@Elac @Sentitel @Olie_B_Bommel had ik beide gedaan. Opnieuw opstarten deed de oplossing. Heb weer 3 kolommen. Dank want door jullie wist ik dat het aan mij lag dus door gaan zoeken. Fijne zondag all
@deathmonkey Op zich goed alleen jammer dat hij niet consequent laat zien of de stroom naar of van het net gaat. Bv bij de stroom per fase meting.
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Zie ook mijn vraag over de P1 (kick). Ik vind de weergave van Homewizard duidelijker.Rallye schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:43:
Vraagje over de weergave van de Energy Dongle in de app, gezien vanuit de widget op de iPhone. Deze maakt onderscheid tussen “Energieverbruik” en “Gasverbruik”, waar ik “Elektriciteitsverbruik” en “Gasverbruik” verwacht zou hebben. Voor mij is gas immers ook energie. Is dit een vertaalfout of wordt met “Energieverbruik” inderdaad gas en elektriciteit bij elkaar opgeteld?
Ik heb voor de Homey gekozen omdat ik nog maar net begonnen was met Homey, en home automation in het algemeen. Leek me dus voor de integratie het makkelijkst om voor Homey dongle te gaan. Qua presentatie vind ik dat Homey wel heel snel tijdseries aggregeert. Daar zou je omheen kunnen werken door uurlijkse exports, maar out-of-the-box maar weinig historische detail.deathmonkey schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:19:
Hoe is jullie ervaring met de Homey energy monitor P1 meter?
Geen ervaring met andere P1 dongles, maar een voordeel van Homey Energy is wel dat er een splitter ingebouwd is. Dus je kunt nog een device aan de P1 poort hangen, ook al is de Homey ingeplugd.
Zo wat is de Fibaro Smart implant een vervelend apparaatje om werkend te krijgen zeg.
Ben nu van vanmorgen bezig om deze in te lezen met 4 DS18B20 3-draads sensoren werkend te krijgen.
Na de kabeltjes in te korten tot 2,5 Meter en een 4K7 weerstand te plaatsen had ik het eindelijk werkend.
Alles opgepakt om het om mijn vloerverwarmingverdeler te plaatsen en geen metingen meer.
Alles al losgehad en vervangen tig keren verwijderd en toegevoegd en nu ligt heel mijn Z-Wave van Homey op zijn gat.
Nu even voor een kwartier de spanning van Homey om te hopen dat straks alles weer werkt.
Ben nu van vanmorgen bezig om deze in te lezen met 4 DS18B20 3-draads sensoren werkend te krijgen.
Na de kabeltjes in te korten tot 2,5 Meter en een 4K7 weerstand te plaatsen had ik het eindelijk werkend.
Alles opgepakt om het om mijn vloerverwarmingverdeler te plaatsen en geen metingen meer.
Alles al losgehad en vervangen tig keren verwijderd en toegevoegd en nu ligt heel mijn Z-Wave van Homey op zijn gat.
Nu even voor een kwartier de spanning van Homey om te hopen dat straks alles weer werkt.
Ik heb noveen oude versie draaien daarvan met 4 sensoren.Crxtreem schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:28:
Zo wat is de Fibaro Smart implant een vervelend apparaatje om werkend te krijgen zeg.
Maar ondanks die al jaren gewoon bereikbaar is geeft ie vaak geen nieuwe data meer door, vooral als het niet meer regelmatig wijzigt.
Dus ik ga. Vervangen voor een Shelly met addon daarmee kan je ook dezelfde sensoren toevoegen alleen via wifi.
Heb een Shelly 1 gen3 en addon besteld.
Na een hoop gekloot 2 sensoren en de implant mee naar buiten genomen en daar alles weer angesloten en de boel werkte weer.
Terug naar binnen en de externe sensoren worden niet uitgelezen.
De waarde van de interne sensor verandert wel dus hij heeft wel communicatie.
Dus ik heb een rare verstoring als ik bij mijn verdeler in de buurt zit.
Misschien dat dit door mijn Grundfos Alpha1 pomp komt.
Ga het van de week wel proberen met de Shelly en kijken wat voor resultaat die geeft.
Na een hoop gekloot 2 sensoren en de implant mee naar buiten genomen en daar alles weer angesloten en de boel werkte weer.
Terug naar binnen en de externe sensoren worden niet uitgelezen.
De waarde van de interne sensor verandert wel dus hij heeft wel communicatie.
Dus ik heb een rare verstoring als ik bij mijn verdeler in de buurt zit.
Misschien dat dit door mijn Grundfos Alpha1 pomp komt.
Ga het van de week wel proberen met de Shelly en kijken wat voor resultaat die geeft.
En als je met een andere z-wave device in de buurt van je verdeler komt ? Ook issues ? Dan weet je meteen of dat de stoorzender is...
Toegevoegd:
Het dashboard van Homey heb ik uitgefaseerd, ik gebruik nu mijn zelfgemaakte dashboard, meer flexibel voor net precies zoals -ik- het wil hebben. De homey dashboard functie is overigens wel fantastisch, maar als je het zelf kan doen is het net iets meer passend en wat meer wife friendly.
Het dashboard van Homey heb ik uitgefaseerd, ik gebruik nu mijn zelfgemaakte dashboard, meer flexibel voor net precies zoals -ik- het wil hebben. De homey dashboard functie is overigens wel fantastisch, maar als je het zelf kan doen is het net iets meer passend en wat meer wife friendly.
Welke Homey dashboard alternatieven zijn er, die grofweg dezelfde mogelijkheden hebben? Ben wel een beetje klaar met het de Homey app, die moet ik om de paar uur herstarten omdat deze niet meer alles update (o.a. de temperatuursensoren). Mag iets met Docker zijn.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ziet er goed uit. Hoe heb je deze gemaakt?helm71 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:31:
Toegevoegd:
[Afbeelding]
Ik gebruik HDashboard.elsinga schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:52:
Welke Homey dashboard alternatieven zijn er, die grofweg dezelfde mogelijkheden hebben? Ben wel een beetje klaar met het de Homey app, die moet ik om de paar uur herstarten omdat deze niet meer alles update (o.a. de temperatuursensoren). Mag iets met Docker zijn.
Ziet er goed uit! Eens bekijken en zien of het de 30 euro per jaar waard is.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik gebruik Dashboard Studio, een gratis Homey app met erg veel flexibiliteit. Grafisch fraai en maakt gebruik van locale connectie.
Steilere leercurve dan standaard Homey dashboards, maar dat is de moeite waard.
Steilere leercurve dan standaard Homey dashboards, maar dat is de moeite waard.
Ik heb met de oude fibaro smart implant en er zitten nog 2 fibaro schakelaars in de buurt en die sensors blijven bij mij ellende geven.Jpiek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:54:
En als je met een andere z-wave device in de buurt van je verdeler komt ? Ook issues ? Dan weet je meteen of dat de stoorzender is...
Shelly met addon werkt een stuk soepeler dan de Fibaro smart implant.
Enigste jammere wat niet kan of wat ik nog niet heb gevonden is de namen aanpassen van de sensoren.
Ik kan op de portal van shelly wel namen aanpassen maar deze neemt hij niet mee naar Homey.
En in Homey kan ik ze ook noet aanpassen.
Enigste jammere wat niet kan of wat ik nog niet heb gevonden is de namen aanpassen van de sensoren.
Ik kan op de portal van shelly wel namen aanpassen maar deze neemt hij niet mee naar Homey.
En in Homey kan ik ze ook noet aanpassen.
Met de hand... met Claude code.Menno van Rijn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 07:56:
[...]
Ziet er goed uit. Hoe heb je deze gemaakt?
en waar draai je de code? Webserver? NAS? PI? Ziet er netjes uit hoor!
Dubbel en dwars....gebruik de homey app nog nauwelijks en eingenlijk alleen maar de dashboard app of website.elsinga schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:27:
[...]
Ziet er goed uit! Eens bekijken en zien of het de 30 euro per jaar waard is.
In een vm op mijn NAS ..brentnl schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:35:
[...]
en waar draai je de code? Webserver? NAS? PI? Ziet er netjes uit hoor!
Voor de mensen die ook gebruik maken van de Toshiba Airco app (Monique Jilesen); daar zijn issues mee en werkt momenteel niet.
:strip_exif()/f/image/YZck1QAfBL39IOIG2NSlte49.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas heeft Monique als ontwikkelaar geen Homey meer, maar vraagt of iemand haar app over kan nemen om het probleem op te lossen;
https://community.homey.a...iba-ac/126642/42?u=j33bee
:strip_exif()/f/image/YZck1QAfBL39IOIG2NSlte49.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas heeft Monique als ontwikkelaar geen Homey meer, maar vraagt of iemand haar app over kan nemen om het probleem op te lossen;
https://community.homey.a...iba-ac/126642/42?u=j33bee
Mijn boefje is liev!
Een tijdje terug heb ik bovenstaande gebouwd, helaas laat Sirv het de laatste tijd een beetje afweten. Om in één keer van alles af te zijn heb ik (met hulp van Claude) een native Homey app gemaakt die afmbeeldingen uit kan snijden.joosie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:11:
Afgelopen weekend heb ik een leuk eerste-wereld-probleem opgelost.
Als onze brievenbus opengaat krijgen we een melding, vrij standaard. Een tijdje geleden heb ik daaraan toegevoegd dat we een screenshot van de camera in de voortuin erbij krijgen.
"Probleem" wat we daarmee hadden was dat we eigenlijk alleen de linkerbovenhoek wilden zien. Nu opgelost door een stuk homeyscript en een flow.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Script:code:Flow:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118// ----- Configuratie ----- // Vul hier je Sirv API Client ID en Client Secret in const clientId = ''; const clientSecret = ''; // Vervang 'your_account' door je Sirv-accountnaam const accountName = 'Joosi'; // De URL van de afbeelding die je wilt uploaden (je kunt deze ook als argument doorgeven) const imageUrl = "" || ''; // Pas dit aan naar je eigen afbeelding // De locatie waar je de afbeelding op Sirv wilt opslaan const destinationPath = ''; // Pas dit aan naar wens // Specificaties voor het croppen const cropWidth = 450; // Breedte voor de crop (in pixels) const cropHeight = 450; // Hoogte voor de crop (in pixels) const cropX = 0; // X-positie voor de crop (in pixels) const cropY = 0; // Y-positie voor de crop (in pixels) // ----- Functies ----- // Functie om het access token op te halen async function getAccessToken() { const authUrl = 'https://api.sirv.com/v2/token'; const response = await fetch(authUrl, { method: 'POST', headers: { 'Content-Type': 'application/json' }, body: JSON.stringify({ clientId: clientId, clientSecret: clientSecret }) }); if (!response.ok) { throw new Error('Fout bij het ophalen van het access token: ' + response.statusText); } const data = await response.json(); return data.token; // Dit is het Bearer Token } // Functie om een afbeelding te downloaden en om te zetten naar ArrayBuffer (binary data) async function downloadImageAsArrayBuffer(imageUrl) { const response = await fetch(imageUrl); if (!response.ok) { throw new Error('Fout bij het ophalen van de afbeelding: ' + response.statusText); } const arrayBuffer = await response.arrayBuffer(); return arrayBuffer; // Dit is de afbeelding als arraybuffer (binary data) } // Functie om de afbeelding naar Sirv te uploaden als binary file async function uploadImage(accessToken, imageBuffer, destinationPath) { const uploadUrl = `https://api.sirv.com/v2/files/upload?filename=${encodeURIComponent(destinationPath)}`; const response = await fetch(uploadUrl, { method: 'POST', headers: { 'Authorization': `Bearer ${accessToken}`, 'Content-Type': 'application/octet-stream' // Binary content type }, body: imageBuffer // Verstuur de afbeelding als binary data }); if (!response.ok) { throw new Error('Fout bij het uploaden van de afbeelding: ' + response.statusText); } console.log('Afbeelding succesvol geüpload naar Sirv.'); } // Functie om de gecropte afbeelding-URL te genereren via URL-parameters function getCroppedImageUrl(destinationPath, cropWidth, cropHeight, cropX, cropY) { // Vervang %2F door een normale / const croppedImageUrl = `https://${accountName}.sirv.com${destinationPath}?cw=${cropWidth}&ch=${cropHeight}&cx=${cropX}&cy=${cropY}`; return croppedImageUrl; } // ----- Hoofdscript ----- (async () => { try { // Stap 1: Haal het access token op const accessToken = await getAccessToken(); console.log('Access token opgehaald:', accessToken); // Stap 2: Download de afbeelding en converteer naar ArrayBuffer (binary data) const imageBuffer = await downloadImageAsArrayBuffer(imageUrl); console.log('Afbeelding succesvol gedownload als binary data.'); // Stap 3: Upload de binary afbeelding naar Sirv await uploadImage(accessToken, imageBuffer, destinationPath); // Stap 4: Genereer de gecropte afbeelding-URL via URL-parameters const croppedImageUrl = getCroppedImageUrl(destinationPath, cropWidth, cropHeight, cropX, cropY); console.log('Gecropte afbeelding URL:', croppedImageUrl); // Stap 5: Update de Homey logische variabele met de nieuwe waarde const vars = await Homey.logic.getVariables(); const myVar = _.find(vars, (o) => o.name === "GecropteAfbeeldingURL"); // Pas de naam aan indien nodig if (myVar) { await Homey.logic.updateVariable({id: myVar.id, variable: {value: croppedImageUrl}}); console.log('De gecropte afbeelding-URL is opgeslagen in de variabele "GecropteAfbeeldingURL".'); } else { console.error('Variabele "GecropteAfbeeldingURL" niet gevonden.'); } } catch (error) { console.error('Er is een fout opgetreden:', error.message); } })();
[Afbeelding]
P.S. het zal vast makkelijker kunnen en met minder code, maar het werkt wel.
Resultaat is dat de flow sneller en minder rommelig is en bovendien lokaal draait!
De app is momenteel in review, maar voor degenen die nu alvast willen testen is hier de link. Alle feedback is welkom.
