Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:44
Anoniemand schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:58:
@Ethirty
Het kan natuurlijk zijn dat ik je niet goed heb begrepen, maar ik las voor de vraag
[...]

De volgende oplossing:
[Afbeelding]

Voor de volledigheid had ik nog benoemt dat je ook flows met een variabele kunt starten, maar dat is hier mogelijk niet relevant.

Edit: wellicht niet onbelangrijk: ik weet niet of het noodzakelijk is, maar als je flow een “als” trigger heeft, denk ik dat hij daarnaast ook een “start” moet krijgen. Dat heb ik iig wel gedaan bij sommige flows. Maar niet getest in hoeverre het noodzakelijk is voor de werking, zo dus:
[Afbeelding]
Elke flow hoeft geen "start" te krijgen bij een ALS. Alle flows starten met een ALS.
Maar als je er wel een start aan maakt kan je de flow toevoegen aan favorieten en van daaruit starten.
En bij Homey web kan je op de star[ knop drukken om de flow te starten.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Ethirty

Who...me?

@Anoniemand
Ethirty schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:43:
Ik heb een advanced flow gemaakt die op basis van enkele tijdstippen gerelateerde acties uitvoert, met logging indien goed of fout. Dat zou me niet gelukt zijn in een simpele flow, of zelfs in meerdere losse flows.
Verschillende tijdstippen moeten verschillende dingen doen in de advanced flow. Maar misschien denk ik te moeilijk, had verwacht dat ik iets over het hoofd zag als “start flow met waarde x”.

Ik ga eerst kijken hoever ik nu kom met de alarmen. Met de juiste naam zou dat voorlopig duidelijk genoeg moeten zijn. Tenzij je weer heel veel alarmen nodig hebt.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:12
mike123 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Elke flow hoeft geen "start" te krijgen bij een ALS. Alle flows starten met een ALS.
Maar als je er wel een start aan maakt kan je de flow toevoegen aan favorieten en van daaruit starten.
En bij Homey web kan je op de star[ knop drukken om de flow te starten.
Check, dus dan klopt mijn gevoel dat als je een flow wil starten zonder de oorspronkelijk gedefinieerde ALS je ook een start moet geven. In mijn voorbeeld zal hij altijd starten als die variabele wijzigt, maar dus ook wanneer ik hem vanuit een andere flow aanroep.

Thanks!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:12
Ethirty schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:27:
@Anoniemand

[...]

Verschillende tijdstippen moeten verschillende dingen doen in de advanced flow. Maar misschien denk ik te moeilijk, had verwacht dat ik iets over het hoofd zag als “start flow met waarde x”.

Ik ga eerst kijken hoever ik nu kom met de alarmen. Met de juiste naam zou dat voorlopig duidelijk genoeg moeten zijn. Tenzij je weer heel veel alarmen nodig hebt.
Een plaatje zou misschien makkelijk zijn, maar in de basis klinkt "verschillende tijdstippen" moeten "verschillende dingen" doen als meerdere flows :P. Wanneer er gemeenschappelijke stuk "flow" in zit, dan zou je het gemeenschappelijke stuk als flow kunnen definiëren, die je vervolgens vanuit de andere flows kunt starten... als het zo in tekst nog een beetje begrijpbaar is.Hieronder een simpele uitwerking:
Flow A --> ALS Tijdstip 1 --> flow A logica --> start flow generieke logica
Flow B --> ALS Tijdstip 2 --> flow B logica --> start flow generieke logica
Flow C --> ALS Tijdstip 3 --> flow C logica --> Start flow generieke logica
Flow generieke logica --> START --> flow logica

Het kan natuurlijk allemaal in 1 flow, maar dit kan een stuk overzichtelijker werken / minder complex ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniemand op 18-01-2026 09:33 ]

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:17
Maxiemillian schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Met alleen de Zigbee2MQTT app in Homey ben je er inderdaad nog niet helemaal. Ik heb zelf nog twee aparte containers draaien: Zigbee2MQTT en Mosquitto. Homey communiceert dan via Mosquitto met de Z2M container. Maar los daarvan ben ik wel aan het kijken naar een Homey Bridge, om deze extra complexiteit eruit te halen.
Ik had ook een homey bridge gekocht om alles rechtstreeks aan te sluiten maar met zigbee blijf ik mooi op zigbee2mqtt. Er is nog steeds een limiet aan het aantal devices wat met een bridge kan connecten en op het moment heb ik meer dan 60 zigbee devices en ben bang dat dat rechtstreeks met de bridge voor problemen gaat zorgen. Met z2m werkt het nu ook prima, liever minder complex maar denk dat dit de beste way to go is wanneer je veel zigbee devices hebt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01 18:44
Ligt het aan mij of is de Homey app die gisteren bij mij geupdatet is (versie 9.7.0) zo instabiel als wat? Continu vastlopers op zowel m'n tablet als m'n telefoon (Pixel 8 Pro)

Hoe zijn jullie ervaringen ?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:55
@blueman85 ik heb versie 9.6.7.1869 op de iPad en dezelfde versie op mijn S23 en geen probleem met vastlopers. Updates zijn van 23 en 19 december. Nieuwe update zie ik nog niet staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Elac op 18-01-2026 11:19 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• blueman85
Elac schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:18:
@blueman85 ik heb versie 9.6.7.1869 op de iPad en dezelfde versie op mijn S23 en geen probleem met vastlopers. Updates zijn van 23 en 19 december. Nieuwe update zie ik nog niet staan.
Ik kom er nu achter dat ik beta tester ben ( vandaar 9.7.0) Ik heb me van de beta software afgemeld. hopelijk werkt dat voor de stabiliteit van de app. Ik vraag me af of ik ook echt de enige ben :?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:55
@blueman85 Daar zijn bèta testers voor, om dit soort zaken uit te proberen. Als je 2 devices hebt zou je op een de stabiele kunnen houden en op de andere de beta. Op zich wel goed dat je beta tester bent, software moet toch getest worden. Liefst door gebruikers die daar onderbouwd wat over kunnen zeggen.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019

• blueman85
Elac schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:25:
@blueman85 Daar zijn bèta testers voor, om dit soort zaken uit te proberen. Als je 2 devices hebt zou je op een de stabiele kunnen houden en op de andere de beta. Op zich wel goed dat je beta tester bent, software moet toch getest worden. Liefst door gebruikers die daar onderbouwd wat over kunnen zeggen.
Absoluut, deel je mening. Echter hangen er bij mij teveel flows aan en moet het niet zo zijn dat m'n app continu vastloop en ik de app geforceerd moet stoppen en opnieuw starten. Dit gebeurt bij zowel m'n tablet alsmede m'n telefoon, dus ik ga er vanuit dat het aan de beta variant lag. Ik blijf voor nu maar even de stabiele versie gebruiken haha

• mike123
blueman85 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Absoluut, deel je mening. Echter hangen er bij mij teveel flows aan en moet het niet zo zijn dat m'n app continu vastloop en ik de app geforceerd moet stoppen en opnieuw starten. Dit gebeurt bij zowel m'n tablet alsmede m'n telefoon, dus ik ga er vanuit dat het aan de beta variant lag. Ik blijf voor nu maar even de stabiele versie gebruiken haha
Ik heb vandaag ook de 9.7.0 versie geïnstalleerd. Ongeveer een half uur mee gespeeld maar er loopt nog niks vast. Samsung S22 Ultra.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:07
Iemand een idee over het volgende. Ik gebruik de App SlimLaden voor ThuisBatterij
v8.9.4 op mijn Homey pro 2023. Laden en ontladen werken gewoon via plan. Alleen als ik in NoM moet draaien (volgens plan dan), dan zijn mijn Sessy's gewoon uit. Als ik ze vervolgens handmatig op NoM zet worden ze bij het volgende kwartier weer op uit gezet.

Alle verbindingen met de Sessy's zijn correct. Als ik ze test in de diagnose krijg ik alle actuele gegevens te zien incl. status en SoC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRte79bDpk1OISWsV41qkNvHnT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoGa21nkRARSCnPYN6D0uFhE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door TLer op 18-01-2026 20:36 ]

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
TLer schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:31:
Iemand een idee over het volgende. Ik gebruik de App SlimLaden voor ThuisBatterij
v8.9.4 op mijn Homey pro 2023. Laden en ontladen werken gewoon via plan. Alleen als ik in NoM moet draaien (volgens plan dan), dan zijn mijn Sessy's gewoon uit. Als ik ze vervolgens handmatig op NoM zet worden ze bij het volgende kwartier weer op uit gezet.

Alle verbindingen met de Sessy's zijn correct. Als ik ze test in de diagnose krijg ik alle actuele gegevens te zien incl. status en SoC.

[Afbeelding]
Die vraag kun je beter hier stellen denk ik: https://community.homey.a...k-sessy-homewizard/140156

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:43
En daar staat ook de oplossing....

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:56
ja3 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:39:
Hierbij mijn ervaring met Homey Self Hosted:

Ik ben sinds deze week overgestapt van de Homey Pro (2023) naar Homey Self Hosted server (Raspberry Pi 5 4GB + nvme). Als thread hub gebruik ik nu de Homepod Mini, en voor Zigbee heb ik een Home Assistant Connect ZBT-2 gekocht. Welke met Zigbee2Mqtt (op dezelfde Raspberry Pi) met Homey is gekoppeld.

Ik heb bewust niet gekozen voor de Homey Bridge omdat ik graag zoveel mogelijk binnen 1 device wil houden.

Grootste werk was om de Zigbee devices opnieuw te pairen. Maar moet zeggen dat het pairen met Zigbee2MQTT makkelijker gaat dan met Homey (Pro) zelf. Omdat je gewoon het pairen openzet en iedere device mag binnenrollen in plaats van 1 voor 1 per app toevoegen.

De setup is hierdoor wel ingewikkelder dan hiervoor, maar ik merk ook dat het een stuk sneller is. Zigbee is mijn belangrijkste protocol (40 devices in huis) en deze lijkt veel meer instant te werken. Ook het kunnen koppelen van een eigen hostname aan je Homey is leuk. Zo ben je ook niet meer afhankelijk van de Homey servers.

Maar heb ik er nu eigenlijk in praktijk iets aan behalve een leuk hobby project? Waarschijnlijk niet ;) maar het werkt wel goed! En dan kan de Homey Pro weer naar iemand in de familie toe.
Thanks voor je ervaring! Ik wil graag gaan beginnen met Homey SHS. Momenteel heb ik een Mac Mini M4 waar alles op draait (momenteel Home Assistant). Ik was voornemens om de Home Assistant Connect ZBT-1 te vervangen voor de Homey Bridge, maar zoals ik lees kan ik daarvoor gewoon de ZBT-1 USB gebruiken?

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:38
mprkooij schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Thanks voor je ervaring! Ik wil graag gaan beginnen met Homey SHS. Momenteel heb ik een Mac Mini M4 waar alles op draait (momenteel Home Assistant). Ik was voornemens om de Home Assistant Connect ZBT-1 te vervangen voor de Homey Bridge, maar zoals ik lees kan ik daarvoor gewoon de ZBT-1 USB gebruiken?
Ben ook van plan over te stappen op SHS. Op dit moment is alleen de Homey Bridge native te gebruiken.

Ben zelf een Z-Wave gebruiker en de bridge is zonder Z-Wave (edit: en ik wil graag een bedrade oplossing), dus was ook aan het zoeken. Als je SHS wil laten draaien in een docker container zou je eventueel Zigbee2mqtt los kunnen opzetten buiten HA (en hopelijk zonder je netwerk opnieuw hoeven opzetten). Die koppel je dan aan de Zigbee2mqtt app op Homey. Daar lees je best positieve ervaringen over op het Homey Forum. https://homey.app/nl-nl/a....zigbee2mqtt/Zigbee2MQTT/https://community.homey.app/t/83214https://community.homey.app/t/83214

Voor mij word het Zwave.js los draaien in een container en dan hopen dat ik via MQTT het kan ontsluiten. Maar dat moet ik nog testen met mijn Smlight antenne.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 13:02

ja3

mprkooij schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:20:
[...]
Ja klopt dat kan. Alhoewel niet de officiele route werkt het misschien wel beter omdat de Homey Bridge niet de snelste Zigbee integratie heeft.
Je zal dan geen gebruik maken van de specifieke apps om met Zigbee te koppelen maar alleen met de Zigbee2Mqtt integratie.
https://homey.app/nl-nl/a....zigbee2mqtt/Zigbee2MQTT/

Verder heb je dan Zigbee2Mqtt zelf nodig wat je moet draaien en een MQTT server (Mosquitto). Maar dat staat hier omschreven.
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/

• dollyking
  • Laatst online: 22-01 14:09

dollyking

duck tape

ik heb nieuwe aanknopingspunten nodig in mijn zoektocht.
thuis een homey pro, diverse shelly's, ecodim, Kaku en apparatuur draait tadeloos.
ook ikea zigbee.

nu heb heb ik vier "matter"dingetjes aangeschaft bij ikea, bewegingsensor, draaknop, en twee contactsensors.
geen van de 4 krijg ik aan de praat.
de zigbee van ikea gaf nooit problemen.
maar met matter begin ik ruzie te krijgen.
Ik heb de homey opnieuw verbonden met een 2.4ghz netwerk, naast een vaste LAN, de juiste apps geïnstalleerd en zelfs de zijkant van de gebruiksaanwijzing bekeken.
ik heb geen google nest of apple pod of hubs, ik denk dus dat daar het probleem zit. er is geen Thread netwerk.
Dat IOS met ( bluetooth ) problematisch is om te verbinden had ik al gevonden op de website van Homey. maar het lukt met Android ook niet.
ik denk dat het haast niet aan de spullen van Ikea ligt, omdat het probleem bij 4 apparaten identiek is en ik het daarom bij Homey / Matter / thread moet zoeken, ik heb ook nog geen enkel matter device in huis wat al wel werkt.
ik begrijp dat ik dus een Matter end router moet hebben, maar dat is toch de homey al?
of moet ik gewoon de Digerira hub van ikea aanschaffen?

[ Voor 0% gewijzigd door dollyking op 20-01-2026 09:37 . Reden: kika naar kaku ]

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25
dollyking schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:10:
thuis een homey pro, diverse shelly's, ecodim, kika en apparatuur draait tadeloos.
ook ikea zigbee.

nu heb heb ik vier "matter"dingetjes aangeschaft bij ikea, bewegingsensor, draaknop, en twee contactsensors.
Ik heb de homey opnieuw verbonden met een 2.4ghz netwerk, naast een vaste LAN, de juiste apps geïnstalleerd en zelfs de zijkant van de gebruiksaanwijzing bekeken.
ik heb geen google nest of apple pod of hubs, ik denk dus dat daar het probleem zit. er is geen Thread netwerk.
Dat IOS met ( bluetooth ) problematisch is om te verbinden had ik al gevonden op de website van Homey. maar het lukt met Android ook niet.
ik denk dat het haast niet aan de spullen van Ikea ligt, omdat het probleem bij 4 apparaten identiek is en ik het daarom bij Homey / Matter / thread moet zoeken, ik heb ook nog geen enkel matter device in huis wat al wel werkt.
ik begrijp dat ik dus een Matter end router moet hebben, maar dat is toch de homey al?
Homey zou dat inderdaad prima kunnen. Toevallig gisteren voor het eerst de temperatuursensor TIMMERFLOTTE van IKEA gekoppeld. Dat verliep zeer soepel bij 3 stuks. IKEA app gedownload op mijn Homey, vervolgens type opgezocht en instructies volgen om toe te voegen aan Matter. LED op het apparaat gaat knipperen en Homey maakt vervolgens vrij snel verbinding met het apparaat. Alles zonder de Dirigera hub.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:23
Stomme vraag misschien, maar waar zet je de Homey idealiter neer? De Pro Mini heeft een ethernet connectie, dus meest logische plek is in de meterkast. Echter, ik vermoed dat het bereik vanuit daar niet ideaal gaat zijn, dus is dat wel zo'n handige plek?

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-01 14:16

bebopper

I'm an absolute beginner...

IKEA bevestigd nu zelf ook dat de nieuwe Kajplats lampen zowel Matter/Thread alsook Zigbee ondersteunen: https://www.ikea.com/nl/n...ndersteuning-pubd8491250/
Wat mij betreft heel goed nieuws. Het verschilt schijnbaar per type lamp: 12x of 15x schakelen (power cycles) om deze in 'zigbee' modus te krijgen.

Nog mooier als ik onderstaand artikel lees waar meer informatie staat over de Qorvo Chip die IKEA gebruikt. In theorie is het zelfs mogelijk dat de devices beide protocollen tegelijkertijd ondersteunen :D (maar dat doen ze nu niet)
https://matter-smarthome....ion-of-thread-and-zigbee/

Nog steeds allemaal niet zelf uitgeprobeerd, te druk om bij de IKEA langs te gaan om wat Kajplats lampen te halen.
Blik1984 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:10:
Stomme vraag misschien, maar waar zet je de Homey idealiter neer? De Pro Mini heeft een ethernet connectie, dus meest logische plek is in de meterkast. Echter, ik vermoed dat het bereik vanuit daar niet ideaal gaat zijn, dus is dat wel zo'n handige plek?
Als je van 1 protocol veel powered devices hebt en daardoor een goed mesh netwerk opbouwd dan zou het in principe kunnen (in de meterkast). De meeste gebruikers zullen proberen Homey een centralere plek in huis te geven om zoveel mogelijk bereik voor alle protocollen te krijgen. Vergelijk het maar (soort van) met een wifi access point, dat wil je ook een zo slim mogelijke plek geven voor goede wifi dekking.

[ Voor 32% gewijzigd door bebopper op 19-01-2026 12:16 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:27
Nee, meterkast is imho de slechtste plek voor alles wat een wireless verbinding heeft met-wat-dan-ook.
Hier staat hij op mijn bureau, voorheen met mijn pro 2019 kon ik zien dat de Zigbee devices op de 1ste etage zich rechtstreeks verbonden, en alles van de begane grond via de Aqara Zigbee in de badkamer en vervolgens via modules in de Hal en de woonkamer liep en met de router devices beneden verbond.

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:38
thuis een homey pro, diverse shelly's, ecodim, kika en apparatuur draait tadeloos.
ook ikea zigbee.

Toevallig van het weekend ook lopen spelen met nieuwe Ikea sensoren.

Heb je IPV6 aan staan op je router (dit is nodig voor Matter)? Heb ook wel eens gelezen dat binnen unify er ook instellingen standaard op uit gezet zijn met recente firmware updates die nodig zijn voor Matter (mdns / multicast). Dus dat zou ik controleren.
Zonder alle technische termen, jouw telefoon heeft in eerste instantie verbinding met sensor en hub via bluetooth. Dus je zal op korte afstand de boel moeten verbinden. Heb een iPhone en ik merk dat als ik iOS kies (je kan de toevoeg 'engine' selecteren, Homey of iOS) dat ik meer succes heb.

Wat volgens mij ontbreekt in Matter via Thread, wat ik wel gewend ben van Z-Wave, is het mesh vernieuwen. ChatGPT verteld mij dat apparaten spanningsloos maken een zelfde effect heeft. Maar dat weet ik dus niet zeker en dat vind ik niet handig voor mijn geplande uitbreidingen.

Kreeg overigens via Apple Home keurig een update voor mijn Alpstuga, via Homey heb ik die opties niet gezien. Wat ook beter werkt, via Apple home synchroniseert de tijd. Via Homey moest ik die zelf in stellen.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:24
ja3 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:39:
Hierbij mijn ervaring met Homey Self Hosted:

Ik ben sinds deze week overgestapt van de Homey Pro (2023) naar Homey Self Hosted server (Raspberry Pi 5 4GB + nvme). Als thread hub gebruik ik nu de Homepod Mini, en voor Zigbee heb ik een Home Assistant Connect ZBT-2 gekocht. Welke met Zigbee2Mqtt (op dezelfde Raspberry Pi) met Homey is gekoppeld.

Ik heb bewust niet gekozen voor de Homey Bridge omdat ik graag zoveel mogelijk binnen 1 device wil houden.

Grootste werk was om de Zigbee devices opnieuw te pairen. Maar moet zeggen dat het pairen met Zigbee2MQTT makkelijker gaat dan met Homey (Pro) zelf. Omdat je gewoon het pairen openzet en iedere device mag binnenrollen in plaats van 1 voor 1 per app toevoegen.

De setup is hierdoor wel ingewikkelder dan hiervoor, maar ik merk ook dat het een stuk sneller is. Zigbee is mijn belangrijkste protocol (40 devices in huis) en deze lijkt veel meer instant te werken. Ook het kunnen koppelen van een eigen hostname aan je Homey is leuk. Zo ben je ook niet meer afhankelijk van de Homey servers.

Maar heb ik er nu eigenlijk in praktijk iets aan behalve een leuk hobby project? Waarschijnlijk niet ;) maar het werkt wel goed! En dan kan de Homey Pro weer naar iemand in de familie toe.
Interessant, ik wacht momenteel nog op de ZBT-2 maar ik heb Homey-SHS, MQTT, Zigbee2MQTT momenteel in containers draaien en de Homey Z2M app geïnstalleerd op Homey-SHS. Kan nog niet zeggen of het werkt want de ZBT-2 is nog niet binnen.

Begrijp ik nu goed dat de ZBT-2 direct aan de Raspberry gekoppeld kan worden en dat alleen de Homey Zigbee2MQTT app noodzakelijk is? In dat geval is een Raspberry voor Homey-SHS toch wel erg interessant.

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01 15:03
Ik heb hem bovenop een hoge keukenkast staan omdat dat zo ongeveer in het midden van onze woning is. Onze meterkast was het verst weg van bijv. de lampen in de woonkamer, dus dat was sowieso geen optie.

Ik heb een ethernet-dongle voor de Homey, maar deze eigenlijk nooit aangesloten omdat ik nog niet de tijd heb genomen ethernet te trekken naar de keuken.

Maar ja, in het midden van je woning is m.i. de meest ideale plek.

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 13:02

ja3

eovermeer schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Interessant, ik wacht momenteel nog op de ZBT-2 maar ik heb Homey-SHS, MQTT, Zigbee2MQTT momenteel in containers draaien en de Homey Z2M app geïnstalleerd op Homey-SHS. Kan nog niet zeggen of het werkt want de ZBT-2 is nog niet binnen.

Begrijp ik nu goed dat de ZBT-2 direct aan de Raspberry gekoppeld kan worden en dat alleen de Homey Zigbee2MQTT noodzakelijk is? In dat geval is een Raspberry voor Homey-SHS toch wel erg interessant.
Je kunt alles op dezelfde Raspberry Pi draaien (zelf heb ik een 5, 4GB met NVMe). Dus dan heb je dit op de Pi staan:
- Homey-SHS ( die heb ik als basis image geinstalleerd zoals door Homey wordt aanbevolen )
- ZBT-2 in USB ( wel even firmware updaten, zaten bij mijn versie nog wat bugs in: https://toolbox.openhomef...nt-connect-zbt-2/install/ )
- Zigbee2MQTT docker container ( https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/02_docker.html )
- Mosquitto ( https://randomnerdtutoria...o-broker-on-raspberry-pi/ )
- Zigbee2MQTT app op Homey. De naam van de app geeft misschien het idee dat je daar verder niks bij nodig hebt. Maar dit is eigenlijk alleen de MQTT communicatie vanuit het Homey ecosysteem.

[ Voor 6% gewijzigd door ja3 op 19-01-2026 13:27 ]

• eovermeer
Jfwiet schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:57:
[...]Ben ook van plan over te stappen op SHS. Op dit moment is alleen de Homey Bridge native te gebruiken.

Ben zelf een Z-Wave gebruiker en de bridge is zonder Z-Wave
Nope, Homey Bridge heeft gewoon óók Z-Wave.
https://homey.app/nl-nl/h...0energiezuinig%20protocol

• eovermeer
ja3 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Je kunt alles op dezelfde Raspberry Pi draaien (zelf heb ik een 5, 4GB met NVMe). Dus dan heb je dit op de Pi staan:
- Homey-SHS ( die heb ik als basis image geinstalleerd zoals door Homey wordt aanbevolen )
- ZBT-2 in USB ( wel even firmware updaten, zaten bij mijn versie nog wat bugs in: https://toolbox.openhomef...nt-connect-zbt-2/install/ )
- Zigbee2MQTT docker container ( https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/02_docker.html )
- Mosquitto ( https://randomnerdtutoria...o-broker-on-raspberry-pi/ )
- Zigbee2MQTT app op Homey. De naam van de app geeft misschien het idee dat je daar verder niks bij nodig hebt. Maar dit is eigenlijk alleen de MQTT communicatie vanuit het Homey ecosysteem.
Dan is het vrijwel dezelfde opzet zoals ik nu heb; alles via containers op mijn Debian server.

Dank voor de uitgebreide toelichting; is voor mij een bevestiging dat de ZBT-2 moet gaan werken al bezit ik eigenlijk ook een Homey Bridge maar die wil ik nog even aan de bestaande Homey Pro 2023 laten hangen.

• mike123
ook ikea zigbee.
Denk dat je kaku bedoelt, Klik aan klik uit, in plaats van kika, dat is toch even iets anders.

• Daniel.
Het kan aan de milight liggen maar ook aan Homey. Ik zal het morgen even testen met een zigbee2mqtt lamp nu test ik het op een mi-light lamp(lampen in de keuken). Ik heb nu een Advanced Flow gemaakt die d.m.v. een knop de lampen kan bedienen op bijna alle opties. Het is een Ikea Styrbar maar heb nu alleen nog de Dim omhoog/on en Dim omlaag/off geprogrammeerd. Het lijkt allemaal te werken, maar heb het idee dat het niet helemaal soepel loopt.
Enkel 'Dim Up' is aan. Enkel 'Dim Down' is uit. Dubbel 'Dim Up', 2x klikken in 2 seconden is Brightness 100%. Lang ingedrukt houden met timers van 0.2 seconden laat het zakken per 10% up or down, maar die 0,2 seconden lijken eerder secondes. Dat de knop actief en ingedrukt is doe ik door middel van een Logic Boolean. Mis ik nog iets waardoor het soepeler kan lopen of is dit het beste wat ik kan krijgen.

Ben er opzich niet ontevreden mee, maar ik hoop dat het soepeler kan. De timer staat zo laag omdat ik wel wil dat het redelijk snel dimt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3JUd-ytqg70_C_lpU5M-pYuAVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BV3n6pv91TxyoVzndV1FQsOj.png?f=fotoalbum_large

Mochten mensen al geïnteresseerd zijn, ik heb hem hier geëxporteerd. In een quote blok omdat het anders een erg lang bericht wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
{
  "id": "ab299886-bcc1-4d7e-a243-99cc0e878af5",
  "uri": "homey:advancedflow:ab299886-bcc1-4d7e-a243-99cc0e878af5",
  "name": "Keuken licht",
  "folder": null,
  "triggerable": false,
  "enabled": true,
  "broken": false,
  "cards": {
    "53b30ef2-4a54-4085-94f0-2f710fe9123d": {
      "ownerUri": "homey:device:ff52d494-2f31-41e6-8cdf-1c7faa6235af",
      "id": "homey:device:ff52d494-2f31-41e6-8cdf-1c7faa6235af:action_changed",
      "args": {},
      "type": "trigger",
      "x": 0,
      "y": 580,
      "outputSuccess": [
        "07701606-0159-4781-a533-24fed140ae96",
        "5b76030f-e13f-4ae2-91ff-073111393707",
        "2aed6345-fc2b-411c-aa02-9c42e4c5e8aa",
        "545a7eac-c0c8-4588-8e63-8382f07d2d1d",
        "b61bd888-9956-4062-9dc7-fea4f62f5bc4",
        "61752e3c-cb40-4fa1-a303-c087293253c0"
      ]
    },
    "07701606-0159-4781-a533-24fed140ae96": {
      "ownerUri": "homey:app:nl.nielsdeklerk.log",
      "id": "homey:app:nl.nielsdeklerk.log:Input_group_logtimeline",
      "args": {
        "log": "Styrbar: [[trigger::53b30ef2-4a54-4085-94f0-2f710fe9123d::action]]",
        "group": "Styrbar keuken",
        "severity": "7",
        "facility": "16"
      },
      "type": "action",
      "x": 120,
      "y": 200
    },
    "5b76030f-e13f-4ae2-91ff-073111393707": {
      "ownerUri": "homey:manager:logic",
      "id": "homey:manager:logic:equal",
      "droptoken": "trigger::53b30ef2-4a54-4085-94f0-2f710fe9123d::action",
        "comparator": "on"
      },
      "type": "condition",
      "x": 660,
      "y": 460,
      "outputTrue": [
        "1809971b-2a04-41df-a531-c62b0c9e9a98",
        "021b2636-14da-42ef-9a8e-06324f4e8558"
      ]
    },
    "1809971b-2a04-41df-a531-c62b0c9e9a98": {
      "ownerUri": "homey:device:fee297a9-0f71-4472-b2ca-bb7e69a63db9",
      "id": "homey:device:fee297a9-0f71-4472-b2ca-bb7e69a63db9:on",
      "x": 1060,
      "y": 460,
        "9aaadd15-0649-413e-b16b-2c24eb0ce6e1"
      ]
    },
    "fc4e0919-f227-4e09-a0ff-f12c089b3e5e": {
      "id": "homey:device:fee297a9-0f71-4472-b2ca-bb7e69a63db9:off",
      "y": 540
    },
    "2aed6345-fc2b-411c-aa02-9c42e4c5e8aa": {
        "comparator": "off"
      },
      "y": 540,
        "fc4e0919-f227-4e09-a0ff-f12c089b3e5e"
      ]
    },
    "545a7eac-c0c8-4588-8e63-8382f07d2d1d": {
        "comparator": "brightness_move_up"
      },
      "y": 680,
        "94e9bf48-0315-4fb6-af55-a9d32b906bca",
        "563d4131-65e9-4d73-80fa-751ce36377a6"
      ]
    },
    "563d4131-65e9-4d73-80fa-751ce36377a6": {
      "id": "homey:device:fee297a9-0f71-4472-b2ca-bb7e69a63db9:dim_relative",
        "dim": 0.1
      },
      "y": 640,
        "b14cbc56-5d77-46c8-a2ca-1456ef6273cb"
      ]
    },
    "b61bd888-9956-4062-9dc7-fea4f62f5bc4": {
        "comparator": "brightness_move_down"
      },
      "y": 800,
        "4a574336-b1d2-4c82-8a15-db5a64da8e15",
        "94e9bf48-0315-4fb6-af55-a9d32b906bca"
      ]
    },
    "61752e3c-cb40-4fa1-a303-c087293253c0": {
        "comparator": "brightness_stop"
      },
      "y": 240,
        "9ee594ae-0bb7-4d97-bac2-61a1a1865de7",
        "42e92bc4-86ca-4031-83ea-812dec2084d5",
        "83c610bc-f127-4987-81a6-de180432fe94"
      ]
    },
    "bc733efa-7589-4b42-802b-ce3149fc3e1c": {
      "ownerUri": "homey:app:nl.fellownet.chronograph",
      "id": "homey:app:nl.fellownet.chronograph:timer_finished",
        "namedd": {
          "name": "Keuken Brightness Up",
          "description": "Bestaand"
        },
        "name": "Dim Up"
      },
      "y": 980,
        "6b1d5afd-d722-410f-9e62-1881d34b961f"
      ]
    },
    "6b1d5afd-d722-410f-9e62-1881d34b961f": {
        "dim": 0.1
      },
      "x": 400,
      "y": 1000,
        "c1ed68c6-c69e-4d43-8e5b-75c01e21d113"
      ]
    },
    "4a574336-b1d2-4c82-8a15-db5a64da8e15": {
        "dim": -0.1
      },
      "y": 840,
        "788fc7ac-8b5f-40a3-8d20-87cc95ee2462"
      ]
    },
    "9ee594ae-0bb7-4d97-bac2-61a1a1865de7": {
      "id": "homey:app:nl.fellownet.chronograph:timer_pause",
        },
        "name": "Dim Up"
      },
      "x": 1240,
      "y": 40
    },
    "788fc7ac-8b5f-40a3-8d20-87cc95ee2462": {
      "id": "homey:app:nl.fellownet.chronograph:timer_start_v2",
          "name": "Keuken Brightness Down",
        },
        "name": "Dim Down",
        "time": "0,1",
        "unit": "seconds"
      },
      "x": 1460,
      "y": 820
    },
    "42e92bc4-86ca-4031-83ea-812dec2084d5": {
      "id": "homey:manager:logic:variable_set_boolean",
        "variable": {
          "id": "72d1623b-c016-44ec-8261-deca5ba3cb40",
          "name": "Keuken Brightness"
        },
        "value": false
      },
      "y": 240
    },
    "94e9bf48-0315-4fb6-af55-a9d32b906bca": {
      "id": "homey:manager:logic:variable_set_boolean",
        "variable": {
          "id": "72d1623b-c016-44ec-8261-deca5ba3cb40",
          "name": "Keuken Brightness"
        },
        "value": true
      },
      "y": 740
    },
    "4c31d4c8-75d5-48a0-a8c2-1e961b740e0b": {
        },
        "name": "Dim Up",
      },
      "x": 1180,
      "y": 960
    },
    "c1ed68c6-c69e-4d43-8e5b-75c01e21d113": {
      "id": "homey:manager:logic:equal_boolean",
      "droptoken": "homey:manager:logic|72d1623b-c016-44ec-8261-deca5ba3cb40",
      "x": 780,
      "y": 1000,
        "4c31d4c8-75d5-48a0-a8c2-1e961b740e0b"
      ]
    },
    "a655d97c-4331-4f62-ae6b-6a5e97536b30": {
      "id": "homey:app:nl.fellownet.chronograph:timer_finished",
          "description": "Nieuw"
        },
        "name": "Dim Down"
      },
      "y": 1120,
        "9adf24a9-4da7-4973-8e54-7963d37aa427"
      ]
    },
    "9adf24a9-4da7-4973-8e54-7963d37aa427": {
        "dim": -0.1
      },
      "x": 400,
      "y": 1140,
        "6036d8c1-3eda-45a9-a8a8-d270037b5ebb"
      ]
    },
    "d27bbc8d-08f5-4713-8fc4-1f7ac640d2cd": {
        },
        "name": "Dim Down",
      },
      "x": 1180,
      "y": 1100
    },
    "6036d8c1-3eda-45a9-a8a8-d270037b5ebb": {
      "id": "homey:manager:logic:equal_boolean",
      "droptoken": "homey:manager:logic|72d1623b-c016-44ec-8261-deca5ba3cb40",
      "x": 780,
      "y": 1140,
        "d27bbc8d-08f5-4713-8fc4-1f7ac640d2cd"
      ]
    },
    "83c610bc-f127-4987-81a6-de180432fe94": {
      "id": "homey:app:nl.fellownet.chronograph:timer_pause",
        },
        "name": "Dim Down"
      },
      "y": 140
    },
    "b14cbc56-5d77-46c8-a2ca-1456ef6273cb": {
        },
        "name": "Dim Up",
      },
      "y": 620
    },
    "9aaadd15-0649-413e-b16b-2c24eb0ce6e1": {
          "name": "Keuken 100p",
        },
        "name": "On",
        "time": "2",
      },
      "x": 1520,
      "y": 440
    },
    "021b2636-14da-42ef-9a8e-06324f4e8558": {
      "id": "homey:app:nl.fellownet.chronograph:timer_running",
          "name": "Keuken 100p",
        },
        "name": "On"
      },
      "y": 340,
        "09caf31a-187d-4c36-b639-558293529067"
      ]
    },
    "09caf31a-187d-4c36-b639-558293529067": {
      "id": "homey:device:fee297a9-0f71-4472-b2ca-bb7e69a63db9:dim",
        "dim": 1
      },
      "y": 340
    }
  }
}

• mike123
Daniel. schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 00:25:
Het kan aan de milight liggen maar ook aan Homey. Ik zal het morgen even testen met een zigbee2mqtt lamp nu test ik het op een mi-light lamp(lampen in de keuken). Ik heb nu een Advanced Flow gemaakt die d.m.v. een knop de lampen kan bedienen op bijna alle opties. Het is een Ikea Styrbar maar heb nu alleen nog de Dim omhoog/on en Dim omlaag/off geprogrammeerd. Het lijkt allemaal te werken, maar heb het idee dat het niet helemaal soepel loopt.
Enkel 'Dim Up' is aan. Enkel 'Dim Down' is uit. Dubbel 'Dim Up', 2x klikken in 2 seconden is Brightness 100%. Lang ingedrukt houden met timers van 0.2 seconden laat het zakken per 10% up or down, maar die 0,2 seconden lijken eerder secondes. Dat de knop actief en ingedrukt is doe ik door middel van een Logic Boolean. Mis ik nog iets waardoor het soepeler kan lopen of is dit het beste wat ik kan krijgen.

Ben er opzich niet ontevreden mee, maar ik hoop dat het soepeler kan. De timer staat zo laag omdat ik wel wil dat het redelijk snel dimt.

[Afbeelding]

Mochten mensen al geïnteresseerd zijn, ik heb hem hier geëxporteerd. In een quote blok omdat het anders een erg lang bericht wordt.

[...]
Je zou toe kunnen voegen met bv de dim op funktie, 1x indrukken en lamp is uit, dan lamp aan. En 1x indrukken en lamp is aan, dan relatief dimmen 10% ( of hoeveel % je wilt).
Dus de optie toevoegen lamp is aan, lamp is uit.

• Daniel.
mike123 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Je zou toe kunnen voegen met bv de dim op funktie, 1x indrukken en lamp is uit, dan lamp aan. En 1x indrukken en lamp is aan, dan relatief dimmen 10% ( of hoeveel % je wilt).
Dus de optie toevoegen lamp is aan, lamp is uit.
Ik zie wel hoe dat werkt om het feller te maken maar niet om het minder feller te maken.
Wat ik ook ga proberen is om 10% relatief dimmen met wachters van 0.2 seconden 10 keer achter elkaar te zetten waardoor ze niet allemaal dezelfde trigger hergebruiken.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:57
Ik heb sinds 3 weken een nieuwe Homey Pro 2026 staan. Mega tevreden als opvolger van mijn HomeyPro 2018...... Nu ook een aantal nieuwe thermometers gekocht (Timmerflotte van Ikea) om eens te zien of ik kan afschakelen van mijn 15 jaar oude Homewizard (die gelukkig nog aantal draait...).
Heel stabiel zijn die Ikea dingen nog niet.... wat kan ik doen om het Matter/Thread netwerk te versterken? Iemand daar ervaring mee? Ik las elders dat je dan slimme stekkers moet gebruiken omdat die als router fungeren..... dat zou prima zijn, maar iemand dat al gedaan?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 28-01 13:54

ONM

vanenkelen schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Ik heb het ooit ongeveer als volgt gedaan:

1. Eerst bepalen of de auto aan het laden is door de kWh meter uit te lezen. In mijn geval >5 kWh verbruik, dan een dummy schakelaar op aan zetten en vervolgens <5 kWh verbruik die dummy schakelaar weer uit.

[Afbeelding]

2. En die gebruik ik dan weer in een andere flow die (in mijn geval) de Sessy's in een idle stand zet, maar alleen als ze in NOM of Ontladen stonden, als ze wilden laden (omdat de kWh prijs laag is) mocht dat natuurlijk wel.

[Afbeelding]

[...]

Die app gebruik ik ook sinds kort, is waanzinnig goed. Maar neemt wel de besturing van je batterijen over. Als je dat wil, is die app top, als je dat niet wil, dan werken mijn flows (bij mij in ieder geval) prima.
Ondertussen ontdekt dat deze app alleen zin heeft om te gebruiken bij een dynamisch energie contract.
Dus nu maar een heel eenvoudige flow gemaakt dat bij opladen ( verandering in vermogen) de batterijen op stand-by gaan en als laden voorbij is weer terugzetten op NOM. Zo simpel kan het ook zijn :-)
Maak nu ook nog een "zomer" flow waarbij de auto pas mag laden als de 3 batterijen vol zijn. Als er voldoende zon aanwezig is is dat geen probleem. Wellicht kan ik nog een "zon voorspeller" toevoegen aan de flow maar die heb ik nog niet gevonden. Want als de voorspelling geen zon geeft dan moet de auto wel geladen worden anders wordt het lopen :+

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

miel schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:39:
Ik heb sinds 3 weken een nieuwe Homey Pro 2026 staan. Mega tevreden als opvolger van mijn HomeyPro 2018...... Nu ook een aantal nieuwe thermometers gekocht (Timmerflotte van Ikea) om eens te zien of ik kan afschakelen van mijn 15 jaar oude Homewizard (die gelukkig nog aantal draait...).
Heel stabiel zijn die Ikea dingen nog niet.... wat kan ik doen om het Matter/Thread netwerk te versterken? Iemand daar ervaring mee? Ik las elders dat je dan slimme stekkers moet gebruiken omdat die als router fungeren..... dat zou prima zijn, maar iemand dat al gedaan?
Wat bedoel je met heel stabiel draait het niet?

Ik ben sinds de kerst een homey pro 26.
En nu door het huis wat ikea spul.
Op elke verdieping heb ik iig een inspelning.
Ik heb ook alpstuga draaien en aantal motion sensoren op matter.
Nergens nog last gehad dat ze niet werken, of bereikbaar zijn.

Niet in de woonkamer, dicht bij de homey zelf.
Maar ook niet op de eerste verdieping of zolder.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• mike123
Daniel. schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Ik zie wel hoe dat werkt om het feller te maken maar niet om het minder feller te maken.
Wat ik ook ga proberen is om 10% relatief dimmen met wachters van 0.2 seconden 10 keer achter elkaar te zetten waardoor ze niet allemaal dezelfde trigger hergebruiken.
Feller maken kan toch met 10% en minder fel, dus dimmen, met -10%?

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:50

vanenkelen

uhmmm.....speechless

ONM schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:31:
[...]
Wellicht kan ik nog een "zon voorspeller" toevoegen aan de flow maar die heb ik nog niet gevonden. Want als de voorspelling geen zon geeft dan moet de auto wel geladen worden anders wordt het lopen :+
Je kunt eens naar de app Solcast - Solar Forecast kijken. Vraagt wel wat configuratiewerk, maar is goed te doen.

• miel
DarkSide schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:06:
[...]

Wat bedoel je met heel stabiel draait het niet?

Ik ben sinds de kerst een homey pro 26.
En nu door het huis wat ikea spul.
Op elke verdieping heb ik iig een inspelning.
Ik heb ook alpstuga draaien en aantal motion sensoren op matter.
Nergens nog last gehad dat ze niet werken, of bereikbaar zijn.

Niet in de woonkamer, dicht bij de homey zelf.
Maar ook niet op de eerste verdieping of zolder.
2 geven een error.. 1 in de woonkamer, hemelsbreed 5 meter van de homey, 1 op de 1e verdieping…

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Nu echt continu een error? Of af en toe.
Anders proberen de herstellen/opnieuw koppelen?

Zelf nu vooral voor ikea matter spul gegaan omdat dit goedkoper is dan andere merken.
Maar nog geen issues gehad.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• miel
DarkSide schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:47:
Nu echt continu een error? Of af en toe.
Anders proberen de herstellen/opnieuw koppelen?

Zelf nu vooral voor ikea matter spul gegaan omdat dit goedkoper is dan andere merken.
Maar nog geen issues gehad.
Helaas continue. Zelfs na 5 keer herstellen….

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-01 19:05
Heeft de Homewizard P1 meter nog verbinding nodig met de cloud van Homewizard als de P1 meter met de Homey Pro verbonden is?
Vraag stel ik omdat deze met regelmaat een verbindingsprobleem heeft (zonder de Homey), terwijl de wifi gewoon 86% is.

[ Voor 3% gewijzigd door Nougat op 22-01-2026 18:21 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Nougat schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:15:
Heeft de Homewizard P1 meter nog verbinding nodig met de cloud van Homewizard als de P1 meter met de Homey Pro verbonden is?
Vraag stel ik omdat deze met regelmaat een verbindingsprobleem heeft (zonder de Homey), terwijl de wifi gewoon 86% is.
86% of -86 dBm?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-01 19:05
Volgens de Homewizard app 86%

• Dipsausje
  • Niet online
Ik heb nou een half jaar een Homey draaien, maar sinds gisteren crashed ie opeens aan de lopende band. Duurt soms een paar minuten en soms een kwartier voordat ie weer online komt.

Ik heb nog een flow gemaakt om een notificatie op de tijdlijn te zetten als ie restart, maar die wordt nooit getriggerd.

Iemand hier enig idee of/hoe ik zelf kan achterhalen wat er mis gaat?

• blueman85
Dipsausje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:22:
Ik heb nou een half jaar een Homey draaien, maar sinds gisteren crashed ie opeens aan de lopende band. Duurt soms een paar minuten en soms een kwartier voordat ie weer online komt.

Ik heb nog een flow gemaakt om een notificatie op de tijdlijn te zetten als ie restart, maar die wordt nooit getriggerd.

Iemand hier enig idee of/hoe ik zelf kan achterhalen wat er mis gaat?
Heb je onlangs andere flows gemaakt? Veel apps geïnstalleerd? Geprobeerd de Homey opnieuw op te starten? Je zou Homey Support kunnen contacten en een diagnostisch rapport kunnen opstellen ?

Check ook even of je apps veel crashen, misschien zit er net een app tussen die niet helemaal goed werkt

• Dipsausje
  • Niet online
blueman85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Heb je onlangs andere flows gemaakt? Veel apps geïnstalleerd? Geprobeerd de Homey opnieuw op te starten? Je zou Homey Support kunnen contacten en een diagnostisch rapport kunnen opstellen ?

Check ook even of je apps veel crashen, misschien zit er net een app tussen die niet helemaal goed werkt
De enige app die er recent bijgekomen is heb ik al uitgezet, kan ik zelf ergens logs vinden? De tijdlijn toont helemaal niks en de Homey lijkt ook niet echt opnieuw op te starten. Lijkt eerder vast te hangen voor minuten, of z'n network stacks voor een tijd te verliezen.

Enige behalve timeouts en wegvallen wat ik kan zien is nog een melding "Failed to subscribe homey:manager:weather", maar die komt in de stack met timeout meldingen op het eind.

Geheugen is 800mb vrij, disk is 50% vrij, cpu is tussen de 5-9% in gebruik. Dus daar lijkt ook niks mis. Ene keer is ie ook een paar seconde weg (ik was net een flow aan het editen en die ververste opeens terug naar oude state), andere keer is ie zo maar 15min offline.

[ Voor 24% gewijzigd door Dipsausje op 23-01-2026 00:21 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dipsausje schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:52:
[...]

De enige app die er recent bijgekomen is heb ik al uitgezet, kan ik zelf ergens logs vinden? De tijdlijn toont helemaal niks en de Homey lijkt ook niet echt opnieuw op te starten. Lijkt eerder vast te hangen voor minuten, of z'n network stacks voor een tijd te verliezen.

Enige behalve timeouts en wegvallen wat ik kan zien is nog een melding "Failed to subscribe homey:manager:weather", maar die komt in de stack met timeout meldingen op het eind.

Geheugen is 800mb vrij, disk is 50% vrij, cpu is tussen de 5-9% in gebruik. Dus daar lijkt ook niks mis. Ene keer is ie ook een paar seconde weg (ik was net een flow aan het editen en die ververste opeens terug naar oude state), andere keer is ie zo maar 15min offline.
apps kunnen ook automatisch updaten als je dat geactiveerd hebt. Schakel alle apps eens uit en kijk eens wat er dan gebeurt?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• Dipsausje
  • Niet online
TKroon schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:58:
[...]

apps kunnen ook automatisch updaten als je dat geactiveerd hebt. Schakel alle apps eens uit en kijk eens wat er dan gebeurt?
Ja kan ik ook nog proberen. Heb sowieso een support ticket geopend met diagnostisch rapport, zou fijn als je die zelf ook gewoon in kan zien...

Lijkt wel echt op problemen met de network stack. Zie dat de Homey rapporteerd dat ie al meerdere dagen online is. Soms is ie lang genoeg niet bereikbaar dat de router 'm ook meld als offline, de meeste keren komt ie snel genoeg terug online dat de router 'm als online blijft zien (maar met 0kbps up/down).

Één app developer die ik gecontact had (actief ontwikkelde en nogal zware app) melde ook dat hij uit de logs van die app veel problemen met het netwerk zag.

• Jpiek
Neem aan dat je hem al een keer een minuut of 10 stroomloos hebt gezet ?

Afhankelijk van model :
https://community.homey.app/t/tip-problems-with-homey/35744

General Stability not due to Power Supply
In some other cases the Firmware on Homey may be corrupted over time. For Example multiple Apps Fail at the same time or other generic menu’s give errors. Same Errors keep coming back also after a PtP. In that case a Full Firmware download / Recovery can sometimes be a solution. Beside creating a Support ticket you could try this: (Please also Report it to Athom Support!)
Homey (Pro) 2016 - 2019 : For the first generation Homey’s (All White Ball) use the following article to choose in Recovery for a Full Software download. [HowTo][Pro] Restarting Homey Pro to Recovery Mode - Adv. Options From Mobile
Homey Pro (Early 2023): use https://support.homey.app...2023-to-a-PC-Mac-with-USB to connect to USB on a Computer to select an Firmware update.

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Ikea smarthome producten? De vorige hadden vaak problemen icm Aqara geloof ik.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

deathmonkey schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:33:
Wat is jullie ervaring met de nieuwe Ikea smarthome producten? De vorige hadden vaak problemen icm Aqara geloof ik.
Ik heb momenteel wat van dat nieuwere Matter enabled meuk van IKEA, en werkt vooralsnog feilloos (geen Aqara verder in huis).

Mijn reviews al gezien?

• Dipsausje
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:28:
Neem aan dat je hem al een keer een minuut of 10 stroomloos hebt gezet ?

Afhankelijk van model :
https://community.homey.app/t/tip-problems-with-homey/35744

General Stability not due to Power Supply
In some other cases the Firmware on Homey may be corrupted over time. For Example multiple Apps Fail at the same time or other generic menu’s give errors. Same Errors keep coming back also after a PtP. In that case a Full Firmware download / Recovery can sometimes be a solution. Beside creating a Support ticket you could try this: (Please also Report it to Athom Support!)
Homey (Pro) 2016 - 2019 : For the first generation Homey’s (All White Ball) use the following article to choose in Recovery for a Full Software download. [HowTo][Pro] Restarting Homey Pro to Recovery Mode - Adv. Options From Mobile
Homey Pro (Early 2023): use https://support.homey.app...2023-to-a-PC-Mac-with-USB to connect to USB on a Computer to select an Firmware update.
Minuut of 10 stroomloos kan ik nog wel eens proberen.
Homey support raadde aan om 'm te forceren op 2.4Ghz, mesh op de router voor de Homey te disablen en een vast ip-adres toe te kennen (had ie al). Dat lijkt voorlopig gewerkt te hebben, maar wel apart als dat opeens na 6+ maanden problemen geeft.

• Jpiek
Gaat hij alleen offline, of crashed hij echt, dwz dat hij opnieuw opstart ? Is wel een wezenlijk verschil...

• Dipsausje
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:42:
Gaat hij alleen offline, of crashed hij echt, dwz dat hij opnieuw opstart ? Is wel een wezenlijk verschil...
Alleen offline, soms wel een kwartier soms 10x on/offline in een paar minuten.

• Jpiek
Da's de typische 'offline bug' denk ik..
Homey meld zich op een van de serevers van Athom, jij connect met een van de servers van Athom, en op die manier maak je verbinding met je Homey... Dat gaat soms fout. Je homey connect opnieuw, maar Athom laat je nog naar de oude connectie verwijzen, en dan lijkt hij offline.

Stabiele wifi, vast IP, alles bedoeld om dat te voorkomen, hoe stabieler de verbinding tussen Homey en Athom's servers de beter. Wat ook heel goed helpt is een ethernetadapter icm een vast IP.

• Dipsausje
  • Niet online
Jpiek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:02:
Da's de typische 'offline bug' denk ik..
Homey meld zich op een van de serevers van Athom, jij connect met een van de servers van Athom, en op die manier maak je verbinding met je Homey... Dat gaat soms fout. Je homey connect opnieuw, maar Athom laat je nog naar de oude connectie verwijzen, en dan lijkt hij offline.

Stabiele wifi, vast IP, alles bedoeld om dat te voorkomen, hoe stabieler de verbinding tussen Homey en Athom's servers de beter. Wat ook heel goed helpt is een ethernetadapter icm een vast IP.
Nee, ook in het lokale netwerk direct via ip is de homey niet beschikbaar, ook thread netwerk leek weg te vallen (te merken omdat Kajplats nogal traag reconnect). Alle smarthome apparatuur heeft hier ook een vast ip.

Maar daarom zou ik graag in logs willen kunnen kijken, als het zo plots van 99,9% uptime naar drama gaat moet het toch ergens vollopen met errors

• DON PAPA
  • Laatst online: 04:59

DON PAPA

Tweaker-fan

Dipsausje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Nee, ook in het lokale netwerk direct via ip is de homey niet beschikbaar, ook thread netwerk leek weg te vallen (te merken omdat Kajplats nogal traag reconnect). Alle smarthome apparatuur heeft hier ook een vast ip.

Maar daarom zou ik graag in logs willen kunnen kijken, als het zo plots van 99,9% uptime naar drama gaat moet het toch ergens vollopen met errors
Ik heb eind vorig jaar precies hetzelfde gehad, ook steeds de Homey via de WiFi offline terwijl hij nog gewoon verbinding had. Ik heb toen de Homey stekker omgeruild met een Google stroomstekker met ethernet aansluiting, en sinds dien geen problemen meer gehad. Hier in deze topic zijn meer mensen geweest met dit probleem, ik heb ook nooit kunnen vinden waarom dit opeens was...

• Jpiek
Dipsausje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Ok, dus wel echt het verliezen van de netwerkverbinding.. dan zou ik toch de USB Firmware herinstallatie eens proberen, dat is met behoud van alle koppelingen en flows.

Nog een stap verder zou factory-reset en dan het terugzetten van je backup (heb je die ?) zijn...
waarschijnlijk zijn dat ook de stappen die Support je als eerste zal adviseren...

• eovermeer
Jpiek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:19:
[...]
Ok, dus wel echt het verliezen van de netwerkverbinding.. dan zou ik toch de USB Firmware herinstallatie eens proberen, dat is met behoud van alle koppelingen en flows.

Nog een stap verder zou factory-reset en dan het terugzetten van je backup (heb je die ?) zijn...
waarschijnlijk zijn dat ook de stappen die Support je als eerste zal adviseren...
Bekabeld aansluiten zou ik dan toch als eerste proberen, minder risico, minder tijdrovend en meer kans op blijvend succes.

• Maarten16
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01 15:03
Weet iemand een alternatief voor de Philips Hue Smart Button? Ik wil graag een kleine knop toevoegen in de keuken om wat scenes e.d. mee te bedienen, en deze is/was daar perfect voor.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:12
Maarten16 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:59:
Weet iemand een alternatief voor de Philips Hue Smart Button? Ik wil graag een kleine knop toevoegen in de keuken om wat scenes e.d. mee te bedienen, en deze is/was daar perfect voor.
Ik gebruik de Sonoff SNZB-01P. Werkt hier heel goed, van alles te koppelen en 1, 2 of langdurig drukken👌🏼ze hebben ook nog een knop met 4 aparte knoppen, maar die heb ik niet in gebruik

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb nog zo'n soort knop liggen uit een starterspakket, alleen daar zit niet zo'n vierkante achterplaat bij (wel de kleine ronden achterplaat). Stuur maar een pb als je interesse hebt..

[ Voor 7% gewijzigd door DON PAPA op 25-01-2026 08:30 ]

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

Ik vermoed wel een fractie groter, maar de Ikea Bilresa gebruik ik hier thuis. Magnetisch, dus eventueel ergens op te hangen (ook plak metaalstripje meegeleverd), 2 knoppen die je in Homey verschillende taken kunt geven voor kort of lang indrukken, of voor meerdere keren indrukken.

Mijn reviews al gezien?

• Dutchy88
Klopt het dat je een Hue dimmer switch geen ‘long press’ functionaliteit mee kunt geven via flows in Homey? Ik krijg het in Homey niet voor elkaar wat bijzonder is omdat dit wel ondersteund wordt via Hue en zelfs HomeKit ondersteunt deze functionaliteit.

• blueman85
Deze misschien:

https://www.frient.com/products/smart-button

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-01 08:53

elsinga

=8-)

Dutchy88 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:16:
Klopt het dat je een Hue dimmer switch geen ‘long press’ functionaliteit mee kunt geven via flows in Homey? Ik krijg het in Homey niet voor elkaar wat bijzonder is omdat dit wel ondersteund wordt via Hue en zelfs HomeKit ondersteunt deze functionaliteit.
Net even nagekeken, maar de Hue dimmer (ik gebruik er een aantal) heeft alleen de mogelijk tot als "De [knop] knop is ingedrukt". Ik heb hier ook nog een oude Octran afstandsbediening liggen, die ondersteunt per knop 1x, 2x, lang, lang elke seconde ingedrukt.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Jpiek
Sonoff SNZB-01P werkt heel fijn. Ik gebruik steeds meer Sonoff, werkt goed en is heel netjes qua prijs...

Iemand ervaring met hun tussenstekkers toevallig ?

• Dutchy88
elsinga schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Net even nagekeken, maar de Hue dimmer (ik gebruik er een aantal) heeft alleen de mogelijk tot als "De [knop] knop is ingedrukt". Ik heb hier ook nog een oude Octran afstandsbediening liggen, die ondersteunt per knop 1x, 2x, lang, lang elke seconde ingedrukt.
Bedankt voor de bevestiging, dat is dan dus helaas een beperking vanuit Homey.

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-01 15:58
Zijn er andere gebruikers van Homey Pro 2023 die problemen met denk ik de Cloud hebben?
Homey app op iPhone is super traag met opstarten.
Back-ups maken werkt niet krijg time out
Apps installeren wil ook niet.

Is het een probleem bij mij of ligt dit ergens bij Athom?

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:48
RoTeK70 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:34:
Zijn er andere gebruikers van Homey Pro 2023 die problemen met denk ik de Cloud hebben?

Hier lijkt alles oké. De iPhone app werkt als altijd :)

XXXVI

• Dutchy88

Er zijn meerdere gebruikers die hier melding van maken: https://community.homey.app/t/backup-issues/149983/4
Verder waren er gisteren ook aardig wat verbindingsproblemen met Homey Cloud.

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchy88 op 25-01-2026 10:55 ]

• Audione0
  • Laatst online: 28-01 07:39

Audione0

Strijdt der titanen

Yes is ook, althans back-ups weg, en een nieuwe maken lukt ook niet.
Ik kreeg vannacht al de melding dat een auto back-up niet gemaakt kon worden.

Als ik naar updates wil zoeken idem dito. Time out errors.

Dat mijn backups allemaal foetsie zijn baart me de meeste zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF4xJX3vs1QLACM7uhandaVTnEQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fvRMMLJF2JDdCFobCSfDgIH9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeUWq-gMEGhkUSCLPr35xC7j9mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ta2KHPI0FxJz3nOJqqs0I4If.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXpba3q8EF6-bdDTvNGorqDzGps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utW7tWYIVur5Qd4XEcLoNmo4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Audione0 op 25-01-2026 11:06 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• RoTeK70
Dutchy88 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Er zijn meerdere gebruikers die hier melding van maken: https://community.homey.app/t/backup-issues/149983/4
Verder waren er gisteren ook aardig wat verbindingsproblemen met Homey Cloud.
Bedankt, dan wacht ik het nog even af!

• RoTeK70
Audione0 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Yes is ook, althans back-ups weg, en een nieuwe maken lukt ook niet.
Ik kreeg vannacht al de melding dat een auto back-up niet gemaakt kon worden.

Als ik naar updates wil zoeken idem dito. Time out errors.

Dat mijn backups allemaal foetsie zijn baart me de meeste zorgen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duidelijk, we gaan het afwachten. Thanks

• Jpiek
Er is iid een storing (geweest). Na wat pogingen een backup te maken zie ik wel mijn oude backups terug.
Die zijn dus niet 'weg' maar gewoon niet zichtbaar omdat je niet of slecht verbinding kunt maken met de backup service.
Ik zou gewoon afwachten, op het Homey forum zijn al mensen in paniek oa hun widgets aan het verwijderen en (tevergeefs) opnieuw aan het maken...
Soms moet je gewoon ff op je handen zitten...

• RoTeK70
Jpiek schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:06:
Er is iid een storing (geweest). Na wat pogingen een backup te maken zie ik wel mijn oude backups terug.
Die zijn dus niet 'weg' maar gewoon niet zichtbaar omdat je niet of slecht verbinding kunt maken met de backup service.
Ik zou gewoon afwachten, op het Homey forum zijn al mensen in paniek oa hun widgets aan het verwijderen en (tevergeefs) opnieuw aan het maken...
Soms moet je gewoon ff op je handen zitten...
Ja inderdaad ook hier al een paar apps verwijderd die ik recent had geïnstalleerd. :)
Was ook niet de oplossing. :-(

• Jpiek
Als er een storting is kun je het beste gewoon afwachten.

Zie het als een goede test: als iets nu echt niet werkt in huis moet je het zo aanpassen dat er een fall-back is voor een situatie zonder homey (mijn warmtepomp gaat bv terug naar thermostaatregeling).

D'r kan ook zomaar eens een rookpluimje uit je Homey komen...en dan ?

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Hier precies hetzelfde aan de hand sinds vanmorgen

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
Gisteren kon ik meermaals de Homey servers niet bereiken. Niet om in de apps te snuffelen, het forum was niet te bereiken etc. Dat was rond de klok van 12

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022

Hier hetzelfde probleem. Niet altijd maar opstarten duurt soms wat langer dan normaal.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Problemen met backups... En dan net op het moment dat ik toch maar de upgrade van mijn Homey Pro '23 wilde gaan doen. Ik twijfelde eerst omdat mijn Homey inmiddels dusdanig in mijn huis verweven zit, dat ik geen risico wilde lopen qua stabiliteit. Dus ik was al in mijn hoofd zover om 400 euro af te tikken voor een 2026 versie (ik zit consequent tegen maximaal geheugengebruik aan). Maar inmiddels lijkt het hartstikke stabiel, zelfs de jailbreak om ook de extra opslagruimte te gebruiken schijnt niet meer voor problemen bij updates te zorgen. Maar die was ik toch niet van plan om te doen. Ik heb nog voldoende aan de opslagruimte, maar dat geheugen moet echt ruimer.

Ik heb een CM4 met 8GB geheugen en 32GB opslag gekocht. Die 32 ga ik dus (voorlopig) nog niet aanspreken. Wellicht later als ik daar ook begin vol te raken.

Ik dacht ik maak eerst nog een online backup voordat ik een USB backup ging maken, maar die online backup wilde niet lukken. Balen.

Dus net de USB backup gemaakt en nu de Homey onder narcose brengen en naar de operatietafel brengen.

• RoTeK70

Hier werkt alles weer naar behoren! Bedankt allemaal voor de reacties. Het begint een redelijk actief forum te worden was een jaar geleden wel anders naar mijn idee! _/-\o_

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41
Gisteren waren er idd problemen.
Ik kon vanaf afstand nergens bij dus via Homey cloud.
VPN naar huis en alles werkte toen.
In de avond kon ik er weer bij extern en backups had inderdaad niet gewerkt.
Vandaag Homey herstart bij instellingen en daarna handmatig backup gemaakt , dat ging goed weer.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Nou, dat was echt een eitje.

Nog geen uur mee bezig geweest en ondertussen nog allemaal andere dingen gedaan. Dus was snel gefixt.

Alles in 1x goed en hij draait weer als een uur geleden. Ook Zigbee devices zijn weer online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41K6cNPI4yq_JbQeuh_3km3ejEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zyl0Bxm8FxmEmSoEpWpPLtgy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxAEHGZkNAyEuOyqys2fO-8p5gw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HFjPGnCIkfYBYQyXcyL2lbUo.png?f=fotoalbum_large

Direct na het opnieuw opstarten gebruikt mijn Homey dus al 2,5 GB geheugen, maar nu nog ruim 5 ruimte over. Die upgrade was dus echt nodig. Ik merkte regelmatig wat beperkingen en haperingen. Dus hopelijk is dat nu weer verleden tijd.

De 32 GB gebruik ik nog niet. Gaan wel zien of die nodig is.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Nou ik heb nog steeds problemen met de backup optie, die heeft nu aan dat je niet meer dan 5 backups in 24 uur mag maken, terwijl er pas twee in het lijstje staan met de datum van vandaag. Nog maar even afwachten hoe het morgen gaat, het opstarten van de Homey app gaat een iedergeval wel weer vlot

• Audione0
  • Laatst online: 28-01 07:39

Audione0

Strijdt der titanen

DON PAPA schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:22:
Nou ik heb nog steeds problemen met de backup optie, die heeft nu aan dat je niet meer dan 5 backups in 24.
Hier nog steeds idem dito.

Nog even geduld..

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:15
Ik zie al meerdere mensen die een upgrade hebben gedaan naar een Pi CM4, maar kan het ook met de CM5? Pijzen liggen namelijk niet zo ver uit elkaar.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dacht dat het aan mij lag, ik kan ook geen backups meer maken en bij update krijg ik ook een error te zien.

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

joosie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:52:
Ik zie al meerdere mensen die een upgrade hebben gedaan naar een Pi CM4, maar kan het ook met de CM5? Pijzen liggen namelijk niet zo ver uit elkaar.
Nee dat lukt niet. Één van die Deense gasten die ook vrij vroeg met de CM4 upgrade kwam heeft dat uitgeprobeerd en hij kreeg hem niet aan de praat. Had volgens mij te maken met specifieke drivers in het Homey besturingssysteem zitten die niet compatible zijn met de CM5 hardware.

• eovermeer
vanenkelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:05:
Zelfs de jailbreak om ook de extra opslagruimte te gebruiken schijnt niet meer voor problemen bij updates te zorgen.

Ik heb een CM4 met 8GB geheugen en 32GB opslag gekocht. Die 32 ga ik dus (voorlopig) nog niet aanspreken.

Dus net de USB backup gemaakt en nu de Homey onder narcose brengen en naar de operatietafel brengen.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of de Homey weer uit narcose is gekomen met het nieuwe hart.

UPDATE: ik lees dat het een eitje was zoals je zelf zegt, dank!

[ Voor 6% gewijzigd door eovermeer op 25-01-2026 22:32 ]

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
@vanenkelen waar heb je de cm4 gehaald?

En heb je ook een nieuw koelelement erop gezet of overgezet van de bestaande?

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

eovermeer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of de Homey weer uit narcose is gekomen met het nieuwe hart. Heb je een link welk model ik exact zou moeten bestellen?
Crxtreem schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:52:
@vanenkelen waar heb je de cm4 gehaald?

En heb je ook een nieuw koelelement erop gezet of overgezet van de bestaande?
De Homey is perfect uit de narcose gekomen. Alles bij elkaar in een uurtje gepiept. En dan was ik soms ook even wat anders doen, waardoor de Homey al weer even op me stond te wachten.

Ik heb deze besteld:
https://www.reichelt.de/d...ram_32gb_emmc_wlan-290552

Je kunt volgens mij iedere variant bestellen van de CM4 als het maar de wlan/wifi versie is. Ik heb gekozen voor de meest uitgebreide, dus 8GB geheugen en 32GB opslag.

Als je de 4GB geheugen en 8GB opslag kiest, dan heb je exact de hardware van de Homey Pro 2026.

Ik heb de oude koeling overgezet. Ik heb nooit het idee gehad dat de Homey te heet draaide. Tussen de 50-60 graden eigenlijk altijd en volgens mij is dat prima. Zo is hij ontworpen. Ook nu draait hij stabiel rond de 55 graden.

Bij mijn bestelling zat overigens geen nieuwe koelpad, maar ik had nog koelpads voor M2/NVME ssd’s liggen van dezelfde dikte.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Backup functie werkt weer op de Homey

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Om te kijken of Homey me bevalt heb ik Homey self hosted als docker geïnstalleerd. Nu wil ik Tado X thermostaten en radiatorknoppen aansluiten. Ondanks het hebben van een Tado Bridge (een thread bridge router) lukt dit niet. Homey/docker zit in VLAN A en Tado apparatuur staat in VLAN B. Beiden hebben IPv6 aan staan en VLAN A kan informatie ophalen uit VLAN B.

Is wat ik wil mogelijk en zo ja, wat zie ik over het hoofd?

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-01 19:17
Opi schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:54:
Om te kijken of Homey me bevalt heb ik Homey self hosted als docker geïnstalleerd. Nu wil ik Tado X thermostaten en radiatorknoppen aansluiten. Ondanks het hebben van een Tado Bridge (een thread bridge router) lukt dit niet. Homey/docker zit in VLAN A en Tado apparatuur staat in VLAN B. Beiden hebben IPv6 aan staan en VLAN A kan informatie ophalen uit VLAN B.

Is wat ik wil mogelijk en zo ja, wat zie ik over het hoofd?
Je hebt hiervoor een Homey Bridge nodig om de tado te kunnen aansturen.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:08

jefjef

learning by doing

Kan iemand die een Goodwe PV installatie heeft mij aangeven hoe ik deze moet koppelen in Homey? Waar haal ik de system en inverter ID vandaan?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Henkhuppelschot schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Je hebt hiervoor een Homey Bridge nodig om de tado te kunnen aansturen.
Dank voor je reactie, maar kun je uitleggen waarom? Het is mij namelijk niet duidelijk waarom ik een aanvullende thread bridge router nodig heb.

Ter verduidelijking, ik wil het via matter/thread doen en Homey SHS zou werken zonder Homey Bridge.

[ Voor 12% gewijzigd door Opi op 29-01-2026 19:41 ]

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
jefjef schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:54:
Kan iemand die een Goodwe PV installatie heeft mij aangeven hoe ik deze moet koppelen in Homey? Waar haal ik de system en inverter ID vandaan?
Ik heb hem via Goodwe cloud gekoppeld:
https://community.homey.app/t/app-pro-connect-solar-goodwe-inverter-to-homey/66903

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
vanenkelen schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:03:
[...]

[...]

De Homey is perfect uit de narcose gekomen. Alles bij elkaar in een uurtje gepiept. En dan was ik soms ook even wat anders doen, waardoor de Homey al weer even op me stond te wachten.

Ik heb deze besteld:
https://www.reichelt.de/d...ram_32gb_emmc_wlan-290552

Je kunt volgens mij iedere variant bestellen van de CM4 als het maar de wlan/wifi versie is. Ik heb gekozen voor de meest uitgebreide, dus 8GB geheugen en 32GB opslag.

Als je de 4GB geheugen en 8GB opslag kiest, dan heb je exact de hardware van de Homey Pro 2026.

Ik heb de oude koeling overgezet. Ik heb nooit het idee gehad dat de Homey te heet draaide. Tussen de 50-60 graden eigenlijk altijd en volgens mij is dat prima. Zo is hij ontworpen. Ook nu draait hij stabiel rond de 55 graden.

Bij mijn bestelling zat overigens geen nieuwe koelpad, maar ik had nog koelpads voor M2/NVME ssd’s liggen van dezelfde dikte.
Had er maandag ook 1 besteld, gisteren binnen gekregen en net ingebouwd.
Na wat rommelen met de usb verbinding voor de backup en de schroefjes waar de CM4 mee vast zit ging het wel vrij vlot.

Nu eens kijken hoe stabiel alles blijft draaien.
Ik heb nu 6,7 Gb aan geheugen vrij.
Dat was 346Mb +286Mb swap.

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:08

jefjef

learning by doing

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste