Ik heb een ongemak dat ik nog niet eerder voorbij heb zien komen: Als ik via bijvoorbeeld de loopdeur van de garage thuiskom, dan doe ik
meestal de deur uit gewoonte meteen op slot. Maar vaak ben ik met mijn gedachten bij andere dingen... soms resulteert dat in het nogmaals controleren of ik de deur wel op slot heb gedaan, of ik heb de deur niet op slot gedaan zonder me er überhaupt van bewust te zijn en ga verder met waar mijn aandacht mij brengt.
Het lijkt mij heel prettig om een sensor te hebben die aangeeft of een deur
op slot is. Zowel voor hout als kunststof deur en kozijn. Beide met 3-puntssluiting en conventionele cilinders (geen vingerafdruk- of tag-systeem).
Mijn eerste gedachten gaan uit naar een schakelaar in de sponning, die ingedrukt wordt als de klauw uitgedraaid wordt. Of een magnetisch veld sensor die een andere waarde heeft in de open vs de gesloten positie.
Ik heb 2 toepassingen voor ogen:
1) een indicator op de deur of het kozijn (bijv. groen/rood)
2) Bij het naar bed gaan wil ik in 1 keer een overzicht op mijn telefoon hebben van de 4 buitendeuren en hoef ik ze niet allemaal nog eens nodeloos te proberen te openen.
Iemand een idee hoe en met welke apparatuur dit te realiseren? Of heeft iemand iets vergelijkbaars al werkend? (Ben nog een noob t.a.v. smart home, overweeg een homey pro in huis te halen)
[
Voor 6% gewijzigd door
StileSux op 15-05-2026 07:30
]