[ Voor 6% gewijzigd door joosie op 22-07-2026 14:07 ]
Dank aan degenene die feedback hebben gegeven, de app is nu live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.blankestijnict.imagecrop/Afbeelding-Uitknippen/joosie schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:04:
[...]
De app is momenteel in review, maar voor degenen die nu alvast willen testen is hier de link. Alle feedback is welkom.
Wie heeft er een goede flow die ik kan gebruiken voor inspiratie voor het opladen van mijn tesla op goedkope uren? Ik loop een beetje vast.
dank
dank
Heb je helder hoeveel kWh je voor welke tijd geladen wilt hebben?Stingray.nl schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:10:
Wie heeft er een goede flow die ik kan gebruiken voor inspiratie voor het opladen van mijn tesla op goedkope uren? Ik loop een beetje vast.
dank
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV
Potverdikkie wat is het toch leuk om met claude een dashboard te maken!
Wie met één vinger naar een ander wijst, wijst met drie vingers naar zichzelf!
Ja, zo gaan mij hobby's wel heel erg door elkaar lopen !
https://homey.app/en-us/app/com.starlink.dish/Starlink/
https://homey.app/en-us/app/com.starlink.dish/Starlink/
Goedeavond,
Ik probeer mijn zonnepanelen slim aan te sturen en kwam daarbij een community app tegen. Volgens de documentatie zou de ECU via de app als apparaat toegevoegd kunnen worden, maar dat lukt mij helaas niet.
Onderstaande stappen zijn wel gelukt, middels deze link.
APsystems Solar Panels | Homey
Alleen wanneer ik de ECU‑R wil toevoegen via het IP‑adres wordt deze niet gevonden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat om een ECU-R met serienummer 2160xxxx, dus niet de nieuwere 2162xxxx variant. Mogelijk veroorzaakt de 2160 serie problemen, omdat deze lastiger te benaderen is, bijvoorbeeld ook binnen Home Assistant.
Ik probeer mijn zonnepanelen slim aan te sturen en kwam daarbij een community app tegen. Volgens de documentatie zou de ECU via de app als apparaat toegevoegd kunnen worden, maar dat lukt mij helaas niet.
Onderstaande stappen zijn wel gelukt, middels deze link.
APsystems Solar Panels | Homey
Alleen wanneer ik de ECU‑R wil toevoegen via het IP‑adres wordt deze niet gevonden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat om een ECU-R met serienummer 2160xxxx, dus niet de nieuwere 2162xxxx variant. Mogelijk veroorzaakt de 2160 serie problemen, omdat deze lastiger te benaderen is, bijvoorbeeld ook binnen Home Assistant.
[ Voor 29% gewijzigd door Audione0 op 31-07-2026 19:37 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Graag een advies; ik ben helemaal nieuw in Homey en wil graag volgende weten. Zou ik als beginneling uit de voeten kunnen met een 2ehands homey 2019 model of een mini?. Ik zal hem in eerste instantie misschien alleen gebruiken voor bv zonnepanelen, thuisaccu, mitsubishi airo, home wizard p1. Is de homey bridge een standalone produkt (icm homey cloud) of is het echt een toevoeging
met de 2019 versie kan je zeker wel uit de voeten.hopiconjo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:16:
Graag een advies; ik ben helemaal nieuw in Homey en wil graag volgende weten. Zou ik als beginneling uit de voeten kunnen met een 2ehands homey 2019 model of een mini?. Ik zal hem in eerste instantie misschien alleen gebruiken voor bv zonnepanelen, thuisaccu, mitsubishi airo, home wizard p1. Is de homey bridge een standalone produkt (icm homey cloud) of is het echt een toevoeging
Ik heb zelfs nog een 2019 versie liggen
Om een teleurstelling te voorkomen zou ik mij niet meer wagen aan een Homey 2019 model maar toch echt de Homey mini (of de HP 2023) overwegen waar de onmisbare Advanced Flows gewoon beschikbaar zijn zonder extra abonnement.
De Homey Bridge als standalone is geen optie meer, dit is nog wel een leuke toevoeging aan de Homey mini indien protocollen als Bluetooth en 433 MHz nodig zijn.
De Homey Bridge als standalone is geen optie meer, dit is nog wel een leuke toevoeging aan de Homey mini indien protocollen als Bluetooth en 433 MHz nodig zijn.
@eovermeer hmm ik had op mijn 2019 ook advanced flows blijven die niet bij het apparaat?
Ja, die blijven op dat apparaat, heb/had dat ook op de mijne. Moet nog op V&A na omschakeling naar de 2026 pro
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Ja of voor self-hosted gaan!eovermeer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:50:
Om een teleurstelling te voorkomen zou ik mij niet meer wagen aan een Homey 2019 model maar toch echt de Homey mini (of de HP 2023) overwegen waar de onmisbare Advanced Flows gewoon beschikbaar zijn zonder extra abonnement.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
2019 is prima qua hardware/performance voor de toepassing die je beschrijft. Zeker om te starten. Het klopt wat @eovermeer zegt over de advanced flows. Niet noodzakelijk, maar wel een pré die ook het instappen makkelijker maakt.hopiconjo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:16:
Als je 2e hands zoekt naar een 2019, kijk naar één die advanced flows geactiveerd heeft. Dan kon toen voor een kleine extra bijdrage.
Homey Pro 2026 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018
Het kan, maar meestal wil je snel meer (Homey is verslavend
) en zul je willen overstappen op de Pro 2023, 2026 of SHS.
Voor uitproberen zou ik Inderdaad self hosted draaien als je al iets van hardware hebt. In docker heb je het zo opgezet en dan hoef je eventueel alleen een Homey bridge aan te schaffen.
Ik heb al een tijdje een Energy Dongle, en die werkt naar behoren. Je kan daar ook rechtstreeks de DSMR telegrammen uithalen en die in Home Assistant inlezen via dit. https://github.com/chill-uk/homey-p1-ha . Je moet daar de API voor aanzetten in de instellingen van de Energy Dongle, al is API een groot woord; het is gewoon een websocket die de raw data streamt. Dit werkt, maar heel variabel qua timing. Je zou elke seconde een telegram moeten krijgen, en soms is dat ook zo, en dan minutenlang niks. Ook als ik rechtstreeks met een pythonscriptje connecteer. De dongle heeft een extra voeding via de USB C connector, wifi coverage is ruim voldoende al merk ik dat de pingtijden enorm variëren (soms 5ms, soms 300, maar nooit een timeout). Heeft iemand gelijkaardige ervaringen?
Eh.. .Heb je de titel van dit Topic al eens gelezen? (Homey — A Better Smart Home (Deel 3))specialkdk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:43:
Ik heb al een tijdje een Energy Dongle, en die werkt naar behoren. Je kan daar ook rechtstreeks de DSMR telegrammen uithalen en die in Home Assistant inlezen via dit. https://github.com/chill-uk/homey-p1-ha . Je moet daar de API voor aanzetten in de instellingen van de Energy Dongle, al is API een groot woord; het is gewoon een websocket die de raw data streamt. Dit werkt, maar heel variabel qua timing. Je zou elke seconde een telegram moeten krijgen, en soms is dat ook zo, en dan minutenlang niks. Ook als ik rechtstreeks met een pythonscriptje connecteer. De dongle heeft een extra voeding via de USB C connector, wifi coverage is ruim voldoende al merk ik dat de pingtijden enorm variëren (soms 5ms, soms 300, maar nooit een timeout). Heeft iemand gelijkaardige ervaringen?
Ja, het gaat over de HOMEY Energy Dongle. Het probleem stelt zich aan de Homey kant (want met een python scriptje op de laptop heb ik hetzelfde probleem, het heeft dus niks met Home Assistant te maken). Is dit dan niet het meest relevante topic?
Mocht je besluiten om een 2019 versie te kopen, wat overigens prima werkt, zou ik persoonlijk wel de versie kopen die 1GB aan geheugen heeft en niet de 512MB geheugen.hopiconjo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:16:
Als je toch lekker bezig bent met testen zit het geheugen zo vol. En dan word Homey nogal traag.
Dat stond niet echt duidelijk in je vraagstelling, vandaar mijn ietwat botte reactie.specialkdk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:06:
Ja, het gaat over de HOMEY Energy Dongle. Het probleem stelt zich aan de Homey kant (want met een python scriptje op de laptop heb ik hetzelfde probleem, het heeft dus niks met Home Assistant te maken). Is dit dan niet het meest relevante topic?
Succes er verder mee, ik heb die Homey Energy dongle zelf niet.
ff advocaat van de duivel spelen, ga voor minimaal een 2023 pro of een mini als je het teveel geld vind.hopiconjo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:16:
Ooit wil je wellicht toch verder/overstappen en vanaf de 2023 heb je iig dezelfde zigbee chipset en voorkom je een hoop ellende/narigheid/gedoe* met de migratie. Niet alle flows of de devices overleven 19->23/26...
Daarbij, een 2019 hoe dan ook al wat jaartjes oud en alles heeft een levensduur.
*Ervaringen varieren
Het is misschien niet de meest gebruikelijke use case. Als je het aan de AI tools vraagt zeggen ze allemaal: da's eigenlijk gewoon een ESP32, herflash die en laat die MQTT spreken. Maar dan is het geen Homey meer en ik vind dat dashboard wel makkelijk. Maar de functie is er, en zou eigenlijk toch gewoon moeten werken? Zo'n telegram is met moeite 1 kB groot, dus dat één keer per seconde doorsturen zou een ESP32 toch niet mogen overbelasten?
snap ik helemaal maar ga niet paar honderd euro uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of het mij bevalt. Ik heb daarom, op jullie advies, 2019 model aangeschaft met 1GB geheugen en advanced flow. Voor die paar dingen die ik nu heb is dit denk ik primaJpiek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:36:
[...]
ff advocaat van de duivel spelen, ga voor minimaal een 2023 pro of een mini als je het teveel geld vind.
Ooit wil je wellicht toch verder/overstappen en vanaf de 2023 heb je iig dezelfde zigbee chipset en voorkom je een hoop ellende/narigheid/gedoe* met de migratie. Niet alle flows of de devices overleven 19->23/26...
Daarbij, een 2019 hoe dan ook al wat jaartjes oud en alles heeft een levensduur.
*Ervaringen varieren
Ik denk niet dat je een buil zal vallen aan een 2019, software is (vrijwel?) identiek en het advanced flow verhaal is waarom je voor een Homey kiest ipv zelfbouw via HA ofzo. Veel plezier met je eerste stappen!
HA kan nog veeeeeeel gevanceerdere flows dan Homey, dus ik snap je opmerking niet helemaalJfwiet schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:29:
Ik denk niet dat je een buil zal vallen aan een 2019, software is (vrijwel?) identiek en het advanced flow verhaal is waarom je voor een Homey kiest ipv zelfbouw via HA ofzo. Veel plezier met je eerste stappen!
Uit interesse: kun je dat uitleggen en een voorbeeld geven? Met advanced flow en homeyscript kun je toch ook alles lijkt me?DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
HA kan nog veeeeeeel gevanceerdere flows dan Homey, dus ik snap je opmerking niet helemaal
Op de hardware na heb ik geen klachten namelijk. (Zolang SHS geen migratie ondersteunt van een Homey Pro is het geen optie)
Ik heb vrij recent nog geprobeerd om van HA naar Homey (SHS) te verhuizen omdat het me wel aanspreekt, maar er zijn zoveel dingen die nét niet ver genoeg kunnen in Homey, of apparaten die nét niet evenveel ondersteunen als in HA.TKroon schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:03:
[...]
Uit interesse: kun je dat uitleggen en een voorbeeld geven? Met advanced flow en homeyscript kun je toch ook alles lijkt me?
Op de hardware na heb ik geen klachten namelijk. (Zolang SHS geen migratie ondersteunt van een Homey Pro is het geen optie)
Voorbeeldje : In Homey kan je alles in een advanced flow zetten, eventueel met HomeyScript, maar dan is het nog 1 flow. Bij Home Assistant schiet ik heel veel events over de eventbus en hang daar gewoon andere "flows"(automatiseringen) aan die er iets mee moeten, heerlijk ontkoppeld.
Thanks! Kun je een praktijkvoorbeeld geven? Lost het bijvoorbeeld het overzicht beter op? Ik heb een aantal bijzonder grote advanced flows, en soms ook verspreid over meerdere flows. Maar dat maakt het niet altijd overzichtelijker.DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:13:
[...]
Ik heb vrij recent nog geprobeerd om van HA naar Homey (SHS) te verhuizen omdat het me wel aanspreekt, maar er zijn zoveel dingen die nét niet ver genoeg kunnen in Homey, of apparaten die nét niet evenveel ondersteunen als in HA.
Voorbeeldje : In Homey kan je alles in een advanced flow zetten, eventueel met HomeyScript, maar dan is het nog 1 flow. Bij Home Assistant schiet ik heel veel events over de eventbus en hang daar gewoon andere "flows"(automatiseringen) aan die er iets mee moeten, heerlijk ontkoppeld.
Oh, zoiets als Webhooks?DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:13:
[...]
Ik heb vrij recent nog geprobeerd om van HA naar Homey (SHS) te verhuizen omdat het me wel aanspreekt, maar er zijn zoveel dingen die nét niet ver genoeg kunnen in Homey, of apparaten die nét niet evenveel ondersteunen als in HA.
https://support.homey.app...igger-Flows-with-Webhooks
Nee, dat is nog steeds tightly coupled. Ik kan bijvoorbeeld gewoon een event op de bus schieten in HA met als waar : "lightOnButtonPressed" en dan heb ik 5-tal flows die luisteren naar dat event en op hun beurt gewoon hun eigen acties uitvoerenNaN schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:21:
[...]
Oh, zoiets als Webhooks?
https://support.homey.app...igger-Flows-with-Webhooks
Dan kan met Homey toch ook? Ik werk veel met variabelen, die door meerdere sensoren op true of false worden gezet. Meerdere verschillende flows worden dan getriggerd door ‘als variabele is veranderd en variabele is true dan…’DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Nee, dat is nog steeds tightly coupled. Ik kan bijvoorbeeld gewoon een event op de bus schieten in HA met als waar : "lightOnButtonPressed" en dan heb ik 5-tal flows die luisteren naar dat event en op hun beurt gewoon hun eigen acties uitvoeren
Dat is dan weer state, een eventbus is "fire and forget", is echt anders.veetee schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Dan kan met Homey toch ook? Ik werk veel met variabelen, die door meerdere sensoren op true of false worden gezet. Meerdere verschillende flows worden dan getriggerd door ‘als variabele is veranderd en variabele is true dan…’
Oja?DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
HA kan nog veeeeeeel gevanceerdere flows dan Homey, dus ik snap je opmerking niet helemaal
Volgens mij moet je dan YAML gaan schrijven, ik vind HA veel lastiger om dingen te automatiseren.
Ik heb beiden draaien HA en Homey 2023.
In de laatste versies van HA kan echt alles via de UI hoor, inclusief event bus dingenSpikeHome schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:09:
[...]
Oja?
Volgens mij moet je dan YAML gaan schrijven, ik vind HA veel lastiger om dingen te automatiseren.
Ik heb beiden draaien HA en Homey 2023.
maar niet dmv de handige flows met kaartjes.DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:11:
[...]
In de laatste versies van HA kan echt alles via de UI hoor, inclusief event bus dingen
Jawel, de nieuwe automations editor is ook drag en drop. Niet met lijntjes inderdaad, maar t is allang geen YAML/handmatige ellende meerSpikeHome schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
maar niet dmv de handige flows met kaartjes.
Je valt over z'n voorbeeld; maar denk even een stapje verder... 'Eventbus' klinkt chic, maar het onderliggende principe is bijzonder simpel na te maken:DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:04:
[...]
Dat is dan weer state, een eventbus is "fire and forget", is echt anders.
- Maak een variabele aan (string) "Eventbus".
- Laat iedere iedere flow/js de waarde van die var aanpassen naar de naam van welk "event" je wilt sturen.
- Heb 0, 1 of 100 andere flows die triggeren op welke naam dan ook. Bam, helemaal ontkoppeld; fire & forget.
- Bonus: flow zonder waarde conditie naar zoiets als dit sturen en je hebt meteen een leuke eventlog.
De triggers/condities in Homey zijn recht uit de doos al zo bijzonder uitgebreid dat je zoiets als dit al niet eens nodig hebt. Ik laat me graag verrassen met een tegenvoorbeeld.
@TKroon Erg grote flows zijn vaak het resultaat van 1 complete ingewikkelde use-case in 1 flow willen proppen. Als je die ontleed in de verschillende aspecten (resultaat in variabelen) en daar verschillende triggers/condities/flows van maakt wordt het heel snel een stuk overzichtelijker. Bijkomend voordeel is dat je die deelaspecten weer in andere flows kan gebruiken.
Gooi anders een screenshot neer, dan kunnen we meekijken
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
@BramT thanks, dat heb ik ook bij de meesten. Maar sommigen zoals het bepalen van het laadlimiet van de auto zit zo genest in elkaar dat ik er drie opeenvolgende flows van heb moeten maken. Door het nesten wordt de flow super traag om te maken of bewerken.
Sinds ik Claude gebruik ben ik bezig om het veel diepgaander in een docker te ontwikkelen en dat werkt echt top. Daarmee haal ik het planmatige uit Homey en laat ik Homey meer de ad hoc taken uitvoeren. Zo ook met mijn hele HEMS. Scheelt veel en is veel makkelijker ontwikkelen.
Sinds ik Claude gebruik ben ik bezig om het veel diepgaander in een docker te ontwikkelen en dat werkt echt top. Daarmee haal ik het planmatige uit Homey en laat ik Homey meer de ad hoc taken uitvoeren. Zo ook met mijn hele HEMS. Scheelt veel en is veel makkelijker ontwikkelen.
Is dat niet gewoon hetzelfde dan als de Homey app 'Flow Event Bus' ? https://homey.app/nl-nl/app/name.klep.flow-event-bus/Flow-Event-Bus/BramT schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
Je valt over z'n voorbeeld; maar denk even een stapje verder... 'Eventbus' klinkt chic, maar het onderliggende principe is bijzonder simpel na te maken:Nee, hier gaan je inderdaad geen backend van een financiële instelling mee draaien; maar voor je home automation volstaat dit uitstekend.
- Maak een variabele aan (string) "Eventbus".
- Laat iedere iedere flow/js de waarde van die var aanpassen naar de naam van welk "event" je wilt sturen.
- Heb 0, 1 of 100 andere flows die triggeren op welke naam dan ook. Bam, helemaal ontkoppeld; fire & forget.
- Bonus: flow zonder waarde conditie naar zoiets als dit sturen en je hebt meteen een leuke eventlog.
De triggers/condities in Homey zijn recht uit de doos al zo bijzonder uitgebreid dat je zoiets als dit al niet eens nodig hebt. Ik laat me graag verrassen met een tegenvoorbeeld.
@TKroon Erg grote flows zijn vaak het resultaat van 1 complete ingewikkelde use-case in 1 flow willen proppen. Als je die ontleed in de verschillende aspecten (resultaat in variabelen) en daar verschillende triggers/condities/flows van maakt wordt het heel snel een stuk overzichtelijker. Bijkomend voordeel is dat je die deelaspecten weer in andere flows kan gebruiken.
Gooi anders een screenshot neer, dan kunnen we meekijken
Ik heb geen ervaring met HA, vandaar mijn vraag: is wat je omschrijft niet hetzelfde als een set flows in Homey die allemaal getriggerd worden als je een lamp aanzet? Dus die allemaal starten met een ‘WHEN Light was switched on’-flowkaart?DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:30:
Ik kan bijvoorbeeld gewoon een event op de bus schieten in HA met als waar : "lightOnButtonPressed" en dan heb ik 5-tal flows die luisteren naar dat event en op hun beurt gewoon hun eigen acties uitvoeren
Of bedoel je met ‘een event op de bus schieten’ dat je het aanzetten van de lamp simuleert (er is dus geen echte trigger), zodat alle flows - die luisteren naar die trigger - starten? Dus een soort van testmodus, maar dan niet binnen één flow, maar voor alle flows tegelijkertijd.
Zo dacht ik er ongeveer 2 jaar geleden ook overhopiconjo schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:21:
[...]
snap ik helemaal maar ga niet paar honderd euro uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of het mij bevalt. Ik heb daarom, op jullie advies, 2019 model aangeschaft met 1GB geheugen en advanced flow. Voor die paar dingen die ik nu heb is dit denk ik prima
Je kan ook meedere flows laten reageren op 1 webhook.DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:04:
[...]
Dat is dan weer state, een eventbus is "fire and forget", is echt anders.
Vervelend verslavende hobby ja... lolJpiek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:26:
[...]
Zo dacht ik er ongeveer 2 jaar geleden ook over
[ Voor 16% gewijzigd door BramT op 07-08-2026 09:38 ]
Beste Allen,
Eindelijk ben ik na een jarenlange verbouwing zo ver dat ik ook mijn gewenste smart home kan gaan opbouwen.
Ben mij nu vooral aan het inlezen en waar ik tegen aan loop is dat het mij niet duidelijk is bij bijvoorbeeld Robshop dat bij producten works with Homey er wordt gerept over het feit dat je toch weer een aparte bridge nodig heb, dat wil ik dus niet.
Hoe voorkom ik dat producten in huis haal die ik dan weer via een aparte bridge moet koppelen aan de homey, of lees/begrijp ik dit verkeerd.
Dat ik apps moet installeren op een telefoon of tablet om deze dan vervolgens via de Homey apps moet installeren om het vanuit 1 punt te laten werken, is mij duidelijk.
Ben bij dit draadje nu op pagina 11 van 91, een hoop is duidelijk maar dit heb ik nog nergens kunnen vinden.
Eindelijk ben ik na een jarenlange verbouwing zo ver dat ik ook mijn gewenste smart home kan gaan opbouwen.
Ben mij nu vooral aan het inlezen en waar ik tegen aan loop is dat het mij niet duidelijk is bij bijvoorbeeld Robshop dat bij producten works with Homey er wordt gerept over het feit dat je toch weer een aparte bridge nodig heb, dat wil ik dus niet.
Hoe voorkom ik dat producten in huis haal die ik dan weer via een aparte bridge moet koppelen aan de homey, of lees/begrijp ik dit verkeerd.
Dat ik apps moet installeren op een telefoon of tablet om deze dan vervolgens via de Homey apps moet installeren om het vanuit 1 punt te laten werken, is mij duidelijk.
Ben bij dit draadje nu op pagina 11 van 91, een hoop is duidelijk maar dit heb ik nog nergens kunnen vinden.
Asus GL703VM
Als je een Homey Pro hebt, heb je in principe niet nog een extra bridge nodig.Sylver84 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:54:
Beste Allen,
Ik dacht dat je een Homey Bridge bedoelde.
Mijn tip zou dan zijn, goed inlezen en kijken wat je wel acceptabel vind. Voor HUE gebruik ik liever de HUE bridge en voor mijn Gardena kraan ook hun bridge, omdat ik gewoon hun spul wil gebruiken. Dat geldt dan ook voor mijn eufy spullen. Verder heb ik geen enkele bridge in gebruik voor mijn vele apparaten.
[ Voor 16% gewijzigd door NaN op 07-08-2026 11:29 ]
Misschien dat ik het niet duidelijk genoeg verwoord of jij het verkeerd leest. Naar mijn mening kies je voor Homey voor het gebruiksgemak en als je dan voor Homey gaat wil je wel advanced flow. Dat heeft niks te maken met of je wel of niet geavanceerdere automatiseringen maakt via HA maar dat je binnen het Homey platform die optie wil?DennusB schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:51:
[...]
Hoe dien ik dit dan te interpreteren?NaN schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
Als je een Homey Pro hebt, heb je in principe niet nog een extra bridge nodig.
Gaat om dit product https://www.robbshop.nl/shelly-blu-door-window-zb-wit-2-pack-bluetooth-zigbee-raam-deur-sensor?_gl=1*8nzed2*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjwhNbTBhB4EiwAsFSg-sOcit8kHoCajL1WyON6nNbiGrXuzWcL04NJxtSNH7XibWFZWxEdIxoCTjcQAvD_BwE&gbraid=0AAAAAD1efY3L53F_xXbCXM_Irb_o3yBll
Asus GL703VM
Bedoel jij de Homey Bridge? Ik denk dat wat @Sylver84 bedoeld is dat sommige productlijnen ook een eigen 'bridge' hebben. Zoals de Philips Hue Bridge Pro of de Aqara Hub M3. Voor mij is dit ook niet altijd evident. Hoe past iets als een eufy S380 HomeBase (HomeBase 3), 16GB in het hele verhaal? Stel je pakt een Aqara of eufy deurbel, zijn die direct 100% functioneel op de Homey, of is zo'n Hub/Homebase toch nodig? Wat is de delta in functionaliteiten?NaN schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
Als je een Homey Pro hebt, heb je in principe niet nog een extra bridge nodig.
Ander voorbeeldje. Hue is met z'n producten ook compatibel met Zigbee wat Homey ook direct ondersteund. Dus in principe niet direct een bridge nodig. Maar voor gebruik van de Philips Hue Homey app is juist wel de bridge vereist. Maar je hebt dus ook Philips Hue, without the bridge, maar dat moet je dan maar weer net weten. Maar welke functionaliteit verlies je dan precies? En als alles Zigbee is, is er dan überhaupt wel een app noodzakelijk. Ook dit is niet altijd direct duidelijk.
Dit puzzeltje leggen is lastig. Je ziet daar regelmatig vragen over voorbij komen (reddit/homey forums). Een zinnetje op een website als "Werkt met Homey!" is op zichzelf dus bij lange na niet genoeg informatie.
Dit dus en wat ik dus niet wil is een Homey en 5 bridges er naast, of is dit een kwestie van de juiste producten uitzoeken? Zo ja waar kan ik me dan het best inlezen/orrienteren? Product zelf of de stikker van de webshop geloven bijvoorbeeld.BramT schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Bedoel jij de Homey Bridge? Ik denk dat wat @Sylver84 bedoeld is dat sommige productlijnen ook een eigen 'bridge' hebben. Zoals de Philips Hue Bridge Pro of de Aqara Hub M3. Voor mij is dit ook niet altijd evident. Hoe past iets als een eufy S380 HomeBase (HomeBase 3), 16GB in het hele verhaal? Stel je pakt een Aqara of eufy deurbel, zijn die direct 100% functioneel op de Homey, of is zo'n Hub/Homebase toch nodig? Wat is de delta in functionaliteiten?
Ander voorbeeldje. Hue is met z'n producten ook compatibel met Zigbee wat Homey ook direct ondersteund. Dus in principe niet direct een bridge nodig. Maar voor gebruik van de Philips Hue Homey app is juist wel de bridge vereist. Maar je hebt dus ook Philips Hue, without the bridge, maar dat moet je dan maar weer net weten. Maar welke functionaliteit verlies je dan precies? En als alles Zigbee is, is er dan überhaupt wel een app noodzakelijk. Ook dit is niet altijd direct duidelijk.
Dit puzzeltje leggen is lastig. Je ziet daar regelmatig vragen over voorbij komen (reddit/homey forums). Een zinnetje op een website als "Werkt met Homey!" is op zichzelf dus bij lange na niet genoeg informatie.
Asus GL703VM
Dit Tweakersdraadje en vele topics op het Homeyforum zijn er dan ook niet voor niets.
Als je een heel specifiek device wilt gebruiken of voor een specifiek doel een device zoekt: zoek en.lees je in op beide.
Ik heb al heel wat draaien en voor alles wel een oplosding gevonden.
En ja, bij sommige merken ontkom je haast niet aan een 'bridge' (bv mijn somfy IO, omdat RTS niet bidirectioneel is)
Als je een heel specifiek device wilt gebruiken of voor een specifiek doel een device zoekt: zoek en.lees je in op beide.
En ja, bij sommige merken ontkom je haast niet aan een 'bridge' (bv mijn somfy IO, omdat RTS niet bidirectioneel is)
Ja dus voor bepaalde producten die je wil, eerst hier en daar inlezen, past het in je situatie is het gaan met die banaan of als het niet zo is, oplossing zoeken of een ander product pakken.Jpiek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:50:
Dit Tweakersdraadje en vele topics op het Homeyforum zijn er dan ook niet voor niets.
In de basis zijn er vele producten die dus direct met Homey Pro werken maar bij lange na niet allemaal, "works with Homey" is dus waar maar hoe het werk mag je dan eerst zelf even uitzoeken.
Investering van tijd maar als het dan werkt zoals je wil dan is het gemak wel een grote pre
Asus GL703VM
Het is een beetje een combinatie van uitzoeken wat je wil doen met een device en zoeken welke devices goed passen. Ik heb Hue op een eigen bridge draaien (maar de lampen wel gekoppeld aan homey). Dit omdat ik mijn lampen gewoon altijd wil laten draaien, los van de status van Homey (en de Hue interface net iets prettiger werkt voor hun eigen lampen). Maar verder heb ik minstens 15 verschillende brands aan Homey gekoppeld, allemaal zonder Bridge van dat merk zelf. Dat is in de basis ook vaak voldoende.
In de Homey Apps staat altijd vermeld welke functies van welke devices werken via de app. Als dat voor jou voldoende is, hoef je de bridge niet aan te schaffen.
In de Homey Apps staat altijd vermeld welke functies van welke devices werken via de app. Als dat voor jou voldoende is, hoef je de bridge niet aan te schaffen.
Hier ook, een enorme veelvoud aan merken en producten gekoppeld aan Homey. In principe werken alle Zigbee, Zwave en 433 Mhz producten direct met de Homey Pro als er een app beschikbaar is. Een officiële app werkt in principe betrouwbaarder op de lange termijn dan een community app, maar die laatste zijn ook heel vaak van goede kwaliteit en heel functioneel.
Ik heb alleen een aparte bridge voor de Somfy IO zonwering (net als @Jpiek), omdat die niet rechtstreeks werkt. Die is via de Cloud gekoppeld, waardoor ik het wel via Homey kan besturen.
Koppelen via de Cloud kun je ook weer met een veelvoud aan producten. Mijn Netatmo Home Coach is via de Cloud gekoppeld, net als de Twinkly Kerstverlichting en de Bosch Easycontrol thermostaat en zo verder.
Ik heb alleen een aparte bridge voor de Somfy IO zonwering (net als @Jpiek), omdat die niet rechtstreeks werkt. Die is via de Cloud gekoppeld, waardoor ik het wel via Homey kan besturen.
Koppelen via de Cloud kun je ook weer met een veelvoud aan producten. Mijn Netatmo Home Coach is via de Cloud gekoppeld, net als de Twinkly Kerstverlichting en de Bosch Easycontrol thermostaat en zo verder.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Ja, ik bedoelde de Homey Bridge, ik dacht dat de vraagsteller dat bedoelde.BramT schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Bedoel jij de Homey Bridge? Ik denk dat wat @Sylver84 bedoeld is dat sommige productlijnen ook een eigen 'bridge' hebben. Zoals de Philips Hue Bridge Pro of de Aqara Hub M3. Voor mij is dit ook niet altijd evident. Hoe past iets als een eufy S380 HomeBase (HomeBase 3), 16GB in het hele verhaal? Stel je pakt een Aqara of eufy deurbel, zijn die direct 100% functioneel op de Homey, of is zo'n Hub/Homebase toch nodig? Wat is de delta in functionaliteiten?
" The device can be operated intelligently via working with a Zigbee gateway to communicate with other devices. It is a zigbee low-energy wireless door/window sensor that makes you know the opening/closing status of door and window by separating the magnet from the transmitter. Connect it with the gateway which supports automation function and you can create a smart scene to trigger other devices."
Hier staat dus werkt met Zigbee gateway, de Homey Pro heeft dat en zoek een app die met het product kan werken, niks meer niks minder
Hier staat dus werkt met Zigbee gateway, de Homey Pro heeft dat en zoek een app die met het product kan werken, niks meer niks minder
Asus GL703VM
Dus: https://homey.app/nl-nl/app/cloud.shelly/Shelly/ ?Sylver84 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:30:
" The device can be operated intelligently via working with a Zigbee gateway to communicate with other devices. It is a zigbee low-energy wireless door/window sensor that makes you know the opening/closing status of door and window by separating the magnet from the transmitter. Connect it with the gateway which supports automation function and you can create a smart scene to trigger other devices."
Hoef ik hier geen bridge voor te hebben
Asus GL703VM
@Sylver84 Met een homey pro in ieder geval niet en met de andere waarschijnlijk ook niet.
Ik ben nog steeds beginner in de wereld van homey en (advanced) flows. Ik loop nu een beetje te stoeien met tags/variabelen. Blijkbaar doe ik iets niet goed of heb ik een verkeerd beeld hierbij. Wie kan mij opweg helpen met "Afval Herinnering 2.0"?
Ik probeer het voorbeeld "Trash Collection Notification - Use of advanced cards" op de volgende pagina: https://robertraaijmakers.github.io/com.trashchecker/flow-examples.html
Na te maken maar ik loop vast bij de Logic card: wat ik ook probeer ik krijg de tag "Collection day" niet te zien. Waar zit mijn denkfout of waar maak ik de verkeerde keuze dat ik het niet zien krijg.
Ik probeer het voorbeeld "Trash Collection Notification - Use of advanced cards" op de volgende pagina: https://robertraaijmakers.github.io/com.trashchecker/flow-examples.html
Na te maken maar ik loop vast bij de Logic card: wat ik ook probeer ik krijg de tag "Collection day" niet te zien. Waar zit mijn denkfout of waar maak ik de verkeerde keuze dat ik het niet zien krijg.
Die app doet het een beetje onorthodox. De "Collected today" tag komt niet uit een flowcard, maar is een globaal beschikbare tag. Die (maar ook alle andere variabele) vind je door in het tekstinvoer veld van een flow-card op het het labeltje rechts te drukken. Dan krijg je een hele lijst met beschikbare tags. Bovenin die lijst kan je simpelweg zoeken:chippie777 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:11:
:strip_exif()/f/image/KU1ztkLkRVBJ9laN6l22t4y9.png?f=user_large)
Maar ik neem eigenlijk aan dat je die zelf ook wel had gevonden...
Misschien moet je de app eerst nog configureren? Dat ding moet wel je adres/postcode hebben in z'n instellingen natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat de app de tags niet aanmaakt zonder die informatie.
[ Voor 14% gewijzigd door BramT op 07-08-2026 13:46 ]
@BramT dank voor je uitleg, maar ik kan die hele variabele niet vinden. Wanneer ik voor de Ja/Nee logic kies en dan op het label klik kom ik dus die hele collected tags niet tegen. De app is (volgens mij) goed ingesteld, het lukt mij namelijk wel om widget te maken met de juiste info.
Ik ken de hele app niet, maar een dag is toch geen ja/nee variabele? Lijkt mij eerder tekst (of als de app voor iedere dag verschillende cijfers gebruikt hooguit numeriek). Probeer eens een ander type variabele-kaartje of je em dan wel ziet?chippie777 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:21:
@BramT dank voor je uitleg, maar ik kan die hele variabele niet vinden. Wanneer ik voor de Ja/Nee logic kies en dan op het label klik kom ik dus die hele collected tags niet tegen. De app is (volgens mij) goed ingesteld, het lukt mij namelijk wel om widget te maken met de juiste info.
Instant update: Uit de screenshot van @BramT zie ik al dat het een tekstvariabele is
[ Voor 6% gewijzigd door Patrick_6369 op 07-08-2026 16:08 ]
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Als je advanced flows gebruikt moet je soms ook 2 kaartjes met elkaar verbinden voordat sommige opties te voorschijn komen.chippie777 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:21:
Maar anders even een screenshot van wat je nu hebt.
Kunnen de "specialisten" er even naar kijken.
Geeft deze simpele flow wat inspiratie?chippie777 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:21:
(Werkt voor mij in ieder geval!)
@NaN ik probeer jouw voorbeeld na te maken, maar ik loop "vast" bij de DAN regels. Ik kan daar die groene labels (?) (Morgen opghaald) nergens vinden, en weet niet hoe ik die zou moeten aanmaken.
@mike123 Hier een screenshot van wat ik probeer:
De tag Ja/Nee kan ik van alles selecteren maar niets wat met Afval Herinnering 2.0 heeft te maken. Zoals in het voorbeeld hieronder. Ik zou dus iets moeten kunnen selecteren met collection day of ophaaldag.
https://robertraaijmakers.github.io/com.trashchecker/assets/advanced-flow-local-labels.png
@mike123 Hier een screenshot van wat ik probeer:
De tag Ja/Nee kan ik van alles selecteren maar niets wat met Afval Herinnering 2.0 heeft te maken. Zoals in het voorbeeld hieronder. Ik zou dus iets moeten kunnen selecteren met collection day of ophaaldag.https://robertraaijmakers.github.io/com.trashchecker/assets/advanced-flow-local-labels.png
Het bovenste bolletje van je ALS “Iets wordt morgen opgehaald” is de TRUE, de onderste is de FALSE.chippie777 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:41:
@NaN ik probeer jouw voorbeeld na te maken, maar ik loop "vast" bij de DAN regels. Ik kan daar die groene labels (?) (Morgen opghaald) nergens vinden, en weet niet hoe ik die zou moeten aanmaken.
@mike123 Hier een screenshot van wat ik probeer: ~[Afbeelding] De tag Ja/Nee kan ik van alles selecteren maar niets wat met Afval Herinnering 2.0 heeft te maken. Zoals in het voorbeeld hieronder. Ik zou dus iets moeten kunnen selecteren met collection day of ophaaldag.
https://robertraaijmakers.github.io/com.trashchecker/assets/advanced-flow-local-labels.png
Je bent er bijna!
Als je bij ja/nee iets wilt invullen zal je zelf eerst een variabele moeten aanmaken die je kan kiezen.chippie777 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:41:
@mike123 Hier een screenshot van wat ik probeer: ~[Afbeelding] De tag Ja/Nee kan ik van alles selecteren maar niets wat met Afval Herinnering 2.0 heeft te maken. Zoals in het voorbeeld hieronder. Ik zou dus iets moeten kunnen selecteren met collection day of ophaaldag.
Maar als je het kaartje gebruikt "iets word morgen opgehaald" en je gebruikt de rechter bovenkant van het kaartje is het waar (blauw), gebruik je de rechter onderkant is het niet waar (oranje).
En als je het eerst simpel wilt houden kan je dit ook proberen.
Het kan ook met minder kaarten maar dan heb je iets wat alvast werkt.
[ Voor 16% gewijzigd door mike123 op 08-08-2026 16:29 ]
mike123 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Als je bij ja/nee iets wilt invullen zal je zelf eerst een variabele moeten aanmaken die je kan kiezen.
Maar als je het kaartje gebruikt "iets word morgen opgehaald" en je gebruikt de rechter bovenkant van het kaartje is het waar (blauw), gebruik je de rechter onderkant is het niet waar (oranje).
En als je het eerst simpel wilt houden kan je dit ook proberen.
Het kan ook met minder kaarten maar dan heb je iets wat alvast werkt.
[Afbeelding]
Als @chippie777 een voorbeeld laat zien met Advanced flows, waarom zou ik dat dan ook niet doen? Werkt ook 😉NaN schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:46:
[...]
Die van mij werkt ook, he!
Alleen heb ik daar geen Advanced Flow voor gebruikt, vond ik een beetje overkill.
En dan kan er meteen verder verbouwd worden aan de flow als hij zou willen.
@bing69 ik heb die "kaartjes" gewoon.
@NaN dat met true en false had ik nog niet over nagedacht en dat is inderdaad een eenvoudige manier.
@mike123 Ik mis duidelijk de kennis m.b.t variable, die moet je dus zelf aanmaken. Ik heb dat ook gevonden maar hoe ga je daar dan mee aan de slag? Het is wel duidelijk dat ik ergens kennis ontbeer of op een verkeerde manier over variabele denk :-) Vandaar dat ik dus vastloop bij jouw flow. Moet mij dus echt even verdiepen in het variabelen/tags onderwerp.
Het is trouwens wel heel leuk om mee bezig te zijn en jullie hulp helpt mij echt.
@NaN dat met true en false had ik nog niet over nagedacht en dat is inderdaad een eenvoudige manier.
@mike123 Ik mis duidelijk de kennis m.b.t variable, die moet je dus zelf aanmaken. Ik heb dat ook gevonden maar hoe ga je daar dan mee aan de slag? Het is wel duidelijk dat ik ergens kennis ontbeer of op een verkeerde manier over variabele denk :-) Vandaar dat ik dus vastloop bij jouw flow. Moet mij dus echt even verdiepen in het variabelen/tags onderwerp.
Het is trouwens wel heel leuk om mee bezig te zijn en jullie hulp helpt mij echt.
Als je een ja/nee variabele hebt aangemaakt kan je die dus selecteren in het logica kaartje.chippie777 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:02:
@bing69 ik heb die "kaartjes" gewoon.
En die variabele word dan op ja of nee gezet.
Maar let wel op dat als je die een keer op ja of nee zet, dan moet je die ergens ook weer een keer terugzetten. Anders blijft hij altijd ja of nee.
Dus een kaartje met
Als ... Is gestart
En ...variabele is ja
Dan zet variabele op nee
Dus mogelijk moet je hem dan dus weer een keer op nee zetten in een flow. Afhankelijk van wat je wilt bereiken.
In mijn voorbeeld van eerder is geen variabele nodig.
/f/image/qXIGLjnuzTXP2PCVmZ9FtKzS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iliiluGzMadQ7X1yVm0vmQDs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pgF9oMKnJWme7uaPaWRamsoa.png?f=fotoalbum_large)