Ik heb nog geen zendure, maar gebruik wel EVCC om mijn laden te optimaliseren van mijn Hyundai. Binnen EVCC zit ook de mogelijkheid dat je kan aangeven of je je auto wil laden met energie vanuit de thuisbatterij.....klump4u schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:25:
Gaat opeens hard hier dat elektrificeren, vanmorgen de laatste stap genomen en een Hyundai Kona electric gekocht, nog 4 dagen de tank leeg rijden en dan alles elektrisch in en om het huis. Maar eens kijken hoe we dat met de Zendure gaan combineren.
https://evcc.io/
ehhhh..HOI
Maar eens in verdiepenkrizzziz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:07:
[...]
Ik heb nog geen zendure, maar gebruik wel EVCC om mijn laden te optimaliseren van mijn Hyundai. Binnen EVCC zit ook de mogelijkheid dat je kan aangeven of je je auto wil laden met energie vanuit de thuisbatterij.....
https://evcc.io/
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hyper A blijft ontladen met continu hetzelfde vermogen als net voor het probleem.
Dus niet onmiddellijk merkbaar ...
Wanneer je naar de tab 'apparatuur' in de app kijkt, ontbreekt het percentage van de lading en zie je een bluetooth symbool ipv het Wifi symbool.
Uit HEMS halen en opnieuw verbinden met het netwerk lost het probleem op.
Tot voor 2 dagen nooit problemen ondervonden ... hopelijk wordt dit geen dagelijkse bezigheid!
Nog Tweakers met recent indentieke problemen?
/f/image/GGJOPImR1blNvCOz5z3GU022.png?f=fotoalbum_large)
Volgens mij speelt er iets op de server van Zendure, meerdere reports hier gezien van zendure apparatuur die offline raakte.mmarchan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:42:
Zowel gisteren als vandaag problemen met één van de Hypers.
Hyper A blijft ontladen met continu hetzelfde vermogen als net voor het probleem.
Wanneer je naar de tab 'apparatuur' in de app kijkt, ontbreekt het percentage van de lading en zie je een bluetooth symbool ipv het Wifi symbool.
Tot voor 2 dagen nooit problemen ondervonden ... hopelijk wordt dit geen dagelijkse bezigheid!
[Afbeelding]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ja vandaag ook een x. Maar volgens mij ligt het bij mij ook vooral aan de fireson integratie voor HA. Heb jij die ook draaien?mmarchan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:42:
[Afbeelding]
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Volgensmij maakt hij gebruik van HEMS, of is het mogelijk om het naast elkaar te draaien?mrme12345 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:45:
[...]
Ja vandaag ook een x. Maar volgens mij ligt het bij mij ook vooral aan de fireson integratie voor HA. Heb jij die ook draaien?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Nee, (nog) geen HA hier, werkt in HEMS 'Slimme meter modus'.mrme12345 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:45:
[...]
Ja vandaag ook een x. Maar volgens mij ligt het bij mij ook vooral aan de fireson integratie voor HA. Heb jij die ook draaien?
Bedankt voor de reacties!
Wat nog zou kunnen is je hyper even een vast ip adres geven in je dhcp. Iemand had dat ooit als oplossing aangedragen, is in ieder geval het proberen waard als je het mij vraagt.mmarchan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:49:
[...]
Nee, (nog) geen HA hier, werkt in HEMS 'Slimme meter modus'.
Bedankt voor de reacties!
[ Voor 18% gewijzigd door geert1992 op 02-08-2025 23:52 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Ik zie dit gedrag hier ook in local mode via HA. Dan zijn ze alleen via Bluetooth benaderbaar en klopt zowel SoC als vermogen tijdelijk niet. Op de achtergrond werkt alles wel en zie ik activiteit. Heb je nog een manier om te zien of het vermogen daadwerkelijk hetzelfde blijft door bijv. een kWh-meter? En heb je de "experimentele optie" voor lokale aansturing in HEMS aan staan?mmarchan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:42:
[Afbeelding]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Als de Zendure om wat voor rede de wifi even kwijt is en dan een ander ip adres toegewezen krijgt van de dhcp server (router) gaat het mis.
Ik heb geen problemen meer met de sf800pro en 2400ac.
De Hyper wel omdat deze nog geen vast ip heeft. (Als test)
Als ik de Hyper dan opnieuw verbind via controller werkt deze direct in de app.
:strip_exif()/f/image/kjoFaM6JdLabXuIIpawiAsMp.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn advies is dan ook de Zendure (s) een vast ip adres te geven.
Zal ik zeker eens proberen mocht het probleem zich opnieuw voordoen.geert1992 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:50:
[...]
Wat nog zou kunnen is je hyper even een vast ip adres geven in je dhcp. Iemand had dat ooit als oplossing aangedragen, is in ieder geval het proberen waard als je het mij vraagt.
Anderzijds wel raar dat slecht één van de Hypers zijn IP adres 'verliest'.
Bij een remote reboot van de modem (+ cpe router) of de ccap (langs provider zijde) zou je toch verwachten dat ofwel geen ofwel beide Hypers hun IP verliezen / moeten vernieuwen.
Ook niet echt praktisch en veilig dat bij verliezen van de IP, de Hyper blijft ontladen met een constant vermogen.
Mee eens, zou geen issue mogen zijn.mmarchan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:03:
[...]
Zal ik zeker eens proberen mocht het probleem zich opnieuw voordoen.
Bij een remote reboot van de modem (+ cpe router) of de ccap (langs provider zijde) zou je toch verwachten dat ofwel geen ofwel beide Hypers hun IP verliezen / moeten vernieuwen.
Ook niet echt praktisch en veilig dat bij verliezen van de IP, de Hyper blijft ontladen met een constant vermogen.
Kan je in je router eens kijken wat je uptime is van de hyper met connectie problemen? Of die wel echt weg was? Of dat alleen de connectie met zendure kwijt was?
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 03-08-2025 00:10 ]
Op elke Hyper staat een HW Socket.Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:53:
[...]
Ik zie dit gedrag hier ook in local mode via HA. Dan zijn ze alleen via Bluetooth benaderbaar en klopt zowel SoC als vermogen tijdelijk niet. Op de achtergrond werkt alles wel en zie ik activiteit. Heb je nog een manier om te zien of het vermogen daadwerkelijk hetzelfde blijft door bijv. een kWh-meter? En heb je de "experimentele optie" voor lokale aansturing in HEMS aan staan?
Zowel in de app in de achtergrond, als op de HW socket blijft Hyper A constant ontladen met 173W
De Laboratoriumfunctie staat hier blijkbaar 'aan', maar gezien geen labfirmware voorhanden voor de hypers, is dit wss zinloos en zal ik die nu of 'af' zetten.
/f/image/GxLwDVF3nbiedCSFe5AxPRob.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door mmarchan op 03-08-2025 00:21 ]
Werkt de experimentele lokale aansturing binnen HEMS ook met hypers?Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:53:
[...]
Ik zie dit gedrag hier ook in local mode via HA. Dan zijn ze alleen via Bluetooth benaderbaar en klopt zowel SoC als vermogen tijdelijk niet. Op de achtergrond werkt alles wel en zie ik activiteit. Heb je nog een manier om te zien of het vermogen daadwerkelijk hetzelfde blijft door bijv. een kWh-meter? En heb je de "experimentele optie" voor lokale aansturing in HEMS aan staan?
En zo ja, hoe loopt de communicatie? Mqtt?
Wat voor pubers heb jij, velociraptors?dotternetta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:12:
Project puberproof afgerond (voor nu)
[Afbeelding]
Maarreh een paar metalen platen ipv dat gaas en het lijkt me een stuk brandveiliger
Volgens wat ik lees in de app werkt dit niet met de Hypersgeert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:13:
[...]
Werkt de experimentele lokale aansturing binnen HEMS ook met hypers?
Stabiliteit van mijn IP adres kan ik geen historiek van opvragen. Modem met ingebouwde router zijn eigendom van mijn provider en de routerinstellingen voor klanten zijn beperkt.
Kan wel het Private IP van mijn modem en de Local IP's van de Hypers zelf opvolgen.
:strip_exif()/f/image/z6TzSQocvd9BF6h4NH1gJhAU.jpg?f=fotoalbum_large)
velociraptors?? Wat is dit zenduricpark?CopyCatz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:27:
[...]
Wat voor pubers heb jij, velociraptors?
Maarreh een paar metalen platen ipv dat gaas en het lijkt me een stuk brandveiliger
Maar een nadeel van een metalen omhulsel is dat de hitte niet weg kan. Dus snap zijn keuze wel.
Naja dan alleen aan de voorkant open of zogeert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:31:
[...]
velociraptors?? Wat is dit zenduricpark?![]()
![]()
Maar een nadeel van een metalen omhulsel is dat de hitte niet weg kan. Dus snap zijn keuze wel.
Welke mode hebben jullie in gebruik, en waarom die?
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
- Taro
- Niet online
Home Assistant mode, omdat je dan alles zelf in de hand hebt en je niet verwondert en verbijstert over waarom er ineens geladen/ontladen/ge-idlet/etc. wordt.avdl72 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:30:
Ik heb net 3 dagen de SolarFlow 2400 AC en aan het ondervinden hoe alles werkt. Met name de modie die standaard aanwezig zijn. Eerst handmatig volgeladen en toen 2 dagen op smartmeter mode gedraaid. Nu de Zenki mode aan het proberen, maar die moet eerst 2 dagen keren blijkbaar.
Voor een niet-complex huishouden is ZENKI waarschijnlijk prima, maar ik heb zelf ervaren dat ie pas met laden begon terwijl de dure uren al waren gestart, terwijl die dat voorafgaand moet doen, dus heb het na een paar dagen opgegeven. Je krijgt het toch nooit voorgeschoteld zoals je het zelf wil.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Nee, maar je zet het wel in HEMS in het algemeen aan, dat kan alleen als er minimaal 2 (geschikte) devices aanwezig zijn. Dus vermoed dat dat met alleen Hypers ook niet aangezet kan worden.geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:13:
[...]
Werkt de experimentele lokale aansturing binnen HEMS ook met hypers?
De SF800 heeft met de nieuwe firmware de optie om een lokale MQTT server op te geven. Ik verwacht die ook in de volgende firmware van alle andere nieuwe devices (SF800Pro was ook al beschikbaar volgens mij). Dus vermoedelijke lokale MQTT. Daarnaast heb je dan nog lokale REST API, maar vermoed dat voor grootschalig verkeer MQTT de betere optie is.
Moet je niet sowieso wachten totdat de dhcp lease op je hyper verlopen is, voordat deze een nieuwe lease aanvraagt ongeacht of je jouw router(s) herstart hebt? Wellicht zou dat verklaren waarom er een verschil is tussen de hypers.mmarchan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 00:03:
[...]
Zal ik zeker eens proberen mocht het probleem zich opnieuw voordoen.
Mqtt zou wel leuk zijn, kun je mogelijk gelijk auto discoveren in HA. Weten we iets van een roadmap van Zendure ? Of maken ze dit niet bekend.Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:50:
[...]
Nee, maar je zet het wel in HEMS in het algemeen aan, dat kan alleen als er minimaal 2 (geschikte) devices aanwezig zijn. Dus vermoed dat dat met alleen Hypers ook niet aangezet kan worden.
De SF800 heeft met de nieuwe firmware de optie om een lokale MQTT server op te geven. Ik verwacht die ook in de volgende firmware van alle andere nieuwe devices (SF800Pro was ook al beschikbaar volgens mij). Dus vermoedelijke lokale MQTT. Daarnaast heb je dan nog lokale REST API, maar vermoed dat voor grootschalig verkeer MQTT de betere optie is.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
- Taro
- Niet online
De roadmap was HA ondersteuning in 2025, dat lijkt te lukkenmartinvdm schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:23:
[...]
Mqtt zou wel leuk zijn, kun je mogelijk gelijk auto discoveren in HA. Weten we iets van een roadmap van Zendure ? Of maken ze dit niet bekend.
- Marketing & sales: lokaal aansturen zonder internetverbinding is een grote pre
- Ontlasten eigen servers, lagere kosten
Ik heb verder het vermoeden dat ze met nog wat afwijkende XXXX AC modellen komen, de 800 kwam laatst al ergens langs, maar 2400 hoeft natuurlijk ook niet de max te zijn...
Binnen 3-4 weken vermoed ik dat je de nieuwe productlijn volledig op lokale MQTT kunt koppelen. Wel nog even de vraag vanaf welk moment die devices dan ook daadwerkelijk via die weg gaan communiceren. Met HA kan dat nu al, maar native + App zou natuurlijk ook mooi zijn.
2 hypers, eentje met 3 en eentje met 2 accu's, draaien beide in HEMS met NOM via een shelly.
Ik lees de boel uit via home assistant, aansturing doe ik momenteel met de zendure app (wil wel ook gaan aansturen via HA).
Als mijn espressomachine aannstaat, iets van 1200 watt via een PID controller dus afwisselend aan/uit, dan switched hij heel snel tussen laden en ontladen, maar dan met extreme waardes in de + en -. Compleet pingpongened de weg kwijt,
Dat doet hij ook met bijvoorbeeld de strijkbout aan die ook afwisselend aan/uit gaat.
Ik heb geprobeerd door alleen hyper1 in HEMS te zetten en dan lijkt hij wat stabieler, minder extremen.
Ook als je de espressomachine uitzet dan blijft hij nog een minuut of 5 zo pinpongen en gaat daarna weer normaal werken.
Ik heb het idee dat HEMS niet helemaal lekker werkt met 2 hypers tegelijk of dat alles te snel, met flinke latency werkt. Dat pingpongen is niet bevordelijk voor de levensduur van de relays natuurlijk,
In dit fllmpje zie je wat er gebeurd, bovenin de netto power van de shelly en meer onderin zie je de hypers.
Dit is een realtime capture van HA, dus niet versneld OID.
https://drive.google.com/...AgJSY0qC/view?usp=sharing
Ja dit is hetzelfde als met inductiekoken waarbij het vermogen ook heel de tijd wisselt en het heel lastig is om dit goed te matchen omdat de zendure devices steeds achter de werkelijkheid aan hollen. Daarom kies ik er bijvoorbeeld voor om op die moment een vaste ontlaadvermogen in te stellen tot dat koken afgerond is. De wisselingen in vermogen gaan te snel om goed op te kunnen vangen waardoor die achter de feiten aan blijft hollen en van slag raakt. De reactietijd is te langzaam voor dit soort snel wisselende vermogens. Zelfde geldt ook voor quooker. Telkens 10 sec aan om de 10-15 minuten. Voordat de zendure daarop reageert is die weer uit.In dit fllmpje zie je wat er gebeurd, bovenin de netto power van de shelly en meer onderin zie je de hypers.
Dit is een realtime capture van HA, dus niet versneld OID.
https://drive.google.com/...AgJSY0qC/view?usp=sharing
[ Voor 11% gewijzigd door mrme12345 op 03-08-2025 10:10 ]
Ja, klopt. Dat snap ik. Maar het gekke is, als in maar een Hyper in de HEMS heb dan lijkt het wel wat rustiger, normaler, te werken allemaal. Lijkt mij dat zendure hier wat mee moet doen. In cluster zag ik dit gedrag trouwens ook niet, maar dat reageerde sowieso trager.mrme12345 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Ja dit is hetzelfde als met inductiekoken waarbij het vermogen ook heel de tijd wisselt en het heel lastig is om dit goed te matchen omdat de zendure devices steeds achter de werkelijkheid aan hollen. Daarom kies ik er bijvoorbeeld voor om op die moment een vaste ontlaadvermogen in te stellen tot dat koken afgerond is. De wisselingen in vermogen gaan te snel om goed op te kunnen vangen waardoor die achter de feiten aan blijft hollen en van slag raakt. De reactietijd is te langzaam voor dit soort snel wisselende vermogens.
Ze reageren blijkbaar ook op elkaar als er geen cluster is ondanks dat ze in HEMS zitten. En mooiste is natuurlijk HA voor dit soort situaties van snel wisselende vermogens bij verschillende apparaten. Als je dan smart plug op zon apparaat zet kun je in HA regelen dat wanneer die aangaat de zendure sowieso vooor x minuten de benodigde max vermogen af geeft. Of accepteren dat er een beetje van het net wordt afgenomen. Bij mijn quooker is dat denk ik maar 0,1-0,2 kWh per dag voor de piekjes van 10 sec heel de dag door.DaGoose schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:12:
[...]
Ja, klopt. Dat snap ik. Maar het gekke is, als in maar een Hyper in de HEMS heb dan lijkt het wel wat rustiger, normaler, te werken allemaal. Lijkt mij dat zendure hier wat mee moet doen. In cluster zag ik dit gedrag trouwens ook niet, maar dat reageerde sowieso trager.
En anders inderdaad checken bij Zendure of er wat aan dat gedrag te doen is bij 2 losse hypers in HEMS en ticket inschieten. Kijken wat zij er van zeggen.
[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 03-08-2025 10:23 ]
Ongeveer 40 kWh minder afgenomen van het net (ipv gemiddeld 70 kWh/week)
46,55 kWh geleverd vanuit de accu's
51,99 kWh geladen
Dat zou een RTE van 89,5 zijn 🤔
Edit: gecorrigeerd met meegenomen 2,65 kWh van vorige week is de RTE 84,4
Niet elke nacht door gekomen op NOM maar ook niet alle dagen vol kunnen laden dus qua capaciteit wel goed ingeschat.
Zonverbruik is gestegen van gemiddeld 20 naar 60 kWh.
De komende weken zijn wat afwijkend ivm vakantie en ik helaas de auto thuis moet laden 😞
Ik ben erg tevreden en ben heel benieuwd van 2400 W straks gaat doen.
Disclaimer: ik weet niet of de offline periodes invloed heeft gehad op de RTE metingen.
40 kWh minder per week van het net zou een tvt van 5 jaar betekenen. In de andere seizoenen zal het wel wat minder zijn, ik ga uit van een jaar of 7
[ Voor 19% gewijzigd door dotternetta op 03-08-2025 11:38 ]
Kan bevestigen dat het wel kan worden aangezet met enkel 2 Hypers, maar mogelijk wijzigt dit niets aan de werking gezien de Hypers dit niet aankunnen.Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:50:
[...]
Dus vermoed dat dat met alleen Hypers ook niet aangezet kan worden.
@gielz heeft dat gemaakt voor HA, je zou de TS eens kunnen lezen: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2CopyCatz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:37:
Ik wil eigenlijk wel overstappen van app naar HA controlled, maar ik zie dat de fireson integratie nog geen api only ondersteunt. Heeft iemand een voorbeeld van een goeie HA automation op basis van de api toevallig?
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 03-08-2025 10:45 ]
Bij mij was eergisteren een van de twee hypers de wifi connectie kwijt. 6 seconden de knop indrukken en het werkte weer. Dat was ook niet voor het eerst.mmarchan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:42:
[Afbeelding]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Mooi gemaakt, maar werkt de communicatie nog wel goed in deze kooi van Faraday?dotternetta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:12:
Project puberproof afgerond (voor nu)
[Afbeelding]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Zou geen probleem hoeven zijn.bert pit schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Mooi gemaakt, maar werkt de communicatie nog wel goed in deze kooi van Faraday?
Uit de schotel techniek heb ik geleerd dat de gaten in een Mesh schotel niet groter mogen zijn dan 10% van de golflengte omdat dan de verliezen snel oplopen, m.a.w. het signaal gaat door de schotel i.p.v. gereflecteerd naar de lnb.
Wifi heeft een golflengte van 13 cm en de gaten zijn zo te zien 5 cm, dat is bijna 40% van de golflengte.
Het zal wel iets dempen, maar het merendeel gaat er gewoon doorheen.
Geen probleem met de communicatie. Achterkant is helemaal open, en dat is toevallig de kant waar de router in huis staat. Ik zal nog een kijken of ik de signaalsterkte kan uitlezen in de router met en zonder gaas.bert pit schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
Mooi gemaakt, maar werkt de communicatie nog wel goed in deze kooi van Faraday?
Edit: gevonden, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82877732
[ Voor 78% gewijzigd door dotternetta op 03-08-2025 14:13 ]
Even in de app kijken,devices-> 2400AC (of andere devices) -> tandwieltje -> device information.dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:19:
Hoe vind je de IP adressen van de Zendure devices? Ik herken ze niet aan hun naam in de router.
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 03-08-2025 13:21 ]
Ik hoor graag je bevindingen in de Zenki modus. Volgens de website van Zendure is dit zeer geavanceerd maar ik lees er op dit forum nog niet zulke positieve berichten over. Vandaar dat ik graag hoor wat je bevindingen zijn.avdl72 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:30:
Ik heb net 3 dagen de SolarFlow 2400 AC en aan het ondervinden hoe alles werkt. Met name de modie die standaard aanwezig zijn. Eerst handmatig volgeladen en toen 2 dagen op smartmeter mode gedraaid. Nu de Zenki mode aan het proberen, maar die moet eerst 2 dagen keren blijkbaar.
Zelf zou ik graag willen dat Zenki, vanwege een dynamisch contract, rekening zou houden met de volgende twee zaken;
1) nog niet opladen in de vroege ochtend als de tarieven later op de dag lager zijn. De zelf opgewekte zonnestroom in de vroege ochtend kan ik beter verkopen dan al in de batterij laten lopen. Dit vraagt van Zenki dat hij rekening houdt met de weersvoorspelling en de tarieven van die dag en volgens de website van Zendure doet Zenki dat.
2) bij donkerte in de ochtend (6:30-9:00 uur) ‘s nachts niet volledig leeglopen maar nog voldoende bewaren voor de ochtendpiek. In de ochtend is vanwege het opstaan een piek in gebruik en ook in tarief. Volgens de website houdt Zenki rekening met je persoonlijke gebruiksprofiel en de tarieven dus ook dit zou moeten kunnen.
Ja, inmiddels ontdekt 😅 Oorspronkelijke bericht aangepastgeert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Even in de app kijken,devices-> 2400AC (of andere devices) -> tandwieltje -> device information.
[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 03-08-2025 13:22 ]
Op het interne forum staat momenteel een poll met de vraag of er interesse is in een tijdsgebonden verloop tussen verschillende strategieën. Als je hier in de toekomst gebruik van zou willen maken, is het handig om daar even op te reageren.KaEs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Ik hoor graag je bevindingen in de Zenki modus. Volgens de website van Zendure is dit zeer geavanceerd maar ik lees er op dit forum nog niet zulke positieve berichten over. Vandaar dat ik graag hoor wat je bevindingen zijn.
Zelf zou ik graag willen dat Zenki, vanwege een dynamisch contract, rekening zou houden met de volgende twee zaken;
1) nog niet opladen in de vroege ochtend als de tarieven later op de dag lager zijn. De zelf opgewekte zonnestroom in de vroege ochtend kan ik beter verkopen dan al in de batterij laten lopen. Dit vraagt van Zenki dat hij rekening houdt met de weersvoorspelling en de tarieven van die dag en volgens de website van Zendure doet Zenki dat.
2) bij donkerte in de ochtend (6:30-9:00 uur) ‘s nachts niet volledig leeglopen maar nog voldoende bewaren voor de ochtendpiek. In de ochtend is vanwege het opstaan een piek in gebruik en ook in tarief. Volgens de website houdt Zenki rekening met je persoonlijke gebruiksprofiel en de tarieven dus ook dit zou moeten kunnen.
Natuurlijk Geert. Kun je me wel even helpen met waar ik het ‘interne’ forum vind?geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:23:
[...]
Op het interne forum staat momenteel een poll met de vraag of er interesse is in een tijdsgebonden verloop tussen verschillende strategieën. Als je hier in de toekomst gebruik van zou willen maken, is het handig om daar even op te reageren.
https://forum.zendure.com denk ikKaEs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
Natuurlijk Geert. Kun je me wel even helpen met waar ik het ‘interne’ forum vind?
Excuses, met interne forum bedoelde ik te zeggen: het forum in de app. Daar staat hij gepind boven aan ergens.KaEs schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:27:
[...]
Natuurlijk Geert. Kun je me wel even helpen met waar ik het ‘interne’ forum vind?
'maar' 2400W in de accu stuurde, en ook eruit haalde als er een grootverbruiker aan stond.
:strip_exif()/f/image/0GF2T5REOzhl04Lz71bNsfiv.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de accu uit HEMS gehaald omdat ik voortaan via HA alles ga aansturen. Toen kwam ik via de tab apparatuur -> AC 2400 instellingen bij een andere menuoptie, en daar kom ik maar tot 2400W en is er geen enkele mogelijkheid die op te hogen of dat aan te vragen. Iemand een idee hoe ik dat dan voor elkaar krijg? (screenshot is van uitgangslimiet, maar zelfde geldt voor ingangslimiet).
:strip_exif()/f/image/ip3R0JlCoNmTZVLW99BGeYoX.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is nu een pre release beschikbaar voor testen waar de ZenSDK gebruikt wordt voor de aansturing. De verwachting is dat deze binnenkort als stable versie uitgegeven gaat worden. Dan zou je via Fireson lokaal aankunnen sturen.CopyCatz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:37:
Ik wil eigenlijk wel overstappen van app naar HA controlled, maar ik zie dat de fireson integratie nog geen api only ondersteunt. Heeft iemand een voorbeeld van een goeie HA automation op basis van de api toevallig?
Ik heb sinds gister deze draaien, eigenlijk bijna helemaal standaard met een paar aanpassingen voor mn EV en laden op goedkope uren, werkt prima! Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2jordyc schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Er is nu een pre release beschikbaar voor testen waar de ZenSDK gebruikt wordt voor de aansturing. De verwachting is dat deze binnenkort als stable versie uitgegeven gaat worden. Dan zou je via Fireson lokaal aankunnen sturen.
Hoeveel AC2400 heb je en zitten ze in een cluster?avdwerf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:54:
Heb ook weer iets aparts.
Heb 1x AC2400 met 6 batterijen. Verder niets van doen dus met een cluster.jordyc schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Hoeveel AC2400 heb je en zitten ze in een cluster?
In een AC2400 zit een omvormer met een vermogen van 2400 watt. Je kunt dus niet meer dan dat er doorheen jagen, die 2400 watt is de max.Wil je meer dan dat kunnen dan zul je extra omvormers er bij moeten plaatsen en de batterijen verdelen over de omvormers.avdwerf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:57:
[...]
Heb 1x AC2400 met 6 batterijen. Verder niets van doen dus met een cluster.
[ Voor 15% gewijzigd door jordyc op 03-08-2025 13:59 ]
Ja, dat klinkt dan eigenlijk wel weer heel erg logisch, stom dat ik dat niet zelf bedacht kreeg. Thanks!jordyc schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
In een AC2400 zit een omvormer met een vermogen van 2400 watt. Je kunt dus niet meer dan dat er doorheen jagen, die 2400 watt is de max.Wil je meer dan dat kunnen dan zul je extra omvormers er bij moeten plaatsen en de batterijen verdelen over de omvormers.
Is hyperTmp":3071 30,7°C of zit er een verrekenfactor in?
[ Voor 27% gewijzigd door dotternetta op 03-08-2025 14:25 ]
Begrijpelijk, en ook dat je dan in cluster/HEMS een hoger totaalvermogen kunt 'bouwen' waarvoor je moet tekenen.jordyc schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
In een AC2400 zit een omvormer met een vermogen van 2400 watt. Je kunt dus niet meer dan dat er doorheen jagen, die 2400 watt is de max.
Maar nu een SF800Pro + AB2000X. Hieronder de specs uit de manual. Je max er voor max 2640W aan PV op aansluiten, maar hij gaat er max 2000W mee laden (Max. Charge/Dis[c]harge Power (With Extra Battery)). Je zou dus denken: dit apparaat heeft een omvormervermogen van 2000W, maar is gecapped op (wettelijk vastgestelde) 800W AC laden/ontladen. Prima.
Dus ik wil 'm graag direct op een eigen automaat in de groepenkast aansluiten, en dan graag de 800W ontlaadlimiet opheffen. En als we dan toch bezig zijn: graag ook de bypass-limiet van 800W, want dat is de grootste teleurstelling van de SF800Pro: accu vol, nog slechts 800W het net op (van m'n 2000W opwekvermogen).
Maar ik denk dat dit niet gaat niet lukken. De handtekening kun je zetten voor je HEMS, maar niet voor één device (dat ik via HA aanstuur). Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
:strip_exif()/f/image/UlJaZ7qbwduVIv3qQEpDD2RT.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ook weer niet echt, want de app ziet nog wel wat de shelly doet.
[ Voor 19% gewijzigd door CopyCatz op 03-08-2025 14:55 ]
De afbeelding van de tabel geeft 3 delen.TCMR schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Begrijpelijk, en ook dat je dan in cluster/HEMS een hoger totaalvermogen kunt 'bouwen' waarvoor je moet tekenen.
Maar nu een SF800Pro + AB2000X. Hieronder de specs uit de manual. Je max er voor max 2640W aan PV op aansluiten, maar hij gaat er max 2000W mee laden (Max. Charge/Dis[c]harge Power (With Extra Battery)). Je zou dus denken: dit apparaat heeft een omvormervermogen van 2000W, maar is gecapped op (wettelijk vastgestelde) 800W AC laden/ontladen. Prima.
Dus ik wil 'm graag direct op een eigen automaat in de groepenkast aansluiten, en dan graag de 800W ontlaadlimiet opheffen. En als we dan toch bezig zijn: graag ook de bypass-limiet van 800W, want dat is de grootste teleurstelling van de SF800Pro: accu vol, nog slechts 800W het net op (van m'n 2000W opwekvermogen).
Maar ik denk dat dit niet gaat niet lukken. De handtekening kun je zetten voor je HEMS, maar niet voor één device (dat ik via HA aanstuur). Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
[Afbeelding]
Pv , ac , batterij.
De 2000w batterij slaat dus enkel op 2000w van/naar batterij.
Aangezien het AC gedeelte beperkt is op 800w. Is het volkomen logisch dat het apparaat nooit meer dan 800w zelfs in bypass zou doen want je gaat dan over de AC kant van het toestel. Het zou ook het de algemene keuring / wettelijke beperking van 800w te niet doen en niet langer 'veilig zijn voor beunhazen'. Die weinig tot niets weten van max belastingen van kringen in de woning.
Je kan veel willen en handtekeningen willen zetten, maar die 800 pro gaat nooit meer dan 1000 in of 800 uit doen via de netstekker.
Ik had dit ook. Ben gaan slapen en de dag erna was alles weer oké. Geen gekkigheid uithalen dus, gewoon even geduld ?CopyCatz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:52:
Ik heb vandaag in de app voor het eerst "energy storage device disconnected". Via home assistant zie ik dat de boel nog gewoon draait, cloud probleem dus?
Edit: ook weer niet echt, want de app ziet nog wel wat de shelly doet.
[ Voor 5% gewijzigd door xobdorp op 03-08-2025 15:15 ]
Zeker, maar ik ben wel reuzebenieuwd waar die 2000W DC naartoe kan uit de batterij.blahenazo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:03:
[...]
De 2000w batterij slaat dus enkel op 2000w van/naar batterij.
Ik heb ook een Sagemcom, alleen een T210-D ESMR5. Ga inderdaad ook een ticket aanmakenBikkelreal schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:26:
[...]
Ga je ook een ticket aanmaken?, er is hier iemand namelijk met versie 1.02 die wel werkt.
Kan dus nog aan 1 ding liggen de hoofdmeter werkt niet samen met de Zendure P1, welke heb jij?
Ik heb de Sagemcom T211 ESMR5
[Afbeelding]
In en uit gooien in HEMS rondom geeft de conclusie dat nu maar een Zendure werkt op nom.
Voeg ik een andere toe dan gaat hij met vol vermogen (max 3000) terug leveren.
Ondanks dat de zonnepanelen aan het net leveren.
Tot vandaag draaide het goed.
Toch maar eens gaan kijken naar de HA oplossing.
Voor nu draait de Hyper alleen.
:strip_exif()/f/image/7z1nxV1xbeZemgc7YOUwSunm.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij ligt de app plat, netwerk fout paar uur geleden ging al de P1 meter ofline maar met dat ding doe ik niks mee:)peterbier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:42:
Nou heb je het er staan en kan er nu niks mee.
In en uit gooien in HEMS rondom geeft de conclusie dat nu maar een Zendure werkt op nom.
Voeg ik een andere toe dan gaat hij met vol vermogen (max 3000) terug leveren.
Ondanks dat de zonnepanelen aan het net leveren.
Tot vandaag draaide het goed.
Toch maar eens gaan kijken naar de HA oplossing.
Voor nu draait de Hyper alleen.
[Afbeelding]
HA werkt:)
- Taro
- Niet online
Same here inderdaad, wilde het net postendotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:03:
Ligt de server nu helemaal plat?
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
- Taro
- Niet online
Paar uurtjes geleden de P1 en SF800-4 offline. Hopelijk fixxen ze dat morgen.
Heb die pagina ook gezien(error)! Gaat iets niet helemaal goed.
Het forum in de app wil ook niet meer laden.
Met alleen de Hyper draait het goed.
De lab stand in de app is ook weg.
Jammer ik wil het wel lokaal houden.
Nu even F1 kijken ga er morgen wel mee verder.
Hier ook zonder issues gedraaid. Lang leve HA en lokale aanstiuring. Batterij op een rustig vermogen laten laden en zit weer nokkie vol. HW vol. EV vol. Vanavond maar weer een beetje van de energie rekening afsnoepen. Al zie ik dat morgenvroeg het tarief iets beter is. Dat heb ik nog niet voor elkaar. Op dezelfde dag loopt, de dag erna.... uhh nog niet.Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:05:
Gelukkig draait het lokaal via HA icm REST API prima door! Nog iets peut erin en dan is alles weer mooi op 100% aanbeland vandaag.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-08-2025 16:29 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Even gekeken maar ik kan gewoon in de app.dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:03:
Ligt de server nu helemaal plat?
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De app doet raar.
De 2400AC draait nu mee met nom.
Kan ik allemaal controleren met de 3 fase kWh meter van HomeWizard.
Terwijl de 2400AC in standby staat draait deze netjes mee.
:strip_exif()/f/image/kbobygyQA3LUEnC62CHhwGL7.jpg?f=fotoalbum_large)
En deze heb ik ook weer.
:strip_exif()/f/image/vCayLpEHQg5Wwkt0FjU05Nx7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door peterbier op 03-08-2025 16:39 ]
De problemen lijken niet constant, maar beetje af en aan. Verwacht dat iets aan de kant van zendure wat instabiliteit veroorzaakt. Heeft Zendure er iets over gecommuniceerd?
[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 03-08-2025 16:44 ]
Doe hier alles via HA. Dat hobbelt altijd wel door of je moet zelf een stomme fout gemaakt hebben. Kwestie van een keer inrichten en dan zou je er in principe niets meer aan behoeven te doen.peterbier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
De app doet raar.
De 2400AC draait nu mee met nom.
Kan ik allemaal controleren met de 3 fase kWh meter van HomeWizard.
Terwijl de 2400AC in standby staat draait deze netjes mee.
[Afbeelding]
En deze heb ik ook weer.
[Afbeelding]
De 2400 AC laad hier op de goedkoopste uren en stuurt een deel van zn lading weer weg op de dure uren. Al zou ik wat meer gestuiter dynamisch wel leuker vinden
Als hij daarmee klaar is geeft hij HW een seintje om NOM te gaan draaien. Loopt goed. NOM testen Zendure zit nog in de planning.
Ik heb er niets van gezien, maar ik gebruik het systeem denk ik ook wat anders nu. Daarnaast HA dus.geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
De problemen lijken niet constant, maar beetje af en aan. Verwacht dat iets aan de kant van zendure wat instabiliteit veroorzaakt. Heeft Zendure er iets over gecommuniceerd?
Zendure is ook bezig om het geheel lokaal te laten werken.Devke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:44:
[...]
Doe hier alles via HA. Dat hobbelt altijd wel door of je moet zelf een stomme fout gemaakt hebben. Kwestie van een keer inrichten en dan zou je er in principe niets meer aan behoeven te doen.
De 2400 AC laad hier op de goedkoopste uren en stuurt een deel van zn lading weer weg op de dure uren. Al zou ik wat meer gestuiter dynamisch wel leuker vinden![]()
Als hij daarmee klaar is geeft hij HW een seintje om NOM te gaan draaien. Loopt goed. NOM testen Zendure zit nog in de planning.
Ik heb een vast contract dus ik handel niet.
En een EV hebben we niet wel een plug in hybride maar dat gebruik ik nooit.
Dus als Zendure het lokaal kan en dat werkt goed met nom vindt ik dat ook goed.
Kan altijd nog naar HA draait hier ook voor andere dingen.
Je hebt Home Assistant maar je draait de batterijen via de zendure app (cloud) met beperkt vermogen. Dan ga je toch direct alles lokaal sturen zonder enige beperkingen?peterbier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:52:
[...]
Kan altijd nog naar HA draait hier ook voor andere dingen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Vooral als ik zie hoe strak jouw NOM is! chapeau!gielz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:06:
[...]
Je hebt Home Assistant maar je draait de batterijen via de zendure app (cloud) met beperkt vermogen. Dan ga je toch direct alles lokaal sturen zonder enige beperkingen?
Ja, ben ik ook kwijt. Verder draait alles bij mij nog prima.geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:58:
De afgelopen dagen had ik het gevoel dat er iets ontbrak in de app, maar ik kon er niet achter komen wat ik miste. Opeens realiseerde ik me wat het was: is bij jullie ook de weersvoorspelling verdwenen uit de app?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dat kan altijd nog moet me daar eens in verdiepen.gielz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:06:
[...]
Je hebt Home Assistant maar je draait de batterijen via de zendure app (cloud) met beperkt vermogen. Dan ga je toch direct alles lokaal sturen zonder enige beperkingen?
Ik had ook begrijpen dat er vanuit Zendure iets kwam voor HA.
Klopt dat.?
Klopt ja maar dat is de Fireson. Proberen altijd waard, desnoods zet je de integratie weer uit.peterbier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:13:
[...]
Dat kan altijd nog moet me daar eens in verdiepen.
Klopt dat.?
Je kunt ook zenSDK op de nieuwe units doen en dan kun je bijvoorbeeld ook alles zelfbouwen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Nu je het zegt.. paar dagen geleden was het er nog want toen stond het weer van mijn vakantie adres er in de appgeert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:58:
De afgelopen dagen had ik het gevoel dat er iets ontbrak in de app, maar ik kon er niet achter komen wat ik miste. Opeens realiseerde ik me wat het was: is bij jullie ook de weersvoorspelling verdwenen uit de app?
Het logo is nu niet meer goed uitgelijnd en zelfs deels afgesneden. Het viel me pas na een paar dagen op, wat aangeeft hoe nutteloos het weer was in mijn ogen, vaak ook hetzelfde. Meestal 16,7 als ik mij goed herinner.frankj030 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:27:
[...]
Nu je het zegt.. paar dagen geleden was het er nog want toen stond het weer van mijn vakantie adres er in de app
Heb alle server problemen dan gemist denk ik, kan er ook gewoon in nu ik de berichten lees over server problemen in dit topic.
- Taro
- Niet online
Nu je het zegt.... Mogelijk om dataverkeer te besparen?geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:58:
- Taro
- Niet online
De Fireson integratie is de officiële Zendure integratie geworden en Zendure werkt daar nu ook aan mee icm ZenSDK en MQTT.peterbier schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:13:
[...]
Dat kan altijd nog moet me daar eens in verdiepen.
Klopt dat.?
Als je Home Assistant hebt moet je HACS installeren en via HACS de Zendure integratie. Daarna een kwestie van je API-key die je in de nieuwe Zendure App kunt vinden invoeren, evt. lokale MQTT aanvinken om lokaal te werken ipv via cloud. Daarna in het vervolgscherm - als je voor lokale MQTT kiest - je MQTT server (bijv. Mosquitto) IP-adres en poort invullen, username en password van een MQTT account en daarna Wifi SSID en password, submitten en als het goed is worden dan al je devices opgehaald en zichtbaar.
Daarna per device aangeven of die een aansluiting deelt (=cluster aanmaken bij device 1, bij device 2/3/4 dat cluster joinen) en daarna een mode kiezen via Zendure Manager. Als het goed is werkt het dan
De hyper kan wel een hoger vermogen ac ontladen, de 800 pro niet.TCMR schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Begrijpelijk, en ook dat je dan in cluster/HEMS een hoger totaalvermogen kunt 'bouwen' waarvoor je moet tekenen.
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
Nee, is de waarde in Kelvin * 10. Dus delen door 10 minus 273 = temp in C.dotternetta schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:17:
Via de ipadres rapportage zie ik hyperTmp.
Is hyperTmp":3071 30,7°C of zit er een verrekenfactor in?
Ze hebben zich gerealiseerd dat het vrijwel nooit werkte en vonden het wat gênant worden?Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:05:
[...]
Nu je het zegt.... Mogelijk om dataverkeer te besparen?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Het "blok" eronder is uitsluitend bedoeld om de afstanden tussen de schroefgaten te meten.
:strip_exif()/f/image/H3B2JwVmjnN335sFsJ8tvWiB.jpg?f=fotoalbum_large)
Weersvoorspelling ontbreekt ook hier.geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:58:
Fraai! Maar waarom de ventilatoren achter elkaar en niet naast elkaar?geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:38:
De dubbele ventilator is in de maak, op verzoek van @Taro. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat schelen!
Het "blok" eronder is uitsluitend bedoeld om de afstanden tussen de schroefgaten te meten.
[Afbeelding]
Thanks @Aziraphale !Aziraphale schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Fraai! Maar waarom de ventilatoren achter elkaar en niet naast elkaar?
@Taro en ik zijn tot de conclusie gekomen dat we het volledige oppervlak willen voorzien van een luchtstroom, zodat er een briesje tussen alle koelribben door kan waaien, dat gebeurt niet als we ze naast elkaar zetten.
En nu zit de achterste fan boven de "hotspot".
Ah, op die manier. Ik dacht dat je een breder stuk zou bestrijken met twee grote fans naast elkaar.geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:42:
[...]
Thank @Aziraphale !
@Taro en ik zijn tot de conclusie gekomen dat we het volledige oppervlak willen voorzien van een luchtstroom, zodat er een briesje tussen alle koelribben door kan waaien, dat gebeurt niet als we ze naast elkaar zetten.
En nu zit de achterste fan boven de "hotspot".
- Taro
- Niet online
Het idee is dat je hiermee alle koelribben raakt ipv maar de helft.Aziraphale schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Fraai! Maar waarom de ventilatoren achter elkaar en niet naast elkaar?
Voel hier met 1x 140mm dat de overige koelribben warmer zijn dan waarop geblazen wordt. Die warmte verspreid zich natuurlijk wel, maar als je 2x 140mm in de diepte plaatst koel je warmere koelribben dan 2x 140mm in de breedte, waarmee je nog meer lucht langs al koelere koelribben blaast en dus minder warmte afvoert.
Tenminste, dat is mijn theorie
Klinkt heel plausibel, ben benieuwd!Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:01:
[...]
Het idee is dat je hiermee alle koelribben raakt ipv maar de helft.
Voel hier met 1x 140mm dat de overige koelribben warmer zijn dan waarop geblazen wordt. Die warmte verspreid zich natuurlijk wel, maar als je 2x 140mm in de diepte plaatst koel je warmere koelribben dan 2x 140mm in de breedte, waarmee je nog meer lucht langs al koelere koelribben blaast en dus minder warmte afvoert.
Tenminste, dat is mijn theorie
@geert1992 en @Taro op welke afstand staan de ventilator tot de ribben?geert1992 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:38:
De dubbele ventilator is in de maak, op verzoek van @Taro. Ik ben benieuwd hoeveel het gaat schelen! Kan ik hem uitwerken?^^
[Afbeelding]
Het klopt wat @Taro aangeeft. De ribben naast de ventilator worden inderdaad nog best warm. Daarom opperde ik laatst al het idee om 2 x 2 ventilatoren te plaatsen. Snellere warmte afvoer. Wat het effect zal zijn???
Edit. Benieuwd naar het resultaat.
- Taro
- Niet online
Dat is nu 4,2 cm en wordt +-2,5 cm. Wat ik hier zie is dichterbij = betere koeling, maar wel n=1.Devke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:
[...]
@geert1992 en @Taro op welke afstand staan de ventilator tot de ribben?
oke, het hart van de ventilator van de Ome Ali versie zit ook op 2,5 cm hier. Benieuwd. Wel eens overwogen de fan speed regelbaar te maken? Afhankelijk van de temperatuur opvoeren.Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:09:
[...]
Dat is nu 4,2 cm en wordt +-2,5 cm. Wat ik hier zie is dichterbij = betere koeling, maar wel n=1.
Zou jij misschien tegen die tijd flir-beelden willen maken voor, en na de transformatie?Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:09:
[...]
Dat is nu 4,2 cm en wordt +-2,5 cm. Wat ik hier zie is dichterbij = betere koeling, maar wel n=1.
Beter bewijs kan je niet hebben volgens mij.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.