WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
roawser schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:57:
Van de week verwacht ik mijn derde, los bestelde AB3000X te krijgen. Ik heb momenteel een AC2400 met 2 batterijen. Ik heb ze uit de Zendure app verwijderd en het geheel stuur ik aan met Home Assistant. Dit gaat naar tevredenheid. Ik vraag me alleen af of ik die derde gewoon boven/onderaan het torentje kan plaatsen? Moet ik de AC2400 dan uitzetten, resetten of gewoon door laten draaien? Heb ik de Zendure app erbij nodig of ziet mijn HA/Gielz integratie ze vanzelf? Natuurlijk kan ik het allemaal wel proberen maar ik wil liever niks per ongeluk in de war sturen nu het allemaal best fijn werkt.
Bovenop kan prima, maar gezien de meldingen van smeltende connectoren, die vooral bij sommige nieuwere batterijen lijken voor te komen, zou ik persoonlijk de nieuwste accu niet bovenaan plaatsen. Mijn voorkeur zou zijn om de nieuwste accu onderop te zetten en de oudere accu's daarboven.

-Houd de IoT knop ingedrukt tot je een lange piep hoort.
-Wacht totdat het bliksempje op het display rood begint te knipperen.
-Trek vervolgens de stekker eruit.
-Plaats de nieuwe accu onderop en zet de andere twee accu's daar bovenop.
-Sluit alles weer aan en controleer of alles correct opstart.

En vergeet natuurlijk niet om de connector nog even een grondige inspectie te geven, of zoals @Pakhaas altijd zegt: even een goede snuif aan de connector. :+

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

roawser schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:57:
Van de week verwacht ik mijn derde, los bestelde AB3000X te krijgen. Ik heb momenteel een AC2400 met 2 batterijen. Ik heb ze uit de Zendure app verwijderd en het geheel stuur ik aan met Home Assistant. Dit gaat naar tevredenheid. Ik vraag me alleen af of ik die derde gewoon boven/onderaan het torentje kan plaatsen? Moet ik de AC2400 dan uitzetten, resetten of gewoon door laten draaien? Heb ik de Zendure app erbij nodig of ziet mijn HA/Gielz integratie ze vanzelf? Natuurlijk kan ik het allemaal wel proberen maar ik wil liever niks per ongeluk in de war sturen nu het allemaal best fijn werkt.
Als eerste dien je de SF 2400 AC gewoon volledig uit te zetten, en het beste ook even de stekker uit het WCD halen. ( ziehandleiding).
De nieuwe Batterij AB3000x zou je dus dan gewoon bovenop de huidige kunnen plaatsen, kun je ook direct de connector van beide ( huidige batterij en omvormer ) op schade controleren
Denk aan de juiste door Zendure aangeven werkwijze.
Volgens mij kun je na het opnieuw inschakelen de batterij gewoon in de app zien, ik verwacht dat dit in HA niet anders is. Maar dat kunnen de HA users hier wel verder uitleggen of je met HA nog iets extra’s moet doen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Wellicht je bestaande stapel even op een SoC zo rond de 60% zetten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Mistraller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:15:
Erg goede aanvulling! Hier kwam de 2400ac+ binnen met alle accu's op zo'n 60 procent soc.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Gisteren nog een nieuwe AB3000X aan mijn set toegevoegd.
Deze heb ik onder de bovenste batterij gedaan.
Als volgt set geladen naar 55%.
Daarna uitgezet en de stekker eruit.
Toen eerst de 2400AC op alleen de nieuwe batterij.
Toen de laatste Firmware op de batterij gezet via Zendure app.
Batterij niveau gecontroleerd zat op 60%.
De nieuwe geupdate batterij toegevoegd aan de stapel.
Draait perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAZyCPfVeHioHefJ_VDKaFu3gdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHbhyDrUlXfddRZmJU5MleOc.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat nu ook redelijk "gelijk" op en ik denk dat het nog beter gelijk trekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGCcdB7oiL11IX3ao5DTHH0bkhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6ccPniAvRznkKXBQQtI64ZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom ik nu de nieuwe batterij eerst alleen onder de 2400AC wou hebben om te updaten.
Mijn 8 April bestelde batterij was of is defect gegaan. (Deze batterij niet werkend)
De vervanger op garantie gisteren geplaatst en werkt perfect.
peterbier schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:45:
Gisteren nog een nieuwe AB3000X aan mijn set toegevoegd.
Deze heb ik onder de bovenste batterij gedaan.
Als volgt set geladen naar 55%.
Daarna uitgezet en de stekker eruit.
Toen eerst de 2400AC op alleen de nieuwe batterij.
Toen de laatste Firmware op de batterij gezet via Zendure app.
Batterij niveau gecontroleerd zat op 60%.
De nieuwe geupdate batterij toegevoegd aan de stapel.
Draait perfect.
[Afbeelding]

Het gaat nu ook redelijk "gelijk" op en ik denk dat het nog beter gelijk trekt.
[Afbeelding]

Waarom ik nu de nieuwe batterij eerst alleen onder de 2400AC wou hebben om te updaten.
Mijn 8 April bestelde batterij was of is defect gegaan. (Deze batterij niet werkend)
De vervanger op garantie gisteren geplaatst en werkt perfect.
Updaten kan ook gewoon met een volledige stapel, wanneer je 1 accu hebt met oudere firmware vraagt hij opnieuw naar een update.

Ook zul je naar verwachting minder spannende verschillen zien bij relatief lage vermogens (4*+/-300w als ik je grafiek goed bekijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szDwQC60u4Fvm8YfQlpDavHHwhE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jDCREJHH9AY5JOiXjXv86Rss.png?f=fotoalbum_large hier zie je alle ab3000 batterijen bij elkaar, en zie je wat voor verschillen er zijn in vermogen over een periode van 12 uur.

Alles op 2400watt.

geert1992 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:57:
[...]

Updaten kan ook gewoon met een volledige stapel, wanneer je 1 accu hebt met oudere firmware vraagt hij opnieuw naar een update.

Ook zul je naar verwachting minder spannende verschillen zien bij relatief lage vermogens (4*+/-300w als ik je grafiek goed bekijk).

[Afbeelding] hier zie je alle ab3000 batterijen bij elkaar, en zie je wat voor verschillen er zijn in vermogen over een periode van 12 uur.

Alles op 2400watt.
Ik weet dat updaten gewoon kan bij het toevoegen van een batterij aan de stapel. (3e batterij)
Omdat de 4e April batterij defect was of is gegaan wou ik het op safe spelen.
Daarom zo gedaan.
Wat betreft het grafiek.
Ik kijk dit even aan.
Ik ga er van uit dat de batterijen in de set gelijk zullen gaan net als de set van 3 batterijen toen.
En het systeem even nodig heeft om het in belans te brengen.
(Dit is een aanname van mij)
peterbier schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:05:
[...]

Ik weet dat updaten gewoon kan bij het toevoegen van een batterij aan de stapel. (3e batterij)
Omdat de 4e April batterij defect was of is gegaan wou ik het op safe spelen.
Daarom zo gedaan.
Wat betreft het grafiek.
Ik kijk dit even aan.
Ik ga er van uit dat de batterijen in de set gelijk zullen gaan net als de set van 3 batterijen toen.
En het systeem even nodig heeft om het in belans te brengen.
(Dit is een aanname van mij)
Geen enkele batterij is exact hetzelfde. Er zijn altijd verschillen in celconditie, interne weerstand, temperatuur en veroudering. Bovendien is dit geen traditioneel loodaccusysteem waarbij alle accu's simpelweg in serie staan en daardoor automatisch dezelfde belasting zien.

Bij een LFP thuisbatterij met een eigen BMS per accupack wordt de verdeling van laad- en ontlaadvermogen actief geregeld. Daardoor is het heel normaal dat het vermogen niet altijd gelijkmatig over alle accu's verdeeld wordt. Dat betekent niet direct dat er iets mis is of dat er onbalans ontstaat waar je je zorgen over hoeft te maken.

Persoonlijk zou ik daarom niet te veel focussen op het idee dat alles exact gelijk moet lopen of continu aan het balanceren is. Verschillen in belasting tussen de accu's zijn in dit soort systemen volkomen normaal.

geert1992 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:12:
[...]

Geen enkele batterij is exact hetzelfde. Er zijn altijd verschillen in celconditie, interne weerstand, temperatuur en veroudering. Bovendien is dit geen traditioneel loodaccusysteem waarbij alle accu's simpelweg in serie staan en daardoor automatisch dezelfde belasting zien.

Bij een LFP thuisbatterij met een eigen BMS per accupack wordt de verdeling van laad- en ontlaadvermogen actief geregeld. Daardoor is het heel normaal dat het vermogen niet altijd gelijkmatig over alle accu's verdeeld wordt. Dat betekent niet direct dat er iets mis is of dat er onbalans ontstaat waar je je zorgen over hoeft te maken.

Persoonlijk zou ik daarom niet te veel focussen op het idee dat alles exact gelijk moet lopen of continu aan het balanceren is. Verschillen in belasting tussen de accu's zijn in dit soort systemen volkomen normaal.
Ik maak me er geen zorgen over. (wel leuk om bij te houden via HA)
Het gaat er om (wat ik wil) dat de batterijen in een set evenredig worden belast.

Even een ander onderwerp.
Waar ik heel benieuwd naar ben is de connector onder de 2400 plus.
Wil je eens na een uurtje vol gas met je warmtebeeldcamera kunnen kijken.
peterbier schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:24:
[...]

Ik maak me er geen zorgen over. (wel leuk om bij te houden via HA)
Het gaat er om (wat ik wil) dat de batterijen in een set evenredig worden belast.

Even een ander onderwerp.
Waar ik heel benieuwd naar ben is de connector onder de 2400 plus.
Wil je eens na een uurtje vol gas met je warmtebeeldcamera kunnen kijken.
Leuk om bij te houden inderdaad, maar waarom zou je per se een evenredige verdeling willen? Voor zover ik weet is het systeem daar helemaal niet op ontworpen.

De BMS verdeelt het vermogen op basis van de actuele toestand van iedere batterij. Verschillen in belasting zijn daardoor juist normaal. Uiteindelijk gaat het erom dat de set als geheel goed functioneert, niet dat elke batterij op ieder moment exact hetzelfde aandeel levert.

Wat betreft het andere onderwerp zou ik dat kunnen doen.

Echter; wil ik mijn nieuwe set echter niet als proefopstelling gebruiken en ook niet voortdurend de omvormer van de batterijen afhalen, zoals ik bij de 2400AC heb gedaan. Destijds wist ik dat die toch omgeruild zou worden, waardoor het mij minder uitmaakte. Daarnaast blijft mijn installatie van zichzelf al een stuk koeler doordat er continu een frisse luchtstroom langs waait.

Wat ik wel cruciaal vind, is een goede koeling van de omvormer. Anders komt er alleen maar extra warmte in de bovenste batterij terecht. Hier zie ik de temperatuur van die bovenste batterij namelijk vrij snel oplopen. Daarom ga ik binnenkort een regeling maken die het vermogen aanstuurt op basis van de accutemperatuur.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35
Ik heb een ac1600 en 800+ aangesloten. Ontladen staat op 1200. Laden op 2400. Vanmiddag zag ik dat de + 800 - 1000 watt aan het laden was, maar de 1600 in stand-by stond op 5%. Er was toen nog ruim 1000 watt teruglevering op het net.

moet ik iets instellen? Of is dit een bug?
geert1992 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:36:
[...]

Leuk om bij te houden inderdaad, maar waarom zou je per se een evenredige verdeling willen? Voor zover ik weet is het systeem daar helemaal niet op ontworpen.

De BMS verdeelt het vermogen op basis van de actuele toestand van iedere batterij. Verschillen in belasting zijn daardoor juist normaal. Uiteindelijk gaat het erom dat de set als geheel goed functioneert, niet dat elke batterij op ieder moment exact hetzelfde aandeel levert.

Wat betreft het andere onderwerp zou ik dat kunnen doen.

Echter; wil ik mijn nieuwe set echter niet als proefopstelling gebruiken en ook niet voortdurend de omvormer van de batterijen afhalen, zoals ik bij de 2400AC heb gedaan. Destijds wist ik dat die toch omgeruild zou worden, waardoor het mij minder uitmaakte. Daarnaast blijft mijn installatie van zichzelf al een stuk koeler doordat er continu een frisse luchtstroom langs waait.

Wat ik wel cruciaal vind, is een goede koeling van de omvormer. Anders komt er alleen maar extra warmte in de bovenste batterij terecht. Hier zie ik de temperatuur van die bovenste batterij namelijk vrij snel oplopen. Daarom ga ik binnenkort een regeling maken die het vermogen aanstuurt op basis van de accutemperatuur.
Ok snap ik.
Maar als je ooit de 2400 plus er af wil halen.
Ik ben reuze benieuwd of deze connector ook op de 40a50 graden zit.
I.i.g. ik zou jou test dan enorm waarderen.
Tenslotte heb jij de 2400 plus en een warmtebeeldcamera.
peterbier schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:56:
[...]

Ok snap ik.
Maar als je ooit de 2400 plus er af wil halen.
Ik ben reuze benieuwd of deze connector ook op de 40a50 graden zit.
I.i.g. ik zou jou test dan enorm waarderen.
Tenslotte heb jij de 2400 plus en een warmtebeeldcamera.
Hij staat al keurig op zijn plekje;), daarbij is de 2400ac+ toegenomen in gewicht, en ben ik zuinig op mijn rug.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:31
jantje112 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:39:
Ik heb een ac1600 en 800+ aangesloten. Ontladen staat op 1200. Laden op 2400. Vanmiddag zag ik dat de + 800 - 1000 watt aan het laden was, maar de 1600 in stand-by stond op 5%. Er was toen nog ruim 1000 watt teruglevering op het net.

moet ik iets instellen? Of is dit een bug?
Je kunt per batterij, als voor de totale set een max instellen voor opladen en ontladen.
Misschien heb je bij je totale set 2400W ingevuld, en dit nog niet ingevuld bij de sf1600 zelf?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:17
Mistraller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:15:
Dit blijf ik een soort halve werkwijze vinden, aangezien die gerapporteerde 60% van de nieuwe batterij zomaar in werkelijkheid 40% kan zijn, zeker als die al een tijdje heeft gelegen. En misschien komen er wel nieuwe accu's uit de fabriek met 30%, of 80%. Waarom zou je niet gewoon het BMS zijn werk laten doen, qua gelijktrekken en balanceren? Het systeem moet daar gewoon tegen kunnen.

En als je het écht goed wilt doen, zou je je bestaande set op 100% kunnen zetten, dan alleen de nieuwe los onder de omvormer en ook naar 100% laden (kan wel met de 2400AC, niet met alle andere modellen met ingebouwde accu!), en dan stapelen.
Pagina: 1 ... 264 265 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren