Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Voor de tik tegen de inbreker zijn hoofd ?Ps. brandblusser staat ernaast om een andere reden. Maar je weet maar nooit
Maar wat nu als je de wasmachine aansluit op de off-grid aansluiting van de 2400ac?
Dan heb je theoretisch een vrij groep…
Komt deze spanning altijd uit de batterij of is er een bypass wanneer er netspanning aanwezig is?
Wanneer het altijd uit de batterij komt is het RTE technisch minder interessant op het moment dat er voldoende zonne-energie aanwezig is.
- Taro
- Niet online
Daar is ie met 9 kilo wel geschikt voor, maar door het gewicht net iets te zwaar om hem daadwerkelijk te raken
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Dat is inderdaad een optie. Als er onvoldoende capaciteit/vermogen in de AB3000X'en aanwezig is zal het extra deel uit het net komen, net als een UPS. Vermoed sowieso dat al het verbruik uit het net zal komen, tenzij de slimme mode stuurt richting verbruik uit de accu omdat bijv. de dynamische tarieven hoog zijn.Marco83 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:01:
Ik heb al heel wat reacties gelezen over de wasmachine groep en de 2400ac. En het is duidelijk waarom dat niet kan icm 2400w ontladen.
Maar wat nu als je de wasmachine aansluit op de off-grid aansluiting van de 2400ac?
Dan heb je theoretisch een vrij groep…
Komt deze spanning altijd uit de batterij of is er een bypass wanneer er netspanning aanwezig is?
Wanneer het altijd uit de batterij komt is het RTE technisch minder interessant op het moment dat er voldoende zonne-energie aanwezig is.
Let wel op dat als je er een wasmachine op aansluit dat je dit niet met maar 1x AB3000X doet, maar minimaal 2 stuks. Dat is nergens zo vastgelegd, maar wat mij betreft een best practice ivm C-waarde.
De wasmachine heeft een eigen groep.
Die zou dan voor de 2400ac kunnen worden, en de wasmachine aansluiten op de 2400ac.
Wordt de 2400ac dan verder nergens in belemmerd en kan deze zelf schakelen tussen de modussen? of moet je dit dan iedere keer handmatig doen? want dat vind de vrouw dan weer teveel gedoe natuurlijk 🤣
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
- Taro
- Niet online
Je kunt de off-grid uitgang gewoon op Aan zetten, dan zou die het altijd moeten doen.markduffy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:53:
Dat is inderdaad interessant.
De wasmachine heeft een eigen groep.
Die zou dan voor de 2400ac kunnen worden, en de wasmachine aansluiten op de 2400ac.
Wordt de 2400ac dan verder nergens in belemmerd en kan deze zelf schakelen tussen de modussen? of moet je dit dan iedere keer handmatig doen? want dat vind de vrouw dan weer teveel gedoe natuurlijk 🤣
Weet jij toevallig wat het sluipverbruik van die omvormer is als ie altijd aan staat? Ik was ook zo'n constructie van plan (maar dan met de warmtepompdroger) maar permanent aan leek me niet zo'n goed idee vanwege het feit dat een omvormer ook in idle toestand stroom verbruikt.Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:54:
[...]
Je kunt de off-grid uitgang gewoon op Aan zetten, dan zou die het altijd moeten doen.
UNOX: The worst operating system
- Taro
- Niet online
Als je het off-grid stopcontact aan zet wordt er +-6 Watt extra verbruikt.Korvaag schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:04:
[...]
Weet jij toevallig wat het sluipverbruik van die omvormer is als ie altijd aan staat? Ik was ook zo'n constructie van plan (maar dan met de warmtepompdroger) maar permanent aan leek me niet zo'n goed idee vanwege het feit dat een omvormer ook in idle toestand stroom verbruikt.
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/Vo0p2fz81owg1oLcBm1EaeHB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZO3fs4WWQ1Fzokjqeh0EXY0h.jpg?f=fotoalbum_large)
1e Hyper 2000 op 1200 Watt:
:strip_exif()/f/image/PbvyEfHKeSow040ZDxdvj10c.jpg?f=fotoalbum_large)
2e Hyper 2000 op 1200 Watt:
:strip_exif()/f/image/unP1xthWgjnENRNsQZz8Q9K0.jpg?f=fotoalbum_large)
3e Hyper 2000 op 1200 Watt incl. koeler @geert1992, scheelt dus 14 graden!:
:strip_exif()/f/image/ct0BseFzy34ecEGkFeGoo4X7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoofdaansluiting:
:strip_exif()/f/image/uQMnxibhoQWd8RnyXbtcGvtZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een drukker groepje in de meterkast:
:strip_exif()/f/image/iB16L8h5tsmrSXpzCngruKkx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QGDLlDjeOkxOtNRsFJrw8wId.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 14-05-2025 20:46 ]
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/I9X99y0n6XEvSuFfjqAVGI8S.png?f=user_large)
Kun je je onscreen hotspot aan zetten op de flir? Dat is duidelijker, nu geeft ie bij je automaten alleen de temp waar je richt (midden beeld)Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:42:
2400 AC op 2400 Watt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoofdaansluiting:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
Yes, zal ik doen. Een Android versie te leen, dus moet de telefoons van de kids ervoor gebruiken. Zal voor mijn verjaardag hinten op een Flir One Edge Pro die op iOS werktdotternetta schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:14:
[...]
Kun je je onscreen hotspot aan zetten op de flir? Dat is duidelijker, nu geeft ie bij je automaten alleen de temp waar je richt (midden beeld)
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Zo,n meting klopt niet.Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:42:
2400 AC op 2400 Watt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoofdaansluiting:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet ook het warmste punt meten. (Mikken)
Wat @dotternetta ook al aan geeft.
- Taro
- Niet online
Ja ja, al doende leert men.peterbier schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:39:
[...]
Zo,n meting klopt niet.
Je moet ook het warmste punt meten. (Mikken)
Wat @dotternetta ook al aan geeft.
- Taro
- Niet online
Blijft wel apart om te zien dat de bovenste accu ook altijd warmer is dan de onderste. Via de App ook wel zichtbaar, maar daarom voor de levensduur denk ik ook niet verkeerd ze eens in de zoveel tijd te wisselen.peterbier schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:43:
[...]
Daarom.
Ik gebruik een ander merk zo,n pistool zeg maar.
Als ik iets hoger zal mikken is de Hyper warmer.
Zie dit als voorbeeld.
[Afbeelding]
Dat is ook een van de rede dat ik de set in de garage in de kelder ga zetten.Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:45:
[...]
Blijft wel apart om te zien dat de bovenste accu ook altijd warmer is dan de onderste. Via de App ook wel zichtbaar, maar daarom voor de levensduur denk ik ook niet verkeerd ze eens in de zoveel tijd te wisselen.
Altijd rondt de 12 graden en heb een 5g4 kabel tot mijn beschikking.
En niet in de paardenstal waar het in de zomer behoorlijk warm kan worden.
Of is dit een verkeerde gedachte en is de afgifte nou ook weer niet zo groot?
Daar ga je niet veel van merken. 15% warmte verlies, dus bij een 1200 Watt omvormer is 180 Watt aan warmte. In mijn meterkast zorgde de HW accu voor 10 graden opwarming.markduffy schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:57:
Geen idee hoe groot je kelder is, mijn kelder is niet zo groot(6m2), maar ik ben bang dat ik met de thuisbatterij de kelder op ga warmen en dat wil ik niet.
Of is dit een verkeerde gedachte en is de afgifte nou ook weer niet zo groot?
[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 14-05-2025 22:00 ]
[ Voor 99% gewijzigd door peterbier op 14-05-2025 22:25 ]
Maar na wat doorvragen blijkt werkgroep een verkeerde omschrijving te zijn, wordt volgens mij wel een gezellig praatgroepje. We gaan het binnenkort zien
Oei, dat is inderdaad wel een teleurstelling. Ik heb duidelijk m'n huiswerk niet goed gedaan (moet zeggen dat die website van Zendure ook echt vreselijk is voor iemand die gewoon kale specs wil zien), want ik ging er vanuit dat het max PV aansluitvermogen van de SF 800 Pro (2640Wp) ook een indicatie was van wat er in bypass-modus doorgesluisd zou worden. Maar dat was wat naïef, bij een apparaat dat "800" heet en via een stopcontact mag worden aangesloten. Maar waarom dan zo'n hoog PV aansluitvermogen?mrme12345 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:21:
Ik vind dit wel jammer want hierdoor gaat er opwek verloren als je batterijen vol zitten terwijl je wel veel zonnepanelen aan kunt sluiten aan de 800 Pro.
Verder vond ik het idee van @Sonero dat zo'n thuisbatterij met ingebouwde (string)omvormer een prima vervanging kan zijn voor bestaande omvormers ook wel hout snijden. Maar die panelen zitten vaak op een string, en de SF 800 Pro wil vier losse panelen zien.
Dus tja, ik begin toch een beetje te twijfelen of de SF 800 Pro wel zo'n geschikte 'drop-in replacement' is voor mijn 2000Wp stringomvormertje. Als ik daar op een goede zomerdag met volle accu's maar 800W mee het net in kan terugduwen, dan gooi ik dus tot 1-1-2027 flink wat opwek weg.
Het zou leuk zijn om te kunnen schakelen tussen de bestaande stringomvormer en de SF 800 Pro, maar zoals gezegd: de stringconfiguratie is compleet anders. Een AC2400 zou misschien voor mij een logischer keuze zijn, ware het niet dat ik juist via PV-only wil kunnen laden.
Edit: misschien tot 1-1-2027 maar gewoon via AC laden, en in geval van langdurige stroomstoring de MC4 stekkers inpluggen.
[ Voor 3% gewijzigd door TCMR op 14-05-2025 22:41 ]
Ik zal bij mij de huidige temp vd week eens meten. maar vind m persoonlijk niet zo heel erg koel , vooral in de zomer niet. maargoed misschien is dat alleen gevoelsmatig.
volgens de papieren zou die 93% efficient zijn.
chatgpt(de vraag hoever t werkelijk klopt natuurlijk, was me iets teveel berekening om even na te lopen)
zou mijn kelder ongeveer 2,5 graad in temperatuur stijgen als ik een 2400ac daar neer zou zetten. (18m3 met grondtemp 10C, en 1 ventilatieraam open en een vriezer)
Als ie dit correct heeft, is op vol vermogen niet de beste keuze als ik de kelder koel wil houden. maar wel afhankelijk van op hoeveel vermogen ik m zou zetten.
wel interessant.
Ja dat vond ik in eerste instantie ook wel jammer. Maar dit probleem is mn in lente en zomer en bij zeer goed weer (veel zon). En als het mooi weer is zijn de prijzen ook heel laag bij dynamisch. En na mijn vaste contract (zonder terugleverboete), ga ik toch over naar dynamisch en dan zie ik dit minder als een bezwaar. Want wat hier tegenover staat is dat je in de overige seizoenen juist veel wp aan panelen aan je batterijen hebt hangen en ze zo nog enigszins opgeladen kunnen worden.TCMR schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:39:
Ik was nog even terug aan het lezen, en kwam deze opmerking van @mrme12345 tegen:
[...]
Oei, dat is inderdaad wel een teleurstelling. Ik heb duidelijk m'n huiswerk niet goed gedaan (moet zeggen dat die website van Zendure ook echt vreselijk is voor iemand die gewoon kale specs wil zien), want ik ging er vanuit dat het max PV aansluitvermogen van de SF 800 Pro (2640Wp) ook een indicatie was van wat er in bypass-modus doorgesluisd zou worden. Maar dat was wat naïef, bij een apparaat dat "800" heet en via een stopcontact mag worden aangesloten. Maar waarom dan zo'n hoog PV aansluitvermogen?
Verder vond ik het idee van @Sonero dat zo'n thuisbatterij met ingebouwde (string)omvormer een prima vervanging kan zijn voor bestaande omvormers ook wel hout snijden. Maar die panelen zitten vaak op een string, en de SF 800 Pro wil vier losse panelen zien.
Dus tja, ik begin toch een beetje te twijfelen of de SF 800 Pro wel zo'n geschikte 'drop-in replacement' is voor mijn 2000Wp stringomvormertje. Als ik daar op een goede zomerdag met volle accu's maar 800W mee het net in kan terugduwen, dan gooi ik dus tot 1-1-2027 flink wat opwek weg.
Het zou leuk zijn om te kunnen schakelen tussen de bestaande stringomvormer en de SF 800 Pro, maar zoals gezegd: de stringconfiguratie is compleet anders. Een AC2400 zou misschien voor mij een logischer keuze zijn, ware het niet dat ik juist via PV-only wil kunnen laden.
Edit: misschien tot 1-1-2027 maar gewoon via AC laden, en in geval van langdurige stroomstoring de MC4 stekkers inpluggen.
Overigens kun je met de hyper 1200w in bypass terugleveren, dus dat is ook nog optie (en dan heb je ca 1300w productie nodig voor de 1200w in het net). Bij SF 800 Pro is dat 875w om 800w af te geven aan het net. En je kunt het ook oplossen op die zonnige dagen door al eerder terug te gaan leveren aan het huis, waardoor de panelen de batterijen kunnen blijven vullen.
Wat ik wel gek vind is dat de hyper minder wp panelen aan kan en 2 mppt's heeft en toch 1200w in bypass kan en de SF 800 Pro meer wp panelen aan kan en 4 mppt's heeft en maar 800w in bypass kan. Dat voelt wel krom. Maar ik heb het bij mij opgelost door 2 panelen (810wp) aan de SF 800 Pro te hangen en 4 panelen (1800wp) aan de Hyper en dan nog een 2400 AC voor de winter mn om bij lage prijzen met ac te laden. Ik heb nu 3 panelen aan de Hyper hangen (de 4e moet ik nog monteren) en die blijft nu in bypass nog onder de 1200w, ca 1100 w. Dus van het 4e paneel kan nog ca de helft van de productie via bypass (max 1300w om 1200w te leveren).
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/YjOOA6fmCP4GLgGJby2zcu40.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4DaYUQNl6zR4RpIzfOHBQ35o.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6x80Hoycv1n3gQWbBUq39y5H.png?f=user_large)
Het is geen rocket science dat een actieve koeling helpt om te koelen.Taro schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:40:
Conclusie: 16, 17 & 14 graden verschil mét cooler vs geen cooler
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben juist voor Zendure gegaan om de passieve koeling.
Als het echt nodig was had Zendure wel actieve koeling toegepast.
Maar je testen zijn erg leuk en ik volg ze graag.
[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 15-05-2025 01:11 ]
Een snelle google levert me op dat een LiFePO4 batterij het beste werkt bij een max van 45 graden. Maar op de Fir plaatjes bereikt de batterij dit bij lange na niet. Dus in hoe verre levert het gebruik van een koeler echt iets op?
Interessant punt dit! Ik ben benieuwd hoe je een goede balans zoekt tussen tijdens het laden al terugleveren om “verloren opbrengst” te voorkomen, versus de wens om na zonsondergang een volle batterij te hebben.mrme12345 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:57:
[...]
Ja dat vond ik in eerste instantie ook wel jammer. Maar dit probleem is mn in lente en zomer en bij zeer goed weer (veel zon). En als het mooi weer is zijn de prijzen ook heel laag bij dynamisch. En na mijn vaste contract (zonder terugleverboete), ga ik toch over naar dynamisch en dan zie ik dit minder als een bezwaar. Want wat hier tegenover staat is dat je in de overige seizoenen juist veel wp aan panelen aan je batterijen hebt hangen en ze zo nog enigszins opgeladen kunnen worden.
Overigens kun je met de hyper 1200w in bypass terugleveren, dus dat is ook nog optie (en dan heb je ca 1300w productie nodig voor de 1200w in het net). Bij SF 800 Pro is dat 875w om 800w af te geven aan het net. En je kunt het ook oplossen op die zonnige dagen door al eerder terug te gaan leveren aan het huis, waardoor de panelen de batterijen kunnen blijven vullen.
Wat ik wel gek vind is dat de hyper minder wp panelen aan kan en 2 mppt's heeft en toch 1200w in bypass kan en de SF 800 Pro meer wp panelen aan kan en 4 mppt's heeft en maar 800w in bypass kan. Dat voelt wel krom. Maar ik heb het bij mij opgelost door 2 panelen (810wp) aan de SF 800 Pro te hangen en 4 panelen (1800wp) aan de Hyper en dan nog een 2400 AC voor de winter mn om bij lage prijzen met ac te laden. Ik heb nu 3 panelen aan de Hyper hangen (de 4e moet ik nog monteren) en die blijft nu in bypass nog onder de 1200w, ca 1100 w. Dus van het 4e paneel kan nog ca de helft van de productie via bypass (max 1300w om 1200w te leveren).
Ik zou de batterij willen inzetten om mijn verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang te dekken. Ik wil dan ook dat de batterij bij zonsondergang vol is.
Als ik dan overdag tijdens het laden het terugleveren aan zet om verlies aan opbrengst te voorkomen, moet ie natuurlijk wel op tijd daarmee stoppen om de batterij vol te krijgen. En je wil voorkomen dat als het ineens bewolkt wordt, je batterij nog maar 50% vol zit en je de nacht niet doorkomt (in mijn wens).
Hoe regel je dit slim? Helpt Zendure daarin? Of is dit een mogelijk nadeel van het ook terugleveren tijdens het opladen, wat je zelf moet monitoren/regelen?
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in wat ik als potentieel nadeel zie. Ben benieuwd hoe je dit goed kunt ondervangen
Alles is relatief natuurlijk. In deze maanden zijn mijn batterijen veel te groot om uberhaupt leeg te krijgen voor NOM. Dus punt dat die perse naar 100% moet speelt niet echt. Maar je zou op zonnige dagen een appointment enegieplan aan kunnen zetten, dat die continu 500w terug levert aan het huis of zo. Of dat je als de batterij de 90% heeft bereikt dat je hem dan met 800w terug laat leveren aan het huis. En je zou dit ook redelijk goed via de HA Integratie kunnen regelen in combinatie met node-red. Maar omdat ik al zoveel meer opwek dan verbruik (ca 2000 kWh, mn om in de herfst en wintermaanden nog zoveel mogelijk opwek te hebben) maak ik me hier niet zo druk om en ga ik denk ik gewoon accepteren dat op hele zonnige dagen (waarbij de batterijen in no time vol zijn), ik een beetje opbrengst mis doordat 4e paneel op miijn hyper niet volledig teruglevert. Eigenlijk hetzelfde als dat je een net te kleine stringomvormer hebt en dat gecapped wordt.JeroenVerweij schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:25:
[...]
Interessant punt dit! Ik ben benieuwd hoe je een goede balans zoekt tussen tijdens het laden al terugleveren om “verloren opbrengst” te voorkomen, versus de wens om na zonsondergang een volle batterij te hebben.
Ik zou de batterij willen inzetten om mijn verbruik tussen zonsondergang en zonsopgang te dekken. Ik wil dan ook dat de batterij bij zonsondergang vol is.
Als ik dan overdag tijdens het laden het terugleveren aan zet om verlies aan opbrengst te voorkomen, moet ie natuurlijk wel op tijd daarmee stoppen om de batterij vol te krijgen. En je wil voorkomen dat als het ineens bewolkt wordt, je batterij nog maar 50% vol zit en je de nacht niet doorkomt (in mijn wens).
Hoe regel je dit slim? Helpt Zendure daarin? Of is dit een mogelijk nadeel van het ook terugleveren tijdens het opladen, wat je zelf moet monitoren/regelen?
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg in wat ik als potentieel nadeel zie. Ben benieuwd hoe je dit goed kunt ondervangen
Het is een voordeel dat de omvormer automatisch afschaalt wanneer hij echt warm wordt, althans, dat las ik op het forum in de Zendure app. Toch voorkom ik dit liever; warmte betekent immers slijtage/verliezen, zoals ik altijd heb geleerd, en ook dat is natuurlijk geen rocket science.peterbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 00:02:
[...]
Het is geen rocket science dat een actieve koeling helpt om te koelen.
Ik ben juist voor Zendure gegaan om de passieve koeling.
Als het echt nodig was had Zendure wel actieve koeling toegepast.
Maar je testen zijn erg leuk en ik volg ze graag.
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 15-05-2025 08:22 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Dat was/is dus ook mijn doel. Aangezien wij in staat zijn (beide thuiswerken) om grootverbruikers tijdens de zonnedagen te laten draaien, komt dat (momenteel, lange dagen) in de praktijk neer dat ik zo'n 350watt/uur op akku verbruik van 19u tot 09u, met misschien nog een koffiezet of andere occasionele verbruiker er bovenop.JeroenVerweij schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:25:
[...]
De 3x4 cluster gebruikt in dit scenario doorsnee slechts 20% van wat hij theoretisch aankan. Van 80% gaat hij naar 57-58%. Op een zonnige dag is die tegen 11u 's ochtends alweer vol, op zijn limiet van 80%.
Maar dat is zoals verwacht. De reden van de over-dimendionering is dat ik dan, bij bewolkte dagen, een dag of 2, 3 kan overbruggen zuiver op akku. 1 zonnige dag per 4 dagen, en mijn afhaling vh net blijft nog steeds zero.
En hier is dan ook de enige manuele interventie die ik doe: als ik op het weerbericht zie dat er een zonnige dag aankomt gevolgd door meerdere donkere dagen, dan ga ik van die gelegenheid gebruik maken om een 100% calibratie te doen. Dankzij die 100% kan ik 4 donkere dagen overbruggen.
:strip_exif()/f/image/JtuxKRctBzDpMqfwTG1aB3Nf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Jerryvh op 15-05-2025 08:43 ]
Warmte zorgt voor slijtage en verliezen.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 08:20:
[...]
Het is een voordeel dat de omvormer automatisch afschaalt wanneer hij echt warm wordt, althans, dat las ik op het forum in de Zendure app. Toch voorkom ik dit liever; warmte betekent immers slijtage/verliezen, zoals ik altijd heb geleerd, en ook dat is natuurlijk geen rocket science.
Ik volg met aandacht de nodige opstellingen ivm coolers die er op geplaatst worden.
Zendure doet het niet, jullie Tweakers wel.
Lijkt me logisch voor dit forum.
Ik zat ook al enkele dagen op een vraag te kauwen maar wat angst dat dat thema al voorbij zou gekomen zijn.
Is er al een reëel gevolg ontdekt dat het meer "opbrengst " gegenereerd of is het louter om de temperatuur te doen.
Ik zit met de twijfel tussen de initiële kennis van Zendure en jullie zonder enige vorm van bruskeren.
Is het effectieve rendement beter zonder cooling of niet ?
Een EV wagen is ook zuiniger in de zomer dan in de winter...
Warmte is dus niet altijd een boosdoener ,natuurlijk wel afhankelijk van het toestel (batterij , omvormer ...)
Ik heb twee oude SMA omvormers voor de zonnepanelen.
De zwaarste met actieve cooler en de lichtste enkel met koelvinnen.
Voor die toestellen dacht ik ook al eens om een extra cooler bij te plaatsen.
SMA deed het niet dus dacht ik ,waarom dan toch.
[ Voor 4% gewijzigd door Piddybull op 15-05-2025 09:30 ]
Het kan vanuit de fabrikant ook een design keuze zijn. Het 100% stil zijn van een apparaat is ook een selling point.Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Warmte zorgt voor slijtage en verliezen.
Ik volg met aandacht de nodige opstellingen ivm coolers die er op geplaatst worden.
Zendure doet het niet, jullie Tweakers wel.
Lijkt me logisch voor dit forum.
Ik zat ook al enkele dagen op een vraag te kauwen maar wat angst dat dat thema al voorbij zou gekomen zijn.
Is er al een reëel gevolg ontdekt dat het meer "opbrengst " gegenereerd of is het louter om de temperatuur te doen.
Ik zit met de twijfel tussen de initiële kennis van Zendure en jullie zonder enige vorm van bruskeren.
Is het effectieve rendement beter zonder cooling of niet ?
Warmte is dus niet altijd een boosdoener ,natuurlijk wel afhankelijk van het toestel (batterij , omvormer ...)
Ik heb twee oude SMA omvormers voor de zonnepanelen.
De zwaarste met actieve cooler en de lichtste enkel met koelvinnen.
Voor die toestellen dacht ik ook al eens om een extra cooler bij te plaatsen.
SMA deed het niet dus dacht ik ,waarom dan toch.
Dat het apparaat dan net wat minder presteert valt bijna niemand op.
Of koeling in deze helpt of niet moet op de lange termijn blijken als de ongekoelde accu er mogelijk eerder mee stopt als de (actief) gekoelde. Of de omvormer schaalt sneller terug als hij warm wordt. Dat moet wel redelijk snel te meten zijn.
Design keuze voor toestel dat in de kelder beland vind ik in dat geval ,mocht het blijken, niet ok.
Selling point ,snap ik op commercieel vlak maar op zich zou het ook zeker niet ok zijn.
Wat dan gaan we allemaal printen en coolers zelf plaatsen.
Dan is hun commercieel punt onze nazorg.
Metingen liggen vermoedelijk redelijk moeilijk bewijsbaar.
Ik ga er wel vanuit dat Zendure dat wel gedaan heeft.
Het is wel uiterst boeiende materie om de echte Tweakers of Zendure in het gelijk te kunnen stellen.
Het kan een prima design keus zijn om een stil apparaat op de markt te zetten die heel iets minder efficient is dan een actief gekoelde maar daardoor wel 100% stil.Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:43:
OK.
Design keuze voor toestel dat in de kelder beland vind ik in dat geval ,mocht het blijken, niet ok.
Selling point ,snap ik op commercieel vlak maar op zich zou het ook zeker niet ok zijn.
Wat dan gaan we allemaal printen en coolers zelf plaatsen.
Dan is hun commercieel punt onze nazorg.
Metingen liggen vermoedelijk redelijk moeilijk bewijsbaar.
Ik ga er wel vanuit dat Zendure dat wel gedaan heeft.
Het is wel uiterst boeiende materie om de echte Tweakers of Zendure in het gelijk te kunnen stellen.
Uit eigen ervaring zou ik eerder voor de 100% stil gaan ook als hij in de kelder staat. Mijn Delta Pro staat op zolder in de schuur maar kan hem rondom de schuur en in de achtertuin gewoon horen loeien.
Die zou ik niet in de kelder van mijn huis willen hebben. Die hoor ik dan op zolder nog.
Vandaar mijn vraag hoeveel % rendement deze beslissing zou weggesnoept hebben voor de Zendure batterijen.
Anders wordt hij met zelf bijgevoegde cooler wellicht ongeveer even luid als de concurrerende toestellen.
Persoonlijk vind ik dat er iets niet klopt als de echte Tweakers hier constateren dat het toch beter werkt op de lange duur met hun cooler erbij.
In dat geval gaat Zendure redelijk flink uit de bocht voor mijn persoonlijke keuze.
Ik wens kwaliteit boven commerciële beslissingen.
Dit is een erg persoonlijke mening waar mijn aankoop mee valt of staat.
Dat er geen actieve koeling nodig is, was voor mij een heel belangrijk punt om voor Zendure te kiezen.
De batterijen werken zelf tussen de 30 en 40 graden, een heel mooie temperatuur.
Ik zou me er niet druk over maken.
[ Voor 66% gewijzigd door dotternetta op 15-05-2025 10:42 ]
Niet dus :-)Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Er zal ook wel een keuze zijn voor passieve koeling vanuit kostenperspectief, alsook de praktische zijde - een gekoeld systeem is toch wat moeilijker om IP65 te maken.
[ Voor 30% gewijzigd door Jerryvh op 15-05-2025 11:09 ]
Beetje vervelende situatie welke ik hier toch even wil delen.
Ik hoop dat ze snel met een concrete oplossing gaan komen.
[ Voor 15% gewijzigd door DaGoose op 15-05-2025 11:26 ]
Fingers crossed...
En de RTE is minder heb ik gelezen.
De HomeWizard is hoorbaar.
Dat is niet zo,n punt als deze op een plek komt te staan waar je niet bent.
Maar mijn gevoel van ophoping stof.
Ik heb al zoveel actief gekoeld voedingen los gehad die prop vol stof waren.
Een simpele pc is daar een voorbeeld van die gewoon in een woonkamer staat.
Ik ben heel blij met de passieve koeling van Zendure.
Waar zou in dit geval stof zich ophopen? Volgens mij vergelijk je een dichte behuizing met veel obstakels, die lastig schoon te maken/houden is, met een open ventilatoropstelling die juist eenvoudig te reinigen is.peterbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:31:
De HomeWizard heeft 2 ventilators actief gekoeld dus.
En de RTE is minder heb ik gelezen.
De HomeWizard is hoorbaar.
Dat is niet zo,n punt als deze op een plek komt te staan waar je niet bent.
Maar mijn gevoel van ophoping stof.
Ik heb al zoveel actief gekoeld voedingen los gehad die prop vol stof waren.
Een simpele pc is daar een voorbeeld van die gewoon in een woonkamer staat.
Ik ben heel blij met de passieve koeling van Zendure.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
De HomeWizard heeft een interne omvormer die actief gekoeld wordt.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:34:
[...]
Waar zou in dit geval stof zich ophopen? Volgens mij vergelijk je een dichte behuizing met veel obstakels, die lastig schoon te maken/houden is, met een open ventilatoropstelling die juist eenvoudig te reinigen is.
Dat is een van de rede dat ik voor een Zendure setup heb gekozen.
Alle ventilatie openingen zitten na een jaar dicht.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:34:
[...]
Waar zou in dit geval stof zich ophopen? Volgens mij vergelijk je een dichte behuizing met veel obstakels, die lastig schoon te maken/houden is, met een open ventilatoropstelling die juist eenvoudig te reinigen is.
Zelfs usb openingen die niet gebruikt worden, vaak zit er daarom een dopje op.
Stof is bij alle ventilators een reden om ze eens om de zoveel tijde schoon te zuigen.
Mijn Hyper staat achter de kattenbak, die zorgt ook al voor flink wat stof op de koelribben, dus die hou ik ook schoon.
Oh ja, de verlichting heb ik uitgeschakeld, anders was ik bang dat ze ergens anders zouden gaan poepen.
Absoluut, het is echt een meerwaarde, weer een component minder die stuk kan gaan. Fijn ook dat het niet per se noodzakelijk is bij Zendure. Toch denk ik dat een beetje hulp geen kwaad kan: elektrische componenten houden nu eenmaal niet van warmte, het zijn uiteindelijk ook verliezen. Daarbij is een koelrib in horizontale positie minder efficiënt dan een verticale. Een zuchtje lucht eroverheen kan dan zeker geen kwaad.peterbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:35:
[...]
De HomeWizard heeft een interne omvormer die actief gekoeld wordt.
Dat is een van de rede dat ik voor een Zendure setup heb gekozen.
Dat klopt kwaad kan het zeker niet extra koeling ook i.c.m. de ruimte waar de Zendure komt te staan.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:41:
[...]
Absoluut, het is echt een meerwaarde, weer een component minder die stuk kan gaan. Fijn ook dat het niet per se noodzakelijk is bij Zendure. Toch denk ik dat een beetje hulp geen kwaad kan: elektrische componenten houden nu eenmaal niet van warmte, het zijn uiteindelijk ook verliezen. Daarbij is een koelrib in horizontale positie minder efficiënt dan een verticale. Een zuchtje lucht eroverheen kan dan zeker geen kwaad.
Als ik de Hyper (s) in de paardenstal zet i.v.m. zonnepanelen erop aan sluiten.
Dan komt er actief gekoeld op met een mv box met op de aanvoer een filter. (2.4 watt)
Deze heb ik nog liggen en gebruikte ik om mijn miner te koelen.
Zolang ze in de garage staan +/- 12 graden komt er geen extra koeling op.
:strip_exif()/f/image/eDYfnDDmTsVqUcZ9oa2FQ4cG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 15-05-2025 13:14 ]
Die van mij absoluut wel. En dat komt niet door het niet hoeven gebruiken van de verwarming, want die heb ik altijd uit staan.
[ Voor 23% gewijzigd door DaanTriple7 op 15-05-2025 12:55 ]
Inderdaad .DaanTriple7 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Die van mij absoluut wel. En dat komt niet door het niet hoeven gebruiken van de verwarming, want die heb ik altijd uit staan.
Ik rijd op autostrade liefst 127 km/u met EV met chauffage aan (warmtepomp)
In de winter ga ik zo tot tweede verblijf met rit van 115 km rijden en haal ik meestal nog 46-48 % bij geheel volgeladen autoaccu.
Tegenwoordig zelfde gemiddelde snelheid , wind en weersomstandigheden natuurlijk nooit geheel identiek maar ik kom wel aan met nog +/- 60 % batterij met koeling aan (warmtepomp)
Kortom, in de winter moet ik bijladen en in de zomer rijd ik vlot heen en weer zonder bijladen.
De wagen heeft een betrekkelijk lage actieradius.
Gaat natuurlijk letterlijk om de batterij die beter presteert bij warmere temperaturen.
Heeft niks te maken met omvormers.
De bedoelde coolers hier zijn dan ook wellicht louter om de omvormer af te koelen ?
Vergeet niet dat de luchtweerstand toeneemt met lagere temperaturen. Scheelt met 25 graden lagere temperatuur bijna 10%. Ook de capaciteit van Li-ion batterijen is lager bij lagere temperaturen.Piddybull schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:42:
[...]
Inderdaad .
Ik rijd op autostrade liefst 127 km/u met EV met chauffage aan (warmtepomp)
In de winter ga ik zo tot tweede verblijf met rit van 115 km rijden en haal ik meestal nog 46-48 % bij geheel volgeladen autoaccu.
Tegenwoordig zelfde gemiddelde snelheid , wind en weersomstandigheden natuurlijk nooit geheel identiek maar ik kom wel aan met nog +/- 60 % batterij met koeling aan (warmtepomp)
Kortom, in de winter moet ik bijladen en in de zomer rijd ik vlot heen en weer zonder bijladen.
De wagen heeft een betrekkelijk lage actieradius.
Gaat natuurlijk letterlijk om de batterij die beter presteert bij warmere temperaturen.
Heeft niks te maken met omvormers.
De bedoelde coolers hier zijn dan ook wellicht louter om de omvormer af te koelen ?
15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh
Je verwart het verbruik van accessoires (cabine-verwarming) met de prestaties van de batterij.DaanTriple7 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Een Li batterij presteert best op pakweg kamertemperatuur (pakweg tss 15 en 35°)
- in de winter (bvb bij vries) gaat je EV warmtepomp werken om de batterij op te warmen
- in de zomer zal ze deze gaan koelen wanneer, door het belasten van de akkus (door het rijden), deze gaan opwarmen
Het heeft absoluut een negatief effect om een akku te warm te laten worden - de levensduur gaat pijlsnel achteruit (dat is de reden waarom bvb de Renault Zoe zo slecht presteert op vlak van accu-levensduur; die heeft nl. geen aktieve koeling).
Laat je de akkus van de hyper een ganse dag in volle zon staat, wel, dat zal inderdaad geen deugd doen. Maar met ventilatortjes ga je het niet redden, je zou deze al in een ijsbad moeten zetten.
Het gaat hier over de omvormer, die al eens boven de 50° durft gaan. Maar terwijl akkus een chemische reaktie zijn, is een omvormer elektronisch. 50° kan absoluut geen kwaad.
:strip_exif()/f/image/ilt4YfIlL4VntLJyrva1I02S.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig wordt Zendure niet genoemd! Die houden we lekker voor ons zelf 🤗
[ Voor 62% gewijzigd door dotternetta op 15-05-2025 16:38 ]
Zou dan één van de onderstaande installaties worden die NOM gaan draaien en in de toekomst iets met dynamisch goedkoop inkopen en gebruiken als het duur is;
- 2x Hyper 2000 met x batterijen + mogelijk een 800 pro
- 1x 2400 AC met x batterijen + mogelijk een 800 pro
Zie hier bijvoorbeeld een Hyper 2000 + 3x 2000S (oude legerkistje model) voor 2349 (is met btw)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Grappig, toevallig bij mij ook vandaag :-)Chupachups schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:48:
De nieuwe smr 5.5 meter is alvast geplaatst vandaag door Liander .. laat de Zendure P1 maar komen 😁
Wil je collega de panelen rechtstreeks aansluiten op de Hyper of SF Pro 800 of wil hij indirect pv overschot via ac laden (dan zou ik de 2400 AC nemen)?gielz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:47:
Ik heb hier een collega die gaat wellicht voor een Zendure. Is het nog wel zinvol om een Hyper 2000 te kopen of kan hij beter zich gaan verdiepen in de 2400 AC en de 800 pro (als die iets met panelen wilt doen)?
Zou dan één van de onderstaande installaties worden die NOM gaan draaien en in de toekomst iets met dynamisch goedkoop inkopen en gebruiken als het duur is;
- 2x Hyper 2000 met x batterijen + mogelijk een 800 pro
- 1x 2400 AC met x batterijen + mogelijk een 800 pro
Zie hier bijvoorbeeld een Hyper 2000 + 3x 2000S (oude legerkistje model) voor 2349 (is met btw)
De 2400 AC heeft wel grotere omvormer, dus als de load van je collega heel laag is in de nacht enz dan kun je ook nog overwegen om de sf 800 Pro te nemen (ivm hogere RTE) en deze dan zonder direct aangesloten zonnepanelen te gebruiken. Heb je wel lage laad- en ontlaadgrenzen dan bij de 2400 AC.
In de 4 mindere maanden wilt hij dan goedkoop inkopen en ontladen voor NOM op de dure uren.
Dan heeft hij dus 1200+1200+800 vermogen of 2400+800. De grote vraag is denk ik word het een dubbele Hyper 2000 of een enkele 2400 AC. Zou 2x1200 niet efficiënter zijn, of is die 2400 AC echt gewoon een stuk beter/nieuwer?
mrme12345 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:54:
[...]
Wil je collega de panelen rechtstreeks aansluiten op de Hyper of SF Pro 800 of wil hij indirect pv overschot via ac laden (dan zou ik de 2400 AC nemen)?
De 2400 AC heeft wel grotere omvormer, dus als de load van je collega heel laag is in de nacht enz dan kun je ook nog overwegen om de sf 800 Pro te nemen (ivm hogere RTE) en deze dan zonder direct aangesloten zonnepanelen te gebruiken. Heb je wel lage laad- en ontlaadgrenzen dan bij de 2400 AC.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik zou dan voor de combi gaan van 1 x hyper (of SF pro 800) en 1 x 2400 AC. Dan kun je met 3600w laden en ontladen (wel op aparte groepen) en je hebt de direct aangesloten zonnepanelen op de Hyper wat ook een hogere opbrengst geeft (geen extra verliezen voor via ac opslaan van je zonnepanelen stroom). Waarbij de 2400 AC voor de volumes is (mn in winter) en de Hyper voor NOM en opslag. Zo ga ik het ook doen (1 x hyper, 1 xSF 800 pro en 1 x 2400 AC)gielz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:05:
Het idee is om 2 zonnepanelen op de SF Pro 800 aan te sluiten. En die gewoon ze ding te laten doen. Bypass zodra vol en dan na zonsopgang lekker nomen dit zou dan er 1 kunnen zijn met een extra 2000x er onder. Die 2x Hyper 2000 of 2400 AC zal in de zomermaanden ook lekker mee doen en de stroom van het dak opslaan die nu via micro omvormers lopen.
In de 4 mindere maanden wilt hij dan goedkoop inkopen en ontladen voor NOM op de dure uren.
Dan heeft hij dus 1200+1200+800 vermogen of 2400+800. De grote vraag is denk ik word het een dubbele Hyper 2000 of een enkele 2400 AC. Zou 2x1200 niet efficiënter zijn, of is die 2400 AC echt gewoon een stuk beter/nieuwer?
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 15-05-2025 17:11 ]
Ik heb geen geconditioneerde accu.Jerryvh schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:22:
[...]
Je verwart het verbruik van accessoires (cabine-verwarming) met de prestaties van de batterij.
Een Li batterij presteert best op pakweg kamertemperatuur (pakweg tss 15 en 35°)
- in de winter (bvb bij vries) gaat je EV warmtepomp werken om de batterij op te warmen
- in de zomer zal ze deze gaan koelen wanneer, door het belasten van de akkus (door het rijden), deze gaan opwarmen
Het heeft absoluut een negatief effect om een akku te warm te laten worden - de levensduur gaat pijlsnel achteruit (dat is de reden waarom bvb de Renault Zoe zo slecht presteert op vlak van accu-levensduur; die heeft nl. geen aktieve koeling).
Laat je de akkus van de hyper een ganse dag in volle zon staat, wel, dat zal inderdaad geen deugd doen. Maar met ventilatortjes ga je het niet redden, je zou deze al in een ijsbad moeten zetten.
Het gaat hier over de omvormer, die al eens boven de 50° durft gaan. Maar terwijl akkus een chemische reaktie zijn, is een omvormer elektronisch. 50° kan absoluut geen kwaad.
Met een buitentemperatuur van 20 graden kom ik verder dan 10. De temperatuur van de accu komt pas boven de 30 graden bij 100kmu wanneer de soc onder 1/3e komt.
Ik wil ook!mrme12345 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Grappig, toevallig bij mij ook vandaag :-)
Heb al gemaild, maar krijg geen reactie.
Zit nog met slome 10sec interval 🤣
Dat slome interval was voor mij de reden om een Zendure 3CT bij de 2400AC te bestellen en niet te wachten op een P1-metermarkduffy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Ik wil ook!
ZO 12x325Wp; SE3680H
Je kunt via je eigen profiel bij Liander deze aanvragen (tegen betaling)markduffy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:21:
[...]
Ik wil ook!
Bij Enexis 206,69 bij vervangen van een slimme meter door een nieuwere versieChupachups schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:40:
[...]
Je kunt via je eigen profiel bij Liander deze aanvragen (tegen betaling)
ZO 12x325Wp; SE3680H
Dan haal ik wel tijdelijk een shelly als mn batterijen binnen zijn en ik nogsteeds geen reactie van Enexis heb
Vreemd! Ook Enexis hier, maar bij ons is onze slimme meter vorige week kosteloos vervangen.Pilleboer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:22:
[...]
Bij Enexis 206,69 bij vervangen van een slimme meter door een nieuwere versie
ZO 12x325Wp; SE3680H
Kan ik me voorstellen. Nadeel is overigens dat mn kpn modem gefrituurd is door de meter wissel.markduffy schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:24:
Ja dat ga ik niet doen, hij moet toch binnen 4jr vervangen worden omdat ik nog een gpsr slimme meter heb.
Dan haal ik wel tijdelijk een shelly als mn batterijen binnen zijn en ik nogsteeds geen reactie van Enexis heb
Hoe dan? Ik heb weleens in een woning gezeten waar de voorzieningen op last van de politie waren afgesloten (kwekerij). Toen de monteur dat weer 'even kwam aansluiten' was alles kapot wat in een wcd zat. Iets met zwevende nul.Chupachups schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:22:
[...]
Kan ik me voorstellen. Nadeel is overigens dat mn kpn modem gefrituurd is door de meter wissel.
Geen idee, kpn zei dat t vaker voorkomt. Maar goed, off topic.DaanTriple7 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 19:39:
[...]
Hoe dan? Ik heb weleens in een woning gezeten waar de voorzieningen op last van de politie waren afgesloten (kwekerij). Toen de monteur dat weer 'even kwam aansluiten' was alles kapot wat in een wcd zat. Iets met zwevende nul.
Ik ben benieuwd naar de instellingen van mijn mede-Zendure-enthousiastelingen: welke laadniveaus hanteren jullie doorgaans? Tot welk percentage ontladen en opladen jullie de batterij?
Zelf hanteer ik momenteel een bereik van 5% tot 99%, en laad ik eens per week door tot 100%. Ik twijfel echter of die laatste 5% echt nuttig is. Voorheen hield ik 10% als ondergrens aan. Wat me opvalt, is dat het ontlaadvermogen bij de laatste paar procenten sterk afneemt, en het batterij percentage relatief snel zakt.
Ik doe 10 tot 100%. Daarvoor deed ik ook tot 99% en dan om de 2 weken balanceren. Maar als je elke dag tot 100% doet (wat in lente en zomermaanden sowieso wel lukt), duurt het niet zo lang van 99%. naar 100%.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:52:
Vraagje;
Ik ben benieuwd naar de instellingen van mijn mede-Zendure-enthousiastelingen: welke laadniveaus hanteren jullie doorgaans? Tot welk percentage ontladen en opladen jullie de batterij?
Zelf hanteer ik momenteel een bereik van 5% tot 99%, en laad ik eens per week door tot 100%. Ik twijfel echter of die laatste 5% echt nuttig is. Voorheen hield ik 10% als ondergrens aan. Wat me opvalt, is dat het ontlaadvermogen bij de laatste paar procenten sterk afneemt, en het batterij percentage relatief snel zakt.
In de herst en winter zet ik dat weer terug naar 5% tot 100%, zodat ik maximaal gebruik maak van batterij. Is nu niet nodig, want batterij gaat toch nooit leeg in deze maanden.
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb direct een paar vervolgvragen: hoe lang laat jij hem maximaal op 100% staan?mrme12345 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:55:
[...]
Ik doe 10 tot 100%. Daarvoor deed ik ook tot 99% en dan om de 2 weken balanceren. Maar als je elke dag tot 100% doet (wat in lente en zomermaanden sowieso wel lukt), duurt het niet zo lang van 99%. naar 100%.
In de herst en winter zet ik dat weer terug naar 5% tot 100%, zodat ik maximaal gebruik maak van batterij. Is nu niet nodig, want batterij gaat toch nooit leeg in deze maanden.
Hoe lang duurt bij jou het laatste procent, vooral bij opeenvolgende cycli van 100% naar 10% en weer terug naar 100%?
Op 100% staan duurt nooit lang omdat ik hem dezelfde dag altijd weer gebruik voor NOM, Toen ik de 99% hanteerde en daarna 1 x per 2 weken ging balanceren zag je dat dit heel lang kon duren van 99% naar 100%. Maar nu ik dat elke dag doe merk ik er eigenlijk niet zoveel van (de batterij weet nu gewoon wanneer die echt bij 99% is door het dagelijks naar 100% gaan)geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:03:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb direct een paar vervolgvragen: hoe lang laat jij hem maximaal op 100% staan?
Hoe lang duurt bij jou het laatste procent, vooral bij opeenvolgende cycli van 100% naar 10% en weer terug naar 100%?
Ik ben even benieuwd: wat versta jij precies onder ‘nooit lang’? Heb je daar een aantal uur bij in gedachten? Zelf houd ik hem het liefst niet langer dan twee uur op 100%. Voor sommigen mensen is "nooit/niet lang" een eeuwigheid haha. #altijd te enthousiastmrme12345 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:05:
[...]
Op 100% staan duurt nooit lang omdat ik hem dezelfde dag altijd weer gebruik voor NOM, Toen ik de 99% hanteerde en daarna 1 x per 2 weken ging balanceren zag je dat dit heel lang kon duren van 99% naar 100%. Maar nu ik dat elke dag doe merk ik er eigenlijk niet zoveel van (de batterij weet nu gewoon wanneer die echt bij 99% is door het dagelijks naar 100% gaan)
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 15-05-2025 22:12 ]
Dat ligt er aan hoe snel die naar de 100% is gegaan en dan naar bypass. Dat kan tussen de 1 en 5 uur zijn schat ik.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:11:
[...]
Ik ben even benieuwd: wat versta jij precies onder ‘nooit lang’? Heb je daar een aantal uur bij in gedachten? Zelf houd ik hem het liefst niet langer dan twee uur op 100%. Voor sommigen mensen is "nooit/niet lang" een eeuwigheid haha.
Ik doe bij de 2 Hypers 10% 100%.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:52:
Vraagje;
Dat had ik eerst op 5% staan maar naar de waarschuwing in de app op 10% gezet.
In de winter maanden zal ik minimaal 50% gaan hanteren.
3 jaar vast contract en ik werk alleen met nom modus.
- Taro
- Niet online
In de app wordt geadviseerd om niet onder de 10 te gaan.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:52:
Vraagje;
Ik heb nu 2x AB2000 dus krap 4kWh en daar kom ik met 10 tot 99% de avond en nacht wel door.
Maar als er nog een paar bij komen kan ik ze net zo goed van 20 tot 80% zetten, dan heb ik nog genoeg en is beter voor de batterij.
Kalibreren doet hij zelf wel eens in de maand.
Pas als de dagen weer korter worden heb ik in de donkere periode meer nodig en zet ze weer terug op 10 tot 99, of eventueel 100.
Ik vind het eigenlijk best vreemd dat je juist rond de 5% zo'n SoC drift krijgt. Helemaal vol en helemaal leeg zijn toch juist de meest herkenbare punten voor een LFP-accu? Je zou verwachten dat het BMS zich daar juist makkelijker aan kan kalibreren dan ergens midden in het bereik. Heb je misschien ook gemerkt of het afhangt van hoe lang je op dat lage niveau blijft hangen?Taro schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:16:
Ik merk sowieso dat als je de 2400 AC op bijv. 10% of 5% instelt dat ie daarna alsnog vaak en relatief snel naar 7% en 3% afzakt. Je krijgt op dat punt ook een SoC drift ivm lastig kunnen bepalen SoC van LFP accu. Ik hanteer doordeweeks 10-98% en op zondag 5-100%.
Speelt het nog een rol dat je maar één batterij onder de AC2400 hebt (of had)?
Bij meerdere batterijen vindt er volgens mij ook onderlinge balans plaats. Ik heb ooit gezien dat er een bliksemschichtje stond toen de ene batterij aanzienlijk leger was dan de andere(bij uitbreiding).
[ Voor 16% gewijzigd door geert1992 op 15-05-2025 22:24 ]
Het minimum is 5 procent, maar krijg je een melding met waarschuwing.gielz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:22:
Hoe zit dit überhaupt bij de Zendure batterijen stel je stelt 0% in zit er dan altijd nog een minimum in wat je niet ziet? Bij HW hanteer ik nu 8% + 5% (toont 5% in de app)
Je kunt niet 0 instellen bij Zendure, minimum is 5%.gielz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:22:
Hoe zit dit überhaupt bij de Zendure batterijen stel je stelt 0% in zit er dan altijd nog een minimum in wat je niet ziet? Bij HW hanteer ik nu 8% + 5% (toont 5% in de app)
Er zijn inderdaad fabrikanten die ontladen tot 0 toelaten, maar dan nog een minimale hoeveelheid laten zitten die je niet ziet.
Welke laadniveaus ga je in de winter aanhouden? 50–100%?peterbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:13:
[...]
Ik doe bij de 2 Hypers 10% 100%.
Dat had ik eerst op 5% staan maar naar de waarschuwing in de app op 10% gezet.
In de winter maanden zal ik minimaal 50% gaan hanteren.
3 jaar vast contract en ik werk alleen met nom modus.
Volgens de door mij eerder gedeelde GitHub-link van iemand die zich grondig in deze accu’s heeft verdiept, is het aan te raden om een zo groot mogelijk deel van het laadbereik van de accu te gebruiken. Dit helpt om de cellen goed onderling gebalanceerd te houden en zorgt voor een nauwkeuriger SoC(als ik het goed heb begrepen).
Hoe doe je dit dan handmatig.?gielz schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:22:
Bij mij gaat de HomeWizard van 0 tot 100% en er is niks in te stellen in de app.
Op de achtergrond blijft er natuurlijk genoeg over in de batterij en grijpt bms in indien nodig.
De "teller" gaat 0 tot 100%.
Bij LFP-batterijen is overladen doorgaans gevaarlijker dan diepontladen. De meeste BMS’en werken op de stroom van de batterij. Wanneer de spanning onder een bepaald niveau daalt, kan het voorkomen dat de BMS niet meer functioneert.Polvo176 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:27:
[...]
Je kunt niet 0 instellen bij Zendure, minimum is 5%.
Er zijn inderdaad fabrikanten die ontladen tot 0 toelaten, maar dan nog een minimale hoeveelheid laten zitten die je niet ziet.
Toen ik nog met portofoons werkte, kwam dit regelmatig voor. Door tijdelijk een spanning rechtstreeks op de cellen aan te aan te sluiten, konden ze weer geactiveerd worden en kwam de BMS weer tot leven.
Verwacht dat ze de daadwerkelijke ondergrens afschermen, en dat die dus 5 procent is.peterbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:33:
[...]
Hoe doe je dit dan handmatig.?
Bij mij gaat de HomeWizard van 0 tot 100% en er is niks in te stellen in de app.
Op de achtergrond blijft er natuurlijk genoeg over in de batterij en grijpt bms in indien nodig.
Geen idee nog eigenlijk of 50% opladen en dan uit zetten.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:30:
[...]
Welke laadniveaus ga je in de winter aanhouden? 50–100%?
Volgens de door mij eerder gedeelde GitHub-link van iemand die zich grondig in deze accu’s heeft verdiept, is het aan te raden om een zo groot mogelijk deel van het laadbereik van de accu te gebruiken. Dit helpt om de cellen goed onderling gebalanceerd te houden en zorgt voor een nauwkeuriger SoC(als ik het goed heb begrepen).
Of minimaal op 50% houden.
Bijladen zou waarschijnlijk niet of heel laag zijn hier.
Maar als het goed is pakt Zendure 1x per maand leeg naar vol op.
50% heb ik het idee om niet te lang diep te ontladen.
Ik heb mijn Zendure (s) ook zomaar een paar % zien zakken terwijl ik deze op 10% had staan.
Daarom voor de veiligheid 50% in de maanden dat de zonnepanelen niks terug leveren op het net.
De BMS moet zowel diep ontladen als overladen voorkomen.geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:35:
[...]
Bij LFP-batterijen is overladen doorgaans gevaarlijker dan diepontladen. De meeste BMS’en werken op de stroom van de batterij. Wanneer de spanning onder een bepaald niveau daalt, kan het voorkomen dat de BMS niet meer functioneert.
Toen ik nog met portofoons werkte, kwam dit regelmatig voor. Door tijdelijk een spanning rechtstreeks op de cellen aan te aan te sluiten, konden ze weer geactiveerd worden en kwam de BMS weer tot leven.
De Zendure kan niet lager dan 5% ingesteld worden en de HW kennelijk dus wel, maar ook al staat er 0 in het display, er zal ook daar nog wel 5% in zitten.
Opslag is inderdaad 50% en er zal zo nu en dan een beetje bij geladen worden door een mager winter zonnetje, maar dat lijkt mij ook de beste methode.peterbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:43:
[...]
Geen idee nog eigenlijk of 50% opladen en dan uit zetten.
Of minimaal op 50% houden.
Bijladen zou waarschijnlijk niet of heel laag zijn hier.
Maar als het goed is pakt Zendure 1x per maand leeg naar vol op.
50% heb ik het idee om niet te lang diep te ontladen.
Ik heb mijn Zendure (s) ook zomaar een paar % zien zakken terwijl ik deze op 10% had staan.
Daarom voor de veiligheid 50% in de maanden dat de zonnepanelen niks terug leveren op het net.
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/yLZcwC1Y3pM97ic2FoYQsaBb.png?f=user_large)
Laatste keer dat ik hierover post, maar zie nu zelfs 20 graden verschil. Doe er nog maar 2 @geert1992
De "laatste keer dat ik hierover post "staat genoteerd. Bij een overtreding zie ik mij genoodzaakt de martelwerktuigen tevoorschijn te halen.Taro schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:52:
Ook wel apart, alle drie stonden ze op 98% en zijn een paar uur lang met 1200 ontladen en dan toch 7% verschil. Dat is dus wel 6 dagen nadat ze voor de laatste keer naar 100% zijn opgeladen.
[Afbeelding]
Laatste keer dat ik hierover post, maar zie nu zelfs 20 graden verschil. Doe er nog maar 2 @geert1992
Is goed, Ik las gisteren dat ze zo’n 2xx kosten, hoe zou je willen betalen?
Met polaroid.😜geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:56:
[...]
Ik las gisteren dat ze zo’n 2xx kosten, hoe zou je willen betalen?
:strip_exif()/f/image/L65YTDO5nqUK0bVhd5EW9fTo.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi verschil tov voirge jaren zonder batterij:
:strip_exif()/f/image/aZOgohFMpMkZnRELdj7iGF2D.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door mrme12345 op 15-05-2025 23:12 ]
iig fijn om te weten dat dit lekker flexibel is in te stellen bij Zendure.
peterbier schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:33:
[...]
Hoe doe je dit dan handmatig.?
Fe‑nom‑enaal: 4 kW is wel heel weinig!mrme12345 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:10:
Halverwege de maand mei en pas 4 kWh geimporteerd. De NOM gaat steeds beter :-). Met dit goede weer ook wel makkelijker. Is toch maar 0,25 kWh per dag gemiddeld.
[Afbeelding]
Mooi verschil tov voirge jaren zonder batterij:
[Afbeelding]
Geen verbruikers die het omvormervermogen overstijgen?
Niet veel, beetje quooker, laden EV gebeurt met pv overschot (node red in HA) en inductiekoken wordt grotendeels afgedekt door zon. En mijn nachtload is maar ca 70w (wat met nom gecorrigeerd wordt naar nul). En afdekken kan ik met 2000w (1 x hyper en 1 x SF 800. Pro en dan komt er nog een 2400 AC bij).geert1992 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 23:22:
[...]
Fe‑nom‑inaal: 4 kW is wel heel weinig!
Geen verbruikers die het omvormervermogen overstijgen?
[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 15-05-2025 23:33 ]
[ Voor 99% gewijzigd door peterbier op 15-05-2025 23:56 ]
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.