Zet nu eens twee frituurpannen van 2200Watt per stuk naast elkaar aan. Door de automaat in de meterkast loopt 3600Watt, dus deze blijft in. Dit wordt door de accu met 800Watt aangevuld, en door het laatste stukje draad naar beide frituurpannen loopt nu 4400Watt. Dat stukje wordt dus overbelast.
In jouw voorbeeld wordt er niets overbelast.ernie2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 00:19:
[...]
Zet nu eens twee frituurpannen van 2200Watt per stuk naast elkaar aan. Door de automaat in de meterkast loopt 3600Watt, dus deze blijft in. Dit wordt door de accu met 800Watt aangevuld, en door het laatste stukje draad naar beide frituurpannen loopt nu 4400Watt. Dat stukje wordt dus overbelast.
Dit valt gewoon netjes binnen de normen die zijn gesteld in Nederland, vandaar ook de max van 800W.
In andere landen wordt 2.5mm² vaak met 20A afgezekerd, en hier in Nederland zijn we gewoon extra voorzichtig. En dat betekent niet dat er nu bij 800W extra invoeding gelijk overbelasting plaats vindt. Al ga je op eens 1600W extra in voeden dan is er waarschijnlijk ook nog niet veel aan de hand, want de kabel zou dat wel aan kunnen alleen de Nederlandse normen laten het niet toe.
Terwijl naar mijn weten in België 2.5mm² vaak wordt met 20A, en ze er ook nog een 800W batterij mogen bij prikken. Daar gaan ze dus richting de 25A=5750W.
Persoonlijk zou ik die grenzen niet opzoeken, in België moet je installatie namelijk gekeurd worden en hier niet.
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Ik heb Max charge limit middels socSet, minSoc via de api hersteld omdat deze telkens naar 70% ging. Ticket bij Zendure kom ik nog niet echt mee verder, volgens mij zien ze mijn case als incident terwijl er toch genoeg klachten binnengekomen zullen zijn. Nou draai ik nog op 1.0.15. Voorlopig heb ik het internet voor de Zendure 2400 geblokkeerd, maar wellicht is de ervaring met de nieuwe firmware inmiddels positief dat upgraden dit euvel ook verhelpt?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ik laad via AC dus de zonnepanelen zitten niet aangesloten op de SolarFlow 800 Plus.Vdvmark schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:02:
[...]
Nu had ik gisteren begrepen dat als accuutje langzamer gaat laden omdat ie richting 100% soc gaat dat ie dan de zonneproductie knijpt omdat omvormer en mppt nogal gecombineerd zijn en maar 1 ding tegelijk kunnen. Nu zie jij teruglevering via zonnepanelen op de 800plus voor het gedeelte dat niet in de accu past (1000w +). Kan de 800plus nu wel surplus aan zonneproductie tijdens opladen, terugleveren aan het net of niet? Had ik t verkeerd begrepen?
Jij hebt hele grote panelen eraan gehangen? 650Wp ?
Ik heb overigens 2 panelen bijgeplaatst van 470 wp per stuk.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Even een sanity check.
Ik heb sinds 15 januari 2× SF800 Pro's, elk met een geïntegreerde 1,92 kWh batterij. Bij 95% bruikbare ontlading kom ik uit op ongeveer 3,65 kWh bruikbare opslag. (6000 cycli is 20jaar maar dat halen ze toch niet in de praktijk. Dat ze blijven staan)
Specificaties:
Ontladen: 800 W per unit
Laden: 1.000 W per unit
In een periode van 104 dagen hebben ze volgens Zendure / home assistant ongeveer:
770 kWh ontladen
610 kWh geladen
De round-trip efficiency (RTE) komt daarmee uit op ongeveer 79,4%. Dat lijkt mij een nette waarde, toch?
Als ik de 770 kWh deel door de 3,65 kWh opslagcapaciteit, kom ik uit op ongeveer 211 volledige laad-/ontlaadcycli.
211 cycli ÷ 104 dagen = ruim 2 cycli per dag.
Klopt mijn berekening en kun je dus zeggen dat mijn systeem gemiddeld meer dan 2 volledige cycli per dag draait?
Ik zie nu op de Duitse Zendure-shop via AliExpress de SF800 Plus voor €330 inclusief btw (exclusief 10% cashback). Ik zit daarom te denken om er een derde unit bij te plaatsen. Mijn gevoel zegt dat mijn huidige twee systemen maximaal benut worden en dat een derde ook nog goed gebruikt zal worden. Een vierde lijkt mij daarentegen minder rendabel.
Ter info: mijn woning is volledig elektrisch (auto niet meegerekend). Ik heb onder andere een warmtepomp, warmtepompboiler, airco's en een close-in boiler. Het jaarlijkse elektriciteitsverbruik ligt rond de 9,5 MWh, waarvan ongeveer 6,5 MWh zelf wordt opgewekt.
Ik heb sinds 15 januari 2× SF800 Pro's, elk met een geïntegreerde 1,92 kWh batterij. Bij 95% bruikbare ontlading kom ik uit op ongeveer 3,65 kWh bruikbare opslag. (6000 cycli is 20jaar maar dat halen ze toch niet in de praktijk. Dat ze blijven staan)
Specificaties:
In een periode van 104 dagen hebben ze volgens Zendure / home assistant ongeveer:
770 kWh ontladen
610 kWh geladen
De round-trip efficiency (RTE) komt daarmee uit op ongeveer 79,4%. Dat lijkt mij een nette waarde, toch?
Als ik de 770 kWh deel door de 3,65 kWh opslagcapaciteit, kom ik uit op ongeveer 211 volledige laad-/ontlaadcycli.
Klopt mijn berekening en kun je dus zeggen dat mijn systeem gemiddeld meer dan 2 volledige cycli per dag draait?
Ik zie nu op de Duitse Zendure-shop via AliExpress de SF800 Plus voor €330 inclusief btw (exclusief 10% cashback). Ik zit daarom te denken om er een derde unit bij te plaatsen. Mijn gevoel zegt dat mijn huidige twee systemen maximaal benut worden en dat een derde ook nog goed gebruikt zal worden. Een vierde lijkt mij daarentegen minder rendabel.
Ter info: mijn woning is volledig elektrisch (auto niet meegerekend). Ik heb onder andere een warmtepomp, warmtepompboiler, airco's en een close-in boiler. Het jaarlijkse elektriciteitsverbruik ligt rond de 9,5 MWh, waarvan ongeveer 6,5 MWh zelf wordt opgewekt.
Ik wil ook zo'n waar ik meer kWh uithaal, dan er in heb stop🤗xtrme schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:49:
Even een sanity check.
Specificaties:
770 kWh ontladen
610 kWh geladen
Mijn RTE met 3x een sf800plus en NOM strategie is 85%.
[ Voor 3% gewijzigd door RemmyB83 op 07-08-2026 11:07 ]
🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren