Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:56
Als ik dit alles goed begrijpt dan heeft Homewizard een niet volledige afspraak gemaakt met de distributeur hoe je moet handelen als de mensen niet thuis zijn. Bij mij werd de eerste batterij om 18:30 afgeleverd. Een heel mooi tijdstip voor werkende. Het zou handiger zijn dat de distributeur afhaal locaties hadden voor het geval dat de mensen niet thuis zijn of kunnen zijn. Logistiek gezien is dit toch een redelijke eis voor deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:58
headout schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:24:
[...]

3 maart besteld, met verwachte levering in mei. Zojuist hier ook de 2 weken mail ontvangen.
In had zelf rekening gehouden met juni, maar zag ook dat er behoorlijk vaart in zat de laatste tijd.
Gek, ik heb nog geen mail van 26 feb bestelling. Misschien tot morgen afwachten en dan toch maar die chatbot uitproberen. Wachten is best lastig :)
De mail toch gehad,stond bij de reclame secties

[ Voor 5% gewijzigd door HBO88 op 12-05-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-06 17:27
phoenix2149 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Precies dat. Mijn schoonvader was hier en begon over thuisbatterij met wilde verhalen dat omvormer vervangen moest worden voor hybride omvormer met 5kWh accu (moet eigenlijk wel want is nu 13 jaar oud) voor betere efficientie want andere batterijen, aldus verkoper Z (maak woord maar af), hebben slecht rendement etc. etc.

kosten 5000 euro. Laten zien hoe de HW werkt plug en play voor 1400 euro, maar wel de helft van opslag. Als je wel 5kWh wil kun je er twee kopen voor 2800.

dank je dat je met meer efficientie (zeg 90%) die 2200 gaat terug verdienen?

Hij wil gewoon efficient gebruik maken van zijn 6 240Wp panneeltjes dan is een batterij al best OK. Hij wil er geen omkijken naar. Aan zetten en werken.
Even vloeken in de kerk. Met 6x 240 Wp kan hij ook kijken naar het merk Z (vul de rest zelf maar aan). Model 800 Pro is maximaal 1200 watt input, verdeeld over twee MPPT-ingangen van elk 600 watt.
Bij een tekort aan opslagcapaciteit is het een kwestie van een losse batterij-module erbij kopen. Niet een complete PiB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
JeroenH schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Mijn échte punt is dat de communicatie rondom de bezorging gewoon ruk is. Volgens de tekst op de site zou je na betaling de keus hebben om je bestelmoment aan te passen, dat was in mijn geval niet zo. Hij zou op 5 mei tussen 02:00 en 22:00 komen. Right. Vervolgens word ik compleet in het duister gehouden over wanneer dan wel. Dinsdag met die f!u@c#k$i%n^g&* chatbot ruzie gemaakt. En dan woensdagochtend plompverloren een berichtje "hij komt vandaag". Poepmazzel dat mijn vrouw thuis was, maar als je dit leest is er toch niet op te plannen? In de loop van woensdag (batterij dus al bezorgd) een nietszeggend mailtje als antwoord op mijn chatbot-"conversatie". En over dit alles heen: geen normaal telefonisch contact kunnen leggen met HW.

Ik ben altijd bereid mensen en zelfs bedrijven heel veel fouten te vergeven, maar niet communiceren valt daar bij mij niet onder.
Ik heb op 05-03 betaald rond 22:40
Om 22:51, bestelling is ingepakt
06-03, 17:22 mail Transmission. Wij zullen uw bestelling normaal gesproken 06-03-2025 bij u bezorgen.
U ontvangt op de dag van aflevering normaal gesproken tussen 8 en 10 een mail met de verwachte aflevertijd.
Op de website van Transmission. om 06-03 18:57 bestelling verwerkt.
07-03 08:52 email Transmission, chauffeur komt vandaag langs tussen 11:30 en 13:30.
07-03 11:14 email Transmission, betelling met vrachtbriefnummer ....... afgehandeld.

Op de website van Transmission staat dat hij is afgeleverd bij de buren.

En dit staat onder de naam van de geadresseerde:
Zending absoluut NIET neerzetten. Handtekening en naam verplicht!
ADR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:28:
Als ik dit alles goed begrijpt dan heeft Homewizard een niet volledige afspraak gemaakt met de distributeur hoe je moet handelen als de mensen niet thuis zijn. Bij mij werd de eerste batterij om 18:30 afgeleverd. Een heel mooi tijdstip voor werkende. Het zou handiger zijn dat de distributeur afhaal locaties hadden voor het geval dat de mensen niet thuis zijn of kunnen zijn. Logistiek gezien is dit toch een redelijke eis voor deze tijd.
Deze is lastig in te vullen. Trek hem eens los van HW en Transmission. Ik heb met PostNL de afspraak dat pakketjes bij mij thuis worden afgeleverd. Wie niet? Afleveren thuis graag. Ik kan een alternatief op geven. Gedaan. Mijn ouders. Wonen dichtbij mij in de buurt. Waar kon ik van de week het pakketje ophalen? Bij mijn buren! Mijn ouders waren gewoon thuis en je maak mij niet wijs dat ze eerst daarheen gereden zijn om het pakketje daarna bij mijn buren te droppen.

2e case andere vervoerder. Een pakketje waar een handtekening voor gezet moest worden. Het pakketje was al afgetekend voordat ik hem in handen had. Afzender van het pakketje had dat ook gemeld per mail. Tekenen voor ontvangst. Uiteraard is daar een pissig mailtje naar de transporteur gegaan. Resultaat? Een x daarop doen we hetzelfde gewoon nog maar een x. Zucht.\

Afhaallocaties zie je al vaker ontstaan. Even naar het dorp en een pakketkluisje je pakketje ophalen. Hoe doe je dat met zo'n zwaar pakket van formaat? In Duitsland kun je ze eventueel bij een Postfiliaal neerzetten. Hier moesten we in Nederland dat zonodig weg bezuinigen.

Moraal van het verhaal. Je kunt rustig afspraken maken met transporteurs. Er zit altijd een groep tussen die er s..... aan hebben. Als ik het pakketje maar kwijt ben. Enige wat je kunt doen is dan maar een klacht neer leggen bij de afzender van het pakketje. Ik zeg niet dat alle transporteurs zo werken maar een aantal toch wel bekende namen maakt er een potje van.

In dit geval heb je ADR chauffeurs nodig. Hoeveel transportbedrijven deze dienst verlenen in Nederland? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Mijn échte punt is dat de communicatie rondom de bezorging gewoon ruk is. Volgens de tekst op de site zou je na betaling de keus hebben om je bestelmoment aan te passen, dat was in mijn geval niet zo. Hij zou op 5 mei tussen 02:00 en 22:00 komen. Right. Vervolgens word ik compleet in het duister gehouden over wanneer dan wel. Dinsdag met die f!u@c#k$i%n^g&* chatbot ruzie gemaakt. En dan woensdagochtend plompverloren een berichtje "hij komt vandaag". Poepmazzel dat mijn vrouw thuis was, maar als je dit leest is er toch niet op te plannen? In de loop van woensdag (batterij dus al bezorgd) een nietszeggend mailtje als antwoord op mijn chatbot-"conversatie". En over dit alles heen: geen normaal telefonisch contact kunnen leggen met HW.

Ik ben altijd bereid mensen en zelfs bedrijven heel veel fouten te vergeven, maar niet communiceren valt daar bij mij niet onder.
Chatbots zijn ook mijn vriendjes niet. Heb een tijdje geleden Kiki van Zonneplan eens aan de tand gevoeld. Laat ik zo zeggen, Kiki heeft het langer volgehouden dan ik. Persoonlijk spreek ik ook liever iemand. Het is mens eigen dat als je ergens tegenaan loopt je snel een correct antwoord wenst en geholpen wenst te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-06 23:59
Devke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 00:17:
[...]
Chatbots zijn ook mijn vriendjes niet. Heb een tijdje geleden Kiki van Zonneplan eens aan de tand gevoeld. Laat ik zo zeggen, Kiki heeft het langer volgehouden dan ik. Persoonlijk spreek ik ook liever iemand. Het is mens eigen dat als je ergens tegenaan loopt je snel een correct antwoord wenst en geholpen wenst te worden.
Chatbots zijn vast fijn als je veel vragen krijgt die mensen ook wel hadden kunnen oplossen door de beschikbare informatie te lezen. En dat is prima, niet iedereen is een ster in het vinden van informatie die soms ook verspreid op een website staat. Ik snap best dat een hip modern bedrijf denkt 'we gaan geen vermogen uitgeven aan eerstelijns support'.

Maar als je een echte reactie nodig hebt, als het systeem van de leverancier een bugje heeft, als je een unieke situatie hebt, dan heb je niks aan de chatbot. Dan is een telefoonnummer onmisbaar... En levert een chatbot vooral irritatie op. Waarvan acte in dit forum topic :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:45
mike123 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:39:
[...]

Ik heb op 05-03 betaald rond 22:40
Om 22:51, bestelling is ingepakt
06-03, 17:22 mail Transmission. Wij zullen uw bestelling normaal gesproken 06-03-2025 bij u bezorgen.
U ontvangt op de dag van aflevering normaal gesproken tussen 8 en 10 een mail met de verwachte aflevertijd.
Op de website van Transmission. om 06-03 18:57 bestelling verwerkt.
07-03 08:52 email Transmission, chauffeur komt vandaag langs tussen 11:30 en 13:30.
07-03 11:14 email Transmission, betelling met vrachtbriefnummer ....... afgehandeld.

Op de website van Transmission staat dat hij is afgeleverd bij de buren.

En dit staat onder de naam van de geadresseerde:
Zending absoluut NIET neerzetten. Handtekening en naam verplicht!
ADR.
Maar wás hij ook afgeleverd bij de buren, of was hij wel voor de deur neergezet?

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:03
Zo 24 uur later. Gisteren tegen 18:00 eigen voeding in de P1 meter geprikt. Je zie gelijk beter waarde op de WiFi. Zo goed als 100%. Kakt een paar uur later toch weer in maar komt nu niet onder de 75%. Eigen voeding is wel beter dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za1vrcCm6W9H79NjFHuOWCXXuRQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8O2sGSDPYnKTE5SfA5Ljocd7.png?f=fotoalbum_large

Gisteren om deze tijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1H_8lZoa8vYW1PqdXdObsq9C_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SfhG7R7Ee1yWLrQZNtlfRvKZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:22
Sonero schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:25:
[...]

Even vloeken in de kerk. Met 6x 240 Wp kan hij ook kijken naar het merk Z (vul de rest zelf maar aan). Model 800 Pro is maximaal 1200 watt input, verdeeld over twee MPPT-ingangen van elk 600 watt.
Bij een tekort aan opslagcapaciteit is het een kwestie van een losse batterij-module erbij kopen. Niet een complete PiB.
Het probleem is dat het bedrijf zijn vertrouwen al kwijt is door onzin te vertellen voor maximale verkoop (winst) en niet met ook op de wens van de klant. Hij wil gewoon niet meer van hen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 23-06 22:09
Gisteravond nog een item in Tros Radar over chatbots 8)

https://radar.avrotros.nl...-vloek-of-een-zegen-61575

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Harri schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:06:
[...]

Maar wás hij ook afgeleverd bij de buren, of was hij wel voor de deur neergezet?
Hij was netjes bij de buurman in de gang gezet.
Naam en huisnummer stond ook op website van transmission waar hij was afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Apenkooi schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:15:
Zo 24 uur later. Gisteren tegen 18:00 eigen voeding in de P1 meter geprikt. Je zie gelijk beter waarde op de WiFi. Zo goed als 100%. Kakt een paar uur later toch weer in maar komt nu niet onder de 75%. Eigen voeding is wel beter dus.
Toen ik mijn HW P1-meer bestelde, heb ik er gelijk een voedinkje + kabel van HW bij besteld. Dat kostte op het totaalbedrag van de PiB niet heel veel extra, en als ik problemen had gehad had ik op de hele set (alles van HW) kunnen wijzen met "alle hardware is van jullie, help".

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 22:45
mike123 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:05:
[...]

Hij was netjes bij de buurman in de gang gezet.
Naam en huisnummer stond ook op website van transmission waar hij was afgeleverd.
Dan is het natuurlijk jammer dat jullie elkaar op een kwartier na zijn misgelopen, maar verder dus wel prima afgeleverd.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 21:27
2 februari besteld, vandaag een betaallink ontvangen. Hopelijk wordt ie snel geleverd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:52

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ik wil nog even terugkoppelen dat de accu betaald kan worden als het ons uitkomt, waarna de accu verzonden wordt.

Jammer dat daar 3 mails met uitleg voor nodig zijn geweest, misschien gaat dit in de toekomst beter.

Als de accu thuis is laat ik dit weten, veel zon gewenst allen.
Ga weer verder met vakantie dingen, niet te veel doen dus🌞👍

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:49

Koekfabriek

King Billy on the wall

GL007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:28:
Ik kreeg na de eerste (mislukte) bezorgpoging de mogelijkheid om verschillende bezorgdata of ophalen bij de transporteur als optie. Had dit liever van te voren gehad zodat ze niet voor niks langskwamen maar ging eigenlijk prima.

Neem het HW ook niet kwalijk dat ze afhankelijk zijn van die transporteurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mromelis
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:47
JeroenH schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:31:
[...]

Ik hoop niet alleen aan/uit maar ook iets als "terugregelen naar verbruik woning"? Geen idee of Enphase zoiets kent, SolarEdge in ieder geval wel. Daar heet het Active Power Limit, en dat is ook lokaal aan te sturen met bv HA. Als ik dat aanzet gebruik ik maximaal eigen zonne-energie, maar lever niet (nauwelijks, er glipt een paar wattuur per dag langs door timings- en meetverschillen) terug. Als mijn HW accu er is moet ik wel sleutelen aan dat script, want ik wil niet dat de accu en de PV-omvormer gaan "vechten".

—-
Ik heb zowel SolarEdge (10x 295wp op het westen) als Enphase 10x 400wp op het oosten en 4x 400wp op het zuiden). Home Assistant communiceert via Modbus TCP met de SolarEdge. Hiervoor heb ik een automatisering gemaakt die triggert op het ontladen van mijn 2 Plug-In-batterijen. De batterijen zijn momenteel voor de middag al vol door de oriëntatie van de Enphase panelen. Standaard staat de Active power limit op 1%. Wanneer 1 of beide batterijen gaan ontladen schroeft de automatisering deze eerst voor 5 minuten op naar 50% en als de batterijen 5 minuten later nog steeds ontladen gaat de Active power limit voor 15 minuten naar 100%. Dit herhaald zich daarna. Ik zie nu ‘s middags dat de opwek redelijk naar verbruik wordt geregeld.

Wat betreft de Enphase. Ik heb een installer account en in het portaal kun je de power output instellen of kiezen voor terug regelen naar gebruik maar hiervoor moet je wel CT- klemmen geïnstalleerd hebben. Deze heb ik niet. Eigenlijk is dit ook niet nodig aangezien je de power output procentueel kunt verlagen zoals ook bij de SolarEdge. Wellicht is dat de functie die Enphase gaat uitbrengen voor eindverbruikers. Ik hoop snel zodat ik niet nogmaals moet investeren om de CT-klemmen te laten installeren.

[...]

Maar voor de lang termijn zou je dat wel willen automatiseren zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Laatst online: 14:24
Beetje offtopic misschien maar ik ben nu bezig met het pv limit script wat hier al eerder gepost was, en dat werkt behoorlijk netjes. Het zorgt zeg maar dat je zonnepanelen NOM draaien. Probleem is dus (ook al eerder geroepen hier) dat een PIB zoals de hw batterij dan niet meer aan de P1 meter kan 'zien' dat er surplus aan zonne energie is (want die wordt dus geknepen...) en die zal dus niet gaan laden met zonne energie...

Ik ben wel aan het kijken of ik de 'theoretische' PV opbrengst kan bepalen obv bijv. een lux meter oid zodat ik (hoop ik) via de v2 api dan toch kan bepalen dat ondanks dat de p1 meter rond NUL beweegt, dat er 'eigenlijk' gewoon 2-4-6kW etc potentieel beschikbaar is, en dat ik dan toch de batterij op 'to-full' kan zetten, waardoor deze gaat laden, waardoor de vraag vh huis hoger wordt, waardoor de pv minder geknepen wordt etc.

