Goofyduck384 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:59:
Waarmee maken jullie een dashboard?
Ik zie mooie voorbeelden voorbij komen, maar die zijn niet met de dashboard knop gemaakt die ik in mijn Homey heb staan (rechts, de knop met de drie puntjes).
Want daar staan maar een paar widgets en mogelijkheden in vind ik.
Heb al gekeken of ik met de laptop meer mogelijkheden krijg, maar daar ontbreekt zelfs helemaal de mogelijkheid om een dashboard te maken.
Is dit een speciale app?
Ik vind de dashboard functie in Homey op zich netjes en zou er mee uit de voeten kunnen, maar het is me nog te beperkt en niet tweakbaar genoeg.
1. Ik vind hem erg zwaar. Ik gebruik een redelijk recente maar simpele Lenovo tablet en die kan Homey Dashboard nauwelijks draaien. Het werkt allemaal tergend traag.
2. Bovendien vind ik bepaalde onderdelen te groot (de tegels of widgets) of juist te klein (de knopjes om terug te gaan uit een sub scherm zoals bij verlichting). Ik zou graag willen dat je het formaat van items kunt instellen.
Zeker op een tablet is het pijltje naar beneden linksboven echt te klein. In combinatie met de tergend trage interface weet je niet of je raak gedrukt hebt.
3. Ook features die andere dashboards wel ‘standaard’ bieden zoals een bewegende buienradar heb ik nog niet voor elkaar gekregen bij Homey. En als ik het al voor elkaar krijg dan klopt het formaat weer niet (te groot, te klein).
Ik werkte voordat ik een Homey had met Domoticz en dan Dashticz en dat was wel wat minder gebruiksvriendelijk om te leren, maar ook weer niet heel ingewikkeld en zo superfijn configureerbaar.
Met Homey werk ik nu met Sharptools.io (betaald) en dat vind ik net wat fijner dan Homey, vooral het configureren is fijner. In potentie vind ik Homey er wel fraaier uitzien.