Misschien een paar keer goed kalibreren? Laad je de batterij wel regelmatig tot 100%?HansJ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:12:
Hi,
Vraagje, ik hoop dat ik goed genoeg gezocht heb op het forum, maar ik heb het niet kunnen vinden. Mijn SF800Pro + extra AB2000X schatte de SoC verkeerd in bij onladen richting min Soc van 10% en sprong bij 10% naar 0%. Blijkbaar was 1 cell zo laag in voltage dat de BMS de hele accu afschakelde. Zie hieronder de voltagedata in Home assistant. Het is mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurt. Schakelde BMS de accu af bij 42V, waarna er een soort ghost measurement plaats vond waarbij 30V aflopend naar 19V (leeglopende condensators?) gemeten werd, of was de 30V de daadwerkelijke pack spanning? Aangezien bij het moment van laden de spanning terugsprong naar 43V lijkt me dat laatste niet zo waarschijnlijk?[Afbeelding]
Wilde toch even mijn ervaringen delen:
1) Aanschaf Zendure SolarFlow 2400 AC+ via marcmax.de met 19% belasting keurig bezorgd door DHL aan huis
2) P1 meter Zendure via thuisbatterij.io
3) Landis Gyr+ E350 meter met DSMR 4.2 - model ZMF110CCtFs2
4) Gielz integratie in HA core opgezet, maar automatisering getweaked voor bovenstaande meter
- 21 seconden
- factor op 0.25 gezet i.p.v 0.75 (komt 4x voor in het script)
- P1 meter toegevoegd in HA volgens https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's)
Daarna onder "Configuration optional" => "Home Energy Meter Sensor
sensor.p1_zendure_api ingevuld
IP adres van P1 meter <<192.168.x.x>> onder Homewizzard P1 IP address ingevuld
5) In zendure_gielz1986_global.yaml de sectie op regel 2301 met resource_template: "http://{{ states('input_text.homewizard_setting_p1_ip_address') }}/api/v1/data" commented met #.
Kreeg anders veel meldingen in logs.
E.e.a. lijkt nu prima te werken.
1) Aanschaf Zendure SolarFlow 2400 AC+ via marcmax.de met 19% belasting keurig bezorgd door DHL aan huis
2) P1 meter Zendure via thuisbatterij.io
3) Landis Gyr+ E350 meter met DSMR 4.2 - model ZMF110CCtFs2
4) Gielz integratie in HA core opgezet, maar automatisering getweaked voor bovenstaande meter
- 21 seconden
- factor op 0.25 gezet i.p.v 0.75 (komt 4x voor in het script)
- P1 meter toegevoegd in HA volgens https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's)
Daarna onder "Configuration optional" => "Home Energy Meter Sensor
sensor.p1_zendure_api ingevuld
IP adres van P1 meter <<192.168.x.x>> onder Homewizzard P1 IP address ingevuld
5) In zendure_gielz1986_global.yaml de sectie op regel 2301 met resource_template: "http://{{ states('input_text.homewizard_setting_p1_ip_address') }}/api/v1/data" commented met #.
Kreeg anders veel meldingen in logs.
E.e.a. lijkt nu prima te werken.
7680wp GW8K-DT - Zendure SolarFlow 2400 AC+ 5,28 KWh
Waarschijnlijk gewoon aanvragen en (fors) betalen; bij Enexis kost de vervanging van onze huidige slimme meter voor een nieuwe meer dan 200 euro. (waarbij we dan ook nog 13 weken moeten wachten)Dagobert schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:30:
[...]
hoe heb je het voor elkaar gekregen om je slimme meter voor een nieuwe slimme meter omgeruild te krijgen?
De oude modellen worden de komende tijd vervangen, vanwege het uitfaseren van het 2G/gprs netwerk. Met een beetje geluk word hij binnenkort vervangen. Toen ik die brief had ontvangen heb ik zelf gelijk een upgrade naar 3F aangevraagd, en die mocht ik wel betalen a 440Euro... maar dat had niets met de p1 zelf te maken.dddddaaf schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Waarschijnlijk gewoon aanvragen en (fors) betalen; bij Enexis kost de vervanging van onze huidige slimme meter voor een nieuwe meer dan 200 euro. (waarbij we dan ook nog 13 weken moeten wachten)
...zit je toevallig bij Stedin, dan heb je mazzel en ben je voor 65 euro klaar.dddddaaf schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Waarschijnlijk gewoon aanvragen en (fors) betalen; bij Enexis kost de vervanging van onze huidige slimme meter voor een nieuwe meer dan 200 euro. (waarbij we dan ook nog 13 weken moeten wachten)
Niet dat ik mij bewust ben, heb die instelling niet voorbij zien komen. De foutmelding was tijdens de storing van Zendure.geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:52:
[...]
Heb je op apparaat niveau een zekering groep geselecteerd?
nu draait het Gielz, geen cloud meer
Ik zit helaas bij Enexis en die zijn schijnbaar meer geïnteresseerd in ordinair geld binnenharken dan in het verbeteren van het stroomnet.Guido01 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:01:
[...]
...zit je toevallig bij Stedin, dan heb je mazzel en ben je voor 65 euro klaar.
Ik krijg sedert gisteren het toestel niet meer op zelfverbruik, blijft op automodus staan, wat ik ook maar probeer.
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
heb je de batterij al eens uit en weer aan gezet ?Gamer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:46:
Ik krijg sedert gisteren het toestel niet meer op zelfverbruik, blijft op automodus staan, wat ik ook maar probeer.
Ik had wat problemen met uitlezen van de p1 poort.Dagobert schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:30:
[...]
hoe heb je het voor elkaar gekregen om je slimme meter voor een nieuwe slimme meter omgeruild te krijgen?
Liander kon geen oorzaak achterhalen en heeft daarom de meter vervangen
Opgelost geraakt.Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:04:
[...]
heb je de batterij al eens uit en weer aan gezet ?
Door de serverproblemen gisteren had ik blijkbaar 2x hetzelfde systeem geinstalleerd, ééntje verwijderd en alles kon terug ingesteld worden, user error dus...
Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
Wat jammer dat de 50A CT klemmen niet meer beschikbaar komen. Ik had ook graag mijn SolarEdge omvormer willen opnemen in de Zendure app. Ik had dan wel een bevriende elektricien moeten inschakelen.Tweakster2020 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:58:
[...]
ik had vroeger de P1 meter van HW erop, maar dacht dat regelgedrag beter kon, dus heb ik P1 zendure gekocht, dacht nu komt het goed. Maar dat was niet een vooruitgang.
Inmiddels heb ik pas een 3CT geinstalleerd (Reden ik kon ook de CT 50A klemmen bijkrijgen en dus zonnepanelen productie kenbaar maken voor de batterij in zendure platform) (en ja Gielz integratie hoef je niet de 3CT te hebben.
Ik kan je melden dat de installatie van de 3CT drama was, ik heb 1fase aansluiting dus je moet toch echt bruggen plaatsen zodat de L2 en L1 ook de spanning ziet (dus alle fase moeten spanning zien) . Zonder dat was de installatie niet stabiel (Heel mijn netwerk is platgegaan en werd onbetrouwbaar, windows computers verloren spontaan internet verbinding etc). Nu is het weer stabiel nadat ik bruggen geplaatst hebt.
Aangezien ik nu 3 meters kan vergelijken (in Home asssistent) kan ik melden dat:
- de CT3 sneller verandering ziet dan de P1 zendure of P1 Homewizard (10-15 s eerder) .
- De P1 meter geeft zendure 1 seconde eerder verandering weer tov Homewizard.
Je kan nu bij Zendure.nl de volgende generatie 3CT meter kopen namelijk de 3CT-S (met hardwired modbus aansluiting ). En gek genoeg in Frankrijk de 1CT-S kopen... maar heel eerlijk gezegd ik weet niet als de APP 10 - 15 seconden verandering echt een verschil gaat maken. De enige reden waarom ik het heb gedaan is dat ik ook de 50 CT klemmen bij kon kopen. Deze klemmen zijn niet leverbaar en als je vraagt zegt men komt ook niet meer in de handel.
Maar enige wat ik intressant vindt is dat er dus modbus aansluiting is, dus strict gezien zou je in de toekomst met een ESP32 misschien een 3CT meter na kunnen bootsen.. (hoop ik).
EDIT:
Zoals jelleeelco iets verder vermeld heb ik inderdaad een oude P1 meter van HW, dus zou heel goed kunnen dat om die reden de P1 meter van HW 1s later een update geeft dan Zendure. Opm. beide geven wel de dezelfde waarde (wat logisch is)
Een jaartje ooit al eens aan de slag gegaan met Home Assistant. Ik krijg nu steeds meer het gevoel dat je niet ontkomt aan dit smarthome platform. Na de zomervakantie toch maar weer een keertje hier mee aan de slag gaan. Ik heb (straks) wel twee SF800Plus-en. Volgens mij is Gielz zonder een beetje extra knutselwerk geschikt voor maar 1 omvormer. Dus wellicht ga ik eerst de standaard Zendure HA integratie proberen. Als ik de poll zie in het Zendure HA topic zijn er ook redelijk wat Tweakers die daar van gebruik maken (en niet alleen die van Gielz). Ik hoor het graag als ik dan dom bezig ben.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren