen?
De rolgordijnen heb ik via de qr codes gekoppeld aan apple home. Daar staan ook mijn automatiseringen in. Daarnaast heb ik ook evehome. Dit is als ik het mij goed herinner nodig als je ze wilt instellen ( wat is hun begin en eind punt, updates etc ).
De gordijnen gaan via de motionblinds app. Via evehome of apple home werkt het namelijk niet. Dit komt dan door de oudere Bluetooth motor die ik heb.

Ik heb nog geen knoop doorgehakt of ik de nieuwere motoren aanschaf. Ze vragen 150 per motor. Dus 300 euro om m'n gordijnen op matter te krijgen via een Apple TV of homey. Ik kan wel 2 motionblindsbridges ontkoppelen. En dus beide gordijnen automatiseren via Homey ipv 1.

Luxe problemen ;)

Gadgets fan

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier mensen met Self-Hosted Homey (op Unraid) en Matter aan de praat hebben gekregen? Ik krijg het niet werkend hier

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:30
@DennusB Niet dat ik je zou kunnen helpen, maar “niet werkend” geeft wel erg weinig handvatten om je te helpen……. Wat werkt er niet, wat heb je al zelf gedaan en krijg je foutmeldingen?

• DennusB
  • Niet online
Rallye schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:58:
@DennusB Niet dat ik je zou kunnen helpen, maar “niet werkend” geeft wel erg weinig handvatten om je te helpen……. Wat werkt er niet, wat heb je al zelf gedaan en krijg je foutmeldingen?
Ja ik zou graag meer details willen geven, maar Homey geeft geen foutmelding behalve "Helaas, het apparaat kan niet gevonden worden" na het scannen van de QR code.

• dollyking

dollyking

duck tape

@DennusB
heb je al een ander matter dingen aan de praat? m.a.w. heb je een al een tread netwerk?
anders probeer je het eerst op een homepod of google home.
Ik zat er ook met te worstelen, mijn wifi kanaal stond niet goed en had ip6 uitstaan. Toen het eenmaal op de homepod stond zag homey ze ook en kon ik het van de homepod verwijderen. nu staan er meerdere op homey en ziet / vind / connect ze allemaal. ( zelfs de Dreame robotzuiger)

• DennusB
  • Niet online
dollyking schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:07:
@DennusB
heb je al een ander matter dingen aan de praat? m.a.w. heb je een al een tread netwerk?
anders probeer je het eerst op een homepod of google home.
Ik zat er ook met te worstelen, mijn wifi kanaal stond niet goed en had ip6 uitstaan. Toen het eenmaal op de homepod stond zag homey ze ook en kon ik het van de homepod verwijderen. nu staan er meerdere op homey en ziet / vind / connect ze allemaal. ( zelfs de Dreame robotzuiger)
Yes op m'n huidige Home-Assistant setup werkt het wel, met hetzelfde apparaat ook! (Dus IPv6 is ook goed ingeregeld)

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik probeer mijn raam-opener (3 draden: neutraal, motorstang uit, motorstang in) aan te sluiten op mijn Homey en had deze daarvoor in gedachten:
Afbeeldingslocatie: https://www.hashop.nl//Files/5/18000/18005/ProductPhotos/448/2314745441.jpg.webp

De Sonoff MINI-ZBRBS.
Maar deze lijkt niet door Homey ondersteunt te worden.
Doe ik wat verkeerd of klopt dat?

En welke Zigbee module kan ik hier dan wel voor nemen?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-04 22:44
Wie heeft een robotstofzuiger en stuurt die aan met Homey? Welk merk + type? Ik zie apps voor Roborock, Dreame, Valetudo, homewizard. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:10
MajaMestreech schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:39:
Wie heeft een robotstofzuiger en stuurt die aan met Homey? Welk merk + type? Ik zie apps voor Roborock, Dreame, Valetudo, homewizard. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wij hebben thuis een Roborock Q7 max. Dat werkt wel goed met de app van Homey. Ik heb er een advanced flow van gemaakt met een aantal virtuele knoppen. Een paar standaard schoonmaak dagen en tijden, maar ook met één druk op de knop even snel wat laten doen. Werkt voor ons perfect, heb het redelijk simpel gehouden.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Ik heb SwitchBot waar ik (icm swbt app zelf) tevreden over ben, maar heel uitgebreid is de functionaliteit niet. Liefst zou ik bediening zien dat een specifieke ruimte of zone via Homey kan worden gereinigd, maar het is alleen de complete ruimte waar de beschikking over is. Anders kon ik tenminste alleen het stukje rond de (automatische) kattenbak laten reinigen als de poezels op bezoek zijn geweest.
Dus SwitchBot zou ik persoonlijk minder aanraden i.c.m. Homey.

Mijn reviews al gezien?

• robkrekel
  • Nu online
Roborock S5 hier aangesloten. Gaat aan de gang op het moment dat we tussen 21:00 en 00:00 het licht in de woonkamer uit doen. Dan start ie, en gaat ie 10 sec later een half uur op pauze. Kunnen we de eventueel nog ff snel opruimen als we dat niet gedaan hebben, en als ie weer verder gaat slapen wij.

Dat ziet er dan zo uit 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCTapNZxDnHlnFR-i8uwbTWkgfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1C3eE6F84Uu0gYBrC3hTDKs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door robkrekel op 22-04-2026 06:51 ]

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• mike123
robkrekel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:48:
[...]

Roborock S5 hier aangesloten. Gaat aan de gang op het moment dat we tussen 21:00 en 00:00 het licht in de woonkamer uit doen. Dan start ie, en gaat ie 10 sec later een half uur op pauze. Kunnen we de eventueel nog ff snel opruimen als we dat niet gedaan hebben, en als ie weer verder gaat slapen wij.

Dat ziet er dan zo uit 8)7
[Afbeelding]
Nog geen automatische update van Homey gehad tijdens de 30 minuten wachten? Want daarna doet Truus niks meer. De timer word dan niet meer hervat.
Al zou dat voor een dagje stofzuigen niet zo veel uitmaken denk ik.

• robkrekel
  • Nu online
mike123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:43:
[...]

Nog geen automatische update van Homey gehad tijdens de 30 minuten wachten? Want daarna doet Truus niks meer. De timer word dan niet meer hervat.
Nee, nog niet. Maar inderdaad, dat is in het geval van een rondje stofzuigen wel overkomelijk.
Voor andere dingen gebruik ik vaak wel chronograph oid.

[ Voor 7% gewijzigd door robkrekel op 22-04-2026 08:05 ]

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 13:36
Eufy in gebruik en aangestuurd

Bing

• TKroon
  • Niet online
mike123 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:43:
[...]

Automatische updates kun je ook veel beter uitzetten. Alleen updaten wanneer het jou uitkomt. Er zal maar een start laden actie niet uitgevoerd worden voor je EV en je kunt niet naar je werk ‘s ochtends. (Ja flows kun je robuuster bouwen, maar het principe blijft)

• Axel
bing69 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:06:
[...]

Eufy in gebruik en aangestuurd
Hier ook. Is het jouw gelukt om schoonmaakscenes in Homey te gebruiken?

• Dav0s
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 10:03

Dav0s

Hr?

Voor zover ik weet is er (nog) geen app voor Dreame. "Waiting for Manufacturer". Nou laat ik de stofzuiger op vastgestelde tijden rijden, en is dat prima ingesteld in de app zelf, maar alerts via homey wanneer het water leeg is of er onderhoud nodig is zouden wel fijn zijn...

• Patrick_6369
TKroon schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:05:
[...]

Automatische updates kun je ook veel beter uitzetten. Alleen updaten wanneer het jou uitkomt. Er zal maar een start laden actie niet uitgevoerd worden voor je EV en je kunt niet naar je werk ‘s ochtends. (Ja flows kun je robuuster bouwen, maar het principe blijft)
Je krijgt wel een notificatie als je ze uitzet, toch?

Is er geen manier om de automatische updates op een vooraf ingestelde tijd te laten plaatsvinden?

Ik heb ze nog aanstaan, maar overweeg ook om ze uit te zetten want ze worden op de meest vervelende momenten geïnstalleerd en dan lopen soms een hele dag de flows scheef.

[ Voor 13% gewijzigd door Patrick_6369 op 22-04-2026 11:36 ]

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37

bebopper

I'm an absolute beginner...

Atlas schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:18:
Ik probeer mijn raam-opener (3 draden: neutraal, motorstang uit, motorstang in) aan te sluiten op mijn Homey en had deze daarvoor in gedachten:
[Afbeelding]

De Sonoff MINI-ZBRBS.
Maar deze lijkt niet door Homey ondersteunt te worden.
Doe ik wat verkeerd of klopt dat?

En welke Zigbee module kan ik hier dan wel voor nemen?
Heb je de Sonoff Zigbee app al geprobeerd? Heb zelf een hele rits aan ZB mini's in gebruik, werken prima. Kan zijn dat jij net even een andere uitvoering hebt, maar ik verwacht dat ook deze zou moeten werken.

• Jpiek
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:35:
[...]
Is er geen manier om de automatische updates op een vooraf ingestelde tijd te laten plaatsvinden?
Ja.. Nee

Ik hen ze uitstaan, en maakt een USB-Backup voor ik een update doe... Just to be safe, zo heel spannend vind ik ze iha niet..

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-04 16:03
Dav0s schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:47:
[...]

Voor zover ik weet is er (nog) geen app voor Dreame. "Waiting for Manufacturer". Nou laat ik de stofzuiger op vastgestelde tijden rijden, en is dat prima ingesteld in de app zelf, maar alerts via homey wanneer het water leeg is of er onderhoud nodig is zouden wel fijn zijn...
Dat dacht ik ook, totdat ik vanmorgen deze ontdekte en geïnstalleerd heb, wat tot nu toe verassend goed werkt:
https://homey.app/nl-nl/app/com.dreame.vacuum.cloud/Dreame/

BP on the move!!!

• TKroon
  • Niet online
Patrick_6369 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:35:
[...]

Ik heb ze nog aanstaan, maar overweeg ook om ze uit te zetten want ze worden op de meest vervelende momenten geïnstalleerd en dan lopen soms een hele dag de flows scheef.
Ja je krijgt volgens mij binnen enkele dagen nadat een update uit is gerold een push dat versie x beschikbaar is. Als alternatief kun je ook elke maand een herinnering instellen dat je even checkt of er updates zijn. Zo doe ik het ook met app updates. Een tijd geleden werkte bij veel mensen de Hue app niet meer na een update (of het de bridge of de app was weet ik niet meer). Dus ik kijk altijd even de kat uit de boom :)

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 13:36
Axel schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:25:
[...]

Hier ook. Is het jouw gelukt om schoonmaakscenes in Homey te gebruiken?
Om eerlijk te zijn gebruik ik alleen een virtuele knop om te starten met deze flow:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUan25sv21dm7esnifutOjyLncY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w2HMpE9td0VV9NDgDlLaMkSU.png?f=fotoalbum_large

Bing

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een flow met Zonnepanelen opbrengst wordt meer dan 6000W voor 10 minuten. Ik wil op basis daarvan mijn zonnescherm omloog omlaag doen als er veel zon is.
Ik was in de veronderstelling dat dit getriggerd wordt als er 10 minuten lang een opbrengst van minimaal 6000W is. Het lijkt er echter op dat deze maar een keer getriggerd wordt, namelijk als deze over de 6000W heen gaat en dit minimaal 10 minuten blijft. Klopt die conclusie, en is er een andere manier om het gewenste effect te bereiken. Het vermogen is namelijk niet de enige voorwaarde, er wordt ook getest op temperatuur en azimuth.

• mike123
deejeebv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:00:
Ik heb een flow met Zonnepanelen opbrengst wordt meer dan 6000W voor 10 minuten. Ik wil op basis daarvan mijn zonnescherm omloog doen als er veel zon is.
Ik was in de veronderstelling dat dit getriggerd wordt als er 10 minuten lang een opbrengst van minimaal 6000W is. Het lijkt er echter op dat deze maar een keer getriggerd wordt, namelijk als deze over de 6000W heen gaat en dit minimaal 10 minuten blijft. Klopt die conclusie, en is er een andere manier om het gewenste effect te bereiken. Het vermogen is namelijk niet de enige voorwaarde, er wordt ook getest op temperatuur en azimuth.
Misschien hier de flow even neerzetten zodat de slimme mensen er even naar kunnen kijken.
Want als je bv een flow hebt gemaakt die pas om 10 uur word getriggerd om boven die 6000W te komen en je zit al boven de 6000W om bv 9:57 dan werkt hij al niet meer

• TKroon
  • Niet online
@deejeebv Je kunt een timer (Chronograph app) starten als het vermogen groter wordt dan 6000W.
Als het vermogen eronder komt stop je de timer.
Als de timer afloopt doe je je zonnescherm omloog (jouw woord ;) )

Iets verfijnder is het nog als je een gemiddelde neemt en daarmee rekent. Als je nu namelijk 10 minuten lang 6000+ hebt en 1 seconde 5999, gaat je scherm niet omlaag.

[ Voor 4% gewijzigd door TKroon op 23-04-2026 20:56 ]

• mike123
TKroon schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:55:
@mike123 Je kunt een timer (Chronograph app) starten als het vermogen groter wordt dan 6000W.
Als het vermogen eronder komt stop je de timer.
Als de timer afloopt doe je je zonnescherm omloog (jouw woord ;) )

Iets verfijnder is het nog als je een gemiddelde neemt en daarmee rekent. Als je nu namelijk 10 minuten lang 6000+ hebt en 1 seconde 5999, gaat je scherm niet omlaag.
@TKroon omloog is niet mijn woord. ;)

• TKroon
  • Niet online
Haha excuus. Ik was de tag vergeten en je sneakte er nog net een reactie tussen ;)

• bas-nld
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-04 15:40
Ik ben serieus onder de indruk van hoe laagdrempelig het inmiddels is geworden om zelf apps te bouwen met Claude! Nu al twee uses cases voor mezelf gehad.

Twee weken geleden een Segway robotmaaier gekocht, geen Homey app beschikbaar, GitHub repo van de Home Assistant integratie gepakt. In Claude gegooid met de vraag om een Homey app te bouwen.. Paar uurtjes vibe coding en volledig werkende app _/-\o_

Vanochtend dacht ik weer aan mijn irritatie met Samsung SmartThings, ik heb een Samsung Climate Hub hier thuis en nooit een fatsoenlijke integratie werkend gekregen. Dus gewoon maar eens begonnen en letterlijk in een paar uur een app die zonder de Smartthings app alle metrics ontsluit en instellingen volledig aanstuurbaar maakt via Homey flows.

Echt helemaal top! Gewoon zelf iets bouwen dat precies doet wat je nodig hebt

Ik ben benieuwd:
  • Zijn er meer mensen die op deze manier nu hun eigen apps bouwen?
  • Tegen welke grenzen loop je aan?

• blueman85
bas-nld schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:57:
Ik ben serieus onder de indruk van hoe laagdrempelig het inmiddels is geworden om zelf apps te bouwen met Claude! Nu al twee uses cases voor mezelf gehad.

Twee weken geleden een Segway robotmaaier gekocht, geen Homey app beschikbaar, GitHub repo van de Home Assistant integratie gepakt. In Claude gegooid met de vraag om een Homey app te bouwen.. Paar uurtjes vibe coding en volledig werkende app _/-\o_

Vanochtend dacht ik weer aan mijn irritatie met Samsung SmartThings, ik heb een Samsung Climate Hub hier thuis en nooit een fatsoenlijke integratie werkend gekregen. Dus gewoon maar eens begonnen en letterlijk in een paar uur een app die zonder de Smartthings app alle metrics ontsluit en instellingen volledig aanstuurbaar maakt via Homey flows.

Echt helemaal top! Gewoon zelf iets bouwen dat precies doet wat je nodig hebt

Ik ben benieuwd:
  • Zijn er meer mensen die op deze manier nu hun eigen apps bouwen?
  • Tegen welke grenzen loop je aan?
Hi Bas!

Dat klinkt goed! Ik ben zelf een beetje huiverig om apps op die manier te "bouwen" maar schijnbaar is het dus wel "makkelijk". Ik zou echt nog even op weg geholpen moeten worden, maar dat gaat hier een beetje off-topic. Wellicht dat ik je een PB stuur hoe je dit nu precies hebt aangepakt!

Fijne zonnige dag en geniet van je apparaten die het doen via Homey 😎

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31
Is er inmiddels een handige en (makkelijke) manier om een token te krijgen van mijn Roborock S7?
Ik gebruik deze met de app van Roborock, maar heb hem dus nog niet gekoppeld gekregen aan mijn Homey. Dit is me toen (ruim een jaar geleden) niet gelukt met zoeken naar tutorials op internet).

Heeft iemand de meest makkelijke en simpele manier, zonder dat de werking via de app niet meer werkt.

• mike123
Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:20:
Is er inmiddels een handige en (makkelijke) manier om een token te krijgen van mijn Roborock S7?
Ik gebruik deze met de app van Roborock, maar heb hem dus nog niet gekoppeld gekregen aan mijn Homey. Dit is me toen (ruim een jaar geleden) niet gelukt met zoeken naar tutorials op internet).

Heeft iemand de meest makkelijke en simpele manier, zonder dat de werking via de app niet meer werkt.
Heb je op het community forum ook gezocht?
Daar zag ik net iet van hoe je een token kan opvragen.
https://community.homey.a...ock-vacuum-cleaners/49521
Heb zelf geen stofzuiger dus kan verder niet helpen.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:10
Goofyduck384 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:20:

Ik gebruik nu de andere app van Roborock (Roborock cloud). Veel makkelijker te koppelen en geen token nodig.
https://homey.app/nl-nl/a....roborock/Roborock-Cloud/
'Nadeel' is wel dat het via de cloud is. Maar als er geen internet is, is de robotstofzuiger niet echt een van mn grootste zorgen 😅.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31
mike123 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:28:
Heb je op het community forum ook gezocht?
Daar zag ik net iet van hoe je een token kan opvragen.
https://community.homey.a...ock-vacuum-cleaners/49521
Heb zelf geen stofzuiger dus kan verder niet helpen.
Ik heb het stappenplan geprobeerd dat in die community staat (en dan voor iOS apparaten, aangezien ik een iPhone gebruik).
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om die Token eruit te krijgen. Loop vast bij
Execute the query "select ZTOKEN from ZDEVICE where ZLOCALIP is '192.168.0.1'" where you replace the IP address with the IP address of the Mi Home device you want to get the token from. It will show you the 32 character device token for your Mi Home device.
Geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg.. heb het IP-adres wel, maar een execute lukt me niet, krijg dan nergens een 32 tekens lange token oid.. denk dat mijn kennis niet voldoende is voor dit soort dingen.

Daarom vroeg ik ook of er al een ‘simpelere’ manier was. 😉
bassie221188 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:46:
[...]

Ik gebruik nu de andere app van Roborock (Roborock cloud). Veel makkelijker te koppelen en geen token nodig.
https://homey.app/nl-nl/a....roborock/Roborock-Cloud/
'Nadeel' is wel dat het via de cloud is. Maar als er geen internet is, is de robotstofzuiger niet echt een van mn grootste zorgen 😅.
Ik wil liever niet in de cloud, maar gewoon lokaal blijven werken..
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste