Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
winwiz schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:56:
[...]

Mwa... Voor Open Therm zal je toch iets van een interface moeten hebben dus waarom niet een Thermostaat die je met Homey aanstuurt. Daarbij iedereen heeft al zo'n ding.
Het aantal thermostaten met Zigbee of Matter ondersteuning is zeer beperkt. Plus dan kan je vaak enkel de doel temperatuur aansturen. Instellingen als hysterese, gevraagde aanvoer temperatuur, etc. kan je vaak niet wijzigen waardoor je alsnog afhankelijk bent van de firmware van de thermostaat.

Bij een gasketel niet perse heel relevant, maar bij een warmtepomp kan het de efficiëntie flink vergroten.

[ Voor 14% gewijzigd door Caayn op 01-09-2026 21:13 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:36

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmjVkrhFtekywR5KCGNaP-vefkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJqzU6s8VQQ364WNXxKa1wTx.jpg?f=fotoalbum_large

Kan niet wachten om ‘m te proberen: tis hier in huis écht een gemis, fysieke knoppen voor bewoners om dingen te doen.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:03

Masuchievo

Cpt. Average

NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:52:
[Afbeelding]

Kan niet wachten om ‘m te proberen: tis hier in huis écht een gemis, fysieke knoppen voor bewoners om dingen te doen.
Maar issie ook 300 euro aan gemis?

Te weinig geld voor alle gadgets.

• BackupBaTTerY
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:58
Voor mensen met een flexibel/dynamisch stroomtarief: we zoeken nog testers voor onze nieuwe Homey-app Energy Price Forecast.

De app brengt onze meerdaagse stroomprijsvoorspelling naar Homey, zodat je flows vooruit kunt plannen op basis van verwachte elektriciteitsprijzen.

Meer info + testlink:
https://community.homey.app/t/app-pro-test-energy-price-forecast-electricity-prices-grid-co-and-smart-planning/158968

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 23:28

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Ik lees veel Claude en ik meen inderdaad begrepen te hebben dat dit voor coderen heel vaal de keuze is. Maar werkt ChatGPT ook goed (genoeg) met Homey en flows in jullie ervaring?

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Masuchievo schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:02:
[...]

Maar issie ook 300 euro aan gemis?
Dat gaan we zien: ik verwacht ‘m te gaan reviewen en dan kan ik dat zeker meenemen.

• BackupBaTTerY
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:58
Ray-zor schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:35:
Ik lees veel Claude en ik meen inderdaad begrepen te hebben dat dit voor coderen heel vaal de keuze is. Maar werkt ChatGPT ook goed (genoeg) met Homey en flows in jullie ervaring?
Voor Homey gebruik ik zowel ChatGPT Codex als Claude, en ik vind ChatGPT zelfs net iets beter. Het resultaat is hetzelfde, maar bij ChatGPT Codex hoef ik minder vaak bij te sturen.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
BackupBaTTerY schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:27:
Voor mensen met een flexibel/dynamisch stroomtarief: we zoeken nog testers voor onze nieuwe Homey-app Energy Price Forecast.

De app brengt onze meerdaagse stroomprijsvoorspelling naar Homey, zodat je flows vooruit kunt plannen op basis van verwachte elektriciteitsprijzen.

Meer info + testlink:
https://community.homey.app/t/app-pro-test-energy-price-forecast-electricity-prices-grid-co-and-smart-planning/158968
Naar zoiets ben ik al een tijdje op zoek! Ik ga er zeker naar kijken, want nu merk ik vaak dat 13:00 te laat is. Dan heeft de auto al 2 uur opgeladen en bleek het morgen nog een stuk goedkoper te zijn bijvoorbeeld.

Overigens ga ik hem denk ik niet in Homey gebruiken maar in een docker.

[ Voor 4% gewijzigd door TKroon op 01-09-2026 23:00 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:30

DON PAPA

Tweaker-fan

NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:52:
Ik ben wel heel benieuwd wat jouw zo aantrekt in deze Homey Portal om er zoveel geld voor over te hebben? Ik vind namelijk juist het mooie aan de Homey om zoveel mogelijk automatisch te laten gebeuren, en als ik tussentijds toch een keer de verwarming, geluid, licht, of wat dan ook omhoog/omlaag wil doen, dan doe ik dat wel met een stem opdracht via mijn smart speakers (wat ik vanuit iedere plek in de ruimte kan doen). Persoonlijk zou ik nog eerder voor een tablet aan de muur kiezen, waar je een mooi dashboard op kan draaien, dan zo'n klein schermpje waar je bijna niks op kan zien.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03:01
DON PAPA schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:57:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd wat jouw zo aantrekt in deze Homey Portal om er zoveel geld voor over te hebben? Ik vind namelijk juist het mooie aan de Homey om zoveel mogelijk automatisch te laten gebeuren, en als ik tussentijds toch een keer de verwarming, geluid, licht, of wat dan ook omhoog/omlaag wil doen, dan doe ik dat wel met een stem opdracht via mijn smart speakers (wat ik vanuit iedere plek in de ruimte kan doen). Persoonlijk zou ik nog eerder voor een tablet aan de muur kiezen, waar je een mooi dashboard op kan draaien, dan zo'n klein schermpje waar je bijna niks op kan zien.
Deze mening deel ik volledig. Ik heb Homey juist aangeschaft om zoveel mogelijk te automatiseren en zo min mogelijk met Kniffen te doen. Een keer een mood aanpassen kan handig zijn, maar dan doe ik dat liever op mijn telefoon die ik bijna altijd wel op zak heb, dan alsnog naar dat ding lopen. Kan ik net zo goed naar de lichtknop lopen😅

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14
Ik zit met een probleem... Ik heb nu twee jaar een Homey naar alle tevredenheid. Deze was altijd heel stabiel. Echter sinds 7 augustus loopt deze af-en-toe vast.
Ik had 1 zelf ontwikkelde package erop staan, maar die heb ik na de eerste vastloper verwijderd. Maar sindsdien is hij nogmaals 4 keer vastgelopen. Er verschijnt een melding op onze telefoons "Your Homey is offline". Enige oplossing tot nu toe is een powercyle
Ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.

Ik heb de volgende apps in gebruik:
  • Shelly
  • Aeotec
  • Sun Events
  • FAKRO
  • Fibaro
  • Google Chromecast
  • Google Sheets
  • Greenwave Systems
  • Power by the Hour
  • HomeWizard
  • IKEA Home Smart
  • Denon AVR
  • Philips Hue, without the bridge
  • Samsung SmartThings
  • Telegram
  • < group >
  • Tibber
  • Twinkly
  • Ubiquiti UniFi Network
  • Ubiquiti UniFi Protect and Access
  • Aqara
  • Zaptec
  • Hewlett-Packard
  • Solar Panels
  • Better Logic Library
  • Rainradar
  • Chronograph
  • Trust Smart Home
  • Custom Logic
  • Powerview®
  • Loops
  • Philips Hue
  • Virtual Devices
Ik heb geen flauw idee, waar ik moet gaan zoeken.
Heb ook een melding ingediend bij support, maar ik hoopte dat jullie ook een hint hebben voor me.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:36
jvdmeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 01:02:
Ik zit met een probleem... Ik heb nu twee jaar een Homey naar alle tevredenheid. Deze was altijd heel stabiel. Echter sinds 7 augustus loopt deze af-en-toe vast.
Ik had 1 zelf ontwikkelde package erop staan, maar die heb ik na de eerste vastloper verwijderd. Maar sindsdien is hij nogmaals 4 keer vastgelopen. Er verschijnt een melding op onze telefoons "Your Homey is offline". Enige oplossing tot nu toe is een powercyle
Ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.

Ik heb de volgende apps in gebruik:
  • Shelly
  • Aeotec
  • Sun Events
  • FAKRO
  • Fibaro
  • Google Chromecast
  • Google Sheets
  • Greenwave Systems
  • Power by the Hour
  • HomeWizard
  • IKEA Home Smart
  • Denon AVR
  • Philips Hue, without the bridge
  • Samsung SmartThings
  • Telegram
  • < group >
  • Tibber
  • Twinkly
  • Ubiquiti UniFi Network
  • Ubiquiti UniFi Protect and Access
  • Aqara
  • Zaptec
  • Hewlett-Packard
  • Solar Panels
  • Better Logic Library
  • Rainradar
  • Chronograph
  • Trust Smart Home
  • Custom Logic
  • Powerview®
  • Loops
  • Philips Hue
  • Virtual Devices
Ik heb geen flauw idee, waar ik moet gaan zoeken.
Heb ook een melding ingediend bij support, maar ik hoopte dat jullie ook een hint hebben voor me.
Heb je al een andere adapter geprobeerd met voldoende vermogen en eventueel ook meteen een ander kabeltje?
Is het geen geheugen probleem? geheugen vol op 1 of andere manier?

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

DON PAPA schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:57:
[...]

Woon met z’n vieren en zit met het probleem dat de kinderen de tv niet aan kunnen doen of de verwarming kunnen verzetten. Tablet kan, maar is ook duur en gaat steeds uit of moet aan stroom blijven. Was allemaal oplosbaar en nu komt Homey hiermee en heb ik potentieel het voordeel dat ik het kan testen (zie sig).

Dus ja de meeste dingen gaan bij voorkeur automatisch en voor de rest gaan we kijken of dit de meerwaarde biedt. Ik gebruik nu overigens nog een 2019 setup zonder dashboard en zonder advanced flows dus kan meteeen upgraden naar een recentere versie en m’n automatiseringen verbeteren. Wie weet blijkt de portal nutteloos, we gaan het zien.

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:40
jvdmeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 01:02:
Weet je zeker dat hij vastgelopen is ? De 'Homey is Offline' melding kan ook komen door dat de app geen verbinding kan krijgen via de servers van Athom en dat is eeen bekend fenomeen.

Zou zou een lokaal account kunnen aanmakenop je Homey, dan is hij via je PC en webinterface altijd bereikbaar op het lokale IP adres. En kan je ook checken of de Homey 'gewoon' offline is of echt vastgelopen.

Als het de 'Offline' bug is : geef de Homey een gereserveerd IP adres in je router, herstart de rouiter en/of sluit je Homey aan via een Ethernetadapter ipv via Wifi..

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 18:05
NiGeLaToR schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:31:
[...]

Woon met z’n vieren en zit met het probleem dat de kinderen de tv niet aan kunnen doen of de verwarming kunnen verzetten. Tablet kan, maar is ook duur en gaat steeds uit of moet aan stroom blijven. Was allemaal oplosbaar en nu komt Homey hiermee en heb ik potentieel het voordeel dat ik het kan testen (zie sig).

Dus ja de meeste dingen gaan bij voorkeur automatisch en voor de rest gaan we kijken of dit de meerwaarde biedt. Ik gebruik nu overigens nog een 2019 setup zonder dashboard en zonder advanced flows dus kan meteeen upgraden naar een recentere versie en m’n automatiseringen verbeteren. Wie weet blijkt de portal nutteloos, we gaan het zien.
Hij is vast niet geheel nutteloos, ik zie er de meerwaarde + gadgetfactor ook zeker van in. En als je 'm kosteloos of in ieder geval op voordelige manier kunt krijgen voor een review zou ik ook enthousiast zijn. Maar 250/300 euro voor een kastje met een schermpje en een touch interface vind ik ook echt veel teveel geld. Als hij op 150 had gezeten had ik het serieuzer overwogen, ik wacht wel totdat ze op marktplaats beginnen te verschijnen.

• Sjalabert
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 08:36
Gaat een leuke winter worden #hobby homemadeportal

Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 09:58
Wat een gaaf boardje! Fractie van de prijs van de Portal.

BP on the move!!!

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

jsiegmund schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:38:
[...]

Hij is vast niet geheel nutteloos, ik zie er de meerwaarde + gadgetfactor ook zeker van in. En als je 'm kosteloos of in ieder geval op voordelige manier kunt krijgen voor een review zou ik ook enthousiast zijn. Maar 250/300 euro voor een kastje met een schermpje en een touch interface vind ik ook echt veel teveel geld. Als hij op 150 had gezeten had ik het serieuzer overwogen, ik wacht wel totdat ze op marktplaats beginnen te verschijnen.
Ben het niet met je oneens in de basis, dus we gaan het zien.
Er zijn overigens talloze mensen die geen steek geven om specs of ik kan met 86 avonden prutsen zelf iets maken: die kopen gewoon omdat het goed werkt en ze het mooi vinden :)

Wellicht is het product dus prima, maar niet voor iedereen.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 12:39

dollyking

duck tape

dat pre-orderen bij Athom geeft mij nog een beetje een bittere nasmaak, ik was een van de eerste met homey pro, en die werd maar keer op keer uitgesteld. later met de energy dongle idem dito, waarbij die op een gegeven moment zelfs al in de winkel eerder verkrijgbaar was.

we gaan het zien wat er in december in de brievenbus valt.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14
Jpiek schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:48:
[...]

Weet je zeker dat hij vastgelopen is ? De 'Homey is Offline' melding kan ook komen door dat de app geen verbinding kan krijgen via de servers van Athom en dat is eeen bekend fenomeen.

Zou zou een lokaal account kunnen aanmakenop je Homey, dan is hij via je PC en webinterface altijd bereikbaar op het lokale IP adres. En kan je ook checken of de Homey 'gewoon' offline is of echt vastgelopen.

Als het de 'Offline' bug is : geef de Homey een gereserveerd IP adres in je router, herstart de rouiter en/of sluit je Homey aan via een Ethernetadapter ipv via Wifi..
Ik ga er vooralsnog vanuit dat hij is vastgelopen, omdat ik het meestal merk dat de keukenverlichting niet meer reageert. Dat is een combinatie van een Shelly en hue-lampen.

Maar ik zal de test met een lokale user ook proberen.

En vanuit Athom wordt er ook al eerst naar de usb-adapter gewezen, terwijl de Homey al ruim anderhalf probleemloos draait. En sinds 7 augustus al 4 keer is vastgelopen.

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

dollyking schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:37:
dat pre-orderen bij Athom geeft mij nog een beetje een bittere nasmaak, ik was een van de eerste met homey pro, en die werd maar keer op keer uitgesteld. later met de energy dongle idem dito, waarbij die op een gegeven moment zelfs al in de winkel eerder verkrijgbaar was.

we gaan het zien wat er in december in de brievenbus valt.
Hier precies hetzelfde, zie het nut niet van pre order bij Homey. Ze hebben het nog steeds niet geleerd. Ben benieuwd of iemand hem dit jaar op tijd krijgt.

Be Stronger Than Your Excuses

• mike123
  • Laatst online: 23:36
jvdmeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:43:
[...]
En vanuit Athom wordt er ook al eerst naar de usb-adapter gewezen, terwijl de Homey al ruim anderhalf probleemloos draait. En sinds 7 augustus al 4 keer is vastgelopen.
En waarom zou dat niet kunnen dan. Er kan toch een keer iets stuk gaan.
Waarom gaan er sommige auto onderdelen stuk, die waren toch ook nieuw bij de aanschaf.

Ik zeg niet dat de adapter het is maar dat is makkelijk te testen.

• Jpiek
jvdmeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:43:
[...]

Ik ga er vooralsnog vanuit dat hij is vastgelopen, omdat ik het meestal merk dat de keukenverlichting niet meer reageert. Dat is een combinatie van een Shelly en hue-lampen.

Maar ik zal de test met een lokale user ook proberen.

Als een flow niet meer uitgevoerd word is de Homey op z'n minst de verbinding met devices kwijt, dan is het niet de Off-line bug waar ik het over had. Dan is de eerste en makkelijkst te testen oorzaak de USB adapter.

Daarna zou je nog kunnen proberen de Firmware te refreshen via de USB-Tool..

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 23:28

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

BackupBaTTerY schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:46:
[...]

Voor Homey gebruik ik zowel ChatGPT Codex als Claude, en ik vind ChatGPT zelfs net iets beter. Het resultaat is hetzelfde, maar bij ChatGPT Codex hoef ik minder vaak bij te sturen.
Dank voor de encouragement. Ben gister in een paar uurtjes tijd over de helft met Homey (simpele) integratie met onze Toyota. Wel via de cloud. Compleet van scratch en zonder enige ervaring met Homey apps bouwen. Gaat me in eerste instantie alleen om statussen/alerts van lichten, ramen en portieren. Bediening op afstand vind ik (nog) niet interessant en heb ook niet te maken met laad-statussen, want full hybrid.
Maar erg bijzonder dat dit met behulp van AI zo lukt. (Even ethische aspecten van AI negerende.)

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:49
Zijn er mensen die hier de nieuwe ikea dimmers met scrollwiel willen gebruiken in homey?

https://github.com/gruijter/com.gruijter.zigbee2mqtt/issues/93#issuecomment-5450268644

Ik heb het opgelost met een homeyscript nadat de wijziging is gemaakt. Werkt best lekker imo

• jsiegmund
  • Laatst online: 19-09 18:05
NiGeLaToR schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:27:
[...]

Ben het niet met je oneens in de basis, dus we gaan het zien.
Er zijn overigens talloze mensen die geen steek geven om specs of ik kan met 86 avonden prutsen zelf iets maken: die kopen gewoon omdat het goed werkt en ze het mooi vinden :)

Wellicht is het product dus prima, maar niet voor iedereen.
Dat kan inderdaad. Ik zag op het YT kanaal laatst een filmpje voorbij komen van DJ Sam Feldt die blijkbaar homey gebruikt in de twee appartementen die hij aan elkaar heeft laten maken tot één groot huis. Tja, met zo'n budget zijn een paar schermpjes waarschijnlijk niet merkbaar op de bankrekening. (sorry als je meeleest, Sam :+)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:39
Ik ben mijn wc opnieuw aan het opbouwen en wil in het (verlaagd) plafond graag een aanwezigheidsmelder maken zodat de verlichting vanzelf aan en uit gaat. Ik heb slechte ervaringen met PIR sensoren dus wil graag een mmWave sensor hebben met vaste voeding die ik netjes in het plafond kan verwerken.

Ik heb deze Tuya sensor aangeschaft maar die werkt niet met Homey. Ik kan alleen niet echt iets vinden wat ik zo in het plafond kan verwerken. Op de Homey site staat wel een lijst met mmWave sensoren, maar dit zijn 'losse' sensoren, niet om mooi in het plafond te plaatsen.

Weet iemand toevallig of er wel iets te krijgen is wat aan mijn wensen voldoet en werkt met Homey?

...

• TKroon
  • Niet online
Volgens mij heeft Apollo inbouw mogelijkheden. Ik vind ze wel erg plastic, maar aan het plafond vallen ze niet op.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 18:54
Mijn Homey Pro 2026 van amper 3 maanden oud lijkt het begeven te hebben.
Gisteravond meldde hij dat de verbinding was weggevallen en toonde een rode LED.
Verbinding herstellen lukte niet. Voeding uit en weer aan brengt hem in recovery mode en daarin reageert hij nergens op. Koppelen aan de PC (2 PC's en meerdere kabels getest) werkt niet.
Athom support reageerde snel en denkt nu dat het een hw probleem is dat middels garantie via de verkoper opgelost moet worden.

Zijn er gebruikers met soortgelijke ervaring ?
En wellicht adviezen / oplossingen ?

• i2Paq
  • Laatst online: 17-09 15:18

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Er zijn problemen met de Easee integratie in Homey.

Easee heeft hun endpoint volledig aangepast/aten vallen en overgestapt op een API begrijp ik.

Ze zijn druk met het aanpassen van hun App voor Homey.

Bij mij werkt de flow niet meer, dus nu moet ik de Easee handmatig aanzetten.

Ook HDashboard laat zaken niet meer zien.

[ Voor 18% gewijzigd door i2Paq op 04-09-2026 17:50 ]

• Jpiek
martinusv schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:15:
Athom support reageerde snel en denkt nu dat het een hw probleem is dat middels garantie via de verkoper opgelost moet worden.

Zijn er gebruikers met soortgelijke ervaring ?
En wellicht adviezen / oplossingen ?
Met de mail van Athom naar de verkoper en garantie claimen ?

Kan niet moeilijk zijn, die kunnen deze weer bij hun verkoper of Athom claimen lijkt me...

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 18:54
Ja, dat ga ik nu doen.
Ten einde raad ook nog een factory reset procedure proberen te doen maar ook daar reageert hij niet op.

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:33
IceM schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:21:
Ik ben mijn wc opnieuw aan het opbouwen en wil in het (verlaagd) plafond graag een aanwezigheidsmelder maken zodat de verlichting vanzelf aan en uit gaat. Ik heb slechte ervaringen met PIR sensoren dus wil graag een mmWave sensor hebben met vaste voeding die ik netjes in het plafond kan verwerken.

Ik heb deze Tuya sensor aangeschaft maar die werkt niet met Homey. Ik kan alleen niet echt iets vinden wat ik zo in het plafond kan verwerken. Op de Homey site staat wel een lijst met mmWave sensoren, maar dit zijn 'losse' sensoren, niet om mooi in het plafond te plaatsen.

Weet iemand toevallig of er wel iets te krijgen is wat aan mijn wensen voldoet en werkt met Homey?
Sonoff echt een aanrader

• IceM
Tnx! Dit is precies wat ik zocht!

...

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 21:38
Dit is wel fancy ja! Gaat ook in winkelmandje hier! Zie alleen dat Homey niet als comp. platform staat genoemd?

Weet iemand of de sonoff SNZB-06P24 (mmwave) ook met Homey werkt? (de verschillende zones apart toont?)

[ Voor 13% gewijzigd door Axel op 05-09-2026 10:30 ]

• Jpiek
https://homey.app/nl-nl/app/se.styrahem.sonoff.zigbee/Sonoff/

De Homey App voegt ondersteuning toe voor Sonoff apparaten. :

-Sonoff SNZB-06P (Aanwezigheidsdetector)

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 21:38
Jpiek schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:21:
https://homey.app/nl-nl/app/se.styrahem.sonoff.zigbee/Sonoff/

De Homey App voegt ondersteuning toe voor Sonoff apparaten. :

-Sonoff SNZB-06P (Aanwezigheidsdetector)
Maar ook de 06P24 is de hamvraag dat is mm wave variant

• Jpiek
Die wordt niet expliciet genoemd nee.

https://community.homey.app/t/ik-heb-mijn-sonoff-presence-sensor-verplaatst-en-nu-werkt-hij-onvoldoende/156297

Beetje warrig verhaal daar maar lijkt alleen als generic zigbee device te installeren, wat feitelijk 'Nee' is...

• capibaragup
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01:15
Hoe meer ik lees hoe ingewikkelder het begint te worden. Ik merk dat mijn vraag met verschillende topics te maken heeft. Toch stel ik mijn vraag hier omdat mijn apparaten volgens mij aan te sturen zijn met homey.

Ik heb bescheiden wensen, puur gericht op stroomverbruik. Ik wil de volgende apparaten aansluiten :

-Remeha Elga Ace hybride warmtepomp4kwh

-2 Marstek 5 kWh stekker batterij.

- zonnepanelen Solar edge

Wat wil ik aansturen?

Ik wil sturen op dynamische stroomprijzen. Mijn Remeha kan dit met een Shelly plug en homey. De warmtepomp gaat harder werken wanneer de prijzen laag zijn. Echter, hij moet op dat moment de batterijen niet leeg maken, sterker nog, die wil ik dan opladen als dit qua tarieven interessant is ivm met laad en ontlaad verliezen.

Zou dit mogelijk zijn met de basisversie ? Moeten de thuisbatterijen dan ook een plug?

2x marstek Venus 5 kWh. Remeha Elga Ace 4kwh

• Jpiek
Hoe kan de Remeha nu je batterij leeg trekken als beide stroom importeren van het net omdat de prijs laag is ?
De batterij móet, 'desnoods' met Homey, geforceerd gaan laden...

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
capibaragup schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:43:
Hoe meer ik lees hoe ingewikkelder het begint te worden. Ik merk dat mijn vraag met verschillende topics te maken heeft. Toch stel ik mijn vraag hier omdat mijn apparaten volgens mij aan te sturen zijn met homey.

Ik heb bescheiden wensen, puur gericht op stroomverbruik. Ik wil de volgende apparaten aansluiten :

Wat wil ik aansturen?

Ik wil sturen op dynamische stroomprijzen. Mijn Remeha kan dit met een Shelly plug en homey. De warmtepomp gaat harder werken wanneer de prijzen laag zijn. Echter, hij moet op dat moment de batterijen niet leeg maken, sterker nog, die wil ik dan opladen als dit qua tarieven interessant is ivm met laad en ontlaad verliezen.

Zou dit mogelijk zijn met de basisversie ? Moeten de thuisbatterijen dan ook een plug?
All gekeken naar de mogelijkheden van SlimLaden?

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03:47

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ramtka schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:25:
[...]

All gekeken naar de mogelijkheden van SlimLaden?
Dat zou ook mijn advies zijn. Denk dat alles wat je wil al grotendeels kan in die app en de ontwikkelaar werkt echt als een malle aan allerlei nieuwe slimme aanvullingen.

• capibaragup
vanenkelen schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:44:
[...]

Dat zou ook mijn advies zijn. Denk dat alles wat je wil al grotendeels kan in die app en de ontwikkelaar werkt echt als een malle aan allerlei nieuwe slimme aanvullingen.
Jullie bedoelen de Slim Laden app van Homey? Dan moet ik eerst een Homey pro of mini aanschaffen?

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

capibaragup schreef op zondag 6 september 2026 @ 17:50:
[...]

Jullie bedoelen de Slim Laden app van Homey? Dan moet ik eerst een Homey pro of mini aanschaffen?
Ja die bedoel ik (bedoelen we). Ik had nog niet scherp dat je ook nog een homey moet kopen.

Maar inderdaad, dan moet je eerst een homey pro of mini aanschaffen.

Maar ik zou me dan eerst een rustig inlezen in de Slim Laden app. Op het homey community forum is een enorm topic over deze app. Daar kan je je lol op.

Kijk daar of jouw apparaten al ondersteund worden en of de mogelijkheden van de app voldoen aan wat jij wil.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 23:04
Ik wil iets simpels maar het lukt mij niet. Je kan in de Homey zien wat de verwachting is dat er aan zonne-energie morgen wordt opgewekt. Dat is mooi in de grafiek in de app van homey te zien.

Nu wil ik de avond van te voren een melding krijgen van homey waarin deze informatie staat. Bijvoorbeeld: Morgen tussen 11:00 en 13:00 wordt er 3kWh verwacht aan zonne-energie. Dan kan ik mijn "domme" wasmachine instellen dat deze over x uren moet starten zodat deze precies start op het moment dat mijn zonnepanelen genoeg leveren.

Uiteraard kan ik gewoon de avond van te voren de grafiek raadplegen, maar het zou mooi zijn dat ik er een bericht van zou krijgen. Dat is mij nog niet gelukt, iemand een idee?

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 11:56
Na dat in het nieuws kwam dat LG monitoren hun privacy niet op orde had zijn nu de LG televisies aan de beurt. Op het moment dat ook Homey als onderdeel van LG in de klauwen van Serge Matta valt komt er wel heeveel Privacy gevoelige data bij LG te liggen!

Maak me wel een beetje zorgen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54

Ethirty

Who...me?

Fijne feature, een terugleverprijs die nergens beschikbaar is in een flow. Mis ik daarin iets of wordt je geacht dan maar weer een app te installeren?

Ik vind Homey echt fijn werken en ik heb nu dingen die me voorheen nooit lukten, maar halfbakken functionaliteit toevoegen kan ik echt slecht tegen. Ook geen begin of eind tijd van prijs(afspraak) X. Nee, dan doet Homewizard het met zijn termijn gebaseerde prijzen systeem beter.

Zo moeilijk implementeren lijkt me dat toch niet. Zeker in aanloop van het einde van salderen zou een flexibel prijs systeem heel veel waarde hebben (gebruik zon want verkoop is niks waard). Ze willen er notabene een EMS van/bij maken 🤷🏻‍♂️

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-09 01:21

Wat wil ik aansturen?

Ik vraag mij af of je Homey wil gebruiken of daadwerkelijk nodig hebt. Met een stekker van bijv. Homewizard kan je je waterpomp instellen op de laagste prijzen of evt. op tijd. (Shelly heeft misschien ook een vergelijkbare versie maar die ken ik niet). Ik weet wel dat je met een Homewizard stekker en de P1 meter van Homewizard een heel eind komt om te bereiken wat je wil. De app. van Homewizard ziet er fantatisch uit en ik verwacht dat ze jouw omvormer ook kunnen uitlezen. Dat laatste is meestal met vertraging, je kunt daarom evt. ook een kWh-meter voor je zonnepanelen in de meterkast inbouwen. (Ik zag dat Shelly met een module uit komt die de stroom kan meten en die tevens een stop is maar ik weet niet of die al ruim verkrijgbaar zijn) Shelly heeft uiteraard ook zelf mogenlijkheden om de stroom van je zonnepanelen te meten, zij gebruiken zo ver ik weet klemmen. Misschien net iets robuuster maar voordeel van Homewizard is dat je de standen ook daadwerkelijk in de meterkast kan uitlezen, de kwh-meter is ook MID gekeurd. (Dit laatste kan handig zijn als je een laadpaal hebt en bijv. een eigen bedrijf)

*Wil je dat homewizard je omvormer uitleest dan kost dat €1 per maand.

Bedenk wel dat extra hoog stoken met de wp op de goedkoopste uren alleen zinvol is als je met de vloer kan bufferen. Als je geen vloerverwarming hebt zou het zinvoller kunnen zijn om te sturen met je thermostaat als dat via een schema mogenlijk is. Een kleine nachtverlaging die je in kleinere stapjes weer in de ochtend omhoog brengt. Overdag is heestal het warmst en profiteer je van een hoger COP. Valt na verwachting vaak samen met iets lagere tarieven.

Afhankelijk van je merk batterij kun je daar ook de laagste prijs instellen.Alleen als je die op Nom laat staan, wordt de batterij leeg getrokken door de wp. Welk merk batterij heb je?

Homewizard is jouw eenvoudige situatie denk ik, de meest eenvoudige optie, als je batterij ook aanstuurbaar is. Wil je de batterij ook zien in de app. van Homewizard dan moet je op de batterij een socket van Homewizard zetten. Met vermogen wil je ontladen? Met meer dan 800W, heeft je batterij een eigen groep nodig. Die socket moet je wel ik de gaten of deze niet te warm wordt, maar dat moet je naar mijn mening met een stekkerbatterij altijd doen.

Mocht je de Homewizard methode niet voldoende vinden, dan kan je vandaaruit opschakelen naar Homey. Je hebt dan alles in bezit om te meten. Homey kan je omvormer ook met vertraging uitlezen. Deze kan waarschijnlijk (afhankelijk van merk) je batterij rechtstreeks uitlezen. Een P1 meter heb je altijd nodig, ze hebben er evt. een van hun merk zelf

(later zal ik een een video plaatsen)

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• Jeetwee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 14:45

Wat wil ik aansturen?

Ik heb net mijn Marstek v3 aan Homey gekoppeld. Als je dat doet via de Modbus TCP (bedraad LAN vereist) + Homey Marstek app, dan kan je buiten de standaard modi van de Marstek heel mooi op basis van de dynamische uurtarieven opladen en ontladen. En kan je ook de Remeha en de Marstek apart aansturen (Shelly kan ook in de Homey-aansturing) Een extra plug is niet nodig. Ik gebruik overigens de Self Hosted Server.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 23:04
Die had ik inderdaad gevonden maar met de flowkaarten die daarbij horen kwam ik niet ver. Er is namelijk geen flow kaart die aangeeft tussen welke uren morgen de zonne-productie maximaal is. Hij geeft alleen maar aan de verwachte productie maar niet hoe laat.
In de grafiek kan je dat wel zien, dus de info is aanwezig alleen hoe haal ik die eruit zodat ik deze in een flow kan gebruiken?

[ Voor 10% gewijzigd door chippie777 op 07-09-2026 15:39 ]

• WAF1
Ethirty schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:24:
[...]

Fijne feature, een terugleverprijs die nergens beschikbaar is in een flow. Mis ik daarin iets of wordt je geacht dan maar weer een app te installeren?

Ik vind Homey echt fijn werken en ik heb nu dingen die me voorheen nooit lukten, maar halfbakken functionaliteit toevoegen kan ik echt slecht tegen. Ook geen begin of eind tijd van prijs(afspraak) X. Nee, dan doet Homewizard het met zijn termijn gebaseerde prijzen systeem beter.

Zo moeilijk implementeren lijkt me dat toch niet. Zeker in aanloop van het einde van salderen zou een flexibel prijs systeem heel veel waarde hebben (gebruik zon want verkoop is niks waard). Ze willen er notabene een EMS van/bij maken 🤷🏻‍♂️
Naar mijn indruk ik het wel mogelijk maar moet je wel een bepaalde app. installeren. Die moet dan elke dag de prijzen ophalen op ...markt. Met een opslag kan je dan berekenen welke prijs jouw leverancier berekend. Welke app. dat moet je even aan AI vragen. In principe zullen daar ook wel meer mogelijkeheden voor zijn.

Voordat ik mijn Homey kocht (Ik heb hem net) heb ik aan Claude gevraagd of wat ik wil, mogenlijk is dus een brainstorm sessie gehouden. Ik denk niet dat hij mij toen naar de app. Slimladen door verwees. Power by the Hour werd wel genoemd zijdeling genoemd maar schijnt ook voor de complexere gevallen te zijn. Maar Homey zelf gaat zelf ook steeds meer doen zie vanaf minuut 41.50 voor toelichting.

Video Groene Nerds

Ik verwacht dat het dus goed komt.

Hoekhuis 1993, Quatt V1,5 hybride, Tado V3+, 2 Chills, 14 zonnepanelen O/W, Apsystems, Radiatoren, Indevolt 2000 powerflex, laadpaal Eneco Connectric, gebruik Homewizard-meters, toekomstig EMS Homey Pro

• WAF1
Weet iemand toevallig hoe je je zonnepanelen kan invoeren als deze niet op het zuiden liggen? Eingelijk bedoel ik waar kan je terugzien wat je hebt ingevoerd. De volgende aanwijzingen heb ik gevolgd.

https://support.homey.app/hc/en-us/articles/28016560594844-Configure-your-solar-panels-for-a-more-accurate-forecast

Naar mijn inzien is toen ook de forcast aangepast, de verwachting bijgesteld. Maar ik weet niet zo goed waar ik kan controleren of ik het juiste heb ingevuld. (Ik wek na de aanpassing meer op dan verwacht)

ik heb het met behulp van AI gevonden. Een groep was denk ik niet opgeslagen, deze heb ik opnieuw toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door WAF1 op 07-09-2026 18:08 ]

• veetee
  • Laatst online: 07:45
Als je klant van Tibber bent, die heeft een Homey app waarmee je wat met flows kunt doen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

WAF1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:39:
[...]

Maar Homey zelf gaat zelf ook steeds meer doen zie vanaf minuut 41.50 voor toelichting.

Video Groene Nerds

Ik verwacht dat het dus goed komt.
Ja die had ik gezien. Maar als stap 1 is om de terugleverprijs te implementeren een half jaar nadat de meeste dynamische leveranciers 2 tarieven hanteren en een paar maanden voor einde salderen daar geeneens de simpelste flows aanhangen (lijkt me een copy-paste met een andere input). 🤷🏻‍♂️

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

veetee schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:17:
Als je klant van Tibber bent, die heeft een Homey app waarmee je wat met flows kunt doen.
Niet veel meer dan wat Homey zelf al kan. Ook geen aparte flows voor terugleveren overigens.

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 22:14
Het valt me op dat de Energy API t.b.v. de dynamische energieprijzen er wel heel erg vaak uit ligt. Dit schopt een aantal flows in de war. Is er een betrouwbaardere app beschikbaar op Homey waarmee ik flows kan maken als back-up?

Ik gebruik het vooral voor het identificeren van de goedkoopste 3-4 uren van een dag. Als 'when' kaart, evenals 'and' kaart.
edit:
ik heb back-ups middels Power by the Hour toegevoegd aan m'n Advanced Flow

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten16 op 08-09-2026 12:26 ]

• WAF1
Ethirty schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:06:
[...]

Ja die had ik gezien. Maar als stap 1 is om de terugleverprijs te implementeren een half jaar nadat de meeste dynamische leveranciers 2 tarieven hanteren en een paar maanden voor einde salderen daar geeneens de simpelste flows aanhangen (lijkt me een copy-paste met een andere input). 🤷🏻‍♂️
Ik kijk even snel wat in mijn situatie mogelijk is door het aan Claude te vragen. Ik kan bijv. de prijzen van Zonneplan via de app. van hun binnen halen. Die informatie kan ik gebruiken in Power by the Hour. En zo zijn er mogelijk wel meer opties. Maar ik zelf ben nog niet zover, ik heb bovendien met een complexe sitiatie te maken (White label paal die we niet zelf kunnen aansturen, de integratie moet via de auto) waarvoor we een kWh-meter om de laadpaal te meten gaan plaatsen. En zo zal elke situatie net anders zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat wat je wil nu al mogelijk is maar je moet in deze fase nog wel aps van derden gebruiken. (Prijs instellen kan waarschijnlijk ook rechtstreeks in Homey)

• TKroon
  • Niet online
@WAF1 ik haal al een ruime tijd de data via een script op bij nordpool om 13:00, en zet die json-data als tekst in een variabele. Daarna kun je ermee doen wat je wilt (met een ander script). Ik gebruikte daarvoor veel PbtH, maar die verzaakte wel eens, en de prijzen kwamen pas na 15:00 binnen. Regelmatig had ik dus de auto al bijna vol terwijl ik om 13:00 al had kunnen weten dat de prijzen morgen 2x lager lagen.

• raq
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 11:57

raq

Jasper1975 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:10:
Na dat in het nieuws kwam dat LG monitoren hun privacy niet op orde had zijn nu de LG televisies aan de beurt. Op het moment dat ook Homey als onderdeel van LG in de klauwen van Serge Matta valt komt er wel heeveel Privacy gevoelige data bij LG te liggen!

Maak me wel een beetje zorgen.
Deel de zorg, eens kijken hoe dit nieuws verder gaat. Maar "This integration will provide LG with deeper insights into customer usage patterns and expedite the delivery of personalized services." uit t persbericht van de overname voorspelt doorgaans de richting waar het naartoe beweegt, niet veel goeds.
Heb nu geen tijd om te switchen naar HA, maar dat zou zo een kerstprojectje kunnen worden.

De tijd leert of het tij keert

• Sjalabert

• IceM
Inmiddels heb ik hem geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s9Wvc3nq/Screenshot-2026-09-13-at-10-49-16.png

Ik heb hem aangesloten op deze 5v LED driver waar ik een USB-A connector aan heb gesoldeerd. Werkt perfect, nogmaals bedankt.

...

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:30

DON PAPA

Tweaker-fan

Kun je wat meer uitleg geven? Want voor dat geld wordt zo'n knop een stuk interessanter om mee bezig te gaan...

• Sjalabert
DON PAPA schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:41:
[...]

Kun je wat meer uitleg geven? Want voor dat geld wordt zo'n knop een stuk interessanter om mee bezig te gaan...
Toen Athom vorige week de Homey Portal aankondigde (rond knopscherm, ~€ 250-300) dacht ik: dat moet toch ook te bouwen zijn met een goedkoop ESP32-bordje en wat hobby-uren? Dus ik heb een 2,1 inch rond touchscreen met draairing besteld op AliExpress (ESP32-S3, 480x480, zo'n € 40) en ben aan de slag gegaan. Inmiddels staat er een eerste werkende versie, dus hier een tussenstand.

Wat het nu doet:

- Startscherm met vijf "apps" in een ring: Lampen, Klimaat, Energy, Timer en Weer. Draaien = kiezen, drukken = openen.
- Lampen: draaien = dimmen, drukken = aan/uit, vegen = volgende lamp in de kamer. Dubbelklik zet alle lampen van de kamer uit.
- Klimaat: doeltemperatuur van de airco instellen met de ring, huidige temperatuur erbij.
- Energy: live P1-vermogen, zonopbrengst, huisverbruik en de stroomprijs van dit uur (via Power by the Hour).
- Zones wisselen door lang te drukken of te vegen op het startscherm.
- Alles praat rechtstreeks met Homey Pro via de lokale API, dus geen cloud.

De look is nagebouwd op de Homey-app in donkere modus: zelfde kleuren per categorie, Roboto-lettertype en lijn-iconen. Dat viel eigenlijk nog mee: fonts en iconen omzetten naar het scherm is een kwestie van een paar scriptjes.

Wat ik geleerd heb:

- De meegeleverde voorbeeldcode van de fabrikant had een paar fouten (verkeerde bestandsnamen, verkeerde library-versies). Als je dat eenmaal weet is het snel opgelost, maar het kostte me een middag.
- Let op met USB-kabels: de eerste die ik pakte deed alleen laden, geen data. Ik heb een hele avond gedacht dat het bord kapot was.
- Het bord kan alleen 2,4 GHz wifi.
- Wifi en zo'n RGB-scherm op een ESP32 zijn geen beste vrienden: zodra wifi aanstaat wordt het beeld onrustiger en trager. Daar ben ik nu mee aan het stoeien.

Wat nog niet goed is: de snelheid. De ring reageert nog met vertraging en het beeld ververst niet zo strak als bij een echte Portal. Dat is nu het grootste ding om op te lossen. Verder wil ik nog de echte apparaat-iconen uit Homey halen, Flow- en Mood-snelkoppelingen toevoegen en een 3D-geprinte standaard maken (het ontwerp ligt er al).

Kosten tot nu toe: het display (~€ 40) en een USB-kabel. De rest is tijd, en eerlijk gezegd is dat het leukste deel. Of het de Portal echt vervangt weet ik nog niet, maar als proof-of-concept ben ik er blij mee.

ow ja nog een toevoeging. Ik heb geen r**t verstand van programeren. Dus Claude is op dit moment mijn programeer brein.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alweer geen stroomprijzen, alweer geen (slim) warm water. Gaat lekker zo :/

En bij gebrek aan error afhandeling ben ik nu mijn automations met de hand aan het monitoren 8)7 Ik ga wel weer terug naar vaste tijdstippen.

• Sjalabert
Ethirty schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:25:

En bij gebrek aan error afhandeling ben ik nu mijn automations met de hand aan het monitoren 8)7 Ik ga wel weer terug naar vaste tijdstippen.
Gebruik je een specifieke app? want ik heb wel de stroomprijzen binnen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nee die van Homey zelf. Hun flow card doet precies wat ik nodig heb.

Het is de hele week al af en aan mis. Prijzen van morgen zijn er wel, raar 🤷🏻‍♂️

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ethirty schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:25:

Het begint inderdaad wel irritant te worden. Dit is al de 5e keer ofzo in de afgelopen 2-3 maanden.

Dan wordt het toch tijd om het wat redundanter in te richten met een externe app. Maar eigenlijk geen zin in. Homey wil steeds meer een HEMS rol pakken, dan moet dit toch wel heel robuust en op orde zijn.

• Jpiek
Ik gebruik PBTH, had ook wel wat issues maar is 2x (minstens) zo hard bezig dingen op te lossen. heeft inmiddels eigen ENTSOE en diverse bronnen/opties. Autoredundant.

En inmiddels een legio aan extra's die ik nog niet gebruik..

• capibaragup
WAF1 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:04:
[...]

Ik vraag mij af of je Homey wil gebruiken of daadwerkelijk nodig hebt. Met een stekker van bijv. Homewizard kan je je waterpomp instellen op de laagste prijzen of evt. op tijd. (Shelly heeft misschien ook een vergelijkbare versie maar die ken ik niet). Ik weet wel dat je met een Homewizard stekker en de P1 meter van Homewizard een heel eind komt om te bereiken wat je wil. De app. van Homewizard ziet er fantatisch uit en ik verwacht dat ze jouw omvormer ook kunnen uitlezen. Dat laatste is meestal met vertraging, je kunt daarom evt. ook een kWh-meter voor je zonnepanelen in de meterkast inbouwen. (Ik zag dat Shelly met een module uit komt die de stroom kan meten en die tevens een stop is maar ik weet niet of die al ruim verkrijgbaar zijn) Shelly heeft uiteraard ook zelf mogenlijkheden om de stroom van je zonnepanelen te meten, zij gebruiken zo ver ik weet klemmen. Misschien net iets robuuster maar voordeel van Homewizard is dat je de standen ook daadwerkelijk in de meterkast kan uitlezen, de kwh-meter is ook MID gekeurd. (Dit laatste kan handig zijn als je een laadpaal hebt en bijv. een eigen bedrijf)

*Wil je dat homewizard je omvormer uitleest dan kost dat €1 per maand.

Bedenk wel dat extra hoog stoken met de wp op de goedkoopste uren alleen zinvol is als je met de vloer kan bufferen. Als je geen vloerverwarming hebt zou het zinvoller kunnen zijn om te sturen met je thermostaat als dat via een schema mogenlijk is. Een kleine nachtverlaging die je in kleinere stapjes weer in de ochtend omhoog brengt. Overdag is heestal het warmst en profiteer je van een hoger COP. Valt na verwachting vaak samen met iets lagere tarieven.

Afhankelijk van je merk batterij kun je daar ook de laagste prijs instellen.Alleen als je die op Nom laat staan, wordt de batterij leeg getrokken door de wp. Welk merk batterij heb je?

Homewizard is jouw eenvoudige situatie denk ik, de meest eenvoudige optie, als je batterij ook aanstuurbaar is. Wil je de batterij ook zien in de app. van Homewizard dan moet je op de batterij een socket van Homewizard zetten. Met vermogen wil je ontladen? Met meer dan 800W, heeft je batterij een eigen groep nodig. Die socket moet je wel ik de gaten of deze niet te warm wordt, maar dat moet je naar mijn mening met een stekkerbatterij altijd doen.

Mocht je de Homewizard methode niet voldoende vinden, dan kan je vandaaruit opschakelen naar Homey. Je hebt dan alles in bezit om te meten. Homey kan je omvormer ook met vertraging uitlezen. Deze kan waarschijnlijk (afhankelijk van merk) je batterij rechtstreeks uitlezen. Een P1 meter heb je altijd nodig, ze hebben er evt. een van hun merk zelf

(later zal ik een een video plaatsen)
Ik heb inmiddels de aansturing Remeha wp via de warmtewizard rond. Blijkt ook mogelijk via Tibber Slim stoken met mijn via Homey gekoppelde thermostaat. De Marstek batterijen blijven een uitdaging. Hiervoor moet ik met modbus aan de slag. De ai stand is te beperkt. Die gaat ook laden bij kleine prijsverschillen. Ik moet adapters regelen en kabelboompjes aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door capibaragup op 15-09-2026 10:04 ]

• WAF1
capibaragup schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:59:
[...]

Ik heb inmiddels de aansturing Remeha wp via de warmtewizard rond. Blijkt ook mogelijk via Tibber Slim stoken met mijn via Homey gekoppelde thermostaat. De Marstek batterijen blijven een uitdaging. Hiervoor moet ik met modbus aan de slag. De ai stand is te beperkt. Die gaat ook laden bij kleine prijsverschillen. Ik moet adapters regelen en kabelboompjes aansluiten.
Fijne oplossing. Iedereen is nu de salderingsregeling afloopt op zoek (of zou moeten zijn) hoe je je stroom slim kan gebruiken.

• Jpiek
Ik zoek een tip voor het volgende :

We hebben een aantal Fancoils in huis, die zijn vanaf de bovenzijde te bedienen maar ook via de Tuya Local app. Omdat een van de Fancois net onder een vensterbank zit kun je slecht bij de up-down knoppen voor de temperatuur.

Dat wil ik afvangen met een draadloze knop via Homey. Maar ik wil ook via een flow de temperatuur instellen dus een draai-dimknop moet niet een Min-Max stand hebben maar 'doordraaien'. Anders stata straks de knop op 'Max' terwijl ik via een flow een lage temp ingesteld heb en kun je dus de temp niet meer verhogen... Of ik moet een knop met Up en Down hebben. Een aan-uit functie zou een leuk extra zijn (voor aan/uitzetten van de Fan) maar is geen must.

Gezien de toepassong geen knop van 40 euro ofzo, en het liefst bruikbaar met een van mijn bestaande Apps : Frient, Sonoff, RobbSmart, KlikAanKlikUit, Shelly, Somfy (??)

• Idefix70
Jpiek schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:46:
Ik zoek een tip voor het volgende :

We hebben een aantal Fancoils in huis, die zijn vanaf de bovenzijde te bedienen maar ook via de Tuya Local app. Omdat een van de Fancois net onder een vensterbank zit kun je slecht bij de up-down knoppen voor de temperatuur.

Dat wil ik afvangen met een draadloze knop via Homey. Maar ik wil ook via een flow de temperatuur instellen dus een draai-dimknop moet niet een Min-Max stand hebben maar 'doordraaien'. Anders stata straks de knop op 'Max' terwijl ik via een flow een lage temp ingesteld heb en kun je dus de temp niet meer verhogen... Of ik moet een knop met Up en Down hebben. Een aan-uit functie zou een leuk extra zijn (voor aan/uitzetten van de Fan) maar is geen must.

Gezien de toepassong geen knop van 40 euro ofzo, en het liefst bruikbaar met een van mijn bestaande Apps : Frient, Sonoff, RobbSmart, KlikAanKlikUit, Shelly, Somfy (??)
Als je de temp wilt aflezen is de aqara thermostaat wellicht wat. Zelf even app voor maken. Of neem een knop van bv Sonoff. 1x indrukken envasthouden is temp naar beneden yot loslaten, 2x indrukken is toggle aan of uit, 2x indrukken temp omhoog tot loslaten.

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-09-2026 08:16 . Reden: Quote fix ]

• Jpiek
Thermostaat is iha te duur, en na wat perikelen met Aqara temp sensors ben ik ok een beetje klaar met dat merk...

Knop ingedrukt houden is geen werkbare WAF helaas..

• Idefix70
Waarom laat je je vrouw überhaupt ergens aan zitten? Jou inschatten kun je het ook echt domotica proof maken en de fancoils geheel automatisch aansturen. Benieuwd naar je oplossing

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:07

elsinga

=8-)

Hier komt binnenkort een warmtepomp, zeer waarschijnlijk een sanitair warm water warmtepomp met SG Ready aansluiting. Met die SG Ready aansluiting kun je schakelen tussen 4 modi: standby (geen opwarming), standaard (opwarming naar normale temperatuur), boost (opwarming naar hogere temperatuur -> +10 graden) en nood (opwarming naar hogere temperatuur met bijschakeling van noodverwarming COP1).

Inmiddels daarvoor een Homey advanced flow draaien die de SG Ready aansluiting kan aansturen (middels een Shelly 2PM Gen3, maar als het niet het model wordt die met 230v wordt gestuurd kan het ook met 2x een Shelley 1 v3). Ik stuur aan op prijs, waarbij ik standaard 3 prijs zones heb: duurste kwart, goedkoopste kwart en de helft er tussenin (als voorbeeld met duurste = 0,40 en goedkoopste 0,0 -> zones 0,40-0,30, 0,30-0,10 en 0,10-0,00). Ik definieer nog extra zeer laag bij prijs <= EB+BTW (inkoop nul of lager) en gratis bij netto onder nul.

De aansturing werkt als volgt:
  • stroom duur -> standby
  • stroom middel -> standby
  • stroom laag -> standaard, tenzij er nog 8 goedkopere uren aankomen, dan standby
  • stroom zeer laag -> boost
  • stroom gratis -> nood
  • als knop "negeer hogere tarieven" aan is, dan ook bij middel en duur naar standby
Die laatste kan ik ook gebruiken als er een tijd lang geen opwarming is geweest vanwege te hoge tarieven, maar dan moeten ze wel langere tijd erg hoog zijn geweest.

Nu aan het testen zonder dat de boiler er al is, door de SG Ready stand en de relatieve stroomprijs op mijn dashboard te tonen. Tot nu toe doet het wat ik wil. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Jpiek
Idefix70 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:25:
Waarom laat je je vrouw überhaupt ergens aan zitten? Jou inschatten kun je het ook echt domotica proof maken en de fancoils geheel automatisch aansturen. Benieuwd naar je oplossing
Dat heeft niets te maken met de wens om in een bepaalde kamer tijdelijk een hogere ruimtetemperatuur te willen. Afgezien daarvan ; die temp is desnoods ook op de fancoil zelf in te stellen.

Ons huis staat in NL niet in China dus ik dicteer geen ruiimtetemperatuur.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32
Nevermind, ik had 2 posts lager moeten lezen... ;-)

Als ik op je ali link kijk, moet ik dan het device en de kit hebben? of alleen device?

[ Voor 12% gewijzigd door miel op 16-09-2026 14:25 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 08:35
Ik heb een windmeter waarvan ik de variabelen Windkracht en Windstootkracht gebruik om te bepalen of mijn zonnescherm in of uit moet. Nu vind ik dat Windkracht te weinig rekening houdt met windstoten (die het scherm beschadigen), maar de Windstootkracht fluctueert juist heel erg.
Hoe zou ik een soort van rolling average (maar dan rolling maximum) kunnen doen, waardoor Homey telkens de de hoogste windstootkracht in het laatste halfuur opslaat in een nieuwe variabele?
Ik heb nu een oplossing als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLDPF7R8-uGNwKvwoGey8nHPO38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcLjpnyRWpBwCgCWRzx8DQQp.png?f=fotoalbum_large
Probleem met deze oplossing dat het maximum een halfuur blijft. Maar als precies na dat halfuur er toevallig geen windstoot is, wordt de waarde sterk verlaagd wordt (en gaat het scherm weer uit). Kort daarna bij de volgende windstoot wordt de variabele weer verhoogd (en gaat het scherm weer in). Dat probeer ik nog te ondervangen. Suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 16-09-2026 16:01 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

• Jpiek
Tussendoor met een 'leeglopende' variable de waarde langzaam verlagen oid ? En pas als die onder een bepaald punt is het scherm weer laten openen ?

• veetee
  • Laatst online: 07:45
Niet in vaste tijdsblokken middelen, maar je zou met een "gewogen voortschrijdend gemiddelde" kunnen werken, zie Wikipedia: Voortschrijdend gemiddelde

Hoe je dat in een Homey flow of script zou moeten gieten weet ik nu even niet, ben nu op vakantie dus staat mijn hoofd er niet naar om daar in te duiken. Maar zoiets zou wel moeten werken, met de weegfactoren afnemend naarmate het tijdspunt verder weg ligt.
edit:
waarschijnlijk kan zoiets wel met de app 'Insight Trends Reloaded' https://homey.app/nl-nl/app/com.spkes.insightTrendsReloaded/Insight-Trends-Reloaded/

[ Voor 21% gewijzigd door veetee op 16-09-2026 17:18 ]

• Sjalabert
miel schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:22:
[...]

Nevermind, ik had 2 posts lager moeten lezen... ;-)

Als ik op je ali link kijk, moet ik dan het device en de kit hebben? of alleen device?
Beide, want via de kit programmeer je hem

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32
even hier checken....

Ik heb een homey pro en een wirwar aan apparaten en protocollen.... We hebben een garagepoort met een asun 650 (klikaanklikuit) die ik bedien met een kaku knop. Die knop weigert regelmatig dienst (terwijl de batterij wel vol is) en dat is niet goed voor de WAF.

Zijn er goede alternatieven? Ik zie zigbee/zwave knoppen, weinig wifi mogelijkheden meer helaas..

NFC tag zou ook kunnen (allemaal iphone gebruikers in huis), maar als je je telefoon pakt, kun je net zo goed Homey zelf openen..

Wie maakt ons blij?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Jpiek
klikaanklikuit meld niet terug of een actie 'uitgevoerd' is.

Idd kiezen voor een ander protocol/knoppen: Zigbee bv en tussen de knop en je Homey bij voorkeur nog ergens een met netspanning gevoed Ziugbee-device als router (tussenstekkers zijn ideaal imho)

• Idefix70
miel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:08:
even hier checken....

Ik heb een homey pro en een wirwar aan apparaten en protocollen.... We hebben een garagepoort met een asun 650 (klikaanklikuit) die ik bedien met een kaku knop. Die knop weigert regelmatig dienst (terwijl de batterij wel vol is) en dat is niet goed voor de WAF.

Zijn er goede alternatieven? Ik zie zigbee/zwave knoppen, weinig wifi mogelijkheden meer helaas..

NFC tag zou ook kunnen (allemaal iphone gebruikers in huis), maar als je je telefoon pakt, kun je net zo goed Homey zelf openen..

Wie maakt ons blij?
Shelly plus gebruiken met wifi of zigbee wat je wilt. Er zijn wifi knoppen. Keuze genoeg en anders AI gebruiken voor beste oplossing in jouw situatie

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik probeer met homey zoveel mogelijk wifi apparaten te vermijden aangezien die vaak internet/cloud nodig hebben om te werken en het grote voordeel van homey is nu juist dat het ook werkt als er geen internet is.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 19:49
Ik had voor mijn rolluiken ook de Asun van KlikAanKlikUit, maar ben overgegaan naar de Zwave knoppen van Fibaro Walli Rolluikschakelaar, voordeel is met directe handbediening en perfecte instelmogelijkheden. Als je een goed Zwave netwerkje hebt rocksolid.

[ Voor 36% gewijzigd door MadDog11 op 18-09-2026 13:43 ]

• Jpiek
Elac schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:49:
Ik probeer met homey zoveel mogelijk wifi apparaten te vermijden aangezien die vaak internet/cloud nodig hebben om te werken en het grote voordeel van homey is nu juist dat het ook werkt als er geen internet is.
Ik heb voor mijn Wifidevices alleen cloud nodig als de apparaten alleen via de cloud werken, en dus via een app zoals m'n thermostaat. Voor Shelly e.d. geldt dat iig niet.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb voor mijn rolluiken eerst Fibaro roller shutter modules gebruikt.
Deze hadden best wel eens de neiging om niet te sluiten of openen via een flow.
Hier moest dan een vertraging op zodat ze niet allemaal tegelijk een commando kregen.

Nu heb ik deze vervangen voor Shelly 2pm gen4 modules en deze reageren allemaal tegelijk en echt direct.
Deze werken direct via het ip adres en hoeven niet via de cloud verbonden te zijn om te gebruiken.

Waar ik wel gedoe mee heb zijn mijn LG airco's die ik alleen via de cloud kan bedienen.
Deze hebben dan ook toegang nodig naar Noord Korea.
Deze had ik in mijn router op de blacklist staan dus krijg ze niet bediend als ik dit toesta.

• TKroon
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:25:
Ik heb voor mijn rolluiken eerst Fibaro roller shutter modules gebruikt.
Deze hadden best wel eens de neiging om niet te sluiten of openen via een flow.
Hier moest dan een vertraging op zodat ze niet allemaal tegelijk een commando kregen.

Nu heb ik deze vervangen voor Shelly 2pm gen4 modules en deze reageren allemaal tegelijk en echt direct.
Deze werken direct via het ip adres en hoeven niet via de cloud verbonden te zijn om te gebruiken.

Waar ik wel gedoe mee heb zijn mijn LG airco's die ik alleen via de cloud kan bedienen.
Deze hebben dan ook toegang nodig naar Noord Korea.
Deze had ik in mijn router op de blacklist staan dus krijg ze niet bediend als ik dit toesta.
Je kunt zo’n IR zender kopen. Die kun je commando’s leren en die kun je in flows aanroepen. Je hebt alleen geen terugkoppeling welke modus actief is als je ook de echte afstandsbediening of de app gebruikt. Ik gebruik er een voor mijn airco (geen LG) en dat werkt 10x beter dan de cloud ooit gedaan heeft.
edit:
Broadlink RM4C mini

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is ook wel een idee.
Alleen moet ik dan weer een extra voeding hebben en dat ding op een logische plek verstoppen.
En dat op meerdere slaapkamers.

• TKroon
  • Niet online
Crxtreem schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:36:
Is ook wel een idee.
Alleen moet ik dan weer een extra voeding hebben en dat ding op een logische plek verstoppen.
En dat op meerdere slaapkamers.
Een alternatief is dat je de LG airco’s lekker met de cloud laat praten, maar elke verbinding op je LAN blokkeert.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:52
Noord-Korea? Niet Zuid?

• WAF1
Jpiek schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:40:
klikaanklikuit meld niet terug of een actie 'uitgevoerd' is.

Idd kiezen voor een ander protocol/knoppen: Zigbee bv en tussen de knop en je Homey bij voorkeur nog ergens een met netspanning gevoed Ziugbee-device als router (tussenstekkers zijn ideaal imho)
Ik had dit voor het op te bouwen "slimme"huis op het oog.

https://www.robbshop.nl/aeotec-range-extender-zigbee-signaal-repeater-voor-zigbee#reviews

Ook in Z-wave uitvoering verkrijgbaar. Kan een grotere afstand overbruggen.

• Jpiek
Range-extenders zijn onzin. Vrijwel élk netgevoed Zigbee of Zwave device doet hetzelfde én heeft daarnaast nog een andere functie. Daarmee is een extender dus eigenlijk gewoon altijd te duur voor wat hij doet imho...

Extra afstand is volgens mij onzin want je bent ook afhankelijk van het device wat het signaal op moet vangen en de status terug moet melden.

Ik zou echt altijd een tussenstekker plaastsen of een 3aderige lichtschakelaar 'waar hij toch wel handig is'

• rikadoo
  • Niet online
Voor de mensen die gratis de Anker Smart Plugs hebben gekregen bij hun batterij, of gewoon gekocht hebben en willen deze gebruiken met Homey, ik heb een app gemaakt voor de Anker Solix Smart Plug Gen 2 (eerste versie zou ook moeten werken)

Nu in test en opgestuurd voor verificatie, het is mijn 1e app dus hoop dat ik alles goed gedaan heb:
https://homey.app/nl-nl/app/nl.rikadoo.ankersolix/Anker-SOLIX-Local/test/

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:21
miel schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:08:
even hier checken....

Wie maakt ons blij?
Shelly heeft div oplossingen. met als voordeel al heeft dat niets met Homey te maken dat je Shelly ook via CarPlay / Android Auto kunt bedienen. En dat is best handig vanuit de auto

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Jpiek schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:19:
Range-extenders zijn onzin. Vrijwel élk netgevoed Zigbee of Zwave device doet hetzelfde én heeft daarnaast nog een andere functie. Daarmee is een extender dus eigenlijk gewoon altijd te duur voor wat hij doet imho...

Extra afstand is volgens mij onzin want je bent ook afhankelijk van het device wat het signaal op moet vangen en de status terug moet melden.

Ik zou echt altijd een tussenstekker plaastsen of een 3aderige lichtschakelaar 'waar hij toch wel handig is'
Helaas andere ervaring. Ik heb op alle verdiepingen in mijn huis een aantal netgevoede inbouwschakelaars en dimmers van Robb en Icasa die officieel als versterkers/range extenders zouden moeten werken, maar dit niet voor alle end-devices konden/wilden. Dat kan natuurlijk ook aan de end-devices liggen, maar in mijn geval hielp het plaatsen van twee IKEA signaalversterkers in mijn huis om die end-devices wel stabiel in het Zigbee netwerk te krijgen. Het betrof end-devices van Aqara (heel vaak) en Sonoff (soms) die het netwerk regelmatig verlieten en dan weer opnieuw gepaird moesten worden. Met de Ikea versterkers was dit gedrag over.

• Jpiek
Aqara... Met alle respect, maar die komen er hier niet meer in*. Zelfs in deezelfde kamer als m'n Homey verloren die nog de verbinding. Ik heb wel (steeds meer) Sonoff en daarnaast bv Frient, en geen centje pijn.

Ik denk eerder een issue met wel/niet compatible Zigbee dan dat het fpecifiek de range extenders geweest zijn..

*Aqara wijkt af van de standaard Zigbee standaard heb ik her en der gelezen...

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:55
Jpiek schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:34:
Aqara... Met alle respect, maar die komen er hier niet meer in*. Zelfs in deezelfde kamer als m'n Homey verloren die nog de verbinding. Ik heb wel (steeds meer) Sonoff en daarnaast bv Frient, en geen centje pijn.

Ik denk eerder een issue met wel/niet compatible Zigbee dan dat het fpecifiek de range extenders geweest zijn..

*Aqara wijkt af van de standaard Zigbee standaard heb ik her en der gelezen...
Met Agara geen moeite, wel altijd in de buurt van een lamp of iets dergelijks

Bing

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste