Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:58
Ik heb helaas pas data door Home Assistant sinds Juli 2024.
Dus ik ben reuze benieuwd of die nu hoger zal zijn door de thuisaccu :)

Cijfers Juli 2024:
Zelf gebruikte zonne-energie zat op 34%.
Zelfvoorziening zat op 49%.

Zodra Juli Gepasseerd is zal ik m'n gegevens met jullie delen en ook laten zien of de Homewizard PiB thuisaccu een waardevol 'groen' instrument is in mijn situatie/huishouden. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
nekton80 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:13:
nou helaas geen PIB geleverd vandaag :-( Gisteren e-mail van @HomeWizard_NL dat batterij verzonden is, de planning gaf aan vandaag tussen 15-17u..

Geen updates bij de track en trace vadaag en nu ik ben gaan bellen wordt er gezegd dat de PIB nog niet is ontvangen en dus waarschijnlijk morgen geleverd gaat worden, maar daar kunnen ze nu nog niks over zeggen bij Transmission.

Word hier vaak verwezen naar Transmission, maar begrijp niet waarom Homewizard dan e-mail verstuurd met dat de bestelling is overgedragen.....

En probleem is vandaag lukte thuiswerken wel, maar morgen grotendeels niet...

Dit zijn weer minpunten voor Homewizard en doet de mond op mond reclame geen goed.
Leuk te lezen dat alles beredeneerd wordt vanuit één gezichtspunt, N=1. Dat kan niet anders omdat alleen HW het overzicht heeft. Maar ik neem aan dat de mensen van HW weten dat ieder forum, dus ook Tweakers, een oververtegenwoordiging heeft van mensen die de wereld denken te verbeteren door vanaf een toetsenbord te mopperen aan de hand van hun persoonlijke situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nekton80
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11:37
Prisma16 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:33:
[...]

Leuk te lezen dat alles beredeneerd wordt vanuit één gezichtspunt, N=1. Dat kan niet anders omdat alleen HW het overzicht heeft. Maar ik neem aan dat de mensen van HW weten dat ieder forum, dus ook Tweakers, een oververtegenwoordiging heeft van mensen die de wereld denken te verbeteren door vanaf een toetsenbord te mopperen aan de hand van hun persoonlijke situatie.
ik snap de opmerking niet helemaal. Ik ben gaan bellen om informatie in te winnen (is ander gezichtpunt vragen dus is N erbij) Daarbij krijg ik van HW tegenstrijdige informatie zogenaamd gebasserd op AI, maar deze informatie wordt totaal niet bijgewerkt dus de I is ook niet geheel van toepassing.
Daarbij werk ik met een toetstenbord omdat het hier en geschreven forum is en HW ook de voorkeur hiervoor heeft gezien hun chatbot. Had ze met alle liefde gebeld om dit te vertellen en mee te denken hoe de beleving bij de klant te verbeteren.

Volgens de laatste informatie wordt de batterij vandaag geleverd. Indien dit eerder naar mij was gecommuniceerd had ik mijn agenda gisteren niet voor niets hoeven omgooien. Nu moest ik dat voor gisteren organiseren en voor vandaag weer, waarbij ik behoorlijk klem zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 00:26
nekton80 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:51:
[...]

ik snap de opmerking niet helemaal. Ik ben gaan bellen om informatie in te winnen (is ander gezichtpunt vragen dus is N erbij) Daarbij krijg ik van HW tegenstrijdige informatie zogenaamd gebasserd op AI, maar deze informatie wordt totaal niet bijgewerkt dus de I is ook niet geheel van toepassing.
Daarbij werk ik met een toetstenbord omdat het hier en geschreven forum is en HW ook de voorkeur hiervoor heeft gezien hun chatbot. Had ze met alle liefde gebeld om dit te vertellen en mee te denken hoe de beleving bij de klant te verbeteren.

Volgens de laatste informatie wordt de batterij vandaag geleverd. Indien dit eerder naar mij was gecommuniceerd had ik mijn agenda gisteren niet voor niets hoeven omgooien. Nu moest ik dat voor gisteren organiseren en voor vandaag weer, waarbij ik behoorlijk klem zit.
Veel mensen lopen tegen dezelfde problemen aan als jij. Door jouw ervaring te delen, draag je bij aan het grotere plaatje. Toch lijkt het erop dat in dit topic vooral positieve ervaringen worden aangemoedigd, terwijl kritische feedback en feature requests opvallend veel weerstand krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joh, probeer met UPS eens iets op de afgegeven tijd binnen te krijgen, niet te doen. Beste vind ik nog FedEx dan kan je zien waar de auto is. (GPS data) Transmission stond hier keurig binnen de tijd voor de deur. Maar vestiging Hoorn. A7 op, even gas geven, A7 af, rotonde, twee afslagen, en je staat bij mij voor de deur. Woon je in een regio waar het altijd vast staat of wel niet door te komen, en de brug ook nog open? Dan wordt het een uitdaging.

Maar waar zijn de dagen dat dit een nul tolerantie topic was? }:|

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:16
Het is imho vooral het in herhaling vallen, de TS niet lezen, of niet even een paar pagina’s terug lezen.
Veel items zijn al besproken/toegelicht, dat de communicatie tussen de verschillende logistieke systemen niet optimaal is is ook bekend. Dan heeft het weinig toegevoegde waarde om dit (hier) nogmaals aan te kaarten.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naffffffffff
Harri schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:27:
Het is imho vooral het in herhaling vallen, de TS niet lezen, of niet even een paar pagina’s terug lezen.
Veel items zijn al besproken/toegelicht, dat de communicatie tussen de verschillende logistieke systemen niet optimaal is is ook bekend. Dan heeft het weinig toegevoegde waarde om dit (hier) nogmaals aan te kaarten.
Ik snap je punt Harri, maar ik denk dat die herhaling juist veelzeggend is. Als zoveel verschillende mensen los van elkaar dezelfde problemen blijven melden, laat dat zien dat het niet om incidenten gaat, maar om structurele issues die nog steeds niet zijn opgelost.

Dat kan voor sommigen misschien als ‘meer van hetzelfde’ voelen, maar het maakt de ernst en de omvang van de problemen juist heel duidelijk. Hoe vaker het terugkomt, hoe moeilijker het wordt om het te negeren. In die zin heeft het dus wél toegevoegde waarde om het te blijven benoemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Prisma16 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:33:
Leuk te lezen dat alles beredeneerd wordt vanuit één gezichtspunt, N=1.
Nou, qua moeilijkheden met de bezorging en communicatie kun je niet met droge ogen beweren dat N=1 ;)

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat als je een HW batterij besteld je dat het beste kunt doen als je een halve week iemand thuis achter de voordeur hebt kunnen zitten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schreef het al eerdere, iedereen heeft over elke vervoerder wat te zeiken. Daarnaast heeft Homewizard gisteren geschreven hoe de vork in de steel zit. Ze zijn of ze willen of niet enig sinds veroordeeld tot de constructie die nu gebruikt wordt. Dan kunnen er op een forum mensen lekker gaan zagen omdat de chatbot ook zegt hier is een kluitje, daar is het riet. Maar aan de verzendwijze gaat dus niks komma noppes veranderen. Ja, sommige komen niet binnen de afgegeven tijd. Dat is balen, maar zoiets heet overmacht. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
Begrijpelijk dat niet alles opgelost kan worden, maar dat maakt terugkerende klachten niet minder waardevol. Als hetzelfde probleem steeds opnieuw opduikt, is dat een duidelijk signaal, geen gezeur.

‘Overmacht’ mag nooit een permanent excuus worden voor structurele tekortkomingen. Zeker niet als mensen speciaal vrij nemen van hun werk voor een levering die op z’n minst op de dag nauwkeurig gepland zou moeten zijn. Dat is geen luxe, dat is basisverwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:03
JeroenH schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:35:
[...]

Nou, qua moeilijkheden met de bezorging en communicatie kun je niet met droge ogen beweren dat N=1 ;)

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat als je een HW batterij besteld je dat het beste kunt doen als je een halve week iemand thuis achter de voordeur hebt kunnen zitten.
Mooi mijn vrouw is meestal wel een halve week thuis.

Solaredge 8x 420 en 6 x 275

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Mijn Home Assistant zit Al een jaartje of zo direct met een kabeltje op de P1 poort. Zou ik een PIB willen, heb ik ook de P1 van @HomeWizard_NL nodig. Nu is die 25 euro het probleem niet, maar zijn we dan de historische data kwijt (andere sensor tenslotte)?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:46
pjottum schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:00:
Mijn Home Assistant zit Al een jaartje of zo direct met een kabeltje op de P1 poort. Zou ik een PIB willen, heb ik ook de P1 van @HomeWizard_NL nodig. Nu is die 25 euro het probleem niet, maar zijn we dan de historische data kwijt (andere sensor tenslotte)?
Plaats een P1 splitter?
https://www.homewizard.com/nl-be/shop/actieve-p1-splitter/

Zo kan je ze beiden naast elkaar gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kunt ook een splitter erbij doen. Ik heb de youless en homewizard gewoon allebei draaiend.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19
Hoezo. Je kunt met een splitter de P1 van HW er gewoon bij prikken voor de batterij. HA kan gewoon de oplossing blijven gebruiken die je nu hebt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Toch is het belachelijk dat er geen telefoon nummer te vinden is op de site, maar dat je voor ALLES doorverwezen wordt naar die bot. Dat is echt slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

backupdevice

Boeh!

bixobie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:02:
Toch is het belachelijk dat er geen telefoon nummer te vinden is op de site, maar dat je voor ALLES doorverwezen wordt naar die bot. Dat is echt slecht.
Wen er maar aan. Kostenbesparing.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• winwiz
Ja dat weten we nu wel. Misschien is het handiger als iemand een Leveringen topic opent over HW... en dat we het hier alleen over de ervaringen in het GEBRUIK van de batterij hebben.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
toch nog maar ff niet

[ Voor 89% gewijzigd door Harri op 14-05-2025 11:06 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Dan krijg je weer praatjes dat er zooooo veel mis is dat ze de telefoon niet op kunnen nemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:48:
Begrijpelijk dat niet alles opgelost kan worden, maar dat maakt terugkerende klachten niet minder waardevol. Als hetzelfde probleem steeds opnieuw opduikt, is dat een duidelijk signaal, geen gezeur.

‘Overmacht’ mag nooit een permanent excuus worden voor structurele tekortkomingen. Zeker niet als mensen speciaal vrij nemen van hun werk voor een levering die op z’n minst op de dag nauwkeurig gepland zou moeten zijn. Dat is geen luxe, dat is basisverwachting.
Vertel maar dan, hoe ga jij dit oplossen? Want klagen is erg makkelijk. Lees eerst nog even de reactie van Homewizard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Neem de hele dag de telefoon eens op met dit soort reacties….

De zelfde dag nog heb jij ook een chatbot geïnstalleerd. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
backupdevice schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Wen er maar aan. Kostenbesparing.
Een service telefoontje kost al snel 15,-

Als ze een heel belteam moeten inrichten dat heel de dag telefoontjes moet beantwoorden dan zou die PiB 100,- euro duurder zijn. Onderschat niet hoe vaak een deel van klanten (al dan niet terecht) gaat bellen als de mogelijkheid er is.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
winwiz schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Ja dat weten we nu wel. Misschien is het handiger als iemand een Leveringen topic opent over HW... en dat we het hier alleen over de ervaringen in het GEBRUIK van de batterij hebben.
Ik vind wel prettig om te lezen wat de actuele ervaring is van mensen, zo kan ik mijn vrienden / kennis toch beter een richting geven.

Snap niet helemaal wat steeds het probleem is als mensen een slechte ervaring hebben. Zijn ook steeds de zelfde mensen die er wat op tegen hebben. Beetje vreemd. Je kan dergelijke berichten toch gewoon skippen?

Ik skip ook de verhalen over home assistent in dit topic, hele product is gericht op mensen die simpel en eenvoudig een batterij op willen zetten. Die gaan geen HA draaien. Kunnen die ook even naar het HA topic? :Y)

En de mensen die over levertijden willen praten graag naar het levertijden topic. Kunnen de mensen die alleen positief willen zijn over een product dan graag even naar het “altijd positieve ervaringen met homewizard batterijen” topic. Want die positieve ervaringen die weten we nu wel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08
ArthurMorgan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Je kunt ook een splitter erbij doen. Ik heb de youless en homewizard gewoon allebei draaiend.
Zelfde situatie hier, Youless en HomeWizard P1 samen op de splitter. Maar ze hebben beiden wel een eigen voeding. Werkt probleemloos hier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• naffffffffff
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:13:
[...]

Vertel maar dan, hoe ga jij dit oplossen? Want klagen is erg makkelijk. Lees eerst nog even de reactie van Homewizard.
Ik zou beginnen met realisme boven mooie AI-voorspellingen te verkiezen. Als je algoritmes keer op keer de plank misslaan, haal je die functie voorlopig weg. Beter geen voorspelling dan een verkeerde verwachting wekken.

Leg de focus op een degelijke dagplanning. Die moet op zijn minst op de dag nauwkeurig kloppen. En die planning moet niet pas op de ochtend zelf gecommuniceerd worden, maar minstens 2 dagen van tevoren met de ontvanger gedeeld worden. Zo kunnen mensen hun agenda erop aanpassen. Liever 2 dagen later maar volgens afspraak dan 2 dagen onverwachts eerder bezorgd.

Ik kreeg zelf op de dag van bezorging pas een mail dat ze diezelfde dag zouden langskomen. De AI had 2 dagen eerder voorspeld, en de overdrachtsbevestiging meldde een dag eerder dan de feitelijke bezorging. Zoiets creëert niet alleen frustratie, maar vooral onbetrouwbaarheid. Dat kan natuurlijk niet als je van klanten verwacht dat ze hier rekening mee houden.

Dus ja, klagen is makkelijk. Maar in dit geval gaat het om basale verwachtingsmanagement en eerlijke communicatie. Oplossen is niet eens zo ingewikkeld, maar je moet wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Maar begrijp ik het goed dat je dus eerst een datum krijgt waarop het ding geleverd wordt, en daarna een betaallink oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

aip

bixobie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:36:
Maar begrijp ik het goed dat je dus eerst een datum krijgt waarop het ding geleverd wordt, en daarna een betaallink oid?
Nee, andersom. Eerst betalen, dan volgt datum. Zie ook de post van @HomeWizard_NL van gisteren. En zo werkt het ook in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

winwiz schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Hoezo. Je kunt met een splitter de P1 van HW er gewoon bij prikken voor de batterij. HA kan gewoon de oplossing blijven gebruiken die je nu hebt.
Ja, maar dat wist ik dus niet. :)

Thanks, splittertje is dan de juiste oplossing en gezien jouw maar ook de andere reacties is er geen simpele voorzetting met de nieuwe p1 mogelijk is (data aan elkaar klussen, zeg maar). ok!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Ik zou beginnen met realisme boven mooie AI-voorspellingen te verkiezen. Als je algoritmes keer op keer de plank misslaan, haal je die functie voorlopig weg. Beter geen voorspelling dan een verkeerde verwachting wekken.

Leg de focus op een degelijke dagplanning. Die moet op zijn minst op de dag nauwkeurig kloppen. En die planning moet niet pas op de ochtend zelf gecommuniceerd worden, maar minstens 2 dagen van tevoren met de ontvanger gedeeld worden. Zo kunnen mensen hun agenda erop aanpassen. Liever 2 dagen later maar volgens afspraak dan 2 dagen onverwachts eerder bezorgd.

Ik kreeg zelf op de dag van bezorging pas een mail dat ze diezelfde dag zouden langskomen. De AI had 2 dagen eerder voorspeld, en de overdrachtsbevestiging meldde een dag eerder dan de feitelijke bezorging. Zoiets creëert niet alleen frustratie, maar vooral onbetrouwbaarheid. Dat kan natuurlijk niet als je van klanten verwacht dat ze hier rekening mee houden.

Dus ja, klagen is makkelijk. Maar in dit geval gaat het om basale verwachtingsmanagement en eerlijke communicatie. Oplossen is niet eens zo ingewikkeld, maar je moet wel willen.
Dit is een bijdrage waar @HomeWizard_NL en zakenpartner wat mee kunnen. 👍 Suggesties om het proces te verbeteren zijn altijd beter dan alleen zeggen dat het k*t is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:51
pjottum schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:42:
[...]

Ja, maar dat wist ik dus niet. :)

Thanks, splittertje is dan de juiste oplossing en gezien jouw maar ook de andere reacties is er geen simpele voorzetting met de nieuwe p1 mogelijk is (data aan elkaar klussen, zeg maar). ok!
De splitter is uiteraard de handigste optie. Voor HA is het van belang dat de identity's gelijk blijven. Ik heb HA draaien als virtual machine op de NAS en heb hiermee een backup kunnen maken met de staat van de oude P1 meter. Daarna deze verwijdert en de Homewizard dongle toegevoegd en de entity's hernoemd naar de oude entity's. Dankzij de backup kon ik dit bij een verkeerde volgorde herhalen zonder de historische data kwijt te raken.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
bmwgozer schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Ik vind wel prettig om te lezen wat de actuele ervaring is van mensen, zo kan ik mijn vrienden / kennis toch beter een richting geven.

Snap niet helemaal wat steeds het probleem is als mensen een slechte ervaring hebben. Zijn ook steeds de zelfde mensen die er wat op tegen hebben. Beetje vreemd. Je kan dergelijke berichten toch gewoon skippen?

Ik skip ook de verhalen over home assistent in dit topic, hele product is gericht op mensen die simpel en eenvoudig een batterij op willen zetten. Die gaan geen HA draaien. Kunnen die ook even naar het HA topic? :Y)

En de mensen die over levertijden willen praten graag naar het levertijden topic. Kunnen de mensen die alleen positief willen zijn over een product dan graag even naar het “altijd positieve ervaringen met homewizard batterijen” topic. Want die positieve ervaringen die weten we nu wel O-)
Begin maart Accu gekregen, neer gezet stekker erin P1 meter was al een weekje eerder aangesloten met een HW display. Aansluiten echt Plug & Play. ( maar goed ook want ik heb niet zoveel verstand van dat wifi gedoe ) Naar 3 weken storing van de verbinding met de P1 meter. App gaf duidelijk aan het erbij te weinig afstand (< 50cm) tussen P1 meter en Wifi router er problemen konden zijn. P1 meter 30 cm verplaatst probleem opgelost. Verder geen problemen gehad.

Woning met weinig sluipverbruik NOM werkt perfect, elke ochtend nog een beetje lading over. Inmiddels 151 kWh geladen en 112 kWh ontladen. RTE 74%
In de maand mei 0,6 kWh van het net gehaald :)

Al met al een tevreden HW PiB gebruiker.

Ps:
Als je volledig betaald hebt krijg je de accu bijna altijd binnen een week geleverd. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je kunt de P1 meter van HW ook in HA integreren.

Door een trucje toe te passen op de entity-ID's (even zoeken in het HA topic, recent nog besproken) kun je de historische data 'overzetten' van de ene naar de andere integratie. Of beter gezegd: de HW integratie laten schrijven naar het entity ID van de oude integratie.

Dan heb je geen P1-splitter nodig.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9ndnreb-s2UgucKeM3Cne_udVQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kMtQLFt2JxTPd6l0qmWwtfRH.png?f=user_large

Er is voor de PIB een beta versie uitgebracht. LET OP. Alleen voor beta gebruikers dus nog beschikbaar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 20:31
JeroenH schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:35:
[...]

Nou nog eentje dan, waarom geven jullie als je dus totaal niet flexibel bent geen alternatief afleveradres op?
Je werk, het werk van je vrouw? Toen je wist dat de PIB er aan kwam, en je bent er niet gerust op, had dat allemaal van te voren geregeld kunnen worden.

Nog even een positieve afsluiting, mijn PIB werkt als een zonnetje 44cycli geen enkele foutmelding, en op tijd geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10
Weet iemand of er in de bèta al iets is veranderd om overmatig schakelen tegen te gaan? Mijn batterij klinkt als een ouderwetse kamerklok als de zon achter de huizen verdwijnt.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Bubba76 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:37:
[...]

Nou nog eentje dan, waarom geven jullie als je dus totaal niet flexibel bent geen alternatief afleveradres op?
Je werk, het werk van je vrouw? Toen je wist dat de PIB er aan kwam, en je bent er niet gerust op, had dat allemaal van te voren geregeld kunnen worden.

Nog even een positieve afsluiting, mijn PIB werkt als een zonnetje 44cycli geen enkele foutmelding, en op tijd geleverd.
Niet iedere werkgever staat het toe dat je privépakketjes op het werk laat bezorgen. Dat is simpelweg geen optie voor iedereen. Voor veel mensen zou een afhaalpunt of alternatief afleveradres echt een uitkomst zijn

Zelf werk ik bijvoorbeeld maar één dag per week op kantoor. In mijn geval kreeg ik de betaal-link terwijl ik op vakantie was, met de boodschap dat ik anders mijn plek in de wachtrij zou verliezen. Natuurlijk snel betaald, in de hoop dat de levering begin van de week zou komen. Maar uiteindelijk werd het woensdag, de enige dag dat ik op kantoor zat, en dus niemand thuis was.

De mensen hier zijn vaak best flexibel, maar het is vooral HomeWizard die nul ruimte biedt en alleen levert op momenten die vooral voor henzelf handig zijn. En dáár zit precies het probleem, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleTweak schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:51:
Weet iemand of er in de bèta al iets is veranderd om overmatig schakelen tegen te gaan? Mijn batterij klinkt als een ouderwetse kamerklok als de zon achter de huizen verdwijnt.
Zit jij zo dichtbij de 0 dan nu? Zeker met dit weer? In release 1.0102 van de batterij staat dit in de release notes:

De omvormer blijft gedurende een langere periode in de stand-bymodus, waardoor de reactiesnelheid wordt verhoogd wanneer energie nodig is en de slijtage van het hoofdrelais wordt verminderd.

Welke versie van de batterij zit je nu?

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 14-05-2025 14:06 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Ik snap de frustraties ook wel van de leveringen die niet volgens afspraak verlopen. Hier is het wel goed gegaan, keurig binnen het aangegeven tijdvak. Heb alleen nergens voor getekend, zal de bezorger zelf wel hebben gedaan denk ik. Maakt mij ook niet uit, heb hem immers zelf aangenomen.
Ik geloof direct dat HW zeker wel wat doet met dit commentaar richting Transmission, je moet alleen ook bedenken dat het om 14 vestigingen in NL gaat en wellicht neemt de ene vestiging de klachten serieuzer dan de andere, geldt denk ik ook voor de chauffeurs (let wel, puur aanname van mijn kant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exWncOAUyXoeN9z5dxiG_1B6zKU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A7vSdAOiXnrPCDFP4dPuyrFR.png?f=user_large

Ik heb jarenlang als service engineer voor diverse hardware e.d. op de weg gezeten en bij ons maakte de planner ook wel eens een foutje met als resultaat een boze klant. Denk dan nu aan 14 planners ....... afijn.
Just my 2 cents.

Oh en ontopic, de pib doet het nog steeds geweldig.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +3 Henk 'm!
naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Niet iedere werkgever staat het toe dat je privépakketjes op het werk laat bezorgen. Dat is simpelweg geen optie voor iedereen. Voor veel mensen zou een afhaalpunt of alternatief afleveradres echt een uitkomst zijn

Zelf werk ik bijvoorbeeld maar één dag per week op kantoor. In mijn geval kreeg ik de betaal-link terwijl ik op vakantie was, met de boodschap dat ik anders mijn plek in de wachtrij zou verliezen. Natuurlijk snel betaald, in de hoop dat de levering begin van de week zou komen. Maar uiteindelijk werd het woensdag, de enige dag dat ik op kantoor zat, en dus niemand thuis was.

De mensen hier zijn vaak best flexibel, maar het is vooral HomeWizard die nul ruimte biedt en alleen levert op momenten die vooral voor henzelf handig zijn. En dáár zit precies het probleem, niet andersom.
Ik quote een stukje uit de post van HW gister:

Transport blijft een uitdaging, zeker bij dit soort goederen. Er worden regelmatig suggesties gedaan die op deze schaal simpelweg niet haalbaar zijn, of waar een vervoerder niet aan kan of wil voldoen. Afhalen bij bouwmarkten of afhaallocaties is geen optie. Deze locaties mogen en willen wettelijk niet functioneren als magazijn of opslaglocatie voor deze goederen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:10
Devke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Zit jij zo dichtbij de 0 dan nu? Zeker met dit weer? In release 1.0102 van de batterij staat dit in de release notes:

De omvormer blijft gedurende een langere periode in de stand-bymodus, waardoor de reactiesnelheid wordt verhoogd wanneer energie nodig is en de slijtage van het hoofdrelais wordt verminderd.

Welke versie van de batterij zit je nu?
Ik zit op 1.0106, maar het overmatig schakelen als de zon net wel / net niet verdwijnt lijkt wel erger geworden sinds de eerder firmware versies.
Hij staat soms wel een kwartier vrijwel continue te schakelen. Tik.Tok.Tik.Tok. 😉 Dat kan nooit goed zijn voor de hoofdrelais zou je zeggen. Hij staat in de woonkamer dus dat is best vervelend om te horen ook. Het is dus met name aan het einde van de dag als de zonnepaneelomvormers zelf ook aan het schakelen gaan vanwege net wel / net niet genoeg zonlicht.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bubba76 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:37:
Voordat je betaalt zegt de website iets als "na betaling krijg je de keus uit meerdere bezorgdatums". Als ik die keus vervolgens niet krijg, en op de bezorgdag 's ochtends een mail krijg met "vandaag komt-ie hoor" dan kan ik daar niet op plannen met mijn werk. En als je vervolgens geen enkele andere ingang hebt dan die volstrekt debiele chatbot, tsja, dat kost je sterren in de totale beoordeling @HomeWizard_NL, hoe goed de batterij op dit moment ook zijn werk staat te doen.

Het kan gewoon (veel) beter, dat lijkt me duidelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
Devke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Ik quote een stukje uit de post van HW gister:

Transport blijft een uitdaging, zeker bij dit soort goederen. Er worden regelmatig suggesties gedaan die op deze schaal simpelweg niet haalbaar zijn, of waar een vervoerder niet aan kan of wil voldoen. Afhalen bij bouwmarkten of afhaallocaties is geen optie. Deze locaties mogen en willen wettelijk niet functioneren als magazijn of opslaglocatie voor deze goederen.
Ik lees hierboven dat er 14 vestigingen van TransMission verspreid over het hele land zijn. Als afhalen bij bouwmarkten of externe afhaallocaties wettelijk niet mag, is dat begrijpelijk.

Maar waarom wordt de optie niet geboden om bij de vestigingen van TransMission zelf af te halen? Die functioneren immers al als overslag- en distributiepunten. Dat zou voor veel mensen een werkbaar alternatief zijn en de flexibiliteit aanzienlijk vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 15:57

headout

Oi oi!

naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:18:
[...]
Maar waarom wordt de optie niet geboden om bij de vestigingen van TransMission zelf af te halen? Die functioneren immers al als overslag- en distributiepunten. Dat zou voor veel mensen een werkbaar alternatief zijn en de flexibiliteit aanzienlijk vergroten.
Uit de reactie van HW gisteren, quote:
Er is in Nederland o.a. een centraal magazijn in Dordrecht, waar alle vergunningen, verzekeringen en keuringen op orde zijn. Buiten deze locatie geldt direct ADR-transport, en aanvullende regionale magazijnen opzetten is met dit type goederen niet eenvoudig te realiseren. Daarnaast houden wij de lijnen tussen fabriek en eindklant het liefst zo kort mogelijk. Dat is goed voor het milieu en houdt de complexiteit en het overzicht behapbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:20
[...]

Ik lees hierboven dat er 14 vestigingen van TransMission verspreid over het hele land zijn. Als afhalen bij bouwmarkten of externe afhaallocaties wettelijk niet mag, is dat begrijpelijk.

Wat een gezeur over de levering opties wel of niet hoe of wat….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
headout schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:29:
[...]

Uit de reactie van HW gisteren, quote:
Er is in Nederland o.a. een centraal magazijn in Dordrecht, waar alle vergunningen, verzekeringen en keuringen op orde zijn. Buiten deze locatie geldt direct ADR-transport, en aanvullende regionale magazijnen opzetten is met dit type goederen niet eenvoudig te realiseren. Daarnaast houden wij de lijnen tussen fabriek en eindklant het liefst zo kort mogelijk. Dat is goed voor het milieu en houdt de complexiteit en het overzicht behapbaar.
“Niet eenvoudig” is iets anders dan “onmogelijk”. Ondertussen blijft de klant zitten met nul flexibiliteit en alle bijbehorende frustratie. Als het goedkoper en simpeler is om de klant een datum te laten kiezen, dan is dat ook prima.

Niemand vraagt om een complex distributienetwerk of luxe service, maar een béétje flexibiliteit. Al is het tegen een kleine vergoeding, het zou al veel frustratie schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DoubleTweak schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Ik zit op 1.0106, maar het overmatig schakelen als de zon net wel / net niet verdwijnt lijkt wel erger geworden sinds de eerder firmware versies.
Hij staat soms wel een kwartier vrijwel continue te schakelen. Tik.Tok.Tik.Tok. 😉 Dat kan nooit goed zijn voor de hoofdrelais zou je zeggen. Hij staat in de woonkamer dus dat is best vervelend om te horen ook. Het is dus met name aan het einde van de dag als de zonnepaneelomvormers zelf ook aan het schakelen gaan vanwege net wel / net niet genoeg zonlicht.
Hmm volgens mij heb ik een soort gelijk iets gelezen van iemand die dit had i.c.m. het draaien van zijn wasmachine. Heb je dit al eens gemeld bij Homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Geen idee. Ik kan me voorstellen dat transporteurs werken met grote loodsen. Familie lid van me was vrachtwagenchauffeur en heeft me wel eens een dagje meegenomen in die wereld. Ben in best veel magazijnen die dag geweest. Er stonden ook veel producten van verschillende leveranciers. Een drukte van heb ik jou daar. Racende palletwagens, vrachtwagenchauffeurs die hun bonnen staan te controleren, vrachtwagens die bij een dock weggaan en direct andere die weer klaar stonden om aan het dock geplaatst te worden voor laden en lossen. Best indrukwekkend. Voor mij 1 grote chaos, voor hun niet. >:)

Ik kan me voorstellen dat het ook aan de grote ligt van een magazijn. Of de transporteur er open voor staat en uberhaupt die mogelijkheid wel kan bieden. Een transporteur is in mijn ogen een tussenstation. De bevoorraading zeg maar voor mediamarkt, blokkers, jumbo's etc.

Een kluisje daarin tegen zou kunnen. Dan zelf ophalen daar. Echter mag Transmission een batterij plaatsen in een kluisje van PostNL, DHL of wie dan ook? We weten inmiddels dat PostNL, DHL enzo de batterijen van HW niet willen transporteren. ADR.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:21
Gewoon leuk om te delen. April was de eerste maand dat wij de batterij hadden. Helaas is de batterij wel omgewisseld dus 2 dagen geen profijt gehad. April 2025 was wel wat zonniger dan 2024.

Einde van het jaar nog een tweede bestellen. De eerste komt nu savonds al vaak niet meer leeg. Toch zo voor de warmere maanden met de airco wel prettig als er een tweede is. Daarnaast is het in het voor en na jaar net even sneller opladen met korte pieken van stroom.

Een derde en vierde zijn voor ons totaal overbodig.

Nu in de zomer ook zo vaak mogelijk de elektrische auto overdag rustig opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlBA4ykuz833lsImhX_CSUvpiZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd1nF9pnU12Y4oqgREwgXApG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnizCSocukAMEqswfYREBOG8XUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af14V1kz6K0sfAETXBKcX0GZ.jpg?f=fotoalbum_large

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:07
Ik ben benieuwd of er deze week nog nieuwe meldingen zijn van bestellingen, afleveringen en 14-daagse aankondigingen. Volgens mij waren er bij de laatste categorie meldingen van bestellingen van 4 en 5 maart. Ik zit zelf namelijk nog op mijn 2e batterij te wachten. 11 maart besteld, verwachte levering in mei.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

Kleine update: de defecte PiB is vanaf afstand vrijgegeven gisterochtend. Lijkt het nu wel te doen, maar gelet op de krassen laat ik hem toch omwisselen. Ik ga me aan de krassen blijven ergeren ben ik bang. Omwisselen wordt gepland, waarschijnlijk vrijdag. Nu maar duimen dat het lukt en de nieuwe het goed doet.

De andere twee doen het als een zonnetje, en met de derde erbij worden ook de pieken van de droger, wasmachine, inductie etc afgedekt. Blij mee. Gisteren maar 0,4 kWh van het net gehaald, de rest gedraaid op de zon en de PiB's.

[ Voor 27% gewijzigd door aip op 14-05-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 13:59
Helaas aflever moment niet kunnen verplaatsen, dus stonden ze voor een dichte deur vandaag. Nu voor morgen in de planning. Leuk om nu ook eens via HA te kijken wat het goedkoopste moment zou zijn om op te laden en dat lijk HA prima te kunnen aangeven. Nu eerst maar de PiB installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blankie2404 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:48:
Helaas aflever moment niet kunnen verplaatsen, dus stonden ze voor een dichte deur vandaag. Nu voor morgen in de planning. Leuk om nu ook eens via HA te kijken wat het goedkoopste moment zou zijn om op te laden en dat lijk HA prima te kunnen aangeven. Nu eerst maar de PiB installeren.
Kan heel mooi inderdaad. Ik gebruik deze. Daarnaast Cheapest Hour integratie. In de beta versie laad de batterij dan zelf mooi op. Ik neem aan dat jij ook een dynamisch contract hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM6bhVqOwHa4AzmpTj1S7XrSBWA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/netpO2ero2EG7XA5Mj5eAWA1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Zit een beetje die stroomprijzen in de gaten te houden maar echt heel negatief wordt het niet als je ook btw, levering, etcetc meeneemt? Ik heb eea afgelopen dagen nog niet onder nul gezien, wel heel laag, maar dan ook nog maar voor een paar uur. Ik schat in dat de kale prijs al snel onder de -20 cent ofzo moet komen wil het echt wat opleveren? Het beste tijdstip lijkt me dan nog steeds het moment dat je zelf overproductie hebt? En hoe snel is 1 batterij opgeladen?

[ Voor 0% gewijzigd door bixobie op 14-05-2025 16:11 . Reden: taaipoo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 09:48
Devke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Kan heel mooi inderdaad. Ik gebruik deze. Daarnaast Cheapest Hour integratie. In de beta versie laad de batterij dan zelf mooi op. Ik neem aan dat jij ook een dynamisch contract hebt?

[Afbeelding]
Zou inderdaad een mooie HW+ integratie zijn!

Wat een verschil trouwens nu al. van 10 naar 30 ct en dat met zo'n goed weer. Ik ben toch nog steeds heel huiverig voor dynamisch, met mijn "ik wil zekerheid" persoonlijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

blankie2404 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:48:
Ach, ik had wat besteld bij ikea. Laat dat bezorgen bij een Post NL pakketpunt..... Ik heb nu dus een lege envelop in handen. Inhoud ligt ergens tussen het distributiecentrum en hier. Homewizard verpakt de batterij tenminste degelijk die flikkert niet zo maar uit de doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Wat een verschil trouwens nu al. van 10 naar 30 ct en dat met zo'n goed weer. Ik ben toch nog steeds heel huiverig voor dynamisch, met mijn "ik wil zekerheid" persoonlijkheid.
Herkenbaar. Zekerheid. Zonder batterij had ik het denk ik ook nog niet een fijne optie gevonden. Dynamisch. Nu kun je op de goedkoopste momenten al wat afsnoepen van de opbrengst van de panelen. Dan weer duuder ontladen (NOM). Heel voorzichtig zie ik een TVT in beeld komen. Ik wil het inzichtelijker maken voor mezelf en hier straks op tweakers maar de sensor om dit te laten zien op de iets lamgere termijn "vergeet" zijn waardes. Kan dus maximaal 10 dagen terugkijken. De berekening blijft wel actueel. De sterk negatieve stroomprijs van afgelopen zondag helpt natuurlijk mee. De wintermaanden zal het weer anders zijn. Die spread is belangrijk. Als je dan daarnaast de RTE kunt verbeteren dan denk ik dat er best een leuke combi te maken is met dynamische contracten. Ook 1 die gemoedsrust geeft.

Edit : Een sneak preview.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45awb5EPeOaqCQ5gjLik1gI-5Qs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dZ2lNQckUpiZXtAv1JFbnvRY.png?f=user_large

Hierin zit de afschrijving ook meegenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 14-05-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:10:
Zit een beetje die stroomprijzen in de gaten te houden maar echt heel negatief wordt het niet als je ook btw, levering, etcetc meeneemt? Ik heb eea afgelopen dagen nog niet onder nul gezien, wel heel laag, maar dan ook nog maar voor een paar uur. Ik schat in dat de kale prijs al snel onder de -20 cent ofzo moet komen wil het echt wat opleveren? Het beste tijdstip lijkt me dan nog steeds het moment dat je zelf overproductie hebt? En hoe snel is 1 batterij opgeladen?
Ik vind stroomprijzen van 10 ct niet slecht. Vandaag was het laagste rond de 8 ct. Zondag waren het 3 uur gemiddeld 25 ct negatief incl kosten. De stroomprijzen zijn nu een beetje tussen 12 en 16 uur laag. Ligt een beetje aan de dag. Weekend is vaak erg leuk. Er zit dus wel verschil tussen een weekdag en weekend.

Het opladen van de batterij gaat een ruime 3 uur op maximaal 800 Watt. Daarna in stapjes terug naar 0W. Totaal 4 uurtjes.

Houdt er wel rekening mee dat terugleveren bij dynamisch dezelfde opbrengsten heeft dan het tarief van het geldende uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
Maar je gaat toch niet je batterij opladen voor 8 of 10ct de kwh als de zon schijnt en je het ook gratis kunt doen met je eigen zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naffffffffff
Wel als een uurtje later de zon nog steeds schijnt, maar je er 30cent voor krijgt

[ Voor 3% gewijzigd door naffffffffff op 14-05-2025 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-08 13:59
Devke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:57:
[...]

[Afbeelding]
Die gebruik ik ook, minder mooi dan die van jou zo te zien maar doet wat hij moet doen voor nu. Wil nog wel duidelijker de periode weer geven (nu 3 uur), is nu nog wat lomp :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQpEFmJ6zfvJPF9_gFmBS66nzW4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hT5ddkR02HRqPQzSBHsuF2Uw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:48
Mijn 2e PIB heb ik besteld op 3 maart en vandaag de 2 weken mail ontvangen. ben blij dat ze de voorspelling toch nog na kunnen komen van het moment van bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:42:
Wel als een uurtje later de zon nog steeds schijnt, maar je er 30cent voor krijgt
Ja precies... maar waar ligt de grens, vanaf welk bedrag negatief ga je er aan verdienen? Is dat dan inderdaad vanaf -15 cent of lager? Maar dat zie je alleen een paar uurtjes in het weekend, is dat dan echt zo de moeite waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
Ik monitor al een tijdje de temperatuur van de koellucht van een van mijn twee batterijen.
Bijgaand plaatje van vandaag is denk ik illustratief.
Je ziet een nogal “chaotisch” uitziend temperatuurverloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnaVkn9SUujt1rFO7C3wpPuQVvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qm2VbD2ATtiOajxSwYlCd58S.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is te verklaren doordat:
- er regelmatig gewisseld van batterij 1 naar 2 met zowel laden als ontladen. Alleen als batterij 1 actief is loopt de temperatuur op. Uiteraard.
- de laad en ontlaad stroom wisselt afhankelijk van andere gebruikers en PV opbrengst, tenminste als ik de batterijen niet in de handmatig opladen modus heb geschakeld (wat met de lage tarieven in de vroege middag vaak financieel gunstig is als het verbruik hoger is dan de PV opbrengst, dus als ik bijvoorbeeld ook gelijktijdig de EV oplaad). Afhankelijk van de (ont)laadsnelheid stijgt de temperatuur hoger of minder hoog.
Echter met 800W laden/ontladen brengt de koellucht snel richting 40 graden.
Dat is te zien in dit detail plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBll5JyumLJhmGLiZbQDfGJ5hlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqE1MimODHFtFiMCBhVGpXdC.jpg?f=fotoalbum_large

Om 1300 de EV te laden gezet, en om 13.12 uur de batterij op handmatig laden gezet. De temperatuur van de koellucht loopt in ca. 10 minuten op van net 20 naar ca. 42 graden.
Afkoelen als ik laden of ontladen stop gaat ruwweg net zo snel.

Met een IR thermometer meet ik dan op de oppervlak van de voorkant van de batterij ca. 30-35 graden. Ik weet niet wat de temperatuur van de koelucht en de behuizing van de batterij aangeven voor de temperatuur van de omvormer zelf, maar kan zo maar 50 graden zijn verwacht ik.
Ik hoop dat jullie dit nuttige plaatjes vinden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
EVfan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:38:
Ik monitor al een tijdje de temperatuur van de koellucht van een van mijn twee batterijen.
Bijgaand plaatje van vandaag is denk ik illustratief.
Je ziet een nogal “chaotisch” uitziend temperatuurverloop.

[Afbeelding]

Dit is te verklaren doordat:
- er regelmatig gewisseld van batterij 1 naar 2 met zowel laden als ontladen. Alleen als batterij 1 actief is loopt de temperatuur op. Uiteraard.
- de laad en ontlaad stroom wisselt afhankelijk van andere gebruikers en PV opbrengst, tenminste als ik de batterijen niet in de handmatig opladen modus heb geschakeld (wat met de lage tarieven in de vroege middag vaak financieel gunstig is als het verbruik hoger is dan de PV opbrengst, dus als ik bijvoorbeeld ook gelijktijdig de EV oplaad). Afhankelijk van de (ont)laadsnelheid stijgt de temperatuur hoger of minder hoog.
Echter met 800W laden/ontladen brengt de koellucht snel richting 40 graden.
Dat is te zien in dit detail plaatje.

[Afbeelding]

Om 1300 de EV te laden gezet, en om 13.12 uur de batterij op handmatig laden gezet. De temperatuur van de koellucht loopt in ca. 10 minuten op van net 20 naar ca. 42 graden.
Afkoelen als laden of ontladen stop gaat ruwweg net zo snel.

Met een IR thermometer meet ik dan op de oppervlak van de voorkant van de batterij ca. 30-35 graden. Ik weet niet wat de temperatuur van de koelicht en de behuizing van de batterij aangeven voor de temeratuur van de omvormer zelf, maar kan zo maar 50 graden zijn verwacht ik.
Ik hoop dat jullie dit nuttige plaatjes vinden.
Ziet er toch perfect uit?
Boven de 40 Gr springt de ventilator aan ergens bij de 20/25 Gr gaat niet weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blankie2404 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:49:
[...]

Die gebruik ik ook, minder mooi dan die van jou zo te zien maar doet wat hij moet doen voor nu. Wil nog wel duidelijker de periode weer geven (nu 3 uur), is nu nog wat lomp :-)

[Afbeelding]
Je hebt ook 2 dagen erin staan. Vandaag en morgen. Dat maakt deze grafiek sws al wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:40:
Maar je gaat toch niet je batterij opladen voor 8 of 10ct de kwh als de zon schijnt en je het ook gratis kunt doen met je eigen zonnepanelen?
Als de prijs 8 ct is dan schijnt de zon ook. Dat is de reden voor 8 ct vaak. Wat wij doen is ons verbruik op die uren leggen. Vaatwasser, wasmachine etc. Die slokken de opwek dan al ruim op. Batterij staat dan ook te laden. Bij dynamisch is het de kunst je verbruik neer te knallen op de goedkoopste uren. Eigen opwek snoept hij dus eerst op. Daarna ondersteuning vh net wat tekort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:42:
Dan laat ik de batterij in stanby staan. Als de zon onder is gaat hij naar NOM. Ook dan zijn de tarieven hoger dan die 8 ct in een eerder voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:17:
[...]

Ja precies... maar waar ligt de grens, vanaf welk bedrag negatief ga je er aan verdienen? Is dat dan inderdaad vanaf -15 cent of lager? Maar dat zie je alleen een paar uurtjes in het weekend, is dat dan echt zo de moeite waard?
Nee. Als de spread minimaal je inkoop is + 25% omzettingsverlies en je afschrijving. Daarom schreef ik eerder al dat het langzaam naar een TVT loopt en dat negatieve dagen zeker helpen. Ben het allemaal aan het uitproberen / testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 18:11
Ik heb gister mijn eerste batterij ontvangen, werkt allemaal prima tot nu toe. Alleen was die wel leeg rond een uur of 11. Zonder dat er bijzonder gebruik was, dus een tweede batterij is op termijn denk ik niet onlogisch. Nu lees ik op de site dat pas bij meer dan drie batterijen verdelen over groepen nodig is. Kan ik die tweede batterij dan ook gewoon op dezelfde groep plaatsen? Dan kan ik ze namelijk stapelen en op het dubbele stopcontact kwijt. Het ontladen kan gewoon met 800 watt. Het is de zolder groep waar mijn wetens verder geen zware apparaten opzitten.

Heb al wat gezocht in het forum, maar het werd mij niet helemaal duidelijk. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Remcoudb ja.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remcoudb schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:05:
Ik heb gister mijn eerste batterij ontvangen, werkt allemaal prima tot nu toe. Alleen was die wel leeg rond een uur of 11. Zonder dat er bijzonder gebruik was, dus een tweede batterij is op termijn denk ik niet onlogisch. Nu lees ik op de site dat pas bij meer dan drie batterijen verdelen over groepen nodig is. Kan ik die tweede batterij dan ook gewoon op dezelfde groep plaatsen? Dan kan ik ze namelijk stapelen en op het dubbele stopcontact kwijt. Het ontladen kan gewoon met 800 watt. Het is de zolder groep waar mijn wetens verder geen zware apparaten opzitten.

Heb al wat gezocht in het forum, maar het werd mij niet helemaal duidelijk. Alvast bedankt!
Je dient het te benaderen als zijnde gebruikers.die per batterij 800W opnemen.

Je zult dus zorgvuldig moeten uitzoeken wat er al maximaal aan gebruik op de groep plaatsvind. Dat trek je dan af van het vermogen van de groep (meestal 3600W/16A) en wat er dan over blijft is beschikbaar voor batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:11:
[...]

Je dient het te benaderen als zijnde gebruikers.die per batterij 800W opnemen.

Je zult dus zorgvuldig moeten uitzoeken wat er al maximaal aan gebruik op de groep plaatsvind. Dat trek je dan af van het vermogen van de groep (meestal 3600W/16A) en wat er dan over blijft is beschikbaar voor batterijen.
Dat geldt overigens alleen als je omvormer meer dan 3600 Watt is. Als je opwek daar onder blijft zullen je batterijen nooit de reden zijn dat een groep meer dan 3600 Watt vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:18:
[...]

Dat geldt overigens alleen als je omvormer meer dan 3600 Watt is. Als je opwek daar onder blijft zullen je batterijen nooit de reden zijn dat een groep meer dan 3600 Watt vraagt.
Die redenatie klopt niet.
Bij 2 batterijen kom je op 1600W. Als de andere gebruikers dus meer dan 2000 W gebruiken ga je over de 3600 W heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:27:
[...]

Die redenatie klopt niet.
Bij 2 batterijen kom je op 1600W. Als de andere gebruikers dus meer dan 2000 W gebruiken ga je over de 3600 W heen.
Waar halen die batterijen hun energie vandaan als de omvormer maar maximaal 3600 Watt levert?

Eerst gaat het naar de andere verbruikers en de rest gaat naar de batterijen, Maar niet over de 3600 Watt heen, want meer levert de omvormer niet. (als de andere apparaten 2500 Watt gebruiken laden de batterijen met maximaal 1100 Watt op.)

Hij heeft de batterijen niet ontgrendelt zei hij al.

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-05-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Waar halen die batterijen hun energie vandaan als de omvormer maar 3600 Watt leveren?

Eerst gaat het naar de andere verbruikers en de rest gaat naar de batterijen, Maar niet over de 3600 Watt heen, want meer levert de omvormer niet.

Hij heeft de batterijen niet ontgrendelt zei hij al.
Je vergeet de optie om geforceerd te laden die nu al bestaat plus de stuur mogelijkheden die nu in de API van de Beta versie van de P1-meter worden getest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:49:
[...]

Je vergeet de optie om geforceerd te laden die nu al bestaat plus de stuur mogelijkheden die nu in de API van de Beta versie van de P1-meter worden getest.
Waar uit de post haal je dat hij iets anders wil dan waar deze batterij gewoon in eerste instantie voor bedoeld is? NOM draaien.

Alles in die post schreeuwt dat het gaat om gewoon standaard gebruik. En bij gewoon standaard gebruik is alleen de opwek interessant. Als die laag genoeg blijft kun je 2 of 3 batterijen op een wat vollere groep zetten zolang je ze niet ontgrendeld. Dat is ook precies wat HW zelf zegt.

Pas als je een hogere opwek hebt dan 16A moet je oppassen dat je groep er niet steeds uitspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:56
Devke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:11:
[...]

Dan laat ik de batterij in stanby staan. Als de zon onder is gaat hij naar NOM. Ook dan zijn de tarieven hoger dan die 8 ct in een eerder voorbeeld.
Standby. Kan alleen met beta versie nog steeds he? Zit er ook op te wachten, nu maar handmatig laden om de batterij niet de EV te laten vullen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:58:
[...]

Waar uit de post haal je dat hij iets anders wil dan waar deze batterij gewoon in eerste instantie voor bedoeld is? NOM draaien.

Alles in die post schreeuwt dat het gaat om gewoon standaard gebruik. En bij gewoon standaard gebruik is alleen de opwek interessant. Als die laag genoeg blijft kun je 2 of 3 batterijen op een wat vollere groep zetten zolang je ze niet ontgrendeld. Dat is ook precies wat HW zelf zegt.

Pas als je een hogere opwek hebt dan 16A moet je oppassen dat je groep er niet steeds uitspringt.
Er is een verschil tussen wat de persoon gaat doen en jouw bewering dat mijn advies niet juist is.

De mogelijkheid bestaat dat van de stuur opties gebruik wordt gemaakt. Er zijn hier regelmatig berichten te vinden van mensen die van dynamische tarieven gebruik willen maken en dus hun laden forceren.

Het is dus altijd verstandig om daarmee bij voorbaat rekening te houden in plaats van te zeggen dat een overbelasting niet voor kan komen als je omvormer minder dan 3600W kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:06:
[...]

Standby. Kan alleen met beta versie nog steeds he? Zit er ook op te wachten, nu maar handmatig laden om de batterij niet de EV te laten vullen.
Klopt idd. Kan alleen nog met de beta-versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoudb
Bedankt voor de adviezen. Heb even de app nagekeken en de afgelopen maand niet een keer boven de 3000 watt gekomen in verbruik. En daar hebben dan de wasmachine en droger een groot aandeel in.

Wil inderdaad gewoon NOM dus zal niks ontgrendelen, ondanks de dynamische tarieven. Ik zal eens uitvogelen hoe ik het makkelijkst kan achterhalen wat het verbruik is op die groep. Want vind het uiteraard wel zo mooi als ik ze kan stapelen, in plaats van op een andere random plek in huis neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 07:38
Heb me net weer beetje lopen irriteren aan de batterij. En dan vooral het knipperlicht effect. Dat bleef vandaag wel 3 minuten doorgaan met een klikjes van het relais.
Hoop dat de accu zo toch minimaal de 10 jaar gaat halen.
Wat je dan op de batterij ziet is dat de lampjes groen wit groen wit groen worden.
En wat dit fenomeen veroorzaakt ben ik erg nieuwsgierig naar.
Ook het fluctueren van het verbruik kan ik niet plaatsen.
Nouja even de frustratie afpraten helpt ook. 🙂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVkpmH7iaukHyO412Kkp5KdOQTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X7dv4C2EyMS3DVBpp2nSBrVL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 02:22
Remcoudb schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:18:
Ik zal eens uitvogelen hoe ik het makkelijkst kan achterhalen wat het verbruik is op die groep.
Je kunt volgens mij een aardige inschatting maken door in de HW app te kijken bij "Stroomtotaal" en kijken hoeveel er verandert als je één verbruiker aanzet in die groep.

Wel rekening houden met een koelkast en of vriezer die aan kan gaan en misschien de 🔋 even uitzetten omdat die natuurlijk NOM probeert te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
Remcoudb schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:18:
Bedankt voor de adviezen. Heb even de app nagekeken en de afgelopen maand niet een keer boven de 3000 watt gekomen in verbruik. En daar hebben dan de wasmachine en droger een groot aandeel in.

Wil inderdaad gewoon NOM dus zal niks ontgrendelen, ondanks de dynamische tarieven. Ik zal eens uitvogelen hoe ik het makkelijkst kan achterhalen wat het verbruik is op die groep. Want vind het uiteraard wel zo mooi als ik ze kan stapelen, in plaats van op een andere random plek in huis neer te zetten.
Let op! Het laden is niet beperkt tot 800watt, alleen het ontladen. Staan jou wasmachine en droger vol energie te trekken en je 4 batterijen ook dan klapt je groep er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkiMiTf_wuilfE5VRaOogHAaqpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQENOu0FRu3kRpNUMNgb9lce.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:22:
Kleine update: de defecte PiB is vanaf afstand vrijgegeven gisterochtend. Lijkt het nu wel te doen, maar gelet op de krassen laat ik hem toch omwisselen. Ik ga me aan de krassen blijven ergeren ben ik bang. Omwisselen wordt gepland, waarschijnlijk vrijdag. Nu maar duimen dat het lukt en de nieuwe het goed doet.

De andere twee doen het als een zonnetje, en met de derde erbij worden ook de pieken van de droger, wasmachine, inductie etc afgedekt. Blij mee. Gisteren maar 0,4 kWh van het net gehaald, de rest gedraaid op de zon en de PiB's.
Die 3 zitten ieder op een eigen groep?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Zeker, eind vorig jaar was iedereen nog tegen, nu lijken heel veel mensen gelukkig voor :)
Veel mensen kiezen voor de zekerheid van hogere kosten. Maar kijk niet alleen naar evt. pieken, maar ook naar dalen en doe er je voordeel mee. Je kunt altijd de opbrengst van mooie maanden apart zetten als je bang bent voor pieken. Je mist ondertussen ook dagen als deze en zoals je kunt zien loont het om dan op te laden, ipv bijv. standaard al om 8:00 te starten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfyx6-lom0XmaX22wJiyo_eIeYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zWW2PtykkC2bqs56YKCXSYhk.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De snelle update van P1 omdat de energie meter snel update geeft dat klapperen van het relais. Dus we weten nu dat het relais in de batterij schakelde als hij naar laden of ontladen gaat. In de stand stand-by schakelde het relais dus af.
Bij mij update de energie meter 1 keer per 10 seconden. Ik heb hierdoor het klapperen niet mee gemaakt.
Misschien is het verstandig dat de software in P1 slecht 1 keer per 10 seconden een stuur opdracht geeft zodat je hier mee de levensduur van de relais verlengt of je moet de software van de batterij aan passen dat het schakelen van het relais pas gebeurt als de stand-by stand langer is dan een bepaalde tijd. Het laden en of ontladen kan electronisch gebeuren. Hierbij hoeft de relais niet te schakelen. Tenzij er twee relais zijn ingebouwd.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:40:
Lees je even goed in in dynamische tarieven. Je kunt toch beter je zonnestroom van eerdere en latere uren voor bijv. 15-28 ct/kWh terugleveren aan het net en dan voor 8-10 ct/kWh je PiB vullen? Ook de kWh's uit je eigen zonnepanelen vertegenwoordigen een waarde hoger dan 0 cent/kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 14-05-2025 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel28 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:37:
Heb me net weer beetje lopen irriteren aan de batterij. En dan vooral het knipperlicht effect. Dat bleef vandaag wel 3 minuten doorgaan met een klikjes van het relais.
Wat je dan op de batterij ziet is dat de lampjes groen wit groen wit groen worden.
[Afbeelding]
Iets staat te fluctueren, en de batterij probeert dat te volgen. Tegen de tijd dat de batterij levert is de vraag weg. Tegen de tijd dat de batterij niet meer levert is er weer vraag. En zo blijft het bezig. Omdat het net rond de nul is over de slimme meter. Heb je meer verbruik (gooi eens wat verlichting aan) dan zal je zien dat het afgegeven vermogen gaat golven.

Wat veroorzaakt dit? Iets dat niet een constant vermogen op neemt. Bijvoorbeeld een inductie kookplaat. Maar ik zie het bijvoorbeeld ook met mijn computer en NASen je ziet aan het opgenomen vermogen of ze aan het rekenen zijn en of de harde schijven bezig zijn.

Hoe voorkom je deze flipperkast? Zorgen dat je meer of minder vermogen opneemt. Waardoor de batterij niet aan het werk hoeft, of juist wel.

@HomeWizard_NL zou het één en ander nog wat beter kunnen tunen door een langere filtertijd te gebruiken. Zo vind ik dat de batterij ook iets te enthousiast reageert op een inschakelpiek van bijvoorbeeld de compressor van de koelkast/vriezer. Is dat ding net op gang, is de vraag alweer weg. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Daniel28 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:37:
[Afbeelding]
Ik hoop maar dat die relais makkelijk vervangbaar zijn, het zou jammer zijn als je de hele batterij straks (buiten de garantieperiode) moet weggooien omdat één componentje stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Die 3 zitten ieder op een eigen groep?
Jazeker, 1x Bijkeuken op de groep van de CV + koelkast (die pakken samen niet meer dan 500w), 1 in de garage (daar zit in de praktijk niets op, behalve soms een vriezer in de kelder als ik een hoop in te vriezen hebn bijvoorbeeld bij veel eters etc.) en 1x woonkamer bij de piano. Daar zit ook alleen wat verlichting op, en de LED TV. En dan soms 10 minuten een stofzuiger ofzo. Oh, en de laptops. Mag allemaal geen naam hebben.

Eigenlijk wil ik een aparte groep aanleggen, maar de meterkast is nogal vol, met aanvankelijk al 12 groepen (2006), en daarna 1x een 3 fase auto lader (2013) waarvoor een apart deel is aangelegd, en daarna nog 4 groepen voor inductie, extra omvormer zonnepanelen, en A/C (2019).

Dat past op 3*25A prima, maar het zit fysiek wel een beetje vol. Ik wil volgend jaar gaan verbouwen (garagedeur eruit, geïsoleerde houten deur erin, extra isolatie, WP voor de verwarming, WP boiler), en dan laat ik de meterkast ook wel doen. Voor nu is het even behelpen door te verdelen over 3 groepen met lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:13:
[...]

Jazeker, 1x Bijkeuken op de groep van de CV + koelkast (die pakken samen niet meer dan 500w), 1 in de garage (daar zit in de praktijk niets op, behalve soms een vriezer in de kelder als ik een hoop in te vriezen hebn bijvoorbeeld bij veel eters etc.) en 1x woonkamer bij de piano. Daar zit ook alleen wat verlichting op, en de LED TV. En dan soms 10 minuten een stofzuiger ofzo. Oh, en de laptops. Mag allemaal geen naam hebben.

Eigenlijk wil ik een aparte groep aanleggen, maar de meterkast is nogal vol, met aanvankelijk al 12 groepen (2006), en daarna 1x een 3 fase auto lader (2013) waarvoor een apart deel is aangelegd, en daarna nog 4 groepen voor inductie, extra omvormer zonnepanelen, en A/C (2019).

Dat past op 3*25A prima, maar het zit fysiek wel een beetje vol. Ik wil volgend jaar gaan verbouwen (garagedeur eruit, geïsoleerde houten deur erin, extra isolatie, WP voor de verwarming, WP boiler), en dan laat ik de meterkast ook wel doen. Voor nu is het even behelpen door te verdelen over 3 groepen met lage belasting.
Check: Vaak wordt 1 groep gebruikt voor stopcontacten verdeeld over meerdere ruimtes. Het kan dus in theorie zo zijn dat bovenstaande stopcontacten allemaal op dezelfde groep zijn aangesloten. Op basis van de rest van je toelichting ga ik er vanuit dat je je daar wel bewust van bent, maar just to be sure...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remcoudb
naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:44:
[...]

Let op! Het laden is niet beperkt tot 800watt, alleen het ontladen. Staan jou wasmachine en droger vol energie te trekken en je 4 batterijen ook dan klapt je groep er uit.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, die apparaten zitten op een andere groep. Die 3000 watt was totaal verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:08:
[...]

Iets staat te fluctueren, en de batterij probeert dat te volgen. Tegen de tijd dat de batterij levert is de vraag weg. Tegen de tijd dat de batterij niet meer levert is er weer vraag. En zo blijft het bezig. Omdat het net rond de nul is over de slimme meter. Heb je meer verbruik (gooi eens wat verlichting aan) dan zal je zien dat het afgegeven vermogen gaat golven.

Wat veroorzaakt dit? Iets dat niet een constant vermogen op neemt. Bijvoorbeeld een inductie kookplaat. Maar ik zie het bijvoorbeeld ook met mijn computer en NASen je ziet aan het opgenomen vermogen of ze aan het rekenen zijn en of de harde schijven bezig zijn.

Hoe voorkom je deze flipperkast? Zorgen dat je meer of minder vermogen opneemt. Waardoor de batterij niet aan het werk hoeft, of juist wel.

@HomeWizard_NL zou het één en ander nog wat beter kunnen tunen door een langere filtertijd te gebruiken. Zo vind ik dat de batterij ook iets te enthousiast reageert op een inschakelpiek van bijvoorbeeld de compressor van de koelkast/vriezer. Is dat ding net op gang, is de vraag alweer weg. :S
Wij hebben ook zo'n flipperkast hier: de ozon/droger voor de schoenen in de garage. Met twee jongens van 16-18 jaar die beiden 3-4 keer per week hockeyen is dat apparaat bijzonder geliefd, qua olfactorische genoegens, maar het zet iedere 10 seconden het vermogen (paar honderd watt) vol open en dan daarna weer helemaal uit. Bijzonder irritant als dat net rond zonsondergang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:09:
[...]

Ik hoop maar dat die relais makkelijk vervangbaar zijn, het zou jammer zijn als je de hele batterij straks (buiten de garantieperiode) moet weggooien omdat één componentje stuk is.
Ik heb het ding niet gemaakt. Maar gok dat het de batterij schakelen aan de omvormer of aan de lader is. Dat gebeurt vast niet onder last. Dus je staat geen vlambogen te trekken. Dan kan het lang aan. Plus als dat relais op een voetje zit prik je er zo een andere in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Check: Vaak wordt 1 groep gebruikt voor stopcontacten verdeeld over meerdere ruimtes. Het kan dus in theorie zo zijn dat bovenstaande stopcontacten allemaal op dezelfde groep zijn aangesloten. Op basis van de rest van je toelichting ga ik er vanuit dat je je daar wel bewust van bent, maar just to be sure...
Zeker, ik heb een uitgebreide tabel met welk stopcontact waarop hangt qua groep, maar dank! Zo zit 1 licht in een opslaghok op de 1e verdieping samen met de CV ketel die op de BG staat. Hoe ze dat ooit bedacht hebben.....

Oh, en ik heb die schoenendroger in de garage dus ook meegeteld in mijn planning welke PiB waar staat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door aip op 14-05-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ihagens schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:33:
[...]

Ik kan aan de preorder niets meer aanpassen. Als ik mijn account aanpas veranderd de oude order niet mee. Wordt wanneer je de betaal link krijgt gevraagd om opnieuw je adres in te voeren dan?
Het zou handig zijn dan je in de betaal link mail kunt aangeven dat je een ander aflevering adres hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 14-05-2025 21:31 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aip schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Wij hebben ook zo'n flipperkast hier: de ozon/droger voor de schoenen in de garage. Met twee jongens van 16-18 jaar die beiden 3-4 keer per week hockeyen is dat apparaat bijzonder geliefd, qua olfactorische genoegens, maar het zet iedere 10 seconden het vermogen (paar honderd watt) vol open en dan daarna weer helemaal uit. Bijzonder irritant als dat net rond zonsondergang is.
@HomeWizard_NL zou kunnen kijken of ze in hun software patroon herkenning kunnen maken. Wat is de tijd tussen de pieken/dalen? En daar de reactietijd op aanpassen.

Zelf kan je natuurlijk het gebruik van de schoenendroger verschuiven. Homewizard heeft van die mooie stekkers waar je taken aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:16:
[...]

Dus in jouw geval moet de afschakeltijd tenminste op 30 seconden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:23:
[...]

@HomeWizard_NL zou kunnen kijken of ze in hun software patroon herkenning kunnen maken. Wat is de tijd tussen de pieken/dalen? En daar de reactietijd op aanpassen.

Zelf kan je natuurlijk het gebruik van de schoenendroger verschuiven. Homewizard heeft van die mooie stekkers waar je taken aan kan hangen.
Theoretisch: zeker.

Maar je hebt vast geen pubers in huis. Die van mij laten zich daar niet in sturen. Ik ben al blij dat ik die van 18 zo ver heb dat niet altijd rücksichtslos de auto aan de oplader hangt als hij thuis komt, maar eerst even afstemt of het nodig of gewenst is.
Pagina: 1 ... 104 ... 211 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.