Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen maar onze HW meters lopen op een mesh systeem zonder problemen.
Goed om te lezen. Er is veel exotica te koop met zoveel instellingen. Voor het gros zou het moeten werken vind ik hoor. Echter er zullen uitzonderingen zijn. Net een verkeerde instelling is al voldoende om problemen te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
GL007 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:15:
De laatste update van P1 werkt hier zeer goed. Ik kan alleen de aansturing niet testen.
Daar heb je in principe geen Home Assistant of andere software voor nodig; met wat cURL commands kun je de aansturing al testen. Minder praktisch natuurlijk, maar het kan. :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:49
Devke schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:16:
[...]

Neeuh niet doen. Kan wel. Maar wordt afgeraden door HW. Iedere x de omvormer een klap geven. Beter dan even wachten op de beta. Dan is er al iets meer mogelijk.
Ik vermoed dat je zijn vraag niet goed gelezen hebt. Hij wilt namelijk apparaten in en uitschakelen o.b.v. overtollige energie. Niet de batterij zelf, of de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:15:
De laatste update van P1 werkt hier zeer goed. Ik kan alleen de aansturing niet testen.
Die werkt goed. Batterij wordt iedere dag automatisch geladen. Gaat automatische de NOM stand in. NOM stand is wel op een gezette tijd voor het gemak even. Laden gebeurd m.b.v. een automatisering en wat integraties. Eigenlijk moet je sturen op de p1 meter. Voor later, ik wacht nog wat bepaalde ontwikkelingen af die dit denk ik makkelijker maken. Ben daar nog niet uit :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
naffffffffff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Ik vermoed dat je zijn vraag niet goed gelezen hebt. Hij wilt namelijk apparaten in en uitschakelen o.b.v. overtollige energie. Niet de batterij zelf, of de omvormer.
My bad, verkeerd begrepen. Ik ga het wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 08:04
Apenkooi schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Hoe meer batterijen hoe meer dataverkeer van en naar je P1 meter. Dat moet het netwerk wel kunnen verwerken. Je schrijft wel dat de WiFi 100% is. Maar dat is naar het AP. Hoe is de verbinding van de AP’s onderling? Is dat ook draadloos? Dan grote kans dat het daar mis gaat.
Ik heb het verkeer tussen de P1 en de batterijen , ik heb er 3, een tijdje gemonitoord en het is echt heel weinig. Dat zal een netwerk echt niet overbelasten.
Verder heeft de ip4 stack allerlei checks ingebouwd om er voor te zorgen dat het verkeer aankomt.
Kortom je moet wel hele slechte wifi hebben om verstoring op ip nivo te krijgen.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in al de logica die in het beperkte geheugen van de P1 meter draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
diedvdyk schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Ik heb het verkeer tussen de P1 en de batterijen , ik heb er 3, een tijdje gemonitoord en het is echt heel weinig. Dat zal een netwerk echt niet overbelasten.
Verder heeft de ip4 stack allerlei checks ingebouwd om er voor te zorgen dat het verkeer aankomt.
Kortom je moet wel hele slechte wifi hebben om verstoring op ip nivo te krijgen.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in al de logica die in het beperkte geheugen van de P1 meter draait.
Dat is onlogisch. Dan zou iedereen met 4 batterijen problemen moeten hebben.

Maar die van mij werken, er zijn andere die ook gemeld hebben dat het werkt.
Daar tegenover staat dat er mensen zijn waar het niet werkt.

Dan moet er dus nog een ander factor in het spel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:37
hanev001 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:38:
[...]

In de handleiding van laadpalen die P1 ondersteunen staat ook vaak dat er een maximum van 4-5 clients op de P1 kunnen.

Misschien hebben deze mensen ook een laadpaal + HA die de P1 uitleest?

Weet niet hoe actueel dat nog is, gezien die handleidingen natuurlijk nooit vernieuwd worden maar vind wel opvallend nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
bmwgozer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:44:
[...]

In de handleiding van laadpalen die P1 ondersteunen staat ook vaak dat er een maximum van 4-5 clients op de P1 kunnen.

Misschien hebben deze mensen ook een laadpaal + HA die de P1 uitleest?

Weet niet hoe actueel dat nog is, gezien die handleidingen natuurlijk nooit vernieuwd worden maar vind wel opvallend nummer.
Hier geen HA, maar wel een energy-display, connect die ook direct met de P1? En wat doet het bekijken van de realtime grafieken in de app/browser?

We weten dat 4(+1) de grens is, misschien is er iets dat de druppel net doet overlopen in mijn geval.

Bijvoorbeeld de drukte op 2.4Ghz, de energy-display, of het bekijken van de realtime grafieken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
naffffffffff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Hier geen HA, maar wel een energy-display, connect die ook direct met de P1? En wat doet het bekijken van de realtime grafieken in de app/browser?

We weten dat 4(+1) de grens is, misschien is er iets dat de druppel net doet overlopen in mijn geval.

Bijvoorbeeld de drukte op 2.4Ghz, de energy-display, of het bekijken van de realtime grafieken?
De display connect met je P1
Je browser / app Connect met Google Cloud (daar staan je gegevens van homewizard). Deze was laatst ook onbruikbaar omdat ze onderhoud hadden, maar toen werkte de display wel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
bmwgozer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Je browser / app Connect met Google Cloud (daar staan je gegevens van homewizard). Deze was laatst ook onbruikbaar omdat ze onderhoud hadden, maar toen werkte de display wel nog.
HW zou dus de P1 nog verder kunnen ontlasten door de display te laten werken op de cloud (evt instelbaar), en pas bij server problemen de P1 als failover te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:10
Wij hadden vanmorgen iets aparts. Terwijl er zat voldoende opbrengst van de panelen was pendelde de PIB toch tussen behoorlijk laden (ca. 500W) en ontladen (ca. 21W). Ik verwacht dat dit bij de P1 dongle weg komt omdat die de PIB aanstuurt.
Heb mijn vrouw gevraagd om de PIB’s uit te schakelen (want we hebben toch nog een gunstig contract), en ik reset de dongle wel als ik over een week weer thuis ben.
We hebben zo’n type 5 meter die elke seconde update en er was verder geen pulserende gebruiker als een inductie kookplaat aan.

edit: het zou zoals @joeri1 aangaf ook nog een andere gebruiker kunnen zijn waarvoor de opbrengst vd panelen nog te laag was (bv de föhn)….

Maar nu mijn vraag:
Als ik een kabel plaats tussen de P1 meter en de P1 dongle waarvan de aders die de POE verzorgen niet aansluit in de plug, en ik plaats een losse USB voeding die ik kan schakelen met een HW-socket.
Dan zou ik de spanning toch van de dongle af kunnen gooien om hem op afstand te resetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMCPfazbuE58UlrxtvQpK2X6ffA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sfa6vAJYqCp2hdWz2Hp7XU1V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Harri op 15-05-2025 12:52 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
naffffffffff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:57:
[...]

HW zou dus de P1 nog verder kunnen ontlasten door de display te laten werken op de cloud (evt instelbaar), en pas bij server problemen de P1 als failover te gebruiken.
Mwah is nu enkel gokken. Wat zou helpen is dat je de last kan zien in de P1. Ik kan zien dat ‘ie online is, welke wifi sterkte, welk id, welke software.. maar de cpu en memory verbruik van de P1 kun je in de app niet zien. Dan had je nu dat kunnen uitsluiten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
bmwgozer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Mwah is nu enkel gokken. Wat zou helpen is dat je de last kan zien in de P1. Ik kan zien dat ‘ie online is, welke wifi sterkte, welk id, welke software.. maar de cpu en memory verbruik van de P1 kun je in de app niet zien. Dan had je nu dat kunnen uitsluiten :P
Ik kan morgen natuurlijk nog een testje draaien met 4 batterijen, maar zonder energy-display.

Ik heb me nu ook aangemeld voor de beta, dus als de beta-fw er dan al op staat, dan is het geen eerlijke test meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:46

fxs81

Julianadorp

Volgens mij moet je de beta zelf installeren en gaan die niet automatisch. Zou je dus een dagje uit kunnen stellen voor je test zonder display.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:19

joeri1

Cloud Engineer

Harri schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:02:
Wij hadden vanmorgen iets aparts. Terwijl er zat voldoende opbrengst van de panelen was pendelde de PIB toch tussen behoorlijk laden (ca. 500W) en ontladen (ca. 21W). Ik verwacht dat dit bij de P1 dongle weg komt omdat die de PIB aanstuurt.
Heb mijn vrouw gevraagd om de PIB’s uit te schakelen (want we hebben toch nog een gunstig contract), en ik reset de dongle wel als ik over een week weer thuis ben.
We hebben zo’n type 5 meter die elke seconde update en er was verder geen pulserende gebruiker als een inductie kookplaat aan.

Maar nu mijn vraag:
Als ik een kabel plaats tussen de P1 meter en de P1 dongle waarvan de aders die de POE verzorgen niet aansluit in de plug, en ik plaats een losse USB voeding die ik kan schakelen met een HW-socket.
Dan zou ik de spanning toch van de dongle af kunnen gooien om hem op afstand te resetten?

[Afbeelding]
Weet je zeker dat dit niet komt door een apparaat wat meer stroom vraagt dan je panelen kunnen leveren en dus de PIB bijspringt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:23
bmwgozer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:52:
[...]

Ah, daarom werkt het zo soepel. Het Google fietsen schuurtje (vergeleken met die hut van Microsoft) staat hier even verderop. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FritsHome
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-06 14:41
06-02 besteld.
06-05 14 dagen mail.
15-05 betaal link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
joeri1 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:43:
[...]

Weet je zeker dat dit niet komt door een apparaat wat meer stroom vraagt dan je panelen kunnen leveren en dus de PIB bijspringt?
Nu je het zegt…….. het is wel rond de tijd dat mijn vrouw haar haar doet, en daar hoort föhnen natuurlijk bij.
Hmmmmmm, toch maar weer inschakelen en in de gaten houden dan😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
Harri schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Nu je het zegt…….. het is wel rond de tijd dat mijn vrouw haar haar doet, en daar hoort föhnen natuurlijk bij.
Hmmmmmm, toch maar weer inschakelen en in de gaten houden dan😎
Daar heb je de schuldige. Gewoon aan laten die dingen en niet mee bemoeien. Werkt prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:40
08-02 besteld.
06-05 14 dagen mail.
15-05 betaal link.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apenkooi
Batterij nummer twee is onderweg. *O* (eind april) Als ik die heb snorren en het ook prima draait wil ik toch ook wel de beta gaat “testen” Via Homey wil ik dan wachten met laden tot de marktprijs negatief of laag is. (Ordinair muntjes verzamelen) En de batterij in stand-by zetten als de auto laad. Eerst de batterij leeg trekken met de auto en dan weer geforceerd gaan laden slaat eigenlijk nergens op. (Auto is zonnepanelen energie dump) Is er nog plek in het bèta programma?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:29
FritsHome schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:50:
06-02 besteld.
06-05 14 dagen mail.
15-05 betaal link.
Hier exact hetzelfde :)
Ongeveer een uur nadat ik bij de bot navraag had gedaan waar het ding bleef LOL puur toeval natuurlijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:48
FritsHome schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:50:
06-02 besteld.
06-05 14 dagen mail.
15-05 betaal link.
Hier idem, net betaald en in blijde verwachting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 21:15
@Harri Ik heb ook ziets gehad.

DG64 in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Nadat ik de batterij uit/aangezet had was het over.

Het kwam een aantal dagen later nog een keer voor. Toen niet alleen batterij uit/aan, maar ook de P1-meter even van de meter gehaald.
Daarna nooit meer voorbij zien komen.

Donald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
Apenkooi schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Ah, daarom werkt het zo soepel. Het Google fietsen schuurtje (vergeleken met die hut van Microsoft) staat hier even verderop. :+
Google Cloud App van HW draait in België ;)
De P1 Connect met o.a. 35.205.191.166

(Tenzij je in België woont natuurlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door bmwgozer op 15-05-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 16:03
Maandag 12 mei bericht gehad... nu bijna om uit te pakken. Nu nog niks gehad van betaal verzoek. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Laatst online: 21:17
Ral23087 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:15:
Maandag 12 mei bericht gehad... nu bijna om uit te pakken. Nu nog niks gehad van betaal verzoek. 7(8)7
Die krijg je 14 dagen later of iets eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
naffffffffff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Het zijn asus-routers, die in een mesh zijn opgenomen. De satellieten zijn echte routers en functioneren dus als AP.

Als ik met vakantie ga, en mijn netwerk niet voor andere dingen nodig heb, kan ik die test wel eens uitproberen.
Meerdere routers in een mesh is vragen om issues en/of lagere performance.
Ook al zou je die configureren als een AP, het is en blijft een router met meerdere ingangen en 1 uitgang (of viceversa, ligt eraan hoe je ertegen aan kijkt)

Ik beheer o.a. een mesh van 1900 AP's verdeelt over heel Europa, met 1 router/wificontroller (uiteraard in een cluster voor redundancy)

Probeer de secundaire router er tussenuit te halen als dat mogelijk is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:49
naffffffffff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Ik kan morgen natuurlijk nog een testje draaien met 4 batterijen, maar zonder energy-display.

Ik heb me nu ook aangemeld voor de beta, dus als de beta-fw er dan al op staat, dan is het geen eerlijke test meer.
Hoi naffffffffff,

Ik raad je aan om je aan te melden voor de laatste beta voor p1 meter die het geheugen beheer verbeterd.

Je testen met of zonder display hebben maar minimaal verschil op de resources van de P1 Meter. De display verkrijgt zijn data namelijk via cloud, niet direct van de P1 Meter lokaal. Een encrypted verbinding in het lokale netwerk met een batterij is vele malen zwaarder kwa resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsHome
  • Laatst online: 04-06 14:41
Ral23087 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:15:
Zaten bij mij (vandaag) 9 dagen tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
HomeWizard_NL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:26:
[...]

Hoi naffffffffff,

Ik raad je aan om je aan te melden voor de laatste beta voor p1 meter die het geheugen beheer verbeterd.

Je testen met of zonder display hebben maar minimaal verschil op de resources van de P1 Meter. De display verkrijgt zijn data namelijk via cloud, niet direct van de P1 Meter lokaal. Een encrypted verbinding in het lokale netwerk met een batterij is vele malen zwaarder kwa resources.
Duidelijk, bedankt voor deze info. Ik zal met de beta testen zodra deze beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:45
internet4me schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:23:
@HomeWizard_NL is er al meer bekend hoe het gaat met de integratie van de PiB in samenwerking met de wifi kWh meter??. Het zou in q2 2025 mogelijk moeten zijn?

Op jullie website staat: “Vanaf Q2 2025 kan dit door een HomeWizard kWh Meter op je hoofdaansluiting te (laten) installeren.“

*ik heb geen slimme meter dus een p1 meter zal niet werken bij mij.

😀Als er nog gezocht wordt naar testers, voor de wifi kWh meter icm PiB. Meld ik me bij deze aan. 😎
Even een zelf quote.
Helaas nog geen antwoord gekregen. Ook niet via de chatbot (medewerker heeft nog geen contact opgenomen) of het bekende thuisbatterij email adres.

Voor mij begint het wel spannend te worden. Ik heb namelijk maandag-laat de 2 weken notificatie gehad.
Wat moet ik doen?
Ik kan HW niet bereiken via de digitale wegen. Ik kan ook geen werkend telefoonnummer vinden.

@HomeWizard_NL Hoe kom ik in contact. Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 07:48
HomeWizard_NL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:40:
[...]

We verwachten dat dit zeker zou kunnen helpen, als je je inschrijft voor de beta kun je alvast testen. Er is in deze versie veel gewijzigd kwa geheugen beheer, dit is ook reden voor ons om deze wat langer in beta te houden omdat dit wat onverwachte resultaten kan veroorzaken. Tot nu toe is de performance overigens wel stabiel van de beta.
Heb me voor de Beta ingeschreven maar hoor niets....

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:46

fxs81

Julianadorp

HomeWizard_NL schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:26:
[...]
De display verkrijgt zijn data namelijk via cloud, niet direct van de P1 Meter lokaal.
Hoe kan het dan dat het display wel live data blijft geven terwijl van de week de app en op de desktop niet beschikbaar waren ivm server onderhoud? Daardoor dacht ik namelijk ook dat het display via de P1 liep.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fxs81 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:36:
[...]

Hoe kan het dan dat het display wel live data blijft geven terwijl van de week de app en op de desktop niet beschikbaar waren ivm server onderhoud? Daardoor dacht ik namelijk ook dat het display via de P1 liep.
Andere servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:31

aip

Gecorrigeerd (hieronder).

[ Voor 96% gewijzigd door aip op 15-05-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
aip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Eerder vandaag hier opgemerkt (even teruglezen scheelt een hoop dubbele vragen en houdt het topic overzichtelijker):

[...]
Maar HW zegt dat dit onjuist is. Ze zullen het wel beter weten ;)

Heb geen idee waarom het display wel leek te werken, misschien fallback naar de P1

Anyway. Bèta zou het oplossen. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

bmwgozer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Maar HW zegt dat dit onjuist is. Ze zullen het wel beter weten ;)

Heb geen idee waarom het display wel leek te werken, misschien fallback naar de P1

Anyway. Bèta zou het oplossen. Ben benieuwd
Ah, kijk, dat wist ik dan weer niet. I stand corrected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:54
fxs81 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:36:
[...]

Niet bij stil gestaan , maar bij de storing werkte display hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Je heb data server en communicatie server. Op de data server wordt alle metingen opgeslagen en die hebben regelmatig onderhoud nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
Vandaag in het AD :

Ff knip en plak werk

Een stekkeraccu is goedkoper
Wat dat betreft hebben Plug-In batterijen, zoals die van het Nederlandse HomeWizard, een streepje voor. Die installeer je namelijk helemaal zelf, want ook met twee linkerhanden kun je nog de stekker in het stopcontact steken. Een ander belangrijk wapenfeit is het voor thuisbatterijland vriendelijke prijskaartje. Deze thuisaccu is met 1400 euro inclusief bezorgkosten zacht geprijsd. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je ook nog eens 25 euro moet ophoesten voor de bijbehorende P1-meter, die je in de datapoort van je slimme meter prikt.

Vervolgens is het een kwestie van een goede en goed geventileerde plek uit te kiezen voor deze compacte, maar toch vrij zware jongen van bijna 25 kilo om er een indruk van te krijgen. Dat twee draagriemen zijn meegeleverd is niet alleen sympathiek, maar vooral erg handig. Daarna zit het zware werk erop en hoef je alleen nog maar de knop op het apparaat om te zetten -niet moeilijk, want er zit er maar een op. Daarna de wifi verbinden en de bijbehorende app.

Echt een fluitje van een cent: vanaf nu stroomt het surplus aan opgewekte zonne-energie de accu in, om na zonsondergang weer eruit te worden getankt. Zo gebruik je ’s avonds in plaats van duur afgenomen stroom van het net alsnog je eigen zonne-energie.

et prijsverschil tussen deze stekkeraccu en de grote jongens van de concurrentie komt uiteraard wel ergens vandaan. Bijvoorbeeld een kleinere capaciteit van de accu (2,7 kWh), een kleinere omvormer met maximaal vermogen van 800 watt en geen slimme toeters en bellen. Dus speculeren op de zogenoemde onbalansmarkt? Dat kun je met dit gadget op je buik schrijven. Geen ramp trouwens nu dergelijke handel door toenemende concurrentie steeds minder lucratief blijkt.

Het opslaan van eigen zonne-energie heeft wel toekomst. Zeker na volgend jaar, als de salderingsregeling vervalt. Doordat onder meer onduidelijk is wat vanaf 2027 de redelijke terugleveringsvergoeding moet gaan worden, is het bepalen van een terugverdientijd je reinste koffiedikkijken.

Toch hoef je geen helderziende te zijn om te snappen dat vanaf 2027 thuisaccu’s financieel een stuk interessanter uitpakken dan op dit moment, nu de regeling nog van kracht is. Tot dan zijn thuisaccu’s vooral aantrekkelijk voor hobbyisten en early adapters en minder voor de grote massa.

Verdient een stekkeraccu zich terug?
De batterij van HomeWizard onderscheidt zich van veel concurrenten door niet hoog van de toren te blazen wat betreft de terugverdientijd. Bij gemiddeld gebruik en een stroomprijs van 35 cent per kWh zou je na zo’n zes jaar de kosten eruit moeten hebben. Met een geschatte levensduur van 15 jaar heb je dan nog negen vette jaren voor de boeg. Het klinkt ons iets té rooskleurig in de oren, maar een maand testtijd is te kort dag om echt uitsluitsel te geven.

In de maand april hebben we 58 kWh aan eigen opwek ’s avonds en ’s nachts gebruikt: ’s ochtends was de accu dan weer leeg en klaar voor een nieuwe lading zon. Met de huidige stroomprijs is dit goed voor een besparing van negentien euro. Op jaarbasis scheelt dit 228 euro en dan kom je inderdaad aardig in de buurt van de voorgespiegelde zes jaar. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in een donkere maand de accu waarschijnlijk niet vol komt om in de avond en nacht te kunnen gebruiken.

Wat sowieso directe winst is, is dat het spelen met zo’n thuisbatterij je veel meer aan het denken zet om opgewekte energie zoveel mogelijk meteen te gebruiken. De grafiekjes in de app tonen bijvoorbeeld hoe groot je zonverbruik is. De gekozen kleurtjes -paars voor laden, groen voor ontladen, blauw voor zonverbruik- zijn eventjes puzzelen, maar geven wel een veel grote stimulans om het juiste gedrag te vertonen dan de recente overheidscampagne. Een veelbelovende start dus, en wat betreft die terugverdientijd: vraag dat in 2031 nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
ivo1969 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:33:
Vandaag in het AD :

Ff knip en plak werk

Een stekkeraccu is goedkoper
Wat dat betreft hebben Plug-In batterijen, zoals die van het Nederlandse HomeWizard, een streepje voor. Die installeer je namelijk helemaal zelf, want ook met twee linkerhanden kun je nog de stekker in het stopcontact steken. Een ander belangrijk wapenfeit is het voor thuisbatterijland vriendelijke prijskaartje. Deze thuisaccu is met 1400 euro inclusief bezorgkosten zacht geprijsd. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je ook nog eens 25 euro moet ophoesten voor de bijbehorende P1-meter, die je in de datapoort van je slimme meter prikt.

Vervolgens is het een kwestie van een goede en goed geventileerde plek uit te kiezen voor deze compacte, maar toch vrij zware jongen van bijna 25 kilo om er een indruk van te krijgen. Dat twee draagriemen zijn meegeleverd is niet alleen sympathiek, maar vooral erg handig. Daarna zit het zware werk erop en hoef je alleen nog maar de knop op het apparaat om te zetten -niet moeilijk, want er zit er maar een op. Daarna de wifi verbinden en de bijbehorende app.

Echt een fluitje van een cent: vanaf nu stroomt het surplus aan opgewekte zonne-energie de accu in, om na zonsondergang weer eruit te worden getankt. Zo gebruik je ’s avonds in plaats van duur afgenomen stroom van het net alsnog je eigen zonne-energie.

et prijsverschil tussen deze stekkeraccu en de grote jongens van de concurrentie komt uiteraard wel ergens vandaan. Bijvoorbeeld een kleinere capaciteit van de accu (2,7 kWh), een kleinere omvormer met maximaal vermogen van 800 watt en geen slimme toeters en bellen. Dus speculeren op de zogenoemde onbalansmarkt? Dat kun je met dit gadget op je buik schrijven. Geen ramp trouwens nu dergelijke handel door toenemende concurrentie steeds minder lucratief blijkt.

Het opslaan van eigen zonne-energie heeft wel toekomst. Zeker na volgend jaar, als de salderingsregeling vervalt. Doordat onder meer onduidelijk is wat vanaf 2027 de redelijke terugleveringsvergoeding moet gaan worden, is het bepalen van een terugverdientijd je reinste koffiedikkijken.

Toch hoef je geen helderziende te zijn om te snappen dat vanaf 2027 thuisaccu’s financieel een stuk interessanter uitpakken dan op dit moment, nu de regeling nog van kracht is. Tot dan zijn thuisaccu’s vooral aantrekkelijk voor hobbyisten en early adapters en minder voor de grote massa.

Verdient een stekkeraccu zich terug?
De batterij van HomeWizard onderscheidt zich van veel concurrenten door niet hoog van de toren te blazen wat betreft de terugverdientijd. Bij gemiddeld gebruik en een stroomprijs van 35 cent per kWh zou je na zo’n zes jaar de kosten eruit moeten hebben. Met een geschatte levensduur van 15 jaar heb je dan nog negen vette jaren voor de boeg. Het klinkt ons iets té rooskleurig in de oren, maar een maand testtijd is te kort dag om echt uitsluitsel te geven.

In de maand april hebben we 58 kWh aan eigen opwek ’s avonds en ’s nachts gebruikt: ’s ochtends was de accu dan weer leeg en klaar voor een nieuwe lading zon. Met de huidige stroomprijs is dit goed voor een besparing van negentien euro. Op jaarbasis scheelt dit 228 euro en dan kom je inderdaad aardig in de buurt van de voorgespiegelde zes jaar. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in een donkere maand de accu waarschijnlijk niet vol komt om in de avond en nacht te kunnen gebruiken.

Wat sowieso directe winst is, is dat het spelen met zo’n thuisbatterij je veel meer aan het denken zet om opgewekte energie zoveel mogelijk meteen te gebruiken. De grafiekjes in de app tonen bijvoorbeeld hoe groot je zonverbruik is. De gekozen kleurtjes -paars voor laden, groen voor ontladen, blauw voor zonverbruik- zijn eventjes puzzelen, maar geven wel een veel grote stimulans om het juiste gedrag te vertonen dan de recente overheidscampagne. Een veelbelovende start dus, en wat betreft die terugverdientijd: vraag dat in 2031 nog eens.
Hier ook in Tubantia krant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:43:
[...]

Hier ook in Tubantia krant
Ongetwijfeld was is allemaal van dezelfde uitgeverij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

ivo1969 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:33:
Vandaag in het AD :

Ff knip en plak werk
Voor het gemak maar even het hele artikel zoals hier vanmorgen gepost:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:27
Ik stuur momenteel via een Homewizard socket een boiler aan als er meer dan 1000 watt wordt teruggeleverd. Deze gaat uit zodra er van het net wordt afgenomen. Ik heb inmiddels ook een pib in bestelling staan. Mijn vraag is nu hoe regel ik dat als boiler meer vraagt dan er door de zonnepanelen wordt opgewekt dat de accu daarvoor niet bij gaat springen (want boiler is alleen voor verhoging eigen gebruik) en bij niet voldoende warm water springt de cv- ketel bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bert1613 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:57:
Ik stuur momenteel via een Homewizard socket een boiler aan als er meer dan 1000 watt wordt teruggeleverd. Deze gaat uit zodra er van het net wordt afgenomen. Ik heb inmiddels ook een pib in bestelling staan. Mijn vraag is nu hoe regel ik dat als boiler meer vraagt dan er door de zonnepanelen wordt opgewekt dat de accu daarvoor niet bij gaat springen (want boiler is alleen voor verhoging eigen gebruik) en bij niet voldoende warm water springt de cv- ketel bij..
Op de vraag zelf kan ik geen antwoord geven maar ik heb een tegen vraag over de logica van de werkwijze.

Je zegt dat je met de boiler je eigen gebruik wil verhogen dan is het toch juist een goed idee om zoveel mogelijk van je zon opbrengst gebruik te maken.

De batterij slaat juist het overschot aan zonne stroom op als je het niet nodig hebt en als je dat via de batterij gebruikt om water op te warmen is dat een verhoging van je eigen gebruik.

Helemaal raar is dat je wel bereid bent om water te verwarmen met gas voordat je het maximale aan zon gebruik hebt gedaan. Dat zou pas logisch zijn als de zon niet genoeg schijnt en je batterij leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert1613
Volgens mijn berekening kost water verwarmen op gas minder dan op elektra. En ik denk dat ik 2 x verlies heb als het eerst de accu in gaat en dan weer de boiler verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
aip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Voor het gemak maar even het hele artikel zoals hier vanmorgen gepost:

[...]
had ik ff niet meegekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Bert1613 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:16:
Volgens mijn berekening kost water verwarmen op gas minder dan op elektra. En ik denk dat ik 2 x verlies heb als het eerst de accu in gaat en dan weer de boiler verwarmen.
Gas levert 9,77 kWh aan warmte per m3. Het lijkt me rendabeler om de zon te gebruiken die is gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bert1613 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:16:
Je ziet over het hoofd dat de stroom in de batterij al je eigendom is omdat het van de panelen afkomt. Je hoeft dat dus niet te kopen en je bespaard bovendien nog eens op een eventuele terugleverheffing.

Als je op die basis de kosten berekening maakt is gas dan nog steeds goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1613
eigendom is omdat het van de panelen afkomt. Je hoeft dat dus niet te kopen en je bespaard bovendien nog eens op een eventuele terugleverheffing.

Als je op die basis de kosten berekening maakt is gas dan nog steeds goedkoper?

Zo had ik het nog niet bekeken….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03

Remco2001

Ehm, ok...

bing69 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Heb me voor de Beta ingeschreven maar hoor niets....
Ik heb me een paar maanden geleden er ook op aangemeld, maar ook niets meer gehoord. Wellicht genoeg testpersonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39
2e PiB zojuist geleverd netjes volgens afspraak en in het tijdvenster.... Wat moet ik er verder van zeggen, installeren en hij staat te laden en komt hopelijk nog wel vol voor de zon er mee kapt.
HA ook even uitgebreid met de tweede batterij, nu nog even Homey en kijken hoe het nu gaat.. Zou nu wel de nacht moeten kunnen doorkomen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Remco2001 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb me een paar maanden geleden er ook op aangemeld, maar ook niets meer gehoord. Wellicht genoeg testpersonen?
en @bing69 . Wellicht jullie ook even kenbaar maken op https://github.com/homewizard/beta/discussions/9. Daar is een HW medewerker (Lucas) ook actief de komende weken. Normaal pakt @DCSBL dit op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCSBL
  • Laatst online: 18:16
Devke schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:53:
[...]

en @bing69 . Wellicht jullie ook even kenbaar maken op https://github.com/homewizard/beta/discussions/9. Daar is een HW medewerker (Lucas) ook actief de komende weken. Normaal pakt @DCSBL dit op.
Beta's worden 'regelmatig' verwerkt. Ik zal morgen de lijst van aanmeldingen van afgelopen week verwerken. @bing69, stuur mij even een PB dan kan ik hierna dubbelchecken of je in de lijst staat.

[ Voor 5% gewijzigd door DCSBL op 15-05-2025 16:57 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:15
Devke schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Goed om te lezen. Er is veel exotica te koop met zoveel instellingen. Voor het gros zou het moeten werken vind ik hoor. Echter er zullen uitzonderingen zijn. Net een verkeerde instelling is al voldoende om problemen te ervaren.
Hier een Fritzbox modem, 2 UTP bekabelde TPLink AP’s en een handvol Fritz Repeaters, in mesh.
De batterijen draaien al 6 weken zonder onderbreking.
Enige wat ik zie is dat de door de batterij gemelde wifi sterkte geleidelijk afneemt (terwijl er niets verandert), en elke 1-2 weken moet ik de batterijen opnieuw verbinden (sterkte gezakt onder de 40%), waarna beide weer 95-100% wifi signaal hebben.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Hier een Fritzbox modem, 2 UTP bekabelde TPLink AP’s en een handvol Fritz Repeaters, in mesh.
De batterijen draaien al 6 weken zonder onderbreking.
Enige wat ik zie is dat de door de batterij gemelde wifi sterkte geleidelijk afneemt (terwijl er niets verandert), en elke 1-2 weken moet ik de batterijen opnieuw verbinden (sterkte gezakt onder de 40%), waarna beide weer 95-100% wifi signaal hebben.
Hier basic. KPN modem. 2 boosters. 1 per verdieping. Nooit geen problemen. Ik klop het wel even af 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
Devke schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Hier basic. KPN modem. 2 boosters. 1 per verdieping. Nooit geen problemen. Ik klop het wel even af 😜
Oei.... nooit geen, dat is toch altijd >:)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Oei.... nooit geen, dat is toch altijd >:)
Scherp. Haha. Nou voor de duidelijkheid. Geen problemen hier. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Devke schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:01:
[...]

Scherp. Haha. Nou voor de duidelijkheid. Geen problemen hier. 😜
Ach, ik ken iemand die het duizenden keren had over 'met zonder jas', ook in volle PSV stadions en die kwam er ook mee weg dus het is je vergeven.

Hier tot nu toe met 1 Apple time machine uit het jaar nul, en dat gaat prima met 3 PiB's. Staan wel allemaal op maximaal 5 meter afstand, wifi sterkte blijft boven de 60% voor de slechtste, 98% voor degene die op 50cm van de time machine staat achter een gipsen wandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:06:
[...]

Ach, ik ken iemand die het duizenden keren had over 'met zonder jas', ook in volle PSV stadions en die kwam er ook mee weg dus het is je vergeven.

Hier tot nu toe met 1 Apple time machine uit het jaar nul, en dat gaat prima met 3 PiB's. Staan wel allemaal op maximaal 5 meter afstand, wifi sterkte blijft boven de 60% voor de slechtste, 98% voor degene die op 50cm van de time machine staat achter een gipsen wandje.
Het bekende "frietje met zonder mayonaise" is er ook nog >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
Even een vraag offtopic, Ik werk nu met Domoticz, Espeasy en Tasmota devices. Wil me toch eens meer gaan verdiepen in Home Assistant. Welke Fora van Tweakers kan ik hiet het beste voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 07:19

elsinga

=8-)

EVfan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Even kort een beetje off-topic
@elsinga
Hier met mijn eerste display (geïnstalleerd in november 2023) een vergelijkbaar maar niet helemaal hetzelfde soort probleem.

Wat me enigszins verbaasde was dat dit probleem optrad een dag na de installatie van mijn tweede display, dus heb ik ook even gedacht dat de P1 “capaciteit” problemen die anderen hier noemen met meerdere batterijen en een display konden spelen. Het nieuwe display uitschakelen lost het echter niet op.
Hier ook een verassende samenloop met de installatie van de PiB, maar dat is er pas 1 en de P1 meter heeft capaciteit voor 4. Bovendien haalt de display de gegevens op uit de HW cloud, niet van de P1 meter. Domme pech, maar als het goed ik krijg ik op korte termijn een mail van HW met hoe dit af te handelen.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManS-H schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:20:
Even een vraag offtopic, Ik werk nu met Domoticz, Espeasy en Tasmota devices. Wil me toch eens meer gaan verdiepen in Home Assistant. Welke Fora van Tweakers kan ik hiet het beste voor gebruiken?
Deze o.a. Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 15:16
Ik denk dat ik een simpele vraag heb, maar toch weet ik zelf het antwoord niet. Wat betekent nu precies onderstaande grafiek? Ik snap die verschillende fase's namelijk niet. In the end lever ik 2829-143-94 = 2592 watt terug op dit moment, toch?

En hoe verhoudt zich dit met de thuisbatterij die ik in bestelling heb staan. Vanaf welke fase werkt deze? En kan deze zijn energie ook kwijt op een andere fase?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSBO6H51IQRi6BMmMS7CYSMBHqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7rDHzYdoiKDtQn61mRcbDw30.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

smeerbartje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:36:
Ik denk dat ik een simpele vraag heb, maar toch weet ik zelf het antwoord niet. Wat betekent nu precies onderstaande grafiek? Ik snap die verschillende fase's namelijk niet. In the end lever ik 2829-143-94 = 2592 watt terug op dit moment, toch?

En hoe verhoudt zich dit met de thuisbatterij die ik in bestelling heb staan. Vanaf welke fase werkt deze? En kan deze zijn energie ook kwijt op een andere fase?

[Afbeelding]
Levering lijkt mij correct, dat is inderdaad de optelsom van de fases.

Vanaf welke fase de PiB werkt, hangt maar net aan hoe die is aangesloten (lees: op welke groep en daarmee welke fase). De fases zijn gescheiden, maar dat maakt niet uit. De slimme meter saldeert de fases. En dat blijft ook zo na 1 januari 2027 (althans, wel onder de huidige regeling, je weet nooit wat er in, zeg, 2032 wordt bedacht). Theoretisch kan het dus zo zijn dat je PiB feitelijk teruglevert aan het net, om te zorgen dat het saldo van de 3 fases op nul blijft om zo NOM te bereiken.

(/althans zo begrijp ik het al jaren - zo niet dan doe ik hier ook wat fout met de aansluiting van de 3 PiB's op verschillende groepen)

[ Voor 5% gewijzigd door aip op 15-05-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 15:16
aip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Vanaf welke fase de PiB werkt, hangt maar net aan hoe die is aangesloten (lees: op welke groep en daarmee welke fase). De fases zijn gescheiden, maar dat maakt niet uit. De slimme meter saldeert de fases. En dat blijft ook zo na 1 januari 2027 (althans, wel onder de huidige regeling, je weet nooit wat er in, zeg, 2032 wordt bedacht). Theoretisch kan het dus zo zijn dat je PiB feitelijk teruglevert aan het net, om te zorgen dat het saldo van de 3 fases op nul blijft om zo NOM te bereiken.

(/althans zo begrijp ik het al jaren - zo niet dan doe ik hier ook wat fout met de aansluiting van de 3 PiB's op verschillende groepen)
Super! Heel verhelderend dit. Laatste vraag: waar is "PiB" de afkorting van? Ik begrijp dat het de batterij is, maar wat is de exacte afkorting???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
Plug In Battery

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
Toch blijft dat bestel en verzendproces raar. Vanuit homewizard krijg ik een 'volg je bestelling' knop die aangeeft dat de batterij a.s. maandag de 19e geleverd wordt tussen 08:00 en 21:00 (LOL ja lekker handig) en net een mail van transmission dat ze het ding morgen al leveren en dat ik tussen 8 en 10 een mail krijg met een tijdsvak... gelukkig werk ik beide dagen thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-06 08:04
hanev001 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Nee, er zijn meer faktoren die meespelen zoals het type slimme meter, de mate van opwek van de zonnepanelen en volgens mij er diverse revisies van de P1 meter in omloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

bixobie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:14:
Toch blijft dat bestel en verzendproces raar. Vanuit homewizard krijg ik een 'volg je bestelling' knop die aangeeft dat de batterij a.s. maandag de 19e geleverd wordt tussen 08:00 en 21:00 (LOL ja lekker handig) en net een mail van transmission dat ze het ding morgen al leveren en dat ik tussen 8 en 10 een mail krijg met een tijdsvak... gelukkig werk ik beide dagen thuis...
Dat is niet helemaal wat er staat in de mails die ik krijg (zowel die van vandaag, als bij de 2 eerdere):

"vrijdag,
16 mei
14:00 - 16:00
Pakket is nog niet ontvangen of verwerkt door vervoerder
* Voorspelde bezorgdatum
Het genoemde tijdvak is een voorspelling gemaakt door GoParcel op basis van AI. Deze voorspelling kan nog wijzigen en wordt nauwkeuriger richting het aflevermoment."

Daarna krijg je een mail van Transmission, waarin bij de eerste nog duidelijk staat dat de bezorgtijd nog onbekend is. En dan op de dag van bezorging normaliter weer een mail, dan met de tijd.

De tekst met het *sterretje staat er niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Dat sterretje is wel HEEEEEEL klein, en dan nog, laat zo'n voorspelling dan gewoon weg als je daarna heel snel de mail van transmission zelf krijgt met een echte 'voorspelling'. Doe niet zo moeilijk. Maar goed, er is iets onderweg :)

[ Voor 8% gewijzigd door bixobie op 15-05-2025 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

bixobie schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:53:
Dat sterretje is wel HEEEEEEL klein, en dan nog, laat zo'n voorspelling dan gewoon weg als je daarna heel snel de mail van transmission zelf krijgt met een echte 'voorspelling'. Doe niet zo moeilijk. Maar goed, er is iets onderweg :)
Het sterretje is bepaald niet klein - ik kan het zonder leesbril lezen. En dit is (eer)gisteren ook al in ongeveer 20 posts langsgekomen. Dus ik snap niet zo goed waar dit nu weer voor nodig is. Maar goed, ik zal het hier bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
diedvdyk schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Nee, er zijn meer faktoren die meespelen zoals het type slimme meter, de mate van opwek van de zonnepanelen en volgens mij er diverse revisies van de P1 meter in omloop.
Alleen het laatste kan mogelijk een rol spelen. De andere 2 zaken hebben helemaal niets te maken met een verbinding tussen de P1-meter en de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SXForce
  • Laatst online: 29-05 10:17
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat de P1 meter niet gevonden kan worden. Het 2 PiB en staan al sinds begin maart, dus wel vreemd dat dit nu gebeurt.

Van de 2 batterijen doet 1 doet het wel, maar staat op een andere plaats. De batterij geeft wel aan Online te zijn, dus hij zit op het netwerk met momenteel 90% wifi sterkte (is meer soms). Hij doet nu al 48 uur niks. Niet na een reboot en drukken op de melding geeft ook geen resultaat… iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rpb39R0heIFEl5zAsUnGWZ1pxXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNamyokDHsekNegxMcoDGFrt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

SXForce schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:13:
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat de P1 meter niet gevonden kan worden. Ze staan al sinds begin maart, dus wel vreemd dat dit nu gebeurt.

Heb 2 batterijen en 1 doet het wel, maar staat op een andere plaats. De batterij geeft wel aan Online te zijn, dus hij zit op het netwerk met momenteel 90% wifi sterkte (is meer soms). Hij doet nu al 48 uur niks. Niet na een reboot en drukken op de melding geeft ook geen resultaat… iemand een idee?
[Afbeelding]
Hangt de P1 aan een eigen USB-C lader? Zeer veel voorkomend issue namelijk, zoek even terug in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SXForce
aip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Hangt de P1 aan een eigen USB-C lader? Zeer veel voorkomend issue namelijk, zoek even terug in dit topic.
Man wat een snelle reactie! Denk dat ik een OG ben, want heb nog niet eens USB-C op dat ding. Op zoek naar micro usb…

Toch vreemd dat het al 2 maanden goed ging en nu een issue is. 🥲

—-

Even een edit om onnodig posten tegen te gaan: na terugzoeken op “USB” kwam ik idd wat Posts tegen.

De P1 zit nu aan stroom, wifi opnieuw geconfigureerd in de niet werkende PiB. De P1 uit Homey gegooid want zit toch al in HA.

Gaat tot zover goed. Na resetten van wifi heeft hij het eerder ook een paar uurtjes gedaan, dus het is alsnog even aanzien.

[ Voor 30% gewijzigd door SXForce op 15-05-2025 20:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:40
Klassieker schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:38:
Helaas, na 98 dagen, waarvan de laatste dag "Batterij op inactief" (op eerder verzoek van HW) de 🔋 in de fout modus laten staan, om 20:45 uur de Foutmelding: Oeps...... E118, E400, E422, neem contact op met HW.. 😥
Update:
Hier eens een positief verhaal over wat de levering door HW betreft.

Vanmiddag een e-mail van HW gekregen dat ze onze huidige 🔋, met bovengenoemde foutmeldingen, om gaan ruilen.

Kreeg keurig de keuze om zelf een datum uit te kiezen voor het omwisselen, vanaf 20-05-2025.

Uiteraard maken ze het voorbehoud dat Transmission hun transport opdracht, ook zo uit gaat voeren .

De verpakking van "de oude"🔋heb ik niet meer, maar de huidige mag in de doos van nieuwe 🔋 retour.

Moet uiteraard wel zorgen dat "de oude" 🔋, dinsdag klaar staat in de hal bij de voordeur.

Keurig opgelost tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-06 23:04
SXForce schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:21:
[...]

Man wat een snelle reactie! Denk dat ik een OG ben, want heb nog niet eens USB-C op dat ding. Op zoek naar micro usb…

Toch vreemd dat het al 2 maanden goed ging en nu een issue is. 🥲

—-

Even een edit om onnodig posten tegen te gaan: na terugzoeken op “USB” kwam ik idd wat Posts tegen.

De P1 zit nu aan stroom, wifi opnieuw geconfigureerd in de niet werkende PiB. De P1 uit Homey gegooid want zit toch al in HA.

Gaat tot zover goed. Na resetten van wifi heeft hij het eerder ook een paar uurtjes gedaan, dus het is alsnog even aanzien.
Sinds week 16 de batterij en ook hier de laatste tijd af en toe de melding dat de PiB gaan verbinding kan maken. Ga ik bij de P1 kijken staat hij groen te knipperen. Even op de knop en er is weer verbinding.

Ook geen USB voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
phoenix2149 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:06:
[...]

Sinds week 16 de batterij en ook hier de laatste tijd af en toe de melding dat de PiB gaan verbinding kan maken. Ga ik bij de P1 kijken staat hij groen te knipperen. Even op de knop en er is weer verbinding.

Ook geen USB voeding.
Lezen jullie de berichten niet. De voeding geleverd door kWH meter is niet voldoende om P1 adequaat te laten werken. Er kun door deze zwakke voeding veel misgaan tijdens een software update van P1.
Dus pas een externe usb voeding toe.
Dit scheelt veel ellende.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1234Rob5678
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:58
SXForce schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:13:
Ik heb sinds een paar dagen het probleem dat de P1 meter niet gevonden kan worden. Het 2 PiB en staan al sinds begin maart, dus wel vreemd dat dit nu gebeurt.

Van de 2 batterijen doet 1 doet het wel, maar staat op een andere plaats. De batterij geeft wel aan Online te zijn, dus hij zit op het netwerk met momenteel 90% wifi sterkte (is meer soms). Hij doet nu al 48 uur niks. Niet na een reboot en drukken op de melding geeft ook geen resultaat… iemand een idee?
[Afbeelding]
Toevallig had ik gisteren precies hetzelfde. Mijn PIB’s staan naast elkaar met tussen ruimte. Ik heb sinds eind maart 2 PIB’s ontgrendeld probleemloos draaien. Gisteren op PIB2 geen verbinding met P1 wel met wifi (de HW app) en HA.

- Ik heb de P1 meter even spanningsloos gemaakt (voeding vanuit de meter), hielp niet
- Ik heb de P1 meter opnieuw aan de wifi gekoppeld, hielp niet
- Ik heb PIB2 opnieuw aan de wifi gekoppeld en hup weer draaien na het wegklikken van de melding.

Omdat er steeds over de P1 meter geschreven wordt ben ik daar begonnen met oplossen. Misschien helpt het om alles even aan te pakken. Echter denk ik dat deze vanuit de PIB zelf komt. Mocht het zich weer voordoen dan begin ik daar met oplossen.

Daarnaast kreeg ik, omdat PIB1 in zijn eentje al het werk moest doen en continue 800W aan het verwerken was ook een temperatuur waarschuwing op PIB1. De omgevingstemperatuur was 23,7 graden. Normaal wisselen ze elkaar een beetje af of verdelen ze het vermogen. Ik had dit dus nog niet eerder gezien.

Ik post dit niet om te klagen ik vind het superdingen, maar wellicht helpt het HW de firmware te verbeteren. Ze lezen tenslotte mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SXForce
GL007 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:50:
[...]

Lezen jullie de berichten niet. De voeding geleverd door kWH meter is niet voldoende om P1 adequaat te laten werken. Er kun door deze zwakke voeding veel misgaan tijdens een software update van P1.
Dus pas een externe usb voeding toe.
Dit scheelt veel ellende.
Ik zit niet dagelijks (meer) op dit forum en om nu 400 pagina’s terug te lezen is ook zo wat. 🙃

Feit is dat er eerder geen issue was en na 2 maanden wel. Er is dus iets veranderd.

Mocht de externe voeding iets oplossen, dan had ik dat graag als mogelijke oplossing in de app willen zien. Of dat het aantal verbindingen met de P1 meter teveel is (bijv Homey, HA enz…).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:52
Wordt het eigenlijk niet eens tijd voor een nieuw krachtiger model HomeWizard P1 meter nu met de introductie van de Plug-in Battery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
eovermeer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:28:
Wordt het eigenlijk niet eens tijd voor een nieuw krachtiger model HomeWizard P1 meter nu met de introductie van de Plug-in Battery?
Dat zou beter .zijn. Maar ik heb in een ander forum gelezen dat de software wordt aangepast.
Schrijf je in als beta tester dan zul je zien dat het beter gaat werken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:50
naffffffffff schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:04:
[...]

Wifi is hier niet brak: ik zie 2x 100%, 1x 84% en 1x 78% signaalsterkte. Afstand tot de router is groter dan 50cm. Wel veel drukte op de 2.4 GHz-band, maar ja… HomeWizard heeft de 5 GHz, 6 GHz en ethernet blijkbaar nog niet ontdekt.

Overigens ging het met 2 batterijen wel beter, dus het lijkt me sterk dat dit aan de wifi ligt. Het is ook niet steeds dezelfde batterij die problemen geeft.

Ik heb nu de display en één batterij uitgeschakeld om te zien of dat verschil maakt.

Zijn er nog verschillen in die p1 meters qua hardware? Ik heb nog een oude met een micro-usb poort.
Lees mijn posts, ook 4 batterijen en 1e mnd veel problemen gehad, en veel oplossingen geprobeerd.
Nu 2wk foutmelding vrij.
Wat ik zou proberen als ik jou was (en ik dus gedaan heb).
* Creeer apart 2.4Ghz Wifi signaal dus met aparte SSID voor je HW apparatuur
In geval je ook een 5 Ghz Wifi signaal hebt, zorg dat dat een andere SSID heeft
* Heb je nog andere 2.4Ghz aparatuur dan kun je een apart accespoint creeeren specifiek voor de P1/PIB’s
Ik heb deze rechtstreeks bedraad op mijn router aangesloten (probeer switches te vermijden)
* Voorzie al je apparatuur (dus incl PIB/P1) van vaste IP adressen
* Verwijder HW apparatuur uit HA/Homey (als je dat hebt)
* Zorg dat je de nieuwste P1 hebt (ik heb een nieuwe gekocht, deze regelt {bij mij} beter NOM)
Niet zeker of het bijdraagt aan een stabielere verbinding, maar vooralsnog ben ik foutmelding vrij.
Je oude P1 kun je vast iemand blij mee maken die alleen gas/elektra verbruik wilt monitoren
* Voorzie de P1 van voeding (aanrader van HW)
* kan zijn dat andere apparatuur stoort. Ik heb de HW splitter geinstalleerd die het mogelijk maakt de P1 en
splitter (naast andere dongle die ik nog daarop aangesloten heb) een 50cm lager te leggen.
* zorg dat alles de laatste firmware heeft.
In mijn geval ben ik met HW middels het mailadres. In kontakt gekomen en hebben ze op afstand de P1
voorzien van firmware 6.0200 (vlgs mij nog in beta stadium dus als je geen beta tester bent kun je die niet
Zelf installeren) mij inziens key om te hebben.
* ik heb het HW display nu uit staan
* check of je apparatuur die je hebt wel echt nodig hebt. Zo heb ik de Sonos boost afgekoppeld (werkt prima
middels Wifi)

Ik heb geen alufolie gebruikt om apparatuur af te schermen (tip die je ook in het forum vind)
Mijn mesh staat nog aan (kun je ook nog proberen om uit te zetten)
Je kunt de P1 nog dichter bij je HW apparatuur brengen (diverse P1 verlengers verkrijgbaar)

Werkt het, niet te snel zaken weer naar het oude te brengen.
Laat het eerst een paar wk draaien om te zien of het goed werkt.
Hou een log bij (altijd goed om richting HW terug te koppelen in geval gevraagd).
Op termijn kun je zaken weer een voor een bij gaan voegen zodat je kunt monitoren wat de bottleneck is.

Dan kan er nog altijd een hardware issue zijn PIB’s/P1/Modem router/ethernet kabels etc.

Ik zal zeker een aantal zaken vergeten zijn.

Moraal van het verhaal, probeer oorzaaken uit te sluiten. Beste dmv een basis zonder poespas te starten en dan op te bouwen. Voor mij werkte dit (icm firmware door HW geinstalleerd).
Maar vooral, geef (ondanks dat je soms 8)7 |:( ) niet op.
Als het eenmaal werkt dan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SXForce schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:11:
[...]

Ik zit niet dagelijks (meer) op dit forum en om nu 400 pagina’s terug te lezen is ook zo wat. 🙃

Feit is dat er eerder geen issue was en na 2 maanden wel. Er is dus iets veranderd.

Mocht de externe voeding iets oplossen, dan had ik dat graag als mogelijke oplossing in de app willen zien. Of dat het aantal verbindingen met de P1 meter teveel is (bijv Homey, HA enz…).
Dan is er ook nog een "zoekglaasje" en een TS 😊. Goed bedoelde tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1234Rob5678 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Toevallig had ik gisteren precies hetzelfde. Mijn PIB’s staan naast elkaar met tussen ruimte. Ik heb sinds eind maart 2 PIB’s ontgrendeld probleemloos draaien. Gisteren op PIB2 geen verbinding met P1 wel met wifi (de HW app) en HA.

- Ik heb de P1 meter even spanningsloos gemaakt (voeding vanuit de meter), hielp niet
- Ik heb de P1 meter opnieuw aan de wifi gekoppeld, hielp niet
- Ik heb PIB2 opnieuw aan de wifi gekoppeld en hup weer draaien na het wegklikken van de melding.

Omdat er steeds over de P1 meter geschreven wordt ben ik daar begonnen met oplossen. Misschien helpt het om alles even aan te pakken. Echter denk ik dat deze vanuit de PIB zelf komt. Mocht het zich weer voordoen dan begin ik daar met oplossen.

Daarnaast kreeg ik, omdat PIB1 in zijn eentje al het werk moest doen en continue 800W aan het verwerken was ook een temperatuur waarschuwing op PIB1. De omgevingstemperatuur was 23,7 graden. Normaal wisselen ze elkaar een beetje af of verdelen ze het vermogen. Ik had dit dus nog niet eerder gezien.

Ik post dit niet om te klagen ik vind het superdingen, maar wellicht helpt het HW de firmware te verbeteren. Ze lezen tenslotte mee.
Naast elkaar schrijf je. Er is genoeg ruimte rondom de PIB's? Temperatuur omgeving zou moeten kunnen. Daar kom ik hier met dat mooie weer ook wel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MartindM schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:37:
[...]

Lees mijn posts, ook 4 batterijen en 1e mnd veel problemen gehad, en veel oplossingen geprobeerd.
Nu 2wk foutmelding vrij.
Wat ik zou proberen als ik jou was (en ik dus gedaan heb).
* Creeer apart 2.4Ghz Wifi signaal dus met aparte SSID voor je HW apparatuur
In geval je ook een 5 Ghz Wifi signaal hebt, zorg dat dat een andere SSID heeft
* Heb je nog andere 2.4Ghz aparatuur dan kun je een apart accespoint creeeren specifiek voor de P1/PIB’s
Ik heb deze rechtstreeks bedraad op mijn router aangesloten (probeer switches te vermijden)
* Voorzie al je apparatuur (dus incl PIB/P1) van vaste IP adressen
* Verwijder HW apparatuur uit HA/Homey (als je dat hebt)
* Zorg dat je de nieuwste P1 hebt (ik heb een nieuwe gekocht, deze regelt {bij mij} beter NOM)
Niet zeker of het bijdraagt aan een stabielere verbinding, maar vooralsnog ben ik foutmelding vrij.
Je oude P1 kun je vast iemand blij mee maken die alleen gas/elektra verbruik wilt monitoren
* Voorzie de P1 van voeding (aanrader van HW)
* kan zijn dat andere apparatuur stoort. Ik heb de HW splitter geinstalleerd die het mogelijk maakt de P1 en
splitter (naast andere dongle die ik nog daarop aangesloten heb) een 50cm lager te leggen.
* zorg dat alles de laatste firmware heeft.
In mijn geval ben ik met HW middels het mailadres. In kontakt gekomen en hebben ze op afstand de P1
voorzien van firmware 6.0200 (vlgs mij nog in beta stadium dus als je geen beta tester bent kun je die niet
Zelf installeren) mij inziens key om te hebben.
* ik heb het HW display nu uit staan
* check of je apparatuur die je hebt wel echt nodig hebt. Zo heb ik de Sonos boost afgekoppeld (werkt prima
middels Wifi)

Ik heb geen alufolie gebruikt om apparatuur af te schermen (tip die je ook in het forum vind)
Mijn mesh staat nog aan (kun je ook nog proberen om uit te zetten)
Je kunt de P1 nog dichter bij je HW apparatuur brengen (diverse P1 verlengers verkrijgbaar)

Werkt het, niet te snel zaken weer naar het oude te brengen.
Laat het eerst een paar wk draaien om te zien of het goed werkt.
Hou een log bij (altijd goed om richting HW terug te koppelen in geval gevraagd).
Op termijn kun je zaken weer een voor een bij gaan voegen zodat je kunt monitoren wat de bottleneck is.

Dan kan er nog altijd een hardware issue zijn PIB’s/P1/Modem router/ethernet kabels etc.

Ik zal zeker een aantal zaken vergeten zijn.

Moraal van het verhaal, probeer oorzaaken uit te sluiten. Beste dmv een basis zonder poespas te starten en dan op te bouwen. Voor mij werkte dit (icm firmware door HW geinstalleerd).
Maar vooral, geef (ondanks dat je soms 8)7 |:( ) niet op.
Als het eenmaal werkt dan *O*
Een mooie opsommende post met oplossingen. Ik heb een linkje in de TS opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234Rob5678
  • Registratie: Juni 2024
Devke schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 06:53:
[...]

Naast elkaar schrijf je. Er is genoeg ruimte rondom de PIB's? Temperatuur omgeving zou moeten kunnen. Daar kom ik hier met dat mooie weer ook wel aan.
Jazeker, ze staan haaks op de muur en de warmte blaast er aan de voorkant in de ruimte uit. Aan de zij-, achter- en bovenkant zit meer ruimte dan de handleiding voorschrijft. Tussen de PIB’s zit de dubbele ruimte. De airflow is gewoon goed en ze zouden elkaar niet mogen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1234Rob5678 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Jazeker, ze staan haaks op de muur en de warmte blaast er aan de voorkant in de ruimte uit. Aan de zij-, achter- en bovenkant zit meer ruimte dan de handleiding voorschrijft. Tussen de PIB’s zit de dubbele ruimte. De airflow is gewoon goed en ze zouden elkaar niet mogen beïnvloeden.
Helder. Dan is het dat niet. Maar wat wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
De temperatuur van de batterij varieert terwijl het afgenomen vermogen redelijk constant is.
Dit moet ik even in de gaten houden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPz4nK_AZJnanpsylMCfQZCWlrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1d7hzaBNnprb4VMF4Eu1Tllg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
aip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Je hebt hier wel een goed punt te pakken. Bij NOM is inderdaad de som van de vermogens van de drie fasen gelijk aan nu. Maar er zal wel overdracht van vermogen tussen de fasen moeten zijn. Bijvoorbeeld de fase waar de PiB op zit en de andere twee fasen. Deze overdracht tussen de fasen zal in de transformator in de wijk gebeuren en niet in je woning.

Dus NOM is inderdaad " nul op de meter" maar niet "nul vermogen door iedere fase van de aansluiting" .

Als voorbeeld twee plaatje van afgelopen nacht, het totaal en een weergave per fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXA-ahoOxSlv0EPGl2zwP-cChf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yegbAsiLOAApExtROudwBaXg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HExM4LSX3AT8p9O3EJfLM0keB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DLWpFPkRBdUiyq97sOYN0z8a.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Prisma16 op 16-05-2025 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb gisteren te vroeg gejuigd. Vandaag was ik ook van 1 van de 4 batterijen de verbindingen met de P1-meter kwijt. Zoals ik al eerder vermeld heb is mijn netwerk het simpelste dat mogelijk is.

Het lijkt er dus op dat inderdaad de P1-meter een zwak punt is. Afgezien van het wat nauwkeuriger in de gaten houden van de verbinding neem ik voorlopig geen verdere actie in afwachting van de nieuwe software voor de P1-meter die nu nog in Beta is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:15
GL007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:50:
De temperatuur van de batterij varieert terwijl het afgenomen vermogen redelijk constant is.
Dit moet ik even in de gaten houden.[Afbeelding]
@GL007
Mooie meting, doe je met Homey?
Dit patroon lijkt toch wel op wat ik eerder deze week postte.
De temperatuur stijging is beperkt en volgt redelijk het gevraagde/geleverde vermogen, als het maar 100-200W is. Zodra er meer wordt geleverd, of met meer wordt geladen, rond de 800W, zie je de temperatuur snel oplopen naar net boven de 40 graden. Het ziet er chaotisch uit, maar is wel logisch volgens mij.

Edit, je ziet een langere golf fluctuatie bij redelijk constant vermogen, ik zag die langere golf ook, maar meende dat dit aan wisselen van batterij 1 naar 2 lag (meet alleen de uitgeblazen lucht van een batterij).
Je hebt gelijk, wel een interessant punt om in de gaten te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door EVfan op 16-05-2025 10:05 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
EVfan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:01:
[...]

@GL007
Mooie meting, doe je met Homey?
Dit patroon lijkt toch wel op wat ik eerder deze week postte.
De temperatuur stijging is beperkt en volgt redelijk het gevraagde/geleverde vermogen, als het maar 100-200W is. Zodra er meer wordt geleverd, of met meer wordt geladen, rond de 800W, zie je de temperatuur snel oplopen naar net boven de 40 graden. Het ziet er chaotisch uit, maar is wel logisch volgens mij.
Ik heb voor de temperatuur meting een 6 mm ronde 18b20 sensor in de uitlaat opening van de ventilator opening geplaatst en gekoppeld aan Eén fibaro smart module. Op deze manier heb ik een beter beeld van de temperaturen van de batterij. Boven op de batterij is de temperatuur ongeveer 2 graden warmer dan de omgeving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabero1985
Ben toch benieuwd met het lezen van sommige verbindingsproblemen of het idd opgelost is met de nieuwe firmware.
Maar ook q2 2025 zou de kWh meter ondersteund worden. Als het idd een overbelaste P1 meter betreft wat deze problemen veroorzaakt, zou ik denken dat dit ook de oplossing kan zijn als de kWh meter dan enkel de pib's voor zijn rekening moet nemen.
Ben benieuwd naar het vervolg 🙂

Edit: hoe zou het eigenlijk zijn met het dossier België?

[ Voor 7% gewijzigd door rabero1985 op 16-05-2025 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
rabero1985 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:15:
Ben toch benieuwd met het lezen van sommige verbindingsproblemen of het idd opgelost is met de nieuwe firmware.
Maar ook q2 2025 zou de kWh meter ondersteund worden. Als het idd een overbelaste P1 meter betreft wat deze problemen veroorzaakt, zou ik denken dat dit ook de oplossing kan zijn als de kWh meter dan enkel de pib's voor zijn rekening moet nemen.
Ben benieuwd naar het vervolg 🙂

Edit: hoe zou het eigenlijk zijn met het dossier België?
Ik vermoed dat die kwh meter dan wel de hoofdaansluiting moet meten, en dat de meeste mensen ze nu gebruiken voor een beperkter meetdoel (zonnepanelen / kookplaat / airco / laadpaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
Dat eerste klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-06 14:36
GL007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:50:
Dit moet ik even in de gaten houden.[Afbeelding]
Mag ik vragen wat voor een systeem je gebruikt voor dit?
dit is vast geen home assistant of wel soms?

Ziet er heel goed uit moet ik zeggen.
Pagina: 1 ... 106 ... 124 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.