Fairy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:48:
Goh ik heb echt al ALLES geprobeerd. Vanmiddag kortsluiting gehad in huis, ik was er zelf niet bij. Kom ik thuis doen de batterijen niets meer.

Dacht 100% zeker dat het daaraan lag.

Ik heb 2 Zendures en volgens de app had ik lokale bediening rechtstreeks, maar dat blijkt dus wel een wassen neus, want de batterijen zijn vol maar ontladen niets.
Welke (type) apparaten heb je staan? En welke aansturing gebruik je?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

awhatever schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:51:
[Afbeelding]

Weet iemand waarom de storing begonnen is met “Geen Zekeringgroep”?

die van mij doet in elk geval sinds 15:36 niks meer. Staat gelukkig wel uit / stand-by.

had even cloud omgezet naar ZenSDK modus, maar weet niet wat dat doet en hoe het te gebruiken met andere woorden hoe in te stellen.

Dus nu maar weer wachten dat de cloud online komt.

Na de vakantie Gielz en erop en klaar met dit gedoe. Gielz werkt toch buiten de cloud om en heeft plug en play achtige profielen?

Tweede vraag de Gielz implementatie werkt nu nog gewoon en heeft geen last van deze cloud storing?
Heb je op apparaat niveau een zekering groep geselecteerd?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:44:
[...]

Laatste update home assistant? Staat bij jou de ?officiële? Integratie ook op cloud?
Helaas wel. Sterker nog, HA is bij mij read only. Gebruik wel gielz, maar ik ga toch maar eens aan de slag met lokale aansturing

[ Voor 22% gewijzigd door Stefan1987 op 09-07-2026 18:54 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:51:
[...]

Welke (type) apparaten heb je staan? En welke aansturing gebruik je?
Ik heb een 2400 Pro, 2400 AC+ en 4 extra batterijen. Aansturing nog via Zendure HEMS maar wel "Lokaal één-op-veel-communicatie" uit de laboratoriumfunctie.

Heb ook Home Assistant maar die stuurt nog niets aan, ben nog niet bedreven genoeg in HA en durf dat nog ff niet. Kan wel de status uitlezen enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 09-07-2026 18:54 ]

Als je de selector op zensdk zet, stuur je hem lokaal aan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tksgY1qkKsGgHMCPzh5zWzVpJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xOoi546EjdziEm5jhvN0MxcR.jpg?f=user_large

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:18
peterbier schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:52:
[...]

Ja HA met Fireson.
Alleen de Hyper zit vast al een uur.
Maar dat wist ik al dat die via de cloud ging.
Rest loopt vrolijk door nu. (Nom)
De Hyper is "bevroren" maar neemt wel de ~400 watt. (kWh meter)
Omdat de communicatie weg is.
Deze zal wel weer verder gaan als de cloud weer verbonden wordt met de Hyper.
Wat betreft de andere 2 lopen vrolijk Nom door.
Wat ben ik blij dat ik HomeAssistant gebruik.
[Afbeelding]
Mijn Hypers zijn fullspeed gaan ontladen zag ik met Iungo (ook kWh meter.)
Heb de stekker er maar uitgetrokken, de SOC blijft op 100% staan, maar ik weet niet wat hij gaat doen als die onder de 10% komt.
Kan zijn dat de BMS in de Hyper zelf ingrijpt, maar ik vond dit toch iets veiliger.
Fairy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Ik heb een 2400 Pro, 2400 AC+ en 4 extra batterijen. Aansturing nog via Zendure HEMS maar wel "Lokaal één-op-veel-communicatie" uit de laboratoriumfunctie.

Heb ook Home Assistant maar die stuurt nog niets aan, ben nog niet bedreven genoeg in HA en durf dat nog ff niet. Kan wel de status uitlezen enzo.
Tja, dan gaat volgens mij de NOM lokaal. Maar heb je nog wel internet nodig.

Polvo176 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:54:
[...]

Heb de stekker er maar uitgetrokken, de SOC blijft op 100% staan, maar ik weet niet wat hij gaat doen als die onder de 10% komt.
Kan zijn dat de BMS in de Hyper zelf ingrijpt, maar ik vond dit toch iets veiliger.
Inderdaad, de bescherming zit in de BMS, en zal ook zonder internet/cloud ingrijpen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Tja, dan gaat volgens mij de NOM lokaal. Maar heb je nog wel internet nodig.
o dat haat ik. Toch weer afhankelijk van internet (Zendure).

Batterij doet nog niets. Begrijp ik dat hij het bij anderen intussen al wel weer doet of is het overal mis met HEMS?

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:41
Nog steeds niets hier. 2400AC+ op de Zendure app.
Fairy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:59:
[...]

Batterij doet nog niets. Begrijp ik dat hij het bij anderen intussen al wel weer doet of is het overal mis met HEMS?
helaas ook hier nog niets, kom wel de app in (heel langzaam, maar de batterij staat uit en je krijgt hem niet op HEMS gezet), helaas heb ik HA nog niet lopen, dus dat het ook niet worden.

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:12
bilgy_no1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:20:
[...]

Ja, je kunt dan via Bluetooth verbinding maken tussen de app en je omvormer. Daar kun je dan de noodstroom aanzetten.
werkt niet. Lijkt erop dat ook voor BT verbinding een cloud connectie nodig is. Als het me al lukt om te connecten via BT krijg ik alleen maar foutmeldingen zodra ik iets probeer te wijzigen.

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Fairy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:59:
[...]

Ik haat dat ook, daarom heb ik alles lokaal draaien. En tegenwoordig hoef je geen nerd te zijn om het draaiend te krijgen.

Met een Raspberry Pi, met home assistant erop, en de gielz integratie is het vrij eenvoudig. Chatgpt is daarbij je grote vriend.

Dagobert schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:03:
[...]

werkt niet. Lijkt erop dat ook voor BT verbinding een cloud connectie nodig is. Als het me al lukt om te connecten via BT krijg ik alleen maar foutmeldingen zodra ik iets probeer te wijzigen.
Het probleem hier is, dat je 2400ac alleen naar Bluetooth gaat wanneer er geen wifi verbinding is. Nu is alleen de server eruit, en is er nog wel wifi verbinding. Ga hem nu niet van de wifi halen.

Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:02:
[...]

helaas ook hier nog niets, kom wel de app in (heel langzaam, maar de batterij staat uit en je krijgt hem niet op HEMS gezet), helaas heb ik HA nog niet lopen, dus dat het ook niet worden.
Soms heb je een schopje nodig, om ergens mee te beginnen.

Is dit voor jou nu het spreekwoordelijke zetje in de goede richting?

Polvo176 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:54:
[...]

Die van mij staat nu op 0.
Ik heb even liggen te klooien met MQTT.
Maar krijg het niet voor elkaar. (Uitgevoerd Fireson handleiding github)
De airco Mitsubishi Heavy met climacontol werkt prima in de MQTT server in HA.
Zendure app werkt nog steeds niet wel slecht.
peterbier schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Die van mij staat nu op 0.
Ik heb even liggen te klooien met MQTT.
Maar krijg het niet voor elkaar. (Uitgevoerd Fireson handleiding github)
De airco Mitsubishi Heavy met climacontol werkt prima in de MQTT server in HA.
Zendure app werkt nog steeds niet wel slecht.
Misschien moet je het zittend proberen;).

Belangrijk is dat je een entry maakt, via integraties/apparaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqeFoIqNYY3_pj35NWK3mXPnvcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svLOHfBIffNFNr78092bX0qu.png?f=fotoalbum_large

Mocht je dat al hebben, kan je in de log van Mosquito broker kijken wat daar staat? Stuur desnoods even via DM.

Ook een mqtt explorer kan enorm helpen, kijken of de berichtjes wel binnen komen.

• Dagobert
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:54:
[...]

En wat had je willen bereiken? Door gebruik van die app, kan je aansturingen maken.
Zelf heb ik een NOM voor mijzelf ontwikkeld, met een laad drempel, en nog een paar slimmigheden. Zou ook eens kijken naar de slimladen voor thuisbatterij app;
https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

Ook kan je eenvoudig handelen op de EPEX markt:
[Afbeelding]
Wellicht ligt het aan mijn kennis hoor. Maar ik gebruik Homey, ben afhankelijk van de integraties die de community / fabrikant maakt aangezien ik zelf de kennis niet heb om het zelf te bouwen. Ik zou graag via Homey meer invloed willen hebben in situaties zoals nu waarbij de Cloud verbinding en de BT verbinding beiden onbeschikbaar zijn.

Dus echt de basics waarbij ik de modus van HEMS naar manueel kan zetten en kan laden / ontladen op basis van P1 meter output zou wel prettig zijn geweest.

Ik heb de SlimLaden-voor-ThuisBatterij nu geinstalleerd maar zie niet zo snel hoe ik mijn Zendure hier aan koppel zodat ik deze kan aansturen.

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Dagobert schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:16:
[...]

Wellicht ligt het aan mijn kennis hoor. Maar ik gebruik Homey, ben afhankelijk van de integraties die de community / fabrikant maakt aangezien ik zelf de kennis niet heb om het zelf te bouwen. Ik zou graag via Homey meer invloed willen hebben in situaties zoals nu waarbij de Cloud verbinding en de BT verbinding beiden onbeschikbaar zijn.

Dus echt de basics waarbij ik de modus van HEMS naar manueel kan zetten en kan laden / ontladen op basis van P1 meter output zou wel prettig zijn geweest.

Ik heb de SlimLaden-voor-ThuisBatterij nu geinstalleerd maar zie niet zo snel hoe ik mijn Zendure hier aan koppel zodat ik deze kan aansturen.
Hems is helaas niet aan te sturen via de zensdk api, en is daarbij ook veel trager.

Lokaal aan sturen is veel beter. Mocht je op zoek zijn naar een manier om NOM te draaien, mag je mij altijd een dm sturen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:55
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Ik haat dat ook, daarom heb ik alles lokaal draaien. En tegenwoordig hoef je geen nerd te zijn om het draaiend te krijgen.

Met een Raspberry Pi, met home assistant erop, en de gielz integratie is het vrij eenvoudig. Chatgpt is daarbij je grote vriend.
Ik dacht dat ik enkele pagina’s terug een opmerking voorbij zag komen dat je voor Gielz toch ook een cloud verbinding nodig hebt. Dat verbaasde me.
meesje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Ik dacht dat ik enkele pagina’s terug een opmerking voorbij zag komen dat je voor Gielz toch ook een cloud verbinding nodig hebt. Dat verbaasde me.
Nee, gielz draait volledig via de zensdk. Voor de aansturing heb je geen cloud nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 09-07-2026 19:22 ]

• meesje
Hier deed ie het trouwens eventjes. Maar nu weer geen cijfers in de Zendure app.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:02
Enigste wat ik hier zie is dat hij om de zoveel tijd met internet probeert te verbinden en dit niet lukt. Betreft AC+ met 1.0.3. Draait gewoon prima lokaal NOM *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay6N8iXQheojmKa1W8zua2xyrao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KG7pTcGoXHhVqck4GxphjH4k.png?f=user_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

gielz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:25:
Enigste wat ik hier zie is dat hij om de zoveel tijd met internet probeert te verbinden en dit niet lukt. Betreft AC+ met 1.0.3. Draait gewoon prima lokaal NOM *O*

[Afbeelding]
Hier heb ik de 2400ac geblokkeerd van internet, nergens voor nodig. Veel bedrijven verkopen data, geen idee of zendure dat doet, maar ze hebben in ieder geval niet mijn data.

• meesje

[Afbeelding]
Na de vakantie toch maar een keer weer met HA aan de slag. Ik krijg steeds meer apparaten die een integratie hebben met HA. Niet alleen Zendure, maar ook bv onze Robotmaaier (Segway/navimow).
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:10:
[...]

Soms heb je een schopje nodig, om ergens mee te beginnen.

Is dit voor jou nu het spreekwoordelijke zetje in de goede richting?
ja, een volmondig ja dus :Y :Y :Y , ik loop allen nu even vast op jouw stukje software, helaas ben ik nog vrij onbekend met linux en HA dus de oorzaak ligt hier vooral bij mij 8)7 :? , ik heb de eerste stap zoals in de TS is beschreven al gedaan (maak gebruik van de HA snap versie).
alleen hoe krijg ik dus jouw versie daar ook op. dus hulp is welkom

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 09-07-2026 19:42 ]

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03
JoostMasterNL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:33:
te idioot voor woorden; investeer je in thuisbatterijen….kan je vanavond met een beetje pech dure stroom afnemen terwijl de batterijen vol zitten.
Ze hebben serveronderhoud tot 22:00u. Geen grap.

🔋 4 x Zendure Solarflow 800 Plus + 4 x AB2000X - 4,7 kWp panelen

• Robhond
doobieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:43:
[...]

Is niet gecommuniceerd verder toch?

• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
doobieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:43:
[...]

Hoe kom je aan deze kennis? Kan dit ergens op Zendure's site teruggevonden worden?

• Gamer
  • Laatst online: 19:51

Gamer

Electrified

Zat ik hier al een uur alles proberen te herinstalleren.....

Dacht dat de setup defect was.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03
Kennisgeving van serviceonderbreking

Beste gebruikers,

Op 9 juli 2026 om 15:30 uur (MET / Midden-Europese Tijd) hebben wij een anomalie gedetecteerd in de service voor het verbinden van apparaten met de cloud. Momenteel kunnen sommige gebruikers te maken krijgen met de volgende situaties:

* Apparaten worden in de applicatie als "offline" weergegeven.

* Het op afstand bekijken van gegevens en de functies voor afstandsbediening zijn tijdelijk niet beschikbaar.

> Wees gerust: Het lokale energiebeheersysteem van het apparaat blijft autonoom en volkomen normaal functioneren. De opwekking van zonne-energie, het laden en ontladen van de batterij en de beschermings- en veiligheidsfuncties worden niet beïnvloed door dit incident. De operationele gegevens die tijdens de onderbreking worden gegenereerd, worden automatisch gesynchroniseerd zodra de verbinding is hersteld.

> Er is geen actie vereist van uw kant. Start het apparaat aub niet herhaaldelijk op en verwijder of herinstalleer de applicatie niet. Dit zal het herstel van de service niet versnellen en kan zelfs de tijd die nodig is om het apparaat opnieuw te verbinden verlengen.

Ons technisch team stelt alles in werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Het herstel van de service wordt verwacht vóór 22:00 uur (MET) op 9 juli 2026. Mochten er updates zijn, dan zullen wij u hier direct van op de hoogte stellen via deze pagina en in de applicatie.

Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Het technische team van Zendure

🔋 4 x Zendure Solarflow 800 Plus + 4 x AB2000X - 4,7 kWp panelen

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:39

[Afbeelding]
Hier ook niks aan de hand uiteraard ;) (aansturing Gielz + Proxy)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcj7V0xgD-_iSmCTVk59n5QsjSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UuiOh0dFYR2CqI9nIgzA0dxZ.png?f=fotoalbum_large

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Robhond
doobieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:57:
Kennisgeving van serviceonderbreking

Beste gebruikers,

Op 9 juli 2026 om 15:30 uur (MET / Midden-Europese Tijd) hebben wij een anomalie gedetecteerd in de service voor het verbinden van apparaten met de cloud. Momenteel kunnen sommige gebruikers te maken krijgen met de volgende situaties:

* Apparaten worden in de applicatie als "offline" weergegeven.

* Het op afstand bekijken van gegevens en de functies voor afstandsbediening zijn tijdelijk niet beschikbaar.

> Wees gerust: Het lokale energiebeheersysteem van het apparaat blijft autonoom en volkomen normaal functioneren. De opwekking van zonne-energie, het laden en ontladen van de batterij en de beschermings- en veiligheidsfuncties worden niet beïnvloed door dit incident. De operationele gegevens die tijdens de onderbreking worden gegenereerd, worden automatisch gesynchroniseerd zodra de verbinding is hersteld.

> Er is geen actie vereist van uw kant. Start het apparaat aub niet herhaaldelijk op en verwijder of herinstalleer de applicatie niet. Dit zal het herstel van de service niet versnellen en kan zelfs de tijd die nodig is om het apparaat opnieuw te verbinden verlengen.

Ons technisch team stelt alles in werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Het herstel van de service wordt verwacht vóór 22:00 uur (MET) op 9 juli 2026. Mochten er updates zijn, dan zullen wij u hier direct van op de hoogte stellen via deze pagina en in de applicatie.

Onze oprechte excuses voor het ongemak.

Het technische team van Zendure
Thnx voor het delen, maar het bericht is niet helemaal waar w.b. "volkomen normaal functioneren". De Landys laat me toch echt weten dat de Zendure niets doet.

• Dagobert
Robhond schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:00:
[...]

Thnx voor het delen, maar het bericht is niet helemaal waar w.b. "volkomen normaal functioneren". De Landys laat me toch echt weten dat de Zendure niets doet.
Je hebt per ongeluk de volgorde van "niet helemaal" omgedraaid. :o

In het kader van "het zou autonoom moeten blijven werken" vraag ik me af of hier nog een verschil zit in of je via een Homewizard P1 meter verbinding hebt of via hun eigen P1 meter.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Bij mij lijken de accu’s wel te werken, de temp. meter aan de buitenkant loopt gewoon op zodra de ventilator stopt. In ruststand springt de ventilator niet aan.

Zendure 2400 AC+ 16,8 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 7.7200wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:37
iig niet het schema dat ik ingesteld had :(.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
doobieters schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:57:

Helaas is dit onjuist! De batterijen volgen momenteel echt niet de P1 meter

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:49
gratiz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Bij mij ook niet, hij stond meer stroom te trekken dan de zonnepanelen nog leveren dus kwam het volgens mijn P1 HomeWizard gewoon uit het net. Tot het opgelost is heb ik de stekker maar uit het systeem getrokken.

• MacFan
  • Nu online
Ik zie ondertussen wel weer m’n systeem, maar de data is nog van toen hij ermee stopte.

Zendure 2400 AC+ 16,8 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 7.7200wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

Het is een bende in de app en klopt niks van.
App laden terwijl hij ontlaad met nom via HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWjUincHjxxtH6xBINtKPuAFaA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2614SIpCDrkBf7NwRpKh1gq5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk4UbIoAKVfEr00mxIqos3WHvpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5po5dtqii6LRpc7M4Jp74cs.jpg?f=fotoalbum_large
De Hyper maar eens los koppelen die is kennelijk tegen elkaar in het werken.
Hyper (bevriest) en de sf800pro die hem aan het vullen is.
Zie de rare waarde van de 3 fase HomeWizard kWh meter nu.
Edit hyper los gekoppeld.
Alles werkt nu naar behoren via HomeAssistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW-cVKvIhfkrJTwK7iW3_RDFIPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yy7UzOhXb0s9Zc6CNsim1SIo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door peterbier op 09-07-2026 21:18 ]

peterbier schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:09:
Het is een bende in de app en klopt niks van.
App laden terwijl hij ontlaad met nom via HA.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Hyper maar eens los koppelen die is kennelijk tegen elkaar in het werken.
Hyper (bevriest) en de sf800pro die hem aan het vullen is.
Zie de rare waarde van de 3 fase HomeWizard kWh meter nu.
Het grote nadeel van meerdere(verschillende) apparaten, zeker als ze ook nog op verschillende manieren worden aangestuurd.

Dat was voor mij ook de reden om alle drie de Hypers te verkopen en voor 1 systeem te kiezen., al dan wel niet meerdere dezelfde producten.

Nogmaals, ik zou ervoor zorgen dat die Hyper lokaal wordt aangestuurd. Op dit moment loopt hij via de cloud, en dat blijft een kwetsbaar punt, vooral als de rest lokaal aangestuurd is. Dat nu alles is van de leg is, was wel te voorspellen. Je mag altijd een DM sturen, ik had het toen in enkele minuten draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 09-07-2026 21:16 ]

• Tweakster2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Zo ik had gister pas een 3CT geinstalleerd met 50 Ampere klemmen, ik dacht dat mijn setup plat was gegaan vanwege de 3CT meter. ..was beetje drama van installeren (heb heel mijn wifi setup plat gekregen), dus was net 1 dag weer goed aan draaien.

Het lijkt erop (maar dat weet ik echt niet) alsof het systeem nog lokaal werkt maar tenminste ik zie 0 op de meter (homeassistent & homewizard). Het enige wat ik me wel afvraag als hij met 800 W ontlaadt .. ik had hem op 800 W max staan... :(

• gratiz
  • Nu online
gratiz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Zelf zojuist van de Zendure P1 meter naar de HW P1 meter geswitcht. Inmiddels werkt alles via met P1 data. Waarschijnlijk omdat de Zendure P1 meter data via de cloud loopt en die van HW lokaal is.

• Yuggo
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
gratiz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Zelf zojuist van de Zendure P1 meter naar de HW P1 meter geswitcht. Inmiddels werkt alles via met P1 data. Waarschijnlijk omdat de Zendure P1 meter data via de cloud loopt en die van HW lokaal is.
Hoe heb jij dit gedaan dan? Want de optie om de HW P1 meter toe te voegen is er bij mij uitgehaald..
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:15:
[...]

Het grote nadeel van meerdere(verschillende) apparaten, zeker als ze ook nog op verschillende manieren worden aangestuurd.

Dat was voor mij ook de reden om alle drie de Hypers te verkopen en voor 1 systeem te kiezen., al dan wel niet meerdere dezelfde producten.

Nogmaals, ik zou ervoor zorgen dat die Hyper lokaal wordt aangestuurd. Op dit moment loopt hij via de cloud, en dat blijft een kwetsbaar punt, vooral als de rest lokaal aangestuurd is. Dat nu alles is van de leg is, was wel te voorspellen. Je mag altijd een DM sturen, ik had het toen in enkele minuten draaien.
Stekker is er nu uit van de Hyper.
Ik ga er wel een keer naar kijken of ik in de MQTT server krijg. (Bedankt voor aanbod DM)
Mijn bedoeling was 3x een 2400AC maar met die gesmolten connectors mah.
De 2400plus of pro kan maar wacht wel op wat nieuwers.
Die mix serie vindt ik niks een lompe bak van 81 kilo.
Kwestie van smaak vindt ik de 2400AC nog het mooiste product.
Deze staat mooi stabiel en niet te hoog.

• gratiz
  • Nu online
Yuggo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Hoe heb jij dit gedaan dan? Want de optie om de HW P1 meter toe te voegen is er bij mij uitgehaald..
Toen HEMS2.0 werd geïntroduceerd, kon ik hem weer toevoegen. Ik heb nu 2 P1-meters in de app. Ik kan er tussen switchen.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
Hier een 2400AC met HEMS 2.0 in Self-Consumption Mode i.c.m. Zendure P1-meter. App doet raar, maar geeft nu betere actuele informatie dan 10min geleden. Daghistorie werkt nog niet.

Echter, hij heeft wél de hele dag netjes NOM gedraaid. Dat wil zeggen, sinds einde ochtend is de accu vol, maar rond 21:05 is 'ie toch begonnen met ontladen om de meter op 0 te houden.

• eddyd
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Gvd, had eerder hier moeten kijken. Ik zat ook alles opnieuw te configureren voor …..

Dacht dat ik dat ding gesloopt had eerder deze week door stekkers eruit te halen en anders aan te sluiten….

Nostalgie: Gigabyte DS4, E8400, Asus x1900xt, Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX, 1x Intel X25-M, 2x Maxtor SATAII 250Gb, 1x Seagate 750 Gb

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:07
Ik heb de Fireson HA geïnstalleerd, puur voor uitlezen en ik gebruikte HEMS.

ik daarnaast Gielz installeren en gebruiken voor lokaal aansturen. (Mits ik HEMS) uitzet? Of moet ik met een schone HA starten / die andere app eerst de-installeren?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Inmiddels draait alles hier weer zoals normaal. De setup lijkt inderdaad ondanks de storing wel doorgewerkt te hebben. Mijn accu's zijn geladen tot 100% (toen storing begon was dit 63%) en vanaf 20.45 draai ik NOM via de batterij. Dit leidt ik af uit de homewizard p1 data

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:07
Ps het lijkt hier net weer te zijn gaan werken met HEMS 2.0.

Ik zie weer zinvol gedrag en data

• Polvo176
Alleen de SF800 komt niet meer in HA door
peterbier schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:32:
[...]

Stekker is er nu uit van de Hyper.
Ik ga er wel een keer naar kijken of ik in de MQTT server krijg. (Bedankt voor aanbod DM)
Mijn bedoeling was 3x een 2400AC maar met die gesmolten connectors mah.
De 2400plus of pro kan maar wacht wel op wat nieuwers.
Die mix serie vindt ik niks een lompe bak van 81 kilo.
Kwestie van smaak vindt ik de 2400AC nog het mooiste product.
Deze staat mooi stabiel en niet te hoog.
We zitten hier op Tweakers; dan lossen we zo'n cloud afhankelijkheid, zeker met de problemen van vandaag, toch liever op dan dat we de stekker eruit trekken? 😉 MQTT heb je al draaien. Zodra de lokale aansturing werkt, blijft je systeem gewoon functioneren, ook als Zendure weer eens een storing heeft, en je niet thuis bent voor de stekker :+ . Ik zou er dus toch eens werk van maken. Op dit moment raakt alles van de leg doordat je nog afhankelijk bent van de cloud.

Stuur me anders even een DM met een screenshot van het MQTT logboek, een screenshot van de MQTT-entry onder apparaten/integraties , en laat ook even weten welke MQTT broker je gebruikt. Dan kijk ik met je mee; meestal is het zo gevonden.

Zet ook even de debug-logging van de Zendure-integratie aan. Daar komt vaak al veel bruikbare informatie uit.

awhatever schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:42:
Ik heb de Fireson HA geïnstalleerd, puur voor uitlezen en ik gebruikte HEMS.

ik daarnaast Gielz installeren en gebruiken voor lokaal aansturen. (Mits ik HEMS) uitzet? Of moet ik met een schone HA starten / die andere app eerst de-installeren?
Als HEMS aanstaat werkt de zenSDK api niet meer.

• ikkeok
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Hier alles behalve normaal gedrag.

Mijn 2400AC+ staat 2400 W te ontladen terwijl er 400 W verbruik is van de woning.

[ Voor 24% gewijzigd door ikkeok op 09-07-2026 21:51 ]

• JoostMasterNL
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:16
Hier werkte alles weer normaal via de Zendure Cloud.

• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
Zojuist nog eens geprobeerd de boel aan de gang te krijgen, maar zowel de omvormer als de p1 meter krijgen geen verbinding met de cloud server.

• Yuggo
  • Nu online
Bij mij werkt het ook nog steeds niet. Ik had een P1 meter van HW toegevoegd. Zullen ze dan nu alle ondersteuning eruit gegooid hebben, of zijn er mensen met een P1 van HW waarbij het nog wel werkt?
Yuggo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:02:
Bij mij werkt het ook nog steeds niet. Ik had een P1 meter van HW toegevoegd. Zullen ze dan nu alle ondersteuning eruit gegooid hebben, of zijn er mensen met een P1 van HW waarbij het nog wel werkt?
Je kan hem, zover ik weet, niet meer toevoegen.
En als hij al werkte, had je mazzel, in ongeveer de helft van de gevallen deed hij niets, zo ook bij mij.

• MacFan
  • Nu online
Hier ook alles weer up and running, accu’s zijn inderdaad grwoon volgepompt door de zonnepanelen en uiteindelijk iets meer teruggeleverd dan afgenomen, zelfde als laatste dagen.

• ikkeok
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
ikkeok schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:50:
Hier alles behalve normaal gedrag.

Mijn 2400AC+ staat 2400 W te ontladen terwijl er 400 W verbruik is van de woning.
En nu, een kwartier later functioneert alles ineens weer normaal.

• JoostMasterNL
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:16
JoostMasterNL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:54:
Hier werkte alles weer normaal via de Zendure Cloud.
Ik had alleen de stekker er weer in gedaan en niks in de app veranderd. Eerst hield hij de meter weer nul (zag ik de P1 meter van Homewizard) zonder dat de Zendure app het al deed. Half uur later deed de app het ook weer en was de P1 meter van Zendure en AC2400+ weer zichtbaar in de app.

• Yuggo
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:03:
[...]

Je kan hem, zover ik weet, niet meer toevoegen.
En als hij al werkte, had je mazzel, in ongeveer de helft van de gevallen deed hij niets, zo ook bij mij.
Dat weet ik, en vind het erg jammer. Bij mij werkte het veel beter dan de P1 meter van Zendure. Ik heb de welbekende slimme meter waarbij de P1 meter van Zendure en de slimme meter niet goed samen gaan. Rest mij alleen nog de optie voor een CT-meter, maar daar ga ik is een nachtje over slapen. Vind het jammer dat ik in die hoek gedrukt word door Zendure..
Yuggo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Dat weet ik, en vind het erg jammer. Bij mij werkte het veel beter dan de P1 meter van Zendure. Ik heb de welbekende slimme meter waarbij de P1 meter van Zendure en de slimme meter niet goed samen gaan. Rest mij alleen nog de optie voor een CT-meter, maar daar ga ik is een nachtje over slapen. Vind het jammer dat ik in die hoek gedrukt word door Zendure..
Je zou kunnen proberen, een oude versie van de zendure app installeren, kijken of je hem wederom kan toevoegen. En na het toevoegen, de app weer updaten.

• Yuggo
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Je zou kunnen proberen, een oude versie van de zendure app installeren, kijken of je hem wederom kan toevoegen. En na het toevoegen, de app weer updaten.
Ik heb een iPhone. Heb begrepen dat dit alleen met android kan.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij stond het percentage op 95% van mijn 2400pro toen de connectie wegviel. Al die tijd hebben de accu's niets gedaan. Nu net is het weer ingeschakeld en is er dus geen nom gedraaid op de achtergrond.

Dus dure stroom ingekocht met een volle accu en morgen met het zonnige weer zijn de accu's binnen het uur weer vol en heb ik daar ook niks aan. Zo verkloot Zendure dus 2 dagen!

Had de laatste week ook al dat teruglevering en opladen heel onregelmatig was. Er werd gerust 500W teruggeleverd terwijl de accu's nog lang niet vol waren. Is Zendure wel zo goed als er beweert wordt? Ik heb iedere dag wel dat er tussen de 1 en 2 kWh teruggeleverd wordt, terwijl dat gewoon in de accu's kan. Een beetje marge snap ik wel, maar vind dit erg veel.

Ik gebruik de Zendure P1 meter, omdat mijn HW P1 meter nooit herkend werd. Meting is per seconde wat betreft de P1, maar de sturing van laden/ontladen duurt wel langer.

[ Voor 5% gewijzigd door rokil op 09-07-2026 22:15 ]

Bij mij werkt de app weer, blijkbaar rond 21:45 bleek het plots weer te werken, eerst had ik nog een heel vreemde waarde op mijn P1 meter die gaf 3295W aan terwijl de batterij niets deed en de zon was toen natuurlijk ook al onder.

• Polvo176
Polvo176 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:48:
Alleen de SF800 komt niet meer in HA door
Die is ook weer online
Yuggo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Ik heb een iPhone. Heb begrepen dat dit alleen met android kan.
Niemand in de familie met een Android?

Even inloggen op jouw account, toevoegen, en kijken of hij ook op je iPhone verschijnt.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
rokil schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:13:
Bij stond het percentage op 95% van mijn 2400pro toen de connectie wegviel. Al die tijd hebben de accu's niets gedaan. Nu net is het weer ingeschakeld en is er dus geen nom gedraaid op de achtergrond.

Dus dure stroom ingekocht met een volle accu en morgen met het zonnige weer zijn de accu's binnen het uur weer vol en heb ik daar ook niks aan. Zo verkloot Zendure dus 2 dagen!

Had de laatste week ook al dat teruglevering en opladen heel onregelmatig was. Er werd gerust 500W teruggeleverd terwijl de accu's nog lang niet vol waren. Is Zendure wel zo goed als er beweert wordt? Ik heb iedere dag wel dat er tussen de 1 en 2 kWh teruggeleverd wordt, terwijl dat gewoon in de accu's kan. Een beetje marge snap ik wel, maar vind dit erg veel.

Ik gebruik de Zendure P1 meter, omdat mijn HW P1 meter nooit herkend werd. Meting is per seconde wat betreft de P1, maar de sturing van laden/ontladen duurt wel langer.
Ik ben echt heel blij dat ik onlangs de boel in Home Assistant heb gezet. Dat was toen bleek dat HEMS 2.0 in de ToU Modus niet vol ging ontladen. Dat zou mij toch flink wat opbrengst door de neus boren. Was dezelfde avond nog geregeld, al had ik wel al een Home Assistant in huis om dit nog eens te gaan doen.

• Yuggo
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:18:
[...]

Niemand in de familie met een Android?

Even inloggen op jouw account, toevoegen, en kijken of hij ook op je iPhone verschijnt.
Ik waardeer het meedenken. Maar als ik dit soort hand en spandiensten moet gaan verrichten, moet ik gaan nadenken of dit de oplossing is voor de lange termijn. Daar ga ik nu goed over nadenken, want ik ben hier eigenlijk wel (zacht uitgedrukt) ontevreden over.
Pagina: 1 ... 278 279 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren