Als je backups hebt, valt het allemaal wel mee. Ik moest wel alle zigbee apparaten opnieuw koppelen, maar dat was wel te overzien. Het is al een tijdje geleden dat ik dit gedaan heb, maar ik meen me te herinneren dat dat alles was. Dus variabelen, flows en zo, staan straks op je nieuwe Homey, als je de backup gebruikt hebt.Elac schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:28:
Beste mede homey gebruikers. Mijn homey pro 2019 is waarschijnlijk aan vervanging toe. Geheugen is zo goed als vol, na een restart duurt het een minuut of 15 voordat ik weer beeld heb. Flows reageren soms niet en zijn dan ook niet handmatig te starten. Dus voordat hij het helemaal opgeeft denk ik hem te gaan vervangen, zeker nu de prijzen ook nog omhoog gaan.
Draait voor 98% z-wave en zigbee.
Ik heb backups.
Tegen welke problemen zijn jullie aangelopen bij het vervangen van de bol naar de nieuwe?
Moet ik weer alle z-wave en zigbee devices opnieuw koppelen en alle flows, 219, en variabelen herstellen
Scheelt je nu investering van een paar honderd euro, maar kost wel 5 euro per maand.Elac schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:04:
[...]
Dank, heb me daar eigenlijk niet in verdiept omdat ik niets heb om dat op te draaien maar zal er eens naar kijken.
@NaN Dat valt mee, ik heb maar 12 zwave devices maar dat zijn bijna allemaal sensoren. Blijven de in de flows gebruikte waarden wel bewaard of moet ik deze allemaal weer opnieuw repareren? Meen me te herinneren dat bij de aquara t1 sensor dit opnieuw toegewezen moet worden. Dan wordt het wel even werk. Het gros is gelukkig z-wave.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Dat valt tegen, ik heb nu niets dus moet een rpi5 en een bridge kopen, dan ben ik ook rond de €240 verder en dan €5 per maand of ineens dan scheelt het niet veel meer. Enige voordeel is dat ik dan wel de eigen hardware kan kiezen.AgeOfPanic schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Scheelt je nu investering van een paar honderd euro, maar kost wel 5 euro per maand.
Als je al wat hebt om het op te draaien is het zeker een goede optie maar als je helemaal opnieuw moet beginnen niet echt.
Liefst wil ik geen abonnement voor dingen die ik “nodig” heb ik zie een abbonement als iets wat op elk moment veranderd of opgezegd moet kunnen worden als dat een probleem geeft wil ik gewoon eigenaar zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Elac op 23-05-2026 10:55 ]
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Of eenmalig €149AgeOfPanic schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Scheelt je nu investering van een paar honderd euro, maar kost wel 5 euro per maand.
Is uiteindelijk niet goedkoper als je nog niets hebt.
Rpi 5 8Gb kit €240
Homey bridge €69
Self hosted €149
Totaal € 458
Wat bedoel je met “in de flows gebruikte waarden”? Variabelen? Properties? Die bleven wel goed, alleen even je zigbee apparaat opnieuw pairen.Elac schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:44:
@NaN Dat valt mee, ik heb maar 12 zwave devices maar dat zijn bijna allemaal sensoren. Blijven de in de flows gebruikte waarden wel bewaard of moet ik deze allemaal weer opnieuw repareren? Meen me te herinneren dat bij de aquara t1 sensor dit opnieuw toegewezen moet worden. Dan wordt het wel even werk. Het gros is gelukkig z-wave.
Maar, zoals ik al schreef, het is voor mij alweer een tijdje geleden, he.
Van 2019 naar 2023 was mijn migratie. Achteraf viel het mij wel mee.
[ Voor 6% gewijzigd door NaN op 23-05-2026 16:40 ]
Ah, dat zijn de properties, die blauwe maar ook variabelen. De oranje zijn variabelen booleans. Nou, als ik het goed heb, blijft dat allemaal goed werken. (Garantie tot de deur, he)Elac schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:06:
@nan Ik bedoel deze blauwe variabele waarden, bv de temperatuur. De oranje blijven geloof ik wel goed als je een device opnieuw toevoegd.
[Afbeelding]
Denk inderdaad dat je alleen goedkoper uit bent als je al zoiets draait. Bijvoorbeeld een Synology zou ook kunnen. Ik zou trouwens ook echt niet een rpi 5 kit kopen. Tweedehands heb je al een leuke mini pc voor minder met veel meer power.Elac schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:18:
[...]
Is uiteindelijk niet goedkoper als je nog niets hebt.
Rpi 5 8Gb kit €240
Homey bridge €69
Self hosted €149
Totaal € 458
Die oranje waarden worden boolean genoemd.NaN schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:45:
[...]
Ah, dat zijn de properties, die blauwe maar ook variabelen. De oranje zijn variabelen. Nou, als ik het goed heb, blijft dat allemaal goed werken. (Garantie tot de deur, he)
Een boolean heeft maar 2 uitkomsten. Bv Waar/onwaar, ja/nee.
Je hebt helemaal gelijk. Soms definieer je ze zelf, soms is het een property van een apparaat.mike123 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Die oranje waarden worden boolean genoemd.
Een boolean heeft maar 2 uitkomsten. Bv Waar/onwaar, ja/nee.
Zo iets dan.
(Even aanpassing van mijn post gedaan)
[ Voor 6% gewijzigd door NaN op 24-05-2026 09:36 ]
Hallo
Mijn vraag is heeft de Homey pro 2026 ook een webpagina voor op een windows pc?
Mijn telefoonscherm is te klein om daar langere tijd mee bezig te zijn.
Als ik het ip adres invul op een Windows pc krijg ik een rode balk onderin met een foutmelding.
Gr Newbee
Als ik het ip adres invul op een Windows pc krijg ik een rode balk onderin met een foutmelding.
Gr Newbee
Ja zeker, wat zie je als je my.homey.app in je adresbalk intikt?Steenwijkerland schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:37:
Hallo
Gr Newbee
Voor “Advanced Flows” is dat ook de enige manier, trouwens.
[ Voor 6% gewijzigd door NaN op 24-05-2026 09:40 ]
Kijk, dat wist ik dan weer niet!Jpiek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:13:
Echt lokaal op ip kan ook, moet je eel eerst via my.homey.app een lokaal account aanmaken.
Is dat onder "familie en gasten" ?Jpiek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:13:
Echt lokaal op ip kan ook, moet je eel eerst via my.homey.app een lokaal account aanmaken.
Begrijp ik dan goed dat de "eigenaar" dus geen lokaal account heeft, dat vind ik wel raar en verwarrend.
Je zou verwachten dat de eigenaar overal direct de rechten van heeft.
Een lokaal account kan je aanmaken als je bijvoorbeeld op je locale netwerk, dus zonder tussenkomst van de cloud verbinding wilt maken met je Homey. Zie het als een directe verbinding. Dit moet echter zoals @Jpiek aangeeft eerst zelf aangemaakt worden.Steenwijkerland schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:37:
[...]
Is dat onder "familie en gasten" ?
Begrijp ik dan goed dat de "eigenaar" dus geen lokaal account heeft, dat vind ik wel raar en verwarrend.
Zou ik in dit geval even achterwege laten 😉
En een eigenaar heeft inderdaad alle rechten. Gasten en bewoners kunnen we enige zaken regelen maar niet zo uitgebreid als de eigenaar van de Homey
[ Voor 10% gewijzigd door blueman85 op 24-05-2026 15:59 ]
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Over het aanmaken van een lokale account vond ik deze pagina: https://support.homey.app...-Local-Users-on-Homey-Pro
Maarrrr, dan moet je eerst sowieso toegang hebben met een browser!
Maarrrr, dan moet je eerst sowieso toegang hebben met een browser!
[ Voor 18% gewijzigd door NaN op 24-05-2026 16:36 ]
De optie 'lokaal account' is pas later toegevoegd, dua zal je hem ook apart toe moeten voegen aan users..Steenwijkerland schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:37:
[...]
Is dat onder "familie en gasten" ?
Bij Robbshop zijn er wat aanbiedingen met de homey. Ik ga de 2019 vervangen voor de homey pro 2026. Nu is er een energy dongle. Ik heb al een smart gateways p1 meter, heeft het zin om deze te vervangen voor de energy dongle?
Je kan ze naast elkaar laten draaien. Maar de basic info zal dezelfde zijn.Elac schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:46:
Bij Robbshop zijn er wat aanbiedingen met de homey. Ik ga de 2019 vervangen voor de homey pro 2026. Nu is er een energy dongle. Ik heb al een smart gateways p1 meter, heeft het zin om deze te vervangen voor de energy dongle?
Waar het misschien een voordeel kan zijn is de integratie, sommige producten worden door Homey niet op de juiste manier geïntegreerd of zijn niet te finetunen. Dus dat zou je kunnen checken bij Smartgateways of deze als volledige P1 in Homey Energy werkt?
(Zo heb ik een Z-Wave 3fase meter die door de fabrikant/app in Homey niet in te stellen is als Autolader. dan kan Homey heel makkelijk wijzen naar de maker van de App en dat vind ik als LG altijd een beetje een slap excuus.)
Wat ik overigens wel een fijne optie vind van de Homey P1 meter is dat deze automatisch waarschuwingen stuurt als een fase overbelast dreigt te worden.
De smartgateways werkt best goed maar soms stopt hij even met rapporteren. Is dat alarmeren van de energy dongle ook uit te zetten? De auto lader, op L1, trekt gewoon 25A uit het net, wel load balanced met spoelen dus veel sneller dan de p1, Daarnaast komt de opbrengst van de zonnepanelen op L1 er nog bij tot totaal een ampere of 30 maar dat ziet de p1 niet. Ik zit niet te wachten op een alarm elke keer dat ik de auto inplug.Jfwiet schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:07:
[...]
Je kan ze naast elkaar laten draaien. Maar de basic info zal dezelfde zijn.
Waar het misschien een voordeel kan zijn is de integratie, sommige producten worden door Homey niet op de juiste manier geïntegreerd of zijn niet te finetunen. Dus dat zou je kunnen checken bij Smartgateways of deze als volledige P1 in Homey Energy werkt?
(Zo heb ik een Z-Wave 3fase meter die door de fabrikant/app in Homey niet in te stellen is als Autolader. dan kan Homey heel makkelijk wijzen naar de maker van de App en dat vind ik als LG altijd een beetje een slap excuus.)
Wat ik overigens wel een fijne optie vind van de Homey P1 meter is dat deze automatisch waarschuwingen stuurt als een fase overbelast dreigt te worden.
Ja, die notificatie is uit te zetten (maar ook op 100% te zetten).Elac schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:15:
[...]
De smartgateways werkt best goed maar soms stopt hij even met rapporteren. Is dat alarmeren van de energy dongle ook uit te zetten? De auto lader, op L1, trekt gewoon 25A uit het net, wel load balanced met spoelen dus veel sneller dan de p1, Daarnaast komt de opbrengst van de zonnepanelen op L1 er nog bij tot totaal een ampere of 30 maar dat ziet de p1 niet. Ik zit niet te wachten op een alarm elke keer dat ik de auto inplug.
Ik vond de P1 van Homey zelf erg beperkt in het aantal beschikbare kaarten, dus heb er nu 1 van HomeWizard bij draaien.
Wat anders:
Had voor wat sensoren op batterijen al eens een melding ingesteld dat ik bij x% batterijlading een melding kreeg. Maar zo'n melding zie je vaak over het hoofd, zeker als je al meerdere meldingen van Homey krijgt.
Dus nu krijg ik hem om de 12 uren opnieuw, tot ik de batterij vervang.
Misschien handig voor iemand anders?
Wat anders:
Had voor wat sensoren op batterijen al eens een melding ingesteld dat ik bij x% batterijlading een melding kreeg. Maar zo'n melding zie je vaak over het hoofd, zeker als je al meerdere meldingen van Homey krijgt.
Misschien handig voor iemand anders?

edit:
waarom werkt bb-code niet meer? ik wil dit plaatje veel smaller afbeelden, dat kon vroeger ook met [img=480]
waarom werkt bb-code niet meer? ik wil dit plaatje veel smaller afbeelden, dat kon vroeger ook met [img=480]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat komt doordat je de visuele editor gebruikt. Dan wordt er een \ voor je code gezet. Op mobile onderin broncode selecteren, kan je bbcode edittenBlueTooth76 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:43:
Ik vond de P1 van Homey zelf erg beperkt in het aantal beschikbare kaarten, dus heb er nu 1 van HomeWizard bij draaien.
Wat anders:
Misschien handig voor iemand anders?[Afbeelding]edit:
Edit, ik reageer op jouw reactie even via pb
[ Voor 4% gewijzigd door PeacekeeperNL op 26-05-2026 14:20 ]
Mijn reviews al gezien?
Ik zie het. Is dat nieuw? Is geen bewuste keuze iig.PeacekeeperNL schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:50:
[...]
Dat komt doordat je de visuele editor gebruikt. Dan wordt er een \ voor je code gezet. Op mobile onderin broncode selecteren, kan je bbcode editten
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik stuur mezelf elke dag om 16:30 een whatsappje als er een batterij leeg raakt. Om 16:30 ben ik meestal wel thuis en kan dan actie ondernemen. Of wachten tot de volgende dagBlueTooth76 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:43:
Wat anders:
Misschien handig voor iemand anders?[Afbeelding]edit:
Als de tijd is 16:30 en batterij x heeft een percentage kleiner dan dat, dan stuur whatsappje met batterij x heeft een percentage van zoveel
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Per vandaag ga ik mijzelf ook verdiepen in de wondere wereld van Homey. Ik heb via Coolblue met geluk een tweedekans Homey Pro kunnen aanschaffen. Las hier dat de prijzen per 1 juni omhoog gaan en ze zijn al uitverkocht bij Coolblue.
In je voorbeeld heb je maar 1 apparaat. Wat als je, net als mij, meer dan 10 apparaten hebt?BlueTooth76 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:43:
Misschien handig voor iemand anders?[Afbeelding]
Dan is zo'n flow niet meer overzichterlijk.
Daarom heb ik een Homeyscript, die je vervolgens in je flow kan activeren.
ALS tijd/dag > DAN Voer (HomeyScript) ... uit.
Of in jouw geval:
ALS (Date & Time) Elke 12 uren > DAN (HomeyScript) Voer ... uit

HomeyScript:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
| // Check battery level of all devices and send notification if battery is below threshold
const usernames_list = ['Hier je eigen naam in vullen', 'eventueel een tweede naam']; // For push notification
const send_timeline_notification = true;
const send_push_notification = true;
const battery_threshold = 10;
function sendNotification(message) {
Homey.flow.runFlowCardAction({
uri: 'homey:flowcardaction:homey:manager:notifications:create_notification',
id: 'homey:manager:notifications:create_notification',
args: { text: message },
});
}
const users = await Homey.users.getUsers()
function getIdAndAthomIdByName(name) {
for (const key in users) {
if (users[key].name === name) {
return {
id: users[key].id,
athomId: users[key].athomId
};
}
}
return null;
}
async function sendPushNotification(username, message) {
let user = getIdAndAthomIdByName(username);
if (user) {
await Homey.flow.runFlowCardAction({
// uri: 'homey:manager:mobile',
id: 'homey:manager:mobile:push_text',
args: {
user: {
athomId: user.athomId,
id: user.id
},
text: message
}
}).then(() => log('Push notification sent'))
.catch(error => log(`runFlowCardAction Error:`, error));
} else {
log("User not found");
}
}
// Get all devices
const devices = await Homey.devices.getDevices();
// Loop over all devices
for (const device of Object.values(devices)) {
// If this device isn't available, skip it.
if (!device.capabilitiesObj) continue;
// If this device class is a sensor or remote
if (['sensor', 'remote'].includes(device.class)) {
const battery_value = device.capabilitiesObj.measure_battery?.value;
if (battery_value < battery_threshold) {
const msg = `De batterij van ${device.name} is nog ${battery_value}%`
if(send_timeline_notification) {
sendNotification(msg);
}
if(send_push_notification) {
for (const username of usernames_list) {
sendPushNotification(username, msg);
}
}
log(`Notificatie verzonden: ${msg}`)
return true;
}
}
} |
Nee, ik heb precies zo'n flow...Patrick_6369 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:48:
Volgens mij kun je dit gewoon zo oplossen. Of zie ik dan wat over de kop?
[Afbeelding]
Klopt! En zeker een goede toevoeging.Patrick_6369 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:48:
Volgens mij kun je dit gewoon zo oplossen. Of zie ik dan wat over de kop?
[Afbeelding]
Alleen deze kaarten zijn "ALS" kaarten en daarom lastiger om meerdere keren te triggeren op tijden wanneer jij wil.
Ja, tuurlijk!Turmin schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:04:
[...]
Alleen deze kaarten zijn "ALS" kaarten en daarom lastiger om meerdere keren te triggeren op tijden wanneer jij wil.
De overeenkomstige kaart die in En... zit, heeft niet de geassocieerde variabelen. Daardoor kun je dus niet rapporteren om welk apparaat het gaat.
Bovendien zie je hier dat de vertaling van Homey van ALL en ANY wat te wensen over laat. Want ANY is vertaald met ELK en dat klopt echt niet.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Voor de Homey peeps met Enphase zonnepanelen heb ik een app gemaakt waarmee je ze niet alleen kan uitlezen, maar ook aan en uit kan zetten. Handig voor als de stroomprijzen negatief worden.
En dan zo'n flow bijvoorbeeld:
Je hebt er wel een Enphase installer account voor nodig (kost je een paar minuten en is verder gratis).
De app is momenteel nog in de testfase. Feedback welkom!
En dan zo'n flow bijvoorbeeld:
Je hebt er wel een Enphase installer account voor nodig (kost je een paar minuten en is verder gratis).
You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack
Dit is echt heel nice!😎 Was al op zoek naar zoiets, die het nu op een andere manier. Ik zal er binnenkort eens even naar gaan kijken. Werkt het met zowel de Envoy standard als de metered versie?BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:26:
Voor de Homey peeps met Enphase zonnepanelen heb ik een app gemaakt waarmee je ze niet alleen kan uitlezen, maar ook aan en uit kan zetten. Handig voor als de stroomprijzen negatief worden.
[Afbeelding] En dan zo'n flow bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Het installer account heb ik ook (je kunt deze verkrijgen door veel te veel geld te betalen, of online via de website van Enphase cursussen te volgen. Kost een paar uur van je leven, maar je leert er ook nog wat van😉)
[ Voor 8% gewijzigd door bassie221188 op 28-05-2026 15:40 ]
Klinkt goed, vooral ook het uit kunnen zetten, waar vindt ik die app ?
Installer account heb ik al (gemaakt in case-of..en idd installateur is failliet)
Installer account heb ik al (gemaakt in case-of..en idd installateur is failliet)
Hier: https://homey.app/en-nl/app/nl.creitive.enlighten/Enphase-Controller/test/Jpiek schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:37:
Klinkt goed, vooral ook het uit kunnen zetten, waar vindt ik die app ?
(Linkje zat in de laatste regel van m'n vorige post verstopt).
Werkt met zowel standard als (un)metered. De metered reageren wel veel sneller op een aan/uit commando; unmetered duurt het ~30 minuten.bassie221188 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:29:
[...]
Werkt het met zowel de Envoy standard als de metered versie?
Het installer account heb ik ook (je kunt deze verkrijgen door veel te veel geld te betalen, of online via de website van Enphase cursussen te volgen. Kost een paar uur van je leven, maar je leert er ook nog wat van😉)
En euh nee. Een installer (bedrijfs)account aanmaken, en deze vervolgens maintainer toegang geven tot jouw systeem, kost je een paar minuten en 0 euro. Niet meer. Lees deze even goed door (uit het Enphase topic).
[ Voor 3% gewijzigd door BramT op 28-05-2026 15:50 ]
Oh beter! Ga ik zeker ook even naar kijken😁 bedankt!BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:47:
[...]
Werkt met zowel standard als (un)metered. De metered reageren wel veel sneller op een aan/uit commando; unmetered duurt het ~30 minuten.
En euh nee. Een installer (bedrijfs)account aanmaken, en deze vervolgens maintainer toegang geven tot jouw systeem, kost je een paar minuten en 0 euro. Niet meer. Lees deze even goed door (uit het Enphase topic).
Een vraag: is het ook mogelijk om een aantal panelen uit te schakelen, maar sommige niet? Ik heb n.l. Geen dynamisch contract, maar een variabel contract. Dus als ik een aantal panelen kan uitzetten, zodat ik vrijwel niets terug lever aan het net, maar wel zelf nog zonnestroom kan gebruiken zou dat mooi zijn. Ik heb een standaard, niet metered Envoy.BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:26:
[Afbeelding]
Anders overweeg ik volgend jaar een Envoy metered aan te schaffen, waarbij de Enphase software teruglevering kan voorkomen.
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
De zonnepanelen af laten schalen en zero export kan de metered inderdaad wel. Naar mijn weten kan dit helaas (nog) niet via Homey, dat zou wel heel fijn zijn. De zonnepanelen aan en uit zetten kan wel, dat is al een hele mooie stap!Olie_B_Bommel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:04:
[...]
Een vraag: is het ook mogelijk om een aantal panelen uit te schakelen, maar sommige niet? Ik heb n.l. Geen dynamisch contract, maar een variabel contract. Dus als ik een aantal panelen kan uitzetten, zodat ik vrijwel niets terug lever aan het net, maar wel zelf nog zonnestroom kan gebruiken zou dat mooi zijn. Ik heb een standaard, niet metered Envoy.
Anders overweeg ik volgend jaar een Envoy metered aan te schaffen, waarbij de Enphase software teruglevering kan voorkomen.
bassie221188 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:17:
[...]
Naar mijn weten kan dit helaas (nog) niet via Homey, dat zou wel heel fijn zijn.
Individuele zonnepanelen aan/uit zetten ondersteund Enphase in zn geheel helaas niet. Dat ligt verder niet aan Homey.Olie_B_Bommel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:04:
[...]
Een vraag: is het ook mogelijk om een aantal panelen uit te schakelen, maar sommige niet?
PEL (Production Export Limiting) werken inderdaad alleen voor metered Gateways.
@BramT ik heb ingelogd met mijn bedrijfsaccount (is het via de website toegang tot mijn zonnepanelen en de omvormers) maar de app zegt dat ik geen 'besturingstoegang heb.
Ik kan om die reden ook geen 'dan' kaarten selecteren denk ik
Klopt. Die "besturingstoegang" is er juist ter indicatie van of het gebruikte account schrijfrechten heeft. En de bijbehorende kaarten zijn daar inderdaad van afhankelijk.Henkhuppelschot schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:52:
@BramT ik heb ingelogd met mijn bedrijfsaccount (is het via de website toegang tot mijn zonnepanelen en de omvormers) maar de app zegt dat ik geen 'besturingstoegang heb.
Tripple check even of je wel echt de juiste login te pakken hebt aub. Je hoeft het apparaat niet te verwijderen/opnieuw toe te voegen. Je kan gewoon in de apparaat instelling de gebruikersnaam/wachtwoord opnieuw invoeren - je ziet dan de "besturingstoegang" direct updaten (indien van toepassing).
Bij het initieel toevoegen van de gateway worden er ook diverse checks gedaan en geeft hij ook direct aan of het een "owner" of "installer" account betreft.
Switch anders een paar keer van account. Mocht niks werken, duw dan (binnen max 2 uur) op "Create Diagnostics Report". Dan kan ik even in de logs koekeloeren....
Eergisteren de verbinding kwijt tussen mijn SHS en Bridge. Kon prima de ledring instelling veranderen maar de verbinding met Zigbee was totaal weg. SHS kwam na een melding ring 15:00 gisteren dat de verbinding met Zigbee hersteld was maar dat ik sommige apparaten uit/aan zou moeten zeggen. Heel handig met verlichting die permanent verbonden zijn.
Had vooraf al twijfels over een Wifi apparaat voor alle antennes.
Iemand al geprobeerd om een Homey 2023/2026 via HomeyLink te koppelen aan een SHS? Dan laat ik de Bridge wel lekker voor spek&bonen mee draaien.
Had vooraf al twijfels over een Wifi apparaat voor alle antennes.
Iemand al geprobeerd om een Homey 2023/2026 via HomeyLink te koppelen aan een SHS? Dan laat ik de Bridge wel lekker voor spek&bonen mee draaien.
Tof! Heel fijn dit soort initiatieven om de bruikbaarheid van Homey uit te breiden.BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:26:
[Afbeelding]
Ik heb zelf al een Enphase Metered die dit zelf regelt, dus dan heeft dit voor mij geloof ik niet zoveel zin. Of zien jullie nog scenario's waarbij een ingreep door Homey handig/nuttig is?
Met de Metered (en CT-klemmen) heb je toegang tot de zero-export en andere "AI" profielen in Enphase. Als dat goed voor je werkt dan is dat prima. Je kan de app ook alleen als "readout" gebruiken natuurlijk. Ik heb er nog een Homewizard kWh meter tussen zitten, maar in principe is dat niet nodig met deze (of de andere al bestaande apps); dat scheelt weer 120,-vanenkelen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Tof! Heel fijn dit soort initiatieven om de bruikbaarheid van Homey uit te breiden.
Ik heb zelf al een Enphase Metered die dit zelf regelt, dus dan heeft dit voor mij geloof ik niet zoveel zin. Of zien jullie nog scenario's waarbij een ingreep door Homey handig/nuttig is?
Waar het voor de Metered gebruikers wat leuker kan worden is zodra ik ook PEL ga ondersteunen in de app. Daarmee kan je het gewenste output wattage van je zonnepanelen regelen en dus kan je zelf gaan automatiseren wat Enphase nu voor je doet. ("Dat kan ik zelf beter" slaat zeker op een subgroep van de Homey gebruikers
Maar helemaal interessant wordt het als je er nog een thuisbatterij bij zet die niet van Enphase is. Dan gaan de NOM-instellingen van Enphase en de batterij elkaar in de weg zitten en dan moet je minimaal 1 van de 2 handmatig (of dus via Homey) gaan aansturen.
Even iets heel anders...
Bij mij zijn begin het jaar 2 van homewizard 3-fase kWh meters stuk gegaan. Die zijn gratis vervangen (netjes) door homewizard en ik heb deze nieuwe ondertussen in m'n setup zitten.
1 zit voor de EV lader, en de andere voor de zonnepanelen.
Wat nu opvalt is dat de EV lader (zonder aangekoppelde auto) standaard 3.7w 'trekt'. Ook staan m'n zonnepanelen 's nachts op -7w. Ik kan me goed voorstellen dat beide waardes simpelweg de "standby" stroom van die apparatuur is, maar (als ik het me goed herinner) zag ik deze waardes voorheen (met de oude kwh-meters) niet. Beide in Homey netjes op "0" of "-" watt.
Wellicht zijn die nieuwe kwh-meters gevoeliger en/of hebben een lagere drempelwaarde voordat ze verbruik gaan rapporteren (vraagje voor het homewizard topic), maar doet Homey er aan hun kant niks mee? De Energy tab geeft nu doorlopend aan dat de auto aan het laden is. Hoezo telt Homey het standby-verbruik als laden?
Dit is vreemd, met name omdat ik fit fenomeen eerst niet had. Hoe zit/werkt dit bij jullie?
Bij mij zijn begin het jaar 2 van homewizard 3-fase kWh meters stuk gegaan. Die zijn gratis vervangen (netjes) door homewizard en ik heb deze nieuwe ondertussen in m'n setup zitten.
1 zit voor de EV lader, en de andere voor de zonnepanelen.
Wat nu opvalt is dat de EV lader (zonder aangekoppelde auto) standaard 3.7w 'trekt'. Ook staan m'n zonnepanelen 's nachts op -7w. Ik kan me goed voorstellen dat beide waardes simpelweg de "standby" stroom van die apparatuur is, maar (als ik het me goed herinner) zag ik deze waardes voorheen (met de oude kwh-meters) niet. Beide in Homey netjes op "0" of "-" watt.
Wellicht zijn die nieuwe kwh-meters gevoeliger en/of hebben een lagere drempelwaarde voordat ze verbruik gaan rapporteren (vraagje voor het homewizard topic), maar doet Homey er aan hun kant niks mee? De Energy tab geeft nu doorlopend aan dat de auto aan het laden is. Hoezo telt Homey het standby-verbruik als laden?
Dit is vreemd, met name omdat ik fit fenomeen eerst niet had. Hoe zit/werkt dit bij jullie?
OK, dank voor je antwoord. Is het ook mogelijk om in de app in te bouwen dat je de huidige productie per panneel ziet? Of vraag ik nu te veel?BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:32:
[...]
[...]
Individuele zonnepanelen aan/uit zetten ondersteund Enphase in zn geheel helaas niet. Dat ligt verder niet aan Homey.
PEL (Production Export Limiting) werken inderdaad alleen voor metered Gateways.
Nee da's prima mogelijk. Ik gooi het op de backlog!Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:51:
[...]
OK, dank voor je antwoord. Is het ook mogelijk om in de app in te bouwen dat je de huidige productie per panneel ziet? Of vraag ik nu te veel?
Ik ben toch heel nieuwsgierig en heb de app geinstalleerd, ziet er goed uit. Ik loop ook tegen het feit aan dat ik geen besturingstoegang heb.BramT schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:59:
[...]
Klopt. Die "besturingstoegang" is er juist ter indicatie van of het gebruikte account schrijfrechten heeft. En de bijbehorende kaarten zijn daar inderdaad van afhankelijk.
Tripple check even of je wel echt de juiste login te pakken hebt aub. Je hoeft het apparaat niet te verwijderen/opnieuw toe te voegen. Je kan gewoon in de apparaat instelling de gebruikersnaam/wachtwoord opnieuw invoeren - je ziet dan de "besturingstoegang" direct updaten (indien van toepassing).
Bij het initieel toevoegen van de gateway worden er ook diverse checks gedaan en geeft hij ook direct aan of het een "owner" of "installer" account betreft.
Switch anders een paar keer van account. Mocht niks werken, duw dan (binnen max 2 uur) op "Create Diagnostics Report". Dan kan ik even in de logs koekeloeren....
[Afbeelding]
Ik heb een installateursaccount en die staat zo ingesteld dat ik als installateur toegang heb. Maar, ik gebruik hetzelfde emailadres voor mijn normale enphase account. Ik denk dat daar iets mis gaat. Zou dat kunnen?
Echter als ik het emailadres wil wijzigen, dan kom ik in een systeem overdrachtsproces terecht. En dat voelt een beetje ongemakkelijk, want dan ben ik de historische gegevens denk ik ook kwijt. Hmmm nog even puzzelen hierop.
Wacht even... hoe werkt dat dan?vanenkelen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:44:
[...]
Ik heb een installateursaccount en die staat zo ingesteld dat ik als installateur toegang heb. Maar, ik gebruik hetzelfde emailadres voor mijn normale enphase account. Ik denk dat daar iets mis gaat. Zou dat kunnen?
Als je gaat inloggen op https://enlighten.enphaseenergy.com/, hoe Enphase dan weten of je het "home owner"- of "installateurs"-account gebruikt?
Ik heb zo'n vaag vermoeden er wat mis gaat met de verschillende begrippen die er rond gaan. Iedereen heeft het overal over een installateurs account, maar wat je eigenlijk moet hebben is een bedrijfsaccount welke is toegevoegd als 'maintainer' in je normale home-owner omgeving.
Ik heb op het homey forum ook een uitleg gezet met hoe het werkend te krijgen.
Ik had mijn Enphase Envoy gekoppeld in Homey (misschien wel al een jaar of 2). Op de energy tab kon ik dan de productie zien. Middels de zonnepanelen app.
Gisteren zag ik een error in het icoon (rood gekleurd). Exacte benaming weet ik niet meer maar iets van niet beschikbaar/niet te bereiken oid. In de settings van het icoon kon ik niets refreshen oid. Dus heb ik het apparaat in homey verwijdert.
Homey opnieuw opgestart.
Ik wilde opnieuw toevoegen middels zonnepanelen app in Homey, maar geeft aan geen apparaten gevonden.
Momenteel zie ik in Homey in de energy tab dus geen zonnepanelen en geen opwek.
Heb op de Enphase website ingelogd En dat werkt prima.
Ook de Enphase app (de losse dus niet in homey) geeft opwek aan en dat de Envoy S standard verbonden is met de cloud. Ook de Homewizard app die ik heb geeft opwek aan.
Lijkt dus geen issue te zijn met de zonnepanelen/enphase, maar met de Zonnepanelen app in Homey
Tips ?
Update: toevoegen via de Enphase app in Homey is nu wel wel gelukt.
Zonnepanelen en opwek zijn zichtbaar in de energy tab
Gisteren zag ik een error in het icoon (rood gekleurd). Exacte benaming weet ik niet meer maar iets van niet beschikbaar/niet te bereiken oid. In de settings van het icoon kon ik niets refreshen oid. Dus heb ik het apparaat in homey verwijdert.
Homey opnieuw opgestart.
Ik wilde opnieuw toevoegen middels zonnepanelen app in Homey, maar geeft aan geen apparaten gevonden.
Ook de Enphase app (de losse dus niet in homey) geeft opwek aan en dat de Envoy S standard verbonden is met de cloud. Ook de Homewizard app die ik heb geeft opwek aan.
Lijkt dus geen issue te zijn met de zonnepanelen/enphase, maar met de Zonnepanelen app in Homey
Tips ?
[ Voor 6% gewijzigd door MartindM op 30-05-2026 08:04 ]
Klopt. Dit doet zich sinds de laatste firmware update van Homey voor. Bij mij en een vriend hebben dezelfde issue. De oplossing is: internet kabel uit de Envoy halen na een paar minuten later er weer insteken en dan de app in zonnepalenen/enphase app in de Homey opnieuw opstartgen. Dan werkt het weer. Heel vervelend, gebeurd iedere keer als de Homey opnieuw opgestart moet worden.MartindM schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:51:
Ik had mijn Enphase Envoy gekoppeld in Homey (misschien wel al een jaar of 2). Op de energy tab kon ik dan de productie zien. Middels de zonnepanelen app.
Homey opnieuw opgestart.
Tips ?
Ik heb dat ook maar alleen bij de metered gateway, heb ook een unmetered gateway en die rapporteerd gewoon. Om 04.42 is hij gestopt.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:38:
[...]
Klopt. Dit doet zich sinds de laatste firmware update van Homey voor. Bij mij en een vriend hebben dezelfde issue. De oplossing is: internet kabel uit de Envoy halen na een paar minuten later er weer insteken en dan de app in zonnepalenen/enphase app in de Homey opnieuw opstartgen. Dan werkt het weer. Heel vervelend, gebeurd iedere keer als de Homey opnieuw opgestart moet worden.
Ik heb een gewone Envoy en mijn vriend heeft een metered Envoy, dus bij beide komt dit voor.Elac schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:40:
[...]
Ik heb dat ook maar alleen bij de metered gateway, heb ook een unmetered gateway en die rapporteerd gewoon. Om 04.42 is hij gestopt.
Op mijn Homey 2019 met de app Zonnepanelen komt ook de rode driehoek met uitroepteken in beeld.
Op mijn Homey 2023 met de Enphase app blijft ik gewoon verbinding houden met Enphase. Vind alleen de Enphase app te weinig info geven.
Zet binnenkort de nieuwe app erop voor Enphase waarbij ik ook de export kan terugschroeven.
Op mijn Homey 2023 met de Enphase app blijft ik gewoon verbinding houden met Enphase. Vind alleen de Enphase app te weinig info geven.
Zet binnenkort de nieuwe app erop voor Enphase waarbij ik ook de export kan terugschroeven.
Ik ken een Enphase app die een herstart wel overleefd...Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:38:
[...]
Klopt. Dit doet zich sinds de laatste firmware update van Homey voor. Bij mij en een vriend hebben dezelfde issue. De oplossing is: internet kabel uit de Envoy halen na een paar minuten later er weer insteken en dan de app in zonnepalenen/enphase app in de Homey opnieuw opstartgen. Dan werkt het weer. Heel vervelend, gebeurd iedere keer als de Homey opnieuw opgestart moet worden.
(Ok ik hou op)
Maandag krijg ik de nieuwe homey 2026 en dan gaat hij er op.
Volgens mij heb ik maar één account aangemaakt. Ik heb een account van mijn zelfbedachte bedrijf en gebruik dat ook als het account om mee in te loggen als eigenaar van de zonnepanelen. Ik gebruik dus de credentials van mijn bedrijf als inlog van de Enlighten app op mijn telefoon en ook in de Homey app(s).BramT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:27:
[...]
Wacht even... hoe werkt dat dan?
Als je gaat inloggen op https://enlighten.enphaseenergy.com/, hoe Enphase dan weten of je het "home owner"- of "installateurs"-account gebruikt?
Ik heb zo'n vaag vermoeden er wat mis gaat met de verschillende begrippen die er rond gaan. Iedereen heeft het overal over een installateurs account, maar wat je eigenlijk moet hebben is een bedrijfsaccount welke is toegevoegd als 'maintainer' in je normale home-owner omgeving.
Ik heb op het homey forum ook een uitleg gezet met hoe het werkend te krijgen.
@vanenkelen Right, het zijn deze 'gedeelde' accounts waar ik over struikel. Als ik die credentials naar Enphase Entrez stuur krijg ik een owner-token terug. Ik heb geen manier om dat te forceren naar een installer/maintained token. En voor zo ver ik weet kan ik met een owner-token niks controleren...
Ik ga eens proberen een los owner account aan te maken.BramT schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:31:
@vanenkelen Right, het zijn deze 'gedeelde' accounts waar ik over struikel. Als ik die credentials naar Enphase Entrez stuur krijg ik een owner-token terug. Ik heb geen manier om dat te forceren naar een installer/maintained token. En voor zo ver ik weet kan ik met een owner-token niks controleren...
Ik heb dus een nieuwe Homey Pro gekocht als upgrade van een oude Homey Pro. Aangezien ik de 2019 variant had met maar 512 geheugen was een upgrade wel welkom. Hij zat echt aan zijn limiet soms.
Ik was in de veronderstelling dat overzetten van de oude naar de nieuwe simpel zou moeten zijn maar daar gaat dus iets fout. Ik betaal maandelijks voor mijn backup dus ik heb die backup gebruikt bij installatie van de nieuwe Homey.
Maar lang verhaal kort: hij herkent dus geen enkel apparaat meer. Bij bijvoorbeeld de slimme INNR lamp bij de bank krijg ik de melding dat ik die even uit en aan moet zetten en dat die dan opnieuw herkend zou moeten worden maar dat verhaal gaat niet op?
Is dit herkenbaar? Ben ik iets vergeten? De oude Homey heb ik nog een update gegeven met een nieuwe backup. Als ik alles opnieuw moet installeren gaat de nieuwe Homey gewoon terug.
Ik was in de veronderstelling dat overzetten van de oude naar de nieuwe simpel zou moeten zijn maar daar gaat dus iets fout. Ik betaal maandelijks voor mijn backup dus ik heb die backup gebruikt bij installatie van de nieuwe Homey.
Maar lang verhaal kort: hij herkent dus geen enkel apparaat meer. Bij bijvoorbeeld de slimme INNR lamp bij de bank krijg ik de melding dat ik die even uit en aan moet zetten en dat die dan opnieuw herkend zou moeten worden maar dat verhaal gaat niet op?
Is dit herkenbaar? Ben ik iets vergeten? De oude Homey heb ik nog een update gegeven met een nieuwe backup. Als ik alles opnieuw moet installeren gaat de nieuwe Homey gewoon terug.
Ja, dat is herkenbaar. Ik heb dit met 12 Trust led lampen. Die krijg ik met geen mogelijkheid in de Homey 2023 gekoppeld. Wel in de Homey 2019. Daarom heb ik ook de Homey 2019 nog aanstaan. Gebrukt maar 2 watt. Als je in de nieuwe Homey het programma HomeyLink installeerd, kun je de devices die op de oude Homey 2019 staan bedienen met je nieuwe Homey 2023 (of 2026). Dit werkt prima.D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:51:
Ik heb dus een nieuwe Homey Pro gekocht als upgrade van een oude Homey Pro. Aangezien ik de 2019 variant had met maar 512 geheugen was een upgrade wel welkom. Hij zat echt aan zijn limiet soms.
Ik had eerst een Philips Hue brigde daarvoor gekocht, maar dat beviel mij niet. Soms gingen lampen spontaan vanzelf aan. Ook midden in de nacht. Kwam Ik ‘s-ochtends beneden brandden er lampen. En de Hue loopt via de cloud. Ben ik ook geen voorstander van. Dus de Hue er uit en de oude Homey Pro 2019 weer neer gezet.
Maar het lijkt me stug dat meerdere merken (denk aan lampen en pluggen van Innr, pluggen van Osram en slimme lampen van Ikea) niet kunnen werken op een nieuwe Pro. Dan zou er bij mij meer op de oude Homey zitten dan op de nieuwe. Dan gaat de nieuwe gewoon terugOlie_B_Bommel schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Ja, dat is herkenbaar. Ik heb dit met 12 Trust led lampen. Die krijg ik met geen mogelijkheid in de Homey 2023 gekoppeld. Wel in de Homey 2019. Daarom heb ik ook de Homey 2019 nog aanstaan. Gebrukt maar 2 watt. Als je in de nieuwe Homey het programma HomeyLink installeerd, kun je de devices die op de oude Homey 2019 staan bedienen met je nieuwe Homey 2023 (of 2026). Dit werkt prima.
Ik had eerst een Philips Hue brigde daarvoor gekocht, maar dat beviel mij niet. Soms gingen lampen spontaan vanzelf aan. Ook midden in de nacht. Kwam Ik ‘s-ochtends beneden brandden er lampen. En de Hue loopt via de cloud. Ben ik ook geen voorstander van. Dus de Hue er uit en de oude Homey Pro 2019 weer neer gezet.
Ik weet het alleen van Trust lampen. Alle andere zibee en zwave devices, zoals Aquara rollershades, Fibaro slimme pluggen, die ik heb werken op de nieuwe Homey. Ik hebgeen INNR en Osram lampen.D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:27:
[...]
Maar het lijkt me stug dat meerdere merken (denk aan lampen en pluggen van Innr, pluggen van Osram en slimme lampen van Ikea) niet kunnen werken op een nieuwe Pro. Dan zou er bij mij meer op de oude Homey zitten dan op de nieuwe. Dan gaat de nieuwe gewoon terug
Heb je ook geen mogelijkheid om te kiezen in een menu, als je het op een pc doet, voor "repareren"?D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:51:
Ja. Maar dat moet dus voor elke lamp en dan moet je ze feitelijk allemaal resetten. En voor de plugs is dat een kwestie van een knopje ingedrukt houden maar voor de slimme lampen en de inbouwstekkers dus vrij kut.mike123 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:42:
[...]
Heb je ook geen mogelijkheid om te kiezen in een menu, als je het op een pc doet, voor "repareren"?
Ja, dat is inderdaad waardeloos. Maar zo schijnen ze het wel bedacht te hebben. De stekker maakt verbinding met een nieuw netwerk en wil daarvoor eerst gereset worden.D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:53:
[...]
Ja. Maar dat moet dus voor elke lamp en dan moet je ze feitelijk allemaal resetten. En voor de plugs is dat een kwestie van een knopje ingedrukt houden maar voor de slimme lampen en de inbouwstekkers dus vrij kut.
En om nou elke keer de groep in de meterkast uit te zetten is ook wat, maar dat zou misschien ook kunnen ipv de inbouwdozen open te maken.
Met repair (op de pc) zou je ze niet hoeven te resetten. Dat heb ik met de Aquara rollershades gedaan en die werkten toen na repair meteen op de nieuwe Homey 2023. Dan hoef je ook je flows niet aan te passen. Als je ze resset en opnieuw paired moet je al je flows repareren. Dat is wel een dingetje.D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:53:
[...]
Ja. Maar dat moet dus voor elke lamp en dan moet je ze feitelijk allemaal resetten. En voor de plugs is dat een kwestie van een knopje ingedrukt houden maar voor de slimme lampen en de inbouwstekkers dus vrij kut.
Ik moet zeggen dat ik ook niet zo tevreden over de Homey 2023 ben. Ik heb daar veel meer problemen mee dan met de Homey Pro 2019. Vooral met zgbee en wifi devices. Gaat ook best vaak offline.
[ Voor 12% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 31-05-2026 17:06 ]
@mike123
@Olie_B_Bommel
Ik moet ze dus inderdaad één voor één toevoegen vanuit de app. Ik ben begonnen met de smartplugs en die lijken het dan allemaal te doen. De gekoppelde flows lijken het voorlopig ook allemaal te doen dan
@Olie_B_Bommel
Ik moet ze dus inderdaad één voor één toevoegen vanuit de app. Ik ben begonnen met de smartplugs en die lijken het dan allemaal te doen. De gekoppelde flows lijken het voorlopig ook allemaal te doen dan
De Enphase gaf inderdaad problemen die volgens de ontwikkelaar toe te schrijven zijn aan de firmware van de gateway. Want een herstart van het apparaat lost tijdelijk het issue op. Maar er is dit weekend een nieuwe versie van de app uitgekomen waarbij je het IP adres van de gateway kunt opgeven. Dat zou het issue ook moeten fixen.MartindM schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:51:
Homey opnieuw opgestart.
Tips ?
Bij mij gaf de Zonnepanelen app problemen en had daar gisteren een rode driehoek. Vandaag de hele dag geen driehoek gezien. Dit op een Homey 2019.Ray-zor schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:15:
[...]
De Enphase gaf inderdaad problemen die volgens de ontwikkelaar toe te schrijven zijn aan de firmware van de gateway. Want een herstart van het apparaat lost tijdelijk het issue op. Maar er is dit weekend een nieuwe versie van de app uitgekomen waarbij je het IP adres van de gateway kunt opgeven. Dat zou het issue ook moeten fixen.
Op mijn Homey 2023 heb ik nog steeds versie 0.7.1 draaien en daar ook geen problemen gehad met een driehoek. Alleen dat het huidige vermogen niet juist word weergegeven. Maar dat kan ook komen omdat Enphase gekoppeld is aan 2 app's en dat ik nog niet de laatste versie gebruik.
Maar het huidige vermogen heeft nog nooit goed gewerkt.
Binnenkort ga ik denk ik overstappen naar een andere app waar je de export kan aanpassen.
Van Pro 2019 naar 2023 is best een dingetje, ze hebben een andere zigbee chip. Dus moet je de koppeling repairen, dat is dan helaas ff door de zure appel heen bijten. Echt opnieuw koppelen heb ik maar met een paar devices hoeven doen...
Toen ik van Homey 2023 naar Homey 2026 ging, had ik bij migratie via die betaalde backup ook dat al mijn apps niet goed verbonden.D-e-n schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:51:
Oplossing was uiteindelijk om via een computer een complete backup te maken (Via een kabeltje), en die terug te zetten. Toen verbonden alle apparaten uiteindelijk wel goed. Geen idee of dat voor Homey 2019 ook een mogelijkheid/oplossing is.
De Homey 2019 heeft geen optie om via een kabeltje een backup te maken.
De 2023/2026 zijn wezelijk anders qua hardware als de 2019. De Zigbee chip is anders en dus is de Firmware ook anders...
De 2023/2026 zijn wezelijk anders qua hardware als de 2019. De Zigbee chip is anders en dus is de Firmware ook anders...
Als ik dat had geweten, heb de 2026 terug gestuurd en 2023 maar gehoudenDav0s schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Toen ik van Homey 2023 naar Homey 2026 ging, had ik bij migratie via die betaalde backup ook dat al mijn apps niet goed verbonden.
Oplossing was uiteindelijk om via een computer een complete backup te maken (Via een kabeltje), en die terug te zetten. Toen verbonden alle apparaten uiteindelijk wel goed. Geen idee of dat voor Homey 2019 ook een mogelijkheid/oplossing is.
Bing
Ik ga deze week beginnen met het ontdekken van mijn Homey Pro 2026. Zijn er dingen die ik moet weten voordat ik zelf aan de slag ga. Soort van 'first things first'? Verder ga ik mij verdiepen in het Tweakers forum en anders kom ik hier terug op de lijn ;-)
Stond ook op dat punt, maar was niet echt een optie aangezien mijn werkgeheugen op de 2023 helemaal vol zat.bing69 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:25:
[...]
Als ik dat had geweten, heb de 2026 terug gestuurd en 2023 maar gehouden
Ik heb uiteindelijk een backup gemaakt via de Homey USB Tool, toen de 2026 er aan gehangen, geformatteerd, de backup er op gezet en toen nogmaals geformateerd en de backup er op gezet. Daarna startte ik op en deed alles het, behalve 2-3 devices die ik kon repairen.
Of je upgrade de 2023 met een cm4 module.
Is een klusje van niks en je apparaten worden gewoon weer herkend.
De mijne gebruikt nu 2gb van de 8,2gb ram.
Is een klusje van niks en je apparaten worden gewoon weer herkend.
De mijne gebruikt nu 2gb van de 8,2gb ram.
Ik heb de pro 2019 overgezet naar de pro 2026 maar geen enkel device is meegekomen met de backup
.
Heeft iemand een idee hoe ik dat in bulk kan doen, anders moet ik wel heel veel open schroeven en opnieuw maken.
Heeft iemand een idee hoe ik dat in bulk kan doen, anders moet ik wel heel veel open schroeven en opnieuw maken.
Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik was overgegaan van 2019 naar 2023 en dat ging makkelijk.Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:02:
Ik heb de pro 2019 overgezet naar de pro 2026 maar geen enkel device is meegekomen met de backup.
Hoe heb je het proberen over te zetten?Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:02:
Ik heb de pro 2019 overgezet naar de pro 2026 maar geen enkel device is meegekomen met de backup.
Zoals @Dav0s hierboven aangeeft zou het, met wat moeite, kunnen lukken met Homey USB tool
@Turmin
Backup staat er wel goed in maar ik mis alle z-wave en zigbee devices.
Dat zou betekenen dat ik ze allemaal opnieuw moet pairen en alle flows moet herstellen.
Daar ben ik dus nog dagen mee bezig.
Ga ff de pc aanslingeren en de usb tool bekijken.
Dat zou betekenen dat ik ze allemaal opnieuw moet pairen en alle flows moet herstellen.
Dat is vervelend. Ik zou zeker de backup nogmaals proberen.Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:30:
@Turmin
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
@Turmin : @Dav0s ging van 2023 naar2026 en dan kan je idd een USB backup maken en terugzetten.
De 2019 heeft géén USB backup optie.
@Elac : Je kunt op het device in de 2026 webinterface of App op repair klikken, vervolgens, afhankelijk van het device*, op het device op het reset/pairknopje driukken, hij re0paired dan als het ware, dan hoef je geen flows aan te passen...
*geeft homey meesal wel aan wat je moet doen om te repareren. Alleen bij 2 Robsmart modules moest ik opnieuw pairen en instellen, de rest kon ik allemaal repareren...\
De 2019 heeft géén USB backup optie.
@Elac : Je kunt op het device in de 2026 webinterface of App op repair klikken, vervolgens, afhankelijk van het device*, op het device op het reset/pairknopje driukken, hij re0paired dan als het ware, dan hoef je geen flows aan te passen...
*geeft homey meesal wel aan wat je moet doen om te repareren. Alleen bij 2 Robsmart modules moest ik opnieuw pairen en instellen, de rest kon ik allemaal repareren...\
@Jpiek @Turmin @Dav0s
De homey 2019 heeft wel een backup maar online, niet via usb, en is een abonement. dit had ik gelukkig en deze staat ook op de 2026 en die is goed.
de 2019 heb ik uiteraard eerst uitgezet voordat ik begon.
Alleen de devices zijn niet verbonden met de 2026
De homey 2019 heeft wel een backup maar online, niet via usb, en is een abonement. dit had ik gelukkig en deze staat ook op de 2026 en die is goed.
de 2019 heb ik uiteraard eerst uitgezet voordat ik begon.
Alleen de devices zijn niet verbonden met de 2026
Gelukkig heb ik het huis zo ingericht dat alles ook handmatig werkt zonder homey
@Jpiek ,Bij de zigbee devices is er een repair knop maar bij ze z-wave niet. ben bang dat ik deze dus allemaal opnieuw moet doen.
dat zijn er een stuk of 60.
De oude homey heb ik nog niet leeg gehaald dus die slinger ik weer aan. ga ik zaterdag wel mee aan de slag.
heeft iemand misschien nog een oplossing voor de fireangel brandmelders? deze app doet het niet meer op de nieuwe homey's. is voor het laatst 6 jaar geldeden geupdated.
dat zijn er een stuk of 60.
De oude homey heb ik nog niet leeg gehaald dus die slinger ik weer aan. ga ik zaterdag wel mee aan de slag.
heeft iemand misschien nog een oplossing voor de fireangel brandmelders? deze app doet het niet meer op de nieuwe homey's. is voor het laatst 6 jaar geldeden geupdated.
Dat zei ik ook, de 2019 [Edit] heeft geen usb backup.
Ik las op het homeyforum dat je soms met nog eens de 2019 backup terugzetten op de 2026 het wél lukt.
Zwave hoort wel gewoon te werken.
Wat betreft de fireangel app, als die er niet meer is in de store heb je een uitdaging, de online backup neemt geen apps mee, hij instaleerd gewoon de laatste uit de store...en als die er dus niet meer is...
Ik las op het homeyforum dat je soms met nog eens de 2019 backup terugzetten op de 2026 het wél lukt.
Zwave hoort wel gewoon te werken.
Wat betreft de fireangel app, als die er niet meer is in de store heb je een uitdaging, de online backup neemt geen apps mee, hij instaleerd gewoon de laatste uit de store...en als die er dus niet meer is...
Inmiddels ben ik dus van de 2019 versie helemaal over naar de nieuwe Homey. Het repairen werkte uiteindelijk bij bijna al mijn Zigbee devices, alleen twee Innr GU10 spotjes verlieten steeds het netwerk dus die heb ik nu even gelaten.
Flows lijken ook te werken. Alleen een nachtlampje dat ik normaal een voor zonsopgang laat uitschakelen gaat niet meer uit. Vreemd want dat lijkt me een standaard Homey functie en andere flows met dezelfde lamp werken wel
Flows lijken ook te werken. Alleen een nachtlampje dat ik normaal een voor zonsopgang laat uitschakelen gaat niet meer uit. Vreemd want dat lijkt me een standaard Homey functie en andere flows met dezelfde lamp werken wel
@D-e-n : De zonsondergang-kaart is veranderd in de Pro 2023, even je flow 'herschrijven' en de kaart opnieuw selecteren, hij is net iets anders las de 2019
@D-e-n Zigbee is inderdaad te repair en maar z-wave niet en laat ik nu voor 80% z-wave hebben. Heb voor nu dus weer ff de 2019 draaien minus een paar onbelangrijke zigbee dingen die ik al met de 2026 had gepaird. Zaterdag heb ik weer tijd. Wordt vervolgd…
@Jpiek z-wave devices zie ik wel in de device list en geven ook geen fout, rood driehoekje, maar zodra ik ze activeer geeft deze een node fail. In de developer tools van de 2026 zie ik ze ook niet staan. Nu wel weer in de 2019, dus de devices zijn niet meegegaan tijdens de backup.
@Jpiek z-wave devices zie ik wel in de device list en geven ook geen fout, rood driehoekje, maar zodra ik ze activeer geeft deze een node fail. In de developer tools van de 2026 zie ik ze ook niet staan. Nu wel weer in de 2019, dus de devices zijn niet meegegaan tijdens de backup.
[ Voor 35% gewijzigd door Elac op 02-06-2026 23:11 ]
Als je je 2019 idd weer online hebt, ff backup makenen opnieuw proberen..Elac schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:06:
Lees anders ff deze door :
https://community.homey.app/t/issue-zwave-migration-homey-pro-2019-to-2026/151202/25
dus check ff welke firmware er bij jou opstaat...The trick today is not about installing experimental firmware…
It was valid from March 4th, 2026 until the stable firmware v13.0.0 got released.
So, the fix should be present in (all) newer stable versions released after
[...]
Meaning, the fix should be included in the most recent stable version as well, being v13.1.0.
If not, contact homey.app/support please.
[ Voor 22% gewijzigd door Jpiek op 03-06-2026 08:54 ]
@Jpiek hij draait op de nieuwste versie 13.2.1 sinds deze is uitgekomen. Backup was al een verse maar zal voordat ik begin weer een nieuwe maken, misschien dat dat helpt. Heb de zaterdag er voor ingepland, u geen tijd en geen zin in een “dom” huis
Ik ken het effect, ik moest een geforceerde update doen toen mijn 2019 ineens dood was...
Merk je hoeveel je toch 'ongemerkt' geautomatiseerd had. Gelukkig had ik een fallback voor alles, dus niets wat het helemaal niet deed.
Merk je hoeveel je toch 'ongemerkt' geautomatiseerd had. Gelukkig had ik een fallback voor alles, dus niets wat het helemaal niet deed.
@Jpiek ja, dat gaat ongemerkt. Ik heb al jaren geen lichtknop meer aangeraakt en in de keuken zit niet eens een vaste licht knop, (foutje van de installateur bij de bouw
). Ik de afstandsbedieningen liggen te verstoffen. Gelukkig werkt alles nog wel gewoon zonder homey maar dat wil je niet meer als het niet hoeft.
toetert 🥳 Homey heeft zojuist de Enphase Controller app goedgekeurd.
Inmiddels heb ik al een flink verbeterde versie klaar staan. Mocht je wat gedoe hebben met het koppelen van de gateway, niet krijgen van controller-rechten (bij DIY accounts), samenwerking met andere enhpase apps, random "device unreachable" meldingen, dan... is dat bij de volgende versie opgelost
Volgende versie nu beschikbaar op de test-branch.
En topic voor suggesties, vragen, verzoekjes op het Homey forum.
Inmiddels heb ik al een flink verbeterde versie klaar staan. Mocht je wat gedoe hebben met het koppelen van de gateway, niet krijgen van controller-rechten (bij DIY accounts), samenwerking met andere enhpase apps, random "device unreachable" meldingen, dan... is dat bij de volgende versie opgelost
Volgende versie nu beschikbaar op de test-branch.
En topic voor suggesties, vragen, verzoekjes op het Homey forum.
[ Voor 23% gewijzigd door BramT op 03-06-2026 22:10 ]
@BramT goed werk! Ik ga hem zeker installeren als de nieuwe homey draait.
/f/image/7XJ6dC40ZbSNj7JpvvqZ1D2R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hEJuj51DGCNvaB1aDQkqok78.png?f=fotoalbum_large)