Heb de app (Android) al meerdere malen geforceerd gesloten en opnieuw gestart maar "probleem" blijft. Alles werkt wel gewoon dus ik negeer het maar.Manatwork schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Ja dat had ik ook en het schijnt een app probleempje te zijn. Ik heb de app gestopt en na herstarten staat het goed.
Gewoon even een uurtje wachten dan is de melding weg.VicSmurf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Heb de app (Android) al meerdere malen geforceerd gesloten en opnieuw gestart maar "probleem" blijft. Alles werkt wel gewoon dus ik negeer het maar.
Vraagje, wat als je 2 stacks hebt (2400AC en 2400AC+), beiden bijna dezelfde capaciteit (11.52 kWh en 11.08 kWh) maar ik wil de 2400AC beperken op 800watt laden/ontladen. De 2400AC+ op 2400watt.
Wat is dan een betere aansturing, HEMS of Gielz/Gast777?
Gielz/gast777 kan dat op het moment iig niet, heb de vraag vorige week ergens ook al eens gesteldjelleeelco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:02:
Vraagje, wat als je 2 stacks hebt (2400AC en 2400AC+), beiden bijna dezelfde capaciteit (11.52 kWh en 11.08 kWh) maar ik wil de 2400AC beperken op 800watt laden/ontladen. De 2400AC+ op 2400watt.
Ah ok, dat dacht ik eigenlijk al, dank jeTheetjuh schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:10:
[...]
Gielz/gast777 kan dat op het moment iig niet, heb de vraag vorige week ergens ook al eens gesteld
Ondertussen heb ik allerlei instellingen geprobeerd, zonder succes.
Maar toe ik het backup stopcontact uitschakelde (waar overigens niets op aangesloten was), ging het plots wel goed: er wordt nu 's avonds zonder uitstel overgeschakeld naar batterijvermogen als de zonneopbrengst stopt.
Geen idee wat het logisch verband is tussen dat backup stopcontact en het omschakelgedrag, maar het heeft wel geholpen. Beperkt in de toekomst wel de mogelijkheden om dat stopcontact te gebruiken zonder nadelige gevolgen.
(dit is een vervolg op een eerder post van mijzelf op 3 juni, het is me niet duidelijk hoe ik dit vervolg duidelijker aan die post kon linken....)
Maar toe ik het backup stopcontact uitschakelde (waar overigens niets op aangesloten was), ging het plots wel goed: er wordt nu 's avonds zonder uitstel overgeschakeld naar batterijvermogen als de zonneopbrengst stopt.
Geen idee wat het logisch verband is tussen dat backup stopcontact en het omschakelgedrag, maar het heeft wel geholpen. Beperkt in de toekomst wel de mogelijkheden om dat stopcontact te gebruiken zonder nadelige gevolgen.
(dit is een vervolg op een eerder post van mijzelf op 3 juni, het is me niet duidelijk hoe ik dit vervolg duidelijker aan die post kon linken....)
[ Voor 12% gewijzigd door Mvdm op 10-06-2026 13:55 ]
Dan stomme vraag, ik kom er niet uit. Waar kan ik in de zendure app de waarde van laden en ontladen nou instellen?
Of moet ik de hele accu eerst verwijderen uit de app en dan weer toevoegen? Excuses voor de dubbel post (ook in HA forum gevraagd), maar hoort hier thuis denk ik.
Of moet ik de hele accu eerst verwijderen uit de app en dan weer toevoegen? Excuses voor de dubbel post (ook in HA forum gevraagd), maar hoort hier thuis denk ik.
@jelleeelco de Fireson integratie in Home assistant doet het out of the box prima. Daar kun je per omvormer ook aangeven wat er mag worden geladen en ontladen.
Als je de accu toevoegt aan HEMS, in de app, wordt het totaal gedeeld door het aantal omvormers.
Als je de accu toevoegt aan HEMS, in de app, wordt het totaal gedeeld door het aantal omvormers.
Het is al even geleden dat ik dat in de Zendure app heb ingesteld. Maar volgens mij kan dat alleen in HEMS als je de batterijen al hebt ingesteld. Dus óf in HEMS (onder veiligheidsinstellingen dacht ik) of als je de batterij voor het eerst toevoegt.jelleeelco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:05:
Dan stomme vraag, ik kom er niet uit. Waar kan ik in de zendure app de waarde van laden en ontladen nou instellen?
Maar het kan zijn dat mijn geheugen me in de steek laat.
Oh serieus? Dan ga ik daar eens naar kijken, want dat is nou net een optie die ik miste bij Gielz/Gast777.MikeyMan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:06:
@jelleeelco de Fireson integratie in Home assistant doet het out of the box prima. Daar kun je per omvormer ook aangeven wat er mag worden geladen en ontladen.
In HEMS, onder Settings, Safety Settings (die als je hem aanklikt ineens Security Settings heet). Hier vind je de max safe AC discharge en max safe AC charge limitsjelleeelco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:05:
Dit is voor de totale setup. Dus voor 2400AC en 2400AC+ tezamen. Dat heb ik al goed ingesteld.AWEF schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:14:
[...]
In HEMS, onder Settings, Safety Settings (die als je hem aanklikt ineens Security Settings heet). Hier vind je de max safe AC discharge en max safe AC charge limits
Ik wil echter de 2400AC beperken tot 800watt laden/ontladen terwijl de 2400AC+ tot 2400/2400 mag gaan.
jelleeelco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:05:
:strip_exif()/f/image/SxL5DtcqXCsNpbUi41PzPrR5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vmYYu199M9lbrlMzLHhgQOUV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat dat niet meer kan nadat je ze in HEMS hebt toegevoegd en slechts eenmalig bij het installeren van de batterij…? Geen idee, maar Zendure Support weet dat misschien wel (mag ik hopen).jelleeelco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:17:
[...]
Dit is voor de totale setup. Dus voor 2400AC en 2400AC+ tezamen. Dat heb ik al goed ingesteld.
Ik wil echter de 2400AC beperken tot 800watt laden/ontladen terwijl de 2400AC+ tot 2400/2400 mag gaan.
ja dat vermoeden heb ik dus ook - ik zou ze uit de app moeten halen om vervolgens weer toe te voegen. Wat op zich raar is, het is stekkerbatterij - je zou toch het vermogen ook moeten kunnen terugschroeven, bv als je het tijdelijk op een ander stopcontact (niet eigen groep) zet?Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Ik denk dat dat niet meer kan nadat je ze in HEMS hebt toegevoegd en slechts eenmalig bij het installeren van de batterij…? Geen idee, maar Zendure Support weet dat misschien wel (mag ik hopen).
Volgens mij doen de accus niets meer als je ze niet in Hems hebt zitten toch?
Maar dit is toch 'by design'? Net als de totale (ont)laadvermogens. HEMS beschouwt alles als één systeem. Volgens mij één van de hoofdredenen om HA te gebruiken.jelleeelco schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:21:
[...]
ja dat vermoeden heb ik dus ook - ik zou ze uit de app moeten halen om vervolgens weer toe te voegen. Wat op zich raar is, het is stekkerbatterij - je zou toch het vermogen ook moeten kunnen terugschroeven, bv als je het tijdelijk op een ander stopcontact (niet eigen groep) zet?
Volgens mij kun je ze dan nog steeds opdracht geven te laden of ontladen met een zelf in te stellen vermogen.MikeyMan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:25:
Volgens mij doen de accus niets meer als je ze niet in Hems hebt zitten toch?
Ja met de hand alleen toch? Lijkt me arbeidsintensief...Gramser schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:30:
[...]
Volgens mij kun je ze dan nog steeds opdracht geven te laden of ontladen met een zelf in te stellen vermogen.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 10-06-2026 14:56 ]
Ik heb een SF2400 AC+ met 2x AB3000L en kreeg vandaag ineens deze melding:
Foutcode 73: Overcurrent at the inverter side. Neem contact op met de klantenservice.
Iemand deze melding al eens voorbij zien komen? Het is de eerste keer dat ik dit zie in de 3 maanden dat de zendure nu hier draait. Op het moment dat de melding verscheen was er geen vreemde stroomverbruiker alleen reguliere zonnestroom die opgenomen werd. Nu lijkt de melding na verloop van tijd weer verdwenen.
Foutcode 73: Overcurrent at the inverter side. Neem contact op met de klantenservice.
Iemand deze melding al eens voorbij zien komen? Het is de eerste keer dat ik dit zie in de 3 maanden dat de zendure nu hier draait. Op het moment dat de melding verscheen was er geen vreemde stroomverbruiker alleen reguliere zonnestroom die opgenomen werd. Nu lijkt de melding na verloop van tijd weer verdwenen.
Ugh, dat klinkt niet fijn? Al de inverter even van de batterij gehaald om te kijken of niet ook hier een connector probleem is?rabe83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:59:
Waar kreeg je deze melding? In de app?rabe83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:59:
Omdat de melding nu weer weg is heb ik de 2400AC+ nog niet losgekoppeld van de AB3000L.
Het was nu alleen melding in de app.
Het was nu alleen melding in de app.
Even gezocht en kom hem op het Franse Zendure forum tegen met deze reactie (voor wat het waard is):rabe83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:59:
" Foutcode 73 (SolarFlow 2400 AC+): overbelasting aan de kant van de omvormer.
Dit komt over het algemeen overeen met een zeer korte vermogenspiek of een te snelle regeling van het systeem (omschakeling batterij/netwerk, starten van een groot apparaat).
In de meeste gevallen is het stipt en niet ernstig; het systeem wordt automatisch hersteld.
Alleen te monitoren als de fout frequent voorkomt of storingen veroorzaakt."
Zou het ineens dippen van de netspanning ervoor kunnen zorgen dat stroom vanuit de omvormer gaat pieken? Want in principe zou je toch denken dat de omvormer zelf een bepaalde hoeveelheid energie levert, en dat die zichzelf niet overbelast.Tosti Ham-Kaas245 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Even gezocht en kom hem op het Franse Zendure forum tegen met deze reactie (voor wat het waard is):
" Foutcode 73 (SolarFlow 2400 AC+): overbelasting aan de kant van de omvormer.
Dit komt over het algemeen overeen met een zeer korte vermogenspiek of een te snelle regeling van het systeem (omschakeling batterij/netwerk, starten van een groot apparaat).
In de meeste gevallen is het stipt en niet ernstig; het systeem wordt automatisch hersteld.
Alleen te monitoren als de fout frequent voorkomt of storingen veroorzaakt."
Op de off-gridpoort ligt dat denk ik anders, die kan je wel (vrij makkelijk) overbelasten door er een te grote verbruiker op aan te sluiten.
Wat ik kan vinden is dat het in ieder geval een overflow aan de uitgaande AC-zijde betreft. Kan eventueel ook nog veroorzaakt worden door een blokkade van de venitilatiesleuven.a2aan schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:04:
[...]
Zou het ineens dippen van de netspanning ervoor kunnen zorgen dat stroom vanuit de omvormer gaat pieken? Want in principe zou je toch denken dat de omvormer zelf een bepaalde hoeveelheid energie levert, en dat die zichzelf niet overbelast.
Op de off-gridpoort ligt dat denk ik anders, die kan je wel (vrij makkelijk) overbelasten door er een te grote verbruiker op aan te sluiten.
Weet je ook wat het voltage vanuit het net was op het moment dat de fout optrad? Als het net te snel dipt of piekt kan de omvormer te traag reageren wat zo'n fout kan triggeren.rabe83 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:59:
Bedankt voor de reacties. Ik heb nog even een paar visuele checks gedaan (koelribben zijn schoon, toren staat recht, geen geur). Ik heb overvoltage nog gecheckt met HW app en daar zat wel een dip in van 240V naar 230V maar dat was een uur nadat de melding weer verdwenen was. Wellicht was er ineens veel zonproductie door opklaring terwijl batterij nog aan het terugladen was (maar dus niet met heel hoog vermogen). Mocht het vaker voorkomen dan zal ik mijn ervaringen delen maar voor nu houd ik het bij een incidentele 'glitch' die dus blijkbaar vaker voor kan komen. Ik heb voor de zekerheid Zendure ook maar mail gestuurd.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
:strip_exif()/f/image/P3zcAvqaNgZIPTHWAQ4Ddd7G.jpg?f=fotoalbum_large)