Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Nu wou ik nog 3 batterijen bestellen en zat beetje prijs te vergelijken..
Voor paar 100 meer heb ik 3 batterijen 3000x en nog een zendure 2400,
Die kan ik dan op Andere fase aansluiten, maar wat is beter?
1x 2400 op eigen groep met 6x 3000x
Of 2x 2400 met elk 3x 3000x. Wel beide eigen groep. Dus dan kunnen ze samen 4800watt toch?
Als je nom wil en hebt veel pv overschot dan zeker gaan voor 2x 2400.Appleprobleem schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:11:
Krijg als het goed is eind mei de Zendure 2400 met 3 batterijen 3000x
Nu wou ik nog 3 batterijen bestellen en zat beetje prijs te vergelijken..
Voor paar 100 meer heb ik 3 batterijen 3000x en nog een zendure 2400,
Die kan ik dan op Andere fase aansluiten, maar wat is beter?
1x 2400 op eigen groep met 6x 3000x
Of 2x 2400 met elk 3x 3000x. Wel beide eigen groep. Dus dan kunnen ze samen 4800watt toch?
Dan kun je 4800 watt direct uit je pv installatie halen.
Kloppen de prijzen van jouw provider Zonneplan? Die hebben nu ook die zonnebonus, is die ook toegepast?Taro schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:40:toon volledige bericht
Ik kreeg de vraag welke NL energieproviders op dit moment door HEMS worden ondersteund, zal ze hier ook even posten. Dat zijn:
- Budget Energie
- Coolblue
- Delta Energie
- Eneco
- Energiedirect
- Engie
- Essent
- Frank Energy
- Greenchoice
- Gulf
- Mega Energie
- Next Energy
- NLE (Nederlandse Energie Maatschappij)
- Oxxio
- Power Peers
- Pure Energie
- Tibber
- United Consumers
- Vandebron
- Vattenfall
- Zonneplan
- Taro
- Niet online
Ja, kloppen met de juiste opslag en BTW percentage, maar ik heb laatst wel een discrepantie geconstateerd in een bepaald uur en dat aan Zendure doorgegeven.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:40:
[...]
Kloppen de prijzen van jouw provider Zonneplan? Die hebben nu ook die zonnebonus, is die ook toegepast?
Zonnebonus kan alleen door Zonneplan zelf worden bepaald gezien ze ook rekening houden met zonsopkomst en zonsondergang. Externe partijen kunnen die regel niet meenemen.
Als je met bijv. de Zonneplan vs HomeWizard Energy dag-/maandkosten vergelijkt kan je de bonus zien, maar op andere manieren niet.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Zodra mijn thuisaccu's binnen zijn, wil ik dit contract overzetten naar Dynamisch. (boete is 7,-)
Op die manier kan ik de terugverdientijd sterk reduceren en dan zien we in 2027 wel of we vast of dynamisch blijven.
Maar ik moet zeggen dat ik helemaal vast loop om een goed overzicht te hebben welke energieleverancier het best is icm met thuisaccu's.
De prijzen zijn nog wel redelijk te vinden, maar het over het gedeelte dat je teruglevert is zo veel onduidelijk.
Terwijl dit een significant verschil kan maken.
15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X in bestelling
Super gaaf! Welke opstelling aan accu's/omvormers en hoe stuur je ze aan?mrme12345 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:10:
Halverwege de maand mei en pas 4 kWh geimporteerd. De NOM gaat steeds beter :-). Met dit goede weer ook wel makkelijker. Is toch maar 0,25 kWh per dag gemiddeld.
[Afbeelding]
Mooi verschil tov voirge jaren zonder batterij:
[Afbeelding]
Dat soort zaken kun je heel goed bespreken en bekijken (zie topicstart) in dit onderwerp op tweakers:markduffy schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:30:
Ik heb nu nog een vast contract bij Essent
Zodra mijn thuisaccu's binnen zijn, wil ik dit contract overzetten naar Dynamisch. (boete is 7,-)
Op die manier kan ik de terugverdientijd sterk reduceren en dan zien we in 2027 wel of we vast of dynamisch blijven.
Maar ik moet zeggen dat ik helemaal vast loop om een goed overzicht te hebben welke energieleverancier het best is icm met thuisaccu's.
De prijzen zijn nog wel redelijk te vinden, maar het over het gedeelte dat je teruglevert is zo veel onduidelijk.
Over het algemeen kun je zeggen dat Zonneplan en Tibber het meest gunstig zijn en netjes verrekenen met terugleveren
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
[ Voor 16% gewijzigd door mrme12345 op 16-05-2025 08:42 ]
energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Op dit moment 1 x hyper 2000 met 8 kWh en 4 zonnepanelen en 1 x SF Pro 800 met 4 kWh en 2 zonnepanelen. En heb een 2400 AC nog besteld waar uiteindelijk minimaal 6 kWh onder moet (mn voor herfst en winter), dan is mijn opstelling weer compleet (heb hiervoor een hyper verkocht). Overigens moeten we de SF 800 Pro en 2400 AC nog aan deze HA oplossing zien toe te voegen. De hypers werken in ieder geval perfect op deze manier.DJ-Promo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:36:
[...]
Super gaaf! Welke opstelling aan accu's/omvormers en hoe stuur je ze aan?
Ze worden aangestuurd via Home Assistant (de topic start integratie met iobroker en niet de fireson integratie daar heb ik nog teveel issues mee) en node-red. Daar hebben we code voor NOM (ook over de hypers heen als cluster, maar die moet weer opnieuw opgesteld worden als 2400 AC binnen is), PV overschot laden en EV auto laden. Maar met zenki en zendure app is dit ook mogelijk hoor, zeker straks met de p1 of nu met shelly of zendure ct meter
[ Voor 13% gewijzigd door mrme12345 op 16-05-2025 08:56 ]
- Taro
- Niet online
EV laden doe je op 1-fase met lagere snelheid om NOM te behouden neem ik aan? Of kan je dat met je volledige set-up ook gewoon volle bak zonder van het net af te nemen door combinatie dak PV en PV + accu via de Zendure's?mrme12345 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:40:
[...]
Daar hebben we code voor NOM (ook over de hypers heen als cluster, maar die moet weer opnieuw opgesteld worden als 2400 AC binnen is), PV overschot laden en EV auto laden.
Ik wil hier eens kijken of we bijv. heel juni met 100% NOM incl. laden EV's door kunnen komen. Gaat wel een paar tientjes minder opbrengst geven, maar wel leuk experiment.
- Taro
- Niet online
TL;DR: Zonneplan of Tibber kiezen, worden ook beide door Zendure ondersteund in HEMS. Zonneplan heeft ook een HA integratie die je kunt gebruiken voor scripting, zal Tibber ook wel hebben. En bij beide krijg je gewoon de marktprijs voor je teruglevering ipv een boete. Heel veel mensen kijken pas vanaf 1-1-2027 naar een accu, terwijl je ook kunt beredeneren dat je juist het beste nu al kunt beginnen met terugverdienen icm dynamische tarieven. En dat laatste ben ik het zeker mee eens, vanaf 1-1-2027 heeft het handelen in stroom eigenlijk geen zin meer, dus doe er nu nog je voordeel mee.markduffy schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:30:
Ik heb nu nog een vast contract bij Essent
Ik laad mijn EV met 20A, de auto kan alleen 1 fase laden, laadpaal easee is wel 3 fases. Dus dat is max 4500w en op zonnige dagen heb ik meerdere uren achter elkaar met opwek tot 8000w. Dus inderdaad ruimte voldoende om mijn EV te laden met eigen zonnepanelen. En als ik inderdaad sneller moet laden of er is minder zon schakel ik de batterijen bij als dat nodig is.Taro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:46:
[...]
EV laden doe je op 1-fase met lagere snelheid om NOM te behouden neem ik aan? Of kan je dat met je volledige set-up ook gewoon volle bak zonder van het net af te nemen door combinatie dak PV en PV + accu via de Zendure's?
Ik wil hier eens kijken of we bijv. heel juni met 100% NOM incl. laden EV's door kunnen komen. Gaat wel een paar tientjes minder opbrengst geven, maar wel leuk experiment.
Het is ook gewoon een leuk idee en gevoel om je hele energieverbruik af te dekken met je eigen zonnepanelen
Bij elke 10 graden temperatuur-stijging halveert de levensduur van elektronica. Wil je meer details weten: mijnheer Arrhenius had er een complexe vergelijking voor bedacht. Hier komt die vuistregel uit voort.Polvo176 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:40:
Wij krijgen het benauwd boven de 40 graden, elektronica pas boven de 150 graden.
Dat er geen actieve koeling nodig is, was voor mij een heel belangrijk punt om voor Zendure te kiezen.
De batterijen werken zelf tussen de 30 en 40 graden, een heel mooie temperatuur.
Ik zou me er niet druk over maken.
Met die 150 graden doel je waarschijnlijk op de junctie-temperatuur van halfgeleiders of de filmtemperatuur van bijvoorbeeld weerstanden. Die temperaturen wil je in de praktijk niet halen. Veel microcontrollers stoppen er bijvoorbeeld mee boven 85 graden omgevingstemperatuur (binnen in de behuizing), boven 125 graden als ze automotive-grade zijn.
Die 30-40 graden is inderdaad geen temperatuur om je zorgen over te maken maar actieve koeling kan er (naast verlenging van de levensduur) ook voor zorgen dat je elektronica efficiënter gaat werken / minder verliezen heeft.
Edit: 1 tot 2 % verschil tussen 40 en 60 graden lees ik online
[ Voor 25% gewijzigd door dotternetta op 16-05-2025 12:35 ]
Volgens deze bron is het toch wat meer dan 1 tot 2%:dotternetta schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:01:
Qua verliezen zal extern koelen niet veel verschil maken, het is letterlijk een gevoelskwestie 😉
Edit: 1 tot 2 % verschil tussen 40 en 60 graden lees ik online
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rh3tzblR5mXIIKOlKIudzvYf.jpg?f=user_large)
Maar goed, bij apparaten als deze zitten de grootse verliezen elders 😉
Wat je ziet bij de stekkers zijn de Homewizard tussen stekkers die zijn onbelast al warm. (wifi module denk ik)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DJsCnlF1o2ox00WCLC6A86bR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rTYTG9qqawBzVrnoV1GUn3nD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sGSDkWPyv6nbQupc5jVQ9P16.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xD0YoPOVcThkxvsL1jMVfu8r.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mHu9nSGUZIVyFn0upPwh27Bi.jpg?f=user_large)
Volgens mij wordt de bedrading in de muur ook warm. Op welk vermogen werken ze?peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:31:
Batterijen vol geladen hier wat beelden van de temperatuur.
Wat je ziet bij de stekkers zijn de Homewizard tussen stekkers die zijn onbelast al warm. (wifi module denk ik)
[Afbeelding]
Dat zijn de HomeWizard tussen stekkers.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Volgens mij wordt de bedrading in de muur ook warm. Op welk vermogen werken ze?
Deze zijn zonder dat je er wat op aansluit warm. Ik vermoed de wifi module.
De 2 din en de 4 din kWh meter van HomeWizard heeft dat ook.
De warmtebeeldcamera heb ik eigenlijk aangeschaft om de vloerverwarming in te regelen.
Maar gebruik ik nu voor meer doeleinden.
Homewizard tussen stekker 30 graden zonder load.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MzWF7t5519CrcrIA8KhZxmrx.jpg?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door peterbier op 16-05-2025 14:29 ]
Dat ziet er goed uit.peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een vriend van mij heeft graag batterijen in de schuur.
Volgens mij ligt daar slechts 1,5 mm2 naartoe maar wel op een eigen groep.
Die schuur kan wel heet worden en in de winter vrij koud. Zou je dit daar dan aanraden?
Zelf zit ik ook te kijken of ik meer kwijt kan voor het geval ik toch dynamisch ga, bijvoorbeeld met een Zendure 2400AC. Maar de combinatie met 2 HW PiB's is dan weer een complicerende factor. Heb jij dit nog goed samen werkend gekregen?
Bij mij gisteren ook de meter vervangen ivm gprs probleem door Enexis.Chupachups schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Geen idee, kpn zei dat t vaker voorkomt. Maar goed, off topic.
Monteur zei, haal ff je TV's en computerapparatuur uit het stopcontact voor ik begin. Blijkbaar ervaring met defect rakende apparaten!
1,5 mm2 zal ik nooit doen minimaal 2,5mm2.netappie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:37:
[...]
Dat ziet er goed uit.
Een vriend van mij heeft graag batterijen in de schuur.
Volgens mij ligt daar slechts 1,5 mm2 naartoe maar wel op een eigen groep.
Die schuur kan wel heet worden en in de winter vrij koud. Zou je dit daar dan aanraden?
Zelf zit ik ook te kijken of ik meer kwijt kan voor het geval ik toch dynamisch ga, bijvoorbeeld met een Zendure 2400AC. Maar de combinatie met 2 HW PiB's is dan weer een complicerende factor. Heb jij dit nog goed samen werkend gekregen?
Zendure en HomeWizard werkt niet optimaal samen.
Ik raad aan om maar een merk te gebruiken.
Ik schakel de HomeWizard nu via wifi.
Misschien kun je wat met HomeAssistant regelen.
Daar heb ik me nog niet in verdiept.
Ik begrijp het verschil tussen een stekker en bedrading. Als je naar de muur kijkt, kun je precies zien waar de leiding loopt.peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:24:
[...]
Dat zijn de HomeWizard tussen stekkers.
Deze zijn zonder dat je er wat op aansluit warm. Ik vermoed de wifi module.
De 2 din en de 4 din kWh meter van HomeWizard heeft dat ook.
De warmtebeeldcamera heb ik eigenlijk aangeschaft om de vloerverwarming in te regelen.
Maar gebruik ik nu voor meer doeleinden.
Homewizard tussen stekker 30 graden zonder load.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/qLJxpgn78yqs7DO8RhZIpYce.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 14:52 ]
Die 1,5 mm2 is helaas een gegeven. Verkeerde zuinigheid van de bouwer (heel lang geleden) en te veel gedoe om dit op te graven en te vervangen.peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:46:
[...]
1,5 mm2 zal ik nooit doen minimaal 2,5mm2.
Zendure en HomeWizard werkt niet optimaal samen.
Ik raad aan om maar een merk te gebruiken.
Ik schakel de HomeWizard nu via wifi.
Misschien kun je wat met HomeAssistant regelen.
Daar heb ik me nog niet in verdiept.
Ik was er al bang voor dat dit inderdaad niet samen zou gaan. Dan moet ik maar gewoon accepteren dat de HW batterijen door gaan naar familie, vrienden of een mede tweaker zodra ik iets groters neerzet.
Zie jij een onverwarmde niet gekoelde losstaande schuur wel als realistisch, of is dat gewoon te veel gevraagd van deze Zendure hardware?
Als je het even opzoekt via Google, kun je eenvoudig de maximale stroomsterktes in combinatie met de draaddikte (in mm²) vinden.netappie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:52:
[...]
Die 1,5 mm2 is helaas een gegeven. Verkeerde zuinigheid van de bouwer (heel lang geleden) en te veel gedoe om dit op te graven en te vervangen.
Ik was er al bang voor dat dit inderdaad niet samen zou gaan. Dan moet ik maar gewoon accepteren dat de HW batterijen door gaan naar familie, vrienden of een mede tweaker zodra ik iets groters neerzet.
Zie jij een onverwarmde niet gekoelde losstaande schuur wel als realistisch, of is dat gewoon te veel gevraagd van deze Zendure hardware?
/f/image/LqFxf7ONlpHKADyx7AEhIsUh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 14:58 ]
Dank je. Het is natuurlijk grondkabel, dus net iets anders. Aan de andere kant is de grond mogelijk weer iets koeler, maar het blijft allemaal op het randje als de begrenzing er vanaf is met een 2400ACgeert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Als je het even opzoekt via Google, kun je eenvoudig de maximale stroomsterktes in combinatie met de draaddikte (in mm²) vinden.
[Afbeelding]
Dat iets kleurverschil is het gordijn.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:48:
[...]
Ik begrijp het verschil tussen een stekker en bedrading. Als je naar de muur kijkt, kun je precies zien waar de leiding loopt.Welk vermogen loopt erover heen? Waar zet jij je hypers op?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/H5f9F4fXTq6Pcgbw1ZR4PlbO.jpg?f=fotoalbum_large)
Een stroom van 10,5 ampère is geen probleem voor een kabel van 1,5 mm², mits de kabellengte niet te groot is.netappie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:59:
[...]
Dank je. Het is natuurlijk grondkabel, dus net iets anders. Aan de andere kant is de grond mogelijk weer iets koeler, maar het blijft allemaal op het randje als de begrenzing er vanaf is met een 2400AC
Een schuur is inderdaad een veilige/goede plek om een AC2400 te plaatsen.
@Taro wat is de draad dikte van het netsnoer van een ac2400?
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 15:11 ]
peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:05:
[...]
Dat iets kleurverschil is het gordijn.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/U3yaAXNqyCedFHPkzMHhNIYs.png?f=user_large)
Hmmm, gordijn. Welk vermogen hanteer jij?
Doet me wel afvragen: hoe gevoelig is een thuisbatterij zoals zendure eigenlijk voor spanningspieken bij stroomuitval? Hoop dat deze electronica wat robuuster is dan een modem.emdeegee schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:45:
[...]
Bij mij gisteren ook de meter vervangen ivm gprs probleem door Enexis.
Monteur zei, haal ff je TV's en computerapparatuur uit het stopcontact voor ik begin. Blijkbaar ervaring met defect rakende apparaten!
Moet mijn shelly nog plaatsen, dus voor nu even draaien mbv taken. Taken aanmaken is geen probleem. Taken verwijderen lijkt echter niet te kunnen. Wel stopzetten. Waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd.
Nostalgische gevoelens, zo ben ik ook ooit begonnen, haha. Maar voor zover ik weet kun je ze niet verwijderen. Er bestaat ook geen specifieke taak om ze stop te zetten. Om te stoppen moet je een taak maken, die 1 van de vermogens op 0 zet.Ehbrands schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:12:
Gisteren mijn hyper en 2x ab2000s geïnstalleerd.
Moet mijn shelly nog plaatsen, dus voor nu even draaien mbv taken. Taken aanmaken is geen probleem. Taken verwijderen lijkt echter niet te kunnen. Wel stopzetten. Waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd.
Edit- naar links swipen, dan kan je ze verwijderen!-
Oh ja, taken die precies om 00:00 gepland stonden werkten eerder nooit. Weet je of dat inmiddels is opgelost?
[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 15:25 ]
Uit zetten kan denk ik wel. Bij elke taak staat rechtsboven een aan/uit knopje.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Nostalgische gevoelens, zo ben ik ook ooit begonnen, haha. Maar voor zover ik weet kun je ze niet verwijderen. Er bestaat ook geen specifieke taak om ze stop te zetten. Om te stoppen moet je een taak maken, die 1 van de vermogens op 0 zet.
Ik hanteer niks i.i.g. er is niks in te stellen met laden dus 2400 watt vanaf de zonnepanelen.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:09:
[...]
[Afbeelding]
Hmmm, gordijn. Welk vermogen hanteer jij?
Ik ga het morgen even opnieuw meten naar een laadsessie.
De bekabeling is allemaal 2,5mm (bouw huis 2004)
Net zelf ook de swipe truc gevonden.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:17:
[...]
Nostalgische gevoelens, zo ben ik ook ooit begonnen, haha. Maar voor zover ik weet kun je ze niet verwijderen. Er bestaat ook geen specifieke taak om ze stop te zetten. Om te stoppen moet je een taak maken, die 1 van de vermogens op 0 zet.
Edit- naar links swipen, dan kan je ze verwijderen!-
Oh ja, taken die precies om 00:00 gepland stonden werkten eerder nooit. Weet je of dat inmiddels is opgelost?
De taak zelf klopt inderdaad, maar er is geen automatische manier om een eerder ingeschakelde taak te stoppen, anders dan een andere taak die het vermogen op 0 zet.Ehbrands schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:24:
[...]
Uit zetten kan denk ik wel. Bij elke taak staat rechtsboven een aan/uit knopje.
Had graag gezien dat je, net als in je agenda, een begin en eind tijd kon opgeven.
[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 15:31 ]
Goed dat je dit laat zien.peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit laat mij (en weet niet of meer dit zo op hebben gepakt) ineens realiseren dat we de heletijd praten over temperatuur van de batterij waar het niet goed voor is.
Maar we zijn de omvormer aan het meten.
Voor de omvormer maakt 'm misschien iets minder efficient, maar die mag over het algemeen toch gewoon wat hogere temperaturen hebben.
15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X in bestelling
- Taro
- Niet online
En inderdaad, taken kan je verwijderen door ze naar links te swipen. Vanuit UX/UI echt een hele slechte manier, maar het werkt prima als je het eenmaal weet
- Taro
- Niet online
3x1,5mm2.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:06:
[...]
@Taro wat is de draad dikte van het netsnoer van een ac2400?
@netappie ac2400 is uiteindelijk ook maar 1,5mm2.
Over lange lengtes heb je meer verlies.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:45:
[...]
@netappie ac2400 is uiteindelijk ook maar 1,5mm2.
Daarom gaf ik aan dat ik het nooit zal doen.
Helaas heb ik maar 5x2,5mm naar de stal voor de zonnepanelen.
Daar merk ik al verlies op.
De kabels die naar de zonnepanelen gaan Micro omvormers ga ik met 5g6 uitvoeren.
Omdat er dan minder verlies is.
De Zendure (s) komen achter een 5g4 kabel.
Ook om minder verlies te hebben.
Verliezen heb je altijd; het kan en mag gewoon op 1,5 mm2, het is immers maar 10,44 ampere.peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:54:
[...]
Over lange lengtes heb je meer verlies.
Daarom gaf ik aan dat ik het nooit zal doen.
Helaas heb ik maar 5x2,5mm naar de stal voor de zonnepanelen.
Daar merk ik al verlies op.
De kabels die naar de zonnepanelen gaan Micro omvormers ga ik met 5g6 uitvoeren.
Omdat er dan minder verlies is.
De Zendure (s) komen achter een 5g4 kabel.
Ook om minder verlies te hebben.
Iets met bestaande situatie, en aanpassen is een puist werk.... En geulen graven is zo 1914-1918.
Maar goed, terug naar Zendure.
Aankomend weekend ga ik mijn derde Hyper installeren. Die ligt al een tijdje te wachten op twee van de zes accu’s. Hopelijk is mijn drang om uit te breiden dan eindelijk bevredigd.
[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 17:18 ]
Maak je svp nou niet druk om die 1,5mm2netappie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:59:
[...]
Dank je. Het is natuurlijk grondkabel, dus net iets anders. Aan de andere kant is de grond mogelijk weer iets koeler, maar het blijft allemaal op het randje als de begrenzing er vanaf is met een 2400AC
er zijn hier wat paniekvoetballers en willen alles achter pv verdelers en noem maar op.
Ik heb de zelfde situatie
2400 ac met 3 accu's
max toelaatbare stroom voor een grondkabel 1,5 mm2 is 27 A.
zorg dat de kabel apart wordt aangesloten op een aardlek automaat
:strip_exif()/f/image/4CD0Wod6swfkbrxoc1Z7jLqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Is niet echt paniek.MNelectric schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:16:
[...]
Maak je svp nou niet druk om die 1,5mm2
er zijn hier wat paniekvoetballers en willen alles achter pv verdelers en noem maar op.
2400 ac met 3 accu's
[Afbeelding]
Ik heb het probleem zelf ervaren.
Het geldt ook voor een thuis batterij als de spanning op loopt naar 253 volt moet de omvormer afschakelen.
En dat gebeurt al snel als de bekabeling dunner is.
Maar uiteraard moet ieder voor zich weten.
- Taro
- Niet online
Zal van het weekend even kijken, was net even druk met de Zendure Hub2000 verkopen aan iemand die hier weer veel te lang bleef hangengeert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:26:
Zullen we weer even teruggaan naar het Zendure onderwerp? Weet je hoeveel graden verschil de koeling maakt op de bovenste accu?@Taro
'Cycling at the bottem' is beter voor de levensduur van de batterij dan 'cycling at the top'. Dus als je slechts 50% lading nodig hebt, kun je beter 10-60% laden dan 50-100%. Natuurlijk moet je wel af en toe naar 100% voor de calibratie.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:30:
[...]
Welke laadniveaus ga je in de winter aanhouden? 50–100%?
Volgens de door mij eerder gedeelde GitHub-link van iemand die zich grondig in deze accu’s heeft verdiept, is het aan te raden om een zo groot mogelijk deel van het laadbereik van de accu te gebruiken. Dit helpt om de cellen goed onderling gebalanceerd te houden en zorgt voor een nauwkeuriger SoC(als ik het goed heb begrepen).
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Daarom stelde ik die vraag ook; het leek mij namelijk niet verstandig. Helaas bleef een antwoord uit.bert pit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:55:
[...]
'Cycling at the bottem' is beter voor de levensduur van de batterij dan 'cycling at the top'. Dus als je slechts 50% lading nodig hebt, kun je beter 10-60% laden dan 50-100%. Natuurlijk moet je wel af en toe naar 100% voor de calibratie.
Zet de Hypers maar een keer een week op minimaal 10% en laat de set standby staan.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:58:
[...]
Daarom stelde ik die vraag ook; het leek mij namelijk niet verstandig. Helaas bleef een antwoord uit.
Je ziet dat het aantal % dieper zakt dan die 10%. (Al een keer naar 0% meegemaakt)
Geen idee hoe dit komt.
Maar de winterdag dat de zonnepanelen toch niks terug leveren.
Dan opladen tot 50% en dan het systeem uitschakelen lijkt mij de beste optie.
https://www.pvunde.de/pos...%C3%83%C2%BCr-die-ab-2000
De conclusie hier was dat je het beste geen zonnepanelen kunt aansluiten maar gewoon AC laden. Hier mee was de RTE 84,x% waarbij hij met 1000 watt (80% vermogen) laad en constant met 150 watt ontlaad tot 10% soc.
Wellicht is het mogelijk dat iemand met een 2400 AC deze exacte test ook kan uitvoeren. Dus 1920 watt laden en 150 watt ontladen tot 10% soc. Om hiermee de 2 modellen te kunnen vergelijken.
6320wp | Zendure 2400 AC (2.88 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt met die 50 procent. Ik dacht dat je van 50 naar 100 procent wilde laden, en dat leek me wat vreemd. Die SoC-drift is overigens een normaal verschijnsel en niets om je zorgen over te maken.peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:17:
[...]
Zet de Hypers maar een keer een week op minimaal 10% en laat de set standby staan.
Je ziet dat het aantal % dieper zakt dan die 10%. (Al een keer naar 0% meegemaakt)
Geen idee hoe dit komt.
Maar de winterdag dat de zonnepanelen toch niks terug leveren.
Dan opladen tot 50% en dan het systeem uitschakelen lijkt mij de beste optie.
[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 16-05-2025 22:41 ]
Als je alleen nom wil kun je met de Hyper niks instellen wat betreft laden.gielz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:33:
Kwam toevallig deze onderstaande geschreven review tegen over de Hyper 2000;
De conclusie hier was dat je het beste geen zonnepanelen kunt aansluiten maar gewoon AC laden. Hier mee was de RTE 84,x% waarbij hij met 1000 watt (80% vermogen) laad en constant met 150 watt ontlaad tot 10% soc.
Wellicht is het mogelijk dat iemand met een 2400 AC deze exacte test ook kan uitvoeren. Dus 1920 watt laden en 150 watt ontladen tot 10% soc. Om hiermee de 2 modellen te kunnen vergelijken.
Als de zonnepanelen beginnen terug te leveren zal de Hyper rustig gaan laden.
Als er voldoende zon is gaat de Hyper met max 1200 watt laden.
Met gebruik van de officiële Zendure app. (Slimme ct mode)
- Taro
- Niet online
Ik vind dergelijke testjes altijd wel interessant, echter kost 6 kWh ontladen met 150 Watt 40 uurgielz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:33:
Dus 1920 watt laden en 150 watt ontladen tot 10% soc. Om hiermee de 2 modellen te kunnen vergelijken.
En zal los daarvan ook mijn afname- en teruglevertarieven negatief beïnvloeden, ik sla dus even over.
Denk ook dat het niet gaat om het optimale rendement/RTE, maar om real life scenario's. Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is 1920 Watt laden tijdens bijv. 4-5 hele goedkope uren om daarna 1,5-2 dure dagen te overbruggen met bijv. 3x 2400AC. Maar dan heb je alsnog maar 450 Watt opbrengst en dat is niet toereikend. Die situatie zal dus ook niet snel voorkomen.
Ok.geert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:37:
[...]
Die SoC-drift is overigens een normaal verschijnsel en niets om je zorgen over te maken.
Ik vindt het wel raar als ik minimaal 10% in stel en dit langzaam naar lager zakt.
En zelfs naar 0.
Dat is een normaal gedrag.?
Ik heb het meerdere keren op het forum in de zendure app voorbij zien komen, het lijkt dus vaker voor te komen. De accu’s functioneren naderhand toch weer normaal?peterbier schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:55:
[...]
Ok.
Ik vindt het wel raar als ik minimaal 10% in stel en dit langzaam naar lager zakt.
En zelfs naar 0.
Dat is een normaal gedrag.?
Wat al vaker gezegd is, als je laad met zonnepanelen doet de RTE er niet toe.gielz schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:33:
Kwam toevallig deze onderstaande geschreven review tegen over de Hyper 2000;
Alleen als je stroom in- en verkoopt is het belangrijk.
En in real life is laden met zonnepanelen en ontladen door thuis gebruik niet constant maar varieert doorlopend
Bedankt. Dit is inderdaad wel ruim zat, ook als er een zwaar apparaat aan de schuur hangt.MNelectric schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:16:
[...]
Maak je svp nou niet druk om die 1,5mm2
2400 ac met 3 accu's
[Afbeelding]
Een PV verdeler is gewoon een goede investering wat mij betreft. Voor die kleine meerprijs heb je meteen een aparte groep voor zwaar gereedschap en extra stopcontacten. Ook prettig met elektrische fietsen en een zwembadverwarmer in de zomer.
Natuurlijk is spanningsval wel een dingetje met 1,5 mm2, maar door op te slaan in plaats van terug te leveren is dat ook snel gefixt bij netcongestie problemen.
Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen van @peterbier . Zo'n schuur kan best wel heet worden en continu 2500W is natuurlijk ook weer anders dan even pieken op 2500W. Maar als die grondkabels minder last hebben van het weer, wat dit NEN1010 overzicht bevestigt en je dus niet met gesmolten kabels en een uitgefikte omvormer zit na een hittegolf, dan durf ik het wel aan.
- Taro
- Niet online
/f/image/oIa9D7AO8Z7FrDBRheRO0QXx.png?f=fotoalbum_large)
Heb nu de 2400AC op de fase van die PV set erbij gezet en maak een scriptje dat als de 2400 AC aan het laden is én het voltage van de SolarEdge PV set komt boven de 251, dat hij dan volle bak met 2400 gaat laden en de Hyper op dezelfde fase ook. Kijken of dat helpt. Ben helaas bang van niet, maar dan heb ik nog de SF 800 Pro als troef achter de hand die ik via een omweg op dezelfde fase, maar andere groep kan krijgen. Sowieso maar even de netbeheerder een berichtje doen....
Ik ga dus voor een collega een systeem maken met ha. Hij heeft 800wp wat via DC kan en 8000wp wat alleen via AC kan. Dan lijkt de beste keuze gezien de RTE om alles via AC te doen. Tenzij Zendure het opladen verder aftopt met AC stroom. Kan dat bij jou?
Dat maakt de beste man ook duidelijk in al zijn reviews van de tig systemen die hij test.
Polvo176 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:43:
[...]
Wat al vaker gezegd is, als je laad met zonnepanelen doet de RTE er niet toe.
Alleen als je stroom in- en verkoopt is het belangrijk.
En in real life is laden met zonnepanelen en ontladen door thuis gebruik niet constant maar varieert doorlopend
6320wp | Zendure 2400 AC (2.88 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
- Taro
- Niet online
Als je bijv. 1000 Watt AC laden instelt, een Zendure omvormer kan (als voorbeeld) tot 1500 Watt in totaal laden, er komt 750 Watt uit de panelen, dan zal dit automatisch met 750 Watt AC worden aangevuld tot de max van 1500. DC input krijgt dan de voorkeur en dus wordt AC input beperkt. Precies wat je ook wil neem ik aan.gielz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:07:
Hij heeft 800wp wat via DC kan en 8000wp wat alleen via AC kan. Dan lijkt de beste keuze gezien de RTE om alles via AC te doen. Tenzij Zendure het opladen verder aftopt met AC stroom. Kan dat bij jou?
[...]
Liever wat AC naar het net laten vloeien, dan DC afknijpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 17-05-2025 08:11 ]
Ja niets mee aan de hand. Althans in mijn opstelling. Ik heb heel af en toe een batterij van 10% naar 9% zien gaan, maar dat was het dan ook. Daarna wordt die weer opgeladen enz. En lijkt me ook logisch dat die langzaam verder leegloopt. Als je weinig balanceert kan het natuurlijk wel zijn dat de percentages niet kloppen. Daarom sowieso 1 x per week of 2 weken balanceren. Dan is er niets om je zorgen over te makengeert1992 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:02:
[...]
Ik heb het meerdere keren op het forum in de zendure app voorbij zien komen, het lijkt dus vaker voor te komen. De accu’s functioneren naderhand toch weer normaal?
Taro schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:10:
[...]
Als je bijv. 1000 Watt AC laden instelt, een Zendure omvormer kan (als voorbeeld) tot 1500 Watt in totaal laden, er komt 750 Watt uit de panelen, dan zal dit automatisch met 750 Watt AC worden aangevuld tot de max van 1500. DC input krijgt dan de voorkeur en dus wordt AC input beperkt. Precies wat je ook wil neem ik aan.
Liever wat AC naar het net laten vloeien, dan DC afknijpen.
Taro schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:53:
[...]
Ik vind dergelijke testjes altijd wel interessant, echter kost 6 kWh ontladen met 150 Watt 40 uur
En zal los daarvan ook mijn afname- en teruglevertarieven negatief beïnvloeden, ik sla dus even over.
Denk ook dat het niet gaat om het optimale rendement/RTE, maar om real life scenario's. Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is 1920 Watt laden tijdens bijv. 4-5 hele goedkope uren om daarna 1,5-2 dure dagen te overbruggen met bijv. 3x 2400AC. Maar dan heb je alsnog maar 450 Watt opbrengst en dat is niet toereikend. Die situatie zal dus ook niet snel voorkomen.
Fancy manier om je defibrillators zo te presenteren
Ik heb 4 270Wp panelen aan een Hyper gekoppeld en voor de dagen dat ik hiermee de batterijen niet vol krijg een slider aangemaakt in HA waarmee het laadvermogen kan ingeven waarmee de Hyper moet aanvullen vanuit AC.gielz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:01:
Helder, en mooi dat het zo werkt. Werkt Zendure zelf zo via de app (CT met NOM) of moet je hiervoor wel wat HA fratsen uithalen door geforceerd het laden aan te zetten?
[...]
intentionally left blank
- Taro
- Niet online
Er zijn alleen nog review exemplaren in omloop.gielz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:03:
Iemand anders die hier de 2400 AC heeft of zijn er alleen review exemplaren in omloop.
[...]
- Taro
- Niet online
Je kunt via de App de Slimme CT-meter mode kiezen en daarna de opties: Laden met overschot, Laden bij laag dynamisch tarief of Laden in een te selecteren periode. Bij die laatste 2 kan je het vermogen aangeven, bij de eerste niet. Als er DC panelen aangesloten zitten doen die naar mijn weten altijd mee, los van of er AC geladen wordt en als ze beide actief zijn dan vullen ze elkaar aan tot het maximum van de omvormer.gielz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:01:
Helder, en mooi dat het zo werkt. Werkt Zendure zelf zo via de app (CT met NOM) of moet je hiervoor wel wat HA fratsen uithalen door geforceerd het laden aan te zetten?
[...]
Omdat 1,5mm wel mag raad ik dat af en zal ik zelf nooit doen.netappie schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 07:03:
[...]
Bedankt. Dit is inderdaad wel ruim zat, ook als er een zwaar apparaat aan de schuur hangt.
Een PV verdeler is gewoon een goede investering wat mij betreft. Voor die kleine meerprijs heb je meteen een aparte groep voor zwaar gereedschap en extra stopcontacten. Ook prettig met elektrische fietsen en een zwembadverwarmer in de zomer.
Natuurlijk is spanningsval wel een dingetje met 1,5 mm2, maar door op te slaan in plaats van terug te leveren is dat ook snel gefixt bij netcongestie problemen.
Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen van @peterbier . Zo'n schuur kan best wel heet worden en continu 2500W is natuurlijk ook weer anders dan even pieken op 2500W. Maar als die grondkabels minder last hebben van het weer, wat dit NEN1010 overzicht bevestigt en je dus niet met gesmolten kabels en een uitgefikte omvormer zit na een hittegolf, dan durf ik het wel aan.
Zie ook het bericht van @Taro dat zijn SolarEdge omvormer uit valt.
Daar doel ik op.
Het zal dan zeker helpen als de zonnepanelen op maximaal draaien om dan de batterij vol vermogen op te laden om te voorkomen dat de zonnepanelen omvormer uit valt.
(Blij met mijn Micro omvormers 😉)
Voorbeeld mijn situatie.
Mijn zonnepanelen 16 stuks zijn verdeeld over L1 en L2
De Zendure Hypers zijn met 2400 watt aan het laden op L2)
De zonnepanelen zitten nu nog op een elkel fase en op L2 op een 3 fase HomeWizard Kwh meter.
Zie hier de spanning drop tegen over de p1 meter en de 3 fase HomeWizard Kwh die in de stal hangt.
Verlies 25 meter 4 aders 2,5mm + aarde grondkabel.
Je kan het proberen met een 1,5mm kabel.
Tip mocht je een nieuwe kabel willen leggen gooi er dan een 50mm mantelbuis in.
Geen idee hoe lang jou 1,5mm kabel is.
Voorbeeld
Als bij jou de netspanning 245 volt is.
Je hebt dan stroom van je Zendure nodig en je hebt dan een verlies over de kabel van 10 volt dan zal de Zendure afschakelen. (Verplicht bij 253 volt)
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.
:strip_exif()/f/image/o1RgGMlQjFrHG9Sph7O2Mo08.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ha5sHXbCtzLJTym22jotTBoe.jpg?f=fotoalbum_large)
Afzonderlijk krijg ik de Hypers op 1200W laden/ontladen, maar in Cluster kom in niet hoger dan 1800W ontladen. Wat zie ik over het hoofd?
No Worries, beide Hypers staan op dezelfde fase op een afzonderlijk stroomkring zonder andere verbruikers.
Hypers werken in slimme modus, worden aangestuurd door een Shelly en laden/ontladen elk 2x AB2000s.
Cmax=0,31, temperatuur van de batterijen stabiel en onder controle (bovenste batterij 26°C en onderste 22°C)
Alvast bedankt voor de hulp!
Al geprobeerd uit de cluster en dan stuk voor stuk op maximaal zetten en dan weer in een cluster zetten.mmarchan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:43:
Ik lees in diverse posts in dit forum dat 2 Hypers in Cluster kunnen ontladen met 2400W.
Afzonderlijk krijg ik de Hypers op 1200W laden/ontladen, maar in Cluster kom in niet hoger dan 1800W ontladen. Wat zie ik over het hoofd?
No Worries, beide Hypers staan op dezelfde fase op een afzonderlijk stroomkring zonder andere verbruikers.
Hypers werken in slimme modus, worden aangestuurd door een Shelly en laden/ontladen elk 2x AB2000s.
Cmax=0,31, temperatuur van de batterijen stabiel en onder controle (bovenste batterij 26°C en onderste 22°C)
Alvast bedankt voor de hulp!
Ik had gisteren ook een ontladen probleem en zo opgelost.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.peterbier schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:26:toon volledige bericht
[...]
Omdat 1,5mm wel mag raad ik dat af en zal ik zelf nooit doen.
Zie ook het bericht van @Taro dat zijn SolarEdge omvormer uit valt.
Daar doel ik op.
Het zal dan zeker helpen als de zonnepanelen op maximaal draaien om dan de batterij vol vermogen op te laden om te voorkomen dat de zonnepanelen omvormer uit valt.
(Blij met mijn Micro omvormers 😉)
Voorbeeld mijn situatie.
Mijn zonnepanelen 16 stuks zijn verdeeld over L1 en L2
De Zendure Hypers zijn met 2400 watt aan het laden op L2)
De zonnepanelen zitten nu nog op een elkel fase en op L2 op een 3 fase HomeWizard Kwh meter.
Zie hier de spanning drop tegen over de p1 meter en de 3 fase HomeWizard Kwh die in de stal hangt.
Verlies 25 meter 4 aders 2,5mm + aarde grondkabel.
Je kan het proberen met een 1,5mm kabel.
Tip mocht je een nieuwe kabel willen leggen gooi er dan een 50mm mantelbuis in.
Geen idee hoe lang jou 1,5mm kabel is.
Voorbeeld
Als bij jou de netspanning 245 volt is.
Je hebt dan stroom van je Zendure nodig en je hebt dan een verlies over de kabel van 10 volt dan zal de Zendure afschakelen. (Verplicht bij 253 volt)
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukkig is de netspanning hier prima. Zelfs in het meest zonnige weer vorig jaar bleven L1, L2 en L3 allemaal onder de 240v en meestal zit het hier tussen de 229v en 233v.
Voor de vriend die graag een thuisbatterij in de schuur wil is het wel een betere keuze en ik denk dat ik ook wel kan zeggen dat het gaat werken aangezien we dezelfde spanning en bekabeling hebben en zeker weten onder de 25 meter blijven. Alleen de temperatuur kan een issue worden, maar uitzetten kan natuurlijk ook nog als de temperaturen echt te ver oplopen.
Nog eens de hypers uit de cluster gehaald en op max (1200W) gezet, doch in Cluster blijft de 'Regelgevend uitgangslimiet' maximaal op 1800 instelbaar.peterbier schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:51:
[...]
Al geprobeerd uit de cluster en dan stuk voor stuk op maximaal zetten en dan weer in een cluster zetten.
Ik had gisteren ook een ontladen probleem en zo opgelost.
Ook aanpassing van Duitsland naar Nederland zonder resultaat.
Vreemd ik kan 2400 instellen.mmarchan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:22:
[...]
Nog eens de hypers uit de cluster gehaald en op max (1200W) gezet, doch in Cluster blijft de 'Regelgevend uitgangslimiet' maximaal op 1800 instelbaar.
Ook aanpassing van Duitsland naar Nederland zonder resultaat.
:strip_exif()/f/image/gHwadtUyE24IsH4MZLCWABxI.jpg?f=fotoalbum_large)
Goeie vraag. Ik zou het niet kunnen zeggen, tot nu toe zijn de Solar Flow 800 Pro's volgens mij in Nederland alleen bij een select aantal testers uitgeleverd, en in hun reviews vind ik hier niets over. Ben ook wel benieuwd.jurjen_g schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:49:
Ten aanzien van de 800 pro, ik lees in de specs dat de accu met max 2kW kan opladen (als.je minimaal 1 extra accu hebt). Betekent dit ook dat als de zonnepanelen bijvoorbeeld 1 kW leveren, dat dan tegelijkertijd 1 kW uit het net komt (als je in hebt gesteld dat ie maximaal moet laden)? Of geldt dit puur voor de zonnepanelen kant en laadt hij dan dus maar met 1kW? Ik overweeg om ter test richting 2027 een 2tal zonnepanelen op de schuur bij te leggen met deze of een andere stekkeraccu, maar dan zou het wel prettig zijn als hij ook wat overschot van mijn bestaande zonnepanelen kan gebruiken om teruglevering te vermijden.
Edit: oh, ik denk dat @Taro vanochtend net je vraag heeft beantwoord.
[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 17-05-2025 13:54 ]
Zie onderstaande screenrpint. Het komt er dus bij, ik heb hier 735w opbrengst van panelen die naar batterij gaan en gelijktijdig 1000w via AC aangezet om te laden en in totaal zie je dan opladen van 1735w. Dus wordt gesommeerd.TCMR schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:51:
[...]
Goeie vraag. Ik zou het niet kunnen zeggen, tot nu toe zijn de Solar Flow 800 Pro's volgens mij in Nederland alleen bij een select aantal testers uitgeleverd, en in hun reviews vind ik hier niets over. Ben ook wel benieuwd.
Edit: oh, ik denk dat @Taro vanochtend net je vraag heeft beantwoord.
:strip_exif()/f/image/Yz9B3U13sE9cMXmjkpgS3pIX.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar lees je deze 2000 W laadvermogen? Ik haal max 1000 W laadvermogen uit de specs.jurjen_g schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:49:
Ten aanzien van de 800 pro, ik lees in de specs dat de accu met max 2kW kan opladen (als.je minimaal 1 extra accu hebt). Betekent dit ook dat als de zonnepanelen bijvoorbeeld 1 kW leveren, dat dan tegelijkertijd 1 kW uit het net komt (als je in hebt gesteld dat ie maximaal moet laden)? Of geldt dit puur voor de zonnepanelen kant en laadt hij dan dus maar met 1kW? Ik overweeg om ter test richting 2027 een 2tal zonnepanelen op de schuur bij te leggen met deze of een andere stekkeraccu, maar dan zou het wel prettig zijn als hij ook wat overschot van mijn bestaande zonnepanelen kan gebruiken om teruglevering te vermijden.
In de handleiding staat dat de max batterij charge / discharge power 1440 watt is zonder extra batterij, en 2000 watt met extra batterij(en).Chupachups schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:02:
[...]
Waar lees je deze 2000 W laadvermogen? Ik haal max 1000 W laadvermogen uit de specs.
Volgens mij kon ik uit de post van @Taro destilleren dat het inderdaad zo werkt als ik zou hopen, en is inmiddels bevestigd door @mrme12345 , bedankt.
Lijkt op verschillende software versies, de beschrijving is ook verschillend in jullie plaatjes.
Dat is een goede.Polvo176 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:40:
[...]
Lijkt op verschillende software versies, de beschrijving is ook verschillend in jullie plaatjes.
@mmarchan
Zou je eens kijken of je Hypers de laatste Firmware hebben.
:strip_exif()/f/image/iVJagdl4u3SpSvIg5fROfwqs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah ik zie het, dat geldt puur voor de DC battery poort. Dat zou dus betekenen dat met aangesloten PV en een extra batterij de SF800 lekker snel laadt, logisch eigenlijk ook, aangezien er geen conversie tussen zit, alleen DC - DC. Dan wordt de C waarde trouwens wel een dingetje, met 2000W een batterij van 4 kWh laden is dus 0,5C niet gunstig voor de levensduur.jurjen_g schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:20:
[...]
In de handleiding staat dat de max batterij charge / discharge power 1440 watt is zonder extra batterij, en 2000 watt met extra batterij(en).
Volgens mij kon ik uit de post van @Taro destilleren dat het inderdaad zo werkt als ik zou hopen, en is inmiddels bevestigd door @mrme12345 , bedankt.
Firmware lijkt mij identiek.peterbier schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Dat is een goede.
@mmarchan
Zou je eens kijken of je Hypers de laatste Firmware hebben.
Het verschil in de plaatjes zit hem in de app denk ik. Ik gebruik de app voor iphone en jij mogelijks voor Samsung?
:strip_exif()/f/image/bqa6vSWeVoculvpVz6TcmAuV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik inderdaad Android besturingssysteem op een Oppo find x3 pro telefoon.mmarchan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:31:
[...]
Firmware lijkt mij identiek.
Het verschil in de plaatjes zit hem in de app denk ik. Ik gebruik de app voor iphone en jij mogelijks voor Samsung?
[Afbeelding]
Wel wazig dat hier verschil in zit.
Je zou het eens kunnen proberen met een Android toestel of het dan wel wil.
Nu toch gelukt na nogmaals de Cluster te onderbreken en nog eens te verzetten van Nederland naar Duitsland en terug. In mijn app blijft de 2400W wel in het rood, in uw app in het groen, toch niets met politiek te makenpeterbier schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:39:
[...]
Ik gebruik inderdaad Android besturingssysteem op een Oppo find x3 pro telefoon.
Wel wazig dat hier verschil in zit.
Je zou het eens kunnen proberen met een Android toestel of het dan wel wil.
Bedankt voor de support Peterbier!
:strip_exif()/f/image/fVYPPzG3IXESjK8OQQoZg7cf.jpg?f=fotoalbum_large)
wat is de status van de mensen die begin april besteld hebben?
Ze staan lekker te laden nu, ik heb ze aangesloten op twee verschillende groepen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ze laten ze niks van zich horen, de 50 dagen zijn bijna om.markduffy schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:12:
wordt je trouwens een beetje op de hoogte gehouden van je bestelling? Of krijg je pas na 50 dagen ongeveer het bericht dat ie verzonden wordt, niks tussentijds.
wat is de status van de mensen die begin april besteld hebben?
Ik heb ook begin april bestelt.
Maar kennelijk komen er nog 50 dagen bij.
Ik heb deze week geïnformeerd en nadat ik een AI reactie kreeg doorgevraagd naar een medewerker. Deze geeft aan dat ze mijn order nu mid juni gaan leveren (1 april besteld).Polvo176 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Ze laten ze niks van zich horen, de 50 dagen zijn bijna om.
Bestelling van 18 maart een ab2000s vorige week binnen gekomen.Polvo176 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Ze laten ze niks van zich horen, de 50 dagen zijn bijna om.
Bestelling 27 maart Hyper met 2 batterijen nog niks van gehoord.
Ik kijk af en toe in mijn Zendure account.
Ook al gehad dat ik 0 emails heb gehad en via het account een volgcode.
Helaas is de communicatie van Zendure slecht.
Misschien door het gigantische vraag en door de drukte.
Ook via DPD, GLS, DHL, FedEx geleverd gekregen.
Ik heb ook nog een bestelling lopen van 4 april een 2400AC met 2 batterijen.
Ok, dat valt dan 2 weken mee, ik heb ook op 1 april besteld.frankj030 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:29:
[...]
Ik heb deze week geïnformeerd en nadat ik een AI reactie kreeg doorgevraagd naar een medewerker. Deze geeft aan dat ze mijn order nu mid juni gaan leveren (1 april besteld).
@peterbier Hypers zijn snel te krijgen, maar het gaat bij mij om de nieuwe SF800Pro
Klopt de Hyper kreeg ik ook eerder geleverd.Polvo176 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:49:
[...]
Ok, dat valt dan 2 weken mee, ik heb ook op 1 april besteld.
@peterbier Hypers zijn snel te krijgen, maar het gaat bij mij om de nieuwe SF800Pro
Maar daar heb ik niks aan zonder de ab2000s.
De levertijd is vooral op de batterijen hoog.
Ik ben nu wel benieuwd of ik de s of x krijg.
Dat is dan 4 weken vertraging hè, ik zou ze deze week verwacht hebben met 40-50 dagen levertijd.Polvo176 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:49:
[...]
Ok, dat valt dan 2 weken mee, ik heb ook op 1 april besteld.
Zal mogelijk ook te maken hebben met de logistieke chaos door de handels oorlogfrankj030 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:21:
[...]
Dat is dan 4 weken vertraging hè, ik zou ze deze week verwacht hebben met 40-50 dagen levertijd.
Vast wel, is ook niet zo heel erg. Echter, zou mooi zijn als ze wat beter communiceren (uit zichzelf). Dat doen ze bij HW dan weer een stuk netter.Chupachups schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:29:
[...]
Zal mogelijk ook te maken hebben met de logistieke chaos door de handels oorlog
Ik volg de HW en Eva topics ook, maar ik krijg daar toch een iets andere indruk van.frankj030 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:40:
[...]
Vast wel, is ook niet zo heel erg. Echter, zou mooi zijn als ze wat beter communiceren (uit zichzelf). Dat doen ze bij HW dan weer een stuk netter.
Levering van HW verloopt daar ook nogal chaotisch.
Klopt met levertijden maar de communicatie is 100% ok.Polvo176 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:20:
[...]
Ik volg de HW en Eva topics ook, maar ik krijg daar toch een iets andere indruk van.
Levering van HW verloopt daar ook nogal chaotisch.
Laatst nog een Energy socket defect wordt gelijk een nieuwe gestuurd.
Mijn 2e HomeWizard batterij geannuleerd ook hierop gelijk reactie en zelfs de 50 euro terug gekregen.
- Taro
- Niet online
Zowel de AB2000X als AB3000X zijn nieuw, dus productie is aan het opstarten. De voorraad AB2000S is uitlopend/op. We zitten wat dat betreft net even in een tussenfase. Daarnaast is de vraag ook wel hoog. Ik verwacht dat als de productie goed op gang is gekomen dat de levertijden veel lager en weer normaal worden.
Heb besloten nog 2x AB2000X voor de SF 800 Pro erbij te halen. Als het goed is komt donderdag een ValkSolar 2x2 Portrait platdak set binnen en dan plaats ik de Jinko 2x 420 WP en 2x 430 WP op het garagedak. De achtertuin is inmiddels voor een deel gedaan en ik mocht van mijn vrouw een 360x360 terras achterin nog wel even gebruiken totdat de hele tuin is gedaan. Dus nu alvast 2x 430 Wp bifacial met SF800 geplaatst. Morgen na een verjaardag (anders moet ik mij weer verdedigen) plaats ik er nog 2 panelen bij met de 2e SF800. Ben nu wel erg happy met het feit dat je zo gewoon flexibel bent. Met bijv. een Victron systeem zou ik iedere keer iemand moeten inschakelen
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.