Het is vast dezelfde video als wat gisteren ook op YouTube is gezet:himlims_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:41:
[...]
is dit ook te bekijken zonder apple-account?
Alleen zul je dan de haptics missen
Het is vast dezelfde video als wat gisteren ook op YouTube is gezet:himlims_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:41:
[...]
Geen ideehimlims_ schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:41:
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door matthijst op 12-06-2025 09:16 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Totaal mee ONeens!Lynx schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:08:
@CH4OS dat was het artikel idd. In mijn gekleurde ogen is het niet luchtig. Flex is vastgelegd als iets wat we niet/beperkt willen. Dat je slimmer bent dan de test maakt het niet legaal. Als mb een overdrive inbouwt waardoor de motor 1500pk levert dat niet in de test naar voren komt vinden we het ook niet legaal. In mijn ogen bezopen dat het al anderhalf seizoen getolereerd wordt. Maar ja dat krijg je als de regel handhaver familie is van de team eigenaar.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Precies dat. Wat een gezever de hele tijd, terwijl er altijd een team is die de andere voor is in het uitbuiten van de regels. Dat het nu Red Bull een keer niet is, moet niet uitmaken hoe zeer je ook voor Verstappen bent.Marc H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Als je het daar niet mee eens bent dan ga je maar naar een eenheidsklasse als Indycar ofzo.
Gezien de FIA in het verleden de Flex vleugels van RB verboden terwijl ze gewoon door de tests kwamen betekent dat de FIA vleugels kan verbieden ook al komen ze door de tests. Het probleem is dat de FIA niet consequent handeld waardoor men het gevoel krijgt dat dingen niet eerlijk verlopen.Marc H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Totaal mee ONeens!
F1 bestaat uit twee kampioenschappen. Een voor constructeurs en een voor coureurs. Als constructeur A de regels slimmer toepast en zo beter om de regels heen weet te werken dan constructeur B dan verdien je het om te winnen.
Als de test voorschrijft dat een vleugel aan deze voorwaarden moet doen en dan ook doet, dan is die vleugel gewoon legaal. Dat hele constructeurs kampioenschap draait juist om wie het slimste met de regels om kan gaan.
Als je het daar niet mee eens bent dan ga je maar naar een eenheidsklasse als Indycar ofzo.
Coureurskampioenschap loskoppelen van constructeurskampioenschap.Marc H schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:29:
[...]
Totaal mee ONeens!
F1 bestaat uit twee kampioenschappen. Een voor constructeurs en een voor coureurs. Als constructeur A de regels slimmer toepast en zo beter om de regels heen weet te werken dan constructeur B dan verdien je het om te winnen.
Als de test voorschrijft dat een vleugel aan deze voorwaarden moet doen en dan ook doet, dan is die vleugel gewoon legaal. Dat hele constructeurs kampioenschap draait juist om wie het slimste met de regels om kan gaan.
Per race betalen. Dus de ene keer krijg je wat minder (van een klein team), de andere keer wat meer (van een groot team). Daar kun je per team dan ook weer allerlei prestatiebonussen aan hangen.breew schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Coureurskampioenschap loskoppelen van constructeurskampioenschap.
Dat doe je dan door de coureurs te laten rouleren over de verschillende auto's... Dus iedere coureur rijdt een race in een mclaren, daarna een race in ferrari, daarna een race in een haas, etc....
Lijkt me voor de kijkers best een mooi spektakel.
Zit je nog wel met één klein dingetje: wie de coureurs eigenlijk gaat betalen
Rouleert de race engineer dan mee?breew schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:57:
[...]
Coureurskampioenschap loskoppelen van constructeurskampioenschap.
Dat doe je dan door de coureurs te laten rouleren over de verschillende auto's... Dus iedere coureur rijdt een race in een mclaren, daarna een race in ferrari, daarna een race in een haas, etc....
Lijkt me voor de kijkers best een mooi spektakel.
Zit je nog wel met één klein dingetje: wie de coureurs eigenlijk gaat betalen
Hangt er vanaf of de engineer op de loonlijst staat bij de constructeur, of bij de coureurRobertMe schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:02:
[...]
Rouleert de race engineer dan mee?
Copy, we are checking
Tsjah.... Zit nogal wat nuance in natuurlijk...Lamith schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:33:
[...]
Precies dat. Wat een gezever de hele tijd, terwijl er altijd een team is die de andere voor is in het uitbuiten van de regels. Dat het nu Red Bull een keer niet is, moet niet uitmaken hoe zeer je ook voor Verstappen bent.
Valt of staat met wanneer er een TD wordt doorgevoerd. Het gaat mij te ver om te zeggen dat McLaren hier wordt voorgetrokken, zeker wanneer die nieuwe regel in Barcelona voor geen enkel verschil heeft gezorgd. Ze hebben gewoon de snelste auto van dit moment.MikeyMan schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:35:
[...]
Tsjah.... Zit nogal wat nuance in natuurlijk...
Het is geen volledig vrije klasse. Er is een budget cap, en er zijn heel veel regels.
Dat teams daar omheen proberen te werken is logisch, maar het bijt elkaar wel.
Zeker als er inconsequent mee wordt omgegaan.
Zeker in geval van de regels op het gebied van vleugels; de regels sluiten niet aan bij de tests.
Kom hem nu ook: https://www.the-race.com/...-off-tyre-cooling-tricks/ tegen.Chocoball schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:21:
[...]
Misschien meer iets voor het seizoentopic maar ik wacht nog even op andere media of die het ook gaan melden.
[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 12-06-2025 12:02 ]
werden die ventilatoren niet oorspronkelijk gebruikt om remschijven en 'brake ducts' (Nederlandse term is mij onbekend) te koelen?Puc van S. schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Kom hem nu ook: https://www.the-race.com/...-off-tyre-cooling-tricks/ tegen.
Als ik die regel zo lees lijkt het ook alsof de ventilatoren die normaal gesproken op de wielen gezet word na een sessie ook verboden zijn?
Ja, en dat worden ze nog steeds.Alex_79 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:34:
[...]
werden die ventilatoren niet oorspronkelijk gebruikt om remschijven en 'brake ducts' (Nederlandse term is mij onbekend) te koelen?
Rem-koelkanalen?!Alex_79 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:34:
[...]
'brake ducts' (Nederlandse term is mij onbekend) te koelen?
je bedoelt vast remblokken?Alex_79 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:34:
[...]
werden die ventilatoren niet oorspronkelijk gebruikt om remschijven en 'brake ducts' (Nederlandse term is mij onbekend) te koelen?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Uit analyse van het koelsysteem zou blijken dat McLaren een speciale tank met droogijs aan de voorkant van de auto heeft gemonteerd. Hiermee zouden de remmen dus beter gekoeld kunnen worden.
Mijn boefje is liev!
En dan voor in de auto (/neus gewoon) en koelen doordat de koude door de ophanging trekt? En vandaar dan dat er in 2026 geen lucht meer door de wishbones mag gaan? (Als in: geen "ventilatie", ze hoeven natuurlijk niet vacuüm getrokken te zijnJB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:58:
Maar is dit echt hoe MCL de banden koelt? Zo ja, lijkt me niet bijzonder moeilijk om te introduceren (ook al snap ik dat het nu wellicht te laat is voor 25)?
[...]
als je die gedachtenlijn volgt, dan is vloeibare stikstof ook ok? ;-)Shinji schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:32:
Maar, is dit dan nu dus toegestaan omdat het CO2 (droogijs) is, wat onderdeel is van “lucht” dus ze gebruiken geen andere (vloei)stof?
Geen idee. Wat is de bron van dit nieuw opgegooide speculatie balletje?JB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:58:
Maar is dit echt hoe MCL de banden koelt? Zo ja, lijkt me niet bijzonder moeilijk om te introduceren (ook al snap ik dat het nu wellicht te laat is voor 25)?
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja, in die zin wel, als in, ik had begrepen dat het ook nu al niet was toegestaan de banden/remmen te koelen met iets anders dan lucht. Dus wat is dan de reden dat dit er onder valt? (Wellicht is vloeibare stikstof vanwege andere redenen dan weer expliciet niet toegestaan)breew schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:01:
[...]
als je die gedachtenlijn volgt, dan is vloeibare stikstof ook ok? ;-)
https://www.f1maximaal.nl...et-een-speciale-vloeistofYakuzA schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Geen idee. Wat is de bron van dit nieuw opgegooide speculatie balletje?
Mijn boefje is liev!
Eigenlijk vond ik het artikel van AMuS dit keer niet de moeite waard omdat er al aardig wat zaken herhaald werden wat er mogelijk bij de MCL39 speelt maar ook ietwat onduidelijk. AMuS schrijft over dit reservoir in de neus. Het zou onderdeel zijn van een koelcirculatiesysteem rond de cockpit en zou een speciale vloeistof bevatten.JB schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:43:
[...]
https://www.f1maximaal.nl...et-een-speciale-vloeistof
Zij verwijzen naar Auto, Motor und Sport dus Chocoball zal vast nog wel met een update komen, want die zit achter een betaalmuur
[Afbeelding]
Als je lucht koelt met vloeistof, is het dan lucht of vloeistof koeling?Chocoball schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Eigenlijk vond ik het artikel van AMuS dit keer niet de moeite waard omdat er al aardig wat zaken herhaald werden wat er mogelijk bij de MCL39 speelt maar ook ietwat onduidelijk. AMuS schrijft over dit reservoir in de neus. Het zou onderdeel zijn van een koelcirculatiesysteem rond de cockpit en zou een speciale vloeistof bevatten.
[Afbeelding]
Wat niet in het artikel staat is dat er teams zijn die het drinksysteem in de neus plaatsen voor een betere balans. Red Bull vroeg de FIA eerder of het drinksysteem gebruikt kon worden voor koeling richting de remmen en de FIA daarop als antwoord gaf nee want vloeistofkoeling bij de remmen niet is toegestaan. Onduidelijk blijft wat dit voor koelcirculatiesysteem is of dat we hier naar het drinksysteem of het koelvestsysteem zitten te kijken?
https://www.auto-motor-un...hnik-geheimnisse-analyse/
Als koelvloeistof niet is toegestaan, dan is droogijs een slimme vervanger. Dat heeft immers geen vloeibare fase en veranderd direct in gas. Daarnaast komt het van nature voor in de lucht, dus met een beetje mentale gymnastiek kun je stellen dat koelen met droogijs "gewoon" koelen met lucht is.Chocoball schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:13:
[...]
Eigenlijk vond ik het artikel van AMuS dit keer niet de moeite waard omdat er al aardig wat zaken herhaald werden wat er mogelijk bij de MCL39 speelt maar ook ietwat onduidelijk. AMuS schrijft over dit reservoir in de neus. Het zou onderdeel zijn van een koelcirculatiesysteem rond de cockpit en zou een speciale vloeistof bevatten.
[Afbeelding]
Wat niet in het artikel staat is dat er teams zijn die het drinksysteem in de neus plaatsen voor een betere balans. Red Bull vroeg de FIA eerder of het drinksysteem gebruikt kon worden voor koeling richting de remmen en de FIA daarop als antwoord gaf nee want vloeistofkoeling bij de remmen niet is toegestaan. Onduidelijk blijft wat dit voor koelcirculatiesysteem is of dat we hier naar het drinksysteem of het koelvestsysteem zitten te kijken?
https://www.auto-motor-un...hnik-geheimnisse-analyse/
In de geest van de sport is het vergelijkbaar met de Ferrari sensor wmb, maar goed, ome Ben zal het niet erg vinden dat McLaren bovenaan staat. Het is en blijft F1, een soort jury sport.EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:35:
[...]
Als koelvloeistof niet is toegestaan, dan is droogijs een slimme vervanger. Dat heeft immers geen vloeibare fase en veranderd direct in gas. Daarnaast komt het van nature voor in de lucht, dus met een beetje mentale gymnastiek kun je stellen dat koelen met droogijs "gewoon" koelen met lucht is.
Mocht het zoiets zijn dan vind ik het in ieder geval knap gevonden, al is het m.i. wel discutabel als dit wordt toegestaan.
Wat betreft ome Ben ben ik het helemaal met je eens.albino71 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:14:
[...]
In de geest van de sport is het vergelijkbaar met de Ferrari sensor wmb, maar goed, ome Ben zal het niet erg vinden dat McLaren bovenaan staat. Het is en blijft F1, een soort jury sport.
Wij mogen van mening verschillenEvilWhiteDragon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Wat betreft ome Ben ben ik het helemaal met je eens.
Die vergelijking met Ferrari over die sensor daarintegen... Het bewust manipuleren van een controlemaatregel vind ik wel wat anders dan de regels creatief interpreteren en precies binnen de getekende lijntjes blijven. Waarbij die lijntjes wellicht wat te snel getekend zijn.
Als dit is wat McLaren doet, dan ben ik er ook echt niet blij mee. Vooral de willekeurige houding van de FIA die hiermee een kampioenschap gaat bepalen. En ook dat het alweer McLaren is die vooruitgang boekt door de regels te omzeilen in plaats van binnen de regels de beste auto te maken.EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Die vergelijking met Ferrari over die sensor daarintegen... Het bewust manipuleren van een controlemaatregel vind ik wel wat anders dan de regels creatief interpreteren en precies binnen de getekende lijntjes blijven. Waarbij die lijntjes wellicht wat te snel getekend zijn.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ben het met je eens dat de vergelijking tussen Mclaren en Ferrari volledig mank gaat.EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:45:
[...]
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Het internet™ heeft bedacht, dat omdat vrienden van familie van buren van Ben Sulayem aandelen hebben in McLaren, ze voorgetrokken worden / een hand boven het hoofd gehouden worden door de FIA.Speedster schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:21:
[...]
Ben het met je eens dat de vergelijking tussen Mclaren en Ferrari volledig mank gaat.
De eerder gemaakt vergelijking tussen Brawn en Mclaren vind ik een veel betere.
Brawn kon het slecht verbergen, toen de auto werd afgetakeld, Mclaren kan het tot nu toe heel goed verbergen.
Waarom zou Mohammed Ben Sulayem een voorkeur hebben voor Mclaren?
[ Voor 6% gewijzigd door DeKaerften op 13-06-2025 13:33 ]
Vrienden van familie van buren.DeKaerften schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Het internet™ heeft bedacht, dat omdat vrienden van familie van buren van Ben Sulayem aandelen hebben in McLaren, ze voorgetrokken worden / een hand boven het hoofd gehouden worden door de FIA.
[ Voor 6% gewijzigd door Eric H op 13-06-2025 13:39 ]
Eric, Signing off !!
Helemaal mee eens de grenzen op zoeken en er net binnen blijven. Zien we ook op de baan net binnen de witte lijnen of net er buiten.Eric H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:35:
Even hoor, maar om het Ferrari sensor verhaal enigszins te nuanceren.......
Vanuit de FIA was er een maximum flow voor de benzine afgesproken.
De maatregel hield in dat de fuelflow op de door de FIA voorgeschreven sensor op de meetmomenten niet boven een waarde X mocht uitkomen.
De sensor die echter door de FIA werd voorgescreven had een cyclisch meetmoment.
Ferrari heeft dit ontdekt en hier vervolgens omheen gewerkt door een hogere fuelflow te creeren buiten de meetmomenten in.
Volgens de letters van het reglement heeft Ferrari niets verkeerd gedaan, immers op moment van meten voldeed de fuelflow van Ferrari aan de eisen. Dat dit niet is hoe de FIA het bedoelde (de geest van het reglement) doet daar niets aan af.
Dat is ook de recden dat Ferrari geen straf heeft gekregen.
De FIA heeft vervolgens de leverancier van de fuelflowmeter opdracht gegeven om een sensor te ontwikkelen die op onregelmatige momenten de fuelflow meet.
(ik weet dit omdat wij ook zaken deden met deze leverancier)
Wat veel mensen vaak vergeten is dat er verschil zit tussen wat de FIA wil, wat de FIA vastlegt en hoe dit door teams kan worden geinterpreteerd. Het feit dat teams slimme dingen bedenken is juist hetgeen deze sport zo leuk maakt. Een soort kat-en-muis spel. I love it.
"niets verkeerds" lag misschien iets genuanceerder. De laatste race van dat seizoen heeft Ferrari nog een straf gekregen omdat ze ietsje te weinig brandstof als hoeveelheid hadden doorgegeven. Als ik het goed heb gebeurde die controle willekeurig, steekproefgewijs, niet altijd bedoel ik dan. Dat zou eerder het seizoen dus al vaker gebeurd kunnen zijn, maar dat is niet meer te achterhalen vanzelfsprekend.Eric H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:35:
De maatregel hield in dat de fuelflow op de door de FIA voorgeschreven sensor op de meetmomenten niet boven een waarde X mocht uitkomen.
De sensor die echter door de FIA werd voorgescreven had een cyclisch meetmoment.
Ferrari heeft dit ontdekt en hier vervolgens omheen gewerkt door een hogere fuelflow te creeren buiten de meetmomenten in.
Volgens de letters van het reglement heeft Ferrari niets verkeerd gedaan, immers op moment van meten voldeed de fuelflow van Ferrari aan de eisen. Dat dit niet is hoe de FIA het bedoelde (de geest van het reglement) doet daar niets aan af.
De FIA heeft vervolgens de leverancier van de fuelflowmeter opdracht gegeven om een sensor te ontwikkelen die op onregelmatige momenten de fuelflow meet.
Hier trouwens nog een artikel waarin dit beter wordt uitgelegd dan ik het kan:
https://www.amt.nl/66722/...as-ferrari-daarom-zo-snel
Wat veel mensen vaak vergeten is dat er verschil zit tussen wat de FIA wil, wat de FIA vastlegt en hoe dit door teams kan worden geinterpreteerd. Het feit dat teams slimme dingen bedenken is juist hetgeen deze sport zo leuk maakt. Een soort kat-en-muis spel. I love it.
Testing, one, two ...
Uhm, niet mee eens. Het is exact hetzelfde als de flexiwing. Er is een harde regel van "niet flexen" en "niet meer dan X liter per seconde". En vervolgens is er een meetmethode die vaststelt dat je er aan voldoet (statische test of een fuelflow sensor). Dat de vleugel vervolgens alle kanten op wappert, of er meer benzine buiten het meetmoment langs de sensor gaat, betekent vervolgens niet dat het volgens de geest (en letter "niet flexen" / "niet meer dan X liter per sec") legaal is. Alleen komt het wel door de meetmethode heen, waardoor ook niet te bewijzen is dat het illegaal is. Totdat de meetmethode wordt aangepast, en dat kan de FIA op elk moment doen middels een TD (de regel aanpassen kunnen ze niet zomaar, daar moeten 9 of zelfs alle 10 de teams akkoord mee gaan).Eric H schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:35:
Hier trouwens nog een artikel waarin dit beter wordt uitgelegd dan ik het kan:
https://www.amt.nl/66722/...as-ferrari-daarom-zo-snel
Mijn boefje is liev!
Omdat het voor de meeste teams niet uitmaakt of RB of McLaren 1 of 2 staan, als je daar sowieso achter eindigtJB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:36:
Maar als het echt zo is, waarom klagen de andere teams dan niet allemaal?
Exact expert nodig?
FIA statement: “Following recent unauthorised media comments, the FIA has taken the decision to suspend Derek Warwick from his duties as driver steward for this weekend’s Canadian Grand Prix.”
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 14 juni 2025
He will be replaced by Enrique Bernoldi, working remotely #F1 #CanadianGP
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Met Johnny Herbert als voorbeeld zou je zeggen dat bepaalde uitspraken doen tegenover een online goksite en de rol van FIA steward vervullen geen goede combinatie is .
Nevermind!
[ Voor 21% gewijzigd door LAD93 op 14-06-2025 11:53 ]
per aspera ad astra
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Bij een goksite (waarschijnlijk betaald) dat hij vond dat Verstappen niet opzettelijk tegen Russel wat gebotst.
“I think everyone has to realise that if you are a driver who is used to winning like Max, it is very difficult when things go against you in a race that on paper, with three stops, looks like you could win.
“And we all know he’s a winner.
“Should he have done what he did, in Turn 5 with George Russell? Absolutely not. Did he get a penalty for that? Yes.
“Sebastian Vettel was once given a 10-second drive-through penalty in Baku after an incident with Lewis Hamilton [in 2017], but he deliberately drove into Lewis.
“Whereas if you watch this video, it seems to me that although he dove in, he then did turn away from George, but momentum pushed him against George.
“It is absolutely wrong and the FIA was right to give him a penalty.
“I think many people would say he should have been given a suspension as an example to young karters, and they are probably right, but I think the penalty was perfect.
“You have to look at each incident individually. This is not what I like to see.”
[ Voor 51% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-06-2025 12:00 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Is niet perse hebberig. Ze zullen ergens een boterham mee moeten verdienen. En dat doen ze niet met steward zijn. Want die krijgen alleen een onkostenvergoeding, geen salaris. En in dit geval bv met een betaald ticket naar Montreal en een betaalde "all inclusive" hotelovernachting krijg je geen brood op de plank om de rest van het jaar te eten.gambieter schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:53:
Tja, stewards die bijbeunen. Dom dom dom en hebberig. Good riddance.
Dan moet je geen steward worden. Het is een baan die niet te combineren is met punditry/verslaggeving/publiciteit.RobertMe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:24:
Is niet perse hebberig. Ze zullen ergens een boterham mee moeten verdienen. En dat doen ze niet met steward zijn. Want die krijgen alleen een onkostenvergoeding, geen salaris. En in dit geval bv met een betaald ticket naar Montreal en een betaalde "all inclusive" hotelovernachting krijg je geen brood op de plank om de rest van het jaar te eten.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Maar dan krijg je echt een old rich boys netwerk die stewards kunnen zijn. Dat is nog erger dan wat we nu hebben. Er moeten gewoon vaste, betaalde stewards komen die een adequaat salaris krijgen, zodat ze niet verleid worden tot zulke bijverdiensten. Vervolgens moeten ze ook op afstand van zowel de teams, sponsoren, media als de leiding van de FIA worden gezet en aan de slag met niet alleen de interpretatie van de regels, maar ook het formuleren van de regels. Ideaal te beginnen door het huidige regelboek, ritueel te verbranden en opnieuw te beginnen. Maar we hebben het hier over de FIA. Stel je voor dat ze iets competent, transparant en verstandigs doen.gambieter schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Dan moet je geen steward worden. Het is een baan die niet te combineren is met punditry/verslaggeving/publiciteit.
Ik praat het ook absoluut niet goedgambieter schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:27:
[...]
Dan moet je geen steward worden. Het is een baan die niet te combineren is met punditry/verslaggeving/publiciteit.
De verleiding van geld lonkt altijd, daar gaat een adequaat salaris niks aan veranderen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:42:
[...]
Maar dan krijg je echt een old rich boys netwerk die stewards kunnen zijn. Dat is nog erger dan wat we nu hebben. Er moeten gewoon vaste, betaalde stewards komen die een adequaat salaris krijgen, zodat ze niet verleid worden tot zulke bijverdiensten. Vervolgens moeten ze ook op afstand van zowel de teams, sponsoren, media als de leiding van de FIA worden gezet en aan de slag met niet alleen de interpretatie van de regels, maar ook het formuleren van de regels. Ideaal te beginnen door het huidige regelboek, ritueel te verbranden en opnieuw te beginnen. Maar we hebben het hier over de FIA. Stel je voor dat ze iets competent, transparant en verstandigs doen.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Wat is hier mis mee dan of lees ik het verkeerd?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:54:
[...]
Bij een goksite (waarschijnlijk betaald) dat hij vond dat Verstappen niet opzettelijk tegen Russel wat gebotst.
Dus echt een Herbert behalve dat Herbert Verstappen nog veel zwaarder wou straffen.
Maar het probleem hierachter is ook mooi. Want waarom kan de FIA die stewards niet fatsoenlijk betalen zodat ze zich niet hoeven te laten betalen door goksites. Echt?
edit: Blijkbaar dus dit.
[...]
Met wát hij zegt is niet zoveel mis (ieder z’n mening), maar dát hij het zegt. Als beoordelaar laat je je buiten de setting waarin je beoordeelt, niet uit over dat oordeel. Je wordt geacht neutraal te beoordelen en op het moment dat je elders je persoonlijke mening geeft, wek je de indruk dat jouw oordeel/beslissing misschien niet zo neutraal is.Holk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:13:
[...]
Wat is hier mis mee dan of lees ik het verkeerd?
Oh, helemaal mee eens. Maar Warwick weet hoe het werkt en is gewoon dom geweest. Met Herbert had ik geen medelijden, dat is gewoon een partijdige rat en het is goed dat die er uitgewerkt is.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:42:
Maar dan krijg je echt een old rich boys netwerk die stewards kunnen zijn. Dat is nog erger dan wat we nu hebben. Er moeten gewoon vaste, betaalde stewards komen die een adequaat salaris krijgen, zodat ze niet verleid worden tot zulke bijverdiensten. Vervolgens moeten ze ook op afstand van zowel de teams, sponsoren, media als de leiding van de FIA worden gezet en aan de slag met niet alleen de interpretatie van de regels, maar ook het formuleren van de regels. Ideaal te beginnen door het huidige regelboek, ritueel te verbranden en opnieuw te beginnen. Maar we hebben het hier over de FIA. Stel je voor dat ze iets competent, transparant en verstandigs doen.
Ik heb geen enkel probleem met zijn ontslag. Weg ermee.gambieter schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:42:
[...]
Oh, helemaal mee eens. Maar Warwick weet hoe het werkt en is gewoon dom geweest. Met Herbert had ik geen medelijden, dat is gewoon een partijdige rat en het is goed dat die er uitgewerkt is.
Hij is alleen deze wedstrijd geschorst, niet ontslagen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:08:
[...]
Ik heb geen enkel probleem met zijn ontslag. Weg ermee.
Precies dit. Blijkbaar hebben stewards wel een duidelijke mening over coureurs en over de gewenste manier van rijden. Dat wrikt.Het punt is alleen dat dit al de tweede in ruim een halfjaar is, dat er al jaren enorm gedoe rondom de stewards is en we met een FIA baas zitten die ook "problematisch" lijkt te zijn. Hoe weten we precies of hier niet meer achter zit? En wat word nu opgelost? Dit zijn geen incidenten meer. Dit is structureel falen.
Dat houd je altijd. En de reden waarom er geen vaste stewards zijn is juist omdat de coureurs/teams dat niet willen omdat dat partijdigheid in de hand werkt. Met 4 vaste stewards heb je gewoon een kans dat er een of meerdere stewards zijn die altijd in het voordeel of nadeel van een bepaalde coureur beslissen. Met het huidige ("roulatie") systeem heb je in ieder geval niet dat die (4) er elke race zitten. Nu is de kans groter dat er de ene keer iemand zit die in je voordeel beslist en de andere keer er iemand zit die in je nadeel beslist, i.p.v. dus elke keer in je nadeel (of voordeel, maar daar zal de coureur in kwestie geen probleem mee hebben natuurlijk, maar de andere 19 coureurs en 9 teams wel).Toke_gt schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:45:
Blijkbaar hebben stewards wel een duidelijke mening over coureurs en over de gewenste manier van rijden. Dat wrikt.
https://www.nu.nl/sport/6...en-aan-zijn-mercedes.html"Er zijn geen wrokgevoelens geweest door de gesprekken die gaande zijn, vooral niet rond Max. Want, zoals ik al vaak heb gezegd: waarom zouden teams geen interesse in Max hebben? Als elke coureur volgend jaar geen contract meer zou hebben, dan zou Max voor elk team de eerste kandidaat zijn. En dat is begrijpelijk."
[ Voor 67% gewijzigd door -tom-562 op 16-06-2025 14:10 ]
Vaak bu'j te bang!
Volgens mij heeft Alonso een langer lopend contract (als in: ook nog in 2026)? Alleen staat er geen "functie" vermeld. Dus het is niet perse als coureur.-tom-562 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:09:
Bij Aston Martin loopt het contract van Fernando Alonso eind 2025 af, terwijl de toekomst van Lance Stroll onzeker is vanwege zijn prestaties en de rol van zijn vader als teameigenaar.
Bij Sky zeggen ze in een artikel van 06.06.2025:-tom-562 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:09:
Bij Aston Martin loopt het contract van Fernando Alonso eind 2025 af, terwijl de toekomst van Lance Stroll onzeker is vanwege zijn prestaties en de rol van zijn vader als teameigenaar.
Bron: SkySportsAlonso, who scored his first points of the season in Spain with a ninth-placed finish, has a contract with Aston Martin until the end of 2026 when he will be 45 years old.
Misschien gaat Lance wel verder als adviseur, lekker 'Strollolol!' roepen en daarna weer met zijn fotomodel door de paddock lopen is ook leuk.Martinspire schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:58:
Het kan ook een contract zijn met vervolgjaren als optie. Dan loopt ie in principe nog wel langer door maar kunnen ze hem wel eerder inruilen.
[ Voor 16% gewijzigd door pjottum op 17-06-2025 10:56 ]
ping 127.212.23.124
Ik heb moeite om een coureur te bedenken die na zijn f1 carrière adviseur voor een f1 team is geworden. DC loopt ook nog altijd rond maar is ambassadeur. Ik weet er meer die commentator zijn geworden of een andere klasse in zijn gerold als het WEC.CreativeS schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:42:
We kunnen speculeren, maar feit blijft dat hij een contract heeft. Wat voor invulling ze daaraan gaan geven… we’ll see. Rijderscontracten worden meestal niet opgedeeld in rijden en daarna adviseursrol. Daar zit echt wel een scheidslijn tussen. Maar alsnog, we’ll see.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Lauda?asing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:23:
[...]
Ik heb moeite om een coureur te bedenken die na zijn f1 carrière adviseur voor een f1 team is geworden. DC loopt ook nog altijd rond maar is ambassadeur. Ik weet er meer die commentator zijn geworden of een andere klasse in zijn gerold als het WEC.
Dokter Marko?asing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:23:
[...]
Ik heb moeite om een coureur te bedenken die na zijn f1 carrière adviseur voor een f1 team is geworden. DC loopt ook nog altijd rond maar is ambassadeur. Ik weet er meer die commentator zijn geworden of een andere klasse in zijn gerold als het WEC.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
In de stal van AM zelf al, Pedro de la Rosa.asing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:23:
[...]
What's in a name... adviseur, ambassadeur... in elke hoedanigheid dan ook... verbonden aan een team.asing schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:23:
Nah, er zit naar mijn idee nog wel verschil tussen wat een DC doet (showruns, op komen draven voor VIP/sponsor events om een praatje te houden, ...) en wat een Helmut Marko doet of een Lauda deed (daadwerkelijk betrokken bij hoe het team werkt en "invloed hebben op race weekends").CreativeS schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:39:
[...]
What's in a name... adviseur, ambassadeur... in elke hoedanigheid dan ook... verbonden aan een team.
[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 17-06-2025 13:44 ]
De Thaise regering is akkoord met een bod van omgerekend 1 miljard euro om vanaf 2028 vijf jaar lang een grand prix in de Formule 1 te organiseren. In dat budget is de aanleg van een stratencircuit in de hoofdstad Bangkok meegenomen. Volgens een regeringswoordvoerder moet dat circuit komen in de buurt van Chatuchakmarkt, een populaire toeristische plek.
Qua sponsoring ook geen gebrek gok ik, gezien Red Bull voor circa 51% in handen is van de Thaise familie Yoovidhya. Dan heeft Red Bull weer voldoende thuis races; Silverstone, Red Bull Ring, Thaise straatrace in Bangkok en de Amerikaanse GPs vanwege Ford met Red Bull Powertrains.duvekot schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:14:
Tsja .. hier kan Zandvoort idd niet tegen op bieden ....
Bangkok biedt 1 miljard euro voor Formule 1-race vanaf 2028:
[...]
Toerisme neemt daar af, dus ik denk dat ze dit doen om toch mensen te trekken.duvekot schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:14:
Tsja .. hier kan Zandvoort idd niet tegen op bieden ....
Bangkok biedt 1 miljard euro voor Formule 1-race vanaf 2028:
[...]
Bruce McLarenTleilaxu schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:06:
Prost was een tijdje adviseur en had zelfs even zijn eigen team.
Finally, we see the detail of the #MCL39 front upright. Highlighting the unique design, I pointed out at its launch.
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) 16 juni 2025
The multilink front suspension set up, I believe, is the primary reason for most of their excellent front tyre management.
📷 Karl#F1 #F1Tech pic.twitter.com/RfeeIHBDys
En ik snap dan echt niet dat ze die zelfingenomen kwalbak van een Briatore aannemen, wat voegt die gast nou toe aan dat team???? Enige wat ik kan verzinnen is dat ze denken dat een ijzeren regime de oplossing gaat zijn van de problemen. Die kwalbak lift in ieder geval lekker mee met de centen.Chocoball schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:43:
Wat gaat de toekomst brengen voor Alpine in de vertaling en samenvatting.[Afbeelding]
- Dit seizoen verloopt nog niet bijzonder goed voor Alpine, met 11 punten uit 10 races staat het team op de laatste plaats in het kampioenschap. In Montréal werden geen punten behaald in wat de 100e race voor het team was. Toenmalig teambaas Laurent Rossi verkondigde bij de 1e race nog het '100-races plan' wat inhield dat het team bij de 100e race om podiumplaatsen en kampioenschappen zou meedoen.
- Het plan werd ook ondersteund door de CEO van Renault, Luca de Meo. Voor wie het afgelopen weekend nog niet heeft meegekregen, Luca de Meo houdt er mee op en zal Renault per 15 juli a.s. gaan verlaten. De 58-jarige Italiaan verruilt Renault dan voor het luxe-cocern Kering met merken zoals Gucci, Yves Saint Laurent en Balenciaga.
- Met het verlies van de Meo verliest het team niet alleen een groot motorsportfan maar ook de persoon die altijd de hand boven het F1-project hield. Ook wanneer er intern kritiek was op het uitblijven van succes en de hoge kosten voor het moderniseren van de fabriek in Enstone. Om toch wat meer financiéle ruimte te krijgen werd vorig jaar het drastische besluit genomen dat Alpine niet langer een fabrieksteam zal zijn maar een klantenteam gaat worden. De motoren in 2026 komen dan niet meer uit de eigen fabriek in Viry-Chatillon maar komen ze bij Mercedes vandaan. Ook bij de vele personele wijzigingen bleek de betrokkkenheid van de Meo. Na Rossi volgden Otmar Szafnauer, Bruno Famin en Oliver Oakes als teambaas en zijn zij inmiddels allemaal weer vertrokken (red. Oakes op eigen verzoek).
- Sinds eind 2023 bezit een Amerikaanse investeringsmaatschappij een kwart van de aandelen in het team. Door te stoppen met eigen motoren werden de geruchten steeds sterker dat Renault het team zou willen afstoten. Iets wat de Meo altijd ontkent heeft maar mogelijk dat zijn opvolger daar anders over zal denken. Mogelijk dat zijn opvolger ook iets van Flavio Briatore zal vinden. Briatore werd halverwege 2024 nog persoonlijk door de Meo binnengehaald als adviseur voor het team en inmiddels vervult de Italiaan tijdelijk de rol van teambaas.
- Pierre Gasly werd in Montréal gevraagd over het vetrek van de Meo en de gevolgen voor het team. Gasly is verdrietig over het vertrek van de Meo die hem naar het team van Alpine heeft gehaald maar volgens hem is het nog te vroeg voor wat de consequenties voor het team zullen zijn. Door 2026 kan het beeld helemaal veranderen, ook wat prestaties betreft maar om te begrijpen wat het allemaal gaat betekenen zal Gasly binnenkort met de teamleiding om de tafel gaan zitten.
https://www.auto-motor-un...-f1-team-alpine-briatore/
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Vraag me dan wel weer af hoe het dit keer dan eindelijk wel gelukt is om een foto te nemen
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
ik kwam de originele post op reddit tegen, en daar was Scrabs in de comments aanwezig.Help!!!! schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:40:
[...]
Vraag me dan wel weer af hoe het dit keer dan eindelijk wel gelukt is om een foto te nemen
En waar blijven de kenners met een analyse van wat hier te zien is dan wel bijzonder aan is![]()
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
https://x.com/ScarbsTech/status/1934686335605912012Help!!!! schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:40:
[...]
En waar blijven de kenners met een analyse van wat hier te zien is dan wel bijzonder aan is![]()
Dit is dan ook "maar" de ophanging. Hetgeen zoveel stof doet opwaaien op dit forum en clickbait sites, is het remsysteem en dat is hier niet gemonteerdHelp!!!! schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:40:
[...]
Dus blijkbaar was het al duidelijk bij de voorstelling dat ze iets uniek dedenFinally, we see the detail of the #MCL39 front upright. Highlighting the unique design, I pointed out at its launch.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215
Voor de leek zou het wel verhelderend zijn als ze ter vergelijking de ophanging van RBR, Mercedes of Ferrari er naast plaatsen. De anti-dive geometrie (wat eigenlijk alle teams wel hebben, de ene meer dan de ander) vereist ook al een multi-link achtige ophanging ipv een conventionele double whishbone ophanging.
Waar begrijp je dat?Treveo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:39:
Als ik het goed begrijp, zouden ze dus een soortgelijk effect kunnen bereiken als Mercedes had met DAS, maar dan niet door te trekken/duwen aan het stuur, maar gewoon door te sturen voor de bochten?
ping 127.212.23.124
Sowieso wel redelijk essentieel lijkt me.Treveo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:39:
Als ik het goed begrijp, zouden ze dus een soortgelijk effect kunnen bereiken als Mercedes had met DAS, maar dan niet door te trekken/duwen aan het stuur, maar gewoon door te sturen voor de bochten?
Top! Want ik vind dit best een leuk en goed circuit. Niet altijd de meest spannende races maar regelmatig vermaak.Chocoball schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:18:
BREAKING
[Afbeelding]
Blijkbaar staat de Canadese grand prix na eerdere berichten niet meer op de tocht want ze zijn verlengd.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
In hoeverre is bekend dat de verlengingen van de laatste tijd ook gaan om elk jaar een race en niet een x aantal races over dat tijdsbestek? Want ze gaan er eigenlijk niet echt ver op in, bij de meeste breaking news meldingen.Chocoball schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:50:
Met de verlenging van Montréal en een investering voor een race in Thailand, wat zijn de plannen voor de F1 kalender in de vertaling en samenvatting.https://www.auto-motor-un...laene-gp-thailand-kanada/
- De grand prix van Canada stond al tot en met 2031 op de Formule 1 kalender. Op de editie van vorig jaar was veel commentaar en waren er zorgen dat de grand prix mogelijk zou kunnen verdwijnen. Niks van dat alles is waar want gisteren kwam er zelfs een verlenging met 4 jaar extra tot 2035.
- Formule 1 groeit nog steeds zij het minder explosief dan eerst. Zelfs met verhoogde ticketprijzen melden de meeste organisatoren nog steeds uitverkochte tribunes. Formule 1 trekt vooral een jonger publiek aan die bereid zijn extra te betalen. Voor metropolen is dit een belangrijke econimische factor aan het worden omdat de bezoekers de hotels en restaurants vullen en zodoende compenseren zij daarmee de toeslag die ze moeten betalen om een grand prix te mogen organiseren.
- Bangkok, de hoofstad van Thailand staat momenteel op pole position om de volgende grand prix op de F1 kalender te worden. Voor het F1-project trekt Thailand een bedrag van 1 miljard euro uit om vanaf 2028 t/m 2032 voor 5 jaar op de F1 kalender te komen. Ook is er een studie gedaan naar de economische gevolgen en laat een bedrag van tot wel 20 miljard euro zien wat de F1 gasten aan belastinginkomsten opbrengen. Ook zit er een politiek motief achter, met een eigen grand prix net als Singapore, China en Japan wil Thailand laten zien dat het tot de grote spelers van Azië behoort.
- Wie hoopt op een echt circuit zoals Buriram waar jaarlijks de MotoGP actief is wordt teleurgesteld. Er zal een 5,7 km lang stratencircuit verschijnen in het noordoosten van Bangkok, ergens tussen het Chatuchak Park en het Krung Thep Aphiwat Central Terminal Station.
- Zijn er nog andere gegadigden? Ja, nog steeds staat een grand prix voor op het Afrikaanse continent gepland. Kyalami in Zuid-Afrika (red. heeft vandaag goedkeuring van de FIA voor haar F1 grade 1 plannen gekregen) en Rwanda worden genoemd.
- Ondanks de vele belangstelling zal de F1 kalender niet voorbij de 24 races gaan en daardoor zullen bestaande grand prix moeten wijken voor nieuwkomers. Imola is van de 2026 kalender gehaald ten gunste van Madrid en daardoor bestaat de angst in Barcelona dat zij ook van de kalender zullen verdwijnen. Het contract van Barcelona loopt in 2026 af en probeert men in Barcelona op de roulatielijst met andere circuits te komen. Wat Barcelona mogelijk ook kan helpen is dat Zandvoort na 2026 ermee ophoudt en van de F1 kalender zal verdwijnen.
Als ze op roulatiebasis zijn dan zal dat vast duidelijk worden gemaakt bij de berichtgeving rond het nieuwe contract. Circuits zoals Spa en Barcelona zijn uit op een contract op roulatiebasis mocht een contract voor elk jaar niet lukken.Martinspire schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:56:
[...]
In hoeverre is bekend dat de verlengingen van de laatste tijd ook gaan om elk jaar een race en niet een x aantal races over dat tijdsbestek? Want ze gaan er eigenlijk niet echt ver op in, bij de meeste breaking news meldingen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq