• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:57
smeerbartje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:12:
[...]

Hey, het lijkt erop dat je gelijk hebt. Ik heb op m'n AC 2400 PRO nu een temperatuur zitten. Deze doet z'n werk heel goed (thanks @geert1992 ). Alleen ik zie nu dus ook dat vanaf 81% de batterij ineens gaat laden op een snelheid van max 500 watt. Zie onderstaande screenshot. De temperatuur komt tijdens het hele time-window niet boven de 46 graden.

[Afbeelding]
Ja Zendure support gooide hem via een support ticket bij mij op temperatuur gerelateerde throtling ondanks dat er een fan op stond en de temperatuur gewoon 40 / 50 graden was, niks geks dus. Met mijn beperkte elektrotechnische kennis lijkt het niet temperatuur gerelateerd te zijn.

Maar de afgelopen week heb ik hem dagelijks gewoon laten hobbelen van 10 naar 100% en na vele kalibraties gaat hij netjes door met laden tot 85% met 2400 watt, schaalt dan wat af naar 2000 watt tot 98% en laad dan nog 20 minuten door op 500 watt tot hij naar 100% springt.

Dus het is wel beter geworden, maar het laatste stukje opladen gaat helaas niet meer zo hard als de oudere 2400AC, dus mijn upgrade (verplichte vervanging want de connectoren doorgebrand) van de 2400AC voelt meer als een downgrade dan een upgrade, ik heb zowel capaciteitsverlies geincasseerd en een stuk laadsnelheid...

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:46

databeestje

Von PrutsHausen

awhatever schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:28:
Hoi,
Nadat onlangs wat berichten over de RTE voorbij kwamen, ben ik mij er ook eens in gaan verdiepen. Maar ik heb de Gielz-implementatie gestart met een halfvolle accu, dus bij volle accu geeft hij een lage RTE van 72% weer op dit moment. Op andere momenten van de dag loopt deze wel op naar 84%. De accu draait pas 2 weken, en Gielz pas een paar dagen.

Kan ik deze ergens resetten nu dat ik een volle accu heb?
of lees ik de data verkeerd uit in de user-interface?

Energy import en Export Efficiency (24h average) liggen wel rond de 86%..

0.86 * 0.86 geeft dan wel weer circa 0,74 RTE.. Dat zou betekenen dat ik hem niet zo heel efficient gebruik in vergelijking met de eerder gecommuniceerde getallen van ~82%.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe en waar bepalen jullie de RTE?
De Round Trip Efficiency is al van beiden acties. Dus deze is met 86% goed, deze moet je dus niet met elkaar vermenigvuldigen.
De ingebouwde kWh meter meet dus wat er in gaat versus wat er uitkomt, dat heeft dus al 2 slagen gehad. Dit is effectief 0,93 * 0,93.

Om dit hoger te krijgen zou het verhogen van de accu spanning de meest logische oplossing zijn. Wat ik van de datasheets bekijk blijven de meesten hangen op 48 Volt. De uitzondering hier is de Anker met een ~22 Volt accu, die 130A kan niet door een connector, dus het lijkt alsof deze een 300Vdc bus gebruiken die dan rechtstreeks de AC omvormer bus in gaat. In zekere zin lijkt dat op de techniek die SolarEdge voor de PV gebruikt.

Ik denk dat ook Zendure een vergelijkbaar systeem gebruikt met een DC bus, anders kan je niet onafhankelijk accu's laden/ontladen. Toch, 3000W/50V = 60A, dat zou door een XT connector moeten passen.

Als iemand een Teardown video heeft van een recent model hou ik mij aanbevolen.

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08

wmc

meesje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:48:
@wmc Niet lelijk bedoeld, maar we hebben hiervoor een apart topic.

Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Die afsplitsing heb ik gemist, excuus!

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:26
databeestje schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:09:
[...]

De Round Trip Efficiency is al van beiden acties. Dus deze is met 86% goed, deze moet je dus niet met elkaar vermenigvuldigen.
De ingebouwde kWh meter meet dus wat er in gaat versus wat er uitkomt, dat heeft dus al 2 slagen gehad. Dit is effectief 0,93 * 0,93.
Hoi,

Bedankt voor het meedenken, maar ik heb mijn vraag wellicht niet duidelijk geformuleerd, in de Gielz interface staat:

RTE: 72%
Zendure Import Efficiency 24h: 86%
Zendure Export Efficiency 24h: 86%

Dus volgens mij zijn deze laatste twee individuele waarden. Hoe bepalen jullie de RTE, lezen/bepalen jullie die met Gielz, of met een eigen berekening?

De RTE lijkt een waarde direct uit Zendure uitgelezen. Want ik vind de RTE van 72% erg laag, en hij fluctueert dus behoorlijk gedurende de dag, maar dat komt wellicht omdat het een gemiddelde van twee weken is dat de batterij in gebruik is?

Soms piekt die RTE waarde naar 84% in de grafiek, is dat de waarde die ik moet nemen?

Zie screenshots vorige post. vorige post linkje

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

PeaceNlove

Deugleuter

awhatever schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:51:
[...]

Hoi,

Bedankt voor het meedenken, maar ik heb mijn vraag wellicht niet duidelijk geformuleerd, in de Gielz interface staat:

RTE: 72%
Zendure Import Efficiency 24h: 86%
Zendure Export Efficiency 24h: 86%

Dus volgens mij zijn deze laatste twee individuele waarden. Hoe bepalen jullie de RTE, lezen/bepalen jullie die met Gielz, of met een eigen berekening?

De RTE lijkt een waarde direct uit Zendure uitgelezen. Want ik vind de RTE van 72% erg laag, en hij fluctueert dus behoorlijk gedurende de dag, maar dat komt wellicht omdat het een gemiddelde van twee weken is dat de batterij in gebruik is?

Soms piekt die RTE waarde naar 84% in de grafiek, is dat de waarde die ik moet nemen?

Zie screenshots vorige post. vorige post linkje
Gewoon nog even een maandje doorpruttelen, dan middelt het een stuk beter uit, 2 weekjes is wel kort en dan zie je best wel fluctuaties

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Voor mijn SF800Plus kijk ik naar een uitbreiding. Op dit moment heb je de AB2000L en de oudere X. Waarom zou je nog voor de AB2000X kiezen? Misschien iets voordeliger, maar ook wat hoger dan de L. Verder zie ik geen verschillen.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:25
Gyrolion schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:59:
[...]

Maar de afgelopen week heb ik hem dagelijks gewoon laten hobbelen van 10 naar 100% en na vele kalibraties gaat hij netjes door met laden tot 85% met 2400 watt, schaalt dan wat af naar 2000 watt tot 98% en laad dan nog 20 minuten door op 500 watt tot hij naar 100% springt.
Dit biedt hoop; dus dusver houdt het hier op op 81% --> 500 watt. Kan ik deze kalibraties forceren?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:37
Door handmatig naar 100% te laden.
Pagina: 1 ... 280 281 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren