Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Taro
Ik ben in de richting.
Moest wel een account aanmaken bij github. (Ben er niet zo,n voorstander van)
Maar HACS staat er op nu.
Het begin is er.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r70ia8B75BemD_jQ-inCgksVUxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddyn0lIvWj6bVtnpOZ7PCAko.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:14:
[...]
Wel eens overwogen de fan speed regelbaar te maken? Afhankelijk van de temperatuur opvoeren.
Nee, ik heb simpele Noctua 140mm USB fans die geen lawaai maken en flink koelen. Dat regelbaar maken introduceert weer extra complexiteit, heb ze op dit moment fulltime aan staan. Maar wat ik wil proberen (lees: Geert moet/gaat mij er mee helpen anders gaat het mis en vliegt de toko in de fik ;) ) is de stekkers van @TCMR combineren met 2x 140mm fans. Ze gaan dan automatisch aan, worden gevoed vanuit de 2400AC's en dus kan de USB-hub weg én de 2-3 meter lange stekkers die ik nu nodig heb.

Zou wat mij betreft de perfecte oplossing zijn :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:25
Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Nee, ik heb simpele Noctua 140mm USB fans die geen lawaai maken en flink koelen. Dat regelbaar maken introduceert weer extra complexiteit, heb ze op dit moment fulltime aan staan. Maar wat ik wil proberen (lees: Geert moet/gaat mij er mee helpen anders gaat het mis en vliegt de toko in de fik ;) ) is de stekkers van @TCMR combineren met 2x 140mm fans. Ze gaan dan automatisch aan, worden gevoed vanuit de 2400AC's en dus kan de USB-hub weg én de 2-3 meter lange stekkers die ik nu nodig heb.

Zou wat mij betreft de perfecte oplossing zijn :)
Dan kunnen we altijd nog grillen op je 2400AC, net als deze dude op het forum in de app;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xETH02njkH9eCwAMvPCph6nVRwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TIgMU8mr3tdkqxidUUymWS9x.png?f=fotoalbum_large

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Dan kunnen we altijd nog grillen op je 2400AC, net als deze dude op het forum in de app;
[Afbeelding]
Wel jammer dat hij een Zendure AIO2400 en 2400AC met elkaar verwart, 2 heel verschillende apparaten ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:25
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:10:
[...]

Heb die pagina ook gezien(error)! Gaat iets niet helemaal goed.
Het forum in de app wil ook niet meer laden.
https://forum.zendure.com/d/18489 zo te lezen hadden meer mensen er last van…

[ Voor 7% gewijzigd door frankj030 op 03-08-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Wel jammer dat hij een Zendure AIO2400 en 2400AC met elkaar verwart, 2 heel verschillende apparaten ;)
Daarom zit hij in het zendure forum en niet hier! Hier zitten alleen slimme mensen :twk . d:)b
(Met slimme mensen bedoel ik te zeggen, mensen die het verschil wel kennen/zien)

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 03-08-2025 22:42 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Devke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

oke, het hart van de ventilator van de Ome Ali versie zit ook op 2,5 cm hier. Benieuwd. Wel eens overwogen de fan speed regelbaar te maken? Afhankelijk van de temperatuur opvoeren.
Dat doet de AC2400 zelf op de fan uitgang.

25 mm lijkt me veel te dichtbij, die fans kunnen geen hoge druk maken en verplaatsen meer lucht bij lage weerstand.

Mijn luchtsnelheidsmeter ligt helaas op het werk en die ga ik niet ophalen 😅

[ Voor 22% gewijzigd door dotternetta op 03-08-2025 22:45 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

25 mm lijkt me veel te dichtbij, die fans kunnen geen hoge druk maken en verplaatsen meer lucht bij lage weerstand.

En laat mij raden, je hebt vakantie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
Fans op 15 cm, 5V, hele avond op 800 W. Binnenkort meer warmteontwikkeling en fans aangestuurd door de AC2400 zelf 🤤

AC2400 rapporteert 26°C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjJaXLdWOnJh1tDv0QNdQzHuR-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocKeYrHDEzCoKu98fq9zgSti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hR0HwGiLdTnjDhjMohyuxkTFeV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQJ5b8Q3TW6UDARgCnhnDGVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Q1ioO69KAOKDsCzWFd1Z3HQTK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Req2Ewvstx4bZcyR0lqoASGN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:57:
Fans op 15 cm, 5V, hele avond op 800 W. Binnenkort meer warmteontwikkeling en fans aangestuurd door de AC2400 zelf 🤤

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfs op het warmtebeeld zijn je fans blauw! Cool!
Gekkigheid, het werkt goed! Goede tip, zal even een snelheidsmeter bestellen. Stuur de rekening wel even naar @Taro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wel benieuwd: Wat denk jij (zonder te meten dus) wat een optimale afstand zou zijn icm bijv. 140 mm 1500 toeren fans? Dat is nu +-42mm, zou je dat zo laten, verhogen, verkleinen en zo ja, wat "voelt" als een optimale afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:38:
De dubbele ventilator is in de maak, op verzoek van @Taro. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat schelen! Kan ik hem uitwerken?^^

Het "blok" eronder is uitsluitend bedoeld om de afstanden tussen de schroefgaten te meten.
[Afbeelding]
Nice , zou helemaal cool 😎 zijn als er een temperatuur regelaar in kan zitten of de fan aan te sturen is. Of met een voeler dat het aan te sturen is met een ESP (lees via HA) chip. Dan kun je of de temp uit de Zendure api halen en op die manier de fan inschakelen of de ESP aansturen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

Zelfs op het warmtebeeld zijn je fans blauw! Cool!
Gekkigheid, het werkt goed! Goede tip, zal even een snelheidsmeter bestellen. Stuur de rekening wel even naar @Taro :P
Deze werkt prima: https://a.aliexpress.com/_EwLZXns

@Taro Ik heb het na gerekend, 35 mm is inderdaad wel goed qua oppervlakte maar geeft (mij gevoelsmatig) "veel" tegendruk. Casefans zijn daar niet voor ontworpen. Het is allemaal een gevoelskwestie. Ik zal proberen wat te experimenteren de komende dagen. Misschien moet de grill plaat maar even uit de kast 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
martinvdm schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:14:
[...]

Nice , zou helemaal cool 😎 zijn als er een temperatuur regelaar in kan zitten of de fan aan te sturen is. Of met een voeler dat het aan te sturen is met een ESP (lees via HA) chip. Dan kun je of de temp uit de Zendure api halen en op die manier de fan inschakelen of de ESP aansturen.
Ja, die zit er in. Hij begint bij 40 graden op 7V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:14:
[...]

Deze werkt prima: https://a.aliexpress.com/_EwLZXns

@Taro Ik heb het na gerekend, 35 mm is inderdaad wel goed qua oppervlakte maar geeft (mij gevoelsmatig) "veel" tegendruk. Casefans zijn daar niet voor ontworpen. Het is allemaal een gevoelskwestie. Ik zal proberen wat te experimenteren de komende dagen. Misschien moet de grill plaat maar even uit de kast 😂
Ik heb ooit een pc voorzien van waterkoeling. Voor zover ik me herinner, bestaan er twee soorten casefans: fans die geoptimaliseerd zijn voor statische druk, en fans die gericht zijn op luchtverplaatsing (volume). Ik weet niet of dit nog steeds actueel is, maar mogelijk is een afstand van 25 mm voldoende, mits je fans gebruikt die geoptimaliseerd zijn voor druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:21:
[...]

Ik heb ooit een pc voorzien van waterkoeling. Voor zover ik me herinner, bestaan er twee soorten casefans: fans die geoptimaliseerd zijn voor statische druk, en fans die gericht zijn op luchtverplaatsing (volume). Ik weet niet of dit nog steeds actueel is, maar mogelijk is een afstand van 25 mm voldoende, mits je fans gebruikt die geoptimaliseerd zijn voor druk.
Absoluut. Je wilt als je fans dicht op zo'n unit zet fans hebben met een hoge statische druk.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:21:
[...]

Absoluut. Je wilt als je fans dicht op zo'n unit zet fans hebben met een hoge statische druk.
Nu is de hamvraag, of de Kor :9 Welke fans heeft @Taro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert1992
Snelheidsmeter is inmiddels besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:23:
[...]

Deze: https://www.amazon.nl/Noc...Ventilator/dp/B00KF7O58G/, met "uitstekende statische druk", heb er verder geen reet verstand fan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 03-08-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:23:
[...]

Hij gaf al aan Noctua's (daar ben ik ook fan van). Hij gaf ook aan 140mm. Dat moet dan haast wel de oudere NF-A14 zijn of de nieuwere NF-A14 G2. Mogelijk de NF-A14 industrial maar die zijn niet zo gewild.

Ook gaf ie aan dat ze USB-gevoed zijn. Dat kan met een adapter die van 5V 12V maakt, of met een adapter die 5V direct doorgeeft aan een 12V fan (dan draait ie dus langzamer), of een dedicated 5V fan van Noctua. Dat zou dan de NF-A14 5V zijn :)

Tot zover een introductie in het Noctua assortiment :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:26:
[...]

Hij gaf al aan Noctua's (daar ben ik ook fan van). Hij gaf ook aan 140mm. Dat moet dan haast wel de oudere NF-A14 zijn of de nieuwere NF-A14 G2. Mogelijk de NF-A14 industrial maar die zijn niet zo gewild.

Ook gaf ie aan dat ze USB-gevoed zijn. Dat kan met een adapter die van 5V 12V maakt, of met een adapter die 5V direct doorgeeft aan een 12V fan (dan draait is dus langzamer), of een dedicated 5V fan van Noctua. Dat zou dan de NF-A14 5V zijn :)

Tot zover een introductie in het Noctua assortiment :+
https://www.amazon.nl/Noc...Ventilator/dp/B00KF7O58G/
icm
https://www.amazon.nl/Geb...g-USB-3Pin/dp/B09HGLN7CX/

Daarna op een USB hub, dus de 12V fans worden met 5V gevoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:24:
[...]

Deze: https://www.amazon.nl/Noc...Ventilator/dp/B00KF7O58G/, met "uitstekende statische druk", heb er verder geen reet verstand fan ;)
Hmm.. zo hoog is die statische druk van die dingen niet hoor. Slechts 1,29 mm H2O. De NF-A14 G2 doet 2,56mm H2O.

Maar toegegeven, ik was wel de P14 vergeten in mijn relaas, maar ik was dan ook uitgegaan van hoge statische druk :)

Zelfs de dedicated 5V versie van de NF-A14 doet al 2,08 mm H2O. Kan je beter die halen:
https://noctua.at/en/prod...-a14-5v-pwm/specification

Let wel op: niet met 12V aansluiten want dan heb je er slechts enkele seconden plezier van :)

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2025 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:28:
[...]

Hmm.. zo hoog is die statische druk van die dingen niet hoor. Slechts 1,29 mm H2O. De NF-A14 G2 doet 2,56mm H2O.

Maar toegegeven, ik was wel de P14 vergeten in mijn relaas, maar ik was dan ook uitgegaan van hoge statische druk :)
Als jij een inschatting zou moeten maken, welke tussen-afstand zou jij adviseren tussen koeler en heatsink? Chatgpt zegt dat 25mm een compromis is tussen airflow en druk. Of durf je hier geen uitspraak over te doen? #no-pressure

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:32:
[...]

Als jij een inschatting zou moeten maken, welke tussen-afstand zou jij adviseren tussen koeler en heatsink? Chatgpt zegt dat 25mm een compromis is tussen airflow en druk. Of durf je hier geen uitspraak over te doen? #no-pressure
#no-air-pressure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Je bent wel erg scherp fanavond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHMYrY81Vps4YPkHTj_qPDEFze0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/PaYu0yj4ngZXRVjnscbkSSL2.avif?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door geert1992 op 03-08-2025 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
[...]

Laat ik daar luchtig op reageren:
Ik heb geen idee :+

Bij m'n radiator zitten ze er uiteraard vol op en dan heb je ook geen luchtlekkage. Alles gaat door de radiator. Bij een groot te koelen oppervlak is die lekkagelucht natuurlijk niet nutteloos. Ik zou het inderdaad niet meer dan een paar centimeter maken maar dat is puur gevoelsmatig na zo'n 25 jaar kloten met fans van diverse soorten :+

Hier is trouwens de 5V Noctua:
uitvoering: Noctua NF-A14 5V PWM, 140mm

En hier een overzicht met filter meer dan 2,51mm H2O (ik kreeg de schuifbalk niet rond op 2,50 :+):
categorie: Ventilators

Let dus wel op, die statische druk is met 12V aansturing. 2,5 vrij random gekozen om zo de goedkope niet-static pressure fans eruit te filteren. Als voorbeeld: Iets als dit:

uitvoering: Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm

Doet al 6,58 mm H2O maar dat is op 12V en bij 3000 RPM. Die wil je niet in je woonkamer hebben draaien zegmaar.

5V-versie voor de grap eens besteld. Heb nog een paar van deze kabeltjes:
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Die leveren dus dedicated 5V en er zit geen omvormer naar 12V tussen.

[ Voor 45% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2025 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
[...]

Om een groter oppervlak te koelen: 10- 15 cm
De mijne zitten echt toevallig op 12 cm O-)

[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 03-08-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

De mijne zitten echt toevallig op 12 cm O-)
Met zo'n afstand zou ik juist weer gaan voor fans met een hoge airflow en is de statische druk minder van belang.

Edit:
Overigens zit je met die Noctua's in allebei de gevallen wel goed. Dat is een beetje een hybrid fan. Hoge airflow maar toch ook een prima static pressure.

[ Voor 19% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hier in beeld gebracht wat het verschil is. Je ziet wel waar ik nog geen ventilator had en vanaf waar wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y7abDhdYC9UrX-LLaflCIC7J4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13RCdQH3zxK56xj7TO7Ic0yV.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:43:
[...]

Met twee 140mm-fans op een 2400AC wordt al een groot deel van de omvormer bedekt. Ik denk dat een afstand van 10 tot 15 cm hiervoor te groot is de lucht moet namelijk ook enige druk uitoefenen.
Net als @Korvaag denk ik dat een paar centimeter het beste is, maar ook bij mij is dit gebaseerd op gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:53:
[...]

Met twee 140mm-fans op een 2400AC wordt al een groot deel van de omvormer bedekt. Ik denk dat een afstand van 10 tot 15 cm hiervoor te groot is de lucht moet namelijk ook enige druk uitoefenen.
Net als @Korvaag denk ik dat een paar centimeter het beste is, maar ook bij mij is dit gebaseerd op gevoel.
Ik kan morgen wel even die losliggende fan met wat draadjes op 10-15 cm hoogte hangen, kijken wat dat doet. Nadeel is dat die 4 vs 3 accu's heeft en ik niet weet of 2400 Watt op 3 vs 4 accu's ook weer iets doet met omvormer temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:53:
[...]

Ja en het deel wat niet bedekt is krijgt alsnog lucht. Die lucht moet ergens heen namelijk dus die stroomt dan alsnog over de stukken die niet bedekt zijn door de fan. Ik zou eerder met kracht door de ribben willen blazen dan op afstand airflow. Dit ook weer met een radiator in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:45:
[...]

Met zo'n afstand zou ik juist weer gaan voor fans met een hoge airflow en is de statische druk minder van belang.

Edit:
Overigens zit je met die Noctua's in allebei de gevallen wel goed. Dat is een beetje een hybrid fan. Hoge airflow maar toch ook een prima static pressure.
Nu je toch in de lucht bent, denk jij dat haaks op een heatsink goed genoeg is? Of liever onder een hoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:56:
[...]

Nu je toch in de lucht bent, denk jij dat haaks op een heatsink goed genoeg is? Of liever onder een hoek?
Ook weer gevoelsmatig, maar onder een hoek krijg je de lucht denk ik minder effectief tussen de ribben dan er vol op. Gegeven het feit dat je zoveel mogelijk lucht over het maximale oppervlak wilt hebben stromen zou ik altijd haaks doen, maar ik wil natuurlijk ook weer niet te hoog van de toren blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:58:
[...]

Ook weer gevoelsmatig, maar onder een hoek krijg je de lucht denk ik minder effectief tussen de ribben dan er vol op. Gegeven het feit dat je zoveel mogelijk lucht over het maximale oppervlak wilt hebben stromen zou ik altijd haaks doen, maar ik wil natuurlijk ook weer niet te hoog van de toren blazen.
Toch weer een hoop geleerd zo, bedankt voor het delen van je inzichten, en ja, ook je luchtigheid. Toch eerst nog even verder testen, kijken of de afstand daadwerkelijk effect heeft. En wat de sweetspot gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
geert1992 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:02:
[...]

Toch weer een hoop geleerd zo, bedankt voor het delen van je inzichten, en ja, ook je luchtigheid. Toch eerst nog even verder testen, kijken of de afstand daadwerkelijk effect heeft. En wat de sweetspot gaat zijn.
Stuur je resultaten even op via fanmail. Lijkt me opwindend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
Korvaag schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:03:
[...]

Stuur je resultaten even op via fanmail. Lijkt me opwindend.
Korvraag@onlyfans.com? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
De NF‑P14s redux‑1500 PWM levert 133,7 m³/h in vrije ruimte, met 1,91 mm H₂O statische druk .

Bij 28 mm afstand is praktisch haalbare airflow ivm weerstand en turbulentie rond 87 m³/h (ca. 65 %).

Bij ~150 mm afstand haal je vrijwel de volledige capaciteit (~134 m³/h).

Verminderde rpms hebben hier natuurlijk wel invloed op. Kortom het verschilt per fan. Zal lastig worden een perfect opstelling te vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door dotternetta op 04-08-2025 10:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frankj030
Het feit dat er al 3 pagina’s over de optionele fans gaan, zegt wel hoe saai en betrouwbaar dit systeem verder eigenlijk is hè? d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
frankj030 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:28:
Het feit dat er al 3 pagina’s over de optionele fans gaan, zegt wel hoe saai en betrouwbaar dit systeem verder eigenlijk is hè? d:)b
Fans zijn een essentieel onderdeel van de Tweakers-beleving bedoel je }:O

Alles heeft fans: laptops, CPU's, GPU's ,voediingen, soms zelfs geheugen, kasten. Een device met een stekker is niet compleet zonder minimaal 1 fan.

M'n Ecoflow powerstream heeft dan ook direct deze unit gekregen:
https://eu.ecoflow.com/products/smart-cooling-deck

Ik moet de fan nog een keer vervangen door een Noctua. Het is veel te duur voor een stukje plastic, een temp sensor en een goedkope fan, maar zie de constatering hierboven :+

[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 04-08-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09-09 17:25
Ter info:
Deze morgen rond 8h merk ik in de app dat beide hypers Offline zijn.
Hyper A (die vorige week ook 2x offline is gegaan) krijg ik snel terug online via de hardware knop 3sec.
Hyper B (die vorige week niet offline is gegaan) krijg ik terug online via de hardware knop 3sec + het opnieuw doorlopen van de netwerkinstellingen in de app.
Op de HW sockets merk ik dat beide hypers zijn blijven doorwerken in Slimme meter modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roedie84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 11:39
mmarchan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:38:
Ter info:
Deze morgen rond 8h merk ik in de app dat beide hypers Offline zijn.
Hyper A (die vorige week ook 2x offline is gegaan) krijg ik snel terug online via de hardware knop 3sec.
Hyper B (die vorige week niet offline is gegaan) krijg ik terug online via de hardware knop 3sec + het opnieuw doorlopen van de netwerkinstellingen in de app.
Op de HW sockets merk ik dat beide hypers zijn blijven doorwerken in Slimme meter modus.
Hier hetzelfde met mijn AC2400, weergave offline in de app. Funktioneert echter wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 13:29
Hier ac2400 online maar moest wel opnieuw inloggen plots vanmorgen...
Denk toch dat er wat op de servers bij zendure aan de hand is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
SF 800 Pro geen issue. Staat niet in HEMS overigens, maar via de app wel gewoon te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Van Zendure:

Regarding your inquiry about customizable online dashboards, we do not currently offer this feature. We understand your needs and will keep you updated on our official website if we have any related plans in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:55:
[...]

Ik kan morgen wel even die losliggende fan met wat draadjes op 10-15 cm hoogte hangen, kijken wat dat doet. Nadeel is dat die 4 vs 3 accu's heeft en ik niet weet of 2400 Watt op 3 vs 4 accu's ook weer iets doet met omvormer temperatuur.
Mijn eerder geposte grafiek is met 3 batterijen en hoe de omvormer zich verhoudt qua tempetatuur. Ontladen was altijd bij 2400 Watt. Max 48 graden aangetikt. 2 of 3 uur max. Heb je een referentiepunt.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 15:58
Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:55:
[...]

Je zou na zeg 24H testen de fans om kunnen wisselen tussen de beide stapels. Dan weet je het verschil tussen 3 of 4 accu's qua temp. (Er van uit gaande dat de omgevingstemperatuur niet te veel verschilt tussen de beide meet momenten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
frankj030 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:28:
Moah..we zoeken afleiding voor issues waar we zelf niets tegen kunnen doen 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
dotternetta schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:59:
[...]

Moah..we zoeken afleiding voor issues waar we zelf niets tegen kunnen doen 🫣
Ik ben benieuwd welke issues je bedoelt, waarop je zelf geen invloed kunt uitoefenen?
Als je hiermee de server issues bedoelt, dan is lokaal aansturen de oplossing, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-09 19:03
Ik krijg als als de bezorging optijd is morgen de SolarFlow 2400ac binnen met 2 batterijen en heb nog een vraagje over die ik nergens kan terugvinden:
Ik wil de batterij op een eigen b16 groep en eigen kabel uiteraard maar is die kabel ergens makkelijk te bevestigen aan de SolarFlow 2400ac? Want de stekker heeft een connector die erin gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
Jnaaazer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:20:
Ik krijg als als de bezorging optijd is morgen de SolarFlow 2400ac binnen met 2 batterijen en heb nog een vraagje over die ik nergens kan terugvinden:
Ik wil de batterij op een eigen b16 groep en eigen kabel uiteraard maar is die kabel ergens makkelijk te bevestigen aan de SolarFlow 2400ac? Want de stekker heeft een connector die erin gaat
Het is optioneel om deze direct zonder stekker aan te sluiten. (Dan moet je deze er dus af knippen)
Hier wordt in dit topic al een aantal keer over gesproken (Onlangs nog)
m.a.w. Je kunt ook met een goed stopcontact werken

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Jnaaazer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:20:
Ik zou adviseren om de stekker af te knippen, de draden te strippen en deze vervolgens met Wago lasdoppen voor flexibele aders aan te sluiten in een lasdoos. Op deze manier voorkom je dat iemand de stekker eruit kan trekken en/of iets anders in het stopcontact (erbij in) kan steken, wat kan leiden tot hogere stromen(16A+10A=26A). Daarbij beschouw ik het stopcontact als de zwakste schakel in de installatie.

Als je toch gebruikmaakt van een stopcontact, controleer dit dan regelmatig. Je ziet immers niet wat er van binnen gebeurt, omdat alles is afgeschermd met plastic.

[ Voor 31% gewijzigd door geert1992 op 04-08-2025 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
geert1992 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Ik ben benieuwd welke issues je bedoelt, waarop je zelf geen invloed kunt uitoefenen?
Als je hiermee de server issues bedoelt, dan is lokaal aansturen de oplossing, toch?
Niet iedereen heeft de tijd, kennis of zin zelf iets op te bouwen in HA oid. Het moet gewoon out of the box werken. Mijn buurman van 70 wil ook 1 maar ik durf het nu niet aan bij hem.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:00
dotternetta schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Niet iedereen heeft de tijd, kennis of zin zelf iets op te bouwen in HA oid. Het moet gewoon out of the box werken. Mijn buurman van 70 wil ook 1 maar ik durf het nu niet aan bij hem.
Eh, ik ben afgelopen zaterdag ook 70 geworden.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Polvo176 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Excuses, ik had er bij moeten zetten: 70 jarige digibeet. Hij kan een laptop aan krijgen en YouTube er voor krijgen,, dan houdt het wel op met zijn digitale vaardigheden. Ik denk dat 90% van de kopers niks met HA oid doet/wil doen.

[ Voor 27% gewijzigd door dotternetta op 04-08-2025 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 12:52
[...]

Ik heb gisteren bij mijn 72 jarige moeder een hyper met 2 accus weg gezet (Dankjewel @Taro) .
Nu nog via HA aangestuurd ivm nog niet geleverde P1 meter. De HA aansturing verloopt tot op heden vlekkeloos. Bij HA zou ik zeggen zorg dat je er remote bij kan en zet er een HW stekker tussen mocht je eventueel iets uit en aan moeten zetten.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik weinig problemen verwacht, mijn systeem draait eigenlijk sinds oktober 2024 al probleemloos op het destijds bypassen na. Sinds Hems werkt het bypassen zonder probleem.
Begonnen met 1 hyper met 2 accu's wat inmiddels is uitgegroeid tot 2 hypers met ieder 4 accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:15
Polvo176 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Van harte gefeleciteerd!! d:)b :)F *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
dotternetta schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Excuses, ik had er bij moeten zetten: 70 jarige digibeet. Hij kan een laptop aan krijgen en YouTube er voor krijgen,, dan houdt het wel op met zijn digitale vaardigheden. Ik denk dat 90% van de kopers niks met HA oid doet/wil doen.
Tja, wat is digibeet, ik doe ook niks met HA, wordt hem ook niet meer.
Maar kan wel met pc omgaan en heb ook wel geprogrammeerd.
Ik heb meer aan mijn installatie technische kennis dan aan digitale kennis wat de batterijen betreft.
Ik ben wel met jou eens dat het pas echt plug en play is als het set en forget wordt.
Maar de ontwikkelingen gaan snel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sieggy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-08 18:03
Beste,

Ik krijg sedert vanmorgen constant de melding dat de app offline is. Verbinden met bluetooth lukt wel.
Zou er een probleem zijn met de servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieggy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-08 18:03
Wifi-connectie opnieuw gelukt door IOT-knop in te drukken.
Heb de indruk dat dit een niet zo stabiel systeem is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
therobber schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Ik heb gisteren bij mijn 72 jarige moeder een hyper met 2 accus weg gezet (Dankjewel @Taro) .
Nu nog via HA aangestuurd ivm nog niet geleverde P1 meter. De HA aansturing verloopt tot op heden vlekkeloos. Bij HA zou ik zeggen zorg dat je er remote bij kan en zet er een HW stekker tussen mocht je eventueel iets uit en aan moeten zetten.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik weinig problemen verwacht, mijn systeem draait eigenlijk sinds oktober 2024 al probleemloos op het destijds bypassen na. Sinds Hems werkt het bypassen zonder probleem.
Begonnen met 1 hyper met 2 accu's wat inmiddels is uitgegroeid tot 2 hypers met ieder 4 accu's.
Ze vind het vast niet erg je wat vaker de zien de komende tijd 😉😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:42
Vraagje: Bij gebruik van de 800 Pro en zonnepanelen direct aangesloten om de inboard omvormer, hoe zit het met het uitschakelen van het elektrische circuit t.b.v. aansluiten/loshalen zonnepanelen?

Moet toch wat elektra aanpassingen maken in de schuur, dus zat te denken om direct een werkschakelaar te installeren, direct bij binnen komst. En zit beetje te lezen welke zonnepanelen / kabels etc,
en kom daar elke keer tegen 'Do not connect/disconnect under load'.
Maar gezien de 800 Pro directe aansluitingen aan kan en in principe zonder netstroom nog zijn batterij kan opladen, zal hij altijd under load zijn.

Is het zo simpel als uit knopje even indrukken? Of moet dat dan echt via de App geregeld worden?

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polvo176
DrNickB schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:44:
Vraagje: Bij gebruik van de 800 Pro en zonnepanelen direct aangesloten om de inboard omvormer, hoe zit het met het uitschakelen van het elektrische circuit t.b.v. aansluiten/loshalen zonnepanelen?

Moet toch wat elektra aanpassingen maken in de schuur, dus zat te denken om direct een werkschakelaar te installeren, direct bij binnen komst. En zit beetje te lezen welke zonnepanelen / kabels etc,
Maar gezien de 800 Pro directe aansluitingen aan kan en in principe zonder netstroom nog zijn batterij kan opladen, zal hij altijd under load zijn.

Is het zo simpel als uit knopje even indrukken? Of moet dat dan echt via de App geregeld worden?
Je moet overdag de zonnepanelen niet los trekken, dan loopt er stroom en omdat het DC is kan er een vonkbrug ontstaan.
De AC kant moet je wel gewoon los kunnen trekken, als de stroom uitvalt heb je feitelijk een zelfde situatie.
Daar kan hij gewoon tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Eindelijk mijn P1 meter gekregen, heb hem in de app toegevoegd maar krijg de melding dat de firmware versie ( V1.02) te laag is en ik die eerste moet upgraden.
Maar bij upgraden geeft hij aan dat het de nieuwste versie is.
Dus kennelijk eerst wachten op V1.03?
Mijn slimme meter is een ISKRA AM550 en ik meen dat hier toch een paar bezitters van die meter het wel aan de praat hadden gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
Sieggy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:57:
Beste,

Ik krijg sedert vanmorgen constant de melding dat de app offline is. Verbinden met bluetooth lukt wel.
Zou er een probleem zijn met de servers?
Zover ik weet is het alleen de weergave.
Ik heb 1x in afgelopen 2 weken gehad dat de hele app niet beschikbaar was door een error. Maar alles blijft wel gewoon NOM draaien.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Polvo176 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:59:
Eindelijk mijn P1 meter gekregen, heb hem in de app toegevoegd maar krijg de melding dat de firmware versie ( V1.02) te laag is en ik die eerste moet upgraden.
Maar bij upgraden geeft hij aan dat het de nieuwste versie is.
Dus kennelijk eerst wachten op V1.03?
Mijn slimme meter is een ISKRA AM550 en ik meen dat hier toch een paar bezitters van die meter het wel aan de praat hadden gekregen.
Kennelijk ook een poort kwestie, werkt nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

bert pit

asdasd

[...]

De combi met de standaard Ecotracker werkt best goed out of the box. Ook de app is prima. Maar ik ben het met je eens, je moet digitale interesse hebben.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
Polvo176 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Kennelijk ook een poort kwestie, werkt nu wel.
In de HW splitter? Welke poort moest je hem doen om het werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
frankj030 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:03:
[...]

In de HW splitter? Welke poort moest je hem doen om het werkend te krijgen?
Inderdaad de HW splitter.
Ik heb hem nu in de poort naast de ingang gezet.
Ik neem aan dat dit poort 1 is, maar er staan kennelijk geen nummers bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Voor de dynamische Zendure ontladers: morgen twee cycles mogelijk.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je de knop van de SF800Pro 6 seconden ingedrukt houdt, dan gaat ie in standby. Dan AC-stekker eruit, even controleren dat er aan de DC-zijde idd is afgeschakeld en dan zou je wel met de MC4-stekkers aan de slag moeten kunnen. Maar altijd even goed checken of DC idd naar 0 gaat, of door blijft lopen, dan beter wachten totdat het donker is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:10:
Voor de dynamische Zendure ontladers: morgen twee cycles mogelijk.
Dan moet ik er hier denk ik iets bijmaken met cheapest hours integratie.... vanmorgen waren de duurste uren al dus ontladen werd ook daar gedaan. Morgenvroeg is dat niet zo evenals de goedkoopste uren. Normaal zal dus middag laden avond ontladen worden. Kun je makkelijk een setting aanpassen in cheapest hours die dan vannacht en morgenochtend meepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe jullie de efficiëntie meten van je accu.

Normaal is het Rendement=(geladen energie:ontladen energie)×100%

Maar als je dit bijvoorbeeld om 12 uur 's-nachts berekend dan er zich een situatie voordoen dat je accu die dag niet helemaal vol of helemaal leeg was. Dus is het geen nauwkeurige methode.

Hoe berekenen jullie het rendement?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
avdl72 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:31:
Ik ben benieuwd hoe jullie de efficiëntie meten van je accu.

Normaal is het Rendement=(geladen energie:ontladen energie)×100%

Maar als je dit bijvoorbeeld om 12 uur 's-nachts berekend dan er zich een situatie voordoen dat je accu die dag niet helemaal vol of helemaal leeg was. Dus is het geen nauwkeurige methode.

Hoe berekenen jullie het rendement?
@gielz heeft een berekening gemaakt voor de HW batterij. Zie TS daar. Wellicht werkt deze voor Zendure ook?

Daarnaast ben ik afgestapt van RTE per dag. Ik gebruik een RTE Lifetime. Die wordt steeds nauwkeuriger en minder bewegelijker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNickB
Polvo176 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:50:
Je moet overdag de zonnepanelen niet los trekken, dan loopt er stroom en omdat het DC is kan er een vonkbrug ontstaan.
De AC kant moet je wel gewoon los kunnen trekken, als de stroom uitvalt heb je feitelijk een zelfde situatie.
Daar kan hij gewoon tegen
AC kant snapte ik, vonk-brug of iets van dien aard waar ik aan zat te denken waarom niet handig :)
Taro schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:24:
Als je de knop van de SF800Pro 6 seconden ingedrukt houdt, dan gaat ie in standby. Dan AC-stekker eruit, even controleren dat er aan de DC-zijde idd is afgeschakeld en dan zou je wel met de MC4-stekkers aan de slag moeten kunnen. Maar altijd even goed checken of DC idd naar 0 gaat, of door blijft lopen, dan beter wachten totdat het donker is :)
En hoe zou ik dat kunnen meten/zien of de DC naar 0 gaat? Heb niet zo een mooie clamp on meter.

Maar algemeen advies, bij donker de panelen los koppelen dus.

Zou het ook kunnen door een doek/kleed over het paneel te leggen en deze dan los te koppelen?
(schuurdak, dus zou er zou bij moeten kunnen).

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@avdl72. Hierbij wat RTE plaatjes. Ik deel idd beide op elkaar x 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIkbPzx_sXa6FMSzoHJLd2Qsrwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q12EX6fI7mHP7erz3x8IctzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWnMBqYLUz8ejtCkwykQq_wLzX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmAQWRVhnTUZ3pcGQlvTVx2k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOFefABH93dtTt93ePVpKk3GwPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spQl27Z8VKUtcsIStVWdqUOD.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet nu nog wat gevoeligheid tijdens laden en ontladen maar tov het begin van de meting al minder wordend. Ik kom lifetime dus rond de 86% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Dan moet ik er hier denk ik iets bijmaken met cheapest hours integratie.... vanmorgen waren de duurste uren al dus ontladen werd ook daar gedaan. Morgenvroeg is dat niet zo evenals de goedkoopste uren. Normaal zal dus middag laden avond ontladen worden. Kun je makkelijk een setting aanpassen in cheapest hours die dan vannacht en morgenochtend meepakt?
Mijn HA kennis is te beperkt om daar een antwoord op te geven. ik stel het nu nog even handmatig in, maar ben wel aan het kijken naar de integratie. Alleen zie ik dit meer als iets voor komend najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:40:
@avdl72. Hierbij wat RTE plaatjes. Ik deel idd beide op elkaar x 100%

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet nu nog wat gevoeligheid tijdens laden en ontladen maar tov het begin van de meting al minder wordend. Ik kom lifetime dus rond de 86% uit.
Op welk moment van de dag voor de meting uit voor die grafieken?
En is de meter van 83,39% het gemiddelde?

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Zo heb ik het ook een keer gedaan met mijn 1e hyper en dat heeft die helaas niet overleefd. Dus ik zou echt wachten tot het donker is en er totaal geen spanning meer van je zonnepanelen op de omvormer kan komen. Better safe than sorry.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bert pit schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Mijn HA kennis is te beperkt om daar een antwoord op te geven. ik stel het nu nog even handmatig in, maar ben wel aan het kijken naar de integratie. Alleen zie ik dit meer als iets voor komend najaar.
Ah hier ging het per toeval goed vanmorgen. Al moest ik HW wel even in standby zetten om elkaar opladen te voorkomen. Dit is te automatiseren. Vast iemand anders die het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Ja, je kunt de helper aanpassen en de starttijd aanpassen naar 00:00 ipv bijv. 19:00. Je zou ook split=true kunnen toevoegen zodat hij niet 1 reeks pakt, maar alle losse uren beoordeeld. Dan zou die ook de ochtend qua laden moeten meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DrNickB schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:37:
[...]
En hoe zou ik dat kunnen meten/zien of de DC naar 0 gaat? Heb niet zo een mooie clamp on meter.

Maar algemeen advies, bij donker de panelen los koppelen dus.

Zou het ook kunnen door een doek/kleed over het paneel te leggen en deze dan los te koppelen?
(schuurdak, dus zou er zou bij moeten kunnen).
In de app zie je de DC invoer vanuit de zonnepanelen. Als die bijv. 500 Watt is, 6 seconden -> standby, dan zou die of naar 0 moeten gaan en dan kan je ze loskoppelen, of op 500 Watt blijven staan en dan moet je dus wachten totdat het donker is.

En ja, een kleed erop leggen kan ook, doe ik ook altijd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 04-08-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
avdl72 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Die 86,09% die je ziet is de RTE lifetime van vanmorgen. Batterij was ook leeg op dat moment. De 83,39% loopt nu rustig af. Dit komt omdat ik sta te laden. De totaal lifetime geladen kWh loopt op. Vanavond bij ontladen loopt deze waarde weer op (RTE). Nu door laden iets af.

Wat ik al schreef..... in het begin beweegt dit fors. Dat vlakt steeds meer uit. Mijn ervaring met mijn HW Pib

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:11:
[...]
Wat ik al schreef..... in het begin beweegt dit fors. Dat vlakt steeds meer uit. Mijn ervaring met mijn HW Pib
Ja, omdat je steeds meer data hebt en dus kleine meetfouten/fluctuaties uitvlakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:41
Wat @Polvo176 schrijft: in principe trek je MC4 connectors overdag liever niet los. Officieel moet er een DC lastscheider tussen, zelfs als je omvormer zelf een DC-schakelaar heeft. Je hebt er kastjes voor, daar zit vaak ook een overspanningsbeveiliging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
avdl72 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Kijk naar een volle week, tel daarbij op wat er van de week ervoor nog inzat en trek af wat er nu nog inzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Niet online
Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Die 86,09% die je ziet is de RTE lifetime van vanmorgen. Batterij was ook leeg op dat moment. De 83,39% loopt nu rustig af. Dit komt omdat ik sta te laden. De totaal lifetime geladen kWh loopt op. Vanavond bij ontladen loopt deze waarde weer op (RTE). Nu door laden iets af.

Bedank. Ik ga er eens mee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNickB
TCMR schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:37:
Wat @Polvo176 schrijft: in principe trek je MC4 connectors overdag liever niet los. Officieel moet er een DC lastscheider tussen, zelfs als je omvormer zelf een DC-schakelaar heeft. Je hebt er kastjes voor, daar zit vaak ook een overspanningsbeveiliging in.
Ik had hem ondertussen begrepen en was het inderdaad ook niet zomaar van plan, zo een schakel kast zou nog een optie zijn, maar daar ga ik pas aan beginnen als ik echt weet hoe alles eruit komt. En als ik iemand ken die gereedschap heeft om die kabels netjes in te korten/ eigen mc4 pluggen erop te zetten. Anders wordt het een grote kabel bende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zag vorige week iemand vragen naar de p1 meter van Zendure hier in het topic. Ik kan even niet meer vinden wie. Bij deze dan ter info maar even algemeen, reseller stekkerbat heeft ze op voorraad weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-09 22:54
Vandaag de SF2400AC ontvangen met 6 batterijen en P1 meter :)

Nu heb ik de batterij en de P1 online en dat ziet er goed uit. Nu wilde ik hem vandaag laten opladen om te kalibreren, zo veel mogelijk via de zon (bestaande zonnepanelen). Echter zowel in "Smart meter mode" als in "Auto mode" (beide HEMS) laadt hij maar met ~441 Watt, terwijl er veel meer beschikbaar is en nog stevig teruggeleverd wordt naar het grid.

De batterijen zijn ~65% en limiet staat nog op de standaard 10-100%.

Een paar keer veranderd van mode, in en uit HEMS gehaald etc, maar het gedrag blijft hetzelfde.

De "Match Curve" onder Smart Meter Mode geeft ook een laag percentage aan (verre van de 100%, afhankelijk van het terugleververmogen dat de P1 meter aangeeft).

Is dit normaal in het begin (voor de eerste keer naar 100%) of heb ik iets verkeerd staan?

Binnenkort gaat'ie waarschijnlijk toch via HA aangestuurd worden, maar ik dacht dit ff snel aan de praat te krijgen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
gast777 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:13:

Nu heb ik de batterij en de P1 online en dat ziet er goed uit. Nu wilde ik hem vandaag laten opladen om te kalibreren, zo veel mogelijk via de zon (bestaande zonnepanelen). Echter zowel in "Smart meter mode" als in "Auto mode" (beide HEMS) laadt hij maar met ~441 Watt, terwijl er veel meer beschikbaar is en nog stevig teruggeleverd wordt naar het grid.

Een paar keer veranderd van mode, in en uit HEMS gehaald etc, maar het gedrag blijft hetzelfde.

De "Match Curve" onder Smart Meter Mode geeft ook een laag percentage aan (verre van de 100%, afhankelijk van het terugleververmogen dat de P1 meter aangeeft).

Is dit normaal in het begin (voor de eerste keer naar 100%) of heb ik iets verkeerd staan?

Binnenkort gaat'ie waarschijnlijk toch via HA aangestuurd worden, maar ik dacht dit ff snel aan de praat te krijgen.
Wat laat je P1 meter zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:30
gast777 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:13:

Zal de bug wel zijn in de P1 meterP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@gast777 Je hebt een slimme meter die iedere 1 seconde updates stuurt? De Zendure P1 heeft helaas op dit moment nog een interval van 3 seconden, dus loopt altijd iets achter de feiten aan. Maar als je slimme meter 10 seconden achter loopt dan kan de afwijking wel groot worden als er bijv. veel bewolking is. En inderdaad: Is de waarde die de P1-meter aangeeft correct?

Verder de HEMS limieten op 2400/2400 of 3200/3200 gezet en niet nog op bijv. 500-800 staan? Bij de netgekoppelde instellingen het juiste land ingevoerd? Laatste firmware updates erop?

Als ik jou was zou ik overigens voor Slimme meter mode gaan, dan AC laden -> Overtollig vermogen kiezen. Niet de automatische stand.

Heel benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 04-08-2025 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-09 22:54
Bedankt voor de reacties.

De meter is SMR 5.0 en geeft elke seconde een waarde. In de Zendure App verandert de P1 waarde ook elke paar seconden (3 sec waarschijnlijk nog, door de huidige beperking).

Inderdaad ook op 2400 Watt max laden/ontladen gezet.

De zon is nu ongeveer weg en nu lijkt'ie wat beter ook de nul na te streven. Net even een grote verbruiker aangezet en dan begint hij ook netjes te leveren.

Hij staat nu op Slimme Meter modus (Smart Meter Mode, heb de app in het Engels staan).

En indd ook "Start AC charging -> When power backfeed to the grid is detected" aangezet.

Ik kijk morgen wel weer hoe het gaat. Daarna eens aan de gang met HA (heb deze week nog vakantie :) ).

[ Voor 6% gewijzigd door gast777 op 04-08-2025 17:57 ]

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Ik heb inmiddels gemerkt dat de P1 meter veel trager reageert dan de Shelly.
Hij reageert helemaal niet op de 10 seconden pulsen van de Quooker.
De waarden worden wel elke 3 seconden ververst.
De Shelly reageert er wel op, soms direct, soms met een vertraging tussen de 1 en 5 seconden.

Heeft wel een voordeel bij het inductie koken, dat stuitert nu veel minder op en neer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i95hTJLKp6RR21E-6ZZ7GPQT7KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brkiyo0y0QqL0mm8XizbSqdx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
P1 meter doet hier helemaal niks. Alle poortjes van de HW splitter geprobeerd. Niks. Direct op de P1 poort. Niks.
Installatie ging ook al niet lekker. Na alles instellen ging hij gelijk offline. Toen de Bridge vanuit een direct stopcontact in de meterkast in een verlengsnoer (UPS), die op datzelfde stopcontact is aangesloten, gestopt. Nu is hij wel online, maar nog steeds 0W verbruik. Firmware versie is de nieuwste zegt ie (1.02). Power op de P1 meter terwijl hij in de HW splitter zit doet ook niks. Ik weet geen opties meer. Iemand nog ideën?
Ik heb een Iskra ME-382-D1A52P1 slimme meter en een HW P1 meter werkt overigens prima.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rimave schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:38:
P1 meter doet hier helemaal niks. Alle poortjes van de HW splitter geprobeerd. Niks. Direct op de P1 poort. Niks.
Installatie ging ook al niet lekker. Na alles instellen ging hij gelijk offline. Toen de Bridge vanuit een direct stopcontact in de meterkast in een verlengsnoer (UPS), die op datzelfde stopcontact is aangesloten, gestopt. Nu is hij wel online, maar nog steeds 0W verbruik. Firmware versie is de nieuwste zegt ie (1.02). Power op de P1 meter terwijl hij in de HW splitter zit doet ook niks. Ik weet geen opties meer. Iemand nog ideën?
Ik heb een Iskra ME-382-D1A52P1 slimme meter en een HW P1 meter werkt overigens prima.
Losse usb voeding aan de P1? Bij oudere meters is er niet voldoende voeding voor externe spullen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
rimave schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:38:
Knippert het lampje wel als je de p1 in de splitter drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Losse usb voeding aan de P1? Bij oudere meters is er niet voldoende voeding voor externe spullen.
Klopt. Mijn splitter heeft ook een losse voeding en de HW P1 heeft die ook nodig.
Ik kan nog een andere USB-c kabel proberen. Dat komt soms ook heel precies.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Pagina: 1 ... 98 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.