2 pins, 1,5 square?dotternetta schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:16:
[...]
I just found this on AliExpress:
€2,11 | 2 3 4 5 6 7 8 Pin IP68 Wire Connector Led Power Supply 0.3/2.5 Suqare Outdoor Dustproof Female Male Conector for Led Lighting
https://a.aliexpress.com/_EwwXQMA
Deze, vandaag binnen gekomen.mrme12345 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:57:
[...]
Ok, vreemd, bij mij staat de P1 V1.0.3 klaar. Misschien wordt dat in batches uitgerold of zo.
En welke slimme meter heb je? Misschien heeft dat er nog iets mee te maken.
:strip_exif()/f/image/CF6Nfkch8vKJg91RKKOautqQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bedoelde je smart meter, niet de P1. Ik denk dat het eerder daar in zit. Lijkt me beste om ticket aan zendure te sturen met info over issue en type smart meter.Bikkelreal schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:23:
[...]
Deze, vandaag binnen gekomen.
[Afbeelding]
Dat het issue dus zit tussen de p1 en jouw type slimme meter
[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 01-08-2025 18:27 ]
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
geert1992 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:46:
[...]
Zou je een foto van de binnenkant kunnen maken?
:strip_exif()/f/image/qpXGZYhXgyW98PMXmc4pBsCH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt dus wel solderen!
Hij geeft de waardes wel goed aan per fasen, alleen hij telt ze niet goed op.(totaal vermogen)mrme12345 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:25:
[...]
Ik bedoelde je smart meter, niet de P1. Ik denk dat het eerder daar in zit. Lijkt me beste om ticket aan zendure te sturen met info over issue en type smart meter.
Dat het issue dus zit tussen de p1 en jouw type slimme meter
Als alles positief/negatieve is is het goed.
Dus het moet uit sofware/App komen van de meter, heb net al een ticket aangemaakt nu nog een aantal dagen wachten of die update:)
Welke software Versie heb jij op je P1 meter?, ik zie dat bij je ook de waardes goed worden aangegevendotternetta schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:02:
[Afbeelding]
Werkt hier oke. Welke meter heb je?
Hier Zendure op 2, HW op 3, 4 vrij, geen extra voeding
Yes! Hij werkt nu gewoon inderdaad. Echt heel apart. Heb zonneplan op 2 gezet en zendure op 3 en nu werkt alles (ook zonneplan gewoon).geert1992 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:18:
[...]
Ben benieuwd! Misschien even opnemen in topic start? Erbij vermelden bij de p1 meter? @mrme12345
2 pin, 0.3 square. Let op! Nog niet zeker of deze past!
[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 02-08-2025 18:30 ]
1.0.2Bikkelreal schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:37:
[...]
Welke software Versie heb jij op je P1 meter?, ik zie dat bij je ook de waardes goed worden aangegeven
Dat is echt bizar!avdwerf schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:39:
[...]
Yes! Hij werkt nu gewoon inderdaad. Echt heel apart. Heb zonneplan op 2 gezet en zendure op 3 en nu werkt alles (ook zonneplan gewoon).
Netjes!!Bert Luiten schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:58:
@elektriekert, heb je opmerking ter harte genomen en de bekabeling wat aangepast....[Afbeelding][Afbeelding]
Een beetje off topic, maar toch voor gebruik met een stapeltje accu’s wel van belang lijkt me.Jacqui schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Ik snap je gedachte en ben zelf ook benieuwd naar de eventuele brandbaarheid van de accu's. Ook omdat ze claimen dat de accu's een eigen blusmechanisme in huis hebben. Daarnaast vraag ik mij af hoe heftig een dergelijke brand is en of er steekvlammen uit gaan komen.
Voor mijn eigen gemoedsrust hangt er in ieder geval een brandmelder in de schuur en kan ik ze 'snel' naar buiten schoppen indien nodig.
Ik kan de accu's in ieder geval eenvoudig naar binnen rollen, bij een stroomstoring, en daar aansluiten op de vriezer en koelkast. Dus +1 voor gemak.
Ik heb ook deze hondjes gebruikt om kistjes met wijn (wegen 20kg voor 12 flessen) te verplaatsen. Wat ik merkte is dat afhankelijk van de stand van de wieltjes het plateau flink kan overhellen, met als ik niet oplette het kantelen van het wagentje tot gevolg. De stabiliteit was voor mijn model (ziet er 100% hetzelfde uit als deze) niet voldoende, zeker niet met rijden over een wat hobbelige vloer.
Wat het verergerde is dat bij mijn model de bevestiging van de wieltjes aan het plateau in de loop van de tijd, en bij sommige wielen los ging zitten door het stoten van de wieltjes tegen randjes op de vloer.
Just an advice, ik zou dat even in de gaten houden.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Heb hier 0 problemen gehad met verschillende volgordes.geert1992 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Conclusie? Verwaarloosbaar dus? Ervaar jij dezelfde problemen als je dingen in de verkeerde opening stopt? De p1 meter in poort 2 of 4 stopt?
En de GIF heb je ook gezien
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/p0Rqcv1yjLqyvqczBoEmk8fm.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Blijkbaar speelt dat dus niet bij iedereen, maakt het wel een raar mysterieus vraagstuk.Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:06:
[...]
Heb hier 0 problemen gehad met verschillende volgordes.
En de GIF heb je ook gezien
Klopt, maar dat is maar een kort moment opname.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Even de wijkcentrale ontladenTaro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:07:
Dat gaat lekker hard zoIk pak alvast de brandblusser. Misschien toch maar limiteren...
[Afbeelding]
Waarschijnlijk ook afhankelijk van combinatie type en merk slimme meter en P1 zendure/P1 Hw/splitter Hwgeert1992 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:09:
[...]
Blijkbaar speelt dat dus niet bij iedereen, maakt het wel een raar mysterieus vraagstuk.
Klopt, maar dat is maar een kort moment opname.
Heb nu alles geprobeerd, andere poort, rechtstreeks aangesloten en opnieuw geinstalleerd maar heb nog steeds de power bug.
Heb ook dit commando gebruikt: curl -X GET "http://192.168.1.230/properties/report" om de meter rechtstreeks uit te lezen maar geeft hier ook hetzelfde aan, optellen van de power (total_power) gaat niet goed (P1,P3 en P3)
Heb dus dezelfde waardes, ben benieuwd wat dit gaat worden met support, andere P1 meters werken goed HW en EV lader.
Vindt het wel raar dat ik de enigste ben
:strip_exif()/f/image/7QCwA9RIR27REjZhBYrMDok6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/WhHao01R7PoxA4VE7eRqPLt1.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hs7swfm4H6H34w06AFSdzsuG.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Bikkelreal op 01-08-2025 21:11 ]
Toch even nav dit plaatje. Ik zie dat je hier de fase waarden van de ecotracker laat zien. Sinds vorige week heb ik die na een app update ook in de everhome app, maar er klopt echt niets van. De totale power consumption van 7W komt overeen met wat de slimme meter laat zien en Zendure door krijgt en wat ik op datzelfde moment in de HW app zie. Maar de fase waarden zijn vaak bevroren van een eerder moment. Nu doe ik niets in die everhome app, maar aangezien je wel P1 waarden van everhome ziet met fases die kloppen, vroeg ik me af wat jij in de everhome app ziet?Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:07:
Dat gaat lekker hard zoIk pak alvast de brandblusser. Misschien toch maar limiteren...
[Afbeelding]
(De fase waarden van de HW P1 komen wel gewoon door van de slimme meter, het is alleen de everhome app die wat raars laat zien)
/f/image/pbMdniKC5yBPOgZZ3MiNsRYV.png?f=fotoalbum_large)
Paar seconden verschil in tijd dus 9W verbruik in HW app ipv 7W:
/f/image/odM26o6GCWvnAkoT5P4q0zjt.png?f=fotoalbum_large)
Nu maakt het voor de aansturing van Zendure overigens niet uit, zolang power consumption maar goed doorkomt.
[ Voor 19% gewijzigd door frankj030 op 01-08-2025 20:22 ]
In je plaatje eerder vandaag was total power gelijk aan fase 2. Nu weer. Kan bijna geen toeval zijn. Ik ben niet bekend met driefasestroom i.c.m. P1 meters. Komt Total Power niet direct van de P1 poort af, vooraf berekend door de slimme meter? Lijkt me niet dat de Zendure nog weer gaan zitten sjoemelen met nummertjes?Bikkelreal schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:14:
Zendure P1 meter.power bug.
Heb nu alles geprobeerd, andere poort, rechtstreeks aangesloten en opnieuw geinstalleerd maar heb nog steeds de power bug.
Heb ook dit commando gebruikt: curl -X GET "http://192.168.1.230/properties/report" om de meter rechtstreeks uit te lezen maar geeft hier ook hetzelfde aan, optellen van de power (total_power) gaat niet goed (P1,P3 en P3)
Heb dus dezelfde waardes, ben benieuwd wat dit gaat worden met support, andere P1 meters werken goed HW en EV lader.
Vindt het wel raar dat ik de enigste ben![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarmee wil ik zeggen; geven andere P1 meters wél de juiste total power? Je HomeWizard meter bijvoorbeeld?
Edit: Yep, Total Power komt als datagram van de slimme meter af. Ik durf bijna zeker te stellen dat het vanuit je slimme meter al fout gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 01-08-2025 20:28 ]
Ja jij bent vooralsnog de enige met dit issue in combinatie met P1 Zendure. Misschien zit het toch in die sagemcom slimme meter in combinatie met de P1 van Zendure. Is er iemand anders hier die een sagemcom slimme meter heeft en de P1 van Zendure gebruikt en waarbij het wel of niet werkt?Bikkelreal schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:14:
Zendure P1 meter.power bug.
Vindt het wel raar dat ik de enigste ben![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar ik over twijffel of het totaal zinloos is om niet continue tot 100% te laden. Ik vraag me af hoe hij dat getest heeft of welke bron hij heeft.CopyCatz schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
Welke platen ga je gebruiken? Ik vind die videos van will prowse wel verhelderend. Heb er een aantal van bekeken en mijn main takeways zijn:
- LFP brandt niet echt (zoals de "spectaculaire" li-ion explosie filmpjes op youtube) maar rookt vooral. Dus afzuiging nodig.
- LFP batterij BMS'en kalibreren wanneer ze op 100% aankomen. Een lager maximum instellen in de app is dus niet handig
- LFP batterijen degraderen over tijd, ook als je er niks mee doet. Het is totaal zinloos om een laadmaximum onder de 100% in te stellen want die capaciteit ben je dan dus de facto al kwijt omdat je ze nooit gebruikt hebt.
- 0% batterij betekent niet dat ze 0 volt zijn.
Waar hij ook op blijft hameren is het feit dat deze accus er zijn om maximaal te gebruiken, dus doe dat dan ook. Kan ik me wel in vinden.
Een bron waar ik vertrouwen in heb is Jeff Dahn, die tot een geheel andere conclusie komt.
de populaire uitleg van zijn bevindingen vind je hier: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
En dat verhaal is gedebunked. Kijk maar eens naar de levensduur van LFP accu's bij auto's. Who cares dat het korter wordt van 800.000 naar 500.000 km (als het al zo'n vaart loopt) als de auto zelf al compleet versleten is.bert pit schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Waar ik over twijffel is het totaal zinloos is om niet continue tot 100% te laden. Ik vraag me af hoe hij dat getest heeft of welke bron hij heeft.
Een bron waar ik vertrouwen in heb is Jeff Dahn, die tot een geheel andere conclusie komt.
de populaire uitleg van zijn bevindingen vind je hier: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
[ Voor 99% gewijzigd door dotternetta op 01-08-2025 21:06 ]
Hij gaat zelf de fout in: bij regelmatig gebruik 100%. Wegzetten 50% (edit: dat was zijn beet om me te verder te laten kijken, ik hapte 😅)bert pit schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Waar ik over twijffel is het totaal zinloos is om niet continue tot 100% te laden. Ik vraag me af hoe hij dat getest heeft of welke bron hij heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 01-08-2025 21:39 ]
Wat is daar fout aan?dotternetta schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:05:
[...]
Hij gaat zelf de fout in: bij regelmatig gebruik 100%. Wegzetten 50%
Prowse zegt het zelfde.
Opslag op 50% en voor dagelijks gebruik rustig opladen tot 100%.
Mooi dat de batterij langer mee gaat als je hem tussen 0 en 50% gebruikt maat het is alleen niet praktisch omdat, zoals hij zelf al zegt, met een te lege batterij zit als je een volle nodig hebt.
Lekker gebruiken die batterij.
- Taro
- Niet online
Het totaal: Ecotracker P1frankj030 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
Toch even nav dit plaatje. Ik zie dat je hier de fase waarden van de ecotracker laat zien. Sinds vorige week heb ik die na een app update ook in de everhome app, maar er klopt echt niets van. De totale power consumption van 7W komt overeen met wat de slimme meter laat zien en Zendure door krijgt en wat ik op datzelfde moment in de HW app zie. Maar de fase waarden zijn vaak bevroren van een eerder moment. Nu doe ik niets in die everhome app, maar aangezien je wel P1 waarden van everhome ziet met fases die kloppen, vroeg ik me af wat jij in de everhome app ziet?
(De fase waarden van de HW P1 komen wel gewoon door van de slimme meter, het is alleen de everhome app die wat raars laat zien)
[Afbeelding]
Paar seconden verschil in tijd dus 9W verbruik in HW app ipv 7W:
[Afbeelding]
Nu maakt het voor de aansturing van Zendure overigens niet uit, zolang power consumption maar goed doorkomt.
Per fase: Shelly Pro 3EM
Waarde per accu: HomeWizard 3-fase kWh meter
Ben even met wat andere dingen bezig, maar kan zo snel in de Everhome app helemaal niets per fase vinden, alleen het totaal?
Edit: Ah, gevonden. Fase 3 staat op 0? Klopt geen reet van.
Haha, prachtig dit. You only had one job...
/f/image/wyUNqxtQo7r4y8q5K81Brbek.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H5mFd1oSLow2WBf99R74oQqm.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 01-08-2025 21:22 ]
Ik was wat te haastig met mijn reactie. Heb het nu helemaal gekeken.
Jammer dat hij niks zegt over hoe groot de verschillen zijn in de verschillende manieren.
Geen percentage of oid, alleen maar een verhaal over iets wat hij heeft gelezen..
Prowse is prettiger om naar te kijken 😂
ChatGPT ook gevraagd: 80% capaciteit over: 6 tot 10 jaar bij elke dag naar 100%, 10 tot 15 jaar als je 80% aanhoudt en 1 x per maand naar 100.
De samenvatting is wel mooi ☺️
✅ Praktisch advies
Als je batterij dagelijks nodig is voor zelfverbruik of piekbesparing, is opladen tot 100% logisch en niet schadelijk — zo zijn LFP's ontworpen.
Als je batterij vooral als noodvoorziening/back-up dient:
Hou hem tussen 30–80%.
Laat de BMS maandelijks één keer balanceren (vaak automatisch bij 100%).
Zorg voor koele installatieplek (0–30°C
[ Voor 77% gewijzigd door dotternetta op 01-08-2025 21:49 ]
Haha ok, ik vroeg me al af waar die fase plaatjes vandaan kwamen. Maar goed om te weten dat jouw everhome app ook rare dingen laat zien (geen reet van klopt).Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:17:
[...]
Het totaal: Ecotracker P1
Per fase: Shelly Pro 3EM
Waarde per accu: HomeWizard 3-fase kWh meter
Ben even met wat andere dingen bezig, maar kan zo snel in de Everhome app helemaal niets per fase vinden, alleen het totaal?
Edit: Ah, gevonden. Fase 3 staat op 0? Klopt geen reet van.
- Taro
- Niet online
Zie mijn toevoeging, de fase weergave slaat echt nergens op.frankj030 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
Haha ok, ik vroeg me al af waar die fase plaatjes vandaan kwamen. Maar goed om te weten dat jouw everhome app ook rare dingen laat zien (geen reet van klopt).
Hoe moeilijk kan dit zijn? Maar goed, het totaal klopt gelukkig wel.
Ik zie het nu. Wat ook wonderlijk is dat 1 waarde bij mij vaak fluctueert (fase 1), maar dan totaal verschillend met de werkelijkheid, en de andere 2 stilstaan. Gelukkig klopt het totaal wel, is alles wat we nodig hebben. Je vraag je dan toch af waar ze deze waardes vandaan toveren, bij mij klopt fase 2 vaak wel en is fase 3 een waarde die op de dag zelf wel een keer geweest is.Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:23:
[...]
Zie mijn toevoeging, de fase weergave slaat echt nergens op.
Hoe moeilijk kan dit zijn? Maar goed, het totaal klopt gelukkig wel.
Anyway ik hoop niet dat ze er mee gaan rommelen want dan maken ze t misschien alleen maar stuk.
- Taro
- Niet online
Offline betekent de afgelopen dagen: Visueel offline, maar werkt op de achtergrond nog wel, heel apart.dotternetta schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:53:
Weet wat nieuws. Accu is offline maar draait nog wel NOM
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
/f/image/gL5UFLYEbX4GrqqIoi4IS5TV.png?f=fotoalbum_large)
Nogmaals: Wordt met firmware 1.0.5 opgelost, maar technisch gezien super interessant...
- Taro
- Niet online
Ah, had ik nog niet eens gezien, morgen eens aanzettentherobber schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:32:
[...]
Heb op de SF800 ook de firmware geupdate en de app op de telefoon.
Ik heb nu deze optie erbij. Helaas doet de SF800 alleen maar solar bij mij. Staat onder settings bij het desbetreffende device.
[Afbeelding]
Ik zat me af te vragen: monitor jij ook de celspanningen?Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:16:
Interessant om live te zien gebeuren, de 3e 2400AC stopte netjes op 10% met ontladen en stond 5 minuten later zonder dat er een Wh'tje uit is gegaan op 4%:
[Afbeelding]
Nogmaals: Wordt met firmware 1.0.5 opgelost, maar technisch gezien super interessant...
Zou je daar misschien een screenshot van kunnen delen?
En zou je kunnen kijken of de spanning is veranderd na de firmware-update?
Dan kunnen we wellicht achterhalen of de nieuwe firmware-update niet alleen visueel iets heeft aangepast aan de SoC, maar ook daadwerkelijk invloed heeft op de celspanningen.
Mocht je het niet intressant vinden is het ook goed
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 01-08-2025 22:23 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
Heb ik hier een paar dagen geleden ook gedeeld, het voltage van de cellen is ook lager.geert1992 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:23:
[...]
Ik zat me af te vragen: monitor jij ook de celspanningen?
Zou je daar misschien een screenshot van kunnen delen?
En zou je kunnen kijken of de spanning is veranderd na de firmware-update?
Dan kunnen we wellicht achterhalen of de nieuwe firmware-update niet alleen visueel iets heeft aangepast aan de SoC, maar ook daadwerkelijk invloed heeft op de celspanningen.
Mocht je het niet intressant vinden is het ook goed
Excuses! Ik probeer altijd alles te volgen, maar soms gaat het wel erg hard hier.Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:28:
[...]
Heb ik hier een paar dagen geleden ook gedeeld, het voltage van de cellen is ook lager.
Zal het even opzoeken.
Dan heb je zeker ook al gedeeld dat je misschien een automatisering kan maken die acteert op de celspanning?
[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 01-08-2025 22:32 ]
Hier laatst ook een sprong van 10% en naar beneden in een korte tijd.Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:16:
Interessant om live te zien gebeuren, de 3e 2400AC stopte netjes op 10% met ontladen en stond 5 minuten later zonder dat er een Wh'tje uit is gegaan op 4%:
[Afbeelding]
Vanmiddag de Hyper offline in de app. (Deze heeft nog geen vast ip adres)
De SF800Pro en 2400AC heb ik niet meer offline gezien in de app sinds ik deze een vast ip adres heb gegeven.
Als ik via mijn controller OC220 de Hyper opnieuw verbind is hij gelijk online in de app.
Heel wazig allemaal.
Ik zou haast denken aan een dns probleem.
Bij een auto snap ik dat. Maar een accu heeft verder geen slijtende onderdelen. Dus als mijn accu 60% langer mee gaat door 20% minder te laden is dat nog altijd een behoorlijke winst.daemonix schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:53:
[...]
En dat verhaal is gedebunked. Kijk maar eens naar de levensduur van LFP accu's bij auto's. Who cares dat het korter wordt van 800.000 naar 500.000 km (als het al zo'n vaart loopt) als de auto zelf al compleet versleten is.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Uitgaande van 12 kWh/dag. Het verschil tussen 4 of 5 accu's (om de accu's minder te stressen)
Werd een hele berekening dus hier alleen de conclusie van ChatGPT
▶️ De extra investering in een 5e accu (€1.000) betaalt zichzelf pas terug na ongeveer 33 jaar, puur op basis van lagere slijtage (kosten per kWh).
MAAR:
Dat is langer dan de technische levensduur van de batterijen zelf (~15–20 jaar), dus financieel loont het niet puur voor slijtagebesparing.
https://chatgpt.com/share...98-8000-b19a-da71a476bdff
[ Voor 114% gewijzigd door dotternetta op 02-08-2025 09:46 ]
Vertaald vanuit het Duits mbv ChatGPT.Verklaring inzake leveringsvertraging
Wij bieden onze oprechte excuses aan voor de onverwachte vertraging bij de levering van uw bestelling. De zending wordt momenteel door de douane vastgehouden voor controle, wat helaas heeft geleid tot een vertraging ten opzichte van onze oorspronkelijke planning.
Wij hebben volledig begrip voor uw ongemak en betreuren het ten zeerste dat deze vertraging is opgetreden.
Wees ervan verzekerd dat wij alles in het werk stellen om de douaneafhandeling te versnellen en ervoor te zorgen dat de goederen zo snel mogelijk aan u worden geleverd.
Wij verzoeken u vriendelijk om uw bestelling niet te annuleren, aangezien een nieuwe bestelling mogelijk tot een nog langere wachttijd zou leiden.
Uw vertrouwen betekent veel voor ons, en wij doen ons uiterste best om de levering zonder verdere vertraging te realiseren.
Nogmaals dank voor uw begrip.
Zendure DE GmbH
Waarschijnlijk dus ergens in de loop van volgende week de set ophalen, fingers crossed want nog een weekje vakantie dus zou mooi uit komen!
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Misschien heeft de Duitse douane nu eindelijk toch gezien dat ze die witte stickers plakken over de "klasse 9 gevaarlijke stoffen"-labels op de dozen...Peutpeut schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:46:
Vanmiddag een bericht van Zendure Duitsland ontvangen over de vertragingen aldaar, zou vast staan bij de douane.
Wie weet, ben benieuwd in wat voor dozen ze dit keer komen..TCMR schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 07:24:
[...]
Misschien heeft de Duitse douane nu eindelijk toch gezien dat ze die witte stickers plakken over de "klasse 9 gevaarlijke stoffen"-labels op de dozen...
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
As we speak staat de accu niets te doen, omdat ik de input/output op 0 Watt heb ingesteld bij 'normale' prijzen.
Echter wat mij nu opvalt (zie screenshot), is dat de 'Total Input' tussen de 27 en 33 W schommelt, wat ik maar met sluipverbruik associeer. Daarnaast geeft de 'Outlet Load' ook continu 6 W aan, wat ik vreemd vindt, aangezien daar niets op aangesloten is.
:strip_exif()/f/image/WU0eJaqNjomWwVD5BAAKzNv4.jpg?f=fotoalbum_large)
Kunnen anderen bovenstaand gedrag bevestigen? Dus zowel de outlet load, als het sluipverbruik van de omvormer?
Tip: zet de interface van de app op Engels, om die vreemde NL-vertaling te voorkomen. Ik kon daar namelijk maar niet aan wennen
- Taro
- Niet online
De 6 Watt output load is het vermogen dat nodig is om een 50 Hz sinus op de off-grid uitgang te zetten. Als je die niet gebruikt: Uitzetten dus.Jacqui schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:43:
Nu een paar dagen de Zendure 2400 AC in bedrijf en inmiddels overgestapt van een vast schema naar een dynamische elektriciteit modus. Afgelopen nacht is het ontladen netjes gestopt bij 9%, dus dat lijkt het gelukkig goed te doen.
As we speak staat de accu niets te doen, omdat ik de input/output op 0 Watt heb ingesteld bij 'normale' prijzen.
Echter wat mij nu opvalt (zie screenshot), is dat de 'Total Input' tussen de 27 en 33 W schommelt, wat ik maar met sluipverbruik associeer. Daarnaast geeft de 'Outlet Load' ook continu 6 W aan, wat ik vreemd vindt, aangezien daar niets op aangesloten is.
[Afbeelding]
Kunnen anderen bovenstaand gedrag bevestigen? Dus zowel de outlet load, als het sluipverbruik van de omvormer?
Tip: zet de interface van de app op Engels, om die vreemde NL-vertaling te voorkomen. Ik kon daar namelijk maar niet aan wennen.
En "Total input" op huis of de accu? Ik zie hier nooit sluipverbruik op de accu's.
Dat is natuurlijk een dilemma. Als de stroom (langdurig) uitvalt zou ik daar mijn koelkast op willen aansluiten, en misschien nog een lampje en batterijoplader. Daarom heb ik ook wat zonnepanelen op mijn SF800 Pro aangesloten, om dit langdurig te kunnen doen in een dergelijk geval.Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
De 6 Watt output load is het vermogen dat nodig is om een 50 Hz sinus op de off-grid uitgang te zetten. Als je die niet gebruikt: Uitzetten dus.
Alleen moet ik dan nog wel in staat zijn om hem in te schakelen, en bij langdurige/grootschalige stroomuitval heb ik geen verbinding met mijn ISP en misschien zelfs geen eigen wifi. Mijn UPS houdt het tenslotte ook maar 40 minuten vol.
Jammer dat er geen hardware-schakelaar op de Zendure zit om deze outlet handmatig in te kunnen schakelen.
Goed man!
Je houdt gewoon altijd bluetooth verbinding met je batterij via je telefoon. Dus dat is geen issue.robkds schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:07:
[...]
Dat is natuurlijk een dilemma. Als de stroom (langdurig) uitvalt zou ik daar mijn koelkast op willen aansluiten, en misschien nog een lampje en batterijoplader. Daarom heb ik ook wat zonnepanelen op mijn SF800 Pro aangesloten, om dit langdurig te kunnen doen in een dergelijk geval.
Alleen moet ik dan nog wel in staat zijn om hem in te schakelen, en bij langdurige/grootschalige stroomuitval heb ik geen verbinding met mijn ISP en misschien zelfs geen eigen wifi. Mijn UPS houdt het tenslotte ook maar 40 minuten vol.
Jammer dat er geen hardware-schakelaar op de Zendure zit om deze outlet handmatig in te kunnen schakelen.
- Taro
- Niet online
Daarom kan je hem ook via de App icm Bluetooth aanzettenrobkds schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:07:
[...]
Dat is natuurlijk een dilemma. Als de stroom (langdurig) uitvalt zou ik daar mijn koelkast op willen aansluiten, en misschien nog een lampje en batterijoplader. Daarom heb ik ook wat zonnepanelen op mijn SF800 Pro aangesloten, om dit langdurig te kunnen doen in een dergelijk geval.
Dus gewoon uitzetten.
De offgrid outlet uitgeschakeld onder devices, nu inderdaad 0 WTaro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
De 6 Watt output load is het vermogen dat nodig is om een 50 Hz sinus op de off-grid uitgang te zetten. Als je die niet gebruikt: Uitzetten dus.
En "Total input" op huis of de accu? Ik zie hier nooit sluipverbruik op de accu's.
De omvormer is nét overgeschakeld op 800 W load ivm lage energieprijs, maar het lijkt erop dat met het uitschakelen van de offgrid outlet ook dat 'sluipverbruik' verdwenen is. Vanavond even in de gaten houden.
Via via een HW dinrail 1-fase meter gekregen, dus die ga ik straks laten inbouwen in mijn nieuwe groepenkast. Dan kan ik tenminste goed zien wat er in- en uitgaat.
[ Voor 97% gewijzigd door dotternetta op 02-08-2025 10:13 ]
Ik betwijfel of die compatibel is, het zou mooi zijn. Zie hieronder alle maten van de officiële LLT plug. Ik zie in het overzichtje bij Ali weinig overeenkomsten (maar het is ook volstrekt onduidelijk welke maten ze bedoelen met "male", "female" of "nut").dotternetta schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:16:
[...]
I just found this on AliExpress:
€2,11 | 2 3 4 5 6 7 8 Pin IP68 Wire Connector Led Power Supply 0.3/2.5 Suqare Outdoor Dustproof Female Male Conector for Led Lighting
https://a.aliexpress.com/_EwwXQMA
Zakelijk besteld via Alibaba, dus het groothandelsplatform (ik heb daar al heel lang een account, maar werd bij bestellen wel gevraagd om KvK-nummer en EORI nummer). Dat is compleet anders dan Express, en ik vond het verrassend dat ik er 20 kon bestellen, niet meteen 1000 moest afnemen.markduffy schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Vergeet niet even te delen waar je ze nu exact vandaan hebt, dan kunnen de andere tweakers ze ook bestellen
Ik had een prijsopgave-verzoek voor de "LLT-M12-10002F2961" (met dank aan @HHF die deze specs vond) uitgezet, en vervolgens werd ik bestookt door allerlei groothandels die je iets "soortgelijks" (maar vaak compleet afwijkends) willen verkopen. Zelfs nadat ik het offerte-verzoek heb ingetrokken word ik nog dagelijks bestookt met onzinnige berichten. Al die ruis was best tijdrovend.
Van een paar aanbieders merk je dat ze wel goed opletten, en de juiste vragen stellen. Van de vier prijsopgaves bleek de eerste oplettende aanbieder ook nog eens verreweg de goedkoopste te zijn. De verzendkosten maakten meer dan de helft uit van de totaalprijs (± €40).
Het bleef tot het laatste moment spannend, want op de factuur staan hele andere connectors, en ook in de bestelinformatie staan plaatjes van compleet andere connectoren. Maar de aanbieder in kwestie was erg communicatief, en stuurde vooraf foto's van het daadwerkelijke product dat verzonden ging worden. Het is ook vaag, want op de site van LLT staan alleen de artikelnummers van de panel mount varianten, niet van de plug. En er zijn erg veel varianten in het LLT M12-systeem. Het is dus de plug die hoort bij panel mount LLT-M12-10002F2961. Wat daarvan het nummer is, is onduidelijk (misschien "M" ipv. "F"?). Ze werden in de prijsopgaves ook vaak als setje aangeboden.
Het zijn echt mooie connectors, goed strak gemaakt. Op de foto's van die pluggen op AliExpress die @dotternetta postte zie je zo al dat die veel minder nauwkeurig gefabriceerd zijn. Plusje voor Zendure, hier ook niet op bezuinigd. Ik denk wel dat je een redelijk dikke buitendiameter kabel nodig hebt voor een 'snug fit' in de trekbeveiliging. Je ziet dat Zendure dat zelf ook gedaan heeft in de foto's die hier door @damitch300 (thanks!) gepost zijn.
Ik ben inmiddels "los", ze gaan vandaag op de post naar diverse tweakers in dit topic. Het was soms nog best lastig om deze ervan te overtuigen dat ze iets kosteloos toegestuurd kregen, haha!
Voor wie een poging wil wagen: ik heb ze uiteindelijk besteld bij https://ymyueshang.en.alibaba.com, $18.80 betaald voor 20 stuks. Ik zou geen moeite doen om iets te gaan bestellen "dat er op lijkt". Vooral de thread pitch van de wartelmoer is best fijn, zie ook onder.
:strip_exif()/f/image/TH5jRJoVJPsOANh8hjsoNGK4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet helaas nog even wachten op de ali-stekkers. Voor een ieder niet kan wachten: 2 draadjes er in steken werkt prima als tijdelijke oplossing
Zitten er in die fans dan ook al bugs?CopyCatz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:09:
Ik ben dan wel tweaker maar moet toch concluderen dat ik met het besteden van 89 euro voor de officiele fan een hoop tijd en moeite bespaard heb, dat is me ook wat waard. Die tijd ben ik nu aan het steken in het melden van bugs, probeer dat nu toch maar consequent te gaan doen.
Dank (en ook voor alle anderen die reageerden). Dat had ik inderdaad nog niet getest (inmiddels wel) en dat werkt dus prima. Weer 6 Watt sluipverbruik bespaardmrme12345 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Je houdt gewoon altijd bluetooth verbinding met je batterij via je telefoon. Dus dat is geen issue.
Goed man!
Een van mijn fans maakt een ratel geluid heb hier ook een ticket van lopen, met filmpje erbij.
Had er twee besteld, was nieuw uit de doos.
Kreeg als eerste antwoord van de ticket, zit er een kabel tussen:P, wacht nu weer op antwoord met een nog duidelijker film erbij.
Ding moet gewoon omgeruild worden
Nee, maar ik krijg wel jeuk van al die rare bugs die ik verder tegen kom. Slechte vertalingen zijn 1 ding, maar als de api gewoon random maximale laadstanden doorgeeft en de app niet eens de correcte firmware versie, dan vraag ik me af wat voor bugs er nog meer in de software zitten die potentieel gevaarlijk kunnen zijn.
Ja, dat is vervelend, ik heb sowieso een pest hekel aan lawaaiige fans.Bikkelreal schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Een van mijn fans maakt een ratel geluid heb hier ook een ticket van lopen, met filmpje erbij.
Had er twee besteld, was nieuw uit de doos.
Kreeg als eerste antwoord van de ticket, zit er een kabel tussen:P, wacht nu weer op antwoord met een nog duidelijker film erbij.
Ding moet gewoon omgeruild worden
Ik heb dan ook voor een super stille gekozen, die hoor je echt niet.
De hypers kunnen best warm worden, daar zitten er twee op, de SF800P wordt veel minder warm en zit maar 1 fan op en die staat meestal nog stil ook.
Mbt vertalingen, gewoon voorlopig op Engels zetten. Zendure gaat dat in augustus oppakken en juiste Nederlandse vertalingen doorvoeren, zoals ik al eerder gemeld heb in dit forum. Ik heb hier voor Zendure al meerdere dagen aan besteed op hun verzoek.CopyCatz schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:23:
[...]
Nee, maar ik krijg wel jeuk van al die rare bugs die ik verder tegen kom. Slechte vertalingen zijn 1 ding, maar als de api gewoon random maximale laadstanden doorgeeft en de app niet eens de correcte firmware versie, dan vraag ik me af wat voor bugs er nog meer in de software zitten die potentieel gevaarlijk kunnen zijn.
En bugs inderdaad melden, dan kunnen ze die oplossen en meenemen in volgende FW update.
De zendure fans zijn (als ze normaal werken zoals de mijne) behoorlijk stil. Ik hoor ze alleen als ik vlak bij het apparaat sta. Voor de rest doen ze prima hun werk; ik heb mijn laad limiet op 1700 gezet en dan slaan ze af en toe aan.Polvo176 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Ja, dat is vervelend, ik heb sowieso een pest hekel aan lawaaiige fans.
Ik heb dan ook voor een super stille gekozen, die hoor je echt niet.
De hypers kunnen best warm worden, daar zitten er twee op, de SF800P wordt veel minder warm en zit maar 1 fan op en die staat meestal nog stil ook.
Wat fijn dat je dit oppakt, en hieraan werkt! Hopelijk kunnen we augustus genieten van een correct vertaalde app!mrme12345 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:46:
[...]
Mbt vertalingen, gewoon voorlopig op Engels zetten. Zendure gaat dat in augustus oppakken en juiste Nederlandse vertalingen doorvoeren, zoals ik al eerder gemeld heb in dit forum. Ik heb hier voor Zendure al meerdere dagen aan besteed op hun verzoek.
En bugs inderdaad melden, dan kunnen ze die oplossen en meenemen in volgende FW update.
Dat is inderdaad de meest vage pagina in de settings van de SF800Pro, maar onderaan valt er "iets" te kiezen. That's it. Ik lees die illustratie erboven als een toelichting, niet als een keuze, maar misschien zie ik het ook niet goed. Het is Chinees, het zit sowieso allemaal wat "anders" in elkaar.Chupachups schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:51:
Ligt het nu aan mij of kan je de keuze optie voor het offgrid stopcontact bij de SF800 pro niet selecteren in de app?
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door TCMR op 02-08-2025 14:58 ]
- Taro
- Niet online
Schuifje onderin aanklikken en daarna via de plaatjes erboven aangeven of het een ingang of uitgang betreft.Chupachups schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:51:
Ligt het nu aan mij of kan je de keuze optie voor het offgrid stopcontact bij de SF800 pro niet selecteren in de app?
[Afbeelding]
Als ik dat schuifje aanklik krijg ik de keuze tussen normale modus of economy modus, niet tussen off grid stopcontact of micro omvormer. De opties er boven kan ik nog steeds niet selecteren.Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:16:
[...]
Schuifje onderin aanklikken en daarna via de plaatjes erboven aangeven of het een ingang of uitgang betreft.
- Taro
- Niet online
Boven de drop down met normaal of economy zie je wel Werkmodus: Uitvoer staan toch? Als het goed is wijzigt die mode als je op de plaatjes klikt.Chupachups schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Als ik dat schuifje aanklik krijg ik de keuze tussen normale modus of economy modus, niet tussen off grid stopcontact of micro omvormer. De opties er boven kan ik nog steeds niet selecteren.
En ja, de usability hiervan is beroerd
[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 02-08-2025 15:24 ]
Ik heb net de p1 meter aangesloten en zie hetzelfde gedrag. Als een of meerdere fases een postief gebruik hebben worden deze positieve waarden opgeteld en gezien als verbruik. De meter zit nog op firmware 1.02 en ziet nog geen upgrade naar 1.03. Ben voorlopig maar weer terug gegaan naar HA (met andere p1 meter) omdat dit niet werkt. Zodra de update beschikbaar is nog maar eens proberenBikkelreal schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:21:
Zendure P1 meter bug in App.
Heeft dit iemand al gezien? of het is iets nieuws heb hem vandaag binnen gekregen.
Probleem is dat je geen "0" op de meter kan draaien als er een onbalans is tussen de 3 fasen.
Hij berekend het totaal vermogen niet goed in de App.
Als alle fasen positieve of negatieve zijn doet hij het goed.
In deze foto`s zie je dat de negatieve W niet meegerekend wordt in de Totaal Power
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan kan het gebeuren dat de "0" meter optie totaal gaat ontladen en de consumptie waarde niet klopt.
[Afbeelding]
Als ik weer switch naar de smartmeter van Shelly 3EM werkt alles weer normaal.
Wijzigt niet mee hier, blijft op uitvoer staanTaro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
Boven de drop down met normaal of economy zie je wel Werkmodus: Uitvoer staan toch? Als het goed is wijzigt die mode als je op de plaatjes klikt.
En ja, de usability hiervan is beroerd
- Taro
- Niet online
AC-kabel wel aangesloten? Anders werkt dat inderdaad niet.Chupachups schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Wijzigt niet mee hier, blijft op uitvoer staan
Ik zie dat je druk bent met de hobby...... mooi hedotternetta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:12:
Project puberproof afgerond (voor nu)
[Afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 02-08-2025 16:18 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zo te zien heb je al rekening gehouden voor een extra accu onder de 2400ac?dotternetta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:12:
Project puberproof afgerond (voor nu)
[Afbeelding]
of een ventilatorgeert1992 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:31:
[...]
Zo te zien heb je al rekening gehouden voor een extra accu onder de 2400ac?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Haha, nee dat is toevallig, die lengte waren de balkjes. Maar er zou zonder hondje nog wel 1 bij kunnen ☺️ Vandeweek de meterkast in de schuur upgraden en een paar fans er in hangen.geert1992 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:31:
[...]
Zo te zien heb je al rekening gehouden voor een extra accu onder de 2400ac?
Wil je beslist Zendure? Ome Ali heeft ook een goede. Heb hem hier op de 2400 liggen en doet netjes zijn werk. Stukje goedkoper :-). Als je aansturen wilt dan heb je wel een vrij plekje in een WCD nodig en een energy socket.dotternetta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:50:
Zitten de fans van Zendure parallel of in serie? Parallel neem ik aan. Ze zullen wel niet al beginnen met 3,5 V
[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 02-08-2025 16:59 ]
Nee, geen Zendure! Ik tywrap ze gewoon aan het gaas. Stapels fans in bezit. 3000 en 1500 rpm, 12V en 5V, dus heb opties. 2 van 5V in serie of 2 x 12V parallel. Ik hang ze wel even aan de labvoeding om te kijken wat het mooist draait bij 7VDevke schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:59:
[...]
Wil je beslist Zendure? Ome Ali heeft ook een goede. Heb hem hier op de 2400 liggen en doet netjes zijn werk. Stukje goedkoper :-). Als je aansturen wilt dan heb je wel een vrij plekje in een WCD nodig en een energy socket.
Hmm..ik heb deze ook nog. Zit een blauwe led in 🤔😅
:strip_exif()/f/image/vG1OoRXesZIO22WNykZzC3Rx.jpg?f=fotoalbum_large)
(de maairobot heeft een nacht onder water gelegen, 1 hall sensor wil nog niet, verder is hij klaar)
[ Voor 39% gewijzigd door dotternetta op 02-08-2025 17:25 ]
- Taro
- Niet online
Ik zou kiezen voor RGB en er vervolgens de SoC of status mee aangeven.dotternetta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:02:
[...]
Nee, geen Zendure! Ik tywrap ze gewoon aan het gaas. Stapels fans in bezit. 3000 en 1500 rpm, 12V en 5V, dus heb opties. 2 van 5V in serie of 2 x 12V parallel. Ik hang ze wel even aan de labvoeding om te kijken wat het mooist draait bij 7V
Hmm..ik heb deze ook nog. Zit een blauwe led in 🤔😅[Afbeelding]
Ah! Dat is het, thanks!Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:49:
[...]
AC-kabel wel aangesloten? Anders werkt dat inderdaad niet.
- Taro
- Niet online
De vraag is wat je hiermee wil bereiken. Als je per se alleen je eigen zonnestroom wil opslaan en gebruiken, dan zou je op iedere fase een omvormer met accu's moeten plaatsen. Vind je het prima om via Fase A en Fase B terug te leveren en via Fase C de accu's vanuit het net te laden, dan hoef je niet naar 3 omvormers toe. Wel kan de netbeheerder hier in de toekomst iets van gaan vinden aangezien je de fases niet gelijk belast.martinvdm schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:49:
[...]
Thanks. Wat ik wil voorkomen is natuurlijk dat ik 3 batterijen nodig heb op elke fase. Loont het dan nog om de pv en de batterij op ieder een eigen fase te zetten? En mogelijk bijvoorbeeld een toekomstige 800 pro met extra ac panelen weer op een andere fase ?
Je hebt 3-fase PV, dat is gewoon het beste en zo laten. Je zou inderdaad in de toekomst met een SF800 (Pro) op 1 van de andere fases aan de slag kunnen gaan.
Ik heb dit zelf als volgt (deels) opgelost:
1-fase PV op Fase A
2x SF800 op Fase B
2x SF800 op Fase C
Een 3-fase SolarEdge systeem zou hier ivm té korte PV strings helaas niet werken, dus heb ik voor deze route gekozen om de balans er enigszins in te brengen.
Belangrijkste om een goed antwoord te kunnen geven: Wat wil je bereiken?
Bedankt voor de snelle uitleg.Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
De vraag is wat je hiermee wil bereiken. Als je per se alleen je eigen zonnestroom wil opslaan en gebruiken, dan zou je op iedere fase een omvormer met accu's moeten plaatsen. Vind je het prima om via Fase A en Fase B terug te leveren en via Fase C de accu's vanuit het net te laden, dan hoef je niet naar 3 omvormers toe. Wel kan de netbeheerder hier in de toekomst iets van gaan vinden aangezien je de fases niet gelijk belast.
Je hebt 3-fase PV, dat is gewoon het beste en zo laten. Je zou inderdaad in de toekomst met een SF800 (Pro) op 1 van de andere fases aan de slag kunnen gaan.
Ik heb dit zelf als volgt (deels) opgelost:
1-fase PV op Fase A
2x SF800 op Fase B
2x SF800 op Fase C
Een 3-fase SolarEdge systeem zou hier ivm té korte PV strings helaas niet werken, dus heb ik voor deze route gekozen om de balans er enigszins in te brengen.
Belangrijkste om een goed antwoord te kunnen geven: Wat wil je bereiken?
Begrijp ik het goed dat jij slechts op 1 fase Pv hebt? Hier heb je toch juist 3 fase omvormers voor?
Hoe doe je dat met 10k wp?
Wat ik wil bereiken is dat ik met 1 batterij en mogelijk in de toekomst een 800 pro met eigen ac input en dus 3 fase pv omvormer voldoende zelfvoorzienend ben. Doel is zo min mogelijk verlies, zo min mogelijk het net op sturen en zelf vanuit de pv’s consumeren. Ik heb nu nog enkelfase en moet de groepenkast en aansluiting laten wijzigen, liefst zou ik het zo houden op enkelfase, maar vermogen voor de pv is vermoedelijk te hoog om enkelfase te houden icm andere verbruikers.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
- Taro
- Niet online
Mijn bericht wel goed gelezen gezien ik daar al uitleg gaf op vragen die je nu stelt?martinvdm schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:03:
[...]
Bedankt voor de snelle uitleg.
Begrijp ik het goed dat jij slechts op 1 fase Pv hebt? Hier heb je toch juist 3 fase omvormers voor?
Hoe doe je dat met 10k wp?
Wat ik wil bereiken is dat ik met 1 batterij en mogelijk in de toekomst een 800 pro met eigen ac input en dus 3 fase pv omvormer voldoende zelfvoorzienend ben. Doel is zo min mogelijk verlies, zo min mogelijk het net op sturen en zelf vanuit de pv’s consumeren. Ik heb nu nog enkelfase en moet de groepenkast en aansluiting laten wijzigen, liefst zou ik het zo houden op enkelfase, maar vermogen voor de pv is vermoedelijk te hoog om enkelfase te houden icm andere verbruikers.
Ik heb een SolarEdge 5k systeem op 1-fase inderdaad, aangezien ik +-2 jaar geleden pas een upgrade naar 3-fase heb gedaan en dat systeem er al vanaf 2017 ligt. Een SolarEdge 3-fase systeem werkt alleen met hele lange strings en dat lukt hier niet ivm vele verschillende windrichtingen. Voor een ander systeem zou ik alle panelen en optimizers moeten vervangen. Dus levert het SE systeem inderdaad alleen op Fase A terug. Maar ik heb 4x2 andere panelen en dus zoals in mijn eerdere bericht icm 4x SF800 ook op Fase B en Fase C teruglevering gecreëerd.
Je kunt met een kleinere netaansluiting af als je voldoende omvormer- en accuvermogen hebt én die capaciteit ook kunt opmaken voordat de volgende dag begint. Anders moet je op een gegeven moment wel naar 3-fase, maar dat maakt het ook weer complexer, je moet verbruikers gaan verdelen, fases een beetje in balans houden, etc. Als je geen EV hebt en dus bijv. met 7 kW uit kunt ipv 11 kW, zou ik proberen zo lang mogelijk op 1-fase te blijven.
Aha. Thanks, ja ik wil eigenlijk ook op 1 fase blijven. Mijn aansluiting is 1x35a en is hoofd gezekerd op 40a. Op dit moment heb ik 2 aardleks met ieder 4 schakelaars van 16a.Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:10:
[...]
Mijn bericht wel goed gelezen gezien ik daar al uitleg gaf op vragen die je nu stelt?
Ik heb een SolarEdge 5k systeem op 1-fase inderdaad, aangezien ik +-2 jaar geleden pas een upgrade naar 3-fase heb gedaan en dat systeem er al vanaf 2017 ligt. Een SolarEdge 3-fase systeem werkt alleen met hele lange strings en dat lukt hier niet ivm vele verschillende windrichtingen. Voor een ander systeem zou ik alle panelen en optimizers moeten vervangen. Dus levert het SE systeem inderdaad alleen op Fase A terug. Maar ik heb 4x2 andere panelen en dus zoals in mijn eerdere bericht icm 4x SF800 ook op Fase B en Fase C teruglevering gecreëerd.
Je kunt met een kleinere netaansluiting af als je voldoende omvormer- en accuvermogen hebt én die capaciteit ook kunt opmaken voordat de volgende dag begint. Anders moet je op een gegeven moment wel naar 3-fase, maar dat maakt het ook weer complexer, je moet verbruikers gaan verdelen, fases een beetje in balans houden, etc. Als je geen EV hebt en dus bijv. met 7 kW uit kunt ipv 11 kW, zou ik proberen zo lang mogelijk op 1-fase te blijven.
Ik zou dus graag mijn panelen willen verzwaren maar bij voorkeur dus op 1 fase blijven. Dit houdt het geheel een stuk simpeler en ook goedkoper. Volgens mij zou ik dan een extra aardlekschakelaar kwijt kunnen van 25a en hierop de pv kunnen aansluiten. Wat zou de maximale pv omvormer en wp mogen zijn op zo’n aansluiting of is de stelling met die 25a niet juist? Geen cooker, wel toekomst warmte boiler. Geen ev.
Uiteraard met de juiste bekabeling.
- Taro
- Niet online
Er zit een verschil tussen apparaten die afnemen en terugleveren. Een Quooker staat wat dat betreft volledig los van PV.martinvdm schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:17:
[...]
Aha. Thanks, ja ik wil eigenlijk ook op 1 fase blijven. Mijn aansluiting is 1x35a en is hoofd gezekerd op 40a. Op dit moment heb ik 2 aardleks met ieder 4 schakelaars van 16a.
Ik zou dus graag mijn panelen willen verzwaren maar bij voorkeur dus op 1 fase blijven. Dit houdt het geheel een stuk simpeler en ook goedkoper. Volgens mij zou ik dan een extra aardlekschakelaar kwijt kunnen van 25a en hierop de pv kunnen aansluiten. Wat zou de maximale pv omvormer en wp mogen zijn op zo’n aansluiting of is de stelling met die 25a niet juist? Geen cooker, wel toekomst warmte boiler. Geen ev.
Heb je al PV? Hoeveel A is die afgezekerd, 16A? Want de huidige PV en nieuwe PV samen mogen dan uiteraard niet meer dan die 35-40A zijn, anders knalt op een zonnige dag je hoofdaansluiting eruit. Daarnaast telt natuurlijk de richting mee. Ik heb hier panelen op ZO, Z, ZW & NW, dan kan je met meer WP en minder A's af, omdat niet alle panelen tegelijkertijd stroom leveren. Knal je alles op Zuid, dan wordt dat een heel ander verhaal.
Ik zou het als ik jou was als 2 verschillende cases behandelen: Accuopslag/vermogen hier, PV set ergens anders, met daarbij uiteraard hier evt. vragen rondom de SF800Pro icm panelen die je daar op aansluit.
Dit is hier ook verder offtopic.
Zendure on-topic. Ik lees het topic graag mee en heb al veel gehad aan de adviezen.
[ Voor 31% gewijzigd door martinvdm op 02-08-2025 19:01 ]
Ga je ook een ticket aanmaken?, er is hier iemand namelijk met versie 1.02 die wel werkt.peterb13 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:23:
[...]
Ik heb net de p1 meter aangesloten en zie hetzelfde gedrag. Als een of meerdere fases een postief gebruik hebben worden deze positieve waarden opgeteld en gezien als verbruik. De meter zit nog op firmware 1.02 en ziet nog geen upgrade naar 1.03. Ben voorlopig maar weer terug gegaan naar HA (met andere p1 meter) omdat dit niet werkt. Zodra de update beschikbaar is nog maar eens proberen
Kan dus nog aan 1 ding liggen de hoofdmeter werkt niet samen met de Zendure P1, welke heb jij?
Ik heb de Sagemcom T211 ESMR5
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hs7swfm4H6H34w06AFSdzsuG.jpg?f=user_large)
Zendure 2400AC
Kan je het ingangs limiet per unit aanpassen in de App, zie alleen uitgangslimiet vermogen.
Als hij in smart mode staat "0" op de meter laad hij met 2400W met solar power.
Wil dit eigenlijk terug regelen naar 2K.
Ik heb 1 AC2400, weet niet of het per unit kan:Bikkelreal schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:55:
Een andere vraag
Zendure 2400AC
Kan je het ingangs limiet per unit aanpassen in de App, zie alleen uitgangslimiet vermogen.
:strip_exif()/f/image/A0b3IBArmC9uKh5DflwN9n9S.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je opgeven in HEMS. Niet mogelijk buiten HEMS.Bikkelreal schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:55:
Een andere vraag
Zendure 2400AC
Niet per unit het is dan voor alle Zendures in HEMS.geert1992 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:00:
[...]
Kan je opgeven in HEMS. Niet mogelijk buiten HEMS.
Dit kan je wel inrichten binnen HA icm de fireson integratie. Daar kan je per device opgeven hoe die is aangesloten, weet alleen niet of 2k ertussen staat. Je kan ook devices buiten sluiten door deze niet op te geven.
[ Voor 83% gewijzigd door geert1992 op 02-08-2025 20:19 ]
Eigenlijk te weinig RGB voor een betere RTE. Zou nog een RGB ledstrip plaatsen. 😉dotternetta schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:45:
Ja, bij mij werkt de P1 prima met V1.0.2.
De fans gemonteerd 😅 Zwart is misschien toch mooier 🤔 Heb er witte en zwarte tapejes opgepakt en icm het blauwe licht voorkom ik hopelijk dat iemand er iets overheen legt (niet dat dat veel kwaad kan). Nu tijdelijk nog even op de labvoeding.
[Afbeelding]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.