Ben heel benieuwd of dat ook allemaal zo gaat werken... ik zou de batterij in de 1e 2 weken van mei krijgen... dan moeten ze dus wel heel erg op gaan schieten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Koekfabriek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Ik kreeg na de eerste (mislukte) bezorgpoging de mogelijkheid om verschillende bezorgdata of ophalen bij de transporteur als optie. Had dit liever van te voren gehad zodat ze niet voor niks langskwamen maar ging eigenlijk prima.

Neem het HW ook niet kwalijk dat ze afhankelijk zijn van die transporteurs.
@HomeWizard_NL Misschien een mooie optie om toe te voegen voor het bestelproces.
Jullie transporteur heeft vast wel wat goed bereikbare locaties.

Of misschien een partner bedrijf zoeken dat ook winkels door het land heeft waar die dan meteen ook andere HomeWizard apparaten kunnen verkopen en/of een demo PiB hebben staan om te laten zien hoe mooi het werkt. Wie weet willen ze bij de MediaMarkt of een telecom provider wel mee doen (dat trekt ook weer klanten). Of een grote bouwmarkt keten. Die zijn logistiek weer wat handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:40:
Beetje offtopic misschien maar ik ben nu bezig met het pv limit script wat hier al eerder gepost was, en dat werkt behoorlijk netjes. Het zorgt zeg maar dat je zonnepanelen NOM draaien. Probleem is dus (ook al eerder geroepen hier) dat een PIB zoals de hw batterij dan niet meer aan de P1 meter kan 'zien' dat er surplus aan zonne energie is (want die wordt dus geknepen...) en die zal dus niet gaan laden met zonne energie...

Ik ben wel aan het kijken of ik de 'theoretische' PV opbrengst kan bepalen obv bijv. een lux meter oid zodat ik (hoop ik) via de v2 api dan toch kan bepalen dat ondanks dat de p1 meter rond NUL beweegt, dat er 'eigenlijk' gewoon 2-4-6kW etc potentieel beschikbaar is, en dat ik dan toch de batterij op 'to-full' kan zetten, waardoor deze gaat laden, waardoor de vraag vh huis hoger wordt, waardoor de pv minder geknepen wordt etc.

Ben heel benieuwd of dat ook allemaal zo gaat werken... ik zou de batterij in de 1e 2 weken van mei krijgen... dan moeten ze dus wel heel erg op gaan schieten...
Dynamisch contract? Anders snap ik niet zo goed waarom je de panelen zou willen knijpen. De batterij gaat in de modus to_full sws laden. Of je nu terugleverd of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 13-05-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Nee, ik heb nu een variabel contract (essent) dus ik kan (nog) wel salderen, maar over het deel wat ik uiteindelijk (teveel) teruglever (in mijn geval verbruik ik 4000Kwh per jaar, en genereer ik 6000Kwh, dus ik kan 2000kwh NIET salderen) krijg ik maar iets van 5 cent per kwh en dan ook nog gestraft met terugleverboetes, dus dat levert letterlijk niks op en waarschijnlijk schiet ik daar nog bij in ook.

Daarnaast wil ik gewoon een beetje experimenteren en alvast voorsorteren voor als de saldering echt wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
JeroenH schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:18:
[...]

Toen ik mijn HW P1-meer bestelde, heb ik er gelijk een voedinkje + kabel van HW bij besteld. Dat kostte op het totaalbedrag van de PiB niet heel veel extra, en als ik problemen had gehad had ik op de hele set (alles van HW) kunnen wijzen met "alle hardware is van jullie, help".
Tja, er is natuurlijk voeding uit de slimme meter. Maar die heeft er blijkbaar een beetje moeite mee om de milliampere te leveren als de P1 meter lekker aan het rekenen en zenden is. :/ Daar naast hou je natuurlijk altijd verstoring van buitenaf. Magnetron van je zelf of die van de buren, babyfoon, en weet ik het wat voor goedkope Chinese meuk van niet nader te noemen webshops staat te knetteren op de buurt.

Conclusie, lekker een eigen voeding aan de P1 meter hangen dat werkt het betrouwbaarst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
bixobie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:40:

Je kan dit oplossing door het vermogen/energie van je omvormer(s) uit te lezen. Dit kan via de api van de omvormer of via een losse kWh meter tussen de omvormer(s). Ik doe het met een kWh meter van Ali of één van zijn neefjes die met stroomtrafo's via Zigbee werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
Script aanpassen naar -100 op de meter in plaats van 0. Dan zal je batterij keurig laden. Als de batterij vol is dan weer NOM met de PV. Software aanpassen is eenvoudiger dat er van alles bij knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:54:
Nee, ik heb nu een variabel contract (essent) dus ik kan (nog) wel salderen, maar over het deel wat ik uiteindelijk (teveel) teruglever (in mijn geval verbruik ik 4000Kwh per jaar, en genereer ik 6000Kwh, dus ik kan 2000kwh NIET salderen) krijg ik maar iets van 5 cent per kwh en dan ook nog gestraft met terugleverboetes, dus dat levert letterlijk niks op en waarschijnlijk schiet ik daar nog bij in ook.

Daarnaast wil ik gewoon een beetje experimenteren en alvast voorsorteren voor als de saldering echt wegvalt.
Je batterij is straks ook een verbruiker (bij laden). Op basis van je huisverbruik plus verbruik (laden) batterij dan je pv sturen lijkt me. Je kunt modi aanpassen. Van to_full evt naar standby mocht er te weinig opwek zijn. Of dat switchen fijn gaat zijn voor de batterij? Ik stuur hem nu nog op basis van tijd icm dynamisch contract. Mooi bij continue zon maar wat als je afwisselingen krijgt. Zon wolken regen. Dan moet je eigenlijk sturen op de p1 meter. Ik heb btw wel een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:12
Ik heb mijn batterijen aangemeld bij energieleveren.nl
Wel apart dat zowel HomeWizard als Sessy niet te kiezen zijn uit de lijst van merken
Ik heb dus alleen het laad/ontlaad vermogens en de totale capaciteiten kunnen invullen.
Volgens mij zijn deze de belangrijkste gegevens die ze nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Prisma16 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Je kan dit oplossing door het vermogen/energie van je omvormer(s) uit te lezen. Dit kan via de api van de omvormer of via een losse kWh meter tussen de omvormer(s). Ik doe het met een kWh meter van Ali of één van zijn neefjes die met stroomtrafo's via Zigbee werkt.
Nee :) Als ik de omvormer ZELF via de api afknijp tot 10% dan genereert ie dus 600W vd 6KW ... en dat is dan ook wat de kwh aan zal geven als je die er tussen zou zetten, en als het huis zelf 600W verbruikt dan geeft de P1 meter dus 0 aan ;) en die 600W aan PV power kan ik gewoon via solaredge modbus uitlezen, en heb ik dus geen aparte kwh meter voor nodig.

Even afgezien van de adviezen hierboven, er is dus geen enkele manier om exact te weten wat het opgewekte vermogen ZOU zijn als je niet zou knijpen ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:35

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Ik begrijp inmiddels steeds beter dat bedrijven een chatbot inzetten, met sommige mensen valt niet meer normaal te praten / communiceren. De samenleving is zo verhard dat de gene met de grootste mond en meeste ballen een vorm van overwicht proberen te creëren. Kijk maar naar Pieter Omtzigt die stapt op vanwege de giftige omgeving op zijn werk maar ook privé werd hij niet met rust gelaten. Wat hier ook van belang is is dat waar mensen werken mensen fouten maken, dat hoort er gewoon bij soms. Peace ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Devke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Mooi bij continue zon maar wat als je afwisselingen krijgt. Zon wolken regen. Dan moet je eigenlijk sturen op de p1 meter. Ik heb btw wel een dynamisch contract.
Daarom probeer ik iets te fabrieken wat adhv een ideale mooi-weer curve en de gemeten lichtsterkte op de plek vd panelen, bij benadering aangeeft wat de opbrengst zou zijn als ik niet zou knijpen. Althans, dat is het idee ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:49

elsinga

=8-)

Update, de PiB is geleverd. Net voor het aangegeven tijdswindow, maar de bezorger zag dat ik in een online meeting zat en kwam even achterom (vol in mijn zicht ;) ). Ik had de bel inderdaad niet gehoord. Prima!

Installatie was ook goed, alleen wilde de PiB eerst geen update doen. Maar goed, inmiddels staat 'ie z'n werk te doen, aan de led's te zien.

Nu nog mijn gisteren defect geraakte display laten omruilen... Dat zo'n ding net defect raakt als je er het mooiste naar kunt kijken is erg frustererend. :)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06 17:01
Mijn PIB is als het goed is gisteren/vanmorgen verzonden en zal, hopelijk, vandaag geleverd worden. Maar de Transmission en GoParcel sites spreken op moment van schrijven beide nog over '13 mei tussen 11u en 17u en dat wordt later concreter" en 'Pakket is nog niet ontvangen of verwerkt door vervoerder".

Ik ben benieuwd, maar ook een tikkie skeptisch 😅😉 we wachten (enigszins rustig) af.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
bixobie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Nee :) Als ik de omvormer ZELF via de api afknijp tot 10% dan genereert ie dus 600W vd 6KW ... en dat is dan ook wat de kwh aan zal geven als je die er tussen zou zetten, en als het huis zelf 600W verbruikt dan geeft de P1 meter dus 0 aan ;) en die 600W aan PV power kan ik gewoon via solaredge modbus uitlezen, en heb ik dus geen aparte kwh meter voor nodig.

Even afgezien van de adviezen hierboven, er is dus geen enkele manier om exact te weten wat het opgewekte vermogen ZOU zijn als je niet zou knijpen ;)
Jou zou een "kleine" installatie met gelijke positionering als de "grote" installatie kunnen plaatsen en deze niet knijpen en als "meetinstallatie" gebruiken.

Of de energie van de zon apart meten.
https://www.techniscience...ter-pyr-bta/product/2126/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Mmm... zit te denken.. ik weet wat het huidige wattage is, en hoeveel % ik afknijp... ik denk dat ik een veel simpeler manier heb om terug te rekenen naar wat de max. opbrengst zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveb
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:02
Blijkbaar is de batterij in België nog niet beschikbaar. En als ze beschikbaar wordt, dan niet in samenwerking met de P1 meter.

Wat houdt mij tegen van er eentje in Nederland te kopen en die aan mijn P1 meter te hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:50

aip

Reveb schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:16:
Blijkbaar is de batterij in België nog niet beschikbaar. En als ze beschikbaar wordt, dan niet in samenwerking met de P1 meter.

Wat houdt mij tegen van er eentje in Nederland te kopen en die aan mijn P1 meter te hangen?
Om met Willem Elschot te spreken: ' tussen droom en daad staan wetten....(etc.)'

Helemaal niets dus, behalve dat het officieel niet mag. En die 'wetten' kun je van harte negeren, maar zijn bijzonder vervelend als er onverhoopt toch iets fout gaat en je huis af fikt. Dan heeft de verzekeraar een mooie stok om mee te slaan.

Of het mij zou weerhouden weet ik niet, maar je moet je er wel van bewust zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JKratos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:10:
Mijn PIB is als het goed is gisteren/vanmorgen verzonden en zal, hopelijk, vandaag geleverd worden. Maar de Transmission en GoParcel sites spreken op moment van schrijven beide nog over '13 mei tussen 11u en 17u en dat wordt later concreter" en 'Pakket is nog niet ontvangen of verwerkt door vervoerder".

Ik ben benieuwd, maar ook een tikkie skeptisch 😅😉 we wachten (enigszins rustig) af.
Als dat laatste stuk je van wat je schrijft de laatste stand is van de Track&Trace dan kan je vandaag wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
hanev001 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:26:
[...]

Als dat laatste stuk je van wat je schrijft de laatste stand is van de Track&Trace dan kan je vandaag wel vergeten.
Exact, dat zegt mijn voorgevoel ook. Het is wat het is.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:11
Reveb schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:16:

Het zou er waarschijnlijk wel aankomen in België... zie youtube

YouTube: EINDELIJK! P1-meter binnenkort tóch toegelaten voor plug-in batterijen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
elsinga schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:06:
Update, de PiB is geleverd. Net voor het aangegeven tijdswindow, maar de bezorger zag dat ik in een online meeting zat en kwam even achterom (vol in mijn zicht ;) ). Ik had de bel inderdaad niet gehoord. Prima!

Installatie was ook goed, alleen wilde de PiB eerst geen update doen. Maar goed, inmiddels staat 'ie z'n werk te doen, aan de led's te zien.

Nu nog mijn gisteren defect geraakte display laten omruilen... Dat zo'n ding net defect raakt als je er het mooiste naar kunt kijken is erg frustererend. :)
Hang aan de display een andere usb voeding aan. Het kan aan de voeding liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31
rtunru schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:39:
Ik heb mijn batterijen aangemeld bij energieleveren.nl
Wel apart dat zowel HomeWizard als Sessy niet te kiezen zijn uit de lijst van merken
Ik heb dus alleen het laad/ontlaad vermogens en de totale capaciteiten kunnen invullen.
Volgens mij zijn deze de belangrijkste gegevens die ze nodig hebben.
Volgens mij is dat helemaal niet nodig. Je gaat er immers niet mee handelen normaal gesproken.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Devke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:22:
[...]

Je batterij is straks ook een verbruiker (bij laden). Op basis van je huisverbruik plus verbruik (laden) batterij dan je pv sturen lijkt me. Je kunt modi aanpassen. Van to_full evt naar standby mocht er te weinig opwek zijn. Of dat switchen fijn gaat zijn voor de batterij? Ik stuur hem nu nog op basis van tijd icm dynamisch contract. Mooi bij continue zon maar wat als je afwisselingen krijgt. Zon wolken regen. Dan moet je eigenlijk sturen op de p1 meter. Ik heb btw wel een dynamisch contract.
Mooie uitdaging voor jouw HA software. A nice decision three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
winwiz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Volgens mij is dat helemaal niet nodig. Je gaat er immers niet mee handelen normaal gesproken.
Ik handel inderdaad niet maar ga in de winter beide batterijen wel laden als het goedkoper is.
Ik heb namelijk een warmtepomp van 5 kW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:59
Yamahaa schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:26:
29-1 besteld
12-5 (zojuist) betaal link gekregen. Perfect!
Vandaag de batterij binnen. Heerlijk he zo’n nieuw “elektrisch apparaat” luchtje. Installeren fluit van cent.

48pct laden
0 cycli

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rtunru schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:13:
[...]

Ik handel inderdaad niet maar ga in de winter beide batterijen wel laden als het goedkoper is.
Dat maakt niet uit, daarmee lever je niet opeens energie terug aan het net? Bij opladen zijn je batterijen verbruikers. En bij ontladen dekt je batterij het interne verbruik van je huis, je levert niets significant terug aan het net.

Je hoeft je wasmachine, vaatwasser en inductiekookplaat ook niet aan te melden bij energieleveren.nl omdat je ze aanzet in de winter. Het gaat erom of je significant gaat terugleveren aan het net.

I stand corrected over dat je 'm niet hoeft aan te melden: Devke in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2" Maar dat heeft dus niet specifiek iets te maken met dat je de batterijen in de winter laadt met energie vanuit het net.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 13-05-2025 15:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
Yamahaa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:39:
[...]

Vandaag de batterij binnen. Heerlijk he zo’n nieuw “elektrisch apparaat” luchtje. Installeren fluit van cent.

48pct laden
0 cycli
Werd de status bij jou wel netjes geupdated?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PeteSplit schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Liander heeft het op de website staan:
- verplicht aanmelden vanaf 0,8 kW
- tot 1000 kW (type A)
- vanaf 1000 kW (met ESMD)

https://www.liander.nl/gr...meld-uw-energieopslag-aan
Even zoeken op "aanmelden batterij". Ik krijg deze hit. Deze discussie hebben we hier al vaker gezien. >:)
@rtunru en @winwiz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:59
JKratos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:53:
[...]

Werd de status bij jou wel netjes geupdated?
Ja. Ik kon dus zien vanmorgen dat de bezorger onderweg was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JKratos
Yamahaa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Ja. Ik kon dus zien vanmorgen dat de bezorger onderweg was
Gelukkig 👍👌 ik zal wel pech hebben en nog een dagje moeten wachten. Wel fijn om te weten dat die tracking werkt en wordt geupdated.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
Winkiller schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:57:
[...]

Ik begrijp inmiddels steeds beter dat bedrijven een chatbot inzetten, met sommige mensen valt niet meer normaal te praten / communiceren. De samenleving is zo verhard dat de gene met de grootste mond en meeste ballen een vorm van overwicht proberen te creëren. Kijk maar naar Pieter Omtzigt die stapt op vanwege de giftige omgeving op zijn werk maar ook privé werd hij niet met rust gelaten. Wat hier ook van belang is is dat waar mensen werken mensen fouten maken, dat hoort er gewoon bij soms. Peace ;)
Dat is precies de rede. Ik geef het je te doen al die grote smoelen, de zelfde achterlijk vragen de hele dag. (Lees de gebruiksaanwijzing) En dan heb wellicht één vraag in de maand die leuk is om mee aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
bixobie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:58:
[...]

Daarom probeer ik iets te fabrieken wat adhv een ideale mooi-weer curve en de gemeten lichtsterkte op de plek vd panelen, bij benadering aangeeft wat de opbrengst zou zijn als ik niet zou knijpen. Althans, dat is het idee ;)
Kan je de DC kant van je omvormer uitlezen? Dan weet je wat beschikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T4Dick
  • Laatst online: 10:09
Mijn 2e accu gisteren betaald en vandaag geleverd.

Transmission (Deventer). Ik kon geen datum kiezen, vast tijdstip voor vandaag zat vanmorgen in de mail en de track en trace.

Doos zag er goed uit, aansluiten en gaan.
nul cycli, 3,626 import en 1,714 export.

En nu nul op de meter draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door T4Dick op 13-05-2025 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Apenkooi schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:24:
[...]

Kan je de DC kant van je omvormer uitlezen? Dan weet je wat beschikbaar is.
Kan ik uitlezen ja, maar die geeft ook de geknepen waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
bixobie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:42:
[...]

Kan ik uitlezen ja, maar die geeft ook de geknepen waarde.
Ah, jammer. Had verwacht dat je het ruwe voltage van de panelen kreeg.

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 14:17
Hoi Tweakers,

We lezen nog altijd mee, al blijven we meestal op de achtergrond. Het leek ons handig om hier even wat extra informatie te delen die wat inzicht geeft in het transportproces, omdat hier veel vragen en comments over gaan.

QLS beheert het magazijn, GoParcel is het softwarepakket dat de logistieke infrastructuur verzorgt tussen magazijnen en vervoerders, en TransMission is voor batterijen onze vervoerder.

Transport blijft een uitdaging, zeker bij dit soort goederen. Er worden regelmatig suggesties gedaan die op deze schaal simpelweg niet haalbaar zijn, of waar een vervoerder niet aan kan of wil voldoen. Afhalen bij bouwmarkten of afhaallocaties is geen optie. Deze locaties mogen en willen wettelijk niet functioneren als magazijn of opslaglocatie voor deze goederen.

Er is in Nederland o.a. een centraal magazijn in Dordrecht, waar alle vergunningen, verzekeringen en keuringen op orde zijn. Buiten deze locatie geldt direct ADR-transport, en aanvullende regionale magazijnen opzetten is met dit type goederen niet eenvoudig te realiseren. Daarnaast houden wij de lijnen tussen fabriek en eindklant het liefst zo kort mogelijk. Dat is goed voor het milieu en houdt de complexiteit en het overzicht behapbaar.

We hebben contact gehad met diverse vervoerders, zoals PostNL, DHL, DPD en UPS. Zij geven aan deze zendingen niet te willen of kunnen vervoeren, zeker niet in de volumes waarin wij opereren. Dit vanwege de complexiteit en regelgeving rondom dit soort transport.

Zodra de bestelling betaald is gaat het magazijn aan de slag met inpakken. Zodra de sticker op de doos zit, kun je de leverdatum niet meer aanpassen, hij is dan namelijk al ingeboekt voor bezorging. Je hebt na betaling soms maar een korte periode waarin je opties over de levering kan aanpassen via het GoParcel-portaal.

Het blijft daarom belangrijk dat ontvangers goed blijven lezen: een AI-voorspelling vanuit TransMission is géén gegarandeerde leverdatum. De track & trace-link (T&T) in dezelfde mail bevat de meest actuele informatie. Ook wij bij HomeWizard hebben geen status met meer details.

Contact opnemen met de bot over levertijden heeft helaas vaak geen meerwaarde. Deze zal je meestal terugverwijzen naar de track & trace-link in de mail van TransMission. Dit is en blijft de meest actuele en betrouwbare bron van informatie. Wanneer klanten via de digitale assistent bij een medewerker komen, zijn wij ook genoodzaakt TransMission zelf te benaderen om te achterhalen of er aanvullende informatie beschikbaar is, maar ook hier is vaak de T&T leidend. Vaak is ook dan de leverdatum niet meer aan te passen, omdat je pakket al ergens in Nederland in een ADR-vrachtwagen staat om bezorgd te worden.

We sturen klanten een “twee-weken-mail” zodra we weten dat er weer een nieuwe batch beschikbaar komt. Helaas, door bijvoorbeeld feestdagen of vakantieperiodes, kan er onverwacht alsnog vertraging ontstaan, waardoor ze niet tijdig in het magazijn aankomen voor levering.

Een avond vóór levering ontvang je automatisch een bericht dat de zending de volgende dag zal worden aangeboden. Op de leverdag zelf volgt nog een update met een specifiek tijdvak.

Als je niet in de gelegenheid bent om de batterij te ontvangen door bijvoorbeeld vakantie en heb je wel een betaalmail ontvangen? Betaal dan nog even niet. Je ontvangt dan altijd 2 herinneringsmails in de eerst 7 dagen. Ongeacht of je bij de klantenservice hebt aangegeven dat je nog even niet gaat betalen. Na pakweg 2 weken kan het zijn dat de Plug-In Battery die voor jou gereserveerd staat wordt vrijgegeven aan de volgende in de wachtrij. Mocht je dan later toch betalen, kom je weer bovenaan de lijst te staan voor de eerstvolgende voorraad.

Voornamelijk door de schaal en dat dit type vervoer niet dagelijks elke straat aandoet, is flexibiliteit - zoals je van regulier transport gewend bent - niet te realiseren. Dat gezegd hebbende, worden veruit de meeste batterijen gewoon op de aangegeven dag en tijdvak van de T&T bezorgd. We blijven continu bezig met het verbeteren van de processen waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:09
Prima, duidelijk geschreven. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Een zeer duidelijk verhaal. Dank u Homewizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:33
Duidelijk verhaal, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
En toen was het stil. Prachtig

[ Voor 20% gewijzigd door GL007 op 13-05-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Devke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:06:
[...]

Even zoeken op "aanmelden batterij". Ik krijg deze hit. Deze discussie hebben we hier al vaker gezien. >:)
@rtunru en @winwiz
Zullen we die discussie proberen om te buigen naar boetes voor achterhouden van stroom ?

_O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Winkiller schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:56:
[...]

Zullen we die discussie proberen om te buigen naar boetes voor achterhouden van stroom ?

Wat bedoel je daar mee. Over de contracten van de energie levanciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Wat bedoel je daar mee. Over de contracten van de energie levanciers.
Vergelijk het maar met terugleverboetes, die batterijen zorgen voor minder inkomsten bij de partijen die elektra leveren.

[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Winkiller schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Vergelijk het maar met terugleverboetes, die batterijen zorgen voor minder inkomsten bij de partijen die elektra leveren.
Ok het is een vorm van handel wat door de politiek mogelijk is gemaakt. En vooral door VVD.

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Winkiller schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Het is mij vandaag gelukt om 3,5 kW terug te leveren.
Dus ze verdienen niks aan mij en kunnen ook geen hoge boetes opleggen >:)

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihagens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 15:46
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:16:
Hoi Tweakers,

We lezen nog altijd mee, al blijven we meestal op de achtergrond. Het leek ons handig om hier even wat extra informatie te delen die wat inzicht geeft in het transportproces, omdat hier veel vragen en comments over gaan.

QLS beheert het magazijn, GoParcel is het softwarepakket dat de logistieke infrastructuur verzorgt tussen magazijnen en vervoerders, en TransMission is voor batterijen onze vervoerder.

Transport blijft een uitdaging, zeker bij dit soort goederen. Er worden regelmatig suggesties gedaan die op deze schaal simpelweg niet haalbaar zijn, of waar een vervoerder niet aan kan of wil voldoen. Afhalen bij bouwmarkten of afhaallocaties is geen optie. Deze locaties mogen en willen wettelijk niet functioneren als magazijn of opslaglocatie voor deze goederen.

Er is in Nederland o.a. een centraal magazijn in Dordrecht, waar alle vergunningen, verzekeringen en keuringen op orde zijn. Buiten deze locatie geldt direct ADR-transport, en aanvullende regionale magazijnen opzetten is met dit type goederen niet eenvoudig te realiseren. Daarnaast houden wij de lijnen tussen fabriek en eindklant het liefst zo kort mogelijk. Dat is goed voor het milieu en houdt de complexiteit en het overzicht behapbaar.

We hebben contact gehad met diverse vervoerders, zoals PostNL, DHL, DPD en UPS. Zij geven aan deze zendingen niet te willen of kunnen vervoeren, zeker niet in de volumes waarin wij opereren. Dit vanwege de complexiteit en regelgeving rondom dit soort transport.

Zodra de bestelling betaald is gaat het magazijn aan de slag met inpakken. Zodra de sticker op de doos zit, kun je de leverdatum niet meer aanpassen, hij is dan namelijk al ingeboekt voor bezorging. Je hebt na betaling soms maar een korte periode waarin je opties over de levering kan aanpassen via het GoParcel-portaal.

Het blijft daarom belangrijk dat ontvangers goed blijven lezen: een AI-voorspelling vanuit TransMission is géén gegarandeerde leverdatum. De track & trace-link (T&T) in dezelfde mail bevat de meest actuele informatie. Ook wij bij HomeWizard hebben geen status met meer details.

Contact opnemen met de bot over levertijden heeft helaas vaak geen meerwaarde. Deze zal je meestal terugverwijzen naar de track & trace-link in de mail van TransMission. Dit is en blijft de meest actuele en betrouwbare bron van informatie. Wanneer klanten via de digitale assistent bij een medewerker komen, zijn wij ook genoodzaakt TransMission zelf te benaderen om te achterhalen of er aanvullende informatie beschikbaar is, maar ook hier is vaak de T&T leidend. Vaak is ook dan de leverdatum niet meer aan te passen, omdat je pakket al ergens in Nederland in een ADR-vrachtwagen staat om bezorgd te worden.

We sturen klanten een “twee-weken-mail” zodra we weten dat er weer een nieuwe batch beschikbaar komt. Helaas, door bijvoorbeeld feestdagen of vakantieperiodes, kan er onverwacht alsnog vertraging ontstaan, waardoor ze niet tijdig in het magazijn aankomen voor levering.

Een avond vóór levering ontvang je automatisch een bericht dat de zending de volgende dag zal worden aangeboden. Op de leverdag zelf volgt nog een update met een specifiek tijdvak.

Als je niet in de gelegenheid bent om de batterij te ontvangen door bijvoorbeeld vakantie en heb je wel een betaalmail ontvangen? Betaal dan nog even niet. Je ontvangt dan altijd 2 herinneringsmails in de eerst 7 dagen. Ongeacht of je bij de klantenservice hebt aangegeven dat je nog even niet gaat betalen. Na pakweg 2 weken kan het zijn dat de Plug-In Battery die voor jou gereserveerd staat wordt vrijgegeven aan de volgende in de wachtrij. Mocht je dan later toch betalen, kom je weer bovenaan de lijst te staan voor de eerstvolgende voorraad.

Voornamelijk door de schaal en dat dit type vervoer niet dagelijks elke straat aandoet, is flexibiliteit - zoals je van regulier transport gewend bent - niet te realiseren. Dat gezegd hebbende, worden veruit de meeste batterijen gewoon op de aangegeven dag en tijdvak van de T&T bezorgd. We blijven continu bezig met het verbeteren van de processen waar mogelijk.
Duidelijke uitleg, kun je nog wel je verzendadres aanpassen voor je het restant bedrag hebt betaald? En zo ja hoe kun je dit het makkelijkste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nekton80
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05 17:05
nou helaas geen PIB geleverd vandaag :-( Gisteren e-mail van @HomeWizard_NL dat batterij verzonden is, de planning gaf aan vandaag tussen 15-17u..

Geen updates bij de track en trace vadaag en nu ik ben gaan bellen wordt er gezegd dat de PIB nog niet is ontvangen en dus waarschijnlijk morgen geleverd gaat worden, maar daar kunnen ze nu nog niks over zeggen bij Transmission.

Word hier vaak verwezen naar Transmission, maar begrijp niet waarom Homewizard dan e-mail verstuurd met dat de bestelling is overgedragen.....

En probleem is vandaag lukte thuiswerken wel, maar morgen grotendeels niet...

Dit zijn weer minpunten voor Homewizard en doet de mond op mond reclame geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Ihagens schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Duidelijke uitleg, kun je nog wel je verzendadres aanpassen voor je het restant bedrag hebt betaald? En zo ja hoe kun je dit het makkelijkste doen?
Je kunt toch in je account het afleveradres wijzigen. Of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 21:22

joeri1

Cloud Engineer

nekton80 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:13:
nou helaas geen PIB geleverd vandaag :-( Gisteren e-mail van @HomeWizard_NL dat batterij verzonden is, de planning gaf aan vandaag tussen 15-17u..

Geen updates bij de track en trace vadaag en nu ik ben gaan bellen wordt er gezegd dat de PIB nog niet is ontvangen en dus waarschijnlijk morgen geleverd gaat worden, maar daar kunnen ze nu nog niks over zeggen bij Transmission.

Word hier vaak verwezen naar Transmission, maar begrijp niet waarom Homewizard dan e-mail verstuurd met dat de bestelling is overgedragen.....

En probleem is vandaag lukte thuiswerken wel, maar morgen grotendeels niet...

Dit zijn weer minpunten voor Homewizard en doet de mond op mond reclame geen goed.
Welke planning gaf dat aan? In GoParcel of de interface van Transmission? Transmission is lijdend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nekton80
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05 17:05
joeri1 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Welke planning gaf dat aan? In GoParcel of de interface van Transmission? Transmission is lijdend.
dat Transmission leidend is ben ik nu ook achter. Benieuwd wanneer ik dan daar informatie kan zien over de planning wanneer die dan wel komt.
Hier ook regelmatig gelezen dat ze dan in 1 keer voor de deur stonden (en mensen er niet zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
nekton80 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:24:
[...]

dat Transmission leidend is ben ik nu ook achter. Benieuwd wanneer ik dan daar informatie kan zien over de planning wanneer die dan wel komt.
Hier ook regelmatig gelezen dat ze dan in 1 keer voor de deur stonden (en mensen er niet zijn)
Het is nog geen 19:30 Later wordt de volgende dag. Mijn eerste batterij was ook laat geleverd. Er was veel opstopping in het verkeer die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ihagens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 15:46
GL007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:13:
[...]

Je kunt toch in je account het afleveradres wijzigen. Of zie ik dat verkeerd.
Ik kan aan de preorder niets meer aanpassen. Als ik mijn account aanpas veranderd de oude order niet mee. Wordt wanneer je de betaal link krijgt gevraagd om opnieuw je adres in te voeren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
rtunru schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:06:
[...]

Het is mij vandaag gelukt om 3,5 kW terug te leveren.
kW of kWh?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-06 23:34
pizzapieter schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:56:
[...]

Na 2 mails zojuist informatie ontvangen dat er een productiefout is ontdekt bij de laatste batch P1 meters.....niet bij allemaal.

Ik krijg dus een nieuwe opgestuurd vanuit @HomeWizard_NL uit dezelfde batch, die hopelijk wèl goed is, anders moet ik wachten tot eind mei.

Man man, die heeft me een boel tijd gekost en frustratie gekost, jongen. 100x proberen te pairen, voeden, opnieuw, afspraak Liander, bij buurman....is het ding niet goed....pffffff
Nieuwe ontvangen vandaag....óók kapot :-(.

Gevraagd om er nu maar twee uit die 'verdachte batch' te sturen. Als ik telkens moet wachten op een reactietijd van 2 dagen en verzending, dan duurt het nog ff voordat mn batterij weer aan het werk kan....en dat met dit weer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Harri schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:51:
[...]

Dan is het natuurlijk jammer dat jullie elkaar op een kwartier na zijn misgelopen, maar verder dus wel prima afgeleverd.
Heb alleen op 6 maart nooit een mail gekregen dat de 7 maart zouden komen. Alleen dat ze hem 6 maart afleveren, maar dat gebeurd 's avonds natuurlijk nooit meer.
Dus was ik niet vrij. Vrouw was boodschappen doen.
Vandaar niemand thuis.

Sturen ze een mail met, wij staan op 7 maart voor de deur. En tussen 8 en 10 krijgt u een tijdslot zou ook mooi zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:15
[...]

Stttt..... geen slapende honden wakker maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
(RSH) schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:53:
[...]

Stttt..... geen slapende honden wakker maken
We zijn al door de politiek in de slaap gesust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:45
Devke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:06:
[...]

@rtunru en @winwiz

Dat gaat hier wel om groot zakelijk....
En dus niet over particulier gebruik.
En wat is groot?
3 of 4x 2,5 kWh?

Ik heb hier ca 40 kWh (waaronder 3 HW-PIB's) opslag (bedoeld voor eigen gebruik). Dat is net voldoende voor 4 duistere dagen.
Als we erg ons best doen, 6 tot 8.
Best klein dus. En ook niet zakelijk.

Voorlopig ga ik niets aanmelden.
Voor je het weet krijg je een aanbieding die je het liefst zou weigeren.

In principe kan ik van het net af, dus dat blijft dan wel een optie.
Ons dagelijks gemiddeld verbruik is ca 500 W/h.
Dat kunnen we in de wintermaanden desnoods opvangen met ons (1 fase) 2000 VA aggregaat.
(op zowel benzine als gas(fles))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:24:
[...]

We hebben momenteel een redelijk aantal batterijen op voorraad staan die bestemd zijn voor klanten die nog niet hebben betaald, en waarvan we nog niet zeker weten of ze dat nog gaan doen. De toelevering van materialen voor productie duurt soms langer dan verwacht, wat het lastig maakt om de leveringen nauwkeurig te plannen. Vooralsnog loopt alles grotendeels volgens schema, maar we beginnen wel enige uitloop te zien. We zijn daarom bezig geweest met een inventarisatie om in kaart te brengen welke klanten mogelijk te maken krijgen met een 2 á 3 weken latere levering dan eerder vermeld (ongeveer 5%). Zij ontvangen hier vandaag bericht over per email.

[...]

Je kunt op elk moment voor betaling je afleveradres laten aanpassen via onze supportafdeling. Houd er wel rekening mee dat zodra de betaling is voldaan via de betaallink, het proces direct in gang wordt gezet. De batterij wordt dan al voorzien van een verzendlabel met jouw adres en gaat doorgaans meteen op transport, waardoor het wijzigen van het adres op dat moment meestal niet meer mogelijk is.
@Ihagens Het antwoord op jouw vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Stttt. Ook deze al in verschillende topics tegen gekomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:17:
[...]

Dat gaat hier wel om groot zakelijk....
En dus niet over particulier gebruik.
En wat is groot?
3 of 4x 2,5 kWh?

Ik heb hier ca 40 kWh (waaronder 3 HW-PIB's) opslag (bedoeld voor eigen gebruik). Dat is net voldoende voor 4 duistere dagen.
Als we erg ons best doen, 6 tot 8.
Best klein dus. En ook niet zakelijk.

Voorlopig ga ik niets aanmelden.
Voor je het weet krijg je aanbieding die je het liefst zou weigeren.

In principe kan ik van het net af, dus dat blijft dan wel een optie.
Ons dagelijks gemiddeld verbruik is ca 500 W/h.
Dat kunnen we in de wintermaanden desnoods opvangen met ons (1 fase) 2000 VA aggregaat.
(op zowel benzine als gas(fles))
Misschien ben ik ff abuis hoor. 0,8 Kw noem ik nou niet echt groot zakelijk. Binnenkort staat Liander hier toch op de stoep voor omzetten meterkast naar 3 fase. Ik zal ze eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

GL007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Hang aan de display een andere usb voeding aan. Het kan aan de voeding liggen.
Ik grossier in USB voedingen, maar geen enkele geeft beeld. Maar: als ik een 3500 lumen direct op de displaykant schijn (zaklamp dierct op het display), dan heb ik beeld. Het zal dus de backlight of de sensor zijn die defect zijn. Waarbij ik op de backlight gok, want tijdens booten ook geen beeld en dat had ik anders altijd wel.

Ik ben nu aan het wachten op een reactie van @Homewizard_NL, via de chatbot deze als defect aangemeld en de bot zou die melding doorzetten. #benbenieuwd Mis het display nu al, met een vandaag aangekomen PiB... ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
elsinga schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Ik grossier in USB voedingen, maar geen enkele geeft beeld. Maar: als ik een 3500 lumen direct op de displaykant schijn (zaklamp dierct op het display), dan heb ik beeld. Het zal dus de backlight of de sensor zijn die defect zijn. Waarbij ik op de backlight gok, want tijdens booten ook geen beeld en dat had ik anders altijd wel.

Ik ben nu aan het wachten op een reactie van @Homewizard_NL, via de chatbot deze als defect aangemeld en de bot zou die melding doorzetten. #benbenieuwd Mis het display nu al, met een vandaag aangekomen PiB... ;)
Voor de display is een instelling voor de nadering sensor heb je die correct ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Yep, alle instellingen al geprobeerd, maar als ik tijdens booten al geen beeld heb gaat die sensor instelling dat waarschijnlijk niet oplossen. Helderheid op hoog en gevoeligheid op 6 meter (dus hoog) helpt ook niet. Laagste standen ook niet. Het is een garantie gevalletje, anders zou ik 'm openmaken en kijken wat er kapot is. Kan nooit veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
elsinga schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:31:
Yep, alle instellingen al geprobeerd, maar als ik tijdens booten al geen beeld heb gaat die sensor instelling dat waarschijnlijk niet oplossen. Helderheid op hoog en gevoeligheid op 6 meter (dus hoog) helpt ook niet. Laagste standen ook niet. Het is een garantie gevalletje, anders zou ik 'm openmaken en kijken wat er kapot is. Kan nooit veel zijn.
Als je de boot knop langer dan 10 sec vast houd kijk dan even wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 24-06 17:27
GL007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Ok het is een vorm van handel wat door de politiek mogelijk is gemaakt. En vooral door VVD.
Haha, die partij zou het liefst ook nog drinkwater privatiseren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mikage
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 20:27
Even een opbeurend berichtje:

Sinds de plaatsing van de PIB's is de status tm vandaag als volgt:

Opbrengst zonnepanelen 698 kWh
Teruglevering 420 kWh

Eigen verbruik dus 278 kWh

Alsnog ingekocht 67 kWh

Som eig. verbr + Inkoop 345 kWh

Dat brengt mij op een percentage eigen verbruik van 278/345= 80,6%.

Dit percentage houdt ik al jaren bij en was tot plaatsing van de PIB's 28,9%.

Voor mij is bewezen dat de NOM-instelling van deze batterijen werkt. (RTE vd batterijen 72%)
(NB: Ik besef goed dat vanaf oct/nov dit percentage weer zal gaan dalen. Maar voor nu zijn het mooie cijfers.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mikage schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:13:
Even een opbeurend berichtje:

Sinds de plaatsing van de PIB's is de status tm vandaag als volgt:

Opbrengst zonnepanelen 698 kWh
Teruglevering 420 kWh

Eigen verbruik dus 278 kWh

Alsnog ingekocht 67 kWh

Som eig. verbr + Inkoop 345 kWh

Dat brengt mij op een percentage eigen verbruik van 278/345= 80,6%.

Dit percentage houdt ik al jaren bij en was tot plaatsing van de PIB's 28,9%.

Voor mij is bewezen dat de NOM-instelling van deze batterijen werkt.
(NB: Ik besef goed dat vanaf oct/nov dit percentage weer zal gaan dalen. Maar voor nu zijn het mooie cijfers.)
Nee zo bereken je eigen gebruik niet.
Het is 278/698 = 39.8%

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:11
Hierbij weer een kleine update van de lopende P1 beta;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3DvtinnE6-vCQkyzw8Wnob9rR8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/htCvEUz5JRJ0Dcokrpr9eeYa.png?f=user_large

Sinds de beta geinstalleerd te hebben (2 mei) geen enkele SOC drift meer gehad door het ontladen niet op 0% te stoppen maar iets eerder. Ook het uitgesteld laden werkt zoals verwacht. Nog wel met de beperking dat je vervolgens dus in de rust periode niet kunt ontladen (write beperking in de api). Niet handig maar het is wat het is voor nu. Beide onderdelen lijken mij ook wel makkelijk te integreren in de app;

- Instelbaar maken bij hoeveel % SOC te stoppen
- Uitgesteld laden, kijk naar de P1 met een timeout na xxx minuten zonsopgang

Zodra de beta afgerond is zal ik voor HA een post maken. Hier zit een automatisering in en een eenvoudige mode selector. Die je ook gebruikt in de automatiseringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyB0P2T3WdrxbF-PETiFW0Z8tS0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W79OxmZGt2WDH2DH5SCkfPuZ.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikage
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 20:27
Nee zo bereken je eigen gebruik niet.
Het is 278/698 = 39.8%
Ja, en nee. Ik ben geïnteresseerd in mijn totaal verbruik. In wat ik alsnog moet inkopen bovenop wat mijn eigen verbruik is.

Van dat totaal is de opbrengst zonnepanelen minus teruglevering+ inkoop dan een percentage. Vandaar dat mijn berekening zo gedaan wordt. Ik ben het er mee eens dat er spraakverwarring kan zijn en de begrippen door elkaar lopen.

Beter had ik in dit geval kunnen schrijven: mijn eigen verbruik afgezet tegen mijn totaal verbruik is ..... %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraBer
  • Laatst online: 26-05 18:48
Hallo,
Ik ben nieuw in dit forum.
Heb vorige week donderdag mijn 1e HW thuis batterij mogen ontvangen. Deze gaf veel problemen, geregeld E455 meldingen, meerdere keren per dag. Moeilijk bereikbare helpdesk die toezeggen zsm te reageren maar dat klopt niet..Gisteren direct na het weekend wel een reactie en ook adequate actie: binnen een dag weten ze de batterij om te wisselen!
Zojuist de nieuwe batterij geïnstalleerd, start status 48%, ivm het late uur vandaag alleen nog ontladen.
Alles lijkt prima in orde (groene LED’s), maar er valt me iets op: Max opladen staat ingesteld op 1600W i.p.v. 800W. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
En moet ik me zorgen maken bij zonsopkomst i.v.m. de mij bekende maximale waarde van 800W (immers maar 1 batterij)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FraBer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:44:
Hallo,
Heb vorige week donderdag mijn 1e HW thuis batterij mogen ontvangen. Deze gaf veel problemen, geregeld E455 meldingen, meerdere keren per dag. Moeilijk bereikbare helpdesk die toezeggen zsm te reageren maar dat klopt niet..Gisteren direct na het weekend wel een reactie en ook adequate actie: binnen een dag weten ze de batterij om te wisselen!
Zojuist de nieuwe batterij geïnstalleerd, start status 48%, ivm het late uur vandaag alleen nog ontladen.
Alles lijkt prima in orde (groene LED’s), maar er valt me iets op: Max opladen staat ingesteld op 1600W i.p.v. 800W. Heeft iemand een soortgelijke ervaring?
En moet ik me zorgen maken bij zonsopkomst i.v.m. de mij bekende maximale waarde van 800W (immers maar 1 batterij)?
De P1-meter heeft nog wat rest gegevens van de vorige batterij.
Maak hem even spanningsloos (uit slimme meter of splitter halen) en de boel wordt reset.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:58
FraBer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:44:
Hallo,
Dit is volgens mij eerder gezien. Je P1 meter telt je oude batterij nog mee volgens mij. Even de P1 resetten, batterij verwijderen uit de app zegmaar en opnieuw koppelen. Dan heb je weer 800W.

Zoiezo kan het geen kwaad want de omvormer in de batterij levert maximaal maar 800W, dus dat kan niet 1600W zijn straks :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FraBer
  • Laatst online: 26-05 18:48
hanev001 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:54:
[...]

De P1-meter heeft nog wat rest gegevens van de vorige batterij.
Maak hem even spanningsloos (uit slimme meter of splitter halen) en de boel wordt reset.
Bedankt, top tip, P1 meter spanningsloos gemaakt en weer ingestoken, àlles oké nu👌

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:57
Update van mijn kant.

29 Maart 4 PIB’s geinstalleerd.
Veel problemen gehad mbt PIB verbinding met de P1 (lees mijn eerdere posts maar)
Na veel opties proberen en een firmware update (P1 naar 6.0200), @HomeWizard_NL dank voor de assistentie.
Sinds 2 Mei geen enkele foutmelding gehad 🤞

Wat data:
Uit net opgenomen April ca. 1,2 kWh/dag,
Mei zit rond 0,6kwh/dag, idee dat de firmware update dit beter doet)
Efficientie 69%
‘s Morgens nog ca 50% gevuld (= op de groei gekocht 😃)

Vrijgeschakeld (3200 watt laden/ontladen).
Vangt vraag prima op (kookplaat/quooker/ovens/Quatt Duo).
Geen overdadig schakelen van relais.
Vulling en ontladen van batterijen gaat redelijk gelijk op.

Kortom tevreden, en dank aan de mede forum leden voor de tips

[ Voor 3% gewijzigd door MartindM op 13-05-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
MartindM schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:20:
Update van mijn kant.

29 Maart 4 PIB’s geinstalleerd.
Veel problemen gehad mbt PIB verbinding met de P1 (lees mijn eerdere posts maar)
Na veel opties proberen en een firmware update (P1 naar 6.0200), @HomeWizard_NL dank voor de assistentie.
Sinds 2 Mei geen enkele foutmelding gehad 🤞

Wat data:
Uit net opgenomen April ca. 1,2 kWh/dag,
Mei zit rond 0,6kwh/dag, idee dat de firmware update dit beter doet)
Efficientie 69%
‘s Morgens nog ca 50% gevuld (= op de groei gekocht 😃)

Vrijgeschakeld (3200 watt laden/ontladen).
Vangt vraag prima op (kookplaat/quooker/ovens/Quatt Duo).
Geen overdadig schakelen van relais.
Vulling en ontladen van batterijen gaat redelijk gelijk op.

Kortom tevreden, en dank aan de mede forum leden voor de tips
Dit is helemaal perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:34
Mikage schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:40:
[...]

Ja, en nee. Ik ben geïnteresseerd in mijn totaal verbruik. In wat ik alsnog moet inkopen bovenop wat mijn eigen verbruik is.

Van dat totaal is de opbrengst zonnepanelen minus teruglevering+ inkoop dan een percentage. Vandaar dat mijn berekening zo gedaan wordt. Ik ben het er mee eens dat er spraakverwarring kan zijn en de begrippen door elkaar lopen.

Beter had ik in dit geval kunnen schrijven: mijn eigen verbruik afgezet tegen mijn totaal verbruik is ..... %.
Misschien is 'percentage zelfvoorziening' wel een betere term, en een percentage dat we zouden moeten proberen te verhogen. Eigen verbruik, als in percentage van de totale productie, vind ik minder interessant.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
naffffffffff schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:40:
[...]

Misschien is 'percentage zelfvoorziening' wel een betere term, en een percentage dat we zouden moeten proberen te verhogen. Eigen verbruik, als in percentage van de totale productie, vind ik minder interessant.
Home Assistant gebruikt de termen "zelf verbruikte zonne-energie" en "zelfvoorziening". Deze dekken de lading perfect denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6xRKHhzkxIUdanCncbPfBi7vpw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/smrucY98FSXIhz1X630oqnki.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:11
nekton80 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:13:
Mond op mond dat doe je bij de EHBO hé ;-)
Pagina: 1 ... 103 ... 149 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.