Toen Athom vorige week de Homey Portal aankondigde (rond knopscherm, ~€ 250-300) dacht ik: dat moet toch ook te bouwen zijn met een goedkoop ESP32-bordje en wat hobby-uren? Dus ik heb een 2,1 inch rond touchscreen met draairing besteld op AliExpress (ESP32-S3, 480x480, zo'n € 40) en ben aan de slag gegaan. Inmiddels staat er een eerste werkende versie, dus hier een tussenstand.
Wat het nu doet:
- Startscherm met vijf "apps" in een ring: Lampen, Klimaat, Energy, Timer en Weer. Draaien = kiezen, drukken = openen.
- Lampen: draaien = dimmen, drukken = aan/uit, vegen = volgende lamp in de kamer. Dubbelklik zet alle lampen van de kamer uit.
- Klimaat: doeltemperatuur van de airco instellen met de ring, huidige temperatuur erbij.
- Energy: live P1-vermogen, zonopbrengst, huisverbruik en de stroomprijs van dit uur (via Power by the Hour).
- Zones wisselen door lang te drukken of te vegen op het startscherm.
- Alles praat rechtstreeks met Homey Pro via de lokale API, dus geen cloud.
De look is nagebouwd op de Homey-app in donkere modus: zelfde kleuren per categorie, Roboto-lettertype en lijn-iconen. Dat viel eigenlijk nog mee: fonts en iconen omzetten naar het scherm is een kwestie van een paar scriptjes.
Wat ik geleerd heb:
- De meegeleverde voorbeeldcode van de fabrikant had een paar fouten (verkeerde bestandsnamen, verkeerde library-versies). Als je dat eenmaal weet is het snel opgelost, maar het kostte me een middag.
- Let op met USB-kabels: de eerste die ik pakte deed alleen laden, geen data. Ik heb een hele avond gedacht dat het bord kapot was.
- Het bord kan alleen 2,4 GHz wifi.
- Wifi en zo'n RGB-scherm op een ESP32 zijn geen beste vrienden: zodra wifi aanstaat wordt het beeld onrustiger en trager. Daar ben ik nu mee aan het stoeien.
Wat nog niet goed is: de snelheid. De ring reageert nog met vertraging en het beeld ververst niet zo strak als bij een echte Portal. Dat is nu het grootste ding om op te lossen. Verder wil ik nog de echte apparaat-iconen uit Homey halen, Flow- en Mood-snelkoppelingen toevoegen en een 3D-geprinte standaard maken (het ontwerp ligt er al).
Kosten tot nu toe: het display (~€ 40) en een USB-kabel. De rest is tijd, en eerlijk gezegd is dat het leukste deel. Of het de Portal echt vervangt weet ik nog niet, maar als proof-of-concept ben ik er blij mee.
ow ja nog een toevoeging. Ik heb geen r**t verstand van programeren. Dus Claude is op dit moment mijn programeer brein.