• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:11
knorde schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Wij gaan het niet eens worden, en dat hoeft ook niet. We kijken er beide anders tegenaan. Ik wil voorkomen dat een verzekering moeilijk gaat doen bij een eventuele brand en er wordt zoveel geroepen dat er maar letterlijk 1 apparaat op een gedeelde groep mag dat ik het risico absoluut niet zou nemen.

Het stukje over de PV installatie zal ik nog wat verduidelijken, een stekker zonnepanelen installatie tot 800 watt mag je op een gedeelde groep zetten, dus eigenlijk dezelfde regels als een stekker batterij.
Waar staat dan dat het niet mag? Van wie niet?

En er is een fundamenteel verschil tussen "gedeelde groep" en "eigen groep".

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:38
sender schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Waar staat dan dat het niet mag? Van wie niet?

En er is een fundamenteel verschil tussen "gedeelde groep" en "eigen groep".
Nergens, dat is het hele punt. Maar er staat ook niet dat het wel mag.
Verder wordt er overal gezegd dat het niet mag dus ik wil simpelweg het risico niet nemen.

Overigens is een gedeelde groep een gedeelde groep als er 2 apparaten of meer aanwezig (kunnen) zijn. Dus ook al heb je maar 1 apparaat op die groep mag er niet een stopcontact aanwezig zijn waar je per ongeluk een stekker in kan steken zodat het een gedeelde groep wordt. Daarom wordt er ook gezegd dat je de stekker af moet knippen zodat je nooit per ongeluk een apparaat, al is het een klein led lampje, in het stopcontact steekt van dezelfde groep.

Technisch kan het prima, maar ik zou het juridisch niet doen.

[ Voor 15% gewijzigd door knorde op 10-08-2026 21:34 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• sender
knorde schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:31:
[...]

Nergens, dat is het hele punt. Maar er staat ook niet dat het wel mag.
Verder wordt er overal gezegd dat het niet mag dus ik wil simpelweg het risico niet nemen.

Overigens is een gedeelde groep een gedeelde groep als er 2 apparaten of meer aanwezig (kunnen) zijn. Dus ook al heb je maar 1 apparaat op die groep mag er niet een stopcontact aanwezig zijn waar je per ongeluk een stekker in kan steken zodat het een gedeelde groep wordt. Daarom wordt er ook gezegd dat je de stekker af moet knippen zodat je nooit per ongeluk een apparaat, al is het een klein led lampje, in het stopcontact steekt van dezelfde groep.

Technisch kan het prima, maar ik zou het juridisch niet doen.
Als er nergens staat dat het niet mag, dan mag het gewoon. 'Overal wordt gezegd dat het niet mag' is geen bron, dat is een gevoel. Jij mag voor jezelf kiezen om het risico niet te nemen, prima, maar presenteer het niet als een regel die voor iedereen geldt terwijl je zelf toegeeft dat die regel nergens staat, toch?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:04

m-vw

Dus?

Mag ik iedereen even wijzen op de topicwarning?
Er is een topic vol met mensen die hele dagen dicussëren over huisinstallaties.

• sender
m-vw schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:47:
Dank, dit is toch een grijs gebiedje 😀... gaat meerendeel over meerdere zendures aansluiten. Maar je hebt wel een punt .
Whiskey48 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

De Anker solix met 2500 watt en 3600 watt worden wereldwijd (ook NLD) met een Schuko stekker verkopen. Wieland apart aanschaffen mocht je dat willen. (Doe ik wel).
Een veel betere optie is een CEE 230V 16A ipv een Wieland.
Acidrain schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:27:
[...]

Happy flow werkt totdat het niet meer werkt!

Als er een storing is bij Zendure kan het prima gebeuren dat de ene omvormer in laden en de andere omvormers in ontladen blijven hangen. Die 1ne omvormer is dan toch echt een gebruiker en er is geen Hems die in zal grijpen.
Bij 1 2400ac die het zelfde vermogen heeft als die 3 andere is dat een scenario die nooit voor kan komen want er is maar 1 omvormer.

Zat verhalen hier gelezen van mensen die bij een hikje bij Zendure zagen dat de 1ne battery de andere aan het laden was.
Heel simpel als je het niet vertrouwd dan heb je twee keuzes, of je gebruikt HA of je geeft elke zijn eigen groep. Zo eenvoudig kan het zijn.
En ik zeg niet dat Hems nooit fout kan gaan maar hoe groot is die kans?

• knorde
sender schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Als er nergens staat dat het niet mag, dan mag het gewoon. 'Overal wordt gezegd dat het niet mag' is geen bron, dat is een gevoel. Jij mag voor jezelf kiezen om het risico niet te nemen, prima, maar presenteer het niet als een regel die voor iedereen geldt terwijl je zelf toegeeft dat die regel nergens staat, toch?
En presenteer het dan ook niet alsof het allemaal maar kan en mag, ik wil mensen niet in de problemen brengen en daarom waarschuw ik ervoor als er in dit topic gevraagd wordt of het mag. Het is en blijft een grijs gebied, hier zou echt duidelijkheid gegeven over moeten worden via officiële wegen zodat het voor iedereen duidelijk en helder is.

[ Voor 13% gewijzigd door knorde op 10-08-2026 23:09 ]

• knorde
m-vw schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:47:
Ik denk dat het goed is dat we de discussie hierover nu beter kunnen stoppen inderdaad.

knorde schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:06:
[...]

En presenteer het dan ook niet alsof het allemaal maar kan en mag, ik wil mensen niet in de problemen brengen en daarom waarschuw ik ervoor. Het is een grijs gebied.
Hoezo grijs gebied, sorry er is weinig grijs gebied zolang je ook terzake deskundig bent, helaas mis ik die deskundigheid met jouw opmerkingen volledig. En het lijkt me ook niet zinvol hier leken, en ik vermoed dat jij daar ook toe behoord, met alleen een slecht stukje onderbuikgevoel dan andere te willen waarschuwen.
Het is prima als je zelf dat op jouw manier wilt doen, tenslotte heb je dan alleen je zelf en je familie er mee.
Ik zou dus eerder een professionele hulp inroepen als je er zelf geen verstand van hebt, is echt geen schande, doe ik zelf ook als het niet mijn eigen deskundigheidsgebied is.

• discusws
  • Laatst online: 00:29
Dank voor de discussie allen :) , ik ben er nog niet helemaal uit, teveel verschillende meningen.
Ik heb nog wel even bij zendure de vraag voorgelegd, het antwoord is erg verrassend.

Twee SolarFlow 800 Plus op één speciaal aangelegde groep
  • Nee, twee SolarFlow 800 Plus-units mogen niet samen op dezelfde groep worden aangesloten.
  • Elke SolarFlow 800 Plus moet op een eigen, aparte groep worden aangesloten.
  • Daarnaast moeten ze op verschillende aardlekschakelaars/RCD’s zijn aangesloten.
  • Twee units kunnen samen dus wel in één woning worden gebruikt, met in totaal maximaal 1600 W ontlaadvermogen, maar alleen als ze elektrisch gescheiden zijn aangesloten.
  • Een SolarFlow 800 Plus op een gedeelde elektriciteitsgroep
    • Nee, de SolarFlow 800 Plus mag niet op dezelfde groep worden aangesloten als andere huishoudelijke apparaten.
    • De unit moet op een aparte groep worden aangesloten, conform de lokale elektrische voorschriften en veiligheidsnormen.
Met name het laatste antwoord, elke Zendure solarflow 800 plus moet op een eigen groep.

Als de verzekering dan informeerd bij de leverancier hoe het aangesloten moet zitten en je krijgt dit antwoord dan ......... Bedankt @knorde , je hebt me aan het denken gezet.

@gast777 een pv verdeler ga ik eens bekijken, de leiding ligt er al, 1 dubbele wcd vervangen voor een ZV16-pv40 zou de oplossing zijn voor 2 800 plus'sen, maar dat wordt een vraag in een ander forum.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• knorde
Jan-tweak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:18:
[...]

Hoezo grijs gebied, sorry er is weinig grijs gebied zolang je ook terzake deskundig bent, helaas mis ik die deskundigheid met jouw opmerkingen volledig. En het lijkt me ook niet zinvol hier leken, en ik vermoed dat jij daar ook toe behoord, met alleen een slecht stukje onderbuikgevoel dan andere te willen waarschuwen.
Het is prima als je zelf dat op jouw manier wilt doen, tenslotte heb je dan alleen je zelf en je familie er mee.
Ik zou dus eerder een professionele hulp inroepen als je er zelf geen verstand van hebt, is echt geen schande, doe ik zelf ook als het niet mijn eigen deskundigheidsgebied is.
En check het antwoord van Zendure (wie is hier nou de deskundige ;) )
discusws schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:18:
Dank voor de discussie allen :) , ik ben er nog niet helemaal uit, teveel verschillende meningen.
Ik heb nog wel even bij zendure de vraag voorgelegd, het antwoord is erg verrassend.

• Nee, twee SolarFlow 800 Plus-units mogen niet samen op dezelfde groep worden aangesloten.
  • Daarnaast moeten ze op verschillende aardlekschakelaars/RCD’s zijn aangesloten.
  • Twee units kunnen samen dus wel in één woning worden gebruikt, met in totaal maximaal 1600 W ontlaadvermogen, maar alleen als ze elektrisch gescheiden zijn aangesloten.
    • Nee, de SolarFlow 800 Plus mag niet op dezelfde groep worden aangesloten als andere huishoudelijke apparaten.
    • De unit moet op een aparte groep worden aangesloten, conform de lokale elektrische voorschriften en veiligheidsnormen.
Met name het laatste antwoord, elke Zendure solarflow 800 plus moet op een eigen groep.

Als de verzekering dan informeerd bij de leverancier hoe het aangesloten moet zitten en je krijgt dit antwoord dan ......... Bedankt @knorde , je hebt me aan het denken gezet.

@gast777 een pv verdeler ga ik eens bekijken, de leiding ligt er al, 1 dubbele wcd vervangen voor een ZV16-pv40 zou de oplossing zijn voor 2 800 plus'sen, maar dat wordt een vraag in een ander forum.
Overigens wel gek dat hij helemaal niet op een gedeelde groep mag (1 dus). Dat was mij dan weer niet bekend. Zou wel heel onlogisch zijn want als hij alleen op een eigen groep mag slaat die maximale 800 watt ontladen nergens meer op.

[ Voor 8% gewijzigd door knorde op 10-08-2026 23:30 ]

• knorde
Graag gedaan uiteraard, het is ook absoluut niet om mijn gelijk te halen of iemand onderuit te halen, het is juist dat ik wil waarschuwen voordat het mis gaat en je verzekering keert niet uit. We hebben nu een officiële bron (Zendure) die bevestigd dat het dus niet mag.

oke, verrassende uitspraak, m.n. de tweede bij een gedeelde groep, want juist dat is in Nederland nu juist wel toegestaan.
Want juist bij een stekker batterij met een ontlaad vermogen <800W zou dat namelijk gewoon kunnen.
Sterker nog juist daarvoor bestaat deze limiet, want bij een eigen groep zou deze met gemak ook 3000W mogen bedragen.

Dus daar zal nog niet het laatste woord over gesproken zijn.

Pagina: 1 ... 289 290 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren