Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
@Devke is dit nu aan het testen in de beta. Waarschijnlijk als het naar productie gaat heb je direct een panklare oplossing. Als hij hem post ;)
JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:14:
Vandaag drie uur lang negatieve all-in kWh-prijzen, en ook niet zo zuinig ook. Ik heb in Home Assistant een automation lopen die mijn
SolarEdge omvormer terugregelt naar nul bij negatieve prijzen. Als ik de mogelijkheid heb, laat ik ook de vaatwasser lopen, doe een paar wassen, en laad de EV's op.

De SolarEdge-automation heb ik echter nu uitgeschakeld, want als ik dat doe gaat de HW-batterij zich ontladen, en dat is ook niet echt zinvol.

Fingers crossed maar dat het lokaal aansturen van de HW-accu vanuit HA, al was het maar "pauzeren", snel naar productie komt. Met een dynamisch contract is dat echt heel zinvol.

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:42
bing69 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:35:
Na drie dagen gebruik.

Hoe bevalt de Batterij?? Niet slecht hij doet wat hij moet doen. Capaciteit had wat groter mogen zijn. Zo tegen 3 uur in de nacht is hij leeg. Een tweede batterij zou welkom zijn maar kostbaar en in de winter weer overbodig. Zoals je kunt zien is mijn verbruik nu in 24 uur zo’n 1,5 KwH. Heb ik een redelijk hoog sluipverbruik met 2 diepvriezers, 2 raspberry Pi’s, Nas etc etc. Als straks de Airco aan gaat dan ben ik bang dat het zo afgelopen is...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan mij niet voorstellen dat een paar Raspberry Pi's zo veel uitmaken.

Misschien toch even op sluipverbruik jacht met een paar slimme stekkers?

Aan de andere kant is een extra PiB onder de streep misschien weer goedkoper dan onzuinige apparaten vervangen. Ik zit hier zelf ook nog met een paar iets oudere apparaten die ik zou kunnen vervangen door de allerzuinigste nieuwe versies, maar de business is er niet met een dak vol panelen.

De airco's kan je eventueel overdag wat harder laten werken bij een overschot zodat ze na zonsondergang uit kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45
EVfan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:38:
[...]

@JeroenH
Ik zet, naast automatisch uitschakelen van de SolarEdge omvormer, tijdens EV laden met zulke lage dynamische kWh prijzen de PiB’s op handmatig laden. Ca. 3 uur van leeg naar vol, precies de duur van de negatieve kWh tarieven vandaag. En dan leeg je niet de PiB in de EV, en geld toe voor een volle accu.
Om 12 uur is mijn PiB echter al vol :) Plus, ik wil dat allemaal niet handmatig hoeven doen. Ik wil het kunnen bouwen in HA en er niet meer naar omkijken*

Plus plus, mijn autistische kant vindt het moeilijk dat HA het verschil niet weet tussen elektriciteit uit de zonnepanelen die de batterij in gaat, en elektriciteit uit het stroomnet die de batterij in gaat. Althans, dat verschil ziet hij bij het laden wel, maar als de batterij zich vervolgens ontlaadt dan telt ook opgeslagen netstroom mee voor het percentage Self-suffiency. Als ik hiermee aan de gang wil zal ik dat moeten laten gaan :P

* Al zit ik dan natuurlijk om de haverklap te kijken in HA hoe het gaat, dat dan weer wel ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:41:
@Devke is dit nu aan het testen in de beta. Waarschijnlijk als het naar productie gaat heb je direct een panklare oplossing. Als hij hem post ;)

[...]
Ja hoor. Als de versie naar productie gaat wil ik de yaml wel posten en beschrijven hoe je e.a. werkend krijgt. Batterij gaat dan automatisch laden op de goedkoopste uren. 3 in mijn geval. Hint..... cheapest hour integratie nodig. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat ik nu ook heb lopen is een automatisering die batterij iedere morgen om 8 uur standby zet. Dit wil ik nog zo maken dat hij kijkt naar p1 waardes maar voor de testcase is dit even prima.

8 uur draaien we hier al wel weer gelijk qua opwek en verbruik in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_rbg4WQvlIIIMhL0UI1mGap3QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuWy0ZXJTLBJ7BUKrIhPPfWj.jpg?f=fotoalbum_large

Vol automatisch dus. Geen wifi afkoppelen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:46
Hi allen,
De 2 accu’s werken perfect werken, er staan er nog twee in bestelling.
Ik ben blij met alle acties van HW voor verbeteren van de firmware en bugs eruit halen.
Zoals ik het zie is het veel stabieler dan bij de start en blijft dat beter worden.
Nu komt bij mij de behoefte aan sturing, dat zit nu in de beta.

Ik heb echter nog geen HA of Homey. Ik wil een combi maken tussen batterijen aansturen en het vermogen van mijn goodwe omvormers aansturen.
Zijn er nu al tips te geven voor HA of Homey te gaan (mede gericht op de integratie van de PIB’s?)
En heeft iemand een tip waar ik meer info over aansturen goodwe omvormer kan vinden? (Wat meer of topic maar heeft relatie met de pib om alles in een systeem aan te sturen). Gister gezocht maar nog geen goede bron gevonden.

Ps ik ken de discussies wel of niet zonnepanelen knijpen of uitzetten, in mijn situatie is het voordeligste om vanaf een bepaald moment teruglevering te beperken, knijpen dus en niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18
Na drie dagen gebruik.

Hoe bevalt de Batterij?? Niet slecht hij doet wat hij moet doen. Capaciteit had wat groter mogen zijn. Zo tegen 3 uur in de nacht is hij leeg. Een tweede batterij zou welkom zijn maar kostbaar en in de winter weer overbodig. Zoals je kunt zien is mijn verbruik nu in 24 uur zo’n 1,5 KwH. Heb ik een redelijk hoog sluipverbruik met 2 diepvriezers, 2 raspberry Pi’s, Nas etc etc. Als straks de Airco aan gaat dan ben ik bang dat het zo afgelopen is...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb 3xPiB in de ochtend 75%leeg.
Heb Homey, Home Assistant, Nas (stanby voornamelijk), 2x koel/vries combi, veel domotica, 3x ap/switch en router.
Daarnaast zal ik nog wel wat vergeten zijn.
maar verbruik tussen 70w en 190w in de nacht.
Straks airco's door laten lopen in de nacht dan worden de accu's wat meer leeg getrokken.
In de winter warmtepomp erbij aan dan houden 3 accu's het niet vol de hele nacht.
Accu's zijn nu net weer vol zo rond 9.00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-06 21:33
SpikeHome schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Ik heb 3xPiB in de ochtend 75%leeg.
Heb Homey, Home Assistant, Nas (stanby voornamelijk), 2x koel/vries combi, veel domotica, 3x ap/switch en router.
Daarnaast zal ik nog wel wat vergeten zijn.
maar verbruik tussen 70w en 190w in de nacht.
Straks airco's door laten lopen in de nacht dan worden de accu's wat meer leeg getrokken.
In de winter warmtepomp erbij aan dan houden 3 accu's het niet vol de hele nacht.
Accu's zijn nu net weer vol zo rond 9.00
In de ochtend 75% leeg .... en nu net weer vol zo rond 9.00 ? in de ochtend? Mag je even uitleggen svp.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Capaciteit had wat groter mogen zijn. Zo tegen 3 uur in de nacht is hij leeg. Een tweede batterij zou welkom zijn maar kostbaar en in de winter weer overbodig. Zoals je kunt zien is mijn verbruik nu in 24 uur zo’n 1,5 KwH. Heb ik een redelijk hoog sluipverbruik met 2 diepvriezers, 2 raspberry Pi’s, Nas etc etc. Als straks de Airco aan gaat dan ben ik bang dat het zo afgelopen is...
Dit had je in principe van tevoren al kunnen weten. Het is erg belangrijk om je verbruikspatroon te kennen voordat je tot selectie en aanschaf van een thuisaccu overgaat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
henkzelf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:11:
[...]

In de ochtend 75% leeg .... en nu net weer vol zo rond 9.00 ? in de ochtend? Mag je even uitleggen svp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQnuPCA_PhUhlUE_ayty2e7scOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGctmJoofmR6vy0zZs1U18Vp.jpg?f=fotoalbum_large

Zo duidelijk :)

Heb 31 panelen dus lever snel veel vermogen.
3 accu's en daar 25% van, al zie ik dat ze vanochtend maar 79% leeg waren.
2 accu's waren74% vol en 1 accu 88% volgens HA

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
BKK schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:24:
Ik lees veel berichten over speculaties en aannames. Ik wil mij beperken tot delen van feiten/info , positief en/of negatief.
Feit bij mij is twee geleverde pib’s met beide drie E foutcodes en 10cicli en 22cicli op de teller . Aangezien dit bij twee batterijen is vind ik dit wel teleurstellend van een product van die prijs. Ik heb HW hierover bericht en ga er van uit dat het maandag opgelost wordt door twee nieuwe (zonder veel cicli). Ik zal begin volgende ook aangeven hoe dit alles met HW is gegaan in dit topic. Dat kan dan voor hun weer positieve reclame zijn of negatieve. Het is aan HW om te laten zien waar ze voor staan. To be continued
Ben het helemaal met je eens.
Ik ben zelf heel tevreden over de PiB die ik geleverd heb gekregen eind februari.
Gelukkig nog steeds niks van foutmeldingen of gedoe mee gehad.

Maar in jouw positie zou ik ook "not amused" zijn en los van bij HW zelf ook juist andere bronnen van informatie gaan zoeken, zoals dit topic. En een ervaring delen, feiten delen en vragen stellen is mijn inziens alleen maar goed.
Tuurlijk moet dat op een nette manier, maar volgens mij doen jij en de meesten dat hier ook wel. En dat er enige frustratie kan blijken uit dat delen als het gewoon nog niet doet wat het moet doen, vind ik ook wel logisch hoor.

Mijn destijds nieuwe auto had ook een paar kuren toen ie "net uit de doos kwam" en dan heb je het over een substantieel hogere investering dan de pib. Reken maar dat ik ook niet blij was en zelf ook op onderzoek uitging en niet alleen maar blind op de uitleg en oplossingen van de garage wilde vertrouwen.
En als uiteindelijk de oplossing overeenkomt met wat je zelf (via fora of ervaringen anderen) ook hebt gevonden, voel je je daardoor alleen maar meer zeker van je zaak. En dat geeft ook weer wat rust.

En HW mag best even goed uitleggen hoe het zit of gegaan is in jouw geval. Daar heb je als consument ook recht op. Een klacht is een kans voor een bedrijf. Om te laten zien dat je je klant serieus neemt en je waarde hecht aan je reputatie.
Ben benieuwd wat hun reactie is, dus fijn als je dat nog gaat delen tzt.
Succes in ieder geval, hopelijk wordt het snel opgelost en laat HW zich van zijn beste kant zien, ondanks de giga drukte die ze kennelijk doormaken nu.

Voor wat het waard is: hieronder hoe mijn accu werd afgeleverd.
0 cycli
47% opgeladen
3,3 kwh import
1,6 kwh export

Inmiddels 87 cycli verder zonder problemen dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTjY60BwaNmjMSQmra-0k29_EBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0WXcalKjXsgoZrT8xQ4Og5h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_WwvtvERw6BLUJM91B7Nkc9b4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A2HRO8V7BEBxnyUDnnZC2Mzc.png?f=fotoalbum_large
Batterij loopt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]

Eerlijk gezegd snap ik hem ook even niet (kan aan het tijdstip liggen 😜).

Je hebt in totaal 1.8 kWh geladen. Een volle PIB van 0 naar 100% is om en de nabij 2.8 kWh laden. Heb je dan niet een enorme overkill staan met 3 als je ze niet leeg krijgt en nu maar 1.8 hebt geladen tot vol? Ik ken je usercase niet hoor maar het viel me op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Devke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik hem ook even niet (kan aan het tijdstip liggen 😜).

Je hebt in totaal 1.8 kWh geladen. Een volle PIB van 0 naar 100% is om en de nabij 2.8 kWh laden. Heb je dan niet een enorme overkill staan met 3 als je ze niet leeg krijgt en nu maar 1.8 hebt geladen tot vol? Ik ken je usecase niet hoor maar het viel me op.
Nu heb je wat over maar als je overdag de airco gaat gebruiken dan heb je het nodig.
In de maanden maart ,april, september en oktober dan heb je ze wel nodig.
In de zomer maanden kan ik zat uit met 1 batterij maar in voorjaar en na jaar dan heb ik 2 batterijen nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 11-05-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:42:
[...]

Nu heb je wat over maar als je overdag de airco gaat gebruiken dan heb je het nodig.
In de maanden maart ,april, september en oktober dan heb je ze wel nodig.
In principe heb je nu als ik even kijken naar wat er bij geladen kan worden (3x2.8)-1.8 aan ruimte over. 6.6 kWh tov de 8.4 kWh die het zou kunnen kosten van 0 naar 100 voor alle 3. Vind ik wel fors maar wat ik zei ik ken de usercase niet. Misschien is er iets mis gegaan waardoor niet volledig leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:48
SpikeHome schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:31:
[...]

Als 2 accu's 74% vol zitten en 1 accu 88%vol dan zijn ze toch niet79% leeg?
Omis iik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
@Devke
Vooral voor en najaar/winter de capaciteit nodig.
Nu draait warmtepomp niet en de airco's ook niet.
Maar straks warmer en laat ik de airco's in de nacht door draaien dan gaan de accu's wel leeg.

@mike123
Ja de homwizzard app meld 79%
En dat klopt toch wel 74+74+88=236/3=78,6666 afgerond 79 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:30
JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:14:
Vandaag drie uur lang negatieve all-in kWh-prijzen, en ook niet zo zuinig ook. Ik heb in Home Assistant een automation lopen die mijn SolarEdge omvormer terugregelt naar nul bij negatieve prijzen. Als ik de mogelijkheid heb, laat ik ook de vaatwasser lopen, doe een paar wassen, en laad de EV's op.

De SolarEdge-automation heb ik echter nu uitgeschakeld, want als ik dat doe gaat de HW-batterij zich ontladen, en dat is ook niet echt zinvol.

Fingers crossed maar dat het lokaal aansturen van de HW-accu vanuit HA, al was het maar "pauzeren", snel naar productie komt. Met een dynamisch contract is dat echt heel zinvol.
Zet je solaredge niet op 0 maar 1% dan hoeft hij ook niet af te schakelen, spaart je relais in de omvormer mogelijk weer een beetje. En die 1% stook je zo op, 40w ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
CP1977 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Zet je solaredge niet op 0 maar 1% dan hoeft hij ook niet af te schakelen, spaart je relais in de omvormer mogelijk weer een beetje. En die 1% stook je zo op, 40w ofzo
Als ik hem via HA terugregel hoor ik geen relais in mijn omvormer schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:30
JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Als ik hem via HA terugregel hoor ik geen relais in mijn omvormer schakelen.
Dat doet die van mij wel als ik die op 0 zet, mogelijk een model ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik lees hier regelmatig over airco's en meerdere accu's nodig hebben in de zomer. Ik heb daar zelf ook een tweede accu voor in bestelling dat haal ik er nog wel een beetje uit. Maar ik zou wel eerst kijken wat nou echt het verbruik in de donkere uren ervan is. Ik kom zelfs in de echte warme plaknachten niet aan veel meer dan 1 a 1,5 kWh extra verbruik dan. Koelen met moderne airco's is echt heel efficient. Om daar 6 kWh uit te trekken lijkt me behoorlijk lastig.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
ArthurMorgan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:57:
Ik lees hier regelmatig over airco's en meerdere accu's nodig hebben in de zomer. Ik heb daar zelf ook een tweede accu voor in bestelling dat haal ik er nog wel een beetje uit. Maar ik zou wel eerst kijken wat nou echt het verbruik in de donkere uren ervan is. Ik kom zelfs in de echte warme plaknachten niet aan veel meer dan 1 a 1,5 kWh extra verbruik dan. Koelen met moderne airco's is echt heel efficient. Om daar 6 kWh uit te trekken lijkt me behoorlijk lastig.
ik heb 3 airco's
+ een warmtepomp voor het warm water

dus iedereen zijn situatie is anders.
En ik hoef het niet terug te verdienen.
Ik zie het als comfort en dat kost geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
CP1977 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Dat doet die van mij wel als ik die op 0 zet, mogelijk een model ding.
Ik heb het net nog even uitgeprobeerd voor alle zekerheid, het is alweer een tijdje geleden dat ik het ingeregeld heb. Geen klik. Ik heb een SE3680H, uit deze serie maar zonder display.

Overigens hoor ik de omvormer 's ochtends vroeg of 's avonds wel eens klikken als bij begint/stopt met leveren, dus hij heeft wel iets van een relais. Maar die spreekt hij kennelijk niet aan bij softwarematig terugregelen naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:57:
Je moet ook naar vermogen lijken. Het gebruik in kwh per dag hoeft niet heel hoog te zijn als ze met tussenpozen draaien. Maar als ze tijdens het draaien wel een hoog vermogen trekken en je wilt dat afdekken loop je snel tegen de 800w grens aan per batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-06 21:33
SpikeHome schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:25:
@Devke
Vooral voor en najaar/winter de capaciteit nodig.
Nu draait warmtepomp niet en de airco's ook niet.
Maar straks warmer en laat ik de airco's in de nacht door draaien dan gaan de accu's wel leeg.

@mike123
Ja de homwizzard app meld 79%
En dat klopt toch wel 74+74+88=236/3=78,6666 afgerond 79 dus
@mike123 leuke spraakverwarring. Standje 79% is dus maar 21% te laden.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:39

aip

henkzelf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:21:
[...]

@mike123 leuke spraakverwarring. Standje 79% is dus maar 21% te laden.
Exact. 79% vol zou een logischer omschrijving zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-06 09:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnpbrcYEn8f7Z9eXN5D5DvUI05A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3klfYbqx3309WWpe8JXKD6jA.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker dan, prijzen zijn negatief, maar ik kan de batterij niet op oplaadstand zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
Ja voor 79% leeg inderdaad of voor 79% vol hmm bedoelde dus dat er nog 79% in zat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-06 15:53
naffffffffff schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:04:
[Afbeelding]

Lekker dan, prijzen zijn negatief, maar ik kan de batterij niet op oplaadstand zetten.
Wifi niet op orde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:44
Hahahaha.
Ja, weer een user error denk ik ;)

[ Voor 29% gewijzigd door frankjacobsen op 11-05-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:46
Hoe gaat dat nu met de HW thuisbatterij en de op dit moment zwaar negatieve elektriciteitsprijs?
Omvormer is door de leverancier op afstand uitgeschakeld, prijs van een kWh is op dit moment - €0,40 per kWh. Afname is nu dus gewenst. Zou zonde zijn dat de HW thuisbatterij nu dus gaat ontladen. Zet HW het leveren op dit soort momenten uit?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MichielFRL schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:14:
Hoe gaat dat nu met de HW thuisbatterij en de op dit moment zwaar negatieve elektriciteitsprijs?
Omvormer is door de leverancier op afstand uitgeschakeld, prijs van een kWh is op dit moment - €0,40 per kWh. Afname is nu dus gewenst. Zou zonde zijn dat de HW thuisbatterij nu dus gaat ontladen. Zet HW het leveren op dit soort momenten uit?
Nee, de batterij werkt op NOM

Je zal dus zelf actie moetn ondernemen bv onderbreken Wifi, om de batterij uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:51
hanev001 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Nee, de batterij werkt op NOM

Je zal dus zelf actie moetn ondernemen bv onderbreken Wifi, om de batterij uit te schakelen.
@MichielFRL
Of gewoon handmatig laden, geld toe, en de batterij wordt niet geleegd in de auto.
Als de beta versie straks wordt uitgerold is er een optie om de batterij in zulke gevallen (hopelijk ook in de app) standby te zetten.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:29
Ja, hoor gooi die bèta maar live. Vanmorgen de auto al aan de stekker. (Heb zo’n oma ding, dus gaat niet hard) Batterij leeg getrokken. Was gedraaid. Nu de droger aan, en de batterij op handmatig laden. Ondanks dat de zonnepanelen nog op vol vermogen staan wordt er nog 4,4kW van het net getrokken. Dat gaat heel leuk werken zoda wij dat kunnen automatiseren. 🤑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Laatst online: 11:48
Is ergens beschreven wat die beta api versie kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Oh, maar dat is gewoon v2, staat nergens dat dat een beta api is, behalve dan voor de P1 meter, maar in v2 zit helemaal niets voor de P1. Daarom heet deze ook /api/batteries...

API's kunnen 'live' verschillende versies hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
Ik zit in de beta. P1 stuurt de batterijen aan via de eerder gelinkte beta API.

“Requires firmware 6.0200 or later (in beta)”
bixobie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:50:
Oh, maar dat is gewoon v2, staat nergens dat dat een beta api is, behalve dan voor de P1 meter, maar in v2 zit helemaal niets voor de P1. Daarom heet deze ook /api/batteries...

API's kunnen 'live' verschillende versies hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Raar verhaal dit. Dat doet de P1 meter sowieso al? Daar is dat ding voor....

Maar die v2 api die daar staat, is dus een beta versie? Dan mogen ze eea wel eens wat duidelijker documenteren. Ik lees dat daar niet. Zal wel aan mij liggen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:41
bixobie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:12:
Raar verhaal dit. Dat doet de P1 meter sowieso al? Daar is dat ding voor....

Maar die v2 api die daar staat, is dus een beta versie? Dan mogen ze eea wel eens wat duidelijker documenteren. Ik lees dat daar niet. Zal wel aan mij liggen dan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eLPkE_V7_wlXK1TQJu2DmLQdSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6HLgChijmT5xQZXZaMh4lY0.jpg?f=fotoalbum_large

Best duidelijk toch 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Nee, ik zie alleen dat dit api v2 is. Nergens staat dat v2 zelf een beta versie is.

Er staat alleen een paarse ballon boven met iets over de p1 meter waar dan een beta versie van nodig is, terwijl de api letterlijk /api/ batteries heet.

Nogmaals, in de api wereld kun je meerdere versies van een api tegelijk in de lucht hebben. V2 betekent NIET dat dit beta is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DCSBL
  • Nu online
bixobie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:49:
Nee, ik zie alleen dat dit api v2 is. Nergens staat dat v2 zelf een beta versie is.

Er staat alleen een paarse ballon boven met iets over de p1 meter waar dan een beta versie van nodig is, terwijl de api letterlijk /api/ batteries heet.

Nogmaals, in de api wereld kun je meerdere versies van een api tegelijk in de lucht hebben. V2 betekent NIET dat dit beta is.
Hier is het aangegeven: https://api-documentation...docs/introduction#devices

Als je het echt onduidelijk vind dan horen we graag wat je anders zou willen zien. Daarom hebben we de de code voor de documentatie openbaar gehouden. Je bent altijd vrij om feedback te geven. Het is de eerste keer dat we horen dat het onduidelijk is welke versie wanneer actief is, dus je kant helpen om dit te verbeteren. Dit kan via https://github.com/homewi...adme-ov-file#contributing

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 17:36
Mikage schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:54:
Vraagje: Ik ga binnenkort wat langere tijd op vakantie, dus dan is het thuisverbruik aanmerkelijk minder.

Wat is wijsheid bij 2 Homewizard PIB's? Ze allebeide gewoon laten draaien en ze de hele vakantie periode minder dan de helft ontladen per dag. Of er eentje uitschakelen en de ander belasten met het dan nog aanwezige thuisverbruik.

Ze draaien alletwee sinds half maart. en ik heb er werkelijk geen omkijken naar. Ze doen het gewoon. En dat wou graag zo laten. Maar als het kwaad kan om ze op "halve" kracht te laten werken, dan wil ik dat natuurlijk wel graag weten.
Zou gewoon kijken wat normaal verbruik is per dag als er iemand thuis is en/of niet en een onderbouwde beslissing nemen. Als iets stuk gaat hopelijk niet het internet zodat je kan corrigeren waar nodig.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
@Tebbie ik kreeg van homey een melding van update Homewizard app.
Hierna direct getest of de stuur flows voor P1 werkte.
Maar ik krijg nog steeds dezelfde melding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ8FhNpB7busoLH63WMxHnfECl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FWW6p5uvbe8UJdlhUREDS5Ki.png?f=fotoalbum_large

Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:45

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

GL007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:05:
@Tebbie ik kreeg van homey een melding van update Homewizard app.
Hierna direct getest of de stuur flows voor P1 werkte.
Maar ik krijg nog steeds dezelfde melding [Afbeelding]

Hoe nu verder?
Stuur mij ff een diagnose rapportje dan kan ik je log zien. Ik neem aan dat je P1 firmware 6.0200 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Tebbie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:43:
[...]

Stuur mij ff een diagnose rapportje dan kan ik je log zien. Ik neem aan dat je P1 firmware 6.0200 hebt?
97037C29 Diagnose code
Verder heb ik de laatste bèta versie 060201
Verder heb gezien dat je op de knop van P1 moest drukken om de koppeling met homey tot stand te brengen. Hierna werd P1 zichtbaar in homey.

[ Voor 20% gewijzigd door GL007 op 11-05-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Devke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:46:
[...]

In principe heb je nu als ik even kijken naar wat er bij geladen kan worden (3x2.8)-1.8 aan ruimte over. 6.6 kWh tov de 8.4 kWh die het zou kunnen kosten van 0 naar 100 voor alle 3. Vind ik wel fors maar wat ik zei ik ken de usercase niet. Misschien is er iets mis gegaan waardoor niet volledig leeg zijn.
Op dit moment heb ik 1 batterij en de tweede is in bestellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb het net nog even uitgeprobeerd voor alle zekerheid, het is alweer een tijdje geleden dat ik het ingeregeld heb. Geen klik. Ik heb een SE3680H, uit deze serie maar zonder display.

Overigens hoor ik de omvormer 's ochtends vroeg of 's avonds wel eens klikken als bij begint/stopt met leveren, dus hij heeft wel iets van een relais. Maar die spreekt hij kennelijk niet aan bij softwarematig terugregelen naar nul.
Bij het opstarten controleert de inverter op zogeheten lekstromen. M.a.w. er wordt door de inverter gecontroleerd of de installatie nog elektrisch veilig is. Dat zijn de schakelende relais die je hoort.

Hoe het softwarematig knijpen van inverters werkt is niet in een paar regels uit te leggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

frankjacobsen schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:46:
[...]

Een topic is om ervaringen uit te wisselen; positieve en negatieve. Helaas merk ik dat in dit topic de negatieve ervaringen al snel worden gebagatelliseerd. De E4##’s vliegen je om de oren, maar daar mogen we geen conclusies uit trekken; P1 connectie met de batterij is niet stabiel maar het ligt aan de setup van de gebruiker, etc etc. Voor een plug and play batterij zijn er wel heel veel variabelen die niet lekker lijken te lopen, en een topic als dit zou juist een bron van info moeten zijn voor HW om dat te monitoren en te verbeteren.
Jazeker maar lang niet bij iedereen en hier lijkt het net of iedereen die negatieve ervaringen heeft, Het wordt enorm opgeblazen en dat is niet nodig, net als jij nu hierboven ook weer doet, doe dat gewoon niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:27
Winkiller schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Jazeker maar lang niet bij iedereen en hier lijkt het net of iedereen die negatieve ervaringen heeft, Het wordt enorm opgeblazen en dat is niet nodig, net als jij nu hierboven ook weer doet, doe dat gewoon niet.
Ik heb HW PIB wel pas 11 dagen, maar:

1. Het kwam keurig verpakt op de afgesproken tijd bij mij binnen.
2 .Geen krassen.
3. Geen P1 problemen.
4. Geen foutmeldingen.
5. Werkt goed samen met Sessy, geen enkel probleem.
6. Geen WIFI problemen

Kortom, dat ding voldoet geheel aan mijn verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Ik zou de foto's nog sturen. Net weer thuis, dus wat laat, maar hierbij de kast zoals hij met krassen hier werd bezorgd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwoG3Svol91dZwXN2LMaVvqb-VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqsAnE2FyiAjXqGolvxFlKh2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMOsv9PkqRQX8E_h86AVVckYWKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW6y7OEKYVRBEOwPTOHi3zc6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil geen zeurpiet zijn, maar dit is gewoon niet juist. Maar goed, gemeld aan de chatbot, ik wacht even af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De PIB en negatieve stroomprijzen. Ik zag wat dingen voorbij komen in het topic.

De praktijk hier met de beta versie op de p1 meter. De batterij ging vanmorgen automatisch in de standby stand. Stroom leveren aan het net daar de prijzen daar wat leuker zijn en er negatieve prijzen opkomst waren. Geregeld in een simpele automatisering om het te testen. So far so good. Vanmiddag om 12 uur doken de prijzen flink in de min. Reactie van de PIB? Vol laden. Ook automatisch. Met een automatisering gemaakt. Vol gaat de PIB sws in de standby stand. Zonnetje is onder. Middels een simpele automatsering om het te testen staat deze nu weer NOM te draaien tegen tarieven die dezelfde getallen hebben als vanmiddag maar nu met een + ervoor.

Hoe bizar een dergelijke dag op dynamische tarieven kan verlopen zie je in onderstaand plaatje. Netto 4,1 kWh afgenomen en heeft precies 5 euro opgeleverd. Bizar. De PIB? 60 ct toegekregen op een volle lading. Nu NOM de nacht door. Ik puzzel door...... de PIB moet terug te verdienen zijn >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va-Dis13tQmVx6m6UIXSFLxleNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/euzAAF0hcZdZzlnlYdZhptM8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 11-05-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

aip schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:36:
Ik wil geen zeurpiet zijn, maar dit is gewoon niet juist. Maar goed, gemeld aan de chatbot, ik wacht even af.
Even speculeren over je witte krassen, weet je zeker dat je niet tegen die witte muur hebt gestoten met neerzetten en er pas achter kwam toen je de batterij omdraaide ?

_O- >:)

Hopelijk heb je ook gemeld dat je batterij al meerdere cycli had dan 1 bij binnenkomst / installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:53
Je bent geen zeurpiet, dit lijkt me een valide klacht.

Ben hier net verhuisd. Nieuwe lege groep uitgezocht. P1 meter omgeprikt in de nieuwe slimme meter en de batterij een mooi plekje gegeven. Amper tien minuten en hij stond weer te draaien, dankzij de fijne ‘wijzig wifi’ functie.

Ben benieuwd hoe hij omgaat met de quooker, ik zie twee piekjes PiB ontladingen in de nacht, geen pulserende korte stoten opwarming zoals ik in dit topic een paar keer heb gelezen.

Na een paar dagen flink sjouwen en klussen merk ik wel dat die 20kg van de HM PiB me niks meer doen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Winkiller schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:50:
[...]

Even speculeren over je witte krassen, weet je zeker dat je niet tegen die witte muur hebt gestoten met neerzetten en er pas achter kwam toen je de batterij omdraaide ?

_O- >:)

Hopelijk heb je ook gemeld dat je batterij al meerdere cycli had dan 1 bij binnenkomst / installatie.
Heul zeker. Ik werd al wat wantrouwig toen ik het afwijkende tape op de doos zag.... vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

EvaluationCopy schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:50:
Je bent geen zeurpiet, dit lijkt me een valide klacht.

Ben hier net verhuisd. Nieuwe lege groep uitgezocht. P1 meter omgeprikt in de nieuwe slimme meter en de batterij een mooi plekje gegeven. Amper tien minuten en hij stond weer te draaien, dankzij de fijne ‘wijzig wifi’ functie.

Ben benieuwd hoe hij omgaat met de quooker, ik zie twee piekjes PiB ontladingen in de nacht, geen pulserende korte stoten opwarming zoals ik in dit topic een paar keer heb gelezen.

Na een paar dagen flink sjouwen en klussen merk ik wel dat die 20kg van de HM PiB me niks meer doen.
Quooker pieken zie ik hier ook. PiB reageert daar net te laat op, helaas. Dat geeft 0,2 kWh per nacht aan verbruik op van het net. Het zal wel, nom hoeft van mij niet echt nomnom nom te zijn. Als het maar close is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:04
aip schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Quooker pieken zie ik hier ook. PiB reageert daar net te laat op, helaas. Dat geeft 0,2 kWh per nacht aan verbruik op van het net. Het zal wel, nom hoeft van mij niet echt nomnom nom te zijn. Als het maar close is.
Zet er een HW socket tussen en hem 's nachts uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Polvo176 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Zet er een HW socket tussen en hem 's nachts uit.
Da's wel een idee ja. Eerst maar eens kijken hoe HW met deze PiB omgaat, maar als dat gerust stelt, zou dat zo maar eens een goed plan kunnen zijn. Dank.

/Hoewel ik wel om 5.45u altijd het eerste kopje thee uit de Q haal. Daar wil ik dan ook weer niet op wachten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door aip op 11-05-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:04
aip schreef op zondag 11 mei 2025 @ 21:12:
[...]

Da's wel een idee ja. Eerst maar eens kijken hoe HW met deze PiB omgaat, maar als dat gerust stelt, zou dat zo maar eens een goed plan kunnen zijn. Dank.

/Hoewel ik wel om 5.45u altijd het eerste kopje thee uit de Q haal. Daar wil ik dan ook weer niet op wachten ;)
Ja, op tijd weer aanzetten, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik heb er een tussen zitten, niet zozeer om te besparen maar meer om nul op de meter te houden.
Het scheelt mij 0,1 kWh per dag, niet schokkend, maar wel genoeg om de socket in 3 jaar terug te verdienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-06 17:29
Hier drie HW-PIB's.
Inmiddels hebben ze alle drie 45 rondjes gedraaid, met 1x een E305 error (mogelijk net-frequentie probleem), wat na de laatste update ook niet meer is voorgekomen.

De PIB's zijn inmiddels vandaag alweer geruime tijd vol en daarnaast is er ook nog weer € 10,-- in het salderingspotje gestopt.
Werkt hier prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 23:14

The_Scarabial

MTB for life!

Zit hier ook met enige interesse te lezen, heb sinds kort een P1 meter en heb daardoor inzicht in het standby verbruik gekregen deze staat op ruim 2 kWh per dag, dus dat zou betekenen dat 1 PiB voldoende zou moeten zijn om iig het standbyverbruik over het hele jaar naar 0 te kunnen krijgen, klopt mijn redenatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Voor zonnige dagen waarop de batterij aan het einde van de dag vol is zou dat kunnen kloppen, maar in NOM mode heb je dat niet het hele jaar - tenzij je een enorme overmaat aan zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:45

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

GL007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:18:
[...]

97037C29 Diagnose code
Verder heb ik de laatste bèta versie 060201
Verder heb gezien dat je op de knop van P1 moest drukken om de koppeling met homey tot stand te brengen. Hierna werd P1 zichtbaar in homey.
Is verkeerde diagnose knop. Je moet die van de Homewizard app in Homey zelf hebben, ik zie namelijk niets in mijn developer portal waar alle diagnose meldingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Klein beetje off-topic, maar wat is nu het Advies van plug-in panelen in combinatie met een HW PiB (op andere groep)

Kan dat gewoon of beter van niet?

Situatie is dat ik een nieuwbouw vrije sector huurwoning, en woon in een hoekwoning. Er liggen 7 panelen op het dak a 350kw per stuk, maar iemand heeft het geniale idee gehad bij de bouw om ze in noord-zuid opstelling te leggen; 4 op het Noorden, 3 op het zuiden.

Op dit moment krijg ik de PiB nog niet geheel vol in een dag, gister de 86% aangetikt, vandaag iets lager.

Aangezien het een huurwoning betreft is het niet zo handig om meer op het dak te leggen aangezien de woning niet mijn eigendom is, ik zat er dus aan te denken om misschien twee panelen met stekker op de schuur te leggen.
Er is stroomaansluiting in de schuur, andere groep als waar de panelen op zitten die op het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Tebbie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:02:
[...]

Is verkeerde diagnose knop. Je moet die van de Homewizard app in Homey zelf hebben, ik zie namelijk niets in mijn developer portal waar alle diagnose meldingen komen.
De diagnose 14c55586-50a9-46f1-a054-4d2dd1b8e9b1
Sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-06 14:28
gise schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:47:
Klein beetje off-topic, maar wat is nu het Advies van plug-in panelen in combinatie met een HW PiB (op andere groep)

Kan dat gewoon of beter van niet?

Situatie is dat ik een nieuwbouw vrije sector huurwoning, en woon in een hoekwoning. Er liggen 7 panelen op het dak a 350kw per stuk, maar iemand heeft het geniale idee gehad bij de bouw om ze in noord-zuid opstelling te leggen; 4 op het Noorden, 3 op het zuiden.

Op dit moment krijg ik de PiB nog niet geheel vol in een dag, gister de 86% aangetikt, vandaag iets lager.

Aangezien het een huurwoning betreft is het niet zo handig om meer op het dak te leggen aangezien de woning niet mijn eigendom is, ik zat er dus aan te denken om misschien twee panelen met stekker op de schuur te leggen.
Er is stroomaansluiting in de schuur, andere groep als waar de panelen op zitten die op het dak liggen.
Staat los van elkaar als het een andere groep is. Lijkt mij geen probleem. Ik heb ook nog een paneeltje 375Wu op ons tuinhuis liggen.

Vandaag 1,78 kWh... nice;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1kUkuqGz7Rn5v8Kml6YycgjgE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H0m9AJqY2otKvwYZG25JnH1.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Even een simpel vraagje. Verbetert de WiFi prestatie van de P1 meter als je deze een eigen voeding geeft i.p.v. prik uit de slimmemeter trekken? (Hoger zendvermogen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Apenkooi schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:00:
Even een simpel vraagje. Verbetert de WiFi prestatie van de P1 meter als je deze een eigen voeding geeft i.p.v. prik uit de slimmemeter trekken? (Hoger zendvermogen?)
Ja en wel een voeding gebruiken die redelijk ruisvoren is. Geen oud model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
GL007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:02:
[...]

Ja en wel een voeding gebruiken die redelijk ruisvoren is. Geen oud model
Mooi, want als ik nu in Homey naar het WiFi inzicht kijk is het signaal niet heel strak.
(De spike naar beneden is software update AP)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1H_8lZoa8vYW1PqdXdObsq9C_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SfhG7R7Ee1yWLrQZNtlfRvKZ.png?f=fotoalbum_large

De WIFi van de kilowattuurmeter die in de zelfde kast zit is nagenoeg een rechte lijn. Vanmiddag eens naar de bouwmarkt voor een kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:40
gise schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:47:
En dan hoop ik dat ze parallel zijn geschakeld tussen de noord en zuid panelen? Wat een rare opstelling... Maar het zou ruim voldoende moeten zijn voor 1 PiB, normaliter.
De 3 op het zuiden moeten op dagen als gisteren bijna de hele dag wel 1000W kunnen leveren. Genoeg om de PiB vol te krijgen binnen 5 uur +/-. Als de noordelijke panelen wat wattage in de ochtend en middag leveren had dit sochtends moeten beginnen gok ik.
Wellicht even advies vragen in het zonnepaneel topic, maar welke dronkenlap deze panelen heeft aangelegd... :P
Tenzij dit óók (bij vermoeden) niet goed is gedaan, horen de panelen op je dak op hun eigen groep te zitten en kan je gewoon plug-in panelen gebruiken op je schuur. Maar wat wel dan een advies is, is om de PiB op een andere groep te zetten dan deze plug-in panelen als deze panelen relatief veel kunnen opwekken (maar volgens mij zijn Plug-in panelen ook gelimiteerd tot 800W?)

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Grappig. Mijn batterij heeft momenteel SOCdrift. Er wordt nu bijgeladen met 75 Watt, terwijl er meer dan 800 beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:49:
Grappig. Mijn batterij heeft momenteel SOCdrift. Er wordt nu bijgeladen met 75 Watt, terwijl er meer dan 800 beschikbaar is.
Das apart. Ook de 1e keer dat ik het hier lees in. Niet de SoC drift maar wel hoe de batterij er mee omgaat. SoC drift correctie gestart voor teruglevering voldoende was neem ik aan?

Edit:
@gielz is aan het testen of hij de batterij wat eerder kan laten stoppen met ontladen. Voorkomen van de SoC drift. Beta test.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 12-05-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
yup een minuut of 10-15 ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oke maar als het goed is komt de correctie op SoC drift wel vanuit de opwek van de panelen nu. Er is voldoende opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Laatst online: 16-06 20:55
Ik heb dit laatst ook gehad. Batterijen waren net leeg toen de panelen begonnen te leveren. Nog net niet genoeg om de volledige SOC drift te voorzien. Veel getik van de batterijen en ik had het idee dat de stroom voor de SOC drift van het net gehaald werd, niet van de panelen. Die periode ook een teruglever piekje in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Uiteraard, dat kan niet eens anders. (Op 1 fase dan. Je kunt niet èn terugleveren èn importeren op een fase tegelijk.)
Ik zat in eerste instantie alleen even heel raar te kijken wat er nou aan de hand was. Tot ik me realiseerde dat hij vast op 75 Watt stond, en dat is zo'n vaste waarde bij SOC drift. Dus even gekeken of dat het was.

Tot op heden alleen maar SOC drifts gehad met import, had verwacht dat bij export het anders zou werken. (Al denk ik wel dat ik snap waarom het zo werkt.)

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-05-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Even een update aangaande de levering.
Op 6 mei de betaallink via de mail ontvangen.
Direct aangegeven niet voor 17 mei te kunnen ontvangen.
Op 8 mei antwoord, dat wat ik al aangeef moet ik opnieuw aangeven na de 2e mail.
Waarom dan Home Wizard, ik ben toch duidelijk?
Ik klaag ook niet dat de accu 5 weken kater komt? Door omstandigheden zoals drukte.
Op 9 mei een herinneringsmail, dus weer het zelfde verhaal, er is niets veranderd sinds 3 dagen lijkt me.
Dat telkens hetzelfde moeten aangeven stoort mij, dit had ik niet verwacht en is jammer.
1 keer uitstel aangeven moet te regelen zijn zonder zoveel mailwisseling lijkt me, erg omslachtig zo. @HomeWizard_NL

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
Ik test hier de P1 beta. En heb in HA een automatisering draaien die bij x procent de batterij in standby zet tot zonsopkomst. Dan kun je dus bijvoorbeeld instellen dat hij geen 8% minimum moet aanhouden maar 10% (in de app is dat 2%). Paar keer inmiddels mijn ervaringen gedeeld op de beta github en wellicht denkt HW "handig" en bouwen ze een minimum ontlading instelling in de app.

Bij zendure zit dit er in met een minimum soc en maximum soc.
ArthurMorgan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:49:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
Resultaat afgelopen weekAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsfKQhl84mg94Q0xuZ8nMGVp1Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbDl3lune09Oci6MFZKnTSiI.png?f=fotoalbum_large
De batterij doet zijn werk. Helemaal perfect NOM regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06 14:37
Heeft er iemand ervaring met de Enphase IQ5P
Ben benieuwd wat de RTE is van deze batterij

Mijn RTE is gemiddeld 76% ( eind januari geinstalleerd)

ik wacht momenteel op de 2e PIB maar overweeg de Enphase ipv 2 HW batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:14
Mjans19 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:29:

Je hebt nog altijd AC-->DC-->AC conversie met deze batterij.

Dus 2 conversies Stel dat die heel efficient zijn (90%) dan kom je op 81% efficientie. Maar dan ga je uit dat je altijd op de sweet spot zit qua vermogen van de batterij. Als je hogere of lagere vraag hebt dan de efficientste vermogen voor omvorming dan gaat het alleen maar omlaag.

Een 2e batterij kost je 1400 een Enphase 2800 (maar dan heb je wel ~7.7kWh ter beschikking ipv 5.4kWh). Dan is misschien de Mastek aantrekkelijker met 1800 voor 5kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom vraag je dat in een topic over de HomeWizard batterij en niet in het Enphase-topic? :P Daar is het ontopic én heb je een veel grotere kans om iemand te treffen met Enphase-spullen ;)

Het grote Enphase topic - deel 2

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:38
pizzapieter schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 06:28:
[...]

Klopt, nieuwe P1 meter, maar..... doosje wat ik kreeg van HW had verbroken zegel.
Contact gezocht, komt vast met HW
Na 2 mails zojuist informatie ontvangen dat er een productiefout is ontdekt bij de laatste batch P1 meters.....niet bij allemaal.

Ik krijg dus een nieuwe opgestuurd vanuit @HomeWizard_NL uit dezelfde batch, die hopelijk wèl goed is, anders moet ik wachten tot eind mei.

Man man, die heeft me een boel tijd gekost en frustratie gekost, jongen. 100x proberen te pairen, voeden, opnieuw, afspraak Liander, bij buurman....is het ding niet goed....pffffff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06 14:37
Gizz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Waarom vraag je dat in een topic over de HomeWizard batterij en niet in het Enphase-topic? :P Daar is het ontopic én heb je een veel grotere kans om iemand te treffen met Enphase-spullen ;)

Het grote Enphase topic - deel 2
ik denk dat er meer mensen in dit forum twijfelen tussen HW en een ander merk vandaar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mjans19 dat kan, maar jij zoekt juist de mensen die ervaring hebben met een thuisaccu van Enphase. En die twijfelen niet meer, want die hebben dat ding al gekocht en in gebruik ;) En zul je dus treffen in het Enphase-ervaringentopic.

Voor tweakers die nog tussen verschillende plug-in batterijen twijfelen hebben we overigens ook Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie

Ik heb ook getwijfeld tussen de Enphase 5P en 2x de HW PiB

Het sluipverbruik van de Enphase batterijen lijkt wat aan de hoge kant.
De prijs van Enphase is hoger
Zelf installeren is niet echt te doen met Enphase
Enphase kost een hoop ruimte.

Het Enphase ecosysteem is wel erg mooi en redundant, zeker als je al IQ8 micro's hebt.
Garantie is langer en in de praktijk heel goed met Enphase. Zeer weinig uitval.
Off-grid draaien in noodsituaties is een mogelijkheid met Enphase. Hoef je met de HW oplossing niet aan te denken.

Kortom: Wil je iets meer uitgeven voor een totaaloplossing die meer kan en kan je de BTW terug vorderen doordat je een dynamisch contract hebt, dan is de Enphase 5P het overwegen waard.

Er komt ook een nieuwe 10 kWh versie aan die weer wat beter schaalt voor dynamische contracten:
YouTube: NEW Enphase IQ Battery 10C
Maar dat kan even duren. Enphase doet dit meestal gefaseerd met als eerste de Verenigde staten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:08
Na drie dagen gebruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat vind ik ook, de capaciteit is aan de kleine kant.

Ze gebruiken nu vermoedelijk 8 stuks 105 Ah LFP cellen (105 * 3.2 * 8 = 2688 kWh ).

Voor 30 euro extra per cel koop je 230 Ah lfp cellen, geeft een capaciteit van (230 * 3.2 * 8 ) 5888 kWh.

Waarbij cellen met een hogere capaciteit meer cycli leveren. De batterij wordt wel +/- 17 kilo zwaarder en wat breder (nauwelijks hoger of dieper), ik zie daar geen probleem in.

Met 230 Ah lfp cellen zou @HomeWizard_NL voor mij de absolute kampioen zjin, nu kijk je toch met een schuin oog naar Marstek, Zendure etc.

Dus @HomeWizard_NL, val niet ten prooi aan de typische nederlandse product owner/ design/ etalage/ juridische schraperigheids mentaliteit (het past niet binnen de product ideologie, het is er niet voor bedoeld, blablabla), maar introduceer zo snel mogelijk een large variant! Denk als in China, meer is beter! Denk pragmatisch, pragmatisch, pragmatisch!

Die large variant moet wel dynamisch kunnen ontladen, want men wil de capaciteit optimaal benutten. Dan komt de batterij ook in aanmerking voor btw teruggave.

[ Voor 13% gewijzigd door johnhemmers op 12-05-2025 11:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
Wilmaas schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:33:
Even een update aangaande de levering.
Op 6 mei de betaallink via de mail ontvangen.
Direct aangegeven niet voor 17 mei te kunnen ontvangen.
Op 8 mei antwoord, dat wat ik al aangeef moet ik opnieuw aangeven na de 2e mail.
Waarom dan Home Wizard, ik ben toch duidelijk?
Ik klaag ook niet dat de accu 5 weken kater komt? Door omstandigheden zoals drukte.
Op 9 mei een herinneringsmail, dus weer het zelfde verhaal, er is niets veranderd sinds 3 dagen lijkt me.
Dat telkens hetzelfde moeten aangeven stoort mij, dit had ik niet verwacht en is jammer.
1 keer uitstel aangeven moet te regelen zijn zonder zoveel mailwisseling lijkt me, erg omslachtig zo. @HomeWizard_NL
Bezorging/communicatie die niet lekker ging is helaas ook mijn ervaring. Gelukkig doet de batterij het (zeer!) goed, dus ik ben het alweer bijna vergeten. Maar, @HomeWizard_NL, deze twee zaken zijn momenteel echt onder de maat bij jullie. Doe die beroerde chatbot weg en zorg dat klanten telefonisch een medewerker aan de lijn kunnen krijgen. Jullie hebben een goed product, nu nog goed klantcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Capaciteit had wat groter mogen zijn.
Een tweede batterij zou welkom zijn maar kostbaar en in de winter weer overbodig.
Daar spreek je jezelf wel een beetje tegen ;)

Ik heb mijn PiB nog maar kort maar ik zie nu al dat we niet alle nachten gaan redden, ik weet vrij zeker dat ik in het najaar een tweede bestel. Niet alleen voor de capaciteit, ook voor het vermogen. Bijna al het witgoed pakt pieken van rond de 2 kW, en dat geldt ook voor onze plugin-Prius en de Twizy. Met 1600 watt kunnen die pieken op net wat meer momenten geheel gedekt worden door PV + PiB.

Een derde lijkt me hier minder zinvol, maar je weet nooit. Het is duidelijk dat meer capaciteit / meer vermogen onder alle omstandigheden een afnemende meeropbrengst heeft. Dat is hoe het werkt, dat is niet uniek voor de HW PiB.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
johnhemmers schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Dat vind ik ook, de capaciteit is aan de kleine kant.

Ze gebruiken nu vermoedelijk 8 stuks 105 Ah LFP cellen (105 * 3.2 * 8 = 2688 kWh ).

Voor 30 euro extra per cel koop je 230 Ah lfp cellen, geeft een capaciteit van (230 * 3.2 * 8 ) 5888 kWh.

Waarbij cellen met een hogere capaciteit meer cycli leveren. De batterij wordt wel +/- 17 kilo zwaarder en wat breder (nauwelijks hoger of dieper), ik zie daar geen probleem in.

Met 230 Ah lfp cellen zou @HomeWizard_NL voor mij de absolute kampioen zjin, nu kijk je toch met een schuin oog naar Marstek, Zendure etc.

Dus @HomeWizard_NL, val niet ten prooi aan de typische nederlandse product owner/ etalage/ schraperigheids mentaliteit (het past niet binnen de product ideologie, het is er niet voor bedoeld, blablabla), maar introduceer zo snel mogelijk een large variant! Denk als in China, meer is beter!

Die large variant moet wel dynamisch kunnen ontladen, want men wil de capaciteit optimaal benutten. Zo komt de batterij in aanmerking voor de btw teruggave.
Wat een onzin. Je wilt gewoon een compleet andere batterij. Alleen het gewicht verschil maakt jouw idee al absurd. De huidige versie weegt 24 kilo en je moet al stevige spieren hebben om hem te verplaatsen. Met jouw "verbetering" ga je dan naar 41 kilo. Dan heb je dus hulpmiddelen nodig om hem ergens neer te zetten en dat is dus niet meer Plug-en-Play.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:53
Ik begin me wel zorgen te maken over het gebrek aan sportschoolbezoekjes (of überhaupt fysieke inspanning) van de gemiddelde Tweaker annex HW PiB bezitter. 24 kg is toch niet veel, dat zijn 2 halters van 12kg het stuk. :7

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15
hanev001 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Wat een onzin. Je wilt gewoon een compleet andere batterij. Alleen het gewicht verschil maakt jouw idee al absurd. De huidige versie weegt 24 kilo en je moet al stevige spieren hebben om hem te verplaatsen. Met jouw "verbetering" ga je dan naar 41 kilo. Dan heb je dus hulpmiddelen nodig om hem ergens neer te zetten en dat is dus niet meer Plug-en-Play.
Als je ziet dat een werknemer max. 23 kg mag tillen ben ik blij dat de HW oplossing daar mooi dicht bij zit met zijn 24 kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
EvaluationCopy schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:53:
Ik begin me wel zorgen te maken over het gebrek aan sportschoolbezoekjes (of überhaupt fysieke inspanning) van de gemiddelde Tweaker annex HW PiB bezitter. 24 kg is toch niet veel, dat zijn 2 halters van 12kg het stuk. :7
Haha, ik hoor wat je zegt en ik denk dat hier bovengemiddeld veel "ICT-armpjes" aanwezig zijn ;) Ik vind de batterij niet abnormaal zwaar en prima te verplaatsen - tot je hem ergens neer moet zetten waar je niet goed bij kunt. Die grote rubber voeten zorgen voor een heel stabiele plaatsing, superfijn, maar zorgen er ook voor dat je hem niet makkelijk ergens onder op zijn plek kunt schuiven.

Gelukkig is het (als het goed is) geen apparaat wat je regelmatig hoeft te verplaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De batterij is ook niet bedoeld voor de gemiddelde Tweaker maar voor de vaak genoemde "Henk en Ingrid". en voor mensen van alle leeftijden. Ik zelf ben 70 jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:42
Volgens mij is dat één halter van 24 kg.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21
Omgerekend: 1.5 krat bier (vol) = 25 kg om het wat inzichtelijker te maken ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
24 kg is perfect als je een paar trappen op of af moet en geen hulp hebt.
En natuurlijk kan je best even wat meer tillen, maar zie je die bezorgers al tientallen 40 kg pakketten per dag bezorgen?

Nee, ik denk dat HW hier de perfecte keuze heeft gemaakt. Je kan per (bruto) 2,7 kWh opschalen, gemakkelijk verplaatsen als het even nodig is en ook gemakkelijk via marktplaats te verkopen als de autonome robot in 2035 je 100 kWh systeem komt plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:27
hanev001 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:59:
[...]

De batterij is ook niet bedoeld voor de gemiddelde Tweaker maar voor de vaak genoemde "Henk en Ingrid". en voor mensen van alle leeftijden. Ik zelf ben 70 jaar.
Ik ben ook bijna 70 en heb 2 thuisbatterijen op hun plek gekregen >:)
Daarnaast speel ik graag met HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Nu online
rtunru schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Ik ben ook bijna 70 en heb 2 thuisbatterijen op hun plek gekregen >:)
Daarnaast speel ik graag met HomeAssistant.
Waarop heb jij home assistent draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Apenkooi schreef op maandag 12 mei 2025 @ 07:10:
[...]

Mooi, want als ik nu in Homey naar het WiFi inzicht kijk is het signaal niet heel strak.
(De spike naar beneden is software update AP)

[Afbeelding]

De WIFi van de kilowattuurmeter die in de zelfde kast zit is nagenoeg een rechte lijn. Vanmiddag eens naar de bouwmarkt voor een kabeltje.
Mijn P1 meter heeft een Micro-USB voeding op een DSMR 4 meter. Ik moet zeggen dat deze verbinding ook erg varieert in mijn Homey Insights grafiek, tussen de 50 en 70 RSSI (Access Points staan wel vrij ver van de meterkast af meer dan 5 tot 8 meter)
Pagina: 1 ... 101 ... 137 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.