Acties:
  • +1 Henk 'm!
Resultaat met batterij zie de laatste 3 maandenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWAzLz0yPkGzLAjqNpXR04rWDxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GsRgjdnxILWv3kBRepjagZFv.png?f=fotoalbum_large

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gasemans schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Mag ik vragen wat voor een systeem je gebruikt voor dit?
dit is vast geen home assistant of wel soms?

Ziet er heel goed uit moet ik zeggen.
Dashboard in Homey
Het is een perfect stukje software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 13:59
Yes busje komt voorrijden voor aflevering.........maar helaas geen PiB in de achterbak :-(
Het lijkt net op m'n eigen werk, baby-steps hahahaha
Vol goede moed nu hopen op komende maandag (fingers-crossed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 00:26
Hierbij het resultaat met 3 in plaats van 4 batterijen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIfZd0LGx25nNNb4mMO3dEkL_aE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neHHn2E5XMjcxrmDA2Ryc8FH.png?f=fotoalbum_large

Het systeem is duidelijk stabieler geworden. Er is nog wel één keer een P1 meter disconnected gemeld, maar deze verdween weer binnen enkele seconden. Ik denk dat ik dat moment heb kunnen vangen in de realtime grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taTjgDTIPJMQQXtTPX0Zd67Xt5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hG8AKHd2ARtjbfNndZs1C7Y4.png?f=fotoalbum_large

Het probleem kan dus nog steeds optreden, maar het lijkt zich nu veel sneller te herstellen dan met 4 batterijen in gebruik.

Omdat ik nog niet ben toegelaten tot de beta en dus geen toegang heb tot de nieuwe firmware, zet ik nu ook weer de 4e batterij aan. Het Energy Display laat ik voorlopig nog uit om te zien wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan wordt toch de vraag aan @HomeWizard_NL wanneer gaat de bèta live?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naffffffffff
Misschien kan @HomeWizard_NL ook overwegen om het systeem zo aan te passen dat, op voorwaarde dat de beveiliging is uitgezet, niet meteen álle batterijen stoppen met werken als er één tijdelijk geen verbinding heeft. Op die manier blijft de rest van het systeem gewoon functioneren en is de impact veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 23:11
Kan je met deze thuisbatterij ook meedoen in het 'handelen' met energie. M.a.w. is de App al zo slim dat hij gekoppeld kan worden aan een dynamisch energie contract en op basis van actuale prijzen extra aan het laden of ontladen slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:26:
Misschien kan @HomeWizard_NL ook overwegen om het systeem zo aan te passen dat, op voorwaarde dat de beveiliging is uitgezet, niet meteen álle batterijen stoppen met werken als er één tijdelijk geen verbinding heeft. Op die manier blijft de rest van het systeem gewoon functioneren en is de impact veel kleiner.
Bij mij werkte de andere 3 nog. Maar ik had het probleem snel door omdat ik op mijn display zag dat er teruggeleverd werd naar het net terwijl de batterijen nog niet vol waren. Mogelijk dat de rest pas stil valt als de P1-meter vergeefs probeert met de batterij zonder verbinding contact te maken en dan de boel ergens vast loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sigmasailor schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:32:
Kan je met deze thuisbatterij ook meedoen in het 'handelen' met energie. M.a.w. is de App al zo slim dat hij gekoppeld kan worden aan een dynamisch energie contract en op basis van actuale prijzen extra aan het laden of ontladen slaat?
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:21
Krijg binnenkort mijn tweede batterij binnen. Deze week aankondigingsmail gehad van HW. Die batterij kan ik goed gebruiken want opbrengst van mijn zonnepanelen is nu bijna dagelijks 58 kWh. Ik heb het gevoel dat we een kleine energiecentrale gekocht hebben. Met twee personen leveren we dagelijks meer dan 45 kWh terug. Ik weet niet wat jullie terug leveren per dag maar ik heb de indruk dat 45 kWh best wel veel is. Bij mijn vorige woning was het op goede dagen 22 kWh.

Ik heb overigens geen problemen met mijn huidige batterij en P1 meter, Ik verbaas me ook over wat ik hier allemaal lees. Ik hoop dat het met mijn tweede batterij ook gewoon gaat zoals mijn eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
Prisma16 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:53:
[...]

Je hebt hier wel een goed punt te pakken. Bij NOM is inderdaad de som van de vermogens van de drie fasen gelijk aan nu. Maar er zal wel overdracht van vermogen tussen de fasen moeten zijn. Bijvoorbeeld de fase waar de PiB op zit en de andere twee fasen. Deze overdracht tussen de fasen zal in de transformator in de wijk gebeuren en niet in je woning.
Je bedoelt toch niet dat de 3 fasen in huis bij het trafohuis in de buurt aan fysiek aan elkaar gekoppeld zijn?
Vanuit het hoofdnet komt er 10 of 20kV binnen in het trafohuis en daar word het getransformeerd naar laagspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toni Tweakers schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:50:
Krijg binnenkort mijn tweede batterij binnen. Deze week aankondigingsmail gehad van HW. Die batterij kan ik goed gebruiken want opbrengst van mijn zonnepanelen is nu bijna dagelijks 58 kWh. Ik heb het gevoel dat we een kleine energiecentrale gekocht hebben. Met twee personen leveren we dagelijks meer dan 45 kWh terug. Ik weet niet wat jullie terug leveren per dag maar ik heb de indruk dat 45 kWh best wel veel is. Bij mijn vorige woning was het op goede dagen 22 kWh.

Ik heb overigens geen problemen met mijn huidige batterij en P1 meter, Ik verbaas me ook over wat ik hier allemaal lees. Ik hoop dat het met mijn tweede batterij ook gewoon gaat zoals mijn eerste.
hoeveel importeer je nog per dag met 1 batterij?

ik wek meer dan 30 op, exporteer ongeveer 20 en importeer zo goed als niks.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:49
Heeft HW er al zicht op van dat mailtje daar dat in België de PIB toch zou mogen aangestuurd worden door de P1 meter zelf? Ik zit te popelen om ééntje te bestellen maar blijf maar op de site zien dat je je enkel kan inschrijven om "info" te ontvangen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
mike123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:50:
[...]

Je bedoelt toch niet dat de 3 fasen in huis bij het trafohuis in de buurt aan fysiek aan elkaar gekoppeld zijn?
Vanuit het hoofdnet komt er 10 of 20kV binnen in het trafohuis en daar word het getransformeerd naar laagspanning.
Nee, uiteraard niet fysiek maar wel elektromagnetisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bburgg
  • Laatst online: 07-09 23:18
Het is vast wel al eens ergens in de 400 pagina’s van dit topic beantwoord, maar kon het zo snel niet vinden. Vandaar even mijn volgende vraag.

Ik weet inmiddels dat het ontladen bij 2 of meer batterijen ‘vastgezet’ is op max. 800 W, vooral om overbelasting als de batterijen op 1 groep zijn aangesloten, te voorkomen. De stroom blijft ‘intern’ en passeert niet de automaat. Toch?

Waarom kun je dan eigenlijk wel laden met max. 1600 W (bij 2 batterijen) als alles op bijv. 1 groep is aangesloten? Geldt dan het risico van overbelasting niet? Of wordt er dan vertrouwd op de automaat omdat alles van ‘buiten’ komt?

En weten jullie of er in de toekomst ook een mogelijkheid komt om het maximale laden te beperken (bijv. tot 800 W) bij gebruik van meerdere batterijen? Lijkt me wel zo veilig voor groepen die ‘vol’ zitten. Of ben ik nu overbezorgd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bburgg schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:17:
Het is vast wel al eens ergens in de 400 pagina’s van dit topic beantwoord, maar kon het zo snel niet vinden. Vandaar even mijn volgende vraag.

Ik weet inmiddels dat het ontladen bij 2 of meer batterijen ‘vastgezet’ is op max. 800 W, vooral om overbelasting als de batterijen op 1 groep zijn aangesloten, te voorkomen. De stroom blijft ‘intern’ en passeert niet de automaat. Toch?

Waarom kun je dan eigenlijk wel laden met max. 1600 W (bij 2 batterijen) als alles op bijv. 1 groep is aangesloten? Geldt dan het risico van overbelasting niet? Of wordt er dan vertrouwd op de automaat omdat alles van ‘buiten’ komt?

En weten jullie of er in de toekomst ook een mogelijkheid komt om het maximale laden te beperken (bijv. tot 800 W) bij gebruik van meerdere batterijen? Lijkt me wel zo veilig voor groepen die ‘vol’ zitten. Of ben ik nu overbezorgd?
Bij opladen is het hetzelfde als bij andere apparaten. Dus je groep vliegt er gewoon uit bij overbelasting. Daarom moet je er wel op letten, maar is er geen veiligheidsrisico.

Het is een beetje als je wasmachine, vaatvasser, waterkoker etc etc op 1 groep zetten en tegelijk aanzetten. Niet slim, boel klapt er uit, maar dat is dan ook alles.

Bij ontladen ga je niet plussen, maar minnen. Dus dan heb je ipv 4400 Watt nog maar 3600 Watt over achter de groep. Dus dan klapt de boel er pas later uit. En dat is een veiligheidsrisico.

Daarom is er geen reden om het laden te beperken.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
bburgg schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:17:

Met 800 watt 4 batterijen opladen kost behoorlijk veel tijd. Zeker op bewolkte dagen met af en toe wat zon, vloeit er daardoor veel opgewekte energie weg naar het net. Je kan beter een extra groep laten aanleggen of met een PV-verdeler wat ruimte creëren op je bestaande PV-groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56

Ik heb sinds gisteren een tweede en het werkt prima Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEJHIyQcRWj4_mLDg97xDrVeui4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sQsFMInRZcGIcpyF91ulIk4.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52

aip

ArthurMorgan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Dat hangt natuurlijk heel erg van je individuele situatie af, en dan (bij mij) vooral van het avond/nachtgebruik.

Toen ik 1 PiB had importeerde ik in week 17 11,1 kWh, exporteerde ik 118 kWh bij een opwek van 170 kWh over een periode van 7 dagen.
De laatste 7 dagen met twee PiB's zit ik op 7,9 kWh import, 169 kWh export bij een opwek van 249 kWh.

Bij mij gaat dus - met een beetje blijven nadenken - het externe verbruik omlaag naar ca 1kWh. Ik verwacht overigens dat het verschil in voor- en najaar veel groter gaat zijn. Nu leveren de panelen alleen tussen ca 21u en 7u niet voldoende, terwijl dat natuurlijk in maart of oktober een veel langere periode is, en het verschil dus veel groter zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
winwiz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:31:
[...]

Ik heb sinds gisteren een tweede en het werkt prima [Afbeelding]
Het laden gaat ook aardig gelijk op Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZN7-y9MCzQbng_SFBOk7PcA_IM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yM2y74UAs6Arw2bFdeYB0EsY.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
Dit vind ik altijd leuke vergelijkingen.

Hier wekken we nu met die zonnige dagen 30 kWH op via 12 zonnepanelen, 400 wp. op het zuiden. En leveren gemiddeld 8 kWh uur per dag terug. Incl. de slechtere maanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5BRJjygf8yUlk9SwYP5YqT4kzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glhOogSnjhQLG54HGgefMYgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
Sinds de ingebruikname van onze 🔋.
05-02-2025 t/m 13-05-2025

Opbrengst zonnepanelen:1861 kWh
Eigen verbruik: 832 kWh 44,71%

Zelfde periode vorig jaar
Opbrengst zonnepanelen: 1303 kWh
Eigen verbruik: 515 kWh 39,52%

Verschi sinds ingebruikname 🔋 5,18%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:07
blankie2404 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:09:
Yes busje komt voorrijden voor aflevering.........maar helaas geen PiB in de achterbak :-(
Het lijkt net op m'n eigen werk, baby-steps hahahaha
Vol goede moed nu hopen op komende maandag (fingers-crossed)
Wat ik er vanaf weet pakt de chauffeur normaal gesproken zelf de bus in, dus weet hij wat hij bij zich heeft.
Dat er dan bij aflevering ineens een batterij verdwenen is is wel merkwaardig, misschien bij een ander adres de deur niet afgesloten en ontvreemd? Gezien de prijzen op Marktplaats is er wel een behoefte aan deze batterijen……

[ Voor 10% gewijzigd door Harri op 16-05-2025 13:41 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mromelis
  • Laatst online: 22:24
JeroenH schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:31:
[...]

Ik hoop niet alleen aan/uit maar ook iets als "terugregelen naar verbruik woning"? Geen idee of Enphase zoiets kent, SolarEdge in ieder geval wel. Daar heet het Active Power Limit, en dat is ook lokaal aan te sturen met bv HA. Als ik dat aanzet gebruik ik maximaal eigen zonne-energie, maar lever niet (nauwelijks, er glipt een paar wattuur per dag langs door timings- en meetverschillen) terug. Als mijn HW accu er is moet ik wel sleutelen aan dat script, want ik wil niet dat de accu en de PV-omvormer gaan "vechten".

[...]

Maar voor de lang termijn zou je dat wel willen automatiseren zou ik zeggen :)
—-

Op zich niet. Ik heb ook de HWE-SDM230 (SolarEdge) en HWE-SDM630 (Enphase) tussen de 2 strings zonpanelen zitten. Samen met de informatie van de P1 meter reken ik met een template sensor het eigen verbruik uit rekening houdend met de verschillende scenario’s die gedurende de dag kunnen voorkomen. Van alleen afname net (weinig op dit moment 😀), alleen zonnepanelen tot alleen uit de accu of alle tussenliggende combinaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:21
ArthurMorgan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:57:
[...]

Ik verbruik van het net nog 2 kWh per dag. Een derde batterij zou volgens mij geen zin hebben. In ieder geval niet in de zomermaanden. Mijn batterij doet nu al zijn werk 's avonds tot ongeveer middernacht 0 op de teller. Met de tweede batterij verwacht ik het tot de ochtend te kunnen uitzingen en dan komt die koperen ploert weer aan de horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:09
winwiz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Het laden gaat ook aardig gelijk op [Afbeelding]
Zit er netjes uit.

Heb je voor de batterijen een aparte groep? of verdeeld over aparte groepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:16
Ben benieuwd... Halverwege mei dit jaar met twee Plug in Batteries en heel mei vorig jaar zonder. Tot nu toe nog maar 12,5 kWh geïmporteerd uit het net. Geen idee hoe Home Assistant Low Carbon uitrekent maar dat ziet er een beetje wazig uit. We zijn ook iets bewuster overdag meer aan het verbruiken. Het zijn natuurlijk niet alleen de Plug in Batteries.

2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dCeWOKkLhEFpZv2G6fMe4ygpnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvbHlLuS7QPOisMRtauO6o4z.jpg?f=fotoalbum_large

2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EotjQT5tdWo9187BFtHFEwpB-bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkY3ymlpyqxPLmsU9PLSxRtE.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
ivo1969 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Zit er netjes uit.

Heb je voor de batterijen een aparte groep? of verdeeld over aparte groepen?
Nee staan op 2 aparte groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
winwiz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:29:
[...]

Nee staan op 2 aparte groepen
Oke, ja dat is wat hier ook gaat gebeuren als ik binnenkort de 2e batterij hier mag verwelkomen.

Het is dan geloof ik 1600 W laden en 800W ontladen , dus als ene batterij leeg is de andere het overneemt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
Overzicht met totalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFX3NoV8vM_rsIFuAIPwJjWP7FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcllX3G4vHpHVYGop2lFm5Ow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4auHJsdtEDQAdMcNfmO2R7vcTaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC88AB4iZGjgWV0GwtxsrgnG.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
BelgianStar schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:59:
Heeft HW er al zicht op van dat mailtje daar dat in België de PIB toch zou mogen aangestuurd worden door de P1 meter zelf? Ik zit te popelen om ééntje te bestellen maar blijf maar op de site zien dat je je enkel kan inschrijven om "info" te ontvangen. :(
Het kwartje is daar gevallen, dus HomeWizard hoeft alleen maar af te wachten:
https://www.youtube.com/watch?v=UGIEp5UYlPI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
ivo1969 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Oke, ja dat is wat hier ook gaat gebeuren als ik binnenkort de 2e batterij hier mag verwelkomen.

Het is dan geloof ik 1600 W laden en 800W ontladen , dus als ene batterij leeg is de andere het overneemt ?
De Accu's zullen elkaar afwisselen zodat ze ongeveer gelijk leeg gaan.
Als je ze op een aparte groep zet dan kan je ze unlocken naar 1600W ontladen.

Het gaat er vooral om dat een gedeelde groep niet 3680W van het net + 1600W van de accu kan krijgen, dus de 800W ontladen is om de bedrading in huis te beschermen.

Ik ga niet zeggen dat je het moet doen, maar als je de accu's verdeelt over twee bestaande groepen met verbruikers dan is er geen verschil. Het grootste nadeel hieraan is dat je dan waarschijnlijk twee ruimtes met ieder een batterij hebt omdat stopcontacten in 1 ruimte meestal op dezelfde groep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 13:59
Harri schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Wat ik er vanaf weet pakt de chauffeur normaal gesproken zelf de bus in, dus weet hij wat hij bij zich heeft.
Dat er dan bij aflevering ineens een batterij verdwenen is is wel merkwaardig, misschien bij een ander adres de deur niet afgesloten en ontvreemd? Gezien de prijzen op Marktplaats is er wel een behoefte aan deze batterijen……
Geen idee wat er gebeurd is, maar de eerste vraag was: verwacht u zo'n step :-)
Dus we wachten het nog maar even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihagens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 23:28
GL007 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:23:
[...]

Het zou handig zijn dan je in de betaal link mail kunt aangeven dat je een ander aflevering adres hebt.
Ja of een functionerende klantenservice.
Ik heb het nu 3x aan de chatbot doorgegeven. Dan zou er binnen 1 werkdag een reactie komen per mail. Ook nog 2keer direct overdag een medewerker gevraagd via de chat. maar ook dan krijg je een reactie binnen 1 werkdag per mail. 4 dagen verder en nog geen reactie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
ivo1969 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Nee, na ongeveer 25% ontladen neemt de ander het over, zo gaat het om en om Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnOShHNfzK6ExLZNK6lF6eLsV3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hFALDptKvkCilMO9YCwjyLI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TFX77 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:29:
Geen idee hoe Home Assistant Low Carbon uitrekent maar dat ziet er een beetje wazig uit.
Dat is het aandeel dat je uit het net hebt geïmporteerd (daarom zit het bolletje vast aan het net-bolletje) dat afkomstig is van lage CO2-bronnen (water, wind, zon, nuclear).

Voorbeeldje: Importeer je 10kWh uit het net en is daarvan 40% afkomstig uit een bron met lage CO2 uitstoot dan krijgt dat bolletje 4kWh als waarde.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
netappie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:52:
[...]

De Accu's zullen elkaar afwisselen zodat ze ongeveer gelijk leeg gaan.
Als je ze op een aparte groep zet dan kan je ze unlocken naar 1600W ontladen.

Het gaat er vooral om dat een gedeelde groep niet 3680W van het net + 1600W van de accu kan krijgen, dus de 800W ontladen is om de bedrading in huis te beschermen.

Ik ga niet zeggen dat je het moet doen, maar als je de accu's verdeelt over twee bestaande groepen met verbruikers dan is er geen verschil. Het grootste nadeel hieraan is dat je dan waarschijnlijk twee ruimtes met ieder een batterij hebt omdat stopcontacten in 1 ruimte meestal op dezelfde groep zitten.
De 2 batterijen komen hier op aparte groepen te staan en ja is wel nadeel dat ze dan in aparte ruimtes staan, maar dat kan helaas niet anders.
Ik heb wel ruimte er voor in de meterkast, maar om aparte groep in bestaande woning aan te laten leggen?
Ben geen elektricien, maar lijkt mij niet mogelijk en mocht wel mogelijk zijn , dan weer extra kosten.

Toen de Batterij werd geïntroduceerd en je kon inschrijven , had ik niet in gaten dat iedere batterij in stopcontact moest, was wel "handig" geweest als je ze kon koppelen en dan softwarematig dan zou afschermen dat nooit gelijk de batterijen zouden ontladen.

Ik wilde eigenlijk eerst ander systeem aanschaffen welke "op elkaar geklikt kunnen worden, maar dat was totaal ander prijskaartje.
Systeem van HW is leuke instapper en zo te leren hoe een en ander in praktijk werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

Zo, de derde die vorige week bekrast en met E4XX errors was geleverd is zojuist omgewisseld. Neergezet naast de piano, binnen 5 minuten geïnstalleerd. Staat nu te synchroniseren. Vooralsnog geen centje pijn, en deze kwam met 0 Cycli, dus echt helemaal nieuw (en zonder krassen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:27
onder normale omstandigheden werkt het ook zo. je kan een batterij uitschakelen, en dan blijft het systeem doorwerken met minder batterijen. Bij een instabiel systeem of errors werkt dit wel net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
winwiz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Nee, na ongeveer 25% ontladen neemt de ander het over, zo gaat het om en om [Afbeelding]
oke bedankt , voor de uitleg.

Heb je de veiligheidsrestrictie aangelaten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:22:
Dan wordt toch de vraag aan @HomeWizard_NL wanneer gaat de bèta live?
Aangezien er veel nieuwe onderdelen in deze beta zitten die ook de architectuur van de P1 Meter aanpassen zal dit naar verwachting nog enkele weken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:06:
Zo, de derde die vorige week bekrast en met E4XX errors was geleverd is zojuist omgewisseld. Neergezet naast de piano, binnen 5 minuten geïnstalleerd. Staat nu te synchroniseren. Vooralsnog geen centje pijn, en deze kwam met 0 Cycli, dus echt helemaal nieuw (en zonder krassen ;) )
Top en zou hoort het ook te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
ivo1969 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:08:
[...]

oke bedank , voor uitleg.

Heb je de veiligheidsrestrictie aangelaten?
Ja staat op 800 Watt. Mijn totale gebruik komt daar zeer zelden boven in de avond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
BelgianStar schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:59:
Voor nu mag de P1 Meter niet gebruikt worden voor aansturing, er lijkt hier wel verandering in te komen. Maar onbekend op welke termijn. Daarnaast wachten we nog op certificering voor de kWh meters als Enfluri sensor. Om deze daarna gezamelijk met de Plug-In Battery te certificeren bij synergrid. Pas als we op de C10/11 lijst staan mogen we verkopen in belgie. De meeste plug in toestellen in belgie worden tot op heden niet volgens de regels aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

netappie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:52:
[...]

Ik zou voor de groepen eens beginnen met in kaart brengen welk stopcontact op welke groep zit. Ik heb dat helemaal in kaart van tijdens de bouw, en weet dat in mijn woonkamer er twee groepen zijn, waarbij ook nog eens twee stopcontacten binnen 1,5 meter afstand op twee groepen zitten, waarbij er eentje op de groep van de gang en de buitenverlichting zit (vraag me niet waarom). Daarnaast: breng in kaart welke gebruikers er zijn. Ik heb er 1 neergezet in de bijkeuken op een groep waar alleen de verlichting van de bijkeuken, de verlichting van een rommelhok op de 1e verdieping, de CV ketel en de tweede koel/vries combi op zit. Daar komt nooit een hoge belasting op, dus kun je zonder zorgen een PiB op zetten. Bij een groep met grote afnemers (of leveranciers, zoals je zonnepanelen) zou ik dat niet doen. Als ik op de groep van de panelen op mijn platte dak een accu zou zetten, dan zou daar op een zonnige koude dag in mei gerust 4300 wat geleverd kunnen worden (3500 panelen + 800 PiB). Dat gaat ongetwijfeld een hele tijd goed, maar daar is het niet op ingericht.

Dus: in kaart brengen wat er voor verbruikers zijn per groep, en even doorrekenen.

(Of nog beter: een aparte groep laten aanleggen voor alle PiB's. Maar dat zit er hier dit jaar even niet in, meterkast zit ramvol)

[ Voor 4% gewijzigd door aip op 16-05-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
ivo1969 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:06:
[...]

De 2 batterijen komen hier op aparte groepen te staan en ja is wel nadeel dat ze dan in aparte ruimtes staan, maar dat kan helaas niet anders.
Ik heb wel ruimte er voor in de meterkast, maar om aparte groep in bestaande woning aan te laten leggen?
Ben geen elektricien, maar lijkt mij niet mogelijk en mocht wel mogelijk zijn , dan weer extra kosten.

Toen de Batterij werd geïntroduceerd en je kon inschrijven , had ik niet in gaten dat iedere batterij in stopcontact moest, was wel "handig" geweest als je ze kon koppelen en dan softwarematig dan zou afschermen dat nooit gelijk de batterijen zouden ontladen.

Ik wilde eigenlijk eerst ander systeem aanschaffen welke "op elkaar geklikt kunnen worden, maar dat was totaal ander prijskaartje.
Systeem van HW is leuke instapper en zo te leren hoe een en ander in praktijk werkt.
Ja, in principe kunnen ze gewoon in 1 ruimte en dan ieder in 1 stopcontact (mag ook een dubbele zijn).
Die 800W beperking is ook geen ramp, maar het stoort mij als ik netverbruik zie als het niet nodig is.

Ze staan hier dus voorlopig op 2 zeer licht belaste groepen en verdeeld over twee ruimtes zodat ik de unlock kan doen. De definitieve plek weet ik nog niet al heb ik wel een groep vrij in de meterkast. Vooral de kabel doortrekken is tegenwoordig lastig met dikke betonnen vloeren waar van alles in kan zitten.

Misschien upgrade ik nog wel een keer naar een veel groter systeem, maar tot 2027 vind ik het allemaal wel even prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Ik zou voor de groepen eens beginnen met in kaart brengen welk stopcontact op welke groep zit. Ik heb dat helemaal in kaart van tijdens de bouw, en weet dat in mijn woonkamer er twee groepen zijn, waarbij ook nog eens twee stopcontacten binnen 1,5 meter afstand op twee groepen zitten, waarbij er eentje op de groep van de gang en de buitenverlichting zit (vraag me niet waarom). Daarnaast: breng in kaart welke gebruikers er zijn. Ik heb er 1 neergezet in de bijkeuken op een groep waar alleen de verlichting van de bijkeuken, de verlichting van een rommelhok op de 1e verdieping, de CV ketel en de tweede koel/vries combi op zit. Daar komt nooit een hoge belasting op, dus kun je zonder zorgen een PiB op zetten. Bij een groep met grote afnemers (of leveranciers, zoals je zonnepanelen) zou ik dat niet doen. Als ik op de groep van de panelen op mijn platte dak een accu zou zetten, dan zou daar op een zonnige koude dag in mei gerust 4300 wat geleverd kunnen worden (3500 panelen + 800 PiB). Dat gaat ongetwijfeld een hele tijd goed, maar daar is het niet op ingericht.

Dus: in kaart brengen wat er voor verbruikers zijn per groep, en even doorrekenen.

(Of nog beter: een aparte groep laten aanleggen voor alle PiB's. Maar dat zit er hier dit jaar even niet in, meterkast zit ramvol)
Ja, in kaart brengen is altijd goed. Ik neem aan dat dit een tip is voor @ivo1969

Hier is het nog best lastig met mijn halve energiecentrale aan zonnepanelen en ook ambities om de warmtepomp te upgraden naar full electric.

Wat dat betreft zijn de HW batterijen super handig qua flexibiliteit.
Die kunnen immers gewoon ergens anders heen als dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Ihagens schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:59:
[...]

Ja of een functionerende klantenservice.
Ik heb het nu 3x aan de chatbot doorgegeven. Dan zou er binnen 1 werkdag een reactie komen per mail. Ook nog 2keer direct overdag een medewerker gevraagd via de chat. maar ook dan krijg je een reactie binnen 1 werkdag per mail. 4 dagen verder en nog geen reactie...
Ze zijn volgens mij erg druk. Ik heb hetzelfde. Ik probeer al 4+ dagen. Nog geen enkele reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
internet4me schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:27:
Ze zijn volgens mij erg druk. Ik heb hetzelfde. Ik probeer al 4+ dagen. Nog geen enkele reactie.
Oef, dat is echt geen goede ontwikkeling. Hopelijk kunnen ze dat gauw verbeteren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

internet4me schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Zoals hier al een paar keer eerder gemeld: een nieuwe melding die gelinkt is aan een eerdere melding schijnt in het systeem van de (k***e) chatbot ervoor te zorgen dat die in zijn geheel als nieuwe melding achteraan in de rij komen. Of het waar is: geen idee. Maar dat is hier al vaker gemeld.

Eigen ervaring: ik heb vorige week vrijdag in de middag gemeld, maandag eind van de dag tegen 17u een reactie. Ik zou er zelf ook onrustig van worden, maar misschien toch maar even 48 uur (op werkdagen, welgeteld) wachten. Dus als je vanmiddag hebt gemeld, even wachten tot dinsdag COB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
Gizz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Dat is het aandeel dat je uit het net hebt geïmporteerd (daarom zit het bolletje vast aan het net-bolletje) dat afkomstig is van lage CO2-bronnen (water, wind, zon, nuclear).

Voorbeeldje: Importeer je 10kWh uit het net en is daarvan 40% afkomstig uit een bron met lage CO2 uitstoot dan krijgt dat bolletje 4kWh als waarde.
Ah, duidelijk. Dus omdat ik zo weinig uit het net heb getrokken is het zo laag? Zou zelfverbruik/zonverbruik niet hier bij moeten? Of is de gedachte alleen Low-Carbon uit het net?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sigmasailor schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:32:
Nee. Op dit moment loopt er een beta versie test van nieuwe firmware voor de p1 meter. In de beta versie zit de mogelijkheid om de batterij in een aantal modi te zetten. Namelijk to-zero (nom stand), standby (niets doen) of to_full (volle bak laden). Dit biedt dus al mogelijkheden m.b.t. dynamisch laden op goedkope uren en in de duurdere uren te nommen. Ik zit in die beta testgroep. Tot nu toe werkt dat goed. Batterij start iedere dag vanzelf met laden op de goedkoopste uren. Geforceerd ontladen kan (nog) niet. Of dat gaat komen is afwachten. Er komt dus wel wat aan maar zit in de testfase.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:34:
[...]

Zoals hier al een paar keer eerder gemeld: een nieuwe melding die gelinkt is aan een eerdere melding schijnt in het systeem van de (k***e) chatbot ervoor te zorgen dat die in zijn geheel als nieuwe melding achteraan in de rij komen. Of het waar is: geen idee. Maar dat is hier al vaker gemeld.

Eigen ervaring: ik heb vorige week vrijdag in de middag gemeld, maandag eind van de dag tegen 17u een reactie. Ik zou er zelf ook onrustig van worden, maar misschien toch maar even 48 uur (op werkdagen, welgeteld) wachten. Dus als je vanmiddag hebt gemeld, even wachten tot dinsdag COB?
Ik ben maandag begonnen met mailen. Dinsdag via de chatbot. Het is nu vrijdag, dus langer dan 48 uur.
Destijds stond er bij de chatbot gemiddeld 24 uur responsie. Nu staat erbij dat het druk is en dat langer kan duren. En nee niet elke dag opnieuw geprobeerd maar netjes gewacht tot vanmiddag.

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 16-05-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TFX77 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Ah, duidelijk. Dus omdat ik zo weinig uit het net heb getrokken is het zo laag? Zou zelfverbruik/zonverbruik niet hier bij moeten? Of is de gedachte alleen Low-Carbon uit het net?
Ja, dat laatste. Daarom zie je rechts bij het totaalverbruik van je huis ook alle kleuren terugkomen om de herkomst aan te duiden:

Groen: low carbon uit het net
Donkerblauw: high carbon uit het net
Oranje: direct uit je zonnepanelen
Cyaan: uit je batterij

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Prisma16 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Nee, uiteraard niet fysiek maar wel elektromagnetisch.

[YouTube: How does a Transformer work ?]
Dan is het mij nog niet duidelijk welke overdracht er tussen de fasen moet gebeuren als je teruglevert op fase 1 en verbruikt op fase 2 en 3.
De slimme meter meet het verbruik ven teruglevering van de fasen en daar heeft de trafo niks mee van doen.
Als iedereen teruglevert op fase 1 dan word fase 1 overbelast, die gaat niet zijn overtollige vermogen doorgeven aan fase 2 of 3.
De trafo gaat hooguit meer transformeren om de fase van 1 op de juiste waarden te houden. Totdat 2 en 3 te laag worden.
Dan is er een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

internet4me schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Ik ben maandag begonnen met mailen. Dinsdag via de chatbot. Het is nu vrijdag, dus langer dan 48 uur.
Dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat je die 4 dagen iedere keer opnieuw via de chatbot had geprobeerd, vandaar mijn opmerking. My bad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naffffffffff
mike123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Dan is het mij nog niet duidelijk welke overdracht er tussen de fasen moet gebeuren als je teruglevert op fase 1 en verbruikt op fase 2 en 3.
De slimme meter meet het verbruik ven teruglevering van de fasen en daar heeft de trafo niks mee van doen.
Als iedereen teruglevert op fase 1 dan word fase 1 overbelast, die gaat niet zijn overtollige vermogen doorgeven aan fase 2 of 3.
De trafo gaat hooguit meer transformeren om de fase van 1 op de juiste waarden te houden. Totdat 2 en 3 te laag worden.
Dan is er een probleem.
De stroom wordt niet vereffend tussen de fasen hoor, alleen op je rekening. De meter telt alles bij elkaar op, en dat betaal je dan.

Als iedereen op dezelfde fase gaat terugleveren, kan dit inderdaad problemen veroorzaken.

[ Voor 5% gewijzigd door naffffffffff op 16-05-2025 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het drie fasen verhaal wat ik over leest is veel complexer dat wat men denkt.
Een drie voudige kern met 6 of. 9 wikkelingen dat kun niet zo eenvoudig analyseren of een uitspraak over doen. Ik heb in het verleden enkele modellen gezien hoe men het tracht te modelleren.

[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 16-05-2025 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:47
Intern de fases berekenen noemen ze Sommeren.

Over alle telwerken naar de energie leverancier verrekenen is Salderen.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:14:
[...]

Dat laatste zou ik hier nog eventueel kunnen doen, maar als ik de restrictie niet uitzet en dan eventueel in één ruimte 2 batterijen kan plaatsen is dat voorlopig prima voor hier.
Maar ik heb gelukkig in meterkast nog wel ruimte een één aparte groep aan te laten leggen en dan daar de 2 batterijen plaatsen , maar dan kan evt altijd dan nog.

Ik kan eventueel de batterij die binnenkort hier komt, ook gewoon in ruimte zetten op andere groep dan de andere batterij.
Dus dan heb ik voorlopig genoeg opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Leoniq schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:51:
Intern de fases berekenen noemen ze Sommeren.

Over alle telwerken naar de energie leverancier verrekenen is Salderen.
Dat klopt natuurlijk. En een relevante opmerking gelet op het afschaffen van het salderen. Sommeren blijft gewoon (voor nu).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Hij is zojuist bezorgd hier in het hoge noorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
bixobie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:11:
Hoezo zijn daar bergen? ;) , alle gekheid op een stokje mooi man :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Veel plezier er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsHome
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-09 12:55
In het westen mogen we wachten tot maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

FritsHome schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:48:
[...]

In het westen mogen we wachten tot maandag.
Nee hoor, vanmiddag bezorgd, en inmiddels bijna volgeladen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsHome
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-09 12:55
aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:52:
[...]

Nee hoor, vanmiddag bezorgd, en inmiddels bijna volgeladen ;)
Aan de kust kunnen we wachten tot maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FritsHome schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:00:
[...]

Daar lijkt het wel op. Voor nummer één stond men op iets van half negen op de stoep. Ik mijn wekker zetten… Bezorgd Transmission op zaterdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

FritsHome schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:00:
[...]

Ik zit hier toch echt hemelsbreed maar 3 km van het strand van Noordwijk. En hier was ie er braaf om 14u met Bode Scholten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Hij staat hier nu ook te laden. Zo maar eens zoeken naar of en hoe dat ding in HA te zien is, zodat ik dat mooie energie gifje bolletjes ding rond kan breien. De P1 meter heb ik al wel in HA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 13:36
Zit iedereen toch weer mooi te helpen tegen netcongestie. Allemaal zonder subsidie. superhelden zijn het hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ondanks dat de dag heel somber (bewolkt) begon, de 2 batterijen toch vol gekregen. In theorie nog genoeg voor een 3e. eerst maar even kijken hoe dit gaat lopen.

O nu is het weer bewolkt, de panelen leveren net genoeg om het eigen gebruik te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik begrijp dat HA de batterij automatisch moet ontdekken? Bij mij gebeurt er nog niks... of moet ik die homewizard energy integratie even weghalen en opnieuw doen?

*laat maar, gelukt*
ik zag de batterij met een nieuw ip adres voorbij komen in de unify gui, toen in ha bij de hw energy integratie een device toegevoegd voor dat ip adres, moest ik even op de batterij knop drukken om te pairen, en nu zie ik hem ook in ha. Misschien dat het niet vanzelf ging omdat ik alle IoT apparaten op een apart vlan heb.

Nu eerst ff eten (en kijken wat de inductiekookplaat voor effect heeft) en dan even kijken of ik ergens uit de integratie kan lezen hoeveel watjes hij nu terug geeft aan het huis of juist uit het net trekt als ie oplaadt... want even snel gezien zag ik alleen een soort cumulatieven...

[ Voor 72% gewijzigd door bixobie op 16-05-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
naffffffffff schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:47:
[...]

De stroom wordt niet vereffend tussen de fasen hoor, alleen op je rekening. De meter telt alles bij elkaar op, en dat betaal je dan.

Als iedereen op dezelfde fase gaat terugleveren, kan dit inderdaad problemen veroorzaken.
Er werd verteld dat er overdracht van vermogen tussen de fasen moet zijn en dat dat gebeurd in het transformatorhuis in de wijk.
En dat zou electromachnetisch gebeuren.
Dus ik heb gevraagd hoe dat precies in zijn werk ging.
Was wel heel benieuwd.

Anders moet ik de scholing weer opnieuw doen.

[ Voor 3% gewijzigd door mike123 op 16-05-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:44
Ligt er ook aan welke Core versie je van HA hebt. Maar hij zal hem automatisch moeten zien als je een redelijk up-to-date HA hebt.
bixobie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:01:
Ik begrijp dat HA de batterij automatisch moet ontdekken? Bij mij gebeurt er nog niks... of moet ik die homewizard energy integratie even weghalen en opnieuw doen?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:50:
Ondanks dat de dag heel somber (bewolkt) begon, de 2 batterijen toch vol gekregen. In theorie nog genoeg voor een 3e. eerst maar even kijken hoe dit gaat lopen.

O nu is het weer bewolkt, de panelen leveren net genoeg om het eigen gebruik te dekken.
serieus? De hele dag hier al strak blauw. ZO Nederland.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:01:

*laat maar, gelukt*
ik zag de batterij met een nieuw ip adres voorbij komen in de unify gui, toen in ha bij de hw energy integratie een device toegevoegd voor dat ip adres, moest ik even op de batterij knop drukken om te pairen, en nu zie ik hem ook in ha. Misschien dat het niet vanzelf ging omdat ik alle IoT apparaten op een apart vlan heb.
Zet de batterij en P1 meter wel gelijk even op een vast IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mike123 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Er werd verteld dat er overdracht van vermogen tussen de fasen moet zijn en dat dat gebeurd in het transformatorhuis in de wijk.
En dat zou electromachnetisch gebeuren.
Dus ik heb gevraagd hoe dat precies in zijn werk ging.
Was wel heel benieuwd.

Anders moet ik de scholing weer opnieuw doen.
In Nederland is het gebruikelijk dat bij 1fase aansluiting steeds de volgende fase wordt gebruik om op die manier een verdeling te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Devke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:13:
[...]

serieus? De hele dag hier al strak blauw. ZO Nederland.
Er hangt zeemist langs de kust. Hier ook knudde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ah laad/ontlaad power gevonden, ik zat niet op te letten :)
Meteen het energy bolletjesgeval bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6kSHhrwRNJSGnqQMNLCsBLIP0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2ESDjIJm6nIVJXD6oaT8WWK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door bixobie op 16-05-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:26:
[...]

Er hangt zeemist langs de kust. Hier ook knudde....
Dat is minder. Hopelijk morgen weer wat beter. We gaan hier vandaag richting 20 kWh opwek weer. Gister hele dag zon waren het er ook 20. PIB vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBC4A02cWYtjxcPHXSNV2TORYd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uNVnplO4cqVkurVuCdabGNX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:07
Als 1 of meerdere batterijen de verbinding met de P1 verliezen, werkt de rest gewoon door (bij mij in iedergeval). Welliswaar wordt max laden/ontladen teruugeschroefd als je deze ontgrendeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkFikfiwM_1FipJLOSvHdpYwKuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQYVZc9oGLCz1uPrihrhVioL.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht tm vandaag. 4 batterijen,
29 maart geinstalleerd.
15 zonnepanelen totaal 6500 Wp
Hoge consumptie Jan+Feb is Quatt Duo
Reken je April dagverbruik ingekocht vs Mei, is duidelijk dat er beter NOM geregeld wordt.
Sind mei nieuwe P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 20:49
Ik lees nog wel eens over Ontgrendelen. Wat houdt dit verder in bij de batterijen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ral23087 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:05:
Ik lees nog wel eens over Ontgrendelen. Wat houdt dit verder in bij de batterijen. :(
Standaard is het ontladen begrenst op 800W. Als je echter meerdere batterijen hebt kan je door te ontgrendelen het aantal batterijen maal 800W krijgen. Hiermee moet je wel voorzichtig omgaan en zeker weten dat je niet je bedrading overbelast omdat dit ongezekerd gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Devke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Zet de batterij en P1 meter wel gelijk even op een vast IP adres.
Kun je de batterij gewoon met de draaiknop zonder problemen uitzetten (en dan weer aan)? Want dat moet dan wel even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:31:
[...]

Kun je de batterij gewoon met de draaiknop zonder problemen uitzetten (en dan weer aan)? Want dat moet dan wel even...
Waarom? Een vast IP-adres stel je in op je router. Er is geen reden om de batterij uit zetten.

Maar als je hem toch uit wil zetten kan dat op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Precies wat @hanev001 zegt. Wel fijn dat de zeemist is omgezet naar bewolking hier 🤣. Naja. Vroeg NOM dan maar. Ook prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 16-05-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
GL007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:24:
[...]

In Nederland is het gebruikelijk dat bij 1fase aansluiting steeds de volgende fase wordt gebruik om op die manier een verdeling te verkrijgen.
Ja, dat weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Devke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:39:
[...]

Precies wat @hanev001 zegt. Wel fijn dat de zeemist is omgezet naar bewolking hier 🤣. Naja. Vroeg NOM dan maar. Ook prima.
Hier is het sinds een half uurtje ook omgeslagen naar verbruiken in plaats van laden van de PiB's. Nu eens zien of dat goed gaat de hele nacht, ik moet nog een ciabatta bakken. Vlees gaat zo gelukkig op de BBQ buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Hier is het sinds een half uurtje ook omgeslagen naar verbruiken in plaats van laden van de PiB's. Nu eens zien of dat goed gaat de hele nacht, ik moet nog een ciabatta bakken. Vlees gaat zo gelukkig op de BBQ buiten.
Zal een beetje aan je nachtverbruik liggen. Spannend. Wel leuk. Je moet wel indrukken krijgen wat gaat werken voor jou en waar het tekort gaat schieten. We hebben wel heel veel mooi weer al de afgelopen 2 maanden. Panelen gaan als een razende Roeland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik wil dus niet wachten tot de dhcp lease verloopt... anders houd ie echt het oude ip adres vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:10:
Ik wil dus niet wachten tot de dhcp lease verloopt... anders houd ie echt het oude ip adres vast.
Je kunt het verkregen IP adres toch al direct omzetten naar vast? Of ben ik nu abuis? Het IP adres heb ik in de router zo ook naar vast gezet. Werkt nog steeds. Modem is al een x gereset nadien.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 16-05-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Helaas, ik geef in PfSense de DHCP afgifte range aan van 192.168.10.100 tot 192.168.10.200, en fixed ip adressen mogen dan niet in die range liggen... en zowel de p1 meter als de batterij hebben nu dus een adres uit die DHCP range :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
bixobie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:17:
Helaas, ik geef in PfSense de DHCP afgifte range aan van 192.168.10.100 tot 192.168.10.200, en fixed ip adressen mogen dan niet in die range liggen... en zowel de p1 meter als de batterij hebben nu dus een adres uit die DHCP range :)
Adres toewijzen en daarna de cliënt toestellen rebooten? Dan doen ze een nieuwe DHCP request. Anders blijft het inderdaad gecached voor een aantal uren.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:17:
Ik vraag me wel eens af waarom we hier proberen te helpen.

Er zijn al heel vaak problemen gemeld met netwerken en het advies is om het zo simpel mogelijk te houden.
En toch komt er weer iemand die weer wat afwijkends gebruikt en dan prompt tegen een probleem aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Rare reactie. En niks "probleem" ik vraag alleen bevestiging of de batterij simpel uit- en aangezet kan worden.
Niet zo overdrijven aub.

[ Voor 82% gewijzigd door bixobie op 17-05-2025 08:30 . Reden: nachtje geslapen, ben een beetje milder nu. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

hanev001 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Er zijn al heel vaak problemen gemeld met netwerken en het advies is om het zo simpel mogelijk te houden.
En toch komt er weer iemand die weer wat afwijkends gebruikt en dan prompt tegen een probleem aanloopt.
Soms voelt het een beetje als de zorg voor verslaafden. Daar zeggen we ook altijd dat je mensen alleen kunt helpen, als ze ook geholpen willen worden.....

Verder staat de oven hier nu aan om het brood te bakken. Draait op 2400 watt op de PiB's, 227 wat op het net. Gaat prima zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
[...]

Nee is niet nodig. Normaal gesproken zal hij niet meteen overspringen naar het IP adres wat je gaat reserveren. Kwestie van even geduld hebben. In het ergste geval duurt dat een uur of 12. (standaard is de leasetijd meestal 24 uur (86400 seconden) en vraagt hij na 12 uur een vernieuwing aan hij krijgt dan wat je hebt ingesteld). Als je hem het adres laat houden die hij nu heeft zal je er zelfs niks van merken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
hanev001 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Snap je wel wat hij bedoelt? Het is absoluut de juiste weg om een vast IP adres niet in de DHCP range te hebben. Als je verstandig bent ga je zelfs clusteren. Bijvoorbeeld:
DHCP........................192.168.1.10 - 192.168.1.99
Netwerkapparatuur...192.168.1.100 - 192.168.1.124
AV spul.....................192.168.1.125 - 192.168.1.149
Cameras...................192.168.1.150 - 192.168.1.174
IoT spul.....................192.168.1.175 - 192.168.1.250

Of nog beter gebruik je aparte VLANS

[ Voor 9% gewijzigd door winwiz op 16-05-2025 21:17 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 210 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.